[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.180 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-07 09:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Nu ik vakantie heb weer wat tijd om te prutsen met hardware.
Wat ik wil is een backup maken van mijn DIY Windows 2008 R2 "NAS" naar de DS215j van mijn ouders.

Echter ondersteund Windows geen SSH / RSYNC en is ftp niet erg handig qua overschrijven etc.... Heb al gedacht om mijn RPi 2 in te zetten als "backup" slaaf maar dan moet ik me echt goed verdiepen in Linux.... (zou in de Pi dan W2k8 directory moeten mounten en die moeten rsynchen naar de DS215 via SSH...

Heb wel een tutorial gevonden hoe het andersom moet (DS215 >> Windows) maar dat wil ik nu net niet 8)7.
Er moeten toch meerdere mensen zijn met dezelfde vraag of een "eenvoudige" technisch fraaie oplossing?.
(de synchronisatie software welke Syno aanbied gaat beide kanten op, als mijn ouders wat verwijderen is het bij mij ook weg.... dat is niet de bedoeling natuurlijk)

Heb ook gedacht om mijn Windows 2k8 bak te vervangen door een Synology, echter heb ik momenteel 7 HDD's in mijn DIY bak en heb ik wat (lichte) Windows software draaien wat op een Syno niet gaat natuurlijk....
De DS1815 is welk fraai overigens :P
kraades schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:21:
Nee, had ik eigenlijk niet verwacht gezien de eerdere verhalen.
Ik heb normaliter ook de cap van 50 Mbps dus zit ook op ~6-7 MBps.
Maar een 11-12 MBps met sabnzbd had ik nog nooit eerder gezien.
Maar je hebt natuurlijk gelijk. Ben waarschijnlijk nog de eerdere modellen gewend...
Haal bij mijn ouders met een DS215j zo'n 7-8MB/s. De DS715 is veel sneller qua hardware dus dat je 100Mbit vol trek verbaasd mij niet echt.

[ Voor 65% gewijzigd door Tortelli op 12-08-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

MdO82 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:16:
[...]

Nog een eigen edit: heeft er iemand ervaring met een APC BE550G-GR icm met een synology?

Wil een ups aanschaffen voor mijn syno, maar kon geen informatie vinden in de beide topics.
En aangezien ze niet op de compatibility lijst staan vraag ik het maar voor de zekerheid ;)
Heb je ook in de reviews gekeken? De forumgenoot Lip (Lip) gebruikt de pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN juist i.c.m. een DS209+II volgens diens productreview: APC Back-UPS ES 550VA DIN review door Lip. En hij beoordeelde de UPS na 2 ėn na 5 jaar - op 8 augustus jl. - nog eens, waardoor zijn review (in mijn ogen) minimaal een +2 verdiend.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 12-08-2015 16:52 . Reden: Vind de review minimaal +2 waard. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:28
Anoniem: 202103 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:46:
[...]
Heb je ook in de reviews gekeken? De forumgenoot Lip (Lip) gebruikt de pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN juist i.c.m. een DS209+II volgens diens productreview: APC Back-UPS ES 550VA DIN review door Lip. En hij beoordeelde de UPS na 2 ėn na 5 jaar - op 8 augustus jl. - nog eens, waardoor zijn review (in mijn ogen) minimaal een +2 verdiend.
Om antwoord te geven op je vraag, euhm nee ;)
Maar bedankt voor de links zal ze doornemen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tortelli schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:35:
Nu ik vakantie heb weer wat tijd om te prutsen met hardware.
Wat ik wil is een backup maken van mijn DIY Windows 2008 R2 "NAS" naar de DS215j van mijn ouders.

Echter ondersteund Windows geen SSH / RSYNC [...]

Heb ook gedacht om mijn Windows 2k8 bak te vervangen door een Synology, echter heb ik momenteel 7 HDD's in mijn DIY bak en heb ik wat (lichte) Windows software draaien wat op een Syno niet gaat natuurlijk....
De DS1815 is welk fraai overigens :P
[...]
Ofschoon je vraag naar mijn idee beter past in [Synology] Backup strategieën en tools (of mogelijk in Serversoftware en Windows Servers als je zoekt naar rsync-alternatieven onder Windows), heb je al eens gekeken naar cwRsync?

Als je die Windowsserver echt wilt uitfaseren (en dat wil je vanwege beëindigen mainstream support) dan kan het interessant zijn om te bekijken of die lichte services kunnen worden uitgevoerd m.b.v. Docker (dat is het fraaie aan een DS1815+) of overgeheveld naar een RPi2 met Windows 10 (omdat je thuis bent in Windows).

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 12-08-2015 17:27 . Reden: Docker alternatief of misschien RPi? ]

MdO82 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

Meterkasten kieken blijft leuk, daar zag ik (jij ook misschien?) nog een combinatie APC BE550G-GR met Synology NAS (ditmaal een DS213j): IxFail NL in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3". Je zou in een DM om zijn ervaring kunnen vragen of beter nog: verzoeken een (kleine) review daarover te schrijven (hebben we er allemaal wat aan).

In de commentaren bij een review van het iets grotere model (BE700G-GR) uit dezelfde reeks zijn nog een aantal tevreden Synologygebruikers aan te treffen: productreview: APC Back-UPS ES 700VA DIN review door Philos31.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 13-08-2015 13:34 . Reden: Groter model uit zelfde reeks werkt ook i.c.m. Synology. Ook daar vermeldde link naar Domoticz-forum ingevoegd. ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02
Tortelli schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:35:
Echter ondersteund Windows geen SSH / RSYNC en is ftp niet erg handig qua overschrijven etc....
Kijk eens naar http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
MdO82 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

Mijn synology geeft aan ES 550G als typenr en als ik dat in pricelwatch intik krijg ik hetzelfde te zien als bovenstaande gedeelde link.... Het was toen ook al een zooitje qua naamgeving (diverse modellen met 550)

Ik denk dat mijn exemplaar nu 2.5 a 3 jaar draai.. en ik laat hem zelden tot nooit leeg lopen (keertje maar doen:P) en ik krijg nog 1935 seconden door wat dus nog steeds 32min is... Dit is wel met een 415+ en diverse netwerkapparatuur (geen idee of deze mee genomen wordt in aantal seconden).

Al een paar keer gehad dat er een hickup was en 1 x keer echt geen stroom. Ik wil dus niet meer zonder . Wat ik ook handig vind is de master en slave combi... mijn nas gaat s nachts uit en daardoor dus ook mijn modem, wifi, switch en scheelt bijna 50watt...:)

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 13-08-2015 13:43 ]

Ik teken nergens meer voor

• MdO82
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:12:
[...]
Meterkasten kieken blijft leuk, daar zag ik (jij ook misschien?) nog een combinatie APC BE550G-GR met Synology NAS (ditmaal een DS213j): IxFail NL in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3". Je zou in een DM om zijn ervaring kunnen vragen of beter nog: verzoeken een (kleine) review daarover te schrijven (hebben we er allemaal wat aan).

In de commentaren bij een review van het iets grotere model (BE700G-GR) uit dezelfde reeks zijn nog een aantal tevreden Synologygebruikers aan te treffen: productreview: APC Back-UPS ES 700VA DIN review door Philos31.
Juist zo kwam ik inderdaad op het idee ;)
Blijft een leuk topic :D

Al hebben we (afkloppen) de laatste tijd niet veel problemen gehad met de stroom hierzo het kan altijd nog gebeuren.
En de 230v is ook niet altijd gelijk er kan altijd iets gebeuren waardoor een piek ontstaan.
Zal diegene eens verder vragen :)

2250 WP Zuid PVoutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09
Voor een UPS zou je ook eentje met defecte accu van Marktplaats kunnen halen. Duw je er een nieuwe 12V 7Ah accu in en kun je er weer een aantal jaar tegenaan. UPS wordt vaak vervangen omdat de accu versleten is, terwijl de UPS zelf nog prima is.

Op die manier heb ik voor 10 euro een MGE UPS kunnen kopen, nieuwe accu erin en gaan. Was alleen even vergeten dat het ding geen USB-aansluiting heeft om hem uit te lezen :F Dus daar moet je wel even op letten :D

• MdO82
Het maakt denk ik niet veel uit of je hem op MP haalt.
Als je er eentje treft die wellicht nog 10minuten op de accu werkt, dan heb je tijd genoeg voor het uitschakelen van de Syno.

