Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Daar soldeer je geen printplaten mee hoop ik? :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Met die grof-geweld-Weller kun je wel mooi SMDtjes helemaal (des)integreren in je design. *O* _O-

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Solderen, altijd een mooi item...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p5Qx4RGl.jpg
De Blitz S3 100 Watt soldeerpistool
Mijn Pa kwam in de '70 jaren hiermee aanzetten... en kerstcadeau.

Zo'n soort bout had ik van ook van m'n vader ingepikt... en nog wat gereedschap.
Hij vroeg zich wel eens af waar zijn gereedschap bleef?

Afbeeldingslocatie: https://www.pa3esy.nl/Amroh/Onderdelen/pics/solon-boutje.jpg
Veel gebruikt totdat de punt op was, daarna overgegaan naar JBC 30W (eind '70) JBC 15W (begin '80) en Antec 15W (2014) tot op heden.

Back to Seventies... De Weller soldeerbouten werden veel in de verpakkingsindustrie ingezet.
Voor mijn vader heb ik weleens de verwarmingselementen en punten moeten vervangen, mooi klusje,
maar toen geen enkel benul van de kwaliteit van die bouten.
Wel mooi extra zakgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
LED-Maniak schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:26:
Daar soldeer je geen printplaten mee hoop ik? :X
Ja hoor :)
Nu ja, ik vervang alleen af en toe een item zoals een elco. Het is geen precisie apparaat inderdaad, but it gets the job done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmm, ja kan I guess. Jaren terug ook ooit eens geprobeerd voordat ik echt actief was gaan hobbyen. Mijn vader had ook zo'n apparaat liggen. Het wordt heet, als je hem even aan hebt staan, en op den duur wel heel erg heet. |:( Echt precisie voor printwerk ook niet echt, eerlijk gezegd best knap als je er net herstel werk mee kan uitvoeren :+

Maargoed waar ik voorheen werkte gebruiken we voor SMD 'rework' (kuch: beunen) een verfbrander op standje hoog. Was wel erg snel in alles opwarmen, incl. eventueel kleine passives wegblazen, maar het grotendeel van het spul dat er mee gelast werd werkt nog steeds.
Hoewel er tussendoor ook wel eens iets stopte met werken vanwege die hitte.. :z

Een temperatuur geregeld en verstelbaar soldeer/hotair station in vergelijking is echter wel hemels hoor. Maar ook niet bepaald goedkoop als je zo'n apparaat hoogstens 1x in de maand gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hans1990 op 30-11-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

man man man een maand of meer geleden had een café baas aan mijn pa gevraagd of ik geïnteresseerd was om een verkeerslicht sturing te maken (gewoon groen/oranje/rood). Ik afgewezen want ik had echt geen goesting om zoiets te ontwikkelen. Heeft ie het aan iemand anders gevraagd en ding is al 2 keer stuk gegaan en dan kwam hem af met zo'n speelgoed ding en mijn pa als reactie erop: "als je dat nu eens gebruikt als sturing". Reactie café baas was eerder van dat ie het al gevraagd had en die persoon wou het niet doen :+

Misschien toch eens zeggen dat ik misschien interesse heb om het te maken :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:10
Damic schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:29:
man man man een maand of meer gelden had een café baas aan mijn pa gevraagd of ik geïnteresseerd was om een verkeerslicht sturing te maken (gewoon groen/oranje/rood). Ik afgewezen want ik had echt geen goesting om zoiets te ontwikkelen. Heeft ie het aan iemand anders gevraagd en ding is al 2 keer stuk gegaan en dan kwam hem af met zo'n speelgoed ding en mijn pa als reactie erop: "als je dat nu eens gebruikt als sturing". Reactie café baas was eerder van dat ie het al gevraagd had en die persoon wou het niet doen :+

Misschien toch eens zeggen dat ik misschien interesse heb om het te maken :+
?????? 8)7 |:(

Wat bedoel je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35
Hans1990 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:39:
Hmm, ja kan I guess. Jaren terug ook ooit eens geprobeerd voordat ik echt actief was gaan hobbyen. Mijn vader had ook zo'n apparaat liggen. Het wordt heet, als je hem even aan hebt staan, en op den duur wel heel erg heet. |:( Echt precisie voor printwerk ook niet echt, eerlijk gezegd best knap als je er net herstel werk mee kan uitvoeren :+

Maargoed waar ik voorheen werkte gebruiken we voor SMD 'rework' (kuch: beunen) een verfbrander op standje hoog. Was wel erg snel in alles opwarmen, incl. eventueel kleine passives wegblazen, maar het grotendeel van het spul dat er mee gelast werd werkt nog steeds.
Hoewel er tussendoor ook wel eens iets stopte met werken vanwege die hitte.. :z

Een temperatuur geregeld en verstelbaar soldeer/hotair station in vergelijking is echter wel hemels hoor. Maar ook niet bepaald goedkoop als je zo'n apparaat hoogstens 1x in de maand gebruikt.
Een goed hot air station moet ik nog hebben. Ik zit zo vaak te kutten met mijn kleine punt en tegenwoordig is steeds meer smd. Ze zijn alleen inderdaad erg duur. Of heeft iemand nog een gouden tip? :)
DurkVell schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:29:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk?
Dat is een belg mijn jong. Gewoon even door google translate gooien. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DurkVell schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:29:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk?
Dat je vlaams moet lere :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
chaoscontrol schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:41:
[...]

Een goed hot air station moet ik nog hebben. Ik zit zo vaak te kutten met mijn kleine punt en tegenwoordig is steeds meer smd. Ze zijn alleen inderdaad erg duur. Of heeft iemand nog een gouden tip? :)

[...]
ATTEN 858D ? Kost zo'n 70 euro, is weliswaar geen Weller of JBC maar in ieder geval temperatuurgeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Mich schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:15:
[...]

Nee helaas niet. Ik heb wel gezocht op dit type condensator maar vond niks waar een R bovenaan op stond. Het type eindigt op 8K. Ik had gehoopt een overzicht te vinden waar een waarde of type in stond die eindigt op 8K.

Als ik google op "High Voltage Ceramic Capacitor" vind ik een hoop zelfde soorten maar zie niks met een R.

edit: hmm ik snap het probleem. Die K is de tolerantie en die 8 is het aantal nullen. De waarde is inderdaad verloren gegaan. Zal Samsung deze informatie prijs geven? Waar staat die R voor? Temperatuur coëfficiënt ?
Zou die 8 ook een 3 kunnen zijn? Dat lijkt me logischer want dan gok ik dat er 103K heeft gestaan, ofwel 10nF, een algemene waarde.
Wat betreft spanning, kan 1kV zijn, maar voor de zekerheid zou ik er een van 2kV plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Net twee uur zitten kloten met een breadboard versterkertje die maar niet wilde werken, bleken beide transistors van de eindtrap zo dood als wat te zijn. Niet gek dat er dan niets uit komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Ik had ook een faal: Servotje aangesloten op mijn PIC demoboardje. Deed niets. Bestaande sketch gepakt. Nog niets. Wat klooien en nog eens wat lezen, ohja, PWM output zat op PORTC, niet op PORTA. :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijft altijd leuk; geknutsel! :)

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/6/5506/30597163674_3eac1f3a67_c.jpg
(druk bezig de maximum stappenmotor stroom af te regelen)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:47

Wokschotel

Op 6 wielen

ff een klein vraagje, te klein om een eigen topic over te openen. Ik moet 24VDC (voor LED-verlichting) schakelen met 230V (een KNX-schakelactor). Ik wil het volgende relais inzetten: KR09-230V

Is deze geschikt voor mijn doeleinde?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 10:23
Dat relais is alleen maar bestemd voor het schakelen van AC, het is dus de vraag wat de capabiliteiten met betrekking tot DC zijn. Het schakelen van DC is belastender voor een relais dan het schakelen van AC; als je DC schakelt moet de belasting veel minder dan de 6A die je AC zou mogen schakelen zijn. Zie video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En inmiddels zit de electronica in z'n huisje:
Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/6/5457/31277665322_b440b2cf99_c.jpg
nu weer verder knutselen aan het mechanische gedeelte...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temperatuur van mijn Aoyue 936 lijkt niet helemaal betrouwbaar, of helemaal niet. Ik heb 'm jaren terug een keer gekocht en heb er door omstandigheden niets mee gedaan. Recent heb ik wat projecten opgepakt waar ik een soldeerstation voor nodig heb en zodoende kwam de 936 uit de kast. Eén van de eerste keren sprong de zekering van het station, na vervangen werkt alles zoals je zou verwachten, behalve dus de temperatuur.

