"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
omdat ze er op korte termijn waarschijnlijk wel last van hebben. De economie van Rusland staat er al niet heel florissant voor. Als je nu in 1x alles doet, dan is de schok 't grootste en kunnen ze veel moeilijker stap voor stap de sancties omzeilen/ de impact ervan vermindereniamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:33:
[...]
Na ja, schijnbaar heeft Rusland een alternatief achter de hand (dat staat in de tekst); wat is dan het nut van hen uit Swift te gooien?
[...]
Ik weet niet wat hier grof aan is, maar dat het een simplificatie betreft dat ben ik met je eens. Het gaat hier over Oekraïne en niet over het midden-oosten. Als je dan graag aandacht daarvoor wilt vragen dan kun je een nieuw topic aanmaken.Tsjipmanz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:
[...]
Ik vind dit nogal een groffe (en onjuiste) simplificatie van de complexe conflicten die daar spelen, waar bemoeienis vanuit het 'beschaafde' westen een enorme invloed op heeft gehad, maar omdat dit niet on topic laat ik het hier maar bij.
On topic: is al duidelijk waar de meeste vluchtelingenstromen van dit conflict heen zullen gaan?
Jij begint daarnaast over hypocrisie en doet de vergelijking met het midden-oosten. Waarbij je anderen wegzet alsof die het niet erg vinden wat daar gebeurd. Ik denk dat je beter naar jezelf kunt kijken in plaats van iedereen over een kam scheren.
En dat is dus flauwekul.Z___Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Precies, als Europa gewoon had gezegd dat Oekraine nooit in de NAVO komt,
1. Autoritarisme escaleert altijd in vreten buiten de deur.
2. Denk eens na over zelfbeschikkingsrecht daarbij. Als zij geen keuze hebben, wij ook niet.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
https://twitter.com/BNONews/status/1496795482861023234
[ Voor 52% gewijzigd door Tristan op 24-02-2022 11:42 ]
Met de kennis van nu een goede beslissing om te negeren, alsof de Russen zich wel aan afspraken houden. Een nucleair Oekraïne was veel beter af geweest...Jumpiefox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
“We had made it clear during the 2+4 negotiations that we would not extend NATO beyond the Elbe,” said West German diplomat Juergen Hrobog. “We could not therefore offer Poland and others membership in NATO.”
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Gaat niet altijd om grootte. Maar ook om vaardigheden cq. kunde / samenwerken en materiaal.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Omdat Oekraïne een gigantische reservemacht heeft die veel groter is dan de huidige Russische invasiemacht.
Kunnen die mensen goed samenwerken met elkaar? Een plan maken, een strategie uitvoeren, zijn ze bekend met de techniek die ze moeten gebruiken? etc etc etc
Ik denk dat Rusland daar gewoon overheen wandeld ben ik bang
Maar goed, je moet het nooit onderschatten ben ik met je eens
[ Voor 5% gewijzigd door Silent Thunder op 24-02-2022 11:43 ]
RT...Jumpiefox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
[mbr] RT is Kremlin propaganda. Dat gaan we hier niet serieus meer bespreken. [/]
PSN: Alvanosa
Verwijderd
Litouwen niet, tenzij je de Belarus-marionet al officieel als Rusland wilt aanmerken (of Kaliningrad, maar dan grenst Polen ook aan Rusland)naarden 4ever schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:36:
[...]
De baltische staten grenzen toch sowieso al aan Rusland
Je vecht geen conflict uit met kernwapens. Dat is namelijk het einde. Als een iemand op die knop duwt dan weet hij dat de andere dat ook doet en hebben we alleen maar verliezers. Bij Poetin heb ik wel een gevoel dat hij minder bang is zijn volk op te offeren voor een "winst" op de langere termijn dan iemand als Biden. Heeft ook te maken met hoe lang zo iemand aan de macht is en blijft. Ik denk dat de VS bij een kernoorlog uit elkaar valt, Rusland niet.HEY_DUDE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Tijdens de koude oorlog waren er voldoende spannende momenten. Maar Rusland valt een land binnen dat grenst aan NAVO gebied. En geeft aan NAVO landen o.a. De Baltische Staten ook binnen zijn invloedssfeer te willen hebben. We zitten veel dichterbij een groot conflict NAVO -Rusland dan we denken. En dat conflict kan zeer kan zeker met kernwapens uitgevochten gaan worden.
lol een discussie van 30 jaar geleden. Nogmaals, les excuses sont fait pour s'en servir.Jumpiefox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
[mbr] RT is Kremlin propaganda. Dat gaan we hier niet serieus meer bespreken. [/]
Wat mij betreft, Als Poetin verder dan de Dnjepr zou gaan, mag de NATO voor mij Oekraine binnenvallen met hetzelfde excuus als Poetin
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Ga s.v.p. ergens anders naar toe met desinformatie.
