• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ben nu met fritzing aan het oefenen, mooi programma om een beetje mee te klooien (kwam erop om het te gebruiken via de tweakers vraagfunctie). Nou had ik gisteren op papier een voorstelling gemaakt van de pcb en leek me virj overzichtelijk en logisch. Maar nadat ik het schema had ingevoerd, wordt de pcb er niet echt overzichtelijker op met dat spinneweb en ondebekende vormpjes..Is er een bepaalde techniek voor om die printbanen netjes te rangschikken in fritzing, of wordt het makkelijker als ik eerst de onderdelen alvast bestel? Hoe doen jullie dat?

[ Voor 23% gewijzigd door govie op 22-09-2016 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
govie schreef op donderdag 22 september 2016 @ 01:16:
Ben nu met fritzing aan het oefenen, mooi programma om een beetje mee te klooien (kwam erop om het te gebruiken via de tweakers vraagfunctie). Nou had ik gisteren op papier een voorstelling gemaakt van de pcb en leek me virj overzichtelijk en logisch. Maar nadat ik het schema had ingevoerd, wordt de pcb er niet echt overzichtelijker op met dat spinneweb en ondebekende vormpjes..Is er een bepaalde techniek voor om die printbanen netjes te rangschikken in fritzing, of wordt het makkelijker als ik eerst de onderdelen alvast bestel? Hoe doen jullie dat?
Ik teken altijd alles met de hand. Nix geen autoroute. En ook geen schema als een spinnenweb.
Teken puur een schema als referentie , op basis daarvan begin ik te tekenen.
ICs met meer dan 400pinnen. En daar vlakbij hoofdstroom van enkele honderden amperes geen probleem

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:33:
[...]

Ik teken altijd alles met de hand. Nix geen autoroute. En ook geen schema als een spinnenweb.
Teken puur een schema als referentie , op basis daarvan begin ik te tekenen.
ICs met meer dan 400pinnen. En daar vlakbij hoofdstroom van enkele honderden amperes geen probleem
Ja, heb ik ook gedaan. Eerst op papier een logische indeling gemaakt op basis van 1 laag, aangezien ikzelf geen ervaring heb met meerdere lagen. Het zal ook wel makkelijker en goedkoper zijn. Er wijzigen nog wel veel zaken maar een spoilertje staat hieronder. Het kost me veel moeite, ik ben veel vergeten maar het is leuk om te doen.
Ik moet nog een nieuwe part maken in fritzing een mic2941A regulator in to-220-5 uitvoering. Daarnaast nog veel controles en checks, er moeten nog 3 voltmeters op geintergreerd worden van ebay en veel poetswerk.
Toch moet ik leren en beter te zoeken via google, zo kwam ik dit tegen http://fritzing.org/learning/ . Had ik zelf eventueel ook wel op kunnen komen, laat goed de onzekerheid zien als je daar via google niet op uitkomt. }:O Als het uiteindelijk ook echt functioneert t.z.t. dan ben ik koning van de kluizenaars voor een dag!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VmdbPxy.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door govie op 23-09-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik raak wel wat geirriteerd van fritzing dat ik nu parts zelf moet aanmaken in half-afgebakken apple software zoals inkscape. Het is niet prettig werken en ik voel me geirriteerd. Bijvoorbeeld een basisrelais zoals de Raylex LQ-12S Bestaat niet, wel een 3x zo grote variant qua oppervlakte maargoed, ik heb daar niet veel aan in dit project. En dan moet ik ook nog een standaard to220-5 component zelf maken alsmede de potmeter. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik meer tijd kwijt ben met het eigen maken van "ruk apple software" zoals inkscape dan fritzing zelf. 8)7

Waar halen jullie die parts vandaan of maken jullie al die shitty parts zelf, ook in inkscape? Ik maak het wel af maar ik wordt er helemaal kriegel van.

[ Voor 26% gewijzigd door govie op 25-09-2016 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Fritzing is geen serieuze EDA... niemand gebruikt het. Zelfs EAGLE is beter (en dat zegt een hoop!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
mux schreef op zondag 25 september 2016 @ 17:49:
Fritzing is geen serieuze EDA... niemand gebruikt het. Zelfs EAGLE is beter (en dat zegt een hoop!)
Aha thx! Wel, ik maak dit project wel af op fritzing en schakel dan over op iets anders (kicad/sprintlayout of weet ik veel). In ieders geval een goede leeropdracht om erin te komen. Ik heb nu bij gebrek aan beter een andere potentiometer en relais geselecteerd die overeen komen met afmetingen binnen fritzing (=sparkfun leverancier). Moet ik alleen nog een to220-5 patroon op mijn pcb aanmaken.

- 80*100mm pcb.
- Komen 3 voltdisplays van ebay (31mm breed & 6 euro totaal) letterlijk over de c4,c5,c6 condensatoren gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zIO5lQU.jpg

Degene die pcb's vaker ontwerpen lachen zichzelf een deuk natuurlijk als ze dat zien. Kicad is gewoon een stuk ingewikkelder op het eerste gezicht, vandaar dat ik ben begonnen met fritshit. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Je merkt het zelf al; Fritzing! heeft niet eens de basic tools aan boord om printplaten te ontwerpen. Het is een tekentool, voor het maken van presentaties of het uitleggen van simpele dingen. Crocodile Clips heeft vergelijkbare tools.

Het kost wat tijd om gewend te raken aan alle programma's, maar je EDA is bij uitstek een programma dat je je hele carrière lang zowat dagelijks zult gebruiken. Het heeft zin om daar tijd in te steken :)

Dat wil trouwens niet zeggen dat betere tools magisch alle onderdelen die je ooit nodig hebt aan boord hebben, integendeel zelfs. De standaardlibraries zijn altijd wat beperkt. Maar een goede tool herken je doordat het heel snel en gemakkelijk is om nieuwe onderdelen aan te maken, zowel in de schema-editor als in je layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:22
govie schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:28:
[...]