Ik heb even wat rondgekeken voor een Accu inderdaad voor een UPS maar die kosten ongeveer net zoveel als een nieuwe (tenminste wat ik zo gauw kon vinden) :)

2250 WP Zuid PVoutput

• ThinkPad
MdO82 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:47:
Het maakt denk ik niet veel uit of je hem op MP haalt.
Als je er eentje treft die wellicht nog 10minuten op de accu werkt, dan heb je tijd genoeg voor het uitschakelen van de Syno.

Ik heb even wat rondgekeken voor een Accu inderdaad voor een UPS maar die kosten ongeveer net zoveel als een nieuwe (tenminste wat ik zo gauw kon vinden) :)
https://www.conrad.nl/nl/...-x-98-x-65-mm-250816.html
https://www.conrad.nl/nl/...-x-95-x-65-mm-250202.html

:)

• MdO82
Dat is een ander verhaal :P
Maar die zijn echt voor de kasten bedoelt.

Eigenlijk (ja ik ben een zeikerd :P) zoek ik echt meer zo'n stekkerblok omdat de meterkast hier al vol genoeg zit :D
En ik zou niet weten hoe ik hier een grote UPS kwijt zou moeten :)

2250 WP Zuid PVoutput

• DukeBox
^ Dat zijn de accu's van zo'n 'stekkerblok'.

• ThinkPad
Zo'n stekkerblok als in die review van Lip gaat een accu zoals uit mijn link in hoor :? ;)

• MdO82
Onder de stekkers zeker ?
Het blok leek groter namelijk :D

2250 WP Zuid PVoutput

• Quakie
Zn UPS is redelijk groot.. tenminste ik vind de 550 groot. Mijn NAS is er niks bij;)

Onder verwijzing naar de site van APC, een plaatje uit de manual:
APC BE550G-GR replacement battery cartridge

En nu weer terug ontopic, s.v.p.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01

JB

Cédric roelt!

Kun je het opnemen van IPcams bij SS ook helemaal uitschakelen en alleen gebruiken voor view? Nu blijft de NAS constant actief en wil eigenlijk dat deze gewoon in standby gaat ivm levensduur HDDs.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
JB schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:46:
Kun je het opnemen van IPcams bij SS ook helemaal uitschakelen en alleen gebruiken voor view? Nu blijft de NAS constant actief en wil eigenlijk dat deze gewoon in standby gaat ivm levensduur HDDs.
Niet direct een antwoord op je vraag maar uit veel onderzoeken is gebleken dat juist het up/down spinnen van schijven de levensduur verkort en niet zozeer continu activiteit of temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 22:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
GeeMoney schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:31:
niet zozeer continu activiteit of temperatuur :)
De temperatuur, en met name de schommeling is voor een groot deel ook inherent aan het up en down spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44

Croga

The Unreasonable Man

Sinds kort heb ik mijn oude 211J vervangen door een 214+. Eindelijk de kracht om hem in te zetten voor meer dan alleen fileshares....

Nou heb ik daarstraks de configuratie optie aangezet die web-toegang naar HTTPS forceert. Vanaf dat moment geeft de webinterface hele bergen problemen (slechte performance, problemen met inloggen) met als klap op de vuurpijl: De control panel app wil niet meer starten. Zodra ik heb in de webinterface aanklik komt er wel een window op maar daar staat vervolgens niets in.

Is er een mogelijkheid deze setting vanuit SSH aan te passen?

<edit>
Raar genoeg heb ik het toch voor elkaar gekregen... Ik kwam er achter dat, hoe sneller nadat de webinterface opende ik ergens op klikte, hoe meer er werkte...... Dus door flitsend snel op control panel, network, DSM configuration te klikken kon ik HTTPS uit zetten. En nu doet alles het weer gewoon.......

Het zou interessant zijn om te weten wat hier achter zit maar ik weet niet of ik de behoefte heb het uit te zoeken :D

[ Voor 27% gewijzigd door Croga op 15-08-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 05:54
Ik ben van plan een Synology DS415+ te kopen, en deze NAS heeft 2 netwerkaansluitingen. Nu vroeg ik me af of je hem dan ook tegelijkertijd aan 2 verschillende netwerken kan hangen, zodat hij binnen beide netwerken direct te benaderen is (dus zowel mijn thuisnetwerk als het netwerk van het bedrijf wat direct aan mijn huis zit)? Ik kan er op internet niks over vinden, behalve dat de 2e aansluiting dienst doet voor link aggregation en als fail-safe als er 1 ethernet-aansluiting sneuvelt.

[ Voor 34% gewijzigd door luappul op 15-08-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 11:01
luappul schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:46:
Ik ben van plan een Synology DS415+ te kopen, en deze NAS heeft 2 netwerkaansluitingen. Nu vroeg ik me af of je hem dan ook tegelijkertijd aan 2 verschillende netwerken kan hangen, zodat hij binnen beide netwerken direct te benaderen is (dus zowel mijn thuisnetwerk als het netwerk van het bedrijf wat direct aan mijn huis zit)? Ik kan er op internet niks over vinden, behalve dat de 2e aansluiting dienst doet voor link aggregation en als fail-safe als er 1 ethernet-aansluiting sneuvelt.
Ja dat gaat. Ik heb het hier een keer gestest door op de andere poort een aparte router te hangen voor puur alleen mijn camerabeveiliging, en dit werkte gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 14:36

DancePlaza

ninja

iemand toevallig al gespeeld om met je synology een vpn op te zetten dat net werkt als Cloak VPN? Ik probeer deze dienst uit en deze werkt ideaal, als je op een untrusted netwerk zit om automatisch de vpn op te zetten. Nu wil ik dit ook op mijn synolgy dit opzetten, iemand die hiermee ervaring heeft?

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
Volgens "Security Advisor" hebben sommigen gebruikers een te zwak paswoord.
Hoe kan ik als administrator de (verborgen) paswoorden zien van de andere gebruikers?

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
Meer mensen last dat Synology DiskStation Manager via Chrome zo goed als niet meer werkbaar is?
DS213 met 5.2-5592 Update 2.

File Station start niet of zegt dat er geen shared folders zijn, Package Center die start en zegt dat Connection Lost is en nog meer rare fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
loyske schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:55:
Meer mensen last dat Synology DiskStation Manager via Chrome zo goed als niet meer werkbaar is?
DS213 met 5.2-5592 Update 2.

File Station start niet of zegt dat er geen shared folders zijn, Package Center die start en zegt dat Connection Lost is en nog meer rare fratsen.
Met de ds715 geen problemen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op het Synologyforum wordt door enkelen geklaagd, maar daar zag ik (nog) geen oplossingen vermeld. Ook was er recent in deze draad een forumgenoot die iets vergelijkbaars constateerde op z'n Chromebooks: catchingfire in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". Maar op mijn reactie daaronder werd verder niet meer gereageerd. Misschien had je zelf die drie suggesties (cache ledigen, plug-ins testen, proxy) al uitgeprobeerd? En heb je dat gedrag ook met een andere browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:12
Ook geen problemen met de ds414

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-07 12:53
Klein vraagje, overweeg de ds415play te kopen. Ik bezit geen smarttv. Met welke mediaplayer of htpc combineer ik deze het beste ? Vooral HD films en series komen op de nas te staan...

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
not2secure4u schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:51:
Klein vraagje, overweeg de ds415play te kopen. Ik bezit geen smarttv. Met welke mediaplayer of htpc combineer ik deze het beste ?
Waarom de play als je een media player wilt gebruiken ?
Gebruik zelf overigens een pch-a200 en een rpi2b, werkt perfect (geen 4k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Anoniem: 202103 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:13:
Op het Synologyforum wordt door enkelen geklaagd, maar daar zag ik (nog) geen oplossingen vermeld. Ook was er recent in deze draad een forumgenoot die iets vergelijkbaars constateerde op z'n Chromebooks: catchingfire in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". Maar op mijn reactie daaronder werd verder niet meer gereageerd. Misschien had je zelf die drie suggesties (cache ledigen, plug-ins testen, proxy) al uitgeprobeerd? En heb je dat gedrag ook met een andere browser?
In IE werkt het wel gewoon. Sterker nog in Chrome werkt het nu ook.
Enige verschil is dat ik gisteren via een OpenVPN vanaf werk die problemen had.
Nu thuis via LAN in Chrome geen problemen meer.

