Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Eigenlijk moet je even weten hoe je de stekker intern met elkaar schakelt, voor het zelfde geld zou je dit namelijk kunnen oplossen door bijvoorbeeld een optocoupler er tussen te zetten.

Zit er in die stekker nou aan de ene kant een LED en de andere kant een fototransistor of is het bi-directioneel, Als het enkelzijdig is, zou ik kijken of je het op kan lossen met een optocouplertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Het is sowieso niet bi-derectioneel voor zover ik S/PDIF ken. Ik zat ook al aan een optocoupler te denken, maar ik heb daar niet echt ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hebben jullie wel eens een 5v voeding gebruikt als USB lader?

Door het sluiten van de Data + en - pinnetjes laad mijn (android) toestel wel, maar volgens mij niet zo snel als normaal (de voeding is 3A, dus dat mag geen probleem zijn).
Alleen zijn er ongeveer 10 schema's van hoe je de boel zou moeten bouwen, dus misschien dat iemand hier dat ei al eens heeft uitegvonden/geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De spanningen op de datalijnen bepalen de stroom.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/wI2Ko.png

En hier nog wat info:
http://blog.curioussystem...bout-usb-device-charging/
http://www.usb.org/develo..._Battery_Charging_1.2.pdf

Ook Wiki:
Wikipedia: USB
Before the battery charging specification was defined, there was no standardized way for the portable device to inquire how much current was available. For example, Apple's iPod and iPhone chargers indicate the available current by voltages on the D− and D+ lines. When D+ = D− = 2.0 V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D− = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current.[97] When D+ = 2.8 V and D− = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.[98]

[ Voor 50% gewijzigd door memphis op 13-02-2017 13:42 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:50:
Heb je het dan over diepgaande reviews? Of over de gemiddelde YouTuber die wat zegt over de kleur van de behuizing en de plaatsing van de knoppen, en als hij tijd over heeft nog ff een multimeter er in steekt en concludeert dat de aangegeven spanning klopt?
Dave Jones verkoopt ze in 'zijn' webshop. Als Mr. Nitpick zijn naam eraan wil verbinden, zijn ze wat mij betreft goed genoeg. Nog even los van dat hij ze zelf in zijn lab ook gebruikt.
jctjepkema schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:58:
Echter mijn meest recente aankoop is voor mij toch wel echt super geweest. Ik doe vrij veel met embedded 32bit ARM mcu's en reverse engineren van electronica voor projecten. Ik heb daarom een Saleae Logic 4 gekocht. Dat ding heeft voor mij echt stappen gemaakt. Ik pak sneller i2c signalen op, en dankzij de analoge lijn die er ook in zit pak ik kan ik ook nog prima bijvoorbeeld mijn headphone amp testen. Echt een top aankoop geweest.
Je kunt tegenwoordig 8-kanaals Saleae-klonen* kopen voor praktisch geen geld. Die doen hun werk ook nog fatsoenlijk ook. Dan mis je wel het analoge kanaal, maar daar mag je voor die prijs echt niet over klagen :P Het je een degelijke oscilloscoop dan ga je dat waarschijnlijk ook niet erg missen.

Mocht je het kunnen missen, dan is het supporten van de oorspronkelijke fabrikant uiteraard ook wel sympathiek. Zelf zou ik op termijn één van de duurdere versies weleens willen hebben. Op dat idee was ik overigens nooit gekomen zonder die goedkope kloon.

*Het is eigenlijk geen kloon, maar een eigen ontwerp dat compatible is met het oorspronkelijke ding.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2017 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik ben voor de aanrechtverlichting in de keuken met een dual-white LED strip bezig. Hierop zitten (5050?) LEDs met zowel warmwit (2700K) als koudwit (6500K).
Zo kan ik mooi i.c.m. een Arduino het licht warmer maken als het gedimt word, en kouder maken bij vol vermogen.

Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1ol2dJXXXXXc3XXXXq6xXFXXXU/-font-b-Dual-b-font-font-b-white-b-font-Color-Temperature-font-b-LED.jpg

Ik vind de lichtopbrengst net wat matig, en probeer specs van vergelijkbare LEDs te vinden om een idee te krijgen van wat de maximale stroom is die die LEDs mogen hebben. Ik kan alleen geen enkele vergelijkbare LED vinden. Alleen maar verkopers van complete LED strips.
Die chips moeten toch ook apart verkocht worden? Dan moet je toch ook een datasheet kunnen vinden?

Iemand die een idee heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Gwannoes op 19-02-2017 17:08 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Gwannoes schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:37:
Die chips moeten toch ook apart verkocht worden? Dan moet je toch ook een datasheet kunnen vinden?
Ja hier of daar.
Voor de maximale stroom dient de led uiteraard goed gekoeld te worden. Door de strip bv op een aluminium profiel te plakken zal je de levensduur sterk verbeteren.

Edit: ik zie nu dat de specs in die links verschillend zijn. Dat is het probleem met die chinezen, je weet niet wat je koopt en van welke fabrikant het is. Ze maken alles na van elkaar en zetten er net wat andere chips op en zo. Je kan er meestal wel van uit gaan dat in de configuratie in die strip de leds al op hun maximum branden, want een chinees gaat echt niet onnodig geld uitgeven voor betere leds dan strikt noodzakelijk.

Een methode om chinese witte leds te vergelijken, de elektrische capaciteit is ongeveer een maat voor het chip oppervlak en dat is evenredig met de maximale stroom. De Imax per mm2 is voor al die leds dus ongeveer gelijk (tenminste die paar die ik getest heb), mits voldoende gekoeld natuurlijk en daar zit vaak het probleem. Zelf gebruik ik leds liever op 50% van hun rated current of nog minder, dan gaan ze veel langer mee.

[ Voor 39% gewijzigd door Ploink op 20-02-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Even een led apart nemen en op een stroombron aansluiten? Stroom vanaf 15mA laten oplopen tot je rond de 3.2Volt zit. Er van uitgaande dat er niet meerdere dies in serie staan...

150 Ohm weerstand, uitgaande van 20mA per stuk, 12Volt voeding zit je aan 9Volt over de LED's. Dat zijn dus ongeveer 3 LED's per weerstand. Tenzij ze 60mA per LED aankunnen. Dan is het een led per weerstand(maar onwaarschijnlijk gezien die weerstand dan 0.5Watt verstookt).

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 20-02-2017 11:07 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Dank voor die links @Ploink. Mag ik vragen hoe jij dit gevonden hebt?
Die eerste link klopt qua afbeelding wel, maar in de specs zie ik helemaal niet terug dat het een dual-color LED is. Raar.

Ik besef dat specs flink uit elkaar kunnen liggen. Ik probeer vooral een gevoel te krijgen voor de ordegrootte.
In mijn LED strip krijgen de LEDs zo'n 20mA. Ik zie in de tweede link dat ze getest zijn bij 60mA. Flink meer dan die 20mA dus, zoals ik al had verwacht.

