Chiron schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:29:
Belangrijkste is de hoeveelheid geheugen (ik heb er 16GB in zitten) en de snelheid van je storage (SSD, als het even kan NVME).
Discrete graphics heeft ook vooral zin als je heel veel met filters en styles aan het werken bent volgens mij, of echt hele grote processing exports aan het doen bent.
Wat voor jou het beste werkt, LR of C1 moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen, ik kan me idd voorstellen dat bijvoorbeeld de LR ipad app wel een grote plus is. En die bundel abo gecombineerd met Photoshop is natuurlijk erg scherp geprijsd.
Voor mij zit mijn voorkeur in C1 voornamelijk in kleine dingetjes die bijdragen dat ik zo min mogelijk tijd kwijt ben aan de processing, zoals bijvoorbeeld het al kunnen postprocessen van de foto's terwijl het importeren nog loopt. Weet niet of dat inmiddels ook al met LR kan.
Belangrijk voor C1 of Lr.
Ik heb altijd fijn met Lr gewerkt maar de dingen die voor mij de doorslag gaven waren het feit dat op mijn 8C16T CPU met 32GB ram, NVME SSD voor LR en RAWS op een moderne data SSD het amper sneller aanvoelde/reageerde als op de voorganger met 4C4T CPU, 16GB, sata ssd en WD raptor.
Nog steeds gewoon letterlijk wachten al je door foto's scrolt

En dat waren 'simpele' 21mp Canon RAW's

Als ik dan ook verplicht een abbo moet afnemen en Adobe letterlijk jaren lang beloofd dat ze Lr sneller gaan maken maar er weinig lijkt te veranderen dan heb je al een mooie kweekvijver voor irritatie.
Toen ik naar Fuji overstapte dacht ik in de eerste instantie dat er wat mis met mijn camera/lens was maar bleek aan het algoritme van Lr te liggen. Wederom veel beloftes en ze hebben daarin in een aantal jaar echt flinke stappen gemaakt.
Toen ik andere RAW converteren ging gebruiken was het voor mij al snel duidelijk dat het exit Lr ging worden. Schitterend programma hoor, fijn voor iedereen die er mee uit de voeten kan maar voor mij zijn ze keihard van hun voetstuk gevallen als "industry leader".
C1 is imho ook niet perfect maar iig stukken sneller, output met Fuji is echt veel fijner en geen verplicht abbo model
Dat van die Core-M wat ik posten is overigens serieus. Lr heb ik getest en was niet vooruit te branden

Met C1 al meerdere keren op locatie wat kleine serietjes en 'previews' bewerkt en dat was ook traag maar werkbaar (rest van de specs is 4GB ram en 128MB SSD voor alles).
Qua beeldkwaliteit, pak eens een Fuji RAW, het verschil tussen Lr 7.x en C1 11.x was echt behoorlijk! Wat dat betreft geef ik @
Anoniem: 1295042 gelijk. Met Canon RAWs is het een stuk minder spannend.
Overigens zou ik de bal niet te snel bij Fuji leggen als zijnde probleem want zo'n beetje elke andere converter deed/doet het beter dan Lightroom
[
Voor 5% gewijzigd door
sapphire op 31-01-2020 23:08
]