[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.168 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
roeleboel schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:26:
[...]

Het idee is dat wanneer je DS gestolen wordt de dieven niet bij je data kunnen.
Dat kunnen ze wel. Om de gedeelde map namelijk te kunnen gebruiken dient de optie "Koppelen bij opstarten" aangevinkt te worden. Met andere woorden, je kan er nog even goed bij dan.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:29

DarkSide

theres no place like ::1

wcduck schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:04:
[...]

Dat kunnen ze wel. Om de gedeelde map namelijk te kunnen gebruiken dient de optie "Koppelen bij opstarten" aangevinkt te worden. Met andere woorden, je kan er nog even goed bij dan.
Volgens mij hoef je dat vinkje helemaal niet te zetten.
Je kan hem volgens mij gewoon uit laten. En als je dan je NAS uit zet en weer aanzet moet je eerst de map mounten en dan de key invoeren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07-2024

Tassadar

l33t h4x0r :)

Synology heeft heel interessante "expansion units". Dit zijn in feite JBOD-enclosures, die met eSATA (bv DX513) of Infiniband (DX1215) op een Synology NAS worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://www.synology.com/img/products/photo/DX1215/top.png
https://www.synology.com/en-global/products/DX1215

Heeft iemand ervaring met het rechtstreeks gebruiken van zo'n expansion unit, door deze aan te sluiten op een eigen server? Ik ben specifiek in die DX1215 geïnteresseerd. Volgens Synology support werken de expansion units alleen samen met Synology NAS'en, maar dat zou ik ook zeggen als ik hen was ;)

Ik kan nergens vinden welke smaak Infiniband de DX1215 precies heeft, dus met welke HCA deze moet worden aangestuurd. Weet iemand dat?

[ Voor 0% gewijzigd door Tassadar op 04-08-2015 21:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
DarkSide schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

Volgens mij hoef je dat vinkje helemaal niet te zetten.
Je kan hem volgens mij gewoon uit laten. En als je dan je NAS uit zet en weer aanzet moet je eerst de map mounten en dan de key invoeren.
Uiteraard hoef je de map niet autmatisch te laten mounten, maar dan is het onbruikbaar voor backups. Je kan er immers niets automatisch naartoe schrijven. Ik kwam er ook zojuist achter dat je een versleutelde map niet kan back-uppen. Dat maakt het nog onpraktischer voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-07 16:37
Iemand enig idee of voorbeeld hoe je MySQL root wachtwoord wijzigt in versie 5.2?
Ik heb dit een tijd geleden ingesteld maar vergeten noteren.
Vind niet direct blogpost terug die dit degelijk uitlegt voor deze laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

wcduck schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:54:
[...]

Uiteraard hoef je de map niet autmatisch te laten mounten, maar dan is het onbruikbaar voor backups. Je kan er immers niets automatisch naartoe schrijven. Ik kwam er ook zojuist achter dat je een versleutelde map niet kan back-uppen. Dat maakt het nog onpraktischer voor backups.
Een encrypted backup maken lijkt inderdaad niet echt te werken met dit systeem. Heb er ook al naar gekeken, om encrypted data te rsyncen tussen 2 Synos, maar het schijnt niet echt makkelijk op te zetten. Beetje jammer. Dan lijkt een crashplan systeem het makkelijkste uiteindelijk om een encrypted backup voorelkaar te krijgen.

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
MAher schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:53:
[...]

Een encrypted backup maken lijkt inderdaad niet echt te werken met dit systeem. Heb er ook al naar gekeken, om encrypted data te rsyncen tussen 2 Synos, maar het schijnt niet echt makkelijk op te zetten. Beetje jammer. Dan lijkt een crashplan systeem het makkelijkste uiteindelijk om een encrypted backup voorelkaar te krijgen.
Ik denk dat ik het als volgt op ga lossen:
- met software van een 3e partij backups maken naar een gedeelde map, versleuteld en gezipt (Cobian Backup)
- via Synology Cloudstation deze map syncen met een andere NAS
- Via backup en replicatie op deze nas extra backups maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 17:52
Zijn hier nog mensen die met VPNcenter openvpn in advanced mode draaien? met een ta.key en eigen certificaten?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:29

DarkSide

theres no place like ::1

Punkbuster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:35:
Zijn hier nog mensen die met VPNcenter openvpn in advanced mode draaien? met een ta.key en eigen certificaten?
Heb een l2tp VPN opgezet. welke prima werkt.
Zit nog te kijken naar eigen domeinnaam en eigen SSl certificaat (ipv selfsigned) voor betere beveiliging

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:17
dotacom schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:05:
Iemand enig idee of voorbeeld hoe je MySQL root wachtwoord wijzigt in versie 5.2?
Ik heb dit een tijd geleden ingesteld maar vergeten noteren.
Vind niet direct blogpost terug die dit degelijk uitlegt voor deze laatste versie.
Reset kan via config scherm. Wijzigen met iedere client waaronder phpmyadmin.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24
Klein vraagje:

Ik heb op dit moment 1 volume met 5 disken die een RAID5 configuratie vormen. Hier staat al data op. Nu wil ik een LUN aanmaken voor mijn werkstation om daar een aantal VM's op te plaatsen.

Kan ik gewoon een LUN aanmaken zonder dat de bestaande data die nu op de nas staat overschreven word of eventueel geformateerd word?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Een vraagje van mij over NFS Shares.
Ben een beetje aan het rommelen met Kodi, dus ik wil mijn bibliotheek als NFS share benaderen. Dit doe ik al met een Dune D1, dus verwachtte geen issues. Echter; ik kan 1 van de 5 mappen op mijn synology nas niet benaderen via Kodi met NFS. De machtigingen van de NFS share staan allemaal hetzelfde (toegang voor 10.0.0.0/24), en vier mappen gaan hiermee prima.

Het wijzigen van de Squash instelling "Map all users to admin" had tot gevolg dat alles wel werkt.
Echter; dit lijkt mij op het oog geen wenselijke instelling.
Tevens werkt het zonder deze instelling voor de andere vier mappen wel.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 05-08-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe ziet de /etc/exports file er uit?
DS715> cat /etc/exports

/volume1/Share  *(rw,async,no_wdelay,insecure,no_root_squash,insecure_locks,sec=sys,anonuid=1025,anongid=100)
DS715>

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:33
Ik had mijn vraag eerst gesteld in het MdO82 in "[Synology] Packages", omdat ik dacht dat het packages gerelateerd was

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik mijn database van kodi op mijn NAS wil zetten zodat ik op al mijn devices 1 bibliotheek heb.

Hiervoor heb ik dus de webservices op de NAS aangezet en mariadb en phpmyadmin geinstalleerd.
Echter als ik het www packages in het hoofdmenu wil openen dan gaat deze naar http://diskstation, maar krijg hier "ERR_CONNECTION_TIMED_OUT" als ik phpmyadmin wil opnen dan krijg ik dezelfde melding.
De logboeken van mariadb en phpmyadmin geven geen informatie.

