Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

SMSfreakie schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:25:
[...]

oude NiCD regeling was al erg krokant geworden.. en is vervangen voor een DC-DC converter + balance regeling / protectie... ;) dus dat vuurwerk zal mee vallen lijkt me :D

het is alleen of heb ik de balance / protectie iets te krap uitgevoerd of zijn het echt de cellen die het niet trekken ;)

en idd zijn gebruikte cellen.... en met de imax B6 zijn ze niet echt lekker te testen met 1A :/

alleen mn 60 watt electronic load uit China kwam zonder handleiding en ik heb nog niet ontdekt hoe die exact werkt :/ (hij slaat nu niet af)
100% de cellen. Die zijn niet gemaakt om hoge stromen te leveren, zelfs niet kortstondig. Het ken zelfs gevaarlijk zijn als je hoge stromen van een li-ion batterij vraagt terwijl deze die niet kan leveren. (Warm worden en een themal runaway krijgen, zoek maar op op Google)
Mocht je echt verder gaan/het systeem gaan gebruiken raad ik je aan om betere cellen te nemen. De eerder genoemde zijn zeer goede kandidaten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
thijsco19 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:38:
[...]

100% de cellen. Die zijn niet gemaakt om hoge stromen te leveren, zelfs niet kortstondig. Het ken zelfs gevaarlijk zijn als je hoge stromen van een li-ion batterij vraagt terwijl deze die niet kan leveren. (Warm worden en een themal runaway krijgen, zoek maar op op Google)
Mocht je echt verder gaan/het systeem gaan gebruiken raad ik je aan om betere cellen te nemen. De eerder genoemde zijn zeer goede kandidaten.
dan maar eens het spaarvarken stuk slaan voor nieuwe cellen.. wou het uitstellen tot het allemaal soepel werkte..

of ik moet nog meer beunen en de accu pack vergroten met meer cellen alleen dan past het natuurlijk weer niet in het bakje waar ze in hoort ;)

van de week maar eens even de elektromotor onder load meten met een 12V 60Ah lood accu (genoeg juice voor een goede test ;) )

kan wel 20A cellen bestellen van 2600mA om een pack te maken van 5200mA welke een 40A discharge current kan handelen.. (al frituur ik dan de protectie er uit vrees ik ;) ) of dat 10A cellen ook genoeg zijn.. want die zijn er in 3500mA en kan ik er nog steeds 20A door heen fietsen...

[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 31-08-2016 21:55 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Je moet inderdaad oppassen dat de protectie niet kapot gaat.. :9
Afhankelijk van wat de motor vraagt zou je inderdaad ook de 3500mAh cellen kunnen overwegen. Maar hoe minder je een cel belast op zijn piek ontlaad stroom hoe beter natuurlijk. Rond de 15A zou je de 3500mAh cellen pakken. Daarboven zou ik betere cellen pakken.

Of je pakt een lipo zoals die Memphis linkt. :D

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

thijsco19 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:27:
Je moet inderdaad oppassen dat de protectie niet kapot gaat.. :9
Afhankelijk van wat de motor vraagt zou je inderdaad ook de 3500mAh cellen kunnen overwegen. Maar hoe minder je een cel belast op zijn piek ontlaad stroom hoe beter natuurlijk. Rond de 15A zou je de 3500mAh cellen pakken. Daarboven zou ik betere cellen pakken.

Of je pakt een lipo zoals die Memphis linkt. :D
De 2900mAh Samsung 29E cellen hebben de beste prijs performance in de shop. Volgens de datasheet zijn deze geschikt tot 1C continue ontladen en 3C kortstondig. Laden is 0.5C voor 100% capaciteit of 1C voor 97%.

Ik weet niet hoeveel spanning je nodig hebt, maar een 10p configuratie zou 29Ah per cel geven, dat is goed voor ~30A continue en 90A piek. Je kan deze dan laden met 15A (0.5C).

De hobby Lipo accu's kan ik niet aanraden, door de zeer dunne polymeer laag met electrolyt zijn deze zeer gevoelig bij misbruik zoals hierboven vermeld. Een pouch cel die niet fysiek opgesloten is loopt een groter risico (door uitzetting) dan een 18650 die opgerold in een metalen behuizing zit.

Als een 18650 gaat is het meestal een steekvlam uit de venthole maar blijft de stalen shell over het algemeen wel heel. Als deze niet in direct contact staat met andere cellen hoeft deze ook niet perse de rest in de fik te steken.

Misschien meteen maar even attenderen op de volgende video als je een 18650 accu gaat bouwen: YouTube: 80 cells versus 1 faulty cell 18650 fuse test
Als je een pack met 18650 bouwt (nieuw of oud) dan is de Tesla methode met smeltdraad een betrouwbare en werkbare oplossing. Dit maakt de accu inherent veiliger.

Ik heb net een 3 jaar oude AEG schroeftol accu uit elkaar gehaald, deze heeft geen BMS, 3 cellen in serie en de accuspanningen waren 4.07, 4.04 en 4.1. De truc was dat de machine de accu spanning in de gaten hield via pinnen op de accu en ingreep als het nodig was. Dat is een andere methode, maar zeker betrouwbaar.

Een balance board is essentieel als je niet aan monitoring doet. Als de capaciteiten van de cellen kloppen en je deze regelmatig controleert loopt het meestal wel los. Een balance board met 20+ Ah cellen en 80mA bleed current zet ook niet veel zoden aan de dijk. In het elektrische scooter topic is hier ook veel info van te vinden gepost door flippy.nl. Deze herbouwt fiets en scooter accu's.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Eens dat LiPo's misschien niet de meest veilige accu's zijn maar deze accu's zullen niet zo snel problemen geven zo lang ze ver binnen hun gebied werken. LiFePo4 daartegen zijn nog een stuk veiliger en meer bestand tegen mishandeling. Probleem is alleen dat de nominale spanning iets lager ligt dan van een Li-Ion en LiPo.

60-80A
http://www.hobbyking.com/...S1P_30C_LiFePo4_Pack.html

het dubbele:
http://www.hobbyking.com/...S1P_30C_LiFePo4_Pack.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SMSfreakie
  • Niet online
mja, denk dat ik met 10A discharge current wel af kan.. gezien de protectie max 5A continu / 8A Piek doet.. al ga ik morgen wel even meten

en als die het niet trekt wordt het een nieuwe print scoren die iets meer kan hebben en ga ik toch voor 20A discharge

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een signaal van +/- 700mV met een offset van rond de 1.5 volt dat ik met de ADC van een ESP8266 wil uitlezen(die doet 0-1Volt). Normaal zou ik daar een opamp achter hangen alleen die past niet op de mini print erbij.

Nu zat ik te denken aan een condensator in serie met het signaal voor de piekdetector(bestaande uit 1N4148+cap+weerstand) of een IR LED die de diode+cap vervangt.

Hebben jullie dat wel eens gedaan?

In LTSpice krijg ik een prachtig signaal, maar volgens mij verloopt de Vf van een LED over temperatuur.. Een 1N4148 heeft daar natuurlijk ook last van.

1N4148 geeft over -40C tot 80C 0.5V tot 0.2V drop.
BAT40 als alternatief 0.1 tot 0.35V drop.
LED is mij nog niet helemaal duidelijk.. Ergens tussen de 0.2V verschil?
Wat doet de condensator over temperatuur?

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 02-09-2016 10:54 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
LED-Maniak schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:46:
Ik heb een signaal van +/- 700mV met een offset van rond de 1.5 volt dat ik met de ADC van een ESP8266 wil uitlezen(die doet 0-1Volt). Normaal zou ik daar een opamp achter hangen alleen die past niet op de mini print erbij.