Aha thx! Wel, ik maak dit project wel af op fritzing en schakel dan over op iets anders (kicad/sprintlayout of weet ik veel). In ieders geval een goede leeropdracht om erin te komen. Ik heb nu bij gebrek aan beter een andere potentiometer en relais geselecteerd die overeen komen met afmetingen binnen fritzing (=sparkfun leverancier). Moet ik alleen nog een to220-5 patroon op mijn pcb aanmaken.

- 80*100mm pcb.
- Komen 3 voltdisplays van ebay (31mm breed & 6 euro totaal) letterlijk over de c4,c5,c6 condensatoren gemonteerd.

[afbeelding]

Degene die pcb's vaker ontwerpen lachen zichzelf een deuk natuurlijk als ze dat zien. Kicad is gewoon een stuk ingewikkelder op het eerste gezicht, vandaar dat ik ben begonnen met fritshit. 8)
Gebruik zelf designspark. Gratis en je kan vrij eenvoudig componenten aanmaken. Als ik je print ontwerp zo bekijk inderdaad :'( :'( :'( Gewoon opnieuw beginnen met een echt goed pakket. Designspark of Eagle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verkeerd topic

[ Voor 93% gewijzigd door RobV op 25-09-2016 20:30 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Inderdaad fritshit, maar wel een leerzame ervaring om erin te komen. :*) Ik heb gekeken naar diverse software tools, het wordt Kicad omdat ik andere software lastiger of niet aan de praat krijg op mijn systeempje zonder moeite. het wordt ook aangeboden via de software manager van linxumint, dus dan weet je dat alles op en top werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Even een vraagje; ik probeer vanaf 12V DC een 220V AC Led lamp (Nittio) te laten draaien, zonder de lamp open te maken en de AC/DC conversie te bypassen. Nu heb ik verschillende boostconverters, maar degene die ik qua afmeting wil gebruiken, gaat maar tot 40V DC.

Als ik een boostconverter pak die tot 95V DC gaat (maar voor mijn toepassing fysiek te groot is), gaat de lamp branden vanaf 44V, en kan ik het voltage terugdraaien tot 35V voordat de lamp weer uitgaat. Het probleem is dus dat de lamp bij dat voltage echter niet "opstart". Weet iemand waardoor dat komt? Ergens een onderdeel dat eerst bij +40V getriggerd moet worden?

Hier een teardown van de betreffende lamp:

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 27-09-2016 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Roamor schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:26:
Even een vraagje; ik probeer vanaf 12V DC een 220V AC Led lamp (Nittio) te laten draaien, zonder de lamp open te maken en de AC/DC conversie te bypassen. Nu heb ik verschillende boostconverters, maar degene die ik qua afmeting wil gebruiken, gaat maar tot 40V DC.
Er zijn ook "kleine" step-up converters die tot 50V gaan.
http://www.ebay.com/itm/X...8aa80e:g:Nr0AAOSwYaFWcy~T

[ Voor 59% gewijzigd door costo op 28-09-2016 01:15 ]

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Het zijn beide Mitutoyo 500-196-30 schuifmaten, maar zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q9is9fw82nUNlCxIoENX7pk9/thumb.jpg
Hint: de onderste is een echte...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Merk je het ook qua nauwkeurigheid ed?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zijn er nog wat leuke ideeën voor lui qua 12-16 jaar? Ik medebegeleid nu een klein groepje met interesse in elektrodingen. Moet dus niet overdreven moeilijk zijn, maar wel leerzaam. Mag wel iets kosten. Weet niet precies een budget, maar enkele tientjes mogen zeker geen probleem zijn.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Springuin schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:48:
Het zijn beide Mitutoyo 500-196-30 schuifmaten, maar zoek de verschillen:
[afbeelding]
Hint: de onderste is een echte...
De bovenste is een Mitutoyo 500-196-20, een iets ander model, maar daar zijn inderdaad wel nepperts van op de markt volgens deze blog.

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 29-09-2016 22:07 ]

• itcouldbeanyone
  • Laatst online: 12-09 21:49
Amanoo schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:59:
Zijn er nog wat leuke ideeën voor lui qua 12-16 jaar? Ik medebegeleid nu een klein groepje met interesse in elektrodingen. Moet dus niet overdreven moeilijk zijn, maar wel leerzaam. Mag wel iets kosten. Weet niet precies een budget, maar enkele tientjes mogen zeker geen probleem zijn.
mischien iets van een zoemer met een 555je ?
of https://electrosome.com/solar-tracker-system-using-lm358/
en dan dat je met je hand het motortje kan laten draaien, in de richting van je hand.
simpel, maar lijkt voor de kinderen erg futureristisch.

ik ben op zoek naar een simpel schematje of modulletje om mijn scope galvanisch gescheiden te maken.
is hier iets voor, of heeft dit erg grote impact op de nauwkeurigheid.

Ben niet slim, maar wel dom

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je scope via aan scheidungstrafo?

De Conrad had vroeger elektronica dozen voor beginners.
https://www.conrad.nl/nl/...ouwpakketten-c212006.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Meten zou wel leuk zijn ter vergelijking. Ik heb ook nog een gewone low budget vernier schuifmaat, maar hoe doe je dat goed? Want ik vermoed dat de neppe van vergelijkbare kwaliteit is als de meeste low-budget schuifmaten en verwacht dat de verschillen klein zijn.
Ploink schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:07:
[...]

