Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dit topic is gewijd aan alle RAW-convertor software die niet naar de naam Adobe LightRoom luistert en de daarmee samengaande workflow, tips & tricks, bugs en verzuchtingen. LR heeft een eigen topic.

In deze openingpost vind je de populairste alternatieven met een korte beschrijving en een aantal (hopelijk) zinvolle links naar de website, download, etc ...Disclaimer: WIP O-)

De komende dagen of eerder weken maanden :9 wordt deze start-post aangevuld met jullie commentaar en input.

Vergelijkingen (individuele reviews staan bij de individuele software pakketten):
reviews: Raw-editors voor je foto's - Wat zijn de alternatieven voor Lightroom? (2018-05)
Fuji X-Pro in 7 rawconvertors - 2017-02 door Thomas Fitzgerald
LR vs. AfterShot pro3 vs. Capture One - 2016-05
C1 v9 review vs. LR v6.3 - 2015-11
LR 6 vs. Capture One v8.x - 2015-10
dpreview forum - 2015-04
LR vs. DxO vs. Capture One - 2014-06-16
8 engines vergeleken - 2014-06-11

RAW convertor/developer software zonder licentiekost

Canon, Nikon, Fuji, Sigma en Sony software
Over het algemeen is de bijgeleverde software van de camera-boeren niet bijzonder performant, zelfs demosaicing en terughalen van detail blinken ze niet persé uit.
Canon: DPP (v4.10.20)
Fuji: Fuji X Raw Studio (v1.6.1), de vervanger voor raw file convertor 3 powered by Silkypix (v8.1) en MyFinePix Studio (v4.2b), naast tether-software.
Hasselblad: Phocus (ondersteunt ook andere camera's, zie daarom voor meer details Phocus 3.4 hieronder)
Nikon: NX2 v2.4.7 (obsolete)(NX-D v1.5.3 is recenter maar beperkter) en Camera Control Pro 2.28.2 (tethering-software - trial)
Sigma: Sigma Photo Pro (6.6.1 voor mac/win)
Sony: Sony Image Data Converter. Je krijgt ook gratis (of met grote korting) Capture1 bij sommige Sony toestellen. Sinds eind 2017 is er ook Imaging Edge (Remote/Viewer/Edit) (v1.4.00.1900a) met een speciale focus op Pixel Shift imaging support. Er zijn ondertussen ook mobiele apps (2019).

logoDarktable 2.6Freebsd | Linux | Mac | Windows * – NL, EN, ++ – darktable.org
Darktable is de open source RAW-developer voor Linux (en met een omwegje ook beschikbaar voor Mac). Darktable heeft tevens een Organiser en mogelijkheid tot tethering indien je camera ondersteund wordt door GPhoto. De windows versie is wat beperkter, gezien de roots van dit project heel erg lang unix/linux-only was.

Highlights:
• ondersteunt het uploaden van foto's naar Flickr en Picasa Web
• local adjustments
• lenscorrections via lensfun
• volledige photography workflow

Links:
download (v2.6.3)
Niet officiële Windows-versie (v2.0, meer info, Github build-guidelines)

logoLightZoneLinux | Mac | Windowslightzoneproject.org
LightZone is ondertussen een opensource programma met een geschiedenis. Het programma is echter een echte RAM-geheugen-vreter en combineert beperkingen met enkele goed uitgewerkte punten. Zo kan je volgorde kiezen van je bewerkingen. LightZone heeft een beperkte Organiser. Updates gaan eerder traag doch het aantal gebruikers is verdubbeld in 1 jaar tijd.

Highlights:
• Fantastische uitwerking van het Zone-systeem (Ansel Adams)
• Basis lokaal aanpassen

Links:
registreer (v4.1.9) (je moet registreren alvorens je kan downloaden – niet meteen de beste “call to action” strategie voor een Freeware project)
ChangeLog

logoPhocus 3 Mac | Windows – EN – hasselblad.com
Je dient te registreren om het pakket te downloaden. Sinds 2.5 worden er tevens >150 non-Hasselblad camera’s ondersteund. Er is tevens een Phocus Mobile vergelijkbaar met de LR mobile.

Links:
download (v3.4)
dpreview over v3.1 (v3.1.3)

logo RawTherapee 5Linux | Mac | Windows – NL, EN, ++ – rawtherapee.com
RawTherapee maakt gebruik van dcraw en is al vrij goed ontwikkeld en brengt regelmatig updates uit. RT bevat een Organiser en heeft een uitgebreide feature-set maar mist enkele geavanceerde bewerkingen zoals local adjustments.

Links:
downloads (v5.7) portable apps versie & LocalLab-versie

UFRaw – Linux | Mac | Windowsufraw.sourceforge.net
UFRaw vormt een GUI rond DCRaw. De windows versie hinkt wel steeds achterop. UFraw zit reeds als plugin in de Mac-versie van GIMP.

Highlights:
• lenscorrections via lensfun

Links:
download met eveneens installatie instructies (ufraw-0.22).

RAW convertor/developer software met licentiekost

ACDSee – Mac | Windowsacdsee.com
Todo / PS cloon met raw-capaciteiten, zie ook de review op FS.

ACDsee Photo (v2019, enkel 64bit)
ACDsee Pro Studio (v2019, 64bit), release-notes
review v10)

Affinity 1.8 – Mac | Windowsaffinity.serif.com
Todo / PS cloon met raw-capaciteiten, maar niet iedereen is even enthousiast van de raw-convertor.

Links
Download (trial - v1.7.2 - Mac+Win)
Affinity 1.5.2 review at DP 2017-09-20

logo Capture One Pro 12 – Mac | Windowsphaseone.com
Deze RAW-convertor suite stond lang bekend als hét topproduct (inclusief prijs) met goede kleur en contrast tools. Net als DxO bevat het ook zeer goede camera- en lens profielen. Dankzij een sterke tethering tool is het pakket erg geliefd bij portret- en productfotografen. US-resellers zijn substantieel goedkoper dan Phaseone zelf. Sinds versie 8.1 is het pakket een pak sneller en is round-trip editing in bijvoorbeeld Photoshop toegevoegd. Layering, keywords en tethering zijn in de laatste versies ook sterk verbeterd.

Links:
download trial (v12.1.4 - 30 days trial; releasenotes)
Forum
• De gratis Express versie voor Fujifilm en Sony en de verschillen tussen Pro & Express
Fstoppers over v11
DPreview over v8

logo Corel Aftershot pro 3 – Linux | Mac | Windowsaftershotpro.com
Vervolg van Bibble 5. Zou erg snel werken en intuitieve workflow/gebruikers-interface hebben, doch de Ruisonderdrukker is veel te agressief. (technische kwaliteiten TBC).

Links:
download trial v3.6 en release-notes (en oudere versies)

logoDxO PhotoLab 2 – Mac | Windowswww.dxo.com/dxo-photolab
Dit pakket is vnl bekend van z’n zeer uitgebreide en sterk uitgewerkte camera- en lensprofielen database (DxO Mark). Noise-reduction en shadow recovery zijn twee andere sterkhouders van het product.

In de laatste versie is clear-view toegevoegd (verhelderen van foto's waar een waas in zit) maar in de goedkoopste versie ontbreekt ondertussen Geometrie correctie! Spijtig. EISA Award 2016-2017.

Highlights:
• DxO Mark – camera- en lens profielen database
• DxO Prime ruisonderdrukking
• Nam in 2017 Google/Nik-software, een veel gebruikte toolset, over en integreerde deze in Photolab

release-notes en download (v2.3.2)

http://download-center.dx...DxO_OpticsPro11_Setup.exe (DOP v11.4.2)
• Releasenotes DxO Optics Pro v11 Win / Mac
review DxO Optics Pro v11

Exposure X5 – Mac | Windowswww.alienskin.com/exposure
Image editor en organizer voor besturingssysteem xy. De organizer werkt op basis van map-structuur ipv een catalog. Spijtig genoeg zijn de xmp files niet compatibel met andere software.

Highlights:
• Layers
• Geen subscription model

Download:
• Via update/download centre (v5.0.3)

logo Iridient DeveloperIridient Developer 3.3 – Maciridientdigital.com
Een zeer ‘technische’ RAW-developer, die uitblinkt in het detail terugbrengen in een foto. Is op dit moment (eind 2017) nog steeds de referentie ivm raws van X-trans sensoren.

Links:
download trial (v3.3.8 - de trial zet wel een watermark in al je exports... | history)
Iridient S-Transformer v3.2.2: vertaalt Sony ARW &ARQ bestanden naar DNG.

Luminar 4– Mac | Windows* – macphun.com
Luminar is een raw-ontwikkelaar die de mogelijkheid biedt om ook met layers aan de slag te gaan. Raw ontwikkeling is nog relatief basic en tevens ontbreekt voorlopig de cataloog-functie (komt er in 2019). De Windows-versie heeft nog niet alle functionaliteiten van de Mac-versie, maar daar wordt ook aan gewerkt.

Links:
Download trial (v4, roadmap)
Comments op v3 (=2019) (2018-12)
Review v2018 (2017-11)

logoON1 Photo Raw – Mac | Windows – NL-interface beschikbaar – www.on1.com
Perfect Photosuite zijn 7 apps die een uitgebreide suite vormen die vooral uitblinkt door een groot aanbod mooie verwerkingspresets.

