Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-01 22:20
Dit topic is gewijd aan alle RAW-convertor software die niet naar de naam Adobe LightRoom luistert en de daarmee samengaande workflow, tips & tricks, bugs en verzuchtingen. LR heeft een eigen topic.

In deze openingpost vind je de populairste alternatieven met een korte beschrijving en een aantal (hopelijk) zinvolle links naar de website, download, etc ...Disclaimer: WIP O-)

De komende dagen of eerder weken maanden :9 wordt deze start-post aangevuld met jullie commentaar en input.

Vergelijkingen (individuele reviews staan bij de individuele software pakketten):
reviews: Raw-editors voor je foto's - Wat zijn de alternatieven voor Lightroom? (2018-05)
Fuji X-Pro in 7 rawconvertors - 2017-02 door Thomas Fitzgerald
LR vs. AfterShot pro3 vs. Capture One - 2016-05
C1 v9 review vs. LR v6.3 - 2015-11
LR 6 vs. Capture One v8.x - 2015-10
dpreview forum - 2015-04
LR vs. DxO vs. Capture One - 2014-06-16
8 engines vergeleken - 2014-06-11

RAW convertor/developer software zonder licentiekost

Canon, Nikon, Fuji, Sigma en Sony software
Over het algemeen is de bijgeleverde software van de camera-boeren niet bijzonder performant, zelfs demosaicing en terughalen van detail blinken ze niet persé uit.
Canon: DPP (v4.10.20)
Fuji: Fuji X Raw Studio (v1.6.1), de vervanger voor raw file convertor 3 powered by Silkypix (v8.1) en MyFinePix Studio (v4.2b), naast tether-software.
Hasselblad: Phocus (ondersteunt ook andere camera's, zie daarom voor meer details Phocus 3.4 hieronder)
Nikon: NX2 v2.4.7 (obsolete)(NX-D v1.5.3 is recenter maar beperkter) en Camera Control Pro 2.28.2 (tethering-software - trial)
Sigma: Sigma Photo Pro (6.6.1 voor mac/win)
Sony: Sony Image Data Converter. Je krijgt ook gratis (of met grote korting) Capture1 bij sommige Sony toestellen. Sinds eind 2017 is er ook Imaging Edge (Remote/Viewer/Edit) (v1.4.00.1900a) met een speciale focus op Pixel Shift imaging support. Er zijn ondertussen ook mobiele apps (2019).

Darktable 2.6Freebsd | Linux | Mac | Windows * – NL, EN, ++ – darktable.org
Darktable is de open source RAW-developer voor Linux (en met een omwegje ook beschikbaar voor Mac). Darktable heeft tevens een Organiser en mogelijkheid tot tethering indien je camera ondersteund wordt door GPhoto. De windows versie is wat beperkter, gezien de roots van dit project heel erg lang unix/linux-only was.

Highlights:
• ondersteunt het uploaden van foto's naar Flickr en Picasa Web
• local adjustments
• lenscorrections via lensfun
• volledige photography workflow

Links:
download (v2.6.3)
Niet officiële Windows-versie (v2.0, meer info, Github build-guidelines)

logoLightZoneLinux | Mac | Windowslightzoneproject.org
LightZone is ondertussen een opensource programma met een geschiedenis. Het programma is echter een echte RAM-geheugen-vreter en combineert beperkingen met enkele goed uitgewerkte punten. Zo kan je volgorde kiezen van je bewerkingen. LightZone heeft een beperkte Organiser. Updates gaan eerder traag doch het aantal gebruikers is verdubbeld in 1 jaar tijd.

Highlights:
• Fantastische uitwerking van het Zone-systeem (Ansel Adams)
• Basis lokaal aanpassen

Links:
registreer (v4.1.9) (je moet registreren alvorens je kan downloaden – niet meteen de beste “call to action” strategie voor een Freeware project)
ChangeLog

Phocus 3 Mac | Windows – EN – hasselblad.com
Je dient te registreren om het pakket te downloaden. Sinds 2.5 worden er tevens >150 non-Hasselblad camera’s ondersteund. Er is tevens een Phocus Mobile vergelijkbaar met de LR mobile.

Links:
download (v3.4)
dpreview over v3.1 (v3.1.3)

RawTherapee 5Linux | Mac | Windows – NL, EN, ++ – rawtherapee.com
RawTherapee maakt gebruik van dcraw en is al vrij goed ontwikkeld en brengt regelmatig updates uit. RT bevat een Organiser en heeft een uitgebreide feature-set maar mist enkele geavanceerde bewerkingen zoals local adjustments.

Links:
downloads (v5.7) portable apps versie & LocalLab-versie

UFRaw – Linux | Mac | Windowsufraw.sourceforge.net
UFRaw vormt een GUI rond DCRaw. De windows versie hinkt wel steeds achterop. UFraw zit reeds als plugin in de Mac-versie van GIMP.

Highlights:
• lenscorrections via lensfun

Links:
download met eveneens installatie instructies (ufraw-0.22).

RAW convertor/developer software met licentiekost

ACDSee – Mac | Windowsacdsee.com
Todo / PS cloon met raw-capaciteiten, zie ook de review op FS.

ACDsee Photo (v2019, enkel 64bit)
ACDsee Pro Studio (v2019, 64bit), release-notes
review v10)

Affinity 1.8 – Mac | Windowsaffinity.serif.com
Todo / PS cloon met raw-capaciteiten, maar niet iedereen is even enthousiast van de raw-convertor.

Links
Download (trial - v1.7.2 - Mac+Win)
Affinity 1.5.2 review at DP 2017-09-20

Capture One Pro 12 – Mac | Windowsphaseone.com
Deze RAW-convertor suite stond lang bekend als hét topproduct (inclusief prijs) met goede kleur en contrast tools. Net als DxO bevat het ook zeer goede camera- en lens profielen. Dankzij een sterke tethering tool is het pakket erg geliefd bij portret- en productfotografen. US-resellers zijn substantieel goedkoper dan Phaseone zelf. Sinds versie 8.1 is het pakket een pak sneller en is round-trip editing in bijvoorbeeld Photoshop toegevoegd. Layering, keywords en tethering zijn in de laatste versies ook sterk verbeterd.

Links:
download trial (v12.1.4 - 30 days trial; releasenotes)
Forum
• De gratis Express versie voor Fujifilm en Sony en de verschillen tussen Pro & Express
Fstoppers over v11
DPreview over v8

Corel Aftershot pro 3 – Linux | Mac | Windowsaftershotpro.com
Vervolg van Bibble 5. Zou erg snel werken en intuitieve workflow/gebruikers-interface hebben, doch de Ruisonderdrukker is veel te agressief. (technische kwaliteiten TBC).

Links:
download trial v3.6 en release-notes (en oudere versies)

DxO PhotoLab 2 – Mac | Windowswww.dxo.com/dxo-photolab
Dit pakket is vnl bekend van z’n zeer uitgebreide en sterk uitgewerkte camera- en lensprofielen database (DxO Mark). Noise-reduction en shadow recovery zijn twee andere sterkhouders van het product.

In de laatste versie is clear-view toegevoegd (verhelderen van foto's waar een waas in zit) maar in de goedkoopste versie ontbreekt ondertussen Geometrie correctie! Spijtig. EISA Award 2016-2017.

Highlights:
• DxO Mark – camera- en lens profielen database
• DxO Prime ruisonderdrukking
• Nam in 2017 Google/Nik-software, een veel gebruikte toolset, over en integreerde deze in Photolab

release-notes en download (v2.3.2)

http://download-center.dx...DxO_OpticsPro11_Setup.exe (DOP v11.4.2)
• Releasenotes DxO Optics Pro v11 Win / Mac
review DxO Optics Pro v11

Exposure X5 – Mac | Windowswww.alienskin.com/exposure
Image editor en organizer voor besturingssysteem xy. De organizer werkt op basis van map-structuur ipv een catalog. Spijtig genoeg zijn de xmp files niet compatibel met andere software.

Highlights:
• Layers
• Geen subscription model

Download:
• Via update/download centre (v5.0.3)

Iridient Developer 3.3 – Maciridientdigital.com
Een zeer ‘technische’ RAW-developer, die uitblinkt in het detail terugbrengen in een foto. Is op dit moment (eind 2017) nog steeds de referentie ivm raws van X-trans sensoren.

Links:
download trial (v3.3.8 - de trial zet wel een watermark in al je exports... | history)
Iridient S-Transformer v3.2.2: vertaalt Sony ARW &ARQ bestanden naar DNG.

Luminar 4– Mac | Windows* – macphun.com
Luminar is een raw-ontwikkelaar die de mogelijkheid biedt om ook met layers aan de slag te gaan. Raw ontwikkeling is nog relatief basic en tevens ontbreekt voorlopig de cataloog-functie (komt er in 2019). De Windows-versie heeft nog niet alle functionaliteiten van de Mac-versie, maar daar wordt ook aan gewerkt.

Links:
Download trial (v4, roadmap)
Comments op v3 (=2019) (2018-12)
Review v2018 (2017-11)

ON1 Photo Raw – Mac | Windows – NL-interface beschikbaar – www.on1.com
Perfect Photosuite zijn 7 apps die een uitgebreide suite vormen die vooral uitblinkt door een groot aanbod mooie verwerkingspresets.

Links:
download 30day-trial (Photo Raw v2020)
2020 update (DPreview)

Photo Ninja – Mac | Windowswww.picturecode.com
Origineel ontwikkelden ze Noise Ninja, een standaard op vlak van denoising. Nu brengt Picturecode een volledige editor op de markt. De dev-cycles zijn erg traag.

Links:
download (v1.3.8b) Je kan de software vrij installeren maar enkel exporteren zodra je een license key aanschaft.
Changelog

Silkypix Developer 8.1, 9 & Pro9 – Mac | Windowswww.silkypix.us
Deze onderkende raw-convertor heeft heel wat in huis. De interface is logisch opgebouwd en de toolset erg uitgebreid (wat de leercurve meteen ook uitdagender maakt).

Highlights: (op basis van SP7PRO, zie uitgebreider door copykat)
• Color rendering & adjustment en colour-recovery uit (blownout) highlights
• Goede, uitgebreide persoonlijke aanpassingen in de interface mogelijk
• Kan uit de panasonic-raw files ook Jpeg adjustments halen als snelle presets
• Nauwkeurige noise-reduction (maar manueel)

Links:
Vergelijking Studio vs. Pro
Silkypix DS Pro9
download (Pro-9.0.15 en 9.1.15). Je kan de software vrij installeren maar enkel exporteren zodra je een license key aanschaft.

Alternatieve workflow ondersteuning, tools & viewers
Tools

Adobe Lens Profile Downloader 1.0.1 om de Adobe lens profielen te bekomen.
• ExifTool – basis commandlineGUI’s en tools , comments vind je hier (v11.20)
Iridient S-Transformer: vertaalt Sony ARW &ARQ bestanden naar DNG.

