Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 08:06
Ik heb DxO nu een week geprobeerd en hoe fijn het ook werkt met bewerken en hoe mooi het programma er zelf uit ziet werkt het slecht omdat het programma telkens alle foto’s opnieuw moet inladen bij het openen van een map.
Dat is misschien het voordeel van een combinatie van DAM en bewerking zoals in Lightroom het geval is.
Het liefst zie ik een all-in-one oplossing i.p.v. meerdere programma’s te moeten installeren.
Goed moment om mijn workflow ook weer eens grondig tegen het licht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:45

copykat

Good copy isn't bad

Dagg schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:49:
Ik heb DxO nu een week geprobeerd en hoe fijn het ook werkt met bewerken en hoe mooi het programma er zelf uit ziet werkt het slecht omdat het programma telkens alle foto’s opnieuw moet inladen bij het openen van een map.
Dat is misschien het voordeel van een combinatie van DAM en bewerking zoals in Lightroom het geval is.
Het liefst zie ik een all-in-one oplossing i.p.v. meerdere programma’s te moeten installeren.
Goed moment om mijn workflow ook weer eens grondig tegen het licht te houden.
LR doet dat ook alleen slaat hij thumbnails op om het te laten lijken of het meteen beschikbaar is.
Wat bij DxO met cullen een pijnpuntje kan zijn is elke foto/rawfile word meteen optical correction op toe gepast. vandaar die "plop" bij elke keer als je een fotofile selecteert.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
copykat schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:11:
[...]
Dat zijn lensprofielen die dat verhelpen. Misschien moet je die apart downloaden bij Luminar en RawTherapee.
Zitten er wel bij bij RT, en de bewerking staat standaard aan. Dus bij @Dagg gaat er iets anders fout. Misschien een niet-ondersteunde camera/lenscombinatie, of het werkt niet bij DNG, of wat anders...
Als je vaak in hogere iso waardes zit is denoising ook een grote factor in de uiteindelijke kwaliteit.
Dat zit bij RT wel goed.
copykat schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:20:
[...]
Een goede zoek /filtering is wel belangrijk.
op keywords of op datum of aperture/ sluitertijd type enz.
Ook dat is tegenwoordig allemaal aanwezig in RT.

RT is de laatste jaren echt volwassen geworden. Er is een hele berg features ingepompt die ervoor zorgt dat ik GIMP nauwelijks nog nodig heb. Die denoise en metadata-filtering zijn ook redelijk recente toevoegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
RawTherapee herkent het lensprofiel in de DNG niet. Als ik handmatig de voorganger van mijn camera selecteer met de bijhehorende lens dan ziet de foto er wel goed uit.
Wat ik dus vreemd vind is dat Lightroom het lensprofiel wel inlaad terwijl er geen support is voor mijn camera in 6.14 en RawTherapee 5.8 het lensprofiel dus niet inlaad wat in de DNG is ingebakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05
Hmmm ... komt nu een tweet voorbij van DxO met daarin de mededeling dat

".. the future of imaging software is coming. Be ready for a revolution in every respect" voor 21-10.

Lijkt op de lancering van 4.0 van Photolab (?).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De nieuwe BETA van Capture One 21 voor Beta testers is weer uit ;)

[ Voor 121% gewijzigd door Greatsword op 18-10-2020 00:30 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Die moet ik ook even de kans geven, nice 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[/quote]
Dehaze was altijd wel handig in LR, dus weer een leuke toevoeging.
[quote]

Ja "Dehaze" is kleur saturatie/contrast gebaseerd en "Clarity" of "clearview" is op microcontrast gebaseerd.
Met de laatste kan je dus verscherpings problemen krijgen als je dit gebruikt voor wat kleur toevoeging.

Dehaze werkt eigenlijk het zelfde als tone curve tikkie naar beneden trekken:
Silkypix 10pro video

met Dxo werkt het zo:
Dxo clearview video

Clearview plus is "intelligent" in het wel of niet toepassen van microcontrast afhankelijk van de edgedetection het probeert te voorkomen "noise" te verscherpen wat dan meer zichtbaar word.

Silkypix's "toon contrast in tonecurve checkbox" is echt een goede tool om zichtbaar te maken wat je aan het doen bent.
En de keuze tussen S-curve of straightline is ook handig in het gebruik van de tonecurve.

"blacklevel" is eigenlijk de sloophamer/blokkwast van "Dehaze" en "tonecurve" is meer de multitool, je kan zo bot lomp zijn als je wilt maar ook fijn tunen door de lijn in stukjes te hakken en elke sectie apart te stellen.

bij gebrek aan de blacklevel en dehaze die Silkypix heeft gebruik ik bij dxopl de clearview een beetje voor aanscherpen en saturatie en de tone curve voor de "blacklevel" aanpassing. erg handig met water shots.
werkt als een polarisatie filter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if1GbVbZ_yAhW0nBg8A5_QXm1kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiKoEttLQBBdAGUR08XTyqP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Dxo's "Blacks" doet niet precies het zelfde als sp's "blacklevel".
manual sp:
Black level
Black level controls create clarity of the dark areas.
You can specify the level of black with this function. When increasing this parameter, the color black becomes deeper black.

Clarity
Clarity adjusts the fine texture of the subject.
If you increase clarity, you can refine the details of the subject more clearly, so if you want to revive the texture of a sleepy landscape photograph as a whole, this will have that effect.

Dehaze
Dehaze restores and emphasizes the lost saturation in hazy areas due to dust.
Increasing the level of Dehaze will remove hazy areas and produce clear images.

Dxo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8chIssAWHJ-wjwaHOcYXQq46Kg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWkUF1vDMohJGuoSKefNSA1n.jpg?f=user_large

link naar manual

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 17-10-2020 10:58 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Nu heb ik een licentie van C1, maar weet niet hoe je in het beta programma terecht kan komen. Heb je wellicht een linkje?

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Je weet dat je akkoord bent gegaan met een NDA om deel te nemen aan de beta? Dit soort informatie delen is een overtreding. Maakt mij verder niet uit maar kan je problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
EdwinW schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:59:
Hmmm ... komt nu een tweet voorbij van DxO met daarin de mededeling dat

".. the future of imaging software is coming. Be ready for a revolution in every respect" voor 21-10.

Lijkt op de lancering van 4.0 van Photolab (?).
Komt elk jaar rond dezelfde tijd uit. Paar weken later al 50% korting met Black Friday, dus beter paar weken wachten met aanschaf.

Kan verder weinig zeggen want gebruik de nieuwe versie al een hele tijd als beta-tester (met grote tevredenheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Komt elk jaar rond dezelfde tijd uit. Paar weken later al 50% korting met Black Friday, dus beter paar weken wachten met aanschaf.

Kan verder weinig zeggen want gebruik de nieuwe versie al een hele tijd als beta-tester (met grote tevredenheid).
Zoizo altijd wachten met aanschaf van seizoens updated programma's tot de nieuw net uit kortings acties.
In juli kopen is 6 maanden later een nieuweversie betalen.(of een jaartje overslaan).