Wat ben je laat, had je wat anders te doen?
Hello. Is it me you're looking for?
Multi mission flight. Dat is een MRTT, een Airbus A330 tanker die NAVO ondersteund. Dus die gaat daar zo lang vliegen als dat nodig is.Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:35:
Hoeveel rondjes gaat deze nog vliegen daar? En met welke reden?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480c43
Drukke nacht, drukke ochtend.iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:43:
[...]
offtopic:
Wat ben je laat, had je wat anders te doen?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Zelfs de Belgen zijn nog slagvaardiger dan Nederlanders.. misschien dat wij binnenkort een lokale bestuurder van Donetsk een sanctie opleggen?
Je zegt dat dit onze eigen schuld is en dat we er ook niks tegen moeten doen. Bijzonder.Z___Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Precies, als Europa gewoon had gezegd dat Oekraine nooit in de NAVO komt, was deze invasie waarschijnlijk ook niet gebeurd. Alle oorlogen tijdens de koude oorlog waren ver van de EU/VS en Rusland vandaan, dus weinig dreiging. Als de NAVO hier troepen naar Oekraine gaat sturen, is het eerder Cuba crisis. Dat kan escaleren naar WO3.
Harde economische sancties lijkt mij ook niet de oplossing. Het verleden heeft wel geleerd dat als een land economisch in de afgrond geduwd wordt, oorlog de enige uitweg is. Zeker voor een militaire grootmacht als Rusland.
Zet maar een koffiemachientje op je bureau, want dit kan wel eens een lange zit gaan worden...
[ Voor 14% gewijzigd door dr.lowtune op 24-02-2022 11:46 ]
Zolang als dat nodig is, of er brandstof is. Dit is een vliegend tankstation en zal ondersteuning voor andere vliegtuigen in de omgeving geven:Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:35:
Hoeveel rondjes gaat deze nog vliegen daar? En met welke reden?
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480c43
/post
Was Rusland dan ook nooit Georgie binnen gevallen? Of de Krim?Z___Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Precies, als Europa gewoon had gezegd dat Oekraine nooit in de NAVO komt, was deze invasie waarschijnlijk ook niet gebeurd. Alle oorlogen tijdens de koude oorlog waren ver van de EU/VS en Rusland vandaan, dus weinig dreiging. Als de NAVO hier troepen naar Oekraine gaat sturen, is het eerder Cuba crisis. Dat kan escaleren naar WO3.
Harde economische sancties lijkt mij ook niet de oplossing. Het verleden heeft wel geleerd dat als een land economisch in de afgrond geduwd wordt, oorlog de enige uitweg is. Zeker voor een militaire grootmacht als Rusland.
Ah thanks!Sand0rf schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Zolang als dat nodig is, of er brandstof is. Dit is een vliegend tankstation en zal ondersteuning voor andere vliegtuigen in de omgeving geven:
[Afbeelding]
Nee. Dan was er geen enkele ruimte geweest voor bevolking om zich zelf te ontplooien en eigen keuzes te maken. Het verdrag van Budapest stond niet op zich zelf, het Kremlin had bij die aanwezigheid enorme motivaties om lokaal stringente controle te handhaven. Het land was dan in de klauwen gebleven van criminele oligarchie.hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Met de kennis van nu een goede beslissing om te negeren, alsof de Russen zich wel aan afspraken houden. Een nucleair Oekraïne was veel beter af geweest...
Rutte wil daar niet aan.tuinïnen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Zelfs de Belgen zijn nog slagvaardiger dan Nederlanders.. misschien dat wij binnenkort een lokale bestuurder van Donetsk een sanctie opleggen?
De sancties richten zich op Poetin en zijn regering, zegt Rutte: "We zijn niet in conflict met de Russische bevolking."
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Er zijn sancties, maar dat wil niet zeggen dat de direct de volledige handel tussen Rusland en de EU stil komt te liggen.Snowdog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Nouja, wat is het probleem met ze eruit gooien? Ik lees dat ze bang zijn dat European creditors hun geld niet krijgen, maar als er sancties worden geplaatst op handel, waarom zouden de Russische schuldenaars dat geld sowieso betalen? Daarmee riskeren ze dan verder ook weinig meer?
Als er geen sancties worden geplaatst en ze dat geld zouden betalen om de handel voort te zetten, dan worden er dus geen sancties geplaatst en is het business as usual? In dat geval lijken we dus inderdaad gewoon voor onze eigen handelsbelangen te kiezen en Rusland maar gewoon zijn gang te laten gaan?
Over de gasleveringen: zelfs tijdens de koude oorlog blijken die te zijn doorgegaan
Dus best kans dat het sanctiepakket bepaalde goederen en diensten beperkt of verbiedt, maar nog niet direct alles. Een deel zal dus 'business as usual' vooralsnog zijn.
