Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
divvid schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:39:
(Adobe vraagt nu EUR 137 per jaar en dat wordt mij te gortig voor een beetje raw conversie, zoveel fotografeer ik niet)
Maar als het je alleen om de RAW conversie te doen is, waarom gebruik je dan niet die van je camera fabrikant?

Ik gebruik zelf, als het alleen maar om NEF conversie gaat (Nikon) NX Studio; werkt prima.

en/of heb je RawTherapee al geprobeerd?

En, volgens mij is Adobe Bridge nog steeds gratis.
Kun je die niet nog steeds combineren met Camera Raw? Nooit geprobeerd eigenlijk.

Ik gebruik idd zelf nog steeds de schoollicentie. Want voor dat bedrag heb ik het hele pakket een heel jaar. En dat vind ik toch nog wel de moeite waard.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:07

copykat

Good copy isn't bad

Adobebridge is gratis als je een email account gebruikt bij adobe als log in.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 06:57
@ehtweak
Op zich doet Darktable het prima, viel mij alleen op dat een 10 jaar oude macbook pro effectief niet onder lijkt te doen voor een 2021 M1. Dat vond ik 'raar', al snap ik dat de ontwikkelaars niet eindeloos kunnen optimaliseren voor een bepaald platform.

Ik heb meerdere camera's met elk verschillende raw formaten. RawTherapy heb ik er ook op staan, doet het prima, maar heeft geen DAM. Adobe spul, hoe fijn ik er ook mee gewerkt heb afgelopen jaren heeft voor mij toch wel 'afgedaan' en in mijn privé situatie is EUR 112 "per jaar" een groot bedrag (dat kan natuurlijk anders zijn voor iemand anders, daar kan ik niet over oordelen), zeker als je zoals ik eigenlijk alleen maar LR gebruikt.[/quote]
[quote]

(Op een gegeven moment zat ik voor mijn werk twee maanden op een onderzoeksschip met zeer beperkt internet. Als je dan na 30 dagen er achter komt dat je de pdf met de manual van een apparaat niet meer kan openen omdat je bij Adobe MOET inloggen, zelfs voor acrobat reader, wordt je daar niet blij van, firefox to the rescue btw)

anyway, ging mij meer om de ervaring tussen intel stack en apple silicon met DT (4.8.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
divvid schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:50:
@ehtweak
Op zich doet Darktable het prima, viel mij alleen op dat een 10 jaar oude macbook pro effectief niet onder lijkt te doen voor een 2021 M1. Dat vond ik 'raar', al snap ik dat de ontwikkelaars niet eindeloos kunnen optimaliseren voor een bepaald platform.

Ik heb meerdere camera's met elk verschillende raw formaten. RawTherapy heb ik er ook op staan, doet het prima, maar heeft geen DAM.
DigiKam dan? Is een prima open source DAM.

En dan nog, kun je Adobe Bridge i.c.m. Camera Raw niet gebruiken?
Daarvoor heb je toch geen internet verbinding nodig?

Bovendien, ik neem aan dat je niet altijd off-grid bent, toch? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
@ehtweak zou kunnen, maar dat was niet mijn vraag. DT doet het gewoon prima, ik zie alleen een verschil tussen mijn oude 2014 intel mbp en mijn apple silicon M1, waarbij de M1 opvalt door glitches en achterblijvende stabiliteit. Ik vroeg mij af wat de ervaringen van anderen waren.

digikam is behoorlijk goed. Welk voordeel zou ik hebben bij Adobe bridge en camera raw dat darktable of RT niet hebben? (heb alleen maar goed ondersteunde cams). Bij RT zie ik overigens geen glitches op M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Geen idee, ik heb geen ervaring met Apple machines.
en dat hoop ik ook zo te houden, maar da's een andere discussie ;)

Met de combo Adobe Bridge + Camera Raw heb je in ieder geval altijd up-to-date RAW conversie en een DAM die in ruime mate gebruikt en gesupport wordt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
@ehtweak Duidelijk mag zijn wat mijn standpunt ten aanzien van Adobe software inmiddels is (+15j ervaring mee, weet wat het wel en niet kan). AB en CR staan aan de basis van LR en hoort dus in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:53

Steeffoon

Smartphone-nerd

Hallo!

Ik heb sinds deze week een Macbook Air 13 M3.

Op Windows gebruikte ik altijd Lightroom en Photoshop. Ben op zoek naar een goed alternatief hiervoor, wat minder duur is en liefst geen maandelijks terugkerende kosten. Betalen vind ik geen probleem, maar haat maandelijkse kosten.

