Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-01 22:20
Dit topic is gewijd aan alle RAW-convertor software die niet naar de naam Adobe LightRoom luistert en de daarmee samengaande workflow, tips & tricks, bugs en verzuchtingen. LR heeft een eigen topic.

In deze openingpost vind je de populairste alternatieven met een korte beschrijving en een aantal (hopelijk) zinvolle links naar de website, download, etc ...Disclaimer: WIP O-)

De komende dagen of eerder weken maanden :9 wordt deze start-post aangevuld met jullie commentaar en input.

Vergelijkingen (individuele reviews staan bij de individuele software pakketten):
reviews: Raw-editors voor je foto's - Wat zijn de alternatieven voor Lightroom? (2018-05)
Fuji X-Pro in 7 rawconvertors - 2017-02 door Thomas Fitzgerald
LR vs. AfterShot pro3 vs. Capture One - 2016-05
C1 v9 review vs. LR v6.3 - 2015-11
LR 6 vs. Capture One v8.x - 2015-10
dpreview forum - 2015-04
LR vs. DxO vs. Capture One - 2014-06-16
8 engines vergeleken - 2014-06-11

RAW convertor/developer software zonder licentiekost

Canon, Nikon, Fuji, Sigma en Sony software
Over het algemeen is de bijgeleverde software van de camera-boeren niet bijzonder performant, zelfs demosaicing en terughalen van detail blinken ze niet persé uit.
Canon: DPP (v4.10.20)
Fuji: Fuji X Raw Studio (v1.6.1), de vervanger voor raw file convertor 3 powered by Silkypix (v8.1) en MyFinePix Studio (v4.2b), naast tether-software.
Hasselblad: Phocus (ondersteunt ook andere camera's, zie daarom voor meer details Phocus 3.4 hieronder)
Nikon: NX2 v2.4.7 (obsolete)(NX-D v1.5.3 is recenter maar beperkter) en Camera Control Pro 2.28.2 (tethering-software - trial)
Sigma: Sigma Photo Pro (6.6.1 voor mac/win)
Sony: Sony Image Data Converter. Je krijgt ook gratis (of met grote korting) Capture1 bij sommige Sony toestellen. Sinds eind 2017 is er ook Imaging Edge (Remote/Viewer/Edit) (v1.4.00.1900a) met een speciale focus op Pixel Shift imaging support. Er zijn ondertussen ook mobiele apps (2019).

Darktable 2.6Freebsd | Linux | Mac | Windows * – NL, EN, ++ – darktable.org
Darktable is de open source RAW-developer voor Linux (en met een omwegje ook beschikbaar voor Mac). Darktable heeft tevens een Organiser en mogelijkheid tot tethering indien je camera ondersteund wordt door GPhoto. De windows versie is wat beperkter, gezien de roots van dit project heel erg lang unix/linux-only was.

Highlights:
• ondersteunt het uploaden van foto's naar Flickr en Picasa Web
• local adjustments
• lenscorrections via lensfun
• volledige photography workflow

Links:
download (v2.6.3)
Niet officiële Windows-versie (v2.0, meer info, Github build-guidelines)

logoLightZoneLinux | Mac | Windowslightzoneproject.org
LightZone is ondertussen een opensource programma met een geschiedenis. Het programma is echter een echte RAM-geheugen-vreter en combineert beperkingen met enkele goed uitgewerkte punten. Zo kan je volgorde kiezen van je bewerkingen. LightZone heeft een beperkte Organiser. Updates gaan eerder traag doch het aantal gebruikers is verdubbeld in 1 jaar tijd.

Highlights:
• Fantastische uitwerking van het Zone-systeem (Ansel Adams)
• Basis lokaal aanpassen

Links:
registreer (v4.1.9) (je moet registreren alvorens je kan downloaden – niet meteen de beste “call to action” strategie voor een Freeware project)
ChangeLog

Phocus 3 Mac | Windows – EN – hasselblad.com
Je dient te registreren om het pakket te downloaden. Sinds 2.5 worden er tevens >150 non-Hasselblad camera’s ondersteund. Er is tevens een Phocus Mobile vergelijkbaar met de LR mobile.

Links:
download (v3.4)
dpreview over v3.1 (v3.1.3)

RawTherapee 5Linux | Mac | Windows – NL, EN, ++ – rawtherapee.com
RawTherapee maakt gebruik van dcraw en is al vrij goed ontwikkeld en brengt regelmatig updates uit. RT bevat een Organiser en heeft een uitgebreide feature-set maar mist enkele geavanceerde bewerkingen zoals local adjustments.

Links:
downloads (v5.7) portable apps versie & LocalLab-versie

UFRaw – Linux | Mac | Windowsufraw.sourceforge.net
UFRaw vormt een GUI rond DCRaw. De windows versie hinkt wel steeds achterop. UFraw zit reeds als plugin in de Mac-versie van GIMP.

Highlights:
• lenscorrections via lensfun

Links:
download met eveneens installatie instructies (ufraw-0.22).

RAW convertor/developer software met licentiekost

ACDSee – Mac | Windowsacdsee.com
Todo / PS cloon met raw-capaciteiten, zie ook de review op FS.

ACDsee Photo (v2019, enkel 64bit)
ACDsee Pro Studio (v2019, 64bit), release-notes
review v10)

Affinity 1.8 – Mac | Windowsaffinity.serif.com
Todo / PS cloon met raw-capaciteiten, maar niet iedereen is even enthousiast van de raw-convertor.

