[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.876 views

Onderwerpen

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
JoteW schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Waar haal je die info vandaan?
Livemap

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:07

J2S

Emryte schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:30:
Russisch leger toch niet zo motiverend als gedacht? Thread loopt door voor geïntereseerden.

[Twitter]
Dat was wel bekend. Ze hebben net een paar weken in de vriezende kou in tenten doorgebracht met te weinig voedsel gedurende hun "trainingen".

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-10 21:08

Twente komt eraan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-10 08:23
Zo te zien hangen er nog drie vliegende benzinestations en één Awacs in de lucht.

Nu lijkt me 3 tankvliegtuigen voor 1 Awacs wat overkill....dus de vraag is: wat zien we niet?

Hello. Is it me you're looking for?

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 03:55
Yaksa schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Zeker die documentaire over Chernobyl gisteravond niet gezien?
De omgeving is gewoon leefbaar, sterker nog, er wonen nog gewoon mensen die daar nooit weggegaan zijn. De natuur daar floreert als nooit tevoren, een bioloog die daar al jaren onderzoek doet heeft nog geen enkele mutatie als gevolg van radioactieve straling gezien.
Er is wel achtergrondstraling, maar schijnbaar is die niet gevaarlijk.
Vorig jaar geweest met een groep Oekraïners en ik kan me echt totaal niet voorstellen dat wat je hier zegt klopt. Ik ben echt totaal niet van de zware conspiracy onzin dingen maar ik moet zeggen dat jouw post over 'een toevallig gister uitgezonden docu' me wel ff doet denken, ben dus wel benieuwd welke docu en waar.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 18:09
Bedoelt waarschijnlijk liveuamap.com

• wauskoek
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:34:
Zo te zien hangen er nog drie vliegende benzinestations en één Awacs in de lucht.

Nu lijkt me 3 tankvliegtuigen voor 1 Awacs wat overkill....dus de vraag is: wat zien we niet?
spionage vliegtuigen gok ik.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:49

mb1

Snowdog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Wat heeft Musk hiermee te maken? En al zou hij het kunnen, hij heeft al talloze keren laten zien dat hij alles voor geld doet, dat is de laatste man op wie je zou kunnen bouwen.
Niks maar zou onderdeel kunnen zijn van een pakket aan maatregelen vanuit de VS bedenk ik mij zo.
Als je rijke Russen welke wellicht banden met het Kremlin hebben wel raken en niet de gewone man, dan zou dat wellicht een mooi plaagstootje zijn.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:49

Dennis1812

Amateur prutser

Ik denk dat je nog niet de helft ziet. Zeker gezien hoeveel transponders er spontaan uitgezet werden.

Hoop dat vliegbasis Volkel vannacht stil blijft. Wil goed slapen :+ .

En bedenken waar ik heen kan vluchten als in Nederland militaire doelen gepakt worden. Daar zit ik nogal dichtbij...

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Bijtanken van de Oekraïense vliegtuigen?

Wear Sunscreen!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-10 17:40
Heb ik het goed dat een VDV en SSO unit speciale eenheden zijn?

[Twitter: https://twitter.com/NotWoofers/status/1496946602543665156]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:35

jgj82

Ja, maar = nee

wauskoek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:35:
[...]

spionage vliegtuigen gok ik.
Alle militaire vliegtuigen die de civilian transponder uitgezet hebben.

• iamerwin
Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat je nog niet de helft ziet. Zeker gezien hoeveel transponders er spontaan uitgezet werden.

Hoop dat vliegbasis Volkel vannacht stil blijft. Wil goed slapen :+ .

En bedenken waar ik heen kan vluchten als in Nederland militaire doelen gepakt worden. Daar zit ik nogal dichtbij...
Ik denk nog geen kwart :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-10 15:48

Jebus4life

BE User

Wel speciaal om volgen, enorm tegenstrijdig vooral...

Volgens de ene serie tweets krijgt Rusland weinig of niets klaar op de grond door allerlei redenen. Volgens anderen lijkt het of Oekraïne binnen 24 uur basically overlopen zal worden door een blitzkrieg uit het boekje waar Guderian himself trots op zou zijn...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:45
brothermaynard schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:27:
[...]