Als je in september gekocht hebt voor "volleprijs met actiekorting" en een update moet betalen voor nieuwe versie een paar maanden later voelt toch een beetje als bestolen. (beetje als bij de bakker brood krijgen voor de volle prijs van de dag er voor en de volgende klant krijgt vers uit t ovenrek. Tis allebei brood en vermoedelijk beide te eten (geen schimmel voor het op is) maar toch denk je shit volgende keer toch even wachten op t nieuwe rek.

Netter zou zijn als je per maand 1/12e korting zou krijgen op de updatingsprijs Als je aanschaft/nieuwe klant bent.
Dus in november nieuwe versie? dan is in oktober kopen 11/12 korting op de update prijs.
In deze configuratie krijg je altijd de zelfde upgrade prijs per jaar gebruik.

En die early adopter upgraders (ingaan op de aanbiedingsmail als gebruiker) zijn elke keer weer pissig op de blackfriday actie die meer korting oplevert..... :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus

DEEPprime!

Zit al maanden in de beta dus geen verassing voor me maar man man wat een techniek. Win zonder moeite 1-2 stops terug vanwege deze machine learning gestuurde algoritmes.

Prime was al goed maar deze zorgt voor nog betere resultaten, en dan met name in de "slechste" foto's.

Paar andere interessante zaken:
  • Renamen van foto's nu in PhotoLab mogelijk, scheelt voor velen weer een roundtrip stap
  • Je kan nu een .DNG exporteren met alleen lens-, ruis- en scherpte correcties, om die vervolgens in een andere editor te bewerken, praktisch als native RAW file maar dan zonder ruis
  • Betere interface met workflow categories, lijkt op Capture One
p.s. nog een tip wacht even tot Black Friday voor je gaat upgraden... meestal is er dan een 50% kortingsactie versus de 30% korting die er nu is vanwege de introducie. Sowieso zijn er regelmatig 30% aanbiedingen dus zelfs zonder Black Friday deal dit jaar komt die andere aanbieding snel genoeg weer voorbij.

[ Voor 16% gewijzigd door sohus op 26-10-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
De DeepPrime ziet er inderdaad super goed uit! Afgezien van de benodigde processing power zie ik geen reden meer om Prime te gebruiken.

Dxo staat al een tijdje op m'n Black Friday lijst.
Momenteel nog de C1 Sony editie, welke natuurlijk ook prima is.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat kost een upgrade van Dxo?
De upgrade van Capture One (ca. €150) is voor mij net zo duur als een nieuwe versie van DxO zie ik.

Heeft Capture One ook black friday acties?

[ Voor 14% gewijzigd door NIMIC op 26-10-2020 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jan_V schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:07:
De DeepPrime ziet er inderdaad super goed uit! Afgezien van de benodigde processing power zie ik geen reden meer om Prime te gebruiken.

Dxo staat al een tijdje op m'n Black Friday lijst.
Momenteel nog de C1 Sony editie, welke natuurlijk ook prima is.
Extra info. Ze hebben deeprpime default strenght 40 zodanig gecalibreerd dan de denoise gelijk is aan prime 40. Effectief heb je dan prime 40% met een veel betere detail behoud. (deep prime is bijna 2x zo goed.)
De begin en end sterkte is het zelfde gebleven.
Deepprime 0-40 is minder stijl dan prime ergo fijner af te stellen. En na 40 trekt de lijn sneller naarboven, sterker, om het 100% niveau te halen.

Als je dit in je gedachten houd en de inteligente manier hoe zonder artefacts, smears, de donkere secties in een 200 iso ook netjes worden zou je zelfs het standaard op deep prime kunnen zetten op een lage stand als een extra verscherpings module, shadow details, wanneer je shadows iets lift.

Prime is obsolete in mijn gebruik. Export tijd maakt mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
https://www.dpreview.com/...ction-tools-and-much-more

Weer eentje toegevoegd aan het lijst met Adobe alternatieven...

En als plugin:
Afbeeldingslocatie: https://www.dpreview.com/files/p/articles/0914848360/on1-photo-raw-2021-plugins.jpeg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
f*ck. Ik ontdek vandaag de patch tool in Affinity Photo. Had ik dat even 10 jaar eerder moeten weten. Dat ding is super handig bij het verwijderen van reflecties in auto's :P

Zit er trouwens over na te denken om Capture One Pro 12 te upgraden naar 20. Kost "maar" 149 euro, maar er zitten toch wel weer een aantal handige zaken in die weer net even beter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

NIMIC schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:10:

Zie vorig jaar.

http://alexonraw.com/capture-one-black-friday-starts-now/

@PdeBie Zou dus nog even wachten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 05-11-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:02
@PdeBie @Greatsword Het is wel zo dat wanneer je nu de upgrade naar C1 20 doet je ook C1 21 krijgt. Dit was ook zo met de BF aanbieding vorig jaar (12 -> 20) dus inderdaad even afwachten of dat dit jaar ook zo gaat zijn.

Ik zit zelf ook nog te twijfelen of ik de upgrade van 20 naar 21 ga doen. Ik wil graag weten wat ze van plan zijn voordat ik m'n geld hieraan uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Nog een vraag over de C1 upgrade.

Ik kreeg afgelopen weken steeds een email dat er een upgrade deal was vanuit Phase one. Die zou lopen tot een bepaald moment. Heb die mails steeds netjes weggegooid aangezien C1 10 nog prima werkt.
Maar nu toch een beetje twijfelen of ik niet moet meegaan maar kan die deal niet meer vinden.

Nu twijfel ik of die deal tot gisteren liep, of dat de deal is dat je die upgrade naar 21 krijgt.

Ik zie nu staan dat ik kan upgraden voor 209 euro naar 20 + 21. Maar dacht te herinneren dat in die mails stond iets van 120 oid.

Weet iemand welke deal ik gezien heb? En ben ik nu simpelweg te laat of niet?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

@PdeBie @RobertJRB @Anoniem: 414512 e.a.:
Hier is de upgrade informatie van Alex on Raw voor CaptureOne 21:
https://mailchi.mp/captur...re-one-21-with-a-discount

Ik zie alleen geen einddatum?

[ Voor 13% gewijzigd door Fireshade op 06-11-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Correct, met de code ALEXONRAW10 als je van C1 12 afkomt wordt de prijs €152,10. Hiervoor krijg je C1 20 en gratis upgrade naar C1 21.

Voor de bundel met de stylepacks werkt de code helaas niet. Dus die blijft 318 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 06-11-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Zijn er hier fervente gebruikers van Styles?
Ik heb er wel eens wat van geprobeerd, maar ze zijn altijd net niet wat ik wil. Resultaat: ik zit toch maar weer zelf eigen settings te doen. Ik heb ook wel eens gratis styles gedownload, maar dat zijn echt van die niche toepassingen, zoals bijv. de look krijgen van een of andere Fujifilm of Ektachrome film. Moet je maar net nodig hebben (ik niet :P ). Styles kopen lijkt voor mij daarom toch geldverspilling.
Of hebben jullie duidelijk andere ervaringen?