Links:
download 30day-trial (Photo Raw v2020)
2020 update (DPreview)

Photo Ninja – Mac | Windowswww.picturecode.com
Origineel ontwikkelden ze Noise Ninja, een standaard op vlak van denoising. Nu brengt Picturecode een volledige editor op de markt. De dev-cycles zijn erg traag.

Links:
download (v1.3.8b) Je kan de software vrij installeren maar enkel exporteren zodra je een license key aanschaft.
Changelog

Silkypix Developer 8.1, 9 & Pro9 – Mac | Windowswww.silkypix.us
Deze onderkende raw-convertor heeft heel wat in huis. De interface is logisch opgebouwd en de toolset erg uitgebreid (wat de leercurve meteen ook uitdagender maakt).

Highlights: (op basis van SP7PRO, zie uitgebreider door copykat)
• Color rendering & adjustment en colour-recovery uit (blownout) highlights
• Goede, uitgebreide persoonlijke aanpassingen in de interface mogelijk
• Kan uit de panasonic-raw files ook Jpeg adjustments halen als snelle presets
• Nauwkeurige noise-reduction (maar manueel)

Links:
Vergelijking Studio vs. Pro
Silkypix DS Pro9
download (Pro-9.0.15 en 9.1.15). Je kan de software vrij installeren maar enkel exporteren zodra je een license key aanschaft.

Alternatieve workflow ondersteuning, tools & viewers
Tools

Adobe Lens Profile Downloader 1.0.1 om de Adobe lens profielen te bekomen.
• ExifTool – basis commandlineGUI’s en tools , comments vind je hier (v11.20)
Iridient S-Transformer: vertaalt Sony ARW &ARQ bestanden naar DNG.

Workflow - culling / rating / organising / DAM

Photo Mechanic is de shiznit als het gaat om ingesten, renamen, iptcdata (metatags/keywords), en vervolgens raten en cullen. Er is geen programma wat soepeler en sneller door je raws heen browsed. In vergelijking is het huilen in LR waar het soms een seconde duurt als je van foto naar foto switched (volgens Chiron).
fastrawviewer (v1.5 - 15$ met kortingsacties)

DAM
Photo Supreme (v4.3 - changelog)
IMatch (v2019.1.2) van Photools (focus op DAM)
Media Pro 2 van Phase One - discontinued.
XnView MP (v0.93.1), de XnView media browser

Workflow - verdere manipulatie

Google Nik collection (sinds 2016-03 hier nog gratis maar unmaintained, wordt nu geintegreerd in DxO)
HDR merge, doet wat de naam suggereert.
Neat Image Noise Reduction
Photo Director: een mix van raw developer en photoshop (met mixbare layers en filters), voor zowel foto als video.
PhotoMatix Pro 6 vooral sterk in HDR en architectuur.
• …

Viewers & PS clonen met raw functionaliteiten (a-z)

Accu Raw (Apple store only)
Honeyview (pricewatch)
Irfanview kan met plugins ook RAW bestanden tonen, doch deze zijn nog in ‘onbewerkte’ toestand (een beetje dof dus) pricewatch: IrfanView v4.52.
• Corel PaintshopPro 2018 http://www.paintshoppro.com/nl/
• PhotoLine 20: https://www.pl32.com/index.php
XnView (status in software: pricewatch: XnView)
• …

TODO
• Samenvattingen apps verbeteren/updaten.
• inhoudelijk sterke reviews toevoegen / vergelijkingen

En laten we dan maar los gaan :9 !

[ Voor 255% gewijzigd door moozzuzz op 21-11-2019 09:19 . Reden: V1.083 updates in 2019-11 ]

• moozzuzz
  • Niet online
Gereserveerd. Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-04 16:52

Bravo

Second Best

Goede OP met een fatsoenlijk overzicht van de mogelijkheden per OS. Zelf ben ik Linuxgebruiker en heb in het begin toch redelijk lopen stoeien om een pakket te vinden die de mogelijkheden bood die ik wilde hebben en een overzichtelijke workflow had. Uiteindelijk voor Darktable gekozen en eigenlijk nog geen spijt van gehad. De ontwikkeling van de onderdelen is de laatste twee jaar erg hard gegaan en ik zo snel niet iets opnoemen wat ik echt mis. (Behalve de snelle focuspreviewfunctie die het bij mij niet meer mogelijk is).

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mooi begin moozzuuz, klasse d:)b Ik heb het Lightroom topic en dit topic met elk elkaar gelinkt (via een topicwaarschuwing) zodat mensen de juiste plek weten te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Enkele software updates:
24/09/2014 - UFRaw-0.20 released, based on DCRaw v 9.22 (de windows versie lijkt nog niet online).

Kortingsaanbieding door OnOne op hun nieuwe perfect effects suite 9.0 nog tot 3 october.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Opvolger NX2 (voor de Nikonians dus) met NL interface, Mac- & Windows-versie, native 64bit (maar ook in 32bit flavour te verkrijgen) [meer info] [gratis download]

RawTherapee 64bit update sinds 2014-10-04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
moozzuzz schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:46:
Opvolger NX2 (voor de Nikonians dus) met NL interface, Mac- & Windows-versie, native 64bit (maar ook in 32bit flavour te verkrijgen) [meer info] [gratis download]
Zeker geen opvolger want dan zou je minimaal dezelfde functionaliteit verwachten. Je kunt beter bij NX2 blijven zolang je geen nieuwe camera hebt of anders je heil bij een ander programma zoeken. Ik heb NX-D even een tijdje gebruikt maar het programma was niet vooruit te branden, onduidelijke interface, crashed heel vaak en ik mis toch wel wat zaken ten opzichte van bijvoorbeeld NX2 (control points!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Laatst online: 21-04 13:43

Hardfreak

<!--

Mooi topicje :)

Zelf heb ik lange tijd RawTherapee gebruikt omdat dit de enige was die deftige ondersteuning had voor mijn Fujifilm RAWs én pakken meer opties had dan The Gimp + Ufraw.
Het enige wat ik erop aan te merken had was dat die redelijk traag was in gebruik, zeker als je probeert wat highlights te herstellen.

Al is het toch wel moeilijk om te tippen aan Photoshop :)

//Edit: om toch even te vermelden dat de software die je van Fujifilm kreeg eigenlijk niets anders kan dan dezelfde JPEGs genereren als de camera kon (vandaar het alternatief). Hetzelfde gevoel heb ik een beetje met de RAW converter van Sony, die kan ook niet zo heel veel meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Hardfreak op 13-10-2014 14:04 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Het enige wat mij tegenhoudt om op linux over te gaan is het missen van een goede raw-converter :( Zo jammer dat Lightroom niet op linux werkt. En uit deze korte reviews blijkt dat alle alternatieven net iets missen...

Bedankt voor het overzicht en goed post! :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Mr Pingu schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 17:13:
Het enige wat mij tegenhoudt om op linux over te gaan is het missen van een goede raw-converter :( Zo jammer dat Lightroom niet op linux werkt. En uit deze korte reviews blijkt dat alle alternatieven net iets missen...
darktable zou in deze de meest populaire oplossing zijn, op basis van technische vergelijkingen. Helaas zijn diepgaande vergelijkingen van de alternatieven vaak snel outdated wegens nieuwe versies etc.

Wat overigens wel vaak naar voren komt is dat LR op veel vlakken middelmatig scoort (doch wellicht wel 'consistent middelmatig op alle aspecten'), terwijl (bij de betalende alternatieven) er steeds programma's zijn die echt excelleren in één bepaald opzicht. Ook hier geldt natuurlijk de opmerking van het snelle outdated raken wegens relatief snelle update-cycli.
Hardfreak schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 14:02:
Het enige wat ik erop aan te merken had was dat die redelijk traag was in gebruik, zeker als je probeert wat highlights te herstellen.
Ik mis vandaag vnl een iets uitgebreidere/geavanceerdere (grad)filter. De huidige gradfilterset is super basic. En local adjustments.

De progsels van de merken die RAW-verwerkingssoft meeleveren is idd vaak heel erg basic en scoort vooral ook minder "goed" (minder detail, minder "reddingsmogelijkheden").

[ Voor 23% gewijzigd door moozzuzz op 14-10-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
RawTherapee-4.2 komt wellicht vanmiddag uit (op moment van posten nog niet downloadbaar, de geupdate screenshots staan er wel al).

Release Notes Phase One 8.0.1 - vnl bugfixes.

En sinds zondag is er ook een nieuwe versie beschikbaar van RPP (4.8.0).

[ Voor 26% gewijzigd door moozzuzz op 24-10-2014 12:51 . Reden: screenshotslink + rpp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
moozzuzz schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:05:
RawTherapee-4.2 komt wellicht vanmiddag uit (op moment van posten nog niet downloadbaar, de geupdate screenshots staan er wel al).
Het is de versie RT 4.2.1 geworden :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:29

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik ben eigenlijk begonnen met DarkTable omdat de lenscorrectie voor mijn meest gebruikte objectief daar al inzat... RawTherapee moest ik dat toevoegen en kon dat op dat moment niet vinden (maar dat is al weer een tijdje terug)

Toch zou het m.i. interessant zijn om wellicht eens een goed onderzoek te doen naar verschillende LR-achtige alternatieven voor een artikel op Tweakers zelf?