Nu zat ik te denken aan een condensator in serie met het signaal voor de piekdetector(bestaande uit 1N4148+cap+weerstand) of een IR LED die de diode+cap vervangt.

Hebben jullie dat wel eens gedaan?

In LTSpice krijg ik een prachtig signaal, maar volgens mij verloopt de Vf van een LED over temperatuur.. Een 1N4148 heeft daar natuurlijk ook last van.
Welk temperatuur bereik denk je aan ? (In LTSpice kan je eenvoudig de lek van de diode aan- en uitschakelen bij je hoogste temperatuur en kijken wat je meetfout is)

Wat is de impedantie van de bron ? (lekstroom 1N4148 zal met temperatuurbereik meegaan en je signaal beinvloeden als de impedantie te hoog is)

Welk type condensator denk je te gebruiken ? (lekstroom)

Allemaal zaken die behoorlijk invloed in de praktijk hebben en LTSpice wellicht over het hoofd ziet.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bereik zat ik te denken tussen -40C en +80C (onderdeel staat buiten. Midden in de zon dus bloedheet en in uiterst strenge winter erg koud)

Schema ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/li6emdmx/Untitled.png

Bron is een buffer IC.
Dit geeft standaard is LTSpice een output van tussen de 1.18 en 0.7Volt. Cap is een standaard keramische(x5r?).

Vervang ik C3 en D1 door een LED met Vf van 1.6Volt, dan krijg ik een bereik van tussen de 1.03 en 0.28Volt.

Hopsa, volgens mij heb ik een alternatief dat nog mooier werkt op deze print :D

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 02-09-2016 13:58 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 20:02
Een rare vraag in een bestaand apparaat (CV verwarmings ketel) zit een 12v temperatuur sensor.. kan ik deze op een manier parallel uitlezen met bv een attiny

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb je een typenummer? Wat meet je over de sensor(tenzij hij digitaal is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
LED-Maniak schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:05:
Heb je een typenummer? Wat meet je over de sensor(tenzij hij digitaal is)?
Hij is maar 2 dradig en werkt op 12v... exact type nr heb ik nog niet gevonden ... vind niet meteen terug op de site van de fabrikant (buderus g115 met Logamatic 21080

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:05:
Een rare vraag in een bestaand apparaat (CV verwarmings ketel) zit een 12v temperatuur sensor.. kan ik deze op een manier parallel uitlezen met bv een attiny
Zoiets?
http://www.digital-measure.com/html/tcp_voltmeter_v10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hmm zou kunnen, ik zou graag zelf iets maken ivm dat ik een soort 'weersafhankelijke' sturing wil maken en idem dito de temperatuur meten ivm pomp aan te laten gaan bv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Iemand hier ervaring met de wat diepere werkingen van I2C? Ik probeer een PCA9533 led driver te emuleren met een Arduino. De leddriver zit normaliter op 't moederbord (Mightyboard) van een 3D printer. Maar omdat de PCA9533 niet bij farnell te krijgen is en elders belachelijk duur is (en er nog meer componenten missen op 't moederbord om dat ding fatsoenlijk aan te sturen) wil ik met een Arduino proberen de data te ontvangen die normaliter voor de PCA9533 bestemd zou zijn.

Ik heb 't voor elkaar dat de Arduino reageert op 't start pakket van 't moederbord. Alleen komt er daarna geen data pakket. Ik heb de firmware van 't moederbord te pakket gekregen en simpel gezegd kijkt 't ding naar een status byte. Ik heb alleen geen idee wat 't ding precies verwacht.

Als ik de I2C bus bekijk met een Salaea dan is duidelijk te zien dat er alleen een start plaats vindt waarna 't adres met de read/write bit er achteraan gestuurd word en dat er vervolgens een (n)ack komt. Alleen daarna gebeurt er niets meer.

Dit is de snippet van de code uit de firmware van 't moederbord:
code:
1
2
3
4
5
// check value of TWI Status Register. Mask prescaler bits.
  twst = TW_STATUS & 0xF8;
  if ((twst == TW_MT_SLA_ACK) || (twst == TW_MR_SLA_ACK)) {

// Send the data

TW_STATUS moet een register zijn, 0xF8 is dan een mask dat er voor zorgt dat alleen de eerste 5 bits daadwerkelijk bekeken worden. TW_MT_SLA_ACK is 0x18 of alleen de 4e en 5e bit hoog en TW_MR_SLA_ACK = 0x40 of alleen de 4e bit hoog.

Ik heb dus sterk 't vermoeden dat er een respons vanaf de arduino naar 't moederbord verwacht word maar omdat die respons er niet komt dat 't moederbord geen daadwerkelijke data bits verstuurd.

Dit is de code op de Arduino:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
void receiveEvent(int numBytes){

Serial.print("Bytes received: ");Serial.println(numBytes);
  valR    = Wire.read();
  valG  = Wire.read();
  valB   = Wire.read();
}

void setup(){
  Serial.begin(115200);

Wire.begin(I2C_ADDR);
  Wire.onReceive(receiveEvent);
}

Iemand ideëen?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
Wat ik een beetje begrijp uit je verhaal wil jij een Arduino inzetten om een PCA9533 te emuleren.
Ik denk dat het het handigst is als je de datasheet van de PCA9533 erbij pakt en daar de werking van de chip probeert om te zetten in arduino code. Het moederbord van de 3D printer zal zich houden aan de specs van de LED-driver. Dus, als jij weet hoe de chip aangesproken wil worden, zal het ook makkelijker zijn om de code van de firmware te begrijpen. Als je dan de code van de firmware beter begrijpt, hoef je misschien niet de volledige chip te emuleren, maar dat is een inschatting die je zelf mag maken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
@ C.44
Hoe ziet het startpakket/start_byte wat het moederboard stuurt er precies uit ?

De code op de Arduino is niet compleet, hoe ziet de complete code eruit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Vuikie schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:41:
Wat ik een beetje begrijp uit je verhaal wil jij een Arduino inzetten om een PCA9533 te emuleren.
Ik denk dat het het handigst is als je de datasheet van de PCA9533 erbij pakt en daar de werking van de chip probeert om te zetten in arduino code. Het moederbord van de 3D printer zal zich houden aan de specs van de LED-driver. Dus, als jij weet hoe de chip aangesproken wil worden, zal het ook makkelijker zijn om de code van de firmware te begrijpen. Als je dan de code van de firmware beter begrijpt, hoef je misschien niet de volledige chip te emuleren, maar dat is een inschatting die je zelf mag maken 😎
costo schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:59:
@ C.44
Hoe ziet het startpakket/start_byte wat het moederboard stuurt er precies uit ?

De code op de Arduino is niet compleet, hoe ziet de complete code eruit ?
Ik probeer inderdaad met een Arduino (en later wellicht gewoon een ATTiny45/85) een PCA9533 te emuleren. Ik heb 'm toen op de I2C bus van 't mainboard gezet en laten luisteren naar 't zelfde adres als die LED driver.

Ondertussen ben ik al een flink eindje verder. Ik heb een andere firmware op de printer geflashed. Van origine zijn 't Makerbot klonen en de firmware daarvan is volledig open source. Echter de fabrikant van deze printer heeft die firmware aangepast (als was 't maar om de naam van de machine op 't splashscreen te vervangen). Ik had alleen niet gedacht dat ze ook de LED aansturing zouden veranderen aangezien ze dat per saldo geen winst oplevert.

Wel weet ik dat ze delen van een andere open source firmware (Sailfish) hebben overgenomen maar aangezien de uiteindelijke firmware die op de printer staat is nergens in te zien. Ik was er wel vanuit gegaan dat iets simpels als de RGB LED aansturing gewoon standaard Makerbot zou zijn.

