Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
nou ja, dan maar de andere goedkope oplossing
Wel jammer want $150 is een zacht prijsje.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als je de foto's van lightroom op een NAS of andere netwerk schijf zet. En vervolgens ook de library daar op zet.
Is het dan mogelijk om vanaf meerdere pc's in het netwerk de lightroom catalogus te benaderen?
Bijv
Batch foto's van dagY worden in geladen in lightroom via PC1. Na een tijdje bewerken etc, tijd om naar bed te gaan. Volgende dag weer verder met bewerken van foto's dagY op PC2
Is dit mogelijk? Of wordt er lokaal op de pc dan nog steeds essentiele info opgeslagen waardoor PC2 de aanpassingen die in lightroom zijn uitgevoerd, op PC1, niet ziet?
Ik wil dus niet tegelijk in de catalogus gaan rommelen vanaf verschillende PC's (dat zal zeker problemen geven) maar op afzonderlijke tijdstippen.
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk
De reden waarom ik dit zeg is dat ik bij een nieuwe installatie van mijn pc de lightroom library gebackupped heb en daarna teruggeplaatst heb. Zolang de locatie en de bestanden ongewijzigd is gebleven kan ik gewoon verder werken met alle settings en aanpassingen op foto's vandien.
Dus probeer het eens uit, en laat het weten
Heb helaas nog geen NAS, maar zal niet lang meer duren. En zal het dan zeker testen. Lijkt me wel belangrijk dat in alle pc's de drive letter van de NAS schrijf (bijv J: of M:) hetzelfde is om de verwijzingen in de library te laten werken.loewie1984 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:51:
Volgens mij moet een gedeelde library prima kunnen mits er niet tegelijkertijd op 2 plaatsen aan gewerkt wordt. Maar ook dat zou je moeten testen.
De reden waarom ik dit zeg is dat ik bij een nieuwe installatie van mijn pc de lightroom library gebackupped heb en daarna teruggeplaatst heb. Zolang de locatie en de bestanden ongewijzigd is gebleven kan ik gewoon verder werken met alle settings en aanpassingen op foto's vandien.
Dus probeer het eens uit, en laat het weten
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk
Om Jeronimo78's vraag nog te bevestigen:
Jazeker, dat is mogelijkIs dit mogelijk?
[ Voor 14% gewijzigd door Nordlys op 14-10-2011 17:08 ]
Als ik Lightroom wat sneller wil maken in de algemene omgang, welke optie zou dan sneller zijn.
OS op een Vertex 2 60gb en daar de catalog en cache gewoon op en foto's op een normale HDD. Of Vertex 2 60gb emt OS en de catalog en cache op een Vertex 1 en foto's op normale HDD ?
Importeren is niet echt hdd-afhankelijk, maar meer CPU-afhankelijk (en geheugen).
Maar het benaderen van een lijst foto's in een catalog/selectie maakt wel veel gebruik van de cache (thumbnails) en profiteert dus van een SSD.
De foto's zelf zou ik op een hdd zetten. Die open je eigenlijk alleen bij het bewerken van een foto en dan is de leessnelheid van een hdd meer dan zat.
Het OS zelf op een SSD maakt de gevoel-snelheid van alles een stuk sneller.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Idd, catalogus en previews op SSD, raws op HDD (en 16 GB ram) doet erg veelloewie1984 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:17:
Ik kan onderstrepen wat hierboven gezegd wordt. Het programma en de catalogus zijn bij mij ook geïnstalleerd op een SSD. De daadwerkelijke foto's staan op een andere schijf. Maar eens er een voorbeeldfoto in de catalogus verschijnt en er foto's geïmporteerd worden merk je echt de toegevoegde waarde van een SSD. Nabewerken is nog nooit zo fijn geweest
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Een SSD heb ik al 2,5 jaar dus daar ben ik al mee bekend
Overigens waarom zou 16GB ram uitmaken? Gisteren zitten kijken en Lr gebruikt maar 1 ~1,5gb ram
Zelfde met de CPU, bv tijdens het bewerken krijgt die niet bijzonder veel load en tijdens het exporteren word de CPU zelfs niet de volle 100% belast (X4 955@3,6ghz)
Dus vandaar mijn zoektocht om te kijken waar de bottleneck dan zit en dan kom ik op de HDD/SSD uit.
edit: zit even te kijken, Catalog en cache op SSD en raws op een raptor
[ Voor 38% gewijzigd door sapphire op 18-10-2011 11:21 ]
Maar misschien importeer je niet in raw???