Goede koeling is belangrijk, maar de 150r weerstand (@LED-Maniak: het is inderdaad 1x 150r per 3 LEDs) gaat een grotere bottleneck worden qua gedisspeerd vermogen. Bij 40mA doet die weerstand al 240mW. Het is een 0805je, dus die mag zo'n 125mW hebben.
De strip wordt dan wel in een aluminium profiel geplakt, maar dit gaat wellicht toch wel aardig warm worden. En het is ook zonde van de verloren energie.

En om nou al die weerstandjes te gaan verlagen, is ook weer zo'n rotklus :)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:43
Gwannoes schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:59:
En om nou al die weerstandjes te gaan verlagen, is ook weer zo'n rotklus :)
Je kunt er ook een andere R op piggybacken, dat is veel minder werk dan de oude verwijderen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wow _O_
Ik vind dit misschien wel het beste voorbeeld wat ik ooit gezien heb van "If it looks stupid but it works, it's not stupid!"
Vind het serieus een slimme oplossing om diy-printplaatjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:43
8)7 Hoe kom je erop?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 10:57
Mensen, ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende. Mijn Samsung plasma valt af en toe uit. Nu blijkt het een bekend probleem, en hier is de oplossing: http://www.avsforum.com/f...rning-8.html#post50288313
Samsung vraagt een paar 100 euro reparatie kosten, en uit principe wil ik dat eigenlijk niet doen ;)

Ik heb dus 3 x http://nl.mouser.com/Sear...alkey810-FG20X7S1H106KRT6 nodig.
Echter vind ik het ook weer zo karig om 20 euro verzendkosten te betalen.

Kan iemand mij helpen aan een shop waar ze voor een paar euro die dingen in een envelop gooien? Of een zelfde soort onderdeel bij een Nederlandse shop?
Ik heb wel wat soldeerwerk gedaan, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Maar niet de kennis in huis om het juiste (vervangende) onderdeel te vinden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:42
Zoek dat onderdeel op bij farnel en bestel het bij muxtronics. Goedkoop en snel en van medewerker mux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me een prima plek voor dat soort spul ja.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een arduino mega samen met 3.2 TFT scherm, Ik heb er een voorbeeld programma in gezet maar telkens klopt de scale niet.Ik vermoed ook dat daardoor het touchscreen niet goed functioneert om vervolgens naar een volgende pagina te gaan. Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:13

Onbekend

...

En professionele ontwerpers zoeken naar methoden om flexibele printplaten te maken, terwijl je met borduren (of zelfs met een naaimachine) het zelfde bereikt. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:04:
Ik heb een arduino mega samen met 3.2 TFT scherm, Ik heb er een voorbeeld programma in gezet maar telkens klopt de scale niet.Ik vermoed ook dat daardoor het touchscreen niet goed functioneert om vervolgens naar een volgende pagina te gaan. Hoe kan ik dit oplossen?
Zou kunnen... Klopt je voorbeeldcode wel met je specifieke scherm? Geef ons eens wat meer info.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
@ProAce @Boudewijn Ik heb gezocht bij Farnell, maar kan niet het component niet vinden. Ook geen andere condensators met specs: 10uf 50v radial 10% tolerantie. Bij Mouser hebben ze aantal opties, en ali express geeft zelf goede resultaten. Ik zie wel SMDs maar dat wordt gepriegel met solderen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:49
RuudBurger schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:56:
@ProAce @Boudewijn Ik heb gezocht bij Farnell, maar kan niet het component niet vinden. Ook geen andere condensators met specs: 10uf 50v radial 10% tolerantie. Bij Mouser hebben ze aantal opties, en ali express geeft zelf goede resultaten. Ik zie wel SMDs maar dat wordt gepriegel met solderen lijkt me.
Op CO zag ik vd week nog iemand die bij Mouser ging bestellen en mensen vroeg of ze ook nog wat nodig hebben.

En anders idd bij Farnell, al dan niet via Mux

Farnell heeft ook gewoon MLCC exemplaren die geen SMD zijn. Alleen wel prijzig...

http://nl.farnell.com/web...6&langId=31&storeId=10168

De SMDs zijn goedkoper:
http://nl.farnell.com/web...ue&pf=110029775,110141074

En zo moeilijk is dat niet, het zijn maar 2 puntjes. Knip de oude af en gebruik die pootjes om de smd in plaats te solderen.

Of plaats een weerstand met lange pootjes en knip daarna de weerstand weg en vervang die door de SMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
@DJSmiley Thanks voor de tip, ik heb nog wel een berg weerstanden liggen, dus dan ga ik het met de SMDs proberen. Eerst even oefenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je een pincet hebt, is zoiets niet zo'n groot probleem denk ik. En anders met een punt tangetje lukt ook wel als het moet :p

Immers als we over 2.5 / 5.0mm pitch condensatoren praten, kan je uit met grote SMD onderdelen.

Ik zou de huidige cap volledig solderen (niet afknippen zoals laten zien), en de SMD cap op de TH pads solderen. Die gaten zuigen misschien wat soldeerweg, maar voor met de hand geen probleem.

Bij 2.5mm caps kan je eens zoeken naar 0805/1206 formaat (2mm en 3.2mm respectievelijk breed - 3.2mm kan misschien te breed zijn afhankelijk van PCB).
Voor 5.0mm cap lijkt 1812 wel ideaal, maar waarschijnlijk gaat 1206 ook wel passen.

Je kan ook weer pootjes op een SMD cap zetten, en dan op het bord solderen met een lage temperatuur. Maar dat lijkt mij dan een heleboel gedoe, hoewel ik zoiets wel eens doe om SMD componenten op een breadbord te steken.

[ Voor 33% gewijzigd door Hans1990 op 26-02-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heeft iemand al eens het stallen van een stappenmotor gebruikt als end-stop? In plaats van een externe fysieke switch dat je hem heel langzaam met een lage stroom tegen het einde laat lopen.

Of is zoiets niet heel betrouwbaar?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan wel, heb op mijn werk een Festo spindle drive met stappenmotor die dat ook kan.
Maar dan moet je die hoge stroom wel detecteren. Anders oververhit je motor. Je kan met een shunt weerstand de stoom meten. Het is dus iets ingewikkelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

LED-Maniak schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:14:
Heeft iemand al eens het stallen van een stappenmotor gebruikt als end-stop? In plaats van een externe fysieke switch dat je hem heel langzaam met een lage stroom tegen het einde laat lopen.

Of is zoiets niet heel betrouwbaar?
Tja, waarom zou je moeilijk doen als je optisch, magnetisch en mechanisch een eindstop kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:08:
Tja, waarom zou je moeilijk doen als je optisch, magnetisch en mechanisch een eindstop kunt maken.
En, niet te vergeten, een eindstop die onafhankelijk van de centrale besturing werkt. Het hangt natuurlijk van je toepassing af, maar doorgaans is dom en betrouwbaar wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
sebastius schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:08:
[...]