Links
Download (trial - v1.7.2 - Mac+Win)
Affinity 1.5.2 review at DP 2017-09-20

Capture One Pro 12 – Mac | Windowsphaseone.com
Deze RAW-convertor suite stond lang bekend als hét topproduct (inclusief prijs) met goede kleur en contrast tools. Net als DxO bevat het ook zeer goede camera- en lens profielen. Dankzij een sterke tethering tool is het pakket erg geliefd bij portret- en productfotografen. US-resellers zijn substantieel goedkoper dan Phaseone zelf. Sinds versie 8.1 is het pakket een pak sneller en is round-trip editing in bijvoorbeeld Photoshop toegevoegd. Layering, keywords en tethering zijn in de laatste versies ook sterk verbeterd.

Links:
download trial (v12.1.4 - 30 days trial; releasenotes)
Forum
• De gratis Express versie voor Fujifilm en Sony en de verschillen tussen Pro & Express
Fstoppers over v11
DPreview over v8

Corel Aftershot pro 3 – Linux | Mac | Windowsaftershotpro.com
Vervolg van Bibble 5. Zou erg snel werken en intuitieve workflow/gebruikers-interface hebben, doch de Ruisonderdrukker is veel te agressief. (technische kwaliteiten TBC).

Links:
download trial v3.6 en release-notes (en oudere versies)

DxO PhotoLab 2 – Mac | Windowswww.dxo.com/dxo-photolab
Dit pakket is vnl bekend van z’n zeer uitgebreide en sterk uitgewerkte camera- en lensprofielen database (DxO Mark). Noise-reduction en shadow recovery zijn twee andere sterkhouders van het product.

In de laatste versie is clear-view toegevoegd (verhelderen van foto's waar een waas in zit) maar in de goedkoopste versie ontbreekt ondertussen Geometrie correctie! Spijtig. EISA Award 2016-2017.

Highlights:
• DxO Mark – camera- en lens profielen database
• DxO Prime ruisonderdrukking
• Nam in 2017 Google/Nik-software, een veel gebruikte toolset, over en integreerde deze in Photolab

release-notes en download (v2.3.2)

http://download-center.dx...DxO_OpticsPro11_Setup.exe (DOP v11.4.2)
• Releasenotes DxO Optics Pro v11 Win / Mac
review DxO Optics Pro v11

Exposure X5 – Mac | Windowswww.alienskin.com/exposure
Image editor en organizer voor besturingssysteem xy. De organizer werkt op basis van map-structuur ipv een catalog. Spijtig genoeg zijn de xmp files niet compatibel met andere software.

Highlights:
• Layers
• Geen subscription model

Download:
• Via update/download centre (v5.0.3)

Iridient Developer 3.3 – Maciridientdigital.com
Een zeer ‘technische’ RAW-developer, die uitblinkt in het detail terugbrengen in een foto. Is op dit moment (eind 2017) nog steeds de referentie ivm raws van X-trans sensoren.

Links:
download trial (v3.3.8 - de trial zet wel een watermark in al je exports... | history)
Iridient S-Transformer v3.2.2: vertaalt Sony ARW &ARQ bestanden naar DNG.

Luminar 4– Mac | Windows* – macphun.com
Luminar is een raw-ontwikkelaar die de mogelijkheid biedt om ook met layers aan de slag te gaan. Raw ontwikkeling is nog relatief basic en tevens ontbreekt voorlopig de cataloog-functie (komt er in 2019). De Windows-versie heeft nog niet alle functionaliteiten van de Mac-versie, maar daar wordt ook aan gewerkt.

Links:
Download trial (v4, roadmap)
Comments op v3 (=2019) (2018-12)
Review v2018 (2017-11)

ON1 Photo Raw – Mac | Windows – NL-interface beschikbaar – www.on1.com
Perfect Photosuite zijn 7 apps die een uitgebreide suite vormen die vooral uitblinkt door een groot aanbod mooie verwerkingspresets.

Links:
download 30day-trial (Photo Raw v2020)
2020 update (DPreview)

Photo Ninja – Mac | Windowswww.picturecode.com
Origineel ontwikkelden ze Noise Ninja, een standaard op vlak van denoising. Nu brengt Picturecode een volledige editor op de markt. De dev-cycles zijn erg traag.

Links:
download (v1.3.8b) Je kan de software vrij installeren maar enkel exporteren zodra je een license key aanschaft.
Changelog

Silkypix Developer 8.1, 9 & Pro9 – Mac | Windowswww.silkypix.us
Deze onderkende raw-convertor heeft heel wat in huis. De interface is logisch opgebouwd en de toolset erg uitgebreid (wat de leercurve meteen ook uitdagender maakt).

Highlights: (op basis van SP7PRO, zie uitgebreider door copykat)
• Color rendering & adjustment en colour-recovery uit (blownout) highlights
• Goede, uitgebreide persoonlijke aanpassingen in de interface mogelijk
• Kan uit de panasonic-raw files ook Jpeg adjustments halen als snelle presets
• Nauwkeurige noise-reduction (maar manueel)

Links:
Vergelijking Studio vs. Pro
Silkypix DS Pro9
download (Pro-9.0.15 en 9.1.15). Je kan de software vrij installeren maar enkel exporteren zodra je een license key aanschaft.

Alternatieve workflow ondersteuning, tools & viewers
Tools

Adobe Lens Profile Downloader 1.0.1 om de Adobe lens profielen te bekomen.
• ExifTool – basis commandlineGUI’s en tools , comments vind je hier (v11.20)
Iridient S-Transformer: vertaalt Sony ARW &ARQ bestanden naar DNG.

