Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26
sohus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:49:
[...]

Deels ook omdat de catalogus functie van Capture One nog altijd bagger is, zeker met grotere collecties. Lightroom catalogus werkt een stukken beter.

Sessies zijn verreweg het meest populair omdat ze compacter zijn, makkelijk verplaatsbaar en het programma veel sneller is in sessie mode. Dingen als slimme filters etc. vergen veel van een systeem in Capture One.

Nadeel van sessies is dat je niet makkelijk door je hele catalogus kan zoeken, dus wat je kan doen is je Sessies importeren in een catalogus puur voor het surfen, al is dat niet super efficient. Hoop dat in de volgende versie van Capture One (13.2 of 14 het hele DAM gedeelte een flinke opknapbeurt krijgt). Kans is groot gezien Capture One nu zelfstandig bedrijf is met nieuwe eigenaar die achter Adobe publiek aanzit.

Ik hou zelf een iPad versie voor mogelijk met de recente ontwikkelingen.
Lightroom met een grote catalogus (10k+ foto's) is een ramp. Splitten werkt redelijk maar alsnog traag. Met C1 werkt alles al een stuk sneller, niet voor cullen maar wel voor de rest.

PhotoMechanic krijgt ook een DAM functionaliteit :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 21:56

copykat

Good copy isn't bad

@sohus
Ah dat is ruk, dan valt dat af. Je wilt niet een eigen gebrouwen standaard hebben als je ooit wisselt ben je klos.

Ik gebruik een importmap en vanuit daar bewerk ik.
DxO gebruikt sidecars dus verplaatsen maakt niet uit leest gewoon weer in, database van dxo kan ik deleten wanneer ik wil staat niks in wat ook niet in de sidecars staat. (voordeel van xmp als info voor keywords e.d. )
Ik maak meestal een backup in een folder van de bewerkings sidecar in de rawfolder( Doe wel eens probeersels en vergeet soms een virtual copy te maken dus effe terug zetten is goud dan.) en dan delete ik alle meuk,rejects, niet nodig,. De opgeschoonde folder gaat in mn raw archief. Door de xmp files en dop files kan ik die gewoon bekijken met elke applicatie en ook updaten als ik dat wil.
Alles in de importmap is onder bewerking.
Export ook in een aparte folder, kijk vaak nog paar dagen later of ik nog moet aanpassen/verbeteren. Dan pas in jpeg archief.

Geef toe tis wat handmatig maar redelijk foolproof en alleen mijn develop/edit programma kost serieus geld rest is gratis of tientjes werk..😎
Ben maar een hobbist en maak geen 1000 files per week aan dus dan is het prima te handelen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:30:
[...]
Lightroom met een grote catalogus (10k+ foto's) is een ramp. Splitten werkt redelijk maar alsnog traag. Met C1 werkt alles al een stuk sneller, niet voor cullen maar wel voor de rest.
Dat verschilt sterk per user. Sommige hebben 100k in Lightroom zonder problemen, waar anderen (waaronder ik) al problemen hadden met 10k foto's). Capture One staat niet goed aangeschreven qua DAM/catalogus functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

copykat schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:59:
Nog iets, FRV is eigenlijk een RAW beoordeel tool....maar het is geen organiser / filemanager.
Dat is bijv, bridge wel.

Ik ging voor een goedkope maar stabiele setup die niet persee applicatie gebonden was.
PM is voor veel mensen een dure oplossing wel een hele goede maar ik wilde voornamelijk een keyword editor met zoekfunctie totdat DxOPL voldoende doorontwikkeld is om zelf de xmp files te gebruiken voor keywords en iptc editing. Meer heb ik niet nodig als DAM. Ik heb geen print profiles of web based profiles of zo nodig , softproofing leuk maar nodig heb ik t niet.

Mijn setup was de goedkoopste die ik kon vinden zonder teveel in te leveren op kwaliteit.
Ik heb het geld zeker niet op m'n rug groeien, maar bemerk dat ik steeds meer tijd aan fotografie begin te besteden. Dus vind het dan minder erg om iets meer geld uit te gevenaan iets toekomstbestendigs en waar ik uiteindelijk veel plezier van ga beleven.
Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:24:
Catalogus, sessie is een beetje de oude methode van werken en vind ik niet fijn. Genoeg mensen die er nog bij zweren echter.
Ik probeer nu een tijdje met de catalogus te werken, wellicht haal ik niet het maximale er uit maar vind het concept er achter lastiger te bevatten dan dat van sessies. Vooral deze video doet mij twijfelen weer terug te gaan naar sessies. Voorlopig blijf ik nog wel bij de catalogus, wellicht een kwestie van wennen.

@sohus en @Ventieldopje rekening houdend met het feit dat ik niet eerder dan vandaag tot de ontdekking ben gekomen dat er naast cullen ook zoiets als DAM bestaat, welk stuk software zou je dan aanraden? Prijstechnisch lijkt het geen verschil te maken, allemaal rond de €120.

[ Voor 36% gewijzigd door onsgeluk op 02-06-2020 21:19 ]

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
onsgeluk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:17:
[...]

Ik heb het geld zeker niet op m'n rug groeien, maar bemerk dat ik steeds meer tijd aan fotografie begin te besteden. Dus vind het dan minder erg om iets meer geld uit te gevenaan iets toekomstbestendigs en waar ik uiteindelijk veel plezier van ga beleven.