Kan iemand mij vertellen wat ik vergeten ben ?

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 05-08-2015 22:14 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:43
sjorremans schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:21:
Klein vraagje:

Ik heb op dit moment 1 volume met 5 disken die een RAID5 configuratie vormen. Hier staat al data op. Nu wil ik een LUN aanmaken voor mijn werkstation om daar een aantal VM's op te plaatsen.

Kan ik gewoon een LUN aanmaken zonder dat de bestaande data die nu op de nas staat overschreven word of eventueel geformateerd word?
klein antwoordje: ja

Het wordt alleen een regular files LUN en dus niet op block level.

Uit help onder DSM:

Synology NAS currently supports the following types of iSCSI LUNs:
iSCSI LUN (Regular Files): The iSCSI LUN is created by designating a portion of the volume space for its usage. You can expand its size later when necessary. This type of iSCSI LUN provides the flexibility of dynamic capacity management with Thin Provisioning, VMware VAAI hardware acceleration support, Windows ODX support, LUN snapshot and LUN clone.
iSCSI LUN (Block-Level) - Single LUN on RAID: The iSCSI LUN is created using all the space of a volume. You can repair or expand it, or change its RAID type, just like using a volume. Please refer to the Volume page for more information.
iSCSI LUN (Block-Level) - Multiple LUNs on RAID: The iSCSI LUN is created by designating a specific space of a Disk Group. You can expand the iSCSI LUN later if there is available space on the Disk Group. Please refer to the Disk Group page for more information.

;)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Quakie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

klein antwoordje: ja

Het wordt alleen een regular files LUN en dus niet op block level.

Uit help onder DSM:

Synology NAS currently supports the following types of iSCSI LUNs:
iSCSI LUN (Regular Files): The iSCSI LUN is created by designating a portion of the volume space for its usage. You can expand its size later when necessary. This type of iSCSI LUN provides the flexibility of dynamic capacity management with Thin Provisioning, VMware VAAI hardware acceleration support, Windows ODX support, LUN snapshot and LUN clone.
iSCSI LUN (Block-Level) - Single LUN on RAID: The iSCSI LUN is created using all the space of a volume. You can repair or expand it, or change its RAID type, just like using a volume. Please refer to the Volume page for more information.
iSCSI LUN (Block-Level) - Multiple LUNs on RAID: The iSCSI LUN is created by designating a specific space of a Disk Group. You can expand the iSCSI LUN later if there is available space on the Disk Group. Please refer to the Disk Group page for more information.

;)
Thanks! Had het zelf ook kunnen vinden zie ik :+ Toch bedankt voor de moeite!

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 18:25
Ik zit me even wat af te vragen i.v.m. de slaapstand.
Volgens mij staat mijn DS214 standaard afgesteld om de schijfven na 20 minuten in slaapstand te zetten. Nu gebruik ik Downloadstation voor een aantal torrents en het is me al een paar keer opgevallen dat de nas 's ochtenss vroeg in slaap is gevallen maar later wakker wordt. Als je aan het seeden bent gaat een nas toch niet zomaar in slaapstand?

De tracker refreshed zich volgens mij elke 40 minuten. Zou het dan kunnen zijn dat de nas in slaap valt en weer wakker wordt als de tracker gaat refreshen? Daaran valt hij na 20 minuten weer in slaap en wordt weer wakker als de tracker gaat refreshen... met andere woorden zo startten de schijven wel regelmatig op en gaan weer uit.

Of werkt het anders? Neem aan dat zo vaak uitgaan en weer aangaan voor een WD Red niet zo heel goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 23:54
Na RSI in m'n wijsvinger n.a.v. het doorscrollen van talloze pagina's in dit topic dan toch maar zelf de vraag stellen ;-)

Ik gebruik voor mijn bedrijf de DS214+ met 2x 2Gb schijven erin. Iedere nacht wordt er een backup van de hele handel gemaakt naar een 2Gb externe schijf en eens per maand doe ik het handmatig naar een schijf die niet op de zaak ligt. Werkt allemaal als een speer, maar:

Vraag 1:
Als ik bij klanten werk neem ik de dagelijkse backupschijf mee (zo'n passport formaatje) om vanaf te werken. Eenmaal weer op de zaak kopieer ik de bewerkte bestanden handmatig (vanaf m'n desktop) terug naar de server en sluit ik de backupschijf weer aan. Redelijk omslachtig, vergt opletten, maar ik zie geen andere oplossing en het werkt wel. Het probeem dat ik hierbij heb is dat er op de backupschijf voor ieder bestand ook een bestand van een paar kb is met ._ voor de bestandsnaam. Redelijk irritant, ik klik nogal eens op zo'n bestand in plaats van het juiste bestand. Wat zijn deze bestanden (kan geen versiebeheer zijn, dat staat voor zover ik weet uit), kan het kwaad, en hoe los ik dit op?

Vraag 2:
Ik merk dat de dagelijkse backupschijf nogal een zooitje aan het worden is. Voorbeeld: ik werk aan aan factuur en zet deze in een map 'nog niet verzonden'. Twee dagen later maak ik de factuur af en verplaats ik deze naar de map 'verzonden'. Op de backup komt de factuur dan 2x voor (duh). Iemand tips / tricks voor deze toestand / werkwijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
_Teq_ schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:16:
Na RSI in m'n wijsvinger n.a.v. het doorscrollen van talloze pagina's in dit topic dan toch maar zelf de vraag stellen ;-)

Ik gebruik voor mijn bedrijf de DS214+ met 2x 2Gb schijven erin. Iedere nacht wordt er een backup van de hele handel gemaakt naar een 2Gb externe schijf en eens per maand doe ik het handmatig naar een schijf die niet op de zaak ligt. Werkt allemaal als een speer, maar:

Vraag 1:
Als ik bij klanten werk neem ik de dagelijkse backupschijf mee (zo'n passport formaatje) om vanaf te werken. Eenmaal weer op de zaak kopieer ik de bewerkte bestanden handmatig (vanaf m'n desktop) terug naar de server en sluit ik de backupschijf weer aan. Redelijk omslachtig, vergt opletten, maar ik zie geen andere oplossing en het werkt wel. Het probeem dat ik hierbij heb is dat er op de backupschijf voor ieder bestand ook een bestand van een paar kb is met ._ voor de bestandsnaam. Redelijk irritant, ik klik nogal eens op zo'n bestand in plaats van het juiste bestand. Wat zijn deze bestanden (kan geen versiebeheer zijn, dat staat voor zover ik weet uit), kan het kwaad, en hoe los ik dit op?

Vraag 2:
Ik merk dat de dagelijkse backupschijf nogal een zooitje aan het worden is. Voorbeeld: ik werk aan aan factuur en zet deze in een map 'nog niet verzonden'. Twee dagen later maak ik de factuur af en verplaats ik deze naar de map 'verzonden'. Op de backup komt de factuur dan 2x voor (duh). Iemand tips / tricks voor deze toestand / werkwijze?
:O

welkom in 2015 (lees het grappig;))

wat omslachtig, foutgevoelig, etc

Ik ga er even vanuit dat je wel met een eigen laptop bij klanten werkt...

