"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Uiteraard is dat redelijk low-light en met kinderen is een lage sluitertijd ook handig.
De ISO dus flink moeten opkrikken (10.000+) waardoor er flink wat ruis ontstaat.
Wel ben ik onder de indruk wat DxO Photolab er default van weet te maken. Let op, dit is nog zonder de Prime of Deep Prime.
/f/image/szBCVDAAG0Ev8YeW8MKTR9CW.png?f=fotoalbum_large)
Prima resultaten voor de bulk aanpassingen. Voor de 'pareltjes' kan ik nog wel zelf wat adjustments maken.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
https://www.captureone.com/en/explore-features
Dat speed edit, met de shortcuts, net even mee gespeeld. Werkt prima, erg gemakkelijk, dat dat er nog niet inzat standaard. Voor de rest zie ik nog geen grote veranderingen.
Deze versie heeft ook officieel support voor Big Sur, maar nog niet voor de Apple-M1 chip.
[ Voor 8% gewijzigd door koornee op 08-12-2020 16:03 ]
Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl
Er zijn toch weer wat aardige tools bijgekomen en onder de motorkap is hij weer sneller gemaakt. Dit zal vooral bruikbaar zijn voor professionals (maar de Dehaze is voor iedereen wel handig, lijkt me).koornee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:03:
En Capture One 21 is er:
https://www.captureone.com/en/explore-features
Dat speed edit, met de shortcuts, net even mee gespeeld. Werkt prima, erg gemakkelijk, dat dat er nog niet inzat standaard. Voor de rest zie ik nog geen grote veranderingen.
Deze versie heeft ook officieel support voor Big Sur, maar nog niet voor de Apple-M1 chip.
Als ik het goed heb, heeft geen enkele Raw editor een dergelijke vorm van speed edit. Dit zal flink gekopieerd worden 😂
Hier een aardig overzichtje van AlexonRaw:
YouTube: Capture One 21 All New Features - Dehaze, Speed Edit, ProStandard Pr...
[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 08-12-2020 19:07 ]
YouTube: Capture One Pro Tips - Version 21 - New Features and Updates
Speed edits lijkt mij een zeer welkome toevoeging, maar het snel(ler) kunnen aanpassen van de brushes helemaal!
Anoniem: 1295042
Ik probeerde dat aan te maken maar dat mag niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 09-12-2020 10:59 ]
Anoniem: 1295042
nu lukt het wel
Het grote CaptureOne topic
[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 09-12-2020 11:01 ]
Ooit wel eens met DT gespeeld maar lag qua features nog ver achter op LR / PS. En het ziet er natuurlijk ook niet zo gelikt uit. Maar goed, het is wel gratis en als het doet wat jij ermee wilt, lijkt het me makkelijke keuze. Ik miste te veel dingen om het serieus te gebruiken.Angermanagement schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:29:
Ik lees veel Luminar en Capture One maar zijn er ook mensen die darktable gebruiken? Zo ja, waarom wel en zo niet, waarom niet?
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Welke dingen mis je in darktable? Heb je die wel eens geopperd via een Github post bijv?sys64738 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:40:
[...]
Ooit wel eens met DT gespeeld maar lag qua features nog ver achter op LR / PS. En het ziet er natuurlijk ook niet zo gelikt uit. Maar goed, het is wel gratis en als het doet wat jij ermee wilt, lijkt het me makkelijke keuze. Ik miste te veel dingen om het serieus te gebruiken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja zoals ik al zei, het is een tijdje geleden. Maar meerdere dingen die ik in LR en PS veel gebruik zoals content aware vullen. Veel sneller dan de clone/stamp tool. En bv masking op je sharpening of die mooie blown-out/black-out highlighting op je sliders (bv de zwart slider heen en weer schuiven en ondertussen de ALT button ingedrukt houden). En nog meer van dat soort erg handige dingen.Angermanagement schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:47:
[...]
Welke dingen mis je in darktable? Heb je die wel eens geopperd via een Github post bijv?
Natuurlijk kun je daar allemaal feature requests voor indienen maar ik wil gewoon NU mijn foto bewerken en niet 4 releases later. En sommige dingen, zoals content aware fill zie ik een Open Source team niet zo maar inbakken. Daar heeft Adobe echt veel geld tegen aan gesmeten, vrees ik.
Content aware heb je in GIMP, ook open source.sys64738 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:20:
[...]
Tja zoals ik al zei, het is een tijdje geleden. Maar meerdere dingen die ik in LR en PS veel gebruik zoals content aware vullen. Veel sneller dan de clone/stamp tool. En bv masking op je sharpening of die mooie blown-out/black-out highlighting op je sliders (bv de zwart slider heen en weer schuiven en ondertussen de ALT button ingedrukt houden). En nog meer van dat soort erg handige dingen.
Natuurlijk kun je daar allemaal feature requests voor indienen maar ik wil gewoon NU mijn foto bewerken en niet 4 releases later. En sommige dingen, zoals content aware fill zie ik een Open Source team niet zo maar inbakken. Daar heeft Adobe echt veel geld tegen aan gesmeten, vrees ik.
Ik gebruik Capture One 21, maar daar kan het volgens mij niet mee.
Wat ik gevonden heb:
Adobe spark
collage.nl
Adobe spark heb ik al een keer gebruikt, en dat werkt wel voor mij.
Het gaat nu om een fotoafdrukken op canvas 60x40.
https://www.dpreview.com/reviews/exposure-x6-software-review
samenvatting:
What we like:
Comprehensive, photographer-centric image editing with support for layers and local adjustments
Better performance than ever
More auto controls and a generous raft of preset looks
Now boasts haze control and camera-tuned noise reduction
Very affordable and no subscription necessary
What we don't:
Heavy non-modal interface means lots of scrolling
Narrower support for cameras and lenses, especially smaller brands
Noise reduction preview is a bit on the slow side
Haze control blocks up deeper foreground shadows
Noise reduction smoothing can introduce unsightly artifacts
Schijnt toch nog niet helemaal mee te kunnen komen met Adobe's RAW processing. Maar toch, weer een stap in een andere (goede?) richting.
Beetje gekke flow, en bovendien Adobe, maar werkt wel snel en automatisch:NIMIC schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:33:
Een klein beetje off-topic. Maar wat gebruiken jullie om een foto collage te maken?
Ik gebruik Capture One 21, maar daar kan het volgens mij niet mee.
Wat ik gevonden heb:
Adobe spark
collage.nl
Adobe spark heb ik al een keer gebruikt, en dat werkt wel voor mij.
Het gaat nu om een fotoafdrukken op canvas 60x40.
Op je telefoon maak je een collage gemakkelijk en automatisch aan met Photoshop Express. Doet alle masking, clipping etc voor je snel. Ook filters en styling beschikbaar. Vervolgens kun je de PSD op je desktop verder afwerken als je dat nodig vind.
Er zijn tutorials op internet met stap voor stap instructies.
Voorheen gebruikte ik binnen android pixlr om collages te maken, maar sinds kort is de maximale export resolutie drastisch verminderd.
Bij Photoshop Express is die wel acceptabel, maar helaas niet in te stellen. Dus dit is mijn nieuwe app voor collages, en misschien ook wel voor het bewerken van mijn foto na heel lang snapseed te hebben gebruikt. Dus op de mobiel toch ineens terug naar adobe.