Ben je wel goed op de hoogte over de navo? Aanval op een lid trigger the ‘artikel 5’ wat maakt dat alle leden verplicht zijn te hulp te komen. Aanvallen van een van die kleintjes trigger the dus de facto een wereld oorlog.
Op papier ja, is dit ooit getoetst aan de werkelijkheid? Ik hoop dat we er nooit achter gaan komen of we echt voor Litouwen zouden mobiliseren.

• Mektheb
Emryte schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:37:

[Twitter]
Ja dat zijn geen reguliere

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

Alles dat hard genoeg kan vliegen om geen ADSB nodig te hebben omdat het vertrouwt of het eigen radarsysteem. En alles dat niet gezien wil worden.
In de scheepsvaart heb je ook een vergelijkbaar systeem, AIS, dat zet de politie, douane etc ook gewoon uit als het hu uitkomt in een operatie, en daar zijn gewoon ontheffingen voor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 16:48

Meest simpele verklaring is een paar jachtvliegtuigen als bescherming van de AWAC's
Bereik van de AWAC's is groot genoeg dat ze ruim buiten de landsgrenzen kunnen blijven maar je wil ze voor de zekerheid niet onbeschermd laten.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 17:45
Emryte schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:37:

[Twitter]
Nou niet de gemiddelde dienstplichtige op zijn minst. Als je zo'n aanval probeert te plaatsen wil je zo min mogelijk kans hebben op mislukking lijkt mij. Dus stuur je iets sterks. Maar ik kreeg niet de indruk dat er al veel versterkingen waren aangevoerd. En of ze verdreven zijn of echt vernietigd zijn...geen idee.

Maar ik ik denk dat dit wel soort van uitstel van executie is rond Kiev.

• Mektheb
Jebus4life schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:37:

Volgens de ene serie tweets krijgt Rusland weinig of niets klaar op de grond door allerlei redenen. Volgens anderen lijkt het of Oekraïne binnen 24 uur basically overlopen zal worden door een blitzkrieg uit het boekje waar Guderian himself trots op zou zijn...
Het is net begonnen, er staat nog 100.000 man aan de grens.

Eerst de infrastructuur platleggen en dan binnenvallen, alleen heb ik wel het idee het niet zo snel gaat als ze gehoopt haddden.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-10 18:53
ErikT738 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Op papier ja, is dit ooit getoetst aan de werkelijkheid? Ik hoop dat we er nooit achter gaan komen of we echt voor Litouwen zouden mobiliseren.
Ik ben daar ook niet van overtuigd. Er is dan vast wel weer een excuus om toch niet of beperkt te reageren.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 18:56
Gaan wel spannende mid-terms en volgende verkiezingen worden in de US of A, haalt de GOP nog net op tijd het hoofd uit haar aars of niet (en gaan ze eerst weer alles frustreren en zetten ze uiteindelijk de clowen weer in). Zowel voor ons als voor de Amerikanen zou toch wel duidelijk mogen zijn wat er op het spel staat. Zeker als China straks ook z'n analyse van kansen heeft mogen maken op basis van deze oorlog deels op nieuwe leest geschoeid. Unheimisch, als je ziet hoe dat land er voor staat evenals de Noordelijke buren afgelopen weken qua stemming, beïnvloeding en geldstromen onder delen van de bevolking.

Zelf zie ik het ons in 3 jaar ook moeilijk allemaal van de grond tillen hier, zoals militair als qua onafhankelijkheid, te pijnlijk, geen generatie die zal willen inschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:49
Vannacht en in de ochtend kunnen we nog heel wat verwachten. Wil Putin geen zelfmoord plegen dan zal hij in een korte tijd Oekraine of het gewenste deel van Oekraïne zsm innemen. Daarna een grens trekken en verdedigen.
Beetje afhankelijk van het Oekraïnse verzet hoe het er de komende weken/maanden dan uit gaat zien. Maar uiteindelijk zal het doel van Putin zijn om nieuwe status quo te laten ontstaan en we feitelijk in een nieuwe Koude Oorlog situatie terecht komen voor de komende decennia. Dat is de enige manier dat hij zijn leven nog zeker is de komende jaren.
Ingraven en wat vriendjes behouden (China, Noord Korea) that's it.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 24-02-2022 21:42 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

D-dark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Meest simpele verklaring is een paar jachtvliegtuigen als bescherming van de AWAC's
Bereik van de AWAC's is groot genoeg dat ze ruim buiten de landsgrenzen kunnen blijven maar je wil ze voor de zekerheid niet onbeschermd laten.
Dat sowieso. Dat wordt als high value asset gezien. Niet iets waarvan je wilt riskeren dat er wat mee gebeurt.