Zal dus combinatie met OpenVPN zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loyske schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 08:58:
[...]
Enige verschil is dat ik gisteren via een OpenVPN vanaf werk die problemen had.
[...]
In dat geval: blader eens een paar bladzijden terug naar FrankRicard in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" en de berichten daarvoor ("Configuratiescherm -> Beveiliging -> Verbeter browsercompatibiliteit door IP controle over te slaan").

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 18-08-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Omdat ik van statistieken houd, genereer ik dagelijks een storage rapport op mijn DS410. Dit wordt in /volume1/log/synoreport/DS410 bewaard. Omdat ik dit automatisch op wil schonen, wil ik de groep van deze directory altijd in 'users' laten veranderen, maar dat lukt me niet. Standaard is de owner root:root, waardoor mijn opschoningsscript niet werkt. Kan ik hier iets met sticky bits ofzo? Tips zijn welkom. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pven schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:58:
Omdat ik van statistieken houd, genereer ik dagelijks een storage rapport op mijn DS410. Dit wordt in /volume1/log/synoreport/DS410 bewaard. Omdat ik dit automatisch op wil schonen, wil ik de groep van deze directory altijd in 'users' laten veranderen, maar dat lukt me niet. Standaard is de owner root:root, waardoor mijn opschoningsscript niet werkt. Kan ik hier iets met sticky bits ofzo? Tips zijn welkom. :)
Kun je het script niet in je crontab door de root user uit laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:06:
[...]

Kun je het script niet in je crontab door de root user uit laten voeren?
Nee, dit is het automatisch rapport wat in de Synology-software aanwezig is. Ik kan de eigenschappen van die job niet wijzigen, die optie is 'greyed out'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Volgens mij is dit wat ik wil:
code:
1
chmod g+rwxs directory

Even afwachten of de run van vannacht doet wat ik verwacht, :)

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 18-08-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pven schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:09:
[...]

Nee, dit is het automatisch rapport wat in de Synology-software aanwezig is. Ik kan de eigenschappen van die job niet wijzigen, die optie is 'greyed out'.
Dat snap ik, maar je hebt zelf een script geschreven begrijp ik? (iets met 'find -delete' vermoed ik). Dan kun je die toch als root laten draaien?

Ik doe iets vergelijkbaars (oude plaatjes van ipcam verwijderen) en dat werkt prima met een script wat door de root user wordt uitgevoerd via crontab. (vi /etc/crontab).

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:14:
[...]

Dat snap ik, maar je hebt zelf een script geschreven begrijp ik? (iets met 'find -delete' vermoed ik). Dan kun je die toch als root laten draaien?

Ik doe iets vergelijkbaars (oude plaatjes van ipcam verwijderen) en dat werkt prima met een script wat door de root user wordt uitgevoerd via crontab. (vi /etc/crontab).
Klopt, maar ik draai liever niets onder root. Iets met controle-freak. ;) Ik heb nu een user gemaakt waaronder ik de speciale jobs draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
pven schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:17:
[...]

Klopt, maar ik draai liever niets onder root. Iets met controle-freak. ;) Ik heb nu een user gemaakt waaronder ik de speciale jobs draai.
Is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Voor zaken als VPN e.d. heb ik ook aparte users inderdaad. Maar heb de NAS verder alleen via LAN en VPN (en dan nog geo-ip blokkade zodat alleen NL, DE erbij kan) bereikbaar, dus voor hacks ben ik niet bang.
DancePlaza schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:03:
iemand toevallig al gespeeld om met je synology een vpn op te zetten dat net werkt als Cloak VPN? Ik probeer deze dienst uit en deze werkt ideaal, als je op een untrusted netwerk zit om automatisch de vpn op te zetten. Nu wil ik dit ook op mijn synolgy dit opzetten, iemand die hiermee ervaring heeft?
Ik ken Cloak VPN niet, maar ik doe dit met Tasker (Android).
Op m'n Synology heb ik de OpenVPN server package draaien (over poort 443 TCP zodat hij door 99% van de firewalls heen kan). Op m'n telefoon heb ik dus Tasker draaien en die kijkt met welk WiFi SSID ik verbonden ben. Als dat netwerk X is > start OpenVPN op en maak verbinding.

Werkt prima, m'n VPN-tunnel start automatisch op zodra ik op m'n werk ben. De tutorial voor het instellen van Tasker + OpenVPN kan ik zo 123 niet vinden, maar het werkt via intents. Zoek even op 'Tasker OpenVPN intent' en dan vind je vast wel een werkende handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kozzmozz schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:07:
Volgens "Security Advisor" hebben sommigen gebruikers een te zwak paswoord.
Hoe kan ik als administrator de (verborgen) paswoorden zien van de andere gebruikers?
Niet. Vergroot de minimum lengte van de wachtwoorden (zie bijv. Wikipedia: Password strength) of voer 2FA (Wikipedia: Two-factor authentication) in; voor je Syno, zie: 2-stapsverificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:23
not2secure4u schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:51:
Klein vraagje, overweeg de ds415play te kopen. Ik bezit geen smarttv. Met welke mediaplayer of htpc combineer ik deze het beste ? Vooral HD films en series komen op de nas te staan...
1 tip,

doe het niet, ga voor de + versie. Ik heb ook de 415play staan en heb er heel veel spijt van, had liever de 415+ gehad. Performance is veel beter van de + en het play gedeelte van de play stelt echt niks voor, pure marketing waar ik volledig in getrapt ben

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:37

DarkSide

theres no place like ::1

gielie schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

1 tip,

doe het niet, ga voor de + versie. Ik heb ook de 415play staan en heb er heel veel spijt van, had liever de 415+ gehad. Performance is veel beter van de + en het play gedeelte van de play stelt echt niks voor, pure marketing waar ik volledig in getrapt ben
Volgens mij is de Play wel beter in Transcoderen dan een +.
Als je dat echter niet gebruikt. Dan kan je idd beter een plus nemen.
Ik zelf speel gewoon mijn bestanden in Kodi af. En de media staat op mijn NAS.
Hoef niets te transcoderen. En dan is mijn 215j al snel genoeg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik heb een xperiabox die als dhcp server werkt. Als ik vanaf buiten een vpn verbinding maak met mijn synology nas dan kan ik apparaten binnen mijn thuisnetwerk alleen pingen op ipadres.
LAN is 192.168.2.x en VPN heeft 192.168.1.x sigment.

De windows firewall staat ICMP toegestaan, ik zag dat VPN package geen gateway kon configureren dus hoe zit dit ookalweer?

Is er een manier om op dns-naam te pingen via VPN?

[ Voor 12% gewijzigd door donderdraak op 18-08-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:42:
[...]
Zeker, zie Uw account met 2-stapsverificatie beschermen. Op de site van Synology kan ik echter niet terugvinden (of keek er overheen) of de diverse apps (zoals DS Finder of DS File) dan ook om een code zullen vragen. Al vond ik wel een bericht op het forum dat impliceert dat om een code wordt gevraagd zodra 2-factor authentication is ingesteld, maar werd daarvan niet echt wijzer. Wie heeft meer info?

Aansluitend zou ik willen vragen naar ervaringen met een alternatief voor de Google authenticator: SAASPASS specifiek i.c.m. een Synology NAS.
Mag ik mijn vragen nog eens onder de aandacht brengen? Of zal ik zelf met 2FA aan de slag gaan en vervolgens mijn bevindingen delen (uiteraard)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:41:
[...]
Mag ik mijn vragen nog eens onder de aandacht brengen? Of zal ik zelf met 2FA aan de slag gaan en vervolgens mijn bevindingen delen (uiteraard)?
Ik het 2FA aanstaan op mijn eigen account. En mijn admin account.
Ik krijg alleen het verzoek voor de Code als ik via een browser wil inloggen op mijn synology (thuis of ergens anders maakt niet uit).
Als ik DS file opstart vanaf mijn telefoon met het account waar ook 2FA op aanstaat. Dan hoef ik alleen het wachtwoord in te typen. En hoewel ik "sterke" wachtwoorden gebruik vind ik dat wel jammer.
Zou verwachten dat wanneer ik met wat dan ook connect naar mijn synology met een account waar 2FA aanstaat, er ALTIJD om een code gevraagd zou worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkSide schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:06:
[...]
Zou verwachten dat wanneer ik met wat dan ook connect naar mijn synology met een account waar 2FA aanstaat, er ALTIJD om een code gevraagd zou worden.
d:)b Dank voor je reactie, je antwoord is precies dat wat ik wilde weten.