Redelijk recent heb ik Exposure X6 getest op mijn laptop, deze gaat al wat jaartjes mee (i5-6200u met 16GB). Op zich vond ik het goed werken en ik was ook best wel van plan het pakket aan te schaffen totdat ik ruis ging onderdrukken. Dat duurde elke keer een paar seconden na een verandering en als de onderdrukking op basis van de gebruikte sensor gebruikt worden 15-20 seconden. Daarnaast duurde het ook best wel lang voordat een foto in volle resolutie te zien was bij 100%.ehtweak schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:02:toon volledige bericht
Een recente review van Exposure X6:
https://www.dpreview.com/reviews/exposure-x6-software-review
samenvatting:
What we like:
Comprehensive, photographer-centric image editing with support for layers and local adjustments
Better performance than ever
More auto controls and a generous raft of preset looks
Now boasts haze control and camera-tuned noise reduction
Very affordable and no subscription necessary
What we don't:
Heavy non-modal interface means lots of scrolling
Narrower support for cameras and lenses, especially smaller brands
Noise reduction preview is a bit on the slow side
Haze control blocks up deeper foreground shadows
Noise reduction smoothing can introduce unsightly artifacts
Schijnt toch nog niet helemaal mee te kunnen komen met Adobe's RAW processing. Maar toch, weer een stap in een andere (goede?) richting.
Uiteindelijk bij Adobe gebleven. Het voelde toch wat beter aan dan Exposure X6.
darktable 3.4.1 released
Geen schokkende zaken, maar toch de nodige bugfixes:
The Big Ones
None
New Features And Changes
Faster thumbnail generation during import.
Some minor CSS improvements.
Bug fixes
Fix color correction RGB handling and saturation normalization.
Fix smooth scrolling on MacOS.
Fix Lr metadata import, this is done only if no other XMP present.
Fix metadata export which must be done only if the corresponding setting is activated.
Fix combo-box popup scrolling.
Properly restore collection hinter messages when needed.
Fix stars display in overlay.
Fix black point setting when dragging the histogram.
Fix help links for technical group module.
Properly discriminate cameras with the same prefix in collect module.
Fix bold rendering on Windows (for selected presets for example).
Fix support of Windows PATH to configuration and libraries when the path name contains non ASCII characters.
Properly hide the selected tag tick when a tag is not selected anymore.
Fix search on collect module for multiple filename separated with coma.
Fix size of clipping handle when preview down-sampling is activated.
Fix metadata comment reading from exif.
Fix a case where the thumbnail could be out of synchronization with the darkroom edit.
Never show filmstrip cursor on selected image on other views.
Skip possible null dates on the collect module which could then crash darktable.
Fix waveform histogram rendering on MacOS.
Fix some memory leaks.
En digiKam 7.2.0 rc is beschikbaar. Over enkele weken zou de stable 7.2.0 release er moeten zijn.
https://www.digikam.org/n...-rc_release_announcement/
After integrating the student codes working on faces management while this summer, we have stabilized code about the usability and the performances improvements of faces tagging, faces detection, and faces recognition, already presented in July with 7.0.0 release announcement.
One very important point introduced with this release is the new Online Release Downloader to help users with stable and pre-release updates, fully automatized, providing a release notes, and with the options to use debug or optimized application versions.
We also fight against plenty of bugs, and after a second long triaging stage, this new version comes with more than 300 bug-fixes since last stable release 7.1.0. We are now close to the final digiKam release planned in a few weeks. See the release plan for more details.
[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2021 15:27 ]
nieuws: Nikon maakt NX Studio voor tonen en bewerken van foto's en video besc...
https://www.nikon.com/news/2021/0304_soft_01.htm
Deze gemist:Fireshade schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:46:
Nikons NX Studio mag aan het rijtje gratis RAW editors toegevoegd worden
ehtweak in "Het algemene Nikon topic"
Kanttekening: NX Studio kan natuurlijk alleen overweg met de Nikon RAW files: NEF. Wat betreft de RAW conversie...
Terwijl de opensource alternatieven zoals digiKam, DT, RT, Art, e.d. eigenlijk zowat alle RAW files ondersteunen.
Ja gemist, maar deze thread over raw editors leek me sowiezo wel toepasselijk qua onderwerp
Geen probleem, lijkt me. Het gaat hier over alternatieve raw converters. Er is hier ook vaak genoeg gekwebbeld over View NX en Capture NX.Kanttekening: NX Studio kan natuurlijk alleen overweg met de Nikon RAW files: NEF. Wat betreft de RAW conversie...
Ik draag open source ook graag een warm hart toe, maar "NEF-only" lijkt me nauwelijks een reden om een raw-converter uit te sluiten uit deze threadTerwijl de opensource alternatieven zoals digiKam, DT, RT, Art, e.d. eigenlijk zowat alle RAW files ondersteunen.
Edit: toevoeging:
Korte review op PetaPixel:
https://petapixel.com/202...art-that-will-get-better/
[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 08-03-2021 19:20 ]
https://nikonrumors.com/2...-filmpack-viewpoint.aspx/
All DxO software is now 30% off (Nik Collection, Photolab, Filmpack, Viewpoint)
https://discuss.pixls.us/t/digikam-7-2-0-is-released/24278/6
https://www.digikam.org/n...2.0_release_announcement/
After more than one year of development, the digiKam team is proud to present version 7.2.0 of its open source digital photo manager.
Een enorme hoeveelheid aan bugfixes en andere veranderingen:
Here is the list of more than 360 bug-fixes ordered by categories coming with this release:
Ik heb 'm ook al bij de downloads aangemeld, maar je weet nooit of tweakers dat overneemt...
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-03-2021 10:21 ]
Als het niet meteen opgepikt wordt vind ik niet dat je meteen op moet gevenehtweak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:
Ik heb 'm ook al bij de downloads aangemeld, maar je weet nooit of tweakers dat overneemt...
Ja dusehtweak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:
digiKam 7.2.0 is released
https://discuss.pixls.us/t/digikam-7-2-0-is-released/24278/6
https://www.digikam.org/n...2.0_release_announcement/
After more than one year of development, the digiKam team is proud to present version 7.2.0 of its open source digital photo manager.
Een enorme hoeveelheid aan bugfixes en andere veranderingen:
Here is the list of more than 360 bug-fixes ordered by categories coming with this release:
Voor het gratis Paint.NET bestaat al enige tijd de RawFileLAB plugin. Deze stond niet op de lijst voor dit forum, ik dacht dat het er wel bij paste (correct me if I'm wrong).
RawFileLAB is dus geen stand-alone raw converter, maar een oplossing a la Photoshop + Adobe Camera RAW - maar nu geheel gratis.
RawFileLAB maakt gebruik van de dcraw converter, net als RawTherapee of UFRaw.
https://forums.getpaint.n...ader-with-gui-2021-08-20/
Edit: de plugin is nog niet zo rijp als bij RawTherapee, maar kan leuk zijn voor de Paint.NET liefhebbers.
[ Voor 9% gewijzigd door Fireshade op 31-08-2021 14:06 ]
https://www.darktable.org/2021/12/darktable-3.8.0-released/
Met een hele waslijst aan nieuwe features en verbeteringen.
[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2022 13:43 ]
https://skylum.com/nl/chip-luminar4
Naam en mail adres invullen en je krijgt een download link en een serie nummer.
Interessant, voor wat zou je luminar gebruiken?PageFault schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:26:
Met de nieuwste versie van Luminar, kun je de vorige versie (4), gratis en legaal downloaden van de website van de makers:
Het is een pixel editor toch?