Workflow - culling / rating / organising / DAM

Photo Mechanic is de shiznit als het gaat om ingesten, renamen, iptcdata (metatags/keywords), en vervolgens raten en cullen. Er is geen programma wat soepeler en sneller door je raws heen browsed. In vergelijking is het huilen in LR waar het soms een seconde duurt als je van foto naar foto switched (volgens Chiron).
fastrawviewer (v1.5 - 15$ met kortingsacties)

DAM
Photo Supreme (v4.3 - changelog)
IMatch (v2019.1.2) van Photools (focus op DAM)
Media Pro 2 van Phase One - discontinued.
XnView MP (v0.93.1), de XnView media browser

Workflow - verdere manipulatie

Google Nik collection (sinds 2016-03 hier nog gratis maar unmaintained, wordt nu geintegreerd in DxO)
HDR merge, doet wat de naam suggereert.
Neat Image Noise Reduction
Photo Director: een mix van raw developer en photoshop (met mixbare layers en filters), voor zowel foto als video.
PhotoMatix Pro 6 vooral sterk in HDR en architectuur.
• …

Viewers & PS clonen met raw functionaliteiten (a-z)

Accu Raw (Apple store only)
Honeyview (pricewatch)
Irfanview kan met plugins ook RAW bestanden tonen, doch deze zijn nog in ‘onbewerkte’ toestand (een beetje dof dus) pricewatch: IrfanView v4.52.
• Corel PaintshopPro 2018 http://www.paintshoppro.com/nl/
• PhotoLine 20: https://www.pl32.com/index.php
XnView (status in software: pricewatch: XnView)
• …

TODO
• Samenvattingen apps verbeteren/updaten.
• inhoudelijk sterke reviews toevoegen / vergelijkingen

En laten we dan maar los gaan :9 !

moozzuzz wijzigde deze reactie 21-11-2019 09:19 (255%)
Reden: V1.083 updates in 2019-11

Als er nog gebruikers zijn van de originele Fujifilm X100, met Capture One krijg ik het eindelijk voor elkaar om die rare paarse kleur cast netjes weg te krijgen, wat met bepaalde materialen en tinten wel eens wil opduiken om een of andere reden bij hoge iso(?). Ik dacht dat het misschien door de Raw converter zou komen (Lightroom), of de film simulaties, maar in Capture One dus gewoon hetzelfde probleem, alleen heb je daar betere of handigere tools om echt specifiek het probleem aan te pakken, zonder dat je in de rest van de foto met rare vieze kleuren zit.

Ik heb nu nog versie 7, en weet dat het in versie 8 nog iets beter gaat en met name de Pro versie waar je eventueel ook layers en masks zou kunnen gebruiken om het nog gerichter aan te pakken mocht dat nodig zijn, maar zo gaat het ook voorlopig. :9

Onder dus hoe het was, en boven wat het geworden is. Linksonder zie je hoe de kleur was (paars) en daarnaast zie je wat het geworden is (bruin/grijs), zoals de stoelen horen te zijn dus. :o

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Is er iemand met een mening over denoise/sharpen binnen FOSS/gratis RAW converters?

TL;DR? Goto denoise.

Ik heb een commerciële licentie voor Adobe CS 5.5 met Adobe Camera Raw 6.7, en dat is - naar het resultaat kijkende - echt veruit mijn favoriet.

Omdat ik Linux gebruik begrijp je dat het irritant is om Windows te booten. Dat doe ik eigenlijk alleen afentoe voor werk (Adobe). Daarom deed ik eens een rondje open source apps, maar vond het kwalitatief niet opwegen tegen het booten naar een verder kale Windows.

Toen Adobe naar de Creative Cloud ging wilde ik nog veel fanatieker open source tools bekijken, want Adobe is voor mij EOL omdat ik niet maandelijks ga betalen voor iets wat ik slechts afentoe gebruik.

Nu heb ik een Ultra-HD monitor. Adobe Camera RAW 6.7, Adobe Bridge en Photoshop CS5.5 ondersteunen dit niet (op Windows, wel op OSX heb ik van horen zeggen) en dat is echt de druppel.

Weer een rondje open source converters, en qua usability vind ik Darktable (1.6.8) echt het fijnst. Maar wat valt me nu op aan de kwaliteit van die tools?

label denoise

De denoise/sharpen pipeline is by far niet zo goed als die van Camera Raw. Hier is bijvoorbeeld een donker stukje micro 4/3rds met een 1.7 prime lens in een donkere kerk:

1:

2:

3:

In de eerste afbeelding zie je de default ingeschakelde combo van luma (5%) + chroma (50%) denoising en wat sharpening van Darktable. Het resultaat is matig en doet denken aan een Ricoh camera van 10 jaar geleden. Er valt veel te klooien met de sliders, maar echt beter wordt het niet.

De tweede afbeelding heeft de defaults van Camera Raw. Ik weet niet hoe ze het doen, maar dit is een prachtig resultaat. Dit doet me denken aan de korrel van een ISO 400 filmrolletje in mijn analoge camera. Dit is net een echte foto. Zo hoort het (naar mijn mening).

RawTherapee in afbeelding 3 heeft veeel betere chroma denoising dan DarkTable, maar Luma/sharpening is toch weer een stuk digitaler dan Camera Raw (vooral zichtbaar midden rechts), en de sharpening is een lachertje vergeleken bij Darktable en Camera Raw.