Omdat het níet kan in dit geval. :-(
De fysieke eindstop is een LCD paneel waar hij doorheen crashed als hij niet op tijd stopt. Nu kan ik dat paneel gaan ophangen aan veren, maar dan verschuift het beeld.

Optisch en magnetisch kan je niet door het LCD heen kijken gezien er een lichtbron achter zit, mechanisch is het paneel zelf en vanaf de zijkant kan je ook niets zien.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 26-02-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:22:
De fysieke eindstop is een LCD paneel waar hij doorheen crashed als hij niet op tijd stopt. Nu kan ik dat paneel gaan ophangen aan veren, maar dan verschuift het beeld.
Wat je precies wil is niet helemaal duidelijk, maar als het subtiel moet en anders misgaat, dan zit het er wel in dat het vroeg of laat brokken oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

LED-Maniak schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:22:
[...]

Dan is de hele mechanische constructie al niet goed uitgedacht/gebouwd. Moet vast wel iets voor te bedenken zijn nog verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Meteen het oordeel klaar zonder het te kennen, top :Y #tweakers :P

Afbeeldingslocatie: http://www.3ders.org/images2016/lcd-led-based-utopiaprinter-widens-the-door-to-low-cost-diy-sla-3d-printing-3.jpg

Het is dus een vat met vloeistof, direct eronder een LCD paneel en daaronder een lichtbron. In het vat komt een bouwplatform dat in het begin tegen de LCD aan ligt.

- LCD verend maken verschuift het beeld.
- Platform verend maken verschuift het te bouwen onderdeel én loopt na verloop van tijd vast door uitharding van druppels vloeistof

De grote fabrikanten hiervan hebben er geen oplossing voor, anders dan dat het platform loshangt tijdens het naar beneden gaan en daarna pas vastgezet wordt. Vergeet je dit een keer, dan crash je keihard door de LCD heen.

Dit is dus hoe zij dat doen:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0U-zlnczHow]

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 26-02-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:32:
Meteen het oordeel klaar zonder het te kennen, top :Y #tweakers :P
Als je Kapitein Vaagheidskunde uithangt kan je dat verwachten :P Maar goed, je bent dus een SLA-printer aan het bouwen. Dat levert al wat duidelijkheid op. Bedoel je nu dat je wilt voorkomen dat het platform, dat tijdens het printen langzaam uit de bak omhoog wordt getrokken, te diep in de bak terecht komt? Waarschijnlijk mist er nog een deel van het verhaal, want dat kan prima met een fysieke eindstop, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mwa niets vaagheid. Andere opties en opmerking dat het dom is want het kan anders zijn niet onderdeel van de vraagstelling.

Ik wil - zoals ik zeg - voorkomen dat het platform met het naar beneden gaan door het LCD heen crashed. Hoe los je dat met een eindstop op het platform op? Een fysieke meet probe met schakelaar gaat niet door de folie die dan beschadigt. Een capacitive is nogal lastig met de vloeistof en je wilt daarboven geen elektronica, knopjes en stekkertjes in de buurt omdat het smerig wordt en stuk gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 26-02-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:41:
Mwa niets vaagheid. Andere opties en opmerking dat het dom is want het kan anders zijn niet onderdeel van de vraagstelling.
Niet goed uitgedacht is nogal wat anders dan dom, hè. Eerlijk is eerlijk, de vraagstelling was en is niet erg duidelijk. Je bent goed ingevoerd in je project, maar wij hebben geen idee waar je het over hebt. Volgens mij probeert iedereen mee te denken op basis van de informatie die we hebben.
Ik wil - zoals ik zeg - voorkomen dat het platform met het naar beneden gaan door het LCD heen crashed. Hoe los je dat met een eindstop op het platform op?
Ik snap het probleem niet zo goed. Er zit een steppermotor aan een soort gantry die het spul naar beneden laat zakken. Die laatste is toch eenvoudig zo te construeren dat de afstand tussen platform en de bodem van de bak nooit kleiner dan nul kan zijn? Of desnoods zet je daar een verstelbare hardware-eindstop op, maar hoeft het spul niet in die bak te hangen.

Het platform moet toch altijd op de bodem beginnen, nooit hoger en zeker nooit lager? Of zijn er redenen dat de hoogte verschilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De initiele afstand tussen platform en LCD is 0.1mm en liefst 0.05mm. Als je twee platforms hebt dan hebben deze beide een tolerantie. Doe daarbij nog een ander vloeistof bakje, missende stappen, net iets anders monteren van het platform na losmaken en hij zit er op.

Ik zit er aan te denken om het op te lossen door een veer tussen spindel en arm van het platform te maken zodat hij eerst de veer moet indrukken/uitrekken. Daar kan je wel eea. aan variatie mee opvangen, alleen zit je dan weer op het punt dat hij daardoor wellicht speling krijgt in verschillende richtingen(zoals torsie).

Het zou véél mooier zijn als hij door middel van de stappenmotor kan meten wat zijn nul-positie is. Dan heeft hij in het begin ook geen last van loze stappen omdat die veer een stuk is uitgerekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 27 februari 2017 @ 00:02:
De initiele afstand tussen platform en LCD is 0.1mm en liefst 0.05mm. Als je twee platforms hebt dan hebben deze beide een tolerantie. Doe daarbij nog een ander vloeistof bakje, missende stappen, net iets anders monteren van het platform na losmaken en hij zit er op.
Voor missende stappen kan je uiteraard een encoder gebruiken. Dat doen simpele printers momenteel veel te weinig.
Het zou véél mooier zijn als hij door middel van de stappenmotor kan meten wat zijn nul-positie is. Dan heeft hij in het begin ook geen last van loze stappen omdat die veer een stuk is uitgerekt.
Waarom maak je geen lijst om het platform heen, waar dat platform in valt? Iets hoger zit een lip die een precieze afstand waarborgt en als absolute harde eindstop dient? De krachten zijn wel op een goede manier af te leiden. De bodem van de bak moet doorzichtig en van optisch goede kwaliteit zijn. Dat wordt dus niet zomaar een willekeurige bak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rISn3V3DexEbt829zjpVRr4O/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kun je die LCD danwel het platform niet monteren op load cells? Dan kun je iig bij de minste of geringste aanraking direct een stop doen, terwijl je de boel toch aardig stabiel kunt monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik snap ook nog te weinig van de problematiek van een mechanische sensor, maar is ultrasoon een oplossing hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Voorbeeldje met een telefoon:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dpinfo.com/wp-content/uploads/2015/12/3d-printer-sp-900x420.jpg

Als de software geen goede nul referentie heeft dan crashed hij door de telefoon heen. De tekst van het scherm is niet zichtbaar overigens, want daar ligt vloeistof op. Het bakje met vloeistof rust letterlijk op het scherm(afstandje mag niet ivm. vervaging). Een stop op het bakje drukt alsnog op het scherm.

