Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 20:54
Zou zelfs bijna denken aan slechte contacten: het soldeerwerk is zoals je zelf al aangeeft niet om over naar huis te schrijven... Ik zou er nog eens met de bout en evt wat flux en/of soldeerlitze langs gaan. Vooral die bolletjes baren me wat zorgen, daaraan kan je zien dat de tin niet mooi op de pad gevloeid heeft. Ze zouden er ongeveer uit moeten zien zoals de meest rechtse pin. Die is in ieder geval nog redelijk in de goede richting te noemen :)

Het zou kunnen dat je al veel te lang verwarmd hebt, maar zou eerst eens kijken of je het zo kunt fixen. Zo niet dan is het sowieso een mooie oefening.

[ Voor 16% gewijzigd door Thedr op 03-08-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die rechter pin vind ik ook niet om over naar huis te schrijven. Je hoort een nette curve te hebben die naar de hoek pcb-pin trekt en dus hol qua ronding is. Dit lijkt meer op bol.

Sowieso moet je denk ik je pin beter heetstoken voor je het tin toevoegt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Lelijk is het zeker, en het is ook niet mijn hobby, maar ja, ze verkopen die dingen alleen met losse headers. :') Dat gezegd zijnde, ik heb alles nog eens dubbelgecheckt en nagemeten, maar het is zeker geen slecht contact.

Mijn belangrijkste vraag is dan dus of het feit dat de meting altijd na een paar seconden vastloopt een hardwareprobleem kan zijn met het bordje (al dan niet veroorzaakt door het solderen). Dit gebeurt me dus bij de standaard adafruit arduino library, die eerder probleemloos werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Bezig om te kijken of ik en DIY energie opslag systeem kan maken met al die oude laptop cellen. Alleen moest dat wel in wat zinnigs gesorteerd worden. Het koste wel even een paar uurtjes, maar nu kan de computer het voor me doen

Het idee is 6S Lithium, laden tot 24 Volt (4 Volt per cel) met een 24 Volt power supply (~200 Watt) en PWM. De andere kant is dan een micro solar inverter die met een PWM ertussen weer invoed (~250 Watt). Even zoeken leerde mij dat een van de beste MeanWell voedingen circa 93% is, Lithium circa 90% is en een Micro ook iets van circa 93% is. Uiteindelijk kom je dan op een rendement van circa 70% van de energie die je erin stopt die er dan ook weer uit komt. Zelfs met het beste jongetje in klas is 80% al een uitdaging.

Zo lang je niet ergens 25% (financieel) kan goedmaken is het uiteraard niet financieel interresant, uiteraard kan je vaak wel meer panelen bij leggen om het eigen verbruik te verhogen van circa 30 naar 50% met gematigde kosten.

Binnenkort komt er weer het e.e.a. binnen waarme ik de bramenstruik en de P1 (via Arduino Nano) kan koppelen. Wellicht zal ik voor het PWM aansturingsdeel alsnog een arduino aan het werk zetten, het hoeft niet mooi 10khz te zijn ofzo ;)

De bramenstruik gaat uiteindelijk de logica doen en de relais(AC) en SSR(DC) aansturen, het PWM deel moet ik nog in detail invullen. De bramenstruik gaat de Lithium accu via een 8 kanaals ADC monitoren, het blijven oude laptop accu's.

Uiteindelijk zou het circa ,5 kWh accu worden, genoeg voor de spielerij. Mocht alles zover komen dan post ik het hier wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Bio schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:44:
[afbeelding]

Ik loop al veel te veel uren met deze IMU te prutsen, en Chinese kopie van de Adafruit 10DOF. In eerste instantie werkte deze 100% met de standaard Arduino sketch, maar had ik een ongeloofelijke hoeveelheid miserie om deze werkend te krijgen met een STM32. Vanavond nog eens opnieuw geprobeerd met de Arduino, en wat blijkt, ook daar werkt hij niet meer. Hij initialiseert wel goed, maar na 10 samples ofzo stopt hij ermee. Gezien die exacte sketch eerst wel werkte verdenk ik dat de hardware misschien kapot is.

Nu kan je zien dat ik de headers vrij lelijk gesoldeerd heb. Zou dit schade veroorzaakt kunnen hebben die langzaam verergerd is? Of zou dat gewoon zwart wit moeten zijn, het werkt of het werkt niet. Ik ben een beetje ten einde raad.
Die soldeerskills zijn idd om te janken ;)

Ik zou niet te bang zijn voor schade. Een slecht contact zou wel kunnen. Ik weet niet exact wat je verkeerd doet bij het solderen, maar het jouw resultaat heb ik nog nooit gezien :) Misschien doe je het op een veel te lage temperatuur of verhit je het niet lang genoeg? Je moet aardig je best doen om een PCB te beschadigen hoor. Ik zou zeker even opnieuw solderen.

Heb je hem via 4 pinnetjes aangesloten met I2C? HEt zou kunnen dat een multimeter een goede overgang denkt te zien, maar je I2C signaal toch niet goed genoeg door komt door een slecht contact.

Het kan natuurlijk best zijn dat de module gewoon niet goed is. Niets mis met Chinese kloontjes, maar soms zit er wel eens een slechte tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
databeestje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:45:
Bezig om te kijken of ik en DIY energie opslag systeem kan maken met al die oude laptop cellen. Alleen moest dat wel in wat zinnigs gesorteerd worden. Het koste wel even een paar uurtjes, maar nu kan de computer het voor me doen

Het idee is 6S Lithium, laden tot 24 Volt (4 Volt per cel) met een 24 Volt power supply (~200 Watt) en PWM. De andere kant is dan een micro solar inverter die met een PWM ertussen weer invoed (~250 Watt). Even zoeken leerde mij dat een van de beste MeanWell voedingen circa 93% is, Lithium circa 90% is en een Micro ook iets van circa 93% is. Uiteindelijk kom je dan op een rendement van circa 70% van de energie die je erin stopt die er dan ook weer uit komt. Zelfs met het beste jongetje in klas is 80% al een uitdaging.

Zo lang je niet ergens 25% (financieel) kan goedmaken is het uiteraard niet financieel interresant, uiteraard kan je vaak wel meer panelen bij leggen om het eigen verbruik te verhogen van circa 30 naar 50% met gematigde kosten.

Binnenkort komt er weer het e.e.a. binnen waarme ik de bramenstruik en de P1 (via Arduino Nano) kan koppelen. Wellicht zal ik voor het PWM aansturingsdeel alsnog een arduino aan het werk zetten, het hoeft niet mooi 10khz te zijn ofzo ;)

De bramenstruik gaat uiteindelijk de logica doen en de relais(AC) en SSR(DC) aansturen, het PWM deel moet ik nog in detail invullen. De bramenstruik gaat de Lithium accu via een 8 kanaals ADC monitoren, het blijven oude laptop accu's.

Uiteindelijk zou het circa ,5 kWh accu worden, genoeg voor de spielerij. Mocht alles zover komen dan post ik het hier wel weer.
Wellicht een domme vraag, maar wat bedoel je met sorteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SuperKris schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 10:11:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar wat bedoel je met sorteren?
Wel, ik heb een stuk of 60 gebruikte cellen uit laptop accu's en dergelijke. Echter verschilt de capaciteit enorm tussen de verschillende cellen. Voor een serie schakeling van 6 stuks moeten de onderlingen cellen modules een gelijke capaciteit hebben. Iets met brandveiligheid enzo >:)

Het scriptje sorteert een lijst met capaciteiten van hoog naar laag en sorteert dan de cellen in elke "module" van 10 stuks (parallel) welke dan allen evenveel capaciteit hebben. In mijn specifieke geval eindig ik dan met 6 modules van 17Ah elk. De accu is dan uiteindelijk een 6s10p.

