Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:31
Ik vraag mij af wat voor een presets Lightroom standaard aanpast bij het importeren van RAW bestanden.
Dit is wat ik zie bij importeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_OHm9jRRPsao0G1i-dEYeGd7cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IGQkb2Iqpl4AyknFPCRw5PRg.png?f=user_large

Dit is namelijk wat ik zie op mijn Mac in Preview van desbetreffende DNG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6A6YpVfy5fnuSvFfGisMwvJChI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmo28DSSwIPWacj48Md6ZMEh.jpg?f=fotoalbum_large

Zo komt die er in Lightroom 6.14 uit te zien als DNG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXnEhH25-HWwJjpOaJiLCBvqDEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQQPDgPZ0TmvGk7lfn5GWzxc.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is wat ik zie in Luminar 4 als DNG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqxDsFxd8kXKZuH9KHNm1oo5cW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH7x20lU13jmxS2wAWAHfOHB.jpg?f=fotoalbum_large

De foto is geschoten met een Leica Q2 met 28mm lens waar ik in preview mode die vignetting ook niet zie. Wat doet Lightroom hier precies want ik zie een kleuraanpassing en ergens blijkt zowel mijn Mac als Lightroom de foto recht te trekken zonder dat ik daar om gevraagd heb. Of ligt de schuld bij Luminar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klik de foto aan in lightroom, ga naar develop en voila daar staat alles wat toegepast is. Kan goed zijn dat Lightroom automatisch profielcorrectie toepast op die camera/lens combinatie.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Weet voor 6.14 even niet wat er al default is, maar bij LRC is er tegenwoordig een compleet RAW standaarden menu in de Voorkeuren.
https://helpx.adobe.com/n...ic/help/raw-defaults.html

Van wat ik me van de ouderde versies kan herinneren, pakt hij default de camera-settings, ipv de adobe settings.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 28-09-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zelf ook een vraag:

Ik download mijn Iphone foto's via icloud.com in een .zip. Deze pak ik uit op mijn schijf en importeer ik vervolgens in LRC. Hierbij verplaatst LR de foto's naar de geordende mappen per datum.

Nu het volgende: Ik schiet op mijn iphone in de stand met live foto's. Dat betekent, dat het resultaat een .mov + een .jpeg is. Lightroom gaat bij importeren beide bestanden verplaatsen naar de doelmap. In de Library module in LRC zie ik echter alleen de .MOV staan. Deze kan ik vervolgens in Develop niet openen, want movie. Hoe kan ik de .jpeg toch zichtbaar maken? De functie toon JPEG naast RAW helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 10-09 11:31
Ik zie dat de DNG zijn eigen lensprofiel opslaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFQyu6IPJHGmbj3-rGflS92oKMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVNimgzrZyk2aqwJXhP0eRgy.png?f=user_large
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de Preview.app op mijn Mac de foto ook 'recht' toont.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHIzelx8Ft4ylpq7b9f3rI0dTu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YgFQS2uh7F76qDI1fN3uH6hr.png?f=user_large
Er is geen mogelijkheid om de foto in zijn volle raw glorie te bekijken blijkt, ik kan het lensprofiel niet uit zetten zo te zien.
Goed, ik weet nu waar het vandaan komt, nu kijken of Luminar het ingebakken lensprofiel ook nog wil gaan gebruiken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:18

KL643

beeldaandemuur

KL643 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:01:
Vraagje: Wanneer ik foto's samenvoeg in Lightroom (b.v HDR of Panorama) dan wordt de samengevoegde foto meestal gelijk na de serie geplaatst onder in de filmstrip maar soms ook helemaal aan het einde van alle foto's (wat heel irritant is). Nu heb ik geen idee waarom dit gebeurd en hoe dit in te stellen dat het altijd direct na de gestapelde foto's verschijnt. Hoop dat ik duidelijk ben en dat iemand mij het licht kan laten zien :)
Inmiddels kan ik die optie niet meer vinden...ligt dat aan mij?

[ Voor 47% gewijzigd door KL643 op 02-12-2020 12:28 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KL643 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:27:
[...]

[...]

Inmiddels kan ik die optie niet meer vinden...ligt dat aan mij?
Als die balk mist, even op T drukken :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ventieldopje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:43:
[...]

Held _/-\o_

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ventieldopje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:43:
[...]

En dan nu door voor de koelkast :+

Wanneer ik mijn foto bewerk op mijn desktop in PS (vanuit Lightroom) en op wil slaan dan staat standaard de image compression op None bij TIFF Options wat ook mijn voorkeur heeft. Op mijn laptop staat die standaard op zip (kost meer tijd). Nu heb ik geen idee hoe dit standaard op None te krijgen.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KL643 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:16:
[...]

En dan nu door voor de koelkast :+

Wanneer ik mijn foto bewerk op mijn desktop in PS (vanuit Lightroom) en op wil slaan dan staat standaard de image compression op None bij TIFF Options wat ook mijn voorkeur heeft. Op mijn laptop staat die standaard op zip (kost meer tijd). Nu heb ik geen idee hoe dit standaard op None te krijgen.
Dit kun je doen in de instellingen van Lightroom, daar kun je ook voor PSD kiezen maar ook dus voor TIFF en de compressie.

Ik meen dat die instelling stuk was maar misschien hebben ze dat gefixt. Ik gebruik altijd ZIP compressie omdat het te veel scheelt qua opslag voor mij. Helaas kreeg ik hem dus nooit op ZIP standaard, ongeacht de instelling.

Nu gebruik ik Capture One dus geen last meer van :+ Maar daar moet je het zoeken dus.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Ventieldopje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:30:
[...]

Dit kun je doen in de instellingen van Lightroom, daar kun je ook voor PSD kiezen maar ook dus voor TIFF en de compressie.

Ik meen dat die instelling stuk was maar misschien hebben ze dat gefixt. Ik gebruik altijd ZIP compressie omdat het te veel scheelt qua opslag voor mij. Helaas kreeg ik hem dus nooit op ZIP standaard, ongeacht de instelling.

Nu gebruik ik Capture One dus geen last meer van :+ Maar daar moet je het zoeken dus.
Koelkast is ook binnen ;) Gevonden! Zat mij suf te zoeken in PS 8)7

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 20:44
Onlangs weer begonnen met fotograferen en nu ook voor het eerst met Lightroom aan de slag gegaan. Vind het leuk om met die presets te spelen en dat smaakt wel naar meer. Echter, als je op zoek gaat naar (gratis) presets dan wordt je bedolven onder adds, subscriptions, nog meer reclame etc. etc. (zwaar vermoeiend 8)7 ).

Kan iemand een goede site / bron aanraden of is het door alle reclames heen worstelen eigenlijk altijd standaard?

Uiteraard zie je b.v. van Northborders of Pierre T. Lambert wel aardige preset collecties voorbij komen maar daar hangt nogal een prijskaartje aan (en vraag me af of dat wel de moeite waard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00

Lamanl

So little done, so much to do

* Lightroom *

Mijn ssd in mijn laptop begind vol te raken met fotos.

Nu staat alles netjes in Lightroom in mijn catalog geordend per week.
En heb alle kale fotos in de cloud en op externe hdd thuis(ben op vakantie).

