Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.550 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Met L2tp durf ik het niet te zeggen. Dit protocol gebruikt 3 poorten wat het lastig maakt.Welk protocol gebruik je?

Met open vpn geen probleem igg, ik gebruik hier ook een andere poort, maar gebruik momenteel de vpn server van mijn router en niet van de Nas.Als ik een andere poort wil moet ik het wijzigen in mijn android app en op de server. Ik kan kiezen uit 2 servers met elk een andere poort, voor als er 1 niet werkt door bv blokkades.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als een hdd, bijv. de WD60EFRX, als compatible staat vermeld, geld dat dan voor alle raid-configuraties?

Overigens staat dit er bij:
This drive has no vibration sensors and may not be suitable for 24/7 operation in a rack environment.
The batch number, 68MYMN0, for this particular hard drive has passed the hard drive compatibility test.
Wel jammer dat pricewatch: Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB niet op de compatibiliteitslijst staat, al lijkt die wel te werken -> http://forum.synology.com...hp?f=127&t=94398&p=356681

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ionicdog schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 07:23:
Met L2tp durf ik het niet te zeggen. Dit protocol gebruikt 3 poorten wat het lastig maakt.Welk protocol gebruik je?

Met open vpn geen probleem igg, ik gebruik hier ook een andere poort, maar gebruik momenteel de vpn server van mijn router en niet van de Nas.Als ik een andere poort wil moet ik het wijzigen in mijn android app en op de server. Ik kan kiezen uit 2 servers met elk een andere poort, voor als er 1 niet werkt door bv blokkades.
Ik gebruik nu de pptp protocol van de nas. De router vertaalt de poort dus van <public poort> naar interne poort. Dus dat zou moeten werken.

Alleen hoe geef jij in android de andere poort mee?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
pptp zou ik niet gebruiken, op z'n minst l2tp of open vpn.
Ik gebruik open vpn for android app. Daar kan je de poort opgeven, maar dit moet je ook in je server veranderen.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:55
GoT schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:34:
[...]
Zogenaamde "Inside" informatie van Tweakers komt uit de Frontpage, rumor websites en Google ;)
8 TB Red gaat er uiteindelijk wel komen natuurlijk, het is niet de vraag "OF", maar eerder "WANNEER".
En "wanneer" weet je alleen als je voor WD werkt.
Vergeet alleen niet:
Een 6 TB Red zit momenteel 5 platters in, wat op zich al veel is voor een 3,5" kastje.
In een 8 TB Red zal waarschijnlijk 6 platters in zitten.

Of een upgrade naar 6 TB het waard is ligt natuurlijik of je het zelf ervoor over hebt: €€€.
Als ik jouw was zou ik de resterende bays vullen met 4 TB's en upgraden naar RAID6.
RAID5 was dood in 2009 en RAID6 in 2019.
http://www.zdnet.com/arti...-6-stops-working-in-2019/
Dat RAID5/RAID6 dood verhaal is natuurlijk voor de consument iets minder van toepassing nog.
De RAID sets zijn relatief klein in disken en TB's.
Ook moet je gewoon een back-up hebben van je belangrijkste data en dan zit je zeker voorbij 2019 nog wel goed hoor.
Het heeft puur te maken met de rebuild tijd bij het falen van een disk en de kans dat er dan dus nog een disk (of twee in geval RAID6) zouden falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 11:05
Marcel_EA schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:32:
Ben nu idd aan het testen met "schijf verkeer".
Heb hem ingesteld op: laagste limiet 10MB met een interval van 10 minuten.
Inmiddels ingesteld op laagste limiet 20MB met een interval van 20 minuten.
Volgens mij is dit wel een aardige instelling.
De shutdown begint om 23.50 uur en checkt dan 10 minuten hoeveel schijf verkeer er is.
Om 00.00 uur doet hij dan een shutdown of niet, in het geval dat er meer dan 20MB schijf verkeer is.
Dan om 00.10 uur doet ie weer hetzelfde etc etc etc :D

Nog een vraag mbt logging. Advanced Power Manager zet niks in de Synology logging maar ik kan ook geen eigen logging vinden. Ligt dit aan mij of zit het er niet in? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
GeeMoney schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:59:
Het heeft puur te maken met de rebuild tijd bij het falen van een disk en de kans dat er dan dus nog een disk (of twee in geval RAID6) zouden falen.
Nee, dat is niet correct. Het heeft te maken dat met dat het op den duur niet meer mogelijk is een array te rebuilden zonder een URE tegen te komen. Zonder extra parity (RAID6) is het enige dat je nog kan doen een backup restoren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DukeBox schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:06:
[...]

Nee, dat is niet correct. Het heeft te maken dat met dat het op den duur niet meer mogelijk is een array te rebuilden zonder een URE tegen te komen. Zonder extra parity (RAID6) is het enige dat je nog kan doen een backup restoren.
En dat heeft dan weer te maken met de grootte van een Array/Disk .
Ook staan de ontwikkelingen zeker niet stil.
Om nu voor de consument RAID6 al af te schilderen als kansloos gaat mij een beetje te ver in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
GeeMoney schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:30:
Voor een deel, maar eerder de onherstelbare leesfouten per gelezen bits die de fabrikant opgeeft.
Bij consumenten HDD's is dat 1 sector per 10e14 mits niet in RAID, bij NAS HDD's 1 sector per 10e14 en enkele enterprise (NAS) HDD's 1 sector per 10e15.

Heb je bijv. 3x 6TB NAS hdd's in RAID5 (12TB netto) zit je al over de 10e14 bits (= 11,36TByte) heen waardoor (in theorie!) een rebuild niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_H
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 20:25
ik backup mijn eigen synology NAS naar een Synology van een kennis via backup en replica.
ik geef aan dat ik 7 versies wil bijhouden nu vraag ik me enkel af hoe ik een versie van bijvoorbeeld eergisteren kan terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Zo, heb mijn 2 NASsen de afgelopen dagen beter beveiligd:

- Alle standaard poorten aangepast, login werkt nu alleen via SSL op een alternatieve poort.
- Admin account (eindelijk) uitgeschakeld
- Inloggen met 2FA
- Alle overbodige applicaties verwijderd - had er veel uit het NZB-download-tijdperk, maar tegenwoordig Netflix dus heb geen series meer nodig via die weg :)

Sowieso automatisch bannen van ip's die 5x verkeerd inloggen, enz, maar dat stond al aan. Geen pogingen meer gehad sinds het veranderen van de poorten, dus lekker rustig.

Nu nog maar 2 poorten open van buitenaf.

Het gebruik van het quickconnectID werkt ook perfect (nodig voor cloudstation), al heb ik wel een beetje m'n twijfels over de veiligheid (niet 100% in eigen beheer)

Backup via WAN loopt nu ook via SSL.

