[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-07 13:59
Nog mensen die enorm veel last hebben van SSH-aanvallen op Synology toestel?
Ik had voor het gemak het IP adres in DMZ geplaatst van mijn telenet router zodat ik niet alle poorten afzonderlijk moest gaan instellen.

Ik heb auto-block ingesteld dat ip adres blocked na 5 mislukte login pogingen binnen de 5 minuten.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2vb93yd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Das niet erg veilig om alle poorten open te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
Zoveel niet, maar wel 10 per dag ongeveer op port 22.
Poort veranderen schijnt behoorlijk verschil te maken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Precies, pollen op poort 22 is heel normaal. Zo zal je waarschijnlijk de webserver ook goed 'getest' worden, net als FTP etc. Het beste zet je echt enkel open wat je nodig hebt, verder alles potdicht. Het liefst zelfs de services uit. Gebruik je dus geen FTP, FTP-service stoppen. Etc.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

Prulleman schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:27:
Zoveel niet, maar wel 10 per dag ongeveer op port 22.
Poort veranderen schijnt behoorlijk verschil te maken
Klopt, had er alleen geen 10 per dag maar vond het gewoon irritant....

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:22
Firewal instellen dat alleen verbindingen uit het locale netwerk worden toegestaan wil ook helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En firewall instellen dat alleen connecties uit bv. Nederland worden toegestaan dus op region selecteren. Dat scheelt ook enorm.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

kraades schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:18:
En firewall instellen dat alleen connecties uit bv. Nederland worden toegestaan dus op region selecteren. Dat scheelt ook enorm.
Dat heb ik geprobeerd door uitsluiting van verschillende regio's, maar ik moest zo'n lange lijst landen één voor één uitsluiten (of max in groepjes van 5 oid) dat ik er mee opgehouden ben. Alleen beperken tot Nederland is me te beperkt omdat ik zelf ook vaak in het buitenland zit en er dan bij wil kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
gwystyl schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:29:
[...]

Dat heb ik geprobeerd door uitsluiting van verschillende regio's, maar ik moest zo'n lange lijst landen één voor één uitsluiten (of max in groepjes van 5 oid) dat ik er mee opgehouden ben. Alleen beperken tot Nederland is me te beperkt omdat ik zelf ook vaak in het buitenland zit en er dan bij wil kunnen.
Ik heb het anders opgelost.
SSH staat alleen open voor mijn lokale netwerk en verder is het potdicht.
Ik maak eerst verbinding met mijn VPN waarna ik vervolgens met SSH op de syno in kan loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
gwystyl schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:29:
[...]

Je kunt de firewall toch ook andersom gebruiken? Whitelist ipv blacklist.
Ik heb op die manier de poorten alleen voor NL, DE, FR, GR (landen waar ik wel eens op vakantie ben) etc opengezet zodat ik er via VPN in kan. Alles wat ik niet heb aangevinkt = geblokkeerd.

Werkt idd heel goed, niet meer van die irritante portscans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:03

elsinga

=8-)

Ik heb veel alleen voor een aantal Europese landen op staan, maar 80/443 voor iedereen omdat ik er ook een website op draai die wereldwijd toegankelijk moet zijn. Toch nog veel mailtjes dat er weer een IP op de blacklist staat omdat ze via FTP hebben geprobeerd in te loggen. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou FTP eigenlijk niet meer gebruiken, zeker niet een plain text-verbinding. En publiek zou ik het op een niet-standaard poort draaien.

Ondersteunt de Synology eigenlijk de nodige two-factor-authenticatiesystemen? Of is dat dan alleen op de webportal?

[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 27-07-2015 11:42 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Anoniem: 188588 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:00:
Ik heb een Synology DS214+ met daarin één HGST Deskstar Nas 3 TB die ik als basic volume heb ingesteld (raid type: eenvoudig). Nu heb ik ter uitbreiding een 4 TB HGST disk besteld die ik echter wel als eerste schijf wil gebruiken. Ik wil twee losse volumes zodat ik zelf kan beslissen welke data ik op welke schijf plaats maar de hoofdschijf waar DSM op is geïnstalleerd moet dus de nieuwe schijf worden.

Hoe pak ik dit aan? Oude schijf eruit, nieuwe erin, DSM opnieuw installeren en alles instellen en dan alle data van oude schijf kopiëren en die oude schijf vervolgens als tweede (uitbreidingsschijf) installeren? Of kan het makkelijker?
Omdat ik met één schijf begonnen ben in mijn DS215j, ik die per ongeluk in slot 2 (/dev/sdb) heb gezet en ook nog eens voor SHR koos (terwijl het vnl. als backup is bedoeld :X ) heb ik een dergelijk scenario ook gesimuleerd.

Net als jij denk ik er niet aan te ontkomen de eerste, verkeerd geplaatste, disk uit het systeem te halen en de tweede, nieuwe, disk te plaatsen in het eerste slot & opnieuw te installeren. Vervolgens stop ik de oude schijf in een USB-behuizing, kopieer de relevante data naar de nieuwe, vers geïnstalleerde disk, maak voor de zekerheid de oude disk schoon en plaats die opnieuw in slot 2. Hierbij heb ik inspiratie gehaald uit een sticky post op het Synologyforum: 'Method2' uit How to retrieve data from Single-bay systems.. Verder ga ik gebruik maken van de optie om diverse instellingen in een bestand op te slaan (op een separate usb-stick) zoals beschreven (par. 1.2 Altijd uw gegevens back-uppen) in de tutorial Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger). Dat vermindert een flink deel van de handmatige instellingen.

Tenzij iemand mij een snellere methode - het niet hoeven kopiëren van de data via de usbconnectie bijv. - kan garanderen blijf ik bij dit plan (voorlopig kan ik qua opslagbehoefte nog vooruit met de huidige opstelling).
Room42 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:41:
[...] Ondersteunt de Synology eigenlijk de nodige two-factor-authenticatiesystemen? Of is dat dan alleen op de webportal?
Zeker, zie Uw account met 2-stapsverificatie beschermen. Op de site van Synology kan ik echter niet terugvinden (of keek er overheen) of de diverse apps (zoals DS Finder of DS File) dan ook om een code zullen vragen. Al vond ik wel een bericht op het forum dat impliceert dat om een code wordt gevraagd zodra 2-factor authentication is ingesteld, maar werd daarvan niet echt wijzer. Wie heeft meer info?

Aansluitend zou ik willen vragen naar ervaringen met een alternatief voor de Google authenticator: SAASPASS specifiek i.c.m. een Synology NAS.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 27-07-2015 13:45 . Reden: 2-fact.auth. & SAASPASS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb het bij mijn 215J ook gepresteerd om de enige disk in bay 2 te stoppen, maar ging er eigenlijk van uit dat dat geen echt probleem zou zijn?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2024
Hoi, hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb een 214play en wil nu Cloud station inschakelen. Als eerst zegt ie dat ik de gebruikers basis map service moet inschakelen, dit heb ik gedaan alleen blijft deze fout melding staan (gebruikers basismap service staat dus ingeschakeld!) mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/1695x704q90/673/bfX8EN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voutloos schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:45:
Ik heb het bij mijn 215J ook gepresteerd om de enige disk in bay 2 te stoppen, maar ging er eigenlijk van uit dat dat geen echt probleem zou zijn?
Bij mij is dat op dit moment geen echt probleem, maar vanuit Synology Hybrid RAID (SHR, waarvoor ik ook koos) kun je niet zonder extra maatregelen te treffen terug naar JBOD of Basic. Dat is mijn issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeeroen013 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:47:
Hoi, hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb een 214play en wil nu Cloud station inschakelen. Als eerst zegt ie dat ik de gebruikers basis map service moet inschakelen, dit heb ik gedaan alleen blijft deze fout melding staan (gebruikers basismap service staat dus ingeschakeld!) mis ik iets?