Het kan ook nog uitmaken of je ze meteen converteert naar DNG bij het importeren.
Als ik me niet vergis staat dat tegenwoordig default aan, terwijl dat met een catalogus die je met oudere versies gemaakt hebt, nog niet default aan staat.
Verder kan de 64-bit versie van LR nog wel wat geheugen gebruiken en hoe meer geheugen, hoe soepeler je kunt schakelen tussen foto's en wat bewerkingen uitvoeren.
Uiteraard is er een bovengrens.
Bij 4 foto's importeren zul je nooit 8 cores aan het werk krijgen en op een gegeven moment zul je gewoon niet meer voordeel hebben van meer geheugen.
Ik heb er 12 GB in zitten en dat werkt prima. Maar aangezien de prijzen van geheugen nu echt idioot laag zijn is er eigenlijk geen reden meer om er geen 16 GB in te gooien.
Laatste export was gisteren een kleine 300 foto's en daarbij sprong de load continue van hot naar her ipv een stabiele 100% load dus daaruit concludeer ik dat het met de belasting meevalt. Ram gebruik kwam niet boven de 2gb uit dus waarom ik dan 16gb zou moeten hebben?
Als je dan kijkt naar de prijzen van geheugen, dan is 16 GB helemaal niet zo'n gekke keus meer.
Het geheugengebruik committed door Lightroom is trouwens niet het enige wat bijdraagt aan de snelheid van LR.
De cache van je systeem werkt ook mee.
Als je dan steeds dingen opnieuw moet inlezen van de schijf (en terugschrijven), komt je processor niet toe aan rekenwerk.
hoeveel geheugen heb je en wat voor Windows versie (32 of 64 bit)?
4GB ram is dus genoeg ALS je niet geregeld "Edit in Photoshop" doet
Ik had vroeger 4GB en maakte regelmatig panorama's via Photoshop. Meer dan 1 of 2 panorama's moest ik niet laten open staan in Photoshop. Dan zat die vaak al te swappen (wat gelukkig ook nog op men SSD gebeurt).
Heb nu 8GB en hoef Photoshop nu niet meer constant te herstarten.
Cache & catalog op dezelfde SSD maakt volgens mij niet uit. Een SSD heeft IO zat en zo groot is een catalog nu eigenlijk ook niet...
Is hier ook zo, cache & catalog samen met OS, swap, preview files & LR zelf, allemaal op 1 SSD. RAWs uiteraard op een gewone hdd.
[ Voor 9% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 28-10-2011 17:11 ]
Ik selecteer de foto's dan in een collectie, voeg de tags rechts toe en sla ze op via het menu metagegevens. Nu heb ik echt soms het idee dat het soms wel werkt en soms niet
Zo doe ik het ookjvdgeest schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:17:
Om keywords aan meerdere foto's toe te voegen, kun je het beste in de Grid view werken (druk op G om hier snel heen te gaan). Wanneer je daar meerdere foto's selecteert, zullen de keywords die je toepast altijd op je selectie worden toegepastDoe dit dus niet via de Filmstrip (onderin beeld).
Inderdaad, was mij ook al eens opgevallen.marceltuit schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 11:00:
Hebben jullie er ook last van dat als je aan meerdere foto's tegelijk de zelfde tags wilt toevoegen, dat het de ene keer wel werkt en de andere keer niet?
Ik selecteer de foto's dan in een collectie, voeg de tags rechts toe en sla ze op via het menu metagegevens. Nu heb ik echt soms het idee dat het soms wel werkt en soms niet
Echt heel irritant, omdat je soms dan net weer even die ene mooie foto mist als je een selectie wilt exporteren op keywords.
Filmstrip gebruik ik niet..., ik gebruik alleen de grid view hiervoorwalletje-w schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:51:
Heeft dat niet te maken met dat er 2 verschillende selecties zijn in de filmstrip?