Maar nu hoe maak ik een backup van de catalog en fotos, en verwijder ik een aantal weken aan fotos van mijn ssd zonder dat de catalog overhoop gaat en wanneer de fotos weer nodig zijn ik ze weer terug kan zetten?

Thanks

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/85k7Ytt/210129-IMG-7651-Export.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:38

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Lamanl schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:00:
* Lightroom *

Mijn ssd in mijn laptop begind vol te raken met fotos.

Nu staat alles netjes in Lightroom in mijn catalog geordend per week.
En heb alle kale fotos in de cloud en op externe hdd thuis(ben op vakantie).

Maar nu hoe maak ik een backup van de catalog en fotos, en verwijder ik een aantal weken aan fotos van mijn ssd zonder dat de catalog overhoop gaat en wanneer de fotos weer nodig zijn ik ze weer terug kan zetten?

Thanks

[Afbeelding]
Zorg dat de map structuur van je foto’s in tact blijft, dan kan je de catalog openen en vraagt Lightroom als ik het me goed herinner dat de foto’s niet meer op de originele plek staan en of je andere map wilt kiezen. Een andere manier is de rechter muisknop op het mapje in Lightroom en klik op find folder.

Zelf heb ik een losse externe SSD van 512GB gekocht, een 4TB Externe HDD. Op de SSD staat de catalog en op de HDD de foto’s.

2 voordelen op deze manier.
Ik kan mijn catalog makkelijk op iedere PC met Lightroom openen.
Mijn laptop SDD loopt niet zo snel vol.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@Lamanl @Mr Pingu: Er was al even niet in gepost, maar we hebben een algemeen Lightroom-topic. Ik heb de vraag en het antwoord daar even naartoe verplaatst :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb sinds kort de nieuwe LR en PS aangeschaft. Ik doe vaak basic editing in LR en dan de laatste dingen in Photoshop. Ik deed dan eerst altijd Edit In -> Photoshop en dan kreeg ik een dialoogvenster die dit zei:
Afbeeldingslocatie: https://helpx.adobe.com/content/dam/help/en/lightroom/help/editing-photoshop-or-photoshop-elements/jcr%3Acontent/main-pars/image_1/edit-in-options.png.img.png
en dan selecteerde ik de bovenste en dan werd er dus in Photoshop een PSD of TIFF geopend mét LR-edits.

Nu krijg ik dat dialoogvenster niet meer (net zoals hier) en opent ie de originele RAW in Photoshop ZONDER de lightroom edits. Ik heb dus helemaal niets in de Edit->Preferences->External Editing tabblad veranderd in Lightroom.
Op het adobe forum zijn er meer mensen die daarover klagen en wat ik daar kon vinden is dat de nieuwe photoshop gewoon de RAW's kan lezen en als de Camera Raw versie identiek is tussen LR en PS, dan krijg je dat dialoogvenster niet meer en dan opent PS gewoon de RAW.

Aangezien de meeste mensen deze workflow werkend hebben (had ik dus ook voordat ik de nieuwe versies kocht) kan ik me niet voorstellen dat dit een nog niet opgeloste bug is.

Ik heb dit en https://helpx.adobe.com/l...-editing-preferences.html allemaal al doorgelopen. Ook het resetten van alle preferences in Lightroom loste het niet op.

Heeft iemand de oplossing? Dit is het exacte issue:
https://feedback-readonly.../602672effd06b771a28aa907

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 18-10-2021 23:46 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Was me nog niet opgevallen maar dat zou wel heel irritant zijn.

Een work around kan natuurlijk zijn dat je eerst je PS werk doet maar das lang niet altijd haalbaar en eigenlijk zou het niet nodig moeten mogen zijn.

Heb sowieso wel wat Photoshop issues hoor. Open-as-layers werkt soms ook voor geen meter. Blijft ie bij 3 van de 4 foto's hangen of zo. En reset van de settings in PS lost het dan weer op voor een tijdje.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, het werkt. Geen idee wat ik fout deed.
Wat wel vreemd is: wanneer ik de Color Fidelity profielen gebruik in Lightroom en ik doe dan Edit In -> Photoshop, dan neemt ie alle LR-edits gewoon mee, maar de effecten van het CF-profile neemt ie niet mee.

Ik kan ook op een *.PSD file (die ik dan terug geimporteerd heb in LR) ook geen CF-profile kiezen (het lijkt net alsof de profielen niet eens bestaan, maar bij een CR3 file kan ik ze wél gewoon kiezen).

EDIT: zoals ook hier te lezen is het een common issue:
https://feedback-readonly.../5f9043b035f40c2520b9e964

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 25-10-2021 22:40 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickV
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 11:03
de CF profielen zijn alleen beschikbaar voor RAW files voor zover ik weet.

Ik heb zelf het probleem niet gezien, maar ik exporteer de file eerst naar een PSD die ik daarna open in photoshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

PatrickV schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:27:
de CF profielen zijn alleen beschikbaar voor RAW files voor zover ik weet.

Ik heb zelf het probleem niet gezien, maar ik exporteer de file eerst naar een PSD die ik daarna open in photoshop
Ik doe nu vanuit lightroom de boel als smart object openen in Photoshop (als PSD), en dan in de cameraraw aldaar gewoon die CF-profielen selecteren, dan zit ie er wél in. Weirde zooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 07:55

JME

zeg maar Jamie

Iemand al ervaring met LR 6.14 op Windows 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Ik kan het niet vinden, maar misschien weet iemand het hier; ik wil Lightroom graag gebruiken op twee verschillende machines en dat zal eigenlijk nooit tegelijkertijd zijn. Ik werk altijd of op de ene machine, of op de andere machine.

Is het mogelijk en toegestaan om met 1 licentie twee actieve installaties te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat voor licentie heb je? Nog een oude standalone licentie, het adobe photography abo, het volledige CS abo,...?

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe laptop gekocht en liep in elk geval niet tegen problemen aan toen ik op de nieuwe laptop LR Classic installeerde (via mijn adobe photography abo) terwijl die ook nog geïnstalleerd stond op mijn oude laptop.

[ Voor 53% gewijzigd door Orion84 op 24-05-2022 10:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
ik heb nog niets, ik wil eigenlijk de juiste kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zie in mijn adobe account (Photography plan) dit staan:
Activated devices

You can install Adobe applications on more than one computer, activate them (sign in) on two, but use them on only one computer at a time. To activate apps on a third machine, you’ll need to deactivate (sign out) on one of the two current computers first.
Wat jij wil zou dus prima moeten werken :)

[ Voor 68% gewijzigd door Orion84 op 24-05-2022 10:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
https://helpx.adobe.com/n...-number-of-computers.html
Op hoeveel computers mag ik mijn Adobe-app installeren?
- Je kunt je app(s) installeren op twee of meer computers.
- Je kunt de app(s) installeren en erbij aangemeld blijven op maximaal twee computers.
- Je kunt de app gebruiken op slechts één computer tegelijk.
Een "Creative Cloud-fotografielidmaatschap" (leuk, Nederlandse vertalingen. Creative Cloud Photography plan dus) kun je dus gebruiken op de manier die je noemt.