[afbeelding]
Kijk maar eens of in de directory 'home' van elke gebruiker (of in elk geval bij je admin-account) een map 'CloudStation' is aangemaakt. Dat is een van de zaken die worden geconfigureerd bij het installeren. Ik vermoed dat die map ontbreekt, doordat de gebruikers basismap service niet actief was. Ik zou de app eerst volledig verwijderen & vervolgens opnieuw installeren om met een echt schone lei te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
Yes, de mappen home en homes verwijderd, opnieuw begonnen en nu werkt het! Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeeroen013 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:25:
Yes, de mappen home en homes verwijderd, opnieuw begonnen en nu werkt het! Thx!
Fijn dat het werkt, al was het niet per se de bedoeling om die beide mappen te verwijderen. Met 'app verwijderen' doelde ik op het deïnstalleren van de add-on software CloudStation in het Package Center. Zijn de mappen 'home' en 'homes' wel teruggekeerd en is er nu ook een subfolder 'CloudStation' daarin aan te treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:44:
Wellicht is het antwoord heel simpel, maar 's nachts zet ik de syno altijd uit, want 's nachts slapen we ;)
Nu zie ik elke avond voordat de syno uit gaat de volgende melding staan:

"Log archiving of Log Center on Diskstation is disabled."

Er zal waarschijnlijk een melding gedaan worden dat er iets gestopt is, maar kan deze melding ook uitgezet worden ?

Ik sla mijn logs overigens op de usb-stick
Tot op de dag van vandaag gebruik ik het syslog-package (op een model uit 2009 onder DSM 4.2), maar zag naar aanleiding van je bericht dat Synology in DSM 5.x de oorspronkelijke eigen logging heeft samengevoegd met dat package. Interessant (om die taak over te hevelen).

Storend is dat er geen (fout)meldingen in de helpfile zijn opgenomen. Ik vind de documentatie van Synology over Log Center tamelijk karig. Zo mis ik ook de aanbeveling om de logging naar een usb-stick te schrijven om je hardeschijven zoveel als mogelijk in hibernation te laten zijn. Althans, dat was jouw overweging daarbij neem ik aan?

Om ervan te leren: kun je een screenshot plaatsen van jouw instellingen in de tab 'Storage Settings' in 'Log Center'? En staan er ook echt (gearchiveerde) logs op je stick (omvang van de stick in GB, want misschien is je logfile te groot bijv.), of is deze beveiligd tegen schrijven? >:)

Aanvulling.
Onder de motorkap (leve SSH!) lijkt het nog altijd gewoon een implementatie van syslog-ng te zijn. Misschien dat je daar zelf in kunt duiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 27-07-2015 19:04 . Reden: Aanvulling. Is gewoon syslog-ng. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 16:21

rGz

Ai ai, na 1,5jaar zonder problemen te hebben gedraaid stuit ik toch op een probleem met mijn DS414..

Ik merkte laatst dat ik mijn Synology niet meer kon benaderen in 't netwerk.. bleek de gehele NAS gecrashed te zijn. Harde reboot was de enige optie. Nu krijg ik de foutmelding dat het Systeemvolume/Systeempartitie is vastgelopen, en zie ik bij Disk 1 dat het ledje oranje blijft branden.. Na wat zoekwerk lijkt het er op dat de te adviseren stap is om deze disk te vervangen.

Alle smart tests geven gewoon een normaal resultaat. Ik heb ook de schijven naar inconsistenties in ruimte laten zoeken maar ook hier geen vreemde zaken.

Is het vervangen van de schijf de enige optie? Betreft 3TB WD Red schijven.

[ Voor 0% gewijzigd door rGz op 27-07-2015 19:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga eens buurten in Check je SMART. Misschien is na formatteren de disk opnieuw in te zetten, maar daar weten ze in dat topic meer over te vertellen (do's, don'ts, risico's).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 27-07-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

JT

VETAK y0

Hoe veilig of onveilig achten jullie het om alleen CloudStation bloot te stellen aan internet? Ik heb daar zelf niet zo een goed gevoel bij, ook niet gezien eerdere veiligheidsproblemen met Syno maar wellicht ben ik te paranoide.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 19:49

Prx

JT schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:56:
Hoe veilig of onveilig achten jullie het om alleen CloudStation bloot te stellen aan internet? Ik heb daar zelf niet zo een goed gevoel bij, ook niet gezien eerdere veiligheidsproblemen met Syno maar wellicht ben ik te paranoide.
Op mijn eigen Synology heb ik hem wel open staan naar buiten toe, maar heb wel maar een beperkt aantal IP adressen toegestaan om verbinding te maken (mbv Firewall op de Synology). Wanneer ik zeker weet dat ik meerdere dagen/weken ergens anders ben dan kan ik dat altijd nog wat verder opengooien.

Helemaal opengooien voor de wereld durf ik eventueel ook nog wel te doen. Host de synology op eigen domein met eigen certificaat. Als er dan iets niet goed gaat in de verbinding dan gaat de client vanzelf roepen. (al meegemaakt met verlopen van datzelfde certificaat >:))

Het enige waar je dan nog een gevaar houdt is in de beveiliging van de CloudStation software an sich (op je Synology). Wat dat betreft is het altijd beter om hem helemaal off-line te houden. Maarja, de enige veilige computer is er één die nergens op is aangesloten (zelfs niet op een accu of wcd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

De Syno wordt ingezet op vrijwilligerswerk. Probleem is dat de bestuursleden 70+ zijn. Leg die maar eens uit OpenVPN te starten...Daarom overweeg ik dit. Er hangt nog een pfSense boxje voor, hierin zijn al alle IP's van buiten NL afgeschermd. Dus ik begin inmiddels wel te denken dat het een aanvaardbaar klein risico is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:23
Paar weken terug is er 1 van de harddisks gecrashed in mijn ds213. De schijf eruit gehaald en via een pc getest. Hij heeft behoorlijk wat bad sectors, net buiten garantie natuurlijk.

Op zich vervelend maar heb gelukkig alle data nog op de andere schijf. Heb voor het gemak precies dezelfde schijf terug gekocht, 3tb seagate van zelfs dezelfde serie.

Vervolgens moet ik dus het raid systeem repareren. Heb een tutorial gevonden https://help.synology.com...ume_diskgroup_repair.html Echter bij punt 2 van die tutorial heb ik niet die optie repair staan. Als ik via manage de optie repair kies e de nieuwe hd selecteer is de nas wel even bezig maar blijft het systeem degraded.

