Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

• Bever
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:48
Voor de MacOS gebruikers: Luminar 3 is momenteel gratis in de app store.
Dit is de oude versie, gisteren is v4 uitgekomen.

https://apps.apple.com/nl...-photo/id1450499698?mt=12

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:10
Voor de mensen die met C1 spelen of overwegen om ermee te gaan spelen: iemand heeft de moeite genomen om de essentiële info/instructies te ordenen naar relevantie voor versie 12.1...helemaal gratis

https://www.dropbox.com/s...teringCaptureOne.pdf?dl=0

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-01 14:00
onsgeluk schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:41:
Voor de mensen die met C1 spelen of overwegen om ermee te gaan spelen: iemand heeft de moeite genomen om de essentiële info/instructies te ordenen naar relevantie voor versie 12.1...helemaal gratis

https://www.dropbox.com/s...teringCaptureOne.pdf?dl=0
Hij heeft ook een veel uitgebreider boek geschreven en dat kan ik zeker aanraden. Ook heeft hij een verzameling styles die erg doe moeite waard zijn. En als laatste kan ik ook z'n nieuwsbrief aanbevelen waar elke week handige tips staan, soms aangevuld met video's over het onderwerp.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@onsgeluk en @kdbruin En vooral natuurlijk de gratis versie (voor Sony) zelf downloaden zodat je er zelf mee kan experimenteren.

Zelfs als je (nog) geen Sony schieter bent, kan je genoeg RAW files online vinden om er even mee aan de slag te gaan 😏

https://www.captureone.com/en/download/express-sony

Greatsword wijzigde deze reactie 22-11-2019 10:46 (9%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Capture One 20 Release met handig overzicht.

http://alexonraw.com/capture-one-20/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:18
Eergisteren is DarkTable 3.0.0 uitgekomen.

https://www.darktable.org/2019/12/darktable-300-released/

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Compizfox: Ik heb je post even naar dit topic verplaatst. Daar lijkt het nu alsof @B64 niet gelezen heeft en de link gewoon heeft gedumpt, maar dat is dus niet het geval, aangezien die post erboven er eerst niet stond :+

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• onsgeluk
Wie heeft er ook moeite om C1 te updaten van v12 naar v20? Ik krijg m’n licentie niet geactiveerd, maar blijf melding houden van de trial van 30 dagen.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
onsgeluk schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:55:
Wie heeft er ook moeite om C1 te updaten van v12 naar v20? Ik krijg m’n licentie niet geactiveerd, maar blijf melding houden van de trial van 30 dagen.
Bij mij was het geen enkel probleem, wordt je nieuwe licentiecode wel geaccepteerd, komt er een foutmelding of lijkt helemaal niets te gebeuren?

Eventueel zou je ook de offline-activatieprocedure een kunnen proberen.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18-01 21:12
Geen problemen gehad, even contact opnemen met support?

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• onsgeluk
Geen foutmelding gehad. Zal na de visite eens de offline activatie proberen en anders support maar emailen.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-01 09:16
Log eens in op de website en kijk bij je profiel of je niet al aan je max activaties zit? Ik heb ook weleens gehad dat ik nog een oude computer activatie erin had staan. Zooi opgeruimd en ik kon de nieuwe versie weer activeren :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• onsgeluk
Chiron schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:49:
[...]

Log eens in op de website en kijk bij je profiel of je niet al aan je max activaties zit? Ik heb ook weleens gehad dat ik nog een oude computer activatie erin had staan. Zooi opgeruimd en ik kon de nieuwe versie weer activeren :)
Er is iets fout gegaan in m'n account. Op de site kan je wel zien welke producten (v12 en v20) ik heb aangeschaft, bij 'license management' zie je echter alleen de trial versie v20. Support inmiddels maar benaderd.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoe bevalt V20 jullie, moeite waard/groot verschil om te upgraden ?

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:14:
Als ik niet van de fujifilm-versie naar de universele versie wilde gaan, had ik niet geüpdate deze keer en ik denk niet dat ik dan veel had gemist, maar ik heb nog niet echt veel gebruikgemaakt van 20 moet ik zeggen, dus misschien zitten er toch nog verrassingen in.

• Ventieldopje
sapphire schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:14:
Ligt er aan, als je het puur hobbymatig gebruikt zou ik zeggen, nee. Je hebt geen honderden nieuwe features maar alles is een stuk beter uitgewerkt en ook iets sneller.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ventieldopje schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:12:
[...]

Ligt er aan, als je het puur hobbymatig gebruikt zou ik zeggen, nee. Je hebt geen honderden nieuwe features maar alles is een stuk beter uitgewerkt en ook iets sneller.
Ja op dit moment wel (helaas) anders had ik hem direct zakelijk gekocht ;)

Gabriël Ryzen

• Ventieldopje
sapphire schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:42:
[...]

