Sloep inbouwen zwaardere dynamo tbv omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
We willen in een bestaande sloep een 16A / 230V groep aanleggen. Er zit momenteel een motor in met 30 PK uit 1977 met carburateur. Hier zit een V-snaar op waar de dynamo op zit. Meestal draait de motor op 2000 toeren, bij 3000-3500 toeren wordt het geheel erg heet en zuipt hij veel diesel. Er zit waterkoeling op, maar de luchtkoeling is gebaseerd op convectie van de motorruimte, mogelijk dat dit nog moet worden aangepast. Er zit een 12 volt boordsysteem in met 120 Ah accu.

De sloep wordt vooral gebruikt om te varen op de grachtjes in Amsterdam, hij is zeewaardig maar omdat de bovenkant er af is gehaald (was een reddingssloep) niet geschikt voor op open zee.

Waarom 230V? Het is makkelijker in gebruik, er wordt veel verschillende apparatuur gebruikt (vaak audio) maar er moet ook een tosti-ijzer of koeling/verlichting op kunnen. We willen wat stopcontacten maken zodat mensen telefoons kunnen opladen e.d.. Je zou zeggen een paar 12V stopcontacten is veel goedkoper om aan te leggen en minder verlies, maar mensen hebben vaak gewoon 230V bij zich en bovendien moet je dan de 12V autoladers in de boot ergens bewaren, wat weer diefstalgevoelig is etc.

Mijn keuze is er dus eigenlijk op gevallen om het 12V systeem alleen te gebruiken voor het boordnet en de startmotor, en de overige gebruikers op 230V te zetten.

Als we even uitgaan van 3000 watt dan is dat bij 12 volt al 250 ampère, iets zegt mij dat dat veel teveel is en ik beter kan kijken naar een 24 volt systeem. Bij 24 volt zal er dan een aparter lader moeten komen voor de 12 volt accu. En aparte 24 volt accu's. 230V systeem wil ik als volgt afzekeren.
- 10A muziekgroep (misschien voor gemak deze ook 16A).
- 16A keukengroep.
- 6A telefoon / tablet / laptops.

Deze zijn dan ook apart aan of uit te zetten bij problemen. de 6A kies ik om minder zware bekabeling te hoeven te leggen wat ook weer goedkoper is, meer bedoeld als schakelaar dan echt losse groep ook.

Het liefst wil ik een dynamo van Marktplaats plukken en die inbouwen, hierbij moet dan de poelie e.d. geschikt worden gemaakt en worden gekeken naar de juiste overbrenging. De bedoeling is dat bij rustig varen (1600-2000 rpm) dit al zo is. Ik ga wel opzoeken wat het koppel is bij deze toeren. Het idee is dat er op vol vermogen 10-15 minuten kan worden gedraaid als de motor uit is. Natuurlijk zorgt dit weer voor extra noodzakelijk vermogen als de accu's worden geladen. Bij de stuurstand wil ik ook een indicator maken die de laadstroom en de stroom laat zien die naar de omvormer gaat. Mogelijk hier wat intelligentie inbouwen voor als de omvormer teveel stroom vraagt en de accu's niet geladen kunnen worden?

Mijn vragen zijn:
- Is het handig om voor 24 volt te gaan of maakt dit het geheel nodeloos complex?
- Qua 24 volt accu zat ik te denken aan 2 accu's in serie of meerdere 24 volt accu's parallel met eventueel zware diodes er tussen.
- Is het beter om meerdere kleinere omvormers te gebruiken dan 1 grote? We willen als het moet wel flinke vermogens kunnen trekken, bijv. een koeling (500W), muziekinstallatie (600W) en een tosti-ijzer (1200W)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Van je 12V of 24V batterij zo kort mogelijk de kabels naar de omvormer leggen en dikke kabels gebruiken(+75mm²) en verschillende omvormers gebruiken is ook een idee. Ook goede merk omvormers gebruiken zoals victronenergy.nl

Als je naar 24V gaat moet je ook zien dat je een andere of 2de alternator (van 12V) steekt anders krijg jej je 2de batterij moeilijk opgeladen.

Wat betrefd de kabels naar de componenten neem je 2,5mm² (doos van 100m) kom je toe voor alles in je boot.

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 08-01-2015 15:54 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:02

DaWaN

'r you wicked ??

Na snel wat te hebben zitten Google-en blijkt het dat een gemiddelde dynamo op 12V maximaal zo'n 100 ampere kan leveren (correct me if I am wrong).

M.a.w. als je continu meer dan 1000W wilt gebruiken wordt het een complex verhaal. Een 24V systeem zal minder stroom voor hetzelfde vermogen nodig hebben, dus waarschijnlijk makkelijker om een geschikte dyno voor te vinden. Ik weet ook even niet wat de impact is op de batterijen en/of systemen die nu onboard zitten die 12V nodig hebben.
Ik kan uit jouw verhaal niet helemaal opmaken of het een benzine of dieselmotor betreft, maar 3kW aan de krukas vragen van een motor met een piekvermogen van 22kW is denk ik wel mogelijk. Invloed op het verbruik en/of vermogen wat je over hebt om te varen zul je denk ik wel gaan merken.

Ik vraag mij af in hoeverre je de 3kW daadwerkelijk nodig hebt en hoeveel moeite je er in wilt steken. Het kan nogal een duur / complex verhaal worden. Ik zou als ik jouw was het blikveld voor oplossingen wat breder maken om te kijken wat er mogelijk is. Uiteraard is 3kW aan de motor die al in de boot zit te onttrekken de meest elegante oplossing, maar of het de meest gemakkelijke en/of goedkope oplossing is betwijfel ik.

Om maar wat te noemen:

In het geval dat de 3kW eis verlaagd kan worden:
Wanneer je de eis van hoge vermogens voor eten en muziek laat vallen (met 100W kun je in mijn opinie met de juiste apparatuur al véél herrie maken..) dan zou je met een 1000W of minder inverter afkunnen. Je hoeft dan alleen te investeren in een inverter en alternatief kook-gerei (gas om maar iets te noemen?).

Wanneer je écht 3kW elektrisch vermogen wilt hebben:
Een aggregaat in de boot monteren die van dezelfde brandstoftank gebruik maakt als de motor waarmee gevaren wordt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wil je aub alternator gebruiken, er zitten nl 3 spoelen in die (3 faze AC) gelijk worden gericht waardoor je DC spanning hebt.

De meeste moderne wagens zitten ver boven de 12V/100A met al die elektronische snufjes erin.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Ik zou gaan voor 2 omvormers. 1 goede sinewave van Victron en 1 blokgolf van Victron of minder merk.
De goedkope blokgolf gebruik je voor je tosti de sinewave omvormer voor je koeling/verlichting/audio/tel laders.

Wat je even moet posten hier: laadstroom van je huidige alternator. Daadwerkelijke verbruikers die je aan wilt sluiten en hoelang deze moeten draaien met motor aan en uit. Liefst met vermogen erbij maar anders kunnen we dat wel op internet vinden.

Ben eens met DaWan, maar denk dat je het vies tegen gaat vallen, ik had een 1.25 82pk motor (fors meer dus) en wanneer ik hier ruim 120 ampere laadstroom aan vroeg merkte je het duidelijk. Benzineverbruik zal wel omhoog gaan. Ik denk dat het met je huidige alternator al kan, mits het niet een heel antiek ding is, er moet gewoon een samlex combiner tussen en een flinke wall of power achter door een accubank om bijv een tostiijzer op te vangen voor een kwartiertje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad een alternator, maar tegelijk moet het ook betaalbaar blijven. Op marktplaats zag ik een 14V dynamomet voor 100 euro, nieuw zijn ze 250 euro en op Amazon voor 50-60 dollar excl verzendkosten.

http://link.marktplaats.nl/m875757052

Maar dan moet ik nog weten op hoeveel rpm die alternator moet draaien. Ik weet op hoeveel rpm de motor draait maar daar moet nog een versnelling tussen naar de dynamo toe. Dus dat ben ik nog aan het uitzoeken. En de poelie op die alternators wijkt ook erg af, dus daar zal ik waarschijnlijk iets voor moeten laten draaien oid.

