Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DxO PhotoLab 2.2

https://www.dpreview.com/...ew-lenses-in-photolab-2-2

Met een hele waslijst aan nieuwe ondersteunde objectieven en o.a. de Nikon Z6 en Canon EOS R.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 18:17
Iemand ervaring met de combinatie Photo Mechanic - Darktable?
Tot voor kort gebruikte ik PhotoMechanic icm Lightroom 6.14 PhotoMechanic is gewoon super snel om een grote collectie foto's te 'cullen'. Kleurcategorieen en sterrenratings worden via XMP files overgenomen Lightroom.

De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met Darktable 2.6 en zou dezelfde werkwijze willen hanteren, maar de sterren en kleurenquotering uit PhotoMechanic worden niet gelezen in Darktable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Gebruikt iemand hier Iridient X-Transformer voor Fuji files in Lightroom? Ik heb een vraagje.

Kan je de plug-in/license op meerdere computers (Mac) met Lightrooms installeren?

Ik heb nu een Adobe CC abonnement via m'n werk die ik gratis kan gebruiken, waar ik graag de plug-in wil installeren. Als ik echter later een (privé) Adobe CC abonnement afsluit, kan ik de plug-in / license dan ook gewoon op een nieuwe Mac met Lightroom en een nieuw (privé) Adobe CC probleemloos installeren? Of moet ik het dan opnieuw aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fuujii schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:36:
...
Kan je de plug-in/license op meerdere computers (Mac) met Lightrooms installeren?
...
Je hebt voor zover ik weet een licentie voor ongelimiteerd persoonlijk gebruik, als meerdere personen de software willen gebruiken, zou je voor iedereen een licentie moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kreeg net een mailtje in mijn mailbox dat DXO photolab Elite tijdelijk te krijgen is voor de upgrade prijs van 89 euro ipv 199 euro. Aanbieding is geldig tot 2 april.

De couponcode lijkt mij niet persoonlijk, dus bij deze: APRIL-SAVE-DPL2

komend weekend maar eens kijken of het leuk is om erbij te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Magic op 27-03-2019 15:38 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 16:26
DinoBe schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:34:
Iemand ervaring met de combinatie Photo Mechanic - Darktable?
Tot voor kort gebruikte ik PhotoMechanic icm Lightroom 6.14 PhotoMechanic is gewoon super snel om een grote collectie foto's te 'cullen'. Kleurcategorieen en sterrenratings worden via XMP files overgenomen Lightroom.

De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met Darktable 2.6 en zou dezelfde werkwijze willen hanteren, maar de sterren en kleurenquotering uit PhotoMechanic worden niet gelezen in Darktable.
Je kan in PM instellen hoe de kleuren moeten heten en sinds PM 6 (net uit) ook in welk veld in de XMP hij opgeslagen moet worden. Gezien DT een regelrechte kloon van LR is ga ik er vanuit dat de namen voor de kleuren labels het zelfde zijn.

Check ook even of DT wel de metadata inleest nadat je al geimporteerd hebt.

--

That said, PhotoMechanic 6 is eindelijk uit en weer bij de tijd met 64-bit ondersteuning, meer snelheid en handige foefjes om retesnel door je foto's te gaan. Was al onmisbaar naar mijn mening maar is dat nu helemaal.

Binnenkort komt ook PhotoMechanic Plus met daarin de catalogus functie. Hun kennende wordt dit een zeer deftige tool gezien zij zich echt richten op de professionele markt en dan met name sport en pers. Wie weet als dit werkt dat ik C1 alleen nog maar gebruiken om te bewerken en met sessies ga werken daar voor.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ventieldopje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:46:
[...]

Binnenkort komt ook PhotoMechanic Plus met daarin de catalogus functie. Hun kennende wordt dit een zeer deftige tool gezien zij zich echt richten op de professionele markt en dan met name sport en pers. Wie weet als dit werkt dat ik C1 alleen nog maar gebruiken om te bewerken en met sessies ga werken daar voor.
Maar die catalogusfunctie voor de professionele markt zit toch ook in C1? Ook te gebruiken met je eigen online servers.
Is dat heel anders dan die van Photomechanic Plus dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier toch maar overstag gegaan om Capture One aan te schaffen. Lichtroom Classic 8.2 draait niet echt soepel op iMac 2019 i9, ssd, vega48 en 64gb. Moet GPU versnelling uitzetten en dan gaat het nog wel. Bekend probleem nog steeds helaas van Adobe...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fireshade schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Maar die catalogusfunctie voor de professionele markt zit toch ook in C1? Ook te gebruiken met je eigen online servers.
Is dat heel anders dan die van Photomechanic Plus dan?
Nouja de catalogus functie van C1 is niet zo heel uitgebreid. Ik verwacht dat PM+ een stuk sneller zal zijn en wat geavanceerder is qua zoeken en metadata.

Het valt of staat met hoe het te combineren valt met andere software zoals C1 en LR. Dat wordt even flink uitproberen wat goed werkt.
Daan_ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:41:
Hier toch maar overstag gegaan om Capture One aan te schaffen. Lichtroom Classic 8.2 draait niet echt soepel op iMac 2019 i9, ssd, vega48 en 64gb. Moet GPU versnelling uitzetten en dan gaat het nog wel. Bekend probleem nog steeds helaas van Adobe...
Het is een flinke leercurve maar je wil straks niet meer terug :X

[ Voor 26% gewijzigd door Ventieldopje op 03-04-2019 14:23 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Ventieldopje hoop het dat ik beetje onder de knie krijg ;-) Straks maar eens wat YouTube tutorials bekijken om me zelf op weg te helpen...

[ Voor 46% gewijzigd door Daan_ op 03-04-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Daan_ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:53:
@Ventieldopje hoop het dat ik beetje onder de knie krijg ;-) Straks maar eens wat YouTube tutorials bekijken om me zelf op weg te helpen...
Mocht je hulp nodig hebben dan doe maar een dm ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Ventieldopje @Daan_ Ja vrij stijle leercurve inderdaad!
Wat bij mij hielp/helpt is dat van de Pro versie de layout en indeling van de tools te veranderen is. Heb zelf in het begin een wat Lr schrift lay-out gemaakt om de overstap wat te versoepelen.

Er zijn gelukkig heel erg veel goede tutorials te vinden voor C1, Phase One maakt zelf ook goede webinars op YouTube.

Sommige dingen kan ik nog steeds niet aan wennen zoals de manier van exporteren. Loop nog steeds te klooien als ik een custom resolutie wil. In Lr kon ik gewoon het aantal megapixels invoeren en bij C1 moet ik zelf de resolutie uitrekenen en invoeren :?

Ik zit zelf nog erg in een spagaat hoe ik mijn DAM op dit moment wil/moet doen.
Voorheen had ik alles in Lr, deel zakelijk en deel privé. Alles op jaar en onderverdeeld in gebeurtenissen + datum. Nadeel was dat mijn vrouw nergens makkelijk bij kan al had ik wel een standaard export preset voor haar gemaakt maar makkelijk is anders.
Nu schiet ik sinds een jaar RAW+JPG en zeker voor de familie foto's is bijna alles gelijk goed in .JPG.
En ik werk meer in C1 wat voor mij al lastig is laat staan vrouwlief.
Dé reden waarom ik nu Pro gebruik ipv. Express is sessions. Alles nu gesorteerd per jaar, maand, gebeurtenis (+datum) in mapjes op de PC. In het gebeurtenis mapje (bv. Vakantie xxxx) staat de session met RAWs apart, geëxporteerde JPGs en sooc JPGs apart. Makkelijker voor vrouwlief om te vinden en ze kan als ik nog niets heb nabewerkt/uitgezocht staan er iig de sooc JPGs.
Wel een pestklus en heb nu de foto's van ons zoontje met terugwerkende kracht tot zijn geboorte zo geordend maar de andere foto's laat ik maar in een oudere standalone versie van Lr staan :(

En dan de ellende van telefoon foto's nog :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ventieldopje schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:16:
[...]