Koop je een complete doos met nieuwe cellen, dan sla je al die onzin over en deel je het aantal cellen gewoon door het aantal dat je in serie wil zetten. Het maakt dan niet uit welke cel in welke module eindigt. :D

Ik gebruik een Opus BT C3100 lader met 4 sloten, deze heeft een Charge test modus die de capaciteit van de cellen weergeeft met een laad-ontlaad-laad cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Geeft die opus een capaciteit in mAh weer? Of moet je het afschatten aan de laadstroom (doen sommige andere laders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Om een update te geven: Allereerst bedankt voor de lovende commentaren over mijn soldeerkunsten :).

Ik heb een nieuwe module gekocht, dit keer geen Chinese kopie, maar een originele Adafruit. Vervolgens heb ik een complete printplaat vol met headerpinnen gesoldeerd, en toen ik het trucje doorhad heb ik dan de headerpinnen op mijn nieuwe module gesoldeerd. Deze werkt als een zonnetje, en heeft een hele nacht door succesvol gedraaid op mijn STM32 bordje. Had ik dat eerder gedaan dan had me dat heel wat uren vrije tijd gespaard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 20:54
Mooi, in ieder geval is het vooral ook fijn dat je soldeerkunsten erop vooruit zijn gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mr_gadget schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:18:
Geeft die opus een capaciteit in mAh weer? Of moet je het afschatten aan de laadstroom (doen sommige andere laders).
Jawel. http://lygte-info.dk/revi...20Software%20V2%20UK.html

Het gaat in dit geval om de discharge capaciteit, niet wat er geladen wordt. Als je 50 euro over hebt voor een lader die Lithium en Nimh doet dan wil ik deze zeker aanraden. Bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 19:27
Ik wil mijn huidige beun setup van 1-kanaals labvoeding, ondersteund door USB laders, een laptopvoeding en een willekeurige 3.3V adapter verbeteren dus ik zoek een nette benchtop met minstens 3 kanalen. Omdat het toch grotendeels hobby is moet de besteding enigszins uit te leggen blijven, dus een agilent/tektonix/rigol zit er niet in. Na wat zoeken vond ik een recente lijn van Instek.
Bedieningspaneel lijkt erg netjes en de specs zijn veelbelovend; 4-kanaals waarbij 2 kanalen in serie of parallel gezet kunnen worden en 2 extra kanelen met iets minder mogelijkheden voor 430€ lijkt me een aardig product. Zijn er hier kenners die hem aan of af kunnen raden, of een beter alternatief kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
databeestje schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:45:

YouTube staat er vol mee...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Correct, maar ik bedoelde meer iets in de trant van deze oplossing: http://www.diyesskit.com/

Het schrijven van de software is een van de leukere aspecten, en als het een klein systeempje voor het achtergrond verbruik van een watt of 100 wordt dan ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ga je de cellen ook in nette packs verwerken dmv puntlassen? Deze user doet dat ook voor het batterypack in z'n e-scooter: flippy.nl in "Elektrische scooters"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ThinkPadd schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:14:
Ga je de cellen ook in nette packs verwerken dmv puntlassen? Deze user doet dat ook voor het batterypack in z'n e-scooter: flippy.nl in "Elektrische scooters"
Ja en nee, ik heb een houder getekend in OpenScad, lijkt veel op anderen die al op Thingiverse stonden maar zonder voorkennis zelf een getekend, ik wou wel eens keer wat maken in OpenScad in plaats van de conventionele 3D tekenpakketten. Werkt best aardig, het is een beetje 1980 CAD, maar prima functioneel.

De houder is parametrisch, dus meerdere rijen of kolommen kan men zelf instellen, handig als je niet weet hoeveel cellen je precies nodig hebt voor een bepaalde capaciteit. Deze houder heeft montage gaten en gaten voor koperen geleiders in de vorm van 2,5mm gaten voor 2,5mm2 koperdraad als busbar. De boel kan dan ook nog gestapeld worden om er een 6S pack van te maken.

Ik heb helaas geen toegang tot een puntlasser, de cellen worden dus gewoon solderen naar de busbar, met de 75 Watt Weller pook is dat zo gepiept, dat moet je niet met de precisie punt doen, dat werkt in 1990 met de NiCd cellen al niet, en nu nog steeds niet 8)
Aan de uiteinde komen dan, afhankelijk van het aantal rijen van de houder, 1 of meer VD draadkernen uit, die kunnen met Wago steekklemmen zo gekoppeld worden naar de volgende cel module.

Inmiddels een paar 4 voudige relais bords binnen, 1 voor de DC, de andere voor AC. Tevens een partijtje goedkope witte led voltmeters, altijd handig. Een 6 voudig LiIon balance bordje voor 20 Ampere zou genoeg moeten zijn om de boel enigzins in het gareel te houden. De individuele cel module spanningen ga ik ook loggen met de Raspberry via een ADC bordje zodat ik in kan grijp als het fout dreigt te gaan.

Door de Raspberry vanuit het net te voeden zullen bij een stroom storing alle relais AC en DC afvallen, waaronder de accu, op die manier zou het geheel safe moeten zijn. Kortstondig overwogen om de Rpi te voeden vanuit de accu en deze via een latching relais in en uit te schakelen bij een storing, maar dat durf ik met de zelfbouw niet aan. Wellicht nog even op zoek naar een Wattmeter die zowel opgenomen als afgegeven vermogen kan tellen, maar dat is van latere orde als het zover is. Daarmee zouden de verliezen makkelijker zichtbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
Misschien niet helemaal on-topic, omdat huisinstallatie, maar hier zit wel verstand :P

Net bij een vriend was de stroom van een aantal kamers uitgevallen nadat een gloeilampje knapte. Dus ze zetten de automatische zekering weer omhoog, en nog steeds geen stroom. Toen ben ik dus gekomen, heb even gemeten of er 230v op de uitgaande kant van de automaat stond (ja), geen uitgefikte dingen gezien, op hun zolder gekeken, op wat lasdoosjes gemeten of er spanning was. (ja). Toen ineens werkte de stroom weer?

Het gekke is, ik heb geen geknetter ofzo gehoord, en niemand heeft lampen zien knipperen. Lijken me wel duidelijke symptonen bij een slechte verbinding? Maar wat zou het anders kunnen zijn?

Ze gaan overigens sowieso een elektricien inschakelen om slechte verbindingen op te sporen ivm (eventueel) brandgevaar.

Wat dat betreft zijn Amerikanen misschien zo gek nog niet.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 09-08-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marcop23 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 18:11:
Net bij een vriend was de stroom van een aantal kamers uitgevallen nadat een gloeilampje knapte. Dus ze zetten de automatische zekering weer omhoog, en nog steeds geen stroom. Toen ben ik dus gekomen, heb even gemeten of er 230v op de uitgaande kant van de automaat stond (ja), geen uitgefikte dingen gezien, op hun zolder gekeken, op wat lasdoosjes gemeten of er spanning was. (ja). Toen ineens werkte de stroom weer?

Het gekke is, ik heb geen geknetter ofzo gehoord, en niemand heeft lampen zien knipperen. Lijken me wel duidelijke symptonen bij een slechte verbinding? Maar wat zou het anders kunnen zijn?
Thermische beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Zijn er hier mensen met een cnc, en die GRBL gebruiken? Ik heb op dit moment zon goedkope chinese laser engraver, zon eentje die op die item rail's is gebaseerd. Welke software gebruiken jullie om de cnc aan te sturen? Omdat het natuurlijk chinees is is het nogal brak enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Voor mijn laser gebruik ik LaOS. Zie ook: Springuin blogt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Ik zit zelf wel op een arduino based systeem, ik kan zo snel niet vinden of laOS dat ondersteunt. Ik heb een extern programma nodig om de GRBL aan te sturen, heeft laOS volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
LaOS is mBed gebaseerd, het bord stuurt je stappenmotoren aan en je kunt via de ethernet aansluiting met de Visicut software jobs naar de machine sturen.

De LaOS firmware gebruikt intern grbl voor de planning en aansturing, maar werkt niet met g-codes.

Wil je de machine als normale lasercutter gebruiken of wil je iets speciaals maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Springuin schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:25:
LaOS is mBed gebaseerd, het bord stuurt je stappenmotoren aan en je kunt via de ethernet aansluiting met de Visicut software jobs naar de machine sturen.

