Ja en nee, ik heb een houder
getekend in OpenScad, lijkt veel op anderen die al op Thingiverse stonden maar zonder voorkennis zelf een getekend, ik wou wel eens keer wat maken in OpenScad in plaats van de conventionele 3D tekenpakketten. Werkt best aardig, het is een beetje 1980 CAD, maar prima functioneel.
De houder is parametrisch, dus meerdere rijen of kolommen kan men zelf instellen, handig als je niet weet hoeveel cellen je precies nodig hebt voor een bepaalde capaciteit. Deze houder heeft montage gaten en gaten voor koperen geleiders in de vorm van 2,5mm gaten voor 2,5mm2 koperdraad als busbar. De boel kan dan ook nog gestapeld worden om er een 6S pack van te maken.
Ik heb helaas geen toegang tot een puntlasser, de cellen worden dus gewoon solderen naar de busbar, met de 75 Watt Weller pook is dat zo gepiept, dat moet je niet met de precisie punt doen, dat werkt in 1990 met de NiCd cellen al niet, en nu nog steeds niet
Aan de uiteinde komen dan, afhankelijk van het aantal rijen van de houder, 1 of meer VD draadkernen uit, die kunnen met Wago steekklemmen zo gekoppeld worden naar de volgende cel module.
Inmiddels een paar 4 voudige relais bords binnen, 1 voor de DC, de andere voor AC. Tevens een partijtje goedkope witte led voltmeters, altijd handig. Een 6 voudig LiIon balance bordje voor 20 Ampere zou genoeg moeten zijn om de boel enigzins in het gareel te houden. De individuele cel module spanningen ga ik ook loggen met de Raspberry via een ADC bordje zodat ik in kan grijp als het fout dreigt te gaan.
Door de Raspberry vanuit het net te voeden zullen bij een stroom storing alle relais AC en DC afvallen, waaronder de accu, op die manier zou het geheel safe moeten zijn. Kortstondig overwogen om de Rpi te voeden vanuit de accu en deze via een latching relais in en uit te schakelen bij een storing, maar dat durf ik met de zelfbouw niet aan. Wellicht nog even op zoek naar een Wattmeter die zowel opgenomen als afgegeven vermogen kan tellen, maar dat is van latere orde als het zover is. Daarmee zouden de verliezen makkelijker zichtbaar moeten zijn.