Ik ben geen erg gevorderde fotograaf, in Lightroom gebruik ik meestal gewoon de kleurtemperatuur om deze in te stellen op Adobe Landscape, daarna pas ik automatisch de instellingen toe voor het beste resultaat. Dus dat zou ook de vervanging voor Lightroom moeten bieden. Ik heb PhotoScape X en Photomator al geprobeerd, maar die bieden die optie niet.

Kent iemand een programma dat vergelijkbaar is en toch deze automatische functies biedt?

Als iemand een goed, gebruiksvriendelijk alternatief voor Photoshop heeft, ben ik ook erg benieuwd.

Alvast bedankt!

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compumess Inc
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Steeffoon schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:44:
Hallo!

--- 8< ---

Als iemand een goed, gebruiksvriendelijk alternatief voor Photoshop heeft, ben ik ook erg benieuwd.

Alvast bedankt!
Heb je al eens gekeken naar de pakketten van Affinity?
Affinity Photo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:28
@Steeffoon Gebuik je van LR ook de DAM en Raw bewerking? Dat zit niet in Photoshop en Affinity Photo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Steeffoon het community topic lijkt mij een wat vreemde plek voor dergelijk advies, ik heb het maar even hierheen verplaatst. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

@Gonadan Dank, ik kon niet een geschikte plek vinden, maar dit lijkt inderdaad beter.

@Compumess Inc Heb wel de screenshots bekeken, maar zag zo snel niet de automatische functies die ik zocht.

@MRIdev In principe gebruik ik wel de RAW-bewerking, maar dat is meer gekoppeld aan de genoemde automatische functies. Dan gaat 'ie automatisch al aan de slag met de RAW-file, of ik zie iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zijn er nou ondertussen ook alternatieven/projecten die NIET een Adobe Lightroom alternatief proberen te zijn :?

Ik vind Adobe Photoshop + Camera RAW namelijk veel fijner werken zonder al dat overbodige gedoe eromheen wat veel pakketten erbij doen :
- Hele Catalogs/Databases van je foto/video bestanden :F
- Allerlei venstertjes binnen het hoofdvenster die zelfs op een 152 inch 8K Monitor niet eens in leesbaar formaat zouden passen 8)7
- Dat hele Dark/Light gedoe van DarkTable geloof ik ?!
Echt totaal niet nodig wat mij betreft...

En een heleboel andere dingen waarbij ik zoiets heb van : Wat moet ik ermee ?! Heb ik totaal NIET nodig !!! :|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Steeffoon LR heeft meerdere functies en de twee meeste gebruikte zijn de Digital Assist Manager en de Raw bewerking. Foto's in RAW bewerken kan ook in Photoshop en Affinity Photo, maar die twee paletten hebben geen DAM. Met een DAM kun je foto's importeren, catalogiseren, verzamelingen maken, steekwoorden en sterren toekennen, etc.

Afhankelijk van wat je gebruikt kun je een andere type softwarepakket kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@nero355 Ik gebruik Adobe Camera RAW en Photoshop als respectievelijk RAW converter en bewerker.

Ondanks dat ik voor weinig, via school, een onderwijslicentie heb, voor de hele Adobe mikmak.

Soms gebruik ik Nikon's eigen RAW converter. En voor de rest doe ik idd niet aan databases.
Heb een keer wat geprobeerd met LR; maar dat hoeft voor mij niet.
digiKam is best goed mee te werken. Maar ook dat heb ik weer losgelaten.

Alle RAW files en andere foto(achtige) bestanden heb ik al >25 jaar (!) in een overzichtelijke directory structuur staan. En dat werkt, sinds Windows[versie antiek] gewoon prima. d:)b

Toegegeven, het zijn slechts zo'n 80.000 files. Dus dat is goed te overzien. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

MRIdev schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:14:
@Steeffoon LR heeft meerdere functies en de twee meeste gebruikte zijn de Digital Assist Manager en de Raw bewerking. Foto's in RAW bewerken kan ook in Photoshop en Affinity Photo, maar die twee paletten hebben geen DAM. Met een DAM kun je foto's importeren, catalogiseren, verzamelingen maken, steekwoorden en sterren toekennen, etc.

Afhankelijk van wat je gebruikt kun je een andere type softwarepakket kiezen.
Ah, goed om te weten. Dat gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen eis.