De LaOS firmware gebruikt intern grbl voor de planning en aansturing, maar werkt niet met g-codes.

Wil je de machine als normale lasercutter gebruiken of wil je iets speciaals maken?
Het hele systeem wat ik gebruik is een arduino met een cnc shield v3. De bedoeling is om hout en andere materialen te graferen, ik gebruik ook maar diode laser's dus snijden zal nooit kunnen. Ik heb de hele mik wel aan de praat gehad, maar dan gaat er weer een onderdeel kapot bestel ik die bij en dan rust het weer 4weken en dan ben ik weer kwijt hoe en wat. Ik heb nu eindelijk alle onderdelen liggen, van een redelijke kwaliteit, en ik heb een voorraadje. Alleen de software die ik gebruik is vrij kut dus vandaar. Ik probeer nu chiliPeppr.com/grbl aan de praat te krijgen, maar ik krijg geen lekkere connectie met de arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jctjepkema schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:18:
[...]

Het hele systeem wat ik gebruik is een arduino met een cnc shield v3. De bedoeling is om hout en andere materialen te graferen, ik gebruik ook maar diode laser's dus snijden zal nooit kunnen. Ik heb de hele mik wel aan de praat gehad, maar dan gaat er weer een onderdeel kapot bestel ik die bij en dan rust het weer 4weken en dan ben ik weer kwijt hoe en wat. Ik heb nu eindelijk alle onderdelen liggen, van een redelijke kwaliteit, en ik heb een voorraadje. Alleen de software die ik gebruik is vrij kut dus vandaar. Ik probeer nu chiliPeppr.com/grbl aan de praat te krijgen, maar ik krijg geen lekkere connectie met de arduino.
Ik heb wel eens Marlin (3D printer firmware die van GRBL afgeleid is) gebruikt op een Ramps bordje om een CNC router aan te sturen. Uiteindelijk kon ik daarmee graferen, en PCB's en kunststof frezen. Je zou Marlin ook wel voor dat bordje aan de praat kunnen krijgen. Ook zou je naar het 3D print topic kunnen gaan omdat de firmware, software en elektronica vrijwel hetzelfde is als voor een 3D printer.
Anyway, als de USB communicatie niet werkt, staat de baudrate goed? Zowel in de Firmware van de Arduino als in de Host-software die je gebruikt om te communiceren. Kun je gewoon de com-poort openen met bijvoorbeeld Putty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:13:
[...]

Ik heb wel eens Marlin (3D printer firmware die van GRBL afgeleid is) gebruikt op een Ramps bordje om een CNC router aan te sturen. Uiteindelijk kon ik daarmee graferen, en PCB's en kunststof frezen. Je zou Marlin ook wel voor dat bordje aan de praat kunnen krijgen. Ook zou je naar het 3D print topic kunnen gaan omdat de firmware, software en elektronica vrijwel hetzelfde is als voor een 3D printer.
Anyway, als de USB communicatie niet werkt, staat de baudrate goed? Zowel in de Firmware van de Arduino als in de Host-software die je gebruikt om te communiceren. Kun je gewoon de com-poort openen met bijvoorbeeld Putty?
Ik ga even naar Marlin kijken goeie!

Communicatie is er vanuit een terminal client en vanuit chilipeppr, het heeft even bewogen, maar nu weer niet en ik zou niet weten waarom niet. Dezelfde problemen had ik eerder ook met andere software combinaties. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben in ervaringen van anderen, en eigenlijk software zoek die wat beter op elkaar aansluit. Zoals easyCNC alleen die is al een tijd niet geupdate, en is er niet voor de arduino Uno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jctjepkema schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:19:
[...]

Ik ga even naar Marlin kijken goeie!

Communicatie is er vanuit een terminal client en vanuit chilipeppr, het heeft even bewogen, maar nu weer niet en ik zou niet weten waarom niet. Dezelfde problemen had ik eerder ook met andere software combinaties. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben in ervaringen van anderen, en eigenlijk software zoek die wat beter op elkaar aansluit. Zoals easyCNC alleen die is al een tijd niet geupdate, en is er niet voor de arduino Uno.
Wel, het belangrijkste is dat je goede CAM software gebruikt. Dat is de software die je 3D files omzet in G-code, en die moet ook compensatie voor bijvoorbeeld de diameter van de frees uitvoeren als je Marlin of GRBL gebruikt. Ik gebruikte daarvoor edgeCam, maar dat is een heel duur professioneel pakket met een steile leercurve waar ik al wat ervaring mee had. Daar moet ook wel betere software voor zijn.

Vervolgens ben je iets als 'Host-software' nodig. Dit is de software die de CNC 'bestuurd', en Mach3 is daarvoor wel populair geloof ik. Maar eigenlijk is dat ook zware overkill, aangezien het enige wat het hoeft te doen die Gcode file over de seriele poort naar de controller door te sturen. Ik gebruikte daarvoor dus gewoon m'n 3D-print software (Repetier-Host). Die zou je dus ook kunnen gebruiken, helemaal met Marlin. Maar je zit dan wel met een hoop functies die specifiek voor 3D printers zijn. Maar eigenlijk kun je gewoon Gcode file laden, en dan op 'print' drukken en dan zou hij moeten gaan frezen :P

Als laatste heb je dus de firmware in de controller (Arduino) nodig. Dat is wat de Gcode uitleest en omzet in de werkelijke commands voor de stappenmotoren. Dat zou dus Marlin of GRBL kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:28:
[...]

Wel, het belangrijkste is dat je goede CAM software gebruikt. Dat is de software die je 3D files omzet in G-code, en die moet ook compensatie voor bijvoorbeeld de diameter van de frees uitvoeren als je Marlin of GRBL gebruikt. Ik gebruikte daarvoor edgeCam, maar dat is een heel duur professioneel pakket met een steile leercurve waar ik al wat ervaring mee had. Daar moet ook wel betere software voor zijn.

Vervolgens ben je iets als 'Host-software' nodig. Dit is de software die de CNC 'bestuurd', en Mach3 is daarvoor wel populair geloof ik. Maar eigenlijk is dat ook zware overkill, aangezien het enige wat het hoeft te doen die Gcode file over de seriele poort naar de controller door te sturen. Ik gebruikte daarvoor dus gewoon m'n 3D-print software (Repetier-Host). Die zou je dus ook kunnen gebruiken, helemaal met Marlin. Maar je zit dan wel met een hoop functies die specifiek voor 3D printers zijn. Maar eigenlijk kun je gewoon Gcode file laden, en dan op 'print' drukken en dan zou hij moeten gaan frezen :P

Als laatste heb je dus de firmware in de controller (Arduino) nodig. Dat is wat de Gcode uitleest en omzet in de werkelijke commands voor de stappenmotoren. Dat zou dus Marlin of GRBL kunnen zijn.
Yess, ik snap het principe, ik heb de boel aan de praat met grbl 0.9J en Zapmaker GRBL controller, alleen die laatste is 2 jaar oud, word niet meer geupdate en vol met buggs. Ik zoek dus een alternatief, ik zal Marlin even proberen. Uiteindelijk wil ik brd bestanden voor pcb's graferen op een mat zwart gelakte pcb met de laser. Hiervoor was chilipeppr weer heelhandig want die kan direct brd bestanden van eagle importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Sprite_tm gebruikt trouwens een atmega in zijn laser, met wat van LaOS: https://redmine.laoslaser.org/boards/1/topics/468

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, ik had geloof ik vanavond voor het eerst LED's die overleden zijn door het aantal branduren. En dan tel ik de productiefouten, zwakke schakels, oververhitte en overbelaste modelletjes niet mee.
2x 3W led die onder keukenkastjes zitten bij mijn ouders. Branden elke dag, en zo'n 7 jaar lang van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, dus zo'n 35000 tot 45000 uur gefunctioneerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:53
Even een kort EL vraagje tussendoor:

Afbeeldingslocatie: http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB19sETJFXXXXbRXXXXq6xXFXXXz/Bluetooth-Wireless-Audio-Module-MP3-Decoding-Board-4-0-USB-SD-Radio-APE-FLAC-WMA-AUX.jpg

Weet iemand hoe de connectors heten waar de chinese tekst bij staat en waar ik deze kan bestellen?
Er zit een 3 pins en een 2 pins variant op de pcb en het is geen JST connector (denk ik). Ik ben nu al een paar dagen aan het zoeken op termen als 'white pcb 3 pins connector' maar dat levert helemaal niks op.
Ik kan eventueel de connectors opmeten mocht dat nodig zijn.