Zelfs als ik alles selecter met de ons aller bekende CTRL-A loop ik er af en toe tegenaan
[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 31-10-2011 06:58 ]
Anoniem: 322646
je cpu is iig zeker de bottelneck.
dit had ik al met mijn hd4870 en mn maat met zn 4850 dus met een hd5xxx hd6xxxx van deze generatie wordt het aleen maar erger.
ik zou voor de 2600k gaan goepresteerende cpu en verslaat alle i7's van de vorige generatie.
Klopt, bij iedere bewerking in Lightroom heb ik toch een lag van 0,5 tot 2 seconden voordat alles is doorgevoerd.Anoniem: 322646 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 05:25:
The Mole@
je cpu is iig zeker de bottelneck.
dit had ik al met mijn hd4870 en mn maat met zn 4850 dus met een hd5xxx hd6xxxx van deze generatie wordt het aleen maar erger.
ik zou voor de 2600k gaan goepresteerende cpu en verslaat alle i7's van de vorige generatie.
Anoniem: 287184
Mijn folderstructuur is nu als volgt:
Alles wordt geimporteerd op datum en ik laat Lightroom mappen aanmaken.
Dus: Lightroom Import->2011->11->04->alle foto's van die dag.
Ik wil naar een systeem in de trant van: Lightroom import->2011->Hoofdonderwerp->Klant Naam-> alle foto's van die klant.
Mijn vraag: hoe kan ik dit nou makkelijk gaan ordenen? Moet ik eerst alle foto's opnieuw gaan importeren of hoe kan ik het beste alle foto's van die ene klant of onderwerp bij elkaar rapen om in 1 map te proppen?
Dat wat jij zegt kan alleen als je de foto's handmatig in zo'n folderstructuur plaatst en vervolgens ze met Lightroom importeert. Lightroom zal de foto's dan gewoon direct toevoegen aan je Catalogus (wel even dubbel-checken of de mode op Add staat i.p.v. Copy, en of de mappenstructuur niet op YYYY/MM/DD staat maar op originele folder).
Anoniem: 50624
Elke foto die gemaakt is voor een bepaalde opdrachtgever geef je zijn/hun naam mee als keyword en vervolgens maak je een smart collectie aan die alle foto's weergeeft die een bepaald keywoord bevatten. Zo heb je in één container een overzicht van alle foto's gemaakt voor die klant maar hou je ook overzicht op individuele shoots op basis van datum.
Het is inderdaad handiger om het vanuit Lightroom te doen, maar het kan ook zeker vanuit Finder/Verkenner. Lightroom plaatst dan een vraagteken naast de bestanden die het niet kan vinden. Als je daar op klikt selecteer je waar het bestand staat. Alle andere bestanden die Lightroom in die folder kan vinden die in je Catalogus staan, worden dan ook automatisch correct gelinkt.Anoniem: 50624 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 10:12:
Wel één belangrijk iets: Verander altijd de naam van een map vanuit Lr, nooit vanuit Finder/Verkenner want dan kan Lr de mappen niet meer vinden.
Anoniem: 287184
Ben bang dat als ik dit veranderen wil alles opnieuw zou moeten importeren om de huidige bewerkingen te behouden. Als ik nu de gehele catalogus in een nieuwe importeer handhaaft die de oude mappen tijdens het importeren. Schiet ik dus ook niks mee op.
Nou ja, anyways.. bedankt voor het meedenken!
Of gewoon de XMP functie aan zetten, dan kun je hele mappen verplaatsen. Even de XMP laten laden (door map synchronisatie) en je hebt alles ook weer terug.jvdgeest schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:15:
Nee hoor, de bewerkingen blijven in stand. Je kunt de foto's gewoon op een hele andere plek neerzetten en ze in Lightroom opnieuw linken. De bewerkingen staan opgeslagen in je Lightroom catalogus bestand, dus die blijven bestaan.
This footer is intentionally left blank
Anoniem: 319362
Ik ben beginnend amateur-fotograaf en schiet al paar weken enkel in RAW om deze via Lightroom 3 te ontwikkelen.
Gebaseerd op Scott Kelby's 7-point-system ben ik al vrij tevreden van de resultaten die ik hiermee haal.
Zit echter met een aantal kleinigheden waar ik soms over twijfel:
- lenscorrectie, passen jullie dit steeds toe (de profielen van de lenzen die ik heb zitten standaard in LR3) of enkel als het echt teveel opvalt (distortion enzo ...)?