Waar zou ik hier een mechanische eindstop kunnen plaatsen? Ik kan zo niets anders zien dan buiten het bakje.

Voordeel is dat de telefoon veergespannen kan worden. Ik ben bang dat het alsnog ophangen van het LCD in een verend frame wordt. En dan hopen dat de krachten op het LCD niet te hoog worden.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

wat wordt dit voor ding? Als in: wat gaat het doen?

En ik zie wel mogelijkheden maar ik vind het lastig om dat even remote te adviseren met wat tekst. Als je het leuk vind kun je een keertje langskomen bij Revspace (na de verhuizing dit weekend) in Den Haag, dan denk ik met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
LED-Maniak schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:29:
Voorbeeldje met een telefoon:
[afbeelding]

Als de software geen goede nul referentie heeft dan crashed hij door de telefoon heen. De tekst van het scherm is niet zichtbaar overigens, want daar ligt vloeistof op. Het bakje met vloeistof rust letterlijk op het scherm(afstandje mag niet ivm. vervaging). Een stop op het bakje drukt alsnog op het scherm.

Waar zou ik hier een mechanische eindstop kunnen plaatsen? Ik kan zo niets anders zien dan buiten het bakje.

Voordeel is dat de telefoon veergespannen kan worden. Ik ben bang dat het alsnog ophangen van het LCD in een verend frame wordt. En dan hopen dat de krachten op het LCD niet te hoog worden.
Een telefoon is aardig robuust, die kan best wat druk hebben. Maar ik neem aan dat het eindproduct een ander type LCD zal gebruiken? Misschien kun je wat doen met een tempered glass screenprotector.

Anyway, als het eindproduct lijkt op die foto, lijkt me dat je prima een load cell kunt monteren tussen die L-vormige aluminium houder en het object daaronder. Gewoon stoppen zodra je ook maar iets een positieve load hebt (paar gram). Dan is de boel echt niet direct stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

mcDavid schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:38:
[...]

Een telefoon is aardig robuust, die kan best wat druk hebben. Maar ik neem aan dat het eindproduct een ander type LCD zal gebruiken? Misschien kun je wat doen met een tempered glass screenprotector.

Anyway, als het eindproduct lijkt op die foto, lijkt me dat je prima een load cell kunt monteren tussen die L-vormige aluminium houder en het object daaronder. Gewoon stoppen zodra je ook maar iets een positieve load hebt (paar gram). Dan is de boel echt niet direct stuk.
Ja en het naar beneden drukkende ding van een flexibel materiaal maken scheelt ook weer. Sluit het ook beter aan, minder lichtlek van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
sebastius schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:35:
wat wordt dit voor ding? Als in: wat gaat het doen?

En ik zie wel mogelijkheden maar ik vind het lastig om dat even remote te adviseren met wat tekst. Als je het leuk vind kun je een keertje langskomen bij Revspace (na de verhuizing dit weekend) in Den Haag, dan denk ik met je mee.
Wordt een SLA 3D printer.
mcDavid schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:38:
[...]

Een telefoon kan dat prima inderdaad. Een tablet scherm denk ik ook wel.
Alleen het paneel dat er in gaat is een "naakt" LCD scherm en een stuk groter(15 tot 17 inch). Die kan helemaal niets hebben. Ik zit er wel aan te denken een glasplaat achter te bevestigen, maar dan druk je alsnog op de liquid crystals. Geen idee hoe robuust dat is.
sebastius schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:42:
[...]

Ja en het naar beneden drukkende ding van een flexibel materiaal maken scheelt ook weer. Sluit het ook beter aan, minder lichtlek van buiten.
Flexibel maken van het bouwplatform geeft fouten. Flexibel maken van het LCD zou wel kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Wat een gaaf idee!

Ik wil graag meedenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
:+

Had deze vraag overigens ook al neergelegd op een forum vol met mensen die hier aan werken en tot op heden heeft niemand er een goede, robuuste oplossing voor. :)

Allemaal werken ze met een bouw platform dat je initieel moet losdraaien en achteraf vastzetten. Krijg er de rillingen van als je dat vergeet en je drukt door een 200 euro kostend scherm heen.

Op zich hoeft de stappenmotor in de neergaande beweging totaal niet krachtig te zijn. Het laten crashen van het platform op een veer gespannen LCD scherm, waardoor de stepper stappen gaat missen zou dus een oplossing zijn(mijn eerste gedachte waar de vraagstelling uit kwam). Alleen vraag ik mij even af hoe betrouwbaar dit gaat zijn als je een keer wat minder smering op je spindel hebt.

Ik denk dat ik er uit ben *O*

[ Voor 73% gewijzigd door LED-Maniak op 27-02-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:29:
Een stop op het bakje drukt alsnog op het scherm.
Waarom dan? Als jij die bak competent ontwerpt is dat scherm geenszins dragend. Dan is er sprake van een harde fysieke stop, waarbij het praktisch onmogelijk is dat het platform het scherm nog raakt. Ook kan je de afstand tussen build plate en bakje bijkans perfect afregelen.

Een goede failsafe is simpel en betrouwbaar en dat is hier het geval. Daarna kan je gaan nadenken over hoe je voorkomt dat de motor daarna eindeloos blijft doordraaien, maar dan heb je hooguit een driver of motor die stuk kan en geen scherm dat een factor 10 duurder is. Een feedbacksysteem met een encoder is wellicht al genoeg - zodra de motor aangestuurd wordt en er niets beweegt wordt de boel gekapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan toch gewoon een armpje maken wat vast zit aan de arm en een stukje omhoog steekt? En dan naast de bak een eindstop?

[ Voor 16% gewijzigd door Mr_gadget op 01-03-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Stroomdetectie op de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een telefoon heeft een touchscreen interface.... kun je daar niks mee?
Andere optie ie misschien de twee delen (GND en bewegend blok) als condensator beschouwen en de capaciteit meten, maar dat is wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

SuperKris schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:09:
[...]

Ja, deze geven vaak aan wat je aansluit. Leuk dat je zo geinteresseerd in elektronica bent geraakt. Het is een hele leuke hobby. Het wordt wel echt nog veel leuker als je een beetje de basis een beetje snapt. Vooral als je echt snapt wat de paar basis regeltjes van electronica betekenen. Als je I=U*R en P=U*I echt snapt, weet wat een sinus is, en je hebt de basiskennis over wat bepaalde componenten doen, dan kom je een heel eind!

Eigenlijk zijn er niet zo heel veel soorten componenten. Je hebt de weerstand, de condensator, de spoel, de diode en de transistor. Heel veel meer is er niet. Wel zijn er heel veel varianten van deze componenten die allemaal een ander doel dienen, maar de basis is hetzelfde.