Ik vraag me af of Synology hier gebruikersgemak, niet hoeven wisselen tussen 2 applicaties, laat prevaleren boven veiligheid. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de apps vergelijkbare extra veiligheid (bijv. een soort van fingerprint van het mobiele device waarop de app is geïnstalleerd) hebben ingebouwd. Teleurstellend; tijd voor een verzoek/reactie via het feedbackformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik ben in bezit van een ds413j nas, afgelopen vrijdag heeft deze door het onweer de geest gegeven. Nu moet ik hem voor de verzekering na laten kijken, hebben jullie tips voor bedrijven die dit zouden kunnen doen in de regio Rotterdam?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

JP_S schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:38:
Ik ben in bezit van een ds413j nas, afgelopen vrijdag heeft deze door het onweer de geest gegeven. Nu moet ik hem voor de verzekering na laten kijken, hebben jullie tips voor bedrijven die dit zouden kunnen doen in de regio Rotterdam?
Wat moet er nagekeken worden dan?
Kan dat niet bij de winkel waar je hem vandaan hebt?
Of wat zijn dan de specifieke eisen van de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Meestal is het gewoon bonnetje opsturen en klaar toch? Tenminste bij m'n cameralens die sneuvelde op vakantie wel, nooit hoeven te laten controleren.

Maar die vraag is een beetje offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:05

Zalmanman

So long,

Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar ik kom er toch niet helemaal uit en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ga binnenkort op kamers en thuis bij pa en ma staat nu een hele mooie DS214play die ik zo ingesteld heb dat hij hier perfect aansluit op de wensen van m'n ouders (nouja, vooral pa...). 2x4TB WD Reds in IIRC SHR (in ieder geval RAID 1) zoemen sinds de aankoop vrolijk rond.
Wat ik probeer te bereiken is het krijgen van toegang tot de gedeelde mappen op de NAS (Muziek, Video, Foto's - het gebruikelijke) en tot de Logitech Media Server die op die NAS staat via het internet. En vooral dat laatste is voor mij een belangrijke. Op die NAS staat veel muziek en die wil ik met de LMS af kunnen spelen.
Ik heb gekeken naar de QuickConnect, CloudStation en het "ouderwetsche" port forwarden. Voor zover ik heb kunnen vinden heb ik, vanwege de LMS, geen andere optie dan het forwarden van poorten. Ik heb al even zitten spelen en [extern IP]:9002 bracht mij braaf op de LMS.

Het toegang krijgen tot de LMS, dat lukt me dus. Maar dan het verbinden met de mappen zelf om bestanden te bewerken/toe te voegen. Daar zit ik nog even mee - want hoe doe ik dat zonder veiligheidsrisico's? Voor nu staan in de firewall van de NAS de IP-adressen uit China en Rusland geblokkeerd. De firewall wordt afgehandeld door de router (een Fritz!Box 7490), dus dat zou goed moeten zitten. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik kom er namelijk niet echt uit. Het liefste zou ik in ieder geval die mappen via NFS (voor Linux) en FTP (voor Windows) kunnen benaderen.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Laatst online: 15-06 22:17
Ik heb al jaren een DS414 met een 4 tal snelle schijven. Plex probeer ik werkend te krijgen, maar als ik een video wil afspelen, komt de foutmelding: De server is niet krachtig genoeg om video`s te converteren.
Kan ik het transcoderen ook uitzetten?
Nu wil ik videos streamen vanaf de Synology naar me Chromecast. Iemand enig idee?
En wat is het nut van Plex als je niet kunt transcoderen ivm een ARMv7 CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:09:
[...]
In dat geval: blader eens een paar bladzijden terug naar FrankRicard in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" en de berichten daarvoor ("Configuratiescherm -> Beveiliging -> Verbeter browsercompatibiliteit door IP controle over te slaan").
Thanks, morgen eens proberen op het werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zalmanman schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:33:
Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar ik kom er toch niet helemaal uit en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[...]en het "ouderwetsche" port forwarden. Voor zover ik heb kunnen vinden heb ik, vanwege de LMS, geen andere optie dan het forwarden van poorten. Ik heb al even zitten spelen en [extern IP]:9002 bracht mij braaf op de LMS.
[...] de router (een Fritz!Box 7490), dus dat zou goed moeten zitten. Kan iemand mij hiermee helpen? [...]
IIRC kun je de Fritz!Box 7490 laten fungeren als VPN-server. Dat is in elk geval wat ik mij herinnerde uit productreview: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International review door Foritain (klikkerdeklik), waar hij kort beschrijft hoe je e.e.a. inricht. Daarmee bouw je een beveiligde tunnel op naar je thuisnetwerk en hoef je niet voor elke applicatie afzonderlijk poorten open te zetten en/of de firewall in te regelen. Zie ook: http://en.avm.de/service/vpn/overview/ (schaamteloos gekopieerd uit genoemde review).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 18-08-2015 18:43 . Reden: Zie ook: http://en.avm.de/service/vpn/overview/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
gielie schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

1 tip,

Bedankt. Ik ben me wat meer beginnen inlezen. Als ik het goed begrijp zou zelf de 415+ plex niet kunnen draaien voor deftig 1080p video's te streamen (niet transcoderen) ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

not2secure4u schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:56:
[...]
Bedankt. Ik ben me wat meer beginnen inlezen. Als ik het goed begrijp zou zelf de 415+ plex niet kunnen draaien voor deftig 1080p video's te streamen (niet transcoderen) ?
Dat is juist. Kijk voor een bevestiging op https://support.plex.tv/h...ons/200286217-NAS-Devices en dan in het bijzonder naar de 'no' onder de kolommen HD (720p) en HD (1080p) onder Transcoding Support (Single Client) in de NAS Compatibility List voor de Synology DS415play. Voor de DS415+ staat er in beide kolommen weliswaar 'yes', maar voor media in HD (1080p) geldt de aantekening '*May struggle with some high bitrate HD media'.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 18-08-2015 19:22 . Reden: Verschil play & plus bij HD. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:17:
[...]
Dat is juist. Kijk voor een bevestiging op https://support.plex.tv/h...ons/200286217-NAS-Devices en dan in het bijzonder naar de 'no' onder de kolommen HD (720p) en HD (1080p) onder Transcoding Support (Single Client) in de NAS Compatibility List voor de Synology DS415play. Voor de DS415+ staat er in beide kolommen weliswaar 'yes', maar voor media in HD (1080p) geldt de aantekening '*May struggle with some high bitrate HD media'.
Ben ik juist als ik zeg dat ik dit kan opvangen door dit via een HTPC te laten afspelen ? Van NAS via HTPC afspelen op mijn TV, dan zou 1080p ook geen problemen mogen geven en kan ik voor de DS415+ gaan en nog power op overschot hebben ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 18:18
Ik begin met mijn 1e nas, nu zit ik te kijken.
Ik twijfel tussen de pricewatch: Synology DiskStation DS214play , pricewatch: Synology DiskStation DS215+ en de pricewatch: Synology DiskStation DS414