Gebruik het eigen raid systeem van synology. De nieuwe schijf wordt ook herkend door de nas, daar staat " initialised" bij.

Wat doe ik fout of wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Ik zit zelf te kijken naar een NAS om eigenlijk de PC een klein beetje te vervangen. Deze gebruik ik vooral om te downloaden en dan te streamen naar mijn tv. Nu wil ik dus de NAS gebruiken om makkelijk bij mijn media te komen.

Ik stream nu via DLNA de films van de PC naar mijn tv. Nu is mijn vraag: kan dat met elke NAS die DLNA ondersteunt? Dus niet dat als ik hier een DS115 heb staan dat alle 1080p mkv's haperen. Dan zou ik dus een wat snellere NAS nodig hebben. Zijn er mensen hier die streamen via DLNA? En gaat dat goed?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 22:47
Het kan wel, maar toch heb ik gekozen voor een media speler ertussen, vooral omdat ik DTS geluid wil met films.

Dit al gelezen :?
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/452

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 28-07-2015 23:54 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Marrruuuk schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:32:
Ik zit zelf te kijken naar een NAS om eigenlijk de PC een klein beetje te vervangen. Deze gebruik ik vooral om te downloaden en dan te streamen naar mijn tv. Nu wil ik dus de NAS gebruiken om makkelijk bij mijn media te komen.

Ik stream nu via DLNA de films van de PC naar mijn tv. Nu is mijn vraag: kan dat met elke NAS die DLNA ondersteunt? Dus niet dat als ik hier een DS115 heb staan dat alle 1080p mkv's haperen. Dan zou ik dus een wat snellere NAS nodig hebben. Zijn er mensen hier die streamen via DLNA? En gaat dat goed?

Alvast bedankt.
Hangt er helemaal vanaf hoe je het aanpakt. Als je een goede mediaspeler hebt die alles afspeelt dan hoeft je NAS alleen maar je mediaspeler te voorzien van een library en de data. Als je TV niet alles kan afspelen dan moet je NAS potentieel gaan transcoden en dat is een duurder geintje in termen van processorkracht en dus ook prijs. Volgens mij raden ze daar minimaal een x86 CPU voor aan. Ik raad altijd aan jezelf te voorzien van een goede mediaspeler en dat hoeft helemaal niet duur te zijn.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Grolsch schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:53:
Het kan wel, maar toch heb ik gekozen voor een media speler ertussen, vooral omdat ik DTS geluid wil met films.

Dit al gelezen :?
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/452
Ik heb een Panasonic vt60 die via dlna al subs en dts audio ondersteund. Daarom hoop ik dat dit lukt zodat ik niet ook nog een mediaplayer nodig heb. Heb ooit een Xtreamer gehad maar vond het streamen van een 1080p film maar slecht.

Nu staat er via die link mijn tv niet in de compabiliteitlijst dus misschien werkt het dan helemaal niet.
Ik ga wel weer even verder zoeken. In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Meer mensen die hier iDrive gebruiken? Heb dit nu enige tijd in gebruik en het voldoet prima als backup maar wat ik niet prettig vind, is het ontbreken van sync.

Nu backup ik alles van de NAS naar iDrive maar zodra ik iets op de NAS opruim dan blijft dat in de backup zitten. Hoe gaan jullie hiermee om?

iSync van iDrive werkt alleen voor desktops. Heb support al gemaild maar krijg dit terug:
Dear JB,

This message is in reference to ticket number: ID00XXXX.

Currently Sync option is only applicable for Desktops. To manage data backed up from NAS directly, you will need to login to your account from IDrive.com and delete the unwanted data.

Regards,
IDrive Support

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07 20:49
JB schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:59:
Meer mensen die hier iDrive gebruiken? Heb dit nu enige tijd in gebruik en het voldoet prima als backup maar wat ik niet prettig vind, is het ontbreken van sync.

Nu backup ik alles van de NAS naar iDrive maar zodra ik iets op de NAS opruim dan blijft dat in de backup zitten. Hoe gaan jullie hiermee om?

iSync van iDrive werkt alleen voor desktops. Heb support al gemaild maar krijg dit terug:

[...]
Ik gebruik ook IDrive. Het is aan de ene kant jammer dat bestanden niet automatisch verwijderd worden als je iets verwijderd van je NAS, maar aan de andere kant is dat juist waar een backup voor bedoeld is. Namelijk het terug kunnen halen van bestanden die 'per ongeluk' verwijderd zijn.

Ik heb voor mij zelf bepaald waar ik precies een backup van wil hebben. Zo worden bijv. bepaalde mappen waar ik veel tijdelijke bestanden laat zetten niet gebacked up. Hiermee vang je natuurlijk niet alles af maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:38
Toevallig zit ik een beetje rond te kijken naar externe backup locatie.

Ik zie dat idrive betaalbaar is in verhouding tot de grote jongens.. idrive.com zegt dat het nu 45dollar kost voor 1Tb.

Bevalt het jullie? Hoe is snelheid? Kan helaas mobiel er niet achter komen waar ze precies zitten..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Niet heel spannend maar er is een update beschikbaar:

Version : 5.2-5592 Update 2

(2015/07/30)
Fixed Issues
Fixed an issue where DS1515 would be unable to shut down properly.
Enhanced RAID reliability when repairing volumes from degraded state.
Improved the stability of LUN backup.
Improved memory usage for Btrfs file system.
Improved the compatibility with UPS devices.
Improved the stability when repairing the passive server of a high-availability cluster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 16:02
Sinds 5.1 of 5.2 heb ik een enorm langzame SMB connectie. Het streamen van HD content lukt nog wel, maar access en browsen tussen verschillende bestanden is bijna onwerkbaar. Vroeger ging ik door men mappen alsof het lokale folders waren.
Even online gezocht en blijkbaar zijn er wel veel mensen die hierover klagen. De enige voorlopige oplossing is downgraden naar 5.0 of zelfs 4.3. Zijn er mensen die hierin ervaring hebben? Zoja, had je data verloren en is je SMB toegang en snelheid terug verbeterd?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
tboheeren schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:20:
Sinds 5.1 of 5.2 heb ik een enorm langzame SMB connectie. Het streamen van HD content lukt nog wel, maar access en browsen tussen verschillende bestanden is bijna onwerkbaar. Vroeger ging ik door men mappen alsof het lokale folders waren.
Even online gezocht en blijkbaar zijn er wel veel mensen die hierover klagen. De enige voorlopige oplossing is downgraden naar 5.0 of zelfs 4.3. Zijn er mensen die hierin ervaring hebben? Zoja, had je data verloren en is je SMB toegang en snelheid terug verbeterd?
En al verschillende SMB Settings geprobeerd, zoals enable SMB2 ?
(configuration, file services, advanced settings)

Ik draai zelf hierop en heb geen last in tegenstelling tot SMB3 (maar geef meer de schuld aan mac os x).

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 30-07-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 16:02
Quakie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:26:
[...]