Ja op dit moment wel (helaas) anders had ik hem direct zakelijk gekocht ;)
Ik zal hier ergens volgend jaar wel laten weten hoe mijn bevindingen zijn. Dit jaar geen dingen meer staan :+

www.maartendeboer.net

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

amphora schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Volgens deze video zit er juist weinig verschil in als je sharpening gelijk zet. De enhance detail functie van Lightroom doet het zelfs beter. Ik blijf dus gewoon Lightroom gebruiken en als ik sporadisch een foto heb waar het 'wormeffect' storend is gebruik ik enhance detail.
Ik ken enhance detail alleen an toen de functie net uitkwam maar daar word de bestand grote toch...euhm significant groter van ? Iets richting de 200MB per foto ofzo? Dan is het imho leuk voor die enkele OMFG foto maar voor hele serie niet echt fijn.
amphora schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Als je alleen naar 1 op 1 pixels kijkt zal CO zeker beter zijn. Heb het ook geprobeerd tijdje geleden maar kon niet aan de interface wennen na 10 jaar Lightroom. Ook qua work flow werkt het net anders. Ben ondertussen wel overgestapt naar de CC versie van LR. Werkt heerlijk op iPhone en iPad en gelijk backup in de cloud. Iets wat CO (nog?) niet heeft. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.
amphora schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Als je alleen naar 1 op 1 pixels kijkt zal CO zeker beter zijn. Heb het ook geprobeerd tijdje geleden maar kon niet aan de interface wennen na 10 jaar Lightroom. Ook qua work flow werkt het net anders. Ben ondertussen wel overgestapt naar de CC versie van LR. Werkt heerlijk op iPhone en iPad en gelijk backup in de cloud. Iets wat CO (nog?) niet heeft. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Ik ben alles behalve een pixelpeeper maar ik vond bij V7.xx van Lr het verschil met C0 nog steeds vrij groot hoor. Zelfs bij niet 1:1 vergelijken vond ik C0 er beduidend beter uitzien, en dan ben ik niet eens iemand die veel sharpening toepast maar wel vrij ver wil gaan met highlights en shadows pushen.

Ik vind de interface van Lr fijner werken, wat logisch is want ik gebruikte het sinds de eerste versie, en sommige tools zoals perspectief correctie werken ook beter.
Na wat tijd in C0 gestoken te hebben en de interface naar eigen wens aangepast te hebben vond ik het goed mee te werken, ja het is anders maar niet alsof de interface van Lr altijd zaligmakend was. Bij V12 vond ik C0 fijn genoeg om de overstap volledig te maken en heb ik C0 zelf gekocht.

Bij komend voordeel buiten de beeldkwaliteit en interface om is dat C0 stukken soepeler draait dan Lr!
Ik was de jarenlange beloftes van Adobe om Lr te optimaliseren en te werken aan de algoritmes van Fuji meer dan zat. Als zelfs een klein/eenmansbedrijf als Iridient het beter kan dan het toonaangevende bedrijf in de branche gaat het ergens goed fout :+

Gabriël Ryzen

• Mowikan
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 18-01 20:14

Mowikan

Fuji fetisjist

@sapphire phase one is niet echt klein hoor. En wat je schrijft ben ik het mee eens.

Enige wat ik graag zou willen hebben en wat er nu is voor lightroom is:

https://loupedeck.com/en

I❤️Fuji

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:47

Get!em

Oh die ja!

Loupe deck heeft beta voor capture one ☝️

Heb je trouwens je fuji raw al eens door exposure x5 gehaald? Las op een fuji blog dat de directeur daarvan focust op fuji, en als eerst goed wil hebben, omdat hij er fan van is.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Mowikan schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:42:
@sapphire phase one is niet echt klein hoor. En wat je schrijft ben ik het mee eens.

Enige wat ik graag zou willen hebben en wat er nu is voor lightroom is:

https://loupedeck.com/en
[Afbeelding]
Zeg ik dat dan ergens ?

Gabriël Ryzen

• Mowikan
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 18-01 20:14

Mowikan

Fuji fetisjist

Get!em schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:50:
Loupe deck heeft beta voor capture one ☝️

Heb je trouwens je fuji raw al eens door exposure x5 gehaald? Las op een fuji blog dat de directeur daarvan focust op fuji, en als eerst goed wil hebben, omdat hij er fan van is.
Ik begreep dat de beta software tot 12 werkt en vanaf 20 niet meer en dat er aan gewerkt wordt. (Zag veel mopperaars op twitter

En exposure 5 ga ik bekijken!

@sapphire ik zag dat je een ander bedrijf bedoelde!

Mowikan wijzigde deze reactie 04-01-2020 22:15 (3%)

I❤️Fuji

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
@Compizfox @B64 De repos van opensuze en pmjdebruijn zitten nog op 2.x. De binaries voor Windows en OSX zijn (al) wel beschikbaar. Is DarkTable aan het wegbewegen van Linux?

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:18
Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 02:10:
@Compizfox @B64 De repos van opensuze en pmjdebruijn zitten nog op 2.x. De binaries voor Windows en OSX zijn (al) wel beschikbaar. Is DarkTable aan het wegbewegen van Linux?
Waarschijnlijk zitten de meeste gebruikers op Windows en (in iets mindere mate) op OSX. En dus zou het kunnen zijn dat Linux minder prioriteit krijgt.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 02:10:
Nee, dat kan ik me niet voorstellen.