Mocht je hulp nodig hebben dan doe maar een dm ;)
Dankje... verwacht wel dat het goed komt. Gewoon veel doen en fouten maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 03-04-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

sapphire schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:38:
@Ventieldopje @Daan_ Ja vrij stijle leercurve inderdaad!
Wat bij mij hielp/helpt is dat van de Pro versie de layout en indeling van de tools te veranderen is. Heb zelf in het begin een wat Lr schrift lay-out gemaakt om de overstap wat te versoepelen.

Er zijn gelukkig heel erg veel goede tutorials te vinden voor C1, Phase One maakt zelf ook goede webinars op YouTube.

Sommige dingen kan ik nog steeds niet aan wennen zoals de manier van exporteren. Loop nog steeds te klooien als ik een custom resolutie wil. In Lr kon ik gewoon het aantal megapixels invoeren en bij C1 moet ik zelf de resolutie uitrekenen en invoeren :?

Ik zit zelf nog erg in een spagaat hoe ik mijn DAM op dit moment wil/moet doen.
Voorheen had ik alles in Lr, deel zakelijk en deel privé. Alles op jaar en onderverdeeld in gebeurtenissen + datum. Nadeel was dat mijn vrouw nergens makkelijk bij kan al had ik wel een standaard export preset voor haar gemaakt maar makkelijk is anders.
Nu schiet ik sinds een jaar RAW+JPG en zeker voor de familie foto's is bijna alles gelijk goed in .JPG.
En ik werk meer in C1 wat voor mij al lastig is laat staan vrouwlief.
Dé reden waarom ik nu Pro gebruik ipv. Express is sessions. Alles nu gesorteerd per jaar, maand, gebeurtenis (+datum) in mapjes op de PC. In het gebeurtenis mapje (bv. Vakantie xxxx) staat de session met RAWs apart, geëxporteerde JPGs en sooc JPGs apart. Makkelijker voor vrouwlief om te vinden en ze kan als ik nog niets heb nabewerkt/uitgezocht staan er iig de sooc JPGs.
Wel een pestklus en heb nu de foto's van ons zoontje met terugwerkende kracht tot zijn geboorte zo geordend maar de andere foto's laat ik maar in een oudere standalone versie van Lr staan :(

En dan de ellende van telefoon foto's nog :+
Ik zit sterk IMATCH te overwegen wat dat betreft. Maar dat is off topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Salvatron schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:01:
[...]

Ik gebruik darktable maar de ruisreductie lijkt het prima te doen, ik gebruik tot iso1600 en aps-c/mft.
Waarschijnlijk ligt het aan de versie van darktable die je gebruikt, want mijn huidige versie heeft geen noise reductie. Heel vreemd.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Daan_ schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:41:
Goede overstap, maar raar dat lightroom bij jou zo slecht draait. Hij doet het namelijk niet onverdienstelijk op mijn 7 jaar oude dual core AMD, antieke 40 GB SSD, 16 GB memory en onboard cheap-ass videokaart.... Er moet iets anders aan de hand zijn. Toegeven dat C1 sneller is, maar het bladeren in lightroom gaat probleemloos bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit geval gaat het niet om CPU, RAM, SSD, maar dat Adobe niet met de 5K schermen van de iMac om kan gaan in combinatie met GPU versnelling. Adobe erkend het probleem en gaf tevens aan dat dit bij de iMac Pro zelfde is. Ze werken nog aan fix, maar nog niet gevonden...

Je loopt er vooral tegen aan als je gebruik maakt van brushes, spot removal, radiaal filter etc...

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 12-04-2019 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@PageFault dat is vrij bijzonder dat iemand Lr prima vind lopen :+
Maar ook dat heeft Adobe toegegeven dat het zelfs op rappe machines niet vooruit te branden is.

Van de week voor het eerst een betaalde opdracht in C1 gedaan. Ben nog niet zo snel als in Lr maar ging prima, klant ook tevreden dus wat mij betreft geslaagd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
sapphire schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 18:58:
@PageFault dat is vrij bijzonder dat iemand Lr prima vind lopen :+
Maar ook dat heeft Adobe toegegeven dat het zelfs op rappe machines niet vooruit te branden is.

Van de week voor het eerst een betaalde opdracht in C1 gedaan. Ben nog niet zo snel als in Lr maar ging prima, klant ook tevreden dus wat mij betreft geslaagd :)
Waar schrijft Adobe dat Lr werkt als dikke stront door een trechter? Mijn ervaring in de kring om mij heen is dat het best te harden is mits je de GPU accelaration maar uit laat, maar dat is al sinds versie 3 of zo. Wel allemaal Windows bakken overigens.

C1 is veel sneller met bewerken en viewen. Die ondersteunt ook opencl, maar verwacht daar niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
PageFault schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 02:11:
[...]

Waar schrijft Adobe dat Lr werkt als dikke stront door een trechter? Mijn ervaring in de kring om mij heen is dat het best te harden is mits je de GPU accelaration maar uit laat, maar dat is al sinds versie 3 of zo. Wel allemaal Windows bakken overigens.

C1 is veel sneller met bewerken en viewen. Die ondersteunt ook opencl, maar verwacht daar niet teveel van.
Dat hebben ze al wel eerder aangeveven en ze zouden er aan werken, ofzo.

C1 heeft inderdaad hardware acceleratie en mijn ervaring is dat het aardig werkt. Ruimte voor verbetering maar een eGPU heeft er wel voor gezorgt dat ik ook fotos op 5k resolutie kan bewerken. Iets dat zonder gpu accelleratie niet echt soepel gaat.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

https://theblog.adobe.com/on-lightroom-performance/

Deze kon ik zo snel vonden maar er zijn meer berichten alleen kan ik die zo snel niet vinden vanaf vakantie adres.
Adobe heeft rond de release van 7.0 in ieder geval een bericht de deur uit gedaan waarin ze toegaven dat Lr performance erg traag was en dat er in de 7 release heel veel opgelost zou worden.
Zeker Lr 6.x was dramatisch traag.