[ Voor 37% gewijzigd door Fireshade op 06-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gebruik ze zelf nooit, om dezelfde redenen als jij. Wilde alleen kijken of de code ook werkte op het grote pakket.

Wel “leen” ik wel eens wat kleuren van foto’s waarvan ik de color grading mooi vind door een gradient map te maken op basis van kleuren van de andere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Fireshade schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:53:
Ik heb er wel eens wat van geprobeerd, maar ze zijn altijd net niet wat ik wil. Resultaat: ik zit toch maar weer zelf eigen settings te doen. Ik heb ook wel eens gratis styles gedownload, maar dat zijn echt van die niche toepassingen, zoals bijv. de look krijgen van een of andere Fujifilm of Ektachrome film. Moet je maar net nodig hebben (ik niet :P ). Styles kopen lijkt voor mij daarom toch geldverspilling.
Ik gebruik het als beginpunt om snel tusen diverse looks te gaan. Er is ooit door Phase one een groep fotografen gevraagd allemaal een eigen stijl te maken welke vaak te extreem zijn, maar wel mooi de richting aan kunnen geven.
Daarnaast maak ik ze zelf voor een aantal bewerkingen welke ik vaker gebruik

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Vandaag is het weer de commerciële Singles Day, en bij CaptureOne kan je 22% korting krijgen met de code SINGLES22
Deze code is alleen vandaag geldig, mocht je interesse hebben.
Waarschijnlijk ook bij enkele andere RAW aanbieders, maar dat weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Fireshade op 11-11-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor de liefhebbers of geïnteresseerden, een live exclusive preview van Capture One 21 op dinsdag 17 november om 18u:
YouTube: Capture One Quick Live | Sneak Peek!

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 15-11-2020 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Black Friday komt er weer aan, dus ben weer mijn jaarlijkse rondje "moet ik stoppen met Lightroom" aan het doen. Dit jaar meer dan anders actueel, want door de corona ben ik er weinig op uitgegaan om foto's te maken, en zijn er dan ook vaak weken overheen gegaan dat ik LR niet gestart heb, maar wel elke maand netjes afgeschreven is.

Als optie de humble luminar bundle aangeschaft en dit lijkt wel een goede optie te zijn, als de functionaliteit zou werken als omschreven. Ik heb zelden in zo'n korte tijd tegen zoveel bugs gestuit als in deze software.
- Gebruikt alleen GPU0 ( de intel gpu, niet de nvidia gpu al forceer je dat).
- Daardoor tergend langzaam
- Thumbnails updaten niet
- Na het handmatig clearen van de thumbnails crasht de software, met een corrupte catalog tot gevolg.
- Hernoemen van mappen werkt niet

Allemaal bugs die kennelijk al sinds luminar 3 de rondte doen, maar alle support tickets eindigen met "contact development". Na het doorlezen van diverse forums heb ik hier niet het vertrouwen in om mijn main editing/management platform van te maken.

Andere optie is Capture One. Elk jaar komt deze terug, door de jaren heen veel mee gespeeld en deze bevalt me erg goed, en met black friday in aantocht het moment om eventueel tot aanschaf over te gaan. Echter versie 21 staat ook aan de deur. Ik zie wel aanbiedingen om je oude versie te upgraden en straks gratis versie 21 te krijgen, maar bij de nieuwe aanschaf zie ik deze keuze niet. Is daar toevallig meer duidelijkheid over te vinden?

Edit: ik zie dat de pagina is aangepast en je nu inderdaad 20 kan aanschaffen met gratis upgrade naar 21 :) nu nog afwachten of de black friday deal redelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 18-11-2020 08:06 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
[Capture one]
Weet iemand of je de opgeslagen instellingen in een style kunt inzien en eventueel aanpassen? Dus zonder dat je weer opnieuw die style moet aanmaken. Het is nu vaak een zoektocht tussen alle instellingen om erachter te komen wat er ook alweer gedaan wordt...

Zou er trouwens behoefte zijn om onderling hier styles uit te wisselen? Zijn redelijk wat styles op internet te vinden en natuurlijk nog meer te koop, maar heb ook zelf gemaakte styles en is eigenlijk wel interessant om die van anderen te zien.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
RobertJRB schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:01:
[Capture one]
Weet iemand of je de opgeslagen instellingen in een style kunt inzien en eventueel aanpassen? Dus zonder dat je weer opnieuw die style moet aanmaken. Het is nu vaak een zoektocht tussen alle instellingen om erachter te komen wat er ook alweer gedaan wordt...

Zou er trouwens behoefte zijn om onderling hier styles uit te wisselen? Zijn redelijk wat styles op internet te vinden en natuurlijk nog meer te koop, maar heb ook zelf gemaakte styles en is eigenlijk wel interessant om die van anderen te zien.
Die eerste weet ik niet, maar dat zou inderdaad handig zijn.

De tweede is altijd leuk natuurlijk. Maar dat zou ik in een apart topic doen :)
Ik wil je daar eventueel wel bij helpen om zo'n topic op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:28
Magic schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:14:
Edit: ik zie dat de pagina is aangepast en je nu inderdaad 20 kan aanschaffen met gratis upgrade naar 21 :) nu nog afwachten of de black friday deal redelijk is.
Vorig jaar heb C1 uitgeprobeerd en volgens mij kreeg ik toen aan het eind van de trial periode de mogelijkheid om C1 met korting aan te schaffen.
Of dit nog steeds werkt weet ik niet, maar het is in ieder geval het proberen waard, mocht de Black Friday deal tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
wappiewappie schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:24:
[...]

Vorig jaar heb C1 uitgeprobeerd en volgens mij kreeg ik toen aan het eind van de trial periode de mogelijkheid om C1 met korting aan te schaffen.
Of dit nog steeds werkt weet ik niet, maar het is in ieder geval het proberen waard, mocht de Black Friday deal tegenvallen.
Ik heb gister als pre black friday sale een kortingscode gekregen voor 30% off. Aangeschaft dus, nu de boel vanaf lightroom overzetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Diverse BF s/w deals:

https://nikonrumors.com/2...d-exposure-software.aspx/

New photo editing Black Friday deals from Topaz Labs, DxO, Skylum, and Exposure Software

ik twijfel wel of deze melding van een BF aanbieding wellicht in een ander topic beter op z'n plaats is?

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 26-11-2020 09:46 ]

Mooie Plaatjes   

• Jan_V
  • Nu online
Nice!
Daar zat ik al de hele week op te wachten. Nu is al m'n Black Friday 'budget' op :-)

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-06 20:57
De Capture One Black Friday deal is er ook inmiddels, hoewel het niet echt duidelijk op de site staat. Zie hier: https://www.fujirumors.co...plus-free-capture-one-21/

30% korting en je moet dus bij betaling de kortingscode invullen. Op de site zelf staan nog de normale prijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door Erwin186 op 26-11-2020 18:10 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
Sad, alleen bij perpetual licenses :'( Mensen met een abbo vallen altijd buiten de boot met BF deals.