Met deze kennis moet je 90% van de componenten wel weten te onderscheiden. Zo'n testertje gaat je daar verder niet heel veel bij helpen. Sterker nog, deze zal je vaak genoeg op een dwaalspoor zetten omdat een component nooit maar 1 eigenschap heet. Een spoel heeft ook een ohmse weerstand, en een spanningsregelaar die als transistor wordt getest gaat ook rare resultaten geven.

Ook zou ik mij persoonlijk niet al te hard bezig houden met het desolderen van hele printen. Vroeger (20-25 jaar geleden) sleepte ik ook oude TVs van staat voor de printplaten. Heel wat componentjes gedesoldeerd, maar in de praktijk zelden gebruikt. De waardes van de componentjes zijn vaak niet voldoende in lijn met wat je nodig hebt. IC's zijn vaak te specifiek voor de toepassing en daardoor niet interessant. Weerstanden zijn er van te veel waarden, Elko's zijn vaak niet al te goed (beperkte levensduur) etc. Het enige dat soms interessant is zijn de wat zwaardere diode's, spanningsregelaars, vermogensweerstanden, eind transistoren van audio versterkers... Gewoon de wat zwaardere componenten. Daarnaast zijn de pootjes van gedesoldeerde componenten vaak te kort om goed mee te kunnen werken.

Daarnaast zijn de belangrijkste componenten erg goedkoop, zeker wanneer je deze in een assortimentje koopt. Bijvoorbeeld 2600 weerstanden in 130 waarden, 300 condensatoren in 30 waardes, 120 elko's in 12 waarden, etz. Natuurlijk wat diodes, wat standaard ICtjes zoals opamps, 555 timer, 7805/7812/LM317 spanningsregelaars, en een aantal general purpose transistoren. Zo kan je voor ruim onder de 50 euro een flink assortiment opbouwen waar je de meeste standaard dingen wel kan bouwen. De rest wordt toch te specifiek om niet voor een specifiek project te kopen.

Maar om terug te komen op die testertjes. Als je de beperkingen kent, denk ik dat het best leuk spul kan zijn. Ik wil er ook een paar bestellen. Daarom heb ik het 1 en ander uitgezocht. Het is verre van compleet, maar dit is wat ik tot nu toe denk te hebben:

[afbeelding]
Heb jij er uiteindelijk nog een of meerdere besteld uit jouw tabel? Ik kwam na wat langer doorgooglen dat er ook een soort custom firmware is die nog actief wordt bijgewerkt (http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR_Transistortester). Bepaalde soorten van deze componententesters kunnen deze firmware 1 op 1 draaien, ik moet voor mezelf nog even bekijken welk model dat precies is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
LED-Maniak schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:43:
:+

Had deze vraag overigens ook al neergelegd op een forum vol met mensen die hier aan werken en tot op heden heeft niemand er een goede, robuuste oplossing voor. :)

Allemaal werken ze met een bouw platform dat je initieel moet losdraaien en achteraf vastzetten. Krijg er de rillingen van als je dat vergeet en je drukt door een 200 euro kostend scherm heen.

Op zich hoeft de stappenmotor in de neergaande beweging totaal niet krachtig te zijn. Het laten crashen van het platform op een veer gespannen LCD scherm, waardoor de stepper stappen gaat missen zou dus een oplossing zijn(mijn eerste gedachte waar de vraagstelling uit kwam). Alleen vraag ik mij even af hoe betrouwbaar dit gaat zijn als je een keer wat minder smering op je spindel hebt.

Ik denk dat ik er uit ben *O*
I
phototransistor aan zijkant maken van het dalende gevaarte, met een laser kun je dan op veilige afstand een eindschakelaar maken, in hoogte, verstelbaar, goedkoop, en werkt altijd.
verzink de phototransistor een beetje, om meer precici te krijgen en minder omgevings licht op te vangen
als je de stappen in stroom letterijk gaat tellen om de nul positie van je stappen motor te bepalen heb je altijd een afwjjking

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga het LCD ophangen aan een aantal compressieveren die een afstand kunnen overbruggen van ongeveer een centimeter. Daarbij een referentie aan het andere uiteinde van de draadstang. Dit hoef je dan maar eenmaal te calibreren.

Standaard kan ik hem dan instellen dat hij x afstand vanaf 0 aflegt. Door het verend te maken kan ik het platform direct op het LCD duwen zonder schade. Gaat de stroom er af, dan moet hij altijd eerst naar boven voordat hij naar beneden kan.

Voor het geluid en nauwkeurigheid zit ik te twijfelen tussen een stappenmotor of DC motor met gearbox. Beide is wel iets voor te zeggen. Die laatste is hopelijk stiller dan de eerste. Alleen ze zijn niet in overschot te vinden voor een leuk prijsje.

Dit is wel aardig ter vervanging van een NEMA 17:
http://www.ebay.com/itm/E...cb7ece:g:qL8AAOSwe7BW0C2Q

Alleen is hij wat aan de trage kant. NEMA 17's zijn dacht ik ~600rpm.

Tragere motor met grotere pitch draad kan natuurlijk ook. Keuzes keuzes.. :)

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 04-03-2017 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Lekker aan het hobbyen geweest en vooruitgang geboekt. Nu nog achterhalen waarom specifiek Cel 1 van de accu langzaam leegloopt, maar 2 en 3 niet. De voltage divider zou een schuldige kunnen zijn, maar dan had ik verwacht dat 2 en 3 dat ook hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Juist op de eevblog mailbag http://www.ratherboard.com/ gezien, is wel interessant om een rpi buiten/in stoffige omgeving te hangen, komt op indiegogo op 25/03/2017

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik vindt het een beetje overkill om er een nieuw topic voor aan te maken, maar ik zit met het volgende;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sZZGhRCUfGlrk71cGqhlQoV4/full.png

Aan de pin genaamd E zit de voedingsspanning (3V), op de C zit een motortje aangesloten die 140mA trekt op 2.2V. De B zit aan de weerstand erboven en gaat richting een dichtgepotte controller.

Zo te zien is het een PNP transistor met een emitter, collector en base. Echter is de pinning in specsheets die ik kan vinden, anders. Dan zit de base in het midden en de collector aan de zijkant. Hoe zit dit?

Ps. het geheel werkt wel en ik zou nu de PNP transistor en de weerstand aan een RPI willen hangen om met de 3.3V output rechtstreeks de motor te sturen...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36
http://cdn-reichelt.de/do...latt/A100/2SC8550_UTC.pdf

In deze datasheet staat het zoals op jouw print. En verschillen tussen fabrikanten zijn er vaak, vooral met japanse/chinese transistoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik wil met mijn leerlingen een zenuwspiraal kunnen maken. Nu snap ik de basis:
- stuk hout
- ijzerdraad
- elektriciteitsdraden
- batterij

https://www.nemosciencemu...1b9457/16zenuwspiraal.pdf

Uiteraard moet er iets gebeuren als je een fout maakt. daarvoor gebruikt de handleiding een lampje. Nu zijn lampjes goedkoop te krijgen, maar een zoemer is veel leuker.