Software in repositories van je distro wordt in regel gepackaged door maintainers van je distro, niet door upstream developers.

Je moet dus gaan klagen bij de maintainers van Darktable van je distro. Hier op Arch heb ik gewoon 3.0.1 ;)

• begintmeta
  • Niet online
Als je kijkt naar de complexiteit van het builden van darktable, zie je volgens mij toch nog dat het voor Windows en macOS in principe nog steeds wat complexer is dan voor de huistuinenkeukenlinuxdistro's

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 12:43
Als je de discussie onder de release notes leest, lijkt er ook geen sprake van een shift naar Windows.

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• Ventieldopje
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Nee, dat kan ik me niet voorstellen.

Software in repositories van je distro wordt in regel gepackaged door maintainers van je distro, niet door upstream developers.

Je moet dus gaan klagen bij de maintainers van Darktable van je distro. Hier op Arch heb ik gewoon 3.0.1 ;)
Dit dus ;) Het kan goed zijn dat sommige maintainers even andere prioriteiten hebben of tegen distro specifieke problemen aanlopen met builden.

Met cross-platform dingen zou dat normaal niet zo snel voor moeten komen maar met geavanceerde dingen als GPU acceleratie etc kan ik mij voorstellen dat het een grotere uitdaging is.

offtopic:
Wat dat betreft is Linux een prachtig concept maar voor desktop gebruik staat het gefragmenteerde concept de ontwikkeling van hoogwaardige software soms in de weg heb ik het idee. Niet voor niets dat er al snel package formaten als RPM en DEB kwamen. Nu gaat dat nog verder met formaten zoals Snap, om de dependency hell over te slaan.

Ps ik gebruik Linux dagelijks in server en ontwikkel omgevingen. Niet dan liefde voor Linux maar wel een kritische blik.

www.maartendeboer.net

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-01 21:47

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ventieldopje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:25:
offtopic:
Wat dat betreft is Linux een prachtig concept maar voor desktop gebruik staat het gefragmenteerde concept de ontwikkeling van hoogwaardige software soms in de weg heb ik het idee. Niet voor niets dat er al snel package formaten als RPM en DEB kwamen. Nu gaat dat nog verder met formaten zoals Snap, om de dependency hell over te slaan.

Ps ik gebruik Linux dagelijks in server en ontwikkel
omgevingen. Niet dan liefde voor Linux maar wel een kritische blik.
offtopic:
Aan de andere kant :

Ik volg dit Topic juist omdat ik het afgelopen jaar zoiets had van : "Ik gebruik het al zolang als server software en het is zelfs een tijdje mijn werk geweest dus waarom skip ik niet dat Windows 10 geneuzel en ga ik weer lekker met KDE aan de slag!"

En ik moet zeggen dat Kubuntu helemaal zo gek nog niet is, zowel op de Lenovo T520 laptop als in een Proxmox VM die ik weer als een volledige Desktop kan benaderen met 3x 1920x1200 aan schermen actief! :D

Maar je hebt gelijk : Soms zouden ze beter kunnen samenwerken dan elkaar in de weg zitten! :F

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Redsandro
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Daar zou ik kunnen klagen. Maar netjes geregeld is het niet. Maintainers lopen altijd achter. De betere software host altijd de nieuwste versies van haar eigen packages zelf, omdat het (al 20 jaar) een bekend fenomeen is dat maintainers altijd oudere packages hosten, en vaak ook bij de major version blijven gedurende de hele lifetime van een distro (18.04 LTS blijft dus tot 2023 bij de major versies die begin 2018 uitkwamen).

Zo komen de repos die ik noemde van de DarkTable website zelve, en dat is niet zo chique: Groot nieuws versie 3 uit klik hier kies distro voeg één van deze repos toe, of voor een nieuwere versie deze dev-repo. En allenaal zitten ze op 2.x.

Andere software kan het wel. Ze hebben vaak hun eigen repo/ppa met automated builds voor meerdere distro's. Of bijvoorbeeld RawTherapee heeft een `.AppImage` die op al mijn bakken gewoon draait.

Ik heb 'm inmiddels aan de praat hoor via de repo van ubuntuhandbook, maar ik vind het niet zo fijn om 4th party repo's toe te voegen. Minpuntje voor DarkTable.

• Ventieldopje
Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:44:
[...]

De betere software host altijd de nieuwste versies van haar eigen packages zelf, omdat het (al 20 jaar) een bekend fenomeen is dat maintainers altijd oudere packages hosten, en vaak ook bij de major version blijven gedurende de hele lifetime van een distro (18.04 LTS blijft dus tot 2023 bij de major versies die begin 2018 uitkwamen).

[...]
Andersom kan het ook hoor, neem de Remi repository voor o.a. PHP op CentOS, Fedora, RHEL etc. Die blijft altijd heerlijk up to date terwijl de standaard repositories (incl. EPEL) gewoon major versies achter blijven lopen.

www.maartendeboer.net

• Redsandro
  • Niet online
Ik heb heel lang naar volle tevredenheid AlienSkin Exposure X2 gebruikt (via Wine). Nu heb ik echter een Panasonic Lumix DC-GX9, en dat werkt niet lekker met X2. Dus even een trial van X5 gebruikt, die opent de foto's maar ze de kleuren zijn erg dun en flets.