Verwijderd

In een dergelijk groot land kan je snel veel meter maken. Omdat alles bij de grens te verdedigen heel lastig is. Je moet keuzes maken. Daardoor lijkt het alsof Rusland heel snel opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-10 15:02
Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:23:
[...]

Bron zijn twee maten die bij de CISO werken van twee grote Nederlandse bank. Ik weet het, matig, en als ik Google vind ik zo snel niets. Ze kwamen er onafhankelijk van elkaar mee. Iets met n=2 ;)
Bij deze:
https://twitter.com/rickh.../1496923249707474950?s=21 :)

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 14:13
Mektheb schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Het is net begonnen, er staat nog 100.000 man aan de grens.

Eerst de infrastructuur platleggen en dan binnenvallen, alleen heb ik wel het idee het niet zo snel gaat als ze gehoopt haddden.
Zo denk ik er ook over. Poetin zal laaiend zijn op zijn generaals. Als hij maar niet die rode knop in drukt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-10 15:30
Eventjes een beetje goed nieuws uit Rusland: groot protest in St. Petersburg: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220224_96203465 Naar verluid al reeds 1000 mensen opgepakt, wat duidt op een relatief flinke opkomst.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gekkie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:41:
Gaan wel spannende mid-terms en volgende verkiezingen worden in de US of A, haalt de GOP nog net op tijd het hoofd uit haar aars of niet (en gaan ze eerst weer alles frustreren en zetten ze uiteindelijk de clowen weer in). Zowel voor ons als voor de Amerikanen zou toch wel duidelijk mogen zijn wat er op het spel staat.
Nope. Trump heeft Putin al op Fox gecomplimenteerd met deze "geniale" zet.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Wilke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Excuus als hij al gepost was, topic gaat nogal snel:

https://www.npostart.nl/m/24-02-2022/KN_1728033

Even door de STER zooi heen. In elk geval rond minuut 30 Keller en Mak aan het woord. Waar in de uitzending de Zuidas genoemd wordt heb ik nog ff gemist.

Ik ben in elk geval ook positief verrast door deze uitzending.
Thanks.

Stukje had ik gezien, om eerlijk te zijn herhalen ze redelijk wat hier ook wel geplaatst was. NATO uitbreiding als bedreiging voor de "buffer".

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Wot? Really? :|

• iamerwin
D-dark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Een Nato vliegtuig in Pools (Nato) luchtruim uit de lucht schieten, ik denk niet dat dat erg waarschijnlijk is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:49

Herman

FP ProMod

Bij een oorlog is de waarheid vaak het eerste slachtoffer.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Op zich kunnen we voorlopig klaar zijn met luchtbeeld observaties, dat de NATO de landsgrenzen van lidstaten verdedigt is bekend. Als we ineens veel militaire transporten zien naar Oekraïne dan is het nog noemenswaardig, maar tankers en AWACS die patrouilles rond een conflictgebied doen is gewoon.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mektheb
Ben benieuwd of dit echt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2NScdhkQTO8C_u3XdKrkDldiGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogaaq2Y9aFirZVmwVUpdQ2T2.jpg?f=fotoalbum_large

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Dat Oekraïne amper een luchtverdediging systeem heeft gaat ze duur komen te staan.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-10 18:53
[...]

Putin hoeft alleen even te wachten tot 2024. US uit de Navo en die hele club loopt leeg als een lekke ballon.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

World Citizen

FreeReef.nl

Excuus. Fout.

[ Voor 96% gewijzigd door World Citizen op 24-02-2022 21:46 ]

FreeReef.nl

• Tristan
Ja geen grap! Die gast…

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Brent schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:42:
Eventjes een beetje goed nieuws uit Rusland: groot protest in St. Petersburg: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220224_96203465 Naar verluid al reeds 1000 mensen opgepakt, wat duidt op een relatief flinke opkomst.
Zonde van de 1000 burgers die daar slachtoffer worden en in een strafkamp of erger gaan belanden.

Wel fijn te weten dat Rusland dit dus helemaal niet wil als burger zijnde.