Twee omvormers is idd een goed idee, dan kan het allemaal wat lichter. Alleen dan wordt wel het maximum vermogen op 1 groep beperkt. Met 3000 watt zou er ook een serieuze frituurpan op kunnen natuurlijk :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Weet je zeker dat je een frituurpan op een sloep wilt gebruiken? Even een aso die langs komt varen en al dat hete vet/olie klotst er zo uit. Ik zou daar zelf niet aan beginnen, maar een (grill)oventje gebruikt ook al snel 2-2.5kW natuurlijk. Dus als dat wilt gebruiken is 3kW vermogen wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 12:19
Is zo'n zware dynamo wel nodig? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je niet de hele dag tosti's aan het bakken bent, of frituren. Lijkt mij logischer om een x aantal zware accu's te nemen, deze geleidelijk op te laden welke voor een kortere periode wel veel stroom kunnen leveren (i.c.m. omvormer uiteraard) voor dit soort zware applicaties. Het gebruik van notebooks, audio en verlichting zal niet schrikbarend veel stroom opnemen, dat redt je met een 500~1000VA wel. Zeker als je gaat voor LED of spaarlamp i.p.v. halogeen of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
3000W blokgolf is cheap. Gebruik die voor je oventje frituur whatever.
Let er alleen op dat je geen spul met electronica dan hebt (philips airfrituur ofzo).

En geef je laadstroom van je huidige dynamo dan is, en wat je nu al allemaal hebt hebt draaien eraf. (verlichting?)

https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true

Hier heb ik 2000w versie van. Werkt goed. Weet niet of mag linken naar webshop overigens maar pricewatch heeft hem niet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
3xhaas schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 07:59:
Weet je zeker dat je een frituurpan op een sloep wilt gebruiken? Even een aso die langs komt varen en al dat hete vet/olie klotst er zo uit. Ik zou daar zelf niet aan beginnen, maar een (grill)oventje gebruikt ook al snel 2-2.5kW natuurlijk. Dus als dat wilt gebruiken is 3kW vermogen wel wenselijk.
Frituren zou ook alleen iets zijn voor op open water en zeker niet tot de rand vullen. Liever een tosti / broodrooster-achtig iets. Dan zit je al snel aan 1200W en als je twee tegelijk wil doen (met 40-50 man aan boord gaat het snel) dan heb je wel 3000W nodig.
Frank__B schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:56:
Is zo'n zware dynamo wel nodig? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat je niet de hele dag tosti's aan het bakken bent, of frituren. Lijkt mij logischer om een x aantal zware accu's te nemen, deze geleidelijk op te laden welke voor een kortere periode wel veel stroom kunnen leveren (i.c.m. omvormer uiteraard) voor dit soort zware applicaties. Het gebruik van notebooks, audio en verlichting zal niet schrikbarend veel stroom opnemen, dat redt je met een 500~1000VA wel. Zeker als je gaat voor LED of spaarlamp i.p.v. halogeen of dergelijke.
We willen eigenlijk zodra de motor aan is meteen al gebruik kunnen maken van de omvormer. En het kan zo zijn dat we ergens een half uur stil liggen en waarschijnlijk hebben we daar al veel accu's voor nodig. En als je dan gaat varen heb je het vermogen op de omvormer en ook nog eens de extra laadstroom om de accu's op te laden.

Er is dus wel ergens een omslagpunt met de hoeveelheid accu's en laadstroom die het geheel nodig gaat hebben. Als het uren duurt voordat de accu's vol zijn hebben de accu's geen zin meer.
Jim423 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:50:
3000W blokgolf is cheap. Gebruik die voor je oventje frituur whatever.
Let er alleen op dat je geen spul met electronica dan hebt (philips airfrituur ofzo).
Ja zoiets zitten we aan te denken, en dan nog eentje er naast voor het geluid en adapters.
En geef je laadstroom van je huidige dynamo dan is, en wat je nu al allemaal hebt hebt draaien eraf. (verlichting?)
Daar heb ik geen exact typenummer van nog, daar ga ik binnenkort voor langs om deze op te zoeken. Maar verwacht er niet veel van, denk maximaal 30-40 ampere. Daar zit nu de startmotor op, gloeiplug, navigatieverlichting en wat dashboardverlichting.

De bekabeling is echter allemaal vrij gammel aangelegd, dus we willen dit boordnet ook allemaal vervangen.

Grootste uitdaging is om een extra poelie te maken op de aandrijfas en hier dan de extra dynamo goed op te bevestiging met de juiste spanning op de snaar e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Oei ja 40A is wel heel weinig. Dan loont het wel om een 120A alternator in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
200A ;) .

Ik ben nu nog aan het uitzoeken qua pulley (poelie, even Engels aangehouden omdat alle zoektermen dit ook zijn). Uitdaging gaat zijn om deze op de bestaande motoras te monteren. Er zit op het einde van de as nog een V-pulley, alleen deze heeft een andere diameter en profiel dan ik nodig heb.

Op basis van diverse pdf's met rpm / ampère grafieken van vergelijkbare Bosch alternators en die van de concurrent kom ik op een minimale rpm (op de alternator) van 3000, op dat moment is er ongeveer 150A beschikbaar. Richting de 6000 rpm is er dan 195A beschikbaar.

De cruise-snelheid ligt ergens tussen de 1000 en 1500 rpm op de motor met pieken van 3000 tot maximaal 3500. Met een ratio van 2.5:1 kom ik dan bij 1250 rpm (op de motor) op 150A en bij 250 rpm (op de motor, is echt piek) op 195A.

Ik zit eigenlijk te denken aan een verhouding 3:1. De dynamo gaat dan maximaal tot 10.000 rpm en meestal is het maximale rpm dat we gebruiken 2500 omdat anders de motor echt gaat zuipen. De motor gaat tot 3500 rpm maar dat is echt tijdelijk. De dynamo heeft een max van 10500 rpm continue met een piek van 12000 rpm, dus dan zitten we nog prima spec. Ik ben alleen bang dat bij een grotere verhouding we de motor in de lage toeren teveel belasten maar aan de andere kant moeten we wel de volle 200 ampère er uit kunnen halen dus het zal 3:1 worden denk ik.

De pulley op de motoras zal dus tussen de 125 mm (2.5:1) en 150 mm (3:1) moeten zijn.

De pulley op de motor is vergelijkbaar met de kleine pulley op de foto hier onder, ik weet op dit moment de maat niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.wotol.com/images/thumbs/800x800/990614_4bf9fb54294ea197206a0efed7472396.jpg

Ik weet wel vrij zeker dat de as niet door loopt en het lastig hier iets op te monteren is. De twee pullies zijn 1 gegoten deel. Ik zit er dus aan te denken om een bestaande 125/150mm PK6-pulley te pakken en hier dan een adapter voor te maken zodat we deze op de V-snaar pulley kunnen klemmen.