Natuurlijk maak ik niet al mijn foto's in donkere omstandigheden, maar hier zie je wel even het verschil in aandacht dat de algoritmen voor je pixels hebben.

Ik kaartte dit hier op Tweakers (en elders) al eens bij een Darktable dev aan, en het antwoord was more or less: Je moet niet willen denoisen. Naja, smaken verschillen. Maar vandaar mijn vraag:

Zijn er ook gratis converters die wel rekening houden met de ernst van het kwalitatief denoisen?
Of commerciëel, maar competatiever geprijsd dan Adobe Creative Cloud?

offtopic:
Ik heb slechte ervaringen met het fan worden van commerciële software. Als ik dan toch moet switchen, dan liever naar semi-FOSS.

Redsandro wijzigde deze reactie 02-08-2015 23:40 (9%)

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Redsandro
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:34:
[...]

Join the club, al staan er in dit topic zat mooie RAW converters bijv. Rawtherapee en Darktable ;)
Ik heb wel iets van 5 Linux RAW converters gebruikt, en RawTherapee en DarkTable serieus overwogen. Maar zoals ik al eerder aangaf zijn de noise reduction algoritmes die ze bij elkaar opensourcen gewoon ruk. En ik ben nogal een pixel peeper die dat erg belangrijk vindt.

Omdat ik brak werd van het steeds opnieuw opstarten (Adobe in Windows) heb ik zojuist Corel AfterPhoto Pro 2 gekocht. Met de code 10COREL krijg je 10% korting en betaal je €65. En met "Perfectly Clear Noise Removal" aan (maar strength op 0, en de RAW noise plugin uit) is alle chromanoise ook netjes weg.

Wat hier dan weer ontbreekt is de sharpening, maar dat mis ik minder hard dan goede chroma denoising.

Nadelen t.o.v. LR:
Minder opties voor sharpening e.g.

Voordelen:
Veeel sneller
Niet steeds alles importen
Ik heb het gevoel dat ik minder hoef te klikken
Linux!

Maargoed ik heb het net pas een uurtje.

• Redsandro
  • Niet online

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Even snel er doorheen gejast, Affinity ben ik nog niet heel erg thuis in moet ik bekennen. Ik heb alleen noise filtering en sharpening toegepast. Valt me wel op dat er enorme verschillen in de kleuren zitten tussen de twee, out of the box :)

Affinity Photo 1.3.5:

Capture One Pro 8.3.1

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Wellicht dat ik wat optimistisch was met de slider :P En zal het morgen nog eens over doen op mn U2413, dit was even snel op mn retina macbook. Vergeet ook niet dat dit 100% crops zijn, dus 1 op 1 pixel. Dan zie je altijd meer artefacts :)

Affinity is nog maar net op de markt trouwens, daar zijn sowieso nog een hoop zaken voor verbetering in vatbaar.

**edit

Had em nog open staan, even een export met default settings voor noise/sharpening, dus helemaal niks aangepast in Capture One na het openen:

Chiron wijzigde deze reactie 12-09-2015 01:15 (46%)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:42
Heb eens even goed gekeken naar de foto en naar mijn mening is de ruis het probleem niet zo zeer en ga je met sharpening niet heel vele betere resultaten krijgen. Nou weet ik niet hoe het zit met de RAW van de GX1 maar er lijkt al wel aardig wat ruis reductie gedaan te zijn, vandaar dat je wat verstoringen krijgt die met sharpening alleen maar erger worden.

In plaats van tijd te steken in het vinden van het beste programma dat je symptomen kan bestrijden (ruis, verstoringen, detail) kun je naar mijn mening beter voor een (instap) DSLR gaan met een scherpe prime. Alleen al door de grotere sensor zal je dit soort dingen niet snel hebben en werkt de sharpening ook veel effectiever.

Om geen party-pooper te zijn hier mijn versie in LR CC:

Sharpening: 40
Radius: 1
Detail: 25
Masking: 30

Luminance: 25
Detail: 50
Contrast: 50
Color: 25
Detail: 50
Smoothness: 50

Dehaze: +38

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Redsandro
  • Niet online
Het is onmeunig klooien maar die Equalizer van Darktable kan ook best chroma denoisen. Maar niet met de chroma denoise preset. Die doet 'niets'.

Dat is snel, Capture One Pro 9 alweer:

quote:
NEW Processing Engine
NEW Adjustment tools
• Outstanding RAW Converter and Asset Manager
• Market leading Tethered Capture and Instant Review
• Customizable, timesaving workflow
• MAC and PC cross-platform
• Support for more than 400 cameras

An extra activation
Professional photographers require more flexibility for location work. Every Capture One Pro 9 licence now comes with 3 actviations instead of 2 - so you can activate the studio machine, location laptop and the back up laptop machine without the stress of shuffling activations.

Capture One Colors for DNG
Take advantage of the Capture One look. Read a converted DNG file as if it was the original RAW file. See release notes for more information.

Color Editor Interface
A classic, reloaded. Easier interaction and Includes a new mask from color selection feature.

Camera Battery Status Indicator
Instant overview of the power in the tethered camera from the toolbar.

Contrast Engine
Revised for even better image quality, color and contrast work in harmony to provide more natural transitions. Skin tones have never looked better.

Export Originals as EIP (Catalog)
The power of EIP is bought to the Catalog workflow. Export a RAW with its adjustments in a packed file for easy export and repurposing to retouchers or archive.

Flow and Airbrush Masking
Unleash the power of subtle masking to create natural looking adjustments.