* letatcest biedt zich alvast aan voor het schrijfwerk :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Hmm de laatste review roundup van de foto-expert bij de tweakers redactie oogste niet zoveel bijval onder F&G getrouwen :)

Op het net is in elk geval niet zo heel erg veel te vinden. LR voor de massa, Capture One en DxO Optics voor de pro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hm.. toch spijtig. Die nieuwe RawTherapee ziet er goed uit, maar ik kan met geen mogelijkheid een lenscorrectie vinden voor een Canon EF 24-105mm. Mocht iemand weten hoe je het profiel uit DrakTable kunt exporteren of zo naar een leesbare file voor RT, would be nice! (of uit een LR install, dat is dan weer jammer...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:54
Zal RawTherapee nog eens proberen. Jaren geleden heb ik die een keertje geprobeerd maar toen beviel die niet zo.

Voor de snelle klusjes gebruik ik nu Faststone Image Viewer. Hoort wellicht thuis onder het kopje Viewers, maar kan ook RAW omzetten. Als ik me niet vergis gebruikt Faststone ook de Dcraw engine overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
letatcest schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 19:58:
Mocht iemand weten hoe je het profiel uit DrakTable kunt exporteren of zo naar een leesbare file voor RT, would be nice! (of uit een LR install, dat is dan weer jammer...)
Als je bereid bent om Adobe AIR te installeren kan je de Adobe Lens Profile Downloader 1.0.1 downloaden en dan de gewenste profielen downloaden. Zie voor meer info: http://50.87.144.65/~rt/w...y#Lens_Correction_Profile
B64 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:02:
Voor de snelle klusjes gebruik ik nu Faststone Image Viewer.
Interessante suggestie, ga ik vnvnd even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

moozzuzz schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:53:
[...]

Als je bereid bent om Adobe AIR te installeren kan je de Adobe Lens Profile Downloader 1.0.1 downloaden en dan de gewenste profielen downloaden. Zie voor meer info: http://50.87.144.65/~rt/w...y#Lens_Correction_Profile
Jeetje, dank, dat had ik toch misschien zelf moeten hebben kunnen vinden (...) Google was geen vriend in dit geval blijkbaar.
Jammer dat de 6D nog niet bestond, maar het lijkt me dat een andere full frame body (5D (markii)) min of meer dezelfde correcties vereist? Zo op het eerste gezicht wordt krom keurig recht met lensprofielen van de Downloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:33
DxO heeft gisteren (of eergisteren) een nieuwe versie van DxO Optics uitgebracht. Grootste veranderingen zijn het licentiemodel (niet meer ahv sensor-grootte), clear-view toegevoegd (verhelderen van foto's waar een waas in zit) en snellere werking op een aantal fronten. Geometrie correctie is voor de goedkoopste versie eruit gesloopt, wat minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:07

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Creative Cloud, niks mis mee, ligthroom + photoshop was nog nooit zo goedkoop en je hebt altijd de laatste versie. Ja het is jammer dat je moet blijven betalen. Als je nou gewoon geen dure telefoon neemt kan je gewoon een CC abbo nemen O-)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Pixelmator heeft z'n 3.3 'limestone' versie uit sinds 2014-11-06 en lanceerde onlangs ook een iPad versie.

Comments van Frij5fd ook toegevoegd :)

[ Voor 11% gewijzigd door moozzuzz op 14-11-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Het leek me in de lijst nog niet genoemd:
Nikon heeft (voor Nikon RAW files) ook de gratis raw converter Capture NX-D uitgebracht.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/software/capture-nx-d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Fireshade schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:46:
Het leek me in de lijst nog niet genoemd:
Nikon heeft (voor Nikon RAW files) ook de gratis raw converter Capture NX-D uitgebracht.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/software/capture-nx-d
Ik had deze voorlopig nog niet toegevoegd in het overzicht omdat ik vermoed dat iedereen wel weet dat de bekende merken merk-specifieke software aanbieden. Maar mss toch eens een extra kopje overwegen tnx!

Daarnaast in elk geval heeft DarkTable eindelijk een Release Candidate klaar voor DT1.6 (de rc zit op 1.5.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

moozzuzz schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:25:
[...]
Ik had deze voorlopig nog niet toegevoegd in het overzicht omdat ik vermoed dat iedereen wel weet dat de bekende merken merk-specifieke software aanbieden. Maar mss toch eens een extra kopje overwegen tnx!
Het bekend zijn met Capture NX-D valt erg tegen.
Nikon levert namelijk alleen Capture NX2 mee bij hun (RAW)camera's. NX2 lijkt me daarom inderdaad ook niet het vermelden waard.
Om van NX-D te weten te komen, moet je ingeschreven staan voor hun nieuwsbrief, of rondneuzen op hun download sectie. Nikon geeft er verder zelf erg weinig bekendheid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
OK en NX-D is een pak beter/uitgebreider dan NX2 naar jouw mening? Ik zorg voor een kopje merkspecifieke software :). Even dit weekend de software van de andere camera-boeren bijeenharken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

moozzuzz schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:54:
OK en NX-D is een pak beter/uitgebreider dan NX2 naar jouw mening? Ik zorg voor een kopje merkspecifieke software :). Even dit weekend de software van de andere camera-boeren bijeenharken.
Ik weet dat helaas niet - ik heb ze alleen heel vluchtig bekeken (ik gebruik zelf CaptureOne Pro). Ze lijken gelijk qua functionaliteit, maar NX-D heeft in ieder geval een ander interface.

Maar moet een programma 'uitgebreid' zijn om in deze "non LR" lijst te komen? Waar leg je in dat geval de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Mijn vraag was eerder bedoeld als "wat raad je aan" (het uiteindelijke doel van dit topic zou verder moeten gaan dan een pure opsomming van alternatieven, mi). Doch dat was er vanuitgaande dat je al wat ervaring met NX-D had.

De huidige lijst is opgesteld op basis van andere lijstjes op internet en informatie hier op 't forum. Een aantal programma's heb ik links laten liggen omdat ze niet of heel erg traag verder ontwikkelen of onvoldoende features aan boord hadden. Het is zo goed als zeker dat ik er binnenkort nog een aantal schrap (of verhuis/"downgrade" naar "viewers").

Merkgebonden RAW-verwerkers staan tot dusver weinig bekend als performant, uitgebreid en zelfs als niet bijzonder excellerend in demosaicing (wat een beetje verwonderlijk is mi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
NX2 is vele malen beter dan NX-D. Vooral het gebrek aan control points in NX-D is een gemis. Verder heb ik het even geprobeert te draaien maar het crashte al na een minuut of 10 zonder veel gedaan te hebben. Ook qua user interface is NX-D (maar ook NX2) een gedrocht en de snelheid valt ook behoorlijk tegen. Dit was al niet het sterkste punt van NX2 maar bij NX-D hebben ze dat toch nog weten te overtreffen.

Op een schaal van 1 tot 10 heeft NX2 toch wel een 7 verdient, maar met de ervaring die ik heb met NX-D komt die niet verder dan een 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
@kdbruin, tnx voor die input, ik merk net dat je me al een gelijkaardige input had gegeven vorige maand :P
@fireshade, hoe zijn je ervaringen met C1?

En kan er me een Nikonian me overigens eens vertellen waarom Nikon 2 verschillende converters op de markt heeft losgelaten? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

moozzuzz schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:39:
@fireshade, hoe zijn je ervaringen met C1?
Ronduit uitstekend! Voor mijn doeleinden althans :)
Het programma kan erg veel, maar ik heb lang niet alles nodig. Qua workflow en interface persoonlijk veel fijner en sneller dan DXO (ik kon daar maar niet aan wennen, en met het eindeloos gescroll of in- en uitklappen van toolpaletten was ik meer bezig met het interface dan met het feitelijke werk). De leercurve is ook een stuk minder steil dan bijv. LightRoom.
Ook qua snelheid heb ik niets te klagen. Ik zit op v7, en v8 belooft nog een stuk sneller te zijn - dus ik overweeg een upgrade... (van de Sint?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

kdbruin schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:53:
[...]
Zeker geen opvolger want dan zou je minimaal dezelfde functionaliteit verwachten. Je kunt beter bij NX2 blijven zolang je geen nieuwe camera hebt of anders je heil bij een ander programma zoeken. Ik heb NX-D even een tijdje gebruikt maar het programma was niet vooruit te branden, onduidelijke interface, crashed heel vaak en ik mis toch wel wat zaken ten opzichte van bijvoorbeeld NX2 (control points!).
Heb je toen de open beta of de officiele versie van NX-D gebruikt?
Ik heb zelf geen crashes meegemaakt; eerlijk gezegd ook best kort gebruikt. Was er nieuwsgierig naar :)
Ik vond zowel NX2 en NX-D traag (vergeleken met C1), dus niet echt een oplossing voor mij..

@moozzuzz
En kan er me een Nikonian me overigens eens vertellen waarom Nikon 2 verschillende converters op de markt heeft losgelaten? :p
Het blijkt dat NX-D de opvolger is van NX2.
NX2 is dus EoL, maar krijgt nog wel wat ondersteuning.

Het grote verschil tussen NX2 en NX-D:
ViewNX 2 and Capture NX 2 overwrite NEF files, with the result that they cannot be restored to the condition they were in when originally shot. Capture NX-D saves changes to a settings ("sidecar") file without touching the original RAW data, and consequently there is no need to save the file under a different name or convert the file to TIFF or JPEG for use in other applications. This ensures a smooth post-processing workflow.
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/capturenxd/about/
http://www.nikon-club-nederland.nl/nikon-capture-nx-d/
Overwrite... dat is wel even schrikken. Maar gelukkig wordt alleen de EXIF header herschreven.
Dit "euvel" heeft NX-D dus niet meer.