[ Voor 45% gewijzigd door Ventieldopje op 26-11-2020 18:35 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
Ventieldopje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:35:
Sad, alleen bij perpetual licenses :'( Mensen met een abbo vallen altijd buiten de boot met BF deals.
Ik heb net even getest, maar korting werkt ook bij een subscription!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqel0qy7jjYJfxM6x_SwZzyL02Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tk3OsXXrkA28OdzpfOVcvZUZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soSx3SO21Q8QwyiH_5rWx9Yjkkk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tJRaSbTz63fTW6beAz1HSmqE.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
NIMIC schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:10:
Wat kost een upgrade van Dxo?
De upgrade van Capture One (ca. €150) is voor mij net zo duur als een nieuwe versie van DxO zie ik.

Discount code BLACKFRIDAY30

30% korting, ook op mijn upgrade (van 169 euro voor 112 euro). Overweeg toch sterk om hem te nemen. Weet als beta tester ook al wat de nieuwe features gaan zijn (tot nu toe dan i.i.g.).

Gebruik ook veel DxO PhotoLab 4 maar mijn Capture One licentie hangt nu op 12 dus wel een mooie kans om die weer up to date te hebben, aangezien ik de grootste betaling al aantal jaar geleden heb gedaan. Kom dan uit op 410 euro voor 6 jaar voor volledige TCO (als ik weer 2 jaar wacht met upgraden).

[ Voor 4% gewijzigd door sohus op 26-11-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Erwin186 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:46:
[...]

Ik heb net even getest, maar korting werkt ook bij een subscription!
[Afbeelding][Afbeelding]
Waarschijnlijk niet bij een verlenging, dan moet je eerst annuleren en dan opnieuw bestellen maar dat kan natuurlijk meestal niet gezien je nog resterende maanden hebt.

• sohus
  • Olympus Black Friday (starts Nov 27). Lots of dramatic price reductions.
  • Apple (Nov 27-30). Gift card of up to US$150 on purchases.
  • Greg Benz Photography (now thru Nov 30). Greg makes some of my favorite Photoshop add-ons (Lumenzia) and has excellent training products.
  • NikonUSA (thru end of year). The Nikon School on-line training classes are free of charge.
  • Affinity Photo (thru Dec 6). 30% off on an excellent Photoshop workalike.
  • Rocky Nook (thru Dec 1). Use TURKEY20 for 50% off photography paperbacks.
  • Exposure (thru Dec 2). 15% on Exposure 6 and other products.
  • Naturescapes (thru Nov 30). 20% off orders over US$149. Use PREHOLIDAY20 coupon.
  • DxO PhotoLab 4, Nik Collection 3 (thru Nov 30). Up to 50% off excellent tools.
  • Glyphtech SSD drives (thru Dec 4). Excellent portable drives for Macs up to US$150 off.
  • CaptureOne 21. Still trying to push future software at 30% discount. Use BLACKFRIDAY30.
  • Topaz Labs (Nov 27 only). 68% off the entire AI suite (several excellent products there; and note that you can extend your update plan).
Hyperlinks naar deals staan op deze site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
wappiewappie schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:24:
[...]

30% is maximale korting die je gaat krijgen. Vaak hebben ze 20% en 25%. Upgrades van perpetual licenties werken niet altijd met de kortingscodes, maar deze Black Friday code wel.

• Erwin186
sohus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:10:
[...]

Waarschijnlijk niet bij een verlenging, dan moet je eerst annuleren en dan opnieuw bestellen maar dat kan natuurlijk meestal niet gezien je nog resterende maanden hebt.
Ja dat is wel een goed punt. Vanuit mijn upgrade scherm krijg ik hem ook wel te zien, maar dat komt omdat ik zelf een licentie heb, geen abbo.

• sohus
Fireshade schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:53:
De Styles van Capture One zijn enorm slecht. Lees alleen over hun laatste pack (Beyond Styles) weleens een positief geluid.

De styles van 1Styles zijn een stuk beter als je het mij vraagt:
FILM STYLES FOR CAPTURE ONE

1Styles.pro Film Styles offers more than 200 film styles for Capture One to boost your workflow.
Each style provides a unique look of the film photography legends: Ilford Delta, Kodak Portra, Agfa Scala, Polaroid and many other popular films.

Now you can quickly and easily create a “film” picture in Capture One using all the powers of RAW without any special plugins.

1Styles.pro Film Styles isn’t just a film emulation; it’s a creativity tool that helps you find a quick and impressive solution for your processing.
It saves you hours of work in Capture One and delivers new ideas for color correction of your images. That’s why our styles are already approved by thousands of photographers worldwide.
Ze hebben ook Sample sets die je kan uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Ik heb nu enorm goede ervaring met Digistock styles:

https://digistock.net/

- De styles zijn mooi neutraal en niet over de top zoals je bij veel styles ziet.
- Zijn gemaakt door eindeloos vergelijken met kleur dia en negatieven
- De styles gebruiken C1 veel meer dan de styles van C1 zelf.
- De twee advanced film typen (gold en ektar) werken met ICC profielen. Daarmee staan alle instellingen op 0 en kun je dus nog eindeloos aanpassen.
- De styles worden steeds verbeterd en je krijgt de verbetering ook gratis.

Klinkt als een reclame praatje maar ik was echt blij verrast.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
Ik ben uiteindelijk overgestapt op C1 vanaf Lightroom. Cullen valt nog niet echt mee en de auto mask is niet on par met Lightroom maar wat een verademing is C1 voor mij.

En die styles zijn wel aanlokkelijk, je verkooppraatje heeft wel een zaadje geplant @RobertJRB _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik ben ook overgestapt naar C1, na vanaf de eerste publieke beta Lightroom te hebben gebruikt. 't is wel even wennen, Vooral de library is in C1 lang niet zo overzichtelijk. Maar over het algemeen erg blij. Ik heb in C1 lang niet zoveel dat ik aan sliders moet blijven trekken omdat slider X weer slider Y om zeep helpt.

Een instelling die mij compleet baffled dat die niet aangepast kan worden, is dat C1 bij een export geen files overschrijft. Ik snap de keuze om dat niet automatisch te doen, maar een simpele instelling om dat te overrulen zit er na 13 edities nog steeds niet in. Ik ben zelf maar aan het scripten gegaan om overal gewoon de laatste versie dan maar te bewaren en de rest weg te mikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20

Chiron

Moderator Discord
RobertJRB schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:45:
Ik heb nu enorm goede ervaring met Digistock styles:

https://digistock.net/

- De styles zijn mooi neutraal en niet over de top zoals je bij veel styles ziet.
- Zijn gemaakt door eindeloos vergelijken met kleur dia en negatieven
- De styles gebruiken C1 veel meer dan de styles van C1 zelf.
- De twee advanced film typen (gold en ektar) werken met ICC profielen. Daarmee staan alle instellingen op 0 en kun je dus nog eindeloos aanpassen.
- De styles worden steeds verbeterd en je krijgt de verbetering ook gratis.

Klinkt als een reclame praatje maar ik was echt blij verrast.
Dat heb ik bij bijna alle styles, daarom pas ik ze ook toe als nieuwe layer ipv simpelweg de style aan te vinken. Dan kan je het effect doseren met de layer opacity :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
Afgelopen Sinterklaas binnenshuis allerlei foto's mogen maken van de kinderen en hun kado's.
Uiteraard is dat redelijk low-light en met kinderen is een lage sluitertijd ook handig.