Vind het knap dat je het werkbaar vind op een dual core :) , laatste keer dat ik wat foto's wilde uitzoeken op mijn P8600, 4GB ram en SSD konden we bijna koffie zetten als je wat heen en weer bladerde tussen foto's :+

Ik heb al eerder gepost, ik heb bewerkte foto's in Lr staan waarvan Lr op mijn 1800x, 32GB ram en dubbele SSD op 1440p scherm gewoon zo traag is dat ik tijdens het laden er van letterlijk koffie kan zetten. Nou is mijn Nespresso apparaat wel sneller geworden dus dat scheelt ook :+ en ja dat is een vrij extreem geval maar toch ik vind het tekenend.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Misschien een beetje rare vraag voor dit topic, maar zijn er namen voor bepaalde "image stijlen". Ik vind bijvoorbeeld dit plaatje mooi gestyled, en vraag me af of er een benaming voor is. Dan zou ik namelijk ook op kunnen zoeken hoe je je filters zou moeten zetten in een converter.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/w70f2b.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Duci op 10-05-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
Hallo,
Zijn er hier mensen die zowel op Windows als met met een iMac werken en alle foto's op 1 gedeelde map bijhoudt.
Aanpassingen met de iMac worden ook zichtbaar op de Windows laptop.
Heeft iemand hier ervaring mee en zoja met welke applicatie. Lightroom is voor me te kostbaar om aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MadMan68 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:55:
Hallo,
Zijn er hier mensen die zowel op Windows als met met een iMac werken en alle foto's op 1 gedeelde map bijhoudt.
Ik denk dat je best even kijkt in Hoe organiseer jij je foto's? gezien dat dit soort vraag er zeker al voorbijgekomen is (of vergelijkbaar). Zelf zou ik gokken op RT en DT als het niets mag kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Duci schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:51:
Misschien een beetje rare vraag voor dit topic, maar zijn er namen voor bepaalde "image stijlen". Ik vind bijvoorbeeld dit plaatje mooi gestyled, en vraag me af of er een benaming voor is. Dan zou ik namelijk ook op kunnen zoeken hoe je je filters zou moeten zetten in een converter.

[Afbeelding]
Nouja namen niet echt maar er zijn biljoenen filter packs te krijgen overal. Waar je denk ik het meeste aan hebt zijn namen van analoge films (film simulaties). Je kan zoeken op film simulaties van Fuji of Leica bijvoorbeeld.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:45

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]
Lijkt op de miniatuur filter.
Word veel gebruikt om een madurodamlook te krijgen en je kan de blurlijn instellen aan de voorzijde en achterzijde.
https://zoom.nl/artikel/s...t-topaz-lens-effects.html

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 10-05-2019 19:30 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor de beta testers is er een nieuwe versie van Capture One uit (12.1)

Paar nieuwe zaken:

Naamgeving wordt Capture One Pro en Studio
Nieuwe Grid en Guides Tools
Verbeterde Overlay Tool
Barcode Scanner Tool
Ingebouwde Backup Tool (Wel handig)
Worspace Locks (Om te voorkomen dat er per ongeluk instellingen veranderen)
Nieuwe Dedicated Studio Workspaces

Niet echt heel spannend, maar wel fijn dat ze jaarlijkse verbeteren en innoveren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Het lijkt wel het seizoen van de updates te zijn: On1 photo raw 2019-05.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Greatsword schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:45:
Voor de beta testers is er een nieuwe versie van Capture One uit (12.1)

Paar nieuwe zaken:
[...]
Nieuwe Grid en Guides Tools
[...]
Barcode Scanner Tool
Ingebouwde Backup Tool (Wel handig)
Worspace Locks (Om te voorkomen dat er per ongeluk instellingen veranderen)
Nieuwe Dedicated Studio Workspaces
Volgens mij zijn dit functies voor het nieuwe Capture One Studio, niet voor Pro.
Capture One Pro maakte al automatisch een backup elke keer als je afsloot.
Die Workspace Locks lijken me wel handig, maar helaas alleen voor Studio.

Als ik het goed begrijp is CO Studio voor enterprise gebruik, met o.a. floating licenties e.d.
Voor ons hobbyisten is er dus CO Pro :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Voor de geïnteresseerden heb ik hier drie kanalen met YouTube tutorials:

Shane Milton:
YouTube: Shane Milton

Rico's Story:
YouTube: Rico's Story

Bruce Williams:
YouTube: Bruce Williams Photography

Alle drie de kanalen maken wekelijks tutorials voor darktable. Bruce maakt veelal inhoudelijke tutorials, Rico creatieve en Shane een mix van beiden.

Hopelijk hebben jullie er ook iets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498255

----foutje

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 498255 op 03-06-2019 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 498255

[Afbeelding]
Wellicht zou je hier eens kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024

[Afbeelding]
Dit lijkt op een zachte Orange and teal met een lift van de blacks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Is het een raw converter? Nou, niet echt, wel een raw codec.

Kan toch wel handig zijn!
https://www.dpreview.com/...ge-previews-on-windows-10

de link naar de MS store:
https://www.microsoft.com...vetab=pivot%3Aoverviewtab

en hier de ondersteunde camera's:
https://www.libraw.org/supported-cameras

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:38:

Is hier ben ik zó benieuwd naar! Dat was één van de grote irritaties toen ik naar Fuji overstapte dus ga dit vanavond gelijk proberen!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:11
sapphire schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Is hier ben ik zó benieuwd naar! Dat was één van de grote irritaties toen ik naar Fuji overstapte dus ga dit vanavond gelijk proberen!
Hopelijk heb je geen X-T3 of X-T30 want die staan (nog) niet bij de supported camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@sapphire Ik neem aan dat je dit gelezen hebt:
You can acquire the extension to install on your devices but Windows 10 May 2019 Update (version number 1903) is required to install the extension.

Daarom is het voor mij, tot nu toe, een no-go. Ik zit nu op Win 1809, net afgelopen week pas overgegaan vanaf 1803. En dan nog mis ik functionaliteit. Zo heeft Intel nog steeds geen werkende NIC drivers voor 1809 en hoger, die VLANs en TEAMing ondersteunen. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Phase One heeft versie 12.1 van Capture One uitgebracht. Het belangrijkste nieuws is wellicht de introductie van de 'Studio' versie van Capture One.

New general features (Capture One Pro, Fujifilm, Sony & Studio)
  • New Grids Tool
  • Improved X-Trans rendering (Pro, Pro Fujifilm, Express Fujifilm)
  • Improved Fujifilm tethering (Pro, Pro Fujifilm)
  • Extended AppleScript functionality (Some functionality exclusively featured in Capture One Studio)
  • Improved Overlay controls
New Capture One Studio Exclusive Features
  • Barcode Scanner Tool
  • Next Capture Backup
  • Next Capture Metadata
  • Next Capture Keywords
  • New Guides Tool
  • New Grids Tool
  • Improved Overlay functionality
  • Tool Locks
  • Dedicated Capture One Studio Workspaces
Camera Support
Panasonic
  • Panasonic LX100 Mark II
Leica
  • Leica D-LUX 7
  • Leica C-LUX
Nikon
  • Nikon COOLPIX P1000
Lens support
Fujifilm
  • FUJINON XF23mm F1.4 R
Canon
  • Canon RF 28-70mm F2 L USM
Nikon
  • NIKKOR Z 35mm f/1.8 S*
  • NIKKOR Z 50mm f/1.8 S*
  • NIKKOR Z 14-30mm f/4 S*
  • NIKKOR Z 24-70mm f/4 S*
  • NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S*

[ Voor 85% gewijzigd door begintmeta op 15-06-2019 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Zojuist, na 6 maanden, een refund gekregen voor Luminar 3. Zelfs na de laatste update (3.1.1) is de snelheid er nog steeds niet. Voor een enkele foto is dat niet erg, maar zodra je er een boel gaat doen is dit zeer ergerlijk.

Wederom terug naar Lightroom en hopen voor een waardig en compleet alternatief. Luminar leek de beste papieren te hebben, maar kan dit absoluut niet waarmaken.

De refund krijgen ging trouwens zonder problemen. Begin van de middag een uitgebreide mail en zojuist de confirmation gekregen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
MazeWing schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:50:
Zojuist, na 6 maanden, een refund gekregen voor Luminar 3. Zelfs na de laatste update (3.1.1) is de snelheid er nog steeds niet. Voor een enkele foto is dat niet erg, maar zodra je er een boel gaat doen is dit zeer ergerlijk.