Het lijkt erop dat de standalone versie niet meer verkocht wordt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Ah, super! Vreemd dat ik die pagina's niet heb gevonden maar dit is erg prettig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Je moet bij LR wel even iets verzinnen hoe je vanaf twee machines in dezelfde database gaat werken. Ik geloof dat LR het niet toestaat dat de database op een netwerkshare staat. Maar hem via onedrive/dropbox/etc. syncen met een andere machine kan natuurlijk wel. Blijft een beetje tricky, maar als je oplet dat de boel gesynct is voor je met de andere machine aan de slag gaat zou dat moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
Ik had iets met onedrive bedacht inderdaad, maar zelfs wanneer dat niet (gemakkelijk) mogelijk is dan vind ik dat eigenlijk geen probleem. Dat los ik dan later wel weer op, een van de twee installaties zal waarschijnlijk vaker gebruikt gaan worden dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

OneDrive is niet echt handig. Zeker omdat je niet alleen je catalog maar ook je foto's wilt syncen. Meer weer niet je previews en cache zut.

Ik heb tijdje zelfde setup gehad en gebruikte SyncBack. Werkt hier perfect voor maar dus inderdaad wel even je previews en cache niet mee-syncen (zonde van je tijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

The Legend

*Plop*

Een licentievraag: ik heb een Lightroom-lidmaatschap met 1 TB opslagruimte voor 12,09 euro per maand. Dat is een jaarabonnement dat nu bijna afloopt. Ik gebruik met name de IOS app. Nu zie ik ook ook aanbiedingen voor 105 euro voor een jaar waarvan ik me ten eerste afvraag of dat dan hetzelfde abo is als ik nu heb, en ten tweede of ik zo’n licentie ook kan kopen als bestaande gebruiker. Het scheelt natuurlijk aanzienlijk ten opzichte van de maandprijs van dik 12 euro. Iemand een idee? In dit topic nog niet eerder langsgekomen als ik zoek.

[ Voor 29% gewijzigd door The Legend op 03-09-2022 18:42 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:03
@The Legend de gelinkte aanbieding is (inderdaad) abo voor lightroom CC met 1TB cloud opslag.

Je kan de code die je krijgt gewoon in je account inwisselen / toevoegen. Zie https://helpx.adobe.com/n...redemption-code-help.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht nog een tip, indien van toepassing uiteraard.

Heb je geen mogelijkheid om via slim en/of surfspot een licentie aan te schaffen?
Kinderen in het onderwijs wellicht?

Zo heb ik tijdens de jaren dat onze dochter het MBO/HBO deed voor slechts 125 euro per jaar de volledige Adobe suite kunnen gebruiken. En nu ik zelf werkzaam ben bij het VO, kost het me nog maar 25 euro/jaar. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:07
Op de pagina van Kamera Express staat ook een aanbieding van het photography plan (Photoshop, Lightroom CC, classic en mobile) met 20GB opslag voor 109 euro/jaar. Dat scheelt toch weer 36 euro tov de maandelijkse prijs van 12,09 euro. Ik wist niet dat dat kon, dus bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
grun93 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:12:
Op de pagina van Kamera Express staat ook een aanbieding van het photography plan (Photoshop, Lightroom CC, classic en mobile) met 20GB opslag voor 109 euro/jaar. Dat scheelt toch weer 36 euro tov de maandelijkse prijs van 12,09 euro. Ik wist niet dat dat kon, dus bedankt voor de tips.
Werkt dat ook als je al een abbo hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:07
Hulliee schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:23:
Werkt dat ook als je al een abbo hebt?
Kennelijk wel, kijk even een paar berichtjes terug [Pepper92]. Zelf heb ik (nog) geen ervaring hiermee.

[aanvulling]: ik had altijd zo'n cc abo voor 12,09. Maar het kon eigenlijk net wel/niet uit, daarvoor maak ik te weinig foto's, en heb het abo onlangs opgezegd vanwege de stijgende inflatie, hogere brandstof- en energieprijzen en duurdere boodschappen. Maar door dit soort aanbiedingen wordt het toch weer interessant.

[ Voor 38% gewijzigd door grun93 op 04-09-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:03
Hallo,

Ik heb weer eens mijn foto hobby opgepakt. Maar ben een paar jaar geleden gestopt met Windows en vervangen door Ubuntu. Dus kan ik Lightroom daar niet meer op gebruiken. Ik heb altijd wel braaf voor de cloud betaald, en dat bevalt ook prima. En gebruik de mobile app nog geregeld op iPhone.

Maar voor de foto van Canon 7D werkt gewoon niet lekker: kleine scherm en geen makkelijk manier op het te uploaden. Dus ben ik opzoek gegaan naar alternatieve.
Heb darktable/RawTherapee geprobeerd, het werkt maar het is net niet. En mis ook de cloud.
Daarom ben ik ga zoeken in Apple hoek: mac book (air) vind ik gewoon veel te duur. Maar gezien dat app prima werkt ben ik uitgekomen bij Ipad Air 2022 64 GB.

Ik heb nog wel een paar vragen:
Ik doen voornamelijk onderwater fotografie. Wat betekend dat ik dus soms gewoon een week zonder goed internet zit voor cloud backup. Wat mij niet duidelijk is om je via CF reader, direct kan backuppen naar apart harddisk. Of moeten de foto's eerst naar intern iPad opslag gekopieerd worden?

Is er mogelijkheid om vanuit de app een volledige backup te maken van libary naar external harddisk? Op iOS kan ik niet vinden.

De 256 GB versie is gewoon te duur, wat is jullie ervaring met opslag van 64 GB? Is dat genoeg?

Ik maar alleen gebruik van Lightroom dus geen Photoshop.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Vraagje :

Ik heb Icedrive gemount op mijn laptop. nu wil ik dat LR de bestanden opslaat op die locatie maar als ik export to / specific folder en dan mijn Icedrive locatie kies, dan krijg ik "the specified folder is not writable"
Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Weet iemand of de On1 Effects 2023 Plugin ook werkt in Lightroom 6? (ja ik zoek nog steeds die nieuwe/vergelijkbare tools met CC die ook lifetime/standalone te koop zijn :) ).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hebben jullie ook met de laatste LR update dat ie echt ontzettend traag geworden is wanneer je met masking aan de slag gaat?
Aan de hardware zal het niet liggen: mijn catalogs en mijn RAW foto's staan op een NVME 1TB en 2TB drive, en mijn i7 9700K zal vast en zeker nog niet oud genoeg zijn om ineens uit het niks zo'n vertraging te veroorzaken. Ik heb een volgens mij groot genoege buffer (50GB op een SATA SSD).
Het is nu met masking even traag als dat het op een traditionele HDD was als je ging ging clonestampen/healen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 21:53
Ik werk sinds vijf jaar met een 2017 iMac i5 met 24GB RAM. Voor alles wat ik doe werkt dit meer dan prima, maar voor Lightroom is het eigenlijk altijd te traag geweest. Ik heb geen gigantische catalogus (10k foto's) en doe geen ingewikkelde dingen als foto's mergen, HDR, etc. Als ik de spot removal tool gebruik op 1 losse foto, wordt het systeem al zo traag als dikke stront door een trechter. Dan klik ik 20 spots weg en moet ik een halve minuut wachten tot 'ie klaar is..