Keyword and Libraries Tool
Organize, tag and find pictures easily with the new keywords feature.

Local Adjustment Curves
The power of curves adjustments can now be applied in a local adjustment mask.

Luma Curves (Scalable)
The power of contrast curves without the over saturation. Luma curves are also available as a local adjustment.

Rescaling Engine
The new down-sampling engine is designed to help those producing for web. Smaller images - higher quality.

Straight Line Brushing
Effective and easy masking for product and other objects with straight edges.

Youtube: Capture One Pro 9 Tutorials / Capture One Express 9 (For Sony) Tutorials

jesper86 wijzigde deze reactie 30-11-2015 15:31 (6%)

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
moozzuzz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:11:
C1 10 is nu uit.
- Phase One website
- Biased review
- Press release
Koop C1 steeds met een voucher-discount code van 10-15%!
Best grappig dat tethered shooting waarbij je je camera vanuit de computer kan bedienen.
Wel stoer die Tangent ondersteuning :D

Er is weer veel functionaliteit bijgekomen. Voor de hobby RAW-developer misschien wel wat overkill, maar voor de professional een weer grotere speeltuin.
Het belangrijkste voor mij is dat hij weer nog sneller is :D

Fireshade wijzigde deze reactie 06-12-2016 17:14 (3%)

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Sinds kort ben ik eens gaan kijken naar software van DxO gezien mijn lightroom bijna is verlopen. Het programma is zeer makkelijk te gebruiken en er rollen hele goede foto's uit. Vooral die clearview en automatische belichting geven een heel goed startpunt.

Maar:
Wanneer ik nieuw en voor het eerst foto's open en bewerk in DxO Photolab, of DxO OpticsPro 11 gebeurt er iets geks:
Ik klik op een foto en zie mijn foto meteen mooi scherp, met mooie kleuren en goed contrast.
De foto wordt ongeveer een seconde ingeladen en vervolgens is de foto heel vlak en saai.

Wat hier gebeurt is dat de 'preview' een directe weergave is van de RAW zoals mijn computer hem opent, met alle info en settings uit mijn camera. Ik vermoed dat DxO vervolgens alle nabewerking eruit gooit en hem vlak laat zien.
Echter is dit nogal jammer, want op een of andere manier zijn de 'standaard' raws vrijwel altijd beter. Ik krijg de foto's zelfs met de hand ook moeilijk in de buurt qua kleuren. Het is meer dan simpelweg verzadiging.

Ik heb hier op youtube even een voorbeeld van het effect. Let er hier wel bij op dat zodra de foto wordt ingeladen er een aantal slides automatisch worden ingevuld. De duidelijkst zichtbare is de automatische belichtingslider. Het effect op de kleuren en contrast is wele duidelijk zichtbaar.

Bij lightroom heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Hier begin hij echter meteen de vlakke en saaie versie.
Bij camerakalibratie kan ik wel een van de 5 profielen uit mijn camera kiezen, maar mijn in camera gemaakte profiel, met extra contrast, staat er niet bij.

Dus mijn uiteindelijke vraag in het kort:
Kan ik op een of andere manier het incamera profiel uit mijn camera, standaard inladen als beginpunt in DxO Photolab of lightroom? (Pentax K-3 II)

De foto's hieronder zijn met alle bewerkingen uitgezet, behalve uiteraard die van het pentax profiel. Dit is gewoon de raw zoals die is omgezet in jpg.
Pentax profiel
IMGP0868 by Thom van Oijen, on Flickr

DxO profiel
IMGP0868_DxO by Thom van Oijen, on Flickr

Lightroom (adobe) profiel
IMGP0869-2 by Thom van Oijen, on Flickr

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 27-03 12:26

copykat

Good copy isn't bad

quote:
copykat schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:29:
[off topic]
Hoe kan ik foto's toevoegen in een post via de met karma "gekochte" storage in tweakers?
gevonden zit nu een extra functie in reactie :)

Ik probeer nu eerst HQ nr vs Elite NR te laten zien in default DxO. exporteert als DNG (embedded rawfile met extra info naar het schijnt) voor invoeren in Silkypix7pro en dan op de presets van SP7 "developed" naar Jpeg.

Sp7 uit rw2 vs DxO hqnr vs DXO primenr

rw2 sp7 naar pse13 dfine vs prime nr

sp7tiff pse dfine vs dxo dfine tiff sp7

Ik dacht laat ik mijn gepruts visualiseren.
eerste foto is duidelijk, wat kan SP7 tegen de DXO essential en elite kwa noisereductie
tweede foto wat doet SP7 met pse13 en plugin tegen de zeer bekwame DxO prime noise
derde foto: wat als ik essential upgrade met dfine2-plugin en die nog eens over HQ heen gooi maar wel als tegenvaller alleen een tiff kan uitvoeren voor lokale bewerking in pse of sp7.