Hoe is de userinterface en leercurve?
Workflow is nu FVR, Bridge (iptc/keywords) dxopl elite suite, en soms Silkypix v10 pro for pana.
(stacking function and colorproofing)
En NIK freeware dxo.
Wat zou Luminair toevoegen?
Hoop vragen sorry, maar ik merk dat je pc volplempen met applicaties die overlappen meer problemen oplevert dan gemak.
Dus beter goed leren werken met wat je hebt dan zoeken naar nieuw.
Luminair is goedkope photoshop toch?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Inderdaad: Luminar is een gedegen Photoshop concurrent met een heel aantrekkelijk prijskaartje. Als beheertool kun je het links laten liggen, maar voor editing en retoucheren is het een goed alternatief voor PS.copykat schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Interessant, voor wat zou je luminar gebruiken?
Het is een pixel editor toch?
Hoe is de userinterface en leercurve?
Workflow is nu FVR, Bridge (iptc/keywords) dxopl elite suite, en soms Silkypix v10 pro for pana.
(stacking function and colorproofing)
En NIK freeware dxo.
Wat zou Luminair toevoegen?
Hoop vragen sorry, maar ik merk dat je pc volplempen met applicaties die overlappen meer problemen oplevert dan gemak.
Dus beter goed leren werken met wat je hebt dan zoeken naar nieuw.
Luminair is goedkope photoshop toch?
"photoshoppen" als in een foto volledig uit zn verband rukken en "ver arten" tot iets wat uit je geest gekomen is in plaats van uit de camera is niet echt wat ik voor ogen heb.
Ik bedoel dat is niet iets wat ik normaal gesproken wil of doe. Maar ik speel wel eens met foto's die saai zijn om te zien of er iets aparts van te maken is en interessanter worden maar dan voeg ik nooit iets toe meer weg laten van een kleur of blurren van een sectie.
En er zijn wel eens foto's die redelijk goed gelukt zijn maar er zit net iets fout, die fietser of die lelijke auto.
Silkypix heeft remove moving objects maar non moving objects vervangen voor iets anders is vaak een gepruts met cloningbrushes.
Ben benieuwd of luminar dat ook kan, lucht vervangen wel in ieder geval.
Ben toch nieuwsgierig geworden of het iets toevoegd aan mn set applicaties.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Luminar kan dat ook, maar vooral met de nieuwste versie, de gratis versie is de oudere, waarbij een hoop Artificial Intelligence niet is ingebakken.copykat schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:48:
Ik heb een serienummer aangevraagd, 🙂, nog niet gedownload ga ik na t kijken van wat reviews doen.
"photoshoppen" als in een foto volledig uit zn verband rukken en "ver arten" tot iets wat uit je geest gekomen is in plaats van uit de camera is niet echt wat ik voor ogen heb.
Ik bedoel dat is niet iets wat ik normaal gesproken wil of doe. Maar ik speel wel eens met foto's die saai zijn om te zien of er iets aparts van te maken is en interessanter worden maar dan voeg ik nooit iets toe meer weg laten van een kleur of blurren van een sectie.
En er zijn wel eens foto's die redelijk goed gelukt zijn maar er zit net iets fout, die fietser of die lelijke auto.
Silkypix heeft remove moving objects maar non moving objects vervangen voor iets anders is vaak een gepruts met cloningbrushes.
Ben benieuwd of luminar dat ook kan, lucht vervangen wel in ieder geval.
Ben toch nieuwsgierig geworden of het iets toevoegd aan mn set applicaties.
Ik ga ook niet elke foto flink verbouwen, voor mijn workflow is CaptureOne of vergelijkbaar een betere tool.
Sky replacement natuurlijk niet.
rebuilding een sectie met een donor image bijv. dat zou een functie kunnen zijn die ik mis.
clone en flip/mirror bijv. dus de source kunnen draaien / perspectief veranderen en mirroren dat zijn interessante functies voor een zeer klein gedeelte van mijn images.
:strip_exif()/f/image/0gAoIy2Lu0TT5AVBk2oYi18R.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is nu best veel werk in dxoPl en niet goed genoeg om niet te zien.
helaas.... uiteindelijk is het mij wel gelukt om te compileren op mijn MBA M1, maar om nou zeggen dat ik er blij mee ben...nee. Zelfs simpelweg een nieuwe NEF importeren resulteert in craches of domweg non-responsiveness, dan heb ik het nog niet gehad over daadwerkelijk bewerken. De MacOS download is uiteraard alleen nog intel, dus rosetta--> super traag, zelfs de 2014 MBP is sneller.ehtweak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:42:
Verse versie van Darktable:
https://www.darktable.org/2021/12/darktable-3.8.0-released/
Met een hele waslijst aan nieuwe features en verbeteringen.
Ik had gehoopt met deze versie iets werkbaars te krijgen, maar het wordt toch weer een verlenging via Surf voor LR/PS/Ai etc. Voor de 20 euro hoef je het niet te laten.
Ik denk dat het komt door jouw exotische configuratie, want laten we eerlijk zijn : Die config is echt zwaar experimenteel en hangt aan elkaar met een heleboel reverse engineering code en zo...divvid schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:05:
helaas.... uiteindelijk is het mij wel gelukt om te compileren op mijn MBA M1, maar om nou zeggen dat ik er blij mee ben...nee. Zelfs simpelweg een nieuwe NEF importeren resulteert in craches of domweg non-responsiveness, dan heb ik het nog niet gehad over daadwerkelijk bewerken. De MacOS download is uiteraard alleen nog intel, dus rosetta--> super traag, zelfs de 2014 MBP is sneller.
Ik had gehoopt met deze versie iets werkbaars te krijgen, maar het wordt toch weer een verlenging via Surf voor LR/PS/Ai etc. Voor de 20 euro hoef je het niet te laten.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ahtergrond: Ik gebruik alleen maar DT. Eerst met de Basecurve, nu, omdat de ontwikkeling die kant op gaat, met de 'scene referred workflow'. Ik importeer en pas een standaard style toe: een tonecurve met een zacht contrast (iets zachter dan de preset), local contrast, de whitebalance gaat automatisch via Color Balance.
De filmic module zelf lijkt erg krachtig, maar ik zit er eigenlijk nooit aan.
Wat gebruiken anderen?
Filmic voor bijna alles tegenwoordig. Het heeft wel enige experimenteer-tijd gekost.Tarquin schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:06:
Zijn hier mensen (vast wel) die Darktable gebruiken en hun licht willen laten schijnen over de Filmic module / hun import-workflow?
Ahtergrond: Ik gebruik alleen maar DT. Eerst met de Basecurve, nu, omdat de ontwikkeling die kant op gaat, met de 'scene referred workflow'. Ik importeer en pas een standaard style toe: een tonecurve met een zacht contrast (iets zachter dan de preset), local contrast, de whitebalance gaat automatisch via Color Balance.
De filmic module zelf lijkt erg krachtig, maar ik zit er eigenlijk nooit aan.
Wat gebruiken anderen?
Zorg voor een goed gevuld histogram voor het beste resultaat (evt. met exposure slider aanpassen). Dan Filmic met een latitude van 90% en auto tune levels. Aanpassen naar smaak in de Filmic module (contrast/saturation en een enkele keer dynamic range). Je kunt in Filmic ook heel gericht overbelichtingsschade corrigeren (vereist enige oefening; goede tutorials op Youtube).