Inmiddels GIMP en Affinity gebruikt, maar GIMP kan ik helemaal niet mee werken (wat een rommelig overzicht) en Affinity lijkt niet de functies te bieden die ik zoek. Iemand bekend met Luminar Neo? Ben benieuwd of die de functie wel heeft. Die moet je namelijk eerst kopen en er is geen trial van (behalve kopen en 30-dagen geld-terug garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Steeffoon welke functies mis je in Affinity photo? Wat gebruik je bij het bewerken van foto's, alleen de auto?

Er zijn meerdere pakketten waar je mogelijk naar kunt kijken: Exposure X7, ON1 raw, ACDSee, RAWTherapee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

MRIdev schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:39:
@Steeffoon welke functies mis je in Affinity photo? Wat gebruik je bij het bewerken van foto's, alleen de auto?

Er zijn meerdere pakketten waar je mogelijk naar kunt kijken: Exposure X7, ON1 raw, ACDSee, RAWTherapee.
Ik gebruik inderdaad alleen de kleurmodus Adobe Landschap, waarna ik de verschillende parameters op automatisch klik. Met één druk op de knop heb ik doorgaans de perfecte foto. Ik ben ook geen prof, dus wil niet minutenlang bezig zijn met één foto. Dus echt de mogelijkheid om alle parameters (zoals schaduw, contrast, helderheid etc etc) in één keer aan te sturen met een automatische knop, is hetgeen wat ik zoek en graag zou willen :)

Ik ga je tips even af, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 21:02
Hallo!

...

Kent iemand een programma dat vergelijkbaar is en toch deze automatische functies biedt?

Alvast bedankt!
Sinds kort ben ik overgestapt van Adobe Lightroom (als onderdeel van het Adobe Photography Plan) naar DxO PhotoLab. Sinds 27 september is hiervan versie 8 uitgekomen. Ik heb gekozen voor de wat duurdere Elite editie omdat de toevoegingen hierin voor mijn fotografie toegevoegde waarde hebben.

Je kunt een gratis 3-dagen probeerversie downloaden en zelf beoordelen of het iets voor jou is:
https://www.dxo.com/dxo-photolab/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
[...]
Ik heb sinds deze week een Macbook Air 13 M3.
[...]gebruik ik meestal gewoon de kleurtemperatuur om deze in te stellen op Adobe Landscape, daarna pas ik automatisch de instellingen toe voor het beste resultaat. Dus dat zou ook de vervanging voor Lightroom moeten bieden.
Als dat alles is wat je wil kan je (denk ik....) aardig met Apple Photos uit de voeten?
Je hebt een MacBook Air, daar zit dat programma al op, kost niks.

Het kent geen Adobe Landscape als kleurtemperatuur, maar je kan de kleurtemperatuur wel instellen op Kelvin / grijswaarde of gewoon naar wat warmer slepen tot je het mooi vindt.

Je zou zelfs kunnen kijken wat Lightroom voor waardes voor Temperature / Tint gebruikt voor Landscape en die waardes dan overnemen in Photos, misschien krijg je dan iets wat aardig in de buurt komt......

Automatisch verbeteren zit er ook in.

Wat mis je dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

manusz schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Als dat alles is wat je wil kan je (denk ik....) aardig met Apple Photos uit de voeten?
Je hebt een MacBook Air, daar zit dat programma al op, kost niks.

Het kent geen Adobe Landscape als kleurtemperatuur, maar je kan de kleurtemperatuur wel instellen op Kelvin / grijswaarde of gewoon naar wat warmer slepen tot je het mooi vindt.

Je zou zelfs kunnen kijken wat Lightroom voor waardes voor Temperature / Tint gebruikt voor Landscape en die waardes dan overnemen in Photos, misschien krijg je dan iets wat aardig in de buurt komt......

Automatisch verbeteren zit er ook in.

Wat mis je dan nog?
Wat betreft Apple Foto's vind ik het eigenlijk heel vervelend dat alle camera-foto's gelijk in de iCloud sta (dan wordt de galerij op m'n telefoon helemaal onoverzichtelijk, omdat ik camera- en smartphone-foto's wel beetje gescheiden wil houden.
Dat is eigenlijk de reden dat ik zoek naar een alternatief.

Thanks @vtpeters ik ga eens checken of die bij m'n eisen past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
Steeffoon schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:14:
[...]
Wat betreft Apple Foto's vind ik het eigenlijk heel vervelend dat alle camera-foto's gelijk in de iCloud sta [...]
Maar dat hoeft toch helemaal niet?
Je kan (op de Macbook) een lokale library maken die niet synchroniseert met iCloud.
Daar zou je de foto's van je camera in kunnen doen, die krijgt de telefoon dan niet te zien omdat die wel synchroniseert met iCloud.

edit:

Oh, als je DxO gaat bekijken let dan even goed op of je camera en lenzen ondersteund worden.
Als je ook de foto's van je telefoon er mee wil bewerken heb je pech tenzij je in JPG schiet.
Ondersteuning van telefoon raw foto's is een heikel punt, dat is er alleen voor oudere modellen (iPhone X en ouder meen ik....)