Workflow - culling / rating / organising / DAM

Photo Mechanic is de shiznit als het gaat om ingesten, renamen, iptcdata (metatags/keywords), en vervolgens raten en cullen. Er is geen programma wat soepeler en sneller door je raws heen browsed. In vergelijking is het huilen in LR waar het soms een seconde duurt als je van foto naar foto switched (volgens Chiron).
fastrawviewer (v1.5 - 15$ met kortingsacties)

DAM
Photo Supreme (v4.3 - changelog)
IMatch (v2019.1.2) van Photools (focus op DAM)
Media Pro 2 van Phase One - discontinued.
XnView MP (v0.93.1), de XnView media browser

Workflow - verdere manipulatie

Google Nik collection (sinds 2016-03 hier nog gratis maar unmaintained, wordt nu geintegreerd in DxO)
HDR merge, doet wat de naam suggereert.
Neat Image Noise Reduction
Photo Director: een mix van raw developer en photoshop (met mixbare layers en filters), voor zowel foto als video.
PhotoMatix Pro 6 vooral sterk in HDR en architectuur.
• …

Viewers & PS clonen met raw functionaliteiten (a-z)

Accu Raw (Apple store only)
Honeyview (pricewatch)
Irfanview kan met plugins ook RAW bestanden tonen, doch deze zijn nog in ‘onbewerkte’ toestand (een beetje dof dus) pricewatch: IrfanView v4.52.
• Corel PaintshopPro 2018 http://www.paintshoppro.com/nl/
• PhotoLine 20: https://www.pl32.com/index.php
XnView (status in software: pricewatch: XnView)
• …

TODO
• Samenvattingen apps verbeteren/updaten.
• inhoudelijk sterke reviews toevoegen / vergelijkingen

En laten we dan maar los gaan :9 !

moozzuzz wijzigde deze reactie 21-11-2019 09:19 (255%)
Reden: V1.083 updates in 2019-11

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
moozzuzz schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:33:
ON1 lanceert in october z'n 10e versie van Perfect Photo Suite. Als je nu PP9.5 besteld krijg je er een gratis update naar PP10 bovenop.
Je krijgt er gelijk een family license voor 5 computers bij. Zou je zo'n licentie als commercieel bedrijf ook kunnen gebruiken? Wel heel goedkoop zo :P

• moozzuzz
Het is inderdaad gevaarlijk om standaard-instellingen vd verschillende pakketten te vergelijken. Het is mss wel een interessant idee om een aantal raw-bestanden door verschillende tweakers (en verschillende software) "technisch" te laten nabewerken. Waarbij ik met technisch bedoel: niet creatief maar focus enkel op denoising, sharpening etc. Ik wil wel de RawTherapee bewerking voor me nemen.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:50
Dan wil ik Lightroom CC wel voor mijn rekening nemen en als het nodig is de rest ook wel ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:43:
[...]

Meh dat zijn de default settings, die zeggen niks :) Wel weet ik uit ervaring dat je met Lightroom een hoop meer kan bereiken dan dat en de chroma denoise een stuk beter is dan de competitie. Bij de rest zie je nog duidelijk kleurvlekken.
Nee, met Default + Chroma bedoel ik dat het de default settings zijn behalve voor Chroma-noise waar ik de naar mijn mening optimale instelling heb toegepast, om er achter te komen welke RAW converters voor mij afvallen. Want de denoise + sharpening is voor mij het fundament van de pipeline, en als die niet bevalt is het een gevalletje aap met gouden ring.

Zoals je ziet is Lightroom inderdaad de beste en Darktable de slechtste. De Luma-noise is voor deze vergelijking irrelevant. Maar je ziet niet nog duidelijk vlekken bij 'de rest'. Alleen bij Darktable. Vandaar mijn tweet, of ze de code van RawTherapee niet kunnen lenen, dat is het enige aspect waarin RT beter is.
quote:
Chiron schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:33:
Stond er verder nog iets van sharpening aan?
Ja, in Camera RAW staat standaard sharpening aan. Default settings. Maar sharpening komt na de denoise in de pipeline, dus is het irrelevant voor de vergelijking. Ik heb ze geloof ik ook iets lichter gemaakt.
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:06:
Het is inderdaad gevaarlijk om standaard-instellingen vd verschillende pakketten te vergelijken. Het is mss wel een interessant idee om een aantal raw-bestanden door verschillende tweakers (en verschillende software) "technisch" te laten nabewerken.
Maar deze vergelijking is ook puur subjectief en om voor mijn smaak de Chroma noise te vergelijken. Ik vind die (standaard) sharpening van Camera RAW / LR juist wel fijn. Ik heb ook expres een donkere plek in een donkere foto genomen waar dat waar ik me aan erger duidelijk zichtbaar is.
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:16:
Dan wil ik Lightroom CC wel voor mijn rekening nemen en als het nodig is de rest ook wel ;)
Ik zal de foto die ik gebruikt heb er even bijzoeken. Als iedereen dan dat zelfde hoofd met boek er uitsnijdt om hier te plakken dan kunnen we goed zien hoe leesbaar zijn boek is en of de kleur van zijn lippen ook weg is.

edit:

http://windowsremix.com/P1030654.rw2

Open ALL the RAW converters!

Redsandro wijzigde deze reactie 11-09-2015 17:45 (5%)

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Dat is snel, Capture One Pro 9 alweer:

quote:
NEW Processing Engine
NEW Adjustment tools
• Outstanding RAW Converter and Asset Manager
• Market leading Tethered Capture and Instant Review
• Customizable, timesaving workflow
• MAC and PC cross-platform
• Support for more than 400 cameras

An extra activation
Professional photographers require more flexibility for location work. Every Capture One Pro 9 licence now comes with 3 actviations instead of 2 - so you can activate the studio machine, location laptop and the back up laptop machine without the stress of shuffling activations.

Capture One Colors for DNG
Take advantage of the Capture One look. Read a converted DNG file as if it was the original RAW file. See release notes for more information.

Color Editor Interface
A classic, reloaded. Easier interaction and Includes a new mask from color selection feature.

Camera Battery Status Indicator
Instant overview of the power in the tethered camera from the toolbar.

Contrast Engine
Revised for even better image quality, color and contrast work in harmony to provide more natural transitions. Skin tones have never looked better.

Export Originals as EIP (Catalog)
The power of EIP is bought to the Catalog workflow. Export a RAW with its adjustments in a packed file for easy export and repurposing to retouchers or archive.

Flow and Airbrush Masking
Unleash the power of subtle masking to create natural looking adjustments.

Keyword and Libraries Tool
Organize, tag and find pictures easily with the new keywords feature.

Local Adjustment Curves
The power of curves adjustments can now be applied in a local adjustment mask.

Luma Curves (Scalable)
The power of contrast curves without the over saturation. Luma curves are also available as a local adjustment.

Rescaling Engine
The new down-sampling engine is designed to help those producing for web. Smaller images - higher quality.

Straight Line Brushing
Effective and easy masking for product and other objects with straight edges.

Youtube: Capture One Pro 9 Tutorials / Capture One Express 9 (For Sony) Tutorials

jesper86 wijzigde deze reactie 30-11-2015 15:31 (6%)

Nee er zitten geen sidecars in de catalog, de catalog bevat gewoon al de informatie. Die kan je dus backuppen, net als met Lightroom. Maar jij zegt Ik heb hem ingesteld op sidecar files, dus als die niet naast je foto's staan dan zullen ze wel bij het catalog bestand staan wherever je die hebt opgeslagen.

Ik heb/gebruik geen sidecars met C1, er staan alleen wat .comask bestanden ik het mapje Adjustments bij mijn catalog. Local Adjustments zullen dat zijn neem ik aan, waarom die apart staan weet ik niet.

jesper86 wijzigde deze reactie 30-12-2015 18:18 (4%)

• Ventieldopje
quote:
majic schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:39:
Ik heb in vergelijkingen over de jaren heen geen noemenswaardig verschil tussen bilinear en bicubic gezien, behalve dat in mijn optiek bilinear met name bij hele 'drukke' gebieden (gebladerte bijv, of golfjes, of haar) een grotere illusie van scherpte geeft [dan bicubic, aangezien lanczos niet in photoshop zit standaard en derhalve niet veel gebruikt wordt]. De illusie van scherpte komt omdat bilinear minder interpolatie toepast op dunne lijnen of hard-contrast gebieden, iets wat goed zichtbaar is als deze lijnen of gebieden ook nog eens maar een paar graden uit vertikaal of horizontaal staan, en wat daarom met name bij architectuur tot lichte pixelatie kan leiden.

Bilinear reageert verder net iets beter op sharpening dan bicubic is mijn indruk, wederom door die imperfecte weergave. Écht detail zal je er niet mee winnen, maar uiteindelijk is het enige wat telt als mensen een seconde naar je online plaatje kijken de suggestie van scherpte. Zij weten tenslotte niet dat dat ene blaadje of haartje net verkeerd geinterpoleerd is en eigenlijk een andere tint behoort te hebben.

Overigens heb ik het niet over bicubic sharper van photoshop - dat is simpelweg bicubic smoother met een unsharp mask (niet eens smart sharpen). Geeft dan ook lelijke halo's, helemaal als mensen er nog eens overheen gaan sharpenen (wat dus vrijwel altijd plaats zal vinden bij standaard intstellingen).

Unsharpmask gebruik ik als mijn fotos technisch niet in orde zijn - te wijd open geschoten, net ff te veel bewegingsonscherpte. En dan eigenlijk vrijwel alleen voor prints, en soms voor web-fotos maar dan moet ik het wel heel erg verprutst hebben (met 24 megapixel cameras zijn zelfs onscherpe plaatjes ivm diffractie of juist te wijd open schieten eigenlijk altijd prima op fhd of lager).

Enfin, je comments op de fotos had ik wel verwacht - ik ben zelf nou eenmaal een aanhanger van "analoge/traditionele" look en verscherping en ruisreductie zijn daar geen onderdeel van. We agree to disagree :)
Nja agree to disagree, het zijn geen foto's die baat hebben bij sharpening, behalve bij noise reduction. Vandaar mijn meen ik toch terechte opmerking en het feit dat je zelf weinig sharpening toepast. Dat is niet erg maar ik vind wel dat je het allemaal wel heel makkelijk bagatelliseert alsof het weinig uit zou maken.

Overigens een interessant artikel met een vergelijking tussen verschillende algoritmen: http://www.cambridgeincol.../image-resize-for-web.htm.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• leendertv
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17-02 20:08
Op deze pagina is een eerste build van Darktable 2.0 voor Windows te downloaden: http://www.partha.com/

Wat mij betreft het beste Open source/gratis alternatief voor Lightroom.

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

• gertjuhh
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-10-2019
Darktable maakt gebruikt van lensfun.
Als je lens daar (en hier) niet ondersteund wordt, kan je zelf enkele foto's insturen en dan maken ze daar (een) correctie profiel(en) van.

Het kan echter ook voorkomen dat je lens al wel ondersteuning heeft binnen lensfun, maar dat je geïnstalleerde versie outdated is.
Ubuntu bijvoorbeeld loopt redelijk achter, 15.10 maakt nog gebruik van lensfun 0.2.8 (uit m'n hoofd).
Daar wordt echter wel aan gewerkt en hopelijk krijgt Ubuntu 16.04 standaard lensfun 0.3.1 mee.

Vanaf versie 0.3.0 is ook het beheer van de database versie van lensfun aangepast waardoor profielen beter up to date gehouden kunnen worden.

Ook met oudere versies is het echter mogelijk om de lensfun database te updaten los van de lensfun package zelf.
Maar als ik met niet vergis is dit dus niet meer nodig vanaf versie 0.3,0.

• gertjuhh
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-10-2019
geert@robin:~$ sudo aptitude show liblensfun-data 
Package: liblensfun-data                 
State: installed
Automatically installed: yes
Version: 0.2.8-2
Priority: extra
Section: universe/libs
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Architecture: all
Uncompressed Size: 904 k
Description: Lens Correction library - Data

Homepage: http://lensfun.sourceforge.net

Volgens mij heb ik toen deze pagina aangehouden en was het toen snel gepiept.

geert@robin:~$ ll .local/share/lensfun/
total 1896
drwxrwxr-x  2 geert geert   4096 nov 13 15:37 ./
drwx------ 25 geert geert   4096 feb 12 17:27 ../
-rw-r--r--  1 geert geert   2864 nov 12 10:53 6x6.xml
-rw-r--r--  1 geert geert   1876 nov 12 10:53 actioncams.xml
-rw-r--r--  1 geert geert 138141 nov 12 10:53 compact-canon.xml
-rw-r--r--  1 geert geert   6584 nov 12 10:53 compact-casio.xml
-rw-r--r--  1 geert geert  46870 nov 12 10:53 compact-fujifilm.xml
-rw-r--r--  1 geert geert   1698 nov 12 10:53 compact-kodak.xml
-rw-r--r--  1 geert geert  12868 nov 12 10:53 compact-konica-minolta.xml
...