- sharpening, is dit altijd nodig want niettegenstaande in RAW er geen verscherping is gebeurd, zien sommige foto's er toch behoorlijk scherp uit (vooral landschappen)
Alvast dank voor eventuele input
Lensprofielen: Deze zou ik altijd uitvoeren. Het is een kwestie van een knopje indrukken als jouw lens in de database voorkomt, dus waarom niet? Uitzondering wanneer je met een ultra-wideangle schiet en je juist geometrische vervorming wilt hebben.
Uiteindelijk is alles een creatieve keuze, het technische deel van fotografie is niets meer dan de fundering waarmee jij je creatieve keuzes werkelijkheid kunt maken.
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 09-11-2011 11:26 ]
profielen doe ik eigenlijk ook altijd wel, iig voor de lenzen waarvan LR het profiel heeft. Helaas heeft juist de lens met de grootste vervormingen (mijn tamron 11-18) geen profiel
En profielen, ligt er aan of ik het nodig vind. Mijn 17-40 vervormt leuk +vignetting op F/4. Voor binnenshuis foto's gebruik ik vaak wel de lenscorrectie en bij landschap vaak niet merk ik. Dus ook een kwestie van smaak, foto's moeten natuurlijk niet té perfect worden. er is ook zoiets als karakter van een lens
De Jpeg engine in de camera doet standaard ook altijd al een verscherping. Dus bij Jpegs is dat al onder water in de camera gedaan.
Anoniem: 319362
Ik zou als jpg opslaan en de FAQ bewaren. Hoe zien jullie dit?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Na bewerking in Lightroom doe ik een export (meestal naar flickr) als ik wil publiceren. Verder blijf ik er gewoon vanaf, je hebt de raws, en die geven je de meeste vrijheid in de nabewerking.backupdevice schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:49:
Ik heb het advies gekregen om na bewerking in lr de bewerkte foto optie slaan als 16bit tiff. Dit ivm de meeste vrijheid om later nog te bewerken.
Ik zou als jpg opslaan en de FAQ bewaren. Hoe zien jullie dit?
Alles nog eens opslaan als tiff is compleet overbodig en neemt alleen maar overbodige ruimte in beslag. Alleen opslaan als jpg, en de raws weggooien is niet waar Lightroom voor bedoeld is, en is ook zonde van je foto's.
Wat ik wel doe is een JPG maken van een bewerkte raw, en die in de map van Photostation op mijn Synology kopieren, zodat ik op mijn ipad of Galaxy II via de DS photo tool de foto's kan bekijken.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Opnemen in RAW > Importeren in Lr als DNG > Kleine bewerkingen uitvoeren in Lr > Bewerken in Ps (16 bit TIFF, ProPhotoRGB) > Terug naar Lr.
Mocht ik de foto dan gebruiken voor op het web, dan exporteer ik hem vanuit Lr naar JPG in sRGB. 16bit tif is dus vooral bedoeld voor mensen die nog in photoshop werken. Hoewel de laatste tijd het omgekeerde gebeurt (mensen gebruiken steeds meer Lr en steeds minder Ps) gebeurt bij mij juist het omgekeerde...
Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort fotograaf je bent. Ik voel mij meer aangetrokken tot het maken van fine-art dan simpel iets vastleggen.
Gelukkig zit daar nog een waanzinnig groot gebied tussen. Iets echt goed vastleggen is vaak verre van simpel!Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 10:03:
wat voor soort fotograaf je bent. Ik voel mij meer aangetrokken tot het maken van fine-art dan simpel iets vastleggen.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Weet iemand of als je deze uitzet, of flickr dan ook alsnog een verscherping toepast? Het is mij niet helemaal duidelijk of die verscherping die in die plugin zit door Lightroom of door Flickr gedaan wordt...
Dat Flickr sharpening toepast is bekent, maar Marcel's vraag is of dit dubbel wordt toegepast bij het exporteren vanuit Lightroom naar Flickr. Ik denk eerlijk gezegd van niet, maar kan er niet echt iets over vinden op internet.