Het viel me al op dat ik een behoorlijk hoge temperatuur nodig had om fatsoenlijk te kunnen solderen. Later kwam daarbij dat een pootje op een printplaat soms nauwelijks warm te krijgen was. De ene keer kan ik een hele avond zonder problemen solderen, de andere keer is er geen beginnen aan. In beide gevallen geeft het station aan op temperatuur te zijn. Natuurlijk zijn sommige zaken op een printplaat ook lastiger te solderen omdat ze intern de warmte veel beter weggeleiden, maar het verschil komt ook voor bij hetzelfde onderdeel op dezelfde plaat. De klap op de vuurpijl kwam dit weekend, toen ik zelfs met de maximale temperatuur ingesteld de punt tegen een stukje tin kon houden zonder dat het smolt. Later gingen zelfs de lastige plekken dan opeens wel weer goed. Er valt eigenlijk geen peil op te trekken.

Gezien de Aoyue bekend staat als een degelijk budgetstation ga ik ervan uit dat dit niet normaal is. Ik heb helaas geen thermometer in huis waar ik de temperatuur van de punt mee kan meten, maar die is onderweg. Ondertussen weet ik niet goed wat er eraan kan doen. Is dit een probleem dat bij soldeerstations vaker voorkomt?

Het enige dat ik nu zelf kan verzinnen is het vervangen van het warmte-element, maar wellicht komen de symptomen iemand bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hoe is de ervaring hier met JBC-cardridges (C245) van Ebay? Zoals hieronder van een Poolse verkoper die toch al 10 jaar actief is op Ebay. Zijn ze origineel? (van de vrachtwagen gevallen cq goed dealtje gehad) of zijn ze sourced uit China? (namaak, counterfeit)
Het ziet er van de foto's gezien wel gewoon origineel uit.
- C245-906
http://www.ebay.nl/itm/NEW-SEALED-JBC-TIP-CARTRIDGE-C245-906-FOR-T245-HANDPIECE-FREE-EU-SHIPPING-/291682841225
- pretpakket 10stk naar keuze:
http://www.ebay.nl/itm/10x-BRAND-NEW-JBC-C245-CARTRIDGES-FOR-T245-HANDPIECE-FREE-EU-SHIPPING-/291827911951

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bitshape schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:27:
Hoe is de ervaring hier met JBC-cardridges (C245) van Ebay? Zoals hieronder van een Poolse verkoper die toch al 10 jaar actief is op Ebay. Zijn ze origineel? (van de vrachtwagen gevallen cq goed dealtje gehad) of zijn ze sourced uit China? (namaak, counterfeit)
Het ziet er van de foto's gezien wel gewoon origineel uit.
- C245-906
http://www.ebay.nl/itm/NEW-SEALED-JBC-TIP-CARTRIDGE-C245-906-FOR-T245-HANDPIECE-FREE-EU-SHIPPING-/291682841225
- pretpakket 10stk naar keuze:
http://www.ebay.nl/itm/10x-BRAND-NEW-JBC-C245-CARTRIDGES-FOR-T245-HANDPIECE-FREE-EU-SHIPPING-/291827911951
Polen hebben naar mijn ervaring vaker New Old Stock en bovendien wordt hier (in tegenstelling tot wat Chinezen vaak doen) expliciet gezegd dat het om originele onderdelen gaat. Je geld terugkrijgen wordt dan heel makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Iemand ervaring met een stm32 cortex m0 en deepsleep in MDK? Ik gebruik een stm32f042k6t6 en krijg het niet voor elkaar, vind het allemaal erg vaag. Iemand toevallig een example? Ik kan op google vrij weinig vinden hierover en ik vind de comments in de HAL libraries van STM erg vaag. Ik krijg hem in slaap maar ik begrijp niet hoe ik hem wakker kan laten worden vanuit een uart signaal. Ik gebruik de USART1 op PB6 en PB7. Iemand ervaring en die mij een uitlegje of voorbeeld kan sturen? MVG tjeppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:43:
[...]

Polen hebben naar mijn ervaring vaker New Old Stock en bovendien wordt hier (in tegenstelling tot wat Chinezen vaak doen) expliciet gezegd dat het om originele onderdelen gaat. Je geld terugkrijgen wordt dan heel makkelijk :)
De tips worden door de verkoper aangeduid als Genuine, dus inderdaad mocht het fake zijn, dan sta je sterk.

Maar inmiddels heb ik net een paar binnengekregen van deze verkoper. :D
Het zijn inderdaad originele tips, maar na uitvoerig testen & vergelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er wel een afwijking aanwezig is. ;(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IqhuoB9nvDF1vLRO159C46QA/full.png
De lengte tot de aangegeven visuele 'stop' (driehoekje met streepje links van C245 op tip) wijkt aardig af bij de ebay-tips, waar deze bij al mijn overige (van de importeur afkomstige) tips nagenoeg exact gelijk is. Daardoor lijkt het bij het in de handle monteren van je tip of je de ebay-tips er niet 'volledig' ingezet hebt, of andersom, deze er weer 'te diep' inzit.
Conclusie: de ebay-tips zijn m.i. een 'afgekeurde batch' qua visuele cq functionele afwijking die ik hierboven noem. Vandaar als 'verse productie' terechtgekomen in het 'grijze' circuit. De tips werken wel allemaal prima overigens, dus geen klagen. :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
jctjepkema schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:06:
Iemand ervaring met een stm32 cortex m0 en deepsleep in MDK? Ik gebruik een stm32f042k6t6 en krijg het niet voor elkaar, vind het allemaal erg vaag. Iemand toevallig een example? Ik kan op google vrij weinig vinden hierover en ik vind de comments in de HAL libraries van STM erg vaag. Ik krijg hem in slaap maar ik begrijp niet hoe ik hem wakker kan laten worden vanuit een uart signaal. Ik gebruik de USART1 op PB6 en PB7. Iemand ervaring en die mij een uitlegje of voorbeeld kan sturen? MVG tjeppie
Even snel voor je gekeken, hoewel ik de STM32F0 nooit gebruikt heb.

De UART moet een wake-up signaal generen, soort interrupt. Zoals gebruikelijk op ST chips moet je dat nog wel even instellen en activeren; alles is een optie namelijk.

https://github.com/mocona...rc/stm32f0xx_usart.c#L751

Ik vermoed dat de slaap stand die je wilt gebruiken 'stop mode' heet. Standby is namelijk zonder RAM retention.

Ten eerste moet je de clock van USART1 op HSI of LSI instellen (ik vermoed LSI aangezien hier staat dat HSI en HSE afwezig is). Wat die LSI clock bij jouw is weet ik niet; ik zou die opstarten (waar je ook HSE/PLL doet) ook zeker weten instellen.

Vervolgens in USART_StopModeWakeUpSourceConfig vertellen op welk signaal je wilt wakker worden (waarschijnlijk start bit of RXNE), en vervolgens het StopMode signaal in de USART activeren.

Ik ga er even van uit dat je ook een dergelijke CMSIS library gebruikt. Diegene die ik heb gelinked is wel vrij oud, dus mogelijk zijn er wat functies hernoemd omdat ST dat leuk vindt om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Hans1990 schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:45:
[...]

Even snel voor je gekeken, hoewel ik de STM32F0 nooit gebruikt heb.

De UART moet een wake-up signaal generen, soort interrupt. Zoals gebruikelijk op ST chips moet je dat nog wel even instellen en activeren; alles is een optie namelijk.

https://github.com/mocona...rc/stm32f0xx_usart.c#L751

Ik vermoed dat de slaap stand die je wilt gebruiken 'stop mode' heet. Standby is namelijk zonder RAM retention.

Ten eerste moet je de clock van USART1 op HSI of LSI instellen (ik vermoed LSI aangezien hier staat dat HSI en HSE afwezig is). Wat die LSI clock bij jouw is weet ik niet; ik zou die opstarten (waar je ook HSE/PLL doet) ook zeker weten instellen.

Vervolgens in USART_StopModeWakeUpSourceConfig vertellen op welk signaal je wilt wakker worden (waarschijnlijk start bit of RXNE), en vervolgens het StopMode signaal in de USART activeren.

Ik ga er even van uit dat je ook een dergelijke CMSIS library gebruikt. Diegene die ik heb gelinked is wel vrij oud, dus mogelijk zijn er wat functies hernoemd omdat ST dat leuk vindt om te doen.
Super bedankt, ga ik morgen even mee aan de gang. Hier kom ik dus al heel veel verder mee. Ik gebruik de cmsis library die wordt mee geleverd vanuit cubemx zal vermoedelijk vrij veel daar kunnen instellen.