Na 12 jaar bijna exclusief Linux te gebruiken heb ik met de komst van Proton ook geen dual boot (Windows) meer. Dus nu probeer ik van alles op Linux, en heb nu weer die deja vu nachtmerrie van (g)een goede RAW editor op Linux (kunnen) vinden.

Exposure X5 - fletse kleuren en flets contrast, ondanks dat de Lumix DC-GX9 expliciet word ondersteund.

DarkTable 3 - fletse kleuren, nog minder contrast en donkerder dan Exposuer X5, terwijl de GX-9 profiles er al in zitten.

RawTherapee 5.7 - Perfect. Bijna perfect, maar perfect genoeg. Wat een verschil. Dit is wat ik eigenlijk by default in Exposure X5 wil.

Ik heb niet genoeg verstand van de technische kant van RAW editors. Als foto's standaard mooi gelijkend op de foto's zoals de camera ze zelf bedoeld zijn worden geopend, dan vind ik het leuk om enkele foto's van een hele reeks te optimaliseren. Maar als ze allemaal by default 3 keer niks zijn, dan heb ik er geen zin in.

Waar komt dit verschil vandaan? Het verschil is _zo groot_. Is er een bepaald GX-9 profiel dat ik uit RawTherapee kan halen en in Exposure X5 (of DarkTable) kan stoppen?

Zijn er nog meer realistische alternatieven voor Linux dan de door mij hierboven genoemde 3? Ik heb zo lang naar tevredenheid Exposure gebruikt dat ik eigenlijk al 3 jaar niet heb opgelet.

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb een tijd voor mij interessante packages naar de (side) Open Build Service gebracht, maar tegenwoordig volg ik de standaardrepo's voor de normale distributies, voor Homebrew op macOS en Arch Linux houik nog wel publiek en privé packages bij, de meest packages voor open source spul zijn tegenwoordig gelukkig door anderen over genomen, of niet meer relevant voor mij, dus ik heb alleen nog wat packages voor zelf-gemodificeerde of proprietaire dingen.

• RSpanjaard
Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:09:
Ik heb heel lang naar volle tevredenheid AlienSkin Exposure X2 gebruikt (via Wine). Nu heb ik echter een Panasonic Lumix DC-GX9, en dat werkt niet lekker met X2. Dus even een trial van X5 gebruikt, die opent de foto's maar ze de kleuren zijn erg dun en flets.

[...]
RawTherapee 5.7 - Perfect. Bijna perfect, maar perfect genoeg. Wat een verschil. Dit is wat ik eigenlijk by default in Exposure X5 wil.
Dat was voor mij ook de reden om over te stappen. Ik kwam van de Linux-versie van Corel ASP. Met Canon prima, maar met Olympus waren de kleuren dramatisch. Er zat echt een duidelijke fout in de decoding, want overal lag een dikke groenzweem over. Ik heb nog bij Corel geopperd om vrijwillig te helpen die kleuren beter te krijgen, daar was geen interesse voor. Dus andere editors geprobeerd, en RawTherapee was (ook hier) perfect. Ik vond het heel bijzonder dat zo'n gratis vrijwilligersproduct beter presteert dan een commerciele editor.

Intussen is RawTherapee ook qua features zo compleet (veel verder dan ASP op het moment dat ik die verliet) dat ik geen enkele behoefte meer heb aan wat anders.

• Redsandro
  • Niet online
@RSpanjaard grappig, ik heb ook Corel ASP voor Linux. Was er ook niet helemaal tevreden mee. Ben toen na een hoop trial and error (ik heb lang geprobeerd DarkTable fijn te vinden, maar het werkt gewoon niet lekker waardoor ik er geen plezier in heb) bij Exposure uitgekomen, de enige die naadloos draaide op Wine. De laatste keer dat ik RawTherapee probeerde moet een jaar of 5 geleden zijn geweest. Maakte toen geen indruk. Inmiddels erg onder de indruk. Het is zo fijn, sterker nog, voor mij essentieel, dat foto's er by default, zonder een week lang met je editor te klooien goed uitzien.

... ik ben alleen erg verknocht aan de vele camera simulation presets van X5. En ook DarkTable, die ik niet lekker vind werken, heeft wel fijne post-production tools.

Ik wou dat ik al mijn foto's door RawTherapee kon halen om de basics te tweaken, ze opslaan als RAW, en ze dan exact zo kon openen in X5 of DarkTable.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:44:
[...]
Daar zou ik kunnen klagen. Maar netjes geregeld is het niet. Maintainers lopen altijd achter. De betere software host altijd de nieuwste versies van haar eigen packages zelf, omdat het (al 20 jaar) een bekend fenomeen is dat maintainers altijd oudere packages hosten, en vaak ook bij de major version blijven gedurende de hele lifetime van een distro (18.04 LTS blijft dus tot 2023 bij de major versies die begin 2018 uitkwamen).
Dat is maar net afhankelijk van de distro die je draait. Het idee van een distro (distributie) is dat het een verzameling van software distribueert. Dat is dus juist de taak van (de maintainers van) je distro.