• kdbruin
Fireshade schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:13:
Heb je toen de open beta of de officiele versie van NX-D gebruikt?
Ik heb zelf geen crashes meegemaakt; eerlijk gezegd ook best kort gebruikt. Was er nieuwsgierig naar :)
Ik vond zowel NX2 en NX-D traag (vergeleken met C1), dus niet echt een oplossing voor mij..
Dit was met de eerste officiele release. Maar de ervaring was dusdanig bedroevend dat ik gewoon bij Aperture blijf. Ik zie wel wat Apple met de nieuwe Photos applicatie gaat doen. Daarna eens een beslissing nemen.

Ik heb ook even met C1 (v7 en v8) gespeeld en was behoorlijk onder de indruk. Ik mis alleen een makkelijke manier om via een extern programma wijzigingen te maken en dan het resultaat weer als TIFF of PSD te importeren. Vooral gecharmeerd van de Sessions om alles wat bij elkaar hoort, bij elkaar te houden. Zoeken in een catalogus doe ik niet zo veel en mis dat ook niet echt.

Ook het importeren van een bestaande Aperture catalogus in C1 heb ik nog niet geprobeerd. M'n trial is nu afgelopen maar wat ik zo lees zijn de resultaten vrij goed. En er wordt meer overgezet dan de Aperture import van Lightroom :)
Het blijkt dat NX-D de opvolger is van NX2.
NX2 is dus EoL, maar krijgt nog wel wat ondersteuning.

Het grote verschil tussen NX2 en NX-D:
ViewNX 2 and Capture NX 2 overwrite NEF files, with the result that they cannot be restored to the condition they were in when originally shot. Capture NX-D saves changes to a settings ("sidecar") file without touching the original RAW data, and consequently there is no need to save the file under a different name or convert the file to TIFF or JPEG for use in other applications. This ensures a smooth post-processing workflow.
http://imaging.nikon.com/lineup/microsite/capturenxd/about/
http://www.nikon-club-nederland.nl/nikon-capture-nx-d/
Overwrite... dat is wel even schrikken. Maar gelukkig wordt alleen de EXIF header herschreven.
Dit "euvel" heeft NX-D dus niet meer.
Wanneer je DNG gebruikt, dan worden de bewerkingen ook in het DNG bestand geplaats. Ik weet niet of je bijvoorbeeld via Lightroom ook een sidecar kan forceren bij DNG.

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

kdbruin schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:03:
Ook het importeren van een bestaande Aperture catalogus in C1 heb ik nog niet geprobeerd. M'n trial is nu afgelopen maar wat ik zo lees zijn de resultaten vrij goed. En er wordt meer overgezet dan de Aperture import van Lightroom :)
Als je een import doet, wordt de originele Aperture 'database' toch behouden?
Als je dat test met C1, laat het hier even weten :)

Ik ken iemand die naar een Aperture vervanger zoekt en wat bezorgd is over de importresultaten. LightRoom heeft hij al afgeschreven om importproblemen, zoals bijv. dat sommige folders niet geimporteerd worden e.d. Een ellende om naderhand uit te zoeken welke dat dan zijn (hij heeft echt heel veel foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Fireshade schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:36:
Als je een import doet, wordt de originele Aperture 'database' toch behouden?
Als je dat test met C1, laat het hier even weten :)

Ik ken iemand die naar een Aperture vervanger zoekt en wat bezorgd is over de importresultaten. LightRoom heeft hij al afgeschreven om importproblemen, zoals bijv. dat sommige folders niet geimporteerd worden e.d. Een ellende om naderhand uit te zoeken welke dat dan zijn (hij heeft echt heel veel foto's).
Ik neem aan dat de originele Aperture database wel met rust wordt gelaten. Wat de resultaten zijn, kan ik niet zeggen aangezien m'n trial is verlopen. Kijk even op de website van Phase One, hier wordt duidelijk beschreven wat wel en niet wordt geimporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het grote probleem waar menig Nikon gebruiker mee worstelt is dat NX-D de control/U-points technologie van NX2 mist, maar dat ondertussen NX2 de nieuwste NEF files niet meer ondersteund! M.a.w. dan wordt je gedwongen NX-D te gebruiken.

M.a.w. als je een nieuwe body koopt (b.v. de D810) dan werkt NX2 niet meer met deze RAW files (ja, ik weet 't, er zijn wat truuks om eea te omzeilen, maar dat is ook niet zaligmakend)

Ook opvallend:
Voorheen was NX2 een betaald stukje software, maar NX-D wordt gratis ter beschikking gesteld.
Terwijl ViewNX2 gratis was en is. :?

Gebruik zelf al jaren ViewNX2 en die support nog wel de meest recente NEF files. En als primaire RAW converter doet 'ie gewoon z'n werk.
En wat betreft het feit dat wijzigingen niet meer teruggedraaid zouden kunnen worden, daar heb ik met ViewNX2 geen last van. Ja, de wijzigingen worden in het originele NEF file verwerkt (je ziet ook dat het bestand fors groter wordt, zodra je in ViewNX2 maar iets aanpast).
Maar je kunt wel degelijk terug naar de uitgangssituatie; gewoon door de schuifjes weer allemaal in de 'neutral' positie te zetten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
NX-D bevat geen Nikon Transfer module (om foto's van de camera naar de computer over te zetten) en kan bij mijn weten ook geen GPS-data toevoegen. View NX2 kan dat wel, en ik vermoed dat dat de reden is dat View NX2 nog bestaat. Zodra die functies aan NX-D zijn toegevoegd, neem ik aan dat de ondersteuning voor View NX2 stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Nikon Transfer kun je volgens mij ook gewoon van de Nikon site ophalen. Het is een apart programma bij de installatie van ViewNX2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Ik kwam zojuist op één van de sites van Thom Hogan een nieuwe viewer/raw-converter tegen:

FastRawViewer

Dit programma laat o.a. zien waar de scherpte in een foto zit, en welke delen onder- dan wel overbelicht zijn. Ik heb het programma niet uitgeprobeerd, maar wellicht is er iemand die hier op zit te wachten?

30 dagen gratis, tot 31 januari is de prijs 15 Dollar, daarna wordt het 20 Dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
@B64, ik zou deze dan moeten catalogeren onder viewers, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Het lijkt me inderdaad ook alleen te gebruiken als viewer.
Voor zover ik het zie kan FastRawViewer geen image-output maken; daarvoor is een programma nodig dat XMP sidecar files kan verwerken (zoals LightRoom).
Dan vraag ik me af wat je aan FRV hebt, als je daarnaast nog een RAW-converter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Fireshade schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:58:
Dan vraag ik me af wat je aan FRV hebt, als je daarnaast nog een RAW-converter nodig hebt.
Als snelle preview om een preselectie te maken is dat natuurlijk wel handig; Ik gebruik daar nu irfanview voor (gaat lekker snel) waarbij ik Raw Therapee onder de externe editors gebookmarked heb (shift+1). Mijn laptop is immers geen "beest".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Interessante achtergrond artikel over de ontwikkeling bij CaptureOne:
https://fstoppers.com/com...-software-evolution-48435

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Enkele updates:
Darktable zit sinds begin december op 1.6
Lightzone bracht z'n 14e beta uit voor 4.1 (v4.1.0beta14) als xmas gift.
Raw Therapee laatste versies zitten op RT 4.2.48 (32bit) en RT 4.2.61 (64bit).
• Phase One heeft de trial period teruggeschroefd van 60 naar 30 dagen sinds Capture One 8.1.
Aftershotpro heeft begin december opnieuw een update uitgebracht met nieuwe camera-profielen ed. De versie staat nu op 2.1.1.9.
Pixelmator zit ondertussen op 3.3.1
Paintshoppro x7 noemt z'n update Service Pack 1
Iridient bracht tot slot in december ook een 2e beta uit (v3.0 beta 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor de (potentiele) liefhebbers:
Ik heb CaptureOne 8.1 in gebruik genomen, en de verbetering in de processingsnelheid is werkelijk fenomenaal. Hij voelt 5-10x sneller dan v7, dat had ik niet verwacht. Het proberen waard, zou ik zeggen.
Systeem: Intel Core 2 Duo E6400 van 6 jaar geleden, Windows 8, 4GB RAM, 7200 rpm HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Dat is goed nieuws want dat betekent dat het fstoppers interview meer dan enkel marketing praat was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
En CaptureOne 8.1 heeft nu ook de mogelijkheid voor round-trip editing in bijvoorbeeld Photoshop toegevoegd. Dit vond ik toch wel een gemis.

Maar toch wacht ik nog even op de vervanger van iPhoto/Aperture waar Apple mee gaat komen. Maar zoals het er nu naar uitziet wordt het in het geval dat niets wordt met Apple toch CaptureOne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Ik zie dat er meer C1 gebruikers zijn hier.

Ik gebruik zelf al sinds 2004 C1 en het blijft mijn favoriet ondanks de verschillende Lr licenties die ik heb gekregen bij het kopen van mijn camera's.

Wat ik mij afvraag, gebruiken jullie veel stijlen? En zou er intresse zijn stijlen met elkaar te delen?