Ik heb een tijd geleden de overstap van arduino naar mbed gemaakt, en wil voor dit school project een stapje verder. uVision is echter voor mijn docent ook vrij nieuw, en in combinatie met een stm chip kwamen wij er samen niet zo uit.

oh en inderdaad stopmode. Doel is om minimaal verbruik te halen tussen de data die we draadloos moeten versturen. We mogen een gemiddeld verbruik van max 5mA hebben, We moeten echter wel weer verder met het programma wanneer we uit de sleepmode komen. Eventuele vorm van reset is ook mogelijk maar maakt het volgens mij nodeloos ingewikkeld.

Hier kan ik echter stappen mee maken. Hartstikke bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door jctjepkema op 12-12-2016 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
In principe zou de IDE niet veel uit moeten maken. Die is met name van belang bij start up code, linker files en eventuele intrinsics. Maar een compleet andere chip leren kennen is inderdaad wel een flinke stap..
Ik meen dat cubemx inderdaad ook CMSIS bijlevert, maar zoals ik al zei; die libraries worden wel eens opgelapt en gerefactored. Ik zou gewoon even goed zoeken in de USART peripherals naar functies die iets reppen over stop mode of standby.

Low power kan je zo complex maken als je wil :p Als een uC snel (genoeg) van diepe slaap modussen in/uit kan, zou je bvb chip drivers compleet interrupt driven ipv polling kunnen schrijven. Dit kan lonen als er veel tijd tussen zit waar de MCU anders in een while(1) aan het dansen is. Bvb als je een radio modem hebt die op lage baud rate bytes zendt maar ze ook niet kan bufferen (zijn wel enkele RF modules die maar 16 bits diepe buffer hebben).

Naar de aller diepste slaapstand zonder RAM retention en dus resets afhandelen zou ik ook niet doen. Dat is m.i. enkel leuk als je de laatste uA er uit moet persen. Je moet erg goed oppassen wat nou een cold en hot reset is, immers wil je niet je backup SRAM, ofwel je programma state, opnieuw initaliseren.

Ik heb nog even iets verder gelezen, maar je kan de HSI (interne x MHz RC oscillator) ws wel gebruiken als UART clock. Dat is namelijk een uitzondering op wat in pwr.c van CMSIS staat, tenminste volgens de datasheet/user manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bitshape schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:44:
Maar inmiddels heb ik net een paar binnengekregen van deze verkoper. :D
Het zijn inderdaad originele tips, maar na uitvoerig testen & vergelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er wel een afwijking aanwezig is. ;(
Hoe weet je dat het om originele tips gaat als die afwijking aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:42:
[...]

Hoe weet je dat het om originele tips gaat als die afwijking aanwezig is?
Omdat ik meerdere nieuwe en gebruikte originele tips (van de NL-importeur) ernaast heb om 1op1 te vergelijken, ook de verpakking. Ik kan geen verdere verschillen en afwijkingen ontdekken, alleen dat de positie van de visuele stop (driehoekje met streepje) net iets teveel afwijkt, lijkt dus op een misdruk of een machine-instelfout bij de druk zodat deze net buiten JBC's toleranties valt en afgekeurd wordt. ;)
Als je 100% zekerheid wil wbt genuine, zul je toch de retailprijs moeten betalen bij de importeur of bij bvb Weidinger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:18:
De temperatuur van mijn Aoyue 936 lijkt niet helemaal betrouwbaar, of helemaal niet.
Wordt bij deze de temperatuur gemeten met een thermokoppel? MIsschien heeft de opamp dan een te grote input offset voltage drift. (Dit was het geval bij mijn int893.)
Of een potmeter/trimmer is gammel of een slecht contact ergens?

Ik ga hier geen gebruik van maken.

Seed PCBA service $50 off:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
For PCBA order over $100, expires on 10-3-2017

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 14-12-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
jctjepkema schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:54:
[...]

Super bedankt, ga ik morgen even mee aan de gang. Hier kom ik dus al heel veel verder mee. Ik gebruik de cmsis library die wordt mee geleverd vanuit cubemx zal vermoedelijk vrij veel daar kunnen instellen.

Ik heb een tijd geleden de overstap van arduino naar mbed gemaakt, en wil voor dit school project een stapje verder. uVision is echter voor mijn docent ook vrij nieuw, en in combinatie met een stm chip kwamen wij er samen niet zo uit.

oh en inderdaad stopmode. Doel is om minimaal verbruik te halen tussen de data die we draadloos moeten versturen. We mogen een gemiddeld verbruik van max 5mA hebben, We moeten echter wel weer verder met het programma wanneer we uit de sleepmode komen. Eventuele vorm van reset is ook mogelijk maar maakt het volgens mij nodeloos ingewikkeld.

Hier kan ik echter stappen mee maken. Hartstikke bedankt.
Als het helpt kan ik wel een L0, L1 of L4 Nucleo bordje opsturen. Die zijn speciaal gemaakt voor snel wakker worden na een ultra low power slaapje.

Verder kan ik met detail vragen wel helpen als je klem komt te zitten. Stuur maar een PB als dat nodig is.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Weet iemand een (goedkoop) adresje om verschillende SMD sense resistors te kopen?
Ebay bijv?
Heb er niet veel nodig maar wil een klein voorraadje hebben van verschillende waardes.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 10:18
Wat bedoel je met sense resistors? Wil je stroom meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ws current sense resistors inderdaad.

Farnell nummers opzoeken en dumpen in de bestelservice van Mux:

http://onderdelen.muxtronics.nl/

Ongeveer 2.42 euro opslag/verzendkosten, dat valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Current sense resistors inderdaad.

Stom stom... Was die bestel service helemaal vergeten.. bedankt :D

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Hehe, en je was nog wel één van m'n eerste klanten!

Ik moet het eens meer adverteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
mux schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:16:

Ik zou zeggen vraag eens de kosten voor een advertentie op tweakers, natuurlijk met leden korting :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

mux schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:16:

Haha tja heb te weinig nodig om met regelmaat te bestellen dus vergeet ik weleens de goede plekjes.

Het valt me trouwens op dat sommige current sense resistor aardig aan de prijs zijn (paar euro).
Of ik ben verwend met het Chinese spul dat enkele centen kost.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nauwkeurige shunts kosten nou eenmaal geld. Op zich heeft Farnell ook wel dikke marges, dus daar zit ook wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:23
Wat is tegenwoordig een beetje een goede betaalbare labvoeding? Ik heb op dit moment zo'n chinees display blokje met een laptopvoeding, wat opzich werkt maar niet ideaal is. Nu ik wat verder ben met electronica ben ik wel op zoek naar een goede bench power supply.

Bij farnell (http://bit.ly/2hMwM5F) zag ik wel een betaalbaar model staan met meerdere outputs, maar ik heb geen idee of dat nou enigszins kwalitatief goed is. Wat zouden jullie aanraden met een budget tot €200,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Laatst online: 22:02
Bij die farnell voeding zou ik ver weg blijven. Heb met de enkele output versie gewerkt en die was een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:26
ProAce schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:17:
Wat is tegenwoordig een beetje een goede betaalbare labvoeding? Ik heb op dit moment zo'n chinees display blokje met een laptopvoeding, wat opzich werkt maar niet ideaal is. Nu ik wat verder ben met electronica ben ik wel op zoek naar een goede bench power supply.

Bij farnell (http://bit.ly/2hMwM5F) zag ik wel een betaalbaar model staan met meerdere outputs, maar ik heb geen idee of dat nou enigszins kwalitatief goed is. Wat zouden jullie aanraden met een budget tot €200,-?
Kijk eens bij Eleshop

'k Zie nu het Farnell plaatje ... 't Lijkt wel een tweeling :+

Dat Farnell ding lijkt de iets kleinere (3A) uitvoering, maar wel dubbel ... Maar dat ze van dezelfde band komen rollen lijkt ook duidelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 18-12-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Indien je de ruimte hebt zou ik iets lineairs pakken. De goedkopere schakelende labvoedingen zijn meestal niet erg goed.
Zoiets:
http://www.eleshop.nl/labps23023-psu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik zou ook voor linear gaan als je daar de ruimte voor hebt.

Ik heb ook zo'n Farnell voeding (enkel model) , maar bouw kwaliteit intern was niet top (ik meen 230V draden van de on/off switch niet netjes afgewerkt) en elektronisch gezien ook niet de meeste stabiele regeling. Als ik het goed herinner beetje overshoot bij aanzetten op lage belastingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Laatst online: 17-09 18:23
Houtenklaas schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:47:
[...]

Kijk eens bij Eleshop

'k Zie nu het Farnell plaatje ... 't Lijkt wel een tweeling :+

Dat Farnell ding lijkt de iets kleinere (3A) uitvoering, maar wel dubbel ... Maar dat ze van dezelfde band komen rollen lijkt ook duidelijk.
Volgens andere korad artikelen zijn het rebrands van degene die farnell aanbied. En gezien:
Samoht93 schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:41:
Bij die farnell voeding zou ik ver weg blijven. Heb met de enkele output versie gewerkt en die was een drama.
Lijkt me dat geen goed idee.
Samoht93 schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:53:
Indien je de ruimte hebt zou ik iets lineairs pakken. De goedkopere schakelende labvoedingen zijn meestal niet erg goed.
Zoiets:
http://www.eleshop.nl/labps23023-psu.html
Dat is wel een optie, maar ik heb een irreële zwakte voor digitaal instellen :P Maar dit zal idd niet haalbaar zijn binnen budget.