Het klinkt alsof je een point-release distro draait terwijl je opzoek bent naar een rolling distro. Als je bleeding-edge software wilt moet je eens kijken naar Arch, of als je bij OpenSuse wilt blijven, Tumbleweed.
Zo komen de repos die ik noemde van de DarkTable website zelve, en dat is niet zo chique: Groot nieuws versie 3 uit klik hier kies distro voeg één van deze repos toe, of voor een nieuwere versie deze dev-repo. En allenaal zitten ze op 2.x.

Andere software kan het wel. Ze hebben vaak hun eigen repo/ppa met automated builds voor meerdere distro's. Of bijvoorbeeld RawTherapee heeft een `.AppImage` die op al mijn bakken gewoon draait.

Ik heb 'm inmiddels aan de praat hoor via de repo van ubuntuhandbook, maar ik vind het niet zo fijn om 4th party repo's toe te voegen. Minpuntje voor DarkTable.
Jammer dat je dit ziet als een minpunt van Darktable, omdat dit helemaal niet de verantwoordelijkheid is van Darktable. Third-party repositories toevoegen is een beetje een lapmiddel. Het is het beste als je gewoon je software uit de repositories van je distro haalt (en dan ook een distro kiest die bij je past wat betreft 'versheid'). Het kan wel zijn dat er developers zijn die zelf Linux builds doen maar dat is niet iets wat je van alle developers kan verwachten en dat is niet de gebruikelijke manier in het Linux-ecosysteem.

Compizfox wijzigde deze reactie 09-01-2020 16:15 (10%)

• Ventieldopje
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Jammer dat je dit ziet als een minpunt van Darktable, omdat dit helemaal niet de verantwoordelijkheid is van Darktable. Third-party repositories toevoegen is een beetje een lapmiddel. Het is het beste als je gewoon je software uit de repositories van je distro haalt (en dan ook een distro kiest die bij je past wat betreft 'versheid'). Het kan wel zijn dat er developers zijn die zelf Linux builds doen maar dat is niet iets wat je van alle developers kan verwachten en dat is niet de gebruikelijke manier in het Linux-ecosysteem.
Mwa ik vind het wel slordig dat als je een eigen repo aanbied, deze niet up-to-date is terwijl third-party repo's dat al wel zijn. Automatiseer het dan of bied geen eigen repo aan :)

www.maartendeboer.net

• Redsandro
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:11:

Jammer dat je dit ziet als een minpunt van Darktable, omdat dit helemaal niet de verantwoordelijkheid is van Darktable. Third-party repositories toevoegen is een beetje een lapmiddel. Het is het beste als je gewoon je software uit de repositories van je distro haalt.
Het is maar hoe principiëel je géén service wilt verlenen.

Het is niet de verantwoordelijkheid van je distro om elk softwarepakket onder de horizon voor je te compileren. Ze kiezen een aantal basics, en verder heb je nog een groep vrijwilligers/fans die wat extra's doen. Maar als ik software maak, dan is het mijn verantwoordelijkheid om deze beschikbaar te stellen, en mijn keuze om dat aan anderen over te laten, met als realiteit dat dit soms niet gebeurt.

Het is dus het beste als je als softwaredeveloper gewoon binaries aanbiedt, zoals 9 van de 10 andere developers doen. Je maakt de software echt niet populairder door te gaan lopen argumenteren dat je dit niet zou hoeven moeten doen.

"Versie 3 is uit! Hij is alleen niet beschikbaar voor Debian, Suze, Ubuntu, Linux Mint, Pop!OS, en de rest van de top 10 meest gebruikte distros, omdat dat niet onze verantwoordelijkheid is."

Nee, van dit soort principiëel geneuzel heb ik altijd heel snel genoeg. Software niet beschikbaar? Next!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:40:
[...]
Het is maar hoe principiëel je géén service wilt verlenen.
Ik denk niet dat ze het principieel niet willen doen, maar ik vind het wel principieel onterecht dat je de developers van Darktable het kwalijk neemt dat ze het niet doen.
Het is niet de verantwoordelijkheid van je distro om elk softwarepakket onder de horizon voor je te compileren. Ze kiezen een aantal basics, en verder heb je nog een groep vrijwilligers/fans die wat extra's doen. Maar als ik software maak, dan is het mijn verantwoordelijkheid om deze beschikbaar te stellen, en mijn keuze om dat aan anderen over te laten, met als realiteit dat dit soms niet gebeurt.
Nou ja, eigenlijk dus wel. Zoals ik in m'n vorige bericht al zei is dat waar de naam "distributie" ook op slaat. Met maintainers bedoelde ik overigens ook vrijwilligers; bij de meeste distro's wordt dit gedaan door een groot team van vrijwilligers.
Het is dus het beste als je als softwaredeveloper gewoon binaries aanbiedt, zoals 9 van de 10 andere developers doen. Je maakt de software echt niet populairder door te gaan lopen argumenteren dat je dit niet zou moeten hoeven doen.