Wederom terug naar Lightroom en hopen voor een waardig en compleet alternatief. Luminar leek de beste papieren te hebben, maar kan dit absoluut niet waarmaken.

De refund krijgen ging trouwens zonder problemen. Begin van de middag een uitgebreide mail en zojuist de confirmation gekregen.
Wait what, is het trager dan Lightroom? :|

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ventieldopje schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:00:
[...]

Ja! 8)7
Zowel het wisselen tussen foto's als de aanpassingen aan alles. Het is gewoon een slag trager dan Lightroom. Die wel sneller geworden is het laatste jaar.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ventieldopje schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:00:
[...]

Ja dan worden je aanpassingen actief teruggedraaid :+

Ik opende vanmiddag een foto in ACR en dat was een groot WTF moment. De rendering van RAF's is echt ondermaats vergeleken met andere converters.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
sapphire schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:16:
[...]

Ja dan worden je aanpassingen actief teruggedraaid :+

Ik opende vanmiddag een foto in ACR en dat was een groot WTF moment. De rendering van RAF's is echt ondermaats vergeleken met andere converters.
Dat vind ik tot daar aan toe, dan hebben we het vaak over niet optimale defaults. C1 waar ik naar overgestapt ben rendert ook heeeel anders dan LR, waar ik vaak eerder voor de LR rendering zou kiezen. Echter met wat aanpassingen (als je ze weet) is het zo gepiept. Wellicht dat dit met de RAFs net zo zal zijn en heb je misschien wat meer sharpening nodig.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Default Lr is een stuk beter kan ik zeggen, daar schrik ik me niet de pleuris als ik een RAF importeer :+
C1 is op default ook niet direct wooow overigens ;)

Lr VS. C1, ze hebben beide hun voors en tegens maar zelden heb ik nog gehad dat ik letterlijk 'WTF is dit' dacht bij het openen wat ik dus bij ACR wel had. Maakt mij niet uit hoe of waardoor het komt maar viel me gewoon op :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja ik word gek denk ik....net C1 12.1 gedownload en de kleurprofielen van Fuji zijn gewoon weg :?

Stonden altijd bij basiseigenschappen bij de ICC-profielen en dan curve...maar nu niets meer :?

Edit:reinstall, nieuwe sessie aangemaakt en opnieuw geïmporteerd en nu werkt het wel. Heel vreemd dit :?

[ Voor 21% gewijzigd door sapphire op 18-06-2019 23:01 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het zal vast voor een hele kleine doelgroep zijn, maar dit ziet er wel sexy uit.

Als C1 gebruiker, ben ik wel jaloers ;)

https://www.hasselblad.com/phocus-mobile/

*This application currently supports X1D II 50C and CFV II 50C camera models only.

**iPad Air 2019 and iPad Pro 2nd and 3rd generation recommended, minimum 3GB RAM models. Phocus Mobile 2 for iPhone coming soon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SVlYynygPcG8KaigCy67ZIQF/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q1HMpmoZPreetrC7Jp41kYNg/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GpwpZ8dndnTpdDT0p6jyfZzX/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 20-06-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 05:58
Ik ben niet op zoek naar fotobewerkingsoftware. Wel naar software die mij in staat stelt RAW bestanden van mijn Fuji x100 met behulp van de cameraprocessor/-beeldopties zelf aan te passen. Dus kiezen filmsimulatie, kiezen van hardheid licht en schaduw, etc.

Is dit uberhaupt mogelijk? Welke software is naar jullie ervaring geschikt? Software van Fuji zelf zou het mooist zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Tommy The Cat schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:48:
Ik ben niet op zoek naar fotobewerkingsoftware. Wel naar software die mij in staat stelt RAW bestanden van mijn Fuji x100 met behulp van de cameraprocessor/-beeldopties zelf aan te passen. Dus kiezen filmsimulatie, kiezen van hardheid licht en schaduw, etc.

Is dit uberhaupt mogelijk? Welke software is naar jullie ervaring geschikt? Software van Fuji zelf zou het mooist zijn.
Express versie van C1. Niet van Fuji zelf, maar die hebben wel de simulaties aangeleverd. Werkt als een trein en is gratis!

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Greatsword schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:09:
Het zal vast voor een hele kleine doelgroep zijn, maar dit ziet er wel sexy uit.

Als C1 gebruiker, ben ik wel jaloers ;)

https://www.hasselblad.com/phocus-mobile/
Dat kan jij als C1 gebruiker toch ook?
https://www.captureone.com/en/products/capture-pilot
Capture Pilot is a professional photography app that allows you to use your iOS device to remotely view, zoom, rate, and tag high resolution images during a shoot.
The additional Camera Control in-app purchase you can use an elegant, virtual camera display on your iPhone, iPad or iPod Touch to remotely fire your camera and control the most important capture parameters.

Werkt met PhaseOne medium format camera's, maar ook met (o.a.) Nikon en Canon.
Of heb je zo een Hasselblad? Da's dan wel even pech - als C1 gebruiker ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 30-07-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Fireshade Met C1 kan ik tethred schieten naar een Laptop of Computer, niet een iPad.

Wat wel kan is tethred schieten + Capture pilot draaien op een iPad om de foto’s te reviewen en cullen. (Handig voor o.a opdrachtgevers en MUAH’s

Een volwaardige C1 variant op iOS mist dus helaas nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Greatsword schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:32:
Een volwaardige C1 variant op iOS mist dus helaas nog.
Phocus Mobile heeft dan ook maar een beperkte selectie aan tools van de volwaardige Phocus.
Je zal toch meer dan eens naar de laptop/desktop moeten. Dus het 'grote' voordeel ontgaat me dan van Phocus Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
onsgeluk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:56:
[...]

Express versie van C1. Niet van Fuji zelf, maar die hebben wel de simulaties aangeleverd. Werkt als een trein en is gratis!
Zojuist mee gespeeld. Het lijkt erop dat de filmsimulaties van mijn camera (Fuji x100) niet zijn ondersteund. Alleen van de X100F, X-E3, X-T2, X-T20, X-Pro2, X-H1, X-T3, GFX 50S en GFX 50R. Bron. In de kleurentab kan ik zelfs van geen enkele Fuji camera de filmsimulaties zien, waarschijnlijk omdat het programma mijn camera als de X100 identificeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Tommy The Cat schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Zojuist mee gespeeld. Het lijkt erop dat de filmsimulaties van mijn camera (Fuji x100) niet zijn ondersteund. Alleen van de X100F, X-E3, X-T2, X-T20, X-Pro2, X-H1, X-T3, GFX 50S en GFX 50R. Bron. In de kleurentab kan ik zelfs van geen enkele Fuji camera de filmsimulaties zien, waarschijnlijk omdat het programma mijn camera als de X100 identificeert.
De XT30 ontbreekt ook....vaag.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ben jij nog alternatieven tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Corel is voor een flinke bak geld overgenomen: https://techcrunch.com/20...allels-reportedly-for-1b/

Geen idee of dat positief of negatief is voor het Corel portfolio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Tommy The Cat schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:54:
Ben jij nog alternatieven tegengekomen?
Ik zou deze lijst eens nakijken, nagenoeg elke digi-Fuji staat er in.

https://www.captureone.co...eras?type=type&c=fujifilm

Wellicht komt het omdat ik bij de pro versies kijk. Zou je 124 euro kosten. Niet aan mij om te bepalen of dat het waard is (voor jou dan).