En al verschillende SMB Settings geprobeerd, zoals enable SMB2 ?
(configuration, file services, advanced settings)

Ik draai zelf hierop en heb geen last in tegenstelling tot SMB3 (maar geef meer de schuld aan mac os x).
Ik heb inderdaad SMB2 enabled en deze morgen eens getest met SMB3. Dezelfde trage verbindingen zijn van toepassing.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Kort tussendoor: ik kan de Synology Ds211 4TB 2ehands voor grofweg dezelfde prijs krijgen als een Seagate Personal Cloud 4tb of een WD MyCloud (€200). Ik wil mijn NAS gaan gebruiken als backup, maar ook als muziekbron (icm Squeezebox naar mijn stereo). De DS211 lijkt sneller en heeft meer opties, maar is ook al wel een x-aantal jaren oud (en de techniek staat niet stil), dus vandaar de korte vraag: Met welke ben ik dan beter af of is dat niet zo snel te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26
hdd's van ˜4 jaar oud moet je hoe dan ook niet meer verwachten dat ze nog lang te gaan hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn DS211 van ~4 jaar oud ook verkocht met 2 disks. Deze hadden beide een aantal bad sectors. Als je de disks in RAID1 zet en de NAS niet gebruikt voor hele belangrijke dingen kun je er misschien nog wat mee maar anders...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een nieuwe DS215j met naar mijn idee tenminste vergelijkbare prestaties in combinatie met een pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB komen uit op ca. €335. 5 jaar is een realistische levensduur, mede gelet op de 5-jarige ondersteuning vanuit Synology. Bij lineaire afschrijving (en bij elektronica neig ik naar -30%, -25% en -20% voor resp. 1ste, 2de en 3e jaar - daarna is het wat de gek ervoor geeft) mag zo'n combinatie en dus ook het tweedehandsje dat jij op het oog hebt, m.i. niet meer dan €67 kosten. Alleen als de harddisk(s) weinig draaiuren hebben (vraag S.M.A.R.T. op!) nog een pietsje meer, maar alles boven €100 is duur betaald.
Over het alternatief heb ik geen mening, want mij onbekend, maar mocht je voor de gebruikte Synology kiezen is afpingelen het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Thanks guys, waardevolle reply's! Ik ga even kijken of ik er nog wat vanaf kan krijgen, en anders misschien toch gezien het budget maar die Seagate halen (wordt aardig/goed gereviewed hier op tweakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ter info. Ik heb de DS211 incl. 2xWD20EARS kunnen verkopen voor €150. De gangbare prijs op MP en V&A.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Hebben meer mensen wel eens last van dat ze continue uit DSM worden gegooid?

Ik ben ingelogd vanaf mijn werk maar ik word er redelijk vaak eruit gegooid met de melding dat ik service niet mag gebruiken....
Enige wat veranderd is is de update vandaag...

(ik luister naar remote muziek )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-06 14:51

TRK

Quakie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:41:

Ik ben ingelogd vanaf mijn werk maar ik word er redelijk vaak eruit gegooid met de melding dat ik service niet mag gebruiken....

Proxy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik draai geen proxy (meer) en mijn werkkant heeft een proxy maar dan had ik inlog scherm al niet gezien als die blockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderic
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09-2024

Roderic

iRacer

Ik heb al veel opgezocht, maar heb nog even één duidelijk antwoord nodig voor ik de knoop ga doorhakken mbt aanschaf van een Synology NAS.

Is het mogelijk om een DS215+ als volgt in te stellen:

Ik stop er 2 schijven in (WD Red 3TB). Van beide schijven maak ik een basic volume. Je ziet dan vervolgens de 2 schijven als aparte partities in je netwerk. Kan/klopt dit? Als dit kan, kan ik van schijf A een foto schijf maken en van schijf B een Muziek/Film schijf. Gaat er dan één van de 2 kapot, dan weet ik in ieder geval welke data ik mis. Dat weet ik niet wanneer beide schijven als 1 partitie worden gezien.

Mocht dit niet kunnen, dan zal het de DS415+ moeten worden met RAID5. De flinke meerprijs daarvan zie ik echter niet echt zitten. Ik hoor dus graag of de eerste oplossing mogelijk is!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Quakie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:25:
[...]
Ik draai geen proxy (meer) en mijn werkkant heeft een proxy maar dan had ik inlog scherm al niet gezien als die blockt.
De proxy op je werk hoeft hiervoor de boel niet actief te blokkeren :)
Hier hebben we een proxy die je connectie at random (of zo lijkt het toch - zal ongetwijfeld hogere wiskunde achter zitten 8) ) routeert over een van meerdere internet-connecties, en iedere keer dat ik over een andere connectie heen gestuurd wordt (gebeurt gelukkig niet vaak) krijg ik dit soort meldingen van mijn synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 10:38
Roderic schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:50:
Ik heb al veel opgezocht, maar heb nog even één duidelijk antwoord nodig voor ik de knoop ga doorhakken mbt aanschaf van een Synology NAS.

Is het mogelijk om een DS215+ als volgt in te stellen:

Ik stop er 2 schijven in (WD Red 3TB). Van beide schijven maak ik een basic volume. Je ziet dan vervolgens de 2 schijven als aparte partities in je netwerk. Kan/klopt dit? Als dit kan, kan ik van schijf A een foto schijf maken en van schijf B een Muziek/Film schijf. Gaat er dan één van de 2 kapot, dan weet ik in ieder geval welke data ik mis. Dat weet ik niet wanneer beide schijven als 1 partitie worden gezien.

Mocht dit niet kunnen, dan zal het de DS415+ moeten worden met RAID5. De flinke meerprijs daarvan zie ik echter niet echt zitten. Ik hoor dus graag of de eerste oplossing mogelijk is!
Het is wat je zelf het fijnste vindt.
Je kan er inderdaad voor kiezen om 2 basic disk van 3TB in te stoppen.
Dan stop je er dacht ik eerst 1 schijf in en die formateer je als basic disk.
Hierna kan je een 2de schijf erbij plaatsen en formateren.

Je kan daarna zelf kiezen op welke schijf je de mappen aanmaakt.
Realiseer je wel dat als er een schijf defect raakt, dat je de data kwijt bent, dus mocht je belangrijke data erop willen zetten, maak een backup!

Mocht je er toch voor willen kiezen om een Raid0 (SHR) opstelling te gebruiken, dan is het nog steeds geen backup, maar je data is nog wel beschikbaar, omdat er een mirror wordt gemaakt, de diskstation zal een signaal sturen welke disk defect is.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
roeleboel schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:00:
[...]

De proxy op je werk hoeft hiervoor de boel niet actief te blokkeren :)
Hier hebben we een proxy die je connectie at random (of zo lijkt het toch - zal ongetwijfeld hogere wiskunde achter zitten 8) ) routeert over een van meerdere internet-connecties, en iedere keer dat ik over een andere connectie heen gestuurd wordt (gebeurt gelukkig niet vaak) krijg ik dit soort meldingen van mijn synology.
Oke zou kunnen, ik weet ook niet het fijne ervan qua connecties natuurlijk...
Ik houd het wel in de gaten en geef voor nu mijn werk de schuld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
MdO82 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:01:
[...]