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:02
Capture One heeft een update naar v9.1:

http://petapixel.com/2016...ders-rotatable-live-view/

En daarbij komt dat als je ooit een keer een trial gedraaid hebt van C1, de teller is gereset, dus iedereen kan v9.1 weer triallen voor 30 dagen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Condor70 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Inderdaad, de D5200 corrigeert alleen voor Nikon lenzen.

Naar ik begrijp kan kleurschifting in RAW een stuk beter gecorrigeerd worden dan in JPG (waar de kleurinformatie 2x zo sterk gecomprimeerd wordt dan de helderheid).

De Tamron 18-270mm heeft echt storend veel vertekening en kleurschifting, dus ik wil toch eigenlijk wel RAW fotograferen en dan een batchbewerking in software doen. En aangezien de bron RAW is zal ik dus ook de ruisonderdrukking in software moeten doen.

Ik weet al dat Lightroom, Capture One, DxO OpticsPro en SilkyPix deze camera/lens combinatie ondersteunen. Misschien een of meer van de andere alternatieven ook wel.

Ik zal de trial van Lightroom 6 eens installeren en kijken of het bevalt.
Je kan ook eens kijken naar Affinity Photo (https://affinity.serif.com/en-gb/photo/).
Nu nog alleen voor de Mac, maar ze zijn bezig met een Windows variant :)

Fujifilm X-T2 || 16mm f1.4 || 35mm f/2 // Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
Volgens mij heb ik het vinkje voor opencl in C1 op 'auto' staan, maar ik kan weinig over de performance zeggen aangezien ie de iris graphics van mijn macbook pro gebruikt, en dat is geen hoogvlieger. Voor mijn gevoel is er qua snelheid in ieder geval weinig verschil of ik die optie aan of uit zet.

Ik denk dat het wel aardig kan schelen als je een goeie snelle opencl kaart hebt. Dat wordt voor mij persoonlijk nog een projectje voor de toekomst, een dedicated desktop computer.

ON1 gaat trouwens een nieuwe RAW editor lanceren:

https://www.on1.com/apps/photo-raw/

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:18
Corel heeft Aftershot Pro 3 geïntroduceerd. Er zitten een paar aardige features in het programma (lens- en camera-profielen kun je toevoegen/updaten zonder een nieuwe versie van het programma te moeten installeren, en hoewel het programma gebruik maakt van een catalogus, kun je ook foto's converteren zonder ze in de catalogus te importeren).

Ze claimen dat het tot 4x sneller is dan Lightroom - leuk natuurlijk maar het belangrijkste is de kwaliteit van de conversies die je ermee maakt. Er wordt weinig of niks gemeld over de RAW-processing engine, dus ik neem aan dat die min of meer hetzelfde is als voorheen. Heeft iemand ervaring met eerdere versies van Aftershot Pro?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online
quote:
mrc4nl schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:10:
Ik gebruik sinds een aantal weken Capture one in plaats van lightroom. op zich een fijn programma, maar èèn ding vind ik erg irritant: CO doet niet aan ontdubbeling/overschrijven.
[...] importeert ie ook nog eens de originele bestanden die ik al had, en zet ie er een nummer achter. (dubbele schijfruimte in gebruik jeuh :/ )
en dan met exporteren vertikt CO het ook om bestanden te overschijven, als ik een export doe en ik ie dat er nog een kleine aanpassing nodig us, dan moet ik eerst de oude moeten verwijderen en daarna pas weer exporteren.
Voor jou een irritatie (bij export), maar voor anderen juist erg bruikbaar als er verschillende bewerkingsvarianten van een RAW bestand gemaakt worden, die in een batch tegelijk verwerkt worden. jeuh :P
En voor weer anderen ook een geluk tegen het per ongeluk overschrijven (import/export).
Het importeren doe ik zelf handmatig, dus weet ik wat er al binnengehaald is.
Het blijft lastig iedereen tevreden te houden. Er moeten keuzes gemaakt worden en wat mij betreft is dit een wijze keuze.

Fireshade wijzigde deze reactie 06-06-2016 09:56 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online
Aperture gebruikers die overwegen CaptureOne te testen of daarnaar over te stappen, kunnen deze gratis pdf misschien gebruiken:
http://www.rockynook.com/making-the-move-to-capture-one-pro/
(via: http://blog.phaseone.com/...erture-capture-one-pro-9/)
Ook voor Lightroom gebruikers overigens :)
Daarin wordt uitgelegd hoe je libaries kan importeren/exporteren. Testcases doen met test libraries, waar op te letten bij o.a. edits, e.d.

Fireshade wijzigde deze reactie 06-06-2016 10:22 (24%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chiron
quote:
mrc4nl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:00:
[...]

bij lightroom kon ik nog kiezen wat voor actie ik wilde als een bestandsraam al bestond bij export. Automatish overschrijven of omnummeren, het beste van twee werelden ;)

En ikzelf importeer nooit een heel kaartje tegelijk. ik zocht daar een specefieke foto's in een bos tussen een stuk of duidend bosfoto's die ik al had. Dat is zoeken als je de datum niet meer weet.
Ik denk dat het dan ook aan een andere workflow ligt. Als ik klaar ben met een shoot dan importeer ik het hele kaartje in een keer, en dan liefst zo snel mogelijk ook (zodat alle foto's meteen naar de backup kunnen). Voordat ik aan een nieuwe shoot begin en een kaartje weer in de camera duw formatteer ik hem eerst voordat ik ga schieten.

Mijn persoonlijke ervaring met foto's laten staan op kaartjes is dat het heel veel gezeik achteraf oplevert, en onzekerheid (had ik die foto nou wel, of niet geimport?).

• koornee
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 13:46
Voor de mensen die nog niet zijn overgestapt op Capture One, ze hebben nu een kortingsactie lopen:
quote:
1) At Phase One on-line store click “Add to cart” to purchase Capture One Pro 9.
2) At Check Out page enter this special code AMBC1BLOG_PROMO, select “USE VOUCHER” and you will immediately gain 25% discount.
:)

“Your post-production ends when you press the shutter.” I like that sentence. | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Ventieldopje
quote:
Redsandro schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:04:
[...]

Ik zou het doen als ze een Linux versie hadden. :|
Voor linux heb je weinig keus helaas maar After Shot Pro zou ook wel goed moeten zijn (was voorheen Bibble): http://www.aftershotpro.c...aftershot/pro/#tech-specs

www.maartendeboer.net

• Redsandro
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:39:
[...]

Voor linux heb je weinig keus helaas maar After Shot Pro zou ook wel goed moeten zijn (was voorheen Bibble): http://www.aftershotpro.c...aftershot/pro/#tech-specs
Die heb ik al (gekocht vorig jaar), maar het heeft verschrikkelijke haast all or nothing noise reduction, en het ziet er niet uit in linux op een UHD scherm.

Ik vind het de meerprijs t.o.v. (gratis) DarkTable niet waard.

Maar goed, ik heb dus een licentie en doe er niks mee. :P

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-02 14:57
quote:
koornee schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:51:
Voor de mensen die nog niet zijn overgestapt op Capture One, ze hebben nu een kortingsactie lopen:

[...]

:)
Deze code werkte vandaag in elk geval niet meer. Voor 10% korting kun je deze gebruiken:

AMBQUENTIN

• Fireshade
  • Niet online
Voor degenen die CaptureOne 8.3.4 of eerder gebruiken, LET OP:
De Windows 10 Anniversary Update breekt de werking van dit programma.
8.3.5 bevat een fix.

CaptureOne v9 werkt dus wel met de W10 Anniversary Update.

Fireshade wijzigde deze reactie 27-09-2016 22:40 (46%)

• Fireshade
  • Niet online
Voor de CaptureOne gebruikers zijn een vijftal Film Styles hier gratis te downloaden:
http://captureonestyles.com/try-five-styles-for-free/
Deze 'filters' bootsen de volgende analoge films na:
- PL PX-70
- Kodak P3200 TMAX
- Ilford XP 2 Super 400
- Kodak Ektachrome Mid-1970
- Fuji Provia 400X

Meer info (o.a. compatibiliteit) over hun Film Styles: http://captureonestyles.com/extended-set/
Moet zeggen dat die film grain er wel erg goed uitziet.

Fireshade wijzigde deze reactie 12-10-2016 22:32 (9%)

• Fireshade
  • Niet online
Dit is ook nog een alternatieve RAW converter: Afinity Photo.
Vanouds voor OSX, maar nu is er ook een beta voor Windows:
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/windows/
Misschien leuk om uit te proberen.

Qua workflow lijkt het veel op Photoshop (met layers e.d.) - zo had Lightroom er uit moeten zien voor Adobe's klanten... nu zitten veel professionele Lightroom gebruikers nog steeds te switchen tussen LR en PS. Adobe moet dan 2 programma's slijten ipv 1 - ow wacht, misschien is het daarom :P

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 01-02 10:39
Als het goed is krijg ik vandaag de pre-release download link van On1 RAW. Ben heel erg benieuwd naar deze software. het LIJKT of ik hiermee mijn LR en PS abonnement kan opzeggen :)

www.mariovisser.com

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20-02 12:01
quote:
Mavi86 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:24:
Als het goed is krijg ik vandaag de pre-release download link van On1 RAW. Ben heel erg benieuwd naar deze software. het LIJKT of ik hiermee mijn LR en PS abonnement kan opzeggen :)
Het is geen vervanging van Lightroom wat betreft het organiseren van foto's. Je kunt het beter vergelijken met bijvoorbeeld Adobe Bridge qua mogelijkheden op dat vlak.

• moozzuzz
C1 10 is nu uit.
- Phase One website
- Biased review
- Press release
Koop C1 steeds met een voucher-discount code van 10-15%!

• koornee
  • Laatst online: 18-02 13:46
Kort overzicht wat er nieuw is in Capture One 10:

http://captureoneblog.com/capture-one-10/
Veel nieuwe/handige dingetjes dus.

Tevens 10% korting met de code AMBC1BLOG

By the way, all the users who have purchased Capture One 9 in November would automatically receive a license for the 10-th version.

koornee wijzigde deze reactie 01-12-2016 11:39 (7%)

“Your post-production ends when you press the shutter.” I like that sentence. | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Fireshade
  • Niet online
quote:
moozzuzz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:11:
C1 10 is nu uit.
- Phase One website
- Biased review
- Press release
Koop C1 steeds met een voucher-discount code van 10-15%!
Best grappig dat tethered shooting waarbij je je camera vanuit de computer kan bedienen.
Wel stoer die Tangent ondersteuning :D

Er is weer veel functionaliteit bijgekomen. Voor de hobby RAW-developer misschien wel wat overkill, maar voor de professional een weer grotere speeltuin.
Het belangrijkste voor mij is dat hij weer nog sneller is :D

Fireshade wijzigde deze reactie 06-12-2016 17:14 (3%)

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Fireshade schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:12:
[...]