Ik ben heel benieuwd als Rusland een paar maanden objectief echt nieuws kan kijken en dan een bindend anoniem referendum krijgt of Poetin mag blijven. Ik gok dat hij z'n biezen kan pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:06
Niet anders dan Thierry, was bekend toch?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

BramViking schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:44:
Dat Oekraïne amper een luchtverdediging systeem heeft gaat ze duur komen te staan.
Komt bij dat de luchtverdediging voor export vaak de "lite" versie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cobb schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:41:
Vannacht en in de ochtend kunnen we nog heel wat verwachten. Wil Putin geen zelfmoord plegen dan zal hij in een korte tijd Oekraine of het gewenste deel van Oekraïne zsm innemen. Daarna een grens trekken en verdedigen.
Beetje afhankelijk van het Oekraïnse verzet hoe het er de komende weken/maanden dan uit gaat zien. Maar uiteindelijk zal het doel van Putin zijn om nieuwe status quo te laten ontstaan en we feitelijk in een nieuwe Koude Oorlog situatie terecht komen voor de komende decennia. Dat is de enige manier dat hij zijn leven nog zeker is de komende jaren.
Ingraven en wat vriendjes behouden (China, Noord Korea) that's it.
Dat is ook een beetje mijn zorg, die man gaat het niet nog 8 jaar volhouden, heeft geen opvolging, maakt zijn laatste stuiptrekkingen.
Maar wat daarna ...en daarvoor? Na hem de zondvloed immers.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:30:
In het zuiden vanaf de Krim gaat het echt wel te hard. Terwijl ze in het oosten nog geen centimeter van de Donbass hebben prijsgegeven, moeten ze met een beetje pech straks gaan terugtrekken omdat ze anders in de tang zitten. Geen idee hoe het natuurlijk zit met reserves bij de Oekraïeners en waar hun troepen liggen.
Ze willen nog niet te snel happen, omdat de echte aanval nog niet is begonnen en niet bekend is over welke as die komt en met welke doelstelling. Er wordt nog wat gepord over en weer maar nog niet grootschalig gevochten.

Dat is in ieder geval wat ik begreep van een interview met een Nederlandse kolonel op nu.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Nederland vloog er vandaag met 2 x F35 die later werden afgelost door F16's :) Die zijn niet te zien maar zijn er wel.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Je moet wel stenen hebben als je in Rusland op dit moment over dit onderwerp de straat op durft.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 17:45
Ja, vanaf einde ochtend was het aantal aanvallen al gigantisch.

Nu opnieuw geruchten dat het vliegveld niet heroverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 09:12
Even een brainfart, er is behoorlijk wat radarverkeer in de lucht (AWACS, Drones) van de NATO landen. Zou het zo zijn dat ze niet alleen voor zichzelf de Russische activiteit in de gaten houden, maar stiekem ook UA voorzien van informatie?

• D-dark
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:44:
[...]

Een Nato vliegtuig in Pools (Nato) luchtruim uit de lucht schieten, ik denk niet dat dat erg waarschijnlijk is.
Denk ik ook niet maar geen reden om dan maar laks te worden.
Awac's zijn niet zo talrijk dat ze snel vervangen kunnen worden en schakel je er een paar uit dan levert dat een behoorlijk strategisch voordeel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Prosac schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:47:
Even een brainfart, er is behoorlijk wat radarverkeer in de lucht (AWACS, Drones) van de NATO landen. Zou het zo zijn dat ze niet alleen voor zichzelf de Russische activiteit in de gaten houden, maar stiekem ook UA voorzien van informatie?
Tuurlijk.

Deden ze tijdens de Iran - Irak oorlog ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Sandor_Clegane op 24-02-2022 21:48 ]

• hoevenpe
In 2024 waarschijnlijk weer president, zullen de we komende twee jaar onze eigen defensie weer een beetje op poten zetten?

On te beginnen 2% budget zoals ooit afgesproken.

• wauskoek
franssie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:45:
[...]

Dat is ook een beetje mijn zorg, die man gaat het niet nog 8 jaar volhouden, heeft geen opvolging, maakt zijn laatste stuiptrekkingen.
Maar wat daarna ...en daarvoor? Na hem de zondvloed immers.
Ik durf er bijna een kratje bier op te zetten dat er gewoon een hand langer van hem aan de macht komt. :-(

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Het is geen retoriek als je vervolgens toch het land binnenvalt waar die sanctie op staat.