Het is wat je zelf het fijnste vindt.
Je kan er inderdaad voor kiezen om 2 basic disk van 3TB in te stoppen.
Dan stop je er dacht ik eerst 1 schijf in en die formateer je als basic disk.
Hierna kan je een 2de schijf erbij plaatsen en formateren.

Je kan daarna zelf kiezen op welke schijf je de mappen aanmaakt.
Realiseer je wel dat als er een schijf defect raakt, dat je de data kwijt bent, dus mocht je belangrijke data erop willen zetten, maak een backup!

Mocht je er toch voor willen kiezen om een Raid0 (SHR) opstelling te gebruiken, dan is het nog steeds geen backup, maar je data is nog wel beschikbaar, omdat er een mirror wordt gemaakt, de diskstation zal een signaal sturen welke disk defect is.
Kan ook tegelijk erin als je maar oppast hoe je volume aanmaak.

Raid0 is geen mirror, dat is raid1. En SHR is verzamelnaam van software raid configuraties van synology en kan dus meer zijn dan raid 1, zoals raid 5 etc. Uiteraard plus de verbeterpunten van SHR.

Roderic je zou eventueel een backup taak voor de belangrijkste files tussen de 2 volumes kunnen aanmaken om zo iets meer veiligheid in te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 30-07-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26
Roderic schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:50:
Gaat er dan één van de 2 kapot, dan weet ik in ieder geval welke data ik mis.
dat weet je dan toch ook als ze beiden of 1 in een raid0 stuk gaan :?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderic

Roderic

iRacer

Quakie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:15:
[...]

Kan ook tegelijk erin als je maar oppast hoe je volume aanmaak.

Raid0 is geen mirror, dat is raid1. En SHR is verzamelnaam van software raid configuraties van synology en kan dus meer zijn dan raid 1, zoals raid 5 etc. Uiteraard plus de verbeterpunten van SHR.
De films, series en muziek staan puur alleen op de NAS. Maar ik kan er mee leven als ik deze data kwijt ben. De foto's staan al als backup op de NAS naast de originelen op mijn PC. Dus ik vind het niet nodig om dan een RAID te draaien.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik voor de DS215+ gaan, zelf kiezen welke data op welke schijf komt en daardoor ook een duidelijk beeld hebben bij wat ik kwijt ben bij uitval van 1 van de 2 schijven?
DukeBox schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:20:
[...]

dat weet je dan toch ook als ze beiden of 1 in een raid0 stuk gaan :?
Ik heb het ook nooit over een RAID 0 gehad? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Roderic op 30-07-2015 17:30 . Reden: toevoeging qoute ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt idd twee aparte volumes aanmaken op resp. hdd 1 en hdd 2. Los van elkaar dus.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderic

Roderic

iRacer

kraades schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:33:
Je kunt idd twee aparte volumes aanmaken op resp. hdd 1 en hdd 2. Los van elkaar dus.
Super. Met de toegevoegde tip (na zijn edit) van Quakie erbij, ga ik voor de 215+ met 2 schijven. Toch een stuk betaalbaarder dan de 415+ met 3/4 schijven. Daarnaast moet je met RAID 5 ook altijd nog maar afwachten of het op het moment dat met mis gaat, ook daadwerkelijk werkt zoals het moet.

Bedankt allen! :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een andere richting op. Wat gebruikelijker is: je kunt ook de NAS als centrale storage gaan gebruiken. Maar dat is een (jouw) keuze.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderic

Roderic

iRacer

kraades schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:47:
Even een andere richting op. Wat gebruikelijker is: je kunt ook de NAS als centrale storage gaan gebruiken. Maar dat is een (jouw) keuze.
Daar ben ik mij van bewust. Wat betreft Film/series/muziek gebruik ik de NAS al jaren op die manier. Maar ik ben fotograaf en heb daardoor aardig wat foto's. Mij lijkt het niet geweldig werken als ik Adobe Bridge icm de NAS zou moeten gebruiken. Maar misschien valt dat bij een snelle NAS wel mee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een goed Gbps netwerk gaat het lezen/schrijven best snel hoor!
https://www.synology.com/en-global/products/DS215+
Maar lokaal is idd altijd sneller...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Je zou kunnen kijken of je het kan combineren. Koude data op NAS en lopende project lokaal bijv op een SSD voor snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Ik heb eens her en der op internet zitten spitten, maar kwam niet echt een antwoord op mijn vraag tegen...

Ik heb een DS214+ en daarop word in de map Backup om de dag via een Windows backup programma een bestanden in geplaatst. Het backup programma backuped alleen de aangepaste en nieuwe bestanden.

Nu wil ik de map Backup op de Synology weer laten backuppen op mijn VPS, maar ik kan voor deze manier van backuppen geen info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier staan de mogelijkheden: https://help.synology.com...ckupApp%2Frepository.html
Misschien dat een rsync compatible server werkt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:37
Graag zou ik een ssl certificaat aanmaken voor mijn DS214.

Ik vind genoeg handleidingen hoe dit in zn werk gaat heb alleen geen eigen domein. Hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Remco Tr schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:27:
Graag zou ik een ssl certificaat aanmaken voor mijn DS214.

Ik vind genoeg handleidingen hoe dit in zn werk gaat heb alleen geen eigen domein. Hoe is dit op te lossen?
Gewoon op basis van IP?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Laatst online: 11:37
Ik volg deze howto http://missilehugger.com/...secure-your-synology-nas/

Wat vul je bij domain in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 21:51
Quakie schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:41:

Ik heb dat probleem ook als ik op mijn werk wissel tussen bedraad en wifi, de oplossing:
(Nederlandse DSM)
Configuratiescherm -> Beveiliging -> Verbeter browsercompatibiliteit door IP controle over te slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 13:02
Hallo,

Onlangs heb ik een instap NAS gekocht (http://tweakers.net/produ...ology-diskstation-ds115j/) om te kijken of het wat voor mij is. Nu wil ik graag een bewakingscamera in mijn huis zetten maar zie door de bomen het bos niet meer. Op de Synology site (https://www.synology.com/en-us/compatibility/camera) staan alle werkende camera's met de NAS maar vanuit hier zoeken is niet te doen. Ik kom vaak uit op camera's van €600 uit en dat is een beetje veel van het goede.

Welke camera's gebruiken jullie? Ik zelf ben opzoek naar een 720P camera het liefst met nachtzicht voor minder dan €100. Welke kunnen jullie mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de Pricewatch kun je de lijst bewakingscamera's die aan je criteria (IR, 1280x720 pixels, budget iets verhoogd tot =< €120) voldoen terugbrengen tot 34 stuks (+ enkele kleurvarianten): filter. Als je die opzoekt in de lijst bij Synology en vervolgens naar de reviews kijkt ben je al een aardig stuk op weg. Let goed op of geluid wel ondersteund wordt, dat is bij diverse goedkope camera's van Foscam een probleem i.c.m. Synology (al werken de overige functies wel correct).