De ISO dus flink moeten opkrikken (10.000+) waardoor er flink wat ruis ontstaat.
Wel ben ik onder de indruk wat DxO Photolab er default van weet te maken. Let op, dit is nog zonder de Prime of Deep Prime.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMyCxt4hHdu2NxOTP6X9T5GGDsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szBCVDAAG0Ev8YeW8MKTR9CW.png?f=fotoalbum_large

Prima resultaten voor de bulk aanpassingen. Voor de 'pareltjes' kan ik nog wel zelf wat adjustments maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 20:38

koornee

3!

En Capture One 21 is er:
https://www.captureone.com/en/explore-features

Dat speed edit, met de shortcuts, net even mee gespeeld. Werkt prima, erg gemakkelijk, dat dat er nog niet inzat standaard. Voor de rest zie ik nog geen grote veranderingen.

Deze versie heeft ook officieel support voor Big Sur, maar nog niet voor de Apple-M1 chip.

[ Voor 8% gewijzigd door koornee op 08-12-2020 16:03 ]

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

koornee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:03:
En Capture One 21 is er:
https://www.captureone.com/en/explore-features

Dat speed edit, met de shortcuts, net even mee gespeeld. Werkt prima, erg gemakkelijk, dat dat er nog niet inzat standaard. Voor de rest zie ik nog geen grote veranderingen.

Deze versie heeft ook officieel support voor Big Sur, maar nog niet voor de Apple-M1 chip.
Er zijn toch weer wat aardige tools bijgekomen en onder de motorkap is hij weer sneller gemaakt. Dit zal vooral bruikbaar zijn voor professionals (maar de Dehaze is voor iedereen wel handig, lijkt me).
Als ik het goed heb, heeft geen enkele Raw editor een dergelijke vorm van speed edit. Dit zal flink gekopieerd worden 😂

Hier een aardig overzichtje van AlexonRaw:
YouTube: Capture One 21 All New Features - Dehaze, Speed Edit, ProStandard Pr...

[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 08-12-2020 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Ik ben altijd wel van Paul Reiffer als het om Capture One gaat. Hier zijn visie op C1 21.

YouTube: Capture One Pro Tips - Version 21 - New Features and Updates

Speed edits lijkt mij een zeer welkome toevoeging, maar het snel(ler) kunnen aanpassen van de brushes helemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

Wellicht is het een mooi moment om CaptureOne een eigen topic te geven? Want CaptureOne is allang geen “alternatieve” raw convertor. CaptureOne en Lightroom zijn de 2 standaarden in de professionele fotografie.

Ik probeerde dat aan te maken maar dat mag niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 09-12-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Eens! Ik doe mee als het gaat om een TS te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

@PdeBie ik probeerde het maar kreeg een error

nu lukt het wel :(
Het grote CaptureOne topic

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 09-12-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik lees veel Luminar en Capture One maar zijn er ook mensen die darktable gebruiken? Zo ja, waarom wel en zo niet, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Angermanagement schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:29:
Ik lees veel Luminar en Capture One maar zijn er ook mensen die darktable gebruiken? Zo ja, waarom wel en zo niet, waarom niet?
Ooit wel eens met DT gespeeld maar lag qua features nog ver achter op LR / PS. En het ziet er natuurlijk ook niet zo gelikt uit. Maar goed, het is wel gratis en als het doet wat jij ermee wilt, lijkt het me makkelijke keuze. Ik miste te veel dingen om het serieus te gebruiken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
sys64738 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:40:
[...]

Ooit wel eens met DT gespeeld maar lag qua features nog ver achter op LR / PS. En het ziet er natuurlijk ook niet zo gelikt uit. Maar goed, het is wel gratis en als het doet wat jij ermee wilt, lijkt het me makkelijke keuze. Ik miste te veel dingen om het serieus te gebruiken.
Welke dingen mis je in darktable? Heb je die wel eens geopperd via een Github post bijv?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb dan ook het Capture One topic maar even in de topicwaarschuwing gezet, als jullie dat topic nog even pimpen kan dat ook een mooie reeks worden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Gonadan word aan gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Angermanagement schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:47:
[...]

Welke dingen mis je in darktable? Heb je die wel eens geopperd via een Github post bijv?
Tja zoals ik al zei, het is een tijdje geleden. Maar meerdere dingen die ik in LR en PS veel gebruik zoals content aware vullen. Veel sneller dan de clone/stamp tool. En bv masking op je sharpening of die mooie blown-out/black-out highlighting op je sliders (bv de zwart slider heen en weer schuiven en ondertussen de ALT button ingedrukt houden). En nog meer van dat soort erg handige dingen.

Natuurlijk kun je daar allemaal feature requests voor indienen maar ik wil gewoon NU mijn foto bewerken en niet 4 releases later. En sommige dingen, zoals content aware fill zie ik een Open Source team niet zo maar inbakken. Daar heeft Adobe echt veel geld tegen aan gesmeten, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
sys64738 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:20:
[...]

Tja zoals ik al zei, het is een tijdje geleden. Maar meerdere dingen die ik in LR en PS veel gebruik zoals content aware vullen. Veel sneller dan de clone/stamp tool. En bv masking op je sharpening of die mooie blown-out/black-out highlighting op je sliders (bv de zwart slider heen en weer schuiven en ondertussen de ALT button ingedrukt houden). En nog meer van dat soort erg handige dingen.

Natuurlijk kun je daar allemaal feature requests voor indienen maar ik wil gewoon NU mijn foto bewerken en niet 4 releases later. En sommige dingen, zoals content aware fill zie ik een Open Source team niet zo maar inbakken. Daar heeft Adobe echt veel geld tegen aan gesmeten, vrees ik.
Content aware heb je in GIMP, ook open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Tot eind 2020; 30% korting op DxO software:

https://nikonrumors.com/2...k-5-and-viewpoint-3.aspx/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rStLTVCFFv-U1fZl7109KUUBHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUqCXMKaWinC3RmVdygynjbO.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Een klein beetje off-topic. Maar wat gebruiken jullie om een foto collage te maken?
Ik gebruik Capture One 21, maar daar kan het volgens mij niet mee.

Wat ik gevonden heb:
Adobe spark
collage.nl

Adobe spark heb ik al een keer gebruikt, en dat werkt wel voor mij.
Het gaat nu om een fotoafdrukken op canvas 60x40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Een recente review van Exposure X6:

https://www.dpreview.com/reviews/exposure-x6-software-review

samenvatting:

What we like:

Comprehensive, photographer-centric image editing with support for layers and local adjustments
Better performance than ever
More auto controls and a generous raft of preset looks
Now boasts haze control and camera-tuned noise reduction
Very affordable and no subscription necessary

What we don't:

Heavy non-modal interface means lots of scrolling
Narrower support for cameras and lenses, especially smaller brands
Noise reduction preview is a bit on the slow side
Haze control blocks up deeper foreground shadows
Noise reduction smoothing can introduce unsightly artifacts

Schijnt toch nog niet helemaal mee te kunnen komen met Adobe's RAW processing. Maar toch, weer een stap in een andere (goede?) richting.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NIMIC schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:33:
Een klein beetje off-topic. Maar wat gebruiken jullie om een foto collage te maken?
Ik gebruik Capture One 21, maar daar kan het volgens mij niet mee.