Rondom swift: je kan je principes hebben, maar een sanctie opleggen, die naar verwachting de andere partij niet raakt en vooral jezelf benadeelt, is nutteloos. Kan je beter een andere sanctie zoeken die de andere partij naar verwachting harder raakt dan jezelf.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Maar de dreiging is toch al enkele dagen? Waarom nu pas.....?DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Omdat Oekraïne een gigantische reservemacht heeft die veel groter is dan de huidige Russische invasiemacht.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Zo”n conflict kan niet uitgevochten worden zonder te dreigen kernwapens in te zetten. En als VS of RU dit dreigen te doen kan er vrij makkelijk een geen weg meer terug situatie ontstaan.LOTG schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Je vecht geen conflict uit met kernwapens. Dat is namelijk het einde. Als een iemand op die knop duwt dan weet hij dat de andere dat ook doet en hebben we alleen maar verliezers. Bij Poetin heb ik wel een gevoel dat hij minder bang is zijn volk op te offeren voor een "winst" op de langere termijn dan iemand als Biden. Heeft ook te maken met hoe lang zo iemand aan de macht is en blijft. Ik denk dat de VS bij een kernoorlog uit elkaar valt, Rusland niet.
Geland in/bij Boekarest en een ander klein vliegtuigje is ook onderweg naar Boekarest. Wat is er in Boekarest?iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:16:
[...]
Helemaal gemist!
Er vliegt ook een kleinere Amerikaanse BEECHCRAFT Super King Air 350 (wiki) vanuit Kreta in de richting van Moldavië.
Hello. Is it me you're looking for?
Rusland gebruikt elk excuus...psy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Maar de dreiging is toch al enkele dagen? Waarom nu pas.....?
En nu weer niet, CloudFlare error. De ITer in me zegt dat die site waarschijnlijk een hug of death krijgt waar een DDOS van Rusland niets bij is.
Lijkt me ook niet verstandig, zo ga je de Russische bevolking juist meer pro poetin krijgen.renegrunn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Rutte wil daar niet aan.
De sancties richten zich op Poetin en zijn regering, zegt Rutte: "We zijn niet in conflict met de Russische bevolking."
In de dit geval ben ij het wel met Rutte eens
[ Voor 5% gewijzigd door Stylze op 24-02-2022 11:49 ]
Playstation 5
Er is een oud gezegde in de Sovjet Unie dat een kapitalist nog het touw zou verkopen waaraan hij zou worden opgehangen. Dat is best toepasselijk in de huidige situatie, Europa faciliteert dit ordinaire landjepik want geld staat boven alles, en ohwee als iemand wat geld verliest.Snowdog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Nouja, wat is het probleem met ze eruit gooien? Ik lees dat ze bang zijn dat European creditors hun geld niet krijgen, maar als er sancties worden geplaatst op handel, waarom zouden de Russische schuldenaars dat geld sowieso betalen? Daarmee riskeren ze dan verder ook weinig meer?
Als er geen sancties worden geplaatst en ze dat geld zouden betalen om de handel voort te zetten, dan worden er dus geen sancties geplaatst en is het business as usual? In dat geval lijken we dus inderdaad gewoon voor onze eigen handelsbelangen te kiezen en Rusland maar gewoon zijn gang te laten gaan?
Uh ja, dat weet ik echt wel.Silent Thunder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Gaat niet altijd om grootte. Maar ook om vaardigheden cq. kunde / samenwerken en materiaal.
Kunnen die mensen goed samenwerken met elkaar? Een plan maken, een strategie uitvoeren, zijn ze bekend met de techniek die ze moeten gebruiken? etc etc etc
Het gaat erom dat een enorme reservemacht, de beter getrainde eenheden vrijmaakt voor gevechtsoperaties. Moderne oorlogvoering is niet over een breed front vechten, maar toegespitst op bepaalde sectoren. En daar kan je maar beter strategische diepte en goede kwaliteit formaties hebben.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hours after Russian troops launched an attack on Ukraine, long lines of traffic could be seen on a road leading out of the capital Kyiv. pic.twitter.com/elNyh4hNFF
— DW News (@dwnews) 24 februari 2022
Unconfirmed video of soldiers in Kharkiv pic.twitter.com/OlguFO0L9U
— Benjamin Pittet (@COUPSURE) 24 februari 2022
Begreep dat het van tevoren te verwachten was dat Charkov zelf strijdtoneel zou worden omdat het stuk tussen Charkov en de grens slecht te verdedigen is. Wel schokkend om al die burgers er tussen te zien.