Ik kom bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...nt-Sound/32759295757.html? tegen.

Dat is nog wel betaalbaar, alleen heb ik dus geen flauw idee of zoiets zou werken?

Een AA-batterij is denk ik de makkelijkste en goedkoopste 'spanningsbron', al moet er daarvoor wel een houder voor worden gemaakt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met zo'n zoemer zou ik een 9v batterij gebruiken, dan heb je genoeg spanning en die zoemers verbruiken toch zowat niets. Vroeger deden wij zoiets met een simpele deurbel en een deurbeltrafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Helaas, zoveel geld hebben we niet.. Maar ik zal even op china sites kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakerdennis schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:31:
Helaas, zoveel geld hebben we niet.. Maar ik zal even op china sites kijken :)
Wacht even - waarom is 2 euro 16 te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Komt natuurlijk nog 7 euro verzendkosten overheen maar een ritje naar de lokale elektronicaboer is dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:32:
[...]

Wacht even - waarom is 2 euro 16 te duur?
Omdat er 30 leerlingen zijn en met een plan en geluk er misschien 50 euro beschikbaar is.. en ik inmiddels geen zin heb om zelf weer geld hij te leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:14:
Omdat er 30 leerlingen zijn en met een plan en geluk er misschien 50 euro beschikbaar is.. en ik inmiddels geen zin heb om zelf weer geld hij te leggen!
Moet iedere leerling per se zelf een spiraal bouwen? Alleen al met 30 batterijen zit je al snel aan 30 euro en dan heb je verder nog niets. Wellicht dat een kleiner aantal groepjes al veel haalbaarder is.

Even los van de verdere discussie dat het een treurig verhaal is dat zo weinig mogelijk is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:19:
[...]

Moet iedere leerling per se zelf een spiraal bouwen? Alleen al met 30 batterijen zit je al snel aan 30 euro en dan heb je verder nog niets. Wellicht dat een kleiner aantal groepjes al veel haalbaarder is.

Even los van de verdere discussie dat het een treurig verhaal is dat zo weinig mogelijk is :/
Batterijen laat ik ze lekker van thuis mee nemen. Stukjes hout hebben we nog ergens in het magazijn liggen. Rol met elektra draad heb ik ook nog wel hier in mijn gereedschapskist en kost niet zoveel. De 'buzzer' is dus het onderdeel waar de kosten in gaan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
51 dollarcent per stuk op aliexpress, beter gaat het niet worden ben ik bang.

Wij moesten voor sommige projecten ook betalen vroeger.. :F

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 18-03-2017 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:30:
Batterijen laat ik ze lekker van thuis mee nemen. Stukjes hout hebben we nog ergens in het magazijn liggen. Rol met elektra draad heb ik ook nog wel hier in mijn gereedschapskist en kost niet zoveel. De 'buzzer' is dus het onderdeel waar de kosten in gaan zitten
In dat geval: drie setjes van deze voor een totaal van drie euro en je bent klaar :) Op een actieve buzzer hoef je alleen maar stroom te zetten en dan piept het al best aardig. Let op dat je geen passieve buzzer koopt, daarvoor heb je een aansturing nodig.

Let wel op het voltage. Met drie gewone batterijen moet je al een heel eind komen, wellicht dat een zut goedkope weerstandjes interessanter is omdat je ze dan daar ook nog iets over kunt leren. Je hebt de buzzers ook in andere voltages, maar dan is het vaak net wat duurder. Op die manier heb je in je budget nog wat ruimte voor stukken lasdraad (voor het buigen van een spiraal) of andere zaken die het net wat meer uitstraling geven.

Het enige dat dan nog mist is een fatsoenlijke manier om het spul aan elkaar te borduren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Tof, heb bestelling geplaatst en dan maar even over een paar weken knutselen of het überhaupt werkt :)> Daarna even nadenken hoe ik in elkaar ga zetten inderdaad, maar daar bedenk ik wel een creatieve oplossing voor. Gaat uiteindelijk erom dat het werkt, niet helemaal hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:20:
Tof, heb bestelling geplaatst en dan maar even over een paar weken knutselen of het überhaupt werkt :)> Daarna even nadenken hoe ik in elkaar ga zetten inderdaad, maar daar bedenk ik wel een creatieve oplossing voor. Gaat uiteindelijk erom dat het werkt, niet helemaal hoe het er uit ziet.
Uiteraard. Het zou wel aardig zijn als je de kinderen gelijk iets leert over hoe je iets fatsoenlijk bouwt, in plaats van de draadjes maar met plakband aan elkaar te plakken. Al begrijp ik dat de leeftijd inhoudt dat je niet zomaar met alle technieken in de weer kan.

Doe je er iets van achtergrond bij, wat elektriciteit is en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:28:
Doe je er iets van achtergrond bij, wat elektriciteit is en dergelijke?
Uiteraard, even inlezen op Wikipedia over volt, watt en parallel en serie stroomkring ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:14:
Uiteraard, even inlezen op Wikipedia over volt, watt en parallel en serie stroomkring ;-)
Wellicht kunnen we daar ook nog mee helpen :) Vergeet de ampères niet!

Ik weet niet precies om welke leeftijd het gaat, maar wellicht werkt de wateranalogie het beste. Dat doet de werkelijkheid wel wat geweld aan, maar is wel intuïtief en ook nog niet eens wild onnauwkeurig. Dan is iets als stroom opeens een stuk minder abstract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Laatst online: 02-03-2022
Ik heb al meerdere schoolkinderen gehad die naar mij toekwamen omdat ze dat gedoe met volts, amperes, coulombs, stroomkring en weerstanden niet begrepen. Mijn evaring is dat de water analogie best goed werkt.
Maar daar moet je niet beginnen. Best begin je met STATISCHE elektriciteit. Dat klinkt wellicht vreemd. Maar je introduceert gemakkelijk de begrippen lading en isolator, alsmede het begrip dat er pas wat gebeurt als lading verplaatst. Grappig genoeg ook dat je een stroomkring niet altijd nodig hebt, maar je kunt gemakkelijk uitleggen wanneer dan wel.
En als dat geland is, dan is het uitleggen van de werking van een transistor ook niet lastig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
Heeft er iemand hier wel eens van dit soort extreem goedkope pogo pins gekocht van ebay? Ongeveer een euro voor 50 stuks, dat kan toch haast niks zijn lijkt me.. Het lijken me best wel handige dingen voor het debuggen en programmeren van prototypes enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik, en ze doen het prima. De veerkracht is best fors van die goedkope pogo's: als je er meer dan zes gebruikt is de gecombineerde krant nog best hoog, maar over het algemeen doen ze het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 23:10
Grappig! Nog niet eerder van Pogo pins gehoord.
Ik zal eens kijken waar die voor gebruikt worden. :)

[ Voor 36% gewijzigd door DurkVell op 24-03-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Kaj. schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 07:32:
Ik, en ze doen het prima. De veerkracht is best fors van die goedkope pogo's: als je er meer dan zes gebruikt is de gecombineerde krant nog best hoog, maar over het algemeen doen ze het goed.
Tsja, 100 gram per stuk, dan moet je 600 gram kracht uitoefenen om ze in te drukken.