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:38:

Om hier op terug te komen, gisteren naar 1903 geüpgrade maar met geen mogelijkheid krijg ik de app geïnstalleerd :(
Ik krijg een unknown error en daar blijft het bij :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

PageFault schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:03:
Corel is voor een flinke bak geld overgenomen: https://techcrunch.com/20...allels-reportedly-for-1b/

Geen idee of dat positief of negatief is voor het Corel portfolio.
Lijkt wel positief:
According to the memo, KKR is very optimistic about Corel’s prospects. It plans to give Corel an “infusion of capital” to accelerate its growth [...]
KKR is een grote club, in ieder geval geld zat.

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 08-08-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Fireshade schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Lijkt wel positief:
According to the memo, KKR is very optimistic about Corel’s prospects. It plans to give Corel an “infusion of capital” to accelerate its growth [...]
KKR is een grote club, in ieder geval geld zat.
Ow, goed zo. Ik gebruik al heel lang niks meer uit hun portfolio, maar een beetje concurrentie vind ik altijd wel goed.

Het ging ook om een flinke zak met geld trouwens...

Ah, kijk, grootse plannen:

https://www.dpreview.com/...raphy-workspace-interface

[ Voor 11% gewijzigd door PageFault op 09-08-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
onsgeluk schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:24:
[...]

Ik zou deze lijst eens nakijken, nagenoeg elke digi-Fuji staat er in.

https://www.captureone.co...eras?type=type&c=fujifilm

Wellicht komt het omdat ik bij de pro versies kijk. Zou je 124 euro kosten. Niet aan mij om te bepalen of dat het waard is (voor jou dan).
Anderzijds suggereert deze link dat de filmsimulaties van de x100 niet ondersteund worden. Voor de zekerheid heb ik contact opgenomen met Capture One en ze geven aan dat ze inderdaad de filmsimulatie niet ondersteunen. Ook niet in de betaalde versie. Maar ik was niet de enige met deze vraag en het werd doorgegeven aan het R&D team, voor wat het waard is.

Daarnaast ook gekeken naar X Raw Studio en de X Raw Converter van Fuji. Studio (voor mij meest aantrekkelijke optie, omdat de conversie in de camera zelf gebeurt) ondersteunt alleen nieuwe modellen:

Studio
Bron

De X Raw Converter (versie 3.0) heb ik inmiddels in gebruik. Fuji geeft in reactie op mijn vragen aan dat de raw converter de filmsimluaties van de x100 ondersteunt en dat 'dezelfde resultaten kunnen worden bereikt met de RAW converter' in vergelijking met conversie in de camera.

Oftewel ik ga een tijdje met de raw converter spelen. Waarbij mijn voornaamste doel is om mijn camera beter te leren kennen en een paar goede presets (in de camera) te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:11
PageFault schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

Ow, goed zo. Ik gebruik al heel lang niks meer uit hun portfolio, maar een beetje concurrentie vind ik altijd wel goed.

Het ging ook om een flinke zak met geld trouwens...

Ah, kijk, grootse plannen:

https://www.dpreview.com/...raphy-workspace-interface
Bij in het gelinkte artikel zie ik niks over plannen, alleen iets over een nieuwe versie die zó snel na de overname uitkomt dat die ongetwijfeld nog is ontwikkeld onder bewind van de oude eigenaar.

Maar afgezien daarvan, KKR is wel een serieuze investeerder, voor zover ik kan beoordelen. In hun portfolio kom ik wel een aantal bekende bedrijven tegen die volgens mij goed boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Tommy The Cat schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Anderzijds suggereert deze link dat de filmsimulaties van de x100 niet ondersteund worden. Voor de zekerheid heb ik contact opgenomen met Capture One en ze geven aan dat ze inderdaad de filmsimulatie niet ondersteunen. Ook niet in de betaalde versie. Maar ik was niet de enige met deze vraag en het werd doorgegeven aan het R&D team, voor wat het waard is.

Daarnaast ook gekeken naar X Raw Studio en de X Raw Converter van Fuji. Studio (voor mij meest aantrekkelijke optie, omdat de conversie in de camera zelf gebeurt) ondersteunt alleen nieuwe modellen:

[Afbeelding: Studio]
Bron

De X Raw Converter (versie 3.0) heb ik inmiddels in gebruik. Fuji geeft in reactie op mijn vragen aan dat de raw converter de filmsimluaties van de x100 ondersteunt en dat 'dezelfde resultaten kunnen worden bereikt met de RAW converter' in vergelijking met conversie in de camera.

Oftewel ik ga een tijdje met de raw converter spelen. Waarbij mijn voornaamste doel is om mijn camera beter te leren kennen en een paar goede presets (in de camera) te vinden.
Is er niet iemand die film simulation LCC profiles (of was het ICC?) voor de X100 heeft gemaakt?
Ik gebruikte die in C1 11 namelijk met mijn X-T2 omdat dat toen nog niet ingebakken zat.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:39
Als luie jpeg shooter overweeg ik toch iets meer in RAW te gaan verdiepen ivm meer speelruimte bij nabewerking. Ik overweeg hiervoor affinity photo. Wil zeker geen abo stijl software aanschaffen. Tips? Ervaringen :)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

WouterL schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:05:
Als luie jpeg shooter overweeg ik toch iets meer in RAW te gaan verdiepen ivm meer speelruimte bij nabewerking. Ik overweeg hiervoor affinity photo. Wil zeker geen abo stijl software aanschaffen. Tips? Ervaringen :)?
Ja , snel hier naartie: Het grote alternatieve raw-converters topic

Voor de modjes boos worden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

WouterL schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:05:
Sapphire geeft eigenlijk al aan dat dit een no-go is met vermelding van het juiste topic. Dus dit is hier vreselijk offtopic; desalniettemin zou ik je aanraden lekker te starten met de gratis versie van capture one voor fuji. Van daaruit kijken of je die weg echt wilt bewandelen...Het is namelijk nogal een investering; niet zozeer financieel, maar zeker qua tijd.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
onsgeluk schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:48:
[...]

Sapphire geeft eigenlijk al aan dat dit een no-go is met vermelding van het juiste topic. Dus dit is hier vreselijk offtopic; desalniettemin zou ik je aanraden lekker te starten met de gratis versie van capture one voor fuji. Van daaruit kijken of je die weg echt wilt bewandelen...Het is namelijk nogal een investering; niet zozeer financieel, maar zeker qua tijd.
Op dit moment doe ik al veel met Lightroom mobile, maar deze support alleen jpeg voor de gratis variant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Boos worden we niet zo snel, maar het is hier inderdaad meer op zijn plaats. Ik heb de reacties verplaatst. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
Er is een nieuwe release van Affinity Photo for Windows: 1.7.2