Als ik het zo zie is uiteraard de makkelijke handeling in auto modes van DxO erg fijn om snel een foto te corrigeren maar je mist wat dingen die ik in sp7pro erg fijn vind (kleur rendering en recovery) paar simpele local editing tools in rw2. manual viewpoint en lens correctie over de auto correctie heen, highlight en shadow recovery. Wil je meer? export in tif16bit naar PSE en ga los in layers filters multishot/samenvoegen, lasso's

Ik kan goed zien dat DxO voortkomt uit een lenscorrectie plugin en dat ze met modules meer tools (elite(setje extra's voor 100 euro) /viewpoint3(78 euro?)/filmpack )aanbieden. De kwaliteit is goed dat heb ik gezien op diverse plekken maar de prijs in maximale mogelijkheden is best heftig en dan nog zijn de lokale bewerkingen niet inbegrepen en moet je er iets naast hebben.

wat ik nog steeds apart vind is het feit dat als ik de noise reductie in DxO uit schakel om gebruik te maken van de lens correcties enzo dit exporteer als dng (dus rawfile met extra settings toegevoegd) dit in sp7 een probleem veroorzaakt.Namelijk color noise (rgb spots) is nog wel "gezien" en kan dus simpel verholpen worden maar de grain/ de korrels reageert helemaal niet meer op de denoisetool van sp7 en moet je met dfine in pse te lijf gaan.
Blijkbaar verandert er toch iets in de pixellayout dat sp7 denkt dat de spikkels "image" is en geen noise.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• koornee
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 10:54
Ook de maandelijkse kosten zijn (flink) omhoog gegaan, ik betaal nu €12,- per maand voor 1 licentie C1, en dat gaat €20,- worden zo te zien.

https://www.phaseone.com/...ribe-Capture-One-Pro.aspx

Of was dit al omhoog gegaan? Ik ben ingestapt vanaf versie 8.

Hmmm, als ik mijn order history bekijk:

lijkt het dat ik gewoon $14 (€12,-) blijf betalen.

Bij http://alexonraw.com/capture-one-11/ staat weer een overview, én een 10% kortingscode.

koornee wijzigde deze reactie 30-11-2017 16:54 (30%)

“Your post-production ends when you press the shutter.” I like that sentence. | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 27-03 12:26

copykat

Good copy isn't bad

kleine vraag voor dxo PL gebruikers:
De "auto crop" is niet alleen afhankelijk van viewpoint corrections maar ook vignetting cutoff.
dus auto crop aan is interesant als base tool.

sp7pro is cropping de image om lens distortion/vignetting te elimineren en maakt eigenlijk de image kleiner zodat de donkere hoekjes weg zijn. (wat je niet ziet mis je ook niet principe.) (en met de "shading checkbox" kan je zelfs het afvaleffect nog verder verminderen.) Ik Moet zeggen een erg effectief correctie systeem. (mij viel de vignetting van mijn fz200 nooit op totdat ik DxO PL nogmaals die rw2 files liet processen om een preset in te stellen.
met crop auto uit zie je gewoon de vignetting in de hoeken. (Als ik dan de twee images vergelijk zie ik dat DxO meer (bredere kijkhoek) heeft. (de correctiecrop word ook niet toegepast dan.)
Bij het aanzetten valt me op dat het veel maar niet alles weg cropped, je ziet nog een klein hoekje vignetting shadow. Nu kan je bij vignetting overschakelen naar manual maar ik krijg het gevoel dat bij de optics module van fz200 ze iets teweinig croppen/corrigeren.

zou dat ergens instelbaar zijn? die tolerantie? Zodat het beter "schoonsnijd" in auto crop?
(edit: vink "keep aspect ratio" aan en het is al beter.)

copykat wijzigde deze reactie 12-01-2018 23:52 (15%)
Reden: fotos toevoegen

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Chiron, @kdbruin en @Superdaantje Nog even een update van Phase One.

Please login with phaseone.com and go to My Pages, find the Beta tester. Then you can try with the the beta of next version.

But Capture One 11.1 beta which is going to release does not support Sony A7 III yet.

Best regards,

Phase One Support Team

Dit kan dus nog wel een tijdje duren, dus toch maar weer eigenwijs op zoek gegaan naar een workaround.

Het vreemde is dat C1 De Sony A7 III wel gewoon herkend en dat je Tethred kan schieten als je kiest voor JPEG.

Toen dacht ik laten we RAW+JPEG doen en toen gaf C1 foutmeldingen aan dat het ARW bestand niet kon worden geïmporteerd.

Maar nu komt het, als je in de A7 III onderstaande instelt, worden de JPEG's getethred/geïmporteerd in Capture One en de RAW+JPEG op de SD kaart :)

Op deze manier maak ik dus wel op basis van de JPEG een beslissing qua compositie en (flits)belichting, maar ik denk dat ik hier wel iets meer vertrouwen in heb dan in de software van Sony.

Greatsword wijzigde deze reactie 21-03-2018 17:38 (52%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:14:
[...]
Die had ik gevonden iid, maar dat maakte e.e.a. nog niet heel erg duidelijk. De stap "Set the four points to mark up the vertical or horizontal lines that need to be aligned." kan ik me niet echt voorstellen. 4 punten is 2 lijnen? En is het resultaat dan een beetje bruikbaar? Bij LR kun je 4 lijnen trekken, dat lijkt me nauwkeuriger...
@sapphire : ben benieuwd!
Vier kunnen zijn: 2 horizontale lijnen of 2 verticale lijnen, of 2 horizontale en 2 verticale lijnen.
Zie voor een screenshot van die laatste hieronder (of klik op de screenshots in de help pagina's).

Ik vind het beter werken dan Lightroom 5, qua documentatie lijkt het overeen te komen met lightroom 6.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik had echt beter moeten opletten bij wiskunde ;)
Ik doe het even met een plaatje:

Zoals je kunt zien heb ik een foto gemaakt van 2 gebouwen. Links een hoog gebouw dat gedraaid staat t.o.v. het lage gebouw rechts. Over de zwart-wit omzetting ben ik wel te spreken, maar het perspectief moet ik nog even fixen.