Ik gebruik zelf vooral de standaard stijlen en de exclusive stijlen van C1 zelf.
http://www.phaseone.com/apsis/ExclusiveStyles/index.html

Captureonestyles heeft 5 stylen gratis beschikbaar. De hele set kost 50 dollar was vrij netjes is vergeleken met een pakket als VSO.
http://captureonestyles.com/

Capture one complete heeft ook veel gratis stylen beschikbaar staan. Ik vind de kwaliteit echter minder dan die van de andere twee.
http://www.captureonecomp...w=article&id=82&Itemid=79

Verder ben ik nog weinig tegengekomen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

RobertJRB schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:18:
Ik zie dat er meer C1 gebruikers zijn hier.

Ik gebruik zelf al sinds 2004 C1 en het blijft mijn favoriet ondanks de verschillende Lr licenties die ik heb gekregen bij het kopen van mijn camera's.

Wat ik mij afvraag, gebruiken jullie veel stijlen? En zou er intresse zijn stijlen met elkaar te delen?

Ik gebruik zelf vooral de standaard stijlen en de exclusive stijlen van C1 zelf.
http://www.phaseone.com/apsis/ExclusiveStyles/index.html

Captureonestyles heeft 5 stylen gratis beschikbaar. De hele set kost 50 dollar was vrij netjes is vergeleken met een pakket als VSO.
http://captureonestyles.com/

Capture one complete heeft ook veel gratis stylen beschikbaar staan. Ik vind de kwaliteit echter minder dan die van de andere twee.
http://www.captureonecomp...w=article&id=82&Itemid=79

Verder ben ik nog weinig tegengekomen.
Erg leuk die styles, vooral als startpunt. In het geval van CaptureOneStyles bijna noodzakelijk als je een bepaald filmnegatief/diapositief type na wil/moet bootsen.

Van de gratis styles van Capture One zelf, is Polarized Sky alvast een erg handige voor je hemelfoto's.

Persoonlijk zal ik styles erg weinig gebruiken, denk ik. Ik sla mijn eigen settings ook nooit op voor later gebruik, omdat ik aan bijna elke foto afzonderlijk piel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Fireshade schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:32:
[...]

Erg leuk die styles, vooral als startpunt. In het geval van CaptureOneStyles bijna noodzakelijk als je een bepaald filmnegatief/diapositief type na wil/moet bootsen.

Van de gratis styles van Capture One zelf, is Polarized Sky alvast een erg handige voor je hemelfoto's.

Persoonlijk zal ik styles erg weinig gebruiken, denk ik. Ik sla mijn eigen settings ook nooit op voor later gebruik, omdat ik aan bijna elke foto afzonderlijk piel.
Ik probeer wel altijd een bepaalde consequentie te krijgen in het bewerken van foto's om deze zo bij elkaar te laten aansluiten. Dus vandaar dat styles erg welkom waren :)

Of ik het nabootsen van filmtypes nou echt intressant vind probeer ik nog uit te vinden. Leuk om een foto om te kunnen setten maar wordt zo snel een gimmick.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Weer wat updates:

Aftershot zit sinds 3 weken op versie 2.1.2.10

CaptureOne zit op versie 8.1.1.

Darktable zit ondertussen aan een relatief stabiele release in z'n 1.6 branch: 1.6.2

Hasselblad zit ondertussen op versie 2.8.3 (mac en win). Hun website is ook geupdate (alsook onze linkjes in de topicstart).

Iridient komt dichter bij de finale release van v3.0 (Developer 3.0 beta 5).

LightZone heeft nog eens iets van zich laten horen met v4.1.0~rc1, met oa een Nederlandstalige help functie :)

UFRaw lanceerde vorige maandag z'n UFRaw-0.21 gebaseerd op DCRaw v 9.23 waarbij we getracteerd worden op bugfixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

RobertJRB schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:27:
[...]
Ik probeer wel altijd een bepaalde consequentie te krijgen in het bewerken van foto's om deze zo bij elkaar te laten aansluiten. Dus vandaar dat styles erg welkom waren :)
Ja, daar heb je wel een punt. Voor een bepaalde specifieke look in een fotoreeks zijn styles inderdaad erg handig.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Ik heb sinds kort een Sony RX10, en ik zoek een goede RAW-conventer. Via via heb ik gezien dat je gratis Capture One Express (for Sony) kan downloaden, en dan voor slechts €23 kan upgraden naar Capture One Pro (for Sony). Het enige verschil met Capture One Pro 8 is dat alleen Sony camera's ondersteund worden, maar voor de rest krijg je alle features voor minder dan 1/8ste van de prijs.

Mijn vraag was dus: Zijn er nog andere leuke deals op de RAW-converters markt (voor Sony camera's) of andere RAW-converters die ik moet overwegen (op Lightroom na).

Verder heb ik ooit ergens via een actie een gratis licentie op OnOne Perfect Effects 8.1 (Premium Edition) gekregen, is dat wat?

• moozzuzz
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:04:
Verder heb ik ooit ergens via een actie een gratis licentie op OnOne Perfect Effects 8.1 (Premium Edition) gekregen, is dat wat?
Sounds good. Je kan met die upgrade dan wellicht geen andere camera's meer gebruiken? Zou anders een leuke truck zijn om goedkoop aan C1 te geraken.

Alle vendors stellen "tijdelijk" hun software gratis ter beschikking, met dien verstande dat het om oudere versies gaat. Als ik me niet vergis zit PE ondertussen op versie 9. Je wordt dan na installatie van de gratis versie "voldoende" op de hoogte gehouden van de (betalende) upgrade mogelijkheden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Wellicht als reactie op de komst van LR6:

On1 geeft gratis licentie weg voor perfect effects 9.0.2, dat is de huidige versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Een tip voor aanstaande CaptureOne kopers:
Op het internet zijn er diverse CaptureOne ambassadors, bij wie je een kortingscode kan aanvragen.
Die zijn goed voor 10% korting. Wel zo handig, dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 23:23

Chiron

Moderator Discord
Dan heb je C1 pro voor 200,-? maar je kan ook een abo nemen voor 10 euro per maand, betaal je 120 euro per jaar, en dan is het even rekenen en inschatten of er volgend jaar alweer een C1 v9 aan zit te komen.. (upgraden kost afaik ook een euro of 80)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 25-02 13:00
Ik was altijd groot fan van silkipix, het kan niet zo veel als de meeste converters, de UI is verschrikkelijk maar er kwamen mooie kleuren uit.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Exphy schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:01:
Ik was altijd groot fan van silkipix, het kan niet zo veel als de meeste converters, de UI is verschrikkelijk maar er kwamen mooie kleuren uit.
Kijk ik de komende dagen even na :)

Ivm C1: ik merk dat deze bij internationale fora langzaamaan populairder aan het worden is. In het pure amateur/semi-pro wereldje is LR natuurlijk nog steeds veruit het populairst, niet in het minst omwille van de vele illegale PS kopiën out there :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
moozzuzz schreef op maandag 09 maart 2015 @ 00:54:
[...]

Ivm C1: ik merk dat deze bij internationale fora langzaamaan populairder aan het worden is. In het pure amateur/semi-pro wereldje is LR natuurlijk nog steeds veruit het populairst, niet in het minst omwille van de vele illegale PS kopiën out there :9.
In mijn geval is het een haat/liefde verhaal met Adobe/Lightroom, en jaren werken met Aperture wat nu door Apple eindelijk de nek is omgedraaid. C1 bevalt me in de korte tijd dat ik ermee aan het spelen ben meer dan LR. Enige wat ik echt mis in C1 wat LR wel heeft is sharpenen met een mask (als je de alt indrukt kun je het mask zien wat er wel en niet gesharpened wordt). In C1 komt dat meer neer op local edits doen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
moozzuzz schreef op maandag 09 maart 2015 @ 00:54:
[...]

Kijk ik de komende dagen even na :)

Ja Adobe speelt het handig met LR. C1 bestond al jaren voor LR en is in veel opzichten ook de betere software maar Adobe, met hun grote bekendheid spelen het marketing technisch erg handig.

Ik heb inmiddels 4 LR licenties liggen waaronder eentje die bij mijn CC volledig abonnement zit. Nooit om gevraagd maar ze blijven maar binnenstromen.
Dan moet je het voor jezelf wel erg duidelijk hebben waarom je 229 euro betaald voor een C1 pro licentie.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
RobertJRB schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:46:
Ja Adobe speelt het handig met LR. C1 bestond al jaren voor LR en is in veel opzichten ook de betere software maar Adobe, met hun grote bekendheid spelen het marketing technisch erg handig.
Idd, in de meeste Vlaamse scholen wordt uitsluitend LR gedoceerd en worden échte alternatieven zelfs niet aangehaald. Alsof er maar één programma is.

Ik heb zelf nog niet met C1 gewerkt, dus ik kan de meerprijs niet beoordelen. Dubbel zo goed zal het alvast niet zijn mi. 't Zou me zelfs niet verwonderen mocht er bij sommigen een tikkeltje snobisme meespelen (om zich van de mainstream LR af te zetten; LR heeft ook zo zijn beperkingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nou.. ik heb inmiddels wel gemerkt dat het in C1 e-norm veel tijd scheelt dat de foto's na import meteen goed aanvoelen, in Lightroom ben ik soms heel lang aan het pielen voordat het eruit ziet zoals ik het wil hebben.. en mijn indruk van de C1 raw engine (en zeker die van v8.1) is dat ie toch echt beter is dan die van adobe, wellicht dat adobe met LR6 nog een inhaalslag gaat maken.