Vreselijk voor al die mensen daar
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Die geringe kans op diplomatie openhouden is mijn inschatting.psy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Battles reportedly ongoing on roads near Kharkiv, number of armoured vehicles destroyed https://t.co/vpdZ9jgQd0 pic.twitter.com/v6mBUEy5jI via @ELINTNews #Ukraine
— Liveuamap (@Liveuamap) 24 februari 2022
Daar vrees ik ook voor. Hoe ver is Poetin bereid om te gaan? Wil hij koste wat het kost Oekraïne veroveren? En blijft de NAVO ondertussen met papieren wapperen zonder militair in te grijpen? Dan komt het aan op de lange adem van Poetin om ondanks alle sancties toch Oekraïne te bezetten. En dan? Een tegenaanval van de NAVO, Poetin in het nauw. Gaat hij dan zijn verlies toegeven en terugtrekken of worden in extremis de kernwapens van stal gehaald?HEY_DUDE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Zo”n conflict kan niet uitgevochten worden zonder te dreigen kernwapens in te zetten. En als VS of RU dit dreigen te doen kan er vrij makkelijk een geen weg meer terug situatie ontstaan.
Maar zijn de Russische militairen dan wel zo goed georganiseerd?Silent Thunder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Gaat niet altijd om grootte. Maar ook om vaardigheden cq. kunde / samenwerken en materiaal.
Wat we op dit moment vast kunnen stellen is dat de eerder in het topic gedeelde projecties van use of force vrij accuraat zijn in termen van force deployment. Anders gezegd: brede en massale inzet van vuurkracht met hoge mobiliteit.PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:44:
Hoor nu niet geverifieerde claims dat men vanuit de Krim al erg ver zou zijn opgetrokken. Komt wel overeen met wat hier eerder werd gedeeld. Maar veel fake news around natuurlijk. Hoop dat het niet klopt.
Momentum ligt op dit moment volledig bij beheersing luchtruim, inzet speciale eenheden en artillerie. In hoog tempo gevolgd door troepenverplaatsingen waar vooralsnog de volumes vanuit Belarus en Rusland groter zijn dan de verplaatsingen vanuit Krim en rebellengebied.
Als iemand nog twijfels had over de rol van Belarus, nu ja, die rol ligt volledig in lijn met hun nieuwe positie als wingewest.
Als ze eerder zouden mobiliseren dan zou dat een dreiging zijn volgens Putin en dan heeft ie een casus Belli....psy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Wat een sukkel is die Rutte zeg, nu ja niet te verwonderen na wat ik gezien heb van zijn corona beleid.renegrunn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Rutte wil daar niet aan.
Best trots op mijn landje.
We zijn niet in conflict met de russische bevolking, euh , is het Poetin alleen dan die daar op zijn paard rondloopt en met zijn zwaard staat te zwaaien dan?
Dat lijkt OekraÏne zelf ook heel erg toe te passen. Ik ben geen expert zoals jij maar moet er nog steeds aan wennen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:49:
[...]
Uh ja, dat weet ik echt wel.![]()
Het gaat erom dat een enorme reservemacht, de beter getrainde eenheden vrijmaakt voor gevechtsoperaties. Moderne oorlogvoering is niet over een breed front vechten, maar toegespitst op bepaalde sectoren. En daar kan je maar beter strategische diepte en goede kwaliteit formaties hebben.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae58b2
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae58a7
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Nee, ik zeg dat we voorzichtig moeten zijn met militaire ingrijpen bij de voordeur van Rusland. Een oorlog om Hawaii zou voor de VS heel anders zijn dan een oorlog in Mexico.dr.lowtune schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Je zegt dat dit onze eigen schuld is en dat we er ook niks tegen moeten doen. Bijzonder.
[...]
Zet maar een koffiemachientje op je bureau, want dit kan wel eens een lange zit gaan worden...
Toen was dat voor Putin niet de reden, maar goed toen hebben "wij" ook niks gedaan...LOTG schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Was Rusland dan ook nooit Georgie binnen gevallen? Of de Krim?
Lijkt anders dat hij geen excuus nodig heeft om Oekraine binnen te vallen.klaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Als ze eerder zouden mobiliseren dan zou dat een dreiging zijn volgens Putin en dan heeft ie een casus Belli....
Amerika is flink wat materieel aan het verplaatsen richting het oosten, of niet dan?Coldcat schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
Twee B52's stijgen op vanuit de UK richting het oosten / noorden.
Ik denk dat het daar een beetje om draait. Ik denk dat niet iedereen het eens is met zo'n halfbakken sancties waarbij je uiteindelijk nog "samenwerkt" met de vijand. Is niet het hele punt van deze discussie dat we ooit eens moeten inzien dat we door dit soort gedrag in deze situatie terecht zijn gekomen en dat je ooit een keer grenzen moet trekken? Dat we daar zelf ook pijn van ondervinden is dan jammer? Past alleen niet helemaal in ons kapitalistische gedachtegoed I guess.gorgi_19 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Er zijn sancties, maar dat wil niet zeggen dat de direct de volledige handel tussen Rusland en de EU stil komt te liggen.