Ik had al bij eleshop en conrad gekeken, zijn er ook andere verkooppunten van dit soort dingen?

[ Voor 5% gewijzigd door ProAce op 18-12-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:26
Ik had al bij eleshop en conrad gekeken, zijn er ook andere verkooppunten van dit soort dingen?
https://www.allekabels.nl.../laboratoriumvoeding.html

Maar geen idee over kwaliteit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Korad = Tenma ja.

Nouja, eigenlijk verwacht ik wel dat interne bouw kwaliteit op orde is, zeker als er CE wordt geclaimed. Ik kan niet herinneren (of nu even checken) of dat er op staat, maar hoe dan ook zorgelijk, aangezien er duidelijk gebreken waren.

De review unit die EEVblog kreeg was overigens ook op den duur stuk, vanwege SOA probleem van de pass transistor. Die is toen aangepast in productie units en zodoende nu te koop. Dat was wel trouwens bij een redelijke killer test; constant resistance of power van een electronic load op een voeding plaatsen die met relais wil schakelen tussen verschillende trafo taps over het spanningsbereik.

Dat kan al aangeven hoe mentaliteit van de fabrikant is t.o.v. testen op robuustheid en specificaties. Ik heb uiteindelijk de voeding wel vanwege de feature set/specs gekocht; maar wel wetende dat bij misbruik zo'n voeding het snel voor gezien houdt (zoals EEVblog heeft laten zien).
(Uiteindelijk kan elke voeding stuk overigens.. ook zo'n mooie Agilent/HP unit. Vooral op hogeschoolen genoeg gezien wegens onwetendheid/onbenulligheid van studenten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samoht93 schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:41:
Wat was het probleem precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Niet erg stabiel veel over en undershoot bij loadsteps.
Bij een EMC test huis hadden ze een keer zo'n ding staan, toen we surge en EFT metingen op een ander apparaat deden werd die voeding een paar meter vederop beïnvloed en gingen de spanning en stroominstellingen alle kanten op. (en de voeding was niet het Device Under Test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samoht93 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:00:
Niet erg stabiel veel over en undershoot bij loadsteps.
Bij een EMC test huis hadden ze een keer zo'n ding staan, toen we surge en EFT metingen op een ander apparaat deden werd die voeding een paar meter vederop beïnvloed en gingen de spanning en stroominstellingen alle kanten op. (en de voeding was niet het Device Under Test)
Gek, de diverse reviews lijken er best over te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
Voor niet al te speciale dingen zal die wel prima werken. Maar zou deze voeding niet pakken wanneer je motoren wil aansturen/voeden of dingen waar je grote load steps hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:26:
[...]

Gek, de diverse reviews lijken er best over te spreken.
Heb je het dan over diepgaande reviews? Of over de gemiddelde YouTuber die wat zegt over de kleur van de behuizing en de plaatsing van de knoppen, en als hij tijd over heeft nog ff een multimeter er in steekt en concludeert dat de aangegeven spanning klopt?

Mijn ervaring is dat goeie reviews van dit soort producten vaak nauwelijks te vinden zijn. Wat ook niet gek is, want je hebt best wat verstand van zaken en dure apparatuur nodig om zo'n ding écht te kunnen testen.

• Ploink
Goedkope labvoedingen weken achtereen maximaal belasten overleven ze meestal niet. Twee in serie of parallel schakelen kun je ook beter niet proberen. We hadden in ons lab op den duur een heus voeding kerkhof :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De laatste tijd fors meer aan het solderen geslagen. (zowel reparatiedingetjes, alsmede nieuwe projectjes).
Eerder al het soldeerboutpuntafveegbolletje als handig hulpje getipt.

Nu ook nog een hittebestendig siliconenmatje laten komen (via BG). Afmetingen 23 x 34 cm en idd hittebestendig; de hete soldeerboutpunt smelt er geen gat in. d:)b
Voor net iets meer dan 6 euro had ik 'm in huis en dit keer slechts 8 dagen levertijd via Banggood (Priority Direct Mail)

Afbeeldingslocatie: https://img.banggood.com/images/oaupload/banggood/images/5C/CC/dc24e974-a27b-c6db-a186-27fbb9675764.jpg

Die opstaande randjes zijn idd handig; ik had altijd last van weg stuiterende schroefjes en connectorpinnetjes... >:)
Omdat het siliconenmateriaal ook enigszins ruw/sticky is, glijden dingen niet zo snel weg en hoef je niet ieder draadje wat je aan het vertinnen bent, eerst vast te zetten met een soldeerklem o.i.d.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 21:31

BoAC

Memento mori

Dat is idd wel een erg handig matje idd :) Heb je ook een url waar die te krijgen is?
Ik heb een tafel die een beetje schuin afloopt.. naja dan begrijp je het wel, alle anden vol en alles rolt naar je toe :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Alstublieft, dankuwel: http://www.banggood.com/3...ir-Station-p-1105515.html
Let op; diverse verkopers/prijzen en vaak kun je een coupon claimen voor 15% korting op 'Welding Equipment'
Coupon Code: 'WELDTOOL'

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35
Mooi ding, zocht al een tijdje naar een nette oplossing om mijn ESD mat wat beter te kunnen ontzien bij het solderen. Gelijk een besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Is dat matje wel antistatisch?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Geen aardpunt in zicht = nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Een tijdje geleden heb ik dc-dc convertertje gekocht op ebay. Deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/4fsAAOSwa-dWqmma/s-l1600.jpg

De CV instelling is vrij makkelijk te vinden, multimeter eraan draaien een de potjes en kijken of er iets gebeurt. De CV heb ik gevonden, dat is de rechter pot op bovenstaande foto. De andere pot doet de CC, en met wat experimenteel ronddraaien kun je er voor zorgen dat sommige dingen wel of niet werken.

Ik wil nu eigenlijk alleen min of meer precies weten waar de CC op ingesteld is. Ik heb er namelijk een Raspberry Pi aan hangen met een USB hubje en daar hangt weer een USB webcam aan (PS2 Eyetoy). Als ik de RPi0 + hub + cam los aan m'n labvoeding hang zie ik dat ie ongeveer 0.4A trekt, niet zo heel veel dus. Alles werkt dan ook, inclusief webcam.

Hang ik 't geheel echter aan deze converter dan werkt m'n webcam niet, komt niet eens in de hardware lijst voor.

Is er iemand die wellicht ervaring met deze module heeft? Of misschien weet hoe ik kan bepalen waar de CC op staat afgesteld?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het een CC regelaar heeft gewoon met een amperemeter op de uitgang meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

memphis schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:17:
Als het een CC regelaar heeft gewoon met een amperemeter op de uitgang meten.
Normaliter doe je ampere's toch in-line meten met een load? Maw, uitgang plus op multi, uitgang multi (-) aan een load ingang en de load uitgang aan de min? Hoe ga je dat doen zonder load?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Ik heb eigenlijk een vraag die voor mij al jaren onbeantwoord is, en die ik ook nogal onduidelijk vind op internet te vinden. Misschien dat ook wel omdat ik verkeerde zoektermen gebruik.

Maar goed de vraag:

Voor 2017 staat 10nm als goal in de chip industrie. Nu komt mijn vraag, houd die 10nm nou de transistor grote in(diagonaal)? Of is dat de breedte van een spoor in het silicon? Ik vond zo 123 niet een antwoord en vroeg het me toch wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
C.44 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 21:05:
[...]

Normaliter doe je ampere's toch in-line meten met een load? Maw, uitgang plus op multi, uitgang multi (-) aan een load ingang en de load uitgang aan de min? Hoe ga je dat doen zonder load?
Bij mijn oude vertrouwde Delta Elektronika labvoeding werkt de CC-mode als volgt:
Uitgang kortsluiten, display omschakelen naar Ampère weergave en dan met de regelknop de stroom instellen op de gewenste maximale waarde.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2016 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:29:
[...]

Bij mijn oude vertrouwde Delta Elektronika labvoeding werkt de CC-mode als volgt:
Uitgang kortsluiten, display omschakelen naar Ampère weergave en dan met de regelknop de stroom instellen op de gewenste maximale waarde.
Mij is op de opleiding Elektrotechniek(HBO) altijd geleerd niet de uitgang te kortsluiten, maar met load de stroom helemaal dicht te schroeven en het vermogen op te laten komen. Eventueel een "reeële weerstand" gebruiken voor het instellen van de stroom maar absoluut niet kortsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Als we het over een labvoeding hebben, heb je die load nergens voor nodig. Een labvoeding moet gewoon CC bij 0V kunnen doen, in een keiharde sluiting. Anders heeft CC weinig nut voor het doen van smoke tests e.d.