Lijkt mij dikke prima, toch?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54

timovd

Voorsprong door techniek

Back-up over WAN via SSL: merk je verschil in performance?
Aan de andere kant... als achtergrond-job maakt dat niet heel veel uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
timovd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:23:
Back-up over WAN via SSL: merk je verschil in performance?
Hangt nogal af van de bandbreedte en cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb nooit echt gekeken naar de performance verschillen eigenlijk. De backup loopt s'nachts. Zolang hij s'ochtends klaar is, is het mij wel zalig :)

Moet alleen nog even zien uit te vogelen wat het ding soms doet, want de HDD's ratelen soms zonder dat er iemand gebruik van maakt en zonder dat er een backup/download loopt.

Had ze graag gewoon uitgeschakeld bij idle, maar met het draaien van CloudStation lijkt mij dat ook niet mogelijk. Ben nogal een bespaar freak :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:06

mvds

Totally awesome!

Dennahz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:19:
- Alle overbodige applicaties verwijderd - had er veel uit het NZB-download-tijdperk, maar tegenwoordig Netflix dus heb geen series meer nodig via die weg :)
offtopic:
Daar zit ik ook over te denken. Maar ja, GoT komt niet via Netflix binnen. En ik vertik het om €15 per maand te betalen voor HBO puur en alleen voor GoT. (En wachten tot het seizoen op BluRay komt duurt me te lang ;) )

Ik kan inderdaad ook iedereen aanraden om de standaard poorten niet te gebruiken. Ik kreeg dagelijks tientallen inlogpogingen op poort 22 binnen, maar sinds ik deze naar een andere poort heb verhuisd geen enkele meer.

[ Voor 20% gewijzigd door mvds op 06-03-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 26-09 17:55
Marcel_EA schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:06:
Nog een vraag mbt logging. Advanced Power Manager zet niks in de Synology logging maar ik kan ook geen eigen logging vinden. Ligt dit aan mij of zit het er niet in? |:(
Veel logs kan je vinden in /var/log/
Dat is de standaard plek voor de logs van elk linux os.
Ik denk dat je in /var/log/messages de hibernation logs kan terugvinden.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 06-03-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Thanks, ik ga eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Mijn Glasvezel is opgeleverd..

De DS415+ geeft geen kick bij een download van 6 a 7MB (nzbget, 28Connecties en SSL aan) en een upload van 1 a 2 MB (cloud sync).... 8 a 10% CPU load.

Echt mocht je twijfelen over een 415+ en je hebt het geld.. doen!

Hopelijk gauw tijd om de NAS verder in te richten om buitenlijn te gaan benutten...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Over L2TP gesproken, iemand die dit aan heeft staan en gebruikt vanaf een Windows machine?

Ik heb L2TP actief en kan simpel met mijn iPhone en iPad een VPN sessie opzetten met mijn Synology, maar zodra ik een L2TP sessie onder Windows 7 probeer aan te maken (genoeg tuts op Google) en op te zetten, dan krijg ik binnen een seconde een error dat de remote kant niet reageert. Terwijl ik vlak daarna welk gewoon met mijn iPhone de sessie kan opzetten.

Zit hier nog een addertje onder het gras dat ik niet gevonden heb? Ik heb alle benodigde poorten geforward (daarom werken mijn iOS devices ook gewoon).

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 12:37
:'(

Your Disk 2 is indeed faulty. Here is the S.M.A.R.T. information:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       1
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   200   200   000    Old_age   Offline      -       2
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0

If you see any non-zero raw values for ID 1 (for WD and Samsung disks) and ID 5/197/198 (for all disks) in the disk S.M.A.R.T. info, the disk is defective. Any non-zero value for ID 199 may suggest errors on the data transfer interface (SATA slots & connectors). Please refer to Wikipedia: S.M.A.R.T.. for more information.

As there are bad sectors on the disk, we recommend you replace the disk asap.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

GeeMoney schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:30:
[...]

Ook staan de ontwikkelingen zeker niet stil.
Om nu voor de consument RAID6 al af te schilderen als kansloos gaat mij een beetje te ver in ieder geval.
Laastste keer dat ik op de kalender keek is het nog geen 2019.
Tegen die tijd zijn ZFS NAS beter beschikbaar en gaat iedereen massaal over naar ZFS, forget RAID.

[ Voor 10% gewijzigd door GoT op 06-03-2015 19:34 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ionicdog schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:24:
pptp zou ik niet gebruiken, op z'n minst l2tp of open vpn.
Ik gebruik open vpn for android app. Daar kan je de poort opgeven, maar dit moet je ook in je server veranderen.
L2TP kun je al helemaal de poort niet van wijzigen. En open VPN kan wel via app, maar dn kun je dus niet alway's on VPN gebruiken.. volgens mij.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 23:22

Silasje

www.Entjes.eu

Heren, even inbreken op het topic :9

Ik heb zelf vrij weinig verstand van NAS en over het algemeen Netwerk technologie.
Ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn dropbox ineens 25GB in ruimte achteruit gaat. Dus ByeBye Dropbox ;w

Nu heb ik opzich geen problemen om hier een investering tegenaan te gooien. Ik heb al een jaar of 2 2x 3TB HDD's RAID in Windows lopen. Nu wil ik graag deze schijven in een nog aan te kopen Synology NAS zetten

Alleen kan ik op internet niet zo snel vinden hoe makkelijk het is om de NAS als het ware in de cloud te gooien. Is dat met elke Synology NAS wel mogelijk? Ik gebruik namelijk thuis een snelle PC voor video bewerking en onderweg een MacBook. Nu wil ik graag mijn toekomstige NAS dropbox laten vervangen, door constant een map van de NAS te synchroniseren met mijn Windows PC en MacBook.

Nu vraag ik mij af of dit heel ingewikkeld is voor een leek als mij? of dat ik beter voor 120 euro p.j. toch maar voor een betaald dropbox, google drive of ander cloud abonnement moet gaan :?

Ik kan zelf wel een NAS aansluiten met static IP en een poortje in de router losgooien. Maar daar houd het bij op :P

Wie kan mij hierbij even opgang helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Silasje op 06-03-2015 23:08 ]

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Synology Cloud Station is wat je zoekt.
Werkt perfect!

Google maar eens daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht...
Heb nu vpn aan de praat gekregen. Maar als ik een attachment in een mail wil steken (via outlook), kan ik niet direct van daarop het toevoegen. want hij vind de schijf niet.

Dus webdav denk ik dan. Netdrive gedownload. Poort 5005/5006 staat open. Hoe komt het dat ik dan een connectiefout heb ? Kan dit bv aan het dmz adres liggen dat ik kan instellen in de routereigenschappen ? Of zoek ik verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Dennahz schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:19:
[...]
Backup via WAN loopt nu ook via SSL.
[...]
Welke software gebruik je hiervoor? Ik ben via sFTP bezig om te backuppen maar dat werkt nog niet 100% lekker. Bij SSL gebruik je gewoon het https://xx.xx.xx.xx adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21
S913 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:50:
Over L2TP gesproken, iemand die dit aan heeft staan en gebruikt vanaf een Windows machine?