Over de gasleveringen: zelfs tijdens de koude oorlog blijken die te zijn doorgegaan
Dus best kans dat het sanctiepakket bepaalde goederen en diensten beperkt of verbiedt, maar nog niet direct alles. Een deel zal dus 'business as usual' vooralsnog zijn.
Rondom swift: je kan je principes hebben, maar een sanctie opleggen, die naar verwachting de andere partij niet raakt en vooral jezelf benadeelt, is nutteloos. Kan je beter een andere sanctie zoeken die de andere partij naar verwachting harder raakt dan jezelf.
Hoewel ik absoluut geen fan van Rutte ben is dat wel slim om te zeggen.oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Wat een sukkel is die Rutte zeg, nu ja niet te verwonderen na wat ik gezien heb van zijn corona beleid.
We zijn niet in conflict met de russische bevolking, euh , is het Poetin alleen dan die daar op zijn paard rondloopt en met zijn zwaard staat te zwaaien dan?
Poetin stuurt er op aan dat de wereld tegen Rusland en hun volk is, dus om te benadrukken dat dit tegen het beleid van Poetin is is wel slim. In ieder geval geen informatie die men kan misbruiken.
Of gaan we nu ook alle Russen over een kam scheren, er zijn ook Russen tegen Poetin.
[ Voor 5% gewijzigd door Andyk125 op 24-02-2022 11:54 ]
Dat soort uitspraken zijn sowieso kul. De Russische bevolking staat Oekraïne kapot te schieten, niet Putin. Die zit lekker in zijn paleis.oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Wat een sukkel is die Rutte zeg, nu ja niet te verwonderen na wat ik gezien heb van zijn corona beleid.
Dat blijkt nu. En ondertussen vindt Azië dat wel weer best. Lijkt bijna erop dat Europa toch redelijk alleen staat terwijl Rusland vriendjes heeft.oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Lijkt anders dat hij geen excuus nodig heeft om Oekraine binnen te vallen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Nee, en ja. Er zijn grote verschillen in effectiviteit en uitrusting, zelfs training, bij verschillende eenheden. Wat nu zichtbaar is dat er hogere effectiviteit is van eenheden die we in Kazachstan zagen, ook de eenheden direct verbonden aan kringen van Kremlin.XWB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:50:
[...]
Maar zijn de Russische militairen dan wel zo goed georganiseerd?
In algemene zin is er nog veel van “quantity is its own quality”, maar de resultaten van hervorming en retraining zijn evident.
Klopt mijn beeld dat Oekraïne de Russen 'laat komen' en alleen in sterk stedelijk gebied significant weerstand biedt? Ze dieper het land in laat komen om dan op een zelf gekozen tijdstip tegenaanvallen uit te voeren?DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:49:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Echt enorm veel. Rond de lijn polen verdwijnen ze allemaal van de radar.London schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Amerika is flink wat materieel aan het verplaatsen richting het oosten, of niet dan?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Nee, precies en dat is het nu ook niet. Dit past gewoon helemaal binnen het plan om alles wat Poetin als Rusland beschouwd te annexeren. Nu heeft hij gewoon een mooi excuus gehad om het voor te bereiden.Z___Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Toen was dat voor Putin niet de reden, maar goed toen hebben "wij" ook niks gedaan...
Dit is onmogelijk om voor mij te beantwoorden met zo weinig informatie en zo vroeg in een offensief.hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Klopt mijn beeld dat Oekraïne de Russen 'laat komen' en alleen in sterk stedelijk gebied significant weerstand biedt? Ze dieper het land in laat komen om dan op een zelf gekozen tijdstip tegenaanvallen uit te voeren?
De B-52 Stratofortress is een Amerikaanse zware bommenwerper voor de lange afstand (geschikt voor nucleaire - of conventionele bommenColdcat schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:51:
Twee B52's stijgen op vanuit de UK richting het oosten / noorden.
Mooi spul
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
War is dat nou weer voor onzin Europa heeft hulp van de sterkste militaire macht ( nu nog in ieder geval:)) van de wereld.GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Dat blijkt nu. En ondertussen vindt Azië dat wel weer best. Lijkt bijna erop dat Europa toch redelijk alleen staat terwijl Rusland vriendjes heeft.
En nog genoeg andere landen buiten europa
Playstation 5
Dat die opstijgt is uberhaupt al een hele operatie an sich. Echt bizar.TommyGun schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:54:
[...]
De B-52 Stratofortress is een Amerikaanse zware bommenwerper voor de lange afstand (geschikt voor nucleaire - of conventionele bommen
Mooi spul
"Azie" ... enkel China.GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Dat blijkt nu. En ondertussen vindt Azië dat wel weer best. Lijkt bijna erop dat Europa toch redelijk alleen staat terwijl Rusland vriendjes heeft.
De troepenmacht was al stijgende voor de invasie, is ook niet zo raar want Navo landen.London schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Amerika is flink wat materieel aan het verplaatsen richting het oosten, of niet dan?