Best grappig dat tethered shooting waarbij je je camera vanuit de computer kan bedienen.
Wel stoer die Tangent ondersteuning :D
[afbeelding]

Er is weer veel functionaliteit bijgekomen. Voor de hobby RAW-developer misschien wel wat overkill, maar voor de professional een weer grotere speeltuin.
Het belangrijkste voor mij is dat hij weer nog sneller is :D
die tethered shooting support met bediening zat al in C1 versie 9, en misschien nog wel eerdere versies.

enige verschil met 10 is dat er nu support is voor stacking ( voor welke camera's die dat dan ook mogen ondersteunen)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Gisteren Capture One 10 trial gedownload en eens wat foto's gaan bewerken. Vind het tot op heden nog bijzonder complex t.o.v. het intuïtieve van Lightroom.

Ook catalogus beheer etc.ben ik nog niet over uit. Maar goed, 1 dag.... eerst langer mee spelen.

Heb zondag aanstaande een shoot en ga die shoot in zijn geheel in Capture One bewerken, zodat ik een totale workflow kan proberen.

• Ventieldopje
quote:
PdeBie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:41:
Gisteren Capture One 10 trial gedownload en eens wat foto's gaan bewerken. Vind het tot op heden nog bijzonder complex t.o.v. het intuïtieve van Lightroom.

Ook catalogus beheer etc.ben ik nog niet over uit. Maar goed, 1 dag.... eerst langer mee spelen.

Heb zondag aanstaande een shoot en ga die shoot in zijn geheel in Capture One bewerken, zodat ik een totale workflow kan proberen.
Het beste kun je de hele Lightroom workflow uit je hoofd zetten en eens tutorials gaan kijken hoe andere mensen met C1 werken. Mijn ervaring is dat het een wereld van verschil is maar lang niet voor iedereen / soort werk geschikt. Lightroom mag dan wel af en toe een draak van een programma zijn maar de workflow vind ik heerlijk.

C1 heeft ook heerlijke snufjes maar vond ik vooralsnog alleen fijn voor portretten, iets waar je langer de tijd voor kan nemen en ook met een relatief kleine selectie kan werken.

www.maartendeboer.net

• Chiron
C1 heeft een compleet andere workflow idd. Het heeft meer raakvlakken met hoe Aperture inelkaar zat qua GUI.

Het helpt ook als je niet meer vanuit de software denkt, maar bij een foto eerst op een rijtje zet wat je er aan wil verspijkeren, en aan de hand daarvan de tools erbij zoekt.

Het handige van C1 is dat als je bepaalde modules/tools in een vast stramien gebruikt, je die heel handig in een eigen tabje kan zetten. C1 is heel erg flexibel met de indeling van de GUI, je kan alles precies zo indelen als je zelf wil, en bijvoorbeeld tools in zijn geheel verbergen die je niet gebruikt; in tegenstelling tot Lightroom.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Toch nog maar eens C1Pro 10 gedownload en wat aan het testen begonnen.

De snelheid is in ieder geval dik in orde! d:)b
In eerste instantie dacht ik dat het niet zoveel uitmaakte qua conversiesnelheid versus ViewNX-2. Een testrun met 30 x D800E NEF files converteren naar 8bits TIFF (ieder ruim 100Mb per stuk) duurde ongeveer 2 minuten (wel ietsje sneller dan ViewNX-2)
Maar als ik de OpenCl Processing optie aanzet, ging het ineens een stuk rapper; slechts 18 seconden voor dezelfde actie. En dat vond ik wel opmerkelijk.
En tijdens de conversieslag zonder OpenCL optie voor Processing geactiveerd, zag ik de CPU belasting redelijk omhoog schieten. Maar met de OpenCL optie voor Processing aan, geen hoge CPU belasting en wordt het blijkbaar (veel sneller) door de GPUs afgehandeld.

Nog even als onwetenschappelijk >:) vergelijk, een testrun met 150 NEF files
  • Met OpenCL optie aan: CPU load varieert tussen de 20-65%, temperatuur <60graden en lang niet alle cores draaien op volle kloksnelheid. GPU temperatuur loopt op tot 75-85 graden en de fans van de R9 270 gaan wat sneller draaien.
  • Zonder OpenCl optie aan: CPU load naar 100%, CPU temperatuur richting de 70-75 graden. Alle cores op volle snelheid. GPU's blijven koel op 50 graden en de fans draaien amper hoorbaar.
De s/w; OS + C1Pro + swapping staan op SSDs, de NEF files en de TIFF output files op een HDD.

Ik zal ook eens een testrun doen waarbij de NEF files van/naar SSD worden geschreven. Kijken of het dan nog sneller gaat.

En, ook niet onbelangrijk, gedurende al dit testen, zwaar belasten, honderden Mbs aan files heen en weer slepen, converteren, etc. geen enkele crash of anderszins foutmelding! (digiKam crashte bij mij al heel snel en ViewNX-2 heeft ook soms moeite om grote aantallen bestanden in 1 run te converteren)
Nu nog wennen aan de UI. En nog maar eens goed vergelijken of de RAW conversie me net zo goed bevalt als die van ViewNX-2. Wel jammer dat er toch weer een catalog mechanisme is en dat je eerst alles moet importeren/cataloggen... :|

En dan bekijken of me dat het geld waard is...

Mooie Plaatjes   

• kdbruin
Wel wat gespeeld met de nieuwe ON1 Photo Raw maar de kwaliteit van de RAW conversie ten opzichte van Capture One Pro is toch wel minder, vooral met m'n Fuji X-T1 foto's. Verder werkt het allemaal wel wat prettiger dan ON1 Photo 10 doordat alles beter geïntegreerd is. Snelheid is ook wel OK, nog geen extreme dingen gedaan.

Ik gebruik het nu voornamelijk als post-processing nadat ik de boel op orde heb gemaakt in C1Pro. Veel zaken die ik vroeger met Photoshop deed, doe ik nu met bijvoorbeeld ON1, Nik, Photomatix, Aurora HDR, of zelfs Affinity Photo.

• moozzuzz
• Capture One Pro 10.0.1
• DarkTable 2.2.2 staat online.
• DxO zit blijkbaar al op release 11.3.1
• Phocus 3.1.3 is nu te downloaden
• Iridient komt op 3.1.3 uit.
• Raw Therapee 5.0 is nu beschikbaar voor Windows, Mac (en meerdere Linux distribs)
quote:
New RT 5.0 features

• Wavelets tool.
• Retinex tool.
• Monitor profile and rendering intent support.
• Print soft-proofing support.
• Automatic chroma noise reduction, manual luminance noise reduction using sliders and curves.
• The "Inspect" tab in the File Browser lets you see a 100% preview of the image whose thumbnail your mouse cursor hovers over, which is either the largest JPEG image embedded in the raw file or the image itself when hovering over non-raw images.
• The curve pipette allows you to pick the right point of a curve by clicking in the preview, and input/output values so that you can set the desired output value for a given input value.
• Post-resize sharpening, to give your photos that subtle crispness after resizing them.
• Dual-illuminant DCP support with curves, base tables, look tables and baseline exposure.
• New exposure tone curve modes "Luminance" and "Perceptual".
• Queue processing will stop if an error is encountered while saving, e.g. if you run out of disk space.
• The Contrast by Detail Levels tool received the "Process Locate Before/After Black-and-White" option.
• Rec. 2020 ICC profile added.
• The Navigator can show RGB, HSV and L*a*b* values in a range of 0-255, 0-1 or %.
• The Lockable Color Picker allows you to place multiple sample points over the preview to measure colors and see them change in real time as you manipulate the image. They support the same ranges as the Navigator.
• Grayscale JPEG and TIFF images are now supported.
• 32-bit TIFF files are supported.

In addition to these new features, RawTherapee received over two years worth of amazing speedups, code cleanups and bug fixes, making it faster and more stable than ever before!
Spijtig dat Tweakers deze software weigert op te nemen in de meuktracker :( :X

• ehtweak
  • Niet online
In navolging van de vorige test met C1Pro: ehtweak in "Het grote alternatieve raw-converters topic"

Ik dacht, laat ik RawTherapee nog eens een keertje testen. (m'n vorige ervaring dateert van een 4.x versie)
Zo gezegd, zo gedaan. De verse 5.0 versie gedownload, geïnstalleerd en eens ff bekeken.

Wow; wat een opties! d:)b
Wow, wat een opties... :-(

Het eerste wat me opvalt, hoe lastig het is om wat standaard omzettingen te doen van een NEF (RAW) file naar een TIFF. Je verdrinkt echt in alle opties en mogelijkheden. Ook de filebrowser is veels te 'anders' dan die van het OS (in mijn geval Windows), zeker als je b.v. een subdir wilt selecteren en/of aanmaken om je bestanden te saven, na de conversie. Dat kostte me gewoon veels te veel zoekwerk.
En qua snelheid is het net zo traag/snel als het b.v. het aloude ViewNX2. C1Pro is echt beduidend rapper en niet zo'n klein beetje ook! :Y

Vervolgens, na het nodige puzzelwerk van hoe en wat, een testrun met wederom 150 NEFs files gestart om die te converteren naar TIFF. Na enige minuten runtijd (m.a.w. veels te lang :-( ) crashed RawTherapee.
Meer dan ca. 60 files in één run converteren lukt gewoon niet. Paar keer geprobeerd; blijft crashen.
(wat dat betreft van hetzelfde laken een pak, net als bij digiKam, die ook crashed)

Een gecombineerde RawTherapee/.NET runtime error in liblcms2-2.dll en DllHost.exe

M.a.w. ook deze alternatieve RAW converter valt af. Jammer. :|

Vervolgens met diezelfde set van 150 NEF files C1Pro (in de tussentijd geupdate naar 10.0.1) een conversierun gedraaid en die is na 5 minuten klaar met het converteren van 150 NEF files (ca. 50Mb/stuk) naar 8 bits TIFFs (van ca. 106Mb/stuk).

Als ik kijk hoeveel NEF --> TIFF file conversies RawTherapee doet, voordat 'ie crashed (!), versus de tijd die C1Pro daarvoor benodigd, zit daar ruwweg een factor 2,5 tussen. In het voordeel van C1Pro.

Mooie Plaatjes   

• Ventieldopje
Om even terug te komen op de meuktracker, ik zie dat Darktable er in staat nu ;)

www.maartendeboer.net

• letatcest
  • Laatst online: 17:28

letatcest

Kidult

Trouwens, ik kwam via een reactie op Darktable van een tijdje terug op een site terecht met sowieso veel interessante info rond open source fotobewerking. Niet allemaal raw-converters natuurlijk, maar erg handig als naslag:

https://pixls.us/

Schreef Cryptovaluta voor dummies | eBook-versie (Nieuw!)

• baslab
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
NIMIC schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:53:
Het was hier een tijdje heel druk met berichten over ON1 Photo RAW.
Nu het echt uit is valt het een beetje stil.

Heeft iemand het al geprobeerd? Wat vinden jullie ervan.
Ik ken iemand die het gebruikt als opvolger van Aperture op een Mac. Hij is wel enthousiast.
Met name over het feit dat er geen probleem meer is met de catalogus. Die werd te groot en onhandelbaar met Apterture.
Ben ON1 ook aan het proberen. Werkt prettig.
Grootste min punt is het ontbreken van lens correctie. De aarde is dus echt rond! Vooral merkbaar bij groothoek. Dit kan je wel aanpassen met Transform: Curve. Maar dit heeft ook andere gevolgen voor de afbeelding. Het staat wel op hun programma om toe te voegen.
Voor mij is het progamma hierdoor nu onbruikbaar.

Ander alternatief is Luminar van Macphun. De fotobewerking spreekt mij nog wat meer aan. Heeft de TouchBar van de nieuwe MacBook goed werkbaar geïntegreerd.
Grote min punt bij dit programma is het ontbreken van een catalogus/library maakt het eigenlijk tot een onwerkbare workflow. Ook hierbij; staat op de roadmap om toe te voegen.