Nu zou ik eigenlijk m'n lightroom flickr collection met terugwerkende kracht compleet maken. Als ik een foto die al op flickr staat toevoeg aan de collectie voor publicatie in lightroom ziet lightroom dat niet als een bestaande foto en wordt deze foto als "nieuw" gepubliceerd.
De titels zijn wel beide hetzelfde, dus ik ben benieuwd waar de duplicatie check gebeurt.
Heb afgelopen week Lightroom 3 en Photoshop CS5 aangeschaft. Met Photoshop ben ik nog niet begonnen, maar des te meer met Lightroom. Erg mooi programma, maar wat is het ongelofelijk ingewikkeld. Mijn problemen/vragen:
Ik heb mijn foto's nooit geimporteerd. Gebruikte hiervoor wel Photoshop Elements 9, maar had hier soortgelijke problemen mee.
Je kunt feitelijk geen foto's verwijderen of zaken verplaatsen. Het zal waarschijnlijk anders bedoeld zijn, maar waarom is mij een raadsel want dat maakt het dus moeilijker en onoverzichtelijk. Als je een foto verwijdert wordt hij bij de volgende import (van een SD kaart) keurig netjes weer opnieuw gekopieerd. Tenzij je dus heel expliciet op gaat zitten letten wat er nou weer gaat gebeuren en de oude foto's deselecteert. Ieder ander programma probeert foto's maar 1 keer te importeren en 'onthoudt' welke foto's al geimporteerd zijn.
Om dit te omzeilen ga je foto's maar verwijderen in Windows Explorer. Dat gaat al helemaal fout. Lightroom onthoudt dan waar de verwijderde items stonden en plaatst er een vraagteken bij. Vervolgens kan je er niets meer mee. Synchronize folder doet hier niets aan, al weet ik niet wat dit inhoudt. Find missing items werkt ook niet. Lijkt mij een redelijke no brainer. Als je de items gewoon wilt verwijderen uit Lightroom begint hij te piepen dat er foto's in staan dus doe je dat maar niet, want je wil toch je foto's niet zomaar weg gaan gooien.
Een 'move' commando ontbreekt waar dan ook. Waarom is mij een raadsel. Dus maar weer de tutorial in duiken op zoek naar een oplossing. Verplaatsen moet middels drag en drop. Leuk. Vooral gezien het feit dat de map waarnaar ik wil verplaatsen niet zichtbaar is, op geen enkele wijze te tonen lijkt te zijn en er alleen maar orphan items te zien zijn. Je kunt dus alleen zien wat er niet is en niet wat er wel is. Handig.
Ik heb geprobeerd al mijn foto's te importeren, maar dan krijg ik meldingen dat een deel van de foto's al geimporteerd is.
Al met al een geweldig programma, maar wel met een learning curve waar je u tegen zegt.
Lightroom zal nooit 2x dezelfde foto importeren. Tenminste, als de foto al in lightroom staat, en als je dat aangeeft bij het importeren. Echter als je ze uit lightroom gooit, dan weet hij niet dat het dubbele zijn en importeert hij ze weer gewoon. Ik vind het trouwens ook raar dat je de foto's inporteert in lightroom, maar ze ook op de geheugenkaart laat staan. Dat is nogal onlogisch. Verder, als je foto's écht wil verwijderen, dan gooi je ze normaal toch sowieso van je geheugenkaart af?
Als je foto's verwijdert via explorer, en je doet synchronize folders, dan kan je kiezen om de niet beschikbare foto's ook uit je lightroom catalogus te verwijderen. Daar doet Lightroom dus wél wat mee.
En je kan foto's ook gewoon verplaatsen in folders op de schijf als je ze gewoon naar een andere folder in lightroom sleept. En je kan daar ook andere folders aanmaken etc.
Synchonize folders ga ik dan nog maar eens proberen. Ik heb die opties niet gezien, maar goed.
Je zegt dat je foto's wel in Explorer kunt verplaatsen. Hoe dan? Want LR raakt hier volledig van van de kaart. Ik zie alleen nog maar orphan folders. Ook 'search missing folders' werkt dan niet. Hij geeft alleen maar aan dat de foto's al in de catalog staan.
En ik kan dus niet bij mijn foto's. Ik kan niet de mappen selecteren waar mijn foto's in staan. Ik zie alleen maar orphan mappen en files.