Wat ik gevonden heb:
Adobe spark
collage.nl

Adobe spark heb ik al een keer gebruikt, en dat werkt wel voor mij.
Het gaat nu om een fotoafdrukken op canvas 60x40.
Beetje gekke flow, en bovendien Adobe, maar werkt wel snel en automatisch:
Op je telefoon maak je een collage gemakkelijk en automatisch aan met Photoshop Express. Doet alle masking, clipping etc voor je snel. Ook filters en styling beschikbaar. Vervolgens kun je de PSD op je desktop verder afwerken als je dat nodig vind.
Er zijn tutorials op internet met stap voor stap instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Dankjewel @Get!em, inmiddels heb ik de canvas al besteld natuurlijk.
Voorheen gebruikte ik binnen android pixlr om collages te maken, maar sinds kort is de maximale export resolutie drastisch verminderd.
Bij Photoshop Express is die wel acceptabel, maar helaas niet in te stellen. Dus dit is mijn nieuwe app voor collages, en misschien ook wel voor het bewerken van mijn foto na heel lang snapseed te hebben gebruikt. Dus op de mobiel toch ineens terug naar adobe. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:11
ehtweak schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:02:
Een recente review van Exposure X6:

https://www.dpreview.com/reviews/exposure-x6-software-review

samenvatting:

What we like:

Comprehensive, photographer-centric image editing with support for layers and local adjustments
Better performance than ever
More auto controls and a generous raft of preset looks
Now boasts haze control and camera-tuned noise reduction
Very affordable and no subscription necessary

What we don't:

Heavy non-modal interface means lots of scrolling
Narrower support for cameras and lenses, especially smaller brands
Noise reduction preview is a bit on the slow side
Haze control blocks up deeper foreground shadows
Noise reduction smoothing can introduce unsightly artifacts

Schijnt toch nog niet helemaal mee te kunnen komen met Adobe's RAW processing. Maar toch, weer een stap in een andere (goede?) richting.
Redelijk recent heb ik Exposure X6 getest op mijn laptop, deze gaat al wat jaartjes mee (i5-6200u met 16GB). Op zich vond ik het goed werken en ik was ook best wel van plan het pakket aan te schaffen totdat ik ruis ging onderdrukken. Dat duurde elke keer een paar seconden na een verandering en als de onderdrukking op basis van de gebruikte sensor gebruikt worden 15-20 seconden. Daarnaast duurde het ook best wel lang voordat een foto in volle resolutie te zien was bij 100%.

Uiteindelijk bij Adobe gebleven. Het voelde toch wat beter aan dan Exposure X6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
https://www.darktable.org/2021/02/darktable-341-released/

darktable 3.4.1 released

Geen schokkende zaken, maar toch de nodige bugfixes:

The Big Ones
None

New Features And Changes

Faster thumbnail generation during import.
Some minor CSS improvements.

Bug fixes

Fix color correction RGB handling and saturation normalization.
Fix smooth scrolling on MacOS.
Fix Lr metadata import, this is done only if no other XMP present.
Fix metadata export which must be done only if the corresponding setting is activated.
Fix combo-box popup scrolling.
Properly restore collection hinter messages when needed.
Fix stars display in overlay.
Fix black point setting when dragging the histogram.
Fix help links for technical group module.
Properly discriminate cameras with the same prefix in collect module.
Fix bold rendering on Windows (for selected presets for example).
Fix support of Windows PATH to configuration and libraries when the path name contains non ASCII characters.
Properly hide the selected tag tick when a tag is not selected anymore.
Fix search on collect module for multiple filename separated with coma.
Fix size of clipping handle when preview down-sampling is activated.
Fix metadata comment reading from exif.
Fix a case where the thumbnail could be out of synchronization with the darkroom edit.
Never show filmstrip cursor on selected image on other views.
Skip possible null dates on the collect module which could then crash darktable.
Fix waveform histogram rendering on MacOS.
Fix some memory leaks.

En digiKam 7.2.0 rc is beschikbaar. Over enkele weken zou de stable 7.2.0 release er moeten zijn.

https://www.digikam.org/n...-rc_release_announcement/

After integrating the student codes working on faces management while this summer, we have stabilized code about the usability and the performances improvements of faces tagging, faces detection, and faces recognition, already presented in July with 7.0.0 release announcement.

One very important point introduced with this release is the new Online Release Downloader to help users with stable and pre-release updates, fully automatized, providing a release notes, and with the options to use debug or optimized application versions.

We also fight against plenty of bugs, and after a second long triaging stage, this new version comes with more than 300 bug-fixes since last stable release 7.1.0. We are now close to the final digiKam release planned in a few weeks. See the release plan for more details.

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2021 15:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Fireshade schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:46:
Nikons NX Studio mag aan het rijtje gratis RAW editors toegevoegd worden :)
Deze gemist:
ehtweak in "Het algemene Nikon topic"
;)

Kanttekening: NX Studio kan natuurlijk alleen overweg met de Nikon RAW files: NEF. Wat betreft de RAW conversie...

Terwijl de opensource alternatieven zoals digiKam, DT, RT, Art, e.d. eigenlijk zowat alle RAW files ondersteunen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ja gemist, maar deze thread over raw editors leek me sowiezo wel toepasselijk qua onderwerp ;)
Kanttekening: NX Studio kan natuurlijk alleen overweg met de Nikon RAW files: NEF. Wat betreft de RAW conversie...
Geen probleem, lijkt me. Het gaat hier over alternatieve raw converters. Er is hier ook vaak genoeg gekwebbeld over View NX en Capture NX.
Terwijl de opensource alternatieven zoals digiKam, DT, RT, Art, e.d. eigenlijk zowat alle RAW files ondersteunen.
Ik draag open source ook graag een warm hart toe, maar "NEF-only" lijkt me nauwelijks een reden om een raw-converter uit te sluiten uit deze thread :P

Edit: toevoeging:
Korte review op PetaPixel:
https://petapixel.com/202...art-that-will-get-better/

[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 08-03-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Aanbiedingen bij DxO:

https://nikonrumors.com/2...-filmpack-viewpoint.aspx/

All DxO software is now 30% off (Nik Collection, Photolab, Filmpack, Viewpoint)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
digiKam 7.2.0 is released

https://discuss.pixls.us/t/digikam-7-2-0-is-released/24278/6

https://www.digikam.org/n...2.0_release_announcement/

After more than one year of development, the digiKam team is proud to present version 7.2.0 of its open source digital photo manager.

Een enorme hoeveelheid aan bugfixes en andere veranderingen:
Here is the list of more than 360 bug-fixes ordered by categories coming with this release:

Ik heb 'm ook al bij de downloads aangemeld, maar je weet nooit of tweakers dat overneemt...