Qua gui lijkt LR wel wat toegankelijker, maar uiteindelijk gaat het mij persoonlijk om de beste beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
De GUI van C1 is inderdaad even wennen maar wel heel gemakkelijk naar je eigen wensen in te richten. Ik heb nu een workspace voor het importeren en selecteren van foto's (op basis van de bestaande workspace), een workspace voor het bewerken van de foto's waarbij ik de verschillende panelen wat heb omgegooid naar hoe ik het lekkerst werk, en een workspace voor het exporteren van de foto's.

En ik merk ook dat ik in C1 veel minder aan de schuifjes trek dan met Aperture en daarvoor Lightroom.

Maar ik ben nog steeds aan het ontdekken wat er allemaal mogelijk is, vooral met betrekking tot lokale aanpassingen. De video's van PhaseOne op YouTube werken daar heel goed bij. Ook zijn er diverse blogs met tips en tutorials die ik ook regelmatig bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

kdbruin schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:10:
De GUI van C1 is inderdaad even wennen maar wel heel gemakkelijk naar je eigen wensen in te richten. Ik heb nu een workspace voor het importeren en selecteren van foto's (op basis van de bestaande workspace), een workspace voor het bewerken van de foto's waarbij ik de verschillende panelen wat heb omgegooid naar hoe ik het lekkerst werk, en een workspace voor het exporteren van de foto's.
Handig!
Zo had ik het nog niet bedacht :)

@chiron:
Dan heb je C1 pro voor 200,-? maar je kan ook een abo nemen voor 10 euro per maand, betaal je 120 euro per jaar, en dan is het even rekenen en inschatten of er volgend jaar alweer een C1 v9 aan zit te komen.. (upgraden kost afaik ook een euro of 80)
Ja, dat is inderdaad erg aantrekkelijk.
Aan de andere kant is het altijd een afweging (=gok) of je steeds "moet" upgraden. Zelf werk ik met soms echt vele jaren-oude software, die het gewoon nog steeds prima doet voor mij (ook professioneel). Dus ik ben misschien wat (te) gewend aan software kopen ipv abonneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Balance schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:04:
Ik heb sinds kort een Sony RX10, en ik zoek een goede RAW-conventer. Via via heb ik gezien dat je gratis Capture One Express (for Sony) kan downloaden, en dan voor slechts €23 kan upgraden naar Capture One Pro (for Sony). Het enige verschil met Capture One Pro 8 is dat alleen Sony camera's ondersteund worden, maar voor de rest krijg je alle features voor minder dan 1/8ste van de prijs.

Mijn vraag was dus: Zijn er nog andere leuke deals op de RAW-converters markt (voor Sony camera's) of andere RAW-converters die ik moet overwegen (op Lightroom na).

Is er niet een mogelijkheid om al mijn bestanden te converteren naar Sony Raw's zonder dat er informatie verloren gaat :P M'n moeder die heeft namelijk nog een Nex7, dus zo zou ik goedkoop van C1 gebruik kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demolition_man
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-04 10:29
Al een tijdje wil ik wat beter worden met het bewerken van RAW bestanden alleen zou ik dat dan doen met echt een paar van de allermooiste foto's van mijn vakanties. Verder vind ik over het algemeen de jpeg foto's mooi genoeg voor in een fotoboek. Het nadeel is dan alleen je weet nooit wanneer je je mooiste foto's gaat maken dus daardoor altijd jpeg+raw moet gaan fotograferen. Is er ook een mogelijkheid om alle raw foto's thuis in 1x om te zetten naar jpeg bestanden die dan dezelfde kwaliteit hebben als je camera zou doen? Want dan kan ik wel tijdens mn vakanties alles in alleen raw fotograferen wat minder ruimte inneemt dan jpeg+raw. Als ik dit vraag bij foto experts dan roepen ze altijd van doe alleen raw en bewerken heb je zo onder de knie maar ik heb echt geen tijd/energie om na iedere vakantie honderden foto's te moeten bewerken voor mijn fotoalbums. Hier lig ik al achter mee op schema ;) Dus graag zou ik een batch verwerking van al mijn foto's zien die het dan mooi omzet naar jpeg zonder dat ik zelf bewerkingen aan hoef te geven of eenmalig.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Raw heeft mi vooral voordelen mbt belichtingscompensatie. Vaak zijn het net de foto's die het net niet zijn, die wat extra bewerking kunnen gebruiken om alsnog het net wel te worden :9.

Er zijn heel wat foto-viewers die raw lezen (eg picassa, irfanview met plugin, xnview, ...). Alle foto-programma's in de eerste startpost hebben de mogelijkheid om een standaard bewerking(sset) uit te voeren op je raw (via een profiel). Je fototoestel doet niet veel anders: de raw nemen, wat punch toevoegen en converteren naar jpeg. De exacte parameters in je fototoestel zijn natuurlijk niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Phase One lanceerde vandaag Capture One Pro 8.2. Zou verbeterd moeten zijn: color grading met een nieuwe 3-way color balance tool. Een tweede verbetering zou liggen in de workflow-optimalisatie via “dynamic locations”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 11:57
Is er hier iemand die ooit gebruik heeft gemaakt van Cyberlink Photodirector?
Op het eerste gezicht ziet het er niet verkeerd uit eigenlijk.

http://www.cyberlink.com/...ultra/features_en_EU.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Kremx schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:06:
Is er hier iemand die ooit gebruik heeft gemaakt van Cyberlink Photodirector?
Op het eerste gezicht ziet het er niet verkeerd uit eigenlijk.

http://www.cyberlink.com/...ultra/features_en_EU.html
Nog nooit van gehoord, maar ziet er idd niet slecht uit. Gezien Radial filter nog als nieuwe feature aangebracht wordt, lijkt me 't wel een beetje minder matuur.

Verder On1 brengt binnen 2 weken een update uit voor Perfect Photo Suite (v9.5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
moozzuzz schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:23:
Phase One lanceerde vandaag Capture One Pro 8.2. Zou verbeterd moeten zijn: color grading met een nieuwe 3-way color balance tool. Een tweede verbetering zou liggen in de workflow-optimalisatie via “dynamic locations”.
Gisteren subscription genomen :) Nog voor de oude prijs van 8 euro ipv 8,25 per maand. Helaas was dat wel de ex btw prijs, dus in totaal 9,75 per maand voor een jaar. Wel iets om rekening mee te houden.

Heb het idee dat 8.2 nog net iets soepeler draait dan 8.1 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
moozzuzz schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:23:
Even met de 3-way color balance tool aan het spelen geweest en dat werkt erg makkelijk. Ook het feit dat je bij de output gebruik kan maken van dynamische paden is een welkome aanvulling. Ik kan nu in een output recipe aangeven dat de boel in een subfolder moet komen met bijvoorbeeld project naam en naam van het output recipe zonder dit hard in te geven.

Voor mij een mooie update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

demolition_man schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:44:
Al een tijdje wil ik wat beter worden met het bewerken van RAW bestanden alleen zou ik dat dan doen met echt een paar van de allermooiste foto's van mijn vakanties. Verder vind ik over het algemeen de jpeg foto's mooi genoeg voor in een fotoboek. Het nadeel is dan alleen je weet nooit wanneer je je mooiste foto's gaat maken dus daardoor altijd jpeg+raw moet gaan fotograferen. Is er ook een mogelijkheid om alle raw foto's thuis in 1x om te zetten naar jpeg bestanden die dan dezelfde kwaliteit hebben als je camera zou doen? Want dan kan ik wel tijdens mn vakanties alles in alleen raw fotograferen wat minder ruimte inneemt dan jpeg+raw. Als ik dit vraag bij foto experts dan roepen ze altijd van doe alleen raw en bewerken heb je zo onder de knie maar ik heb echt geen tijd/energie om na iedere vakantie honderden foto's te moeten bewerken voor mijn fotoalbums. Hier lig ik al achter mee op schema ;) Dus graag zou ik een batch verwerking van al mijn foto's zien die het dan mooi omzet naar jpeg zonder dat ik zelf bewerkingen aan hoef te geven of eenmalig.

Alvast bedankt :)
Op basis van wat de camera registreert wordt van een bepaalde situatie uitgegaan en de belichting erop aangepast. Zo ook de algoritmes die door de fabrikant ontwikkeld zijn om tot een bepaald resultaat te komen voor de JPG. Daar bestaat geen goed alternatief voor in RAW-software volgens mij.

In jouw geval zou ik gewoon RAW+JPG blijven gebruiken. Dan heb je tenminste nog het 'negatief'. En het biedt je tenminste nog een optie het uiterste uit die speciale foto te halen.
Geheugenkaartjes kosten tegenwoordig echt niet zoveel meer. Neem een handjevol mee op vakantie, kun je duizenden foto's mee maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Apple is er dan eindelijk toch in geslaagd hun nieuwe "iPhoto/Aperture" te lanceren (nieuws: Apple vervangt iPhoto door Photos met OS X 10.10.3-update). Het resultaat lijkt iets te zijn tussen iPhoto en Aperture in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Aperture wist het helaas al niet meer bij te benen, en Photos is wat iPhoto eigenlijk al jaren had moeten zijn. Daarom mijn overstap naar C1.