Bedoeling is gewoon backups van PC, films + muziek downloaden/opstaan. Ik wil er 2x 4TB inhangen. Wat zou de meest logische keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

not2secure4u schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:05:
[...]
Ben ik juist als ik zeg dat ik dit kan opvangen door dit via een HTPC te laten afspelen ? Van NAS via HTPC afspelen op mijn TV, dan zou 1080p ook geen problemen mogen geven en kan ik voor de DS415+ gaan en nog power op overschot hebben ?
Zoals DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" al schreef, is een dedicated mediaplayer, bijv. in de vorm van een htpc (of RPi of popcornhour) een uitstekende oplossing. En DarkSide in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" bevestigde dat nog eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 18-08-2015 20:28 . Reden: Gebruik Kodi door DarkSide. Missende 'e' achter 'bevestigd'. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rolandos582 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:07:
[...]
Bedoeling is gewoon backups van PC, films + muziek downloaden/opstaan. Ik wil er 2x 4TB inhangen. Wat zou de meest logische keuze zijn?
Aan je huidige eisen voldoet zelfs een instapmodel als de pricewatch: Synology DiskStation DS215j. Tenzij je aanvullende eisen bekend maakt, zou mijn keuze op de DS215+ vallen, omdat dit het meest recente model is. Een NAS met 4 hardeschijfinsteekgleuven is logisch als je verwacht snel de 8 TB (of 4 TB als je kiest voor SHR/RAID1) vol te maken. De versie met 'play' is niet logisch als je ook beschikt over een mediaplayer. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:11:
[...]
Zoals DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" al schreef, is een dedicated mediaplayer, bijv. in de vorm van een htpc (of RPi of popcornhour) een uitstekende oplossing. En DarkSide in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" bevestigd dat nog eens.
Correct, idd. Thanks. Ik weet dat dit richting OT begint te gaan maar het is functie hiervan dat ik ook mijn nas zou kiezen. Kan ik met een RPi in deze setup (DS415+):
- Op 1 apparaat een Full HD via mijn RPi afspelen én een low quality naar mijn ipad sturen ?
- Steam streaming via de RPi ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:53
Ik heb zelf een DS414 en een PCH A-400. Werkt perfect. Ook de RPi streamt moeiteloos de HD content vanaf de DS414. Het is dus meer: hoeveel schijven moet je kunnen herbergen :) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 18:18
Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:25:
[...]
Aan je huidige eisen voldoet zelfs een instapmodel als de pricewatch: Synology DiskStation DS215j. Tenzij je aanvullende eisen bekend maakt, zou mijn keuze op de DS215+ vallen, omdat dit het meest recente model is. Een NAS met 4 hardeschijfinsteekgleuven is logisch als je verwacht snel de 8 TB (of 4 TB als je kiest voor SHR/RAID1) vol te maken. De versie met 'play' is niet logisch als je ook beschikt over een mediaplayer. Etc.
Ik heb nu een samsung smart tv, maar ik ga een pricewatch: LG 55EC930V Zwart aanschaffen. Ik overweeg een mediaspeler of HTPC. Maar dat is volgens mij niet echt nodig imo.

Gewoon rechtstreeks vanaf NAS naar tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

not2secure4u schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:27:
[...]
Correct, idd. Thanks. Ik weet dat dit richting OT begint te gaan maar het is functie hiervan dat ik ook mijn nas zou kiezen. Kan ik met een RPi in deze setup (DS415+):
- Op 1 apparaat een Full HD via mijn RPi afspelen én een low quality naar mijn ipad sturen ?
- Steam streaming via de RPi ?
Voor het eerste punt, kijk eens naar een recente blog van Synology, waarin verwezen wordt naar een pronkfilmpje met vele streams tegelijkertijd: YouTube: Synology | Video Streaming Demo With The DS1515+ NAS And RT1900AC Router. Daar wordt weliswaar een DS1515+ gebruikt, maar behalve het aantal schijven is die erg vergelijkbaar (zie: welke CPU heeft mijn Synology NAS) met een DS415+. Op basis daarvan lijkt me jouw scenario alleszins mogelijk.

Voor het tweede punt: daar mag iemand anders op reageren. Met Steam streaming heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25
Ik heb sinds kort de DS215+. Ben overgestapt van een WD livebook. Ik heb de boel eenvoudig aan de praat gekregen (wat een verschil met WD) en ook DSM werkt erg prettig. Toch lukt mij iets niet.
Ik krijg DS cloud niet aan de praat. Bij het inloggen krijg ik de melding dat de gebruiker niet de juiste rechten heeft. Maar ik log in met het enige account dat ik heb aangemaakt bij de installatie en ik zou niet weten wat ik moet veranderen of aanpassen. Een zelfde soort probleem doet zich voor met bestanden welke zijn weggeschreven door de surveillance app. Ik heb niet de juiste rechten om deze bestanden te deleten. (het lukt wel in de app zelf maar niet met finder op mijn mac of met filestation in DSM)
Wanneer ik kijk of ik bepaalde rechten heb, dan lijkt mij dat dat zo is, toch krijg ik bovenstaande niet voor elkaar. Ik zal ongetwijfeld iets fout doen of niet goed begrijpen maar wat? Ik hoop hier een antwoord te vinden. (Op het nederlandse synology-forum deze vragen ook gesteld maar nog geen antwoord)

UPATE 23-08-15
Probleem van inloggen op DS cloud is opgelost, het was gewoon een inlog fout van mijn kant. Ik gebruikte de verkeerde inlog naam. Het rare is dat het systeem dan aangeeft dat er een rechten probleem is, maar het is gewoon een wachtwoord fout of iets als: “deze gebruiker bestaat niet” Nu heb ik lopen zoeken naar wat er fout was met rechten maar er was niets fout met de rechten.

[ Voor 16% gewijzigd door chippie777 op 23-08-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Laatst online: 15-06 22:17
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn vorige vraag. Streamen kan eigenlijk via elke NAS.
Maar transcoderen kan eigenlijk met een Intel i3 processor in je nas. ARMv7 en PPC processoren kunnen helemaal niet trancoderen.
Kun je PLEX gebruiken zonder te transcoderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 22:13
Ik ben opzoek naar een nas op de synology systemen zien er erg aantrekkelijk uit, zeker van wegen de extra mogelijkheden die DSM bied. Het zal mijn eerste nas systeem zijn vandaar dat ik niet precies weet wat bij mij aansluit qua performance. Ik wil het systeem voornamelijk in combinatie met linux gebruiken. De bedoeling is backups en media server voor een 2 persoons huishouden te doen. Later wil ik het systeem misschien ook wel voor bv domotica gebruiken igg vind ik het fijn opties open te houden. In principe lijkt mij een system met 4 harde schijven prettig zodat ik even vooruit kan en raid 5 kan gebruiken. Tot nu toe heb ik keken naar de volgende systemen:
http://tweakers.net/price...iskstation-ds415play.html
http://tweakers.net/price...y-diskstation-ds415+.html
http://tweakers.net/price...gy-rackstation-rs815.html
http://tweakers.net/price...y-rackstation-rs815+.html

Ik heb geen idee in hoeverre de + versies wenselijk zijn voor de extra performance aangezien ik niet gelijk verwacht extreme eisen aan het systeem te hebben maar wel gewoon een systeem wil hebben dat goed werkt en waar ik ook andere dingen op kan proberen. Op zich zijn de 8 versies fijn aangezien die mogelijk heden tot uitbreiding bieden maar het uitbreidings-systeem lijkt zelf erg duur (http://tweakers.net/price...gy-rackstation-rx415.html) en daar door waarschijnlijk niet erg aantrekkelijk ten opzichte van grotere schijven of een extra / nieuw systeem. In principe wil ik naar een rack based system on opgegeven moment alles netjes weg te kunnen werken maar iig voor de 415+ t.o.v. de 815+ lijkt de meer prijs vrij behoorlijk (200 euro) voor geringe extra functionaliteit, zie ik hier iets over het hoofd? Wat is aan te bevelen wat betreft processors en geheugen? en zie ik nog andere mogelijkheden / systemen over het hoofd?

edit:
Nog twee kleine toevoegingen, ik had bedacht dat het waarschijnlijk handig was een periodieke backup naar een externe schijf te doen voor data die relevant is (fotos, documenten). En als het opgegeven moment beschikbaar komt in nieuwe versies van dsm zou upgraden naar btrfs interessant zijn geen idee of daar enig zicht op is of daar verschil zit tussen de systemen.