Uiteindelijk heb ik afgelopen nacht maar gewoon de daadwerkelijke Sailfish firmware erop gezet (wat meerdere voordelen heeft, maar dat terzijde). En voilà!, ineens komen niet alleen de startbytes door maar ook de daadwerklijke data bytes.

@Costo zo'n start byte ziet er zo uit
code:
1
0b11000100

De eerste 7 bits (MSB) zijn 't I2C adres, de laatste bit geeft aan of 't een lees (1) of schrijf (0) opdracht is. De Wire library kan aan de hand van die laaste bit dan de onReceive() of the onRequest() function aanroepen. Al zijn 't niet echt functions maar meer interrupts.

Op dit moment probeer ik echter aan de hand van de PDF (click) te achterhalen wat de ontvangen signalen betekenen. Er zijn een paar dingen die me niet helemaal duidelijk zijn, zoals hoe die led driver 4 outputs heeft en alle 4 van een PWM signaal kan voorzien... maar slechts 2 PWM registers heeft :?

Er is namelijk een LED Selector register (LS0) waar elke LED / output 2 bits toegewezen krijgt:
code:
1
2
3
4
00 = output high - LED uit
01 = output low - LED aan
10 = output aan PWM0 register gekoppeld
11 = output aan PWM1 register gekoppeld

Nu vraag ik me dus af hoe ik meer dan 2 outputs kan voorzien van verschillende pwm signalen. Bijvoorbeeld, als ik een RGB 100,125,171 waarde maak zou je 't eerste PWM register op 100 zetten, 't tweede op 125 maar waar laat ik de derde?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• jctjepkema
  • Laatst online: 17-09 13:54
Voor een project op school ben ik bezig met het super efficiënt versturen van data, circa 500 bytes per seconde.
Hiervoor krijgen wij 3 a 5 mA. Dit moet draadloos, nu heb ik tijdens de research al het een en ander uitgezocht, zo dacht ik aan FM die zenders nemen ongeveer 45mA bij het verzenden.
Wij dachten dan aan het opladen van een supercap voor een seconden vervolgens met een hoge baudrate de data versturen tot de data buffer weer leeg is. BT le is ook een optie, We mogen namelijk eventueel een 2032 knoopcel gebruiken, die past nog in het product. Maar dan is de vraag hoelang duurt het voor de knoopcel leeg is, aangezien het geheel 6 weken 500 bytes per seconde aan het versturen is.
Ant+ heb ik ook al naar gekeken, is ook zeer energie zuinig, maar niet echt makkelijk te implementeren.

Mijn vraag, hebben jullie nog ideeën voor energie zuinig data versturen? het komt allemaal in een open ruimte, en de ontvanger kunnen we eventueel wel vrij dichtbij plaatsen. Licht is geen optie, dat komt niet door de kuststof behuizing.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Is nrf24l01 wat voor je?

• Hans1990
  • Niet online
Draadloos heeft meerdere energy en performance trade-offs

Het beste is dat je zo snel mogelijk gaat zenden als dat je link budget toelaat. Je link budget wil je zoveel mogelijk benutten.

Ik neem aan dat 3-5mA het gemiddelde is over een seconde. Normaliter gebruiken modems voor 0dBm al zo'n 10-15mA, soms nog wel meer. Ik heb volgens mij voor een IOT project eens gemeten en vervolgens uitgerekend zo'n 10-20uJ nodig te hebben om 1 byte de lucht in te krijgen (MRF49XA modem met DRSREG=0x05; ofwel 68kBit/s; hoewel dankzij overhead het zenden 2x zo lang duurde)

Vergeet niet: 500 bytes/second over 6 weken is veel data. 500 x 3600 x 24 x 7 x 6 = 1.7GB.
x 10uJ = 18144J

1AA batterij is zo'n 9360J. Zou je met 2 net aan redden.

Ik had toen ook uitgerekend maar zo'n 80 a 100MB te kunnen zenden met een CR2032 batterij maar omdat deze applicatie bij lange na niet zo'n hoge data throughput heeft, zou dat genoeg moeten zijn voor 1-2 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 08-09-2016 18:19 ]

• jctjepkema
Hans1990 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:18:

Het beste is dat je zo snel mogelijk gaat zenden als dat je link budget toelaat. Je link budget wil je zoveel mogelijk benutten.

Ik neem aan dat 3-5mA het gemiddelde is over een seconde. Normaliter gebruiken modems voor 0dBm al zo'n 10-15mA, soms nog wel meer. Ik heb volgens mij voor een IOT project eens gemeten en vervolgens uitgerekend zo'n 10-20uJ nodig te hebben om 1 byte de lucht in te krijgen (MRF49XA modem met DRSREG=0x05; ofwel 68kBit/s; hoewel dankzij overhead het zenden 2x zo lang duurde)

Vergeet niet: 500 bytes/second over 6 weken is veel data. 500 x 3600 x 24 x 7 x 6 = 1.7GB.
x 10uJ = 18144J

Ik had toen ook uitgerekend maar zo'n 80 a 100MB te kunnen zenden met een CR2032 batterij maar omdat deze applicatie bij lange na niet zo'n hoge data throughput heeft, zou dat genoeg moeten zijn voor 1-2 jaar.
Wow bedankt! Het is gelukkig een opdrachtgever met een behoorlijk budget maar het moet te verantwoorden zijn. Ik ga kijken of het misschien toch mogelijk wordt om of minder data, of externe voedingsbron toe te voegen.
Met externe voedingsbron, zouden we kunnen kiezen voor een esp en dan de data via een webpage als csv exporteren. Morgen gaan we op bezoek, ik zal even overleggen dan!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Hans1990 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:18:

x 10uJ = 18144J

Orde 1µJ/bit is wel érg veel hoor. HSPA zit onder 100pJ/bit, 802.11ac zit typisch op 20-200pJ/bit, 5G zit onder de 5pJ/bit. Met 1µJ/bit zit je daar 6 orde-grootten boven.

Moet bij gezegd worden dat je alleen maar die performance haalt bij grotere transfers.

• Hans1990
  • Niet online
Ws. komt dat vanwege vrij trage bitrates tegen over de protocollen die je opnoemt. Met zo'n MRF49xa modem mag je blij zijn met 19200 bits/second, niet met Mbits of tientallen Mbits.

Alleen daar al zit een paar orde grootten tussen.

Aangezien die 19200 bits/second data rate enkel nuttig is voor lange afstanden, zou een snellere technologie misschien nog niet eens zo gek zijn. Ik heb helaas geen cijfers voor bluetooth LE ofzo liggen, maar ik kan mij voorstellen dat die met 1Mbit en 20mA verbruik een stuk energie zuiniger kan zijn in deze toepassing. Echter las ik tegelijk dat die wel vrij lange initalisatie tijden nodig heeft - maargoed.. de firmware die ikvoor de MRF49XA had geschreven had ook ~1-1,5ms nodig om de modem goed in te stellen en dat het modem gereed is om te zenden.

[ Voor 17% gewijzigd door Hans1990 op 08-09-2016 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BLE is vooral efficiënt omdat er bijna geen protocol overhead is. Maar in mijn testen is een nRF24L01+ efficiënter voor MCU-toepassingen dan BLE. In beide gevallen gooi je bijna raw data over een link heen, zonder veel protocol headers enzo. En allebei hebben ze gewoon dezelfde soort transceivers met dezelfde drive strength.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
(Verkeerde tooic)

[ Voor 91% gewijzigd door RobV op 08-09-2016 19:46 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
mux schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:32:
BLE is vooral efficiënt omdat er bijna geen protocol overhead is. Maar in mijn testen is een nRF24L01+ efficiënter voor MCU-toepassingen dan BLE. In beide gevallen gooi je bijna raw data over een link heen, zonder veel protocol headers enzo. En allebei hebben ze gewoon dezelfde soort transceivers met dezelfde drive strength.
Ik denk dat ik maar even een energie berekening moet gaan maken, en kijken hoeveel mAh we nou echt nodig hebben. Zon nRF24L01+ ziet er nou wel weer interessant uit, ook door die interrupt pin, zouden we eventueel nog iets van deep sleep kunnen gebruiken op de lpc1225.