Verder: lens correction, beetje sharpening en evt. witbalans correctie.
De nieuwe vork van één van de makers van Darktable, AurelienPierre, die ook blijft bijdragen aan de hoofdversie van Darktable.
Interessante snelheidsverbeteringen door het weglaten van veel code die AP als overbodig belastend beschouwt. Vooralsnog te draaien in alpha versie maar al heel goed bruikbaar en smaakt naar meer.
https://github.com/aurelienpierre/R-Darktable/wiki
PS: op pixls.us staat geloof ik ook nog een Windows build maar weet niet hoe scherp die is.
[ Voor 11% gewijzigd door newmikey op 07-06-2022 14:33 ]
Dit is ook interessant om te volgen: https://jo.dreggn.org/vkdt/newmikey schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:32:
R&Darktable
De nieuwe vork van één van de makers van Darktable, AurelienPierre, die ook blijft bijdragen aan de hoofdversie van Darktable.
Interessante snelheidsverbeteringen door het weglaten van veel code die AP als overbodig belastend beschouwt. Vooralsnog te draaien in alpha versie maar al heel goed bruikbaar en smaakt naar meer.
https://github.com/aurelienpierre/R-Darktable/wiki
PS: op pixls.us staat geloof ik ook nog een Windows build maar weet niet hoe scherp die is.
https://github.com/hanatos/vkdt
is ook een topic van op pixls.us.
Heeft even geduurd (vakantie + werk) maar ben nu even naar vkdt aan het kijken. Ten eerste, het downloaden van github en compileren van de code: gewoon een "make" vanuit de bin directory en gáán met die banaan? Dat zouden meer software bouwers moeten doen! De compilatie gaat ook gewoon in één keer goed, zonder rare afhankelijkheden. Fijn spul!leendertv schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:23:
[...]
Dit is ook interessant om te volgen: https://jo.dreggn.org/vkdt/
https://github.com/hanatos/vkdt
is ook een topic van op pixls.us.
Was dit een actie? Kan het niet meer terug vinden op de website.PageFault schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:26:
Met de nieuwste versie van Luminar, kun je de vorige versie (4), gratis en legaal downloaden van de website van de makers:
Blijkbaar, ik zie het nu ook niet meerRyan_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Was dit een actie? Kan het niet meer terug vinden op de website.
Ik ga het eens testen! Ik ben ben benieuwd naar Filmic v6 van de Filmic RGB module.Tarquin schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:03:
In elk geval: Er is net een gloednieuwe Darktable 4.0 uit.
Momenteel gebruik ik RawTherapee, maar de laatste versie daarvan is uit februari 2020.
In de develop branch van RawTherapee gebeurd veel, maar het lukt ze schijnbaar niet een nieuwe versie te releasen momenteel.
Het valt mij op dat Darktable traag is op Apple Silicon. Ik heb een M1 Macbook en mijn oude trouwe MacbookPro uit 2014 (dual core i7), beiden 16GB
De oude macbook 'voelt' veel soepeler en op de M1 heb ik veel last van glitches in combinatie met enkele modules, die ik niet zie op de intel stack. Ook op mijn Linux core i5 lenovo zie ik dat niet (maar dat ding heeft een ruk scherm en ik heb geen externe monitor, dus die gebruik ik liever niet voor foto editing)
Wat zijn jullie ervaringen?
De introductie van AI om noise reductie en andere distorsies te processen is killing voor oudere pc's.
Dxoplv7.8 is gewoon niet meer werkbaar.
Elke aanpassing choked de pc tot een vertraagde preview. X seconden wachten om t resultaat te zien van je aanpassing is eh voor een ADHD'er Niet Te Doen.
Dus na 14 jaar toch maar een nieuwe kopen. 😁

Klikkerdeklik deze is mooi.
Scrollen

1600 euro!

* copykat moet nog even herstellen van die shock.
Maar als het je alleen om de RAW conversie te doen is, waarom gebruik je dan niet die van je camera fabrikant?divvid schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:39:
(Adobe vraagt nu EUR 137 per jaar en dat wordt mij te gortig voor een beetje raw conversie, zoveel fotografeer ik niet)
Ik gebruik zelf, als het alleen maar om NEF conversie gaat (Nikon) NX Studio; werkt prima.
en/of heb je RawTherapee al geprobeerd?
En, volgens mij is Adobe Bridge nog steeds gratis.
Kun je die niet nog steeds combineren met Camera Raw? Nooit geprobeerd eigenlijk.
Ik gebruik idd zelf nog steeds de schoollicentie. Want voor dat bedrag heb ik het hele pakket een heel jaar. En dat vind ik toch nog wel de moeite waard.
Op zich doet Darktable het prima, viel mij alleen op dat een 10 jaar oude macbook pro effectief niet onder lijkt te doen voor een 2021 M1. Dat vond ik 'raar', al snap ik dat de ontwikkelaars niet eindeloos kunnen optimaliseren voor een bepaald platform.
Ik heb meerdere camera's met elk verschillende raw formaten. RawTherapy heb ik er ook op staan, doet het prima, maar heeft geen DAM. Adobe spul, hoe fijn ik er ook mee gewerkt heb afgelopen jaren heeft voor mij toch wel 'afgedaan' en in mijn privé situatie is EUR 112 "per jaar" een groot bedrag (dat kan natuurlijk anders zijn voor iemand anders, daar kan ik niet over oordelen), zeker als je zoals ik eigenlijk alleen maar LR gebruikt.[/quote]
[quote]
(Op een gegeven moment zat ik voor mijn werk twee maanden op een onderzoeksschip met zeer beperkt internet. Als je dan na 30 dagen er achter komt dat je de pdf met de manual van een apparaat niet meer kan openen omdat je bij Adobe MOET inloggen, zelfs voor acrobat reader, wordt je daar niet blij van, firefox to the rescue btw)
anyway, ging mij meer om de ervaring tussen intel stack en apple silicon met DT (4.8.1)
DigiKam dan? Is een prima open source DAM.divvid schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:50:
@ehtweak
Op zich doet Darktable het prima, viel mij alleen op dat een 10 jaar oude macbook pro effectief niet onder lijkt te doen voor een 2021 M1. Dat vond ik 'raar', al snap ik dat de ontwikkelaars niet eindeloos kunnen optimaliseren voor een bepaald platform.
Ik heb meerdere camera's met elk verschillende raw formaten. RawTherapy heb ik er ook op staan, doet het prima, maar heeft geen DAM.
En dan nog, kun je Adobe Bridge i.c.m. Camera Raw niet gebruiken?
Daarvoor heb je toch geen internet verbinding nodig?
Bovendien, ik neem aan dat je niet altijd off-grid bent, toch?
digikam is behoorlijk goed. Welk voordeel zou ik hebben bij Adobe bridge en camera raw dat darktable of RT niet hebben? (heb alleen maar goed ondersteunde cams). Bij RT zie ik overigens geen glitches op M1.
en dat hoop ik ook zo te houden, maar da's een andere discussie
Met de combo Adobe Bridge + Camera Raw heb je in ieder geval altijd up-to-date RAW conversie en een DAM die in ruime mate gebruikt en gesupport wordt.
Ik heb sinds deze week een Macbook Air 13 M3.
Op Windows gebruikte ik altijd Lightroom en Photoshop. Ben op zoek naar een goed alternatief hiervoor, wat minder duur is en liefst geen maandelijks terugkerende kosten. Betalen vind ik geen probleem, maar haat maandelijkse kosten.