Tweede uitdaging is om een goede steun te maken voor de tweede dynamo die verbonden is met de motor. Tevens wil ik een bandenspanner gebruiken zodat de PK6 poly-V snaar altijd goed gespannen staat (zijn 30 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je een merk/model van die 200A alternator ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 15-05 12:19
LauPro schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 17:32:
[...]
Frituren zou ook alleen iets zijn voor op open water en zeker niet tot de rand vullen. Liever een tosti / broodrooster-achtig iets. Dan zit je al snel aan 1200W en als je twee tegelijk wil doen (met 40-50 man aan boord gaat het snel) dan heb je wel 3000W nodig.
Die 40-50 man had ik even gemist ;) Dan is het inderdaad aan te bevelen om voor meer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Damic schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:13:
Heb je een merk/model van die 200A alternator ;)
Voorlopig heb ik het oog op een alternator van Bosch uit een Mercedes 320i:
• Merk: Bosch
• Artikelnummer: 0 124 625 019 / 0124625019
• EAN: 3165143619582
• Handelsnr: 4634
Te vinden op bijv. carpartsdirect.nl.

Wat ik verder heb uitgezocht:
• Kabel naar accu / omvormer minimaal 70 mm2. De vraag is of de accu de zware laadstromen en ontladingstromen leuk gaat vinden. Hier zal een speciale accu voor moeten komen die hiervoor geschikt is. Een standaard kleine autoaccu zal vrij snel oververhit raken. Ik zit te denken aan een minimaal 200 Ah accu.

• Laadstroom naar de accu is beperkt door interne weerstand en spanning wordt geregeld door de alternator. Eventueel zorgen voor een extra sense-wire indien de kabels teveel weerstand hebben.

• Bij plaatsen extra accu's moet er een laadstroomverdeler tussen. Dure hobby (extra accu+bekabeling) en niet echt nodig voor onze toepassing. Als we gebruik maken van de omvormers loopt de motor altijd wel. Hooguit dat we even stil liggen, maar dan zal de stroom waarschijnlijk maximaal 20-40 ampère zijn. Het is niet de bedoeling om tosti's te maken op de accu's :P .

• De bedoeling is dat als er een manoeuvre gemaakt moet worden met de boot, we al het motor vermogen beschikbaar willen hebben en niet dat er dan nog 3 kW mee draait. Hiervoor zal dan een soort 'killswitch' komen op het console zodat de dynamo losgekoppeld moet kunnen worden. Drie oplossingen:

- (Elektro)mechanisch met vrijlooppulley -> lastig / slijtage onderhevig, 230V gebruikers kunnen op accu door.
- Dik (200 A) relais / solid state voor de alternator -> prijzig, 230V gebruikers kunnen op accu door
- Kleiner relais op de 230V kant van de omvormers -> iets minder prijzig, nog wel laadstroom accu, 230V gebruikers gaan uit.

Beste is denk ik toch de dikke SSR voor de alternator, eventueel met een dikke MOSFET en wat PWM om de last rustig in en af te schakelen.

• Optie: Alternator afkoppelen onder bepaald rpm. Dit is om te voorkomen dat de motor af slaat. Sensor op de as en die de voorgaande oplossing laten schakelen met statusled op paneel. Meest simpele fix is om het stationaire toerental iets te verhogen, wat wel meer brandstofverbruik / lawaai / slijtage veroorzaakt. We boot draait niet zo heel lang stationair normaal. Echter als we stil liggen moet er wel een minimaal aantal rpm worden gehaald om te kunnen frituren / tosti's te maken ;) .

• Centraal min-punt maken (de boot is niet van metaal):
- Startaccu 100 A / (50 mm2)
- Extra accu 400 A / (90 mm2)
- Inverter 1 & 2 / 70mm2)
- Retour extra groepen (10 mm2)
- Retour naar bestaande console (10 mm2)
- Massa motor
- Aarde van de omvormers?

• Centraal plus-punt maken met (koperen staaf met M6 borgpunten):
- Gezekerd: 200A / 70 mm2: Alternator
- Gezekerd: 150A / 70 mm2: Omvormer 1 (Pure Sinus 1500W)
- Gezekerd: 200A / 70 mm2: Omvormer 2 (Non-Sinux 2000W)
- Gezekerd: 400A / 90 mm2: Extra accu (230 Ah, 1000 A cold crank current)
- Gezekerd: 20A / 2,5 mm2: Diverse 12V aansluitingen
- Gezekerd: 20A / 2,5 mm2: Boordverlichting
- Gezekerd: 20A / 2,5 mm2: Entertainment voeding
- Optie: Koppeling startaccu door middel van een laadstroomverdeler zodat de startaccu ook geladen wordt.

N.B.: Alle 100A+kabels zullen maximaal 2 meter zijn, liefst 1 meter.

N.B.: Voor veiligheid: massaschakelaar plaatsen op accu's.

• Ik merk op dat het totale vermogen wat opgenomen kan worden boven het op te wekken vermogen komt door de alternator of de accu.

• De kleinere 6/10/20A-groepen voor 12V wil ik eigenlijk met reguliere DIN-mount zekeringautomaten doen, makkelijk uitbreidbaar en eenvoudig uit/aan te zetten. Deze zijn 6 euro per stuk bij Reichelt. Hier komt dan een centrale minus.

• Door de keuze voor het 12V-systeem krijg ik te maken met idioot hoge stromen. 24V-systeem zou in mijn ogen veel efficiënter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:21

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik weet niet hoeveel ruimte je in de sloep hebt voor eventuele accu's, maar misschien kan dit artikel als inspiratie dienen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
LauPro schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:40:
Waarom 230V? Het is makkelijker in gebruik, er wordt veel verschillende apparatuur gebruikt (vaak audio) maar er moet ook een tosti-ijzer of koeling/verlichting op kunnen. We willen wat stopcontacten maken zodat mensen telefoons kunnen opladen e.d.. Je zou zeggen een paar 12V stopcontacten is veel goedkoper om aan te leggen en minder verlies, maar mensen hebben vaak gewoon 230V bij zich en bovendien moet je dan de 12V autoladers in de boot ergens bewaren, wat weer diefstalgevoelig is etc.
Maak een 5V USB-aansluiting voor telefoons, daar kan elke moderne telefoonlader (of eigenlijk het kabeltje) zo op worden aangesloten.

Ik denk dat je jezelf enorme problemen op de hals haalt... Dat tosti-ijzer zou ik vervangen door iets op gas, de koeling kan (afhankelijk van de afmetingen) ook op gas, en de muziekinstallatie kan via een autoradio. 600W op een open sloep is boetewaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:40:
Ha leuke alternator, bosch heeft er nog die 200A doen, wrs andere montage punten.
Het is idd een drama met die typenummers, montage kijken we wel even als we de dynamo in handen hebben. Maar de werking zal over het algemeen wel hetzelfde zijn. Immers allemaal dezelfde toepassing.
RemcoDelft schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:42:
Maak een 5V USB-aansluiting voor telefoons, daar kan elke moderne telefoonlader (of eigenlijk het kabeltje) zo op worden aangesloten.
Daar heb ik aan zitten denken, 5V-distributiepunten. Het is echter op een sloep, overal gaat bier en drank overeen. Alles moet waterdicht etc. Het is veel goedkoper om een stopcontact te maken dan een 5V-aansluiting. En tweede probleem is dat wij dan allemaal soorten en type laadkabels moeten kopen die natuurlijk af en toe 'perongeluk' meegenomen worden. Afijn je merkt nu al de ergernis die er gaat ontstaan. Ondanks dat het allemaal veel efficiënter is om een DC-DC converter te pakken is het voor ons toch praktischer om 230V-stopcontacten te maken en mensen lekker zelf hun eigen laders en kabels mee te laten nemen.