Installeer CloudStation op je laptop, zorg dat in toegewezen folder je files in staan die je ook op je nas en backup wilt.
Installeer CloudStation op je NAS, pas aantal versies aan in settings naar een aantal wat logisch klinkt (standaard 32 is niet echt logisch). Zo kan je terug bij foutjes.
Backup de Cloudstation folder naar je backup discs zoals je gewend bent.

cloudstation synct over en weer.. dus zodra je laptop weer in dezelfde netwerk hangt synct ie het naar je NAS. (het zou via internet kunnen maar laten weer eerst bij het begin beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Precies zoals Quakie zegt. Ik heb het aantal versies aangepast naar 5. Uiteindelijk nog nooit gebruik van hoeven maken. Belangrijk is dat je inderdaad de map Cloudstation op je nas backupped omdat CloudStation eigenlijk alleen maar synced.

De backup van de Cloudstation mappen wordt bij mij weggeschreven naar een nas bij mijn ouders en op een externe 2,5" schijfje die aan de nas hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:48
Uiteraard zit hetgeen waar je moet zijn weer helemaal achteraan en moet alles eruit.

http://i.imgur.com/sXm1qKU.jpg
http://i.imgur.com/wgf8Wr9.jpg

Hopelijk is het nu wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Nette verzameling onderdelen. :P

Kwam je nog rommel of afgebroken plastic tegen, of heb je nu enkel de kunststof kap bovenop de drukschakelaar domweg verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 10:48
Niks kapots gevonden. Ook geen stof.
Dat deel in mijn hand op de laatste foto, die laat ik nu eruit.
Kan de knop niet echt loshalen zonder te breken of de puntjes/lipjes te smelten.

Maar ja. Alles beter dan continue uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:12:
Ik had mijn vraag eerst gesteld in het MdO82 in "[Synology] Packages", omdat ik dacht dat het packages gerelateerd was

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik mijn database van kodi op mijn NAS wil zetten zodat ik op al mijn devices 1 bibliotheek heb.

Hiervoor heb ik dus de webservices op de NAS aangezet en mariadb en phpmyadmin geinstalleerd.
Echter als ik het www packages in het hoofdmenu wil openen dan gaat deze naar http://diskstation, maar krijg hier "ERR_CONNECTION_TIMED_OUT" als ik phpmyadmin wil opnen dan krijg ik dezelfde melding.

Iemand een idee ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Punkbuster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:35:
Ja, ik gebruik OpenVPN met static keys en eigen certificaten.

Tls-auth: zonder juiste key worden TLS handshake packets al gedropped. Key heb ik aangemaakt met openVPN genkey.
Voor het beheer van de certificaten gebruik ik het programma xca. Ik exporteer de certificaten in PKCS#12 format, dan zit de hele 'chain of trust' in één bestand.

Het werkt prima (zolang je niet vergeet je certificaten op tijd te verlengen O-) )

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-07 21:35

Wokschotel

Op 6 wielen

MikeyMan schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:10:
Een vraagje van mij over NFS Shares.
Ben een beetje aan het rommelen met Kodi, dus ik wil mijn bibliotheek als NFS share benaderen. Dit doe ik al met een Dune D1, dus verwachtte geen issues. Echter; ik kan 1 van de 5 mappen op mijn synology nas niet benaderen via Kodi met NFS. De machtigingen van de NFS share staan allemaal hetzelfde (toegang voor 10.0.0.0/24), en vier mappen gaan hiermee prima.

Het wijzigen van de Squash instelling "Map all users to admin" had tot gevolg dat alles wel werkt.
Echter; dit lijkt mij op het oog geen wenselijke instelling.
Tevens werkt het zonder deze instelling voor de andere vier mappen wel.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Wat gebeurt er als je de toegang voor IP aanpast naar * ipv 10.0.0.0/24? Ik had gisteren hetzelfde probleem, dus ik heb heb toegang eerst aangepast naar * en daarna weer teruggezet naar de oude waarde. En voila: alles werkte weer.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar stond ie vroeger op, maar dat werkte niet meer.
Staat ie bij jou nu wel op een ip range? Of helemaal open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Laatst online: 11-07 23:34
Ik ben een Symfony webapp aan het maken op mijn DS213+ maar dat draait niet zo smooth als ik gedacht had. De dev omgeving is traag (zoals wel vaker, ook op mijn eigen PC in xampp) maar ook de prod omgeving is toch niet zo snappy als ik had gehoopt.

Als ik een pagina open en dan in de CLI ga kijken zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Mem: 487644K used, 27240K free, 0K shrd, 94604K buff, 191444K cached
CPU: 14.0% usr 85.9% sys  0.0% nic  0.0% idle  0.0% io  0.0% irq  0.0% sirq
Load average: 5.03 3.74 3.07 8/301 18267
  PID  PPID USER     STAT   VSZ %MEM %CPU COMMAND
18231 25642 http     R     200m 39.8 15.3 php-fpm: pool www
18259 25642 http     R     200m 39.7 15.3 php-fpm: pool www
18261 25642 http     R     200m 39.7 14.3 php-fpm: pool www
18242 25642 http     R     200m 39.8 13.9 php-fpm: pool www
18230 25642 http     R     200m 39.8 13.6 php-fpm: pool www
18262 25642 http     R     200m 39.7 13.6 php-fpm: pool www
 5333     1 root     S     107m 21.3 13.4 scemd

Betekent dit dat mijn DS213+ toch niet genoeg power heeft voor Symfony?
XDebug staat al uit trouwens... de profiler van Symfony geeft aan dat het laden van de pagina gemiddeld 7600ms duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeroen013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-03-2024
Heren,

Misschien ligt het antwoord vrij voor de hand, of wil ik juist iets onmogelijks. Het volgende;

Ik heb een iMac (27" 2009) die ik gebruik voor al mijn "grote" taken, foto's bewerken, downloaden etc. en een MacBook (12"2015) nu wil ik dmv cloud station (of iets anders..?!) Ik wil mappen synchroniseren naar mijn DS214play onder de map cloud/ echter gooit hij ze in homes, en alles bij elkaar etc. ik moet toch het volgende kunnen realiseren:

iMac | HD/user/documents >>> DS214 | volume1/cloud/documents
iMac | HD/user/desktop >>> DS214 | volume1/cloud/desktop
iMac | HD/user/pictures >>> DS214 | volume1/pictures

Of wil ik nu iets heel geks?

En dan daar nog bovenop zou ik graag ook bv. de map documents op mijn MacBook willen syncen en wil ik de map foto's (ivm grote) alleen benaderen (dus niet lokaal hebben staan op mijn MacBook maar wel op mijn iMac) dus:

iMac | HD/user/documents <<>> DS214 | volume1/cloud/documents <<>> MacBook | HD/user/documents
iMac | HD/user/pictures <<>> DS214 | volume1/cloud/documents >>>> MacBook | HD/user/pictures (en dan op mijn nas kijken)

Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 11-07 23:26

JT

VETAK y0

Kan zeker. Gedeelde mappen aanmaken op je NAS, delen voor de user waarmee je middels CS wil syncen. Ook in CS op de NAS doen volgens mij.