Ik ben geen erg gevorderde fotograaf, in Lightroom gebruik ik meestal gewoon de kleurtemperatuur om deze in te stellen op Adobe Landscape, daarna pas ik automatisch de instellingen toe voor het beste resultaat. Dus dat zou ook de vervanging voor Lightroom moeten bieden. Ik heb PhotoScape X en Photomator al geprobeerd, maar die bieden die optie niet.
Kent iemand een programma dat vergelijkbaar is en toch deze automatische functies biedt?
Als iemand een goed, gebruiksvriendelijk alternatief voor Photoshop heeft, ben ik ook erg benieuwd.
Alvast bedankt!
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Heb je al eens gekeken naar de pakketten van Affinity?Steeffoon schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:44:
Hallo!
--- 8< ---
Als iemand een goed, gebruiksvriendelijk alternatief voor Photoshop heeft, ben ik ook erg benieuwd.
Alvast bedankt!
Affinity Photo
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Compumess Inc Heb wel de screenshots bekeken, maar zag zo snel niet de automatische functies die ik zocht.
@MRIdev In principe gebruik ik wel de RAW-bewerking, maar dat is meer gekoppeld aan de genoemde automatische functies. Dan gaat 'ie automatisch al aan de slag met de RAW-file, of ik zie iets over het hoofd.
Ik vind Adobe Photoshop + Camera RAW namelijk veel fijner werken zonder al dat overbodige gedoe eromheen wat veel pakketten erbij doen :
- Hele Catalogs/Databases van je foto/video bestanden

- Allerlei venstertjes binnen het hoofdvenster die zelfs op een 152 inch 8K Monitor niet eens in leesbaar formaat zouden passen

- Dat hele Dark/Light gedoe van DarkTable geloof ik ?!
Echt totaal niet nodig wat mij betreft...
En een heleboel andere dingen waarbij ik zoiets heb van : Wat moet ik ermee ?! Heb ik totaal NIET nodig !!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Afhankelijk van wat je gebruikt kun je een andere type softwarepakket kiezen.
Ondanks dat ik voor weinig, via school, een onderwijslicentie heb, voor de hele Adobe mikmak.
Soms gebruik ik Nikon's eigen RAW converter. En voor de rest doe ik idd niet aan databases.
Heb een keer wat geprobeerd met LR; maar dat hoeft voor mij niet.
digiKam is best goed mee te werken. Maar ook dat heb ik weer losgelaten.
Alle RAW files en andere foto(achtige) bestanden heb ik al >25 jaar (!) in een overzichtelijke directory structuur staan. En dat werkt, sinds Windows[versie antiek] gewoon prima.
Toegegeven, het zijn slechts zo'n 80.000 files. Dus dat is goed te overzien.
Ah, goed om te weten. Dat gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen eis.MRIdev schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:14:
@Steeffoon LR heeft meerdere functies en de twee meeste gebruikte zijn de Digital Assist Manager en de Raw bewerking. Foto's in RAW bewerken kan ook in Photoshop en Affinity Photo, maar die twee paletten hebben geen DAM. Met een DAM kun je foto's importeren, catalogiseren, verzamelingen maken, steekwoorden en sterren toekennen, etc.
Afhankelijk van wat je gebruikt kun je een andere type softwarepakket kiezen.
Inmiddels GIMP en Affinity gebruikt, maar GIMP kan ik helemaal niet mee werken (wat een rommelig overzicht) en Affinity lijkt niet de functies te bieden die ik zoek. Iemand bekend met Luminar Neo? Ben benieuwd of die de functie wel heeft. Die moet je namelijk eerst kopen en er is geen trial van (behalve kopen en 30-dagen geld-terug garantie).
Er zijn meerdere pakketten waar je mogelijk naar kunt kijken: Exposure X7, ON1 raw, ACDSee, RAWTherapee.
Ik gebruik inderdaad alleen de kleurmodus Adobe Landschap, waarna ik de verschillende parameters op automatisch klik. Met één druk op de knop heb ik doorgaans de perfecte foto. Ik ben ook geen prof, dus wil niet minutenlang bezig zijn met één foto. Dus echt de mogelijkheid om alle parameters (zoals schaduw, contrast, helderheid etc etc) in één keer aan te sturen met een automatische knop, is hetgeen wat ik zoek en graag zou willenMRIdev schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:39:
@Steeffoon welke functies mis je in Affinity photo? Wat gebruik je bij het bewerken van foto's, alleen de auto?
Er zijn meerdere pakketten waar je mogelijk naar kunt kijken: Exposure X7, ON1 raw, ACDSee, RAWTherapee.
Ik ga je tips even af, thanks!
Sinds kort ben ik overgestapt van Adobe Lightroom (als onderdeel van het Adobe Photography Plan) naar DxO PhotoLab. Sinds 27 september is hiervan versie 8 uitgekomen. Ik heb gekozen voor de wat duurdere Elite editie omdat de toevoegingen hierin voor mijn fotografie toegevoegde waarde hebben.Steeffoon schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:44:
Hallo!
...
Kent iemand een programma dat vergelijkbaar is en toch deze automatische functies biedt?
Alvast bedankt!
Je kunt een gratis 3-dagen probeerversie downloaden en zelf beoordelen of het iets voor jou is:
https://www.dxo.com/dxo-photolab/
Als dat alles is wat je wil kan je (denk ik....) aardig met Apple Photos uit de voeten?Steeffoon schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb sinds deze week een Macbook Air 13 M3.
[...]gebruik ik meestal gewoon de kleurtemperatuur om deze in te stellen op Adobe Landscape, daarna pas ik automatisch de instellingen toe voor het beste resultaat. Dus dat zou ook de vervanging voor Lightroom moeten bieden.
Je hebt een MacBook Air, daar zit dat programma al op, kost niks.
Het kent geen Adobe Landscape als kleurtemperatuur, maar je kan de kleurtemperatuur wel instellen op Kelvin / grijswaarde of gewoon naar wat warmer slepen tot je het mooi vindt.
Je zou zelfs kunnen kijken wat Lightroom voor waardes voor Temperature / Tint gebruikt voor Landscape en die waardes dan overnemen in Photos, misschien krijg je dan iets wat aardig in de buurt komt......
Automatisch verbeteren zit er ook in.
Wat mis je dan nog?
Wat betreft Apple Foto's vind ik het eigenlijk heel vervelend dat alle camera-foto's gelijk in de iCloud sta (dan wordt de galerij op m'n telefoon helemaal onoverzichtelijk, omdat ik camera- en smartphone-foto's wel beetje gescheiden wil houden.manusz schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Als dat alles is wat je wil kan je (denk ik....) aardig met Apple Photos uit de voeten?
Je hebt een MacBook Air, daar zit dat programma al op, kost niks.
Het kent geen Adobe Landscape als kleurtemperatuur, maar je kan de kleurtemperatuur wel instellen op Kelvin / grijswaarde of gewoon naar wat warmer slepen tot je het mooi vindt.
Je zou zelfs kunnen kijken wat Lightroom voor waardes voor Temperature / Tint gebruikt voor Landscape en die waardes dan overnemen in Photos, misschien krijg je dan iets wat aardig in de buurt komt......
Automatisch verbeteren zit er ook in.
Wat mis je dan nog?
Dat is eigenlijk de reden dat ik zoek naar een alternatief.