[ Voor 8% gewijzigd door susscorfa op 19-08-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
mark184 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:00:
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn vorige vraag. Streamen kan eigenlijk via elke NAS.
Maar transcoderen kan eigenlijk met een Intel i3 processor in je nas. ARMv7 en PPC processoren kunnen helemaal niet trancoderen.
Kun je PLEX gebruiken zonder te transcoderen?
Klopt niet helemaal, synology geeft het super duidelijk aan, zie link van Aardvarken..

1) streamen is gewoon bitjes verplaatsen.. en kan inderdaad elke nas
2) een Play heeft wel degelijk nut als je domme apparaten gaat gebruiken. Enige nadeel is dat DTS niet werkt wegens licenties.. Ik heb zelf geen Play maar volgens mij is daar een custom packages voor die dit oplost, maar dat kan iemand vast bevestigen.
3) transcoding kan niet met elke synology en moet je dus even kijken in welke groep die valt. Zie dezelfde link..je hebt er dus geen intel i3 voor nodig.. Zou ook raar zijn want die zitten niet in een Synology consumenten nas, wel in een Qnap ;)
4) Plex ondersteund direct play en dan streamt ie het dus.
5) Plex krijgt een DS415+ op zijn knieën als je 1080P en dan max bit rate kiest.
Stel je stelt in 1080P max bitrate of 8Mbps werkt het prima. Nadeel is alleen dat ie dan alles encodeert, ook films welke je apparaat prima kan afspelen. Dat was voor mijn reden om Plex te verlaten. Uiteraard ligt dit aan Plex app zelf en kan prima verschillen tussen de apparaten.

Synology heeft echter prima eigen software nl DS Video.. Ik gebruik dit nu op mijn tv en hij pakt alles (enkele keer moet ie encoderen maar meestal is het streamen). Ik gebruik het ook om te streamen naar mijn apple tv... Uiteraard heb ik soms dat het niet werkt, maar dan kom ik er al gauw achter dat het alleen echt goed draait op een pc. Mijn aparte mediaplayer (WD Live) gaat dan ook over zijn nek.

(waarom gebruik ik de apple tv en niet wd live? Live heeft een waardeloos standby, en komt zelden tot nooit tot leven via de app.. hij is ingebouwd in een kast dus richten met afstandsbediening heeft geen nut)

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 19-08-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50
Ik gebruik al tijden eigenlijk de opstelling NAS -> TV.

De ingebouwde mediaspeler van de tv volstaat 9 van de 10x. Enige waar de mediaspeler slecht mee om gaat is pauzeren en/of doorspoelen. Als je de film of serie te lang op pauze laat staan en vervolgens weer verder wilt gaan stopt de film of serie er mee. Gelukkig doe ik dit bijna nooit dus ik kan er wel mee leven. Het is voor mij in ieder geval niet de moeite waard om er iets tussen te zetten.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

susscorfa schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 00:13:
* lang verhaal *

edit:
Nog twee kleine toevoegingen, ik had bedacht dat het waarschijnlijk handig was een periodieke backup naar een externe schijf te doen voor data die relevant is (fotos, documenten). En als het opgegeven moment beschikbaar komt in nieuwe versies van dsm zou upgraden naar btrfs interessant zijn geen idee of daar enig zicht op is of daar verschil zit tussen de systemen.
Alleen als RAID5 een eis is, zijn genoemde systemen zinvol. Je overige wensen (zie ook Quakies verhaal over streaming hierboven) zouden ook vervuld kunnen worden met systemen als de DS215+ of de DS715. Of direct naar een DS1515(+) of DS1815+ uitkijken als je echt veel schijven wilt herbergen - ik vind de expansion units ook relatief duur. Voor thuisgebruik zijn de RackStations m.i. zelden zinvol, zeker gezien de meerprijs (en naar verwachting moeilijker af te zetten bij verkoop in het 2de-handscircuit). Niets dat je niet ook kunt oplossen met een stevige plank in een rack of meterkast.

De systemen met plus in de naam zijn zinvol als je bijv. VMware of Docker wilt gaan gebruiken, maar let op voor die applicatie gaat het om plusversies met een Intelμp., niet alle plusversies hebben Intel als brein (zie: welke CPU heeft mijn Synology NAS). Plusversies zijn wel de meest krachtige in een reeks (zie: naamgeving).

Omdat je ook nog een backup gaat maken: waarom niet kennismaken met een instapmodel als de DS215j (of als je denkt dat die te zwak is evt. de DS215+), die je later voor dat doel op een remote locatie plaatst. Veel geld uitgeven kan altijd nog, al zul je je geen buil vallen aan de DS415+.

Met jou zijn er nog meer Synology-gebruikers die uitzien naar btrfs, maar of en wanneer die ontwikkeling van de huidige twee heel grote (zakelijke) systemen doordruppelt naar de consumentenmarkt is ongewis. Synology laat daar weinig tot niets over los. Geef ze feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:05

Zalmanman

So long,

Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:27:
[...]
IIRC kun je de Fritz!Box 7490 laten fungeren als VPN-server. Dat is in elk geval wat ik mij herinnerde uit productreview: AVM FRITZ!Box 7490 Edition International review door Foritain (klikkerdeklik), waar hij kort beschrijft hoe je e.e.a. inricht. Daarmee bouw je een beveiligde tunnel op naar je thuisnetwerk en hoef je niet voor elke applicatie afzonderlijk poorten open te zetten en/of de firewall in te regelen. Zie ook: http://en.avm.de/service/vpn/overview/ (schaamteloos gekopieerd uit genoemde review).
En driemaal raden waar ik weer recht overheen gekeken heb? Juist, de VPN. Ik ga me hier eens wat beter in verdiepen, want zo 1-2-3 heb ik dit geloof ik niet opgezet. In ieder geval lijkt het me wel de beste oplossing, want in essentie staat m'n PC dan weer waar hij altijd al stond. Zo heb ik een hele lading muziek ter beschikking, zowel online als offline (NAS & CDs/LPs). Maakt het ruzieën met calculus weer wat dragelijker :9.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik heb een DS214+ en heb daar een vraagn over

Ik heb tienduizenden foto's er op staan en als ik de drive benader in Windows Verkenner is het opbouwen van thumbnails vreselijk traag. Als ik datzelfde doe in Photostation gaat het wel gewoon snel.
De verbinding die ik heb is prima en ik heb SMB2 geactiveerd (werk op W7).

Waar kan dit nu aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:22
Hallo allemaal,

Al lange tijd synchroniseerde ik mijn NAS (DS213j) met de pc op mijn werk.
Hiervoor gebruikte ik NetDrive (WEBDAV-connectie) en FreeFileSync. Dat werkte allemaal perfect!

Echter, NetDrive is sinds enige tijd niet meer gratis. Er is wel een gratis versie, maar die is beperkt in de overdrachtssnelheid.

Mijn vraag nu is: wat is nu een goede alternatieve oplossing om mijn NAS (die thuis staat) de synchroniseren (backuppen) naar een map op mijn werk-pc? Heb al gekeken in het backup-topic, maar daar is niet veel activiteit :-)

Alvast bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zet een veilige verbinding op met je thuisnetwerk via een VPN-tunnel. Zet op je werkpc een VPN-client en richt een (Open)VPN-server in op je thuisnetwerk. Heb je een router met VPN of een losse RPi2 (of andere zeer zuinige server) waarop je een VPN-server kunt installeren? Een van die beide methoden heeft de voorkeur, al zou je ook kunnen uitwijken naar het package VPN Center op je Synology nas. Die laatste manier heeft het risico dat als je VPN-verbinding gecompromitteerd raakt, de aanvaller ook direct op je nas kan rondneuzen. Als je het op de router implementeert heeft de boosaard slechts toegang tot je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Anoniem: 202103 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:03:
Zet een veilige verbinding op met je thuisnetwerk via een VPN-tunnel. Zet op je werkpc een VPN-client en richt een (Open)VPN-server in op je thuisnetwerk. Heb je een router met VPN of een losse RPi2 (of andere zeer zuinige server) waarop je een VPN-server kunt installeren? Een van die beide methoden heeft de voorkeur, al zou je ook kunnen uitwijken naar het package VPN Center op je Synology nas. Die laatste manier heeft het risico dat als je VPN-verbinding gecompromitteerd raakt, de aanvaller ook direct op je nas kan rondneuzen. Als je het op de router implementeert heeft de boosaard slechts toegang tot je netwerk.
Thanks voor de reactie. Ik ben redelijk technisch maar dit moet ik ff gaan uitzoeken., Ik heb een Netgear WNDR3700 router, daar kan ik vlgs mij geen vpn-server op zetten. heb verder geen andere server/RPi2 hier staan helaas.