Vervolgens kun je in de CS client bij opties voor syncen kiezen van welke map naar welke map je wilt syncen, de aangemaakte directories zouden zichtbaar moeten zijn onder het syncen naar deel.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

MikeyMan schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:15:
Ik heb er * staan en dan alleen leestoegang op de NFS-shares. Werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zit erover denken om mijn DS211j te vervangen door iets snellers. Nu zijn benchmarks mbt doorvoersnelheden overal te vinden, maar ik ben ook benieuwd hoe bv een DS215j of DS215+ performed in bijvoorbeeld MySQL en DS Audio zoekopdrachten, tov de DS211j. Heeft iemand een idee of dat soort vergelijkende benchmarks bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:12:

Dankzij Synology-Forum de oplossing gevonden :)

Ik heb het meen ik hier ook wel eens voorbij zien komen, dan had iemand zijn bron-ip regio afhankelijk gemaakt in de Firewall en deze ingesteld voor de landen waar hij wel eens kwam om bij de NAS te kunnen.
Echter dan blijkt phpmyadmin en de website van de nas niet te werken.

Daarbij een extra regel aangemaakt voor het lokale verkeer wat wel toegestaan is.
Info heb ik hiervan gehaald: SmiGueL in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

[ Voor 19% gewijzigd door MdO82 op 07-08-2015 19:26 . Reden: extra info ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:02
Wie back-upt zijn Synology naar Amazon S3?

Ik ben ook van plan dit te gaan doen, maar het is me onduidelijk of de back-up wel incrementeel is. Heb gelezen over het "reserveren van bestanden op de backup bestemming" vinkje, maar dat maakt het alleen maar vager.

Als iemand mij kan vertellen hoe het nu echt zit ben ik je eeuwig dankbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

mikeelroy schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 20:06:
Wie back-upt zijn Synology naar Amazon S3?

Ik ben ook van plan dit te gaan doen, maar het is me onduidelijk of de back-up wel incrementeel is. Heb gelezen over het "reserveren van bestanden op de backup bestemming" vinkje, maar dat maakt het alleen maar vager.

Als iemand mij kan vertellen hoe het nu echt zit ben ik je eeuwig dankbaar!
Ik gebruik Amazon S3 icm Synology, werkt prima. Wat is jouw definitie van incrementele backups, aangezien dat nogal eens voor spraakverwarring zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik het ook. Kost een paar dollar voor enkele tientallen GB aan data.
De backup is "incremental" in die zin dat alleen de gewijzigde bestanden worden overgezet.
Als je de optie "reserveren..." aanzet dan worden volgens mij verwijderde bestanden nog bewaard op S3. Ik heb de optie uit staan.
Restoren van een backup heb ik nog nooit gedaan.
Toegang tot de S3 bucket via bv. Windows kan bv. met S3 browser echter downloaden van je complete bucket is mij nooit gelukt - dit was wel een paar jaar terug.

Edit:
Downloaden van de complete bucket is nu makkelijker.
http://stackoverflow.com/...ading-an-entire-s3-bucket
Voor de S3 browser heb je dan de Pro versie nodig als ik het goed begrijp.

[ Voor 17% gewijzigd door technorabilia op 08-08-2015 08:59 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jullie zullen het wellicht overdreven vinden ;) maar is er een manier om het hoofdmenu op alfabetische volgorde te zetten ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MdO82 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:56:
Jullie zullen het wellicht overdreven vinden ;) maar is er een manier om het hoofdmenu op alfabetische volgorde te zetten ?
Wat versta je onder hoofdmenu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:02
Wokschotel schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:00:
[...]
Ik gebruik Amazon S3 icm Synology, werkt prima. Wat is jouw definitie van incrementele backups, aangezien dat nogal eens voor spraakverwarring zorgt?
De definitie zoals kraades die noemt. Alleen gewijzigde/nieuwe bestanden worden geüpload, en de verwijderde bestanden worden ook verwijderd op S3.

Beiden bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
DukeBox schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Wat versta je onder hoofdmenu ?
Ik bedoel het menu wat je krijgt als je op deze knop klikt.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/i2943n.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mikeelroy schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:26:
[...]

De definitie zoals kraades die noemt. Alleen gewijzigde/nieuwe bestanden worden geüpload, en de verwijderde bestanden worden ook verwijderd op S3.
Dat is geen onderdeel van een incrementele backup. Zoals jij het nu beschrijft is gewoon synchroniseren en dat is wat mij betreft geen backup.

Een backup heeft retentie, zodat je terug kunt in de tijd. Een incrementele backup slaat inderdaad alleen de gewijzigde bestanden op, maar houdt wel een kopie van de vorige versies. Uiteraard zit hier wel een limiet op, dus bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen. Een verwijderd bestand wordt dan pas 30 dagen na verwijderen van disk ook uit de backup verwijderd.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ^^^ zegt. De S3 sync is een onderdeel van *mijn* backup strategie. Elke dag gaat er een bsckup naar lokale media. Elke week gaat er een backup naar S3. Voor mij is dat voldoende. YMMV.

Incremental moet je hier meer zien als rsync incremental dus niet dat steeds de hele handel over wordt gepompt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb sinds kort mijn NAS en heb hem ver ingericht. Nu wil ik alleen nog een backup taak maken naar een externe hdd. Deze hdd is netjes te zien bij mijn externe apparaten. Ik heb hem ook via de synology beheer module geformatteerd naar ext4. Echter op het moment dat ik naar de backup en replica 'app' ga van synology, zie ik hem niet op het moment dat ik een backup taak aanmaak. Ik krijg alleen de keuze uit mijn volume 1. Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Edit die ik even laat staan voor degene die het nog eens tegenkomt:
Laat maar heb het al gevonden. De USB disk komt als een aparte share onder volume 1, ipv een apart volume, wat ik verwachtte. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door leeke1984 op 08-08-2015 13:22 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MdO82 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:42:
Ik bedoel het menu wat je krijgt als je op deze knop klikt.
[afbeelding]
Alleen middels drag&drop kun je de volgorde aanpassen. Door de ctrl_vw.cf te kopieren naar andere users hoef je dat maar 1 keer te doen. Updates gaan automatisch goed maar nieuwe toevoegingen moet je weer zelf aanpassen.

Het sorteren van het scherm heeft een beetje de trend van android gevolgd. Toen daar default alles op volgorde kwam was daar een hoop kritiek (vond het zelf ook niet zo handig), dat werd gelukkig snel teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leeke1984 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:15:
Edit die ik even laat staan voor degene die het nog eens tegenkomt:
Laat maar heb het al gevonden. De USB disk komt als een aparte share onder volume 1, ipv een apart volume, wat ik verwachtte. 8)7
Vreemd, zou idd zoiets moeten zijn:
DS715> ls / | grep volume
volume1
volumeUSB1
volumeUSB2
DS715>

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
DukeBox schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:26:
[...]