[...]

Ik probeer nu een tijdje met de catalogus te werken, wellicht haal ik niet het maximale er uit maar vind het concept er achter lastiger te bevatten dan dat van sessies. Vooral deze video doet mij twijfelen weer terug te gaan naar sessies. Voorlopig blijf ik nog wel bij de catalogus, wellicht een kwestie van wennen.

@sohus en @Ventieldopje rekening houdend met het feit dat ik niet eerder dan vandaag tot de ontdekking ben gekomen dat er naast cullen ook zoiets als DAM bestaat, welk stuk software zou je dan aanraden? Prijstechnisch lijkt het geen verschil te maken, allemaal rond de €120.
toon volledige bericht
Nogmaals, C1 kan prima dienst doen als DAM. Voor culling heb je een ander programma nodig zoals FRV of PM.

Als je moest kiezen naast C1 voor een DAM of culling programma, dan hands down culling.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
sohus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Dat verschilt sterk per user. Sommige hebben 100k in Lightroom zonder problemen, waar anderen (waaronder ik) al problemen hadden met 10k foto's). Capture One staat niet goed aangeschreven qua DAM/catalogus functionaliteit.
Dat heeft er meer mee te maken dat sommige mensen veel meer tijd en/of geduld hebben. Sommige mensen vinden Gimp ook een prima alternatief voor Photoshop :+

Ik ken niemand voor wie dat werkt ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Sorry, dat was me niet helemaal duidelijk uit voorgaande posts. Terwijl ik hier de vraag stelde, ook aan het inlezen geweest, voorlopig ga ik dan verder stoeien met C1. FRV it is, voor €17 kan ik me daar geen buil aan vallen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
onsgeluk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:25:
Sorry, dat was me niet helemaal duidelijk uit voorgaande posts. Terwijl ik hier de vraag stelde, ook aan het inlezen geweest, voorlopig ga ik dan verder stoeien met C1. FRV it is, voor €17 kan ik me daar geen buil aan vallen.
Eens, Fast Raw Viewer is goede keuze.

Overigens werken Capture One sessies ook prima voor culling op mijn systeem, previews bouwen gaat vrij snel.

Voor DAM: Photo Supreme (Win/Mac) of IMatch (Win) zijn verreweg de beste en meest uitgebreide opties. Maar de 120 euro is het voornamelijk waard als je het ook echt gaat gebruiken. Ik zou eerst Capture One nemen en kijken hoe ver je er mee komt en waar je tegenaan loopt. Voor geo-tagging heb je dan alleen wel een externe extra tool nodig, maar daar zijn oplossingen voor.

[ Voor 8% gewijzigd door sohus op 03-06-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

sohus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:42:
[...]Ik zou eerst Capture One nemen en kijken hoe ver je er mee komt en waar je tegenaan loopt. Voor geo-tagging heb je dan alleen wel een externe extra tool nodig, maar daar zijn oplossingen voor.
Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:22:
[...]
Nogmaals, C1 kan prima dienst doen als DAM[...]
En dan deze in een wat ouder topic vinden ;)
sohus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:38:
Capture One heeft in mijn optiek een hele slechte DAM [...]
Anyway, wat ik nog wil vragen; hebben keywords en (geo)tags meerwaarde voor de windows zoekfunctie of ga ik er alleen in specieke software voordeel uit halen?

[ Voor 3% gewijzigd door onsgeluk op 05-06-2020 02:06 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHLR6DGL21DTxaWGbxAwjcPVsmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EJzMBtoTek4wXNcmjw22LkBb.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE-gPT8nrFci1O6Fb7oEPLqZ1tY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZolyLrs3QfGCk3QTJzzCF9bN.jpg?f=user_large

Antwoord ja!

[ Voor 31% gewijzigd door copykat op 05-06-2020 07:56 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Geweldig!! Dat loont de moeite.

Vwb het cullen, gisteravond tegen deze tip aangelopen voor C1. De cache/proxies niet kunnen vinden, wellicht omdat het artikel refereert naar een oudere versie van C1.
Maar de preview op een lagere resolutie laten renderen maakt een wereld van verschil. Vannacht de preview van zo'n 10K foto's opnieuw laten renderen op basis vd resolutie van mijn monitor, vwb snelheid zie ik geen reden meer om naar iets anders om te kijken. Qua fucntionaliteit ga ik nog steeds naar FRV kijken, ik kan me voorstellen dat ze meer te bieden hebben zoals jij al aanhaalde (focusmask en belichting bv).

Er staat wel een high res monitor op de wensenlijst, dus wellicht dat ik hierop terug kom, maar voor nu :9

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
onsgeluk schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:01:
Geweldig!! Dat loont de moeite.

Vwb het cullen, gisteravond tegen deze tip aangelopen voor C1. De cache/proxies niet kunnen vinden, wellicht omdat het artikel refereert naar een oudere versie van C1.
Maar de preview op een lagere resolutie laten renderen maakt een wereld van verschil. Vannacht de preview van zo'n 10K foto's opnieuw laten renderen op basis vd resolutie van mijn monitor, vwb snelheid zie ik geen reden meer om naar iets anders om te kijken. Qua fucntionaliteit ga ik nog steeds naar FRV kijken, ik kan me voorstellen dat ze meer te bieden hebben zoals jij al aanhaalde (focusmask en belichting bv).