Wellicht dat ik Photos nog wel ga gebruiken voor mn telefoonfoto's oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik heb dit weekend m'n Aperture library geimporteerd in m'n CaptureOne catalog en had hier nogal wat offline bestanden die niet overgezet konden worden. Ik moet dat nog even nalopen om te zien om welke bestanden het gaat.

Verder houd ik Aperture en iPhoto/Photos er nog bij voor m'n fotoboeken. Ben erg tevreden met de kwaliteit van deze boeken maar even afwachten wat de templates bij Photos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Ik heb net een deel van mijn foto's omgezet naar lossy DNG voor online backup. Duurde ongeveer een uurtje of 3(dual 3Ghz C2Q). Ging van pakweg 90GB aan raws naar 20GB.

Nu nog maar eens kijken of die bestanden een beetje fatsoenlijk zijn, zeker aangezien een groot deel van mijn foto's niet geschoten zijn met een bayer sensor, maar met een SuperCCD(FujiS2) of een Foveon(DP1s en DP2x).

Mocht ik de kwaliteit goed genoeg vinden dan ga ik dit voor de gehele collectie doen(als ik die een keer bij elkaar heb gezocht.)

Ik ben vooral benieuwd of ik de scherpte en kleuren van de Foveon hou.

[ Voor 6% gewijzigd door Exphy op 24-04-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Exphy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:24:
Ik heb net een deel van mijn foto's omgezet naar lossy DNG voor online backup. Duurde ongeveer een uurtje of 3(dual 3Ghz C2Q). Ging van pakweg 90GB aan raws naar 20GB.

Nu nog maar eens kijken of die bestanden een beetje fatsoenlijk zijn, zeker aangezien een groot deel van mijn foto's niet geschoten zijn met een bayer sensor, maar met een SuperCCD(FujiS2) of een Foveon(DP1s en DP2x).

Mocht ik de kwaliteit goed genoeg vinden dan ga ik dit voor de gehele collectie doen(als ik die een keer bij elkaar heb gezocht.)

Ik ben vooral benieuwd of ik de scherpte en kleuren van de Foveon hou.
Als het puur om opslag gaat, zou ik de conversie naar DNG achterwege laten. Hoewel de conversie lossless zou moeten zijn, is de data die in de DNG staat niet meer terug te converteren naar de originele raw data. Tenzij ik een kopie van de originele data ook in de DNG laat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exphy schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:24:
Beter iets dan niets inderdaad. Maar wat heb je dan voor iets dat je meer dan 20GB, maar minder dan 90GB beschikbaar hebt? Bedoel maar, voor 70 euro per jaar heb je al iets als 1TB OneDrive, en dat zou in de toekomst zelfs 'onbeperkt' gaan worden. :)

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 24-04-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
jesper86 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:11:
[...]

Beter iets dan niets inderdaad. Maar wat heb je dan voor iets dat je meer dan 20GB, maar minder dan 90GB beschikbaar hebt? Bedoel maar, voor 70 euro per jaar heb je al iets als 1TB OneDrive, en dat zou in de toekomst zelfs 'onbeperkt' gaan worden. :)
Ze staan al op onedrive(met 265 subscription), maar dit is meer als test om te kijken of lossy DNG ook werkt. De goede foto's hou ik in de originele RAW. De rest gaat naar lossy DNG, als het goed werkt.

Originele raws heb ik nu op HDD thuis en tape op een andere locatie

[ Voor 5% gewijzigd door Exphy op 24-04-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Er is idd geen goede reden om te converteren. In principe blijven de DNG en originele bestanden quasi even groot en bovendien kan (hoeft niet natuurlijk) de convertor een bug bevatten (mss nog meer kans bij de iets exotischere sensoren). Zoals al aangegeven: de conversie is één richting... Waarom zou je de omzetting willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat het kan, blijkbaar. Zo te horen heeft hij voldoende backups van de originelen dus van mij mag het. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er nog gebruikers zijn van de originele Fujifilm X100, met Capture One krijg ik het eindelijk voor elkaar om die rare paarse kleur cast netjes weg te krijgen, wat met bepaalde materialen en tinten wel eens wil opduiken om een of andere reden bij hoge iso(?). Ik dacht dat het misschien door de Raw converter zou komen (Lightroom), of de film simulaties, maar in Capture One dus gewoon hetzelfde probleem, alleen heb je daar betere of handigere tools om echt specifiek het probleem aan te pakken, zonder dat je in de rest van de foto met rare vieze kleuren zit.

Capture One 7 Express
Ik heb nu nog versie 7, en weet dat het in versie 8 nog iets beter gaat en met name de Pro versie waar je eventueel ook layers en masks zou kunnen gebruiken om het nog gerichter aan te pakken mocht dat nodig zijn, maar zo gaat het ook voorlopig. :9

Onder dus hoe het was, en boven wat het geworden is. Linksonder zie je hoe de kleur was (paars) en daarnaast zie je wat het geworden is (bruin/grijs), zoals de stoelen horen te zijn dus. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hm interessant.. ik heb een X100 maar nog nooit last van paarse kleurcasts gehad eerlijk gezegd.
Is het specifiek iets in combinatie met C1? Tot voor kort werkte ik altijd met Aperture/LR namelijk. Zal er van het weekend eens mee testen, ik heb nog weinig RAF's van de X100 door C1 gehaald tot nu toe.

C1Pro v8.2 is nog relaxter qua kleurbewerking trouwens, met de nieuwe colorgrading achtige tools :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee tis echt de sensor, dat bedoel ik dus. Ik gebruik normaal Lightroom, daarmee krijg ik het niet weg, maar het komt overal terug, dus ook JPGs en ook Capture One, maar nu dan wèl met een oplossing. Een X100 van voordat ik de mijne kocht had het ook, dus als je het een defect kan noemen zijn ze dat allemaal!

Het kan goed dat het je nog niet is opgevallen, meestal is het heel subtiel. En het gebeurd alleen in specifieke omstandigheden, deze foto bijvoorbeeld van een net iets andere hoek heeft het weer minder of zelfs helemaal niet (vanaf de andere kant). Maar als je het eenmaal ziet is het bijzonder vervelend, dus ik hoop niet dat je het straks ineens ook overal gaat zien. :9

Lijkt een beetje op het infrarood probleem dat de Leica M8 had, maar dat is het niet want dan zou een UV filter het moeten oplossen/verminderen, doet het niet, en het zou veel consistenter moeten zijn? :?

Anyway, ik zat nu dus Capture One weer is uit te proberen omdat ik versie 8 Pro wel wil aanschaffen. Al is het alleen al om te rebellen tegen Adobe. :D

Meer features: YouTube: Capture One Pro 8 Imaging Software

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 29-04-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:39
Voor de gene die het nog niet gelezen hadden, strict gezien is het dan wel geen RAW converter maar wel een snelle frontend voor oa. Lightroom en Photoshop.

Fstoppers: The Fastest Way To View And Cull Thousands Of Raw Photos Is Now 100% Free For Fstoppers Readers

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even hetzelfde als in die video geprobeerd te doen in Capture One en dat gaat net zo snel. Enkel als je de fotos voorbij schiet met 24fps worden ze pixelated (toch, hij doet het wel), maar waarom zou je dat doen, naar de volgende of heen en weer klikken op een tempo dat je daadwerkelijk zal cullen gaat zonder enkele vertraging. Ik heb mijn previews op 1920px staan in preferences, no problem. :)

Lightroom in de Library hetzelfde verhaal, geen vertraging ..
alleen in Develop inderdaad een seconde vertraging.

Dus thanks voor de tip maar ik heb al genoeg stappen in de workflow,
en het is al krap genoeg op mijn SSD (vol met previews!) en werkgeheugen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Mijn ervaring met C1 en Lightroom zijn toch wel anders ondanks dat ik de previews in LR CC op Auto (2560) heb staan en een aparte schijnf puur voor cache gebruik en mijn SSD's voor catalog en previews.

Dit programma doet en als Photo Mechanic stukken sneller zijn werk alleen heeft hij soms net als PM last van hickups als je foto's flagged/rate, iets wat prima in de achtergrond moet kunnen maar toch op de UI thread draait (big no no! :Y)), beetje jammer maar ik hoop dat na wat klagen ze dit toch gaan fixen.

Tis gratis en werkt prima ... helaas net weer een flinke batch foto's met LR gedaan dus hij komt net te laat maar de volgende batch laat ook niet lang op zich wachten.. we zullen het meemaken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
ik gebruik ook photomechanic om de boel te importen, cullen en raten voordat ik ze importeer in C1. Bloedsnel, en enorm flexibel vanwege de variabelen die je kan gebruiken bij het renamen en het in folders stoppen, geheel automatisch. ideaal als je na een event van een paar dagen een geheugenkaart in je reader duwt, of nog een backlog had van een map met allemaal raws op een grote hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 06:43
Ik heb recent AfterShort Pro 2, LR6, RawTherapee en Photo Director 6 via de trial versies met elkaar vergeleken voor een aantal RAW foto's van mijn 70D, zie deze forum post: http://www.dpreview.com/forums/post/55736996. Conclusie: je ziet best grote verschillen in eindkwaliteit en persoonlijke voorkeur (workflow etc) + camera/lens/software combi zullen uiteindelijk doorslaggevend zijn. AfterShot en Canon zijn in ieder geval zeker geen goede combi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zulke vergelijkingen zijn altijd een beetje lastig. Je zegt eindkwaliteit, maar de defaults met een kleine tweak is nou niet bepaald definitief. In Capture One bijvoorbeeld staat de sharpening standaard veel te hoog (naar mijn smaak) en dat over een vieze eveneens hoge ruisreductie zelfs als dat helemaal niet nodig is (hoewel het wel automatisch varieert in sterkte). Ik heb best wel wat moeten klooien om het zo te krijgen zoals ik wilde en dat als standaard in te stellen. Als ik die nu naast elkaar zou houden zou je bijna niet geloven dat het uit dezelfde software komt, met eigenlijk maar een paar relatief kleine tweaks.