[ Voor 25% gewijzigd door manusz op 11-10-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

manusz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Maar dat hoeft toch helemaal niet?
Je kan (op de Macbook) een lokale library maken die niet synchroniseert met iCloud.
Daar zou je de foto's van je camera in kunnen doen, die krijgt de telefoon dan niet te zien omdat die wel synchroniseert met iCloud.

edit:

Oh, als je DxO gaat bekijken let dan even goed op of je camera en lenzen ondersteund worden.
Als je ook de foto's van je telefoon er mee wil bewerken heb je pech tenzij je in JPG schiet.
Ondersteuning van telefoon raw foto's is een heikel punt, dat is er alleen voor oudere modellen (iPhone X en ouder meen ik....)
Voor het eerst nu de bewerkingsfunctie ontdekt voor RAW in Apple Foto's. Het lijkt erop dat deze wel inderdaad de automatische functie heeft, maar niet zo verfijnd werkt als Lightroom. Maar ik ga er nog even mee stunten. Het lukt me alleen niet om een lokale map op de macbook te maken. Jij een idee hoe je dat doet?
De foto's die ik nu probeer in te laden, gaan direct naar de cloud.

Wat betreft DxO, is gedownload en ga ik nog even mee stoeien. De camera en leznen worden ondersteund. Mobiel fotografeer ik niet in RAW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
Steeffoon schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:37:
Het lukt me alleen niet om een lokale map op de macbook te maken. Jij een idee hoe je dat doet?
Een lokale Photos library aanmaken doe je zo (ik gebruik een Engelstalige Mac, in het NL heet het anders maar daar kom je vast wel uit):
- sluit Photos af
- houd de Option knop ingedrukt en start dan Photos weer op

Je krijgt dan een schermpje te zien waarin je een library kan kiezen en waarin je er ook een kan aanmaken.
In de settings van de nieuwe library die je aangemaakt hebt vink je bij General / Importing "Copy items to the Photo library" niet aan, dat is nergens voor nodig.
Nog steeds in de settings onder het tabje iCloud vink je iCloud Photos niet aan.

Vervolgens kan je onder File / Import de folder aanwijzen die je wil laten indexeren door Photos.

Succes er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Niet helemaal een RAW-convertervraag maar het gaat over RAWs en software dus lijkt dit me het meest geschikte topic

Ik word de laatste tijd helemaal leip van Windows(10) verkenner icm met FUJI RAF's :(

Ik gebruik de reguliere verkenner met de RAW codecpack van MS en dat gaat eigenlijk al sinds 2018 best OK, wat traag maar prima te doen.
Gisteravond verder gegaan met de enorme backlog aan foto's uit te zoeken maar gewoon niet te doen, thumbnails die niet laden, sorteren in een lijst met details duurt gewoon lang voordat alle data weergegeven worden, RAW openen in de fotoviewer duurt soms een minuut en werkt regelmatig gewoon helemaal niet :(
In de eerste instantie dacht ik dat het er aan lag dat ik op een USB2 cardreader aan het werk was maar vanaf een SSD precies het zelfde. Zelfs verkenner die een aantal keer gewoon compleet vast liep.

Dit voorbeeld ging om een map met 770 RAWs dus geen extreem grote hoeveelheden dat de PC het niet aan kan ofzo en zo exotisch zijn RAF's toch niet ?
Is verkenner gewoon een no-go hiervoor?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sapphire schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:09:
File Explorer a.k.a. Verkenner is IMHO sowieso altijd troep geweest :F

Doe jezelf een lol en ga eens kijken of je met Total Commander i.c.m. de standaard <Whatever de standaard Foto Previewer tegenwoordig in Windows heet> verder komt zonder allerlei rare crashes ;)

Verder kan je natuurlijk altijd nog Adobe Bridge (GRATIS volgens iemand in dit topic ?!) of iets van ACDSee of IrfanView of zo proberen als de Windows tools het laten afweten...

Onder Linux heb ik de luxe die Gwenview heet en dat werkt best wel relax over het algemeen :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Als je een adobe creative account hebt, maakt is adobe bridge inderdaad gratis.