Er staat wel een high res monitor op de wensenlijst, dus wellicht dat ik hierop terug kom, maar voor nu :9
Dit zelfde truukje werkt met Lightroom maar er wordt vaak "vergeten" te vermelden dat je dus alsnog moet wachten tot de previews gemaakt zijn en die vreten ook een hoop ruimte. Dit wordt allemaal nog gekker met een hoge resolutie monitor.

Je zal dus echt pas merken hoe het is na een shoot als je foto's hebt geïmporteerd, hoe lang het dan nog duurt voordat je previews geladen zijn.

In die gevallen is FRV of PM dus een stuk sneller omdat je meteen aan de slag kan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 10:04

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kun je met FRV ook op meerdere foto's tegelijk inzoomen om details te vergelijken? Zoals FastStone dat doet bv: YouTube: How to Compare 2 Photos Side by Side ( FastStone Image Viewer)

[ Voor 49% gewijzigd door SnoeiKoei op 05-06-2020 11:20 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ventieldopje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Dit zelfde truukje werkt met Lightroom maar er wordt vaak "vergeten" te vermelden dat je dus alsnog moet wachten tot de previews gemaakt zijn en die vreten ook een hoop ruimte. Dit wordt allemaal nog gekker met een hoge resolutie monitor.

Je zal dus echt pas merken hoe het is na een shoot als je foto's hebt geïmporteerd, hoe lang het dan nog duurt voordat je previews geladen zijn.

In die gevallen is FRV of PM dus een stuk sneller omdat je meteen aan de slag kan ;)
Zo'n vermoeden had ik al, maar SD kaart er in en koffie zetten verlicht de pijn iets. Ik heb een redelijke PC, gevoelsmatig hoefde ik slechts enkele minuten te wachten totdat de previews op 2560 gerenderd waren. Dat zou dus nu nog veel sneller moeten gaan vermoed ik. Juist het switchen tussen verschillende foto's vind ik te langzaam gaan, op de lagere resolutie gaat dat nu juist lekker snel. Nu is het wel zo dat mijn PC vooral op de CPU draait, wellicht dat de aanschaf van een nieuwe GPU veel verschil gaat maken.

Iets als FRV gaat sowieso komen, maar ik heb nog zoveel vragen waarmee ik dit topic niet wil vervuilen. Dus zit allerlei youtubes te bekijken en op fora de discussie door te pluizen. Het gaat me niet zozeer om de aanschafkosten, maar het kost tijd/energie om met een nieuw pakket om te leren gaan, dus wil het in 1x goed doen.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

SnoeiKoei schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:13:
Kun je met FRV ook op meerdere foto's tegelijk inzoomen om details te vergelijken? Zoals FastStone dat doet bv: YouTube: How to Compare 2 Photos Side by Side ( FastStone Image Viewer)
Nee, dacht t niet. Zal t vanavond ff checken. Misschien 2 wel maar geen vier zoals FSV. (gebruik ik nog vaak voor jpegs bekijken, developer denoise /scherpte levels kijken welke t best uit de verf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

copykat schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Nee, dacht t niet. Zal t vanavond ff checken. Misschien 2 wel maar geen vier zoals FSV. (gebruik ik nog vaak voor jpegs bekijken, developer denoise /scherpte levels kijken welke t best uit de verf komt.
Ik lees al op het forum van FRV dat het een veelgevraagde feature is, side-by-side comparison, maar niet haalbaar zonder een groot deel van het programma te herschrijven. Gaat dus niet gebeuren voor V2.0 volgens de devs. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
SnoeiKoei schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Ik lees al op het forum van FRV dat het een veelgevraagde feature is, side-by-side comparison, maar niet haalbaar zonder een groot deel van het programma te herschrijven. Gaat dus niet gebeuren voor V2.0 volgens de devs. ;(
Dat is wel jammer inderdaad, kan best handig zijn al is de kwaliteit van de previews natuurlijk niet altijd goed genoeg. In zo'n geval tag ik ze beide en kom ik ze met bewerken wel tegen zodat ik daar een keuze kan maken. In C1/LR kun je ze namelijk wel naast elkaar bekijken en heb je meteen ook de volledige RAW data tot je beschikking.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik gebruik dan gewoon ff FastStoneImageViewer tegelijkertijd.
Voor compositie, algehele indruk en ogen open is the raw embedded jpeg genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Geen idee of het hier gepast is, tethered schieten en nabewerken in C1, vanavond om 8 uur.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

SnoeiKoei schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:13:
Wow, al sinds 2014...
Ik gebruik al jaren Faststone Viewer, maar dit wist ik nog niet. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Fireshade schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Wow, al sinds 2014...
Ik gebruik al jaren Faststone Viewer, maar dit wist ik nog niet. Bedankt!
Superhandige functie wat mij betreft. Ik hoop van harte dat FRV 'm in een nieuwe versie stopt. Tot die tijd zal culling bij mij toch vooral in FSV gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoe kan ik in Darktable een bepaalde preset van de White Balance-module (zoals Spot) toepassen op een hele reeks foto's tegelijk?

In Lightroom kun je daar de sync-feature voor gebruiken, maar Darktable heeft dit volgens mij niet.