Edit: mogelijk dat ik een paar van dit soort dingetjes bestel en hier een paneeltje mee maak (maar dan wel betrouwbare versie):
Afbeeldingslocatie: http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB1jRQjGXXXXXbwaXXXq6xXFXXXJ/220364116/HTB1jRQjGXXXXXbwaXXXq6xXFXXXJ.jpg?size=91639&height=1000&width=1000&hash=4fe73c7faaf3b626891df59e21b37cdc

http://www.ebay.com/itm/W...sh=item259d6deccb&vxp=mtr
Ik denk dat je jezelf enorme problemen op de hals haalt... Dat tosti-ijzer zou ik vervangen door iets op gas, de koeling kan (afhankelijk van de afmetingen) ook op gas, en de muziekinstallatie kan via een autoradio. 600W op een open sloep is boetewaardig.
Het is niet mijn boot ;) . Gastanks is een drama met distributie en vullen/ophalen etc. Daar willen we juist vanaf. Gewoon diesel tanken en daar alles op kunnen doen. Rendement van zo'n sloep is toch ver te zoeken. Een dag varen is nu al 70 liter diesel ongeveer. Daarmee kom je in Parijs met een fatsoenlijke auto en leggen wij nog geen tiende van de afstand af.

Qua boetes: op open water als je geen overlast veroorzaakt mag het. In de stad is het natuurlijk asociaal, behalve met evenementen kan het ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door LauPro op 14-01-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klinkt allemaal goed, zou alleen nog voor een iets zwaardere accu gaan. 200Ah met 300ampere aan omvormer erachter is krap. En tosti-ijzer met 200ampere bij 12V is niet zo speciaal hoor, gewoon voldoende draaddikte nemen. 70mm² is prima. Dat zijn stromen die lopen in mijn auto ook, zou gewoon 12V houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Kleine update:
- Heb nu een 440 Ah accupack.
- Omvormer is een pure Victron Sinus 12V/3000 Watt geworden, deze heeft 70 mm2 kabel.
- Kabels tussen accu's en bus bar worden 90 mm2 of 2x 70mm2 (elke accu apart).

Waarschijnlijk komt er geen boegschroef in maar gaan we kijken of we met water jets de boot kunnen laten draaien (jet thrusters). De pompen hiervoor zijn op 230V en komen op de omvormer. Deze zijn 1200 Watt per stuk (voor en achter apart).

Ik moet de alternator nog zien te monteren, heb inmiddels wel een poelie maar moet nog een moertje afdraaien om deze goed te kunnen bevestigen. Dit zodat de poelie echt haaks op de as komt. Beter zou zijn om een hele poelie te laten draaien, of een schroefdraad te laten maken in een nog niet geboorde poelie. Mocht het niet goed werken dan wil ik dit wel overwegen. Het is erg lastig omdat de overdrive poelies normaal gefixeerd zitten op de kraag van de as.

Dan moet er nog een grotere poelie op de motoras zodat de alternator een hoger toerental krijgt. Hier moet nog een aparte adapter voor gedraaid worden. Origineel is er een high-dynamo pulley beschikbaar vanuit SABB maar ik kan deze nergens vinden. Er zit wel een schroefdraad getapt in het einde van de as. Mogelijk dat ik hier iets mee kan, dus ipv een hele nieuwe poelie alleen een kleine adapter (laten) draaien. Ik ken alleen zelf weinig mensen met een draaibank dus hier moet ik nog wat voor vinden.

De eerste periode wil ik bij het varen eigenlijk continue de 160-200A uit de alternator trekken en kijken wat de temperatuur e.d. gaat worden. Tevens komt er een apart koelingskanaal waar de alternator verse lucht krijgt los van de motor. Hier zet ik ook een extra ventilator in voor de zekerheid.

Ik heb inmiddels een Shunt-weerstand van 500A max met V/A meter. Deze ga ik tussen de accu's zetten. Dan kan er worden gemeten hoeveel deze worden geladen en/of ontladen, de 75mV uitput wil ik ook uitlezen met een Arduino. De Victron omvormer heeft een RS485 poort waarmee ik realtime de load kan uitlezen. Ik ben niet zo heel erg geïnteresseerd in de verliezen in het systeem. Van de alternator kan ik het DFM-signaal lezen, dit is een soort PWM wat aan geeft wat de belasting is van de alternator. Het gaat mij vooral om het behoud van het systeem.

Tevens mag de omvormer niet te heet worden, deze krijgt ook een apart koelingskanaal. Bij 3000 watt vermogen wekt deze ongeveer 300-500 watt aan warmte op. Eigenlijk zou ik deze tegen een grote metalen plaat aan moeten schroeven.

De 230V-groep ga ik scheiden in een primaire groep en secundaire groep. De primaire groep moet altijd van spanning zijn voorzien, de secundaire groep kan uitgezet worden als bijv. de 230V-pompen worden gestart. Deze secundaire groep zal alleen worden gebruikt wanneer we bijv. varen met koningsdag en er een 1200W subwoofer aan boord is.

Er is ook een gasleiding aangelegd :) . Hier zal een gas grill op worden aangesloten. Deze krijgt een elektrische afsluiter zodat deze veilig uitgezet kan worden op afstand bij problemen. Met een boel dronken mensen op een boot wil je wat extra veiligheid ;) .

Om alle flexibiliteit te behouden komt er ook een stopcontact om een frituurpan op aan te sluiten als we bijvoorbeeld zijn aangemeerd. Of hier zou ook een elektrische grill/tosti-ijzer op kunnen komen.

Omdat de omvormer piek 6000W aan kan heb ik voor de zekerheid alle bekabeling in de verdeelkast op 4mm2 gedaan en afgezekerd met een 25A aardlekautomaat dit ook om zo min mogelijk verliezen te krijgen in het systeem. De verdeelkast heeft een stekker tussen de omvormer en het systeem. Hiermee kan er in het geval van defecten eventueel makkelijk een generator worden aangesloten. Ultiem zou hier dan een omschakelrelais tussen moeten. Maar deze kant is zo klein dat dit nodig gaat zijn dat ik dit nu niet heb voorzien.

Vanaf de verdeelkast zal er overal 2,5mm2 lopen naar de verschillende stopcontacten. Tevens zitten hier een paar relais om de pompen en de 'secundaire-stopcontacten' uit/aan te zetten. Om het helemaal netjes te maken zou ik nog een inrush current limiter kunnen plaatsen op de 'onzin-groep'. Zodat deze voor de omvormer netjes aangezet worden en er geen enorme vlambogen ontstaan in de relais. Sowieso wil ik een vertaagd inschakelrelais plaatsen op de 'onzin-groep'. Bij het gebruik van de thrusters kan het zijn dat je deze meerdere keren nodig hebt binnen een aantal seconden. Het is dan niet goed alles steeds uit/aan gaat.

De omvormer is in te stellen tussen 210 en 245 volt, standaard 230 volt. Ik zit te denken om deze op 235 of 240 volt te zetten om de verliezen nog een (klein) stukje terug te dringen. Ik heb alleen geen idee of dit echte warmte-ontwikkeling/lagere efficiëntie in de omvormer veroorzaakt.

Morgen ga ik wat foto's maken ook dan geeft het wat meer inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:53
deftige accupack en omvormer voor een sloep, hoe groot is dat ding?

in mijn ervaringen met victron multiplus (wel type heb je?) worden dingen vrij snel warm! Als hij warm is kan het max vermogen wel met ~20% dalen. De fan in de omvormer blaast alleen lucht dóór het apparaat, om frisse lucht bíj de omvormer te krijgen zou ik minimaal een losse ventilator nemen.
Het idee is dat er op vol vermogen 10-15 minuten kan worden gedraaid als de motor uit is.
als je je accu's zo behandelt gaan ze erg snel stuk, diep ontladen en te snel opladen vinden accu's ook niet fijn... ook is de capaciteit van een accu niet constant (440Ah) maar afhankelijk het gevraagde vermogen http://www.idtechnology.nl/?nr=43.

benieuwd naar de foto's!

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 10-03-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Er komt zeker een 12cm ventilator bij de omvormer (temperatuur gestuurd PWM). Ik zoek nog een simpele controller met een min-max rpm en temperatuursensor. De omvormer zal altijd verse buitenlucht krijgen! De omvormer kan in het slechtste geval tot 400 watt aan warmte genereren, deze moet worden afgevoerd.

Een zelfde ventilator zal er komen bij de alternator, deze zal nog een stuk heter kunnen worden. Ik reken op maximaal 1000 watt aan warmte bij piekvermogen. Deze krijgt ook een apart kanaal om de warmte af te voeren.

De betreffende accu's zijn geschikt als lichtaccu. We rekenen op een gebruiksduur van ongeveer 5 jaar.

Foto's heb ik gemaakt, het is nu nog een zooitje, als het e.e.a. is afgewerkt zal ik wat posten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik weet niet of ik het nou goed begrijp, maar als je 3kw + omvormerverlies van je systeem vraagt en je alternator levert op kruissnelheid 150 A, dan is dat toch lang niet genoeg? Ookal heb je 400Ah aan semitractie zijn met een uurtje je accu's leeg, en als je niet kruissnelheid kan houden, wat in de Amsterdamse grachten niet ondenkbaar is, is het helemaal snel over met de pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Wat betreft de accu's, een gebruik van 5 jaar is redelijk zwaar voor een accu.
vooral in de omstandigheden waar deze gebruikt gaat worden.

Ik denk dat je eens moet gaan kijken naar deep cycle accu's, en dan wel een paar.
In een wedstrijd auto (dB) waar ik bij betrokken ben geweest gebruikten we 4 accu's om een stabiele 600A stroom voor elkaar te krijgen.
Het is niet voor niets dat een elektrische auto een accu pakket ter grote van een grote kofferbak gebruiken om het stroomverbruik voor elkaar te krijgen. En als je dan ziet hoever je er mee komt.....

Het komt er op neer dat als je 1accu gaat gebruiken de bij een hoge continue belasting, 1 de accu erg heet gaat worden, 2 de platen krom zullen trekken waardoor je de accu in een redelijk korte tijd zal gaan afschrijven.
Ja in een auto word er ook genoeg van een accu gevraagd, maar dit is maar kortstondig bij het starten. Er word in een normale brandstof auto niet continue 300a gevraagd, anders zou de accu ook nooit vol kunnen blijven met een gemiddelde 100a laadstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Sabbi schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 00:27:
Ik weet niet of ik het nou goed begrijp, maar als je 3kw + omvormerverlies van je systeem vraagt en je alternator levert op kruissnelheid 150 A, dan is dat toch lang niet genoeg? Ookal heb je 400Ah aan semitractie zijn met een uurtje je accu's leeg, en als je niet kruissnelheid kan houden, wat in de Amsterdamse grachten niet ondenkbaar is, is het helemaal snel over met de pret.
De alternator krijgt een hoger toerental zodat hij op kruissnelheid de 200A geleverd kan worden (volgens tests online die ik heb kunnen vinden is de top 210A). Harder dan dat mag niet van waternet en laat de SABB motor ook erg zuipen.

Verder gaan we niet continue 3000 watt trekken, dit zal echt piek zijn, waarschijnlijk was een 1600 watt omvormer ook al zat maar ik heb liever wat extra's. Het is dan wel fijn om wat dikke accu's te hebben die dit kunnen opvangen. En daarbij is het leuke van accu's dat die de laadstroom vanzelf reguleren door hun interne weerstand.

De eerste periode om het systeem te testen wil ik het wel volledig belasten om te kijken hoe de warmte-ontwikkeling e.d. is. In de Victron omvormer kan je volgens mij ook een piekvermogen instellen, kan best zijn dat die ik bijv. op 2000 watt zet ipv 3000. Zodat het systeem niet zomaar stuk kan gaan.

Het enige dat niet in het systeem is opgenomen is een goede laadstroom-controller. Dit heb ik wel overwogen maar aangezien het geen systeem is dat 24/7 in gebruik zal zijn accepteer ik de verdere degradatie door relatief slechte lading, wel van belang is om de accu's bij opslag van de boot in de winter aan een druppellader te hangen.
MdBruin schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:48:
Wat betreft de accu's, een gebruik van 5 jaar is redelijk zwaar voor een accu.
vooral in de omstandigheden waar deze gebruikt gaat worden.

Ik denk dat je eens moet gaan kijken naar deep cycle accu's, en dan wel een paar.
In een wedstrijd auto (dB) waar ik bij betrokken ben geweest gebruikten we 4 accu's om een stabiele 600A stroom voor elkaar te krijgen.
Het is niet voor niets dat een elektrische auto een accu pakket ter grote van een grote kofferbak gebruiken om het stroomverbruik voor elkaar te krijgen. En als je dan ziet hoever je er mee komt.....

Het komt er op neer dat als je 1accu gaat gebruiken de bij een hoge continue belasting, 1 de accu erg heet gaat worden, 2 de platen krom zullen trekken waardoor je de accu in een redelijk korte tijd zal gaan afschrijven.
Ja in een auto word er ook genoeg van een accu gevraagd, maar dit is maar kortstondig bij het starten. Er word in een normale brandstof auto niet continue 300a gevraagd, anders zou de accu ook nooit vol kunnen blijven met een gemiddelde 100a laadstroom.
De 2x220 Ah accu's zijn semi-tractie en geschikt als lichtaccu volgens de leverancier, er zit twee jaar garantie op. Er zitten dikkere platen in.

Daarnaast heeft de boot nog een losse 80 Ah accu voor alleen de startmotor, dit is gewoon een standaard auto-accu met normale platen, wel zelfde merk en ook 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Denk dat het met de lading van de accu's wel losloopt zolang je geen sluipverbruik hebt. Idd in de winter aan de druppellader is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
In principe zullen de accu's altijd geladen zijn. De tractie-accu's hebben alleen het sluipverbruik van de bilgepomp. Maar deze is maar 6A en zullen af en toe aangesproken worden, misschien dat ik hier een timer op zet zodat deze maar paar keer per dag wordt aangesproken.

Het zo wel kunnen dat op Koningsdag de accu's helemaal leeggetrokken kunnen worden (diesel op, moterpech etc), nou is het mooie dat de Victron automatisch afschakelt bij te laag voltage. Ik zou er eigenlijk nog een spanningsbeveiliging op moeten zetten die alle verbruikers uit zet onder een bepaald voltage om de accu's te beschermen.

Met een PI wil ik ook de spanning loggen, alleen als de accu's leeg zijn dan stopt het op een gegeven moment natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
LauPro schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:17:
[...]
De alternator krijgt een hoger toerental zodat hij op kruissnelheid de 200A geleverd kan worden (volgens tests online die ik heb kunnen vinden is de top 210A). Harder dan dat mag niet van waternet en laat de SABB motor ook erg zuipen.
harder, is dan sneller of luider in deze contekst? En wat bedoel je met kruissnelheid?
Verder gaan we niet continue 3000 watt trekken, dit zal echt piek zijn, waarschijnlijk was een 1600 watt omvormer ook al zat maar ik heb liever wat extra's.
1600W uit een 440Ah set klinkt een stuk beter dan dat je slechts 10-15 minuten vol vermogen kunt draaien :)
Het is dan wel fijn om wat dikke accu's te hebben die dit kunnen opvangen. En daarbij is het leuke van accu's dat die de laadstroom vanzelf reguleren door hun interne weerstand.
ook als je 200A op een 440Ah set zet? volgens mij vinden ze dat niet fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je zet geen 200A op die accu's je zet 14,4V op die accu's. Die bepalen dan zelf hun laadstroom, zo werkt het in elke auto. Kruissnelheid is gewoon varen, dus zonder gas terug te nemen voor obstakels.

Wat je ook vergeet (ga ik even uit van kruissnelheid) dat de alternator ~2600w levert, dus op vol vermogen zou je ~400w uit de accu's trekken, dit is geen 10 min. Kan dus prima die 3kW Victron. Bovendien wordt die 3 kW nooit continu ''verbruikt'', dit zal puur even voor opwarmen van frituur ofzo zijn, of even beide boegschroeven gebruiken. Is wel fijn wat overcapaciteit. Daarna wordt het accupakket weer bijgeladen.

@Lau, ik zou stapsgewijs afschakelen, zo doe ik het ook in mijn bus, dus eerst bijv de ''onzin'' groep eraf gedurende lange tijd <11,8V (heb je samlex monitors voor, deze kun je aan een DINrail relais gooien).
Dan bij <11,5V gooi je die Victron compleet uit, Deep Charge protect dus. Op 11,5V klemspanning heb je nog wel voldoende energie over om je Pi en instrumenten op 12V te draaien. Eventueel kun je ook nog het e.e.a. vanaf de startaccu voeden, dit zijn zulke lage vermogens.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 16-03-2015 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Jim423 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 00:13:
Je zet geen 200A op die accu's je zet 14,4V op die accu's. Die bepalen dan zelf hun laadstroom, zo werkt het in elke auto.
hmmm, dat had ik zelf eigenlijk ook wel kunnen bedenken
Kruissnelheid is gewoon varen, dus zonder gas terug te nemen voor obstakels.
ik pas meestal mijn vaarsnelheid aan aan de omstandigheden 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Rrob op 16-03-2015 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
@Jim423: Die voltage check is inderdaad een goed idee, die ga ik nog bestellen.

Ik heb hier wat foto's van de boot, nog weinig elektronica maar die heb ik nog niet geassembleerd.

Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/03/DSC_0032.JPG
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/03/DSC_0041.JPG
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/03/DSC_0043.JPG
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/03/DSC_0048.JPG
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/03/DSC_0049.JPG
Afbeeldingslocatie: http://laupro.nl/etc/2015/03/DSC_0051.JPG

Komt een mooi vloertje in dus :) .

Volgende week meer foto's en meer over de elektra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Is een diesel generator niet iets?
Dingen koop je 2 de hands al voor 250 euro.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je een inverter generator nodig, denk niet dat die dingen vanaf/rond 250euro te krijgen zijn en ook nog betrouwbaar. Dit is echt veruit de beste oplossing.

@lau netjes!

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 22-03-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ziet ergoed uit maar paar bedenkingen:
1. komt er nog iets op die betonplex? Want als dat geen geribbelde is gaat dat nogal gevaarlijk worden (betonplex+laagje water/drank = glad)
2. die diesel tank, gaat toch niet op die plek blijven steken? Iets met warmte ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 22-03-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Dieselgenerator/benzine overwogen. Echter geeft dat veel teveel geluid en inderdaad nog weer extra onderhoud. Bij benzine is het probleem dan je weer een extra brandstoftype nodig hebt in de boot. Bij de vermogens die wij zoeken zijn ze tevens ook heel zwaar en log.

Op de betonplex komen rubberen matten of nog een houten vloer. Dit gaat gebeuren als deze eerste laag helemaal klaar is.

De dieseltank is inmiddels naar achteren verplaatst al, deze kon niet meer aan de zijkant en tevens wilde we een vulopening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Kleine update, gisteren natuurlijk Koningsdag.

Vorig weekend moest ik voor werk naar het buitenland en kon ik helaas niet alles in orde maken. Afgelopen dagen voor koningsdag enorm er aan getrokken om alles in orde te maken.

Uiteindelijk een paar dagen voor de ter waterlating de dynamo erin gezet. Er is een speciale mount gemaakt die op zich goed werkt. Wel trilt de dynamo best heftig, dit ga ik er nog uit proberen te halen door hem beter te ondersteunen.

Echter heb ik nog een vraag over de aansluitingen. Op de dynamo zitten twee aansluitingen. L en DFM:

Afbeeldingslocatie: http://api.exigesolutions.com/Pictures/10041/01190613201.JPG

Ik ga nog de exacte stekker bestellen maar ik heb dus een stekker gedaan op de L met een 2W lampje naar de Ground. Dit staat ook zo in de application diagram. Daarbij ging de lamp niet aan. Voltage over de accu's is 12,40 volt ongeveer en deze loopt niet op verder.

Daarna de oude weer aangesloten en hierbij loopt het voltage wel op, echter deze is maar 80 Ah en ik was bang dat we de accu's leeg trokken. Aan het einde van de dag hadden we 12,20 volt.

Enig idee wat ik nog mis? De regulator kan natuurlijk defect zijn, zag wel dat ik die makkelijk kan bestellen op internet. Mensen ervaringen met het aansluiten hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De lamp moet niet naar de GND maar naar de IGN+ dus contact geschakeld +12V. Dit voor veldspanning. Nadat het veld op sterkte is gaat de lamp uit omdat hij dan self supporting is. DFM is een terugkoppeling voor PCM. Deze kun je naar mijn weten onaangesloten laten.

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 29-04-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Okay, dan ga ik dat nog eens proberen. Ik was in de veronderstelling dat de lamp aan moest blijven. Maar ik heb de lamp helemaal niet aan zien gaan, of komt de alternator dan snel op spanning?

Toeren op de alternator is ongeveer 1500-2000 tijdens de tests.

Ik heb een 500A / 50 mV shunt tussen de dynamo en de accu staan (+) en hier heb ik zo'n 5 mV gemeten in het begin maar de accuspanning bleef rond de 12,40 V . Er zit ook een display bij waarmee ik direct kan aflezen wat de shunt doet aan volt en amps. Ik denk dat ik die eerst ga aansluiten en dan opnieuw die alternator erop zet.

Op de DFM wil ik nog eens een scope hangen om te kijken of ik daar iets mee kan. Zou leuk zijn als ik een power meter kan plaatsen op het dashboard om te zien hoeveel de alternator levert. Ik heb ook de shunt welke natuurlijk ook een redelijk nauwkeurige indicatie zal geven.

Verder wilde ik eigenlijk nog een extra retourkabel aansluiten direct vanaf de alternator naar de minus om zoveel mogelijk verlies in het motorblok e.d. te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De lamp ging niet aan omdat die op - zat. Hoeft trouwens maar een klein lampje he, zit normaal in je dashboard. Wanneer de lamp op de + zit en blijft branden dan is er iets mis, want het veld wordt dan niet opgebouwd. De spanning moet direct naar 14,4V vliegen, bij je oude alternator gebeurd dit niet, dit komt omdat hij niet voldoende vermogen heeft om de accu zijn maximale laadstroom te voorzien.

De DFM aansluiting zal waarschijnlijk een blokgolf uitkomen waarbij de Duty Cycle gelijk staat aan alternator load in %. Maar daar weet ik niet genoeg van om je mee te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Momenteel verblijf ik nog even in het buitenland maar als ik terug in NL ben ga ik meteen aan de slag met dit verhaal.

Eigenlijk wil ik eerst even de voltage regulator eruit trekken om te kijken of de koolborstels nog goed zijn, het is een tweedehands alternator dus ik weet de staat niet precies.

Daarna de kabels goed aansluiten en dan moet het dus eigenlijk gewoon werken. Heeft iemand enig idee waar ik de connector kan kopen voor de kabel? Want ik kan deze namelijk nergens vinden en ook al een paar autozaken gebeld maar die zeggen allemaal dat ik dat bij de sloop moet gaan halen. Lijkt mij toch wel dat die stekker online te bestellen moet zijn?

DFM wil ik eigenlijk uitlezen met een PI als het kan, maar moet even kijken hoe ik dat signaal dan het beste kan afvangen met een ADCtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Vandaag de alternator opnieuw ingebouwd en na de juiste stekker gevonden te hebben de lamp direct op de juiste wijze aangesloten.

Het lijkt perfect te werken. Als de motor uit is dan is de lamp aan, als de motor aan is dan gaat de lamp op het dashboard uit. Bij erg lage toerentallen (bijna motor stall) gaat de lamp ook weer aan, meteen een goede indicatie.

Voltage op de accu's gemeten: aan het begin van de tocht was deze 12,3 V in de accu's. Aan het einde 13,5 V en toen de motor uit stond 12,50 V) De spanning is tijdens de rit niet boven de 14 V gekomen. Ik denk dat de 35mm2 (of misschien wel 25mm2, ik weet het niet precies) draden naar de alternator veel te dun zijn, ze worden niet erg warm maar er zal waarschijnlijk een flink spanningsval zijn. Ik heb nog 50mm2 kabel over alleen hier moet ik nog kabelogen op zetten. De kabel tussen de accu en de alternator is nu ongeveer 2 meter. Echt veel korter kan deze niet ivm de afstand van de accuruimte en de motorruimte. Ik heb helaas geen meting gedaan op de alternator zelf wat de spanning daar is (spanningsval over de draad meten). Er zit nog wel een shunt tussen maar deze wordt ook totaal niet warm, heb de speciale meter hiervoor nog niet aangesloten, hier ook nog niet het spanningsval over gemeten. Ik denk dat de regelaar in de alternator een te lage spanning meet en daardoor de accu's niet vol komen.

Ik denk dat de accu's aardig leeg waren en dat het allemaal wel klopt, we hebben ongeveer 2 uur gevaren en ook op vrij laag toeren. In mijn berekeningen zouden de accu's ongeveer in 3 tot 4 uur helemaal vol moeten zijn (bij gemiddelde toeren).

Heb nog een dingetje: Momenteel heb ik de battery switch tussen de accu's en de rest van de elektronica staan (ook de alternator/startmotor etc). De omvormer wordt via een extern contact aan of uit gezet maar staat buiten deze battery switch om Dit wil zeggen dat er momenteel geen failsafe is om de omvormer af te schakelen in geval van storing. Echter zit er in de omvormer een zekering al dus deze beveiliging lijkt mij dubbelop. Verder moet de omvormer uitvallen als de battery switch uitgezet wordt. Mocht de batterij-ruimte in de fik staan dan heeft waarschijnlijk het afzetten van de schakelaar weinig zin meer omdat er dan een kabel los ligt verwacht ik.

De reden dat ik dit heb gedaan is dat ik op deze wijze de 70mm2 kabel van de omvormer direct op de accu's kan aansluiten (+/- 1 meter kabel). En anders zouden deze via de battery switch moeten lopen wat minimaal 50 cm extra zal zijn. Tevens heb ik voor mijn gevoel liever dat de omvormer een 'schone' aanvoer heeft via de accu's en niet direct vanaf de alternator. Ik zal binnenkort even tekening hoe de stroomloop precies is.

Er is nog een (puur mechanisch) probleem met de stuurinrichting. De draden hiervan zijn helemaal kapot gedraaid tijdens een rit. De enige optie is nu nog om met de helmstok aan de slag te gaan en dat werkt op zich prima. Ben nu wel aan het kijken of ik dit roer niet met een dikke servo kan aansturen en dan een encoder op het stuur. Dat zou al onze problemen oplossen. De mechanische stuurinrichting heeft altijd al problemen gegeven. Bij het ombouwen van de sloep zijn er wat fouten gemaakt (voor ons eigendom). Hier zal ik ook wat foto's van posten nog.

Dan is er nog de issue met de contactor van de startmotor. Deze zit af en toe 'vast' en de polen geleiden niet goed meer. Een goede tik er op laat hem dan weer loskomen :P . Ik wil deze binnenkort helemaal uit elkaar halen en dan schoonmaken. Daarbij ook alle contacten opnieuw schoonmaken. Tevens wil ik nieuwe kabels trekken naar de startmotor. Ik denk hierbij aan minimaal 35mm2, zijn ongeveer 150 cm lang, vermogen van deze motor is 200A bij 12V.

Verder ben ik ook een beetje klaar met de verschillende massaproblemen op de motor. Ik wil naar de startmotor en de alternator dan ook aparte minuskabels gaan leggen naar het centrale minuspunt.

To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klein ideetje als je problemen krijgt met je accu' s.

Tegenwoordig kun je ook kijken naar 'super caps'. Hoewel de capaciteit natuurlijk heel beperkt is, heb je wel het voordeel dat ze enorme vermogens kunnen leveren voor kortere tijd en minder kwetsbaar zijn voor diepte ontlading.
Je zou kunnen overwegen om 2 netten te maken, eentje met super caps dat alleen werkt als de motor draait, aangezien je maar korte tijd veel vermogen nodig hebt zijn de huidige accu's vooral 'buffer'capaciteit wat ook prima met capacitors te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De vermogens die worden gevraagd zijn best beperkt. Maar het idee van een super cap is zeker wel een idee.

We hebben tijdens koningsdag een moment gehad dat de speaker er af en toe uit knalde. Ik kon niets vinden op de inverter aan waarschuwing o.i.d. dus ik denk dat het een incompatible setup was van de set. Was een woofer met 2 topjes. Er was ook een niet helemaal originele kabel gebruikt, mogelijk dat het hier ook mee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat zal inderdaad speaker/eindtrap gerelateerd zijn anders klapt de gehele PA versterker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Inmiddels is de sloep weer uit het water en zijn er wat dingen gebeurd.

We hebben veel problemen gehad met de startmotor, na het uit elkaar halen bleek de complete koolborstel assembly helemaal gaat te zijn, deze gaan we nu binnenkort vervangen.

Tevens was er veel problemen met de bekabeling naar de startmotor die ook lijkt te lekken naar massa.

Doordat er nog geen low voltage protector op zat zijn de hoofdaccu's 2x225 VA helaas leeg geraakt door de bilgepomp die verstopt was geraakt. Momenteel gaan deze aan een speciale lader om ze de komende maanden weer goed te conditioneren.

We gaan weer behoorlijk wat aanpassingen doen om te voorkomen dat dit uiteraard nog een keer kan gebeuren.

Echter heb ik de laatste tijd ook zitten meten en het blijkt dat de alternator slechts 110 ampère op wekt ipv de dik 200 ampère.

Het toerental van de motor maakt niet echt veel uit, of deze nu maximaal draait of niet, als de motor ongeveer 1200 rpm doet dan zit de alternator op 3000 en bij 2000 rpm op de motor zit de alternator op 5000 met piek 3000 - 7500 rpm op de alternator.

Echter vanaf 1200 rpm op de motor blijft de stroom gewoon 110A.

Ik heb stiekem het gevoel dat er wat aan de hand is met de alternator en dat ik misschien de electronica moet vervangen? Kent iemand dit probleem uit de autowereld van een alternator die te weinig vermogen levert? Kabels zijn allemaal minimaal 70mm2 tussen de accu's en omvormer alleen tussen de alternator en accu momenteel 35mm2, deze is 50 cm lang. Deze wil ik upgraden naar 50mm2. Echter deze kabel wordt niet echt warm ook bij langer gebruik, dus volgens mij nog ruim binnen spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

LauPro schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:01:
Echter heb ik de laatste tijd ook zitten meten en het blijkt dat de alternator slechts 110 ampère op wekt ipv de dik 200 ampère.
Ik heb mijn tarotkaarten geraadpleegd en die zeggen dat de inwendige weerstand van de accu's dusdanig hoog is dat bij 110A de klemspanning boven de 14.4V komt, waardoor de laadregelaar terugregelt.

Oftewel: met één meting weet je nog niets, meer meetgegevens AUB!

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Excuus, spanning loopt op tot maximaal 13.58V op het display, op de multimeter max 14V. Ik heb 14.4V nog nooit gezien.

De meter is zo'n type:

http://www.ebay.com/itm/D...80122?hash=item258577549a

Maar dan met 500A shunt.

edit: spanning gemeten over de accupolen dan. Kabel tussen alternator en accu maximaal 1 meter. Minuskabel maximaal 2 meter.

[ Voor 16% gewijzigd door LauPro op 12-10-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:13
LauPro schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:05:
Excuus, spanning loopt op tot maximaal 13.58V op het display, op de multimeter max 14V. Ik heb 14.4V nog nooit gezien.

De meter is zo'n type:

http://www.ebay.com/itm/D...80122?hash=item258577549a

Maar dan met 500A shunt.
Mwja, kan dat de lader voor een ander type accu is (ingesteld). Meestal is het laadcircuit op een dynamo ook niet echt een technische hoogstandje.

Er zijn after-market apparaten die de laadsturing kan vervangen en instelbaar is voor type accu met bijbehorende laad karakteristieken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
De gebruikte accu is:
De minimale laadstroom van uw lader of dynamo moet 13,8 volt zijn.
Ik heb het gevoel dat het hier verkeerd gaat. Deze raakt hij volgens mij net niet aan.

Ik moet dus op zoek naar een andere laadcircuit zodat ik de laadspanning op kan voeren van de alternator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
We hebben veel problemen gehad met de startmotor, na het uit elkaar halen bleek de complete koolborstel assembly helemaal gaat te zijn, deze gaan we nu binnenkort vervangen.

[...]

Dit klinkt bijna alsof het ding maar de helft van zijn vermogen levert. Ik weet niet wat de configuratie is (intern) van dat ding, maar aangezien je soms 12V en 24V modellen hebt, zou het kunnen zijn dat je deze parallel of in serie kunt schakelen om 12V of 24V te krijgen.

Dus zou het kunnen dat er iets mis is met de koolborstels? Of anders kan ook 1 winding set zijn door gefakkelt.

[ Voor 7% gewijzigd door TheGhostInc op 12-10-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Er zit maar 1 B+ pool op de alternator. Zou kunnen dat de elektronica is aangepast.

edit: Deze lijkt compatible met onze alternator, echter voltage wel op 14,2?

http://www.lima-shop.de/e...tor-14-2V---266-2352.html

[ Voor 54% gewijzigd door LauPro op 12-10-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik zat hier nog over na te denken en volgens mij is die 200A ook echt een piekbelasting. Die dynamo kan dat best even aan, maar in normaal gebruik zal dat misschien een keer een uur zijn, als dat überhaupt al gebeurd. (Dan heb je het over een auto met lege accu die maximaal begint te laden, maar dat houd de batterij ook maar beperkt vol en meestal heb je het over een 100Ah accu, niet 2x 200Ah)
200A * 12V is 2400AV, jouw dynamo is misschien 70-80% efficiënt, want betekent dat het ding serieus warm kan worden.

Die 2 accu's en boegschroef zijn misschien wel vrij heftig voor deze dynamo en kunnen hem heel lang en heel zwaar belasten. Misschien geen slecht idee om te kijken of je volgend seizoen een temperatuurmeter op de behuizing kunt plakken en ook een stroommeter ertussen hangen, zodat je in de gaten kunt houden hoeveel hij moet leveren. En als je toch nog een 80A dynamo extra hebt liggen, misschien ze allebei erin bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:46:
[...]

Ik zat hier nog over na te denken en volgens mij is die 200A ook echt een piekbelasting. Die dynamo kan dat best even aan, maar in normaal gebruik zal dat misschien een keer een uur zijn, als dat überhaupt al gebeurd. (Dan heb je het over een auto met lege accu die maximaal begint te laden, maar dat houd de batterij ook maar beperkt vol en meestal heb je het over een 100Ah accu, niet 2x 200Ah)
200A * 12V is 2400AV, jouw dynamo is misschien 70-80% efficiënt, want betekent dat het ding serieus warm kan worden.

Die 2 accu's en boegschroef zijn misschien wel vrij heftig voor deze dynamo en kunnen hem heel lang en heel zwaar belasten. Misschien geen slecht idee om te kijken of je volgend seizoen een temperatuurmeter op de behuizing kunt plakken en ook een stroommeter ertussen hangen, zodat je in de gaten kunt houden hoeveel hij moet leveren. En als je toch nog een 80A dynamo extra hebt liggen, misschien ze allebei erin bouwen?
Het zou best kunnen zijn dat de accu's gewoon nooit volledig geladen zijn, dit kan makkelijk gebeuren door de omvormer (te) lang aan te hebben. Ik heb de 450 Ah accu's aan een lader gehangen (tot 600 Ah) en hij was ongeveer een dag bezig om ze vol te laden. Het is ook een druppellader dus ik laat ze de komende maanden er aan zitten tot maart.

Warmte van de alternator zeker een punt. Ik heb gemeten en deze werd niet niet veel warmer dan het motorblok: max 70-80 graden ongeveer. Wel weet ik dat bij betere koeling deze beter presteert. Dus ik wil eigenlijk een los ventilatiekanaal gaan maken rond de dynamo (omdat er natuurlijk weinig airflow is op een boot). Andere optie is om een soort waterkoeling te maken met het koelsysteem van de motor. Roodkoperen buis rond de alternator wikkelen bijvoorbeeld.

Maar ik ga zeker de temperatuur meten volgend seizoen en misschien een losse stroom meter op de dynamo ook nog wel een goed plan. Maar in principe kan ik het vermogen van de omvormer uitlezen via RS485 dus die weet ik. En verder hangt er max 6-10 ampere aan de 12V aan verlichting etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je moet de spanning flink onderuit trekken door bijvoorbeeld een 3kW heater aan de omvormer te hangen. Denk dat je dan wel tegen de 200A gaat leveren. Dit continu doen zou ik inderdaad afraden zonder extra koeling op de behuizing.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 16-10-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Okay.

Nog een opmerking over de sense-lijn:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61AR0hVzTyL._SL1500_.jpgIk kan natuurlijk gewoon dat clipje dat normaal op de B+ zit aftappen (halve ringetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat is daar het nut van? Nogmaals ik zie niks mis in de stromen die je meet hoor, je kan niet verwachten dat je een alt aan een stel accu's hangt en dat die gewoon met 200A gaat laden. Dat zal alleen even zijn als ze 80% ontladen zijn en ook nog afhankelijk van het e.e.a.

Pagina: 1