Verder is de stroom opdraaien altijd verstandig ten behoeve van piek stromen in DUT of zuinig zijn op de voeding zelf (bvb SOA van pass transistor).

Heb je een voeding die geen CC tot 0V kan doen, heb je uiteraard wel een nader te specificeren load nodig. Hoe dat Ebay bordje in elkaar zit weet ik niet.. mooie foto voor de rest :z Maar aangezien het chinees is, staat het er vaak mooier/anders/incompleet op dan dat het is.

Het kan misschien ook een instelbare current limiet zijn, of een geimproviseerde foldback op het feedback netwerk. In beide klinkt dat niet echt kortsluitvast. (Zie bvb lm22672 die maximum output short circuit voltage heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jctjepkema schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:13:
Ik heb eigenlijk een vraag die voor mij al jaren onbeantwoord is, en die ik ook nogal onduidelijk vind op internet te vinden. Misschien dat ook wel omdat ik verkeerde zoektermen gebruik.

Maar goed de vraag:

Voor 2017 staat 10nm als goal in de chip industrie. Nu komt mijn vraag, houd die 10nm nou de transistor grote in(diagonaal)? Of is dat de breedte van een spoor in het silicon? Ik vond zo 123 niet een antwoord en vroeg het me toch wel af.
Sowieso is het (gedeeltelijk) een marketing term, en ook in de geschiedenis heeft die wat verschillende betekenissen gehad. In principe in planaire technologieën (zeg maar alles t/m 28nm ongeveer, de standaard mosfet die gewoon een platte gate heeft) is het de minimum gate lengte van een transistor. Al kan ik ze altijd wel weer wat kleiner tekenen dan dat, dus eigenlijk weet ik niet zeker of ze bij productie nog iets groter weer worden, of dat ze iets kleiner dan het nummer van de technologie gemaakt worden.

Maar 10nm zijn allemaal finfets. (14nm is STM nog bezig met planaire devices op basis van FDSOI, maar korte google levert op dat die ook uit de race stappen en niet kleiner meer gaan dan dat). Maar bij Finfets zijn ze schijnbaar helemaal random getallen bij hun nodes aan het invullen, en zijn de gate lengtes significant groter dan het getalletje. En dan hebben ze nog wel goede performance omdat doordat de gate veel meer rond het kanaal zit, ze het beter kunnen controleren.

Edit: Half pitch van memory density wordt/werd inderdaad ook gebruikt. Maar of dat bij finfets waar is durf ik ook niet te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 24-12-2016 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
jctjepkema schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:13:

Maar goed de vraag:

Wikipedia: 22 nanometer

Eerste alinea legt het uit, weliswaar voor 22 n m maar het idee blijft hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
Sissors schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:57:
[...]

14nm is STM nog bezig met planaire devices op basis van FDSOI, maar korte google levert op dat die ook uit de race stappen en niet kleiner meer gaan dan dat
Ik denk dat het wel kleiner kan, geen voordelen meer oplevert. Finfet is vooral om de lek naar beneden te krijgen en dit zal bij kleinere planaire technieken vast een te groot nadeel worden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de andere apparatuur langzaamaan ingevuld te hebben ben ik op zoek naar een functiegenerator die veel waarde voor zijn geld biedt en niet duur is. Momenteel heb ik alleen een 555-bordje om een blokgolf te genereren. Handig, maar verre van zaligmakend. Het echte werk is me momenteel echter een beetje te dol. Dan kom je dus bij het Chinese werk uit.

Qua goedkope Chinese opties lijken er twee voor de hand te liggen, de FG-200 en de wat duurdere MHS5200A. Beide zijn uiteraard niet perfect, maar de eerste lijkt het minimaal bruikbare te zijn, terwijl het tweede (zeker met modificatie) al wat serieuzere performance biedt. Dat is wel wat voorbij wat ik momenteel nodig heb en qua scope ook kan gebruiken, maar qua prijs scheelt het dan weer niet ontzettend veel.

Hebben jullie ervaringen, ideeën of adviezen op dit vlak?
mcDavid schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:50:
Heb je het dan over diepgaande reviews? Of over de gemiddelde YouTuber die wat zegt over de kleur van de behuizing en de plaatsing van de knoppen, en als hij tijd over heeft nog ff een multimeter er in steekt en concludeert dat de aangegeven spanning klopt?

Mijn ervaring is dat goeie reviews van dit soort producten vaak nauwelijks te vinden zijn. Wat ook niet gek is, want je hebt best wat verstand van zaken en dure apparatuur nodig om zo'n ding écht te kunnen testen.
Op het EEV-forum leken ze er best over te spreken, buiten de eerste misser dan uiteraard.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 00:03
base_ schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:44:
Is dat matje wel antistatisch?? :P
Nee, sterker nog, ook het matje wat ze verkopen als 'ESD' (exact zelfde uitvoering maar dan zwart) is gewoon NIET antistatisch.

Sterker nog, je kunt er papiersnippers mee van tafel trekken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Histamine schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:59:
Wikipedia: 22 nanometer

Eerste alinea legt het uit, weliswaar voor 22 n m maar het idee blijft hetzelfde
Moderne scaling heeft eigenlijk niks meer te maken met echte feature sizes, maar wordt berekend als de wortel van de transistordichtheid per oppervlak vergeleken met planar tech. Dus zeg dat je op 22nm planar 1600 transistoren per vierkante µm kwijt kunt, dan wordt een finfet-technologie waar 10000 transistoren op hetzelfde oppervlak mono-Si kwijt kunnen 10nm genoemd. Ondanks dat de daadwerkelijke afmetingen van individuele transistoren überhaupt sterk wisselen en eigenlijk niks 10nm meet.

Overigens is dit altijd al het geval geweest. Neem een Intel Broadwell E5: 7.2 miljard transistoren op 456mm2. Dat zijn gemiddeld maar 15 transistoren per vierkante micron, oftewel een average feature size van honderden nanometers. Geen wonder; de helft van het silicium wordt al ingenomen door contacten en buffers (grote feature sizes, een contact is makkelijk 100x100 micron, een I/O totem pole is 10x10 micron), maar op de rest is ook maar een minimaal deel zo klein. En het wordt nog duidelijker als je kijkt naar hoe het schaalt: theoretisch 2x zoveel transistoren per oppervlak (bijv. 20->14nm) betekent in werkelijkheid maar 20-30% oppervlakte-reductie of dichtheidsverbetering, en dat is bij gunstige ontwerpen.

Het is dus zoals altijd veel complexer dan één getalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Bedankt voor deze heldere uitleg!
mux schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:56:
Met andere woorden: Marketing.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:56:
[...]

Moderne scaling heeft eigenlijk niks meer te maken met echte feature sizes, maar wordt berekend als de wortel van de transistordichtheid per oppervlak vergeleken met planar tech. Dus zeg dat je op 22nm planar 1600 transistoren per vierkante µm kwijt kunt, dan wordt een finfet-technologie waar 10000 transistoren op hetzelfde oppervlak mono-Si kwijt kunnen 10nm genoemd. Ondanks dat de daadwerkelijke afmetingen van individuele transistoren überhaupt sterk wisselen en eigenlijk niks 10nm meet.

Overigens is dit altijd al het geval geweest. Neem een Intel Broadwell E5: 7.2 miljard transistoren op 456mm2. Dat zijn gemiddeld maar 15 transistoren per vierkante micron, oftewel een average feature size van honderden nanometers. Geen wonder; de helft van het silicium wordt al ingenomen door contacten en buffers (grote feature sizes, een contact is makkelijk 100x100 micron, een I/O totem pole is 10x10 micron), maar op de rest is ook maar een minimaal deel zo klein. En het wordt nog duidelijker als je kijkt naar hoe het schaalt: theoretisch 2x zoveel transistoren per oppervlak (bijv. 20->14nm) betekent in werkelijkheid maar 20-30% oppervlakte-reductie of dichtheidsverbetering, en dat is bij gunstige ontwerpen.

Euh een contact van 100x100 micron? Of bedoel je pads? Want met contacts wordt normaal de verbinding tussen laagste metaal en de daadwerkelijke devices bedoelt. En die zijn een heel stukje kleiner :P. (Alsnog behoorlijk formaat overigens, en neemt flink gedeelte van de totale mosfet in beslag). 100x100 micron is ook voor een pad een flink formaat, maar wel in die orde ja.