Aliexpress staat er vol mee:
https://www.aliexpress.co...c&needQuery=n&groupsort=1

Je hebt ze met verschillende veerkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zeker, ik gebruik ze in een ge-3d-printe houder waar ik ze in vast heb gelijmd, dan kan ik daar vervolgens een PCB'tje in klikken dat ik dan kan debuggen en programmeren, werkt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hmmm, een stuk sneller dan zelf een 18650 accu bouwen, gewoon een Outlander accu hergebruiken.

Nu zijn er meer van dit soort opties van auto's van de sloop, maar het is toch wel goed om te zien dat voor pak m beet 200 euro per kWh je aan de slag kan. Beetje jammer dat ik er dan 10 nodig heb om de auto te kunnen laden (gemiddeld 9kWh/dag).

Ach, met ~3kWh en een ~250 watt omvormer kan ik mooi nachtgebruik drukken (~10 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Damic schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:12:
Juist op de eevblog mailbag http://www.ratherboard.com/ gezien, is wel interessant om een rpi buiten/in stoffige omgeving te hangen, komt op indiegogo op 25/03/2017
En ie staat online: https://www.indiegogo.com/projects/ratherboard#/ 175$ voor een basis versie.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is voor een groot deel van de toepassingen veel te duur. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kan je Rpi niet beter in een afsluitbare broodtrommel van de Blokker doen? Ik heb er net eentje gekocht van 3,89 om de elektronica van de windmolen in te stoppen uit de elementen vandaan. Ik zocht specifiek een transparante zodat ik de displays af kan lezen. (Spanning, toerental

Plastic doosje werkt prima, en met een wartel kan ik de kabel naar de schuur terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:25:
Kan je Rpi niet beter in een afsluitbare broodtrommel van de Blokker doen? Ik heb er net eentje gekocht van 3,89 om de elektronica van de windmolen in te stoppen uit de elementen vandaan. Ik zocht specifiek een transparante zodat ik de displays af kan lezen. (Spanning, toerental

Plastic doosje werkt prima, en met een wartel kan ik de kabel naar de schuur terughalen.
Het werkt met wat passen en meten ongetwijfeld, maar is tegelijk natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Damic schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:12:
Ik vind een rpi dus echt niet geschikt voor industieel gebruik, alleen al de crashende sd kaartjes en belabberde documentatie zijn niet overtuigend. De rpi heeft vooral een hele goeie video de/coder, iets wat industrieel vaak niet nodig is. Industrieel zou ik eerder een beaglebone overwegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

base_ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:24:
Ik vind een rpi dus echt niet geschikt voor industieel gebruik, alleen al de crashende sd kaartjes en belabberde documentatie zijn niet overtuigend. De rpi heeft vooral een hele goeie video de/coder, iets wat industrieel vaak niet nodig is. Industrieel zou ik eerder een beaglebone overwegen ;)
Iemand die een serieuze industriële toepassing heeft rommelt sowieso niet met dit soort speelgoed en trekt de portemonnee voor serieuze hardware met garanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Beaglebone Black heeft als pluspunt dat het een Texas Instruments SoC gebruikt. Datasheet is vrij te downloaden, je kan de SoC+RAM+eMMC op een eigen bord plaatsen (mits je even 8 layer PCBtje besteld + BGAtjes soldeert) en verder ontwikkelen richting een eigen platform. Dat heb ik diverse bedrijven al zien doen, van kleine startups tot zeer reputabele leverancier van reference station GNSS receivers.

Dat gaat al ver voor bij wat een RPi kan, want Broadcom = NDA gedoe, en dus de enige manier waarop het kan proberen te evenaren is met een RPi Zero. Natuurlijk is dat ook erg leuk voor de hobbyist, maar het is wel duidelijk dat de doelen van RPi en BB net iets anders zijn. :)

Zo'n kastje als Ratherboard gebruikt zijn helaas ontzettend duur. Enclosure van 18+ euro, en PCB connector van pak en beet 37 euro. Neem daar nog 6 euro per losse stekker bij, plus contacten, en dan ga je erg snel richting 175$.

Alternatief mocht je zelf willen gaan knutselen is deze serie van Cinch. Iets goedkoper, maar <50 euro per complete unit kom je niet.

Gelukkig zijn er ook simpelere oplossingen. Als het eenmalig iets is, kan een IP65 tot IP67 junction box oid met een wartel ook prima zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 01-04-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans1990 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:12:
Beaglebone Black heeft als pluspunt dat het een Texas Instruments SoC gebruikt. Datasheet is vrij te downloaden, je kan de SoC+RAM+eMMC op een eigen bord plaatsen (mits je even 8 layer PCBtje besteld + BGAtjes soldeert) en verder ontwikkelen richting een eigen platform. Dat heb ik diverse bedrijven al zien doen, van kleine startups tot zeer reputabele leverancier van reference station GNSS receivers.

Dat gaat al ver voor bij wat een RPi kan, want Broadcom = NDA gedoe, en dus de enige manier waarop het kan proberen te evenaren is met een RPi Zero. Natuurlijk is dat ook erg leuk voor de hobbyist, maar het is wel duidelijk dat de doelen van RPi en BB net iets anders zijn. :)
Closed source en/of een NDA is niet noodzakelijk een probleem als je serieus aan de slag wilt. Even een BGA'tje op een bordje plakken kan ook prima, maar zoals gezegd gaan partijen met serieuze toepassingen daar niet zomaar mee rommelen. Dan ga je of een lang en uitgebreid ontwikkeltraject in, of je koopt het in bij een partij die dat al voor je heeft gedaan. Je betaalt dan ook niet voor het product op zich, maar voor de uitgebreide tests en ondersteuning.

Bij veel serieuze toepassingen is downtime zo gruwelijk kostbaar dat zelf een oplossing in elkaar draaien vaak helemaal niet interessant is, als de kans ook maar aanwezig is dat die oplossing minder betrouwbaar is dan iets dat je inkoopt. Dat is prima voor minder kritische toepassingen en het betere hobbywerk, maar als je echt spijkers met koppen moet slaan zal je het waarschijnlijk elders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ratherboard discussie, ja jullie hebben gelijk en wrs gaat het niet van de grond komen omdat het te duur is.