Ik heb nu nog (steeds) niet echt een goede vervanger voor Aperture.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

• Ventieldopje
quote:
moozzuzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:59:
[...]

Blijkbaar al eventjes (sinds 2.0.2), bedankt om me te motiveren :). Phocus, DxO en RT ook gesubmit nu :+.

Uit de comments leer ik dat T.net er een product van moet maken om version history van bij te kunnen houden, dus dat ook gevraagd voor de overige pakketten.Blijkbaar krijgen de 2.2.x versies de tag DarkTable niet meer mee (wel de link naar het product).
Specifieke dingen over de meuktracker kun je beter in Pricewatch plaatsen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:11

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

DxO Optics Pro 11 is t/m 2 april in de aanbieding van €129 voor €99, Elite edition van €199 voor €149.

https://shop.dxo.com/us/photo-software/dxo-opticspro

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online
quote:
moozzuzz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:21:
Het zou een award gekregen hebben van PCmag (van welke waarde dat ook moge zijn) en nu in de valentijdskorting: PhotoDirector 8
Verwerkt ook video, zie ik.
Qua mogelijkheden lijkt het op een mix van raw developer en photoshop (met mixbare layers en filters), voor zowel foto als video.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Wat vindt men van Affinity Photo?

Ik heb het nog steeds niet geprobeerd. Maar inmiddels is mijn CC abbonnement verlopen. Zal deze lente eens aan de slag gaan met Affinity Photo. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• moozzuzz
Een gratis webinar rond C1 van Pratik Naik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04-02 19:38
quote:
PdeBie schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:50:
[...]

Kan je een voorbeeldje geven? Ik ben wel benieuwd
Yep. Hier twee voorbeelden:

DxO OpticsPro 11
Lightroom 6.10

*lukt me niet om afbeeldingen in de post te laden, dus klik op de links voor volledige versie.

Relatief weinig bewerking op deze foto's, maar de DxO versie geeft wat meer pop bij de boten en wat meer micro contrast door het hele plaatje, en het haalt ook wat meer detail uit de lucht. De LR versie, daarentegen, geeft wat meer pop in het water, maar iets minder detail door het hele plaatje heen.

En de ruis reductie engine van DxO is één van de beste die er is, alsmede de lens- en cameraprofielen die ze gebruiken (waarschijnlijk door alle camera's die ze testen).

Anyway, ik ben er een fan van geworden en gebruik 't samen met LR (LR primair voor catalogus beheer). LR heeft bepaalde tools die DxO niet heeft, zoals plaatselijke bewerking, maar ik doe dat zelden en voor die paar foto's in m'n collectie waar ik het meeste uit wil halen schakel ik over naar DxO. Het is zelfs eenvoudig te integreren in je LR workflow dmv een meegeleverde plugin.

Sakete wijzigde deze reactie 25-04-2017 06:14 (12%)

Gallery

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:37
quote:
SnoeiKoei schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:46:
DxO Optics Pro 11 is t/m 2 april in de aanbieding van €129 voor €99, Elite edition van €199 voor €149.

https://shop.dxo.com/us/photo-software/dxo-opticspro
Voor degenen die niet per sé de nieuwste versie hoeven te hebben:
Versie 9 is tot 30 juni GRATIS te verkrijgen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sakete
quote:
nobleone schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:22:
[...]

Voor degenen die niet per sé de nieuwste versie hoeven te hebben:
Versie 9 is tot 30 juni GRATIS te verkrijgen!
Hou er wel rekening mee dat de output van DxO 11 veel beter is dan van DxO 9. De RAW engine is echt significant verbeterd.

Gallery

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sakete
quote:
PdeBie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:23:
[...]

Maar je kan wel alvast een feeling van het product krijgen. Voor hetzelfde vind je de bediening hemels t.o.v. Lightroom (of welk programma dan ook) en is dat al een reden om DxO 11 aan te schaffen :)
DxO 11 voelt een stuk sneller aan dan DxO 9. Dat gezegd hebbende, de workflow van LR is fantastisch en daar kan DxO niet aan tippen. Ik gebruik het ook puur en alleen om een foto to bewerken, niet om mijn hele collectie te beheren. Ik gebruik ze dus allebei (LR + DxO).

Capture One is een vollediger alternatief voor LR. DxO is meer complementair.

En je kan overigens gewoon een Trial downloaden van DxO 11 voor 30 dagen.

Sakete wijzigde deze reactie 25-04-2017 17:00 (5%)

Gallery

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik ben om.

Trial van Photo Mechanic geprobeerd voor het uitzoeken van mijn foto's, wat gaat dat snel! Waar je in LR soms enkele seconden moet wachten voordat de foto geladen is, vlieg je er met Photo Mechanic doorheen.

Kost wat, maar weet nu al dat het mij een hoop ergernissen gaat besparen. Dat vind ik het geld wel waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
Echt he, in het begin denk je wtf zoveel geld voor zo'n ogenschijnlijk simpel programmatje.. maar het is het geld dubbel en dwars waard. Niet voor niets dat heel veel pro (sport) fotografen ermee werken.

Wacht maar totdat je de ingest functie eenmaal door hebt met auto rename en iptc fields (metatags) :P

En via de sidecar files kan je in LR gewoon de ratings blijven zien: https://photography.tutsp...mage-reviewing--cms-26578

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
quote:
Capture One Pro 10.1 offers new key features and general improvements to make your workflow even more satisfying.

New in this release:
Enhanced Styles workflow
Improved PSD Support
Improved Fuji X-Trans support
Temporary reset of adjustments
Vectorscope Color Wheels Layout
Tokenized watermarking
Apple Script Enhancements (Mac only)
Graphics Acceleration (OpenCL) improvements
New camera and lens support
https://www.phaseone.com/C1/WhatsNewLP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moozzuzz
Een enthousiaste review van ACDsee 10 (win only).

en:
quote:
Priced at just $6.90/month or $69/year, ACDSee is very affordable, especially for what it offers. You get the equivalent of about two or three apps in one for that price. Saying it’s worth its price wouldn’t be fair. It’s much more than worth its price. If you're not a fan of subscription models, you can also purchase ACDSee Ultimate 10's MSRP with a one time cost of $149.99 (although it's discounted for only $79.95 until May 16, 2017.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Dat ziet er ook heel aantrekkelijk uit.

Hier een inside look:

Mis alleen een stukje over lens en camera profielen. Maar daarover heb ik al een vraag gesteld onder de video. Ben benieuwd of ik reactie krijg.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
SnoeiKoei schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:40:
[...]

Heb je het dan over redelijk exotische lenzen of valt dat mee?

Hoe goed is de noise reduction in ACDSee?
Nee, totaal niet. Een Tamron 35mm 1.8 VC en een Tamron 90mm 2.8 VC. Als reactie kreeg ik echter dat Tamron geen profielen uitgeeft en dat ik ze zelf na moet zien te bootsen. In Lightroom heb ik echter wel kant-en-klare profielen. Ik weet alleen natuurlijk niet of die van Tamron afkomen of dat Adobe die heeft gemaakt.

Noise Reduction heb ik (nog) niet getest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
http://rawtherapee.com/blog/rawtherapee-5.1-released

New Features
•Pentax Pixel Shift support, to automatically combine sub-images from a Pentax Pixel Shift raw file into one high quality image, with support for automatic motion detection and masking.
•Support for processing any sub-image from raw formats which support multiple images. Currently up to 4 sub-images supported.
•Dynamic Profile Creator to automatically generate per-image custom processing profiles by merging existing processing profiles based on image metadata (Exif).
•New command-line executable "rawtherapee-cli(.exe)" to reduce startup time for command-line operations.
•HaldCLUT paths are now relative to the HaldCLUT folder as set in Preferences. This enables you to share PP3 files easier.
•Auto White Balance now has a Temperature Bias, letting you make the automatic temperature warmer or cooler.
•LCP correction works for raw and non-raw files.
•LCP distortion correction support for fisheye lenses.
•Certain tools are now hidden or disabled if the loaded image does not support them, e.g. the tools in the Raw tab are disabled when working with a non-raw file.
•Improved fit-to-window zoom functionality of the main preview in the Editor tab.
•New Fast Export option to downscale the image before processing, to increase speed.
•Custom crop ratio.
•Automatic monitor profile detection also in Linux.
•Lens information support added for Panasonic cameras.
•Support for lossy DNG files.
•Support for compressed Fujifilm Bayer raw files.
•Support for compressed X-Trans raw files.
•Support for Sigma sd Quattro DNG raw files.
•Added DCP profiles for accurate color for: ◦FUJIFILM X100S
◦LG Mobile LG-H815 (LG G4)
◦NIKON D300
◦NIKON D300
◦NIKON D5600
◦NIKON D80
◦NIKON D810
◦OLYMPUS E-M1MarkII
◦Panasonic DMC-GX85

ook gemeld in de meuktracker... alhoewel het weer afwachten wordt of de redactie van tweakers het belieft om deze software te vermelden... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
RT 5.1 verwerkt compressed x-trans rafs trouwens prima zo op het eerste gezicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nieuwe(re) versies van Nikon ViewNX-i (1.2.7) en Capture NX-D (1.4.5):
http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/sw/94.html
zowel Win als Mac versies.

o.a. support voor de D7500 en wat bugfixes.

Capture NX-D

Changes from Version 1.4.3 to 1.4.5

• Added support for the D7500.
• Added support for Picture Control > Auto.
• Changed the Crop tool 11:7 crop to 10:7.
• Improved thumbnail display quality for JPEG images that contain only small thumbnails.

Fixed the following issues:
- White would print as light grey when Use this profile when printing was selected for Color Management > Printer Profile.
- Capture NX-D would quit unexpectedly if the Retouch Brush tool was displayed in full-screen view.

Camera Control Pro 2

Changes from Version 2.24.0 to 2.25.0

• Picture Control Utility 2 can now be launched from a Picture Control > Edit button in the Image Processing panel.

ViewNX-i

Changes from Versions 1.2.4/1.2.5 to Version 1.2.7

• Added support for Picture Control > Auto.

Fixed the following issues:
- Facebook login could not be used.
- Images modified using Exposure compensation or White balance with On selected for Auto Red-Eye would sometimes not display correctly.

Picture Control Utility 2

Changes from Version 2.2.2 to 2.3.0

• With the release of Camera Control Pro 2 version 2.25.0, Picture Control Utility 2 can now be launched using the Edit button next to Picture Control in the Camera Control Pro 2 Image Processing panel.

En ja, ik heb het ook gemeld via de meuktracker; maar daar weet je nooit of het wordt meegenomen in het downloadoverzicht... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• moozzuzz
quote:
ehtweak schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:19:
Nieuwe(re) versies van Nikon ViewNX-i (1.2.7) en Capture NX-D (1.4.5):
Nikon heeft nu:
Capture NX 2 - v2.4.7 - released 2014/04/15: abbandoned
ViewNX 2 - Ver. 2.10.3 - released 2015/01/20: abbandoned
Capture NX-D - v1.4.5 - updated 2017/05/30: image editor
ViewNX-i - v1.2.7 - updated 2017/05/30: transfer & view
• Een bundel van Capture NX-D & ViewNX-i
... waarbij moet gezegd dat de vroegere NX2 meer feature-rijk was dan de nieuwe branch NX-D.

.

Verder een interessant artikel/video voor C1 gebruikers ivm Luma Curve.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moozzuzz
Volgende week komt 2017.5 uit van On1 Photo Raw 2017.

• Fstoppers artikel ivm beta.
Hier worden de geplande updates vermeld.