Omdat ik op jaarbasis toch wel een hoop tijd besteed in Lightroom, wordt het tijd om te upgraden. Deze upgrade mag wat kosten zolang ik maar wat jaren vooruit kan in Lightroom, maar tegelijkertijd wil ik ook niet zinloos veel te veel geld uitgeven. Helaas bouwt Apple geen 27" iMacs meer en ik denk dat een 24" iMac me gaat tegenvallen, dus ik moet op zoek naar een ander systeem. Ik neig nu richting de Mac Mini M2 Pro, maar vind het erg lastig te bepalen hoeveel ik nodig heb..

Zijn er hier mensen die de Mac Mini M2 of M2 Pro al gebruiken en hoe bevalt dat in Lightroom? Welke specs raden jullie aan, gaat het vooral om CPU, GPU, RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
El Caballero schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:51:
Ik werk sinds vijf jaar met een 2017 iMac i5 met 24GB RAM. Voor alles wat ik doe werkt dit meer dan prima, maar voor Lightroom is het eigenlijk altijd te traag geweest. Ik heb geen gigantische catalogus (10k foto's) en doe geen ingewikkelde dingen als foto's mergen, HDR, etc. Als ik de spot removal tool gebruik op 1 losse foto, wordt het systeem al zo traag als dikke stront door een trechter. Dan klik ik 20 spots weg en moet ik een halve minuut wachten tot 'ie klaar is..

Omdat ik op jaarbasis toch wel een hoop tijd besteed in Lightroom, wordt het tijd om te upgraden. Deze upgrade mag wat kosten zolang ik maar wat jaren vooruit kan in Lightroom, maar tegelijkertijd wil ik ook niet zinloos veel te veel geld uitgeven. Helaas bouwt Apple geen 27" iMacs meer en ik denk dat een 24" iMac me gaat tegenvallen, dus ik moet op zoek naar een ander systeem. Ik neig nu richting de Mac Mini M2 Pro, maar vind het erg lastig te bepalen hoeveel ik nodig heb..

Zijn er hier mensen die de Mac Mini M2 of M2 Pro al gebruiken en hoe bevalt dat in Lightroom? Welke specs raden jullie aan, gaat het vooral om CPU, GPU, RAM?
Lightroom gaat (blijkbaar nog steeds) erg slecht op een grote catalogus, met welke astronomische hardware je ook hebt. Wat je kan proberen te doen is de catalogi opsplitsen om te kijken of dit het wat sneller maakt.

Andere optie is om een ander pakket zoals Capture One eens te proberen, die is voor mij een héél stuk sneller en kost al met al een stuk minder dan een compleet nieuwe iMac ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

In mijn geval: ik werk zelf met 1 catalogue per jaar. En uiteraard heb ik voor 2023 een nieuwe gemaakt waar tot nu toe slechts 100 foto's in staan ofzo. Dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Het clonen gaat het mij nog niet zo om. Maar met masking bezig zijn is al het minste geringste echt vreselijk traag, het simpelste maskertje met 1 brush. Het is ook door de laatste updates gekomen, want daarvoor had ik het niet. Als ik in Photoshop camera raw gebruik heb ik er geen last van...

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 14-04-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
@Deathchant Ik merk geen verschil in snelheid met de laatste versie (heb een Ryzen 9 5900X en 64GB RAM). Dat helpt je niet vooruit natuurlijk...

@El Caballero 10k foto's lijkt me nog steeds geen al te grote catalogus eigenlijk, dus ik vrees er een beetje voor dat opsplitsen veel gaat helpen (hiervoor had ik een 4th gen i7 en toen heb ik dat ook geprobeerd, maar het verschil was eigenlijk verwaarloosbaar).

Ik heb verder geen ervaring op Mac, dus ik kan je niet veel aanbevelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Ik heb een abo via de universiteit en blijk nu 1TB cloud opslag te hebben in plaats van 20 gb. Het is nu ergens wel aanlokkelijk al mijn foto’s full-size in de Adobe-cloud te hebben staan.

Ik werk nu met verzamelingen en smart previews, waarbij de workflow regelmatig is dat ik foto’s upload vanaf telefoon of iPad (onderweg/op vakantie), thuis de boel laat synchroniseren, in de clouds de full-res foto’s verwijder en vervolgens lightroom classic smart previews weer laat uploaden.

Nu kan ik natuurlijk ‘vanaf nu’ overstappen op het niet meer verwijderen van de full-res foto’s, maar twijfel of ik niet mijn hele catalogus wil uploaden.

Nu lees ik online 2 opties
- 1: catalogus omzetten naar CC. Maar dan schijn ik de mapstructuur op mijn pc kwijt te raken. Ook in de toekomst ben ik wel van plan die mapstructuur te blijven gebruiken/bijhouden
- 2: foto’s per album/verzameling slepen naar lightroom cc, waar ze worden geüpload in full-res (zoals hier beschreven in 2019)

Optie 2 lijkt me wel aardig, maar ben benieuwd of ik dan geen dubbele kopieën overhoud in lightroom classic. Iemand ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pepper92 op 29-05-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo even flink moeten graven naar dit topic maar gevonden.

Ik moet binnenkort wat foto's uit de krochten van mijn fotocollectie opduikelen en dacht dat het dan gelijk een goed excuus om de belangrijkste familie foto's in de interne opslag van mijn PC te zetten ipv op externe HDD's.

Deel van die collectie (2008 t/m) 1028 staat in Lightroom en sinds ik op Capture One be overgegaan in 2018 heb ik er niets meer mee gedaan geloof ik.

Maargoed via werk een Adobe abbo afgesloten zodat ik eea uit Lr kan trekken, Lr geInstalleerd en mijn 5 jaar oude catalog moest omgezet worden, allemaal neit heel spannend.

Nu het vervelende; een flink aantal foto's lijkt Lr niet goed geïmporteerd te hebben/wil ze niet importeren (voor zover het importeren is aangezien ze al in de catalog stonden).
Eerst ontbrak in Bibliotheek bij mappen compleet 2014, na synchronisatie van de map staat de '2014' map er nu wel bij maar ontbreken er 17 mappen en ruim 2100 foto's.

In de Windows verkenner staan ze wel gewoon, het zijn 'simpele' CR2 Canon RAWs met XMP's en PS kan ze zonder problemen met camera Raw openen dus de RAWs zelf is niets mis mee.

Als ik ze opnieuw wil importeren vind de importeer module (die is mooi geworden zeg!) ze wel maar ik kan ze niet selecteren.
Als ik de map wil synchroniseren geeft het prompt venster ook aan dat er 2100 foto's zijn om te synchroniseren en als ik dan op synchroniseren klik krijg ik de melding dat er niets te synchroniseren valt :?

Filters staan gewoon uit dus dat is geen issue :)

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Opzich geen ramp want ik heb de RAWs en XMP's maar een aantal collecties zit erg veel werk in.... :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Een methode die ik eerder gebruikt heb: foto’s verplaatsen/kopieren naar de gewenste folders op je HD’s met Windows explorer. Lightroom opstarten en dan die laten constateren dat de foto’s missen op de locatie die de catalog verwacht en die wel in de catalog staan. Vervolgens folder voor folder de boel repareren door de nieuwe locatie aan te wijzen. Dat kan ook op rootfolder van je catalog, maar dan moet de exacte folderstructuur in je catalog overeenkomen met de folderstructuur op je HD.