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-03-2021 10:21 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:11
ehtweak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:

Ik heb 'm ook al bij de downloads aangemeld, maar je weet nooit of tweakers dat overneemt...
Als het niet meteen opgepikt wordt vind ik niet dat je meteen op moet geven :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ehtweak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:
digiKam 7.2.0 is released

https://discuss.pixls.us/t/digikam-7-2-0-is-released/24278/6

https://www.digikam.org/n...2.0_release_announcement/

After more than one year of development, the digiKam team is proud to present version 7.2.0 of its open source digital photo manager.

Een enorme hoeveelheid aan bugfixes en andere veranderingen:
Here is the list of more than 360 bug-fixes ordered by categories coming with this release:

Ja dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Nog een soort-van RAW converter:
Voor het gratis Paint.NET bestaat al enige tijd de RawFileLAB plugin. Deze stond niet op de lijst voor dit forum, ik dacht dat het er wel bij paste (correct me if I'm wrong).

RawFileLAB is dus geen stand-alone raw converter, maar een oplossing a la Photoshop + Adobe Camera RAW - maar nu geheel gratis.
RawFileLAB maakt gebruik van de dcraw converter, net als RawTherapee of UFRaw.

https://forums.getpaint.n...ader-with-gui-2021-08-20/

Edit: de plugin is nog niet zo rijp als bij RawTherapee, maar kan leuk zijn voor de Paint.NET liefhebbers.

[ Voor 9% gewijzigd door Fireshade op 31-08-2021 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Verse versie van Darktable:

https://www.darktable.org/2021/12/darktable-3.8.0-released/

Met een hele waslijst aan nieuwe features en verbeteringen. d:)b

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2022 13:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Met de nieuwste versie van Luminar, kun je de vorige versie (4), gratis en legaal downloaden van de website van de makers:

https://skylum.com/nl/chip-luminar4

Naam en mail adres invullen en je krijgt een download link en een serie nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PageFault schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:26:
Met de nieuwste versie van Luminar, kun je de vorige versie (4), gratis en legaal downloaden van de website van de makers:

Interessant, voor wat zou je luminar gebruiken?
Het is een pixel editor toch?
Hoe is de userinterface en leercurve?

Workflow is nu FVR, Bridge (iptc/keywords) dxopl elite suite, en soms Silkypix v10 pro for pana.
(stacking function and colorproofing)
En NIK freeware dxo.
Wat zou Luminair toevoegen?
Hoop vragen sorry, maar ik merk dat je pc volplempen met applicaties die overlappen meer problemen oplevert dan gemak.
Dus beter goed leren werken met wat je hebt dan zoeken naar nieuw.
Luminair is goedkope photoshop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
copykat schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Interessant, voor wat zou je luminar gebruiken?
Het is een pixel editor toch?
Hoe is de userinterface en leercurve?

Workflow is nu FVR, Bridge (iptc/keywords) dxopl elite suite, en soms Silkypix v10 pro for pana.
(stacking function and colorproofing)
En NIK freeware dxo.
Wat zou Luminair toevoegen?
Hoop vragen sorry, maar ik merk dat je pc volplempen met applicaties die overlappen meer problemen oplevert dan gemak.
Dus beter goed leren werken met wat je hebt dan zoeken naar nieuw.
Luminair is goedkope photoshop toch?
Inderdaad: Luminar is een gedegen Photoshop concurrent met een heel aantrekkelijk prijskaartje. Als beheertool kun je het links laten liggen, maar voor editing en retoucheren is het een goed alternatief voor PS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een serienummer aangevraagd, 🙂, nog niet gedownload ga ik na t kijken van wat reviews doen.
"photoshoppen" als in een foto volledig uit zn verband rukken en "ver arten" tot iets wat uit je geest gekomen is in plaats van uit de camera is niet echt wat ik voor ogen heb.
Ik bedoel dat is niet iets wat ik normaal gesproken wil of doe. Maar ik speel wel eens met foto's die saai zijn om te zien of er iets aparts van te maken is en interessanter worden maar dan voeg ik nooit iets toe meer weg laten van een kleur of blurren van een sectie.

En er zijn wel eens foto's die redelijk goed gelukt zijn maar er zit net iets fout, die fietser of die lelijke auto.
Silkypix heeft remove moving objects maar non moving objects vervangen voor iets anders is vaak een gepruts met cloningbrushes.

Ben benieuwd of luminar dat ook kan, lucht vervangen wel in ieder geval.
Ben toch nieuwsgierig geworden of het iets toevoegd aan mn set applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
copykat schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:48:
Ik heb een serienummer aangevraagd, 🙂, nog niet gedownload ga ik na t kijken van wat reviews doen.
"photoshoppen" als in een foto volledig uit zn verband rukken en "ver arten" tot iets wat uit je geest gekomen is in plaats van uit de camera is niet echt wat ik voor ogen heb.
Ik bedoel dat is niet iets wat ik normaal gesproken wil of doe. Maar ik speel wel eens met foto's die saai zijn om te zien of er iets aparts van te maken is en interessanter worden maar dan voeg ik nooit iets toe meer weg laten van een kleur of blurren van een sectie.

En er zijn wel eens foto's die redelijk goed gelukt zijn maar er zit net iets fout, die fietser of die lelijke auto.
Silkypix heeft remove moving objects maar non moving objects vervangen voor iets anders is vaak een gepruts met cloningbrushes.

Ben benieuwd of luminar dat ook kan, lucht vervangen wel in ieder geval.
Ben toch nieuwsgierig geworden of het iets toevoegd aan mn set applicaties.
Luminar kan dat ook, maar vooral met de nieuwste versie, de gratis versie is de oudere, waarbij een hoop Artificial Intelligence niet is ingebakken.

Ik ga ook niet elke foto flink verbouwen, voor mijn workflow is CaptureOne of vergelijkbaar een betere tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De meeste "verbouwingen" kunnen prima met DxOPL.
Sky replacement natuurlijk niet.
rebuilding een sectie met een donor image bijv. dat zou een functie kunnen zijn die ik mis.

clone en flip/mirror bijv. dus de source kunnen draaien / perspectief veranderen en mirroren dat zijn interessante functies voor een zeer klein gedeelte van mijn images.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12RWHwoL1Cz_Jh3gyzg_uU-_vl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gAoIy2Lu0TT5AVBk2oYi18R.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu best veel werk in dxoPl en niet goed genoeg om niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 06:57
ehtweak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:42:
Verse versie van Darktable:

https://www.darktable.org/2021/12/darktable-3.8.0-released/

Met een hele waslijst aan nieuwe features en verbeteringen. d:)b
helaas.... uiteindelijk is het mij wel gelukt om te compileren op mijn MBA M1, maar om nou zeggen dat ik er blij mee ben...nee. Zelfs simpelweg een nieuwe NEF importeren resulteert in craches of domweg non-responsiveness, dan heb ik het nog niet gehad over daadwerkelijk bewerken. De MacOS download is uiteraard alleen nog intel, dus rosetta--> super traag, zelfs de 2014 MBP is sneller.