Ik gebruik het als DAM.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22
Niet helemaal een RAW-convertervraag maar het gaat over RAWs en software dus lijkt dit me het meest geschikte topic

Ik word de laatste tijd helemaal leip van Windows(10) verkenner icm met FUJI RAF's :(

Ik gebruik de reguliere verkenner met de RAW codecpack van MS en dat gaat eigenlijk al sinds 2018 best OK, wat traag maar prima te doen.
Gisteravond verder gegaan met de enorme backlog aan foto's uit te zoeken maar gewoon niet te doen, thumbnails die niet laden, sorteren in een lijst met details duurt gewoon lang voordat alle data weergegeven worden, RAW openen in de fotoviewer duurt soms een minuut en werkt regelmatig gewoon helemaal niet :(
In de eerste instantie dacht ik dat het er aan lag dat ik op een USB2 cardreader aan het werk was maar vanaf een SSD precies het zelfde. Zelfs verkenner die een aantal keer gewoon compleet vast liep.

Dit voorbeeld ging om een map met 770 RAWs dus geen extreem grote hoeveelheden dat de PC het niet aan kan ofzo en zo exotisch zijn RAF's toch niet ?
Voor dat soort klusjes gebruik ik eigenlijk al jaren Faststone Image Viewer. Nieuwe folders/nieuwe foto's inladen kost even wat tijd om de thumbnails op te bouwen, maar als die eenmaal in de database zitten is het retesnel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:47:
[...]

Verder kan je natuurlijk altijd nog Adobe Bridge (GRATIS volgens iemand in dit topic ?!)
Volgens Adobe zelf is het 'free'.
https://www.adobe.com/nl/products/bridge.html

https://prodesigntools.com/free-adobe-bridge-cc.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 15:15
ja da's ook tegelijk een reclamebord voor hun assets management (bij voorkeur in hun cloud... bij voorkeur in hun cloud... bij voorkeur in hun cloud... bij voorkeur in hun cloud... ) 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
base_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 02:09:
[...]

ja da's ook tegelijk een reclamebord voor hun assets management
Zo gek is dat toch niet?
Dat schijnen meerdere commerciële bedrijven te doen... een lokkertje, om vervolgens een product/dienst te willen verkopen. O-)
What's new?

Wat dat betreft is Adobe niet erger/slechter dan welke andere commerciële toko dan ook.

BTW: ik heb zelf al jarenlang een goedkope Surf/onderwijs licentie. Maar zelfs dan maak ik GEEN gebruik van cloud opslag geneuzel. Kwestie van instellingen. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
@sapphire
misschien kun je je RAF's eens inladen in Darktable. de DAM is best aardig en heb laatst zo'n 25000 NEFs opnieuw gerangschikt nadat mij 'surfspot' Adobe licentie verlopen was (en ik geen zin had om ipv EUR25 ineens EUR139 per jaar te gaan betalen voor iets dat ik misschien 10-25x per jaar gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 13:20

Bij mij werkt de verkenner en standaard fotoviewer van Windows prima met RAF, als je maar X Raw Studio of Raw File Converter EX van Fuji hebt geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 13:20
Ik zag dat ON1 Photo Raw een Zwarte Vrijdag aanbieding heeft. En dat scheelt bijna de helft op een toch al niet zo heel duur product. ON1 heeft zelfs een migratietool om LR over te hevelen en daar was ik vooral naar op zoek. Bridge is traag en vind ik onvoldoende als DAM.

Ik ben kort met de gratis proefversie aan het testen geweest, maar ben d'r nog niet uit.
De editor ziet er prima uit, maar hou de taal op Engels, want vertalingen mbv Google is prut. High Key wordt vertaald als Hoge Sleutel :) bijvoorbeeld.
En de migratie vergt zeer veel tijd. Ik had daarom een kleine testset gemaakt. Na migratie dan mis ik alle trefwoorden. Voor mij een heel belangrijk ding, want daarmee kan ik de library makkelijker doorzoeken.
Sommige LR aanpassingen lijken niet mee te komen, ook al belooft ON1 dat die metadata meekomen.

Misschien heeft iemand hier al ervaring met een overstap? Lijkt me toch prettig om na al die jaren eens af te stappen van het abo-model van Adobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Steeffoon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:28:
[...]

Ah, goed om te weten. Dat gebruik ik niet, dus dat is voor mij geen eis.