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
India ook. Ook niet het kleinste land of zo. Verder zullen de Oezbekistan en Kazachstans ook gewoon pro Rusland zijn. Ben benieuwd wat ZK en Japan gaan doen
Eli3l schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:55:
[Twitter]
India heeft net zoals China net een nieuwe deal gesloten voor de import van kolen vanuit Rusland.
[ Voor 68% gewijzigd door GAIAjohan op 24-02-2022 11:59 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ja, maar in dit stadium ook gevaarlijk spul. Bommenwerpers in stelling brengen, is dat niet een beetje voorbarig? Of 'op de zaken vooruit vliegen'...?
Punctuality is the politeness of kings
Maar ze vliegen vanuit Engeland. Hebben ze daar veel luchtschappen dan?TommyGun schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:54:
[...]
De B-52 Stratofortress is een Amerikaanse zware bommenwerper voor de lange afstand (geschikt voor nucleaire - of conventionele bommen
Mooi spul
Wat eruit komt is wel wat minder mooi, sta niet echt te klappen als deze jongens worden ingezet.TommyGun schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Mooi spul
Maar dat is niet anders dan bij alle andere oorlogen in het verleden: Kun je een soldaat het kwalijk nemen dat hij kwaad doet vanuit zijn meerdere(-n). Orders niet opvolgen is minimaal een krijgsraad maar in de strijd kan het zomaar een kogel zijn.Brazos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Dat soort uitspraken zijn sowieso kul. De Russische bevolking staat Oekraïne kapot te schieten, niet Putin. Die zit lekker in zijn paleis.
Nou ja, voor Polen denk ik niet; die hebben nog vers in het geheugen wat Russen kunnen uithalen.dreamscape schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Ja, maar in dit stadium ook gevaarlijk spul. Bommenwerpers in stelling brengen, is dat niet een beetje voorbarig? Of 'op de zaken vooruit vliegen'...?
Ik vraag me ook af wat het nut is van zo'n verplaatsing als je als USA (en NATO) altijd hebt gezegd je niet te mengen in het conflict. Voordat je het weet ziet Putin het als bedreiging. Don't poke the bear.tuinïnen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Wat eruit komt is wel wat minder mooi, sta niet echt te klappen als deze jongens worden ingezet.
[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 24-02-2022 11:58 ]
Het moeten treffen van sancties die ons ook pijn doen, is een goede les over onze eigen samenleving (sociaal, financieel, politiek). Als het niet inkopen van gas uit Rusland ons pijn doet, is de fout dat we überhaupt gas moeten inkopen, niet dat we sancties treffen. De afhankelijkheid van gas, de effecten op klimaat van het gebruik, de lokale effecten (Groningen!), daarin zitten lessen die we 10-20 jaar geleden al hadden moeten leren (zo niet langer). De verbindingen tussen onszelf en Rusland zijn uiteraard veel meer dan dan een paar cijfers op de bankrekeningen van ons (burger, bedrijf, overheid). Sancties moeten hard zijn, en zullen dan ook hard voor ons zijn, maar de realiteit is hard, en ons neoliberale gedachtegoed is geen zachte heelmeester, maar de stinkende wonde waar Poetin nu een enorm voordeel aan heeft.Snowdog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Ik denk dat het daar een beetje om draait. Ik denk dat niet iedereen het eens is met zo'n halfbakken sancties waarbij je uiteindelijk nog "samenwerkt" met de vijand. Is niet het hele punt van deze discussie dat we ooit eens moeten inzien dat we door dit soort gedrag in deze situatie terecht zijn gekomen en dat je ooit een keer grenzen moet trekken? Dat we daar zelf ook pijn van ondervinden is dan jammer? Past alleen niet helemaal in ons kapitalistische gedachtegoed I guess.
Nah, dat doen de Amerikanen meestal. Het is fysiek laten zien dat ze er zijn, zonder dat ze ook echt bij de grens zullen komen.dreamscape schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Ja.pagani schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Maar dat is niet anders dan bij alle andere oorlogen in het verleden: Kun je een soldaat het kwalijk nemen dat hij kwaad doet vanuit zijn meerdere(-n). Orders niet opvolgen is minimaal een krijgsraad maar in de strijd kan het zomaar een kogel zijn.
Je hebt altijd een keuze. Misschien geen leuke keuze, maar je hebt hem.
People as things, that’s where it starts.
Ja dat kun je.pagani schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Maar dat is niet anders dan bij alle andere oorlogen in het verleden: Kun je een soldaat het kwalijk nemen dat hij kwaad doet vanuit zijn meerdere(-n). Orders niet opvolgen is minimaal een krijgsraad maar in de strijd kan het zomaar een kogel zijn.
Ik drink geen koffiedr.lowtune schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:43:
[...]
