Beveiling router/synology ism openbaar netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Synology DS715. Wat een geweldig ding!

Maar ik ben een beetje bezorgd om de beveiliging in mijn netwerk. Ik woon in een studentenhuis waarbij het internet toegankelijk is via LAN en open Wifi (2.4 en 5 GHz). iedereen heeft dan een login tot dit netwerk (ingeven via de browser). Nu is mijn router (TP-Link WDR4300) aangesloten op de LAN aansluiting in mijn kamer (om dus internet access te hebben). De Synology hangt vervolgens aan de router via twee LAN kabels. Voor mijn andere apparaten zoals tv/laptop/playstation 4, heb ik ook een switch (TP-Link TL-SG1008D) aan de router gehangen. Nu, om content van mijn Synology te bereiken op mijn tv, heb ik NFS ingesteld.

Nu vraag ik mij af of de gehele setup veilig is in dit netwerk. Zou bijvoorbeeld iemand in een andere kamer ook mijn Synology kunnen bereiken? Of wordt mijn lokaal netwerk niet door de LAN poort van mijn kamer 'teruggestuurd'?
Want uiteindelijk moet ik geen wachtwoord ofzo ingeven op mijn tv om via NFS al mijn bestanden te bereiken...

Een schema van de setup:
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/d1o0kzlfb/Network_Setup.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Quakie

quakelen

Ronayke03 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:35:
Ik ben zeer onervaren met netwerken. Maar hoe controleer je dat je router IPs uitdeelt ipv als een switch te werken
Om je oude vraag uit de topic van Synology te beantwoorden...

Het makkelijkste om dat te controleren door je doorde kabel van je lan poort (uit je muur naar je router wdr4300 ) los te koppelen.. Als je NAS dan nog steeds een ip krijgt regelt je wdr het dus.

(ik ga er even vanuit dat alles standaard staat dus op basis van DHCP, als in automatisch ip uitdelen)

Dit zou wel het mooiste oplossing zijn maar omdat je ook een wifi punt voor het gehele gebouw hebt moet er iets van ip routing zijn.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
Quakie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:54:
[...]

Het makkelijkste om dat te controleren door je doorde kabel van je lan poort (uit je muur naar je router wdr4300 ) los te koppelen.. Als je NAS dan nog steeds een ip krijgt regelt je wdr het dus.

(ik ga er even vanuit dat alles standaard staat dus op basis van DHCP, als in automatisch ip uitdelen)

Dit zou wel het mooiste oplossing zijn maar omdat je ook een wifi punt voor het gehele gebouw hebt moet er iets van ip routing zijn.
Normaal zijn de standaard instellingen van kracht op mijn router (heb de firmware nog maar dit weekend geupdatet, en dan wordt alles teruggezet naar fabrieksinstellingen). Dit zal ik vanavond eens bekijken als ik thuis ben.

Verder, over die NFS instellingen. Ik heb mijn tv verbonden met de draadloze wifi van het gebouw en dan was het niet meer mogelijk om mijn bestanden te bereiken. Maar ik ben nog altijd onzeker of het niet mogeiljk is via LAN vanuit een andere kamer. Jammergenoeg heb ik maar 1 LAN kastje in mijn kamer waardoor ik dit niet kan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:28
Kan je niet bij een studiegenoot vragen of je even mag testen of je erbij kan?
Aangezien er 1 modem is (logisch) lijkt het mij ook 1 netwerk in het gebouw, maar dat kan anders zijn je weet niet wie de aanbieder is of wat voor modem er gebruikt wordt ?

Maar aangezien je er zelf een router tussen hebt hangen komt de kabel op je WAn aansluiting van je router of op een LAN-poort?

Als je de WAN moet gebruiken dan lijkt het een afgesloten netwerk.

[ Voor 28% gewijzigd door MdO82 op 12-08-2015 16:05 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
De kabel gaat van het kastje in de muur naar de WAN aansluiting op mijn router.