Overigens keek ik net naar wat CPU die foto's, maar verbaasd me dat ik geen flip chip pads erbovenop zie zitten. Ik neem dan maar aan dat op schaal van een complete CPU de overhead van pads aan de zijkant meevalt, of dat die daar alsnog boven de IO circuits zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Je zou denken dat er een keer een einde aan zit te komen. Waar ligt de grens, krijgen we sub 5nm of wat is de volgende stap?

[ Voor 46% gewijzigd door Puch-Maxi op 05-01-2017 15:56 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ze hebben nu al problemen dat electronen door de isolatie gaan tunnelen. En het is met belichten steeds lastiger. ASML is nu bezig met EUV (Extreme Ultra Violet). Maar op een gegeven moment word de golflengte de beperkende factor. Een bedrijf als Mapper is bezig met etsen met electronenbundels.
De volgende stap zullen waarschijnlijk quantum computers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:49:
Je zou denken dat er een keer een einde aan zit te komen. Waar ligt de grens, krijgen we sub 5nm of wat is de volgende stap?
Dat roepen mensen wel vaker, maar de grap is natuurlijk dat men gedreven wordt door de noodzaak (lees: de markt). Men heeft geen miljarden geïnvesteerd omdat het wel aardig laaghangend fruit was. De huidige stappen zijn zwaarbevochten geweest en ieder op zich een vooraf schijnbaar onneembare hindernis. Toch vond men iedere keer weer een oplossing. Loop je echt tegen een harde grens aan, dan wordt een alternatief pad opgetuigd en kan het verhaal weer verder.

Je zag hetzelfde bij kloksnelheid versus core-count: de rek was uit het eerste, dus ging men over op het laatste. Bij harde schijven en datadichtheid zie je een soortgelijk verhaal.
Mr_gadget schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:58:
Ze hebben nu al problemen dat electronen door de isolatie gaan tunnelen. En het is met belichten steeds lastiger. ASML is nu bezig met EUV (Extreme Ultra Violet). Maar op een gegeven moment word de golflengte de beperkende factor. Een bedrijf als Mapper is bezig met etsen met electronenbundels.
De golflengte is allang een probleem. Dat is opgelost door de maskers zo te vormen dat ze niet noodzakelijk het patroon dat je wilt hebben weerspiegelen, maar eentje dat interferentie veroorzaakt en zo details oplevert die je met directe projectie nooit had kunnen verkrijgen. Dat is dan weer alleen mogelijk omdat je genoeg rekenkracht tegen het terugrekenen van het eindresultaat naar een masker kunt gooien, uiteraard dankzij andere even knappe ontwikkelingen daarvoor.

Magie mag dan niet bestaan, maar het ligt er toch wel verdomd dicht tegenaan.
Mr_gadget schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:58:
Optische technologie in een chip wordt/is ook nog wel een ding. Daar valt een hoop leuks mee te doen terwijl ze uitvogelen hoe quantumcomputers nou zouden moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sissors schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:29:
[...]

Euh een contact van 100x100 micron? Of bedoel je pads? Want met contacts wordt normaal de verbinding tussen laagste metaal en de daadwerkelijke devices bedoelt. En die zijn een heel stukje kleiner :P. (Alsnog behoorlijk formaat overigens, en neemt flink gedeelte van de totale mosfet in beslag). 100x100 micron is ook voor een pad een flink formaat, maar wel in die orde ja.

Overigens keek ik net naar wat CPU die foto's, maar verbaasd me dat ik geen flip chip pads erbovenop zie zitten. Ik neem dan maar aan dat op schaal van een complete CPU de overhead van pads aan de zijkant meevalt, of dat die daar alsnog boven de IO circuits zitten.
Hm, da's een interessant verschil in semantiek. Als vuil academicus die nog nooit met chipontwerp bezig is geweest ken ik alleen cadence van practica, en daar wordt 'pad' en 'via' alleen voor meuk buiten de chip gebruikt. Chip-level pads heten dan contacts.

Op een chip-flip zie je meestal geen pads omdat die er ofwel afgesneden zijn (houd maar eens een lengteschaal langs veel die shots en vergelijk die met de gepubliceerde waarden - er mist een flinke rand om de chip heen), ofwel ze gebruiken extra metalliseringslagen en een land grid array bovenop de chip, waardoor je niks zou kunnen zien als ze daar niet onder duiken. Recent is er ook wat ontwikkeling in de geheugenwereld met chip vias waardoor onderop pads kunnen hebben (of zowel boven- als onderop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als vervolg op soldeerboutpuntafveegbolletje en het handige-ehtweak-smelt-geen-gaten-meer-in-z'n-werkblad-siliconenmatje, nu een 250grams rol met 60/40 loodsoldeer 1mm dik.
Met de couponcode 'WELDTOOL' voor 4,60 EURO (m.a.w. een kiloprijs <20EUR/kg) een koopje!. En dit keer in 10 dagen in huis (uiteraard gratis verzenden via banggood)

Op die manier blijft 't leuk; die chinese knutselspullen! *O* voor je elektronica DIY...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:26:
Als vervolg op soldeerboutpuntafveegbolletje en het handige-ehtweak-smelt-geen-gaten-meer-in-z'n-werkblad-siliconenmatje, nu een 250grams rol met 60/40 loodsoldeer 1mm dik.
Met de couponcode 'WELDTOOL' voor 4,60 EURO (m.a.w. een kiloprijs <20EUR/kg) een koopje!. En dit keer in 10 dagen in huis (uiteraard gratis verzenden via banggood)

Op die manier blijft 't leuk; die chinese knutselspullen! *O* voor je elektronica DIY...
Let er wel op dat Chinese flux nogal kan wisselen van kwaliteit. Een kleinere doorsnede is eventueel ook nog handig voor het fijnere werk. Zelf werk ik eigenlijk niet met 1 mm en liever met iets als 0,7 mm, maar het hangt er ook vanaf wat je doet en wat je voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:47:
[...]

Hm, da's een interessant verschil in semantiek. Als vuil academicus die nog nooit met chipontwerp bezig is geweest ken ik alleen cadence van practica, en daar wordt 'pad' en 'via' alleen voor meuk buiten de chip gebruikt. Chip-level pads heten dan contacts.
Inderdaad, wij noemen pads degene voor de buitenwereld, via's alles tussen de metaallagen, en contacts alles van de onderste metaallaag naar de feitelijke devices.
Op een chip-flip zie je meestal geen pads omdat die er ofwel afgesneden zijn (houd maar eens een lengteschaal langs veel die shots en vergelijk die met de gepubliceerde waarden - er mist een flinke rand om de chip heen), ofwel ze gebruiken extra metalliseringslagen en een land grid array bovenop de chip, waardoor je niks zou kunnen zien als ze daar niet onder duiken. Recent is er ook wat ontwikkeling in de geheugenwereld met chip vias waardoor onderop pads kunnen hebben (of zowel boven- als onderop).
Makes sense :).

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
ehtweak schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:11:
De laatste tijd fors meer aan het solderen geslagen. (zowel reparatiedingetjes, alsmede nieuwe projectjes).
Eerder al het soldeerboutpuntafveegbolletje als handig hulpje getipt.

Nu ook nog een hittebestendig siliconenmatje laten komen (via BG). Afmetingen 23 x 34 cm en idd hittebestendig; de hete soldeerboutpunt smelt er geen gat in. d:)b
Voor net iets meer dan 6 euro had ik 'm in huis en dit keer slechts 8 dagen levertijd via Banggood (Priority Direct Mail)

[afbeelding]

Die opstaande randjes zijn idd handig; ik had altijd last van weg stuiterende schroefjes en connectorpinnetjes... >:)
Omdat het siliconenmateriaal ook enigszins ruw/sticky is, glijden dingen niet zo snel weg en hoef je niet ieder draadje wat je aan het vertinnen bent, eerst vast te zetten met een soldeerklem o.i.d.
Ziet er erg handig uit. Besteld!

• SuperKris
Ik heb 2 vraagjes... Solderen doe ik genoeg. Ik ben zeer tevreden over mijn Toolcraft ST-50Dsoldeer station dat ik al jaren gebruik.

Heel soms wil ik echter ook wel eens SMD solderen of desolderen. Dat is met een normale bout natuurlijk niet te doen, dus ik ben op zoek naar een hete lucht station. Ik zal deze zeer weinig gebruiken dus mijn eisen zijn niet erg hoog. Ik zit de denken aan een goedkoop chinees apparaatje van aliexpress of banggood in de prijsklasse van 50 euro. Iemand tips?

Ik heb ik moeite met het desolderen van componenten. Ik gebruik zo'n standaard pompje van conrad maar het blijft erg lastig om al het tin hier mee op te zuigen. Welke betaalbare alternatieven kennen jullie?