Echter velen klagen dat de basissoftware nog niet voldoende stabiel is.

[...] It is certainly not fast which continues to make it a tough sell over Capture One which offers far faster performance throughout the workflow. As a whole, Photo (RAW) 2017.5 feels about on par with Lightroom in terms of software speed which certainly brings it into the viable category [...]

moozzuzz wijzigde deze reactie 02-06-2017 10:39 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• moozzuzz
Voor wie interesse heeft in Alien Skin software, er is nu tijdelijk 40% te scoren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:12:
Voor wie interesse heeft in Alien Skin software, er is nu tijdelijk 40% te scoren.
Bij mijn raw-bestanden is ie by-default best wel over de top en dat bevalt me wat minder, maar de 'ouderwetse' emulatie-presets voor kodak en technicolor enzo zijn best cool.

Het lijkt er op dat de trial-versie gewoon compleet en zonder watermarks werkt. Ik ben benieuwd of je, bij het verwijderen van de registry keys, weer opnieuw 30 dagen trial kunt doen.

Maargoed, voor 40% heb ik 'm maar even gekocht. (Vorige week. De korting is niet meer geldig. Wel voor de hele bundel, maar die extra apps hebben wat mij betreft geen meerwaarde.) Ik heb slechtere apps gekocht. :P
  • Adobe Lightroom CC Bevalt goed maar te duur, geen abo meer.
  • DxO Optics Pro 10 Noise Reduction bevalt me niet
  • Corel AfterShot Pro 2 Noise Reduction bevalt me niet
  • Exposure X2 Chroma Noise Reduction bevalt goed, rest wat overdreven.
  • Affinity Photo Erg cool maar geen DAM/lighttable. Wel aangekondigd.
Vroeger dacht ik dat raw bestanden een soort 'interpretatie' embedded hadden. Maar inmiddels merk je echt dat elke RAW converter het wiel opnieuw moet uitvinden. En de ene heeft de voorkeur voor bescheiden; de ander heeft de voorkeur voor overdreven. En de ene ondersteunt alleen de meest populaire camera's, terwijl de ander echt alles pakt. Lightroom is erg goed met alles pakken. Open Source oplossingen pakken vaak alleen populaire camera's.

Redsandro wijzigde deze reactie 30-07-2017 21:30 (15%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Redsandro schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:29:
... Dat slaat de plank natuurlijk voor een belangrijk deel mis. Als je bijvoorbeeld 500 vakantiefoto's hebt en deze met zo min mogelijk werk wilt converteren, dan wil je zoveel mogelijk de interpretatie van de fabrikant houden, maar waar nodig even de belichting of temperatuur aanpassen om het resultaat te verbeteren. Daarvoor heb je de RAW data nodig. ...
Dat klopt uiteraard, en het scheelt in dat geval inderdaad tijd (werk niet zozeer) als voor de RAW-converter een op de gekozen camerastandaard gelijkend profiel kan worden gekozen. Veel meerwerk zou het niet zijn om alle foto's van RAW naar eenzelfde gewenst resultaat (profiel voor de raw-converter) om te zetten (waardoor alles weer zou lijken, ook al is het anders dan wat de camera zou zoen), maar omdat de conversie van grote hoeveelheden foto's inderdaad behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen, scheelt dat natuurlijk wel. Ik moet zeggen dat ik de laatste steeds minder het nut zie van het nemen van RAW+JPEG in plaats van alleen RAW, maar ik doe het nog wel.

begintmeta wijzigde deze reactie 17-08-2017 14:08 (11%)

• Redsandro
  • Niet online
Voor de Linux-gebruikers en geïntresseerden, @jayjey @Ventieldopje @letatcest @Mr Pingu;

Tot mijn verbazing en blijdschap draait AlienSkin Exposure X2 gewoon prima onder wine. Ik heb Exposure X2 2.7.0 64-bit draaien op Ubuntu 16.04.3 LTS met wine-staging 2.4:
code:
1
2
3
4
sudo apt remove wine wine1.8 wine-stable libwine* fonts-wine* && sudo apt autoremove
sudo add-apt-repository ppa:wine/wine-builds
sudo dpkg --add-architecture i386
sudo apt update && sudo apt install wine-staging winehq-staging

Om het aan de praat te krijgen moest ik eerst msvcruntime2015 installeren met een recente versie van winetricks:
code:
1
2
3
wget https://raw.githubusercontent.com/Winetricks/winetricks/master/src/winetricks
sudo install winetricks /usr/local/bin
winetricks vcrun2015

Gaaf dit! Lang geleden dat ik iets complexere software dan MineSweeper zo goed in wine heb zien draaien. _/-\o_

• ehtweak
  • Niet online
De allernieuwste (gratis) versies van ViewNX-i en ViewNX-D zijn beschikbaar, met D850 ondersteuning!

• Added support for the D850.
• Added support for the D850’s new White balance > Natural light auto option.

http://downloadcenter.nik...m/en/download/sw/103.html

Mooie Plaatjes   

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-02 17:58

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ik heb vorige week Lightroom van mijn SSD geknikkerd en ben mezelf nu aan het dwingen om met Capture One te werken. Tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel prima. De workflow zit anders in elkaar, maar alle functies die ik nodig heb zitten in Capture One. Daarbij is Capture One veel geschikter voor tethering en vind ik de manier waarop ik met kleur en contrast kan werken duidelijk prettiger. :)

Woutoud.com

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Moet toch even melden dat er nu een Darktable for Windows is, met instemming van het Darktable team. Het is nog een alpha-versie, maar wel leuk om mee te spelen.

Linux: voor blije, gezonde hardware

• ehtweak
  • Niet online
(zelf gebruik ik volkomen legaal een surfspot licentie)

Voor iedereen die het abo model van Adobe, om wat voor een reden dan ook, niet wil:

Affinity Photo 1.5.2 for desktop

https://www.dpreview.com/...view-affinity-photo-1-5-2

Voor Mac + Windows.
...
Affinity Photo is a bargain if you’re looking for Photoshop-style capability without a Creative Cloud price tag. For a lot of photographers, that’s more than enough reason.
...

https://affinity.serif.com/en-us/photo/
Voor 55 euro éénmalig lijkt dit een koopje. (?)

Zelfs een aantal PS plugins schijnen met Affinity Photo te functioneren:
https://forum.affinity.se...work-with-affinity-photo/

ehtweak wijzigde deze reactie 20-09-2017 16:06 (12%)

Mooie Plaatjes   

Alienskin Exposure X3 is aangekondigd:
https://www.alienskin.com...ing-upcoming-exposure-x3/

Ga zeker een keer een trial proberen. Misschien dat ik van dat langzame gedrocht van een LR af kan.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Woutoud schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:27:
Ik heb vorige week Lightroom van mijn SSD geknikkerd en ben mezelf nu aan het dwingen om met Capture One te werken. Tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel prima. De workflow zit anders in elkaar, maar alle functies die ik nodig heb zitten in Capture One. Daarbij is Capture One veel geschikter voor tethering en vind ik de manier waarop ik met kleur en contrast kan werken duidelijk prettiger. :)
Ik had vandaag ook weer zo'n 'sterf-sterf lightroom ik ga capture one proberen' moment, en eindelijk gedaan! Lr was de laatste tijd ook hier ellende, en ik zit met 5D-II raw's en relatief kleine imports niet eens in het high end spectrum maar ik zit me zooo ter ergeren. Voor ander werk heb ik veel cores en niet heel veel mhz en dat is heb ik het idee extra killing in lightroom.

Holy. Shit. Wat een verademing zeg waarom niet eerder gedaan... Gewoon goeie multithreading; ik zie zelfs gewoon over 64 cores 50% tot 100% belasting tijdens editen! (wat natuurlijk ook weer niet perse hoeft maarja ik klaag niet) Sliders die meteen reageren en niet haperen, niet kleven, alles wat je doet loopt lekker realtime. Image browsen & laden prima. Interface beetje wennen maar best prima en je hebt het snel door. Import en previews maken ook rap.

Ik hoop dat ik verder geen dealbreakers tegenkom :)

specs

• Ventieldopje
quote:
maratropa schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:14:
[...]

Ik had vandaag ook weer zo'n 'sterf-sterf lightroom ik ga capture one proberen' moment, en eindelijk gedaan! Lr was de laatste tijd ook hier ellende, en ik zit met 5D-II raw's en relatief kleine imports niet eens in het high end spectrum maar ik zit me zooo ter ergeren. Voor ander werk heb ik veel cores en niet heel veel mhz en dat is heb ik het idee extra killing in lightroom.

Holy. Shit. Wat een verademing zeg waarom niet eerder gedaan... Gewoon goeie multithreading; ik zie zelfs gewoon over 64 cores 50% tot 100% belasting tijdens editen! (wat natuurlijk ook weer niet perse hoeft maarja ik klaag niet) Sliders die meteen reageren en niet haperen, niet kleven, alles wat je doet loopt lekker realtime. Image browsen & laden prima. Interface beetje wennen maar best prima en je hebt het snel door. Import en previews maken ook rap.

Ik hoop dat ik verder geen dealbreakers tegenkom :)
De UI is grotendeels wel helemaal aan te passen, vooral de floating docks vind ik ideaal omdat ik graag fullscreen zonder afleidingen werk (ook in Photoshop). De export functie hebben ze ook goed over nagedacht dat je makkelijk in verschillende formaten kan exporteren ipv. per stuk.

www.maartendeboer.net

• Chiron
Voor de maccers met C1, ik zou even wachten met upgraden naar High Sierra. Hier was ie na het eerste keer starten 2 minuten bezig met een 'setting up hardware acceleration' popupje, en nu ik door de foto's heen browse voelt het allemaal redelijk sloom, foto's duren lang om in te laden (je krijgt eerst een blokkerige versie te zien).

• ehtweak
  • Niet online
Net weer een verse RawTherapee:

http://rawtherapee.com/blog/rawtherapee-5.3-released

RawTherapee 5.3 has been released!

En nu zijn de daadwerkelijke downloads beschikbaar:
http://rawtherapee.com/downloads

ehtweak wijzigde deze reactie 01-10-2017 20:12 (24%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Update Nikon ViewNX-i en NX-D:
http://downloadcenter.nik...m/nl/download/sw/108.html

Wijzigingen van versie 1.2.9 naar 1.2.10
• Een probleem met de Kaart-werkomgeving opgelost waarbij kaarten niet goed werden weergegeven.

Probleem was sinds half september 2017 aanwezig. Waarschijnlijk change in Google maps API/Interface?

Ik kan bevestigen dat het probleem idd optrad; lekker balen als je er best wel veel gebruik van maakt. En ja, ik kan tevens bevestigen dat met de nieuwste versie het probleem verholpen is. ;)

En ja, het is ook gemeld via de meuktracker; maar blijkbaar is er bij de tweakers meuk-redactie een afkeer van fotografie gerelateerde software... :-(

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Voordat ik de praktische toepassingen met RT 5.3 ga onderzoeken, wil ik eerst dat het goed functioneert, lijkt me een logische eerste stap. :)

https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/33

Toch 'rare' reacties krijg ik daar op de traagheidsproblemen met RT 5.3

Aan de ene kant genoeg meldingen van mensen die het ook ondervinden, maar het maar normaal noemen. Aan de andere kant bizarre opties als dan moet je FDD in je BIOS disablen... :F

Inmiddels ben ik wel zover dat RT 5.3 binnen 8 seconden start (is nog veels te lang) als je Windows systeem net vers gereboot is. Maar in de loop v.d. dag kan het ineens zomaar bijna een minuut duren (voor details zie bovenstaande discussie op pixls)
Nog afgezien van het feit dat als je naar het 'preferences' scherm wilt gaan, je wederom kunt gaan zitten staren naar het scherm. :-(

Iemand die hier iets zinnigs aan toe te voegen heeft?