Ik snap niet waarom mensen nog denken dat er bluf is. Ontzettend veel reacties zoeken nog een soort van "Oplossing" of zijn doorweven met "als dit" "als dat"...

Maar Putin valt ondertussen gewoon een land binnen en is klaar. 0 maar dan ook 0 retoriek.
Inderdaad. Alsof Poetin dat allemaal niet heeft zien aankomen. Ondertussen roept de hele wereld schande, maar Poetin gokt erop dat niemand écht iets doet. Want Oekraïne is immers niet EU en is niet NAVO. Dus al die Mark Ruttes die 'in de sterkst mogelijke bewoordingen afkeuren zus en zo' zijn in feite gewoon geen gevaar.

Wat mij betreft mag de NAVO dan ook keihard militair ingrijpen vwb de verdediging van de Oekraïne. Laat Poetin maar weten en voelen dat het geen spelletje is en dat de EU en NAVO wel degelijk tanden hebben.

• gekkie
[...]
Yups en ik heb helaas niet al te hoge hoop dat men die clown deze keer wel wil passeren en landsbelang eens boven partijbelang wil stellen (met de hoop dat we met enig ander uit hun koker dan *iets* beter af zijn, wat ook nog een aanname is en blijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd of dit echt zin heeft. Meeste Russen komen met tanks binnen.

• Brazos
  • Niet online
Niet stiekem hoor. Dat doen ze al maanden en zullen ze ook blijven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:46:
[...]

Ja, vanaf einde ochtend was het aantal aanvallen al gigantisch.

Nu opnieuw geruchten dat het vliegveld niet heroverd is.
Ah echt ? Heb je een source?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:48:

[Twitter]
Tanks hebben meer beperkingen dan vaak gedacht. Het is echt geen ultiem wapen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Tristan
rodie83 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:48:
[...]

Inderdaad. Alsof Poetin dat allemaal niet heeft zien aankomen. Ondertussen roept de hele wereld schande, maar Poetin gokt erop dat niemand écht iets doet. Want Oekraïne is immers niet EU en is niet NAVO. Dus al die Mark Ruttes die 'in de sterkst mogelijke bewoordingen afkeuren zus en zo' zijn in feite gewoon geen gevaar.

Wat mij betreft mag de NAVO dan ook keihard militair ingrijpen vwb de verdediging van de Oekraïne. Laat Poetin maar weten en voelen dat het geen spelletje is en dat de EU en NAVO wel degelijk tanden hebben.
Je bent niet de eerste of enige die dit roept, maar denk nou eens na wat dat voor iedereen in Europa betekent..

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015

[Twitter]
Denk aan jezelf als je thuis zit en je krijgt een AR met een slof kogels.. hoe effectief ben je?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:45:
[...]

Niet anders dan Thierry, was bekend toch?
Wordt het geen tijd om dat ook gelijk aan te pakken? Die mafketel wordt volgens Follow the Money ook betaald met Russisch geld.

Waarom alleen het Kremlin aanpakken en niet gelijk de gehele invloedssfeer die ze via-via op de rest van de wereld hebben?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10 14:08

HaterFrame

Well... Poo came out!

[Twitter]
Bekijk de straat gevechten in Irak en recent met slecht getrainde isis milities... Dat word een blijvende guerilla oorlog...

I am the great Cornholio!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:31
Sniffels schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Denk aan jezelf als je thuis zit en je krijgt een AR met een slof kogels.. hoe effectief ben je?
Als elke persoon er ééntje te pakken krijgt, blijft er zo niks meer van over. Wellicht dat je erger over jezelf uitroept mocht het effectief blijken, ala nukes, dat dan weer wel.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Hoop dat Ze er wel een gebruiksaanwijzing bij geven..

• franssie

franssie

Save the albatross

wauskoek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:48:
[...]

Ik durf er bijna een kratje bier op te zetten dat er gewoon een hand langer van hem aan de macht komt. :-(
Maar wat is een handlanger van een dode? Kan die hetzelfde netwerk van corruptie onderhouden zoals Putin zijn ecosysteem van vriendjes die de miljarden van na het uiteenvallen van de unie verdeeld en bevochten hebben? Het is denk ik een zwak zooitje dat als fe gemeenschappelijke pin (PutIN pun intended) wegvalt voornamelijk voor hun eigen belang zal gaan zorgen, dat kunnen ze niet.