• memphis

memphis

Met lucht SMD solderen lijkt mij lastiger dan met een bout, misschien moet je even op zoek gaan naar de juiste punt en het gebruik van flux maakt dat soort werk ook makkelijker.
Solderen met een oven is dan denk ik de betere optie.

Voor het desolderen gebruik ik zuiglitze, werkt in ieder geval beter dan zo'n pompje, beter zijn de speciale desoldeer-bouten maar een beetje prijzig voor wat hobbywerk.

• Hans1990
  • Niet online
Met een soldeerbout kan je prima diverse maten SMD solderen.. 0402, 0.5mm QFP, SC-70, kan prima met de hand. Ook op PCBs zonder soldermask. Vereist alleen wel een beetje oefening.
Het probleem met hot air voor het allerkleinste spul (0402, e.d.) is dat je het onderdeel snel wegblaast.
Bij groter spul zit je met het toevoegen van tin. Pasta "reflowen" met hot air zou ik ten zeerste afraden. Daarvoor bestaan reflow ovens.

QFN en DFN met de hand reworken is wel handiger met hot air. Maar met name QFN niet onmogelijk met de hand, mits je PCB is voorbereid. Het GND vlak onder het IC vrijlaten aan de andere kant van de PCB, en vervolgens via die kant heet stoken (mits je doorgemetalliseerde gaten hebt):
YouTube: QFN reflow without hot air

Desoldeer pompjes heb ik ook een hekel aan. Vooral bij SMD niets meer waard. Goed litze met flux coating gaat veel makkelijker. Soms is het niet verkeerd om weer iets nieuw tin toe te voegen voor wat extra flux.

Desoldeer bouten zijn vaak duur en ook weer voor TH werk. Als je desoldeert om de print/connector te behouden kan dat voor professionele doeleinden snel terugbetalen (vooral als je ziet hoeveel tijd en geld prototyping kan kosten - 1 proto besparen verdient zoiets al dubbel en dwars terug). Voor de hobby is het al gauw 'te'.

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 29-12-2016 13:28 ]

• Stefan.Z
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:34
Ik heb een vraagje,

Momenteel ben ik bezig om met een ESP-01 drie 5 volt lasers te schakelen. Ik had in gedachte om dit met een transistor te doen. Alleen aangezien GPIO 0 Pin graag hoog wil zijn tijdens het opstarten kom ik hiermee in de knoop. Ook ben ik aan het proberen geweest met een relay, dit lukte ook niet goed. Heeft iemand misschien een schema hoe je dit het beste simpel kan doen? Pin 2 gebruiken is ook geen optie, want daar hangt een servo aan. Kan iemand mij misschien hiermee de goede weg op helpen?

Edit: Heb de oplossing gevonden, met behulp van 2 transistors en een pull up resistor.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan.Z op 04-01-2017 16:13 . Reden: oplossing toegevoegd ]

Skoftig

• Hans1990
  • Niet online
Buffer zoals SN74HCT125 gebruiken (of vergelijkbare 74xx125 chip).

Met alle inputs hoog is de output high-Z, en kan je die met een pulldown 0 maken.
Als je in uC daadwerkelijk gaat schakelen kan je de OE op juiste level zetten.

Dat betekent dat als alle ingangen hoog of laag zijn, de output altijd laag is, en dus uit.

Je zou ook je I/O definities om kunnen keren, als je geen extra GPIO over hebt. Maar dan moet de I/O ook nergens eventjes laag gemaakt worden (bvb in een bootloader oid)

• SuperKris
memphis schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:09:
Met lucht SMD solderen lijkt mij lastiger dan met een bout, misschien moet je even op zoek gaan naar de juiste punt en het gebruik van flux maakt dat soort werk ook makkelijker.
Solderen met een oven is dan denk ik de betere optie.

Voor het desolderen gebruik ik zuiglitze, werkt in ieder geval beter dan zo'n pompje, beter zijn de speciale desoldeer-bouten maar een beetje prijzig voor wat hobbywerk.
Ik heb het vooral ook over desolderen. Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk in. Ik heb deze gekocht als experimentje. Ik zal laten weten hoe deze bevalt!

Zuiglitze ben ik zelf niet zo fan van. Met de pomp krijg ik vaak een beter resultaat.
Hans1990 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:26:
Met een soldeerbout kan je prima diverse maten SMD solderen.. 0402, 0.5mm QFP, SC-70, kan prima met de hand. Ook op PCBs zonder soldermask. Vereist alleen wel een beetje oefening.
Het probleem met hot air voor het allerkleinste spul (0402, e.d.) is dat je het onderdeel snel wegblaast.
Bij groter spul zit je met het toevoegen van tin. Pasta "reflowen" met hot air zou ik ten zeerste afraden. Daarvoor bestaan reflow ovens.

QFN en DFN met de hand reworken is wel handiger met hot air. Maar met name QFN niet onmogelijk met de hand, mits je PCB is voorbereid. Het GND vlak onder het IC vrijlaten aan de andere kant van de PCB, en vervolgens via die kant heet stoken (mits je doorgemetalliseerde gaten hebt):
YouTube: QFN reflow without hot air

Desoldeer pompjes heb ik ook een hekel aan. Vooral bij SMD niets meer waard. Goed litze met flux coating gaat veel makkelijker. Soms is het niet verkeerd om weer iets nieuw tin toe te voegen voor wat extra flux.

Desoldeer bouten zijn vaak duur en ook weer voor TH werk. Als je desoldeert om de print/connector te behouden kan dat voor professionele doeleinden snel terugbetalen (vooral als je ziet hoeveel tijd en geld prototyping kan kosten - 1 proto besparen verdient zoiets al dubbel en dwars terug). Voor de hobby is het al gauw 'te'.
Een nieuw onderdeel op een nieuwe PCB is inderdaad niet zo moeilijk met een normale bout, maar bij een foutje herstellen of desolderen vind ik het al snel lastig worden met een bout omdat het lastig is om meer dan 1 eilandje tegelijk te verhitten.

Mooi filmpje! dat is creatief soldeerwerk!

Ik heb tevens wat flux besteld om eens mee te spelen. Eigenlijk gebruik ik dat nooit, maar het zou sommige dingen toch makkelijker moeten maken.

• SuperKris
Stefan.Z schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:53:
Ik heb een vraagje,

Momenteel ben ik bezig om met een ESP-01 drie 5 volt lasers te schakelen. Ik had in gedachte om dit met een transistor te doen. Alleen aangezien GPIO 0 Pin graag hoog wil zijn tijdens het opstarten kom ik hiermee in de knoop. Ook ben ik aan het proberen geweest met een relay, dit lukte ook niet goed. Heeft iemand misschien een schema hoe je dit het beste simpel kan doen? Pin 2 gebruiken is ook geen optie, want daar hangt een servo aan. Kan iemand mij misschien hiermee de goede weg op helpen?
Ik snap je probleem niet voldoende. Met ESP ben ik nog niet voldoende bekend, maar wel met Arduino. Van Arduino ken ik het door jou geschetste probleem niet.

Heb je het over een pulsje van enkele ms waar je vanaf moet, of moet de pin gewoon altijd hoog blijven, en wil je dit inverteren?

In het eerste geval kan je misschien een iets doen met een condensator die even moet opladen om vervolgens een transistor in geleiding kan brengen die je GPIO aansluit op je volgende transistor/fet.

Als je gewoon wil inverteren kan dat natuurlijk altijd met een simpele transistor, of FET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:52
Lijkt me dan eerder dat de micro die pin tristate. Dan kun je met een pull-down resistor klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Mijn testapparatuur en toebehoren slingeren altijd behoorlijk rond en ik wil alles eens in een koffertje gaan bouwen samen met wat extra apparatuur. Ik zal aan een 4HE 19" flightcase te denken. Ik wil daar ook een paar goedkope lab voedingen inbouwen. Ik heb al een goede voor het betere werk, dus deze zijn echt voor er bij.

Op aliexpress heb ik al goedkope LM317-LM337 bordjes gevonden. Deze zijn lineair en dat is op zich fijn, maar ik heb inmiddels eigenlijk best goede ervaringen met schakelende voedingen.

Het voordeel van schakelende voedingen is dat je die dingen vaak kan voeden met alles van een oude laptop adapter tot een goede oude ringkern. Ook worden ze niet warm en zijn klein.

Zijn jullie bekend met goedkope bordjes (€5-15,-) die positieve EN negatieve spanning kunnen leveren. Dit tot een volt of 15 kunnen, en tenminste 1A kunnen leveren? Oh ja, en relatief makkelijk instelbaar zijn met een potmetertje. Ze hoeven van mij trouwens ook niet tot 0V te gaan. Een paar V minimum is ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:43:
Na de andere apparatuur langzaamaan ingevuld te hebben ben ik op zoek naar een functiegenerator die veel waarde voor zijn geld biedt en niet duur is. Momenteel heb ik alleen een 555-bordje om een blokgolf te genereren. Handig, maar verre van zaligmakend. Het echte werk is me momenteel echter een beetje te dol. Dan kom je dus bij het Chinese werk uit.