In Capture One betekend camera support dat ze de fysieke camera in de studio hebben gehad met een test chart en daarmee een camera profiel creëren die de Raws zo verwerkt dat ze het beste uit de sensor halen. In Lightroom betekend camera support dat je de Raws kan openen, en als je geluk hebt is er een 'Camera Standard' profiel van de fabrikant die eruit haalt wat de in-camera processor er ook uit haalt, maar de rest moet je zelf doen. Betekend niet dat je niet hetzelfde kan bereiken, het is immers hetzelfde bestand! Wat de Raw software je in eerste instantie voorschotelt is een begin dat zij als basis nemen, maar zeker niet representatief voor wat uiteindelijk te bereiken is met de software of niet.

Veel mensen denken dat Capture One beter is puur omdat ze van scherp houden en de default sharpening hoger staat, maar dat zegt op zichzelf zonder verdere aanpassingen natuurlijk nog helemaal niks. Hoewel het in dit geval dan toevallig wel goed uitpakt, is het verschil als je in een ander programma de sharpening net zo hoog zet alleen nog maar met een vergrootglas te zien.

Met Raw software is het een kwestie van wat voor jou het makkelijkst werkt, welke je het minste in de weg zit om alles te kunnen instellen naar smaak, ofwel wat kan hij niet dat andere software wel kan. Bijvoorbeeld zoiets als in mijn post hierboven wat vooralsnog alleen met Capture One is gelukt. Maar waarschijnlijk nog het belangrijkste, of het mogelijk is uiteindelijk een fijne snelle workflow te bemachtigen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 30-04-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Wat mij vooral bevalt van Capture One is dat het enorm veel tijd scheelt. In Lightroom kan je in theorie dezelfde (en daar verschillende meningen ook nog over) beeldkwaliteit behalen als in Capture One, echter pas na (in mijn geval) heel veel pielen.

Onderstaand filmpje is een webinar van iemand van Capture One, maar hij vergelijkt ook met Lightroom en Aperture:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Tsja, ze doen heel veel voor je en als je weinig tijd kwijt wil zijn is dat best leuk maar ze vergelijken nu vooral de default settings. In Lightroom heb je vaak een vrij neutraal profiel met minimale noise reduction en geen CA removal en moet je nog wel even het profiel dat bij je camera (standard, portrait, landscape etc.) hoort selecteren ipv. het Adobe profiel.

Beetje een wij van WC eend verhaal als het om de vergelijking gaat maar uiteindelijk gaat het er om of je er fijn mee kan werken. De output mag dan nog zo mooi zijn maar als je er verder niet mee kan werken dan is dat natuurlijk wel jammer.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chiron schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:56:
Wat mij vooral bevalt van Capture One is dat het enorm veel tijd scheelt. In Lightroom kan je in theorie dezelfde (en daar verschillende meningen ook nog over) beeldkwaliteit behalen als in Capture One, echter pas na (in mijn geval) heel veel pielen.
Ja die ervaring heb ik ook. Soms vind ik de foto's zelfs een beetje te mooi, maar over het algemeen is het een beetje verminderen veel minder werk dan zoals je in Lightroom met èlke foto weer moet uitvogelen hoe je het meeste uit de foto kan halen. Standaard de saturatie ofzo omhoog werkt ook echt niet, want zo simpel is het dus niet, en ik hou niet van saturatie. :+ Saturatie werkt echt alleen als de basis kleuren perfect zijn, anders heb je heel snel vieze troep. Wel een goede manier trouwens om te zien of je de juiste tint en witbalans te pakken hebt (en of er dus een paarse tint zit ergens waar het niet hoort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nee, op het eerste oog lijken foto's in C1 ook iets meer contrastrijker en gesatureerder dan in Lightroom, maar dat is het toch niet helemaal.
Door de renderer lijken de C1 foto's meer '3d' vergeleken met de foto's uit LR, die 'plat' ogen. Kan er de vinger niet helemaal op leggen, maar er zit toch echt een verschil in. Of je het mooier of niet vindt is verder persoonlijk natuurlijk, maar als ik voor mezelf spreek prefereer ik toch echt de rendering van C1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat weet ik, dat bedoel ik ook. Omdat ze dus elke camera de studio in nemen en daar een passend profiel voor creëren, daardoor kloppen de kleuren, en daar horen de zwartwaarden etc ook bij, waardoor je dat sterke 3d effect krijgt. Geen sensor is hetzelfde, maar color charts wel. De imperfecties van de camera's tweaken ze dus een beetje om het optimale resultaat te krijgen. Net als monitor calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ray1979 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:16:
Ik heb recent AfterShort Pro 2, LR6, RawTherapee en Photo Director 6 via de trial versies met elkaar vergeleken voor een aantal RAW foto's van mijn 70D, zie deze forum post: http://www.dpreview.com/forums/post/55736996. Conclusie: je ziet best grote verschillen in eindkwaliteit en persoonlijke voorkeur (workflow etc) + camera/lens/software combi zullen uiteindelijk doorslaggevend zijn. AfterShot en Canon zijn in ieder geval zeker geen goede combi!
Persoonlijk vind ik de geposte LR6 ruis "slechter" dan de AfterShot versie.

Verder enkele updates:

DarkTable 1.6.6 bugfix release
• Als Photivo niet snel iets update gaat deze uit onze startpost (laatste update is al een jaar geleden)
LightZoneProject heeft deze week 4.1.0 RC gereleased.
RawTherapee zet de teller op RT 4.2.162 (voor de 64bit versies - 32bit is reeds 5 maand niet meer geupdated)
Capture One 8.2.2 houdt ook lenteschoonmaak met een bugfix release
• Corel AfterShots zit aan versie 2.2.0.29 met een hele lijst verbeteringen
Iridient Digital zit aan 3.0.1
Perfect Photo Suite zit op 9.5 met LR compabiliteit
• Het langverwachte Photos wordt bij de viewers geparkeerd.
Pixelmator heeft nu integratie met Photos.
DXO verhoogde zijn versie naar v10.4.
• Iemand al ervaring met Zoner Photo Studio 17?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Ik ben op zoek naar een bewerkingsprogramma, soort van Lightroom alternatief.

Waar ik mij in lightroom het meest aan stoor is de enorme verspilling van ruimte en nutteloze tabbladen.
Als ik foto's bewerk wil ik makkelijk tussendoor 1 foto kunnen bewerken, of een hele batch tegelijk, iets wat met LR ook niet altijd even makkelijk gaat.

Verder zou ik graag iets willen waar ik niet met een brush iets selecteer maar daadwerkelijk een lijntje kan tekenen. Denk aan tanden wit maken, selectief schaduwen wegwerken. Met een brush gaat dat wat minder.

Ik ben dus niet opzoek naar echt fotoshop, maar puur het mooier maken.

Nu is programma Serif PhotoPlus x6 in de aanbieding (13 euro, erg mooie prijs)
Is dit een goed fotoprogramma? Ik heb wat vergelijkingen gelezen en corel paintshop zou beter moeten zijn, maar is het de meerprijs waard?

Ik ga beide even downloaden om te proberen maar ben benieuwd naar jullie meningen.

[ Voor 1% gewijzigd door Grozno op 14-05-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je wil dus niet speciaal met Raw werken .. of ?

http://apps.pixlr.com/editor/

Voor meerdere foto's tegelijk betwijfel ik of andere software je meer van dienst gaat zijn dan Lightroom, maar ben niet bekend met die genoemde alternatieven.

Ik weet het niet, er is zo veel! Ik snap gewoon niet goed wat je precies anders wil dan in LR denk ik. Ikzelf zocht namelijk iets wat meer professioneel dan LR, en kwam op Capture One uit. Maar die kost dan ook het dubbele van LR dus dat is dan weer een heel andere klasse ..

Als je LR al gekocht hebt dan zou ik gewoon daar anders mee proberen/leren te werken mss.

[ Voor 103% gewijzigd door jesper86 op 13-05-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
jesper86 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:57:
Je wil dus niet speciaal met Raw werken .. of ?
Ik wil wel met RAW werken,

Ik zoek alleen iets meer basics. LR heeft erg veel functies die ik niet gebruik. Ik heb het dan niet over de fotobewerkings functies, dat deel vind ik fijn en prettig werken, maar de UI niet.
LR heb ik niet gekocht trouwens. Verder heb ik op het moment (helaas) een 1366x768 scherm en met LR kan je dan bijna niks.

Als je op dit plaatje kijkt dan staan boven al die menu's die ik nooit gebruik. De foto zelf neemt minder dan 50% van mijn scherm in beslag.
Even een foto bewerken zit er niet bij want dan moet je eerst die foto via het programma zoeken en importeren.

Als ik nog te onduidelijk ben dan excuus. :) Heb echt alleen ervaring met LR dus heb weinig vergelijkingsmateriaal. Nu ga ik maar even spelen met de programma's.
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.