• wauskoek
Dat zou goed kunnen.

Op de Krim hebben ze ook een hobbyist radio-amateur opgepakt paar maanden geleden die met SDR dongles het radio verkeer afluisterden, en het doorspeelde naar UA.

https://www.rtl-sdr.com/c...ine-with-rtl-sdr-dongles/

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Beter sturen ze de droeftoeter ook gewoon naar Donbas regio.

• D-dark

[Twitter]
Hmm, kijk maar eens naar Stalingrad.
Tanks zijn ideale wapens voor open vlaktes.
Voor gevechten in stedelijke gebieden een stuk minder. Dan heb je alsnog voetsoldaten nodig om alle gebouwen uittespitten. Je wil met een tank niet langs een huis rijden en vanachteren met een anti tank wapen geraakt worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
Stukfruit schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Wordt het geen tijd om dat ook gelijk aan te pakken? Die mafketel wordt volgens Follow the Money ook betaald met Russisch geld.
Dat menspersoon zou inderdaad en terecht gemerkt moeten worden als foreign agent. Weg met die drek.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:49:
[...]

In een stad zijn het deathtraps zeker, maar zoals ik nu self propelled howitsers gewoon zie rondrijden hebben ze weinig te vrezen en zijn ze wel degelijk effectief.

Edit: dat ze rondrijden betekend ook dat ze blijkbaar buiten effectieve range zijn en geeft wel aan hoever ze het land al in zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Sandor_Clegane op 24-02-2022 21:53 ]

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-10 21:30
Dennis1812 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:45:
[...]

Zonde van de 1000 burgers die daar slachtoffer worden en in een strafkamp of erger gaan belanden.

Wel fijn te weten dat Rusland dit dus helemaal niet wil als burger zijnde.

Ik ben heel benieuwd als Rusland een paar maanden objectief echt nieuws kan kijken en dan een bindend anoniem referendum krijgt of Poetin mag blijven. Ik gok dat hij z'n biezen kan pakken.
Dat hoeft zeker niet waar te zijn. Natuurlijk zijn er mensen tegen, maar het is echt niet representatief wat de hele bevolking wilt. In NL zijn ook vaak zat een aantal trekkers op het Binnenhof te vinden, maar genoeg mensen vinden dat ook onzin ;)

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stukfruit schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Waarom alleen het Kremlin aanpakken en niet gelijk de gehele invloedssfeer die ze via-via op de rest van de wereld hebben?
Juist hier. Het Kremlin is nergens zonder de ruimte die wij hier laten vallen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

World Citizen

FreeReef.nl

Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Je bent niet de eerste of enige die dit roept, maar denk nou eens na wat dat voor iedereen in Europa betekent..
Oekraïne even daar gelaten. Moet we nu snel Zweden, Finland, Moldavië en Georgië opnemen in de NATO?

Want die zijn eigenlijk aangeschoten wild op dit moment.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:52:
[...]

In een stad zijn het deathtraps zeker, maar zoals ik nu self propelled howitsers gewoon zie rondrijden hebben ze weinig te vrezen en zijn ze wel degelijk effectief.
Tot aan de steden, ja. Dan wordt het heel snel een ander verhaal. Er zijn weinig Russische tanks met effectief beschermingsstatus tegen in brand staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Lijkt me een van de meest verschrikkelijk dingen om in te moeten zitten in een oorlog, relatief logge zichtbare immobiele rijdende rammelende stalen doodskist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Geen Swift ban, geen militaire ondersteuning, sancties waar Putin niks om geeft, nog 100K aan soldaten die gewoon op de grens zitten te wachten, tot ook zij aan de beurt zijn. Putin gaat dit makkelijk winnen, maar heel Ukraine in bezit krijgen geloof ik niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Een groot deel van de invasiemacht bestaat uit matig gemotiveerde dienstplichtigen, met 150k-200k man vijandige miljoenensteden en uitgestrekt platteland vol bewapende burgers beheersen is een enorm probleem.