Qua goedkope Chinese opties lijken er twee voor de hand te liggen, de FG-200 en de wat duurdere MHS5200A. Beide zijn uiteraard niet perfect, maar de eerste lijkt het minimaal bruikbare te zijn, terwijl het tweede (zeker met modificatie) al wat serieuzere performance biedt. Dat is wel wat voorbij wat ik momenteel nodig heb en qua scope ook kan gebruiken, maar qua prijs scheelt het dan weer niet ontzettend veel.

Hebben jullie ervaringen, ideeën of adviezen op dit vlak?
Heeft iemand hier verstandige of slimme dingen over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Of ook zelf bouwen met een XR2206? Ik denk dat die chinese bordjes wel met die chip werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:04:
Of ook zelf bouwen met een XR2206? Ik denk dat die chinese bordjes wel met die chip werken.
De allergoedkoopste kitjes wel. De FG-200 lijkt gebaseerd op een AVR-chip en de MHS-5200A heeft zelfs een heuse FPGA aan boord.

Ik weet niet helemaal of ik trek heb in zelfbouw. Ondertussen ben ik alleen maar bezig met gereedschap en niet met daadwerkelijke projecten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:46:
[...]

Heeft iemand hier verstandige of slimme dingen over te zeggen?
Ik weet niet wat je precies zoekt, maar zoiets is in ieder geval erg goedkoop: http://www.ebay.com/itm/D...10000MHz-US-/171812317597 :)

Geen idee of het wat is.

[ Voor 3% gewijzigd door DurkVell op 04-01-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
DurkVell schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:58:
[...]

Ik weet niet wat je precies zoekt, maar zoiets is in ieder geval erg goedkoop: http://www.ebay.com/itm/D...10000MHz-US-/171812317597 :)

Geen idee of het wat is.
10000MHz... uhuh.... 8)7

ze zullen wel 10kHz bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij is het deze: http://www.scienceprog.com/avr-dds-signal-generator-v20/
• Frequency adjusting steps: 1, 10, 100, 1000, 10000Hz;
• DDS frequency range is from 0 to 65534Hz that is more than enough for testing audio circuits and other tasks.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Ik zie dat er tegenwoordig een nieuwere versie is van de ws2812 led strips. Namelijk de ws2813 die na wat google-fu de volgende voordelen schijnt te hebben:
  • Any pixel's failure won't affect signal transfer and its total emitting effct. Unless two
    consecutive adjacent LED is Broken
  • Integrated capatior and resistance enable the circuit of pcb is more simple ,easy to
    make
  • 250us or more of reset time, it won't cause wrong reset while interruption, it work on
    the lower frequency and inexpensive MCU
  • Refresh Frequency updates reach to 2KHz, Low Fram Frequency and no Flicker
    appear in HD Video Camera, improving excellent display effect.
Nu was mijn idee om voor een voorgevel met 8 ramen en een breedte van ongeveer 2m per raam slimme led strips op het plafond te hangen om na sluitingstijd als het donker is de belettering/plakfolie op de ramen (zeg maar dit idee maar dan flink groter en hoger (metertje of 3 denk ik)) er wat beter uit te laten komen / op te laten vallen.

Lang verhaal kort; ik was dus van plan om 12v ws2812 strips te gebruiken ipv 5v om iets makkelijker de hele boel van stroom te kunnen voorzien (gaat toch al gauw om een watt of 140 max, zeg 100w, bij 60 30 leds/m). Ik kan alleen helaas geen 12v versie van de ws2813 vinden op aliexpress. Vooral punt 1 is wel een flink voordeel zeker bij strips van 2m, helemaal als je ze een beetje netjes weg wil werken en anders de hele boel moet demonteren om een kapotte led eruit te knippen. Wat is wijsheid ?

1. gewoon voor de vertrouwde ws2812 gaan of ws2813 en het extra gedoe voor de noodzaak voor meer voedingspunten voor lief nemen ?

2. bij welke lengte wordt het voeden van de strip van beide kanten aangeraden ? Las ergens dat met 12v je makkelijk 2m van één kant kunt voeden en dat dat bij 5v niet afdoende is ? klopt dit?

3. iemand tips in general om dit soort lengtes aan led strips te voeden ? ik zat te denken aan 3 á 4 laptop voedingen met evt. buck converter naar 12v en dan per 2 ramen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik schaam mij eigenlijk een beetje voor deze vraag, omdat ik beter zou moeten weten. Sinds mijn opleiding zo'n 8 jaar geleden heb ik alleen geen transistor meer aangeraakt.

Zie onderstaande schets. De transistor moet de SW aansluiting van de PAM naar GND trekken om de mute te activeren. Dit wordt aangestuurd door een Raspberry Pi die via een GPIO een hoog (3V3) of laag afgeeft.

Dit werkt zo, maar hoe optimaal zijn de gekozen waardes voor de Rc en Rb. Dit onderwerp is voor mij te roestig om mij te herinneren naar welke waarden je moet streven.

Is dit trouwens de beste manier om dit te doen, of kan dit makkelijker?

GPIO mute PAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DurkVell schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:58:

Geen idee of het wat is.
Gezien de extreem wisselende kwaliteit van de signalen waag ik me niet aan apparatuur die niet een beetje fatsoenlijk getest is. Ik hink een beetje op twee gedachten: of ik koop een goedkoop prul en upgrade later naar een heel echte generator, of ik koop nu iets als de MHS-5200A die heel fatsoenlijk presteert - zeker voor het geld - maar die het natuurlijk niet haalt bij het echte spul. De prijs is dan ook minstens een factor 4 lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joelluijmes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Klein vraagje over een datasheet van een condensator. Ik volg de datasheet van een LM2596 om te gebruiken in een geschakelde voeding. Daarin staat voor het kiezen van de Cin dat de voltage rating minimaal 1.5 x Vin moet zijn, in mijn geval is dat 1.5 x 24V = 36V.

Nu filterde ik op lage ESR en kwam op de volgende capacitor: http://nl.farnell.com/pan...-180uf-63v-rad/dp/2079301
Met de volgende datasheet: http://www.farnell.com/datasheets/1897635.pdf

Nu staat in de datasheet een tabel met de W.V. met de impedantie. Nu is de vraag bij welke W.V. moet ik kijken? Is dat de gespecificeerde voltage van de condensator, die ik vond 63V, of staat het voor het voltage waarop die gebruikt wordt? (Ik neem aan dat W.V. voor Working Voltage staat namelijk)

Een stuk uit de tabel:
Afbeeldingslocatie: https://lensert.com/rkZjYgaBx

[ Voor 4% gewijzigd door joelluijmes op 06-01-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SuperKris schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:32:
Ik schaam mij eigenlijk een beetje voor deze vraag, omdat ik beter zou moeten weten. Sinds mijn opleiding zo'n 8 jaar geleden heb ik alleen geen transistor meer aangeraakt.

Zie onderstaande schets. De transistor moet de SW aansluiting van de PAM naar GND trekken om de mute te activeren. Dit wordt aangestuurd door een Raspberry Pi die via een GPIO een hoog (3V3) of laag afgeeft.

Dit werkt zo, maar hoe optimaal zijn de gekozen waardes voor de Rc en Rb. Dit onderwerp is voor mij te roestig om mij te herinneren naar welke waarden je moet streven.

Is dit trouwens de beste manier om dit te doen, of kan dit makkelijker?

[afbeelding]
Allereerst moet je zeker zijn dat je 20k weerstand laag genoeg is om een duidelijk hoog signaal op de versterker te geven. En de Mute mag 12v zijn?

Maar bij transistoren moet je mt de HFE rekenen. Dus je moet de stroom door de collector (Ic) weten wat simpel 12v/20k is.

Dan kan je dmv de HFE de minimaal benodigde basisstroom (Ib)berekenen en moet je basis weerstand (3.3v - 0.6v)/Ib zijn. Gezien toleranties kan je Ib minimaal 2x zo groot houden voor een zekere maximale open sturing van de transistor.

Maar wel een ingewikkelde constructie vanwege de dubbelpolige schakelaar maar als het werkt....

Overigens kan de rasberri de LED zo aansturen?

Verder heb je de weerstanden voor je LED's zo bepaald dat ze iets van 5mA krijgen, 15 tot 20mA lijkt mij normaal....

http://www.diodes.com/_files/datasheets/PAM8610.pdf
Mute wil 2 tot 5 volt hebben om te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 06-01-2017 15:36 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 113 Laatste