Geen garanties, dus doe dit op een kopie van je catalog.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 13-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Get!em schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:41:
Een methode die ik eerder gebruikt heb: foto’s verplaatsen/kopieren naar de gewenste folders op je HD’s met Windows explorer. Lightroom opstarten en dan die laten constateren dat de foto’s missen op de locatie die de catalog verwacht en die wel in de catalog staan. Vervolgens folder voor folder de boel repareren door de nieuwe locatie aan te wijzen. Dat kan ook op rootfolder van je catalog, maar dan moet de exacte folderstructuur in je catalog overeenkomen met de folderstructuur op je HD.

Geen garanties, dus doe dit op een kopie van je catalog.
De foto's stonden niet op de PC dus ik heb Lr sowieos moeten wijzen waar de foto's stonden.

Net nog eens op een andere schijf gedaan maar zonde rresultaat.

Nogmaals geprobeerd de map te importeren maar dan krijg ik de melding dat die betreffende foto's al in de catalog staan :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sapphire schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:37:
[...]

De foto's stonden niet op de PC dus ik heb Lr sowieos moeten wijzen waar de foto's stonden.

Net nog eens op een andere schijf gedaan maar zonde rresultaat.

Nogmaals geprobeerd de map te importeren maar dan krijg ik de melding dat die betreffende foto's al in de catalog staan :?
Misschien nog een andere truc, want waar je eigenlijk naar toe wil is dat je je collecties behoudt toch?
Vziw kun je een collectie --> export to new catalog doen, heeft hij dan wel alle foto's? (je hebt vziw dan nog de optie om met of zonder raws te doen)

Of nog eentje, gebaseerd op een nieuwe lege catalog: Import from an other catalog

Of andersom: Maak een nieuwe catalog en importeer alle bestaande foto's incl XMP gegevens van de file location (eventueel mbv move, zodat je zeker weet welke fotos zijn meegenomen), en daarna doen je alsnog

Zie ook de antwoorden in dit draadje.
https://www.lightroomquee...talog-into-another.24737/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 16:13
Via Lightroom Classic op m'n pc heb ik een nieuwe map aangemaakt die netjes tussen de andere mappen staat, alleen wilt deze niet synchroniseren. Normaal kon ik dat aanklikken bij het aanmaken van de map, maar het staat er niet meer. Ook stond er voorheen rechtsboven een knopje met iets in de zin van Share ofzo waarmee er een web link werd gemaakt en ik de foto's via m'n browser kon bekijken en dus ook op mobiel.

Rechtsklikken op de map geeft ook geen synchroniseren meer weer en de foto's komen dus niet op Lightroom Mobile terecht.

Oude mappen waar synchronisatie wel aan staat doen het gewoon zonder probleem, maar ik kan nergens vinden hoe ik dat nu met nieuwe mappen aanzet...

Weet iemand waar ik nu moet kijken om dit aan te zetten?

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 16:13
Om 1 of andere vage reden synchroniseert ie weer... Ik had Lightroom niet eens opnieuw opgestart, maar de sync knoppen staan er weer opeens. Misschien onderhoud geweest ofzo

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Laatst online: 10-09 18:49
Ik heb gisterenavond de laatste update voor LR Classic (v13.3) geïnstalleerd en nu wil ik verder werken en merk ik dat je bij de healing brush tool (om stof of kleine objecten weg te clonen) ... je de bron van je healing brush niet meer kan verslepen nadat je die geplaatst hebt. De kleine bolletjes in het midden van je selectie zijn weg. Kan iemand dit verifiëren op hun versie?

edit: bug is geplet bij v13.3.1 update die net uitkwam :)
Fixed: When editing with Smart Previews instead of Originals, the source heal/clone area cannot be moved.

[ Voor 71% gewijzigd door Mlazurro op 05-06-2024 00:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iemand deze al tegengekomen (link via frontpage nieuws over Adobe AI tooling).

Bij inloggen kom je dit tegen. Slikken of stikken.
Updated Terms of Use

We've made some changes to the Adobe General Terms of Use regarding the use of Software and Services, including:

Clarified that we may access your content through both automated and manual methods, such as for content review (Sections 2.2 and 4.1)
Modified our right to delete content for inactive accounts (Section 5.3)
Updated the period to resolve disputes informally from 60 to 30 days (Section 14.1)

By closing this window, you’ll be unable to continue using Adobe apps and services. By clicking “Accept and Continue,” you agree that you have read and accepted the Terms of Use.
https://www.computing.co....sers-revolt-updated-terms

Adobe gaat je photoshop content gebruiken...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GPWpSdKawAAnwIl?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GPWqFPLbYAAihKq?format=png&name=900x900

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GPWsvFSbwAETmwI?format=png&name=mediumAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GPWtnwBaEAAB2Nu?format=jpg&name=large

[ Voor 82% gewijzigd door Get!em op 06-06-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:24
Ik gebruik op mijn mac de 'nieuwe' versie van Lightroom en krijg bij het exporteren van foto's de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO8jKFSNc309tUlzJs4fNZ-kIxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXlpkruE8eitshf0LO08BrKS.png?f=fotoalbum_large

Het is duidelijk dat Lightroom het originele bestand niet kan benaderen. Nu heb ik de originele fotobestanden als back up op een externe hard drive staan. Hoe kan ik het beste de originele bestanden weer aan Lightroom koppelen? :)

De artikelen en filmpjes die ik online kan vinden hierover geven enkel uitleg over Lightroom Classic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 13:00
Ik heb recentelijk een canon R6 mk2 aangeschaft en nu loop ik er natuurlijk tegenaan dat lightroom 6 deze niet ondersteund. Dus een mooi moment om mijn raw conversie onder de loep te nemen.
Ik ben een hobbyist en maak vooral foto’s voor de carnavalsvereniging en soms voor andere verenigingen. Ik zou in principe de kosten voor lightroom abbo kunnen neerleggen bij de vereniging, maar ik ben in mijn ogen een vrijwilliger in hart en nieren en ergens voelt het niet goed om verenigingsgeld naar adobe door te schuiven zeker als ik weet dat ik er vervolgens zwerafval voor moet gaan prikken om geld op te halen voor de vereniging ;). Een eenmalige aankoop voelt dan wat betreft een betere keuze, maar dat betekent dat ik me weer een ander programma moet eigen maken.

Beetje lange introductie maar dan hier de vraag, bied Adobe met enige regelmaat mooie deals aan? Bijvoorbeeld tijdens blackfriday?

Ik snap dat eerdere deals geen garantie zijn voor dit jaar, maar ik zou nu dan bijvoorbeeld een maandje lightroom kunnen gebruiken om vervolgens een mooie korting te kunnen pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door cold_as_ijs op 20-10-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

cold_as_ijs schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:30:
Ik heb recentelijk een canon R6 mk2 aangeschaft en nu loop ik er natuurlijk tegenaan dat lightroom 6 deze niet ondersteund. Dus een mooi moment om mijn raw conversie onder de loep te nemen.
Ik ben een hobbyist en maak vooral foto’s voor de carnavalsvereniging en soms voor andere verenigingen. Ik zou in principe de kosten voor lightroom abbo kunnen neerleggen bij de vereniging, maar ik ben in mijn ogen een vrijwilliger in hart en nieren en ergens voelt het niet goed om verenigingsgeld naar adobe door te schuiven zeker als ik weet dat ik er vervolgens zwerafval voor moet gaan prikken om geld op te halen voor de vereniging ;). Een eenmalige aankoop voelt dan wat betreft een betere keuze, maar dat betekent dat ik me weer een ander programma moet eigen maken.

Beetje lange introductie maar dan hier de vraag, bied Adobe met enige regelmaat mooie deals aan? Bijvoorbeeld tijdens blackfriday?

Ik snap dat eerdere deals geen garantie zijn voor dit jaar, maar ik zou nu dan bijvoorbeeld een maandje lightroom kunnen gebruiken om vervolgens een mooie korting te kunnen pakken.
Je kunt in ieder geval opzoek naar goede 1-jarige licentiedeals. Bijvoorbeeld deze nu https://www.kamera-expres...-1tb-cloudopslag-1-gebrui voor 88 euro. Let op dit is de versie zonder volledige desktop versie. Ik doe alles op m’n iPad Pro en daarvoor is deze prima.

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 20-10-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Thanks, dat id een prima deal. Had eerder op amazon moeten kijken :F zie dat photoshop, LR en LRC voor €80 in de aanbieding is. Very tempting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

cold_as_ijs schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Thanks, dat id een prima deal. Had eerder op amazon moeten kijken :F zie dat photoshop, LR en LRC voor €80 in de aanbieding is. Very tempting
Let wel, het blijft een abonnement. Je jaar erop als je verder wil, zit je dus gewoon vast aan het volle abonnement. En afhankelijk hoe, zit je soms ook weer voor een jaar vast. Te laat opzeggen is volledig doorbetaling. Je kunt volgend jaar niet weer een aanbieding kopen.

Het is geen jaar-licentiecode die in een bestaand abonnement er tussen kan. Dat is iets wat bijv met Microsoft 365 wel kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 20-10-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Get!em schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Let wel, het blijft een abonnement. Je jaar erop als je verder wil, zit je dus gewoon vast aan het volle abonnement. En afhankelijk hoe, zit je soms ook weer voor een jaar vast. Te laat opzeggen is volledig doorbetaling. Je kunt volgend jaar niet weer een aanbieding kopen.

Het is geen jaar-licentiecode die in een bestaand abonnement er tussen kan. Dat is iets wat bijv met Microsoft 365 wel kan.
Jawel hoor, ik doe het zo al een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Jawel hoor, ik doe het zo al een paar jaar.
Interesting. Laatste keer dat ik dat deed kreeg ik een dikke rekening op mijn creditcard. Ik verlengde het abonnement, maar ik moest de overlappende periode met boete afrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Get!em schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Interesting. Laatste keer dat ik dat deed kreeg ik een dikke rekening op mijn creditcard. Ik verlengde het abonnement, maar ik moest de overlappende periode met boete afrekenen.
Een boete? Op grond waarvan? Het is volgens Adobe zelf ook geen probleem iig https://helpx.adobe.com/n...rt-extend-membership.html
Je kunt een prepaidkaart gebruiken om de duur van een lidmaatschap te verlengen. De lidmaatschapsperiode van de kaart wordt toegevoegd aan je account. Als je je lidmaatschap met een creditcard hebt aangeschaft, wordt de lidmaatschapsperiode van de prepaidkaart aan je account toegevoegd en wordt de normale facturering pas weer hervat nadat de periode van de prepaidkaart is verstreken.

[ Voor 30% gewijzigd door The Legend op 20-10-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Get!em schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Ja zag dat het alleen voor nieuwe klanten was. Voor dit jaar misschien even prima. Voor volgend jaar even capture one en dxo proberen om te zien of het goede vervangers zijn. Aangezien foto’s maken niet mijn enige bijdrage is in de vereniging nu geen tijd, naja meer energie ;) om erin te duiken. Maar goede tip om het op tijd stop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Kak, amazon.de kon ik de aanbieding niet kopen omdat zodra ik op toevoegen aan winkelmand ik een error kreeg. Zelfde probleem op amazon.co.uk. Uiteindelijk op amazon.it besteld, krijg ik een italiaanse mail dat ze de aankoop, ondanks 2 factor authenticatie aanstond, verdacht vonden en alles geblocked hebben. Wachtwoord moet gereset worden etc.. en ondertussen is de aanbieding verlopen grrrrrrrr om het maar even zachtjes uit te drukken. Verkopende partij was zelf gewoon adobe dus geen shady 3rd party verkoper. Kijken of nog iets te regelen valt met Amazon maar ben er bang voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40
cold_as_ijs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 00:08:
Kak, amazon.de kon ik de aanbieding niet kopen omdat zodra ik op toevoegen aan winkelmand ik een error kreeg. Zelfde probleem op amazon.co.uk. Uiteindelijk op amazon.it besteld, krijg ik een italiaanse mail dat ze de aankoop, ondanks 2 factor authenticatie aanstond, verdacht vonden en alles geblocked hebben. Wachtwoord moet gereset worden etc.. en ondertussen is de aanbieding verlopen grrrrrrrr om het maar even zachtjes uit te drukken. Verkopende partij was zelf gewoon adobe dus geen shady 3rd party verkoper. Kijken of nog iets te regelen valt met Amazon maar ben er bang voor
98 euro voor LR+PS, 88 voor alleen LR
https://www.kamera-expres...0VDxygEAQYAiABEgItmvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nog even ter bevestiging dat dit gewoon werkt: mijn LR 1TB mobile abo liep tot oktober 2024. In augustus vond ik een aanbieding voor een jaarlicentie voor 100 euro. Einddatum werd daarmee oktober 2025. Nu zag in de Kamera Express actie voor een jaarlicentie voor 88 euro. Die heb ik net ook geredeemed, daarbij ook geen betalingsmethode voor automatische verlenging toegevoegd, en nu loopt m’n abo tot oktober 2026 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40
Vraagje, ga na enkele jaren opnieuw gebruik maken van LR. Heb nog meerdere oude catalogus bestanden met mutaties er in die ik weer wil opnemen. Sommige catalogus bestanden zijn behoorlijk oud en de foto folder structuren zijn helaas ook niet overal gelijk gebleven.
Hoe voeg ik de catalogus bestanden het beste samen?

A. Met een nieuwe catalogus beginnen, al mijn foto directories scannen en daarna de catalogus toevoegen. In de hoop dat hij een match maakt tussen de eerder fysiek gevonden bestanden en de bestands vermeldingen in de oude catalogus bestanden.

B. Oude catalogi eerst inlezen. Ben bang dat hij dan alleen maar bij elke folder gaat zeuren dat hij de bestanden niet meer kan vinden.