Iemand een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

XH waarschijnlijk

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 19:27
XH inderdaad, voor die connectors betaal je op aliexpress 3 euro voor 100 stuks en de bijbehorende kabel koop je 100x voor een tientje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
_ferry_ schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:33:
Zo, ik had geloof ik vanavond voor het eerst LED's die overleden zijn door het aantal branduren. En dan tel ik de productiefouten, zwakke schakels, oververhitte en overbelaste modelletjes niet mee.
2x 3W led die onder keukenkastjes zitten bij mijn ouders. Branden elke dag, en zo'n 7 jaar lang van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, dus zo'n 35000 tot 45000 uur gefunctioneerd :)
3W LED's uit 2009? :o Dat zullen high-end units geweest zijn destijds of niet?

Ik wil binnenkort eens aan de slag met de GPIO's van een OrangePi. Kijken of dat een beetje werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
3Watt in 2009 was niet zo bijzonder. Je had ze van Lumiled(philips) tot 5Watt. 5~8 euro stuk.
Ik heb er nog een paar rails van liggen, mooi per LED getest en achterop geprint in welke bin hij valt(kan je uitblinkers uitzoeken :9).

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 17-08-2016 09:29 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:24:
[...]

3W LED's uit 2009? :o Dat zullen high-end units geweest zijn destijds of niet?

Ik wil binnenkort eens aan de slag met de GPIO's van een OrangePi. Kijken of dat een beetje werkbaar is.
ik heb ook zoon OrangePi aangeschaft; de PC versie, wordt wel erg warm (heet eerder) op volle 100% alle 4 de cores. Momenteel heb ik er arch linux op draaien met een u-boot image met daar linux kernel 3.4 in. Het eerste wat ik ermee wil doen is kijken of ik daar 4.4 of 4.7 kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LED-Maniak schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:28:
3Watt in 2009 was niet zo bijzonder. Je had ze van Lumiled(philips) tot 5Watt. 5~8 euro stuk.
Ik heb er nog een paar rails van liggen, mooi per LED getest en achterop geprint in welke bin hij valt(kan je uitblinkers uitzoeken :9).
Denk dat ik ze destijds bij Niels op samenkopen.net heb gekocht, want zo aan het soldeer en wat pasta te zien te zien moest ik ze zelf nog op de ster solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

ik heb ook zoon OrangePi aangeschaft; de PC versie, wordt wel erg warm (heet eerder) op volle 100% alle 4 de cores. Momenteel heb ik er arch linux op draaien met een u-boot image met daar linux kernel 3.4 in. Het eerste wat ik ermee wil doen is kijken of ik daar 4.4 of 4.7 kan maken :)
Dat'ie zo heet wordt komt waarschijnlijk doordat de meeste (niet-armbian) images een potje maken van de spanningsregeling en clockspeeds. Al zal hij onder volle belasting sowieso wel heet worden ja. De OPi One is nog een slagje erger zelfs.

meer info: http://forum.armbian.com/...k-review-of-orange-pi-pc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
edit: dubbel :$

[ Voor 97% gewijzigd door mcDavid op 17-08-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
LED-Maniak schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:28:
Steld inderdaad niet veel voor heb hier een 400W LED liggen.
Deze worden gebruikt als stadion lampen

Ben niet slim, maar wel dom

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:53
zzattack schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 01:17:
XH inderdaad, voor die connectors betaal je op aliexpress 3 euro voor 100 stuks en de bijbehorende kabel koop je 100x voor een tientje :)
Bedankt beiden _/-\o_
Het is inderdaad hoogstwaarschijnlijk de XH, gelijk maar even besteld.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

itcouldbeanyone schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Steld inderdaad niet veel voor heb hier een 400W LED liggen.
Deze worden gebruikt als stadion lampen
wow, waar vind je die? Ik zoek eigenlijk een minder felle voor mijn zoeklicht op de boot maar ach ;)

Is het 400W equivalent of echt 400W LED?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
franssie schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 01:40:
[...]

wow, waar vind je die? Ik zoek eigenlijk een minder felle voor mijn zoeklicht op de boot maar ach ;)

Is het 400W equivalent of echt 400W LED?
nee echt 400W.

ff snel gevonden

http://www.ledwt.com/led-400w.html

ik weet niet hoe groot die boot is,
anders zou je dit kunnen overwegen.

https://www.alibaba.com/p...1000w-cob_1940224090.html

de 100W versies zijn op dx en ebay voor minder dan 2 tientjes te krijgen.

maar denk voooral aan koeling

[ Voor 15% gewijzigd door itcouldbeanyone op 18-08-2016 08:51 ]

Ben niet slim, maar wel dom

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Is hier iemand die zo'n netwerk tester van ebay of aliexpress heeft?
type NWT500 of een NWT4000.

http://www.aliexpress.com...5c-4340-b299-10a16178eb20
http://www.ebay.com/itm/N...382192:g:nFkAAOSwdzVXlwJI

Ben op zoek naar informatie, helaas is het meeste wat ik vind russisch.
Ik ben erg benieuwd of het een beetje werkt met de software WINNWT4.
Ook schema's zoek ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Leuk speelgoed

https://www.indiegogo.com...t-electricity-and-iot-diy

Mooie aanvulling voor LEGO.

[ Voor 17% gewijzigd door memphis op 22-08-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wat voor een chip zou dit zijn? Maar twee pinnetjes en het zou een ID kunnen hebben of opslaan. Is dat 1-wire?

Afbeeldingslocatie: https://formlabs.com/media/upload/_thumbs/_M9A7812_fnl_plnE4ts.jpg.480x0_q80.jpg
Afbeeldingslocatie: https://formlabs.com/media/upload/_thumbs/tray_carrier_grey-3.jpg.480x0_q80.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
LED-Maniak schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:38:
Wat voor een chip zou dit zijn? Maar twee pinnetjes en het zou een ID kunnen hebben of opslaan. Is dat 1-wire?

[afbeelding]
[afbeelding]
Waarin zit het product? Als ik zo zie, lijkt het een deur te zijn.
In dat geval kan het veiligheidsmaatregel zijn die controleert of de deur gesloten is of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 22-08-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Het zit in een 3D printer. In de chip zit een ID nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Deze site: http://formlabs.com/suppo...automatic-resin-handling/

Data over een spanningslijn is makkelijk....

Mogelijk hetzelfde als een RFID waar een spoel de spanning opwekt en tegelijk ook weer de code uit stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:05
LED-Maniak schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:38:
...
Waarschijnlijk wel, maar het kan dat ze een aantal dingen op een eigen manier opgelost/aangepast hebben. Dit kan zowel met betrekking to de electrische uitvoering als het protocol. In een i-Button zit een encryptie, dus het achterhalen of nabootsen van een ID kan bij een goede implementatie lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik zou van PoE+ spanning (56V) naar 12V moeten (max 40W). Ofwel zoek ik verkeerd maar kan niet echt iets kant en klaar vinden... Voorlopig van plan dit te gebruiken, maar iemand toevallig al iets beter gebruikt?
Efficiëntie is belangrijkste want ik heb maar 40W ter beschikking en hoe meer ervan ik nog over hou, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
zoiets: https://shop4power.nl/poe/poe-splitter/poe-171s.html ?
Om die 60W uit poe+ te halen is heel wat meer nodig als alleen een filter en DC/DC voedingkje: dat vermogen moet voor zover ik weet eerst gecommuniceerd worden met de switch voordat dat beschikbaar is dus zelf maken is niet zo eenvoudig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
craio schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:44:
Ik zou van PoE+ spanning (56V) naar 12V moeten (max 40W). Ofwel zoek ik verkeerd maar kan niet echt iets kant en klaar vinden... Voorlopig van plan dit te gebruiken, maar iemand toevallig al iets beter gebruikt?
Efficiëntie is belangrijkste want ik heb maar 40W ter beschikking en hoe meer ervan ik nog over hou, hoe beter.
De oplossing die je reeds gevonden hebt is ideaal, maar de online prijzen die ik tegenkom zijn echt belachelijk. De efficiency van 92 is wel erg netjes. Veel meer ga je niet vinden.

