sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 11:28:
Je kunt feitelijk geen foto's verwijderen of zaken verplaatsen. Het zal waarschijnlijk anders bedoeld zijn, maar waarom is mij een raadsel want dat maakt het dus moeilijker en onoverzichtelijk. Als je een foto verwijdert wordt hij bij de volgende import (van een SD kaart) keurig netjes weer opnieuw gekopieerd. Tenzij je dus heel expliciet op gaat zitten letten wat er nou weer gaat gebeuren en de oude foto's deselecteert. Ieder ander programma probeert foto's maar 1 keer te importeren en 'onthoudt' welke foto's al geimporteerd zijn.
Je kan gewoon foto's verwijderen of verplaatsen. Gewoon naar de juiste mappen slepen, of deleten.
Andere pragramma’s kunnen inderdaad oneindig onthouden, maar dit betekend dat ze op den duur ook ontzettend log en traag worden.
Je kan gewoon zelf bij het importeren selecteren welke foto’s je wil, zo goed hoef je niet op te letten. Gewoon de eerste en laatste die je wil hebben aanklikken.
Om dit te omzeilen ga je foto's maar verwijderen in Windows Explorer. Dat gaat al helemaal fout. Lightroom onthoudt dan waar de verwijderde items stonden en plaatst er een vraagteken bij. Vervolgens kan je er niets meer mee. Synchronize folder doet hier niets aan, al weet ik niet wat dit inhoudt. Find missing items werkt ook niet. Lijkt mij een redelijke no brainer. Als je de items gewoon wilt verwijderen uit Lightroom begint hij te piepen dat er foto's in staan dus doe je dat maar niet, want je wil toch je foto's niet zomaar weg gaan gooien.
Gewoon geen foto’s verwijderen via explorer.
Een 'move' commando ontbreekt waar dan ook. Waarom is mij een raadsel. Dus maar weer de tutorial in duiken op zoek naar een oplossing. Verplaatsen moet middels drag en drop. Leuk. Vooral gezien het feit dat de map waarnaar ik wil verplaatsen niet zichtbaar is, op geen enkele wijze te tonen lijkt te zijn en er alleen maar orphan items te zien zijn. Je kunt dus alleen zien wat er niet is en niet wat er wel is. Handig.
Je mappen staan gewoon aan de rechter kant, daar kan je gewoon slepen.
De mappen aan de linker kant zijn van je catalogus, daar kan je alleen slepen binnen je catalogus.
Al met al een geweldig programma, maar wel met een learning curve waar je u tegen zegt.
Dat valt heel hard mee, je het heeft een hele simpele basis structuur, die je even door moet hebben.
Als je hem door hebt, werkt het heel snel en efficient.
Belangrijkste dat je moet leren is dat je in een catalogus werkt, en niet in een schijf of folder.
sobje schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 14:56:
Bedankt voor je reactie en adviezen. Ik begriijp niet wat er raar is om bestanden op de geheugenkaart te laten staan. Sowieso kan je meerdere computers hebben en een soortement van backup willen bewaren. Wat je zegt komt op mij over als "wat raar dat je een backup houdt"
Een geheugen kaart is geen backup, dus dat is inderdaad raar.