Als ik de preset op één foto toepas, en de history dan kopieer naar de rest van de foto's, dan kopiëert hij dus resulterende waarden naar de andere foto's in plaats van dat hij op elke aparte foto de preset toepast. Dit is niet wat ik wil, omdat de lighting conditions per foto verschillen en ik deze juist wil normalizeren.

Voor context: dit betreft een timelapse waar ik de witbalans consistent wil krijgen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Compizfox Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar imho zou je hier wel zinnige reacties kunnen krijgen:

https://discuss.pixls.us/c/software/darktable

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ik had er nog nooit van gehoord; iToolBox.

https://fyngyrz.com/?page_id=3622

Iemand die zelf maar 'ff' een compleet Photoshop-achtig alternatief heeft gemaakt.
Bijzonder! _/-\o_

Mac or Windows 10 user? Looking for some free software to edit your images with? If so, I’ve cooked up an application you might find useful:

iToolBox is available compatible with OS X / MacOS versions 10.11 and later, and Windows 10. iToolBox builds are targeted at 64-bit architectures, so the application should be usable well into the future.

iToolBox handles data with 48-bit RGB and 16 bit alpha (transparency) precision: This is 64 bits per pixel. iToolBox offers a broad, powerful and consistent feature set that is both easy to learn and easy to use for common image manipulation tasks, yet offers enormous power for the more dedicated who enjoy “getting serious with pixels.”

iToolBox is free, doesn’t incorporate nagging, copy protection, advertising or data mining, doesn’t offload your data to some “cloud” that might disappear or get hacked at any time, and doesn’t invade your privacy.

Afbeeldingslocatie: https://fyngyrz.com/wp-content/uploads/2018/06/itb-0.36.png

Iemand hier ervaring mee?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Oke, ik weet niet zeker of dit het juiste topic is voor m'n vraag maar ik denk dat ik redelijk in de buurt zit.

Ik ben vorig jaar getrouwd. Toen hadden we, naast een bruidsfotograaf, als cadeau van m'n moeder, een halve filmcrew gekregen (1 met een enorme film camera en 1 met een drone).

We hebben dus ook een hele mooie after movie van de bruiloft, maar het filmpje was maar 4 minuten, wel super mooi met muziek er onder enz. Maar we kwamen op het idee om aan het bedrijf te vragen of ze toevallig nog meer beeldmateriaal hadden. Dat was het geval en vrouwlief is toen met een 500gb ssd op pad gegaan om die beelden te halen.

Nu zijn dit redelijk rauwe beelden, als in, allemaal verschillende clips van tussen de 10 en 40 seconden van meerdere Gb's per stuk. Ik heb een redelijke PC maar ook die heeft moeite met de grote MOV bestanden. Ik wil het dus om gaan zetten naar een iets lichter formaat. ik had ter test al even een demo van Wondershare Uniconverter gedownload, dat werkt maar slechts 1/3e van de clip lengte (want demo). Nu vroeg ik me af of er goede open source alternatieven zijn die MOV->MP4 doen? Openshot heb ik al gedownload maar dat werkt niet (die vraagt om een frame range maar die is natuurlijk per clip anders).

Iemand een tip? (of verwijzing naar ander topic als ik hier verkeerd zit :+ )

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

1nsane schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:16:
Oke, ik weet niet zeker of dit het juiste topic is voor m'n vraag maar ik denk dat ik redelijk in de buurt zit.

Ik ben vorig jaar getrouwd. Toen hadden we, naast een bruidsfotograaf, als cadeau van m'n moeder, een halve filmcrew gekregen (1 met een enorme film camera en 1 met een drone).

We hebben dus ook een hele mooie after movie van de bruiloft, maar het filmpje was maar 4 minuten, wel super mooi met muziek er onder enz. Maar we kwamen op het idee om aan het bedrijf te vragen of ze toevallig nog meer beeldmateriaal hadden. Dat was het geval en vrouwlief is toen met een 500gb ssd op pad gegaan om die beelden te halen.

Nu zijn dit redelijk rauwe beelden, als in, allemaal verschillende clips van tussen de 10 en 40 seconden van meerdere Gb's per stuk. Ik heb een redelijke PC maar ook die heeft moeite met de grote MOV bestanden. Ik wil het dus om gaan zetten naar een iets lichter formaat. ik had ter test al even een demo van Wondershare Uniconverter gedownload, dat werkt maar slechts 1/3e van de clip lengte (want demo). Nu vroeg ik me af of er goede open source alternatieven zijn die MOV->MP4 doen? Openshot heb ik al gedownload maar dat werkt niet (die vraagt om een frame range maar die is natuurlijk per clip anders).

Iemand een tip? (of verwijzing naar ander topic als ik hier verkeerd zit :+ )
toon volledige bericht
DaVinci Resolve, gratuit en fantastisch.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
onsgeluk schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:02:
[...]

DaVinci Resolve, gratuit en fantastisch.
Dank u! Ga ik vanavond even uitproberen :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Enige twijfel of dit de juiste plek is, dus als die verplaatst wordt is het ook goed.

Ik heb vanwege wat kramp in de onderarm de stap gewaagd om met tablet/pen te gaan experimenteren. Een Huion om te beginnen, Wacom ga ik pas overwegen als ik overtuigd ben van het nut (voor mij dan). Zoals te verwachten is dit een musclememory dingetje dat herschreven moet worden.