Maar een pakket gebruiken zonder er meer van te weten is m.i. onhandig.
LR is een ordeningspakket en bewerkingspakket. Veel mensen hebben amper nog Photoshop nodig als ze het meeste in LR kunnen fixen.
Ik wil eventueel nog wel wat boekentips en tutorials tips geven op verzoek.
succes
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat je niet de essentie van LR gebruiken helemaal door hebt. Dan kan een goed boek (zelsf via de Bieb te leen) helpen. Dat heeft mij in ieder geval meer inzicht gegeven en daarna kon ik het veel beter gebruiken en ook een andere opzet kiezen van ordening en zo. Incl backup strategie en zo.
Succes
Zo bedoel ik dat niet. Ik heb zelf ook zeker een backup, of zelfs meerdere. Maar nooit op mijn geheugenkaart, want die moet zo snel mogelijk weer voor iets anders gebruikt worden. Het is verder ook geen probleem als je de foto's op je geheugenkaart gooit, zolang dat je die foto's maar ook in Lightroom houdt. Dan zal hij aangeven dat deze foto al in de database staat en hem niet nog eens importeert.sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:56:
Bedankt voor je reactie en adviezen. Ik begriijp niet wat er raar is om bestanden op de geheugenkaart te laten staan. Sowieso kan je meerdere computers hebben en een soortement van backup willen bewaren. Wat je zegt komt op mij over als "wat raar dat je een backup houdt"
Ik zeg dat je ze in Lightroom zelf kan verplaatsen, maar dat dit dan wel fysiek op de schijf gebeurd. Oftewel als je ze in Lightroom versleept naar een andere folder in je balk aan de linkerkant, dan zal dat op de harde schijf (in de achtergrond) ook gebeuren. Lightroom geeft dan ook aan dat hij bezig is om de foto(s) te verplaatsen.Je zegt dat je foto's wel in Explorer kunt verplaatsen. Hoe dan? Want LR raakt hier volledig van van de kaart. Ik zie alleen nog maar orphan folders. Ook 'search missing folders' werkt dan niet. Hij geeft alleen maar aan dat de foto's al in de catalog staan.
Als het goed is importeer je de foto's naar een bepaalde locatie op je harde schijf. Lightroom zal dan al die mappen in een structuur aan de linkerkant aanmaken.En ik kan dus niet bij mijn foto's. Ik kan niet de mappen selecteren waar mijn foto's in staan. Ik zie alleen maar orphan mappen en files.
Je kan gewoon foto's verwijderen of verplaatsen. Gewoon naar de juiste mappen slepen, of deleten.sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:28:
Je kunt feitelijk geen foto's verwijderen of zaken verplaatsen. Het zal waarschijnlijk anders bedoeld zijn, maar waarom is mij een raadsel want dat maakt het dus moeilijker en onoverzichtelijk. Als je een foto verwijdert wordt hij bij de volgende import (van een SD kaart) keurig netjes weer opnieuw gekopieerd. Tenzij je dus heel expliciet op gaat zitten letten wat er nou weer gaat gebeuren en de oude foto's deselecteert. Ieder ander programma probeert foto's maar 1 keer te importeren en 'onthoudt' welke foto's al geimporteerd zijn.
Andere pragramma’s kunnen inderdaad oneindig onthouden, maar dit betekend dat ze op den duur ook ontzettend log en traag worden.
Je kan gewoon zelf bij het importeren selecteren welke foto’s je wil, zo goed hoef je niet op te letten. Gewoon de eerste en laatste die je wil hebben aanklikken.
Gewoon geen foto’s verwijderen via explorer.Om dit te omzeilen ga je foto's maar verwijderen in Windows Explorer. Dat gaat al helemaal fout. Lightroom onthoudt dan waar de verwijderde items stonden en plaatst er een vraagteken bij. Vervolgens kan je er niets meer mee. Synchronize folder doet hier niets aan, al weet ik niet wat dit inhoudt. Find missing items werkt ook niet. Lijkt mij een redelijke no brainer. Als je de items gewoon wilt verwijderen uit Lightroom begint hij te piepen dat er foto's in staan dus doe je dat maar niet, want je wil toch je foto's niet zomaar weg gaan gooien.
Je mappen staan gewoon aan de rechter kant, daar kan je gewoon slepen.Een 'move' commando ontbreekt waar dan ook. Waarom is mij een raadsel. Dus maar weer de tutorial in duiken op zoek naar een oplossing. Verplaatsen moet middels drag en drop. Leuk. Vooral gezien het feit dat de map waarnaar ik wil verplaatsen niet zichtbaar is, op geen enkele wijze te tonen lijkt te zijn en er alleen maar orphan items te zien zijn. Je kunt dus alleen zien wat er niet is en niet wat er wel is. Handig.
De mappen aan de linker kant zijn van je catalogus, daar kan je alleen slepen binnen je catalogus.
Dat valt heel hard mee, je het heeft een hele simpele basis structuur, die je even door moet hebben.Al met al een geweldig programma, maar wel met een learning curve waar je u tegen zegt.
Als je hem door hebt, werkt het heel snel en efficient.
Belangrijkste dat je moet leren is dat je in een catalogus werkt, en niet in een schijf of folder.
Een geheugen kaart is geen backup, dus dat is inderdaad raar.sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:56:
Bedankt voor je reactie en adviezen. Ik begriijp niet wat er raar is om bestanden op de geheugenkaart te laten staan. Sowieso kan je meerdere computers hebben en een soortement van backup willen bewaren. Wat je zegt komt op mij over als "wat raar dat je een backup houdt"
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ik neem aan dat je de rechter kant bedoeld.TranceSetter schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:22:
Ik zeg dat je ze in Lightroom zelf kan verplaatsen, maar dat dit dan wel fysiek op de schijf gebeurd. Oftewel als je ze in Lightroom versleept naar een andere folder in je balk aan de linkerkant, dan zal dat op de harde schijf (in de achtergrond) ook gebeuren. Lightroom geeft dan ook aan dat hij bezig is om de foto(s) te verplaatsen.
Links zijn de mappen in je catalogus, daar kan je wel foto's verplaatsen, maar ze blijven dan wel in de zelfde windows directory staan.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Een backup is iets dat je aan kant zet zodat je er niet per ongeluk kan gaan in deleten of zo.sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:56:
Je foto's op je kaartje laten staan, kan je dus geen backup noemen
Foto's verplaatsen doe je best in LR zelf om te voorkomen dat LR niet meer weet waar je foto's naartoe zijn verdwenen.[...]
Je zegt dat je foto's wel in Explorer kunt verplaatsen. Hoe dan? Want LR raakt hier volledig van van de kaart. Ik zie alleen nog maar orphan folders. Ook 'search missing folders' werkt dan niet. Hij geeft alleen maar aan dat de foto's al in de catalog staan.
En ik kan dus niet bij mijn foto's. Ik kan niet de mappen selecteren waar mijn foto's in staan. Ik zie alleen maar orphan mappen en files.
Dat doe je dus inderdaad door drag&drop. Natuurlijk moet je folder waar je naartoe wilt verhuizen, deel zijn van je catalog.
Als je een catalog hebt met daarin een folder c:\fotos, maar jij wilt foto's gaan verplaatsen naar c:\bewerktefotos, dan kan dat dus niet zomaar.
Dan zal je die folder moeten toevoegen in LR, voordat je kan drag&drop doen...
Dat is niet helemaal waar. Lightroom ondersteund het prima als jij de foto's via Verkenner of Finder (of een andere file browser) verplaatst. Je krijgt dan een vraagteken bij de foto's die opnieuw gelinkt moeten worden. Als je dit doet, kun je ook automatisch de foto's in dezelfde folder fixen waarvoor de link ook niet meer klopt.KRG schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:20:
LR werkt alleen goed als je de foto's verplaatst via LR zelf. Anders raakt hij de weg kwijt. Immers hij slaat alleen de bewerkingen en handelingen op en niet het origineel. Daarom gaat LR er van uit dat je de plaats niet buiten LR om wijzigt.
Nee hoor. Bij mij heb ik links "folders" staan en ook "collections". Zodra je ze in je "folders" verplaatst, dan worden ze wel degelijk ook op de hdd verplaatst.yzf1kr schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:32:
[...]
Ik neem aan dat je de rechter kant bedoeld.
Links zijn de mappen in je catalogus, daar kan je wel foto's verplaatsen, maar ze blijven dan wel in de zelfde windows directory staan.