Lange zit, misschien. Wat we zien is tot op grote hoogte wat verwacht werd, maar de focus is anders. Denk aan tactiek van island hopping toegepast op aanwezige geografie. En er is bijtend duidelijke focus op decapitatie.
Het is geen vraag meer of het Kremlin regime change wil forceren. En als we naar Belarus kijken, dan is ook evident dat het Kremlin geen enkel probleem meer heeft met het rauwe gebruik van wingewesten als militair gereedschap.
Dit is een gamechanger voor elk aspect van Europese collectieve veiligheid. Het Kremlin ging bij conflictvoering al over grenzen heen, in hybride focus zonder oog voor scheiding van domeinen, maar die geweldsbereidheid gaat in veel Europese hoofdsteden heel wat politici in een vijf fasen van verwerking laten komen.
Bij media trouwens vergelijkbare effecten van impact. Veel reductionisme, beperken van informatie en perspectief tot militair domein bijvoorbeeld, maar ook veel laagdrempelig gebruik van feeds zonder basale toetsing voor effect. En nogal wat correspondenten staan in een bias reflex bij stuiteren à la “maar mijn netwerk hier zei altijd” - en nu dit.
Lijkt me volstrekt voor de hand liggen dat we vanaf nu weer troepen gaan opbouwen op NAVO gebied aan de oost grens. Dat is wel het absoluut minimum wat gedaan moet worden om de NAVO in stand te houden.dreamscape schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Is dit een oorlogsmisdaad?As part of their invasion of Ukraine, Russian forces have used insignia of the Organization for Security and Cooperation in Europe to descend on several cities in the Luhansk region, Ukraine’s National Police warned Thursday.
“Columns of Russian tanks entered the Luhansk region at the borders of Krasnaya Talovka, Milove, and Gorodishche. The enemy insidiously placed white vehicles with OSCE symbols at the front. Fighting is currently underway there,” police said in a statement.
International monitors from the OSCE have been working along the frontline in Eastern Ukraine since 2014 to document fighting and ultimately help reduce tensions. The organization has condemned Russia’s invasion of Ukraine and called for an end to the war.
Similarly deceptive tactics by invading forces were reported on the other side of the country, in Sarny, Rivne, where Mayor Ruslan Serpeninov issued a video address to residents, warning them that sabotage and reconnaissance units were entering the country from Belarus wearing Ukrainian military and police uniforms.
Ik hoop dat jullie het nooit hoeven mee te maken, maar je gaat hier écht voorbij aan begrip voor doodsangst en overlevingsdrang. Niet elke SS-er was een moordlustig beest zonder genade. Daarnaast is de definitie van goed/slecht compleet afhankelijk van wat je is aangeleerd (iets met je hele leven propaganda voorgeschoteld krijgen en gefilterd nieuws)RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:58:
[...]
Ja.
Je hebt altijd een keuze. Misschien geen leuke keuze, maar je hebt hem.
[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 24-02-2022 12:01 ]
Steden hebben veel kamers waar verzet zich kan schuilen. Rusland moet alle kamers af om ze veilig te maken terwijl ze de eerder gecontroleerde kamers veilig moeten houden. Daarom duren steden ook veel langer dan dropen aangezien je daar iedereen naar het dorpsplein kan brengen zodat je binnen een paar uur al huizen kan controleren.hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Klopt mijn beeld dat Oekraïne de Russen 'laat komen' en alleen in sterk stedelijk gebied significant weerstand biedt? Ze dieper het land in laat komen om dan op een zelf gekozen tijdstip tegenaanvallen uit te voeren?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
https://globe.adsbexchange.com/?icao=06a247
Het lijkt wel te kloppen helaas.YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:54:
[...]
[Afbeelding]
[...]
De 'in de buurt' was idd iets te generiek in mijn post.
Zouden ze gestationeerd worden bij polen?
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Japan was een van de eerste landen die het veroordeelde?GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
[...]
India ook. Ook niet het kleinste land of zo. Verder zullen de Oezbekistan en Kazachstans ook gewoon pro Rusland zijn. Ben benieuwd wat ZK en Japan gaan doen
[...]
De Baltische staten en Polen voelen zich bedreigd in hun "territoriale integriteit, politieke onafhankelijkheid of veiligheid."RodeStabilo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Ik vraag me ook af wat het nut is van zo'n verplaatsing als je als USA (en NATO) altijd hebt gezegd je niet te mengen in het conflict. Voordat je het weet ziet Putin het als bedreiging. Don't poke the bear.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Wikipedia: United States Air Force in the United Kingdomhotymoty schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Maar ze vliegen vanuit Engeland. Hebben ze daar veel luchtschappen dan?
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Tuurlijk joh.pagani schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:00:
[...]
[...]
Ik hoop dat jullie het nooit hoeven mee te maken, maar je gaat hier écht voorbij aan begrip voor doodsangst en overlevingsdrang. Niet elke SS-er was een moordlustig beest zonder genade.