De ervaring leert dat je de vallende lijnen het beste kunt corrigeren door lijnen te nemen die redelijk ver naar buiten staan in het beeld en zo lang mogelijk zijn. Een lijn door de punten A-B is dan logisch. Een lijn door de punten G-H ligt wel lekker ver naar buiten, maar is eigenlijk te kort. Je ziet op dit formaat zelfs niet dat de lijn niet helemaal verticaal is. Dus kies ik voor de punten C en D. Als ik LR of C1 met deze lijnen het verticale perspectief laat corrigeren gaat alles prima.

Echter, het was ook mijn bedoeling dat de foto loodrecht op de gevel van het lage gebouw genomen was. Dat is niet helemaal gelukt. Op dit formaat is het bijna niet te zien, maar de lijnen E-G en F-H lopen niet evenwijdig aan elkaar en zijn geen van beide horizontaal. Dus trek ik nu een lijn door de punten E en G en door de punten F en H. In LR kan ik dat doen als toevoeging en onafhankelijk van de eerdere lijnen. In C1 gaat dat niet, want met het trekken van de lijnen door punt A-B en C-D zijn ook de lijnen door B-D en A-C getrokken: mijn lijnen zijn op. Als ik dan in C1 een volledige correctie laat uitvoeren zal C1 een loodrechte projectie van vlak ABCD proberen te maken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. LR corrigeert het verticale perspectief met de lijnen A-B en C-D en maakt een loodrechte projectie van vlak EFGH door de lijnen E-G en F-H.

In principe zou ik met C1 natuurlijk lijnen kunnen trekken door E-F en G-H om met dat vlak zowel de horizontale als de verticale vertekening te corrigeren. Zoals ik echter al aangaf leert de praktijk dat correctie op basis van korte verticale lijnen (zeer) onnauwkeurig is (wat al begint met het aanklikken van de exacte punten).

Komt een dergelijke situatie vaak voor? Misschien valt dat wel mee. Maar ze komen voor en dan is LR gewoon een stuk flexibeler qua perspectiefcorrectie.

the less we have, the less we need

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:00

sapphire

Die-hard pruts0r

@Chiron @begintmeta Wat rommelige screenshot maar zie rechts. X100 + Astia emulatie :?

@Sakete Wees blij dat je een keuze hebt :+ Ik heb 60K aan foto's in Lr en nu heb ik een Fuji waarvan het niet optimaal met de RAW's kan omgaan 8)7 |:(

Gabriël Ryzen

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:00

sapphire

Die-hard pruts0r

sohus schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:39:
[...]

Verwacht dat op termijn het hele cloud gebeuren ook optioneel gaat zijn, anders krijgen ze nooit 80% van de Lightroom Classic gemigreerd. Maar het is vergelijkbaar met Final Cut Pro X. Apple maakt Final Cut Pro gelijk EOL zodat pro gebruikers eigenlijk nergens meer heen kunnen. Adobe ontwikkelt nog wel Classic naast CC dus dat is een verbetering. Maar feit is wel dat Classic een oubollige user interface heeft, matige performance en het vertrouwen dus ook deels beschadigd is. Ik heb wel vertrouwen in Adobe, nog altijd een autoriteit op creatief en audio-visueel gebied en als de markt hun cloud strategie afwijst dan kunnen ze makkelijk pivoten. Final Cut Pro X is vandaag de dag ook een fantastisch product.
Nouja gewoon heel praktisch niet iedereen heeft een hele dikke upload, ik zou met mijn huidige internetverbinding ca. 2 maanden non-stop bezig zijn om alles te uploaden :+
Plus dat ik niet wil dat alles in de cloud op Amerikaanse servers staat die onder Amerikaans recht vallen maargoed dat is een andere discussie.

Interface van Lr vind ik prima, wellicht wat meer customize opties maar het werkt verder goed.
En de performance matig noemen is net zoiets als een Fiat Panda een instap Formule 1 wagen noemen :+ want het draait eigenlijk gewoon voor geen meter.

Mijn PC upgrades gaan meestal redelijk gelijk op met de camera die ik koop dus toen ik mijn 5DII kocht kwam er iets later een i5 3570K @ 4,3Ghz met 16GB ram en dat draaide perfect. De camera had ik eind vorig jaar nog maar de PC was ondertussen een 1800X met 32GB ram maar LR draaide trager dan in het begin met de 3570K :+
Als ik dan zie dat C1 op een Core M met 4GB ram draait (1Ghz 2C4T) en ik ook daadwerkelijk wat kan edditten dan zakt mijn broek toch af 8)7

En toen ik overstapte naar Fuji was het feest compleet want daar is Adobe alles behalve een autoriteit in !

@Ventieldopje Over consistentie checken gesproken...zoiets?

sapphire wijzigde deze reactie 03-12-2018 13:37 (5%)

Gabriël Ryzen

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Als aanvulling op @moozzuzz z'n post:

https://skylum.com/nl/luminar
The all - new Luminar 3

https://photorumors.com/2...-available-for-pre-order/
US$49 with coupon code PHOTORUMORS
(geen idee of dat ook voor EU klanten werkt)

https://discuss.pixls.us/...5-is-two-weeks-away/10153
https://rawtherapee.com/b...e-5.5-release-candidate-1
RawTherapee is tagged at 5.5-rc1 now, some feedback would be appreciated.
...