https://forum.affinity.se...ty-photo-for-windows-172/

New Features and Improvements:
  • Tweaks to Crop tool. 'Absolute Size' has been renamed to 'Resample', and the 'Unconstrained' units defaults to the document units, as well as allowing the user to change the units for the crop creation.
  • Added more lens correction data.
  • Added TGA export support
  • Improved Photoshop plugin support (more to come in the future).
  • Re-added support for CRW metadata
  • Improved font matching of unknown fonts when importing PDF
  • Allow .icm profiles, as well as *.icc
  • Enabled import of ICC profiles when there is no document
  • Improved performance of adjusting sliders in Develop Persona
  • Added Remove White Matte and Remove Black Matte to the Filters menu
  • Added an option to use the version 1.6 shadows/highlights filter
  • Improved performance of editing live filters
  • Simplified crop tool drag-to-crop behaviour
  • Improved Healing brush.
  • Changed selection refinement to be the same as in version 1.6.
  • Added Select menu to Export Persona.
  • Added JXR file associations.
Fixes
  • Fixed Develop White Balance with linear profiles
  • Fixed rasterising groups with live filters inside
  • Fixed flood select to work on placed images
  • Fixed import of ABR brush files to skip any corrupt brushes
  • Fixed text in shapes ignoring bounds when exporting selection
  • Fixed incorrect rendering of text when exporting a PDF with embedded PSD
  • Fixed PDF export of non-breaking hyphens
  • Changed selection of first letter in bulleted list to not include the bullet
  • Fixed failure to apply 'liga' near end of line
  • Fixed text justification failing to split ligatures
  • Fixed PDF export of text with ligatures to embed the font (as many browsers don't support ligatures unless the font is embedded)
  • Fixed bullet and number lists not allowing single characters
  • Fixed export settings not getting saved
  • Fixed occasional crash when printing
  • Fixed soft hyphen in a word prevents it from being added to the spelling dictionary
  • Fixed DNG imports with severe chromatic aberration
  • Changed PSD import of background layers to correctly render blend modes
  • Fixed sporadic crash in Batch processing
  • Fixed rendering issues with Live Filters
  • Fixed possibility of Develop Crop resulting in non-whole pixels
  • Fixed certain CMYK JPEG opening at 72 DPI
  • Fixed Drag and Drop of a file twice causing the file to remain locked
  • Restored TIFF 'fff' support
  • Fixed crashes when attempting to load truncated files
  • Fixed failure to connect to Unsplash on Windows 7 and 8.1
  • Fixed Resize Document
  • Prevent macros from recording Tone Mapping or Develop
  • Cancelling the Crop Tool remembers the initial "drag to crop" state
  • Fixed crash with Clone Brush (current layer and below)
  • Fixed Image not clipping correctly when Reveal is enabled
  • Fixed Lightroom data being stripped from Capture One XMP output
  • Fixed saving a Jpeg replacing the Subject field EXIF Property with the Title
  • Fixed EXIF Color Space property not matching new ICC Profile when exporting
  • Fixed 32-bit images (and RAWs in Develop) appearing darker for people with HDR monitors
  • Fixed Procedural Texture Up/Down onscreen modifier arrows next to the value field do not apply the value
  • Fixed changing DPI using Anchor to Page resizes document
  • Fixed pressing Esc during a colour pick operation hides the cursor over menu items
  • Fixed Effects panel negatively affecting performance
  • Fixed wrong document dimensions when switching document units
  • Fixed 360 images losing their 360 functionality after being exported.
  • Fixed crash when installing a new font.
  • Fixed new fonts failing to appear when several thousand fonts have been installed.
  • Fixed yellow colour cast opening some DNGs, such as converted Canon EOS 6D CR2 files.
  • Fixed hang when pressing ESC to cancel Navigator panel Movement.
  • Fixed Styles missing labels when using grid view.
  • Fixed inability to assign Backspace key as a shortcut.
  • Fixed Studio panel group gets disconnected after switching Personas.
  • Fixed import of JXR 16-bit half float documents properly.
  • Fixed Crop tool Reveal.
  • Fixed help errors

[ Voor 6% gewijzigd door PageFault op 02-09-2019 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
PhaseOne CaptureOne Pro wordt op de eerste pagina als topproduct met bijbehorende topprijs neergezet, wat op zich accuraat is.

Voor Fuji en Sony camera's is er echter een Express versie welke gratis is:

https://www.captureone.com/en/products/fujifilm
https://www.captureone.com/en/products/sony

De verschillen worden hier uit de doeken gedaan:

https://www.captureone.com/en/explore/express-to-pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
RawTherapee version 5.7 is uit.

http://rawtherapee.com/downloads/5.7/

Afbeeldingslocatie: https://rawtherapee.com/downloads/5.7/rt57_drosera_rotundifolia.jpg

En vorige maand een verse digikam:
https://www.digikam.org/n...2.0_release_announcement/
digiKam 6.2.0 is released

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 10-09-2019 23:19 ]

Mooie Plaatjes   

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De nieuwe layout van de website is ook online zie ik!
Was vorige week toen ik op die site keek nog niet zo :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 15:42

BaasG

Spiral out. Keep going

Skylum Photolemur 3 is nog een paar dagen gratis te krijgen, cadeautje van Petapixel.

https://skylum.com/nl/l/pp-photolemur via https://petapixel.com/201...ime-on-manual-processing/

member of the Dark side: black Nikon gear

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:08
Oké, er is al heel veel gepubliceerd en terwijl ik dat tot mij neem, alvast de vraag.

Als amateurfotograaf heb ik een nog antieke-versie van Lightroom 6 en sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Canon RP. Het probleem lijkt me duidelijk ;)

Ik zoek een alternatief, ben niet gierig, maar moet wel in verhouding staan: ik doe niet heel veel spannende dingen met Lightroom (of ik moet zeggen: deed). Vooral wat doordrukken, opzitten, zuiveren van puistjes en ruis, belichting, witbalans, soms wat creatief met kleur...

edit: keuze is gevallen op DxO Photolab 2: nu nog even pielen...

[ Voor 10% gewijzigd door ralphilosophy op 14-09-2019 14:57 ]

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ralphilosophy schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 12:54:
Oké, er is al heel veel gepubliceerd en terwijl ik dat tot mij neem, alvast de vraag.

Als amateurfotograaf heb ik een nog antieke-versie van Lightroom 6 en sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Canon RP. Het probleem lijkt me duidelijk ;)
[...]
Je hebt gekozen voor DxO Photolab 2.
Ehm... wat is dan "alvast de vraag" precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Je kan overigens via Adobe CameraRAW de RAW formaten (bv. NEF/CR3) van niet ondersteunde cameras converteren naar .DNG en dan in de oude versies gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Laatst online: 05-06 20:06

Ik zoek een alternatief, ben niet gierig, maar moet wel in verhouding staan: ik doe niet heel veel spannende dingen met Lightroom (of ik moet zeggen: deed). Vooral wat doordrukken, opzitten, zuiveren van puistjes en ruis, belichting, witbalans, soms wat creatief met kleur...

Ik hoop voor u dat je nog van 30% korting heb kunnen genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
ON1 Photography 2020 free beta is uit: https://www.on1.com/photo-raw-2020-beta

Ik vind het niks... onduidelijke interface, erg traag met veel acties en qua kleurbeheer komt het niet in de buurt van Lightroom of Capture One. Weinig zin om na elke actie 5 - 10 seconden te moeten wachten op een high-end pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Misschien wel leuk om te melden.
Ik was weer eens aan de slag gegaan met digiKam; eens zien of dat een alternatief is voor Adobe Bridge, of als fotobrowser en basic TIFF converter van Nikon's View-NX-i, die ik nu nog gebruik.

Gelijk liep ik al tegen een crash aan met de recente digiKam 6.3 onder Windows.
https://discuss.pixls.us/t/digikam-6-3-0-is-released/14065/8
gemeld in het forum.
Al heel snel werd aangegeven dat dit een bekende bug was en met 6.4 verholpen zou zijn.
En idd, 6.4 (weliswaar beta) loste dit probleem op.