Ik heb L2TP actief en kan simpel met mijn iPhone en iPad een VPN sessie opzetten met mijn Synology, maar zodra ik een L2TP sessie onder Windows 7 probeer aan te maken (genoeg tuts op Google) en op te zetten, dan krijg ik binnen een seconde een error dat de remote kant niet reageert. Terwijl ik vlak daarna welk gewoon met mijn iPhone de sessie kan opzetten.

Zit hier nog een addertje onder het gras dat ik niet gevonden heb? Ik heb alle benodigde poorten geforward (daarom werken mijn iOS devices ook gewoon).
Same here, maar dan met Windows 8, zit nog te puzzelen hoe en wat, maar gezien het niet op één van mijn machines is wordt het puzzelen even bemoeilijkt.

Vanaf mijn iPhone/iPad en MacBooks allen geen probleem, Windows 8 bij mijn schoonvader zelfde verhaal, remote kant reageert niet.

Overigens om inlogpogingen te beperken als je toch SSH en dergelijke open zet, zet ze dan open op een region lock. Heb zelf wel SSH open maar krijg bijna geen inlogpogingen meer sinds ik hem op regio NL heb gezet (zit toch zelden in het ausland en laat staan dat ik dan SSH nodig heb)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
S913 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:50:

Heb ik ook ooit geprobeerd en jad hetzelfde voor. Ik heb ergens gelezen dat de standaard client op Windows (7) niet met al te complexe paswoorden omkan. Geen idee of het klopt, maar heb het uiteindelijk maar opgegeven en voor openVPN gegaan. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ter info:
Ik ben de NAS aan het uitbreiden van 4 naar 6 HDD's in RAID6
Het rebuilden heeft nu ruim 24 uur zitten stampen en zit pas op 48%.
Het kan dus zomaar 2,5 dagen duren voordat het klaar is en dan heb niet eens volledige bezetting van de bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
Bij de NAS van Lenovo zit er een applicatie op waarmee je een externe camera kunt aansluiten op de NAS (dmv usb) en die NAS die automatisch kopieert. Is dit ook mogelijk bij Synology (out of the box of via app)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
USB camera's worden middels een package gesupport mits ze aan de USB video class voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
GoT schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 14:05:
Ter info:
Ik ben de NAS aan het uitbreiden van 4 naar 6 HDD's in RAID6
Het rebuilden heeft nu ruim 24 uur zitten stampen en zit pas op 48%.
Het kan dus zomaar 2,5 dagen duren voordat het klaar is en dan heb niet eens volledige bezetting van de bays.
Jup duurt lang, heb een 3x3TB shr raid 5 aangemaakt duurde ook zo`n 2 a 3 dagen voordat het klaar was.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:53
Ik snap echt niets van die Synology back-up opties...

Ik heb een shared folder sync lopen tussen twee Synology's. Er is (nog) niks veranderd aan de bestanden, en toch is hij al een aantal uur aan het synchroniseren en heeft hij enkele GB's gekopieerd. Maar wat dan :? Er is ook nergens een log terug te vinden .o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben aan het nadenken over de volgende setup:
  • 2x DS215j X2 (een voor de externe backup)
  • 2x WD Red 6TB (een voor elke NAS)
En dan eventueel op een later tijdstip nog een extra WD Red 6TB erbij halen omdat ik op dit moment ongeveer 4 TB aan data heb.

Een DS415+ lijkt me een beetje overkill en dan mis ik de externe backup.
  • Wat vinden jullie van deze setup, is de externe backup iets wat goed te doen is? Mijn belangrijkste doel is opslag van data en streamen van content naar mijn TV.
  • Kan ik de enkele disk makkelijk omzetten naar een raid0 configuratie zodra de 2de disk erbij komt?
  • Is het mogelijk om s'nachts een backup te laten lopen naar de externe NAS? Shared sync lees ik al in de reactie hierboven

[ Voor 27% gewijzigd door marshallq op 07-03-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:34

Prx

marshallq schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:23:
Ik ben aan het nadenken over de volgende setup:
  • 2x DS215j X2 (een voor de externe backup)
  • 2x WD Red 6TB (een voor elke NAS)
En dan eventueel op een later tijdstip nog een extra WD Red 6TB erbij halen omdat ik op dit moment ongeveer 4 TB aan data heb.

Een DS415+ lijkt me een beetje overkill en dan mis ik de externe backup.
  • Wat vinden jullie van deze setup, is de externe backup iets wat goed te doen is? Mijn belangrijkste doel is opslag van data en streamen van content naar mijn TV.
  • Kan ik de enkele disk makkelijk omzetten naar een raid0 configuratie zodra de 2de disk erbij komt?
  • Is het mogelijk om s'nachts een backup te laten lopen naar de externe NAS? Shared sync lees ik al in de reactie hierboven
Wat is de noodzaak voor een set-up die volledig gelijk is? Lang niet alle data op die 6TB is het waard om extern te back-uppen. Waarom niet gewoon een DS115j voor de externe back-up, met één 3TB hdd. Het is het dan meer waard om toch 2 schijven in je onsite NAS te stoppen en die eventueel in RAID te draaien (wat ik nog niet zou doen als je veel media hebt, want die is het niet waard om in RAID te hebben).

Als je op die manier schuift met je set-up, dan krijg je meer bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Prx schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:59:
[...]

Wat is de noodzaak voor een set-up die volledig gelijk is? Lang niet alle data op die 6TB is het waard om extern te back-uppen. Waarom niet gewoon een DS115j voor de externe back-up, met één 3TB hdd. Het is het dan meer waard om toch 2 schijven in je onsite NAS te stoppen en die eventueel in RAID te draaien (wat ik nog niet zou doen als je veel media hebt, want die is het niet waard om in RAID te hebben).

Als je op die manier schuift met je set-up, dan krijg je meer bang for buck.
Voor mij is het wel belangrijk dat ik van alles een backup heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Prx schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:59:
[...]Lang niet alle data op die 6TB is het waard om extern te back-uppen.
That's not up to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Pas geleden een NAS (Synology DS214Play) en een Mede8er 600X3D gekocht om blu-ray film's te streamen vanaf de NAS naar de Mede8er die aangesloten is op de TV (Philips 55PUS91909).

De Mede8er is via een 500Mbit Powerlinekit van TP-link aangesloten op het internet en is verbonden met de NAS via NFS.

Streamen van kleinere (720p of 1080p) bestanden gaat goed, alleen bij grotere bestanden (dus met een hoge bitrate) heb ik enorm last van stuttering. Aan de internetverbinding ligt het niet, die heb ik even getest en haalt ruim 100Mbit. Als ik de films op een USB stick zet en rechtsreeks in de Mede8er duw, dan heb ik helemaal geen last van stuttering.