Ik denk dus dat ik de vpn-center op de synology moet gaan installeren. is dat echt zo risicovol? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of jij het een acceptabel risico acht, kan ik niet voor je bepalen. Ik wil slechts dat je het weet en een bewuste keuze maakt. Als je kiest voor VPN Center op je nas, laat dan PPTP links liggen (onveilig) en krik de sleutellengte op (zie: bum in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Anoniem: 202103 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:50:
Of jij het een acceptabel risico acht, kan ik niet voor je bepalen. Ik wil slechts dat je het weet en een bewuste keuze maakt. Als je kiest voor VPN Center op je nas, laat dan PPTP links liggen (onveilig) en krik de sleutellengte op (zie: bum in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2").
Dat snap ik. thanks voor alle info. hier kom ik wel verder mee voorlopig. Ben bezig met een L2TP/IPSec vpn-config. vanavond ff puzzelen. nogmaals bedankt en fijne avond verder!
_/-\o_ :)

nou, ik ben al geruime tijd bezig, maar het gaat mij niet lukken. Kan nergens de optie vinden 'vpn passthrough' op mijn netgear wndr3700 router. heb wel alle benodigde porten geforward naar mijn NAS (500,1701,4500,1723) ook schijn ik IP Protocol Type=ESP (value 50) te moeten enablelen, maar ook daar zie ik nergens een optie voor in mijn routertje.... mocht iemand nog een idee hebben?

[ Voor 23% gewijzigd door kuwerti op 19-08-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ExTaxi schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 18:12:
Ik heb een DS214+ en heb daar een vraagn over

Ik heb tienduizenden foto's er op staan en als ik de drive benader in Windows Verkenner is het opbouwen van thumbnails vreselijk traag. Als ik datzelfde doe in Photostation gaat het wel gewoon snel.
De verbinding die ik heb is prima en ik heb SMB2 geactiveerd (werk op W7).

Waar kan dit nu aan liggen?
Kijk eens bij Microsoft naar een antwoord.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:31

elsinga

=8-)

Ik had ook een WNDR3700 en daarop werkt VPN Passthrough niet. Je moet dus een VPN protocol gebruiken dat alleen TCP gebruikt, zoals OpenVPN.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• celshof
  • Laatst online: 21:20
kuwerti schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:31:
[...]

Thanks voor de reactie. Ik ben redelijk technisch maar dit moet ik ff gaan uitzoeken., Ik heb een Netgear WNDR3700 router, daar kan ik vlgs mij geen vpn-server op zetten. heb verder geen andere server/RPi2 hier staan helaas.

Ik denk dus dat ik de vpn-center op de synology moet gaan installeren. is dat echt zo risicovol? :?
Er zijn 5 versies van de WNDR3700 en deze verschillen onderling soms flink. Op de meeste kun je ook DD-WRT installeren en dan moet VPN wel werken lijkt me.

• ThinkPad
Qua VPN is OpenVPN en dan over TCP poort 443 wel handig, dan kom je door 99% van de firewalls heen omdat die poort normaal ook voor HTTPS-verkeer wordt gebruikt en daarom meestal niet geblokkeerd is. Pas als er DPI wordt gebruikt dan heb je kans dat je VPN geblokkeerd zal worden. Maar ik denk dat zolang je niet in Noord-Korea of China woont het risico daarop best meevalt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2015 08:11 ]

• kuwerti
Bedankt voor alle reacties. ik heb ff gekeken: de router die ik nu (wndr3700v2) is al minimaal 8 jaar oud vlgs mij. Misschien toch maar eens upgraden naar een nieuwe. (hebben 4 ipads, 3 telefoons en twee laptops op de wifi). Het knutselen met andere firmwaree gaat mij iets te ver :-)

Ik denk dat ik voor de Netgear R8000 ga (die schijnt erg goed te zijn) pricewatch: Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000)
en is redelijk op de toekomst voorbereid.

hoewel het kleinere broertje de r7500 ook wel aardig is. pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500

Beide hebben een VPN-server beschikbaar. :-)

[ Voor 17% gewijzigd door kuwerti op 20-08-2015 08:38 ]

• celshof
kuwerti schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:32:
Bedankt voor alle reacties. ik heb ff gekeken: de router die ik nu (wndr3700v2) is al minimaal 8 jaar oud vlgs mij. Misschien toch maar eens upgraden naar een nieuwe. (hebben 4 ipads, 3 telefoons en twee laptops op de wifi). Het knutselen met andere firmwaree gaat mij iets te ver :-)

Ik denk dat ik voor de Netgear R8000 ga (die schijnt erg goed te zijn) pricewatch: Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000)
en is redelijk op de toekomst voorbereid.

hoewel het kleinere broertje de r7500 ook wel aardig is. pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500

Beide hebben een VPN-server beschikbaar. :-)
Ik zou er eerst DD-WRT op proberen: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700#v2
Kost niets en willigt misschien ook wel al je wensen in.

• kuwerti
celshof schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:00:
[...]
Ik zou er eerst DD-WRT op proberen: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700#v2
Kost niets en willigt misschien ook wel al je wensen in.
ok, dat ga ik zeker doen. maar de kids hier klagen ook vaak over de trage wifi. Kan dat probleem opgelost worden met dat DD-WRT? of heb ik dan echt een nieuwere/andere router nodig?

• celshof
kuwerti schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:24:
[...]

ok, dat ga ik zeker doen. maar de kids hier klagen ook vaak over de trage wifi. Kan dat probleem opgelost worden met dat DD-WRT? of heb ik dan echt een nieuwere/andere router nodig?
Dat ligt aan de reden van de trage wifi. En dat kan echt van alles zijn: slechte wifi-adapter (die maar niet sneller wil dan 5mbps (zoals mijn Dell soms)), slechte ontvangst door dikke muren, veel apparaten over je wifi heen tegelijkertijd, heel druk kanaal.

Met een Wifi analyzer op je telefoon zou je eens door het huis kunnen lopen.

Dd-wrt breidt vnl. de functionaliteit van de router uit en is soms een oplossing voor het uitblijven van updates vanuit de fabrikant. Het verbetert niet de radio-eigenschappen. Veel problemen met wifi zijn te wijten aan de locatie (meterkast op beg. grond is zelden 'n goede plek als je op de zolder ontvangst wil) & demping (beton, folies in vloerbedekking, HR++ glas met metaalcoating), storing (magnetron, babyfoons op 2,4 GHz) & interferentie (veel andere draadloze netwerken in je omgeving). Oplossing is vaak gelegen in meer (zo nodig zwakkere) zenders, en uitbreiding naar 5 GHz-band1, dan vervanging door één luidroepend exemplaar.

Als je daarover wilt bomen is Netwerken het juiste forum. Laten we het hier beperken tot problemen of oplossingen m.b.t. je Synology nas.
kuwerti schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 08:32:
Bedankt voor alle reacties. ik heb ff gekeken: de router die ik nu (wndr3700v2) is al minimaal 8 jaar oud vlgs mij.
De ontwikkelingen in de techniek staan niet stil, maar volgens nieuws: Netgear introduceert router met downloadmeter kan je router maximaal een krappe 6 jaar in gebruik zijn, als je een 'early adaptor' was (en v2 héél snel op v1 volgde). :P

1) De WNDR3700 is al voorzien van dual band.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 20-08-2015 10:57 . Reden: Kon niet geloven dat de WNDR3700 al zo lang op de markt was. Noot: WNDR3700 heeft al 5 GHz. ]

• Quakie
Ter info:

Version : 5.2-5592 Update 3

(2015/08/20)
Fixed Issues
Optimized fan settings for DS715 and DS215+.
Enhanced compatibility with hard drives.
Improved the compatibility with UPS devices.
Fixed an issue where the NTP (Network Time Protocol) service became temporarily unavailable after manual calibration.