De bovenste is een Mitutoyo 500-196-20, een iets ander model, maar daar zijn inderdaad wel nepperts van op de markt volgens deze blog.
Wel, op de achterkant staat 500-196-30, dus dan is de zaak nog interessanter en is het een neppe 500-196-20 die als 500-196-30 verkocht wordt. Nu ik hem met een -20 vergelijk klopt dat inderdaad wel beter met een echte.

Ik heb hem op amazon.de gekocht als 500-196-30 en ik had in mijn achterhoofd de verhalen over neppe 500-196-20's wel zitten. Toen ik hem binnenkreeg toch even gechecked en alles wat je uit die verhalen zag klopt:
- Batterij geinstalleerd en een losse batterij
- Batterijen zijn LR44 ipv SR44, zelfs de verpakking van de losse batterij zegt SR44, maar de daadwerkelijke batterij is een LR44
- Het inspectiecertificaat is gekopieerd en aangepast: alle letters zijn wat rafelig, muv het typenummer en serienummer, die dus aangepast zijn. Het interessante is dat de inspectieresultaten zelf ook rafelig zijn, terwijl die voor elk geproduceerd ding anders zouden moeten zijn.
- Kwaliteit van het label aan de achterkant is niet goed genoeg, de resolutie van de QR code is niet voldoende strak om leesbaar te zijn.
- De layout van het display klopt niet: mitutoyo heeft alle cijfers even groot, de neppert heeft een klein 5je in inch mode.

De verkoper heeft inmiddels het geld al teruggegeven, en nu wil hij graag de schuifmaat terug hebben. Ik ben nog even aan het zeker stellen dat hij eerst de verzendkosten betaalt voordat ik verstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Voor een oscilloscope rond de 500€, is de DS1054Z nog steeds de populairste keuze veronderstel ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:52
Als je voor de welbekende 'modificatie' gaat sowieso wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35
LED-Maniak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:38:
Heb een een voorbeeld van het protocol? Wel al eea uitgezocht over MQTT maar nog niet in de praktijk gebruikt. Dan ga ik er meteen mee aan de slag. :)

Extern voeden heb ik aan gedacht! Er zitten aansluitingen op voor een externe voeding die direct de batterij op kan laden. Moet je wel even zo'n kleine laadmodule van een euro in het huisje stoppen en een gaatje boren voor de externe draad.
Gisteren de sensor ontvangen. Was even klooien voor ik op het Greenthumb wifi kon, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Zag MQTT al tussen de opties staan, maar op mijn broker kwam nog niks binnen. Zou dat al moeten werken of moet ik nog even met HTTP aan de gang? Is er al enige documentatie hoe de HTTP POST en/of GET gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Thedr schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:30:
[...]

Gisteren de sensor ontvangen. Was even klooien voor ik op het Greenthumb wifi kon, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Zag MQTT al tussen de opties staan, maar op mijn broker kwam nog niks binnen. Zou dat al moeten werken of moet ik nog even met HTTP aan de gang? Is er al enige documentatie hoe de HTTP POST en/of GET gebruikt kunnen worden?
Oh sorry, ik had jou nog niet gestuurd hoe het werkte. :F

Ik zal het even in een DM delen. :)

Voor een voorbeeldje van online loggen en wat je met de data kan, kan je hier kijken:
http://greenthumb.protoart.net
user = testuser
pass = testpass

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik was bijna door m'n hobbyvoorraad verbindingsdraad heen (diverse kleurtjes).

Kom ik een complete rol kruisverbindingsdraad 5x0.5 tegen bij de locale kringloopwinkel. Maar liefst 5 x 200m = 1 kilometer knutseldraad voor 7 euro.
Nog nieuw in de (stoffige) krimpfolie. *O* Met de tekst "Pope Venlo Holland"

Nog uit de tijd dat CCA niet was uitgevonden. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Grrr, 1 stom klein gelijkrichtertje nodig, is stuk.
Dus ik graaf in de voorraad e-waste, vind een print van een oude UPS, precies zo'n gelijkrichter!
Soldeer hem er af, breekt het pootje af :( Moet ik alsnog op internet zo'n onderdeeltje bestellen wat nog minder kost dan de postzegel :')

Nouja, zal nog kijken of er op mijn werk nog iets ligt, of ghetto style 4x 4007 diode er in solderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
_ferry_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 22:36:
Dus ik graaf in de voorraad e-waste, vind een print van een oude UPS, precies zo'n gelijkrichter!
Soldeer hem er af, breekt het pootje af :( Moet ik alsnog op internet zo'n onderdeeltje bestellen wat nog minder kost dan de postzegel :')

Nouja, zal nog kijken of er op mijn werk nog iets ligt, of ghetto style 4x 4007 diode er in solderen :+
Toevallig deze week hetzelfde gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 22:36:

Zelf 2 grote dozen vol staan van materiaal dat klaar staat om te desolderen, nu alleen nog de tijd en de moeite om dat te doen...

Gelukkig heb ik wel een desoldeerstation inclusief pomp en verwisselbare tips dat maakt het iets minder vervelend werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja vroeger had ik ook een hoop zooi staan, oude radio's enzo, je kent het wel.
Jaar terug terug flink aan het ruimen gegaan, heb nog wel oude computerhardware staan, maar dat staat allemaal gesorteerd in dozen op een pallet, klaar om ingeleverd te gaan worden als e-waste. En tja, in die geschakelde voedingen zitten ook geen gelijkrichters.
Scheelt wel een hoop ruimte, al die rommel weg (Al staat er nog genoeg :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35
Ik heb nog maar 1 doos computermeuk en 1 doos sloopmeuk in de garage. Dat is meestal genoeg maar als je net een bepaalde part zoekt zit het natuurlijk nergens op. :+ Murphy enzo.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Ik kan het mezelf eigenlijk niet voorstellen dat het niet zo is maar ik vraag het toch maar even.