Heb ff snel door de nieuwe features en buglist gestruind. Indrukwekkend wat er allemaal gefixed c.q. toegevoegd is. d:)b
Aan de andere kant vind ik wel dat RT inmiddels te specialistisch, te alles-is-mogelijk-en-aanpasbaar wordt. M.a.w. je weet op een gegeven moment gewoon niet meer waar je het moet zoeken en/of kijken om iets voor elkaar te krijgen. :/
Een beetje dit effect:
http://static.dudeiwantthat.com/img/outdoors/tools/giant-swiss-army-knife-6181.jpg
heel indrukwekkend, maar waar moet je beginnen? :+

Mooie Plaatjes   

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14:59

Compizfox

I use Arch, btw

Ik ben een tijdje aangewezen op mijn (Linux-) laptop en wil als het kan wel wat foto's verwerken dus ik ben me een beetje aan het verdiepen in Darktable.

Ik merk al snel dat er heel veel features in zitten en dat het zeker uitgebreider is dan Lightroom, maar dat het daardoor ook een stuk hogere leercurve heeft en bepaalde standaardworkflows zoals ik die van Lightroom gewend zijn even uitzoeken zijn in Darktable.

Ik loop direct al tegen iets aan wat ik in Darktable niet direct voor elkaar krijg: goede ruisreductie.

Ik heb een donkere foto gemaakt op ISO4000 (met een Canon 80D) die in raw (uiteraard) veel, vooral chroma-, ruis heeft. Zie alhier (dit is een crop):

Dit is de JPEG-thumbnail:

Nu krijg ik het in Darktable niet voor elkaar om de ruis net zo goed te verwijderen als in de JPEG-thumbnail. Ik heb de verschillende denoise-modules geprobeerd maar het wordt ofwel een uitgesmeerde bende, of er blijft nog teveel ruis over. Dit probleem heb ik met Lightroom nooit gehad; daar werkte de ruisreduction gewoon zoals het hoort.

Dit is bijvoorbeeld wat ik met denoise (profiled) krijg:

Ik krijg al wel een iets beter resultaat als ik de blend-modus van de denoise (profiled) op "color" zet. Is dat de juiste manier om dit te doen; werken met blend modes?

Compizfox wijzigde deze reactie 10-12-2018 04:00 (6%)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Misschien een beetje rare vraag voor dit topic, maar zijn er namen voor bepaalde "image stijlen". Ik vind bijvoorbeeld dit plaatje mooi gestyled, en vraag me af of er een benaming voor is. Dan zou ik namelijk ook op kunnen zoeken hoe je je filters zou moeten zetten in een converter.

http://i64.tinypic.com/w70f2b.jpg

Duci wijzigde deze reactie 10-05-2019 14:53 (6%)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het zal vast voor een hele kleine doelgroep zijn, maar dit ziet er wel sexy uit.

Als C1 gebruiker, ben ik wel jaloers ;)

https://www.hasselblad.com/phocus-mobile/

*This application currently supports X1D II 50C and CFV II 50C camera models only.

**iPad Air 2019 and iPad Pro 2nd and 3rd generation recommended, minimum 3GB RAM models. Phocus Mobile 2 for iPhone coming soon.

Greatsword wijzigde deze reactie 20-06-2019 19:11 (14%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Tommy The Cat
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:08
onsgeluk schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:24:
[...]

Ik zou deze lijst eens nakijken, nagenoeg elke digi-Fuji staat er in.

https://www.captureone.co...eras?type=type&c=fujifilm

Wellicht komt het omdat ik bij de pro versies kijk. Zou je 124 euro kosten. Niet aan mij om te bepalen of dat het waard is (voor jou dan).
Anderzijds suggereert deze link dat de filmsimulaties van de x100 niet ondersteund worden. Voor de zekerheid heb ik contact opgenomen met Capture One en ze geven aan dat ze inderdaad de filmsimulatie niet ondersteunen. Ook niet in de betaalde versie. Maar ik was niet de enige met deze vraag en het werd doorgegeven aan het R&D team, voor wat het waard is.

Daarnaast ook gekeken naar X Raw Studio en de X Raw Converter van Fuji. Studio (voor mij meest aantrekkelijke optie, omdat de conversie in de camera zelf gebeurt) ondersteunt alleen nieuwe modellen:

Bron

De X Raw Converter (versie 3.0) heb ik inmiddels in gebruik. Fuji geeft in reactie op mijn vragen aan dat de raw converter de filmsimluaties van de x100 ondersteunt en dat 'dezelfde resultaten kunnen worden bereikt met de RAW converter' in vergelijking met conversie in de camera.

Oftewel ik ga een tijdje met de raw converter spelen. Waarbij mijn voornaamste doel is om mijn camera beter te leren kennen en een paar goede presets (in de camera) te vinden.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
RawTherapee version 5.7 is uit.

http://rawtherapee.com/downloads/5.7/

En vorige maand een verse digikam:
https://www.digikam.org/n...2.0_release_announcement/
digiKam 6.2.0 is released

ehtweak wijzigde deze reactie 10-09-2019 23:19 (30%)

Mooie Plaatjes   

• Mowikan
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 17:02

Mowikan

Fuji lover

@sapphire phase one is niet echt klein hoor. En wat je schrijft ben ik het mee eens.

Enige wat ik graag zou willen hebben en wat er nu is voor lightroom is:

https://loupedeck.com/en

I❤️Fuji

• Redsandro
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:06:
Is er een mogelijkheid in RawTherapee die voor 90% het werk al doet?
Je kan iets aanpassen, de aanpassing opslaan als profiel, en de profiel dynamisch toekennen afhankelijk van de metadata van de foto.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True