Aan de NAS ligt het ook niet, want streamen naar mijn Raspberry Pi 2 (ook NFS) gaat perfect. Ik denk dat het aan de instellingen van de NAS of de Mede8er ofzo ligt?

In de NAS heb ik Jumboframes uitstaan en MTU staat op 1500. Clustergrootte van NFS staat zowel op de Mede8er als op de NAS op 32kbytes.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:40:
Pas geleden een NAS (Synology DS214Play) en een Mede8er 600X3D gekocht om blu-ray film's te streamen vanaf de NAS naar de Mede8er die aangesloten is op de TV (Philips 55PUS91909).

De Mede8er is via een 500Mbit Powerlinekit van TP-link aangesloten op het internet en is verbonden met de NAS via NFS.

Streamen van kleinere (720p of 1080p) bestanden gaat goed, alleen bij grotere bestanden (dus met een hoge bitrate) heb ik enorm last van stuttering. Aan de internetverbinding ligt het niet, die heb ik even getest en haalt ruim 100Mbit. Als ik de films op een USB stick zet en rechtsreeks in de Mede8er duw, dan heb ik helemaal geen last van stuttering.

Aan de NAS ligt het ook niet, want streamen naar mijn Raspberry Pi 2 (ook NFS) gaat perfect. Ik denk dat het aan de instellingen van de NAS of de Mede8er ofzo ligt?

In de NAS heb ik Jumboframes uitstaan en MTU staat op 1500. Clustergrootte van NFS staat zowel op de Mede8er als op de NAS op 32kbytes.
De Pi zit dan op dezelfde Powerline aansluiting?
Mijn ervaring is niet al te best met die Powerline adapters. Kan je de bandbreedte eens doormeten door aan beide kanten een pc/laptop te plaatsen en dan eens een groot bestand over te zetten? Belangrijk is dat de snelheid constant is en wat deze gemiddelde snelheid dan is.
Probeer het eens (als die mogelijkheid er is) om die mede8er met een kabel direct aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Lijkt mij dat de CPU in de Mede8er niet krachtig genoeg is, streamen vanaf netwerk kost je extra CPU load.
In de RPI2 zit een quad core in en dan heb ik het zelf opgekrikt naar 1,1 GHz:
http://tweakers.net/gallery/sys/673470

[ Voor 11% gewijzigd door GoT op 08-03-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
GeeMoney schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:56:
[...]

De Pi zit dan op dezelfde Powerline aansluiting?
Mijn ervaring is niet al te best met die Powerline adapters. Kan je de bandbreedte eens doormeten door aan beide kanten een pc/laptop te plaatsen en dan eens een groot bestand over te zetten? Belangrijk is dat de snelheid constant is en wat deze gemiddelde snelheid dan is.
Probeer het eens (als die mogelijkheid er is) om die mede8er met een kabel direct aan te sluiten.
Powerline werkt prima. Strak 100+ Mbit.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
GoT schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:57:
Lijkt mij dat de CPU in de Mede8er niet krachtig genoeg is, streamen vanaf netwerk kost je extra CPU load.
In de RPI2 zit een quad core in en dan heb ik het zelf opgekrikt naar 1,1 GHz:
http://tweakers.net/gallery/sys/673470
De mede8er is ervoor gebouwd om te streamen vanaf het netwerk, lijkt me dat er een krachtigere CPU/chipset in zal zitten als een Pi?
De chipset ondersteund zelfs Full HD 3-D transcoding. hiervoor is toch een behoorlijke bandbreedte nodig, chipset lijkt me dus in eerste instantie niet echt een issue.
Is makkelijk uit te sluiten door even een kabel ertussen te gooien (powerline dus uit te sluiten) en/of lokaal het videobestand af te spelen.
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 11:11:
[...]

Powerline werkt prima. Strak 100+ Mbit.
Wellicht dat je SMB eens kan proberen, NFS is op sommige apparaten ook niet helemaal 100%.

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
GeeMoney schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:03:
[...]

De mede8er is ervoor gebouwd om te streamen vanaf het netwerk, lijkt me dat er een krachtigere CPU/chipset in zal zitten als een Pi?
De chipset ondersteund zelfs Full HD 3-D transcoding. hiervoor is toch een behoorlijke bandbreedte nodig, chipset lijkt me dus in eerste instantie niet echt een issue.
Is makkelijk uit te sluiten door even een kabel ertussen te gooien (powerline dus uit te sluiten) en/of lokaal het videobestand af te spelen.

[...]

Wellicht dat je SMB eens kan proberen, NFS is op sommige apparaten ook niet helemaal 100%.
Ik heb geprobeerd de Mede8er rechtsreeks met het netwerk te verbinden, en dan werkt alles inderdaad perfect. Het ligt dus echt aan de Powerline.

Ik heb even aan de ene kant van mijn powerline een laptop gehangen en aan de andere kant een PC, om overvolgens een bestand over te zetten. (Geen crossover kabel, gewoon ethernet). Dan zie ik toch weinig fluctuaties. De snelheid ligt dan tussen de 9 en 10 MByte/s (90Mbit).

Als ik gewoon de ene powerline op de router aansluit, en de andere aan mn PC, dan zit de internetsnelheid via speedtest.net zo rond de 60Mbit.

Dit is toch ruim genoeg? Het filmbestand dat ik afspeel heeft een bitrate van 12xxx kb/s

EDIT: Zojuist geprobeerd te streamen met de Powerline op de Raspberry Pi 2, en dit werkt tot mijn verbazing wel gewoon goed. Kan het zijn dat de instellingen in de Mede8er gewoon verkeerd staan waardoor hij wel goed omgaat als hij rechtsreeks op het net verbonden is, en niet goed omgaat als hij op een powerline is aangesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door Montu op 08-03-2015 12:34 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:21:
[...]

Ik heb geprobeerd de Mede8er rechtsreeks met het netwerk te verbinden, en dan werkt alles inderdaad perfect. Het ligt dus echt aan de Powerline.

Ik heb even aan de ene kant van mijn powerline een laptop gehangen en aan de andere kant een PC, om overvolgens een bestand over te zetten. (Geen crossover kabel, gewoon ethernet). Dan zie ik toch weinig fluctuaties. De snelheid ligt dan tussen de 9 en 10 MByte/s (90Mbit).

Als ik gewoon de ene powerline op de router aansluit, en de andere aan mn PC, dan zit de internetsnelheid via speedtest.net zo rond de 60Mbit.