"Versie 3 is uit! Hij is alleen niet beschikbaar voor Debian, Suze, Ubuntu, Linux Mint, Pop!OS, en de rest van de top 10 meest gebruikte distros, omdat dat niet onze verantwoordelijkheid is."

Nee, van dit soort principiëel geneuzel heb ik altijd heel snel genoeg. Software niet beschikbaar? Next!
Tja, jammer dat je dit zo bekijkt. Vanuit een Windows-oogpunt kan ik het snappen dat je er zo tegenaan kijkt maar in het Linux-ecosysteem is het gewoon niet gebruikelijk dat developers binaries leveren. Sommige doen het wel, maar je kunt het niet eisen vind ik.

Ik geef wel toe dat het slordig is dat Darktable gebruikers op hun website doorverwijst naar builds/repositories die dan niet up-to-date blijken te zijn.

Ik zou je willen meegeven om toch eens te gaan kijken naar rolling-release distro's. Als je met meer software dan Darktable graag direct de laatste versie hebt, zul je hier vaker tegenaan gaan lopen als je een point-release distro draait. Met een rolling-release distro zul je veel recentere software in je repository vinden en hoef je niet op zoek naar recentere versies uit third-party repositories.

Compizfox wijzigde deze reactie 09-01-2020 16:51 (12%)

• RSpanjaard
Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:40:
Ik wou dat ik al mijn foto's door RawTherapee kon halen om de basics te tweaken, ze opslaan als RAW, en ze dan exact zo kon openen in X5 of DarkTable.
Dat kan misschien niet, maar 16 bit TIFF met behoud van EXIF data kan wel. Zo sluis ik ze tegenwoordig namelijk door naar GIMP. In theorie zou dat zonder kwaliteitsverlies moeten gaan, alleen de bewerkingen die je in RT uitgevoerd hebt belanden "destructive" in DT. Voor de basics is dat echter niet zo'n punt.

• Redsandro
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:45:

Vanuit een Windows-oogpunt kan ik het snappen dat je er zo tegenaan kijkt maar in het Linux-ecosysteem is het gewoon niet gebruikelijk dat developers binaries leveren.
Sorry, deze Microflame en mening-vermomd-als-feit schieten me in het verkeerde keelgat. Ik gebruik al meer dan een decennium exclusief Linux, dus dat een Windows-oogpunt noemen is een beetje als dat ik zeg dat je klinkt als een FvD stemmer (slaat ook nergens op). Ik leef waarschijnlijk in een andere hoek van Linux waar het wel gebruikelijk is dat developers binaries leveren.

RawTherapee. Binaries. Cura 3d print software. Binaries. Blender. Binaries. LMMS. Binaries. Gimp. Binaries. Krita. Binaries. Ze hebben allemaal ook 2nd of 3rd party repositories, maar de laatste versie is altijd als een binary of image beschikbaar. Alle zichzelf serieus nemende softwareprojecten leveren binaries.

Wat ik nu meemaak met DarkTable is zeldzaam in mijn ervaring en dat vind ik een minpunt. Jammer dat je mijn woord niet accepteert, maar kom niet met die no true Scotsman retoriek.

Iets genuanceerder heb je natuurlijk wel verschillende kampen binnen Linux. De vaak ongeliefde puristen met principes als Stallman en Torvalds, en de geliefde creatieveling, niet vies van een commercieel product, die liever barriëres wegneemt door eigen binaries aan te bieden dan principiële discussies te voeren en zich afvragen waarom niemand buiten een klein kringetje zijn software gebruikt.

• RSpanjaard
Het maakt ook niet veel uit waar het gebrek aan beschikbare builds door komt. Het gebrek is er, en dus het een minpunt van het bewuste pakket. Dat de schuld misschien niet bij de devs van DarkTable ligt verandert daar niks aan.

• Ventieldopje
RSpanjaard schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:19:
Het maakt ook niet veel uit waar het gebrek aan beschikbare builds door komt. Het gebrek is er, en dus het een minpunt van het bewuste pakket. Dat de schuld misschien niet bij de devs van DarkTable ligt verandert daar niks aan.
Nou nee zo stellig kun je dat niet zeggen. Zij kunnen niet verantwoordelijk gehouden voor wat maintainers van distro's en externe repo's doen.

Wél kunnen ze verantwoordelijk gehouden worden voor het up-to-date houden van hun eigen repository. Het is immers hun eigen keus geweest om deze op te zetten (lang niet iedereen doet dat en prefereert de standaard distro repo's).