Nu wil ik dit natuurlijk ook voor C1 gaan gebruiken. Zijn er hier nog andere tablet gebruikers aan wie ik (desnoods via pm) vragen kan stellen?
Ik krijg het bv niet voor elkaar om voor C1 aparte instellingen te gebruiken wat wel mogelijk zou moeten zijn.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 23:49
Dacht ik met RawTherapee ART klaar te zijn, ontdek ik nu dat het onmogelijk is om een bepaald gebied te selecteren en deze aan te passen (de zwarte strook links boven dat is is nu 1 zwarte vlek, niet mooi aan mijn wand):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F5jqZbS/DSCF1951-edited-cropped.jpg
Ben begonnen met Auto-Match Curve en daarna door beetje te spelen met Tone Equalizer en Tone Curve het geheel iets feller en tikkeltje roder gemaakt, vooral de donkere delen, ideaal anders was de donkere strook rechts ook veel te donker.

Ik zit nu nog met de vrijwel zwarte strook linksboven. Om alleen deze lichter te krijgen (mag wel donkerder dan rechts), kan ik niks in ART vinden.
Daarvoor moet je dus uitwijken naar een andere tool. Als absolute beginner met foto editing wil je niet de basics van een 2e tool leren. Op Pxls forum wordt dan Gimp aangeraden maar dat vind ik het meest onduidelijke/ingewikkelde programma.

Hier tips hoe je dit eenvoudig kan doen? Kan DarkTable dit wel? Dan ga ik liever helemaal om van RT ART naar DarkTable. Ik vind het een vrij essentieel onderdeel van dit soort bewerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Jazco2nd Bij RawTherapee heb je de localadjustment versie.
Eigenlijk de U-point techniek van NIK (oorspronkelijk).

Geen idee of de programmeur van ART dit al geïmplementeerd heeft...

Misschien ff checken in het forum:

https://discuss.pixls.us/t/local-adjustments-is-in-dev/18795
https://discuss.pixls.us/c/software/ART/36

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
ehtweak schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:44:
@Jazco2nd Bij RawTherapee heb je de localadjustment versie.
Eigenlijk de U-point techniek van NIK (oorspronkelijk).

Geen idee of de programmeur van ART dit al geïmplementeerd heeft...

Misschien ff checken in het forum:

https://discuss.pixls.us/t/local-adjustments-is-in-dev/18795
https://discuss.pixls.us/c/software/ART/36
Net ontdekt dat je "Local Editing" hebt, en de wiki: https://bitbucket.org/agriggio/art/wiki/Home
verwijst naar "Mask Creation" een filmpje dat geen geluid heeft. Ik snap de ballen van het filmpje maar kon wel Local Editing vinden en Mask.. Wat ik ook doe, de foto is of geheel geel, of niks verandert.

Dat is beetje nadeel van RawTherapee (ART), de documentatie is zeer beperkt, zelfs de fimpjes van ART zijn niet correct, want daarin bestaat Parametric Mask nieteens.

EDIT: ok het is redelijk gelukt om dat zwarte vlak geel te krijgen.. maar hoe ik nu dat gehele deel bewerk is weer niet genoemd in de documentatie..

[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 29-06-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Dat is beetje nadeel van RawTherapee (ART), de documentatie is zeer beperkt, zelfs de fimpjes van ART zijn niet correct, want daarin bestaat Parametric Mask nieteens.
Beperkt?

http://rawpedia.rawtherapee.com/Local_Lab_Controls

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Nogal ja. De tekst waar je naar verwijst is een uitleg hoe de feature is gebouwd. Wat je ermee zou kunnen. Het is geen uitleg hoe je het toepast.. dus kan ik er helaas niet zoveel mee. Een handleiding ontbreekt. Daarnaast kom ik Local Lab Controls niet tegen in ART. Dit is misschien een module in RT (non-ART).
In ART heb je dus Local Editing, dat lijkt hetzelfde maar ook hier ontbreekt een handleiding.

Ik vind online vooral Darktable tutorials hiervoor.. en forum topics waaruit blijkt dat Local Lab Controls een poosje beschikbaar was, toen even niet en nu weer wel.

Tis meer een handleiding/documentatie issue denk ik..

Dit zwarte vlak heb ik in elk geval zo gekregen, maar meer krijg ik er niet uit via ART, helaas lijkt het nu meer een afwijkend gesteente (wat het niet is):

voordat ik met mask begon:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F5jqZbS/DSCF1951-edited-cropped.jpg
na mask, merk op dat toch de hele foto is veranderd:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0Gv8B54/DSCF1951-edited-cropped-v3.jpg
Morgen maar eens DT installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 20:54
Capture One 20 in de aanbieding bij B&H voor $ 199. Alleen nog vandaag en morgen (5 juli).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Laatst online: 20:06
Frup schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:16:
Capture One 20 in de aanbieding bij B&H voor $ 199. Alleen nog vandaag en morgen (5 juli).
Met deze code JR6B-BNTW-ISI1-6WUL heb 55% korting,heb juist Nikon voor 67€ aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Patrickccc schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Met deze code JR6B-BNTW-ISI1-6WUL heb 55% korting,heb juist Nikon voor 67€ aangeschaft.
Waar is deze korting? Op BH Photo Video kan ik die code niet invullen, accepteert alleen cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

sohus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Waar is deze korting? Op BH Photo Video kan ik die code niet invullen, accepteert alleen cijfers.
Was alleen in het weekend van 4 juli, voor zover ik weet op de site van C1.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:47
Capture One is nu 25% goedkoper via de website van CameraNu: https://www.cameranu.nl/n...n-hardware/fotos-bewerken
Edit: ik zie dat o.a. Foto Konijnenberg ook deze prijs hanteert.