Ik heb de http://www.princeton.com.tw/Portals/0/Product/PT2257.pdf (pt2257 i2c audio volume regelaar) Ik wil deze verwerken in een voorversterker, waarbij ik een aparte powersupply wil toevoegen voor de microcontroller en leds. Nu mijn vraag, Is het mogelijk dat ik de grond van deze twee circuits, voorversterker & microcontroller, niet verbind? Ik had dacht ik gelezen dat ik deze apart van elkaar zou moeten houden ivm storing en dergelijke, kan me echter voorstellen dat dat met dit ic technisch gezien niet zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
Ground moet je verbinden; als je dat niet wilt zijn er twee opties:
- Filteren (ferriet)
- I2C isolator toepassen
Let er op dat het loskoppelen van de ground niet per definitie tot beter resultaten leidt. PCB layout is belangrijk als je noise wilt beperken.

[ Voor 38% gewijzigd door Springuin op 13-10-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Springuin schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:09:
Ground moet je verbinden; als je dat niet wilt zijn er twee opties:
- Filteren (ferriet)
- I2C isolator toepassen
Ook nog een ander idee qua volume digitaal regelen, waarbij eventueel wel gescheiden circuits zijn? Anders ga ik filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
Er vanuitgaande dat je geen rare dingen doet in het circuit: ik zou zelf een goed verbonden ground plane pakken; de voeding van je volumeregelaar en andere analoge delen goed filteren, dan zou je van je microcontroller weinig last moeten hebben.
Je zou eventueel voor een SPI volumeregelaar kunnen kiezen, dan heb je allemaal unidirectionele signalen en kun je optocouplers gebruiken ipv een lastigere bidirectionele i2c isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de laatste tijd bezig met servo motoren,dus ik wil graag een korte puls als input.Ik gebruik een Motion detection als input maar als ik snel mijn vinger snel voorbij haal blijft het signaal tot 5sec aan. Hoe kan ik deze inkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Motion detector modificeren tot een kortere puls of zelf 1 maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
jctjepkema schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:11:
[...]

Ook nog een ander idee qua volume digitaal regelen, waarbij eventueel wel gescheiden circuits zijn? Anders ga ik filteren.
Wat dacht je van een ALPS motor potentiometer? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met opocouplers kan je alle kanten op, zo zij er volume regel IC's via up/down pulsen, met een rotary encoder tot zels een seriele input. Sigalen via een optocoupler aten lopen en je bent gescheiden.

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 13-10-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
_ferry_ schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:39:
[...]En tja, in die geschakelde voedingen zitten ook geen gelijkrichters.[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tv2liMHQLCh0RWVHozlEuwmf/full.png
Gejat van Mux :P

Maar er zitten toch gewoon gelijkrichterbruggen voor de PFC? Misschien hebben echt de meest hippe voedingen wel actieve gelijkrichters trouwens, maar 90% van de schakelende voedingkjes toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

marcop23 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:17:
[...]

[afbeelding]
Gejat van Mux :P

Maar er zitten toch gewoon gelijkrichterbruggen voor de PFC? Misschien hebben echt de meest hippe voedingen wel actieve gelijkrichters trouwens, maar 90% van de schakelende voedingkjes toch niet?
Dat is waar.

Maar ik trok er 2 open (oude PSU's), en daar ontdekte ik alleen diodes in :(
Of helemaal geen (oude UPS) , maar dan zal het wel SMD aan de onderzijde zijn geweest ofzo, want 1 had dus wel het juiste modelletje gelijkrichter er in zitten.
Zal er nog een paar open maken dan maar, misschien zit er toch nog wat tussen...

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2016 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:46:
Ik ben de laatste tijd bezig met servo motoren,dus ik wil graag een korte puls als input.Ik gebruik een Motion detection als input maar als ik snel mijn vinger snel voorbij haal blijft het signaal tot 5sec aan. Hoe kan ik deze inkorten?
iets dergelijks?
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/SafRJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 22:25
of the "good old" NE555 die je gebruikt als one shot.

Misschien nog wel even een fetje aan de input om het signaal te inverteren.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
verschillende manieren ja.
De term die je zoekt is in feite:
"one shot Monostable Multivibrator"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Laatst online: 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

Omdat ik geen zin heb in chinese voedingen vraag ik het hier even.

Voor een ledstrip ben ik op zoek naar een 12v 8A voeding. Mag meer A zijn, niet minder.
Enige probleem is dat hij buiten in een schuur komt, dus hij moet wel waterdicht zijn.
Ik kan werkelijk waar alleen maar chinese meuk vinden, of nederlandse winkels die chinese meuk verkopen.
Iemand een idee waar te zoeken?

ps. Liefst met stekker(s), maar losse kabeltjes eruit is ook goed.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
painkill schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 02:48:

Voor een ledstrip ben ik op zoek naar een 12v 8A voeding. Mag meer A zijn, niet minder.
Enige probleem is dat hij buiten in een schuur komt, dus hij moet wel waterdicht zijn.
Ik kan werkelijk waar alleen maar chinese meuk vinden, of nederlandse winkels die chinese meuk verkopen.

PC voeding iets? Kun je gewoon een degelijke van kopen. 12v doen ze meestal wel 20A. (En dan in een waterdichte behuizing stoppen.)

