@
Ventieldopje @
Daan_ Ja vrij stijle leercurve inderdaad!
Wat bij mij hielp/helpt is dat van de Pro versie de layout en indeling van de tools te veranderen is. Heb zelf in het begin een wat Lr schrift lay-out gemaakt om de overstap wat te versoepelen.
Er zijn gelukkig heel erg veel goede tutorials te vinden voor C1, Phase One maakt zelf ook goede webinars op YouTube.
Sommige dingen kan ik nog steeds niet aan wennen zoals de manier van exporteren. Loop nog steeds te klooien als ik een custom resolutie wil. In Lr kon ik gewoon het aantal megapixels invoeren en bij C1 moet ik zelf de resolutie uitrekenen en invoeren
Ik zit zelf nog erg in een spagaat hoe ik mijn DAM op dit moment wil/moet doen.
Voorheen had ik alles in Lr, deel zakelijk en deel privé. Alles op jaar en onderverdeeld in gebeurtenissen + datum. Nadeel was dat mijn vrouw nergens makkelijk bij kan al had ik wel een standaard export preset voor haar gemaakt maar makkelijk is anders.
Nu schiet ik sinds een jaar RAW+JPG en zeker voor de familie foto's is bijna alles gelijk goed in .JPG.
En ik werk meer in C1 wat voor mij al lastig is laat staan vrouwlief.
Dé reden waarom ik nu Pro gebruik ipv. Express is sessions. Alles nu gesorteerd per jaar, maand, gebeurtenis (+datum) in mapjes op de PC. In het gebeurtenis mapje (bv. Vakantie xxxx) staat de session met RAWs apart, geëxporteerde JPGs en sooc JPGs apart. Makkelijker voor vrouwlief om te vinden en ze kan als ik nog niets heb nabewerkt/uitgezocht staan er iig de sooc JPGs.
Wel een pestklus en heb nu de foto's van ons zoontje met terugwerkende kracht tot zijn geboorte zo geordend maar de andere foto's laat ik maar in een oudere standalone versie van Lr staan
En dan de ellende van telefoon foto's nog