Ook al staan de camera's van Ebode niet in de lijst bij Synology, volgens de reviews van MrBreaker werken deze goed samen met Synology's SurveillanceStation: pricewatch: Ebode IP Vision Indoor IPV38 (iets lagere resolutie dan door jou gewenst) & productreview: Ebode IPV58P2P review door MrBreaker (iets boven je budget).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 31-07-2015 12:30 . Reden: Ebode reviews MrBreaker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderic

Roderic

iRacer

He bah, heb ik die DS215+ gister gekocht, vandaag binnen. Kom ik er achter dat BTsync nog niet beschikbaar is voor de CPU die erin hangt. Iemand nog goede alternatieven? Hoor slechte dingen over Cloud Station, of valt dat wel mee?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
GOTD schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:42:
[...]
Welke camera's gebruiken jullie? Ik zelf ben opzoek naar een 720P camera het liefst met nachtzicht voor minder dan €100. Welke kunnen jullie mij adviseren?
ThinkPadd in "LIDL IP Camera"

ESCAM QD500 deed het hier prima met de Synology. Maar heb hem weer verkocht omdat ik geen goede plek had om hem te monteren. Via DX was hij iets van €33, prima beeld, aanrader.

Als je hem koopt ook gelijk ff een passief PoE-setje (verloopsnoertjes) meebestellen, dan kun je de voeding over de netwerkkabel laten lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb een camera van foscam f9***, deze werkt ook perfect met de synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Roderic schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:42:
He bah, heb ik die DS215+ gister gekocht, vandaag binnen. Kom ik er achter dat BTsync nog niet beschikbaar is voor de CPU die erin hangt. Iemand nog goede alternatieven? Hoor slechte dingen over Cloud Station, of valt dat wel mee?
Wat is de bedoeling?

Ik ben weg van cloud station.. je moet even settings nalopen want hij houdt 32 versie bij wat een beetje overdreven is...

Ik draai mac, pc, iphone, ipad nas combi en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 12:22
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:05:
Anyway, succes gewenst met je zoektocht elders (en een kort berichtje/link hier naar de oplossing zou mooi wezen). B)

1) Tenzij de tips van Quakie ^^^ soelaas bieden. Maar - domme, oliedomme, 8)7 - ik nam aan dat je al minstens door een paar reboots zou zijn gegaan.
Inmiddels opgelost. (uiteraard alles 20x eraf gegooid, opnieuw erop gezet en gereboot) B)
Bij de PCH A300 is het blijkbaar nodig dat je de netwerklocaties/shares/koppelingen maakt via de computer voordat de NAS er iets mee kan.
Mijn andere mediaspeler kan wel direct bladeren/streamen vanaf de NAS.

Maar nu, een ander probleem.
Heb nu al een paar keer gehad dat de NAS uitstond.

- Ik heb geen stroomschema;
- Automatisch opnieuw opstarten na stroomuitval ingeschakeld;
- Schijven gaan slapen na 20 min;
- DS automatisch uitschakelen is grijs (dus niet aangevinkt);
- E-mailmeldingen ingeschakeld (Dacht ik, maar bij het testen kreeg ik een authentication failure. Werkt nu wel weer.).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 16:14
In onderstaande review testen ze file copy speed met 3 bestand types.

Legion Hardware

Ik ben op zoek naar een file server voor een professionele fotograaf. Dus veel bestanden in RAW 30-40MB.
Waar lijkt dit soort data op? Iso, game, Program?

Momenteel is er een QNAP TS210 in gebruik en de doorvoersnelheid hiervan is eigenlijk onwerkbaar. (10MB/s). Dat mag eigenlijk wel 4x zo snel.

Beoogde vervanger is een DS414 van Synology. De 415+ lijkt overkill voor een fileserver en is 140€ duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een goed Gbit netwerk en een Synology (check de specs!) moet je 100 MBps kunnen halen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeutraleTeun schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:20:
[...]
Heb nu al een paar keer gehad dat de NAS uitstond.

- Ik heb geen stroomschema;
- Automatisch opnieuw opstarten na stroomuitval ingeschakeld;
- Schijven gaan slapen na 20 min;
- DS automatisch uitschakelen is grijs (dus niet aangevinkt);
- E-mailmeldingen ingeschakeld (Dacht ik, maar bij het testen kreeg ik een authentication failure. Werkt nu wel weer.).

Iemand een idee?
Als je geen huisgenoten hebt die de NAS kunnen hebben uitgezet en ook de voedingsstekker er goed in zit kijk dan eens of er in het Log Center een bericht als "Server started counting down to shutdown" staat? Dan kan het zijn dat je resetknop niet helemaal lekker is. Zie bijv. http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=19&t=100820 voor vergelijkbare berichten.

Verder zou het gedrag kunnen duiden op een defecte powerknop, volgens deze draad: http://forum.synology.com...php?f=19&t=51369&start=30. Kijk dus ook eens in /var/log/scemd.log door in te loggen via SSH.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 31-07-2015 15:51 . Reden: /var/log/scemd.log ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Natuurlijk logboek.
Ik was al aan het zoeken, maar dacht dat 'meldingen' rechtsboven het enige was 8)7

Server started counting down to shutdownn
Check!

Lijkt me sterk dat het aan een kapotte reset-knop ligt.
Gebruik dat knopje nooit.

Systeem gekocht in oktober 2012, dus onder garantie valt het niet meer?

code:
1
2
3
4
5
info    Systeem 2015/07/10 06:36:38 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.
info    Systeem 2015/07/24 04:13:39 admin   Start install [DSM 5.2-5592 update 1] automatically.
warn    Systeem 2015/07/25 10:11:57 SYSTEM  System booted up from an improper shutdown.
info    Systeem 2015/07/29 02:00:09 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.
info    Systeem 2015/07/31 02:43:05 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.

Hoopte even dat het aan de update lag, maar helaas.
(update 2 kan ik zo niet terugvinden in het log)

NAS> grep "power button" /var/log/scemd.log
grep: /var/log/scemd.log: Permission denied
NAS>

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 31-07-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garantie, garantie. Daar wordt in het shoppingforum hevig over gedebatteerd. Kop op, neus in de wind! Nooit geschoten is altijd mis. Neem eerst eens contact op met Synology via het Support Center in je NAS en stuur ook de diverse logs mee (is een aparte pagina voor om die aan te maken). Als ook zij constateren dat het aan de resetknop ligt, kun je overleggen met je leverancier ("want zulke elektronica moet toch wel 5 jaar storingsvrij meekunnen", het is geen uniek probleem, etc.) en van daaruit verder werken.

V.w.b. het bekijken van de scemd.log: ben je wel als root of admin ingelogd?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 31-07-2015 16:19 . Reden: Scemd.log root/admin? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Via admin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58
via putty/telnet inloggen als root, anders heb je niet de juiste rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dank :)

Jul 10 06:36:38 NAS scemd: event_microp.c:67 power button pressed, ret = 0
Jul 29 01:59:59 NAS scemd: event_microp.c:67 power button pressed, ret = 0
Jul 31 02:42:47 NAS scemd: event_microp.c:67 power button pressed, ret = 0

Als ik dan even het log erbij neem:

code:
1
2
3
4
5
info    Systeem 2015/07/10 06:36:38 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.
info    Systeem 2015/07/24 04:13:39 admin   Start install [DSM 5.2-5592 update 1] automatically.
warn    Systeem 2015/07/25 10:11:57 SYSTEM  System booted up from an improper shutdown.
info    Systeem 2015/07/29 02:00:09 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.
info    Systeem 2015/07/31 02:43:05 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.