Alleen middels drag&drop kun je de volgorde aanpassen. Door de ctrl_vw.cf te kopieren naar andere users hoef je dat maar 1 keer te doen. Updates gaan automatisch goed maar nieuwe toevoegingen moet je weer zelf aanpassen.

Het sorteren van het scherm heeft een beetje de trend van android gevolgd. Toen daar default alles op volgorde kwam was daar een hoop kritiek (vond het zelf ook niet zo handig), dat werd gelukkig snel teruggedraaid.
Ach zo simpel dus :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 09:53
Ik zal er wel compleet overheen kijken, maar toch. In de Help lees ik dat de Synology beschikt over een "veiligheidsadviseur", die een scan uitvoert om te checken hoe het ervoor staat met de beveiliging. Ik heb in het menu gezocht, maar kan nergens vinden waar ik deze functie moet starten. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
djoelzz schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 09:33:
Ik zal er wel compleet overheen kijken, maar toch. In de Help lees ik dat de Synology beschikt over een "veiligheidsadviseur", die een scan uitvoert om te checken hoe het ervoor staat met de beveiliging. Ik heb in het menu gezocht, maar kan nergens vinden waar ik deze functie moet starten. Iemand?
Als je linksboven op het icoon klikt (hoofdmenu) dan zie je ergens security advisor staan.
Blauwe wereldbol met een groen schildje erbij :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
MdO82 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 09:35:
[...]

Als je linksboven op het icoon klikt (hoofdmenu) dan zie je ergens security advisor staan.
Blauwe wereldbol met een groen schildje erbij :)
_/-\o_

Hoe kan ik erover heen gekeken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
djoelzz schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

_/-\o_

Hoe kan ik erover heen gekeken hebben.
Ik had deze knop ook nog nooit gevonden nadat ik de Synology al 3 maand heb :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:15:
Is je /etc/exports wel hetzelfde voor alle 4 shares?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh? Geen idee? Het zal toch niet de bedoeling zijn dat ik bestanden ga zitten bewerken als ik via de interface bestanden/mappen deel?

Kan ik zeker alleen via telnet bij?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 09-08-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan weet je in ieder geval 100% zeker dat alles goed/hetzelfde is ingesteld. Zo niet dan weet je waar je moet zoeken. Klopt alleen via SSH.

[ Voor 22% gewijzigd door technorabilia op 09-08-2015 12:08 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zat inderdaad een afwijking in... Gelijkgetrokken en dan werkt het wel.

Vreemd dat dezelfde interface in de instelling een andere log tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar

Tassadar

Schaamteloze bump O-), maarehh weet iemand antwoord?
Tassadar schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:12:
Synology heeft heel interessante "expansion units". Dit zijn in feite JBOD-enclosures, die met eSATA (bv DX513) of Infiniband (DX1215) op een Synology NAS worden aangesloten.

[afbeelding]
https://www.synology.com/en-global/products/DX1215

Heeft iemand ervaring met het rechtstreeks gebruiken van zo'n expansion unit, door deze aan te sluiten op een eigen server? Ik ben specifiek in die DX1215 geïnteresseerd. Volgens Synology support werken de expansion units alleen samen met Synology NAS'en, maar dat zou ik ook zeggen als ik hen was ;)

Ik kan nergens vinden welke smaak Infiniband de DX1215 precies heeft, dus met welke HCA deze moet worden aangestuurd. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tassadar schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:06:

[...]
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=244&t=96276
"Synology extension units can only be used together with a Synology NAS."

Geen idee in hoeverre dat waar is, fabrikanten zeggen wel vaker wat omdat je anders hun producten niet koopt :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar

Tassadar

Nou ja, zo ver was ik zelf ook al. Maar goed bij die DX513 is het simpel, dat is gewoon een eSATA enclosure, dus die kun je op willekeurig welke eSATA host aansluiten.
De DX1215 vind ik interessanter voor mijn toepassing en die heeft een infiniband aansluiting. Daar zijn wat meer verschillende smaakjes van, dus is het nuttig om te weten welke het precies is. Ik twijfel er niet aan dat die gewoon los te gebruiken is, maar ik wil wel graag precies de juiste controller in m'n server zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Tassadar schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:06:
Waarom koop je er niet een en stuur je hem terug als het niet werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
DukeBox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:38:
[...]

Waarom koop je er niet een en stuur je hem terug als het niet werkt ?
Daar dacht ik ook aan, maar zijn laatste reactie gaat er meer over welke controller hij zou moeten hebben voor de server.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:23
Onlangs viel mij op dat mijn upload snelheid via filestation, maar ook via webdav behoorlijk traag zijn. Ik heb een DS414 en een glasvezel 100/100 verbinding van KPN. Als ik extern inlog op mijn NAS (via https, geen quickconnect, maar direct naar IP en poort) en dan via filestation bestanden probeer te uploaden of te downloaden, dan gaat dit langzamer dan zou moeten. De upload naar de NAS toe bedraagt ongeveer 100kilobyte/s, de download van de NAS maximaal 1 megabyte/s. Als ik thuis ben en met mijn iMac verbindt naar de NAS en een filestation upload start, dan is de snelheid maximaal 275kilobyte per seconde via een 1Gbit netwerk. Het rare is, als ik niet via https inlog, maar via http, dan is de upload snelheid normaal. De DS414 heeft twee netwerk poorten, 1 zit direct aan de router, de andere aan een managed switch. Op alle twee de IP-adressen die de DS414 intern heeft is de verbinding op HTTPS heel traag, op HTTP is de snelheid normaal.

Ik heb alle instellingen al nagezocht, er staat nergens een beperking aan. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Ben nou niet echt van plan de HTTP naar extern open te zetten :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zie wellicht iets over het hoofd.
Op mijn NAS heb ik enkele gedeelde mappen staan.
Een enkele hiervan wil ik verwijderen, maar die optie heb ik niet.
Althans als ik op de map ga staan kan ik hem niet verwijderen, als ik een onderliggende map bekijk kan ik deze wel verwijderen.

De map waar het om gaat is wel leeg.

Hoe kan ik hem verwijderen ?

Ik heb ook even via SSH gekeken, maar daar kom ik niet verder omdat ik namelijk een spatie in de naam heb zitten

Edit: Gevonden, ik zat te zoeken in filestation, daar kan je de gedeelde map niet verwijderen, maar dit moet je dus doen via het control panel -> shared folder manager of configuratiescherm -> Gedeelde Map

[ Voor 18% gewijzigd door MdO82 op 09-08-2015 19:11 . Reden: oplossing gevonden :) ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:06:
[...]
Ik heb ook even via SSH gekeken, maar daar kom ik niet verder omdat ik namelijk een spatie in de naam heb zitten
[...]
ls "Bestandsnaam met spaties"

of
ls Bestandsnaam\ met\ spaties

;)

edit:
of
ls Bestandsn<tab>

:P

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 09-08-2015 19:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Room42 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:37:
[...]

ls "Bestandsnaam met spaties"

of
ls Bestandsnaam\ met\ spaties

;)

edit:
of
ls Bestandsn<tab>

:P
Ik kan ze wel vinden, maar als ik ze dan wil verwijderen via ssh pakt hij de hele mapnaam niet door de spatie, maar via de oplossing in de edit ben ik er ook gekomen :p

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:15:
[...]