Sommige IS'ers zijn ook knuffelberen.
People as things, that’s where it starts.
Ja.Eli3l schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:00:
https://www.thedailybeast...ainian-uniforms-says-kyiv
[...]
Is dit een oorlogsmisdaad?
Dat is demonstratie van de gecombineerde NAVO luchtsterkte met als boodschap: haal het niet in je hoofd.PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:59:
Er hangen wel echt bizar veel NATO-tankers in de lucht in Polen. Wordt toch wel wat gereorganiseerd ljkt mij.
Grenzen stellen. Rusland is nu Oekraïne binnen waar we geen directe verantwoordelijkheden naartoe hebben, maar aangezien Oekraïne aan Polen grenst wordt er met zo'n beweging aangegeven dat de NATO klaar staat om te verdedigen waar nodig.RodeStabilo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Ik vraag me ook af wat het nut is van zo'n verplaatsing als je als USA (en NATO) altijd hebt gezegd je niet te mengen in het conflict. Voordat je het weet ziet Putin het als bedreiging. Don't poke the bear.
#Breaking #NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 24 februari 2022
The Ukrainian front in Kherson totally collapsed.
Russian troops reached the Dnepr and do not face any resistance.
I geolocated them 130 km inside Ukraine.
The Ukrainian army says the situation is "difficult". Understatement of the year.
This is unbelievable. pic.twitter.com/0yExuFmjXA
Onjuiste of geen markering dragen op eenheden is een schending van het verdrag van Geneve. Dus ja.Eli3l schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:00:
https://www.thedailybeast...ainian-uniforms-says-kyiv
[...]
Is dit een oorlogsmisdaad?
Ja, er was recent een genie in de VS die vond dat de VS maar niet het Trans Pacific Partnership moest tekenen en daar de leverage over economische macht in Z-O Azie aan China over te dragen.GAIAjohan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vlogen de laatste weken al meer rond (maar dan volgens mij vooral rond de Middenlandze Zee). Bij deze beesten is het niet nodig ze te verplaatsen toch? Juist eerder een risico om ze dichtbij een front te plaatsen?Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:00:
Hhmmm waar zullen die B52's heen gaan denken jullie? Het is geen verkenningsvliegtuig...
Zouden ze gestationeerd worden bij polen?
Viel mij ook al op! Hoop US materiaal maar ook wat Frans en Duits spul.PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:59:
Er hangen wel echt bizar veel NATO-tankers in de lucht in Polen. Wordt toch wel wat gereorganiseerd ljkt mij.
Poetin is iets heel gevaarlijks begonnen, lijkt me.gorgi_19 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:01:
[...]
De Baltische staten en Polen voelen zich bedreigd in hun "territoriale integriteit, politieke onafhankelijkheid of veiligheid."
Als Biden nu besluit op eventuele vraag van Oekraine om luchtsteun te geven, is het hek van de dam
Wederom het gevoel dat er mensen in de steek worden gelaten door het westen, zoals de afghaanse tolken, de yazidi, de koerden, etc. etc.
En ook een klotezooi om te zien hoe afhankelijk we zijn van totaalmalloten zoals Putin.
Het zal wel aan mij liggen maar zelfs een eitje koken op het gasfornuis geeft me op dit moment een naar gevoel.
Dat betekent, stam + t .
Probleem is dat de Russische bevolking botweg niet relevant is. Dat is al sinds Putin in het vacuüm van Primakov gepositioneerd werd.Andyk125 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Hoewel ik absoluut geen fan van Rutte ben is dat wel slim om te zeggen.
Poetin stuurt er op aan dat de wereld tegen Rusland en hun volk is, dus om te benadrukken dat dit tegen het beleid van Poetin is is wel slim. In ieder geval geen informatie die men kan misbruiken.
Of gaan we nu ook alle Russen over een kam scheren, er zijn ook Russen tegen Poetin.
Wat wel relevant is, dat is hoe Rusland gesegregeerd is geworden onder criminele oligarchie. Er is een zogeheten selectoraat, en dat is waar oligarchie bij staat of valt.
Maar goed, dat is eerder in het topic goed doorgesproken. Bij huidige condities heeft dergelijke verkenning nu enkel nog zin bij deelfocus op sancties en proportionele respons.
Snap ik. Maar zodra er een NAVO-land wordt aangevallen hebben we toch echt een heel erg groot probleem.Stoelpoot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:01:
[...]
Grenzen stellen. Rusland is nu Oekraïne binnen waar we geen directe verantwoordelijkheden naartoe hebben, maar aangezien Oekraïne aan Polen grenst wordt er met zo'n beweging aangegeven dat de NATO klaar staat om te verdedigen waar nodig.
Rusland zou een brug over de Djnepr ongeschonden in handen hebben gekregen
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid