[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.334 views

Onderwerpen

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-12 10:15

mb1

oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Allicht zal het optie 1 worden, alleen zal de vraag zijn of Poetin dit snel geklaard krijgt. hoe langer het duurt, hoe gevaarlijker.
Maar wat daarna? Het lijkt iedereen wel duidelijk dat Poetin totaal onbetrouwbaar is, niemand die er nu nog kan van uitgaan dat hij geen verdere plannen heeft.
Ik denk dat hij smullend zit te kijken naar de strubbelingen van Polen met de EU......

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 10:12
hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:14:
EU vindt blijkbaar SWIFT een brug te ver, wat moet er dan gebeuren vraag ik me af...
[Embed]
Als het klopt is het een mes in de reg van de Oekraïners vanuit ons. Bah. :(

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:06
Slavy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:15:
Even een NSFW warning gezien er een video bij staat:

TRIGGER WARNING! Civilian on bicycle hit by an airstrike. Looks to be the same event posted earlier, however this is the event taking place. Absolutely tragic. May they Rest In Peace.

*knip*
WTF ze leefde na die inslag nog!!!!

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 11:36 ]

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Herman schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Die troefkaart kun je maar één keer op tafel leggen :)
Iran heeft momenteel zwaardere sancties te verduren dan Rusland (waaronder SWIFT), dus ik snap zijn opmerking wel. Wat moet Rusland nog doen dan?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:16:
Als je de reportages van o.a. Zembla had gezien over het Russische geld in zijn broekzak, dan was dat geen verbazing meer geweest.
Dat is sowieso een probleem in veel westerse democratieën: hoe denk je dat al die politieke partijen aan hun geld komen, die verkiezingsspotjes moeten ergens van betaald worden...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 20:40
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:11:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae61ff en https://globe.adsbexchange.com/?icao=adfe7c

Een Hercules en een Super Hercules op dezelfde koers vanuit Aviano (Italië) richting noordoost.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae04f4

Er wordt meer gestationeerd in Oost-Polen. Dat lijkt het voornaamste doel van het militaire verkeer van de USAF.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-12 15:32
YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Als je de reportages van o.a. Zembla had gezien over het Russische geld in zijn broekzak, dan was dat geen verbazing meer geweest.
https://www.bnnvara.nl/ze...len/baudet-en-het-kremlin
Nou ik schrijf dat het me niet zou verbazen he ;)

Maar thanks voor de link, heb die docu niet gezien.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:43
De Baltische staten, Polen, Slowakije en Roemenië hebben artikel 4 van het NAVO-handvest ingeroepen. Dat meldt Europacorrespondent Sander van Hoorn. Daarmee vragen deze landen om overleg over de ontstane situatie. Artikel 4 wordt wel het voorportaal van hoofdstuk 5 genoemd. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op een lidstaat een aanval op allen betekent en dat de lidstaten dus elkaar moet gaan helpen.

De vier Oost-Europese landen vrezen een bezetting van Oekraïne door Rusland. In dat geval grenzen zij aan Rusland. Daarom willen zij van de NAVO weten hoe dan te reageren. Het Letse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat er nu nog geen acute militaire dreiging is: "Maar we moeten ons wel voorbereiden op veiligheidsrisico's, een golf aan vluchtelingen, cyber-dreiging, nepnieuwsaanvallen en energieleveringsproblemen".

Bron : Nieuwsblog NOS. Wat betekend dat? Gaan ze eindelijk reageren?

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 14:31
EU vindt blijkbaar SWIFT een brug te ver, wat moet er dan gebeuren vraag ik me af...
[Embed]
Het kan helaas niet anders dan dat de sancties een slappe hap worden..

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 18:43
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Allicht zal het optie 1 worden, alleen zal de vraag zijn of Poetin dit snel geklaard krijgt. hoe langer het duurt, hoe gevaarlijker.
Maar wat daarna? Het lijkt iedereen wel duidelijk dat Poetin totaal onbetrouwbaar is, niemand die er nu nog kan van uitgaan dat hij geen verdere plannen heeft.
Ik vind hem juist heel berekenbaar. Rusland komt uit een lange periode van verval en Poetin belooft zijn kiezers om een sterk Rusland te herstellen.

Daarbij hoort om weer een sterke grens met het westen te hebben. Belarus is in de pocket, Oekraiene wordt ingenomen. Dat gaat in fases. 2014, 2022, fase 3.

Er zit een andere kant aan het verhaal. Rusland is niet blij met een NAVO die steeds meer landen in het oosten toevoegt. Zie ook: https://www.bbc.com/news/world-europe-56720589 plaatje "Nato's expansion since 1997".

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:59:
[...]
Tenzij ze vooraf geïnformeerd zijn: putopties en short gaan op wereldwijde aandelenbeurzen is heel lucratief.
Heb vandaag nog maar niet naar mijn aandelenportefeuille gekeken...
Als dat zo is komen de beurswaakhonden er achter. Elke Russische oligarch die de afgelopen week en masse shortposities heeft ingenomen kan z'n boeltje pakken en een enkeltje arbeidersparadijs thuisland boeken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:44
xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Europa wordt in de steek gelaten door het midden oosten en Azie :)
Tis ieder voor zich.

Als we in de EU elkaar nog steeds liever bevechten dan samen optrekken en de Europese belangen behartigen, gaat dit eindeloos door.

M.O. heeft de eigen conflicten en belangen, China ziet kansen om te profiteren en doet dat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:12
rolandos582 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
De Baltische staten, Polen, Slowakije en Roemenië hebben artikel 4 van het NAVO-handvest ingeroepen. Dat meldt Europacorrespondent Sander van Hoorn. Daarmee vragen deze landen om overleg over de ontstane situatie. Artikel 4 wordt wel het voorportaal van hoofdstuk 5 genoemd. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op een lidstaat een aanval op allen betekent en dat de lidstaten dus elkaar moet gaan helpen.

De vier Oost-Europese landen vrezen een bezetting van Oekraïne door Rusland. In dat geval grenzen zij aan Rusland. Daarom willen zij van de NAVO weten hoe dan te reageren. Het Letse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat er nu nog geen acute militaire dreiging is: "Maar we moeten ons wel voorbereiden op veiligheidsrisico's, een golf aan vluchtelingen, cyber-dreiging, nepnieuwsaanvallen en energieleveringsproblemen".

Nee, ze gaan niet reageren. Ze gaan pas reageren als 1 van die landen wordt binnengevallen. Daarvoor gaat de NAVO echt niks doen. Zij riskeren een wereldoorlog niet.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-12 10:05
xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Europa wordt in de steek gelaten door het midden oosten en Azie :)
europa stelt dan ook niets meer voor he, niet economisch, niet militair
Denkt nu echt iemand dat Poetin zal stoppen bij Oekraine?

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Als het klopt is het een mes in de reg van de Oekraïners vanuit ons. Bah. :(
Hoevaak is dit nu? Een mes in de rug van een Oost Europees land met de groeten vanuit het Westen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• naarden 4ever
[Embed]
De uitleg erbij geeft de reden. Rusland heeft al een ander systeem in de wachtrij mocht er worden besloten Rusland van SWIFT af te gooien. Bovendien heeft dit ook vergaande gevolgen voor de Europese Unie zelf, mogelijk dat het ons zelf zwaarder raakt dan Rusland. Dus dan is dat een averechtse maatregel.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:44
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Zoek je beweringen nog even na.

Rusland heeft een economie vergelijkbaar met de Benelux. Het uitgeklede militaire apparaat van de EU opgeteld zou korte metten maken met het Russische leger.

Onze grootste vijand is niet Putin, maar onze verdeeldheid.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• hoevenpe
harmen1987 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
Het kan helaas niet anders dan dat de sancties een slappe hap worden..
Sancties hebben sowieso weinig effect, het Russische volk is veel beter in ontberingen dan wij in het westen.
De Russen hebben zich jarenlang kunnen voorbereiden terwijl 'wij' onze kerncentrales en Groningen dichtgooien.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:12
[...]

Ja tuurlijk wel. Poetin heeft geen schijn van kans tegen de NAVO. Hij wordt volledig weggeveegd als de NAVO echt, maar dan echt, gaat ingrijpen. Maar dat willen we natuurlijk niet, omdat er dan veel bijhorende schade zal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door hotymoty op 24-02-2022 11:21 ]

• oldgrumpy
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Ik vind hem juist heel berekenbaar. Rusland komt uit een lange periode van verval en Poetin belooft zijn kiezers om een sterk Rusland te herstellen.

Daarbij hoort om weer een sterke grens met het westen te hebben. Belarus is in de pocket, Oekraiene wordt ingenomen. Dat gaat in fases. 2014, 2022, fase 3.

Er zit een andere kant aan het verhaal. Rusland is niet blij met een NAVO die steeds meer landen in het oosten toevoegt. Zie ook: https://www.bbc.com/news/world-europe-56720589 plaatje "Nato's expansion since 1997".
Er is wel 1 enorm verschil, toetreden tot de NAVO of NATO is een vrijwillige keuze.
Een land binnenvallen i dat NIET

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
[Embed]
Wat een lafbekken. Oekraïne kan het wel vergeten dus.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
[...]

Wat een onzin. Europa stelt economisch gezien juist alles voor.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:25
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Eens. Trump was onberekenbaar en onbetrouwbaar, bij Poetin weet je (relatief) waar je aan toe bent.

Hello. Is it me you're looking for?

• naarden 4ever
[...]

Afgezien van Moldavië (en misschien Belarus), ja.

Een aanval op een NAVO-land is een directe ontketening van een 3e wereldoorlog waar Amerika onmogelijk buiten wordt gehouden. En Putin weet heus wel dat een oorlog met de VS een verlies-verlies situatie is: of je verliest, of er komen kernbommen.

Verwijderd

De vier oost europese landen? De baltische staten zijn er al 3, het zijn dus 6 landen, daarnaast grenzen er 2 zowiezo al aan Rusland.

Slechte verslaggeving.

• iamerwin
ErikT738 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Wat een lafbekken. Oekraïne kan het wel vergeten dus.
Lees nou de tekst eerst en laat je onderbuikgevoel er even buiten. :F

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 11:10
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Eens. Trump was onberekenbaar en onbetrouwbaar, bij Poetin weet je (relatief) waar je aan toe bent.
Ik vind Kiev bombarderen anders redelijk verrassend. Maar misschien ben ik naïef? Ik had verwacht dat het in ieder geval bij het oosten van Oekraïne zou blijven.

• alexbl69
-Muncky- schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:00:
Worden jullie nou niet serieus enorm onrustig van al dat nieuws overal? Het is niet meer bij te houden en werkt nou niet echt positief op mijn gemoedstoestand.. :'(
Wordt er zelf nog niet onrustig van. Dat is denk ik een van de weinige voordelen als je wat ouder wordt :). Je hebt dit soort schokkende gebeurtenissen al vaker (val van de muur, Roemenië, Joegoslavië, Irak, 9/11 en weet ik al wat niet meer) meegemaakt.

In mijn jeugd was 'de Rus' al de vijand. Dat gevoel is enkel in ere hersteld na 3 decennia weg te zijn geweest.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 15:13
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:22:
[...]

En waar zijn we aan toe dan? Wat gaat Poetin nu doen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Rusland heeft een economie vergelijkbaar met de Benelux. Het uitgeklede militaire apparaat van de EU opgeteld zou korte metten maken met het Russische leger.

Enige punt is dat de paar Russische nucleaire wapens die wel aan zouden komen genoeg schade zouden aanrichten om nu alsnog niet in te grijpen met militairen.

• oldgrumpy
hotymoty schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Ja tuurlijk wel. Poetin heeft geen schijn van kans tegen de NAVO. Hij wordt volledig weggeveegd als de NAVO echt, maar dan echt, gaat ingrijpen.
Zelfs dat betwijfel ik.
Wat als Poetin morgen de helft van alle nucleire installaties in Europa bombardeert met de dreiging hetzrelfde te doen tegen landen die hem zouden tegenhouden?
Wat zou de VS doen denk je?

• iamerwin
dehardstyler schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Ik vind Kiev bombarderen anders redelijk verrassend. Maar misschien ben ik naïef? Ik had verwacht dat het in ieder geval bij het oosten van Oekraïne zou blijven.
Ja, "details" kan niemand weten natuurlijk. :) Dat er iets zou gaan gebeuren was wel redelijk duidelijk...toch?

• naarden 4ever
[...]

Dat heeft Putin mooi voor elkaar weten te krijgen de laatste jaren. Putin wist heus wel dat de verdeeldheid rondom Oekraïne heel Europa op scherp zou zetten.

Solidair met Oekraïne, ja, maar wanneer grijpen wij eensgezind in? Daar was absoluut geen eenduidigheid over. En voordat we dat hebben kunnen besluiten, heeft Putin daar mooi misbruik van gemaakt.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

NiGeLaToR schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:32:
@DevWouter ik zie/lees nog weinig terug van weerstand door Oekraine. Legt men de Russen geen strobreed in de weg, of is de verdediging elders opgezet om de Russen te dwingen langere bevoorradingsroutes aan te moeten leggen. Ik hoop toch dat er in de tussentijd wel een strategie is ontwikkelt, anders wordt het een eendagsinvasie.
Waarschijnlijk wordt het een eendagsinvasie. De truc voor Oekraïne is om ergens de macht te houden zodat ze een basis van macht en authoriteit behouden en vanuit daar het land weer terug te winnen terwijl er gecoordineerd wordt met milities en andere internationale grootmachten.

Wat nu voorkomen moet worden is dat het een overheid in baningschap wordt. In dat soort scenario krijgt Kremlin/Rusland de mogelijkheid tot zuiveringen en kunnen ze de macht en authoriteit in het land vervangen.

Mocht Oekraïne de machtsbasis niet behouden kunnen worden dan is het beste om de overheid het martelaarschap te geven zodat er onder het volk altijd woede blijft heersen en zich zal blijven herinneren dat de nieuwe macht zijn recht ontleent uit geweld ipv gezag. Dat soort woede kost zeker 2~3 generaties voordat het begint te slijten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 12:00

Jumpiefox

Hoi ?

oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Er is wel 1 enorm verschil, toetreden tot de NAVO of NATO is een vrijwillige keuze.
Zo simpel is dat niet.
*knip* De gedachtelijn doortrekken van "veiligheidsgevoel" naar oorlog is zonder een zeer grondige onderbouwing gewoon een propaganda talking point en ongewenst.

[ Voor 52% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 11:51 ]

The first casualty in war is always the truth...

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Zelfs dat betwijfel ik.
Wat als Poetin morgen de helft van alle nucleire installaties in Europa bombardeert met de dreiging hetzrelfde te doen tegen landen die hem zouden tegenhouden?
Ik denk dat de grote leiders de film Wargames weer eens moeten bekijken.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Tsjah, ministeries en vliegvelden aanvallen lijkt me standaard onderdeel van de tactiek eerlijk gezegd. Verbaast me niks.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 18:43
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Vroeger had je twee machtsblokken: NATO en Warschaw Pact. In de retoriek van de Russische leiders is uitbreiding van de NATO naar het oosten een daad van aggressie. Of die landen nu vrijwillig erbij komen of niet. Het wordt bovendien opgeval als de schending van een oude belofte.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:22:
[...]

De vier oost europese landen? De baltische staten zijn er al 3, het zijn dus 6 landen, daarnaast grenzen er 2 zowiezo al aan Rusland.

Slechte verslaggeving.
We betalen niet meer voor journalistiek en toch willen we zo snel mogelijk het nieuws hebben. Bij de NOS zitten een paar stagiairs en wat ander onderbetaald volk de stukjes te typen. Blijkbaar is er iemand die denkt dat 'De Baltische Staten' een land is, zoals 'De Verenigde Staten'. Helaas. :/

Punctuality is the politeness of kings

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12 22:24

tuinïnen

Eventus stultorum magister

DevWouter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Waarschijnlijk wordt het een eendagsinvasie.
Oekraïne is wel heel erg groot om dat te controleren binnen een dag. Zo snel is er geen controle op de grond op essentiële plaatsen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Wat een onzin. Europa stelt economisch gezien juist alles voor.
Maar tegelijk is die economie weer afhankelijk van Rusland, er is dus wel economisch volume maar geen macht. Macht kan je inzetten en hier is dat niet mogelijk zonder ook de Europese bevolking te treffen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

MikeyMan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Tsjah, ministeries en vliegvelden aanvallen lijkt me standaard onderdeel van de tactiek eerlijk gezegd. Verbaast me niks.
Kan om twee redenen: Tijdelijke uitschakelen of permanent.
Maar het huidige plan hier wijkt inmiddels behoorlijk af met Crimea.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Zelfs dat betwijfel ik.
Dan hebben nog de helft over.....en die kan ook schade aanrichten.

• PLAE
tuinïnen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Oekraïne is wel heel erg groot om dat te controleren binnen een dag. Zo snel is er geen controle op de grond op essentiële plaatsen.
Lijkt mij ook onzin. En wat ik nu hoor/zie gaat het nog niet zo hard.

• naarden 4ever
[...]

Nee, dat ben ik met je eens, al is het wel een strategisch goed uit te leggen stap.

Zelfs al zou Rusland alleen de Donbas-regio binnen zijn gevallen, dan zou Oekraïne militair hebben gereageerd daarop. Het platleggen van de (relatief zwakke) Oekraïnse luchtmacht maakt dat Oekraïne vrijwel geen tegenaanval kan openen, slechts mogelijk stand kan houden daar waar het grondleger gestationeerd is.

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
Wordt er zelf nog niet onrustig van. Dat is denk ik een van de weinige voordelen als je wat ouder wordt :). Je hebt dit soort schokkende gebeurtenissen al vaker (val van de muur, Roemenië, Joegoslavië, Irak, 9/11 en weet ik al wat niet meer) meegemaakt.

In mijn jeugd was 'de Rus' al de vijand. Dat gevoel is enkel in ere hersteld na 3 decennia weg te zijn geweest.
Heel herkenbaar.

In 'onze' tijd stonden de Russen op twee uur rijden van Enschede, nu met de NAVO in de DDR en Polen hebben we een veel betere buffer. Onderschat de vechtlust en ondoordringbaarheid van Polen niet. Misschien wel een idee om wat minder hoog van de toren te blazen over hun politiek leiderschap, we hebben ze hard genoeg nodig.

• oldgrumpy
[...]

Ja dat dacht iemand 70 jaar geleden ook, maar hij heeft met de staart tussen de benen moeten afdruipen.
En als het zover komt zal het niet uitmaken wie het meeste manschappen of materieel heeft, de enige vraag is, hoelang duurt het eer iemand als Poetin op de rode knop duwt?
Ik denk niet lang want als je niets te verliezen hebt ..

• alexbl69
[Embed]
Echt, geen woorden voor. :X

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Vroeger had je twee machtsblokken: NATO en Warschaw Pact. In de retoriek van de Russische leiders is uitbreiding van de NATO naar het oosten een daad van aggressie. Of die landen nu vrijwillig erbij komen of niet. Het wordt bovendien opgeval als de schending van een oude belofte.
Alleen was het geen belofte maar een MoU en een mondelinge verstandshouding met Gorbatsjov.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 10:36
[...]

Ik vind dit toch wel wat anders. Nu staan we linea recta tegenover iemand met kernwapens. Dat is ook de reden dat men geen militair conflict wil met Rusland (buiten dat China waarschijnlijk Rusland zal bijvallen). Die andere conflicten waren wat meer een ver van mijn bed show, dit is iets waar wij straks wel midden in vallen.

Poetin weet precies wat hij aan het doen is en heeft dit gewoon al lang uitgedacht. Hij weet dat men geen directe confrontatie wilt en heeft in het verleden gezien dat hij gewoon zijn gang kan gaan en zal dan ook niet stoppen tot dat er een Sovjet Unie is. Ik denk ook dat Poetin er best een wereld oorlog voor over heeft. Dus ja, ik word er wel onrustig van.

• klaw
Die belofte is een verzinsel maar wederom;

ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.

Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.

Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 11:52 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DevWouter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Kan om twee redenen: Tijdelijke uitschakelen of permanent.
Maar het huidige plan hier wijkt inmiddels behoorlijk af met Crimea.
De vraag is wat er onder demilitariseren verstaan wordt...

En dan achteraf komen met "ja maar we hebben alleen gedaan wat nodig was om deze twee regios veilig te stellen". Blegh...

• iamerwin
Bijzonder (denk ik): een Algerijnse ILYUSHIN Il-82 (wiki) op weg vanuit Moskou richting...Algerije denk ik?

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Nuances ;)
Invasie zoals ik(!) het bedoelde is dat er overal strijd is, maar bezit, zoals jij het bedoelde, verwacht ik ook niet, dat duurt nog een tijdje tot dat alle brandjes en vonkjes gevonden zijn.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 11:10
MikeyMan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Standaard onderdeel van full blown war ja. Ik was naïef dus. :)
Ik had een Krim achtige aanval verwacht.

• hoevenpe
LOTG schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:29:
Ik vind dit toch wel wat anders. Nu staan we linea recta tegenover iemand met kernwapens.
In de jaren 80 was de dreiging van kernwapens minstens zo hoog.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Lees nou de tekst eerst en laat je onderbuikgevoel er even buiten. :F
Maar ook dan, als we bang zijn om zelf schade te lijden, dan kunnen beter gelijk op onze rug gaan liggen en ons overgeven...

de vraag is, wat vinden we belangrijker, onze normen en waarden of onze korte-termijn-rijkdom?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
"Nice country you have there. Shame if anything would happen to it."

Sommige mensen zien hier kennelijk oprecht het probleem niet van.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 11:53 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• oldgrumpy
hun veiligheids gevoel, laat me niet lachen. Is er echt 1 iemand die werkelijk gelooft dat de NAVO rusland gaat binnenvallen?? Ten tweede is Oekraine helemaal nog niet eens lid geworden. Dit zijn allemaal flauwe excuses van iemand met grootheidswaanzin. Les excuses sont fait pour s'en servir

[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 11:53 ]

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:58
hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Heel herkenbaar.

In 'onze' tijd stonden de Russen op twee uur rijden van Enschede, nu met de NAVO in de DDR en Polen hebben we een veel betere buffer. Onderschat de vechtlust en ondoordringbaarheid van Polen niet. Misschien wel een idee om wat minder hoog van de toren te blazen over hun politiek leiderschap, we hebben ze hard genoeg nodig.
Amen, een dapper volk die Polen.
Altijd zo geweest trouwens.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

rik86 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Maar ook dan, als we bang zijn om zelf schade te lijden, dan kunnen beter gelijk op onze rug gaan liggen en ons overgeven...

de vraag is, wat vinden we belangrijker, onze normen en waarden of onze korte-termijn-rijkdom?
Gezien ons stemgedrag en het uitblijven van de SWIFT sanctie denk ik dat we het antwoord wel weten...

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:00
Dus Oekraine's veiligheidsgevoel is niet relevant, dat van Rusland wel?

[ Voor 67% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 11:53 ]

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Ik vind dit toch wel wat anders. Nu staan we linea recta tegenover iemand met kernwapens. Dat is ook de reden dat men geen militair conflict wil met Rusland (buiten dat China waarschijnlijk Rusland zal bijvallen). Die andere conflicten waren wat meer een ver van mijn bed show, dit is iets waar wij straks wel midden in vallen.

Poetin weet precies wat hij aan het doen is en heeft dit gewoon al lang uitgedacht. Hij weet dat men geen directe confrontatie wilt en heeft in het verleden gezien dat hij gewoon zijn gang kan gaan en zal dan ook niet stoppen tot dat er een Sovjet Unie is. Ik denk ook dat Poetin er best een wereld oorlog voor over heeft. Dus ja, ik word er wel onrustig van.
Waarom staan we momenteel tegenover Rusland? Oekraine wordt opgeofferd, omdat de belangen niet groot genoeg zijn momenteel, risico's zitten meer in de middellange termijn, zoek maar op appeasement.

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 19:43
[...]

Gaat niet om essentiële plaatsen, enkele om specifieke wegen / verplaatsingskanalen. Ze hebben niet voor niets een onrealistische hoeveelheid artillerie meegenomen.
Een van de horror scenario's atm is dat ze die ongelimiteerd gaan blijven gebruiken tot de tegenstand breekt.

• iamerwin
rik86 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Na ja, schijnbaar heeft Rusland een alternatief achter de hand (dat staat in de tekst); wat is dan het nut van hen uit Swift te gooien?
Other EU member states are reluctant to make such a move because, while it would hit Russian banks hard, it would make it tough for European creditors to get their money back and Russia has in any case been building up an alternative payment system. (bron)

• oldgrumpy
Ashilh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Gaat niet om essentiële plaatsen, enkele om specifieke wegen / verplaatsingskanalen. Ze hebben niet voor niets een onrealistische hoeveelheid artillerie meegenomen.
Een van de horror scenario's atm is dat ze die ongelimiteerd gaan blijven gebruiken tot de tegenstand breekt.
En hoe ga je die tegenstand jaren in bedwang houden?

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Andyk125 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Ik vindt het hypocriet om altijd alles met elkaar te vergelijken, alsof dit ook maar enigszins gelijkenis heeft met wat er in het midden-oosten allemaal speelt. In het midden-oosten zijn al decennia lang oorlogen alleen omdat men een ander geloof heeft. Men gunt elkaar het levenslicht niet en als het uit de hand loopt gaat men vluchten. Niet naar een buurland, maar liever heel ver weg. Niet vreemd dat er mensen zijn die deze mensen zien als gelukzoekers. Het zijn vaan ook niet eens vrouwen en kinderen, maar jonge mannen die vluchten.
Ik vind dit nogal een groffe (en onjuiste) simplificatie van de complexe conflicten die daar spelen, waar bemoeienis vanuit het 'beschaafde' westen een enorme invloed op heeft gehad, maar omdat dit niet on topic laat ik het hier maar bij.

On topic: is al duidelijk waar de meeste vluchtelingenstromen van dit conflict heen zullen gaan?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
dehardstyler schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Standaard onderdeel van full blown war ja. Ik was naïef dus. :)
Ik had een Krim achtige aanval verwacht.
Ik denk dat de Krim gewoon een soort tussenstap cq oefening is geweest.

Ze hebben waarschijnlijk gezien hoe ''gemakkelijk'' dat in principe ging.

Dit is natuurlijk een iets ander verhaal maar van wat ik kan zien hebben ze zich jarenlang goed voorbereid. Dit is niet zomaar in een paar dagen besloten.

[ Voor 27% gewijzigd door Silent Thunder op 24-02-2022 11:35 ]

• oldgrumpy
Silent Thunder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Dat is nu wel duidelijk alleen heeft heel het corona gedoe wat voor vertraging gezorgd

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:58
[...]

tja dat blijft toch gek gezien onze oosterburen 2 keer een wereldoorlog zijn begonnen ik kom ook uit een tijd dat de Rus de vijand was btw

maar goed ik woon ook in een land als echt de pleuris uit breekt onze koninklijke familie al lang en breed in Canada zitten haha

• Tristan
  • Laatst online: 26-11 16:00
Hoeveel rondjes gaat deze nog vliegen daar? En met welke reden?

https://globe.adsbexchange.com/?icao=480c43

[ Voor 9% gewijzigd door Tristan op 24-02-2022 11:35 ]

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

https://liveuamap.com/ lijkt het weer te doen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

MikeyMan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:29:
[...]

De vraag is wat er onder demilitariseren verstaan wordt...
Het gereedschap "demilitariseren" komt uit de diplomatieke toolbox en niet uit de militaire toolbox. Het is een afspraak waarbij één of meerdere partij hun capiciteit zelfstandig terug brengt. We hebben het hier over het ontwapen, een interactie tussen twee partijen.

• PLAE
Zelensky vraagt het parlement om volledige mobilisatie.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:23
Tot mijn verrassing zijn contactgegevens van de Russische ambassade heel makkelijk te vinden (https://netherlands.mid.ru/web/netherlands-en/contacts), dus ik heb ze een protestmail gestuurd:

rusembassynl@mid.ru

Er is ook een webformulier om de Russische president rechtstreeks aan te schrijven, maar gek genoeg zeg de foutmelding ""The Email and Confirm Email fields are not the same. Please, make sure you have entered the email address correctly in both fields" maar ik zie alleen een 'confirm email' invulveld, geen 'email' invulveld.

http://en.letters.kremlin.ru/

[ Voor 5% gewijzigd door FairPCsPlease op 24-02-2022 11:36 ]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Heel herkenbaar.

Tijdens de koude oorlog waren er voldoende spannende momenten. Maar Rusland valt een land binnen dat grenst aan NAVO gebied. En geeft aan NAVO landen o.a. De Baltische Staten ook binnen zijn invloedssfeer te willen hebben. We zitten veel dichterbij een groot conflict NAVO -Rusland dan we denken. En dat conflict kan zeer kan zeker met kernwapens uitgevochten gaan worden.

• BlazeMuis
  • Laatst online: 30-11 20:32
https://twitter.com/DavidDavisMP/status/1496790747525402629

Vooral de rest van zijn tweets even lezen.

• Silent Thunder
  • Laatst online: 21:28
FairPCsPlease schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:35:
Tot mijn verrassing zijn contactgegevens van de Russische ambassade heel makkelijk te vinden, dus ik heb ze een protestmail gestuurd:

rusembassynl@mid.ru

Er is ook een webformulier om de Russische president rechtstreeks aan te schrijven, maar gek genoeg zeg de foutmelding ""The Email and Confirm Email fields are not the same. Please, make sure you have entered the email address correctly in both fields" maar ik zie alleen een 'confirm email' invulveld, geen 'email' invulveld.

http://en.letters.kremlin.ru/
En wat wil je ermee bereiken?

• naarden 4ever

De baltische staten grenzen toch sowieso al aan Rusland :?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Tsjipmanz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:

On topic: is al duidelijk waar de meeste vluchtelingenstromen van dit conflict heen zullen gaan?
standaard; landen met goed sociaal vangnet :X

ik verwacht polen, omdat vele daar inmiddels familie/vrienden/werk hebben. Er was/is veel tekort aan werkkracht in polen (menig is naar DE/UK/NL etc. vertrokken om daar te werken). Daarom werken er de afgelopen jaren ook zo veel oekraïners in polen.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• PLAE
Ik werd hier eerder getipt dat de app gewoon werkt (y)

• ph4ge
  • Laatst online: 01-12 22:25
Silent Thunder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Een test, zou het Westen annexatie van een (deel van een) buurland accepteren? Het antwoord was 'ja'. Zolang we niet reageren gaat Putin gewoon verder.

We hadden bij Georgië al een dikke duidelijke lijn in het zand moeten zetten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• LOTG
  • Laatst online: 17-11 10:36
shoombak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Waarom staan we momenteel tegenover Rusland? Oekraine wordt opgeofferd, omdat de belangen niet groot genoeg zijn momenteel, risico's zitten meer in de middellange termijn, zoek maar op appeasement.
Dat is toch ook wat ik zeg, we staan tegenover Rusland maar kijken toe. Poetin wist dat.
Alles wat er in de afgelopen weken/dagen gezegd is door hem bleek inderdaad onzin te zijn want, want hij is gewoon een lang van te voren geplande campagne begonnen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:35:
Bron? Want dat is een heel belangrijke stap.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Jumpiefox

Jumpiefox

Hoi ?

RT is Kremlin propaganda. Dat gaan we hier niet serieus meer bespreken.

[ Voor 94% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 11:41 ]

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

China zal Rusland niet openlijk bijvallen tenzij ze bereid zijn om Europa onderling te verdelen. Dat wilt Rusland niet en voor China is dat een te grote afstand (en niet alleen fysiek).
Een wereldoorlog kent verliezers aan beide kanten. Poetin wilt ook geen oorlog, maar ziet oorlog als een middel om iets te bereiken. Oorlog is een gereedschap.

• PLAE
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:37:
[...]

pushbericht van Livemap. Krijg het nu niet geopend in de app.

Edit: lijkt nu helemaal down. Ik hoor zojuist dat er extreem veel attacks plaatsvinden online. Alle kanten op (vooral richting Rusland)

[ Voor 22% gewijzigd door PLAE op 24-02-2022 11:39 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:35:
Das op tijd als ze aan de poort van de hoofdstad staan te rammelen.

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:37:
Waarom zou dat in deze context een belangrijke/opmerkelijke stap zijn?

Hij heeft weinig keus, het alternatief is Russische overheersing accepteren lijkt me...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
niet op reageren.

[ Voor 97% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 11:43 ]

• Z___Z
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Precies, als Europa gewoon had gezegd dat Oekraine nooit in de NAVO komt, was deze invasie waarschijnlijk ook niet gebeurd. Alle oorlogen tijdens de koude oorlog waren ver van de EU/VS en Rusland vandaan, dus weinig dreiging. Als de NAVO hier troepen naar Oekraine gaat sturen, is het eerder Cuba crisis. Dat kan escaleren naar WO3.

Harde economische sancties lijkt mij ook niet de oplossing. Het verleden heeft wel geleerd dat als een land economisch in de afgrond geduwd wordt, oorlog de enige uitweg is. Zeker voor een militaire grootmacht als Rusland.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Waarom zou dat in deze context een belangrijke/opmerkelijke stap zijn?

Hij heeft weinig keus, het alternatief is Russische overheersing accepteren lijkt me...
Omdat Oekraïne een gigantische reservemacht heeft die veel groter is dan de huidige Russische invasiemacht.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:23
Een druppel toevoegen aan de wereldwijde stortregen van protesten die over Rusland uit moet storten. Denk je dat 1 demonstrant wat uitmaakt? Nee, maar een grote groep demonstranten is een demonstratie en veel mails maken samen een stortvloed van protest. Waarom denk je dat ik het deel hier? Om er niet alleen in te staan en navolging te krijgen. Bij Russische Ambassade zijn inmiddels ook mensen samengestroomd voor protest: https://www.omroepwest.nl...vader-moet-naar-het-front

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
niet op reageren.

[ Voor 90% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 11:42 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 15:13
Z___Z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Precies, als Europa gewoon had gezegd dat Oekraine nooit in de NAVO komt, was deze invasie waarschijnlijk ook niet gebeurd.
:D

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Jumpiefox

Jumpiefox

Hoi ?

Vorkie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:39:
[...]

[...]

:')

Sorry, maar je gebruikt precies een bron...
De duitste bron zit achter een betaal muur
https://www.spiegel.de/au...72-4f02-8e16-2cd6d3285295

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23
Adviseur Zelensky: nieuwe golf aan raketaanvallen
Kiev is getroffen door nieuwe raketaanvallen. Dat meldt persbureau Reuters. Ooggetuigen melden dat ze een explosie hebben gehoord.

Een adviseur van de Oekraïense president Zelensky spreekt van een nieuwe golf aan raketaanvallen. Minister van Buitenlandse Zaken Kuleba spreekt van een Russisch offensief op volle kracht vanuit meerdere kanten.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken van Oekraïne liggen militaire commandocentra onder vuur, ook in andere steden in het land.

Bron: https://nos.nl/collectie/...ken-afgesloten-van-europa

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• PLAE
MikeyMan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
[...]

Das op tijd als ze aan de poort van de hoofdstad staan te rammelen.
Achteraf kunnen we het ook naïef noemen dat dit niet eerder is gedaan. Maar was volgens mij om niet 'onnodig' olie op het vuur te gooien.

• Snowdog
  • Laatst online: 18:34
iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Na ja, schijnbaar heeft Rusland een alternatief achter de hand (dat staat in de tekst); wat is dan het nut van hen uit Swift te gooien?

[...]
Nouja, wat is het probleem met ze eruit gooien? Ik lees dat ze bang zijn dat European creditors hun geld niet krijgen, maar als er sancties worden geplaatst op handel, waarom zouden de Russische schuldenaars dat geld sowieso betalen? Daarmee riskeren ze dan verder ook weinig meer?

Als er geen sancties worden geplaatst en ze dat geld zouden betalen om de handel voort te zetten, dan worden er dus geen sancties geplaatst en is het business as usual? In dat geval lijken we dus inderdaad gewoon voor onze eigen handelsbelangen te kiezen en Rusland maar gewoon zijn gang te laten gaan?

• klaw
Dit was ooit onderdeel van het gesprek maar dit werd terug gefloten door president Bush en de Amerikaanse security council. Dit is niets nieuwe het 4+2 verdrag staat hier niets meer over in. Daarnaast is je bron alles behalve onafhankelijk... Tip; minder Russische leugens overnemen.

[ Voor 65% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 11:42 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid