Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334041

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/images/store/product_boxshots/150x150/box_lightroom3_150x150.jpg

Lightroom 3 is ondertussen uit en ik zal proberen een beetje informatieve topic start te maken.

Wat is Lightroom?

Lightroom is een geavanceerd programma om foto's te beheren, bewerken en te publiceren.
Adobe noemt het zelf de digitale donkere kamer voor de ervaren amateurfotografen en de professionele fotografen.

Wat zijn de verschillen tussen Lightroom 2 en 3?

Adobe heeft een video presentatie gemaakt en kan het beter uitleggen dan ik ;)

Klik

In dit filmpje van een half uur worden de nieuwe functies door Julieanne Kost helder uiteen gezet.
Meer filmpjes en tutorials zijn hier te vinden.

Verkrijgbaarheid:

Vooralsnog alleen verkrijgbaar via Adobe

De volledige versie kost 296,31 euro.
De upgrade kost 95,20 euro.

Mocht er behoefte zijn aan meer info of weet iemand nog goede links, dan zal ik deze graag aanvullen in de topic start.
Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/features/include/noise-reduction/spotlight.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/features/include/lens_correction/modal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/features/include/filmgrain-simulation/modal.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 334041 op 09-06-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik moet zeggen, de film belooft best veel goeds. Met name de lenscorrectie, ruiscorrectie en workflow-verbeteringen zien er erg veelbelovend uit. :)

Deze upgrade ga ik bestellen!

Edit.
Er is echt veel meer ingestopt dan er in 2 zat. Die film is erg verhelderend. :)

O.a. de publish (o.a. Flickr) tool is handig. En de capture (develop) functie. Bijzonder handig voor fotostudio's.

Lichtmeten, kleurbalans, weer meten, apply to all... d:)b

[ Voor 45% gewijzigd door Ramzzz op 09-06-2010 14:33 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-04 13:36
Lenscorrectie lijkt me echt een enorm voordeel! Dat was een van de redenen dat ik nog wel eens teruggreep op Photoshop. Dat zal nu waarschijnlijk vrijwel nooit meer hoeven.

Ruis correctie is ook wel prettig, maar het voorbeeldplaatje is wel een beetje optimistisch. Zulke goede resultaten zal je niet vaak boeken lijkt me (plaatje is ook wel gunstig gekozen met redelijk egale vlakken met weinig detail). Maar goed, ik zie dat als iets extra's.

Verder is de verscherping ook beter geworden schijnt, iemand daar al ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben bezig met het verwerken van een aantal series. Ik zal de 'slechtste' foto's verwerken in zowel lightroom 2.7 als 3 en de resultaten hier posten.
Sowieso is de noise reduct een hele grote verbetering :D

Ik zal ook een paar foto's in highres hier posten om de verscherping te laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Korrel is inderdaad een toffe feauture :) Hoewel ik zelf zwart/wit doe in Silver efex pro.

De lenscorrectietools zijn geweldig trouwens, net in een paar seconden een gebouw rechtgezet :) Studentenversie is besteld en nu is het wachten totdat Adobe mijn studentenstatus gecontroleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10

qless

...vraag maar...

Heb hem nu ook net draaien (setje gedaan Arno Raps: Tuchthuis )

Hij vraagt bij oude fotos keurig of je de nieuwe engine wil gebruiken (in de develop module, onderaan image komt een uitroep tekentje)

Nieuwe preset collectie is ook wel netjes, flickr module werkt ook keurig, mijn oude slideshowpro director plugin werkt ook nog keurig.

Enige wat nog wel vreemd is (maar dat doet lr2 bij mij ook nog steeds) is probleem met splash screen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ountRwbez662JFMnLrc8EuNR/full.png

[ Voor 38% gewijzigd door qless op 09-06-2010 15:54 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand hoe ik de badges in de filmstrip uit kan zetten? Op mijn 13.3" macbook kan ik mijn foto's haast niet meer zien door de icoontjes... Kan alleen de badges functies van het grid vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij mij zit er een 'pijltje' onder de filmstrip zodat ik deze kan wegklappen. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
edit: nvm al gevonden.

[ Voor 90% gewijzigd door Deef_K op 09-06-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 334041 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:54:
Bij mij zit er een 'pijltje' onder de filmstrip zodat ik deze kan wegklappen. Of bedoel je dat niet?
Als jij bedoelt dat je de hele filmstrip wilt wegklappen dan is dat inderdaad wat anders. In LR3 staan in de filmstrip thumbs dezelfde edit/keyword/crop icoontjes als in de normale library grid view. De vraag was of die icoontjes te verbergen zijn.

Gezien de geringe afmetingen van de thumbs in de filmstrip staan die icoontjes daar behoorlijk in de weg inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 09-06-2010 19:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Orion84 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 19:14:
[...]

Als jij bedoelt dat je de hele filmstrip wilt wegklappen dan is dat inderdaad wat anders. In LR3 staan in de filmstrip thumbs dezelfde edit/keyword/crop icoontjes als in de normale library grid view. De vraag was of die icoontjes te verbergen zijn.

Gezien de geringe afmetingen van de thumbs in de filmstrip staan die icoontjes daar behoorlijk in de weg inderdaad.
OSX :
Lightroom -> Prefs -> Interface -> Filmstrip -> "Show Badges" uitvinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 12:35
Je kunt ook (in Windows, maar denk in OSX ook):
Rechtermuisknop op een thumb in de filmstrip --> View options --> Show badges uitvinken
Magic schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:27:
[...]

(knip)
Ook zou het fijn zijn als het watermerken ook mogelijk zou zijn in de web galleries.
Dat is toch mogelijk, in de rechter balk --> output settings --> watermarking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Als je toch overweegt om LR3 aan te schaffen, in combinatie met Photoshop CS5 krijg je 30% korting op LR3, zowel op de volledige prijs alsook de upgrade prijs..

[ Voor 20% gewijzigd door kdbruin op 10-06-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GerardHenninger schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 19:23:
[...]

OSX :
Lightroom -> Prefs -> Interface -> Filmstrip -> "Show Badges" uitvinken
Ah, dat is hem :) Ziet er een stuk overzichtelijker uit nu :P Mij benieuwen hoe lang Adobe er over doet om de studentenstatus te verifiëren... Ik word er een beetje moe van om elke keer op trial te klikken bij het opstarten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben ook erg benieuwd naar Lightroom 3. Vroeg alleen af of het ook mogelijk is om te importeren naar picasa web. Dat was me nog niet geheel duidelijk en ik heb het in deel 2 ook niet gevonden of ik heb er echt over heen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je bedoelt neem ik aan exporteren naar picassa? Iemand moet daar dan een publishing plug-in voor schrijven lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Hmm ok dan hopen dat iemand dat doet. Ben verder wel erg tevreden over het programma. Maar heb toevallig laast 20gb besteld bij google om wat foto's op teslaan als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
WeAreLegion schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:00:
Hmm ok dan hopen dat iemand dat doet. Ben verder wel erg tevreden over het programma. Maar heb toevallig laast 20gb besteld bij google om wat foto's op teslaan als backup.
Beetje Googlen kan geen kwaad toch?
Export to PicasaWeb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88711

Morrar schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:13:
Lenscorrectie lijkt me echt een enorm voordeel! Dat was een van de redenen dat ik nog wel eens teruggreep op Photoshop. Dat zal nu waarschijnlijk vrijwel nooit meer hoeven.

Ruis correctie is ook wel prettig, maar het voorbeeldplaatje is wel een beetje optimistisch. Zulke goede resultaten zal je niet vaak boeken lijkt me (plaatje is ook wel gunstig gekozen met redelijk egale vlakken met weinig detail). Maar goed, ik zie dat als iets extra's.

Verder is de verscherping ook beter geworden schijnt, iemand daar al ervaringen mee?
Nou, is niet erg optimistisch hoor.
Het is echt mogelijk zulke grote verschillen te zien na bewerking.

Heb zelf wel een ruis-voorbeeld wat is opgelost met Lightroom 3(beta2).

Plaatje met ruis;
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4047/4686240680_39bb69a52f.jpg

Plaatje źonder ruis';
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4042/4685608225_c10a09862c.jpg

Vind de verschillen echt mega, het word ook gelijk weer een bruikbare foto!

Foto is trouwens gemaakt met iphone 3g. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Die had ik gevonden maar die werkte bij mij niet naar behoren vandaar dat ik vroeg of het er native inzat aangezien flickr er ook bij zit in deel 3. Maar ik ga alllang genoeg mee om eerst te googlen don''t worry. Had het er alleen even bij moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 19:42
Inderdaad, met de ruis gaat gelijk ook alle detail weg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FLuKee schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:46:
[...]

Kwestie van niet teveel met de slider spelen ;) Ik merk dat de nieuwe ruisreductiesysteem voor mij ook nog wat wennig is. Duurt denk ik even voordat je de juiste mix gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Anoniem: 88711 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:28:
[...]

Plaatje met ruis;
[afbeelding]

Plaatje źonder ruis';
[afbeelding]

Mooi dat hij er een aquarel van maakt ja... En hij haalt ook de jpg artefacten weg.
Ben overigens wel benieuwd naar een test op basis van RAW-beelden

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FLuKee schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:46:
[...]

Ja, mee eens in het origineel zit meer detail.
Zal het nog eens overdoen en kijken of! het beter kan.
Anoniem: 50624 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:57:
[...]

Kwestie van niet teveel met de slider spelen ;) Ik merk dat de nieuwe ruisreductiesysteem voor mij ook nog wat wennig is. Duurt denk ik even voordat je de juiste mix gevonden hebt.
marrk schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 15:00:
[...]

Mooi dat hij er een aquarel van maakt ja... En hij haalt ook de jpg artefacten weg.
Ben overigens wel benieuwd naar een test op basis van RAW-beelden
Deze edit heb ik snel gedaan.
Gradiënt tool, ruis en kleurruis
Was de eerste keer ooit, dat ik met lightroom speelde.

Misschien programma eerst eens goed leren kennen
Zal de nieuwe edit posten :P (als ik wat heb geoefend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Anoniem: 88711 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 15:40:

Deze edit heb ik snel gedaan.
Gradiënt tool, ruis en kleurruis
Was de eerste keer ooit, dat ik met lightroom speelde.

Misschien programma eerst eens goed leren kennen
Zal de nieuwe edit posten :P (als ik wat heb geoefend)
Oefenen is wel de moeite met RAW bestanden ;). Je raakt sowieso detail kwijt aan artefacten met een iphone camera, maar als je dan ook nog ruis gaat proberen weg te halen hou je helemaal weinig over.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:45
Is Lightroom 3 nu zoveel trager als Photoshop CS4? Foto's worden traag opgebouwd na het veranderen van bijv. scherpte. Ook werken de sliders zeer stroef en vind ik ze lastig om precies in te stellen, ook dit komt door de trage reactie van het programa. In Photoshop heb ik hier helemaal geen last van.

Zou dit kunnen omdat ik op mijn 2nd monitor de foto op ware grote heb staan? of heb ik gewoon iets niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:15

Spikey

Make it accessible!

op mijn machine werkt het om eerlijk te zijn heerlijk. naar mijn idee beter dan LR2
i720@3.6Ghz / 6Gb

The future is accessible | Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou ook moeten, gezien snelheid een belangrijk punt was bij de ontwikkeling van LR3. Dat en beeldkwaliteit. Lenscorrectie hebben ze als extra kado'tje toegevoegd :P

Op de Mac heb je nu ook niets meer te maken met PowerPC, LR3 is Intel only en daar hebben ze ook gebruik van gemaakt.

Adobe heeft aardig wat bestellingen binnengekregen vermoed ik zo, verwachte leveringsdatum staat op 29 juni bij mijn bestelling.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 10-06-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:45
Sja, ik heb een Core 2, E6600, niet het nieuwste, maar toch ook niet hoog bejaard zou ik zeggen? Misschien ben ik CS4 teveel gewend, ik merk dat ik de RAW importer daarvan net even lekkerder vind werken door de veel langere slider balken, waardoor ik net ff preciezer kan werken. Ik ga toch nog even verder pielen, want als catalog systeem vind ik Lightroom dan weer wel heel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338460

Vind het jammer dat het prestatie-probleem met de aanpassingspenseel nog niet is verholpen.
Adobe-raw heeft, min of meer, hetzelfde euvel.
Als je deze penseel gebruikt met een grotere dia dan word deze steeds trager en loopt soms 3 sec achter de daadwerkelijke voortgang van mijn penseel op mijn wacom tablet.
Heb er in cs4 nooit problemen mee en dat is toch ook van Adobe.

Weet iemand misschien of dit te verhelpen is door bepaalde instellingen aan te passen?
Heb al zitten experimenteren met de cache-grote maar dat hielp niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Anoniem: 50624 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 23:56:
Adobe heeft aardig wat bestellingen binnengekregen vermoed ik zo, verwachte leveringsdatum staat op 29 juni bij mijn bestelling.
Kreeg net een mailtje dat m'n pakketje gisteren de deur uit is gegaan. Eens kijken wanneer de jongens van UPS voor de deur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 21:18
Ik heb gisteren de trial gedownload en vooral even gekeken naar de nieuwe engine m.b.t. beeldkwaliteit. Op 100% crop zie ik soms een heel klein beetje verschil tussen de 2003 en 2010 engine. Maar het is werkelijk zo marginaal dat ik er niet warm van kan worden.

De lenscorrectie vind ik wel ontluisterend. Als ik kijk hoeveel hij nog aanpast bij een Canon 70-200L F2.8 IS op 135mm, dan lijkt het wel dat deze lens een enorme vertekening heeft. Ik gebruik een 40D, maar op een 5D zou het dan helemaal erg moeten zijn.

Op een Apple Mac had ik een synchronisatie naar iPhoto eigenlijk wel verwacht. Dat had synchronisatie van foto's naar de iPhone ook meteen lekker makkelijk gemaakt. Nu blijven dat altijd nog weer extra stappen.

Verder blijft LR3 gewoon een heerlijk programma. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:13

Zoefff

❤ 

Anoniem: 88711 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 13:28:
[...]

Plaatje met ruis;
[afbeelding]

Plaatje źonder ruis';
[afbeelding]

Een foto van je iPhone is misschien niet het beste voorbeeld om te gebruiken, maar ik vind dit eerlijk gezegd een beetje tegenvallen? De ruis is weg, maar dat gaat ten koste van enorm veel details. In het water, maar ook in de brug en de bebouwing daarachter. Nee, dit is mij te gladgestreken.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BugBoy schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:39:
Ik heb gisteren de trial gedownload en vooral even gekeken naar de nieuwe engine m.b.t. beeldkwaliteit. Op 100% crop zie ik soms een heel klein beetje verschil tussen de 2003 en 2010 engine. Maar het is werkelijk zo marginaal dat ik er niet warm van kan worden.
Omdat je 1. andere instellingen moet gebruiken en 2. het vooral moet testen op foto's met ruis.

Ik doe zelf veel zwart/wit werk waar ik werk met behoorlijk wat dordrukken en branden. Dit levert ruis op en met de 2010 enginge geeft mij dit echt een veel beter beeld :)

Ik zal straks even een jpg output van een RAW bestand plaatsen zodat je het verschil kunt zien.
kdbruin schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 09:15:
[...]

Kreeg net een mailtje dat m'n pakketje gisteren de deur uit is gegaan. Eens kijken wanneer de jongens van UPS voor de deur staan.
Studentenversie of gewoon? Ze zijn nog bezig om mijn collegekaart te controleren.. Zou normaal binnen 1 dag moeten gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 11-06-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.jkphoto.nl/fora/test1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jkphoto.nl/fora/test2.jpg

Klik voor groter.

Natuurlijk verlies je iets detail wanneer je ruisreductie aanzet maar je kunt ook overdrijven. Wanneer je een foto grot afdrukt, wat toch wel het einddoel is van een foto naar mijn maning ga je er ook niet met je neus opstaan om de fouten te zien. Pixel peeping is leuk voor testdoeleinden maar heeft in het echt geen waarde vind ik. Zoalang het verlies in detail maar heel kelin is natuurlijk :)

Als je het echt goed wilt doen dan zul je op zoek moeten gaan naar een Photoshop plug-in die laagmaskers ondersteunt, zodat je alleen delen van de foto aanpakt qua ruis.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 11-06-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoefff schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:14:
[...]

Een foto van je iPhone is misschien niet het beste voorbeeld om te gebruiken, maar ik vind dit eerlijk gezegd een beetje tegenvallen? De ruis is weg, maar dat gaat ten koste van enorm veel details. In het water, maar ook in de brug en de bebouwing daarachter. Nee, dit is mij te gladgestreken.
Een iPhone is misschien waarschijnlijk een slecht voorbeeld!
Je raakt na een flinke bewerking veel detail kwijt.
Na bewerking is het zoals marrk terecht opmerkt net een aqaurel.

Gebruik hem zelf als bureaublad achtergrond, vind hem wel leuk.
Maar dat komt misschien ook, omdat ik al honderd keer onder dat
ding ben doorgevaren (emotioneel belang :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:19
Dan maar ff dé vraag die nu belangrijk is:

Waar is LR3 voor de beste prijs te koop? de pricewatch helpt niet al teveel hierbij.

edit: Oh, en waarom is de download op adobe.nl duurder dan de boxed versie?

[ Voor 23% gewijzigd door TranceSetter op 12-06-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb zonet mijn Lightroom 2.7 geupgraded naar de Lightroom 3. Ik heb een aantal vragen voor jullie. Is het op de één of andere manier mogelijk om de juiste settings voor de 55-250IS bij lenscorrecties te vinden, want die staat er niet tussen :( Nog een ander vraagje, is het mogelijk om CA weg te werken met LR 3 en hoe?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
freddyronny schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 22:20:
Nog een ander vraagje, is het mogelijk om CA weg te werken met LR 3 en hoe?
Ik ga uit van de nederlandtalige versie: Onder lenscorrecties kun je profiel of handmatig kiezen. Onder handmatig krijg je dan het kopje "kleurafwijking" waar je rood/cyaan en blauw/geel hebt.

Daarmee kun je je chromatische abberatie corrigeren.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bekijk eens het filmpje in de startpost, er zit een mooie uitleg over lenscorrectie bij.
Voor de mensen die willen upgraden, er wordt echt veel nuttige info gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
TranceSetter schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:24:
[...]
edit: Oh, en waarom is de download op adobe.nl duurder dan de boxed versie?
Volgens mij lijkt dat alleen maar zo, omdat er bij de boxed versie nog verzendkosten bijkomen (en bij de download natuurlijk niet), zodat de download uiteindelijk iets goedkoper is. Blijft onduidelijk en gemeen, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krijg net een mailtje dat ze nog steeds geen studentinformaie van mij ontvangen hebben en als ikdat niet binnen 5 dagen doe dan wordt mijn bestelling automatisch geannuleerd.. Vreemd, heb afgelopen dinsdag een mailtje gekregen dat ze mijn bewijs ontvangen hebben...

Over het prijsverschil: Dat heeft met BTW afdracht regels te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 13:58
organisatorische vraag;

Ik zou graag al mijn RAW foto's op mijn schijf willen "verplaatsen" naar een ander schijf.

Kan dit zonder dat LR alle "bewerkingen" kwijt raakt?

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Anoniem: 50624 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 14:37:
Krijg net een mailtje dat ze nog steeds geen studentinformaie van mij ontvangen hebben en als ikdat niet binnen 5 dagen doe dan wordt mijn bestelling automatisch geannuleerd.. Vreemd, heb afgelopen dinsdag een mailtje gekregen dat ze mijn bewijs ontvangen hebben...

Over het prijsverschil: Dat heeft met BTW afdracht regels te maken.
Dat had ik ook met LR2. Ik heb volgens mij toen nog een keer het bewijs verstuurd (of de case heropend ofzo) en toen was het ineens goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 15:25

Zuurstok

Passionately curious

BroederM schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:01:
organisatorische vraag;

Ik zou graag al mijn RAW foto's op mijn schijf willen "verplaatsen" naar een ander schijf.

ik denk dat een .lrcat bestandje z'n werk goed genoeg moet doen?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
BroederM schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:01:
organisatorische vraag;

Je kunt de mappen gerust verplaatsen, lightroom zal ze daarna niet meer vinden, maar met een rechtermuisklik op de map kun je de maplocatie aangeven, dan geef je de nieuwe map aan en klaar ben je.

Of, je kunt ze gewoon in lightroom zelf verplaatsen. Voeg de nieuwe locatie als bron toe, en sleep ze er naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Dit ziet er veelbelovend uit. De ruisonderdrukking lijkt me een uitkomst voor mensen met gescannde dia's en dergelijke.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 11:24

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

uit een testje op luminous landscape blijkt dat juist ingescand materiaal niet echt goed reageert op de ruisreductie functies in LR3. Lijkt er toch op dat het meer gericht is op files rechtstreeks uit digitale camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PowerUp schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:02:
[...]

Dat had ik ook met LR2. Ik heb volgens mij toen nog een keer het bewijs verstuurd (of de case heropend ofzo) en toen was het ineens goed :?
Ik heb hem gisteren nogmaals verstuurd, hopenlijk gaat het goed :) Wordt er een beetje moe van om elke keer op trial te klikken :P

Er schijnen ook problemen te zijn geweest met de server die serienummers uitgeeft, wellicht was de vraag eventjes te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Waarom willen jullie de boxed versie? Heeft dat een speciale reden? Ik vind juist de download-versie handig. Was binnen 10 minuten aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:37
Even ter vergelijking een foto die ik per ongeluk op ISO1600 heb geschoten op mijn K10D:

Met 100% ruisreductie en 100% details.
Zonder enige vorm van ruisreductie.

Uiteindelijk heb ik 'm een stuk lager gezet, maar het verschil met Lightroom 2 mag er wezen.

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 13:58
Magic schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:13:
[...]

Je kunt de mappen gerust verplaatsen, lightroom zal ze daarna niet meer vinden, maar met een rechtermuisklik op de map kun je de maplocatie aangeven, dan geef je de nieuwe map aan en klaar ben je.

Of, je kunt ze gewoon in lightroom zelf verplaatsen. Voeg de nieuwe locatie als bron toe, en sleep ze er naartoe.
Bedankt, hier kan ik wat mee!

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 27-04 12:59
Klopt het dat lens corrections niet meegenomen worden als ik Edit in Photoshop doe? (PS CS4 in dit geval) Dit maakt het in 1 klap een stuk minder nuttig :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 07:49

Donnie

AKA DonCorleone

@DaCoTa ik denk dat je je raw plugin dan daar ook even moet updaten, maar het zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat het alleen in CS5 wordt ondersteund ja, dat zou je even na moeten zoeken op internet ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
@DaCoTa: Lenscorrectie zit in ACR 6.x en die is alleen voor CS5 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet helemaal waar. Wanneer je Edit > Edit in Photoshop doet dat export hij de foto als JPG, TIFF of PSD en dat heeft niet zo veel te maken met RAW bewerken neem ik aan? In feite is dat hetzelfde als export> export to JPG met als verschil dat het bestand nu in Photoshop geopend wordt.

Alleen wanneer je het RAW bestand opent in ACR plugin zou het een probleem moeten geven. Kan het niet controleren want ik heb Photoshop CS5 en daar werkt het gewoon.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 15-06-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 27-04 12:59
Klinkt plausibel dat het idd via ACR moet en dat versie 5 die niet weet hoe hij de lens corrections moet renderen voor photoshop. Wel vreemd dat Photoshop of ACR niet even een melding doet van 'kan bepaalde acties niet renderen' oid.

[ Voor 28% gewijzigd door DaCoTa op 15-06-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Weet er iemand hoe 'borders' bij uploads naar flickr toe te voegen in LR3 zonder mogrify oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Voor zover ik weet zijn borders niet mogelijk, behalve dan dat je een overlay image zou kunnen maken met die border, maar dan zal die border dus over je foto heen gaan en een stuk foto afsnijden. Lijkt me niet dat je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Ik gebruik al jaren de LRMogrify plugin voor Lightroom voor mijn borders.

't Is een soort Bordermaker voor Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Hulliee schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:14:
Ik gebruik al jaren de LRMogrify plugin voor Lightroom voor mijn borders.

't Is een soort Bordermaker voor Lightroom.
Maar het was nou net de vraag of het ook zonder mogrify kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337854

Zojuist ook aan het testen met lightroom 3...
1ding vind ik vreemd..

Ik heb geupgrade van 2 naar 3,
als ik nu in de library mijn fotos ga bekijken waar aanpassingen op gedaan zijn,
dan moet ik eerst echt elke foto afzonderlijk aanklikken, vervolgens komen pas de veranderingen erover heen.
Zo zijn de thumbnails allemaal "onbewerkt" totdat ik ze 1x heb aangeklikt..
Hoe laat ik lightroom deze zelf doorvoeren? dit werkt niet echt lekker zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 337854 op 24-06-2010 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Lightroom heeft een cache voor je thumbnails, bij de conversie van je catalogus van versie 2 naar 3, zijn deze niet meegenomen. Hierdoor moeten deze thumbnails dus de eerste keer opnieuw aangemaakt worden. Nadat je een tijdje met Lightroom 3 hebt gewerkt, moet dit weer net zo snel werken. Deze cache kun je trouwens vinden in de map waar jij ook je catalogus hebt staan. De map heet <catalogusnaam>Previews.lrdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
En die previews kun je laten genereren vanuit het menu ergens -> create Previews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:48
Wat is eigenlijk een goede manier om met lightroom te beginnen? Het is nogal even een ander programma dan DPP. Zo veel schuifjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
TranceSetter schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:19:
[...]

Maar het was nou net de vraag of het ook zonder mogrify kan.
Imho niet :)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jip_86 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 00:53:
Wat is eigenlijk een goede manier om met lightroom te beginnen? Het is nogal even een ander programma dan DPP. Zo veel schuifjes...
Beste is om een boek te halen, dan weet je ook meteen alles. Lightroom 3 boeken zijn alleen nog niet verschenen geloof ik.

edit: Deze: http://www.amazon.co.uk/A...oks&qid=1277451409&sr=1-1 Komt bijna uit, zal ook nog wel een iets lagere prijs krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 25-06-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
jip_86 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 00:53:
Ik heb zelf een videocursus van lynda.com gedownload, dat vond ik ideaal:

http://www.lynda.com/home/ViewCourses.aspx?lpk0=234

Zelfs al doe je de gratis tutorials, dan kun je je er al aardig mee redden. De tutorials voor LR2 zijn ook vrijwel 1:1 te gebruiken voor LR3

Als het bevalt neem je een 7 dagen trial, download je alles en dan disable je snel je account :)

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 25-06-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johtem
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik kom in lightroom iets tegen wat ik niet helemaal kan plaatsen.
Stel ik heb een afbeelding die ik eerst overall corrigeer met exposure naar bijvoorbeeld -4 stops
Als ik daarna met Adjustment Brush de gehele afbeelding overschilder met een waarde van +4 stops, dan zou het beeld toch weer gelijk moeten zijn als het punt waar ik starttte? Bij mij wijkt de belichting af na deze actie. De kleuren en contrast zijn ook niet juist meer. De flow en density staan op 100%
Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Volgens mij ga je met exposure 4 de plaat onderbelichten. Dan heb je een ''nieuwe'' foto. Vervolgens ga jemet die adjustment brush de foto weer +4 over belichten. Waardoor je belichting inderdaad anders wordt, omdat je data anders is wat er onder zit.

Denk ik. :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BobF. schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:14:
Volgens mij ga je met exposure 4 de plaat onderbelichten. Dan heb je een ''nieuwe'' foto. Vervolgens ga jemet die adjustment brush de foto weer +4 over belichten. Waardoor je belichting inderdaad anders wordt, omdat je data anders is wat er onder zit.

Denk ik. :P
Dat denk ik ook :) +4 is relatief aan de huidige belichting, dus met aanpassingen, en niet aan de originele. Dat gebeurt alleen wanneer je bijvoorbeeld de globale belichting van -4 verandert in -2, dan neemt hij wel de originele belichting als meting.

Edit: Nu begin ik te twijfelen :D Hij neemt 4 stops licht weg, en wordt weer aangevuld met 4 stops. Dan zou hij juist wel bij de originele belichting uit moeten komen. Of Lightroom moet het op een andere manier berekenen...

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 28-06-2010 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Anoniem: 50624 schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 09:36:
[...]

Beste is om een boek te halen, dan weet je ook meteen alles. Lightroom 3 boeken zijn alleen nog niet verschenen geloof ik.

edit: Deze: http://www.amazon.co.uk/A...oks&qid=1277451409&sr=1-1 Komt bijna uit, zal ook nog wel een iets lagere prijs krijgen.
Hmm boek ziet er interessant uit. Heb alleen geen cc om te betalen.

Straks in de vakantie ga ik de video's van lynda wel eens bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364566

Ik bewerk al een tijdje foto's met Lightroom. Maar nu wil ik graag de wijzigingen opslaan naar de foto! Ik begrijp dat de wijzigingen lokaal in een database op de computer worden opgeslagen, maar kan dat ook in de buurt van de foto zodat ik verder kan gaan met bewerken op een andere pc?

Met andere woorden, als ik op PC A met Lightroom een foto heb bewerkt, wil ik graag op PC B verder kunnen met bewerken, is dat mogelijk?

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Dat kan, door in de settings de optie om XMP-files te gebruiken aan te zetten.
Maar dan moet je op je andere pc ofwel ook Lightroom gebruiken, ofwel software vinden die met de XMP-files overweg kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet alles kan overgenomen worden he. Alleen als je op die andere pc ook met Lightroom 3 of Photoshop CS5 werkt heb je 1op1 overzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Wat bedoel je? Als je 2 pc's hebt met dezelfde versie van LR op, kan je toch gewoon met XMP-files werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zeg ik toch ook :) Overigens zou ik dan via een USB stick de database steeds overzetten.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 29-06-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik vond het gewoon een beetje raar, omdat je specifiek LR3 of CS5 noemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Let wel op dat een XMP file niet alle informatie over een foto bevat. Wel alle bewerkingen op de foto maar niet de status van de flags, of een foto in een collectie zit en ook je virtual copies ben je kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fire69 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 21:35:
Ik vond het gewoon een beetje raar, omdat je specifiek LR3 of CS5 noemt. :)
Het is hier het Lightroom 3 topic hè en verder heeft alleen CS5 dezelfde Camera RAW engine. Dus zo heel gek was die opmerking niet :)

Persoonlijk zou ik overigens ook gewoon de hele database kopiëren, sterker nog, zo doe ik dat ook. RAW's (incl. xmp) en database op USB disk. Op mijn laptop werk ik rechtstreeks op die disk, op de PC kopieer ik eerst de hele bende naar de PC met een sync tooltje. De betreffende disk in de PC heeft dezelfde stationsletter als de USB disk wanneer die aan mijn laptop hangt, waardoor alle paden direct goed staan :P

Zo kan ik op beide systemen met dezelfde database werken en heb ik meteen een soort backup.

[ Voor 44% gewijzigd door Orion84 op 30-06-2010 09:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
Ik heb nu Mogrify op LR3 geinstalleerd, maar zou deze graag gebruiken met de flickr combo.
Jammer genoeg kan je mogrify enkel laten 'runnen' bij een export, en zit de flickr upload geintegreerd.

iemand een idee of dit alsnog kan ? Dus een border laten maken en dan pas uploaden naar Flickr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Ik gebruik flickr en Mogrify niet, maar kun je niet bij je export de optie "At to this catalog" aanzetten, en ze dan vervolgens naar flickr uploaden. Misschien niet ideaal omdat je je foto's dan twee keer in je catalogus hebt, maar je kunt ze altijd nog verwijderen na het uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
--Niels-- schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 12:52:
Ik gebruik flickr en Mogrify niet, maar kun je niet bij je export de optie "At to this catalog" aanzetten, en ze dan vervolgens naar flickr uploaden. Misschien niet ideaal omdat je je foto's dan twee keer in je catalogus hebt, maar je kunt ze altijd nog verwijderen na het uploaden.
Mjah, maar dat maakt de Flickr-integratie zo ongeveer onnodig. Het fijne is namelijk met die Flickr-plugin dat als je de foto's geupload hebt, dat je ze daarna nog kan aanpassen zoals normaal in Lightroom en de bewerkingen worden geupdate op Flickr. Als je een export/import doet heb je jpg versies, en die kun je niet meer goed bewerken, en die kun je dus ook niet meer updaten op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Laatst online: 29-04 02:51
Lukt dat ook niet met de flickrplugin van Jeffrey Friedl?
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/flickr/publish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Met die plugin raak je helaas ook de functionaliteit kwijt als wat ik hierboven geschreven heb. Net zoals met die facebook plugin.
Ook heb ik de persoonlijke mening dat een border om de foto's afschuwelijk is, dus ik hoef die mogrify functionaliteit niet te hebben. Ben wel van mening dat die ingebouwde Flickr export in LR3 erg handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
jip_86 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 14:50:
[...]

Hmm boek ziet er interessant uit. Heb alleen geen cc om te betalen.

Straks in de vakantie ga ik de video's van lynda wel eens bekijken :)
Nog even hier op terugkomend, ik heb bij bol dit boek besteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
Dieter schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 10:06:
Ik heb nu Mogrify op LR3 geinstalleerd, maar zou deze graag gebruiken met de flickr combo.
Jammer genoeg kan je mogrify enkel laten 'runnen' bij een export, en zit de flickr upload geintegreerd.

iemand een idee of dit alsnog kan ? Dus een border laten maken en dan pas uploaden naar Flickr?
Het gaat wel :-)

Gewoon je flickr service even 'aanpassen' en mogrify toevoegen dat ie borders zet!
Werkt dus met de geintegreerde flickr uploader in LR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Misschien was het al genoemd hoor, maar lightroom 3 beta is nu dus niet meer beschikbaar, omdat de final release is geweest. Prima, maar ik heb natuurlijk foto's in die catalog staan die ik via lightroom bewerkt heb en die bewerkingen wil ik wel behouden, lijkt me logisch. Maar ik kan nu geheel lightroom 3beta niet meer openen, dus die foto's ook niet exporteren meer. Ook kan de catalog niet geopend worden in mijn lightroom 2,7 die ik gewoon heb. Kortom, die hele catalog is nutteloos geworden en mijn bewerkingen daarbinnen gewoon verdwenen? Dat is belachelijk.
Nu had ik voor de zekerheid al mijn zakelijke fotografie al in 2.7 gelaten en niet in lightroom 3 beta, maar dat je nu zo je bewerkingen kwijt bent vind ik nogal lomp.

of mis ik iets?

edit: ik snap dat het een beta is, maar geef me dan een optie na expire date, dat ik alle foto's kan exporteren en de catalog kan exporteren naar lightroom 2 (niet de bewerkingen misschien allen, maar iig het taggen gedeelte)

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 04-07-2010 16:13 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoStra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05-2016
Nomad schreef op zondag 04 juli 2010 @ 16:12:
Misschien was het al genoemd hoor, maar lightroom 3 beta is nu dus niet meer beschikbaar, omdat de final release is geweest. Prima, maar ik heb natuurlijk foto's in die catalog staan die ik via lightroom bewerkt heb en die bewerkingen wil ik wel behouden, lijkt me logisch. Maar ik kan nu geheel lightroom 3beta niet meer openen, dus die foto's ook niet exporteren meer. Ook kan de catalog niet geopend worden in mijn lightroom 2,7 die ik gewoon heb. Kortom, die hele catalog is nutteloos geworden en mijn bewerkingen daarbinnen gewoon verdwenen? Dat is belachelijk.
Nu had ik voor de zekerheid al mijn zakelijke fotografie al in 2.7 gelaten en niet in lightroom 3 beta, maar dat je nu zo je bewerkingen kwijt bent vind ik nogal lomp.

of mis ik iets?

edit: ik snap dat het een beta is, maar geef me dan een optie na expire date, dat ik alle foto's kan exporteren en de catalog kan exporteren naar lightroom 2 (niet de bewerkingen misschien allen, maar iig het taggen gedeelte)
Download gewoon even de trailversie van LR3 op de adobe site en je kan er weer bij.

Canon 5d MKIII en mkII met grip , Canon 16-35 II 2.8, 24-70 2.8L, 35mm 1.4, 50mm 1.4, 85mm 1.8, 100mm macro 2.8, 70-200mm 4.0L, 70-200 2.8IS II, - http://www.pimhendriksen.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 22:20

Polariteit

Fietsende fotografeur

iemand enig idee of je in lightroom3 je fotocatalogus uit photoshop elements kan importeren, en of lightroom PSD bestanden aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

v.z.i.w = PSD photoshop native bestand. Dus nee. maar ik ga het nu even voor je uitproberen

edit: nope, mij lukt het niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door Zuurstok op 04-07-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

jammer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Nomad schreef op zondag 04 juli 2010 @ 16:12:

of mis ik iets?

Was best duidelijk aangegeven, maar als je Lightroom 3 koopt kun je gewoon die catalog importeren hoor. Dat de LR3 catalog niet te importeren is door LR2 had je ook kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nou, ik gebruik lightroom 3 beta niet zoveel, zodoende had ik niet mee gekregen dat hij niet meer bruikbaar is. Dat ik er geen foto's meer mee kon bewerken vind ik ook wel logisch, maar dat ik ook geheel daardoor niet meer bij mijn eigen bewerkingen kan (omdat het progje het intern opslaat) vind ik wel storend.

Ik ga de trial proberen en dan exporten wat belangrijk is, hoop dat dat truucje werkt :). Dank je wel daarvoor iig, had ik zelf niet aan gedacht.

edit: gelukt. Ik had 1 bruiloft verwerkt via lightroom 3, taggen-croppen-witbalans e.d., en deze heb ik nu via een xmp export alsnog naar losse files kunnen schrijven die naast de raw's staan, wat ook precies was wat ik wilde.

Dank je wel voor de trial oplossing, die was voor mij afdoende :)

[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 04-07-2010 20:08 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gisteren Lightroom 3 toch maar even geinstalleerd om het te testen, en moet zeggen dat de eerste indrukken wel goed zijn. In eerste instantie kon ik mijn foto catalogus uit photoshop elements gewoon importeren maar dat werkt niet helemaal lekker.

Wel al gemerkt dat de nederlandse menu's/teksten wel heel erg simpel zijn, ik heb geen benul met wat ze nou allemaal bedoelen aangezien ik had verwacht dat het wel engels zou zijn :o Toch maar snel terug omgooien naar het engels als dat nog kan :P

Ook gemerkt dat de workflow iets anders is dan in photoshop elements. Daar was ik gewend dat in de catalog er een soort van versiebeheer bijgehouden werd. Elke foto die je importeert en gaat bewerken wordt in een soort van setje gezet met bijbehorende versies. Daar kon je ook gewoon resizen etc. Toch maar eens de helpfunctie gaan gebruiken. De meest andere zaken die ik altijd deed (kleur aanpassen, belichting) deed ik wel redelijk snel intuitief)

Integratie met flickr lijkt me tof, toch maar eens uitzoeken hoe dat gaat werken :D Ook de mogelijkheid om een website te maken en die bij te houden vind ik wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 20:13

Zoefff

❤ 

marceltuit schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:04:
Wel al gemerkt dat de nederlandse menu's/teksten wel heel erg simpel zijn, ik heb geen benul met wat ze nou allemaal bedoelen aangezien ik had verwacht dat het wel engels zou zijn :o Toch maar snel terug omgooien naar het engels als dat nog kan :P
Dat zou ik zeker doen. Nederlandstalige software is vaak echt tenenkrommend :P
Ook gemerkt dat de workflow iets anders is dan in photoshop elements. Daar was ik gewend dat in de catalog er een soort van versiebeheer bijgehouden werd. Elke foto die je importeert en gaat bewerken wordt in een soort van setje gezet met bijbehorende versies. Daar kon je ook gewoon resizen etc. Toch maar eens de helpfunctie gaan gebruiken. De meest andere zaken die ik altijd deed (kleur aanpassen, belichting) deed ik wel redelijk snel intuitief)
LR houdt ook versies bij, maar doet dit per bewerking die je doet. In de develop module zie je links de historie staan van alle bewerkingen die je op een foto hebt losgelaten. Je kan op die manier altijd terug naar een willekeurige stap in het bewerkingsproces (ook nadat je LR af hebt gesloten en er later weer mee verder gaat).

Daarnaast zijn er ook nog een aantal mogelijkheden om snapshots van die historie te maken, of virtuele kopieën om van een foto meerdere bewerkingen te maken. Maar dat zal de helpfunctie ook wel allemaal uitleggen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

tenenkrommend
Dat was het woord dat ik zocht!

Die historie is idd wel handig als je het ook na afsluiten weer kan gebruiken, dat kan in PE7 niet. Daar moet je echt evt. met lagen gaan werken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26

Deathchant

Don't intend. Do!

ik moet zeggen dat ik best tevreden ben over LR3. De lens correction functionaliteit werkt behoorlijk goed. Het handmatig distortion wegwerken en horizontal en vertical shifting werkt erg goed, zeker wanneer ik in de knoei kom met mijn 10-22. Vaker wil ik geen mensen op de foto bij een mooie noorse staafkerk ofzo, en dan moet ik ervoor gaan staan. Krijg alles netjes erop maar het omhoog-richten van de camera zorgt dat het gebouw wel erop staat, maar scheef loopt. Als je genoeg ruimte aan alle 4 de kanten overlaat, kun je dat zo rechttrekken zonder teveel detail verlies.

Daarnaast is het watermerk-dinges wel verbeterd. Je kunt nu meerdere watermerken maken en editen.

De recoveryslider in het basic-menuutje werkt ook veel beter. Ik gebruikte dit om overbelichte delen (met name overbelichte lucht bij stralend weer) een beetje in te dammen, maar voorheen werd daardoor je hele foto ingedamd waardoor je een onnatuurlijke dofheid in de foto had. Dit is nu niet meer en werkt echt prima.

De noisereduction is ook een stuk verbeterd. Ik vind em wel boven de 40 toch erg heftig. Je foto is wel spikkelvrij, maar je verliest wat detail. De extra detail-slider die erbij zit kan dit een beetje aanscherpen.

Het importen van foto's gaat wat overzichtelijker; niet steeds 3 losse schermpjes achter elkaar, maar gewoonin het hoofdvenster een source en destination en voila.

1 minpuntje: het spots wegclonen/healen gaat een stuk langzamer dan bij LR2.7. Ik merk dat mijn CPU constant op 97% zit dan en het duurt effetjes voordat ie klaar is. Nou heb ik een langzame PC (A8N32SLI+AMD 4800+Toledo+2G hyperx ram), maar toch kon dit wat sneller.

Daarnaast vind ik het verwarrend als je developmentsettings kopieert dat je dan niet meer kunt pasten op alle foto's. Daar is dan nu de synchronize optie voor.

Stel je hebt 40 bewerkingen gedaan (en in je history staan). Hoe kun je dan 1 bewerking weghalen en de rest intact laten? Dus stel ik wil nummer 8 van onder eruit halen, hoe moet dat dan zonder de rest erboven niet kwijt te raken, gaat dat alleen met die snapshots? Niet gewoon simpel op de regel die je wilt verwijderen en dan op del drukken....dat maakte het wat makkelijker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 17-07-2010 15:29 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Deathchant schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 14:49:
Het importen van foto's gaat wat overzichtelijker; niet steeds 3 losse schermpjes achter elkaar, maar gewoonin het hoofdvenster een source en destination en voila.
Ik vind het juist irritant anders geworden. Normaal bekijk ik (met een antieke maar supersnelle ACDSee versie) de JPG of de foto het nabewerken waard is. Dan sleur en pleur ik de bijbehorende RAW op het developscherm. Dan kwam er een klein venstertje, even klikken op OK en dan was hij supersnel in LR2.x. Nu komt er een groot scherm tevoorschijn met previews van alle bestanden in de folder waar die gesleurde RAW vandaan komt. Dan moet ik op importeren klikken en dan pas staat hij in LR3. Veel en veel trager dan het eerst ging. Als oplossing verplaats ik dus eerst maar alle te bewerken RAW's naar een aparte folder en selecteer die dan allemaal en dan pas sleur/pleur. Dan hoef ik maar 1 keer op dat trage importeer scherm te wachten. Het zal wel aan mijn rare werkwijze en oudere PC liggen....

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
ajhaverkamp schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:13:
[...]

Ik vind het juist irritant anders geworden. Normaal bekijk ik (met een antieke maar supersnelle ACDSee versie) de JPG of de foto het nabewerken waard is. Dan sleur en pleur ik de bijbehorende RAW op het developscherm. Dan kwam er een klein venstertje, even klikken op OK en dan was hij supersnel in LR2.x. Nu komt er een groot scherm tevoorschijn met previews van alle bestanden in de folder waar die gesleurde RAW vandaan komt. Dan moet ik op importeren klikken en dan pas staat hij in LR3. Veel en veel trager dan het eerst ging. Als oplossing verplaats ik dus eerst maar alle te bewerken RAW's naar een aparte folder en selecteer die dan allemaal en dan pas sleur/pleur. Dan hoef ik maar 1 keer op dat trage importeer scherm te wachten. Het zal wel aan mijn rare werkwijze en oudere PC liggen....
Als je niet al je foto's in Lightroom wil hebben dan is het inderdaad lastiger geworden. Voor de rest vind ik het handiger en kan ik ook niet zeggen dat hij trager is geworden.
Ik vind LR3 lekker werken, al had ik gister dat de adjustment brush niet werkte. Pas toen ik de preferences-file op mijn hdd had verwijderd werkte hij weer. Kan ik wel weer alle menu's etc. instellen.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.