ik moet zeggen dat ik best tevreden ben over LR3. De lens correction functionaliteit werkt behoorlijk goed. Het handmatig distortion wegwerken en horizontal en vertical shifting werkt erg goed, zeker wanneer ik in de knoei kom met mijn 10-22. Vaker wil ik geen mensen op de foto bij een mooie noorse staafkerk ofzo, en dan moet ik ervoor gaan staan. Krijg alles netjes erop maar het omhoog-richten van de camera zorgt dat het gebouw wel erop staat, maar scheef loopt. Als je genoeg ruimte aan alle 4 de kanten overlaat, kun je dat zo rechttrekken zonder teveel detail verlies.
Daarnaast is het watermerk-dinges wel verbeterd. Je kunt nu meerdere watermerken maken en editen.
De recoveryslider in het basic-menuutje werkt ook veel beter. Ik gebruikte dit om overbelichte delen (met name overbelichte lucht bij stralend weer) een beetje in te dammen, maar voorheen werd daardoor je hele foto ingedamd waardoor je een onnatuurlijke dofheid in de foto had. Dit is nu niet meer en werkt echt prima.
De noisereduction is ook een stuk verbeterd. Ik vind em wel boven de 40 toch erg heftig. Je foto is wel spikkelvrij, maar je verliest wat detail. De extra detail-slider die erbij zit kan dit een beetje aanscherpen.
Het importen van foto's gaat wat overzichtelijker; niet steeds 3 losse schermpjes achter elkaar, maar gewoonin het hoofdvenster een source en destination en voila.
1 minpuntje: het spots wegclonen/healen gaat een stuk langzamer dan bij LR2.7. Ik merk dat mijn CPU constant op 97% zit dan en het duurt effetjes voordat ie klaar is. Nou heb ik een langzame PC (A8N32SLI+AMD 4800+Toledo+2G hyperx ram), maar toch kon dit wat sneller.
Daarnaast vind ik het verwarrend als je developmentsettings kopieert dat je dan niet meer kunt pasten op alle foto's. Daar is dan nu de synchronize optie voor.
Stel je hebt 40 bewerkingen gedaan (en in je history staan). Hoe kun je dan 1 bewerking weghalen en de rest intact laten? Dus stel ik wil nummer 8 van onder eruit halen, hoe moet dat dan zonder de rest erboven niet kwijt te raken, gaat dat alleen met die snapshots? Niet gewoon simpel op de regel die je wilt verwijderen en dan op del drukken....dat maakte het wat makkelijker
[
Voor 3% gewijzigd door
Deathchant op 17-07-2010 15:29
]