Power button 'failure' dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar lijkt het wel op. Of jij hebt last van slaapwandelen O-) danwel zwerft er een in NASsen geïnteresseerde kat/<insert willekeurig huisdier> rond? :+

Hoe dan ook, tijd voor een vriendelijk gesprekje met je leverancier (al dan niet ondersteund door de bevindingen van Synology Support). De knop ontmantelen kan altijd nog (heb jij een DS212 of toch wat anders?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bijna, DS213.

De laatste tijd slaapwandel ik niet meer, huisdieren zijn hier ook niet aanwezig en mijn vriendin heeft er ook niet aan gezeten.
Support was al gecontacteerd, even afwachten of/wat hun zeggen en dan eens de leverancier mailen.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 10:38
Ik wil morgen mijn NAS tijdelijk openstellen zodat ik er vanaf een andere locatie bij kan.

Het lijkt mij verstandig om dit via poort 5001 te gaan doen, maar wat kan ik nog meer het beste aanpassen om mijn verbinding zo veilig mogelijk te hebben?

Ik wil dit binnenkort afhandelen doormiddel van een rpi met vpn zodat de NAS niet direct openstaat voor Internet

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ligt er aan wat je met je nas wil gaan doen :?

Je weet dat je nas ook vpn servertje kan spelen :?

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[list=a]• Qua veiligheid heb je natuurlijk de basisstappen gevolgd zoals die staan in Hoe maak ik mijn Synology NAS nog veiliger. Staan SSH & telnet uit? Scheidt de taken die je als gewone gebruiker en die je als administrator op de NAS uitvoert. Liefst maak je het de administrator onmogelijk om in te loggen vanaf het internet. • Gebruik de firewall om alleen ip's uit de regio/het land vrij te geven waar je zult verblijven. • Lees de tutorials over WebDav (over HTTPS, zie onder punt 3) en VPN (vergeet het onveilige PPTP) rustig en goed door om een gefundeerde keuze te maken. Je kunt de VPN server in de NAS gebruiken maar het is een best practice om die service op een ander apparaat (je router bijvoorbeeld) dan je fileserver te draaien (wat je al van plan bent).• Natuurlijk heb je QuickConnect al ingericht en gebruik je bijv. een WiFi-hotspot bij de buren om te testen of je wel bij je eigen NAS kunt via het internet voordat je (erg) ver weg bent. Troubleshooters: Waarom kan ik via QuickConnect geen verbinding over het interne maken met mijn Synology NAS? & Waarom kan ik via Synology DDNS en internet geen verbinding maken met mijn Synology NAS?. En mocht je ondanks je voorbereidingen geen verbinding krijgen terwijl het tijdens de test wel werkte, kijk dan eerst op de statuspagina of de service van Synology wel up & running is: https://www.synology.com/nl-nl/support/SynologyService.• Uiteraard heb je een goede backup (op een andere locatie) voor als het ongewild toch mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
Heren,

Een vraag die ik zo niet terug kon vinden;

Op dit moment heb ik een 214play (voornamelijk gekocht om video op te slaan en te streamen) met 2 harde schijven van 3TB in SHR. en deze begint vol te lopen doordat ik nu alle functies begin door te krijgen en ook mijn foto collectie (maak semi pro foto's op hobby basis) heeft er een plaatsje op heeft gevonden... Nu kan ik 2 dingen doen; of een uitbreidingen unit kopen of een DS414 (die is zelfs nog goedkoper) en deze in richten als data nas, en de 214play alleen gebruiken voor films waarbij backup niet zo'n issue is.
Echter komt er dan een ander probleem om de hoek krijgen; hoe krijg ik dit ingericht? Kan ik de 2 schijven van de 214 in de nieuwe 414 doen en 1 nieuwe schijf in de 214 doen waar ik de films naar toe kopieer? Iemand anders ideeën?

THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De huidige schijven uit de DS214play overzetten naar een grotere 4-bay NAS is geen enkel probleem: Hoe migreren tussen Synology NAS (DSM 5.0 en hoger). Alle data blijft behouden, al blijft het uiteraard verstandig om van de bestanden die je dierbaar zijn vooraf een backup op een ander medium gemaakt te hebben.

Kijk je ook naar de DS415play (vergelijking)? Het prijsverschil met de DS414 is maar €30 en je hebt een jaar langer software-ondersteuning via Synology. Waarom wil je vasthouden aan de DS214play? Verkoop levert je nl. die extra ruimte in je budget op (en komt zelfs een DS415+ binnen handbereik).
[...] met 2 harde schijven van 3TB in SHR.
Misschien ten overvloede, maar deze opstelling komt overeen met RAID1 en verhoogt weliswaar de beschikbaarheid van je data, maar is geen backup.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 01-08-2015 12:24 . Reden: Heb je wel een goede backupvoorziening? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbyTown schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:54:
Ik heb een vraagje over de firewall. Die heb ik sinds kort actief draaien.

Als ik nu iets update / aanzet dan voegt hij deze toe bij Alle interfaces.
[afbeelding]

Zelf had ik ze op bond 1 toegevoegd
[afbeelding]

Nu vraag ik mij 1 ding af. Als je bond 1 kiest heb je onderaan de keuze Indien niet voldoen toestaan of weigeren bij alle interfaces heb je dat niet. Ik neem aan als ik bij alle interface de regel toestaan kies en de rest wat er buiten valt dus op weigeren is?

Om fouten de voorkomen heb ik alles van Bond 1 naar Alle interface gezet en op Bond 1 even alles uitgezet om dubbele dingen te voorkomen
Ik snap dit ook niet helemaal...

Bij firewall kan ik kiezen tussen All Interfaces, LAN 1 en LAN 2 (ik heb niets gedaan met link aggregation vandaar geen Bond 1 etc. denk ik).

Als ik bij All Interfaces een rule toevoeg die alleen connecties uit Nederland toestaat en bij LAN 1 en LAN 2 geen regels toevoeg dan kan ik gewoon inloggen van buiten Nederland (via een VPN op mijn telefoon op 4G dus buiten het lokale netwerk).

Ik had verwacht dat All Interfaces zowel LAN 1 en LAN 2 zou omvatten. Hoe zou dit moeten werken?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 16:14
Bump, Niemand een uitleg?
Zilver schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:49:
In onderstaande review testen ze file copy speed met 3 bestand types.

Legion Hardware

Ik ben op zoek naar een file server voor een professionele fotograaf. Dus veel bestanden in RAW 30-40MB.
Waar lijkt dit soort data op? Iso, game, Program?

Momenteel is er een QNAP TS210 in gebruik en de doorvoersnelheid hiervan is eigenlijk onwerkbaar. (10MB/s). Dat mag eigenlijk wel 4x zo snel.