Snel door het land snijden is één, de aanvoerlijnen in stand houden en guerilla-aanvallen in de rug afslaan veel lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Twitter]
Ja, dit heeft zin. Kijk naar ieder conflict met een opstandige lokale bevolking ooit (Vietnam, Afghanistan). De krijgsmacht zelf heeft ook nog Javelins en Stingers, en het lijkt me een kwestie van tijd dat die ook verdeeld gaan worden onder diezelfde bevolking. Vergeet niet dat er bijna een half miljoen boze veteranen wonen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Oekraïne even daar gelaten. Moet we nu snel Zweden, Finland, Moldavië en Georgië opnemen in de NATO?

Want die zijn eigenlijk aangeschoten wild op dit moment.
Dat moeten ze zelf willen. Finland is nog steeds on the fence. Pas redelijk recentelijk dat er naar een meerderheid voor navo is.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Tot aan de steden, ja. Dan wordt het heel snel een ander verhaal. Er zijn weinig Russische tanks met effectief beschermingsstatus tegen in brand staan.
Mr Molotov says hi! Maar dan nog, het is wel een machine dat angst inboezemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

dogtagz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:52:
[...]

Dat hoeft zeker niet waar te zijn. Natuurlijk zijn er mensen tegen, maar het is echt niet representatief wat de hele bevolking wilt. In NL zijn ook vaak zat een aantal trekkers op het Binnenhof te vinden, maar genoeg mensen vinden dat ook onzin ;)
Oh zeker mee eens. Maar ga jij met de trekker naar DH ben je hooguit te laat thuis voor het eten en heb je een waarschuwing van politie of een blauwe plek.

Ga je nu in Rusland zeggen dat Putin een klapmongool is kan het prima je leven kosten.
Mijn drempel zou fors hoger zijn om te gaan dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Caelorum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Dat moeten ze zelf willen. Finland is nog steeds on the fence. Pas redelijk recentelijk dat er naar een meerderheid voor navo is.
Ik doe een voorzichtig gokje dat dit voorval de tie-breaker is voor Finland en Zweden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-10 18:00
Caelorum schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Finland wilde niet bij de NAVO om Rusland niet te provoceren. Ik spreek regelmatig Finnen en die zijn helemaal gekanteld pro NAVO omdat dat juist het enige is dat (waarschijnlijk) helpt. Zolang je geen kernwapens hebt en niet bij de NAVO hoort ben je een doelwit.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Nou ja, misschien ietwat kil. Maar, Putin levert nieuwe pseudo-president aan met Tank. Man stapt uit, loopt de zaal in. Tja.

Tanks hebben hun nut, maar ook hun domein en hun beperkingen. En er is altijd nog zoiets als de impact thuis in Rusland van dode soldaten die thuis komen. Zelfs met de stringente maatregelen daar van non-publicatie en spreekverboden of stille crematies.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Klopt. Dat snap ik ook wel. Maar dan nog steeds. Waar ligt dan wel de grens?

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

D-e-n schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Hou toch op. Er valt veel op de NOS aan te merken maar zo'n mevrouw in Rusland doet echt niet aan staatspropaganda.
*knip*
Ophouden hiermee.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 24-02-2022 22:19 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-10 18:00
rodie83 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Als we nooit een grens trekken dan staan we alleen als Putin Baudet probeert te kronen in Den Haag. We hadden de grens al bij Georgië moeten trekken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
ph4ge schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Finland wilde niet bij de NAVO om Rusland niet te provoceren. Ik spreek regelmatig Finnen en die zijn helemaal gekanteld pro NAVO omdat dat juist het enige is dat (waarschijnlijk) helpt. Zolang je geen kernwapens hebt en niet bij de NAVO hoort ben je een doelwit.
Rusland heeft geen goede ervaring wat betreft Finland binnenvallen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-10 12:34
[...]

Idd , Poetin zal niet stoppen bij Oekraïne.
Ik ben eigenlijk verbijsterd dat er zo een flauwe reacties zijn van de EU

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:55:
[...]

Mr Molotov says hi! Maar dan nog, het is wel een machine dat angst inboezemt.
Dat valt vreemd genoeg vaak mee. We zijn daar anders over gaan denken na de Praagse Lente. Tanks werden geacht gamechangers te zijn. Het bleken rijdende doodskisten te zijn waar mensen omheen renden. Heel vreemd.