Thanks @vtpeters ik ga eens checken of die bij m'n eisen past
Maar dat hoeft toch helemaal niet?Steeffoon schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:14:
[...]
Wat betreft Apple Foto's vind ik het eigenlijk heel vervelend dat alle camera-foto's gelijk in de iCloud sta [...]
Je kan (op de Macbook) een lokale library maken die niet synchroniseert met iCloud.
Daar zou je de foto's van je camera in kunnen doen, die krijgt de telefoon dan niet te zien omdat die wel synchroniseert met iCloud.
Oh, als je DxO gaat bekijken let dan even goed op of je camera en lenzen ondersteund worden.
Als je ook de foto's van je telefoon er mee wil bewerken heb je pech tenzij je in JPG schiet.
Ondersteuning van telefoon raw foto's is een heikel punt, dat is er alleen voor oudere modellen (iPhone X en ouder meen ik....)
[ Voor 25% gewijzigd door manusz op 11-10-2024 16:09 ]
Voor het eerst nu de bewerkingsfunctie ontdekt voor RAW in Apple Foto's. Het lijkt erop dat deze wel inderdaad de automatische functie heeft, maar niet zo verfijnd werkt als Lightroom. Maar ik ga er nog even mee stunten. Het lukt me alleen niet om een lokale map op de macbook te maken. Jij een idee hoe je dat doet?manusz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:13:
[...]
Maar dat hoeft toch helemaal niet?
Je kan (op de Macbook) een lokale library maken die niet synchroniseert met iCloud.
Daar zou je de foto's van je camera in kunnen doen, die krijgt de telefoon dan niet te zien omdat die wel synchroniseert met iCloud.
edit:
Oh, als je DxO gaat bekijken let dan even goed op of je camera en lenzen ondersteund worden.
Als je ook de foto's van je telefoon er mee wil bewerken heb je pech tenzij je in JPG schiet.
Ondersteuning van telefoon raw foto's is een heikel punt, dat is er alleen voor oudere modellen (iPhone X en ouder meen ik....)
De foto's die ik nu probeer in te laden, gaan direct naar de cloud.
Wat betreft DxO, is gedownload en ga ik nog even mee stoeien. De camera en leznen worden ondersteund. Mobiel fotografeer ik niet in RAW.
Een lokale Photos library aanmaken doe je zo (ik gebruik een Engelstalige Mac, in het NL heet het anders maar daar kom je vast wel uit):Steeffoon schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:37:
Het lukt me alleen niet om een lokale map op de macbook te maken. Jij een idee hoe je dat doet?
- sluit Photos af
- houd de Option knop ingedrukt en start dan Photos weer op
Je krijgt dan een schermpje te zien waarin je een library kan kiezen en waarin je er ook een kan aanmaken.
In de settings van de nieuwe library die je aangemaakt hebt vink je bij General / Importing "Copy items to the Photo library" niet aan, dat is nergens voor nodig.
Nog steeds in de settings onder het tabje iCloud vink je iCloud Photos niet aan.
Vervolgens kan je onder File / Import de folder aanwijzen die je wil laten indexeren door Photos.
Succes er mee!
Ik word de laatste tijd helemaal leip van Windows(10) verkenner icm met FUJI RAF's
Ik gebruik de reguliere verkenner met de RAW codecpack van MS en dat gaat eigenlijk al sinds 2018 best OK, wat traag maar prima te doen.
Gisteravond verder gegaan met de enorme backlog aan foto's uit te zoeken maar gewoon niet te doen, thumbnails die niet laden, sorteren in een lijst met details duurt gewoon lang voordat alle data weergegeven worden, RAW openen in de fotoviewer duurt soms een minuut en werkt regelmatig gewoon helemaal niet
In de eerste instantie dacht ik dat het er aan lag dat ik op een USB2 cardreader aan het werk was maar vanaf een SSD precies het zelfde. Zelfs verkenner die een aantal keer gewoon compleet vast liep.
Dit voorbeeld ging om een map met 770 RAWs dus geen extreem grote hoeveelheden dat de PC het niet aan kan ofzo en zo exotisch zijn RAF's toch niet ?
Is verkenner gewoon een no-go hiervoor?
File Explorer a.k.a. Verkenner is IMHO sowieso altijd troep geweestsapphire schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:09:

Doe jezelf een lol en ga eens kijken of je met Total Commander i.c.m. de standaard <Whatever de standaard Foto Previewer tegenwoordig in Windows heet> verder komt zonder allerlei rare crashes
Verder kan je natuurlijk altijd nog Adobe Bridge (GRATIS volgens iemand in dit topic ?!) of iets van ACDSee of IrfanView of zo proberen als de Windows tools het laten afweten...
Onder Linux heb ik de luxe die Gwenview heet en dat werkt best wel relax over het algemeen
Ik gebruik het als DAM.
Voor dat soort klusjes gebruik ik eigenlijk al jaren Faststone Image Viewer. Nieuwe folders/nieuwe foto's inladen kost even wat tijd om de thumbnails op te bouwen, maar als die eenmaal in de database zitten is het retesnel.sapphire schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:09:
Niet helemaal een RAW-convertervraag maar het gaat over RAWs en software dus lijkt dit me het meest geschikte topic
Ik word de laatste tijd helemaal leip van Windows(10) verkenner icm met FUJI RAF's
Ik gebruik de reguliere verkenner met de RAW codecpack van MS en dat gaat eigenlijk al sinds 2018 best OK, wat traag maar prima te doen.
Gisteravond verder gegaan met de enorme backlog aan foto's uit te zoeken maar gewoon niet te doen, thumbnails die niet laden, sorteren in een lijst met details duurt gewoon lang voordat alle data weergegeven worden, RAW openen in de fotoviewer duurt soms een minuut en werkt regelmatig gewoon helemaal niet
In de eerste instantie dacht ik dat het er aan lag dat ik op een USB2 cardreader aan het werk was maar vanaf een SSD precies het zelfde. Zelfs verkenner die een aantal keer gewoon compleet vast liep.
Dit voorbeeld ging om een map met 770 RAWs dus geen extreem grote hoeveelheden dat de PC het niet aan kan ofzo en zo exotisch zijn RAF's toch niet ?
Volgens Adobe zelf is het 'free'.nero355 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:47:
[...]
Verder kan je natuurlijk altijd nog Adobe Bridge (GRATIS volgens iemand in dit topic ?!)
https://www.adobe.com/nl/products/bridge.html
https://prodesigntools.com/free-adobe-bridge-cc.html
ja da's ook tegelijk een reclamebord voor hun assets management (bij voorkeur in hun cloud... bij voorkeur in hun cloud... bij voorkeur in hun cloud... bij voorkeur in hun cloud... ) 😉ehtweak schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:15:
[...]
Volgens Adobe zelf is het 'free'.
https://www.adobe.com/nl/products/bridge.html
https://prodesigntools.com/free-adobe-bridge-cc.html
Zo gek is dat toch niet?base_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 02:09:
[...]
ja da's ook tegelijk een reclamebord voor hun assets management
Dat schijnen meerdere commerciële bedrijven te doen... een lokkertje, om vervolgens een product/dienst te willen verkopen.

What's new?
Wat dat betreft is Adobe niet erger/slechter dan welke andere commerciële toko dan ook.