Dit is toch ruim genoeg? Het filmbestand dat ik afspeel heeft een bitrate van 12xxx kb/s

EDIT: Zojuist geprobeerd te streamen met de Powerline op de Raspberry Pi 2, en dit werkt tot mijn verbazing wel gewoon goed. Kan het zijn dat de instellingen in de Mede8er gewoon verkeerd staan waardoor hij wel goed omgaat als hij rechtsreeks op het net verbonden is, en niet goed omgaat als hij op een powerline is aangesloten?
Is het mogelijk om SMB eens te proberen?
Wellicht dat de mede8er moeite met NFS heeft. (Niet het eerste apparaat trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
GeeMoney schreef op zondag 08 maart 2015 @ 13:00:
[...]

Is het mogelijk om SMB eens te proberen?
Wellicht dat de mede8er moeite met NFS heeft. (Niet het eerste apparaat trouwens)
Geprobeerd, zelfde resultaat.. Gek genoeg werkt UPnP een stuk beter, maar nog steeds af en toe haperingen.

Overigens werkt de Pi 2 perfect met de powerline.

Verder is me opgevallen dat in NFS TCP een stuk beter werkt dan het UDP protocol.

[ Voor 9% gewijzigd door Montu op 08-03-2015 13:39 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

marshallq schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:15:
[...]

Voor mij is het wel belangrijk dat ik van alles een backup heb.
Is het belangrijk dat data direct weer toegankelijk is, want in dat geval is RAID/Disk-to-Disk backup misschien het belangrijkste om nu te hebben.

*knip*

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

*knip, lief zijn*

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 13:37:
[...]

Geprobeerd, zelfde resultaat.. Gek genoeg werkt UPnP een stuk beter, maar nog steeds af en toe haperingen.

Overigens werkt de Pi 2 perfect met de powerline.

Verder is me opgevallen dat in NFS TCP een stuk beter werkt dan het UDP protocol.
Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Ik denk dat de Mede8er maar beperkt kan bufferen, en de Pi 2 veel meer. Vandaar dat via de Powerline de Pi 2 het wel goed doet, en de Mede8er niet. Zou dit kunnen? En kan ik dit in de instellingen van de Mede8er aanpassen?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Prx schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:15:

[...]
Is het belangrijk dat data direct weer toegankelijk is, want in dat geval is RAID/Disk-to-Disk backup misschien het belangrijkste om nu te hebben.
Nee dat is niet zo belangrijk, en RAID/disk-to-disk vind ik geen echter backup aangezien de files op dezelfde lokatie \ hetzelfde apparaat staan.

Ik vraag me af hoe goed die nieuwe (goedkope) archive disks van Seagate zijn, behalve specs \ zorgen over maar 3 jaar garantie nog niet zoveel over te vinden.

Komt het trouwens wel eens voor dat Synology de max aantal TB omhoog krikt op een NAS of zit hier bewust een limiet op? Bv. van 12 > 16 TB?

[ Voor 26% gewijzigd door marshallq op 08-03-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Eens in de zoveel tijd test synology nieuwe (grotere) schijven en passen ze de maximale opslag van hun producten een op de website.
De genoemde limiet is dus afhankelijk van het aantal schijven wat er in past, maal de grootste schijf die ze hebben getest en goedbevonden.

[ Voor 84% gewijzigd door job op 08-03-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
job schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:30:
Eens in de zoveel tijd test synology nieuwe (grotere) schijven en passen ze de maximale opslag van hun producten een op de website.
De genoemde limiet is dus afhankelijk van het aantal schijven wat er in past, maal de grootste schijf die ze hebben getest en goedbevonden.
Ok dus ik kan in theorie de nieuwe 8 TB seagate archive disks in een DS215j plaatsen. Echter als ze dan niet werken is er gewoon geen support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Ze worden officieel (nog) niet ondersteund. Kan zijn dat ze ze nog niet getest hebben, of dat ze problemen geven. Dat weet je niet.
Je kan de gok nemen en naar ervaringen van anderen kijken.
Ik kwam zojuist dit topic tegen: http://forum.synology.com...hp?f=127&t=94398&p=356681

Wat ik me persoonlijk afvraag is waarin al deze verschillende schijven in verschillen.
Zo verkoopt seagate schijven voor: desktops, nassen, enterprise nassen, suveailance en nu dus ook archivering. Wat zou de aanschaf van een "verkeerde" schijf voor gevolgen hebben?

[ Voor 43% gewijzigd door job op 08-03-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 16:37
Heb een DS211j, al ongeveer 3.5 jaar. Hij heeft volgens de System Information al 223 dagen gewerkt, de rest dus in slaapstand doorgebracht.
Heeft maar heel zelden niet aan geweest, dus effect 3,5 jaar heeft ie power gehad.

Vraag me nu een paar dingen af;

Is het beter voor de hardware om hem automatisch te laten afsluiten elke nacht en dan weer laten opstarten de volgende morgen? Lijkt me een goed plan om zo de life expectancy iets te laten stijgen.

Hoe kan ik de life expectancy te weten komen van de harde schijven? En hoe lang zou een DS211j zo meegaan, qua operating time?

De interne HDD's hebben nu zo'n 30 graden, terwijl er niets gelezen wordt. Zal volgende week eens kijken om hem stofvrij te maken, want dit is ook nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 12:37
Is wat je bij system information ziet niet de uptime? Dus de tijd vanaf de laatste reboot?

Ik heb een DS211 die nu ook 3.5 jaar 24/7 aan staat.
Met twee WD20EARS disks met 32000 power on hours. Temp is 35 graden.
Vorige maand zijn er net een paar bad sectors op 1 van de disks gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 08-03-2015 17:32 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:40

DON PAPA

Tweaker-fan

Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:40:
Kijk is wat hij doet als je op de Mede8er de setting NFS resize op “Auto” instelt. ?

[ Voor 42% gewijzigd door DON PAPA op 08-03-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
EJSEJS schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:07:
[...]

Kijk is wat hij doet als je op de Mede8er de setting NFS resize op “Auto” instelt. ?
Zelfde resultaat. Nogmaals, rechtstreeks mede8er verbinden met de router werkt wel probleemloos. Via een powerline echter niet.. Terwijl ik met de powerline wel gewoon een stabiele 60 Mbit haal.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:44:
[...]

Zelfde resultaat. Nogmaals, rechtstreeks mede8er verbinden met de router werkt wel probleemloos. Via een powerline echter niet.. Terwijl ik met de powerline wel gewoon een stabiele 60 Mbit haal.
Die 60mbit is best wel krap denk ik.zeker voor content met een hoge bitrate.
Zitten de powerlines in dezelfde groep? Dit kan behoorlijk positief uitpakken. Als ze beide in een andere groep zitten kan er een behoorlijk verlies optreden. Kan je ze eventueel bij elkaar krijgen? ( werk ook liever niet met stekkerdozen etc. rechtstreeks is het beste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
GeeMoney schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:24:
[...]