[ Voor 3% gewijzigd door chaoscontrol op 17-10-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/...aste-spanning-514471.html

Anders Meanwell iets? http://www.meanwell.nl/?gclid=CNjui-Cp4c8CFULnGwodedYPsg

En je kunt altijd van Ebay nog een voeding van de Dell Optiplex SX260/270 kopen, niet echt waterdicht maar zeker genoeg om in een schuur te hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Iemand al ervaring met het laten CNC frezen van aluminium voor de hobby?
Ik wil 3 onderdelen laten frezen maar als ik dat bij een shop in NL neerleg kost mij dat >700 euro.

Dacht dat ik dit laatst ergens bij een van de chinezen gezien had maar kan het niet meer vinden helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 24-10-2016 15:56 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31

Ik kocht voor dat soort toepassingen voedingen van oude TFT-schermen bij de kringloopwinkel. €2,50 voor een voeding van 12V 5A ofzo. Is niet waterdicht als in IP66 o.i.d., maar voor in een schuur prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 22:25
LED-Maniak schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:55:
Iemand al ervaring met het laten CNC frezen van aluminium voor de hobby?
Ik wil 3 onderdelen laten frezen maar als ik dat bij een shop in NL neerleg kost mij dat >700 euro.

Dacht dat ik dit laatst ergens bij een van de chinezen gezien had maar kan het niet meer vinden helaas.
Is dit iets?

http://www.demachinekamerutrecht.nl/

€20 per uur.

PS heb hier geen ervaring mee, maar kwam dit tegen na een minuutje googelen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Andere kant van het land en dan moet ik het zelf doen. Ik dacht echt dat een van de bekende chinezen dit deden. Itead/seeed/elecrow. Maar kom het niet meer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Seeed bood het eerst vrij duidelijk aan, nu staat er op de site nog steeds het een en ander maar ze nemen geen orders meer aan voor zo ver ik zie (misschien via mail?)

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:46:
Altera MAX 10 FPGA ? Kan je ook mooie PWM engines mee maken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 18-09 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

LED-Maniak schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:52:
Andere kant van het land en dan moet ik het zelf doen. Ik dacht echt dat een van de bekende chinezen dit deden. Itead/seeed/elecrow. Maar kom het niet meer tegen.
En ook een cnc router, zal wel 2d zijn.
http://www.fabfac.nl/contact/ misschien?

Zijn het ingewikkelde geometrieen? Anders kan je misschien het ook laten lasersnijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Wat voor bestand heb je? Wat voor soort vorm? Bij plaatwerk is lasersnijden meestal goedkoper. Voor iets war echt gefreesd moet worden zou je ook protolabs (UK) kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mr_gadget schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 22:48:
[...]

En ook een cnc router, zal wel 2d zijn.
http://www.fabfac.nl/contact/ misschien?

Zijn het ingewikkelde geometrieen? Anders kan je misschien het ook laten lasersnijden
fabfac is volgens mij ook een router en als ik de omschrijving lees komen die ook wat hobby over.

Lasersnijden is niet mogelijk.
Springuin schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:38:
Wat voor bestand heb je? Wat voor soort vorm? Bij plaatwerk is lasersnijden meestal goedkoper. Voor iets war echt gefreesd moet worden zou je ook protolabs (UK) kunnen proberen.
Het is een soort van bakje. Niet te lasersnijden en moet in twee opspanningen bewerkt worden met een bolkopfrees met wat schroefgaten erin. Protolabs ken ik van het werk alleen voor de hobby ook geen leuke prijzen. Had gehoopt dat de chinezen al iets deden. Maar helaas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Is er geen hackersspace in de buurt met een CNC frees? Ik heb dan wel geen CNC maar heb wel de nodige machines en tools, dus als het ook met de hand kan.....

Bij mij in de buurt heb je nog: http://www.hadesassenheim.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27
Is de metaalwinkel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:52:
Chinees Smart-Prototyping doet verschillende vormen van CNC.

En dan is er nog het Duitse Schaeffer, vooral goed voor alu frontplaten maar ze doen nog meer. Ik had simpel alu plaat freeswerk met gaten en contour voor zo'n 2 tientjes per stuk, maar met ingewikkelder bewerkingen kan de prijs wel oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
Ploink schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:00:
[...]

Chinees Smart-Prototyping doet verschillende vormen van CNC.
zelf al eens besteld bij deze club? zo ja wat is je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
lordprimoz schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:01:
[...]

zelf al eens besteld bij deze club? zo ja wat is je ervaring?
Alleen tweemaal een pcb besteld en die ervaring was positief. Wat betreft de CNC service... geen idee.
zie ook Ploink in "De EL-kroeg - Deel 4"

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 26-10-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35
Even een snelle vraag: ik ben mijn versterker aan het repareren, de elco's zijn aan vervanging toe. Heeft er iemand een goede tip om de PCB te ontdoen van de bruine tjak afkomstig uit de elco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 18-09 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Isopropyl alcohol (ipa)?

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mijn Icarus Essence e-reader heeft er sinds kort geen zin meer aan. Zodra er druk komt op de linker onderhoek valt hij uit. Als de achterkant erop komt staat er al teveel druk op, waardoor het niet eens meer aan kan. Ik heb geen idee waarom, maar het is me duidelijk dat er iets dood aan het gaan is. Daarnaast is het scherm lichtelijk beschadigd, wat enigszins irritant is bij het lezen. Ik heb dus maar een Kindle gekocht, waar ik bijzonder blij mee ben.