BTW: ik heb zelf al jarenlang een goedkope Surf/onderwijs licentie. Maar zelfs dan maak ik GEEN gebruik van cloud opslag geneuzel. Kwestie van instellingen.
misschien kun je je RAF's eens inladen in Darktable. de DAM is best aardig en heb laatst zo'n 25000 NEFs opnieuw gerangschikt nadat mij 'surfspot' Adobe licentie verlopen was (en ik geen zin had om ipv EUR25 ineens EUR139 per jaar te gaan betalen voor iets dat ik misschien 10-25x per jaar gebruik).
Bij mij werkt de verkenner en standaard fotoviewer van Windows prima met RAF, als je maar X Raw Studio of Raw File Converter EX van Fuji hebt geïnstalleerd.sapphire schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:09:
Niet helemaal een RAW-convertervraag maar het gaat over RAWs en software dus lijkt dit me het meest geschikte topic
Ik ben kort met de gratis proefversie aan het testen geweest, maar ben d'r nog niet uit.
De editor ziet er prima uit, maar hou de taal op Engels, want vertalingen mbv Google is prut. High Key wordt vertaald als Hoge Sleutel
En de migratie vergt zeer veel tijd. Ik had daarom een kleine testset gemaakt. Na migratie dan mis ik alle trefwoorden. Voor mij een heel belangrijk ding, want daarmee kan ik de library makkelijker doorzoeken.
Sommige LR aanpassingen lijken niet mee te komen, ook al belooft ON1 dat die metadata meekomen.
Misschien heeft iemand hier al ervaring met een overstap? Lijkt me toch prettig om na al die jaren eens af te stappen van het abo-model van Adobe.
Ik wil deze terug naar boven brengen. Heb interesse om Luminar Neo als mijn eerste ‘fotoshop’ software te kopen.Steeffoon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Ah, goed om te weten. Dat gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen eis.
Inmiddels GIMP en Affinity gebruikt, maar GIMP kan ik helemaal niet mee werken (wat een rommelig overzicht) en Affinity lijkt niet de functies te bieden die ik zoek. Iemand bekend met Luminar Neo? Ben benieuwd of die de functie wel heeft. Die moet je namelijk eerst kopen en er is geen trial van (behalve kopen en 30-dagen geld-terug garantie).
Ik gebruik een Mac, en blijkbaar kan je Luminar als plugin gebruiken zodat mijn bib intact blijft.
De functies die ik eerst wil gebruiken zijn:
- ruis, stof en andere foutjes corrigeren
- focus stacking
- pano stitching
- hdr
- …veel bijleren
Momenteel krijg je het lifetime pack voor 80€, en dan krijg je updates maar geen upgrades. Ik verwacht hier ca 3-4 jaar mee te doen, en dan zullen de extra features wel te interessant worden om te gaan upgraden.
Ik kan ook een subscription nemen voor ca 50€ voor 2 jaar. Het is me niet duidelijk of ik dan wel de jaarlijkse upgrade krijg.
Zouden jullie me dit aanraden, of toch iets anders?
Ik ben niet iemand die uren en uren gaat fotoshoppen, maar wel een goed foto wil optimaliseren om dan als favoriet op te slaan, of af te drukken.
En er zijn zeker geen professionele ambities.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb Luminar ondertussen toch gekocht.fenrirs schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:50:
@Tommie12 probeer eens darktable en krita. Beiden steile leercurves, maar met twee weekjes kan je heel aardig uit de voeten (zeg ik met 10+ jaar verwend te zijn met academische licenties voor adobe spul)
Prijs vond ik redelijk, en heb al een paar dingen kunnen doen. Er is genoeg online te vinden om specifieke dingen te doen.
Wat ik nog niet gevonden heb is een manier om Luminar als plugin van Photo’s van Apple te gebruiken.
Of … een andere manier om te gaan van een sd kaart vol foto’s naar een selectie, en de bewerking van de beste foto’s die dan in Photo’s op de imac te zien zijn.
Zojuist ook na veel wikken & wegen Luminar aangeschaft. Eerder al RAWtherapee en Darktable geprobeerd maar die vond ik toch wat overweldigend.Tommie12 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:45:
[...]
Ik heb Luminar ondertussen toch gekocht.
Prijs vond ik redelijk, en heb al een paar dingen kunnen doen. Er is genoeg online te vinden om specifieke dingen te doen.
Wat ik nog niet gevonden heb is een manier om Luminar als plugin van Photo’s van Apple te gebruiken.
Of … een andere manier om te gaan van een sd kaart vol foto’s naar een selectie, en de bewerking van de beste foto’s die dan in Photo’s op de imac te zien zijn.
Hoe bevalt Luminar tot nu toe? Ik heb nu voor 99,- een lifetime plan aangeschaft.
Nog niet veel mee gespeeld, maar wel eens verkend. Het lijkt me iets intuitiever.Graft schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:45:
[...]
Zojuist ook na veel wikken & wegen Luminar aangeschaft. Eerder al RAWtherapee en Darktable geprobeerd maar die vond ik toch wat overweldigend.
Hoe bevalt Luminar tot nu toe? Ik heb nu voor 99,- een lifetime plan aangeschaft.
Ik ga de komende dagen wel eens op uitstap en hoop terug te komen met wat foto’s en dan kunnen we eens wat proberen. Ik denk dat het zak gebeuren met wat youtube filpmjes er naast.
De ondersteuning van ON1 vind ik uitstekend. Er is veel videomateriaal te vinden van de makers zelf, maar ook van goede fotografen/YouTubers. Bovendien maandelijks een webinar waaraan je gratis kan deelnemen met live uitleg van de vele functies. Regelmatig ontvang ik een toetje in de vorm van presets en LUTS.
Voor de afwisseling gebruik ik ook nog wel eens RawTherapee, een andere favoriet van mij. Soms biede RT mij net die kleurtoon die ik niet krijg in ON1 of juist net andersom.
Idem voor mij, alleen is mijn keuze uiteindelijk gevallen en gebleven bij ACDSee.Harrie D schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:34:
Ik gebruik nu zo'n anderhalf jaar ON1 Photoraw, inmiddels versie 2025. Heel veel andere programma's geprobeerd maar ben bij ON1 blijven hangen. Lightroom/Photoshop zou mijn eerte keuze zijn qua programma, maar ik vind het te duur.
De ondersteuning van ON1 vind ik uitstekend. Er is veel videomateriaal te vinden van de makers zelf, maar ook van goede fotografen/YouTubers. Bovendien maandelijks een webinar waaraan je gratis kan deelnemen met live uitleg van de vele functies. Regelmatig ontvang ik een toetje in de vorm van presets en LUTS.
Voor de afwisseling gebruik ik ook nog wel eens RawTherapee, een andere favoriet van mij. Soms biede RT mij net die kleurtoon die ik niet krijg in ON1 of juist net andersom.
Ik ben aan het kijken naar RAW bewerkingssoftware. Ik wil echter geen abbo en daardoor valt lightroom af. Als hobbyfotograaf met weinig ervaring in het bewerken zoek ik software waar ik wat meer mee kan dan alleen het standaard windows programma.
Mijn grootste irritatie bij mijn fotos is de noice. Nu heb ik zojuist DxO geinstalleerd en ben wel onder de indruk van hun noicereductie. Ik kan alleen nergens vinden of ik ook kan stacken met DxO. Ik maak graag macrofotos en wil in de toekomst misschien ook stacken, vandaar dat ik hier even vraag of die optie er is en of ik met DxO goed zit. Het is best een flink bedrag dat ze vragen namelijk.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Luminar Neo kan wat je hier vraagt. Ik heb een lifetime licence gekocht voor 80€. Kijk wat Yt filmpjes en je vindt wel een link met een 'aanbieding'.stevens20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
Hallo,
Ik ben aan het kijken naar RAW bewerkingssoftware. Ik wil echter geen abbo en daardoor valt lightroom af. Als hobbyfotograaf met weinig ervaring in het bewerken zoek ik software waar ik wat meer mee kan dan alleen het standaard windows programma.