Hoe dan ook, dit is niks ten nadele van de software zelf :X

Als er al nadelen zijn dan is dit een onderdeel van wat ik al eerder aanhaalde, de interne competitie en telkens weer het wiel uitvinden. Vrijheid is mooi maar het staat soms voortgang in de weg ;)

Zullen we het stiekem langzaam weer over Darktable en aanverwanten zelf hebben? :X

Ventieldopje wijzigde deze reactie 09-01-2020 17:39 (15%)

www.maartendeboer.net

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Redsandro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:12:
[...]
Sorry, deze Microflame en mening-vermomd-als-feit schieten me in het verkeerde keelgat. Ik gebruik al meer dan een decennium exclusief Linux, dus dat een Windows-oogpunt noemen is een beetje als dat ik zeg dat je klinkt als een FvD stemmer (slaat ook nergens op). Ik leef waarschijnlijk in een andere hoek van Linux waar het wel gebruikelijk is dat developers binaries leveren.
Het was niet persoonlijk bedoeld dus vat het a.u.b. niet zo op. Het was echt puur bedoeld zoals het er stond: ik probeerde het vanuit een kant te bekijken waaruit dat standpunt wel denkbaar is.

Als je zo lang Linux gebruikt weet je toch wel dat de distributie van software traditioneel via een heel ander model geregeld is dan bij Windows? Daarmee wil ik zeggen: bij Windows wordt software traditioneel gebuild door de developers en biedt de developer de binaries aan op hun website zodat de eindgebruiker die daar kan downloaden en zelf kan installeren. Bij Linux is het heel normaal dat een developer alleen sources aanbiedt. Maintainers bakken daar packages van voor hun distro's, en eindgebruikers installeren vervolgens packages uit de repositories van hun distro's.
RawTherapee. Binaries. Cura 3d print software. Binaries. Blender. Binaries. LMMS. Binaries. Gimp. Binaries. Krita. Binaries. Ze hebben allemaal ook 2nd of 3rd party repositories, maar de laatste versie is altijd als een binary of image beschikbaar. Alle zichzelf serieus nemende softwareprojecten leveren binaries.
Als ik bijvoorbeeld bij GIMP kijk zie ik voor Linux alleen Flatpaks. Dat zijn technisch gezien binaries, maar dat is iets van de laatste tijd (en ook een omslag naar het Windows-model van softwaredistributie).
Iets genuanceerder heb je natuurlijk wel verschillende kampen binnen Linux. De vaak ongeliefde puristen met principes als Stallman en Torvalds
Raar statement. De retoriek van Torvalds staat juist haaks op die van Stallman. Stallman is een purist en idealist, Torvalds is juist een pragmatist.

• RSpanjaard
Ik heb het juist niet over verantwoordelijkheid. Als de nieuwste versie van Darktable niet voor een bepaald systeem beschikbaar is, is dat een nadeel van Darktable, ongeacht wie of wat daar verantwoordelijk voor is.

• Ventieldopje
RSpanjaard schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:42:
Ik heb het juist niet over verantwoordelijkheid. Als de nieuwste versie van Darktable niet voor een bepaald systeem beschikbaar is, is dat een nadeel van Darktable, ongeacht wie of wat daar verantwoordelijk voor is.
En toch was de eerste reactie: misschien moet je switchen naar een rolling release distro ;) Klinkt als een grotere deuk in het vertrouwen van de distro dan in Darktable imho.

www.maartendeboer.net

• Redsandro
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:42:

Bij Linux is het heel normaal dat een developer alleen sources aanbiedt. Maintainers bakken daar packages van voor hun distro's, en eindgebruikers installeren vervolgens packages uit de repositories van hun distro's.
We praten in cirkels, want dat is in verweg de meeste gevallen gewoon niet meer hoe de wereld in elkaar zit.

Deze schets lijkt misschien op de situatie in 200x. Tegenwoordig zie je dat distro's een conservatieve set software bijhouden en geen major versies updaten, dat rolling releases alleen voor erg technische mensen en hobbyisten relevant zijn, dat mensen die hun computer professioneel gebruiken vrijwel altijd bij een LTS distro blijven wegens redenen, en vrijwel alle serieuze software daarbovenop zelf binaries aanbiedt, of zelfs zelf beheerde repo's voor verschillende distros, om de LTS gebruikers van de nieuwste versie te blijven voorzien.

Ook enterprise software als node.js biedt wel 15 builds aan. MongoDB bijvoorbeeld host zijn eigen repo's voor 5 verschillende distro's. Dat allemaal bovenop de packages van de repo's van de distro's.

Zelfs LibreOffice, een van de meest ge"maintain"de packages voor distro's, biedt zelf daarbovenop nog .deb, .rpm, .flatpak, .snap, en .appimage aan.

Ook kleine(re) github projecten bieden onder het tabje releases vaak 3 tot 10 builds aan, bovenop de versie van de maintainer voor een bepaalde distro.

Tijden veranderen. Linux evolueert. Het is niet langer alleen weggelegd voor mensen die tijd hebben om alles zelf te 'emergen' in Gentoo. Het interesseert veel mensen niet meer dat een naam of logo niet vrij/libre is, en we hebben geen iceweasel meer nodig. Bijna iedereen vinkt codecs aan tijdens de installatie. Linuxgebruikers geven tegenwoordig ook wel eens geld uit aan iets, als het maar gewoon werkt.

Bevalt de oude versie van de maintainers niet? Dan pak je de nieuwste versie van de website. Deze wordt dan alleen niet bijgehouden door je package manager, maar je loopt in sommige gevallen wel opeens meer dan een jaar op de maintainers vooruit.