Hartelijk dank! En uiteraard ook de anderen die hielpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:07
En zou NFC iets voor je zijn? want je zegt dat je de zender en ontvanger vrij dichtbij elkaar kan plaatsen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:49
Zag net een mooi projectje voorbij komen op Hackaday.io. Blijkt van een Nederlander te zijn die dit weekend ook rondwandeld in Eindhoven op de Maker Faire. Is voor de elektronicanerd zo ongeveer het ultieme toetsenbord met oa. BlueTooth 4.0, NFC/RFID, wireless charging, LoRa, OLED display, SD card lezer, analoge thumbsticks, een ESP8266 en uiteraard mechanische Cherry switches:
https://hackaday.io/project/13210-the-fsociety-keyboard

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hackaday.io/images/9612841471818888756.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hackaday.io/images/6529091471907758311.jpg

Het is natuurlijk deels een kwestie van smaak, maar ik vind het toch erg goed gelukt project.
Geen idee hoe de ergonomie is van dit toetsenbord, maar het lijkt me met evt een additioneel frame best prima te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben weer op zoek naar iets maar kan het natuurlijk nooit vinden. Ik zie heel veel verhalen over niet kloppende USB C kabels etc.

Hoe kan ik dit zelf opmeten/testen, zonder iets kapot te maken ?
- Ik heb een Blitzwolf BW-S7 deze ondersteund op 1 poort QC3.0 met 12V 1.5A
- Als USB Doctor heb ik een KCX-017 en deze gaat van 3~7V 50mA~3500mA
- En nog een paar USB A naar USB C kabels die ik wil testen.
- Xiaomi Powerbank pro 10.000mAh met USB C

Verder heb ik geen USB C apparaten.
1. Nu zie ik wel veel USB meters met USB C in video's maar ik kan deze nergens vinden. Weet iemand een naam/model waar ik op kan zoeken ?
2. Zijn deze/andere USB meters met aan beide kanten een USB A aansluiting die bijvoorbeeld tot 20V geschikt zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb het e.e.a. bijgeschreven over de voortgang van m'n besteldienst op Muxtronics.nl: http://onderdelen.muxtronics.nl/about.html

TL;DR: Iedere maand meer orders, Sinuss.nl en de move van bestelbijfarnell.nl->muxtronics.nl lijkt geen invloed gehad te hebben op de vindbaarheid, ik heb totaal al meer dan €7000 omzet gedraaid en ik houd nu een FAQ en changelogs bij.

Ook zoek ik naar ervaringen van mensen die bij Sinuss.nl hebben besteld. De ervaringen die ik totnogtoe heb gehoord zijn nog te beperkt in aantal om echt een conclusie uit te trekken, maar ze waren niet bijzonder positief. De webshop bestaat al tig jaar, maar in totaal kan ik op het hele internet maar 3 ervaringen vinden, waarvan 2 reacties op mijn blogs. Plus nog drie ervaringen die ik persoonlijk op m'n e-mail heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
mux schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:51:
Ik heb het e.e.a. bijgeschreven over de voortgang van m'n besteldienst op Muxtronics.nl: http://onderdelen.muxtronics.nl/about.html

TL;DR: Iedere maand meer orders, Sinuss.nl en de move van bestelbijfarnell.nl->muxtronics.nl lijkt geen invloed gehad te hebben op de vindbaarheid, ik heb totaal al meer dan €7000 omzet gedraaid en ik houd nu een FAQ en changelogs bij.

Ook zoek ik naar ervaringen van mensen die bij Sinuss.nl hebben besteld. De ervaringen die ik totnogtoe heb gehoord zijn nog te beperkt in aantal om echt een conclusie uit te trekken, maar ze waren niet bijzonder positief. De webshop bestaat al tig jaar, maar in totaal kan ik op het hele internet maar 3 ervaringen vinden, waarvan 2 reacties op mijn blogs. Plus nog drie ervaringen die ik persoonlijk op m'n e-mail heb ontvangen.
Mooi om te horen dat de move naar een ander domeinnaam geen verschil heeft gemaakt.
Het is en blijft een mooi alterntief, alleen vraag ik mij af is het wel kostendekkend, of is het nog steeds een gunst/dienst die je aanbied aan mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zie ook de about-pagina. Het is eigenlijk net niet kostendekkend; ik houd er ruwweg een netto uurloon van €22/h aan over. Dat is aanzienlijk lager dan mijn reguliere tarief. Als ik dit echt als een business zou moeten zien, zou ik €5 per bestelling extra moeten vragen.

Ik zit er serieus over na te denken om de opslag iig naar €3,63 te gooien. Dat, gecombineerd met iets verdergaande automatisering zou op zich ook al kostendekkend kunnen werken. Op die manier houd ik ook geld over voor eventuele bedrijfsmatige tegenslagen.

• mux

mux

99% efficient!

En ik heb ook een sinuss-prijsvergelijker toegevoegd. Deze had ik blijkbaar al bijna 2 maanden geleden afgemaakt, maar nooit gepubliceerd.

• BladeSlayer1000
mux schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:06:
En ik heb ook een sinuss-prijsvergelijker toegevoegd. Deze had ik blijkbaar al bijna 2 maanden geleden afgemaakt, maar nooit gepubliceerd.
Zodra op de pagina van de prijsvergelijking op doneren klikt, krijg je een 404 Not found.

Verder mooi gemaakt! Nu kan je ook echt daadwerkelijk het prijsverschil zien.

[ Voor 7% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-09-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 08:36
Ik zit met een probleempje op elektronica vlak ben ik niet de beste dus heb ik een kleine vraag.
Nu ben ik thuis bezig met een loxone domotica systeem alleen heb je op de standaard module alleen maar 12 ingangen. Nu had ik graag meerder drukknoppen aangesloten op deze 12 ingangen.
Maar dat ik toch aan elke drukknop een eigen functie kan toewijzen.
Nu had ik gedacht van als ik nu een drukknop aansluit op ingang 1 en 2 dan kan ik door het goed te programmeren een unieke functie geven aan deze drukknop.
Nu heb ik mijn aansluit schema eens getekend en zie als je met een andere drukknop ingang 1 activeert ook ingang 2 hoogmaakt. via de andere drukknop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J50ewY93DnWpozgsD7o9W6Tq/thumb.png

De klemmen bovenaan zijn zogezegd de ingangen van de loxone.
En de onderste klemmen stellen de drukknoppen voor.

Nu had ik een idee om een diode te gebruiken om te sperren alleen daar wringt het schoentje.
Daar weet ik dus niets van de drukknoppen werken op 24VDC.
zou deze diode de spanning kunnen sperren?

alvast bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door Stijnb_ op 16-09-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:09

painkill

Pain(k)(ill)

Ik wil graag "slimme" verlichting en wcd's (voor bv. vijverpomp) in mijn tuin. Dus te regelen per lamp/per scene/via bewegingssensor schakelaar of evt. mobiel, noem het maar op. Ik zat te denken aan een soort van arduino achtige constructie, welke bijvoorbeeld een bewegingssensor als input heeft waarmee hij naargelang de tijd/modus de helft of alle lampen aanstuurt.
Of bv in disco modus een ledstrip welke in een gedeelte van de tuin zit aan en uit laat gaan.