[ Voor 18% gewijzigd door EdwinW op 13-07-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
EdwinW schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:03:
Capture One is nu 25% goedkoper via de website van CameraNu: https://www.cameranu.nl/n...n-hardware/fotos-bewerken
Edit: ik zie dat o.a. Foto Konijnenberg ook deze prijs hanteert.
Dat is een algemene deal:
For the summer Capture One is offering a new 25% discount on perpetual licenses and subscriptions with coupon code TAKE25OFF. Please be aware that this discount does not refer to Capture One upgrades and Styles packs. This offer is valid until September 30th, 2020.
Maar dat is een stuk duurder dan de hierboven vermelde deal van 50% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Hmmm ... ik had tot nu toe alleen de prijs op de website van Capture One gezien en kwam deze aanbieding via een advertentie tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vergeet niet dat er ook gratis (Express) versies zijn van Capture One voor Sony, Nikon en Fuji.

https://www.captureone.co...plans/capture-one-express

Uiteraard wel wat minder functies, maar ideaal voor het testen en experimenteren.

Verschillen: https://www.captureone.com/en/resources/feature-list

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Tot gisteren wist ik niet dat er een Express versie en een Nikon versie waren (ik volg de ontwikkelingen niet dagelijks en zijn beide blijkbaar dit jaar gelanceerd). Ik heb nu nog de oude LR6 versie en met de huidige apparatuur kan ik hiermee uit de voeten. Probleem is dat de Google Maps API sinds enige tijd om zeep is geholpen voor geotagging (aangepaste API door Google), dus langzamerhand aan het kijken voor een alternatief. Ook al door het feit dat er binnenkort apparatuur bijkomt dat niet door LR6 wordt ondersteund. Daarnaast ook eens de mogelijkheden van DAM met iMatch bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:58
@EdwinW Capture 1 ondersteunt geotagging ook niet volgens mij (heb 't nog niet kunnen vinden in ieder geval). Sinds het wegvallen van die ondersteuning in LR (ik zit nog op LR5.7) gebruik ik daar Geosetter voor. Wel weer een extra stap in de workflow maar werkt op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Geosetter ken ik en heb ik vroeger, voordat ik LR ging gebruiken, ook wel gebruikt. Sinds het gebruik van LR6 zet ik van vrijwel alle foto's de locatie in de LR6 database. Ik gebruik (nog) geen XMP sidecar files. Die geo informatie wil ik wel behouden. Tenzij ik een subscription op LR neem, ziet het er naar uit dat ik voor zowel DAM als RAW bewerken twee verschillende programma's zal moeten gebruiken. Hoewel duurder, op zich niet onoverkomelijk als ik de mogelijkheden van bv. iMatch zie, een programma dat zich al jaren helemaal heeft toegespitst op DAM. Daarnaast eens kijken welk programma geschikt is voor het bewerken van RAW bestanden en die samenwerkt met bv. iMatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

EdwinW schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:39:
[...]
Daarnaast eens kijken welk programma geschikt is voor het bewerken van RAW bestanden en die samenwerkt met bv. iMatch.
Mijn favoriete combinatie sinds een jaar of 15: IMatch met DxO Optics Pro (tegenwoordig DxO Photo Lab).
Werkt naadloos samen, doen allebei alleen waar ze erg goed zijn.
Daarnaast QImage voor afdrukken (ook al meer dan 10 jaar...) wat daar prima bij past.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
hp-got schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Mijn favoriete combinatie sinds een jaar of 15: IMatch met DxO Optics Pro (tegenwoordig DxO Photo Lab).
Daarnaast QImage voor afdrukken (ook al meer dan 10 jaar...) wat daar prima bij past.
Gebruik ook IMatch en DxO Optics Pro. Werken super samen, en IMatch doet eigenlijk alles behalve editen. En het doet het meeste ook nog beter dan Lightroom Classic Hopelijk dat PhotoLab nog wat meer features/usability upgrades krijgt want ik vind in een aantal gebieden Capture One fijner werken, maar de kwaliteit en het gemak waarmee ik het maximale uit foto's haal in PhotoLab is ongeëvenaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

hp-got schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Ik ben ook een tevreden gebruiker van IMatch + DxO PL. Prachtige combi. Maar ik heb nog niet uitgevonden hoe ik vanuit IMatch een raw-bestand in 1x kan openen met DxO, weet jij of dat kan? Als ik nu een foto wil bewerken doe ik in IMatch rechtklikken, "open in exlorer", dan daar weer rechtsklikken en "open with DxO". Dat kan vast efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@sohus Eerlijk gezegd zag ik je bericht van 18 april waarin je ook aangaf IMatch te gebruiken. Ik kende dat programma nog niet. Ligt aan mij, afgelopen jaren alleen LR6 gebruikt en nooit verder gekeken want er was geen noodzaak van een upgrade of alternatief. Dat IMatch en DxO Optics Pro goed samenwerken is goed om te horen. Met de nodige tutorials zal ik me daar ook eens in gaan verdiepen en dat ze een trial versie aanbieden gaat daar ook bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