Mijn grootste irritatie bij mijn fotos is de noice. Nu heb ik zojuist DxO geinstalleerd en ben wel onder de indruk van hun noicereductie. Ik kan alleen nergens vinden of ik ook kan stacken met DxO. Ik maak graag macrofotos en wil in de toekomst misschien ook stacken, vandaar dat ik hier even vraag of die optie er is en of ik met DxO goed zit. Het is best een flink bedrag dat ze vragen namelijk.
Ik krijg nog een jaar gratis de updates, daarna moet ik betalen.
Waarschijnlijk koop ik dan een nieuwe versie binnen 2-3 jaar, en dan valt die prijs nogal mee. Ik gebruik het ook te weinig om maandelijkse licentieprijzen te gaan betalen (en ik haat dat).
Antwoord nee, is feature request voor enige tijd maar nog niet gedaan.stevens20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
Hallo,
ICE misschien een optie?
Enne tip van flip.
Wil je echt goed kunnen werken met DxO dan is de suite elite wel aan te raden.
Filmpack elite heeft een aantal tools die eigenlijk in je main program thuishoren en niet bij "film emulaties en tastes".
Ook de correctie tool view huppeldepup( bencff de naam vergeten) is fijn.
Sowieso zou ik einde van dit jaar 2025 black friday afwachten en v9 kopen.
In augustus komen ook aanbiedingen maar die zijn voor v8 en je krijgt geen gratis update, ook niet als je 1 maand voor de release dxophotolabelite koopt.
Volgens mij kan je in ON1 Photoraw stacken. De prijs van het programma valt mee. Met de kortingscode van een aantal YouTubers krijg je 20% korting. Tijdens Black Friday zijn er ook altijd aanbiedingen. De ruisreductie in ON1 werkt uitstekend. Ik heb geen enkele vrees om met hoge ISO waarden te fotograferen. Ik heb geen full frame camera maar een APS-C Fujifilm X-S10. Probeer eens een testversie en kijk een paar instructievideo's op YT. Probeer ook eens een paar testversies van andere programma's.stevens20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
Hallo,
Ik heb er nu wat meer mee gespeeld, behoorlijk wat youtube gekeken, vooral van deze man. https://youtube.com/@anthonyturnham?si=A-SbLcSzDcGiN7r5Graft schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:45:
[...]
Zojuist ook na veel wikken & wegen Luminar aangeschaft. Eerder al RAWtherapee en Darktable geprobeerd maar die vond ik toch wat overweldigend.
En ja, ik begin hier en daar wat te snappen.
Een focus stack heb ik geprobeerd, en dat lukte echt prima. Die tool is heel intuitief.
Leuke extra. Vorige week kreeg ik via mail de vraag of ik zou willen mee werken aan een interview met nieuwe gebruikers van Luminar over hun ervaringen. Ik heb ja gezegd, en dat interview is vandaag gebeurd.
Was al bij al een leuke ervaring. Naast weten waarom ik koos voor Luminar vroegen ze me ook hoe het leerproces verloopt, wat ik makkelijk en moeilijk vind, wat ik mis etc.
En als afsluiter heb ik hun complete tutorial gekregen.
Dus ja, ik ben wel blij met de aankoop.
Sorry voor de quote van een tijdje geleden. Ik heb het zelfe pad gevolgd en deel je menig over LR versus On1. Als adobe niet zo belachelijk duur was had ik niet overgestapt.Harrie D schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:34:
Ik gebruik nu zo'n anderhalf jaar ON1 Photoraw, inmiddels versie 2025. Heel veel andere programma's geprobeerd maar ben bij ON1 blijven hangen. Lightroom/Photoshop zou mijn eerte keuze zijn qua programma, maar ik vind het te duur.
Ik ben op dit moment echter in 'transitie' van Lightroom naar on1 en ben desondanks redelijk tevreden. Vlekjes verwijderen, ruisredutcie etc gaat top en behoorlijk vlot. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de AI-Tone setting. Ik vind de kleurcorrectie tamelijk agressief en het geeft wat mij betreft een veels te rood resultaat. Ik was bij LR gewend om op het knopje 'auto' te drukken voor de belichting settings en vanuit dat resultaat paste ik her en der nog wat aan als ik dat nodig vond. Kleurcorectie vind ik vanuit mijn camera meestal niet nodig. (Nikon D7500)
Bij on1 zit helaas de kleurcorrectie en de belichtingsaanpassing onder dezelfde knop. En dat is niet idieaal voor mijn workflow, of mis ik iets? Is het mogelijk alleen de belichting te laten aanpassen? Of kun je de AI (in hoeverre is het uberhaubt AI??) leren dat hij niet zo hard aan de warmteknop moet draaien?
Ik heb wel wat aanpassingen gedaan in de voorkeuren voor Brilliance AI. Als ik Brilliance AI inschakel heb ik nu wel een goed resultaat, maar toch moet ik nog vaak de witbalans een beetje bijregelen. Vaak net wat te blauw en te koel. Ik heb inmiddels wel een aantal presets gemaakt waarin mijn voorkeuren zijn opgeslagen voor verschillende lichtsituaties. Af en toe gebruik ik ook wel eens mijn andere favoriet, het gratis RawTherapee. Qua kleur kreeg ik daar heel vaak prachtige resultaten van. Sinds kort heeft ON1 de mogelijkheid om de kleuren van een andere afbeelding over te nemen. Dan bewerk ik een RAW in RT tot die geheel naar mijn zin is en "kopieer"dit dan in ON1 en maak hiervan een Preset. Ik fotografeer met een Fujifilm X-S10 (met 3 zoomlenzen) en schiet in RAW en JPEG.breadje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:07:
[...]
Sorry voor de quote van een tijdje geleden. Ik heb het zelfe pad gevolgd en deel je menig over LR versus On1. Als adobe niet zo belachelijk duur was had ik niet overgestapt.
Ik ben op dit moment echter in 'transitie' van Lightroom naar on1 en ben desondanks redelijk tevreden. Vlekjes verwijderen, ruisredutcie etc gaat top en behoorlijk vlot. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de AI-Tone setting. Ik vind de kleurcorrectie tamelijk agressief en het geeft wat mij betreft een veels te rood resultaat. Ik was bij LR gewend om op het knopje 'auto' te drukken voor de belichting settings en vanuit dat resultaat paste ik her en der nog wat aan als ik dat nodig vond. Kleurcorectie vind ik vanuit mijn camera meestal niet nodig. (Nikon D7500)
Bij on1 zit helaas de kleurcorrectie en de belichtingsaanpassing onder dezelfde knop. En dat is niet idieaal voor mijn workflow, of mis ik iets? Is het mogelijk alleen de belichting te laten aanpassen? Of kun je de AI (in hoeverre is het uberhaubt AI??) leren dat hij niet zo hard aan de warmteknop moet draaien?

Met die presets moet ik nog eens meer spelen. Ik heb daar nog niet echt veel tijd ingestoken, maar een aantal 'beginpunten' voor maken is niet eens zo'n slecht idee.
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.