Daarna kwam ik er achter dat localization niet helemaal 100% ok was.
Wederom gemeld, en ook weer heel snel een oplossing hiervoor:
https://discuss.pixls.us/...-version-of-digikam/14567

Ging het overal maar zo makkelijk. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Wat updates in de wereld buiten Lightroom:

- ON1 Photography 2020 is uit https://www.on1.com/products/photo-raw/ meer AI features en betere performance
- DxO PhotoLab 3 is uit met nieuw color wheel, nieuwe repair tool, betere controle over local adjustments en keyword support
- Luminar 4 bevestigd voor 18 November https://skylum.com/luminar nieuwe UI, meer AI features

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
Nieuwe versie van Capture One komt eraan... Capture One 20 https://www.captureone.com/en/store "FREE upgrade to Capture One 20"

Ben benieuwd. Weet niet wat de gedachte is achter de naam maar ik gok Capture One 20 = Capture One 2020... wellicht trekken ze versienummer gelijk met jaar om eea duidelijker te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sohus Als beta tester, kan je al aan de slag met Capture One ;)

Ze blijven altijd finetunen, en ook nu weer wat verbeteringen en kleine features.

Er zit een pdf bij de download, maar kort samen gevat:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Greatsword schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:52:
@sohus Als beta tester, kan je al aan de slag met Capture One ;)

Ze blijven altijd finetunen, en ook nu weer wat verbeteringen en kleine features.
Ben nu even aan het kijken. Leuke incremental updates maar weet niet of ik daar 150 - 180 EURO voor ga betalen dit jaar. Wellicht komen er nog nieuwe features bij in volgende beta's.

Het lijkt echt het jaar van de incremental update voor alle foto editors. Weinigs nieuws onder de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Wat betreft de ontwikkeling van open source/raw s/w; las ik een interessante opmerking:

for now you can just open with rawtherapee from digikam. Starting from ver 6.4.0 you will be able to select rawtherapee as an external raw editor in digikam’s settings

M.a.w. binnenkort wordt RT, als zijnde één van de meest geavanceerde RAW editors (maar ook best wel gecompliceerd) geïntegreerd met digiKam.

Ben nu wat aan het experimenteren met digiKam en ik moet zeggen; niet verkeerd, niet slecht. Het blijft altijd wennen als je van je vertrouwde pakketten zoals ViewNX-i en Bridge afkomt. ;)
Maar het grootste manco van b.v. een RAW editor als RT en browser als digiKam t.o.v. van ViewNX-i vind ik de overweldigende hoeveelheid aan mogelijkheden. Het is gewoon teveel in één keer.

Vooral als je ff snel (maar ViewNX- is dan absoluut niet meer snel genoeg) door wat NEF files wilt bladeren en wat wilt omzetten naar TIFF of JPEG. Maar qua conversie zie ik nog wel steeds een pluspunt voor Nikon's eigen ViewNX-i; het geconverteerde bestand is toch vaak net ff beter dan van al die andere RAW converters. Of je moet bij een alternatief product zoveel opties door en tweaken, voordat je hetzelfde resultaat hebt, dan denk, je laat maar...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:36:
Vooral als je ff snel (maar ViewNX- is dan absoluut niet meer snel genoeg) door wat NEF files wilt bladeren en wat wilt omzetten naar TIFF of JPEG. Maar qua conversie zie ik nog wel steeds een pluspunt voor Nikon's eigen ViewNX-i; het geconverteerde bestand is toch vaak net ff beter dan van al die andere RAW converters. Of je moet bij een alternatief product zoveel opties door en tweaken, voordat je hetzelfde resultaat hebt, dan denk, je laat maar...
Ik vermoed dat je dan moet gaan voor een standaard profiel (custom-made by ehtweak) waarbij de "altijd lastige opties" al ingevuld zijn en je enkel nog moet bekommeren om exposure etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
moozzuzz schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

Ik vermoed dat je dan moet gaan voor een standaard profiel (custom-made by ehtweak) waarbij de "altijd lastige opties" al ingevuld zijn en je enkel nog moet bekommeren om exposure etc..
Dat denk ik ook inderdaad. In Capture One Pro kun je naast- of samen met presets ook standaard instellingen per camera model instellen. Heb je dus meeredere camera's en is eentje een beetje flets, dan stel je wat extra verzadiging in voor die camera. Ander gooi je wel een preset er over maar blijft het verschil tussen beide camera's alsnog, om maar wat te noemen.

Afgezien van presets kun je ook een foto bewerken en deze bewerkingen toepassen op een reeks andere foto's. Je hoeft dan alleen nog even na te kijken en te finetunen.

Het hoeft dus helemaal niet veel werk te zijn. Hoe denk je anders dat mensen snel een selectie maken uit 1000en foto's en de selectie ook binnen een uur bewerkt kunnen hebben (of sneller zelfs).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Ventieldopje schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:56:
[...]
Afgezien van presets kun je ook een foto bewerken en deze bewerkingen toepassen op een reeks andere foto's. Je hoeft dan alleen nog even na te kijken en te finetunen.
Of je gebruikt DxO PhotoLab (volgens mij hebben ze een iets oudere versie die gratis is, Optics Pro). Die doet praktisch alles volautomatisch op een zeer prettige manier en haalt maximale uit iedere camera/lens combinatie. Niks komt er bij in de buurt qua pure beeldkwaliteit zonder al teveel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@sohus Dat is een Essential versie en dan mis je de uitstekende PRIME denoise functie wat hun key feature is eigenlijk. ( Met lineaire dng en tiff is denoise een stuk lastiger en werkt alleen dfine2 van NIK makkelijk als je freeware wilt. (getest tegen Prime en 70% op Prime met 6400iso vs HQ en Dfine2 dan is de "detail preservation" met PRIME beter.)

Overigens is DxOPhotoLab versie 3 een behoorlijke vooruitgang in HSL en masking control. De clone/repairtool is ook verbeterd.
De lens optical module en PRIME-denoise combo doet een hoop goed voor m43 (vast ook voor alle andere sensor formaten maar ik heb alleen een oudje als extra reverentie)

partial presets global presets je kan redelijk personalizen en een snelle "basis" creëren.
Geen photoshop qua toolbox maar je komt een eind.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
copykat schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:21:
@sohuspartial presets global presets je kan redelijk personalizen en een snelle "basis" creëren.
Geen photoshop qua toolbox maar je komt een eind.
Ja zo gebruik ik het ook. Met auto horizon, auto micro contrast, auto prime, auto face detection (smart lighting) heb je een aardig goede basis voor de meeste foto's. Dan is het puur nog wat tweaks en dan heb ik een neutral, neutral master TIFF die ik dan verder bewerk in C1 of AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 07:04:
[...]
Dan is het puur nog wat tweaks en dan heb ik een neutral, neutral master TIFF die ik dan verder bewerk in C1 of AP.
Doe je heel veel in pixel editing?
Ik merk dat ik vrijwel alles doe binnen Photolab en erg weinig nabewerk in een pixel editor, ik heb alleen PSE dus eh niet erg provi :*)

Ik ken wel mensen die DXO vooral gebruiken als preset export tool en iso gebaseerde presets hebben en de rest in LR of PS doen. De ViewPoint toolset is ook erg goed maar die is in auto mode op 70% of zo vrij goed te gebruiken als eerste autocorrectie maar je moet wel het nalopen dus ik heb het in mijn preset "ingesteld" maar uitstaan. Zelfde als autocrop en horizon.