Vandaag een arduino usb switcher gebouwd en ik heb al 2 :F momenten gehad:
1. de C/E van een tor omgewisseld
2. de Rb van de tor te hoog (1k) genomen en dan afvragen waarom bepaalde toestellen wel (muis/2.0 sticks) en andere niet (3.0 sticks/wifi/bt) werken

Nu even andere Rb tussen solderen en dan zou het moeten werken *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mJtaFD0GhjSD1TczEKPZkNmA/thumb.jpg

300Amp 48Vdc , induction motor controller,
Flux vector control.
Dit is me 2e proto type,
Me eerste was op basis van een Arduino om de eindtrap te testen

Heb eerst hem op laag amperage afgezekerd, test motor is niet zo zwaar.

Ik wil me pcb tracks beter koelen, weet iemand wat hiervoor een goede manier is ?

[ Voor 20% gewijzigd door itcouldbeanyone op 02-04-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:15:
@ratherboard discussie, ja jullie hebben gelijk en wrs gaat het niet van de grond komen omdat het te duur is.
Ze hebben nu nog steeds maar 24 backers en 5% van het bedrag. Met goede exposure op het EEVBlog gok ik dat ze zichzelf uit de markt geprezen hebben.
itcouldbeanyone schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:26:
Ik wil me pcb tracks beter koelen, weet iemand wat hiervoor een goede manier is ?
Wat bedoel je precies met je PCB-tracks beter koelen?

Tipje: het is mijn en niet me in je post.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 01:39:
[...]

Ze hebben nu nog steeds maar 24 backers en 5% van het bedrag. Met goede exposure op het EEVBlog gok ik dat ze zichzelf uit de markt geprezen hebben.

[...]

Wat bedoel je precies met je PCB-tracks beter koelen?

Tipje: het is mijn en niet me in je post.
Nu worden me print sporen warmer dan me mosfetts, ik zou meer perfomance kunnen halen waneer ik de print sporen ga koelen.
Bij een videokaart zie je vaak een backplate denk dat dat hier iets te complex voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
itcouldbeanyone schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:02:
[...]

Nu worden me print sporen warmer dan me mosfetts, ik zou meer perfomance kunnen halen waneer ik de print sporen ga koelen.
Bij een videokaart zie je vaak een backplate denk dat dat hier iets te complex voor is
[Off-topic]
Me is geen Nederlands, het is mijn printsporen.

[On-topic]
Dan moet je toch gaan berekenen hoeveel mm2 je nodig hebt voor het vermogen dat je wilt leveren en de breedte van de sporen daarop aanpassen.
Of je plakt wat soldeer op je printsporen
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Vuikie schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:42:
[...]

Of je plakt wat soldeer op je printsporen
8)7
Ik zou er wel een koperdraadje bij solderen, dat zal de werstand enigzins verlagen.

De truuk zoals het bij veel hoogvermogen regelaars wordt gedaan is in iedergeval gebruik maken van alle layers in de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Of een PCB met dikkere koperlaag bestellen de volgende keer ;) Even een paar draden over de sporen leggen werkt prima trouwens. Een backplate gaat de sporen niet koelen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
base_ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:24:
[...]

Precies wat ik ook zou verwachten. De realiteit is echter dat ze steeds meer worden toegepast in industriële toepassingen, en niet alleen maar voor testopstellingen. Om die reden zijn er ook steeds meer industriële oplossingen (lees vooral behuizingen) voor te vinden.

Het is inderdaad redelijk bizar dat een 30,- euro Rpi in een behuizing wordt gestopt, en vervolgens naarst een industriële switch van 500,- op een DIN rail wordt geplaats. Toch gebeurd het volop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
base_ schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:38:
Of een PCB met dikkere koperlaag bestellen de volgende keer ;) Even een paar draden over de sporen leggen werkt prima trouwens. Een backplate gaat de sporen niet koelen trouwens.
Pcb tracks zijn 130uM pcb is dual layer meerdere layers is kwa kosten niet interesant.
Sporen verbreden kan niet, gebrek aan ruimte, en dat geeft minder weerstand maar geen koeling. Ze zijn al vertind , maar zullen ook warmte van hun omgeving op pikken zoals de snubber van de mosfetts.
Een backplate zou een gebied op de pcb kunnen koelen. Maar dan heb ik een plaat aluminium nodig met veel gevreezde gaten. En duur warmtegeleidende tape.
Dus zocht eigenlijk naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Simpele fan met tunnels naar de prinsporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

itcouldbeanyone schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:48:
[...]
Sporen verbreden kan niet, gebrek aan ruimte, en dat geeft minder weerstand maar geen koeling.
Minder weerstand betekend ook automatisch minder vermogensdissipatie en bredere sporen hebben een grote oppervlak om warmte aan de lucht kwijt te raken.
Verder kan je thermal via's gebruiken om de hitte sneller en beter te verdelen naar de andere layer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Zoals anderen ook al zeggen, draad er over.
Gewoon een stuk 2.5mm2 installatiedraad strippen, in de juiste vorm buigen en er op solderen. Je kan hem als draadbrug gebruiken, dus met twee gaten in de PCB en/of een spoor kaal laten (zonder soldeer masker) en hem over de volle lengte er op solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pcb tracks zijn 130uM pcb is dual layer meerdere layers is kwa kosten niet interesant.
Sporen verbreden kan niet, gebrek aan ruimte, en dat geeft minder weerstand maar geen koeling. Ze zijn al vertind , maar zullen ook warmte van hun omgeving op pikken zoals de snubber van de mosfetts.
Een backplate zou een gebied op de pcb kunnen koelen. Maar dan heb ik een plaat aluminium nodig met veel gevreezde gaten. En duur warmtegeleidende tape.
Als en meer koper, en meer lagen en meer ruimte allemaal niet kunnen vanwege de kosten, ben je dan geen product aan het ontwerpen dat te goedkoop moet zijn om aan de eisen te voldoen? Dat zijn de geijkte en veilige oplossingen. Extra tin wordt soms gebruikt als extraatje, maar de laag die daarmee aangebracht wordt kan teveel variëren om erop te vertrouwen dat grote problemen zo opeens voorkomen worden.
Ploink schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:32:
Zoals anderen ook al zeggen, draad er over.
Gewoon een stuk 2.5mm2 installatiedraad strippen, in de juiste vorm buigen en er op solderen. Je kan hem als draadbrug gebruiken, dus met twee gaten in de PCB en/of een spoor kaal laten (zonder soldeer masker) en hem over de volle lengte er op solderen.
Als dikker koper of meer lagen te duur is, dan is een extra productiestap met draad en handsolderen waarschijnlijk ook te duur.
Pagina: 1 ... 70 ... 113 Laatste