DarkTable is een vreemde eend in de bijt met haar keuze om de nieuwste versie niet als binary aan te bieden. Dat is gewoon van een vergane tijd. Afwijkend van de norm. Moeten zij weten. Ze zullen redenen hebben. Ik heb daar geen zin in. Het geeft mij een slecht gevoel dat ze niet meegaat met haar tijd. Throwback naar 2000. De tijd van vóór buildscripts, CI en github. De tijd dat alleen jongens computerspellen speelden, en de tijd dat een Linux installatie met een beetje pech nog 5 dagen klooien inhield voordat alles werkte.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:10
Ik ben enkele maanden geleden begonnen met het omzetten van RAW foto's in RawTherapee. Wat mij persoonlijk tegenvalt is de hoeveelheid opties en knopjes die je moet bedienen om enigzins een mooie verzadigde en scherpe foto te krijgen. Is er een mogelijkheid in RawTherapee die voor 90% het werk al doet? Denk aan witbalans, kleurverzadiging, hoog/laaglichten en verscherping. Ik heb wel tutorials gevonden welke alle opties langs gaan, maar dat kost me meerdere minuten per foto * 100 foto's is veel tijd.

De wijzen komen uit het Oosten!

• ehtweak
  • Niet online
@NoepZor Precies dat! me too.

RawTherapee, maar ook b.v. digiKam of Darktable hebben bij hun RAW conversie zoveel mogelijkheden, dat je niet (goed) weet waar je moet beginnen.
Ik worstel daar zelf al jaren mee. Zo gebruik ik nog steeds de 'simpele' ViewNX-i van Nikon zelf, voor NEF --> TIFF conversie, je hebt een paar basis sliders/vinkjes en dat levert dan prima TIFFs op, die ik vervolgens dan vaak met PS nabewerk voor de finesses.

In het forum https://discuss.pixls.us/c/software zijn wel vaak de nodige tips te vinden.
Maar duidelijk is anders... :-(

Leesvoer:
https://rawpedia.rawthera...les_-_Processing_Profiles

ehtweak wijzigde deze reactie 16-01-2020 10:18 (6%)

Mooie Plaatjes   

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

NoepZor schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:06:
Ik ben enkele maanden geleden begonnen met het omzetten van RAW foto's in RawTherapee. Wat mij persoonlijk tegenvalt is de hoeveelheid opties en knopjes die je moet bedienen om enigzins een mooie verzadigde en scherpe foto te krijgen. Is er een mogelijkheid in RawTherapee die voor 90% het werk al doet? Denk aan witbalans, kleurverzadiging, hoog/laaglichten en verscherping. Ik heb wel tutorials gevonden welke alle opties langs gaan, maar dat kost me meerdere minuten per foto * 100 foto's is veel tijd.
Presents maken en die toepassen op een serie? Geen idee of dat kan maar dat deed ik in Lr altijd, fotografeer op een bepaalde manier, present die al een aantal vaste dingen doet en dan alleen nog alles nalopen .
Moet het overigens nog steeds voor C1 eens doen :+

Gabriël Ryzen

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:10
Ik ga me eens verdiepen in die profielen. Hopelijk zijn die dynamisch in te regelen, de ene foto is namelijk wat onderbelicht. de ander wat overbelicht of bevat hooglichten. Zou mooi zijn dat beide cases verwerkt kunnen worden naar eenzelfde soort output.

De wijzen komen uit het Oosten!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:35

copykat

Good copy isn't bad

Tonecurve preset voor contrast en kleur verzadiging en auto center weighted average exposure?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik heb nu nog Capture One 11 (For Sony).

Inmiddels is versie 20 uit. Dat is 2 versies later (11,12,20)
Hoe werkt het upgraden met Capture One? Zou ik mijn licentie ook nog kunnen upgraden naar 21 volgend jaar? Of moet ik dan een nieuwe licentie kopen?

Update: Een beetje te snel gevraagd hier. Het lijkt erop dat je altijd kan blijven upgraden, maar dat het iets duurder wordt iedere keer.

NIMIC wijzigde deze reactie 16-01-2020 11:53 (22%)
Reden: Update

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
NIMIC schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:47:
Ik heb nu nog Capture One 11 (For Sony).

Inmiddels is versie 20 uit. Dat is 2 versies later (11,12,20)
Hoe werkt het upgraden met Capture One? Zou ik mijn licentie ook nog kunnen upgraden naar 21 volgend jaar? Of moet ik dan een nieuwe licentie kopen?

Update: Een beetje te snel gevraagd hier. Het lijkt erop dat je altijd kan blijven upgraden, maar dat het iets duurder wordt iedere keer.
Ja, je betaalt dan voor een upgrade. Dat is een lager bedrag dan als bij een nieuwe licentie.

• Redsandro
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:06:
Is er een mogelijkheid in RawTherapee die voor 90% het werk al doet?
Je kan iets aanpassen, de aanpassing opslaan als profiel, en de profiel dynamisch toekennen afhankelijk van de metadata van de foto.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True