Ik kan ze wel vinden, maar als ik ze dan wil verwijderen via ssh pakt hij de hele mapnaam niet door de spatie, maar via de oplossing in de edit ben ik er ook gekomen :p
Die spaties moet je dus quoten of escapen, dat probeerde ik hier duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Uitgangssituatie:
- In het bezit van een Synolgy, externe toegang geregeld via QuickConnect.
- Dit betekent dat in basis alleen username/wachtwoord benodigd is om toegang te verkrijgen.
- Graag wil ik nu een certificaat installeren.
- Ik begrijp waar ik dat moet doen en hoe ik die vervolgens op mijn Android/iDevice moet importeren

Vragen:
- Is het certificaat alleen van toepassing voor verkeer dat van buiten het eigen netwerk komt? Ik heb namelijk een Eminent Mediaplayer, die ik gebruik om de media op de Synology te streamen. Een certificaat op de Eminent importeren lijkt mij niet mogelijk.
- Is het genereren van een eigen certificaat zinvol, indien verkeer via "Quickconnect" loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat wil je eigenlijk met het certificaat? Je host authenticeren of autorisatie voor wie er wel en geen toegang heeft?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 17:52
Ik heb op dit moment alleen poort 443 UDP open naar mijn Synology. Op deze poort connect ik via OpenVPN (Eigen certificates verhaal.. ) naar mijn netwerk. Vanuit hier is alles lokaal en dat bevalt erg goed!

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
JT schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:43:
Wat wil je eigenlijk met het certificaat? Je host authenticeren of autorisatie voor wie er wel en geen toegang heeft?
Dat laatste, toegang alleen mogelijk indien juiste certificaat aanwezig. Ben voor de rest niet thuis in de wereld van certificaten, dus alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

djoelzz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:28:
[...]

Dat laatste, toegang alleen mogelijk indien juiste certificaat aanwezig. Ben voor de rest niet thuis in de wereld van certificaten, dus alle hulp is welkom.
Het lijkt mij dat als je dit op je NAS zelf regelt je altijd een certificaat nodig gaat hebben voor toegang. Als het uberhaupt mogelijk is. Voor welke webservice wil je het certificaat inzetten?

Ik vermoed dat je beter af bent met VPN en alhoewel ik geen voorstander ben van de VPN server op de Synology zelf (als het op je router kan zou ik dat doen) denk ik dat je daar wel je doel mee bereikt. Ook simpeler, zeker als je nog niet zoveel van certificaten af weet.

En ja, dit heeft zeker zin ipv quickconnect want dan heb je het certificaat nodig ipv alleen een (waarschijnlijk veel simpeler) user en wachtwoord. Wel zorgen dat je certificaat en config file niet ergens rondzwerft op een usb stickie ofzo en altijd safe-deleten als het ergens van verwijderd moet worden ;)

Als je het echt veilig wil doen dan stel je een vpn server zo in dat de DH parameters 2048 bits zijn en stel je eea zo in dat je naast een certificaat nog een user/pw nodig hebt of je certificaat stop je in een container met wachtwoord. Bemachtigt iemand jouw certificaat en config file dan kunnen ze er niet alsnog in.

Als je echter zelf controle wil hebben over de VPN Server dan ben je bijna altijd aangewezen op een andere dan standaard oplossing;
  • De Syno OpenVPN server werkt helaas op basis van 1024bits DH wat al lang geleden deprecated is ivm mogelijkheid tot brute forcen. En als de OpenVPN server toch gecompromiteerd wordt dan is er ook gelijk toegang tot al je data.
  • Je router zou een optie kunnen zijn, afhankelijk van je router. Mijn R7000 heeft een standaard OpenVPN server, helaas ook 1024bits DH. Ik kan echter een alternatieve firmware installeren waarmee ik wel alles zelf in kan stellen.
  • Je zou een Raspberry Pi 2 kunnen kopen en daar een OpenVPN server van kunnen maken. Dan forward je een poort uit je router naar de RPi. Heb je alle controle, kost weinig, verbruikt bijna geen stroom en je kunt je router met rust laten als je daar niet aan wil komen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Control Panel, External Access, Router Configuration kun je automatisch port forwarding laten instellen door de Synology op je router.

Op mijn router -een Sitecom WL-351- wordt dit gedaan door een "virtual server" te configureren. Hiernaast heb ik ook nog de optie port forwarding.

Nu heb ik ook nog andere port forwards ingesteld (bij port forwarding) maar bij een reboot van de Synology worden de settings opnieuw op de router ingesteld en worden de overige port forwards gewist. ;w (port forwarding wordt zelfs uitgezet; alleen de "virtual server" blijft actief)

Is dit altijd al zo geweest? Ik draai de laatste DSM versie. Ik zou dit zelfs als een bug willen bestempelen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:17:
Ik zit me even wat af te vragen i.v.m. de slaapstand.
Volgens mij staat mijn DS214 standaard afgesteld om de schijfven na 20 minuten in slaapstand te zetten. Nu gebruik ik Downloadstation voor een aantal torrents en het is me al een paar keer opgevallen dat de nas 's ochtenss vroeg in slaap is gevallen maar later wakker wordt. Als je aan het seeden bent gaat een nas toch niet zomaar in slaapstand?

De tracker refreshed zich volgens mij elke 40 minuten. Zou het dan kunnen zijn dat de nas in slaap valt en weer wakker wordt als de tracker gaat refreshen? Daaran valt hij na 20 minuten weer in slaap en wordt weer wakker als de tracker gaat refreshen... met andere woorden zo startten de schijven wel regelmatig op en gaan weer uit.

Of werkt het anders? Neem aan dat zo vaak uitgaan en weer aangaan voor een WD Red niet zo heel goed is?
Iemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
kraades schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:15:
Bij Control Panel, External Access, Router Configuration kun je automatisch port forwarding laten instellen door de Synology op je router.

[...]
Is dit altijd al zo geweest? Ik draai de laatste DSM versie. Ik zou dit zelfs als een bug willen bestempelen.
Zou het gewoon lekker zelf doen, kan je Syno ook niet ineens poorten open gaan gooien omdat hij denkt dat dat 'handig' is en dat vervolgens je NAS open blijkt te staan voor de hele wereld :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nu we het toch even over quickconnect hebben.
Ik heb het zojuist zelf even getest.