Ik had gehoopt met deze versie iets werkbaars te krijgen, maar het wordt toch weer een verlenging via Surf voor LR/PS/Ai etc. Voor de 20 euro hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

divvid schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:05:
helaas.... uiteindelijk is het mij wel gelukt om te compileren op mijn MBA M1, maar om nou zeggen dat ik er blij mee ben...nee. Zelfs simpelweg een nieuwe NEF importeren resulteert in craches of domweg non-responsiveness, dan heb ik het nog niet gehad over daadwerkelijk bewerken. De MacOS download is uiteraard alleen nog intel, dus rosetta--> super traag, zelfs de 2014 MBP is sneller.

Ik had gehoopt met deze versie iets werkbaars te krijgen, maar het wordt toch weer een verlenging via Surf voor LR/PS/Ai etc. Voor de 20 euro hoef je het niet te laten.
Ik denk dat het komt door jouw exotische configuratie, want laten we eerlijk zijn : Die config is echt zwaar experimenteel en hangt aan elkaar met een heleboel reverse engineering code en zo... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23
Zijn hier mensen (vast wel) die Darktable gebruiken en hun licht willen laten schijnen over de Filmic module / hun import-workflow?

Ahtergrond: Ik gebruik alleen maar DT. Eerst met de Basecurve, nu, omdat de ontwikkeling die kant op gaat, met de 'scene referred workflow'. Ik importeer en pas een standaard style toe: een tonecurve met een zacht contrast (iets zachter dan de preset), local contrast, de whitebalance gaat automatisch via Color Balance.

De filmic module zelf lijkt erg krachtig, maar ik zit er eigenlijk nooit aan.

Wat gebruiken anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tarquin schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:06:
Zijn hier mensen (vast wel) die Darktable gebruiken en hun licht willen laten schijnen over de Filmic module / hun import-workflow?

Ahtergrond: Ik gebruik alleen maar DT. Eerst met de Basecurve, nu, omdat de ontwikkeling die kant op gaat, met de 'scene referred workflow'. Ik importeer en pas een standaard style toe: een tonecurve met een zacht contrast (iets zachter dan de preset), local contrast, de whitebalance gaat automatisch via Color Balance.

De filmic module zelf lijkt erg krachtig, maar ik zit er eigenlijk nooit aan.

Wat gebruiken anderen?
Filmic voor bijna alles tegenwoordig. Het heeft wel enige experimenteer-tijd gekost.
Zorg voor een goed gevuld histogram voor het beste resultaat (evt. met exposure slider aanpassen). Dan Filmic met een latitude van 90% en auto tune levels. Aanpassen naar smaak in de Filmic module (contrast/saturation en een enkele keer dynamic range). Je kunt in Filmic ook heel gericht overbelichtingsschade corrigeren (vereist enige oefening; goede tutorials op Youtube).
Verder: lens correction, beetje sharpening en evt. witbalans correctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newmikey
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-08-2023
R&Darktable
De nieuwe vork van één van de makers van Darktable, AurelienPierre, die ook blijft bijdragen aan de hoofdversie van Darktable.

Interessante snelheidsverbeteringen door het weglaten van veel code die AP als overbodig belastend beschouwt. Vooralsnog te draaien in alpha versie maar al heel goed bruikbaar en smaakt naar meer.

https://github.com/aurelienpierre/R-Darktable/wiki

PS: op pixls.us staat geloof ik ook nog een Windows build maar weet niet hoe scherp die is.

[ Voor 11% gewijzigd door newmikey op 07-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
newmikey schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:32:
R&Darktable
De nieuwe vork van één van de makers van Darktable, AurelienPierre, die ook blijft bijdragen aan de hoofdversie van Darktable.

Interessante snelheidsverbeteringen door het weglaten van veel code die AP als overbodig belastend beschouwt. Vooralsnog te draaien in alpha versie maar al heel goed bruikbaar en smaakt naar meer.

https://github.com/aurelienpierre/R-Darktable/wiki

PS: op pixls.us staat geloof ik ook nog een Windows build maar weet niet hoe scherp die is.
Dit is ook interessant om te volgen: https://jo.dreggn.org/vkdt/
https://github.com/hanatos/vkdt

is ook een topic van op pixls.us.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newmikey
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-08-2023
leendertv schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Dit is ook interessant om te volgen: https://jo.dreggn.org/vkdt/
https://github.com/hanatos/vkdt

is ook een topic van op pixls.us.
Heeft even geduurd (vakantie + werk) maar ben nu even naar vkdt aan het kijken. Ten eerste, het downloaden van github en compileren van de code: gewoon een "make" vanuit de bin directory en gáán met die banaan? Dat zouden meer software bouwers moeten doen! De compilatie gaat ook gewoon in één keer goed, zonder rare afhankelijkheden. Fijn spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:39
PageFault schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:26:

Was dit een actie? Kan het niet meer terug vinden op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Ryan_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Was dit een actie? Kan het niet meer terug vinden op de website.
Blijkbaar, ik zie het nu ook niet meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:39
PageFault schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Blijkbaar, ik zie het nu ook niet meer :(
Helaas. Toch bedankt voor het delen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23
In elk geval: Er is net een gloednieuwe Darktable 4.0 uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Tarquin schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:03:
In elk geval: Er is net een gloednieuwe Darktable 4.0 uit.
Ik ga het eens testen! Ik ben ben benieuwd naar Filmic v6 van de Filmic RGB module.
Momenteel gebruik ik RawTherapee, maar de laatste versie daarvan is uit februari 2020.
In de develop branch van RawTherapee gebeurd veel, maar het lukt ze schijnbaar niet een nieuwe versie te releasen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 06:57
Ik ben sinds Adobe de academische licenties à EUR25 per jaar effectief om zeep heeft geholpen over gestapt naar Darktable (4.8.1). (Adobe vraagt nu EUR 137 per jaar en dat wordt mij te gortig voor een beetje raw conversie, zoveel fotografeer ik niet)

Het valt mij op dat Darktable traag is op Apple Silicon. Ik heb een M1 Macbook en mijn oude trouwe MacbookPro uit 2014 (dual core i7), beiden 16GB

De oude macbook 'voelt' veel soepeler en op de M1 heb ik veel last van glitches in combinatie met enkele modules, die ik niet zie op de intel stack. Ook op mijn Linux core i5 lenovo zie ik dat niet (maar dat ding heeft een ruk scherm en ik heb geen externe monitor, dus die gebruik ik liever niet voor foto editing)

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mijn pc i7 4770 met 750ti en 32gb ram is door de mand gevallen na dxopl v6.3 of zo.
De introductie van AI om noise reductie en andere distorsies te processen is killing voor oudere pc's.
Dxoplv7.8 is gewoon niet meer werkbaar.
Elke aanpassing choked de pc tot een vertraagde preview. X seconden wachten om t resultaat te zien van je aanpassing is eh voor een ADHD'er Niet Te Doen.
Dus na 14 jaar toch maar een nieuwe kopen. 😁 *O*

Klikkerdeklik deze is mooi.
Scrollen
:X
1600 euro! -O-

* copykat moet nog even herstellen van die shock.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.