Inmiddels GIMP en Affinity gebruikt, maar GIMP kan ik helemaal niet mee werken (wat een rommelig overzicht) en Affinity lijkt niet de functies te bieden die ik zoek. Iemand bekend met Luminar Neo? Ben benieuwd of die de functie wel heeft. Die moet je namelijk eerst kopen en er is geen trial van (behalve kopen en 30-dagen geld-terug garantie).
Ik wil deze terug naar boven brengen. Heb interesse om Luminar Neo als mijn eerste ‘fotoshop’ software te kopen.

Ik gebruik een Mac, en blijkbaar kan je Luminar als plugin gebruiken zodat mijn bib intact blijft.
De functies die ik eerst wil gebruiken zijn:
- ruis, stof en andere foutjes corrigeren
- focus stacking
- pano stitching
- hdr
- …veel bijleren

Momenteel krijg je het lifetime pack voor 80€, en dan krijg je updates maar geen upgrades. Ik verwacht hier ca 3-4 jaar mee te doen, en dan zullen de extra features wel te interessant worden om te gaan upgraden.
Ik kan ook een subscription nemen voor ca 50€ voor 2 jaar. Het is me niet duidelijk of ik dan wel de jaarlijkse upgrade krijg.

Zouden jullie me dit aanraden, of toch iets anders?

Ik ben niet iemand die uren en uren gaat fotoshoppen, maar wel een goed foto wil optimaliseren om dan als favoriet op te slaan, of af te drukken.
En er zijn zeker geen professionele ambities.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 18:43
@Tommie12 probeer eens darktable en krita. Beiden steile leercurves, maar met twee weekjes kan je heel aardig uit de voeten (zeg ik met 10+ jaar verwend te zijn met academische licenties voor adobe spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fenrirs schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:50:
@Tommie12 probeer eens darktable en krita. Beiden steile leercurves, maar met twee weekjes kan je heel aardig uit de voeten (zeg ik met 10+ jaar verwend te zijn met academische licenties voor adobe spul)
Ik heb Luminar ondertussen toch gekocht.
Prijs vond ik redelijk, en heb al een paar dingen kunnen doen. Er is genoeg online te vinden om specifieke dingen te doen.

Wat ik nog niet gevonden heb is een manier om Luminar als plugin van Photo’s van Apple te gebruiken.
Of … een andere manier om te gaan van een sd kaart vol foto’s naar een selectie, en de bewerking van de beste foto’s die dan in Photo’s op de imac te zien zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:50
Tommie12 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:45:
[...]

Ik heb Luminar ondertussen toch gekocht.
Prijs vond ik redelijk, en heb al een paar dingen kunnen doen. Er is genoeg online te vinden om specifieke dingen te doen.

Wat ik nog niet gevonden heb is een manier om Luminar als plugin van Photo’s van Apple te gebruiken.
Of … een andere manier om te gaan van een sd kaart vol foto’s naar een selectie, en de bewerking van de beste foto’s die dan in Photo’s op de imac te zien zijn.
Zojuist ook na veel wikken & wegen Luminar aangeschaft. Eerder al RAWtherapee en Darktable geprobeerd maar die vond ik toch wat overweldigend.

Hoe bevalt Luminar tot nu toe? Ik heb nu voor 99,- een lifetime plan aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Graft schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:45:
[...]

Zojuist ook na veel wikken & wegen Luminar aangeschaft. Eerder al RAWtherapee en Darktable geprobeerd maar die vond ik toch wat overweldigend.

Hoe bevalt Luminar tot nu toe? Ik heb nu voor 99,- een lifetime plan aangeschaft.
Nog niet veel mee gespeeld, maar wel eens verkend. Het lijkt me iets intuitiever.
Ik ga de komende dagen wel eens op uitstap en hoop terug te komen met wat foto’s en dan kunnen we eens wat proberen. Ik denk dat het zak gebeuren met wat youtube filpmjes er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie D
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-05 09:17
Ik gebruik nu zo'n anderhalf jaar ON1 Photoraw, inmiddels versie 2025. Heel veel andere programma's geprobeerd maar ben bij ON1 blijven hangen. Lightroom/Photoshop zou mijn eerte keuze zijn qua programma, maar ik vind het te duur.
De ondersteuning van ON1 vind ik uitstekend. Er is veel videomateriaal te vinden van de makers zelf, maar ook van goede fotografen/YouTubers. Bovendien maandelijks een webinar waaraan je gratis kan deelnemen met live uitleg van de vele functies. Regelmatig ontvang ik een toetje in de vorm van presets en LUTS.
Voor de afwisseling gebruik ik ook nog wel eens RawTherapee, een andere favoriet van mij. Soms biede RT mij net die kleurtoon die ik niet krijg in ON1 of juist net andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Harrie D schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:34:
Ik gebruik nu zo'n anderhalf jaar ON1 Photoraw, inmiddels versie 2025. Heel veel andere programma's geprobeerd maar ben bij ON1 blijven hangen. Lightroom/Photoshop zou mijn eerte keuze zijn qua programma, maar ik vind het te duur.
De ondersteuning van ON1 vind ik uitstekend. Er is veel videomateriaal te vinden van de makers zelf, maar ook van goede fotografen/YouTubers. Bovendien maandelijks een webinar waaraan je gratis kan deelnemen met live uitleg van de vele functies. Regelmatig ontvang ik een toetje in de vorm van presets en LUTS.
Voor de afwisseling gebruik ik ook nog wel eens RawTherapee, een andere favoriet van mij. Soms biede RT mij net die kleurtoon die ik niet krijg in ON1 of juist net andersom.
Idem voor mij, alleen is mijn keuze uiteindelijk gevallen en gebleven bij ACDSee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Hallo,