Welke modem het precies is, weet ik niet. Alleen weet ik dat de internet provider 'hotsplots' is. Ik leef dus momenteel in Duitsland ;-).

[ Voor 0% gewijzigd door Ronayke03 op 12-08-2015 18:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
Quakie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:54:
[...]

Ik heb zojuist eens kabel uit muur gehaald en mijn NAS enzo krijgt nog altijd een IP adres :*) .
Verder heb ik gekeken in de instellingen van mijn router, en daarin staat er onder WAN dat er een dynamic IP wordt toegekend.

Maar na wat proberen heb ik ook eens mijn smartphone op wifi van gebouw verbonden. En dan via ES File Manager gescand. Daarin wordt er dan een IP adres gevonden die hetzelfde is als de 'default gateway' en 'DNS Server'. Als ik dit doe wanneer mijn smartphone verbonden is met mijn eigen wifi van de router, dan vindt hij mijn NAS en mijn laptop...
Iemand die mij kan uitleggen wat dit betekent? :/ Ik ben nogal een leek als het op netwerken aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Quakie

quakelen

Wan poort zegt op zich niet zo veel omdat in sommige situaties dit kan betekenen dat je router als accespoint staat. In jouw geval niet want dat zijn geen fabrieksinstellingen.

Wat ik zo uit je verhaal kan opmaken is het gescheiden en heb je alleen een gedeelde WiFi voor het gebouw.
Toch raad ik je aan om je settings van je nas na te lopen omdat ik er vanuit ga dat je moet inloggen als je NFS shares wilt benaderen.

Ik teken nergens meer voor

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Even checken of je het als volgt heb aangesloten:

Studentenhuis LAN --> WAN poort TP-Link

Internet netwerk op de LAN poorten van de TP-Link

In bovenstaande configuratie is je interne netwerk (als het goed is) gescheiden van de rest.

P.S. zorg ervoor dat het IP van je interne netwerk afwijkt van de studenten netwerk.
Als het hetzelfde segment is kan dat ook voor rare problemen zorgen...
De 10.x.x.x. range is altijd een goede optie.
Maar na wat proberen heb ik ook eens mijn smartphone op wifi van gebouw verbonden. En dan via ES File Manager gescand. Daarin wordt er dan een IP adres gevonden die hetzelfde is als de 'default gateway' en 'DNS Server'.
Dat is de DNS server/gateway van het hele gebouw
Hij zou in dit geval je laptop en NAS niet moeten vinden.
Als ik dit doe wanneer mijn smartphone verbonden is met mijn eigen wifi van de router, dan vindt hij mijn NAS en mijn laptop...
Dan zit je op je eigen afgsloten netwerk.

[ Voor 44% gewijzigd door kwakzalver op 13-08-2015 09:44 ]

• Ronayke03
kwakzalver schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:40:
Even checken of je het als volgt heb aangesloten:

Studentenhuis LAN --> WAN poort TP-Link

Internet netwerk op de LAN poorten van de TP-Link

In bovenstaande configuratie is je interne netwerk (als het goed is) gescheiden van de rest.

P.S. zorg ervoor dat het IP van je interne netwerk afwijkt van de studenten netwerk.
Als het hetzelfde segment is kan dat ook voor rare problemen zorgen...
De 10.x.x.x. range is altijd een goede optie.

[...]

Dat is de DNS server/gateway van het hele gebouw
Hij zou in dit geval je laptop en NAS niet moeten vinden.

[...]

Dan zit je op je eigen afgsloten netwerk.
Bedankt voor de heldere uitleg. Nu voel ik mij al een stuk 'veiliger' :P
Inderdaad, het internet van studentenhuis is aangesloten op de WAN poort van mijn router. En dan zitten al mijn apparaten (incl. een switch) op de overige poorten van mijn router.

[ Voor 0% gewijzigd door Ronayke03 op 13-08-2015 18:41 . Reden: typo ]

Pagina: 1