Kan via quickconnect verbinding maken met mijn syno, maar kan de automatische routerconfiguratie niet gebruiken omdat mijn ziggo modem niet herkend wordt :+

Ik heb nog even een port checker laten lopen en heb de standaard poorten 5000, 5001 en 6690 niet open staan.

Hoe kan het dan dat quickconnect vanaf een 3G verbinding toch connect kan maken met mijn syno ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:25:[...]

Hoe kan het dan dat quickconnect vanaf een 3G verbinding toch connect kan maken met mijn syno ?
Lees de introductie in Synology's blog en het whitepaper. In het kort: de verbinding wordt vanuit je NAS opgezet, i.p.v. dat je van buitenaf binnendringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Mijn synology werkt prima, alleen mijn reset button werkt niet meer. Als ik een stokje/paperclip erinsteek voel je geen weerstand.

Waarom heb ik die reset knop nodig??? Ik ben mijn adminpassword kwijt :(
Of zijn er nog andere mogelijkheden om dit password te resetten??

Ik heb mijn synology (ds412+) open geschroefd en kom het volgende tegen.
Heeft iemand een idee of de reset knop echt "weg" is??

Mijn garantie is met 2 maanden verlopen en via de winkel (media markt) heb ik geen recht meer op garantie. Vandaar ik zelf een kijkje heb genomen.

Bij de LAN poorten zit de ingang voor de reset knop
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/o9enbk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2vww5lx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Als ik je foto even zo snel bekijk lijk je iets te missen naast je powerknop ?
Tuurlijk zit daar niks omdat de resetknop achterop moet zitten :P

Maar kan je hem ook niet resetten met je assistant ?

[ Voor 61% gewijzigd door MdO82 op 10-08-2015 17:01 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

ik niet...help me eens met paint met een cirkeltje om de foto :) dan bekijk ik mijn printplaat nog eens
Helemaal rechts op de foto zou het moeten zitten??? Dat witte lijkt wel een tin/soldeer druppel en niet echt een drukknop
MdO82 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:56:
Als ik je foto even zo snel bekijk lijk je iets te missen naast je powerknop ?
Tuurlijk zit daar niks omdat de resetknop achterop moet zitten :P

Maar kan je hem ook niet resetten met je assistant ?
ook hier vragen ze dat je de resetknop moet gebruiken helaas :(

[ Voor 48% gewijzigd door -_- op 10-08-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit op m'n telefoon nu. Maar helemaal rechts zie je een button erop gesoldeerd. Tussen die twee zwarte dingetjes en boven je lan port.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

kraades schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:10:
Zit op m'n telefoon nu. Maar helemaal rechts zie je een button erop gesoldeerd. Tussen die twee zwarte dingetjes en boven je lan port.
die mis ik dus.... :'( :'( :'( :'(

Enig idee of je zoiets erop kunt solderen?? (in mijn geval door iemand laten solderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hm, weet ik niet.
Je bent niet de eerste. Kun je niet toch Synology contacteren? Nee heb je...
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=79210

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb wel eens iets teruggebracht van de Mediamarkt wat 3 maand over de garantie heen was en het werd kosteloos gerepareerd. Ik heb gezegd dat je van het apparaat (in mijn geval een autoradio), er vanuit mag gaan dat deze langer dan 2 jaar meegaat: https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa

Toen ik ze de link niet zien, werd het zo geregeld. Hooguit dat ze de verzendkosten aan mij gingen doorberekenen maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Dus gewoon proberen zou ik zeggen.

Heb zelf 3 nassen die allemaal nog werken. De oudste is een DS107+ uit 2006/2007. Je mag er dus vanuit gaan dat ze wel wat langer meegaan dan 2 jaar, ook al gaat je resetknop stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-_- schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:12:
[...]
Enig idee of je zoiets erop kunt solderen?? (in mijn geval door iemand laten solderen)
Met een vaste hand & een fijne tip in de bout van een temperatuurgeregeld soldeerstation is dat prima te herstellen (de printbanen lijken op 't eerste oog geen schade te hebben opgelopen). Het vinden van een passende button kan iets meer voeten in de aarde hebben. Vandaar dat de suggestie van Binnetie om toch eerst contact te leggen met je verkoper en je te beroepen op non-conformiteit een verstandige zet is.

Mocht je in de tussentijd erg verlegen zitten om bepaalde bestanden: je zou de verbinding tussen beide soldeereilanden ook korte tijd kunnen overbruggen met een stukje koperdraad om op die manier de NAS te resetten. Of als je dat niet aandurft de schijven (tijdelijk) over te zetten in eenzelfde of jongere Synology NAS met vier of meer HDD-insteekgleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

JT schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:45:
...
Als je het echt veilig wil doen dan stel je een vpn server zo in dat de DH parameters 2048 bits zijn en stel je eea zo in dat je naast een certificaat nog een user/pw nodig hebt of je certificaat stop je in een container met wachtwoord. Bemachtigt iemand jouw certificaat en config file dan kunnen ze er niet alsnog in.

Als je echter zelf controle wil hebben over de VPN Server dan ben je bijna altijd aangewezen op een andere dan standaard oplossing;
[list]
• De Syno OpenVPN server werkt helaas op basis van 1024bits DH wat al lang geleden deprecated is ivm mogelijkheid tot brute forcen. En als de OpenVPN server toch gecompromiteerd wordt dan is er ook gelijk toegang tot al je data.
...
JT, je kan de config van de OpenVPN server aan te passen om een 2048 bits DH parameter te gebruiken: /var/packages/VPNCenter/etc/openvpn/openvpn.conf

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
-_- schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

die mis ik dus.... :'( :'( :'( :'(

Zoals reeds aangegeven is zou ik als ik jouw was eerst eens contact opnemen met Synology.
Volgens mij komt daar wel een nette oplossing uit :)

Kan Synology je niet helpen dan kan je altijd nog proberen contact op te nemen met de winkel waar je hem besteld hebt.

En als laatste kan je altijd indien je het aandurft zelf gaan knutselen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Mijn power led knippert sinds vandaag blauw van mijn Synology. Geen foutmeldingen en/of errors op het systeem en mijn Synology lijkt ook prima te functioneren?

Op internet lees ik alleen maar dingen als blue led of dead? Iemand een idee?

**Lijkt me stug dat het komt door het maken van iSCSI koppeling vanaf mijn pc naar de Synology. Dat is het enige wat er anders is sinds de afgelopen dagen.

[ Voor 25% gewijzigd door sjorremans op 10-08-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volg het stappenplan ("... waarom knippert mijn power-LED?") uit de Knowledge Base, want het kan duiden op een defect moederbord.