Heb inmiddels wel ProcessMonitor van SystInternals gestart om te zien wat RT allemaal uitspookt tijdens het starten, maar dat is zo'n stortvloed aan info. Weet niet goed naar wat ik kan zoeken/kijken.

ehtweak wijzigde deze reactie 06-10-2017 22:05 (10%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
Zag deze aanbieding voorbij komen:

'Gratis' versie van Affinity Photo bij aankoop van X-Rite producten:
http://www.xritephoto.eu/Affinity-en

Mocht er iemand op zoek zijn naar bijvoorbeeld een ColorMunki Display calibrator, Colorchecker Passport of een complete ColorMunki Photographer Kit; nu met een complete versie van Affinity Photo (Mac/Win). Geldig t/m 31-12-2017

Mooie Plaatjes   

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20-02 10:08
Hoewel dit natuurlijk geen aanbiedingen topic is wilde ik jullie deze toch niet achterhouden:

DXO optics 11 essential van "€129" voor nop: klik

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=39193

• kdbruin
quote:
PdeBie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:20:
Zojuist mijn Adobe subscription stop gezet. Ga nu de stap naar een alternatief maken. Welke weet ik nog niet. Twijfel nog tussen Exposure X3 en Capture One Pro.

Voordeel van X3 is dat je geen catalog file meer hebt. Ik vraag mij alleen nog even af waar de wijzigingen dan wel in komen te staan. Ik verwacht losse files naast de RAW files.

--edit--

lees net dit:

[...]

Bron: https://fstoppers.com/ori...lien-skin-exposure-179229
Ook bij C1 hoef je geen catalogus te gebruiken. Zelf gebruik ik de sessions (directory structuur) waarin alles voor een shoot zit, inclusief sidecar bestanden met de bewerkingen. Dat bevalt mij een stuk beter dan de logge catalogus die ik vroeger bij LR had.

En met de 2018 release van Luminar (binnenkort beschikbaar) heb je ook de mogelijkheid tot een catalogus maar hier is nog weinig over bekend. Dit gedeelte wordt ook als update in de loop van 2018 verwacht. Ook dit programma bevalt mij wel.

• ehtweak
  • Niet online
quote:
PdeBie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Maar heb je dan nog wel de mogelijkheid tot het taggen en filteren van foto's?
Eh, ja hoor.
Dat hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van een database constructie (heb ik zelf ook een hekel aan).

Ik gebruik b.v. ViewNX-i als RAW converter van Nikon NEF files. En sterretjes en bewerkingen worden in een [naam van het raw file].nksc bestandje opgeslagen. (wat eigenlijk gewoon een .XML file is)
En bij b.v. RawTherapee in een [naam van het raw file].pp3 bestandje.
M.a.w. het oorspronkelijk RAW file blijft onaangetast en je kunt gewoon gebruik maken de file explorer van je OS.
Moet er niet aan denken dat ik de afgelopen 20 jaar aan digitale fotobestanden zou hebben toevertrouwd aan een database systeem wat om de paar jaar over de kop gaat, in de digitale wolk verdwijnt, of anderszins buiten mijn controle valt... :|

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online
@Ventieldopje Volgens mij gaat het hier om alternatieve RAW-converters, niet om LR. Toch? ;)

M.a.w. wat LR CCC of LR CC doen, doet niet ter zake. Gebruik ik toch niet.

Het ging/gaat mij er om dat ik een alternatief zoek voor m'n huidige ViewNX-i RAW converter. De conversies zijn op zich gewoon prima. Ben er altijd tevreden mee; beter/prettiger dan de Adobe Camera RAW conversie van Nikon's NEF files.

Het enige wat tegenvalt bij het ViewNX-i gebruik is de snelheid, of liever gezegd, het gebrek er aan.
Een hele serie NEFs omzetten duurt gewoon lang. En veel files tegelijk wil nog wel eens crashen.
Dus zoek ik al (>een jaar) naar iets anders.
En dan per se eentje die zonder een database werkt en het liefst niet prijzig is.
Grote voordeel van Nikon's eigen ViewNX-i is toch (blijkbaar?) dat zij de beste RAW conversie doen. Waarschijnlijk omdat ze de ins en outs/details in hun eigen softwarekeuken het beste onder de knie hebben. Gebruiksgemak is imho goed en zonder dat je eerst van alles moet uitvogelen, goed te doen. De stabiliteit en snelheid zijn daarentegen wel voor verbetering vatbaar.
  • C1Pro10 vind ik nogal prijzig, maar bleek wel, tot nu toe, één van de snelste qua RAW conversie.
  • Darktable for Windows is eigenlijk nog niet af...
  • DigiKam mis ik toch wat zaken die in ViewNX-i er gewoon inzitten. Ook hier is snelheid niet je-van-het.
  • RawTherapee 5.3 is overweldigend qua mogelijkheden. Redelijk qua snelheid, als 'ie eenmaal draait. Maar de kwaliteit van RAW conversie heb ik nog niet goed kunnen beoordelen; mede door slow startup issues en de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Voordeel is wel dat ze geen database constructie gebruiken.
Kortom, ik ben er nog niet uit of over. :)

Een extra complicerende factor is het feit dat wanneer je al jaren gewend bent aan een bepaalde workflow en daarvan alle ins en outs inmiddels wel hebt meegemaakt, het lastig is om over te stappen. :Y
Gebruik al sinds 2002 (!) oplopende versie van Nikon's eigen RAW converter om vervolgens de geproduceerde TIFFs verder te verwerken met PP software zoals PhotoShop of PTGui, e.d.
En als die RAW conversie slag dan 'ineens' door een andersoortig stukje software gedaan moet worden, is dat heel erg wennen...

ehtweak wijzigde deze reactie 19-10-2017 15:04 (12%)

Mooie Plaatjes   

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Hierbij mijn ervaring met DxO Optics Pro Elemental 11.4.2 ten opzichte van Lightroom:

Positief:
- VEEL betere standaard output van RAW files. De overige presets die worden aangeboden zijn bruikbaar. Bij Lightroom zijn (naar mijn mening) de ingebouwde presets enkel bruikbaar om een bepaalde sfeer te geven aan een foto. Bij DxO leveren de presets een natuurlijke foto.
- werkt stuk beter met meerdere monitoren dan Lightroom. Tools zijn individueel los te koppelen, net als in PS of Illustrator.
- een stuk sneller. Een verademing ten opzicht van LR
- met de "Essential tools" kan je snel primaire aanpassingen doorvoeren. Primaire bewerkingen zijn hierin geclusterd. Dit is voldoende voor het gros van de foto's. In LR moest ik altijd alle tools van boven naar beneden aflopen.
- Smart lighting in combinatie met Spot focusing: wat een fantastische tool! Het dynamische bereik wordt op een slimme manier aangepast: overbelichte en onderbelichte delen worden niet nog meer over- of onderbelicht, ongeacht het donkerder/lichter maken van de foto. De spot focusing detecteert een gezicht, en past de exposure aan op het gezicht. Ideaal, want vaak zijn mijn foto's niet perfect belicht op het gezicht.
- geen grote database, maar een .DOP file van enkele kb voor de RAW bewerkingen (zelfde map als bestand). Bewerkingen worden dus opgeslagen bij de RAW files zelf.
- beter dan LR met terughalen van donkere delen in foto's
- hogere scherpte in foto's zonder extra ruis
- standaard preset voor portretten is goed. Hoeft over het algemeen maar weinig aan te gebeuren.
- ben tevreden met resultaten. Over algemeen gelijk of marginaal beter/scherper dan LR (met name door de goede basisinterpretatie van de RAW files)

Nadelen:
- GEEN masks/overlay waar je lokaal in de foto aanpassingen door kunt voeren. Een ernstige tekortkoming, waardoor DxO vooralsnog geen vervanger zal zijn voor LR.
- Selectie van foto's is wat lastiger. Ctrl + cijfer voor aangeven van aantal sterren is bizar. Het picken van foto's (ctr 7-9) werkt bij mij niet. Filteren is ook wat lastiger.
- LR is net wat beter in terughalen van overbelichte delen in foto
- kent niet alle lenzen, of kan ze niet automatisch detecteren
- bij LR kan je op een slider klikken, en vervolgens met de pijltoetsen het niveau veranderen. Bij DxO kan dit ook, maar moet de muis perse hierop blijven staan. Erg irritant/RSI.
- De belichting van de individuele tonen is beperkt. Bij LR is dit veel uitgebreider. Voorbeeld: enkel highlights kunnen worden aangepast, niet "Whites" en "highlights" apart. Voor mij een groot gemis.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Ik lees jullie ervaringen ook graag. Ik ben LR door de traagheid en abo-kosten meer dan zat.

wcduck wijzigde deze reactie 20-10-2017 12:57 (10%)

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ben ook goed te spreken over DxO Pro. Ik schiet sinds ik met DxO werk ook probleemloos op hogere iso's dan voorheen want een betere ruisreductie dan in DxO ben ik nog niet tegengekomen. De standaard ruisreductie is niet geweldig maar de "premium" (ben even kwijt hoe die heet in DxO) is geweldig. Alleen duurt output van je files daarmee een heel stuk langer.

Een belangrijk nadeel van DxO vind ik dat foto's er binnen het programma soft uitzien zolang je niet ontzettend ver inzoomt. Selectie van foto's doe ik dan ook in andere programma's.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Fireshade schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:18:
[...]

Ik hoop dat het je bevalt, anders is het een dure trial geweest :)
Hoe kan een gratis product key een dure trial zijn? :?

• kdbruin
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:58:
[...]

Helaas is de Windows versie nog niet uit. :'(
De nieuwe Luminar 2018 komt in november voor zowel macOS en Windows. De DAM functionaliteit komt pas begin volgend jaar beschikbaar voor beide OS'en.

• kdbruin
Een andere optie ter vervanging van Lightroom kan ook de nieuwe ON1 Photo Raw 2018 zijn. Deze heeft ook een sterk verbeterd DAM gedeelte en lijkt veel meer op Lightroom zeker gezien het feit dat Matt Kloskowski overgestapt is van het Lightroom kamp (hoewel hij ook daar nog wel actief is) naar ON1.

Tot 27 oktober krijg je nog wat korting bij voorinschrijving en er zijn ook beta's beschikbaar via https://www.on1.com/promo/photo-raw-2018-beta/.

• kdbruin
quote:
Kijk wel goed naar de lijst met ondersteunde camera's. Van bijvoorbeeld Fuji wordt geen van de huidige mirrorless camera's ondersteund. Ook worden niet alle features ondersteund met de basis versie; je moet dan de duurdere Elite versie hebben of extra software erbij kopen.

• ehtweak
  • Niet online
Het zag er zo veelbelovend uit, RawTherapee. :Y

Maar klaarblijkelijk heb ik iets blootgelegd waar de developers niet blij van worden:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/108

Blijkbaar (?) is er iets mis met de GTK (?) libraries die gebruikt worden om RT te compileren voor Windows. En vervolgens krijg ik te horen dat ik maar contact op moet nemen met de ontwikkelaars van die toolkit:
you should consider reporting this to the GTK devs and see whether they can tell you something…
net alsof ik een programmeur van RawTherapee ben. :?