C. Nog anders... ?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Asprine mijn ervaring is dat lightroom niet zo slim is. Als je folders hebt verplaatst dan moet je dat weer fixen. Kan even niet meer precies herinneren hoe, je folder krijgen dan een vraagteken in je folder en als het goed is kan je dit per folder fixen.
Mijn ervaring is dat lightroom trager wordt als de catalogus groter wordt, tenminste was in lightroom 6 zo. Dus ruim hem regelmatig op omdat ik er toch niet naar kijk, maar misschien nu dat gezichts en object herkenning steeds beter wordt dat ik een reden heb om oude foto’s weer in te laden, voornamelijk familiefoto’s in dit geval dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Ik zag deze op dpreview passeren. Heb tijdens BF voor 2 jaar mijn photography plan verlengd dus kan (hopelijk) nog even verder, maar het lijkt erop dat dat plan te voordelig is….

https://m.dpreview.com/ne...ce-increase-december-2024

Anderzijds gebruik ik photoshop ook niet zo vaak, dus met lightroom verdergaan zou nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
nokie schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:03:
Ik zag deze op dpreview passeren. Heb tijdens BF voor 2 jaar mijn photography plan verlengd dus kan (hopelijk) nog even verder, maar het lijkt erop dat dat plan te voordelig is….

https://m.dpreview.com/ne...ce-increase-december-2024

Anderzijds gebruik ik photoshop ook niet zo vaak, dus met lightroom verdergaan zou nog kunnen.
Hmm zo’n move was wel te verwachten van adobe. Als hobbyist is het straks gewoon niet meer te betalen. Nú gebruik ik photoshop ook maar enorm beperkt maar was eigenlijk van plan mezelf wel eigen te maken. Daar ga ik dus geen tijd meer insteken ;).
De cloud is sowieso ruk, als je die nou werkelijk zou kunnen gebruiken voor opslag zou de 1 TB prima zijn, maar laatst geprobeerd om foto’s er naar te uploaden vanaf mijn PC lukt gewoon niet. Ben zeker niet de enige die hier tegenaan loopt.

Gezien de enshitification in volle gang is, misschien een mooi moment om over te stappen naar SW waarvoor je wel maar 1x hoeft te betalen (of misschien maar met een fles rum als een buccaneer de zee op 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik vond het al wel bijzonder dat, in de 9 jaar dat ik het photography plan heb, er nog nooit een prijswijziging is geweest.
Maar als ik het goed begrijp veranderd er niks als je per jaar betaald. Dat is dan nog het interessantst om het daar naar over te zetten.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ben geen heavy user van al de Adobe s/w.
Maar als werknemer van een VO-instelling toch maar blij met het medewerkerstarief via Slim.nl.

Alhoewel de prijsstijging ook daar heeft toegeslagen!
Waar ik in 2023 nog 25€ betaalde voor een heel jaar toegang tot alle 20 Adobe apps en 100GB opslag.
De cloudstorage heb ik overigens uitgezet, ik houd het liefst alles lokaal.
In 2024 was de prijs al gestegen naar 150€ voor een jaar verlenging. :-(

Met ingang van de nieuwe Adobe overeenkomst per mei 2023 zijn de prijzen verhoogd. De prijs voor medewerkers is hierbij geharmoniseerd aan de prijs voor leerlingen.

Dus ik ben benieuwd wat de prijs komend jaar zal zijn... :X

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 24-12-2024 09:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Om maar even hierover door te zeuren:
Ik heb op moment de Photography-combo voor €12.09/maand, voor een jaarabonnement.
Hiervoor zie ik nu online een bedrag van €24.19/maand voor datzelfde jaarabonnement. Dat is toch even letterlijk een verdubbeling van de prijs!

Overigens lijk je voor Lightroom Classic ook €24.19/maand te (gaan) betalen. Lightroom zelf (het cloudalternatief, bah) blifjt op €14.74 hangen.

Erg jammer. Had me net na jaren teren op mijn afbetaalde Lightroom 5 (of 6?) eindelijk overtuigd toch maar maandelijks te gaan betalen, maar bij een verdubbeling kan ik dat toch echt niet meer verantwoorden voor hoe weinig ik het gebruik. Mijn abonnement loopt in maart af, eens kijken of de prijs dan inderdaad stijgt.

Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

lasharor

7 december 2004

svenvbins schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:55:
Ik heb op moment de Photography-combo voor €12.09/maand, voor een jaarabonnement.
Hiervoor zie ik nu online een bedrag van €24.19/maand voor datzelfde jaarabonnement. Dat is toch even letterlijk een verdubbeling van de prijs!

Overigens lijk je voor Lightroom Classic ook €24.19/maand te (gaan) betalen. Lightroom zelf (het cloudalternatief, bah) blifjt op €14.74 hangen.

Erg jammer. Had me net na jaren teren op mijn afbetaalde Lightroom 5 (of 6?) eindelijk overtuigd toch maar maandelijks te gaan betalen, maar bij een verdubbeling kan ik dat toch echt niet meer verantwoorden voor hoe weinig ik het gebruik. Mijn abonnement loopt in maart af, eens kijken of de prijs dan inderdaad stijgt.

Bah.
Ik heb ook niet meer verlengd. Ik had sowieso al een goedkoper buitenlands abonnement afgesloten. Maar, met deze prijsverhoging is dat eigenlijk ook niet meer interessant. Ik snap ook niet zo goed waarom dat Adobe eigenlijk niets bied voor de hobby fotograaf. Ik snap best dat commerciële partijen die 25 euro makkelijk kunnen verantwoorden. Maar, voor een hobby lijkt mij dat een beetje overdreven. Helemaal wanneer er veel goedkopere alternatieven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@svenvbins ik heb nog tot November maar neig ook sterk naar het stoppen met Adobe. Ik was juist door de toevoeging van PS aan het overwegen om hierin me verder te verdiepen maar als het 24 euro per maand gaat kosten dan spendeer ik dat jaar bedrag liever in de eenmalige aanschaf van Capture one of DXO

Je kan trouwens nu nog goedkoper via amazon aanschaffen, maar dat zal vroeg of laat ook zijn afgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Ooh ja te vroeg op send gedrukt, maar ik denk dat adobe zichzelf de nek omdraait met deze tarieven. Hobbyisten stappen niet meer in, als ze pro gaan zullen ze vasthouden aan het goedkopere programma dat ze kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Volgens mij zijn ze er zelf ook niet uit als ik de vergelijkingstabel tussen de verschillende abonnementen zie. :9 Volgens die zit in het lightroom pakket hetzelfde als het fotografie pakket.

Ik heb zelf nog geen melding gekregen van de prijsverhoging, denk dat ik tot eind dit jaar nog op de oude prijs zit, maar als hij dan echt een keer over de kop gaat ben ik ook weg. :/

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hoewel mijn lopende abonnement op dit moment nog 12 euro/mnd is, is deze situatie wel zorgelijk. En eigenlijk is zo'n abonnementsvorm sowieso bedenkelijk voor dit soort dingen want als je er mee stopt, kun je gelijk niet meer bij je catalogus.

Daarom wil ik eigenlijk al veel langer weg maar je merkt dat je een soort van gevangen zit.

Bij JetBrains, die allerlei softwareontwikkeling tooling maakt, heb je ook een abonnementsvorm maar als je daar stopt, val je terug op een eeuwige licentie van die versie waarvoor je het afgelopen volledige jaar een licentie had en kun je je projecten gewoon blijven gebruiken (alleen mis je dan de latest and greatest features).