Maar door de grote van de tuin (9m breed en 50m diep) wil dit niet met 1 controller, ik heb straks overal schutbuis en verbindingen liggen dus dat is het probleem niet. Maar het zullen dus denk ik meer controllers verdeeld worden over de tuin.

Maar de grote vraag, met welk systeem kan ik dit het makkelijkst regelen? Zelf solderen, kastjes bouwen, relaisschakelingen maken en wat met een arduino doen is geen probleem, maar het moet het straks wel doen :)

Mijn SNES verzameling!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Lucacker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04-2019
Ik ben opzoek naar een goedkope 3.3/5v usb serial adapter. Ik kom er echter niet uit of de modellen die ik op Aliexpress zie op de RX en TX ook geschakeld kunnen worden tussen 3.3 en 5v, of dat dat alleen is om power te kunnen leveren op de vcc pin. Weet iemand hier toevallig meer over?

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Lucacker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:57:
Ik ben opzoek naar een goedkope 3.3/5v usb serial adapter. Ik kom er echter niet uit of de modellen die ik op Aliexpress zie op de RX en TX ook geschakeld kunnen worden tussen 3.3 en 5v, of dat dat alleen is om power te kunnen leveren op de vcc pin. Weet iemand hier toevallig meer over?
Zoiets bedoel je?

https://www.aliexpress.co...orldwide/32430341864.html

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 12:41

MikeVM

- Baloo -

[b][message=48335895,noline]...
nu dat ik weet dat een tweaker achter sinuss zit zal ik volgende keer misschien toch bij jou bestellen.

ik koop wel nooit vaak, dus aan mij ga je niet veel verdienen. ik weet niet meer waarom ik destijds bij de concurenntie heb besteld. ik weet wel nog dat ik op sinuss.nl ben terecht gekomen (via farnell)

succes nog iig

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Lucacker
Ja zoiets, echter zie je hier bij de pinout alleen een 5V maar wel weer een switch, hierdoor raak ik door de bomen het bos een beetje kwijt 8)7
Ook heb ik slechte verhalen gehoord over namaak FTDI chips, waarmee ze gebricked werden, maar dit is ondertussen toch al verholpen?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MikeVM schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:42:
[...]

nu dat ik weet dat een tweaker achter sinuss zit zal ik volgende keer misschien toch bij jou bestellen.

ik koop wel nooit vaak, dus aan mij ga je niet veel verdienen. ik weet niet meer waarom ik destijds bij de concurenntie heb besteld. ik weet wel nog dat ik op sinuss.nl ben terecht gekomen (via farnell)

succes nog iig
Hu? Sinuss is volgens mij niet van een tweaker.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lucacker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:42:
[...]

Ja zoiets, echter zie je hier bij de pinout alleen een 5V maar wel weer een switch, hierdoor raak ik door de bomen het bos een beetje kwijt 8)7
Ook heb ik slechte verhalen gehoord over namaak FTDI chips, waarmee ze gebricked werden, maar dit is ondertussen toch al verholpen?
FTDI en klonen niet meer kopen.

https://www.aliexpress.co...TC-PRGMR/32502255301.html

Goedkoper en beter :)

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 12:41

MikeVM

- Baloo -

Damic schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:51:
[...]
Hu? Sinuss is volgens mij niet van een tweaker.
oh, hij bedoelt dat sinuss een nieuwe concurent is?
oh hij is van muxtronix.nl

aha, nu snap ik het.. :) sorry, maar ik zal volgende keer eens kijken of ik bij muxtronics kan bestellen :)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MikeVM schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:56:
[...]

oh, hij bedoelt dat sinuss een nieuwe concurent is?
oh hij is van muxtronix.nl

aha, nu snap ik het.. :) sorry, maar ik zal volgende keer eens kijken of ik bij muxtronics kan bestellen :)
Nee Sinuss bestaat ook al een aantal jaren maar recent kun je als particulier direct via farnell bestellen.

Mux had een pagina opgezet (voor de samenwerking van Sinuss en Farnell) zodoende dat je als particulier bij Farnell kunt bestellen.

• Lucacker
Zien er goed uit! Heb m gelijk maar besteld, bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lucacker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:09:
[...]

Zien er goed uit! Heb m gelijk maar besteld, bedankt :)
Wij gebruiken deze bij onze Hackerspace. Goedkoop,werken zonder gedoe op alle platforms en kunnen best wat mishandeling doorstaan.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
sebastius schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:10:
[...]

Wij gebruiken deze bij onze Hackerspace. Goedkoop,werken zonder gedoe op alle platforms en kunnen best wat mishandeling doorstaan.
Usb2serial. Als je de bootloader moet/wilt reflashen heb je een usbasp nodig. Maar goed, dat moest je bij de FTDI en CH340 varianten ook.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zojuist wilde ik weer verder gaan met de diy bench Power supply van een computer Power supply.
Maar nu komt het.. de psu doet het niet meer...
Van de week had ik alles aangesloten en getest, werkte perfect. Vandaag wilde ik het weer proberen doet ie het niet meer. Nouja de eerste keer deed ie het gewoon
Als ik er netstroom opzet geeft ie af en toe een piepje (als in, fan gaat draaien en enkel ledje gaat aan) maar dat duurt max een paar seconden.
Vermoed dat de voeding dus overleden is. Zijn er algemene dingen waar ik naar kan kijken? (Alle elco's lijken in orde)

Helaas doet de andere die ik heb liggen het ook niet.. begin dan toch wel te twijfelen aan me opstelling.
Heb de groene kabel aan de zwarte gesoldeerd en een 10ohm weerstand tussen de rode (5v) en zwarte aangesloten. Beide geven eigenlijk de zelfde tekenen van 'leven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ik ben momenteel bezig met een projectje waarin het crystal wat voor de microcontroller wordt gebruikt continue kan worden gewisseld, en nog zelfs niet wordt gebruikt. Heeft iemand een idee hoe ik dit makkelijk kan bereiken zonder te solderen?

Ik zat zelf te denken aan zoiets;
Afbeeldingslocatie: https://media.digikey.com/Renders/Samtec%20Renders/SS-1xx-G-2.jpg

Alleen vind ik dit niet echt de manier om dit te bereiken, er is weinig tot geen ondersteuning voor het crystal, en er bestaat een kans dat de poten of het crystal er niet goed in wordt geduwd met gevolgen tot dien..

Weet iemand een oplossing ervoor?

Toevoeging: Het crystal bereik ligt tussen de 2MHz en de 16MHz

[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 18-09-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan ook een male header (of een van die twee headers) aan het crystal solderen, dan heb je stevigheid en ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Mr_gadget schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:38:
Je kan ook een male header (of een van die twee headers) aan het crystal solderen, dan heb je stevigheid en ondersteuning.
Gaat dat niet teveel ruis opvangen met die frequenties?, dan zal er even een metalen rand om heen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
jctjepkema schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:02:
[...]

Gaat dat niet teveel ruis opvangen met die frequenties?, dan zal er even een metalen rand om heen moeten.
Daar zit je inderdaad ook mee, vooral als je connectors gebruikt. Vandaar dat ik zit te denken om gewoon meerdere malen dezelfde PCB te produceren, en die per stuk met een ander crystal te bestukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
DDS chip nemen als generator - ipv fixed crystal?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Kun je eens uitleggen wat je wilt en waarom je als oplossing voor het wisselen van een kristal gekozen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenuh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-12-2023
Ja inderdaad, als het puur om de verschillende kloksnelheden gaat kun je misschien overwegen om dit in je code op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
De STK500 van Atmel heeft hier een zif-socket voor: Afbeeldingslocatie: https://people.ece.cornell.edu/land/courses/ece4760/labs/s2009/STK500lab0pgmJumper.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
even een update op mn 18650 perikelen...

onbelast trekt het elektromotortje slechts 2A.. belast de hoogste piek gemeten van 9.5A..
gemiddeld slechts rond de 6A.. de 60aH lood accu had er geen problemen mee iig ;)

wel wordt de protectie / balance regeling iets te warm naar mijn idee. dus die gaan we toch ook maar even upgraden naar een slagje zwaarder.. en dan cellen er in die een 10A discharge current kunnen hebben,.

gok dat het dan wel goed gaat komen ;)

nu eerst wachten op de post uit china ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
ik heb allemaal losse kabels met een kabelschoen gekrompen aan een kant, en de andere kant moet op de GPIO van een raspberry. Is daar nog een makkelijke manier voor om deze te daar op te verbinden?
de meeste breaboard kabels hebben een gekrompen stekker eraan.
ik zat te denken aan een female header en dan de kabels eraan te solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Weet iemand hoe die 18650 oplaad circuitjes heten die de stroom netjes afkappen wanneer de cell onder de 3,7v dropt?

De bekende TP4056 doet dat volgens mij niet. Zo zonde van de cellen anders.

[ Voor 25% gewijzigd door chaoscontrol op 20-09-2016 00:16 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:16:
Weet iemand hoe die 18650 oplaad circuitjes heten die de stroom netjes afkappen wanneer de cell onder de 3,7v dropt?

De bekende TP4056 doet dat volgens mij niet. Zo zonde van de cellen anders.
Wat bedoel je nou? tijdens het laden zal de spanning van de cell niet minder worden, dat is het hele punt van een laadcircuit.

ik denk dat je overigens een battery under voltage protection circuit bedoelt, maar voor een lithium batterij is dit toch echt 2.7v en niet 3.7.... Eventueel kan je die wat hoger pakken.

die TP4056 zal je batterij gewoon naar 4.1 of 4.2v opladen met een constant current/constant voltage. enige bescherming die daar opzit is dus een beveiliging dat je de batterij niet verder probeert te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
lordprimoz schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:53:
[...]

Wat bedoel je nou? tijdens het laden zal de spanning van de cell niet minder worden, dat is het hele punt van een laadcircuit.

ik denk dat je overigens een battery under voltage protection circuit bedoelt, maar voor een lithium batterij is dit toch echt 2.7v en niet 3.7.... Eventueel kan je die wat hoger pakken.

die TP4056 zal je batterij gewoon naar 4.1 of 4.2v opladen met een constant current/constant voltage. enige bescherming die daar opzit is dus een beveiliging dat je de batterij niet verder probeert te laden.
Ik bedoel ook voor het leeglopen en 3,7 is obvious een typfout. Maar er zijn dus net zo goed oplaadcircuits die daar wel tegen beschermen en lijken op die TP4056, heb ze eerder gehad alleen heb geen idee meer van waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:46:
[...]

Ik bedoel ook voor het leeglopen en 3,7 is obvious een typfout. Maar er zijn dus net zo goed oplaadcircuits die daar wel tegen beschermen en lijken op die TP4056, heb ze eerder gehad alleen heb geen idee meer van waar.
Ik weet niet of het de juiste term is, maar volgens mij bedoel je een battery management circuit. Dat is dus een schakeling die je permanent met de batterij verbindt voor zowel opladen als ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Ploink schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:50:
[...]

Ik weet niet of het de juiste term is, maar volgens mij bedoel je een battery management circuit. Dat is dus een schakeling die je permanent met de batterij verbindt voor zowel opladen als ontladen.
Klopt helemaal! Stond er even niet bij stil dat het dan direct een battery management circuit is. Heb je een idee welke ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Well, well, well... what do we have here?
Afbeeldingslocatie: https://d3s5r33r268y59.cloudfront.net/44205/products/thumbs/2016-09-18T13:14:48.497Z-P8280496.png.855x570_q85_pad_rcrop.png

Gelijk een besteld, ben benieuwd :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door Thedr op 20-09-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Probleem met die projecten is de "online service" die over 5 jaar voor 99% waarschijnlijk niet meer bestaat. Zelf zorg ik dat de meeste dingen die ik maak via BT en telefoon appje toch bruikbaar blijven zonder dat ik diensten online hoef te houden.

Plus als je een paar verschillende dingen hebt van verschillende mensen, je voor alles weer andere apps en of sites nodig hebt. Niet dat je daaraan ontkomt, maar dat is de reden dat ik alles zelf maar maak nu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nice, bijna identiek aan mijn project :) alleen is deze echt voor buitenshuis bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Je kunt de database ook zelf hosten. Vind ik ook een van de meest belangrijke zaken aan zoiets overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Thedr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:57:
Je kunt de database ook zelf hosten. Vind ik ook een van de meest belangrijke zaken aan zoiets overigens.
Dat is inderdaad wel belangrijk. Zelf ben ik al een tijdje bezig met een server welke op een RaspPi kan draaien en waar al mijn projecten mee compatible zijn. Deze kun je dan weer intern laten of aan het internet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Er zijn gelukkig legio projecten die op zoiets kunnen draaien en vaak via meerdere protocollen benaderbaar zijn. De meesten sowieso http en MQTT, ik neem aan dat deze sensor daar ook wel overweg mee gaat kunnen :). In het uiterste geval zit er zover ik weet een ESP8266 op zodat je hem zelf zou kunnen flashen met eigen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Thedr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:02:
Er zijn gelukkig legio projecten die op zoiets kunnen draaien en vaak via meerdere protocollen benaderbaar zijn. De meesten sowieso http en MQTT, ik neem aan dat deze sensor daar ook wel overweg mee gaat kunnen :). In het uiterste geval zit er zover ik weet een ESP8266 op zodat je hem zelf zou kunnen flashen met eigen software.
Ja maar dan sla je de plank wel mis en kun je het net zo goed helemaal zelf maken. :+ Anders moet je eerst weer bekijken hoe iemand anders het had bedacht om het weer aan te passen naar hoe je het wil.

Niet dat je daar snel onderuit komt, want ook met mijn eigen server doe ik hier aan mee:

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Thedr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:46:
[afbeelding]

Van Ledje? Ik heb er 2 besteld :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Wat is dan eigenlijk je overweging om het helemaal zelf te doen? Projecten als pimatic, HomeAssistant, OpenHAB etc. bieden ontzettend veel mogelijkheden en vooral ook ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Omdat telkens als ik mij ergens instort het na een jaar niet meer onderhouden wordt of uiteindelijk toch niet kan wat ik wil. Na een paar mislukte pogingen doe ik het dan maar helemaal op de manier zoals ik zelf wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48
Waar kan ik deze vinden?
Raven schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:07:
[...]

Van Ledje? Ik heb er 2 besteld :P

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Op mijn plaatje klikken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Thedr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:46:
[afbeelding]

Heeee, die ken ik :D O-) . Is best wel heel veel werk in gaan zitten maar hij doet het! :)
Bedankt voor de bestelling! :)
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:55:
Probleem met die projecten is de "online service" die over 5 jaar voor 99% waarschijnlijk niet meer bestaat. Zelf zorg ik dat de meeste dingen die ik maak via BT en telefoon appje toch bruikbaar blijven zonder dat ik diensten online hoef te houden.

Plus als je een paar verschillende dingen hebt van verschillende mensen, je voor alles weer andere apps en of sites nodig hebt. Niet dat je daaraan ontkomt, maar dat is de reden dat ik alles zelf maar maak nu. :P
Daar heb ik ook zo'n ontzettende hekel aan en daarom is het protocol van de sensor gewoon openbaar en kan je het zelf hosten als je niet de online service wil gebruiken. Ik zat er nog over te denken een rPI te maken/compileren die dit direct voor je doet, dan hoef je zelf niet te knutselen.

Meeste hekel heb ik nog aan die services dat je niet de baas bent over je eigen data want ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen zelf heel graag zelf data analyse doen.

Maar ja.. Die services zijn vaak wel onderdeel van het businessmodel van zo'n bedrijf.
mux schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:57:
Nice, bijna identiek aan mijn project :) alleen is deze echt voor buitenshuis bedoeld.
En buitenshuis getest en functioneert prima. :)
Alleen het wifi bereik valt tegen als je binnen je router hebt en buiten de sensor. Dan pakt hij het niet altijd en probeert hij het een aantal keer overnieuw. Al hebben laptops en telefoons daar ook last van.

Heel on-officieel is hij ook gewoon geschikt om er een externe antenne aan te hangen waardoor het bereik echt leuk wordt. :)

Hij is trouwens ook perfect voor binnenshuis hoor. Bijna al mijn planten in huis draaien al een paar maanden op een sensor om deze te testen. Ding is klein genoeg en groen om niet al te veel op te vallen.
Thedr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:02:
Hij doet standaard HTTP POST maar had al aanvragen voor homeseer en een engelsman was al bezig met een app hiervoor. Als de tijd het toestaat zal ik zeker MQTT toevoegen(staat al in de planning).

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-09-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
LED-Maniak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:09:

[...]

Daar heb ik ook zo'n ontzettende hekel aan en daarom is het protocol van de sensor gewoon openbaar en kan je het zelf hosten als je niet de online service wil gebruiken. Ik zat er nog over te denken een rPI te maken/compileren die dit direct voor je doet, dan hoef je zelf niet te knutselen.

Meeste hekel heb ik nog aan die services dat je niet de baas bent over je eigen data want ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen zelf heel graag zelf data analyse doen.

Maar ja.. Die services zijn vaak wel onderdeel van het businessmodel van zo'n bedrijf.
Ja jammer inderdaad, terwijl als ze gewoon goede producten neerzetten en die data-collection optioneel maken, ze echt wel een grote markt kunnen hebben (en dus veel data).

Ach, ik geloof wel in uniforme domotica systemen, ze zijn er alleen nog niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr

Hij doet standaard HTTP POST maar had al aanvragen voor homeseer en een engelsman was al bezig met een app hiervoor. Als de tijd het toestaat zal ik zeker MQTT toevoegen(staat al in de planning).
MQTT zou fijn zijn aangezien vrijwel alle domoticapakketten daar mee overweg kunnen. Ook zou je dan bijvoorbeeld met een ESP + OLED + ESPEasy heel makkelijk een remote displaytje er voor kunnen maken. Toevoegen van MQTT zou redelijk simpel moeten kunnen, bijna ieder project met de ESP gebruikt het wel :)

Zijn er overigens mogelijkheden om de sensor extern te voeden of op te laden? Zoiets is eigenlijk ideaal als het van een klein zonnepaneeltje kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb een een voorbeeld van het protocol? Wel al eea uitgezocht over MQTT maar nog niet in de praktijk gebruikt. Dan ga ik er meteen mee aan de slag. :)

Extern voeden heb ik aan gedacht! Er zitten aansluitingen op voor een externe voeding die direct de batterij op kan laden. Moet je wel even zo'n kleine laadmodule van een euro in het huisje stoppen en een gaatje boren voor de externe draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Lijkt me dan wellicht nuttig om samen te werken met het protocol/software/etc. Ik gebruik nu al MQTT en ben bezig een dienst op te zetten die wat algemener MQTT-sensoren bedient. Op die manier wordt koppelen van sensoren aan applicaties makkelijker en krijgen we niet 20 nieuwe standaarden in de wereld van IoT (hoewel dat niet heel veel zou schelen op de reeds duizenden 'standaarden' ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat ben jij voor moois aan het maken? :)
Standaardiseren lijkt mij prima. Ik sta er nog helemaal neutraal in.

Ik ben met nog meer sensoren bezig dus daar zou het ook mooi passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MQTT soil moisture sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KZuzC1MoCNR0W1K5TTVeHY52/full.jpg

en een MQTT power sensor. Plus nog drie andere sensorprojecten die dit jaar niet meer in productie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Damn, je hebt zelfs mooie doosjes ervoor.

@LED-Maniak:
Hoeveel verbruikt je sensor in 'sleep'? Het voelt alsof er nog wat in te optimaliseren is, 80 dagen is niet bijzonder veel. Natuurlijk heeft een 14500 ook niet heel veel energie, maar 80 dagen is denk ik net te weinig om helemaal zonder naar om te kijken te zijn.

Voor de rest vind ik hem trouwens echt heel netjes, inderdaad onopvallend en mooi en simpel ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
mux schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:14:
MQTT soil moisture sensor:

[afbeelding]

en een MQTT power sensor. Plus nog drie andere sensorprojecten die dit jaar niet meer in productie gaan.
Ah oke, ziet er uit als een andere doelgroep. :)
Is er niet al een standaard die past binnen de output van die sensoren?
marcop23 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:19:
Damn, je hebt zelfs mooie doosjes ervoor.

@LED-Maniak:
Hoeveel verbruikt je sensor in 'sleep'? Het voelt alsof er nog wat in te optimaliseren is, 80 dagen is niet bijzonder veel. Natuurlijk heeft een 14500 ook niet heel veel energie, maar 80 dagen is denk ik net te weinig om helemaal zonder naar om te kijken te zijn.

Voor de rest vind ik hem trouwens echt heel netjes, inderdaad onopvallend en mooi en simpel ontworpen.
80 dagen is conservatief en gebaseerd op de V1. Wifi is eenmaal power hungry. Ik heb nu een aantal sensoren draaien die het zo'n 200 dagen moeten uithouden maar moet ik eerst goed testen voordat ik dat kan aangeven in de ad natuurlijk.

Een alternatief is iets dat via een ander protocol praat met een kastje die dan weer verbinding maakt met het internet. Gaat een stuk langer mee, alleen dan heb je weer een extra kastje nodig. De eenvoud van de setup van sensor en gebruik ervan siert hem in mijn ogen wel.

Komt waarschijnlijk ook nog een digitale & analoge prof. versie(en dus abuse-proof) via een draad zodat je hem zelf aan een micro/arduino/anders kan hangen. Alleen dat gaat nog even duren voordat hij alle testen heeft doorstaan. Die zijn nogal streng. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
LED-Maniak schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:38:
Heb een een voorbeeld van het protocol? Wel al eea uitgezocht over MQTT maar nog niet in de praktijk gebruikt. Dan ga ik er meteen mee aan de slag. :)

Extern voeden heb ik aan gedacht! Er zitten aansluitingen op voor een externe voeding die direct de batterij op kan laden. Moet je wel even zo'n kleine laadmodule van een euro in het huisje stoppen en een gaatje boren voor de externe draad.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je er al over weet, maar hier staat een redelijk uitgebreide uitleg:
https://scargill.wordpres...world-of-mqtt-on-esp8266/

en een simpel voorbeeld van een implementatie van een ESP met DHT temp/hum sensor die zijn waardes via MQTT verstuurt:
https://gist.github.com/chaeplin/ee0fef774d2e79e0c236

Leuk weetje trouwens: MQTT is door Facebook gebruikt (geweest?) als protocol voor Facebook Messenger.
Het is specifiek gebouwd om sensordata te versturen over verbindingen met lage bandbreedte en energierequirements en voor machine-to-machine toepassingen. Perfect dus voor dit soort sensoren! Als je eenmaal een beetje snapt hoe het werkt dan zie je al snel hoe handig dat het is :)

[ Voor 18% gewijzigd door Thedr op 20-09-2016 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Laatst online: 17:25
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:46:
[...]

Dit is een printje met een TP4056 + BMS (8205A)

https://nl.aliexpress.com...9-a94a-4791e498da7c&tpp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Geweldig, die zocht ik inderdaad! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
thijsco19 schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:56:
Maar nu komt het.. de psu doet het niet meer...
...
en een 10ohm weerstand tussen de rode (5v) en zwarte aangesloten.
Wat voor weerstand gebruik je daarvoor? 2,5 watt verstoken in een normale weerstand gaat niet lang goed. Als die dan om een of andere reden kortsluiting maakt, zal je voeding ook direct in de beveiliging schieten.

Overigens heb ik zelf nooit voedingen gehad die een dergelijke load nodig hadden om in te schakelen. Hou er wel rekening mee dat een PC voeding niet te vergelijken is met een labvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

10watt. Volgens een aantal guides op internet zou je ongeveer een 10ohm weerstand nodig hebben.
Heb 2 weerstanden gekocht en allebei geprobeerd zonder effect.
Heb inmiddels een andere voeding gekocht op marktplaats, hoop dat deze het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:03
Vraagje voor de energy-deskundigen onder ons:

Ik ben bezig met een domotica project waar ik 5V en 3V3 nodig heb maar geen ruimte om een HLK-PM01 kwijt te kunnen. Nu heb ik via wat omwegen het volgende schema gevonden (gepubliceerd in de halfgeleidergids van 2005):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DOQ0ERua6tGwvNKQbGroZgEE/full.png

Ik ga hier max 2 relais mee voeden en een ATmega328P met een RFM69HW. De relais zijn 5V/45mA elk en de RFM gebruikt bij het zenden ca. 25mA (duurt enkele milliseconden, heeft wel een eigen bufferelco van 4u7).

Ik vraag mij af of dit gaat werken. Maar als ik het goed begrijp loopt door R4 de stroom die NIET door de schakeling gebruikt word, dus als beide relais niet actief zijn zo'n 120mA... In dat geval dus een dikke kachel... ;w

Ik heb ook overwogen om SSRs te gebruiken maar ik heb ervaren dat enkele lichtarmaturen in ons huis hier niet mee overweg kunnen (elektronische trafo's).

Hier onder staat de bijbehorende tekst van het Elektuur artikel;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:23
Dit lijkt me een bijzonder slecht idee. Zelfs een Chinese telefoonoplader van $0.99 is minder riskant. Deze voeding is niet geisoleerd, dus ieder punt (zelfs de 0V en 5V) kan je een schok van de volle 220V opleveren (plus nog meer omdat het gelijkgericht is). Als je heel dapper bent kun je dit als experiment op een breadboard bouwen, maar ik zou het zeker niet semi-permanent in een domotica-installatie stoppen.

De stroom die door R4 loopt is constant, want de spanning die er over staat ook (dankzij de Zener). Het is 5.1V/100Ohm = 51mA), het gedissipeerde vermogen is 0.26W.

De niet-gebruikte stroom loopt juist door R5 en de zener. De zener laat precies genoeg stroom door, dat de spanningsval over R5 gelijk is aan de spanning over C1 minus 5.1V. Je zou dit mogelijk efficienter kunnen krijgen door ipv. deze shunt regulator een normale lineaire regulator te nemen (b.v. AMS1117), maar nogmaals, ik zou gewoon niet beginnen aan het bouwen van een eigen voeding. Zo'n lineaire regulator is overigens efficient bij bijna geen of juist heel veel belasting, maar wordt in het midden-gebied erg inefficient.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 20-09-2016 23:49 ]

• DavidZH
Ik ben mij erg bewust van de risico's. Er komt ook geen 5V naar buiten. Alles blijft in de doos. Gebruik nylon boutjes om de PCB aan het frame van de pulsdrukker te maken. De onderdelen die een verschil van 230V hebben zitten aan de achterkant van de PCB, met een verschil van 5V aan de voorkant. En voor de 3V3 heb ik een MC33375 met Iq van 125µA.
Dit komt ook never nooit niet op een breadboard! Ik ben een PCB aan het ontwerpen en die komt voor een 10tje bij Elecrow vandaan. Is het niet goed, gooi ik er nog een 10tje tegenaan (moet eigenlijk nog wel een variac hebben voor het testen). Ik heb ook gedacht aan een capacitieve dropper, maar ik denk niet dat die genoeg stroom kunnen leveren voor 2 relais plus de burst van de RFM69.

Heb nog een uitdaging dat ik SMD varianten van T1 en T2 niet bij Farnell kan vinden, alleen bij Mouser

Zodra het vorm heeft zal ik zeker meer laten zien wat het doet.

• LED-Maniak
Hoe ga je een HLK-PM01 niet kwijt kunnen maar dit schema wel? Je moet rekening houden met een redelijke spacing tussen de 230V componenten en dan begint een HLK-PM01 al snel kleiner(en veiliger!) te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2016 09:03 ]

• jctjepkema
DavidZH schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:36:
Ik ben mij erg bewust van de risico's. Er komt ook geen 5V naar buiten. Alles blijft in de doos. Gebruik nylon boutjes om de PCB aan het frame van de pulsdrukker te maken. De onderdelen die een verschil van 230V hebben zitten aan de achterkant van de PCB, met een verschil van 5V aan de voorkant. En voor de 3V3 heb ik een MC33375 met Iq van 125µA.
Dit komt ook never nooit niet op een breadboard! Ik ben een PCB aan het ontwerpen en die komt voor een 10tje bij Elecrow vandaan. Is het niet goed, gooi ik er nog een 10tje tegenaan (moet eigenlijk nog wel een variac hebben voor het testen). Ik heb ook gedacht aan een capacitieve dropper, maar ik denk niet dat die genoeg stroom kunnen leveren voor 2 relais plus de burst van de RFM69.

Heb nog een uitdaging dat ik SMD varianten van T1 en T2 niet bij Farnell kan vinden, alleen bij Mouser

Zodra het vorm heeft zal ik zeker meer laten zien wat het doet.
Zou je niet beter voor een capacitieve voeding kunnen gaan? Lijkt mij een beetje op dezelfde basis maar kan volgens mij net wat efficiënter zijn.

• DavidZH
Dat zit 'm vooral in de hoogte. Dit is in SMD prima te maken en dan zo'n 6mm hoog incl. PCB. En het spanningsverschil van 230V is tussen T2 en T3 al verdwenen.

Ik zal maar eens uit de doeken doen wat ik aan het proberen ben...

De meeste domotica schakeloplossingen zijn ongeveer vierkante boxje van 1,5 a 2 cm hoog met de aansluitingen aan de zijkant van voornoemd boxje. Het aansluiten is meestal buiten de installatiedoos goed te doen, maar dan moet het spul weer de muur in... Ellende. VD draad en schroefterminals zijn geen vriendjes, zeker niet als het nog alle kanten op gewrongen moet worden om alles weer op z/n plek te krijgen.
Mijn idee is om het boxje eerst achter in de lasdoos te plaatsen en dan de kabels over de box heen te leiden en dan op de bovenkant aan te sluiten, zoals op het handCADje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a36M9bOP0UpBU42Coo0z8ux6/full.jpg

Dit betekent dat in het midden (waar prima de HKL zou kunnen staan) er dus een sleuf tussen de twee relais moet zijn waar de VD draad loopt.

Deze PCB bevat alleen de relais en de voeding. De communicatieprint word op de pulsdrukker geschroefd.

• chaoscontrol
  • Nu online
Ik heb thuis overal schakel actors van Eaton xComfort weggewerkt in de dozen in de muur. Je zou even kunnen spieken hoe ze dat gedaan hebben. Is namelijk ontzettend klein. Zonder behuizing neemt de RF antenne nog de meeste ruimte in beslag.

Pagina: 1 ... 66 ... 113 Laatste