Get!em schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:18:
Gebruiken jullie de AI denoise functie ook?
Hoe loopt dat qua performance?
Ik zie hier met fotos van mijn oude 70D en M100 dat het denoisen in Lightroom Classic van de RAW (CR2) ongeveer 1,5 tot 2 minuut per foto duurt. Bovendien is het een blokkerend proces, dus als je er zeg 20 doet, dan moet je wachten tot alle 20 gedaan zijn. En dan is de geschatte tijd ook nog eens een indicatie die net als alle windows zandlopers gewoon oploopt.
Ik zie de CPU en GPU nauwelijks wat doen tijdens dit proces (soms 5-10% en dan weer naar 0%, en ik zie ook nauwelijks schijf en netwerk activiteit. Waar zit de performance bottleneck? Of duurt dit bij iedereen zo lang?
Die functie gebruik ik. Mijn vijf jaar oude RTX 3090 doet er zo lang over per foto:
• D850 (45Mpix): ca. 7 sec.
• X100F (24Mpix): ca. 4 sec.
• D4 (16Mpix): ca. 4 sec.
• D700 (12Mpix): ca 3 sec.
LR geeft telkens een seconde kortere indicatie aan, dus 6 sec. voor de D850 en 2 sec. voor de D700.
De GPU is even flink bezig: 98% load volgens Task Manager (en ik kan het ook horen i.v.m. lichte coil whine).
Dus een enigszins moderne GPU met up to date drivers en checken dat hij in LR ook goed gebruikt wordt (onder Performance settings) kan zeker zinvol zijn. Mijn M1 Macbook Pro is bijvoorbeeld heel vlot in LR maar met acties als deze duurt het ook vééél langer.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.