Die 60mbit is best wel krap denk ik.zeker voor content met een hoge bitrate.
Zitten de powerlines in dezelfde groep? Dit kan behoorlijk positief uitpakken. Als ze beide in een andere groep zitten kan er een behoorlijk verlies optreden. Kan je ze eventueel bij elkaar krijgen? ( werk ook liever niet met stekkerdozen etc. rechtstreeks is het beste)
Wat bedoel je met ''in dezelfde groep''? En hoe kan ik dit checken?

(Ter toevoeging, 60 Mbit leek me ook wel krab, want ik heb de film even in VLC gedraaid en de bitrate realtime gecheckt, en ik heb uitschieter gezien naar 80 Mbit/s. Echter wordt de film wel probleemloos afgespeeld op de Raspberry Pi 2, ook via de Powerline.)

[ Voor 19% gewijzigd door Montu op 08-03-2015 20:47 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:45:
[...]

Wat bedoel je met ''in dezelfde groep''? En hoe kan ik dit checken?
In dezelfde elektra groep. Zet eens een lamp aan beide uiteinden en zet dan de zekering/schakelaar om. Als ze beide uitgaan zitten ze in dezelfde groep. Als 1 van beide uit gaat dan zitten ze apart.
Probeer dan een stopcontact te vinden zodat ze wel in dezelfde groep terecht komen.

(PS controleer alle apparatuur of ze niet onnodig aanstaan bij de lampen test, in principe kan het geen kwaad maar apparaten even netjes uitschakelen is wel aan te raden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Jirachi schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:45:
(Ter toevoeging, 60 Mbit leek me ook wel krap, want ik heb de film even in VLC gedraaid en de bitrate realtime gecheckt, en ik heb uitschieter gezien naar 80 Mbit/s. Echter wordt de film wel probleemloos afgespeeld op de Raspberry Pi 2, ook via de Powerline.)
Bluray gaat maximaal tot 54Mbit/sec, kijk je een mkv dan zal je daar ruim onder zitten (zo'n 20mbit/sec max). Powerline geeft vrijwel nooit stabiele overdachtssnelheden en je kan dus zeker schommelingen verwachten. De reden dat een pc wel goed resultaat oplevert en een mediaspeler niet kan komen door verschillende mate van buffering (data alvast van te voren inlezen).

[ Voor 7% gewijzigd door job op 09-03-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Hier iets vaags sinds een update of 2 geleden.

Mijn NAS (DS412+) Wil niet meer automatisch op het gezette tijdstip updaten/rebooten. De log files melden helemaal niets over hoe en wat.

Alle andere automatische processen lopen normaal. NAS gaat nooit op slaapstand.

Mijn 2de (offshore nas DS211+) doet het wel normaal.

Ik heb voor nu even het automatisch zoeken/updaten/rebooten uitgezet en ga vanavond handmatig updaten en dan het automatische daarna weer instellen en kijken wat hij doet met de volgende.

Iemand anders nog ideeën?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 23:17
Ik zit er aan te denken een DS214Play aan te schaffen, maar zit nog met twee vraagjes:
1) Hoe zit het met de packages? Ik lees hier en daar dat de ondersteuning slecht was bij launch, maar is dit nog steeds zo?
2) Ik heb twee 1.5TB HDDs. Als ik deze in raid 1 zet en eentje gaat kapot, kan ik er dan gewoon een 2/3TB schijf bij zetten? De extra ruimte heb ik niet meteen nodig, maar op die manier kan ik een mooi natuurlijk verloop creëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Xmoo schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 14:30:
Bij de NAS van Lenovo zit er een applicatie op waarmee je een externe camera kunt aansluiten op de NAS (dmv usb) en die NAS die automatisch kopieert. Is dit ook mogelijk bij Synology (out of the box of via app)?
Ik heb het hier over een camera toestel en niet webcam.

Dus nogmaals. Je sluit een camera aan en alle foto's daarom moeten automatisch gekopieerd worden naar de NAS. Is dit mogelijk bij Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Caelorum schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:02:
Ik zit er aan te denken een DS214Play aan te schaffen, maar zit nog met twee vraagjes:
1) Hoe zit het met de packages? Ik lees hier en daar dat de ondersteuning slecht was bij launch, maar is dit nog steeds zo?
2) Ik heb twee 1.5TB HDDs. Als ik deze in raid 1 zet en eentje gaat kapot, kan ik er dan gewoon een 2/3TB schijf bij zetten? De extra ruimte heb ik niet meteen nodig, maar op die manier kan ik een mooi natuurlijk verloop creëren :)
1) Geen idee

2) Dat is geen probleem. Je kan op dat moment alleen de extra ruimte die de 2 of 3TB schijf biedt niet benutten, maar max de 1,5TB van de andere schijf.

Je kan ook eens kijken naar Synology eigen implementatie van raid Synology Hybrid Raid (SHR).
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/492

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Caelorum schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:02:
1) komt door nieuwe cpu. Synology moet dan eerst de tool chain (als ik naam goed heb) releasen voordat externe apps gemaakt kunnen worden... Zover ik weet zijn er dus geen problemen specifiek gerelateerd aan de play versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Xmoo schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:12:
[...]

Ik heb het hier over een camera toestel en niet webcam.

Dus nogmaals. Je sluit een camera aan en alle foto's daarom moeten automatisch gekopieerd worden naar de NAS. Is dit mogelijk bij Synology.
Geen idee, misschien kan iemand dat testen voor je? Ik heb niet de juiste kabel om mijn camera via usb uit te lezen..

Sommige modellen hebben een sd card slot en speciale kopie knop.. Mijn 213+ heeft dat en nog best vaak gebruikt.. SD Card erin, druk op knop en het wordt volledig gekopieerd.
Misschien is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 23:17
Nee, dat snap ik, maar vroeg me gewoon af of de packages onderhand al zijn omgezet naar x86(_64) of dat ze nog steeds alleen ARM only zijn.

Ik ga eens kijken naar dat SHR. Zo op het oog lijkt het op wat MS doet met Storage Spaces. Dus een soort van software RAID, maar ga mij vanavond eens goed inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Quakie schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:30:
[...]

Geen idee, misschien kan iemand dat testen voor je? Ik heb niet de juiste kabel om mijn camera via usb uit te lezen..

Sommige modellen hebben een sd card slot en speciale kopie knop.. Mijn 213+ heeft dat en nog best vaak gebruikt.. SD Card erin, druk op knop en het wordt volledig gekopieerd.
Misschien is dat een optie?
Ik heb zelf een oudere Synology die dat denk ik niet ondersteund. SD Card is geen optie, moet zo makkelijk mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 16:37
kraades schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:32:
Is wat je bij system information ziet niet de uptime? Dus de tijd vanaf de laatste reboot?