Enfin, wat doe je met een niet meer te gebruiken ereader met een slechts licht beschadigd scherm? Daar haal je natuurlijk alle mooie onderdelen uit! Een 3,7V batterij is vast nog wel leuk voor een mobiel Arduino of ESP projectje. En een werkend e-reader scherm, daar moet al helemaal iets mee te doen zijn! Zo te zien is het scherm een OPM060A1. Eens kijken of ik kan vinden of daar iets mee te doen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Amanoo op 10-11-2016 15:28 ]

• zzattack
Ik ben op zoek naar de datasheet van een bepaalde FM tuner IC van NXP. Iemand enig idee hoe lastig het gaat zijn om die los te peuteren? Online zoeken heeft niets opgeleverd :)

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zonder typenr of foto gaat dat natuurlijk niet lukken. Het lijkt me erg sterk dat er niets over te vinden is, nxp staat bekend om goede en toegankelijke documentatie.

[ Voor 50% gewijzigd door w1z13 op 10-11-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zRMJUk0aThs4qey0k41KA50T/full.png

Kan iemand mij vertellen wat voor condensator dit was? Het komt uit een kapotte voedingsprint van mijn Samsung tv. Ik vind wel soort gelijke condensatoren maar die hebben een andere letter bovenaan. Onderaan staat volgens mij het aantal kV, dat is niet meer te herleiden. Kan ik dan het best een zo hoog mogelijke kV pakken?

[ Voor 18% gewijzigd door Mich op 11-11-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
zzattack schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:27:
Ik ben op zoek naar de datasheet van een bepaalde FM tuner IC van NXP. Iemand enig idee hoe lastig het gaat zijn om die los te peuteren? Online zoeken heeft niets opgeleverd :)
Van tuner IC's heeft NXP volgens mij alleen de beknopte documentatie online staan.
De volledige datasheet is alleen op aanvraag beschikbaar.
En tenzij je een product aan het ontwikkelen bent, met erg hoge verwachte productie aantallen krijg je niks los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:09

gerhald

:P

lijkt mij geen condensator, maar een varistor
zie: Wikipedia: Varistor
Mich schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:09:
[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen wat voor condensator dit was? Het komt uit een kapotte voedingsprint van mijn Samsung tv. Ik vind wel soort gelijke condensatoren maar die hebben een andere letter bovenaan. Onderaan staat volgens mij het aantal kV, dat is niet meer te herleiden. Kan ik dan het best een zo hoog mogelijke kV pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

gerhald schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:53:
lijkt mij geen condensator, maar een varistor
zie: Wikipedia: Varistor

[...]
Teken van een condensator staat eronder, maarja kan zijn voor de footprint :+
Mich schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:09:
[afbeelding]

Weet je wel de waarde? Want dat kan ik niet afleiden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Damic schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 18:01:
[...]
Teken van een condensator staat eronder, maarja kan zijn voor de footprint :+

[...]
Weet je wel de waarde? Want dat kan ik niet afleiden.
Nee helaas niet. Ik heb wel gezocht op dit type condensator maar vond niks waar een R bovenaan op stond. Het type eindigt op 8K. Ik had gehoopt een overzicht te vinden waar een waarde of type in stond die eindigt op 8K.

Als ik google op "High Voltage Ceramic Capacitor" vind ik een hoop zelfde soorten maar zie niks met een R.

edit: hmm ik snap het probleem. Die K is de tolerantie en die 8 is het aantal nullen. De waarde is inderdaad verloren gegaan. Zal Samsung deze informatie prijs geven? Waar staat die R voor? Temperatuur coëfficiënt ?

[ Voor 15% gewijzigd door Mich op 11-11-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

R kan de de letter/logo zijn van de maker ;)

Om welke model/type van tv gaat het? Kan je zoeken naar service manuals, daar staan nog schema's in ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 11-11-2016 19:22 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
M a r c o schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:42:
En tenzij je een product aan het ontwikkelen bent, met erg hoge verwachte productie aantallen krijg je niks los.
Zoiets verwachtte ik al. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
zzattack schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:27:
Account aanmaken voor de docstore en kijken of je het zo los kunt krijgen. Maar lang niet alles geven ze zomaar vrij.

Ik vind het altijd jammer als fabrikanten moeilijk doen als je een datasheet of manual van iets wilt hebben. Net alsof ze liever niet hebben dat je hun producten gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
Zijn hier mensen die Altium gebruiken voor grote designs?
Ik ben bezig met een vrij groot design (2000+) componenten en Altium begint nogal stroperig te worden op mijn werk PC. Hier zit een i5 4590 in. Altium raad boven de 1000 componenten een i7 aan. Altium heeft geen multicore ondersteuning en werkt maar op 1 core. Op mijn i7 3770 thuis draait Altium zelfs maar op 1 thread van de 8. Zou een i5 dan juist niet sneller zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Live DRC en polygon builden uitzetten. Dat is zo ongeveer de enige optie die bij mij helpt eigenlijk.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die zet ik idd ook altijd direct uit. In theorie ideale feature, maar aangezien je er op moet wachten wordt het allemaal iets te sloom en dan doe ik liever achter af die checks wel. Wel kwestie van discipline en structuur om dat niet te vergeten natuurlijk.

Als je geen beste video acceleratie hebt is het transparant layers renderen ook niet echt handig. Op hoog resolutie al helemaal niet, dan is een "bottom of the range" GPU niet goed genoeg (denk Intel GPU of NVIDIA GT 730 oid)

Verder denk ik dat je de specs niet te letterlijk moet nemen. Altium's performance valt te kwantificeren in single-threaded workloads, en daar hoeft een i5 niet beter te zijn dan een i3. Zoek i5 6400 vs i3 6100 maar eens op. Vanwege de hogere boost clock is de i3 sneller in single thread.
Sterker nog: een Pentium G4400 tikt ook de 3+GHz aan, maar heeft geen hyperthreading en maar 2 cores. Wordt dus fiks aan de kant geschoven in benchmarks vanwege de multi-core performance (wat natuurlijk wel fijn is met multitasken of andere workloads), maar voor single-threaded echt geen verkeerde keus.
Die CPU doet slechts 10% onder een i7 6700, sneller dan een laptop i7 (bvb 6700HQ), en is nagenoeg even snel als mijn 4 jaar oude desktop (i5 3570K). Ik denk niet dat 10% performance marge je gaat redden vrees ik, ofwel i3, i5, i7, Pentium.. zolang het niet ouder is dan 5 jaar allemaal prima :+ .
Bron: https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
(en Google)

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 13-11-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Samoht93 schreef op zondag 13 november 2016 @ 14:30:
Zijn hier mensen die Altium gebruiken voor grote designs?
Ik heb een 16 layer gedaan met ca 2000 componenten. Meestal had ik dan alleen de relevante lagen aan staan en zeer beperkte live drc. De PC was een laptop van inmiddels 5 jaar geleden met i7, welk type weet ik niet precies. Voor de navigatie gebruikte ik een spacenavigator, dat maakt het iets prettiger, maar dat design deed ik niet voor mijn lol.
Volgens mij is er niet echt een truc om het veel soepeler te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Live DRC en polygon builden heb ik uit staan. Daarnaast werk ik zoveel mogelijk in single layer modus, dat scheelt ook flink. Spacenavigator werkt inderdaad erg fijn.

Dat DRCs etc langer duren enzo vind ik niet erg maar het is jammer dat het routen minder vloeiend gaat zoals bij kleine designs wel het geval is.

Vind het een beetje vaag dat Altium een i7 aanraad aangezien dat weinig meerwaarde heeft zoals Hans ook aangeeft. Zou fijn zijn als ze eens wat meer aan performance updates doen ipv functies toevoegen die je toch niet zo vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Goeie middag, Ik probeer een fan aan te sturen dmv een pwm regeling vanaf een mcu, ik ga de stm32f042k6t6 gebruiken. Ik dacht een logic level mosfet te pakken, kom nu deze tegen op ebay, leek mijzelf een fijne optie. de FDC654P, het zal in dit geval gaan om een 12v 100ma 40x40mm fan gaan.
Bedoeling is dat deze dmv een pid regeling de temperatuur op een koelblok constant houd.

Mijn vraag, zal de stm32f042k6 de FDC654P kunnen aansturen? Zo ja waarom? en zo nee waarom niet :P en ik lees her en der nog wel wat over een weerstand van circa 10k aan de gate, dit is een p-channel dus ik denk dan naar de plus?

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Waarom kies een P-FET? Er zijn genoeg N-FET te vinden.

Waarom denk je zelf dat het wel, of juist niet zou kunnen? Waar loop je vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:53:
Waarom kies een P-FET? Er zijn genoeg N-FET te vinden.

Waarom denk je zelf dat het wel, of juist niet zou kunnen? Waar loop je vast?
Ik koos eerder een p-fet voor de prijs, nu ik net keek zag ik dat deze nog goedkoper is: de FDS6690A, wel een n-channel en een treshold spanning van max 3v, houd dat dan in dat ik met 3.3v hem zou kunnen aansturen?

Ik loop vooral vast op het spannings gedeelte, richting wat kan wel vanaf 3.3v wat niet? ik vind dat nog een beetje vaag en vraag me eigenlijk ook af of daar een vuist regel voor is?

[ Voor 16% gewijzigd door jctjepkema op 22-11-2016 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
De Gate threshold voltage is bij de N-variant ook 1.9Volt typical. Dan begint hij dus open te gaan. Hoe hoger de spanning hoe meer lading er naar binnen kan en hoe sneller hij open is.

Dit ding zal dus prima werken. Zeker omdat je maar zo'n kleine stroom hoeft te schakelen. Voor de zekerheid kan je een 10k naar GND trekken vanaf de gate. Dan weet je zeker dat je FET dicht blijft als de uc de pin niet heeft geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:21:
De Gate threshold voltage is bij de N-variant ook 1.9Volt typical. Dan begint hij dus open te gaan. Hoe hoger de spanning hoe meer lading er naar binnen kan en hoe sneller hij open is.

Dit ding zal dus prima werken. Zeker omdat je maar zo'n kleine stroom hoeft te schakelen. Voor de zekerheid kan je een 10k naar GND trekken vanaf de gate. Dan weet je zeker dat je FET dicht blijft als de uc de pin niet heeft geconfigureerd.
Duidelijk. super. Ik kan weer verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
*doet een piepende deur open die hij al een jaar niet heeft aangeraakt*

Hooi! Leeft het hier nog? Sinds zomer 2015 mijn Arduino's niet meer aangeraakt. Alleen met RPI gevochten en daarbij de handdoek in de ring gegooid. Nu maar bezig met een servo en mijn simpele PICje... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Hey Pizza_Boom

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
Welkom terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
Ff kort vraagje, weten jullie vast wel.

Bij wat voor winkels kan ik gewoon losse condensators (elco's) kopen? En als je er 1 in de buurt van Lisse weet nog beter.
Zie ze wel online maar dan zijn de verzendkosten 5-10x zo hoog als de elco zelf (of je moet er 3 weken op wachten).

De huidige 1000uF 16V 105° Jamicon is niet goed meer (heb ik er een paar jaar geleden in gezet als vervanging van de originele sam young 1000uF 10V 105° ).
Ook hierin zijn tips welkom, ik dacht aan een 1000uF 16V 105° van een beter merk.

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/hs1y2exxn/2016_11_25_23_46_48.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Normaal probeer ik Elco's waar mogelijk te verwijderen.
Maar als ik ze toch nodig heb, geef ik de voorkeur aan Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Panasonic, nichicon of rubycon allemaal prima merken.
Zoiets:
https://nl.farnell.com/ru...1000uf-16v-rad/dp/8126291

Als je besteld via Mux dan vallen de kosten wel mee. Als je in de winkel koopt weet je vaak niet de exacte specs van wat je koopt.

[ Voor 70% gewijzigd door Samoht93 op 26-11-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Lisse, de radiobeurs heeft op de achtergrond nog wat componenten.
Anders rij je even naar Heemstede naar Riton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:50
mitsumark schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:56:
Ff kort vraagje, weten jullie vast wel.

Bij wat voor winkels kan ik gewoon losse condensators (elco's) kopen? En als je er 1 in de buurt van Lisse weet nog beter.
Zie ze wel online maar dan zijn de verzendkosten 5-10x zo hoog als de elco zelf (of je moet er 3 weken op wachten).

De huidige 1000uF 16V 105° Jamicon is niet goed meer (heb ik er een paar jaar geleden in gezet als vervanging van de originele sam young 1000uF 10V 105° ).
Ook hierin zijn tips welkom, ik dacht aan een 1000uF 16V 105° van een beter merk.

[afbeelding]
http://www.hf-electronics.nl/ webshop en fysieke winkel.
Die hebben echt alles, en nog behoorlijk in de buurt ook.
Ga er 1x langs en verbaas je wat daar aanwezig is. Het zou eigenlijk de main supplier van Tweakers moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Bedankt voor de opties allen, heb ze bij de radiobeurs kunnen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[tip]

Nooit geweten dat er een handig en goedkoop (ca. 4 euro) vervang'ding' is, voor dat vermaledijde sponsje naast je soldeerstation. >:)
Altijd nat maken, dan weer verbrandt 't, dan weer is 'ie te nat; het sponsje van m'n oude vertrouwde Ersa MS60C soldeerstation. (ding is onverwoestbaar, heb ik al > 25 jaar!)

Simpel, via banggood een soldeerboutpuntafveegbolletje (leuk scrabble woord).
Recentelijk via een aanbieding op BG besteld:

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/6/5710/31315180355_eb63963f66_c.jpg
Werkt uitstekend! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
ehtweak schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:41:
[tip]

Nooit geweten dat er een handig en goedkoop (ca. 4 euro) vervang'ding' is, voor dat vermaledijde sponsje naast je soldeerstation. >:)
Altijd nat maken, dan weer verbrandt 't, dan weer is 'ie te nat; het sponsje van m'n oude vertrouwde Ersa MS60C soldeerstation. (ding is onverwoestbaar, heb ik al > 25 jaar!)

Simpel, via banggood een soldeerboutpuntafveegbolletje (leuk scrabble woord).
Recentelijk via een aanbieding op BG besteld:

[afbeelding]
Werkt uitstekend! d:)b
Slim! Ik zit ook altijd te vechten met die sponzen. Dan wil je even snel iets doen, shit spons droog. Zucht. Ga er gelijk 1 (of 2 :+ ) bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:22
chaoscontrol schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:49:
[...]

Slim! Ik zit ook altijd te vechten met die sponzen. Dan wil je even snel iets doen, shit spons droog. Zucht. Ga er gelijk 1 (of 2 :+ ) bestellen!
Gebruik zelf keukenschoonmaakpapier. Beetje vochtig maken en gaan..als ik de soldeerbout uit zet nog even wat van dat papier erlangs om de punt goed schoon te maken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
vincent_1971 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:21:
[...]

Gebruik zelf keukenschoonmaakpapier. Beetje vochtig maken en gaan..als ik de soldeerbout uit zet nog even wat van dat papier erlangs om de punt goed schoon te maken. O-)
Ja maar dan heb ik nog steeds het probleem dat ik er pas achter kom als ik aan het solderen ben en dus alsnog naar een kraan kan om een spons of papiertje nat te maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa ik zou het niet al te nat maken, dan koelt je punt nogal bruut af en heb je na een tijd een rotte punt. Sponsje, nat maken en goed uitknijpen is het wmb. Of zo'n pluk 'metaalwol'.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo'n pluk metaalschaafsel werkt inderdaad het beste. Ik heb mijn afveegbolletje al jaren, nog altijd veel plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die bolvormige behuizing van het soldeerboutpuntafveegbolletje is weliswaar van metaal. Maar ik vind 'm wat licht. Dus heb ik wat snelhardend cement in de voet gestort om 'm wat zwaarder te maken. Blijft 'ie beter staan. :)

Stuk lood kan natuurlijk ook, maar dan kost het lood meer dan dat hele ding... en cement(poeder) had ik nog liggen in de garage...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Kaj. schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:37:
Zo'n pluk metaalschaafsel werkt inderdaad het beste. Ik heb mijn afveegbolletje al jaren, nog altijd veel plezier van.
Hier ook. Al jaren van de sponzen af. Niet alleen is het lastig (altijd droog als je het nodig hebt) maar het koelt je punt ook elke keer enorm af. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Hoe vaak moet je de kop schoonmaken en hoeveel invloed heeft 'wat' vervuiling op je verbinding?

Ik gebruik misbruik mijn soldeerpistool ook om piepschuim en plastic op maat te maken, maak hem daarna vaak wel ff schoon met een natte doek, maar tijdens het solderen niet (als ie er schoon uit ziet en er dus geen plastic/piepschuim aan zit).

Heb er trouwens zo eentje:
Afbeeldingslocatie: https://i101.twenga.com/huis-tuin/soldeerpistool/weller-soldeerpistool-9200ucpk-set-tp_7688051650744972826f.jpg
Pagina: 1 ... 67 ... 113 Laatste