Je kan wel erg makkelijk een groep "Partial Preset commands" maken die je noemt naar hun uitwerking.

Zo kan je met een selectie images, en 1 druk op de preset uit je lijst een specifieke actie uitvoeren.

(perspective/ auto horizon en keystonecrop) bijv. Door de partial preset blijven alle andere bewerkingen buiten schot en worden niet aangetast. (wel even rekening houden met local adjustents ná deze actie uit te voeren niet alles "sticks" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Bedankt voor al die suggesties qua preset tools/custom profielen.
Maar dat gaat, voor mij persoonlijk, niet werken.
Ik bekijk echt iedere foto individueel en de correcties zijn altijd behoorlijk divers. Zelfs uit eenzelfde serie. Gewoon omdat ik er hele specifieke dingen mee wil (doen).
Lekker eigenwijs dus. :+

Vandaar dat ik zocht naar een snellere, makkelijkere (?) manier om er door heen te scrollen en er dan het nodige uit te pikken en daar wat mee te doen.

Ben weer wat verder aan het experimenteren met digiKam (je moet toch wat)
Maar liep, zelfs met de 6.4 beta build alweer tegen wat irritante bugs aan. Dus voorlopig vertrouw ik mijn tig duizenden ( > 75K) RAW files daar nog niet aan toe. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ehtweak schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:00:
Bedankt voor al die suggesties qua preset tools/custom profielen.
Maar dat gaat, voor mij persoonlijk, niet werken.
Ik bekijk echt iedere foto individueel en de correcties zijn altijd behoorlijk divers. Zelfs uit eenzelfde serie. Gewoon omdat ik er hele specifieke dingen mee wil (doen).
Lekker eigenwijs dus. :+

Vandaar dat ik zocht naar een snellere, makkelijkere (?) manier om er door heen te scrollen en er dan het nodige uit te pikken en daar wat mee te doen.

Ben weer wat verder aan het experimenteren met digiKam (je moet toch wat)
Maar liep, zelfs met de 6.4 beta build alweer tegen wat irritante bugs aan. Dus voorlopig vertrouw ik mijn tig duizenden ( > 75K) RAW files daar nog niet aan toe. :-(
Waarom niet gewoon PhotoMechanic icm je favo Raw editor? Zelfs icm Lightroom was er best mee te werken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
ehtweak schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:00:
Probeer deze eens: FastRawViewer https://www.fastrawviewer.com Komt aardig in de buurt van PhotoMechanic maar een stuk goedkoper en werkt met RAW en niet met JPEG files (what's in the name!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
En, digiKam 6.4 is beschikbaar.

https://www.digikam.org/n...4.0_release_announcement/
https://discuss.pixls.us/t/digikam-6-4-0-is-released/14787/4

(heb zelf ook nog een heel klein beetje bijgedragen aan het melden/platslaan van 2 bugs)

Mooie Plaatjes   

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik denk er over om RawTherapee te installeren voor sommige dingen te doen die mijn DxOPLv3 niet kan.
Is de userinterface een beetje snel te begrijpen?
Andere optie is SP9pro voor Panasonic.(nu 28euro)
ik ben bekend met SP dus daar heb ik weinig moeite mee.

• moozzuzz
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:18:
ik denk er over om RawTherapee te installeren voor sommige dingen te doen die mijn DxOPLv3 niet kan.
Is de userinterface een beetje snel te begrijpen?
Andere optie is SP9pro voor Panasonic.(nu 28euro)
ik ben bekend met SP dus daar heb ik weinig moeite mee.
Persoonlijk vind ik het er niet makkelijker op geworden (keuze uit teveel opties en tools), maar ik ben er dan de voorbije jaren ook te weinig mee bezig geweest. Mss dat @ehtweak beter geplaatst is. Wat zoek je bij RT?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

focuspeaking is handig voor uitzoeken van focusstack brackets images.
kan je de juiste uitzoeken.
Een auto white balance die door deep image scan colorcast kan herstellen.
color recovery van highlight en shadow.
masking/ object select replacement al is de nieuwe repair clone van dxo nu redelijk goed. alleen selectie correctie met erase and repaint is nog niet mogelijk.

Beetje spelen met andere software om te zien of iets beter kan.

niet erg veel dus. LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@moozzuzz ,@copykat Sorry, maar zo ver reikt mijn kennis van RT/DT/digiKam (nog) niet. :/

Ik vind deze s/w pakketten overweldigend qua mogelijkheden en ben onder de indruk van wat er allemaal mee kan, ook qua snelheid. Maar dat is tevens HET probleem; zoveel mogelijkheden, zoveel specialistische tweaks.

Daarom dat ik voor het overgrote deel nog steeds de RAW (NEF) converter van Nikon zelf gebruik (ViewNX-i).
Het resultaat wat ik daarmee haal uit een NEF --> TIFF omzetting, om vervolgens de specifieke dingen te doen die ik wil, met Photoshop en NIK plugins, is gewoon prima. (en bevalt me beter dan de Camera Raw converter van Adobe)

En als specialistische panorama stitcher blijft PTGui Pro onovertroffen, zeker qua snelheid.

Niet ideaal, maar vooralsnog heb ik geen betere/handigere RAW converter gevonden.
De genoemde pakketten verzuipen imho gewoonweg in al hun mogelijkheden.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2019 09:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ehtweak schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:15:
...
Ik vind deze s/w pakketten overweldigend qua mogelijkheden en ben onder de indruk van wat er allemaal mee kan, ook qua snelheid. Maar dat is tevens HET probleem; zoveel mogelijkheden, zoveel specialistische tweaks.
...
Niet ideaal, maar vooralsnog heb ik geen betere/handigere RAW converter gevonden.
De genoemde pakketten verzuipen imho gewoonweg in al hun mogelijkheden.
Iridient N-Transformer heeft niet zo heel veel instellingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een paar video's bekeken van RT en het is een echt goed maar "geeky" programma.
Er kan zoveel op basis van jou beslissingen.
Om er een beetje mee te kunnen werken zou je het als main rawprocessor moeten gebruiken zodat je weet waar wat zit om je doel te bereiken.

Ben benieuwd als ik er een tiff naartoe stuur uit DxOPL as export to application mode het het zelfde werkt als met NIK. En of er "presets" te maken zijn om even snel een aanpassing te maken.
Ik heb wel wat applicaties die DxO ondersteunen, NIK, combinezp, oude versie pse en silkypix , een 4kvideo to frame jpegs converter. Punt met ondersteunings programma's is dat ze een makkelijke UI hebben of een Automatische modes in de dingen die je wilt. Preset of zo. Vaak heb je veel uitzoekwerk gedaan en instellingen gedaan die je doel helpen die vervolgens als een click click export werken maar na een tijdje weet je niet meer hoe je tot die instellingen gekomen bent.
Daarom zoek ik altijd een klein dedicated programmaatje puur voor het doel. Zoals combinezp.
Om echt het uiterste er uit te halen moet je tweaken en doorgronden hoe het werkt maar er zitten voldoende push in get out functies in.
Ik probeer uit te vinden of RT ook zo zou kunnen werken.
Las wel ergens dat RT eigen kleurprofielen heeft en dat je bijv. Een adobeRGB moet downloaden en plaatsen in je colorprofile folder.

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.