Photoshop Lightroom uitgelicht: idem ISBN 978 90 5940 400 7
Web tips en andere boeken volgen nog als ik weer op mijn eigen Pc werk.
Gaat ook in op de workflow en is niet duur.
Bij Amazon kun je (vanaf 25pond meen ik) gratis verzending krijgen, maar dan moet je de standaard verzending selecteren. Levertijd is dan zo'n 3 werkdagen.
Misschien weet je het al lang en is bovenstaande een bewuste keuze (ik werk zelf ook bewust in het Engels), maar er is geen specifieke taalversie van LR: je kunt de gebruikte taal aanpassen onder Settings/Instellingen.sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 21:32:
Ik wil juist Engelse boeken en heb ook de Engelse LR.
Iemand hier die toevallig weet of dit ook in de Bibliotheek kan, en zo ja hoe?
Zoals een lege bankrekening ^^marceltuit schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:32:
Nee, maar dan krijg ik tientallen andere problemeen terug
Vreemd, dat had ik niet (nog nooit gehad trouwens).marceltuit schreef op woensdag 14 december 2011 @ 07:07:
ja dat heb ik gemerkt. Tijdens de installatie moest perse mijn pc opnieuw opgestart worden, maar dat gebeurde zonder waarschuwing
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Sinds ik lightroom 3 (maar ook een nieuwe PC) heb en ik steek mijn CF-kaartje via een USB reader in de pc om foto's te importeren duurt het vaak onmogelijk lang voordat ik in Lightroom de juiste foto's kan selecteren om te importeren.
Ik heb zelf het idee dat het vooral komt doordat lightroom leuk thumbnails gaat maken van alle foto's op het kaartje als ik op 'Import' druk. Echter hangt het programma daarbij ook meerdere malen, op het niveau dat Windows zegt dat het is vastgelopen. Even wachten doet dan wonderen, maar toch...
Is er geen mogelijkheid om het laten zien van thumbnails uit te zetten bij het importeren? Ik wil die functie eigenlijk helemaal niet, hij maakt de hele handeling traag en ik weet prima welke foto's ik wel of niet wil.
Het kaartje wat ik gebruik is een Sandisk extreme II 8GB. Cardreader is van Canon zelf (zo'n multi ding). Het kabeltje heb ik al omgewisseld.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
EDIT: @UC: thanks
Ik wil wel dat hij alles op medium of high rendert. Ik heb een probleem met de volgorde waarin dat gebeurt. Ik zie daar alleen maar nadelen in.Royz schreef op woensdag 14 december 2011 @ 13:13:
Je kan toch zelf bepalen hoe er gerenderd wordt? Die van mij staat op minimal. Daarnaast heb ik hem op "New" staan, dus hij import dan alle nieuwe foto's sinds de laatste keer.
Zoals ik het nu begrijp maakt lightroom eerst thumbnails aan voor de catalogus a.d.h.v. de foto's op het kaartje. Daarna kopieert hij de raws naar de gewenste locatie. Dan zijn er twee mogelijkheden:
1: de raws worden ook gelijk mee gekopieerd naar een temp locatie bij het maken van thumbnails. Als je daarna een selectie importeert worden de foto's die niet in de selectie zitten maar wel gekopieerd zijn weggegooid, de rest verplaatst. In het geval dat je maar 50% van je nieuwe foto's wilt importeren heb je een hoop tijd weggegooid met thumbnails en kopieën maken voor de rest
2: de raws worden niet gelijk mee gekopieerd. Als je deze daarna wilt kopieren heb je in feite redelijk wat I/O dubbel zitten doen, en zo'n kaartje is een pak langzamer dan mijn HDD. Daar komt nog bij dat je dan ook met het geval zit waarin je maar een gedeelte van je nieuwe foto's wilt importeren, en lightroom heeft voor allemaal vrolijk thumbnails lopen maken
Mis ik hier iets?
heb er zelf overigens geen last van...
Dat doet je camera ook niet als je door de files heen bladert.
Er zit een thumbnail in de header van de files en nog meer informatie om te bepalen of je een bepaalde foto al in de collectie hebt zitten. (mogelijk serienummer, maar in elk geval exif-metadata)
Dit topic is gesloten.