Beoogde vervanger is een DS414 van Synology. De 415+ lijkt overkill voor een fileserver en is 140€ duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 12:20

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik ben vanplan deze maand een Synology DiskStation DS2415+ te kopen. Samen met 4x een 6TB HGST Deskstar NAS H3IKNAS600012872SE. Heeft iemand dit model van Synology? of de HGST Deskstar in gebruik met een NAS.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:35
Zilver schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:28:

[...]
Ik ben een fotograaf en gebruik een DS1512+ en doe lezen/schrijven met ongeveer 80-100mb/s. Ik raad sowieso een standaard (geen J model aan). Ik bewerk mijn raw files, rechtsreeks vanaf de server af.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilver schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:28:

[...]
100 MB/s moet lijkt mij voldoende zijn.
Je netwerk en apparatuur moet dan wel Gigabit zijn.
1 Gb = 1000 Mb = 125 MB.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Serieus?

Had persoonlijk iets meer verwacht van die Synology Support.
Krijg als reactie:
After check the log, before your system reboot itself, you have update the system.

Can you check your settings, have you enable auto-update the DSM or packages?

info 2015/07/30 15:13:49 admin: Update was complete.
info 2015/07/30 15:13:55 admin: System started counting down to reboot.
Kijk dan even 2 regels verder |:(
code:
1
2
3
4
info    Systeem 2015/07/30 15:16:05 SYSTEM  System successfully registered [xxx] to [xxx] in DDNS server [Synology].
info    Systeem 2015/07/30 15:15:48 SYSTEM  System started to boot up.
info    Systeem 2015/07/30 15:13:55 admin   System started counting down to reboot.
info    Systeem 2015/07/30 15:13:49 admin   Update was complete.

Als in, dat is niet het probleem waarvoor ik mailde.
Ging niet om een 'reboot', maar een automagische shutdown.

2e poging, nu iets, uh, specifieker omschrijven :O
-
Nogmaals uitgelegd, denk dat het nu wel duidelijk moet zijn :9
En weer:
code:
1
info    Systeem 2015/08/02 03:52:36 SYSTEM  Server started counting down to shutdown.

Aug  2 03:52:36 NAS scemd: event_microp.c:67 power button pressed, ret = 0

Hoop niet dat mijn vriendin grappig probeert te zijn :X :*)

EDIT, weer reactie van Synology:
Yes, it's looks like power button issue, if you can sure there is no one have push the button.

To fix the issue, you can check the plastic part in front of your Power button is not stuck.

Or you can purchase the Main PCB for DS213 from us.

If you need any spare parts from us, here are the quotation for end users (all prices are in U.S. dollars):

Item:
Mainboard (PCBA for DS213): $192 USD

Shipping: $15 USD

Total: $: $207 USD

Please kindly confirm the type/number of parts you need, and send us the money via PayPal account. Here is the instruction:
Eerst volgende keer dat die uitvalt zal ik dus eventjes gaan sleutelen.
Mocht het blijven, dan gaat er een mail richting de leverancier. $200,- is iig al een dikke no-go.

[ Voor 37% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-08-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeutraleTeun schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:21:
Eerst volgende keer dat die uitvalt zal ik dus eventjes gaan sleutelen.
Mocht het blijven, dan gaat er een mail richting de leverancier. $200,- is iig al een dikke no-go.
Vervelend, zulke reparatiekosten, terwijl de eigenlijke boosdoener hooguit dubbeltjes kost.

Overigens, heb je al gekeken of je NAS misschien last heeft van stofophoping in de buurt van de schakelaar? Onlangs, in de aanloop naar de eerste warme periode dit jaar, nam ik de schijven uit mijn DS409slim (losse houders, die van buitenaf eenvoudig uit de behuizing zijn te trekken) en zag wel de noodzaak van preventief onderhoud met een beetje perslucht. Ondanks plaatsing in een ruimte met nauwelijks stof trekt de ventilator aardig wat meuk naar binnen (al was het de eerste keer in 5 jaar).

Anderzijds zou ik niet veel meer doen dan dat (stof wegblazen) en als de klacht aanhoudt de leverancier laten weten dat je je beroept op non-conformiteit. En dan afwachten met wat voor voorstel deze komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:43
Ik ben aan het kijken om mijn DS411j te vervangen (omdat hij echt heel traag wordt met mariadb, btsync, downloadstation, couchpotato, etc.)

De meest voor de hand liggende zijn de DS414 en de DS415play. Is de DS415play signifiant sneller?
- bijv. bij het maken van thumbnails?
- ik zal de transcoding mogelijkheid niet gebruiken (want ik laat mijn Kodi clients direct de bestanden op de NAS openen en dus niet streamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om de ruwe CPU-kracht tussen de DS414 en de DS415play te vergelijken zou je de waarden uit [Synology] RAR unpacking performance kunnen gebruiken. Beide processoren hebben 2 kernen, al wordt er maar 1 van gebruikt in die test. Voor de DS414 (1 meting) wordt een waarde net onder 35 sec gerapporteerd, waar de DS415play (2 metingen) gemiddeld rond hetzelfde uitkomt. Beide processoren lijken redelijk gelijkwaardig, al is deze basis wat smal. Erg jammer, dat er niet meer metingen zijn gedaan/gemeld.

Op basis van pure doorvoersnelheid heeft de DS414 een aardige voorsprong (1, 2, 3, DS414 spec, DS415play spec) naast het voordeel van 2 LAN-poorten. Maar in een regulier Gbit-netwerk zul je extra maatregelen (o.m. LA op zowel de NAS als de client) moeten treffen om die grotere bandbreedte ook echt te benutten.

Verder zou je kunnen laten meewegen dat de DS414 je €94/jaar kost tegen €82/jaar voor de DS415play, als je uitgaat van volledige ondersteuning door Synology (resp. 4 jaar resterend versus 5 jaar). Danwel dat de verkoopwaarde/restwaarde van de DS415play om die reden bij vroegtijdige vervanging potentieel wat hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 09:25
Modbreak:Vragen over backups horen niet thuis in een topic over Synology. Maar wellicht dat dit topic interessant voor je is: Thematopic: Backups

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 04-08-2015 15:01 ]

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat het nut is van encryptie van een gedeelde map? Ik dacht het te kunnen gebruiken als backup, en dat de bestanden die op die gedeelde map zou zetten direct versleuteld zouden worden. Dit blijkt echter niet het geval. Men dient namelijk eerst de gecodeerde map te "koppelen", waardoor de bestanden ineens voor iedereen zichtbaar zijn. Wanneer de map niet gekoppeld is, kunnen er ook geen backups naar geschreven worden. Als continue backup (bijvoorbeeld via Cloudstation) is een versleutelde map dan toch niet nuttig?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

wcduck schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:10:
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat het nut is van encryptie van een gedeelde map? Ik dacht het te kunnen gebruiken als backup, en dat de bestanden die op die gedeelde map zou zetten direct versleuteld zouden worden. Dit blijkt echter niet het geval. Men dient namelijk eerst de gecodeerde map te "koppelen", waardoor de bestanden ineens voor iedereen zichtbaar zijn. Wanneer de map niet gekoppeld is, kunnen er ook geen backups naar geschreven worden. Als continue backup (bijvoorbeeld via Cloudstation) is een versleutelde map dan toch niet nuttig?
Het idee is dat wanneer je DS gestolen wordt de dieven niet bij je data kunnen.
Pagina: 1 ... 32 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).