Je kan ook eens googelen op PoE extractor. Dan vind je kant en klare oplossingen die hier voor gemaakt zijn.

Ook zou je een DC-DC convertor kunnen pakken. (AKA buck convertor AKA step down converor) Helaas kunnen de meeste goedkope oplossingen niet veel hoger dan 30~40V.

Ik heb even voor je gezocht, en ik vind op aliexpress/ebay/amazon printjes die worden verkocht met een LM2596HV als regulator. Dit lijkt een speciale versie te zijn van de LM2596 die veel hogere spanningen aan kan. Als de datasheet klopt, en er is inderdaad een LM2596HV toegepast zou een dergelijke convertor tot 63V aan kunnen. Natuurlijk moeten de andere componenten hier ook op bijgesteld zijn. De condensatoren moeten dan ook tenminste deze spanning aan kunnen. Dit zou ik van tevoren wel even controleren.

Deze op aliexpress lijkt hier aan te voldoen.

De efficiency zal volgens de datasheet rond de 88% liggen. Dat lijkt mij best netjes voor een dergelijk spanningsverschil. Hou wel rekening met de max 3A uitgang. Dat betekend dat je op 12V maar 36W er uit kan halen. Opzich is dat niet slecht aangezien je ook al wat door de efficiency kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die aliexpress modules zijn leuk voor huis tuin en keuken gebruik, maar alleen aan de "chinese" beletting op de chip te zien kan je natuurlijk al raden waar die van afkomstig zijn.. namaak spul. Ik lees redelijk vaak dat die modules bij 2A output al veel te heet worden. Afhankelijk van de spanning zit je bij 12V natuurlijk al wel op een uitgangsvermogen van 24W, in ogenschouw 88% rendement (misschien wat optimistisch) genomen kom je uit op meer dan 3.2W dissipatie in dat kleine bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
SuperKris schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:02:
[...]

Ik heb even voor je gezocht, en ik vind op aliexpress/ebay/amazon printjes die worden verkocht met een LM2596HV als regulator. Dit lijkt een speciale versie te zijn van de LM2596 die veel hogere spanningen aan kan. Als de datasheet klopt, en er is inderdaad een LM2596HV toegepast zou een dergelijke convertor tot 63V aan kunnen. Natuurlijk moeten de andere componenten hier ook op bijgesteld zijn. De condensatoren moeten dan ook tenminste deze spanning aan kunnen. Dit zou ik van tevoren wel even controleren.
...
Bedankt voor de suggestie, maar betrouwbaarheid is ook nogal belangrijk anders had ik mogelijks dit geprobeerd. Dan is die traco relatief duur maar wel betere efficiëntie en beter te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Zoald ik al aangaf krijg je volgens mij geen 40W uit een POE met alleen een DC/DC converter (Configuration via Ethernet layer 2 LLDP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
base_ schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:15:
Zoald ik al aangaf krijg je volgens mij geen 40W uit een POE met alleen een DC/DC converter (Configuration via Ethernet layer 2 LLDP)
Ah, excuses je post niet gezien. De 40W krijgen is geen probleem, wordt namelijk geleverd door dit toestel. Daaruit kun je maximum 50W krijgen, maar door de (lange) coax ertussen blijft er waarschijnlijk nog maar 40W ofzo over. Maar dat is dus op 56V en alles die eraan moet hangen wil een lager voltage.

[ Voor 10% gewijzigd door craio op 24-08-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Een grappig verhaal in de Amerikaanse plaats Evanston, waar een niet goedgekeurde voeding storingen veroorzaakte op radio gerelateerde spullen als mobiele telefoons, elektrische autosleutels etc.

http://hackaday.com/2016/...d-for-the-radio-amateurs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
craio schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:44:
Ben het met base_ eens, het is niet zo eenvoudig om zelf even het IEEE802.3at protocol te implementeren op basis van een simpele DCDC module. Of heb je al een splitter die 56V output geeft?

Koop gewoon een kant en klare splitter met 12V output, bijvoorbeeld de Phihong POE45-120-R.
Ik heb zelf goede ervaring met de POE31U-1AT-R injector samen met de POE21-240-R splitter.

ps: ik zie nu dat het ethernet-over-coax is, heel apart, doet me denken aan vroeger toen we nog coax netwerken hadden. Hoe ze dan de PoE+ hebben geimplementeerd is me niet helemaal duidelijk.

ps2: Na bekijken van de "Complete Manual", denk ik dat je een POE splitter tussen NV-EC1701 tranceiver en IP camera kan zetten. Let wel op dat er na de splitter geen POE meer beschikbaar is op de RJ45, je splitst de voeding letterlijk af.

Kies je splitter niet veel krachtiger dan nodig, want de injector moet het maximum van de splitter wel kunnen leveren, anders werkt het niet. Een POE14-120-R is misschien al voldoende?

[ Voor 23% gewijzigd door Ploink op 28-08-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:36:
via deze onpersoonlijke weg neem ik nu definitief afscheid van Tweakers, gadverdamme wat een kleuter moderators (JA JIJ ! )

het ga jullie goed >:)
Borroz is dus echt vertrokken, jammer... ;w
Iemand enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ploink schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:46:
[...]

Borroz is dus echt vertrokken, jammer... ;w
Iemand enig idee waarom?
Wat is daar gebeurd inderdaad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 10:24

SA007

Moderator Tweaking
offtopic:
@Hans1990: Die reactie was het probleem niet, maar hoe gereageerd werd op een net 'let op dat je geen spam plaatst' berichtje, en een historie van op dergelijke manieren reageren.

@Bladeslayer: ik heb ook zo'n verschikkelijke voeding gehad, had zelfs een arduino die random dingen ging doen als de programmeerkabel naar mijn laptop erin zat.
Met die adapter in het stopcontact heb je in 10m omtrek geen radioontvangst meer, ongeacht welke techniek.

Deze ligt nu in een kast voor het geval ik nog een keer een device wil testen in een storingsrijke omgeving :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik heb even wat steekwoorden nodig voor de volgende uitdaging, waarschijnlijk is het al kant en klaar beschikbaar maar ik kan het even niet vinden.

Situatie: 2 accu's aan boord van een sloep. 1 startaccu en 1 rest-elektronica accu.
Ik wil graag dat beide accu's opgeladen worden onder het varen maar wel onder de volgende voorwaarde:
1) De startaccu wordt altijd als eerste opgeladen, pas als deze vol is mag de 2e accu opgeladen worden.
2) De startaccu kan alleen leeg getrokken worden door de start motor.

Wat voor ding heb ik hiervoor nodig? :)

En side vraag: wat voor accu kan ik het beste gebruiken als rest elektronica accu? Naar mijn weten mag je lood accu's niet helemaal leegtrekken, dus of dat nou handig is icm een koelbox als de motor uitstaat?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoek het even in de auto HiFi, bij grotere installaties wordt hier ook een 2e accu gebruikt welke vaak middels een relais wordt bijgeschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Atlas: zoek op 'automatic charge relay', dan vind je o.a. dingen als dit:
http://www.ebay.com/itm/3...0ab726:g:D14AAOSw9mFWNGME

Een startaccu mag je niet compleet leegtrekken, omdat deze gemaakt zijn om belachelijke startstromen te trekken, en daar hele dunne gaasplaten voor nodig hebben die bij te ver ontladen genoeg kromrekken om sluiting te maken.
Wat je wil is een 'deep cycle' accu, die mag je wel bijna volledig leegtrekken zonder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Atlas schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:41:
[...]
Wat voor ding heb ik hiervoor nodig? :)

En side vraag: wat voor accu kan ik het beste gebruiken als rest elektronica accu? Naar mijn weten mag je lood accu's niet helemaal leegtrekken, dus of dat nou handig is icm een koelbox als de motor uitstaat?
Volgens mij zoek je een zgn. 'scheidingsrelais'. Victron heeft hier mooi spul voor: https://www.victronenergy...yrix-battery-combiner-kit

De accu wil je gelaccu voor hebben, die kun je diep(er) ontladen dan een startaccu: https://www.victronenergy.nl/batteries/gel-and-agm-batteries
De accu hoeft uiteraard geen Victron accu te zijn, een ander fatsoenlijk merk kan ook ;)

Tweaker LauPro is ook met dit soort dingen bezig: Sloep inbouwen zwaardere dynamo tbv omvormer

Over het algemeen zit je met Victron spul wel goed. Als je een omvormer van ze hebt dan zit daar ook automatische afschakeling in voor als de accu leeg dreigt te raken.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Iemand heeft aandelen Victron :+
Thanks voor de suggesties. Dat ding van eBay vind ik iets te cheap eruit zien, die Victron daarentegen :)
Thanks!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Beste, ik kom net http://easyeda.com tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zie meteen al een component wat ik niet kon vinden voor kicad, namelijk de lpc1225fbd48/301. Wat vinden jullie van easyEDA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
van de week mn DIY "start" accu pack in mn snorfiets maar eens vervangen voor wat "jongere" 18650s, al blijf ik het probleem hebben dat de over discharge protection iets te vroeg in grijpt..

alleen weet ik niet of die ingrijpt omdat ik de protectie teveel belast. (5A continu / 8A peak volgens de specsheet van de chinezen..)
of omdat de accu spanning te ver inzakt onder de load..?
dat laatste kan ik natuurlijk wel meten.. alleen vrees ik dat dat vrij onnauwkeurig is gezien mijn multimeter geen "MIN" waarde kan onthouden.. wel een "MAX" waarde....

iemand nog een ideetje wat ik kan proberen?

Pack zelf bestaat uit 6 cellen in een 3S2C (toch?) opstelling (11.1V) en zou volgens mijn imax B6 tegen de 3500mA kunnen leveren.

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
jctjepkema schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:00:
Beste, ik kom net http://easyeda.com tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zie meteen al een component wat ik niet kon vinden voor kicad, namelijk de lpc1225fbd48/301. Wat vinden jullie van easyEDA ?
Ik heb een video erover gezien, en ben nooit een fan van een web/cloud based schematic software. Als er iets is met de service of je internet, kun je niet bij je schema's..
Een ander nadeel is dat als hun ooit stoppen, je de kans hebt dat je al je schema's kwijt bent. Dit is bepaald niet echt fijn..

Ik gebruik Eagle, en heb ooit de sparkfun library's gedownload, hieruit heb ik eerst alle onderdelen die ik niet gebruikte, of nooit ga gebruiken verwijderd en mijn gewenste onderdelen toegevoegd (het is tenslotte een kleine moeite).

[ Voor 8% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 30-08-2016 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:21:
van de week mn DIY "start" accu pack in mn snorfiets maar eens vervangen voor wat "jongere" 18650s, al blijf ik het probleem hebben dat de over discharge protection iets te vroeg in grijpt..

alleen weet ik niet of die ingrijpt omdat ik de protectie teveel belast. (5A continu / 8A peak volgens de specsheet van de chinezen..)
of omdat de accu spanning te ver inzakt onder de load..?
dat laatste kan ik natuurlijk wel meten.. alleen vrees ik dat dat vrij onnauwkeurig is gezien mijn multimeter geen "MIN" waarde kan onthouden.. wel een "MAX" waarde....

iemand nog een ideetje wat ik kan proberen?

Pack zelf bestaat uit 6 cellen in een 3S2C (toch?) opstelling (11.1V) en zou volgens mijn imax B6 tegen de 3500mA kunnen leveren.
Waarom zou je dat eerste niet kunnen meten? Is alleen maar makkelijker met die Max waarde toch?

Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat zo'n startmotor meer dan 5A trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:05:
[...]

Waarom zou je dat eerste niet kunnen meten? Is alleen maar makkelijker met die Max waarde toch?

Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat zo'n startmotor meer dan 5A trekt.
hm? hoe moet ik dat dan meten :? gezien de spanning toch daalt :? of moet ik dan mn meter bewust "verkeerd" om aansluiten

volgens de specsheet van dat ding trekt die slechts 3A.. al is dat "belast" wel meer

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik neem aan dat je multimeter ook stroom kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 09:54

thijsco19

KTM 990 SMT

Welke cellen heb je gebruikt?

Ook nog een vraag van mijn kant.
Ik heb hier een oude computer voeding welke ik wil ombouwen tot cc cv labvoeding. De nodige modules heb ik al en nu ben ik bezig met een behuizing aan het maken.
Maar.. aan de voeding zit een redelijk onhandige trafo (?) die aan wat lange draadjes zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k7RttSZc2ttwt9x2grysmE6A/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rGQZfKMwo4h70iBmGvUtZYir/medium.jpg

Iemand een idee waar die voor dient en of ik deze er af kan halen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Vorige week een CTC 3D printer besteld, gisteren binnengekomen. Vanavond 't de printplaat eens bekeken, blijkbaar zijn er voorzieningen aanwezig voor een 24v RGB led verlichting. Interessant, alleen mist de LED driver. En natuurlijk kun je die driver weer niet bij Farnell krijgen, wel bij Mouser. Driver van €1.54 p/stuk en €20 euro verzendkosten.... 8)7

RS heeft de driver wel maar in de verkeerde footprint (TSSOP8 ipv SO8). Mouser doet niet liev met verzendkosten. Farnell heeft 'm niet. Op eBay.de staat ie voor 8 euro per 2 |:(

Iemand nog een idee waar ik een PCA9533 van NXP in SO8 footprint vandaan kan halen?

Edit: lijkt erop dat er nog een aantal onderdelen zijn die ik alleen bij Mouser kan vinden. Inverting Schmitttrigger zit er om 1 of andere reden ook tussen. Farnell en RS kennen 't hele ding niet. Mouser wel. Ziet er naar uit dat ik hoe dan ook bij Mouser aan 't bestellen kom. :(

[ Voor 18% gewijzigd door C.44 op 30-08-2016 22:28 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

thijsco19 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:33:

Ik heb hier een oude computer voeding welke ik wil ombouwen tot cc cv labvoeding. De nodige modules heb ik al en nu ben ik bezig met een behuizing aan het maken.
Maar.. aan de voeding zit een redelijk onhandige trafo (?) die aan wat lange draadjes zit.
[afbeelding]
[afbeelding]

Als het een trafo was zou er minimaal nog 2 draden af moeten komen. Ik denk een smoorspoel. De draden komen onder op de print uit aan de 220v kant? gewoon even volgen want ik denk dat deze in de + leiding na de brugcel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:36:
Ik neem aan dat je multimeter ook stroom kan meten?
Argh dat ik daar weer niet aan denk dan 8)7 van de week maar es even meten..
lijkt me dat ik dat meet op de kabel richting de motor eh? ;)
thijsco19 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:33:

[afbeelding]
[afbeelding]

Samsung ICR-18650-24A x 6, deze zijn uit een pack van 8 gekomen, dit waren de 6 besten.. de andere 2 halen per stuk amper 600mA

en die trafo waar je overspreekt lijkt me een Power Factor Correction toevoeging.. toevallig laatst even een PC voeding gescrapped voor de draden, connectors, en de behuizing.. daar passen met wat dremel werk heel handig 2 3.5 inch disken in..

[ Voor 25% gewijzigd door SMSfreakie op 30-08-2016 22:19 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 09:54

thijsco19

KTM 990 SMT

memphis schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:05:
[...]

Als het een trafo was zou er minimaal nog 2 draden af moeten komen. Ik denk een smoorspoel. De draden komen onder op de print uit aan de 220v kant? gewoon even volgen want ik denk dat deze in de + leiding na de brugcel zit.
Helemaal gelijk, zou ik deze er gewoon af kunnen halen?
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:09:
[...]

Argh dat ik daar weer niet aan denk dan 8)7 van de week maar es even meten..
lijkt me dat ik dat meet op de kabel richting de motor eh? ;)

[...]

Samsung ICR-18650-24A x 6, deze zijn uit een pack van 8 gekomen, dit waren de 6 besten.. de andere 2 halen per stuk amper 600mA

en die trafo waar je overspreekt lijkt me een Power Factor Correction toevoeging.. toevallig laatst even een PC voeding gescrapped voor de draden, connectors, en de behuizing.. daar passen met wat dremel werk heel handig 2 3.5 inch disken in..
Je multimeter in serie zetten met de motor om dan de stroom te meten.

De cellen die je gebruikt kunnen inderdaad heel weinig leveren. Ik denk dat de spanning, onder load, veelste ver inzakt.
Ik zou er een aantal nieuwe en betere cellen inzetten.
Bijv. deze: https://www.nkon.nl/recha...nr-18650-30q-3000mah.html
Of: https://www.nkon.nl/recha...g-18650-inr18650-25r.html

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mja, zit nog steeds in een "test" fase :) de originele accu was slechts 1200mA.. (NiCD) dus die kon denk ik beter tegen de piekstromen :)

als het me allemaal naar het zin is had ik al nieuwe cellen op de planning :P

[ Voor 22% gewijzigd door SMSfreakie op 30-08-2016 22:43 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
thijsco19 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:30:
[...]

Helemaal gelijk, zou ik deze er gewoon af kunnen halen?
Eraf halen doet je voeding het niet meer.
Je moet 'm doorlussen.

Je power factor zal slechter worden, maar zoveel maakt dat niet uit voor een zelfbouw ding.

Er is ook een kans dat het al een neppe is, er zijn best wat voeding uitgeleverd waarbij die spoel gewoon een klont ijzer of cement is met de draad er omheen gelust en vervolgens getaped tot je het niet meer ziet.
Bijv: http://www.dvhardware.net/article54084.html
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:43:
mja, zit nog steeds in een "test" fase :) de originele accu was slechts 1200mA.. (NiCD) dus die kon denk ik beter tegen de piekstromen :)

als het me allemaal naar het zin is had ik al nieuwe cellen op de planning :P
Sommige NiCad's kunnen lompe stomen aan, er is een reden waarom dit heel erg lang de defacto standaard accu voor draadloze powertools geweest is, en vaak nog is bij goedkoop spul.
Standaard 18850 hebben geen hele hoge 'C' waarde, dat is de specificatie van hoe sterk de ontlaadstroom mag zijn in verhouding met de capaciteit.
1C is 'mag ontladen worden met de aantal mA gelijk aan de mAh', 2C is mag dubbel zo snel, etc.
Je moet dus 's kijken of je van het originele spul de C waarde kan vinden, dan kan je kijken waar je het mee kan vervangen.

[ Voor 42% gewijzigd door SA007 op 31-08-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SA007 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:35:
Er is ook een kans dat het al een neppe is, er zijn best wat voeding uitgeleverd waarbij die spoel gewoon een klont ijzer of cement is met de draad er omheen gelust en vervolgens getaped tot je het niet meer ziet.
Bijv: http://www.dvhardware.net/article54084.html
Waarom zou je dit doen |:(
Het enige wat ik mij kan bedenken dat in het originele ontwerp voor een FCC of CE keuring het nodig was om aan de eisen te voldoen en achteraf een dummy erin doen om de kosten te besparen maar de schijn hoog te houden. Maar de maximale kosten bespaar je door het gewoon weg te laten.....

[...]
SA007 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:35:
Sommige NiCad's kunnen lompe stomen aan, er is een reden waarom dit heel erg lang de defacto standaard accu voor draadloze powertools geweest is, en vaak nog is bij goedkoop spul.
Standaard 18850 hebben geen hele hoge 'C' waarde, dat is de specificatie van hoe sterk de ontlaadstroom mag zijn in verhouding met de capaciteit.
1C is 'mag ontladen worden met de aantal mA gelijk aan de mAh', 2C is mag dubbel zo snel, etc.
Je moet dus 's kijken of je van het originele spul de C waarde kan vinden, dan kan je kijken waar je het mee kan vervangen.
Li-Ion zijn in een beperkte hoeveelheid inderdaad geen krachtpatsers, op Ebay worden wel zgn high power dingen verkocht die tot 30A kunnen leveren. Ik denk dat een LiFe of een LiPo pakket een veel betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sja... waarom zou je SD-kaartjes van 256 GB kopen die in werkelijkheid 500 MB zijn met een gemodde controller. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang, en er is altijd wel een chinees die daar brood in ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mcDavid schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Sja... waarom zou je SD-kaartjes van 256 GB kopen die in werkelijkheid 500 MB zijn met een gemodde controller. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang, en er is altijd wel een chinees die daar brood in ziet.
Dat snap ik in het kader van oplichting.
Maar een intern onderdeel dat niet functioneerd en de werking niet aantast als je het weg laat wel als zodanig uitvoeren lijkt mij een vreemde manier van oplichting of besparing. Het enige dat ik mij kan bedenken dat je zoiets doet als je een product kopieerd en ook als dat merk op de markt brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Er zijn zo belachelijk veel namaak onderdelen op de markt, nep elco's, nep power transistors, en ook dit soort nep-smoorspoelen.
Denk dat de fabrikant niet geweten heeft dat ze nep waren, maar gewoon 'de goedkoopste' gehaald die volgens de papieren de juiste specificatie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat kan idd ook nog, dat niet de voedingbouwer de oplichter is maar juist opgelicht is door een leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

memphis schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:39:
Li-Ion zijn in een beperkte hoeveelheid inderdaad geen krachtpatsers, op Ebay worden wel zgn high power dingen verkocht die tot 30A kunnen leveren. Ik denk dat een LiFe of een LiPo pakket een veel betere optie is.
Zoals je zegt, in kleine aantallen is het lastiger, echter kan je toch wel een paar pareltjes uit oude power tool accu's halen, de Samsung 25R en Sony VT series zijn in dat opzicht best wel krachtpatsers. Gewoon houden bij OEM merken zoals Sony, LG, Sanyo/Panasonic en Samsung SDI.

Uit een AEG 1,5Ah accu kwamen de Samsung 15M cellen tevoorschijn, die zijn 23A continue. Inmiddels ben ik hier de 100 cellen voorbij voor een 8S accu, goed voor circa 25Ah per cel. Dat is probleemloos 50A leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vraagje, wat zijn tegenwoordig de populaire pcb boeren?
Ik kan misschien een opdracht uitvoeren waar ik een paar printjes voor nodig heb van ongeveer 55 x100 mm

Ik heb altijd zelf mn printplaten geëtst maar ik overweeg nu om iets te laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Je kan PCBShopper gebruiken als soort van pricewatch voor board houses

Ik zou voor Elecrow gaan. Als je het bordje kan beperken tot 50x100mm kan je daar 10 stuks halen met zwart silkscreen O+ voor €12 plus wat losgeld voor verzending.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Dirt Cheap Dirty Boards is ook een heel mooie. Panelizen boeit ze niet en je kan het best heel gek maken.

Elecrow begon bij mij te zeuren dat ze 20 dollar extra wilden omdat een PCB 3mm te hoog was(hij was maar 4cm breed en maar zo'n 10% van hun gespecificeerde oppervlakte). Die zijn voor mij dus exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
LED-Maniak schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:23:
Dirt Cheap Dirty Boards is ook een heel mooie. Panelizen boeit ze niet en je kan het best heel gek maken.

Elecrow begon bij mij te zeuren dat ze 20 dollar extra wilden omdat een PCB 3mm te hoog was(hij was maar 4cm breed en maar zo'n 10% van hun gespecificeerde oppervlakte). Die zijn voor mij dus exit.
Wut..
Slechte service van Elecrow, dat heb ik opzich nog nooit meegemaakt, maar ik ben sinds kort verhuisd naar eurocircuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ok bedankt, daar kan ik wat mee

Het bordje kan nog wel kleiner, het ontwerp moet toch nog aangepast worden. Er zat ook al een reserve printje van 25 x 25 mm in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SA007 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:50:
Er zijn zo belachelijk veel namaak onderdelen op de markt, nep elco's, nep power transistors, en ook dit soort nep-smoorspoelen.
Denk dat de fabrikant niet geweten heeft dat ze nep waren, maar gewoon 'de goedkoopste' gehaald die volgens de papieren de juiste specificatie had.
Dat kan, maar mijn eerste gok zou alsnog zijn dat ze hem er gewoon in hebben zodat ze het op de specs kunnen zetten, en het ietsjes langer duurt voordat mensen uitvogelen dat het onzin is. Zelfs als ze zijn opgelicht door de leverancier, vermoed ik dat het ze niet heel veel uitmaakt.

Ik kan hem helaas niet zomaar terugvinden, maar zo was er ook een netfilter voor audiofielen met mooie glazen bovenkant zodat je de componenten kon zien. Alle componenten waren wel echte componenten, maar veruit het merendeel was niet daadwerkelijk aangesloten en zat er alleen maar om interessant te lijken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:34:
[...]

Wut..
Slechte service van Elecrow, dat heb ik opzich nog nooit meegemaakt, maar ik ben sinds kort verhuisd naar eurocircuits.
Ik schrok er ook van na mijn ervaring. Heb ze nog met berekeningen uitgelegd dat ze gemiddeld een stuk meer op mijn boards verdienen(door te panelizen, wat ze toch wel doen) dan dat iemand het volledige oppervlakte gebruikte maar dat interesseerde ze niet.

Door een fout in communicatie intern heb ik de boards zonder extra kosten gekregen omdat ik weigerde te betalen maar heb achteraf best wat mailtjes gehad wanneer die betaling er aan kwam :X

Van dirt cheap heb ik echt krankzinnige boards gezien.. Google maar eens. Dat accepteren elecrow, itead en seeed echt niet. Binnenkort hun 4 layer service proberen :9
Sissors schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:36:
[...]

Dat kan, maar mijn eerste gok zou alsnog zijn dat ze hem er gewoon in hebben zodat ze het op de specs kunnen zetten, en het ietsjes langer duurt voordat mensen uitvogelen dat het onzin is. Zelfs als ze zijn opgelicht door de leverancier, vermoed ik dat het ze niet heel veel uitmaakt.

Ik kan hem helaas niet zomaar terugvinden, maar zo was er ook een netfilter voor audiofielen met mooie glazen bovenkant zodat je de componenten kon zien. Alle componenten waren wel echte componenten, maar veruit het merendeel was niet daadwerkelijk aangesloten en zat er alleen maar om interessant te lijken :P.
Was dat niet dat verkoop pitch ding van monster? :D
Hele verhalen waarom het zoveel beter was en bleek het achteraf gewoon een passief filtertje te zijn onder de kap :')

Eevblog heeft ooit ook zo'n versterker/radio gehad met buizen die niet aangesloten waren maar wel met blauwe led's!

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 31-08-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Die dirt cheap heeft ook nog eens een 3d print service zie ik, dat is ook handig. dat scheelt misschien een hoop werk

Zijn SLA geprinte onderdelen een beetje stevig?

Ik zal het in overweging nemen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Anthor op 31-08-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
SLA kan heel stevig zijn, ligt wel aan het materiaal. Standaard materialen kunnen bros zijn.

*kuch* *zie onderschrift* *kuch* :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
LED-Maniak schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:38:
[...]

Ik schrok er ook van na mijn ervaring. Heb ze nog met berekeningen uitgelegd dat ze gemiddeld een stuk meer op mijn boards verdienen(door te panelizen, wat ze toch wel doen) dan dat iemand het volledige oppervlakte gebruikte maar dat interesseerde ze niet.

Door een fout in communicatie intern heb ik de boards zonder extra kosten gekregen omdat ik weigerde te betalen maar heb achteraf best wat mailtjes gehad wanneer die betaling er aan kwam :X

Van dirt cheap heb ik echt krankzinnige boards gezien.. Google maar eens. Dat accepteren elecrow, itead en seeed echt niet. Binnenkort hun 4 layer service proberen :9

[...]
Ziet er inderdaad allemaal krankzinnig uit, en ook interessant. Daarbij vind ik het niet eens zo duur voor de dingen die je allemaal ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
helaas kan ik niet meer achterhalen wat de "originele" accu exact voor discharge currents aan kon.. :(

enige nuttige info is dat het sub-C cellen zijn 10x 1.2v in serie... en een capaciteit van 1300mAh
logischerwijs zouden die dan wel een behoorlijke discharge current moeten kunnen geven...
en vrees ik dat mijn Samsung cellen het gewoon niet trekken.. al zouden ze wel 2C discharge current (4800mA) moeten kunnen..

zou mijn pack toch 9600mA moeten kunnen...

al zal de praktijk wel weer afwijken van de theorie :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SMSfreakie schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:16:
zou mijn pack toch 9600mA moeten kunnen...

al zal de praktijk wel weer afwijken van de theorie :(
Dit zijn gebruikte cellen begrijp ik?
Die 2C discharge is als ze nieuw zijn, na verloop van tijd wordt dat steeds slechter.

Overigens moet je niet zomaar een loodaccu of NiMH pack vervangen door lithium cellen, tenzij je houd van vuurwerk en explosies. Lithium packs hebben niet voor niets een intelligent laad en loadbalancing circuit.

[ Voor 27% gewijzigd door Ploink op 31-08-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ploink schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:18:
[...]

Dit zijn gebruikte cellen begrijp ik?
Die 2C discharge is als ze nieuw zijn, na verloop van tijd wordt dat steeds slechter.

Overigens moet je niet zomaar een loodaccu of NiMH pack vervangen door lithium cellen, tenzij je houd van vuurwerk en explosies. Lithium packs hebben niet voor niets een intelligent laad en loadbalancing circuit.
oude NiCD regeling was al erg krokant geworden.. en is vervangen voor een DC-DC converter + balance regeling / protectie... ;) dus dat vuurwerk zal mee vallen lijkt me :D

het is alleen of heb ik de balance / protectie iets te krap uitgevoerd of zijn het echt de cellen die het niet trekken ;)

en idd zijn gebruikte cellen.... en met de imax B6 zijn ze niet echt lekker te testen met 1A :/

alleen mn 60 watt electronic load uit China kwam zonder handleiding en ik heb nog niet ontdekt hoe die exact werkt :/ (hij slaat nu niet af)

[ Voor 23% gewijzigd door SMSfreakie op 31-08-2016 20:30 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Sissors schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 17:36:
[...]

Ik denk dat je 2 markten door elkaar haalt.
Die voeding was ene low-budget ding, en low-budget of niet, een pc voeding moet een pfc correction hebben. Een van de belangrijkere onderdelen daarvoor is deze smoorspoel, dus met een nep-onderdeel voldoet je niet aan de wettelijke eisen.

En dan heb je audiofielen markt, een groep mensen die opgelicht willen worden zolang het zogenaamd maar je audioervaring verbeterd. Daar speelt het budget absoluut geen rol in, en zal je niet snel namaak componenten aantreffen (want het hele merk wordt omhoog gehouden door vertrouwen, niet door meetbare dingen als kwaliteit).
Componenten die absoluut niks doen zijn dan weer de normaalste zaak van de wereld, maar wel met de beste componenten :)
Pagina: 1 ... 65 ... 113 Laatste