Zoiets zou Adobe eigenlijk ook moeten doen maar ja, dat gaat niet gebeuren natuurlijk. Ik zou heel graag een eenmalige versie van LR aan willen schaffen die gelijk is aan mijn huidige licentie-version. Desnoods Read Only zodat ik mijn collectie kan blijven bekijken en exporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik gebruik nog steeds Lightroom 5 standalone. Daarbij gebruik ik de Adobe DNG convertor om mijn nieuwe camera te kunnen gebruiken. Het kost wel 1 extra stap, het converteren van de RAW bestanden naar DNG. Je mist wel alle nieuwe ontwikkelingen zoals AI infill/background enzo.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mattazing
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:18
sys64738 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:36:
Hoewel mijn lopende abonnement op dit moment nog 12 euro/mnd is, is deze situatie wel zorgelijk. En eigenlijk is zo'n abonnementsvorm sowieso bedenkelijk voor dit soort dingen want als je er mee stopt, kun je gelijk niet meer bij je catalogus.
Is het niet zo dat je nog wel bij je catalogus kunt(en naar alle foto's die hierin zitten), maar niet meer kunt Ontwikkelen? Het enige wat je dus na het stopzetten nog kunt doen, is gebruik maken van het beheer programma van je folders met foto's (= je catalogus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

mattazing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Is het niet zo dat je nog wel bij je catalogus kunt(en naar alle foto's die hierin zitten), maar niet meer kunt Ontwikkelen? Het enige wat je dus na het stopzetten nog kunt doen, is gebruik maken van het beheer programma van je folders met foto's (= je catalogus).
Wauw. Daar had ik niet bij stil gestaan maar dat lijkt inderdaad het geval te zijn.

Dat verzacht de pijn behoorlijk en maakt een overstap stukken makkelijker. Toch maar weer eens kijken wat ik dan wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mattazing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Dat zou wel heel fijn zijn. Ik hield altijd maar een abbo aan terwijl ik al lang niet meer echt met LR werk maar met C1.

Fijn dat ik de boel nu stop kan zetten en toch nog bij mijn foto's kan. Al is het misschien ook een keer een goed moment om de boel nog eens op te schonen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50
Poah ik moet er toch ook maar eens goed over nadenken. Vorig jaar mijn fotografie hobby weer opgepakt, ook i.c.m. astrofotografie maar deze verhoging is niet mis. Photoshop gebruik ik eigenlijk bijna niet (nog niet that is..) maar ja wat een verhoging, damn.

Wordt niet meer echt leuk of interessant op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 16:26
Ik heb een LR versie geïnstalleerd op mijn laptop, welke daar nog staat na het stopzetten van mijn abonnement een jaar geleden. Ik kan controleren wat er nog mogelijk is in LR.

Een hint, dat kan niet vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

svenvbins schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:55:

Bah.
Is het niet zo dat als je maandelijks blijft betalen, de prijs i.d. fors omhoog gaat maar als je kiest voor een jaarlijks abonnement, dat dan de prijs gelijk blijft?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zie ook shops (die nog wel eens aanbiedingen hebben) de €144 optie per jaar (licentie sleutel voor abonnement) https://www.kamera-expres...ud-photography-plan-1-yea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:40
Mis ik iets? Als ik in mijn Adobe-account kijk zie ik dat de eerstvolgende factuur "gewoon" 144/jaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apPiUWoNtoWS1xq0VjLx_Pc2rUk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0JavVAWnNRMRPwPYBNShHhx2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Laatst online: 10-09 18:49
nr.004 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:10:
Mis ik iets? Als ik in mijn Adobe-account kijk zie ik dat de eerstvolgende factuur "gewoon" 144/jaar is:
Ik betaal al minstens drie jaar 107,34 €/yr. Ook bij volgende betaling in sept '25. Ik breng het wel professioneel in, dus de btw vervalt want Adobe is gevestigd in Ierland op de factuur. Maar dan nog, komt ik niet van €144 naar €107...

Heet trouwens "Photography plan (20GB)" en is LR & PS en nog een paar apps & services die ik echter niet gebruik.

Maandelijks betalen is altijd duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Mlazurro op 08-02-2025 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Quote mail Adobe

"De prijs van het jaarlidmaatschap van Fotografielidmaatschap (20 GB) met maandelijkse betaling verandert van € 12,09/maand in € 18,30/maand (inclusief toepasselijke belasting/btw) op de volgende verlengingsdatum. Als je de huidige basisprijs (exclusief eventuele kortingen) wilt houden, kun je je lidmaatschap wijzigen in een vooruitbetaald jaarlidmaatschap.

Je lidmaatschap wordt automatisch verlengd op 12-maart-2025 (PT) en wordt automatisch elk jaar verlengd totdat je annuleert. Prijs kan veranderen bij verlenging. Je kunt je lidmaatschap op elk moment beheren of annuleren, rechtstreeks via je Adobe-account of via de klantenondersteuning."

Dus zoals ik al zei, maandelijks ga je meer aftikken en jaarlijks blijft het hetzelfde.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:47

thijsco19

KTM 990 SMT

Sinds een aantal weken aan het spelen met fotografie daarbij ook lightroom en lr classic om de raw fotos te bewerken.

Nog genoeg te leren en een hoop te ontdekken.
Ook leuk om edits te maken die erg afwijken van het origineel.

Van de week een aantal foto's in de avond gemaakt waarbij uit eindelijk de iso wat omhoog ging.
Wat is die AI denoise optie dan echt super! Knappen de foto's echt van op.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-09 18:59
@De_Bastaard ik lees je topic nu pas: probeer eens Siril met DarkTable/Gimp voor astrofotografie. Werkt best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Al enige tijd gebruik ik Pixim voor het afdrukken van foto-albums, maar ik wilde toch ook even verder kijken. Liefst zou ik binnen Lightroom of binnen Affinity Publisher een foto-album maken - en die vervolgens exporteren als pdf. De gedachte is dat ik dan niet afhankelijk ben van een specifieke print shop voor eventuele herdrukken etcetera.

Zijn er hier ervaringen met print-services die pdf’s voor foto-albums accepteren? Ik weet dat sommigen een plug-in voor InDesign hebben, maar daar heb ik dan weer geen abo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Pepper92 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 06:56:
Al enige tijd gebruik ik Pixim voor het afdrukken van foto-albums, maar ik wilde toch ook even verder kijken. Liefst zou ik binnen Lightroom of binnen Affinity Publisher een foto-album maken - en die vervolgens exporteren als pdf. De gedachte is dat ik dan niet afhankelijk ben van een specifieke print shop voor eventuele herdrukken etcetera.

Zijn er hier ervaringen met print-services die pdf’s voor foto-albums accepteren? Ik weet dat sommigen een plug-in voor InDesign hebben, maar daar heb ik dan weer geen abo op.
Via Affinity publisher heb ik meerdere albums via PDF af laten drukken bij Fotofabriek en White wall. Whitewall weinig meer omdat ze hun groot vierkant albumformaat hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Pepper92 Mocht je interesse hebben dan kan ik je een template opsturen voor een 30*30 album van Fotofabriek.

Waar je jezelf niet in moet vergissen is dat het maken van indelingen/template best veel tijd kost om te maken. Als we fotoalbums maken van een andere indeling dan 30*30 cm maken we altijd gebruik van Albelli, CeWe, etc.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.