Opmerkelijk genoeg is dat bij kleinere zaken als APC’s en zo weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
[...]

Die grens ligt momenteel voor ons heel duidelijk bij de NATO grens. Er is echt geen andere optie als je geen oorlog wilt beginnen, hoe zuur ook voor Oekraïne.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Dat valt vreemd genoeg vaak mee. We zijn daar anders over gaan denken na de Praagse Lente. Tanks werden geacht gamechangers te zijn. Het bleken rijdende doodskisten te zijn waar mensen omheen renden. Heel vreemd.

Ligt eraan, zonder infanterie heb je een punt. Zoals in Tsjetsjenië waarbij een complete colonne BMP's door wat RPGs werden uitgeschakeld zal ze niet weer gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Idd , Poetin zal niet stoppen bij Oekraïne.
Ik ben eigenlijk verbijsterd dat er zo een flauwe reacties zijn van de EU
Navo landen zal die niet zo snel invallen, want dan geldt artikel 5. Zo dom is die denk ik niet.

• Brazos
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Ja, dit heeft zin. Kijk naar ieder conflict met een opstandige lokale bevolking ooit (Vietnam, Afghanistan). De krijgsmacht zelf heeft ook nog Javelins en Stingers, en het lijkt me een kwestie van tijd dat die ook verdeeld gaan worden onder diezelfde bevolking. Vergeet niet dat er bijna een half miljoen boze veteranen wonen.
Het nadeel is wel dat je je burgerbevolking een doelwit maakt. Maar goed in recente oorlogen is gebleken dat burgers sowieso doelwitten zijn voor de Russen, dus dat zal hier iets minder ter zake doen.

• Virtuozzo
  • Niet online
pizzacabonara schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Hoe weet jij dat zo zeker dan. Bron?
Als je wil, er is een weelde aan onderzoeksmateriaap beschikbaar in de echte wereld buiten de beinvloedingsstructuren waar termen als “MSM”, “staatsruif” en zo meer genormaliseerd worden.

Het gaat echt te ver als zijstap voor dit topic, misschien kun je er in het NL politiek topic meer mee, maar een klein beetje huiswerk is in deze wel aanbevolen.

Zoals eerder in topic in onderbouwingen aangestipt, als je al “staatspropaganda” zoekt, dat is in het Nederlandse veel meer een domein van gepolitiseerde informatie. Ideologie en zo meer. Dan moet je meer bij een RTL of WNL zijn.

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 16:30

Vae Victus

Awesome God

[Twitter]
In een stad zijn tanks echt kansloos. Om elke hoek en achter elke steen is er dreiging van een schouder afgevuurd anti tank wapen. Tanks in een stedelijke omgeving kan alleen werken met infanterie ondersteuning. Daar komen die uitgereikte wapens prima van pas

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Op het moment dat Estland wordt binnengevallen komt Finland direct bij de NAVO. Daarvoor zullen ze de urgentie niet inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:58:
[...]

In de moderne oorlog is snelheid en mobiliteit meer van belang.
Een APC of IFV kan een squadron soldaten ergens snel heen brengen en lichte ondersteuning bieden.

Kijken we naar tanks dan is mobiele artillerie (Howitser) met een licht verkenningsvoertuig even effectief qua bereik. Combineer je dat met verplaatsbare anti-lucht batterijen dan heb je iets wat verdedigbaar is.

Een tank is voor een A10 Warthog een lichte snack

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Ligt eraan, zonder infanterie heb je een punt. Zoals in Tsjetsjenië waarbij een complete colonne BMP's door wat RPGs werden uitgeschakeld zal ze niet weer gebeuren.
Nou, er zijn een aantal plekken vandaag aan de oostgrens waar Russische strijdkrachten die oude lessen vergeten waren. Wat dat aangaat, zodra informatiestromen overzicht krijgen voor effectieve osint analyses wordt het nog wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-10 12:34
Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Die grens ligt momenteel voor ons heel duidelijk bij de NATO grens. Er is echt geen andere optie als je geen oorlog wilt beginnen, hoe zuur ook voor Oekraïne.
Omdat we gewoon lafaards zijn ,niet meer niet minder.
Poetin lacht zich een kriek met onze houding en gaat lustig door met zijn plannen.
Maar ach, na Sebrenica maak ik me geen illusies over de NAVO.
Pagina: 1 ... 131 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid