Fancontroller mod Aerocool Aero-500 case

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik heb de Aerocool Aero-500 case gekocht. Het leek mij de beste case voor een systeem in groei onder 45 euro, waarin een 155mm luchtkoeler past en waterproof ready is voor de toekomst (je weet het nooit). Daarnaast heeft die een magnetisch flexibel gaascover, overal filters en 2 driestandenschakelaars voor 3-pin fans. Mijn uitgebreide review is voor 90% klaar, maar eerst heb ik jullie hulp en expertise hierbij nodig, het zit namelijk zo........:

De Aero-500 was bijna de perfecte case onder de 45 euro totdat een designflaw naar boven kwam. Mijn twee Gelid Solutions Silent 12 (3-pin) fans die ik bij de case heb gekocht willen bij 5V niet starten. Na wat gegoogle blijkt dat de meeste lage rpm 3-p fans (85% of meer) boven de 5V nodig hebben om rondjes te kunnen gaan draaien. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom hwi in hun fanroundup op 12V en 7V test (en niet op 5V). De meeste fabrikanten adverteren deze startvoltage-info ook niet en zeker niet in het budgetsegment waar deze case juist op heeft gemikt.
Ik heb contact gezocht met Aerocool en kreeg een emailwisseling met de Art Director, maar deze meneer wimpelt me af, ondanks dat heb ik hem heb verteld dat 7V en 12V veel logischer is aangezien 85% van de fans niet gaat draaien op 5V. Maargoed deze taiwanese meneer is blijkbaar bang voor een claim ofzo, dat zou enigzins zijn emailhouding verklaren (maargoed ik ben tevreden over de case dusja, maar dat weet hij nog niet).
Maar nu wil ik proberen het zelf op te lossen, want dat is wat wij proberen als tweakers, eeuwige glorie! Als onze voltmod lukt dan post ik dit draadje in het review en stuur de vertaalde versie naar die taiwanese koekenbak-meneer (met respect maar wel als grapje). :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ob6Fa9b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9xBB5a6.jpg

De rood/zwarte platte pinheader gaat naar 4 seperate fanconnectors en de linkse 4-pin connector komt van de voeding. Nu wil ik proberen om die 5V om te zetten naar 7V. Op overclockers ooit gelezen dat dit simpel kan uit een pc-voeding. Daarom graag even jullie expertise welke kabeltjes ik waarschijnlijk moet omdraaien en of dat in deze situatie zou werken? Dat kan toch gewoon, toch? Ik dacht zelf de zwarte kabel naast de rode kabel moet ook op geel worden aangesloten, dan heb ik 7V over dat 5V circuitje lopen, mag ik geel gewoon doorknippen en splitsen met een boerenpummel kroonsteen of lasklem? :9

Advies is gewenst, bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door govie op 12-12-2016 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus als ik het goed zie:
- 2 schakelaars als 2 groepen die ieder 3 fans kunnen bedienen
- 2 standen, 5v - uit - 12v

Je wilt de 5v stand omhoog pompen naar een 7 of 8v?

Simpel, ontkoppel de 5v van de print en maak vanaf de 12v via een 7808 spanninsstabilisator een 8v spanning die je op de 5v aansluiting op de print aansluit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
memphis schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:49:
Dus als ik het goed zie:
- 2 schakelaars als 2 groepen die ieder 3 fans kunnen bedienen
- 2 standen, 5v - uit - 12v

Je wilt de 5v stand omhoog pompen naar een 7 of 8v?

Simpel, ontkoppel de 5v van de print en maak vanaf de 12v via een 7808 spanninsstabilisator een 8v spanning die je op de 5v aansluiting op de print aansluit.
Edit: Ik heb mijn gedachtekronkel geprobeerd, maar die gele kabel 2x aansluiten op die connector met een vrij bungelende zwarte draad, dat werkt niet. PC start dan niet op, kortsluiting, stroomschema-iets, ik had niet goed naar de achterkant van de pcb gekeken. Daarom ga ik dan maar jouw plan proberen. Maar ik wacht daar even mee tot ik een soldeerbout+tin hier heb staan. :P

Ik neem aan dat deze 8V van 31 cent of misschien deze van 6V voldoet.

[ Voor 66% gewijzigd door govie op 12-12-2016 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik zat meer aan deze te denken want 6v zal vast nog wel iets te weinig zijn?:
https://www.conrad.nl/nl/...g-bereik-75-v-148270.html

7.5v en 2A max., met 4 fans zal je denk ik maar een 600mA (150mA per fan) trekken?

Aan te bevelen om er wel een klein koelblokje of anders een plaatje alu tegenaan te schroeven:
https://www.conrad.nl/nl/...nn-wsw-v5229w-183880.html

Met eventueel een isolatiesetje:
https://www.conrad.nl/nl/...55140.html?sc.ref=Product Details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik heb in de conrad-winkelwagen zitten:

1 stuks Stanoil HF32 soldeertin
1 stuks Desoldeerpomp met extra zuigmondje
2 stuks Printplaat met koper
3 stuks Printplaat met koper & montagegaten
1 stuks 3de trekhand met vergrootglas
1 stuks Breadboard
1 stuks insteekset 70 delig
3 stuks warmte geleidende folie TO220
+ alle die componenten die jij heb opgesomd

Tezamen 55 euro - 5 euro korting = 50 euro

En dan haal ik of een 936-versie 60 Watt soldeerstation of een soldeer+desoldeer station voor 55 euro van amazon.de. E.e.a. hangt af van de bezorgingskosten bij amazon.de.

Hiermee moet ik het denk ik wel kunnen maken. Het enige waar ik nog over twijfel is welke aansluitdraden ik zowieso een paar meter van zou mogen bestellen. Die kabeltjes zijn allemaal even dik als een fankabeltje, hoeveel mm2 hebben die? Of kan ik het beste gewoon een paar meter kabel pakken van iedere diameter nemen, nu ik toch al bestel bij conrad?

En als laatste de vraag of ik nog iets cruciaals ben vergeten, dan laat het ook maar even weten.

Thx.

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 18-12-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
(jarig!)
Hou er even rekening mee dat die TBI 8586 een SMD Rework Station + Soldering Station is en niet een soldeer/desoldeerstation !
Dus als je niet met SMD gaat werken dan voldoet de Aoyue 936 of een soort gelijk station !

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
tita_tovenaar schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:15:
Hou er even rekening mee dat die TBI 8586 een SMD Rework Station + Soldering Station is en niet een soldeer/desoldeerstation !
Dus als je niet met SMD gaat werken dan voldoet de Aoyue 936 of een soort gelijk station !
Ik heb een review gezien op youtube waarin die heatgun toch echt voor het desolderen van ic's werd gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 20:41
Ik zag net een link naar je topic in de EL-kroeg, dus vandaar een kleine kick van dit topic. Je hebt toch geen spanningsregelaars nodig hiervoor? Volgens mij is het omwisselen van wat draadjes voldoende hier.

Op de power in-aansluiting wissel je de gele en de zwarte draden. (2x zwart op 'voormalig geel', geel op 'voormalig 2x zwart')

Bij de fan out-aansluiting wissel je de rode en zwarte draden om in verband met de polariteit van de nieuwe situatie bij power in.

Dan kun je dus kiezen uit
12 - 0 = 12V
disconnected
12 - 5 = 7V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gezien het hele printje gebaseerd is op een gezamelijke massa moet je of heel wat verbouwen of wat draden omgooien zodat de massa aan de 12v komt te liggen. Maar bij ompoling moet je dan wel alles omgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Xi-s schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:47:
Ik zag net een link naar je topic in de EL-kroeg, dus vandaar een kleine kick van dit topic. Je hebt toch geen spanningsregelaars nodig hiervoor? Volgens mij is het omwisselen van wat draadjes voldoende hier.

Op de power in-aansluiting wissel je de gele en de zwarte draden. (2x zwart op 'voormalig geel', geel op 'voormalig 2x zwart')

Bij de fan out-aansluiting wissel je de rode en zwarte draden om in verband met de polariteit van de nieuwe situatie bij power in.

Dan kun je dus kiezen uit
12 - 0 = 12V
disconnected
12 - 5 = 7V
Ik had als een kip zonder kop dat ook aangenomen, maar zo slim bleek Aerocool niet te zijn. :+ Waarschijnlijk was het printje al voorhanden bij hun leveranciers, geen engineering = veel goedkopere case. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn waarom zei het zo hebben uitgevoerd. Maar het komt goed, ik braai een printje met die 7,5V regelaar en dan start iedere fan die ik eraan hang wel op, hopelijk. :)
Pagina: 1