Oh nice!
Ik had al het gevoel dat er iets niet klopte aan de fan settings op m'n DS715...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Dat er geen verschil is tussen de standen?
Dat hebben de meeste nieuwe versies last van.. dat duurt een tijdje voordat het opgelost is.

Vraagje over laad gemiddelde:

Ik heb een oud topic gevonden:

Wat is 'load' nou precies?

Ik heb een paar uitleg verhalen gelezen en op zich is het op hoofdlijn duidelijk. Echter is mij niet duidelijk of ik een probleem heb en ik wat moet gaan onderzoeken.

Ik heb pagina's terug wel eens gezegd dat ik mijn DS415+ nooit als super snel ervaar.
Hij doet wat het moet doen, maar ik zei toen dat ik me niet kan voorstellen dat het zoveel users tegelijk aan kan.. Nu heeft aardvarken een link gedeeld met een pronk video van een 1515+.. Daarin spelen ze zoveel streams tegelijk af. Net voor de helft van het filmpje zie je de performance meter van de 1515+.
Er wordt op dat moment 32MB rond gepompt met praktisch geen cpu load. Ook zijn de laad gemiddelde super laag, nl in de 1. Ik vond dat dus nogal schokkend.. met zoveel streams actief, 32MB rond pompen, etc
In mijn situatie heb ik dus continue net onder de 4 als ik hem niet gebruik en net over de vier als ik hem wel gebruik. Nu wil ik dus dieper er in gaan duiken of ik een probleem. Ik zit te denken aan een slechte schijf ofzo. Ik heb wel een raid1 SSD cache opstelling met een raid0 2 schijven.. Misschien dat de extra wait veroorzaakt.

Ik heb meestal 2 a 4 running processen
Ik heb wel een lange lijst met slapende processen.

Ik heb bijv nu cpu 2% met een io wait of 3 a 5% maar een load avg of 4.24 3.96 3.12

In het algemeen heb ik het idee dat bij sommige taken ik aan het wachten ben waar ik niet zou moeten wachten.

Zoals ik het nu lees is er nog geen probleem maar heb ik geen ruimte over.. elke extra taak zorgt voor een wacht aangezien ik dan over de 4 kom (quad core).

help van synology zegt:
The Load Average within 1, 5, and 15 minutes is displayed, showing the run-queue length (i.e. the sum of the number of processes that are currently running plus the number that are waiting to run).

Iemand enig idee? Of me doorsturen... google geeft me ook relatief weinig hits.
Zal vanavond eens met putty inloggen en dan kijken met "TOP"

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 20-08-2015 11:01 ]

Quakie schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:24:
Ik heb meestal 2 a 4 running processen
Wat draait er dan continu?
Een load van 4 op een quad core is idd volledig op capaciteit.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Quakie
kraades schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:15:
[...]

Wat draait er dan continu?
Een load van 4 op een quad core is idd volledig op capaciteit.
nu ik er langer naar kijk, verspringen ze continue..

Greep uit wat wel eens voor komt onder running.

Entry.cgi_SYNO.Core.System[1].info
Synosnmpcd
Synologarchd
Syncd
Syno-cloud-syncd
Kworker/1:1
Hotplugd
Usbhid-ups
Storage
Httpd
Mysqld
Scemd
Php-fpm
Kworker/0:0
Kworker/2:1
Pyhton
Init

Dit wisselt dus zo snel af, dat het continue 2 a 4 zijn.
Zal ik hem misschien zwaarder belasten dan ik denk? Het kost hem alleen geen ruwe CPU kracht?

Voor de zekerheid maar even een rijtje neerzetten wat geïnstalleerd staat..

Audiostation, webstation, downloadstation, videostation, itunes server, mediaserver, vpn server, mariadb, phpmyadmin,photostation, cloudstation, cloudsync (polling eens kwartier, niet elke 5sec), antivirus, spotweb, idrive, sabnzbd, wordpress..

Uiteraard had ik zelf niks actief.. Geen download taak, geen scan, etc. Het kan best zo zijn dat een automatisch taak op achtergrond draait, maar is niet te controleren onder DSM.

Bovenstaand lijkt mij niet overdreven veel. Misschien handig om vergelijkingsmateriaal te zien.. kan iemand eens kijken bij soort gelijk installatie?

Misschien alle packages eens stoppen (als dat een optie is) en dan een voor een aanzetten en kijken wat het effect is?

👉🏻 Blog 👈🏻

• Quakie
kraades schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:59:
Misschien alle packages eens stoppen (als dat een optie is) en dan een voor een aanzetten en kijken wat het effect is?
Goede voorstel...

Ik heb alle packages uitgezet via de taakplanner en alle services...

Het zou nu dus meer een blank DSM instalatie moeten zijn... Geheugen gebruik is verlaagd, alleen 1% io wait rest 0% en laad gemiddelde ook, maar ik zou dan dik onder de 1 verwachten en dat is niet zo....2.5 2.6 3.3

Het ziet er naar uit dat het niet komt door de packages en of services omdat die min of meer minder dan de helft druk erbij leveren..

[ Voor 10% gewijzigd door Quakie op 20-08-2015 12:26 ]

Je zou een keertje kunnen rebooten na het uitzetten van de packages.
En je kunt htop gebruiken. Is wat visueler.

Mijn DS715 (quad core) heeft nu een load average van tegen de 1 na 30 min. uptime (na de install van update 3).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GNIn18nm.png

[ Voor 48% gewijzigd door technorabilia op 20-08-2015 12:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Quakie
kraades schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:29:
Je zou een keertje kunnen rebooten na het uitzetten van de packages.
En je kunt htop gebruiken. Is wat visueler.

Mijn DS715 (quad core) heeft nu een load average van tegen de 1 na 30 min. uptime (na de install van update 3).
[afbeelding]
Thanks, en dat is met ongeveer hetzelfde aan packages geinstalleerd?

Na reboot is het nu 2.14 2.14 1.73

Ik zit op mijn werk dus kan nu niet htop doen.

edit1: Apart, er draait toch iets... ik heb ongeveer 7% load en had een enkele keer een 10MB piek op mijn netwerk...

edit2: Alle packages en services aangezet.. staat al dik een half uur op 5.8 5.6 5.54. Hij zal wel heerlijk aan het scannen, checken, etc zijn. Onder DSM is het merkbaar trager, maar niet onwerkbaar.

Wat uitzoek werk te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Quakie op 20-08-2015 14:34 ]

Quakie schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:11:
Thanks, en dat is met ongeveer hetzelfde aan packages geinstalleerd?

Na reboot is het nu 2.14 2.14 1.73
Nee, pas een paar packages geinstalleerd.
DS715> ls /var/packages/
AudioStation  VPNCenter     python        sickbeard
PhotoStation  VideoStation  sabnzbd
DS715>

Apart dat je nu alweer die load van 2+ hebt...

👉🏻 Blog 👈🏻

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Er is verschrikkelijk veel te vinden over configuratiebestanden op een synology nas. Echter kan ik nergens wat vinden over de ingebouwde ftp server; smbftpd of een configuratiebestand. Hetgeen wat ik vind is gedateerde informatie die niet meer bruikbaar is. Weet iemand meer over de FTP server? waar staan de configuratiebestanden etc?

• Quakie
kraades schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:39:
[...]

Nee, pas een paar packages geinstalleerd.
DS715> ls /var/packages/
AudioStation  VPNCenter     python        sickbeard
PhotoStation  VideoStation  sabnzbd
DS715>

Apart dat je nu alweer die load van 2+ hebt...
Hoe moet ik het precies lezen? Ik heb het als Tree weergegeven....
-webdav en sabnzbd gebruiken het systeem?

htop:
DS415LoadAvg

top:
DS415LoadAvg2

[ Voor 19% gewijzigd door Quakie op 20-08-2015 20:01 . Reden: top bijgevoegd. ]

Kan de foto's niet bekijken.
Deze foto staat in een map die beveiligd is met een wachtwoord; ga naar de fotoalbum-map om het wachtwoord in te voeren.

---

Ik heb nu update 3 geinstalleerd en heb nu als ik via xbmc een film kijk hickups met nfs. :(
Iemand anders ook dit probleem?

Probleem is weg na een reboot. :?

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 21-08-2015 10:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 34 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).