Thanks! Zoals ik al zei, het transistor verhaal is erg roestig bij mij helaas.memphis schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:27:
[...]
Allereerst moet je zeker zijn dat je 20k weerstand laag genoeg is om een duidelijk hoog signaal op de versterker te geven. En de Mute mag 12v zijn?
Maar bij transistoren moet je mt de HFE rekenen. Dus je moet de stroom door de collector (Ic) weten wat simpel 12v/20k is.
Dan kan je dmv de HFE de minimaal benodigde basisstroom (Ib)berekenen en moet je basis weerstand (3.3v - 0.6v)/Ib zijn. Gezien toleranties kan je Ib minimaal 2x zo groot houden voor een zekere maximale open sturing van de transistor.
Maar wel een ingewikkelde constructie vanwege de dubbelpolige schakelaar maar als het werkt....
Overigens kan de rasberri de LED zo aansturen?
Verder heb je de weerstanden voor je LED's zo bepaald dat ze iets van 5mA krijgen, 15 tot 20mA lijkt mij normaal....
http://www.diodes.com/_files/datasheets/PAM8610.pdf
Mute wil 2 tot 5 volt hebben om te werken.
De mute werkt tov VCC. Die wil ik in principe voeden met 12V, maar eigenlijk moet alles in het 7-15V range kunnen weken. Die 20K lijkt geen probleem. Ik heb al even getest.
De stroom door Rc wil ik zo laag mogelijk hebben en de spanning dus zo hoog mogelijk. Hoe hoger de spanning over Rc, hoe dichter de mute aansluiting van PAM bij 0V zit toch?
Ib heb ik gecalculeerd op 0,5mA bij 3v. Dat leek mij wel een leuke waarde. De Hfe van een BC550C is typisch 270. Dan zou de transistor de Ic naar rond de 135mA willen sturen toch? Die stroom over die weerstand zou zorgen voor een spanning van 2700V. Dat kan natuurlijk niet, en de transistor clipt dan op Vcc-Vbe toch?
Misschien kan ik hieruit concluderen dat de 20K weerstand veel hoger is dan nodig. Bij een Ib van 0,5mA zou 100 ohm al voldoende zijn niet? Dat zou alleen onnodig veel stroom trekken.
Daarom ook de vraag, wat zijn de meest ideale waarden met bijvoorbeeld dit transistortje? Moet ik uitgaan van een lagere Ib, en/of een hogere Rc?
Een raspberry kan standaard iig 20mA aansturen. Voor indicatie LED's vind ik 5mA meestal zat. Daarom had ik die weerstanden daar ook op berekend.
De dubbelpolige schakelaar zit er zo in omdat ik de mute functie makkelijk wil kunnen in of uitschakelen en de status wil kunnen zien ivm debuggen. Van de schakelaartjes heb ik nog een boel liggen, en ik had geen zin om andere componenten toe te voegen
Edit: Ik ben niet helemaal duidelijk over de "mute" functie. Dit is volgens mij meer een shutdown functie. Ik heb geen idee wat er op dat goedkope Chinese boardje aan componenten rondom deze functie. Door te testen kwam ik er achter dat het bordje zichzelf uitschakelt wanneer 1 van de pinnen op de "sw" aansluiting naar GND wordt getrokken.
[ Voor 6% gewijzigd door SuperKris op 06-01-2017 16:27 ]