SnoeiKoei schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:10:
[...]
Maar ik heb nog niet uitgevonden hoe ik vanuit IMatch een raw-bestand in 1x kan openen met DxO,
Met de Favorieten in IMatch.
Even zoeken in de IMatch help naar application favorites (of zoiets, zit nu niet achter IMatch) en daar zie je alle informatie.
Als je er niet uit komt zeg je het maar, als ik achter mijn grote machine zit kan ik je dan wel verder helpen.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

hp-got schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Met de Favorieten in IMatch.
Even zoeken in de IMatch help naar application favorites (of zoiets, zit nu niet achter IMatch) en daar zie je alle informatie.
Als je er niet uit komt zeg je het maar, als ik achter mijn grote machine zit kan ik je dan wel verder helpen.
Bedankt, ga ik vanavond even naar kijken (ik zit nu ook niet achter mijn thuis-PC). d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

SnoeiKoei schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Bedankt, ga ik vanavond even naar kijken (ik zit nu ook niet achter mijn thuis-PC). d:)b
Deze link moet je hebben en dan naar beneden scrollen naar Applications Favorites: klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
SnoeiKoei schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Hier is de directe link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
EdwinW schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:12:
@sohus Eerlijk gezegd zag ik je bericht van 18 april waarin je ook aangaf IMatch te gebruiken. Ik kende dat programma nog niet. Ligt aan mij, afgelopen jaren alleen LR6 gebruikt en nooit verder gekeken want er was geen noodzaak van een upgrade of alternatief. Dat IMatch en DxO Optics Pro goed samenwerken is goed om te horen. Met de nodige tutorials zal ik me daar ook eens in gaan verdiepen en dat ze een trial versie aanbieden gaat daar ook bij helpen.
Als je op Windows zit is er geen beter programma.

Mooie aan IMatch is alles via open standaarden en je kan zelf cloud platforms koppelen voor machine visie (auto taggen) of geo-tagging. Je bent dus minder afhankelijk van de grillen van bijvoorbeeld Adobe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

hp-got schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:15:
[...]

Deze link moet je hebben en dan naar beneden scrollen naar Applications Favorites: klik
Ok, heb DxO in de favourites gezet en ik kan er nu thumbnails heen slepen en dan worden die foto's netjes geopend in DxO. Werkt voor mij. Ik had verwacht dat ik nu bij het rechtsklikken van een thumbnail ook de optie zou krijgen de foto in DxO te openen maar dat is niet zo. Sommige dingen werken in imatch heel logisch en sommige niet, maar goed... Ik ben geholpen! :) Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

SnoeiKoei schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:42:
[...]
Ok, heb DxO in de favourites gezet en ik kan er nu thumbnails heen slepen en dan worden die foto's netjes geopend in DxO.
Mooi dat het nu werkt voor je, maar het kan simpeler / je zoekt het te moeilijk.

Selecteer de foto's die je door DxO wil halen, klik dan (links, 1x) op de shortcut voor DxO en dat is het.

Het maakt bij de IMatch / DPL combi niet uit waar de foto's staan, ze hoeven dus niet in dezelfde folder te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

hp-got schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:46:
[...]

Mooi dat het nu werkt voor je, maar het kan simpeler / je zoekt het te moeilijk.

Selecteer de foto's die je door DxO wil halen, klik dan (links, 1x) op de shortcut voor DxO en dat is het.

Het maakt bij de IMatch / DPL combi niet uit waar de foto's staan, ze hoeven dus niet in dezelfde folder te staan.
Ah, super, dat is nog makkelijker inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

sohus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Gebruik ook IMatch en DxO Optics Pro. Werken super samen, en IMatch doet eigenlijk alles behalve editen. En het doet het meeste ook nog beter dan Lightroom Classic Hopelijk dat PhotoLab nog wat meer features/usability upgrades krijgt want ik vind in een aantal gebieden Capture One fijner werken, maar de kwaliteit en het gemak waarmee ik het maximale uit foto's haal in PhotoLab is ongeëvenaard.
iMatch werkt mbv Favorites ook met andere RAW programma's als image editor?
Het lijkt iig wel ook goed te werken met C1. Kan iemand daar vanuit eigen ervaring iets over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Fireshade schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

iMatch werkt mbv Favorites ook met andere RAW programma's als image editor?
Het lijkt iig wel ook goed te werken met C1. Kan iemand daar vanuit eigen ervaring iets over zeggen?
Je kan inderdaad via IMatch openen in andere editors en dan daar je werk weer exporteren als TIFF/JPEG en die weer in IMatch als versie importeren.