Ik heb een DS211 die nu ook 3.5 jaar 24/7 aan staat.
Met twee WD20EARS disks met 32000 power on hours. Temp is 35 graden.
Vorige maand zijn er net een paar bad sectors op 1 van de disks gekomen.
Dat denk ik niet nee, heb in de System Log gekeken en daar stond dat ie is afgesloten op 26 januari, wellicht een stroomonderbreking door werken in de straat. Uptime is volgens mij de effectieve tijd dat er iemand bestanden op plaatste of er van las.

32000 power on hours zeg je, 223*24 = 5400 uur, ik zit er dus nog ver van. Op basis van dat ene specificatie zit het dus nog snor momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilias1991
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:22
-

[ Voor 99% gewijzigd door Ilias1991 op 10-03-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ilias1991, je mag bij een dergelijk uitgebreide post wat als een 'project' gezien kan worden, ook een eigen topic maken. Dat heb je in het verleden al gedaan: synology ds 214 plus of ds 214 play. Je kunt overwegen je post daar te plaatsen ipv hier, met als voordeel dat het minder storend is dat er dingen door elkaar gaan lopen mocht je veel reacties krijgen op je post. Het is echter aan jou of je dit wilt, zo niet vind ik het zo ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die heeft ie al ;) Synology DS214 Play/+
Blijkbaar zo ongeduldig dat ie meteen is gaan crossposten :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilias1991
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:22
Excuses, dacht dat ik hier vragen kon stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:06

mvds

Totally awesome!

Ilias1991 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:25:
Excuses, dacht dat ik hier vragen kon stellen.
Dat mag ook, dat zeggen ze juist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Heb L2TP aan de gang gekregen op mijn Windows 7 machine. Heb een aantal verschillende "oplossingen" geprobeerd die ik tegenkwam op het www, van Windows firewall aanpassingen tot registry aanpassingen ... maar uiteindelijk was het (voor mijn gevoel) de minst logische: Stoppen/starten van de services "IKE and AuthIP IPsec Keying Modules" en "IPsec Policy Agent" ... Deze startten bij mij al automatisch na een (re)boot van mijn laptop, maar om een of andere vage reden moet ik deze even alsnog een keer stoppen/starten en dan werkt het :/

Onderstaande script (met admin autorisatie) doet dan nu voor mij:
code:
1
2
3
4
5
sc \\localhost stop IKEEXT
sc \\localhost stop PolicyAgent
sleep 2
sc \\localhost start IKEEXT
sc \\localhost start PolicyAgent

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
S913 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:20:
[...]

[...]

Heb L2TP aan de gang gekregen op mijn Windows 7 machine. Heb een aantal verschillende "oplossingen" geprobeerd die ik tegenkwam op het www, van Windows firewall aanpassingen tot registry aanpassingen ... maar uiteindelijk was het (voor mijn gevoel) de minst logische: Stoppen/starten van de services "IKE and AuthIP IPsec Keying Modules" en "IPsec Policy Agent" ... Deze startten bij mij al automatisch na een (re)boot van mijn laptop, maar om een of andere vage reden moet ik deze even alsnog een keer stoppen/starten en dan werkt het :/

Onderstaande script (met admin autorisatie) doet dan nu voor mij:
code:
1
2
3
4
5
sc \\localhost stop IKEEXT
sc \\localhost stop PolicyAgent
sleep 2
sc \\localhost start IKEEXT
sc \\localhost start PolicyAgent
Gaat ik eens proberen......vaag dat dit gebeurt en moet maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een synology die ik puur wil gebruiken als opslag. Ook wil ik hem instellen als plex media server. Ook wil ik er de mysql db van kodi erop draaien. Het downloaden en unrarren e.d. van films en series wil ik laten gebeuren op mn desktop. Er moeten 2 schijven in kunnen minimaal. Hebben jullie tips voor mij welke ik het beste kan nemen rekening houdend dat ik 1080p content via de Plex media server wil aanbieden?

[ Voor 9% gewijzigd door Ferra op 11-03-2015 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:06
ik heb op mijn DS215j vaak dat bestanden in gebruik zijn.

voorbeelden:
  • Als ik 3 willekeurige mappen naar een andere map wil verplaatsen, dan is 1 van de bestanden in gebruik. Als ik dan een minuut wacht en op opnieuw klik, gaat hij wel verder.
  • Als ik een gedownload bestand of map wil renamen, dan gaat dat goed, wil ik hem daarna verplaatsen, bestand in gebruik.
  • Als ik een bestand rename en de map waar het in staat wil renamen, lukt het renamen van de map niet omdat hij dan in gebruik is.
het vreemde is dus dat de gelockte bestanden of mappen, wanneer ik een minuutje niets doe, wel weer verplaatsbaar of hernoembaar zijn. Maar dit is natuurlijk onwijs onhandig als je even snel wat zaken wilt verplaatsen/opschonen.

iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Pusherman_ op 11-03-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ferra schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:22:
Ik ben op zoek naar een synology die ik puur wil gebruiken als opslag. Ook wil ik hem instellen als plex media server. Ook wil ik er de mysql db van kodi erop draaien. Het downloaden en unrarren e.d. van films en series wil ik laten gebeuren op mn desktop. Er moeten 2 schijven in kunnen minimaal. Hebben jullie tips voor mij welke ik het beste kan nemen rekening houdend dat ik 1080p content via de Plex media server wil aanbieden?
Je kan het beter omdraaien... plex op je pc en het downloaden afhandelen op je NAS.

Plex krijgt zelfs een 415+ (quad core NAS) aan het zweten. Als je ondertitels gebruikt moet je NAS stevig aan de bak wat helaas niet 100% lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 17:38
EDIT
Had een backup vraag, maar zie dat er een betere locatie daarvoor is
[Synology] Backup strategieën en tools

[ Voor 79% gewijzigd door Lisadr op 11-03-2015 11:18 ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Pusherman_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:44:
ik heb op mijn DS215j vaak dat bestanden in gebruik zijn.
Hoe verplaats/rename je ze ? Via welk protocol, dsfile etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
DukeBox schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:36:
[...]

Hoe verplaats/rename je ze ? Via welk protocol, dsfile etc ?
Gewoon op m'n win7 of win8 pc via samba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online
Pusherman_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:39:
Gewoon op m'n win7 of win8 pc via samba
Dan heb je vast plugins (video codecs) en/of thumb (preview) tools die de boel vast houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
DukeBox schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:44:
[...]

Dan heb je vast plugins (video codecs) en/of thumb (preview) tools die de boel vast houden.
ik heb caching van thumbs uitgezet, kijken of het verschil maakt
tnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLASH1977
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05-2024
Korte vraag: ik heb een Synology nas en wil graag een share weg laten schrijven naar een share van een Lacie. De backup mag dus gewoon een gedeelde map naar een gedeelde map backuppen (zonder tussenkomst van een pc). Kan dat en zo ja hoe? Ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:11:
[...]

Je kan het beter omdraaien... plex op je pc en het downloaden afhandelen op je NAS.