Ik ben aan het kijken naar RAW bewerkingssoftware. Ik wil echter geen abbo en daardoor valt lightroom af. Als hobbyfotograaf met weinig ervaring in het bewerken zoek ik software waar ik wat meer mee kan dan alleen het standaard windows programma.

Mijn grootste irritatie bij mijn fotos is de noice. Nu heb ik zojuist DxO geinstalleerd en ben wel onder de indruk van hun noicereductie. Ik kan alleen nergens vinden of ik ook kan stacken met DxO. Ik maak graag macrofotos en wil in de toekomst misschien ook stacken, vandaar dat ik hier even vraag of die optie er is en of ik met DxO goed zit. Het is best een flink bedrag dat ze vragen namelijk.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
stevens20 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:23:
Hallo,

Ik ben aan het kijken naar RAW bewerkingssoftware. Ik wil echter geen abbo en daardoor valt lightroom af. Als hobbyfotograaf met weinig ervaring in het bewerken zoek ik software waar ik wat meer mee kan dan alleen het standaard windows programma.

Mijn grootste irritatie bij mijn fotos is de noice. Nu heb ik zojuist DxO geinstalleerd en ben wel onder de indruk van hun noicereductie. Ik kan alleen nergens vinden of ik ook kan stacken met DxO. Ik maak graag macrofotos en wil in de toekomst misschien ook stacken, vandaar dat ik hier even vraag of die optie er is en of ik met DxO goed zit. Het is best een flink bedrag dat ze vragen namelijk.
Luminar Neo kan wat je hier vraagt. Ik heb een lifetime licence gekocht voor 80€. Kijk wat Yt filmpjes en je vindt wel een link met een 'aanbieding'.

Ik krijg nog een jaar gratis de updates, daarna moet ik betalen.
Waarschijnlijk koop ik dan een nieuwe versie binnen 2-3 jaar, en dan valt die prijs nogal mee. Ik gebruik het ook te weinig om maandelijkse licentieprijzen te gaan betalen (en ik haat dat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Hallo,

Antwoord nee, is feature request voor enige tijd maar nog niet gedaan.
ICE misschien een optie?

Enne tip van flip.
Wil je echt goed kunnen werken met DxO dan is de suite elite wel aan te raden.
Filmpack elite heeft een aantal tools die eigenlijk in je main program thuishoren en niet bij "film emulaties en tastes".
Ook de correctie tool view huppeldepup( bencff de naam vergeten) is fijn.

Sowieso zou ik einde van dit jaar 2025 black friday afwachten en v9 kopen.
In augustus komen ook aanbiedingen maar die zijn voor v8 en je krijgt geen gratis update, ook niet als je 1 maand voor de release dxophotolabelite koopt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie D
Hallo,

Volgens mij kan je in ON1 Photoraw stacken. De prijs van het programma valt mee. Met de kortingscode van een aantal YouTubers krijg je 20% korting. Tijdens Black Friday zijn er ook altijd aanbiedingen. De ruisreductie in ON1 werkt uitstekend. Ik heb geen enkele vrees om met hoge ISO waarden te fotograferen. Ik heb geen full frame camera maar een APS-C Fujifilm X-S10. Probeer eens een testversie en kijk een paar instructievideo's op YT. Probeer ook eens een paar testversies van andere programma's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Graft schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:45:
[...]

Ik heb er nu wat meer mee gespeeld, behoorlijk wat youtube gekeken, vooral van deze man. https://youtube.com/@anthonyturnham?si=A-SbLcSzDcGiN7r5

En ja, ik begin hier en daar wat te snappen.
Een focus stack heb ik geprobeerd, en dat lukte echt prima. Die tool is heel intuitief.