Beetje vreemde reactie, terwijl ik alleen maar aan het proberen was of RT mogelijk een alternatieve/goede RAW converter kon zijn.
Lijkt me dat nu de ontwikkelaars juist hun best zouden (moeten) doen om die bugs/problemen aan te pakken, niet om de goedwillende gebruiker van het RAW kastje naar de toolkit muur te sturen. ;)
Maar wie ben ik? :+

Mooie Plaatjes   

• PatrickvL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:29
Ik snap dat het een vervelend probleem voor je is maar ik heb net het draadje op pixls.us doorgelezen en snap je reactie niet helemaal. Ja, ze hebben je gevraagd een bugreport in te dienen bij GTK aangezien jij het probleem ondervindt en misschien extra informatie zou kunnen geven als er vragen komen van de GTK ontwikkelaars. Nadat jij hebt laten weten dat je niet weet hoe je dat zou moeten aanpakken heeft iemand anders het bugreport aangemaakt en zijn er ontwikkelaars bezig een testprogrammaatje te maken om het probleem verder te onderzoeken en misschien wel een workaround te verzinnen voor de windows versie.

Zoals ook al vermeld in dat draadje zijn de ontwikkelaars (in het algemeen) allemaal mensen die in hun vrije tijd aan dit software pakket werken en het 'gratis' ter beschikking stellen voor iedereen. Zij kunnen alle hulp gebruiken die ze kunnen krijgen.

PatrickvL wijzigde deze reactie 24-10-2017 11:46 (4%)

• kdbruin
Ik heb ON1 Photo Raw 2017 maar gebruik het zelden. De Fuji RAW conversie is een stuk minder dan via Capture One en voor de effecten van ON1 gebruik ik nu vaker Topaz Studio of Luminar. Ik laat de 2018 versie van ON1 Photo Raw dan ook schieten maar als ik de filmpjes bekijk, ziet het er wel een stuk beter uit, zeker als je Lightroom eerder hebt gebruikt.

Wat betreft panorama's gebruik ik Affinity Photo en voor HDR heb ik Aurora HDR 2018. Affinity Photo vindt ik trouwens een mooie vervanger voor Photoshop CS6 welke ik ook nog heb liggen. Ook veel van de plugins werken ook gewoon en zo professioneel gebruik ik PS niet.
Inmiddels ben ik ook over op Capture One Pro. Heb een licentie gekocht en ben er nu mijn eerste sets foto's mee aan het bewerken.

Het is wel ontzettend wennen qua bediening en alles te vinden, maar de snelheid t.o.v. Lightroom is zo lekker.

Ik werk overigens met Sessions i.p.v. met een catalog.

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:53

copykat

Good copy isn't bad

Misschien verkeerde plek maar ik ben aan het stoeien en testen met DxO 11 essential free in combinatie met andere bewerkingsprogramma's om bijvoorbeeld noise en andere image distortions te verminderen.
wat meteen opvalt: De HQ-noise reductie van DxO essential is een stuk minder dan de prime noise van elite versie.

Ik heb een DNG output (voor de noise reductie en smart lightning en zo) gedaan uit DxO om verder te bewerken met SP7pro.
En dit vergeleken in sp7 in splitscreen met de oorspronkelijke rw2 om te zien of de noise minder werd via DxO dng. Niet echt, wel een meer nettere "grain" en minder "smutch" maar niet wat ik zocht.
(De elite prime noise dng is wél erg verbeterend maar ja eh 200plus euro om primenoise, viewpoint3 en clearview te kunnen gebruiken als pre prosessing is mij nu nog ff te veel.)

vervolgens DxO export to NIK collection als tijdelijke uitplaatsing met als doel te eindigen in DxO voor opslag in dgn geprobeerd en dit geeft een mooie noise reductie in de nik viewer.

maar bij het opslaan om terug te keren in DxO gaat het fout. (Het schijnt dat DxO dit (nu nog) niet accepteerd) zie forum dxo

Is er een manier om DxO in te stellen als laatste door nik Dfine2 heen te halen en dan te exporteren als een Dng? Deze Dng kan je dan weer openen in Sp7pro voor nabewerking.

De andere route is gebruik SP7pro voor maximale bewerking dan exporteer een Tiff file, open in PSE13 activeer Dfine2 en sla daarna op als final-Jpeg. (nadeel de exposure van de foto veranderd een beetje door andere settings .(moet dit nog beter uitwerken maar voor high iso images is dit nog best een goede procedure.)

Kan NIK collection ook stand alone geopend worden? Dus zonder de invloed die pse er op heeft? Dat ik een SP7pro tiff file open in NIK door de collection haal en uiteindelijk als Jpeg op te slaan?

(Het is jammer dat SP7pro niet exporteerd naar een andere applicatie en weer terug haalt voordat je kan opslaan)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• kdbruin
quote:
Fireshade schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:46:
Kun je een voorbeeld geven van "meer artistieke zaken" van Luminar die moeilijk of niet te doen zijn in C1?
Het gaat er niet zozeer om dat de zaken die je in Luminar niet in C1 zou kunnen doen, maar het gaat een stuk gemakkelijker. Neem bijvoorbeeld het "Accent AI" filter welke onderwater heel veel doet met een foto. Dit kun je ook in C1 doen maar dat worden dan heel veel bewerkingen.

Ook denk ik dat je met Luminar de zaken net wat verder kan pushen dan in C1 maar of dat ook wenselijk is ligt aan je eigen smaak.
quote:
Ik gebruik catalogus om alle foto's doorzoekbaar te maken, maar C1 heeft niet zo'n gebruiksvriendelijk management systeem waardoor ik het steeds minder gebruik. Ik werk ook nooit op remote storage of virtueel aan foto's. Ik denk dat ik ook maar overstap naar sessies.
Maar ik begrijp dat je door de sessies in een catalogus te stoppen je alle foto's van die sessies weer integraal doorzoekbaar maakt?
Ik gebruik zelf alleen sessies en heb een tijdje een catalogus ernaast gehouden om de geselecteerde foto's over alle sessies bij elkaar te hebben. Was een heel gedoe om dit telkens weer te importeren en gelijk te houden en deed er toch niets mee. Dus die catalogus heb ik uiteindelijk maar weer verwijderd.

En wanneer je alle foto's vanuit sessies in een catalogus stopt, dan kun je beter een catalogus gebruiken en geen sessies.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

update DxO essential.
je kan in DxO ook als 16bit tiff exporteren naar dfine en als Tiff weer exporteren/opslaan.
Nadeel is dat daarna je raw dng format niet meer geld en dus de lens/camera presets in bijv. SP7 weg zijn ook de wb is minder wijd beinvloedbaar.

Wat overigens helemaal vreemd is, is dat als je noisreductie uitschakelt, om dit pas achteraf te doen in Sp7pro dan kan colornoise wel maar general noise, Smootning slider in SP7, reageerd dan geheel niet. erg jammer omdat de HQ nr van Dxo erg spotterig er uitziet op 100%
dit moet je dan weer opschonen via bijv. pse en NIK plugin dfine2.

Al met al vind ik DxO essential precies wat het zegt, het is een basis model zonder de leuke opties.
zonder die opties is het net niet wat je zoekt. ( het schijnt als plugin in LR wel fijn te zijn.)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

quote:
PdeBie schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:00:
Inmiddels ben ik ook over op Capture One Pro. Heb een licentie gekocht en ben er nu mijn eerste sets foto's mee aan het bewerken.

Het is wel ontzettend wennen qua bediening en alles te vinden, maar de snelheid t.o.v. Lightroom is zo lekker.

Ik werk overigens met Sessions i.p.v. met een catalog.
Gefeliciteerd! Het was voor mij in het begin ook even wennen, zeker als je al jaren LR gewend bent. De tutorial van RGGEDU kan ik zeker aanbevelen om wegwijs te worden in C1.

Ik gebruik een combinatie van catalog en sessies. @kdbruin en @Fireshade wisten jullie dat je sessies ook kan importeren in je catalog?

Qua workflow is iedere fotoshoot dus een sessie, daarin doe je de culling, rating, raw editing en export naar PS.

Als de sessies af is, kan hij worden toegevoegd aan je catalog zodat je een compleet en overzichtelijk portfolio hebt, anders moet je 10 verschillende sessies openen als je iets wilt laten of zoekt. :)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
copykat schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:29:
[off topic]
Hoe kan ik foto's toevoegen in een post via de met karma "gekochte" storage in tweakers?
gevonden zit nu een extra functie in reactie :)

Ik probeer nu eerst HQ nr vs Elite NR te laten zien in default DxO. exporteert als DNG (embedded rawfile met extra info naar het schijnt) voor invoeren in Silkypix7pro en dan op de presets van SP7 "developed" naar Jpeg.

Sp7 uit rw2 vs DxO hqnr vs DXO primenr

rw2 sp7 naar pse13 dfine vs prime nr

sp7tiff pse dfine vs dxo dfine tiff sp7

Ik dacht laat ik mijn gepruts visualiseren.
eerste foto is duidelijk, wat kan SP7 tegen de DXO essential en elite kwa noisereductie
tweede foto wat doet SP7 met pse13 en plugin tegen de zeer bekwame DxO prime noise
derde foto: wat als ik essential upgrade met dfine2-plugin en die nog eens over HQ heen gooi maar wel als tegenvaller alleen een tiff kan uitvoeren voor lokale bewerking in pse of sp7.

Als ik het zo zie is uiteraard de makkelijke handeling in auto modes van DxO erg fijn om snel een foto te corrigeren maar je mist wat dingen die ik in sp7pro erg fijn vind (kleur rendering en recovery) paar simpele local editing tools in rw2. manual viewpoint en lens correctie over de auto correctie heen, highlight en shadow recovery. Wil je meer? export in tif16bit naar PSE en ga los in layers filters multishot/samenvoegen, lasso's

Ik kan goed zien dat DxO voortkomt uit een lenscorrectie plugin en dat ze met modules meer tools (elite(setje extra's voor 100 euro) /viewpoint3(78 euro?)/filmpack )aanbieden. De kwaliteit is goed dat heb ik gezien op diverse plekken maar de prijs in maximale mogelijkheden is best heftig en dan nog zijn de lokale bewerkingen niet inbegrepen en moet je er iets naast hebben.

wat ik nog steeds apart vind is het feit dat als ik de noise reductie in DxO uit schakel om gebruik te maken van de lens correcties enzo dit exporteer als dng (dus rawfile met extra settings toegevoegd) dit in sp7 een probleem veroorzaakt.Namelijk color noise (rgb spots) is nog wel "gezien" en kan dus simpel verholpen worden maar de grain/ de korrels reageert helemaal niet meer op de denoisetool van sp7 en moet je met dfine in pse te lijf gaan.
Blijkbaar verandert er toch iets in de pixellayout dat sp7 denkt dat de spikkels "image" is en geen noise.

• kdbruin
Voor video's/cursussen over Capture One kun je ook terecht bij Creative Live. Worden onder andere gegeven door mensen van PhaseOne zelf.

• Fireshade
  • Niet online
quote:
PdeBie schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:39:
Thanks. Ik zal eens kijken naar die training.
Er zijn ook heel veel gratis instructies te vinden op Youtube van PhaseOne zelf. Misschien wat kort, maar misschien ook duidelijk genoeg voor je.
Of gewoon op hun website :+
https://www.phaseone.com/...Capture-One-Pro/SAGs.aspx
https://www.phaseone.com/...re-One-Pro/Tutorials.aspx
https://www.phaseone.com/...ure-One-Pro/Webinars.aspx
Zo af en toe een tip:
https://blog.phaseone.com/

• moozzuzz
Sony launches Imaging Edge (Remote/Viewer/Edit) for Sony cams. Het vervangt wellicht de ondertussen stokoude "Smart Remote Control" app.

Verder heeft Apple nu eindelijk Raw Power for iOS gelanceerd, een soort Apperture Light voor Ipads en consoorten. Er is ook een MacOS Photos extension.
Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True