Plex krijgt zelfs een 415+ (quad core NAS) aan het zweten. Als je ondertitels gebruikt moet je NAS stevig aan de bak wat helaas niet 100% lukt.
Dan moet ik dus alsnog mn 350 watt PC aanzetten voor mn moeder. Ik wil iets hebben wat permanent kan draaien op een laag stroomverbruik...

Ik heb wel nog een Intel NUC liggen die ik wellicht kan inzetten als Plex Media Server? En dan een Synology voor de opslag / couchpotato e.d.? Welke raden jullie me dan aan? Als ik ook 2 schijven erin wil hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door Ferra op 11-03-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Nog mensen issues met de synology DDNS service?
Krijg al ganse dag meldingen dat deze UP/DOWN gaat.. Er is echter helemaal niets aan de hand met de verbinding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 21:30
d--amo schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:29:
Nog mensen issues met de synology DDNS service?
Krijg al ganse dag meldingen dat deze UP/DOWN gaat.. Er is echter helemaal niets aan de hand met de verbinding..
Jep.

Kreeg net een mail :

Beste gebruiker,

Systeem kon het extern IP-adres *** niet registreren op ****.synology.me in DDNS-server Synology. De gerapporteerde oorzaak is [Dit e-mailadres is reeds in gebruik].

met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij mij ook een paar keer vandaag, maar zowel via mijn ddns als quickconnect adres kon ik gewoon bij mijn Synology komen. Blijkbaar duurt het updaten van dns servers langer dan de tijd dat de service onderbroken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik krijg op mijn quick connect (via myds.synology.com) geen verbinding met mijn NAS. Via de de DSfile op mijn android telefoon wel.

Doe ik iets verkeerd? De melding die ik in myds krijg is dat hij gewoon geen verbinding kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Isane schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:51:
[...]

Jep.

Kreeg net een mail :

Beste gebruiker,

Systeem kon het extern IP-adres *** niet registreren op ****.synology.me in DDNS-server Synology. De gerapporteerde oorzaak is [Dit e-mailadres is reeds in gebruik].

met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
Heel me postvak staat vol !

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 21:30
RobbyTown schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:17:
[...]

Heel me postvak staat vol !
:D

Ik kreeg er maar 1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 09:40
Hier ook de Synology DDNS meldingen sinds gisteren, verbinding werkt bij mij ook prima. Denk weer is een storing met de Synology DDNS dienst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ook ik heb de Synology DDNS meldingen.
Constant, verbinding verloren, verbinding hersteld.

héél erg irritant.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Hier een mail of 10 gehad in totaal.

En om neit alleen maar een status van hoeveel mails te posten, ook een vraag.

Ik heb al een tijdje dat mijn ds213+ niet meer in slaapstand gaat. Ik had sabnzbd draaien, echter die staat al stop en de watchfolder stond naar een usb schijf te kijken. Ik hebAudiostation VideoSTation, Photostation, Cloud sync etc draaien. Ik heb verder even geen idee waar ik naar zou kunnen kijken, power isntellingen staan gewoon goed, echter slaapstand komt ie nooit in.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Vannacht was het ook bij mij raak met de DDNS meldingen. Ik verdenk Ziggo die is al weken hard aan het rommelen aan het netwerk.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:27
Ik heb sinds een week een NAS in huis, namelijk de synology DS215j.
Ondertussen de belangrijkste dingen geconfigureerd, en begonnen met bestanden overzetten van mijn pc naar de NAS.
Wat me opvalt is dat de overdrachtsnelheid best laag is. Deze schommelt heel erg, maar gaat gemiddeld met 5 MB/s volgens de broncontrole widget.
Het thuisnetwerk ziet er als volgt uit:
Ziggo modem (zonder router functie) --> sitecom 300n wl351 router (gigabit poorten) --> devolo 650+ powerline (gigabit poort en 600 Mbps snelheid) --> pc (gigabit poort). De NAS zit rechtstreeks op de router aangesloten. Verder zit er in de NAS een wd red 3TB schijf.

Qua intern netwerk zouden de theoretische snelheden dus hoger moeten liggen.
Als ik in de devolo app kijk zie ik dat de snelheden onderling tussen de verschillende powerlines varieren van 250 tot 450 Mbps.
Maar toch behaal ik op de een of andere manier maar een overdracht snelheid van 5MB/s. Zowel via het kopieren van bestanden van de een map op de pc, naar de netwerkmap van mijn NAS, als dat ik het via file station doe in de NAS zelf.

Het zal vast een instelling zijn die ergens niet goed staat, maar ik zou zo snel niet weten wat...
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Het overdragen van al mijn bestanden op deze manier gaat anders wel erg lang duren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Prik eens een laptop in je router met een kabel en zet dan wat test bestanden over naar je NAS. Als het dan wel snel gaat, dan zit het probleem gewoon in de Devolo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:27
Prx schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:51:
Prik eens een laptop in je router met een kabel en zet dan wat test bestanden over naar je NAS. Als het dan wel snel gaat, dan zit het probleem gewoon in de Devolo's.
Een laptop heb ik niet, dus dat gaat het niet worden ;)
Het zou kunnen dat het probleem bij de Devolo's ligt. Speedtest.net zegt dat ik 60-70 Mbps haal over het internet, maar als ik download kom ik meestal hoger uit (7MB/s - 9MB/s) dus dat is vreemd. Ook het interne netwerk tussen de Devolo's is volgens de devolo app hoger (250Mbps-450Mbps afhankelijk van de adapter, heb er 4 in totaal).
Toch zou het me niet verbazen als het aan de Devolo's ligt. Volgens mij heb ik ergens nog wel een lange ethernet kabel liggen, en kan ik proberen om de pc rechtstreeks aan de router te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
NG00 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:02:
Een laptop heb ik niet, dus dat gaat het niet worden ;)
Het zou kunnen dat het probleem bij de Devolo's ligt. Speedtest.net zegt dat ik 60-70 Mbps haal over het internet, maar als ik download kom ik meestal hoger uit (7MB/s - 9MB/s) dus dat is vreemd.
Is niets vreemd aan. Speedtest geeft alleen maar aan hoe snel de verbinding is tussen jouw pc en de speedtest site. Het geeft een indicatie van de snelheid. Een andere server zou nog iets sneller kunnen zijn
Ook het interne netwerk tussen de Devolo's is volgens de devolo app hoger (250Mbps-450Mbps afhankelijk van de adapter, heb er 4 in totaal).
De theoretische max ga je niet halen.
Toch zou het me niet verbazen als het aan de Devolo's ligt. Volgens mij heb ik ergens nog wel een lange ethernet kabel liggen, en kan ik proberen om de pc rechtstreeks aan de router te koppelen.
Sluit het inderdaad uit, en zorg er ook voor dat je het goed test.
Dus de downloadsnelheid test je met grote bestanden, niet met veel kleine.
Pagina: 1 ... 13 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).