Leuke extra. Vorige week kreeg ik via mail de vraag of ik zou willen mee werken aan een interview met nieuwe gebruikers van Luminar over hun ervaringen. Ik heb ja gezegd, en dat interview is vandaag gebeurd.
Was al bij al een leuke ervaring. Naast weten waarom ik koos voor Luminar vroegen ze me ook hoe het leerproces verloopt, wat ik makkelijk en moeilijk vind, wat ik mis etc.
En als afsluiter heb ik hun complete tutorial gekregen.

Dus ja, ik ben wel blij met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Harrie D schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:34:
Sorry voor de quote van een tijdje geleden. Ik heb het zelfe pad gevolgd en deel je menig over LR versus On1. Als adobe niet zo belachelijk duur was had ik niet overgestapt.
Ik ben op dit moment echter in 'transitie' van Lightroom naar on1 en ben desondanks redelijk tevreden. Vlekjes verwijderen, ruisredutcie etc gaat top en behoorlijk vlot. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de AI-Tone setting. Ik vind de kleurcorrectie tamelijk agressief en het geeft wat mij betreft een veels te rood resultaat. Ik was bij LR gewend om op het knopje 'auto' te drukken voor de belichting settings en vanuit dat resultaat paste ik her en der nog wat aan als ik dat nodig vond. Kleurcorectie vind ik vanuit mijn camera meestal niet nodig. (Nikon D7500)
Bij on1 zit helaas de kleurcorrectie en de belichtingsaanpassing onder dezelfde knop. En dat is niet idieaal voor mijn workflow, of mis ik iets? Is het mogelijk alleen de belichting te laten aanpassen? Of kun je de AI (in hoeverre is het uberhaubt AI??) leren dat hij niet zo hard aan de warmteknop moet draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie D
breadje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Sorry voor de quote van een tijdje geleden. Ik heb het zelfe pad gevolgd en deel je menig over LR versus On1. Als adobe niet zo belachelijk duur was had ik niet overgestapt.
Ik ben op dit moment echter in 'transitie' van Lightroom naar on1 en ben desondanks redelijk tevreden. Vlekjes verwijderen, ruisredutcie etc gaat top en behoorlijk vlot. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de AI-Tone setting. Ik vind de kleurcorrectie tamelijk agressief en het geeft wat mij betreft een veels te rood resultaat. Ik was bij LR gewend om op het knopje 'auto' te drukken voor de belichting settings en vanuit dat resultaat paste ik her en der nog wat aan als ik dat nodig vond. Kleurcorectie vind ik vanuit mijn camera meestal niet nodig. (Nikon D7500)
Bij on1 zit helaas de kleurcorrectie en de belichtingsaanpassing onder dezelfde knop. En dat is niet idieaal voor mijn workflow, of mis ik iets? Is het mogelijk alleen de belichting te laten aanpassen? Of kun je de AI (in hoeverre is het uberhaubt AI??) leren dat hij niet zo hard aan de warmteknop moet draaien?
Ik heb wel wat aanpassingen gedaan in de voorkeuren voor Brilliance AI. Als ik Brilliance AI inschakel heb ik nu wel een goed resultaat, maar toch moet ik nog vaak de witbalans een beetje bijregelen. Vaak net wat te blauw en te koel. Ik heb inmiddels wel een aantal presets gemaakt waarin mijn voorkeuren zijn opgeslagen voor verschillende lichtsituaties. Af en toe gebruik ik ook wel eens mijn andere favoriet, het gratis RawTherapee. Qua kleur kreeg ik daar heel vaak prachtige resultaten van. Sinds kort heeft ON1 de mogelijkheid om de kleuren van een andere afbeelding over te nemen. Dan bewerk ik een RAW in RT tot die geheel naar mijn zin is en "kopieer"dit dan in ON1 en maak hiervan een Preset. Ik fotografeer met een Fujifilm X-S10 (met 3 zoomlenzen) en schiet in RAW en JPEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
@Harrie D thanks! door jouw post kom ik er net pas achter dat je in de settings de white balance default op 'as shot kan zetten 8)7 Overal op zitten klikken en gezocht, maar gewoon niet de 3 bovense regels in het Briliance AI preferences menu gelezen...

Met die presets moet ik nog eens meer spelen. Ik heb daar nog niet echt veel tijd ingestoken, maar een aantal 'beginpunten' voor maken is niet eens zo'n slecht idee.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.