Misschien heeft iemand hier nog wat aan deze tip die ik een tijd geleden voor mezelf heb uitgezocht.
Ik wilde graag basisaanpassingen toepassen op elke geïmporteerde foto, maar zonder dat Lightroom Classic ze markeert met de tag
“Has Develop Adjustments”. Die tag gebruik ik namelijk in een dynamisch filter, dus ik wil dat alleen foto’s met échte bewerkingen daarin terechtkomen.
Importeren met Apply preset when importing photos
Hoewel je tijdens het importeren een preset kunt toepassen, wordt deze preset volledig verwijderd zodra je in het Develop‑paneel op
Reset klikt. Lightroom ziet een import‑preset namelijk als een extra stap die ná het importeren wordt toegevoegd, en die stap wordt dus ook opgeslagen in de
Edit History van elke foto. Bij een reset valt Lightroom daarom terug op de
RAW Defaults‑preset.
Daarnaast krijgen alle foto’s die zijn geïmporteerd met
Apply preset when importing automatisch de tag
“Has Develop Adjustments”, omdat Lightroom deze preset als een daadwerkelijke bewerking registreert.
Nadelen:- Elke foto krijgt de tag “Has Develop Adjustments”
- Een reset verwijdert de volledige preset en brengt je terug naar de RAW Defaults
Importeren met aangepaste Preferences → Presets → RAW Defaults
Het grote verschil met import‑presets is dat de tag
“Has Develop Adjustments” hier
niet wordt toegepast, terwijl je toch met een soort import‑preset werkt — alleen dan op het niveau van de RAW‑basisinstellingen.
Deze RAW Default‑preset wordt bovendien ook toegepast wanneer je in het Develop‑paneel op
Reset klikt. Reset betekent dus: terug naar jouw RAW Defaults, opnieuw zonder de tag
“Has Develop Adjustments”.
Voordelen:- Importeren met aanpassingen zonder de tag “Has Develop Adjustments”
- Een reset brengt je terug naar jouw ingestelde RAW Defaults, in tegenstelling tot de eerste methode waarbij een reset alle instellingen wist
Voor mij is het spelen met RAW Defaults een waardevolle toevoeging gebleken, al moest ik eerst goed uitzoeken hoe dit precies werkt.