Een overzicht van de betekenis van alle LED-indicatoren staat in de Snelinstallatiegids / Quick Installation Guide die je terugvindt op de Synology website onder Support > Kies je model > Documenten of met enig zoekwerk (modeljaar) op een van de downloadlocaties, bijv. http://ukdl.synology.com/download/Document/QIG/DiskStation/

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 10-08-2015 22:48 . Reden: Verwijzing naar tabel met LED-indicatoren, per model. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Daar heb ik een maand geleden ook mee te houden gehad, zonder duidelijk aanwijsbare reden. Inmiddels heb ik binnen de garantie een vervangend model ontvangen, dus ik zou contact opnemen met Synology :) Die gaan waarschijnlijk eerst vragen om er o.a. eens een andere harde schijf met een verse DSM-installatie in te doen, dus als je die nog ergens hebt liggen kan je dat direct proberen.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Denk niet dat mijn Synology DS1511+ nog in garantie valt. Gisteravond was het blauw knipperende ledje wel weer weg.

Zal straks thuis eerst eens de schijven eruit halen en dan de Synology aanzetten. Zag ook dat 2 schijven beschadigde sectoren hadden dus dat kan het ook nog zijn.

En anders heb ik gelukkig ook nog ergens een 160GB hardeschijf liggen waar ik een schone installatie van DSM op kan doen.

Bedankt voor het mee denken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

bum schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:29:
[...]

JT, je kan de config van de OpenVPN server aan te passen om een 2048 bits DH parameter te gebruiken: /var/packages/VPNCenter/etc/openvpn/openvpn.conf
Ah tnx :) Dan nog draai ik liever niet de VPN-server op de opslagserver; ben nu bezig met een VPN server op m'n router.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar had tweaknews even de caps eraf maar dit is dus wel mogelijk via sabnzbd (op een DS715).

Downloaded in 2 minutes 35 seconds at an average of 11.3 MB/s

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 11-08-2015 11:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kraades schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:57:
Blijkbaar had tweaknews even de caps eraf maar dit is dus wel mogelijk via sabnzbd (op een DS715).

Downloaded in 2 minutes 35 seconds at an average of 11.3 MB/s
Begrijp je post niet zo goed?

Had je dit niet verwacht dan op zo snelle nas?

Heb ook (nog) tweaknews met helaas wel een cap, dus ik haal 6.6 a 7MB met Sabnzbd met een cpu load van 8 a 14% op een 415+. Met torrents haal ik 21MB en dan nog zit cpu onder 50% ofzo.. Een 715 moet zo veel onder doen en dit dus ook makkelijk halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, had ik eigenlijk niet verwacht gezien de eerdere verhalen.
Ik heb normaliter ook de cap van 50 Mbps dus zit ook op ~6-7 MBps.
Maar een 11-12 MBps met sabnzbd had ik nog nooit eerder gezien.
Maar je hebt natuurlijk gelijk. Ben waarschijnlijk nog de eerdere modellen gewend...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 10:35
Sinds de laatste dsm update op m'n 413j heb ik problemen met filestation op m'n beide Chromebooks. Ik kan enkele file/folder acties doen, en dan komt er opeens een "operation failed" in een compleet wit window te staan en zijn er geen shared folders meer. De browser-tab een hard-refresh geven en weer opnieuw inloggen logt het weer even op... en dan is het weer opnieuw raak.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cache geleegd? Welke plug-ins (uitschakelen/verwijderen en één voor één weer activeren)? Proxy actief (zie: FrankRicard in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Deze post is inmiddels naar een eigen topic verhuisd: Beveiling router/synology ism openbaar netwerk.

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 12-08-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 16:49
Ronayke03 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:24:
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Synology DS715. Wat een geweldig ding!

Maar ik ben een beetje bezorgd om de beveiliging in mijn netwerk. Ik woon in een studentenhuis waarbij het internet toegankelijk is via LAN en open Wifi (2.4 en 5 GHz). ....
Zolang je geen verkeer op router van "buiten" naar binnen toelaat zie ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ronayke03 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:24:
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Synology DS715. Wat een geweldig ding!

Maar ik ben een beetje bezorgd om de beveiliging in mijn netwerk. Ik woon in een studentenhuis waarbij het internet toegankelijk is via LAN en open Wifi (2.4 en 5 GHz). iedereen heeft dan een login tot dit netwerk (ingeven via de browser). Nu is mijn router (TP-Link WDR4300) aangesloten op de LAN aansluiting in mijn kamer (om dus internet access te hebben). De Synology hangt vervolgens aan de router via twee LAN kabels. Voor mijn andere apparaten zoals tv/laptop/playstation 4, heb ik ook een switch (TP-Link TL-SG1008D) aan de router gehangen. Nu, om content van mijn Synology te bereiken op mijn tv, heb ik NFS ingesteld.

Nu vraag ik mij af of de gehele setup veilig is in dit netwerk. Zou bijvoorbeeld iemand in een andere kamer ook mijn Synology kunnen bereiken? Of wordt mijn lokaal netwerk niet door de LAN poort van mijn kamer 'teruggestuurd'?
Want uiteindelijk moet ik geen wachtwoord ofzo ingeven op mijn tv om via NFS al mijn bestanden te bereiken...

Een schema van de setup:
[afbeelding]
Niet echt een synology vraag, hoort naar mijn idee meer in netwerken thuis.. maar ik denk als je de vraag beantwoord.. hoe staat je router ingesteld? dat je al je antwoord hebt.

Als je router, routert, dus de IPs uitdeelt dan zit je redelijk veilig.. als je router niks anders is dan een switch plus Wifi dan komen ze gelijk bij je synology, maar dan moeten ze nog steeds een user en password hebben. Ik zou dus even nakijken waarom je zo kan inloggen via NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Quakie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:12:
[...]

Niet echt een synology vraag, hoort naar mijn idee meer in netwerken thuis.. maar ik denk als je de vraag beantwoord.. hoe staat je router ingesteld? dat je al je antwoord hebt.

Als je router, routert, dus de IPs uitdeelt dan zit je redelijk veilig.. als je router niks anders is dan een switch plus Wifi dan komen ze gelijk bij je synology, maar dan moeten ze nog steeds een user en password hebben. Ik zou dus even nakijken waarom je zo kan inloggen via NFS.
*KNIP*
Mijn vraag werd in het verkeerde forum gesteld. Daarom heb ik een nieuw topic aangemaakt in het netwerken forum: Beveiliging router/synology ism openbaar netwerk

[ Voor 16% gewijzigd door Ronayke03 op 12-08-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ronayke03 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:34:
[...]

Ik ben zeer onervaren met netwerken. Maar hoe controleer je dat je router IPs uitdeelt ipv als een switch te werken? _/-\o_
Maak even een topic aan in Netwerken
Zoals eerder gezegd is dit topic meer gericht op de synology.
Nu kunnen we je uitgebreid gaan vertellen hoe en wat je moet doen (al doen we dat graag ;)) maar dat hoort hier niet in thuis.
Maak even een topic aan in het eerder genoemde en dan kan je wellicht snel geholpen worden :)

Nog een eigen edit: heeft er iemand ervaring met een APC BE550G-GR icm met een synology?

Wil een ups aanschaffen voor mijn syno, maar kon geen informatie vinden in de beide topics.
En aangezien ze niet op de compatibility lijst staan vraag ik het maar voor de zekerheid ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MdO82 op 12-08-2015 16:01 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 33 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).