Hoe ik graag met IMatch en Capture One werk:

- In IMatch importeer je de image folder(s)
- Vervolgens maak in je in Capture One een session aan
- In deze session importeer je geen images
- In plaats daarvan gebruik je file browser in de library tab
- Je gaat dan naar de folder met je images (beheerd in IMatch) en maakt je edits/voegt ratings toe etc.
- Capture One maakt dan een "CaptureOne" folder in elke folder op je harddisk aan waar je edits maakt
- Op deze manier heb je een hele "light" manier van werken die makkelijk transporteerbaar is en zeer open als je met meerdere programma's werkt (geen containers, libraries en ander geneuzel).
- De "CaptureOne" folders hebben weer aparte subfolders voor verschillende versie nummers van Capture One dus dat werkt ook super

Waar je op moet letten is als je met .DNG files werkt. Standaard slaan die hun metadata in het .DNG bestand op maar sommige applicaties waaronder Capture One slaan alles op in .XMP en schrijven niet naar de .DNG bestanden. Je kan dit in IMatch configureren door bij het .DNG formaat "force XMP' te selecteren.

IMatch pikt dan alle metadata edits die je in Capture One maakt ook op.

Deze manier van werken vind ik ideaal.
  1. Eerste import in Imatch
  2. Batch rename actie
  3. Geo-tagging
  4. Auitomatische keywords via Geo Tagging en Face Recognition
  5. Manueel keywords per import[/li\
  6. Dan in Capture One verder. Daar maak ik edits en voor edits voeg ik extra keywords toe en ook Content Description
  7. Uiteindelijk JPEG exports die dan weer als versie aan een master worden toegevoegd in IMatch
  8. Werkt ook prima samen met mijn DxO workflow, PhotoLab werkt vergelijkbaar als een Capture One "browse session"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

Maar een jpeg kan toch nooit een master zijn? Of zit er een link met een raw bestand?

• sohus
Uiteindelijk JPEG exports die dan weer als versie aan een master worden toegevoegd in IMatch
De geexporteerde JPEG wordt als versie herkend van het master RAW bestand. Je kan zelf instellen welke metdata dan gesynchroniseerd wordt tussen de twee bestanden.

Zie: https://www.photools.com/help/imatch/#rel_config.htm

• ehtweak
  • Niet online
Heb gisteren weer eens een poging gedaan om over te stappen van huursoftware naar 'gratis'software wat betreft RAW conversie/culling/e.d.

Ondanks dat ik nog steeds gebruik kan maken van een goedkoop Adobe abonnement, houdt dat ook een keertje op. M.a.w. ik heb nog anderhalf jaar om mezelf voor te bereiden. ;)

De nieuwste versie van digiKam maar weer eens geïnstalleerd om te zien of ik er (snel) aan kan wennen en hoe het gesteld is met de verwerkingssnelheid.
downloads: digiKam 7.1

Als test een aparte directory op een HDD gevuld met NEF files en wat TIFFs en JPEGs. In totaal zo'n 2500 bestanden en 132GB aan image data.
Daar doet digiKam slechts vijf minuten over om deze in te scannen in de database en doorscrollbaar te maken. Dat viel niet tegen. d:)b
Ik heb de digiKam database wel op een snelle M.2 SSD staan.

Zal binnenkort eens vergelijken of ik opmerkelijke verschillen zie tussen de NEF conversie van Adobe RAW, Nikon's eigen ViewNX-i en de gebruikte conversie library van digiKam. Zowel qua definitie en kleurinterpretatie (alhoewel dat laatste uiteraard erg subjectief is) alsmede qua snelheid van conversie.

Ik kwam ook dit artikel tegen:
https://breakfastographer...uding-on1-photo-raw-2019/
er is inmiddels zoveel keus qua RAW converters, dat het steeds lastiger kiezen wordt... :/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40

JME

zeg maar Jamie

Weet niet of dit hier op z'n plaats is, maar ik heb een vraagje over FastStone Image Viewer. Gebruik ik al een tijdje voor de eerste schifting van een shoot. Werkt super, maar nu valt me iets bijzonders op. Als ik meerdere foto's met verschillende belichtingen naast elkaar open in het vergelijkingsscherm (icoontje met de twee dennenboompjes naast elkaar) dan zijn ze opeens allemaal vergelijkbaar belicht. Terwijl ik juist in het selectieproces nog helemaal geen nabewerking wil zien. Iemand enig idee of/hoe ik die automatische aanpassing kan uitschakelen?
Edit: het gaat om raw bestanden in volledig formaat. Als ik via F12 (tabblad raw) instel dat hij de ingebakken jpg's moet gebruiken dan is de verschillende belichting wel zichtbaar. Maar ik wil juist op raw niveau kunnen cullen.

[ Voor 17% gewijzigd door JME op 11-09-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
ehtweak schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:26:
Heb gisteren weer eens een poging gedaan om over te stappen van huursoftware naar 'gratis'software wat betreft RAW conversie/culling/e.d.
Capture One for Nikon is ook gratis en vrij goed voor basis conversie.

• ehtweak
  • Niet online
sohus schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:26:
[...]

Capture One for Nikon is ook gratis en vrij goed voor basis conversie.
Nikon's eigen ViewNX-i is ook gratis en heel goed qua basis conversie van NEF naar b.v. TIFF. :Y
Maar niet echt snel... :N

En da's het nadeel als je al jaren met dezelfde soort software werkt, dan ben je zo gewend aan de (on)hebbelijkheidjes, dan is overstappen altijd lastig. ;)

Mooie Plaatjes   

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JME schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:02:
Weet niet of dit hier op z'n plaats is, maar ik heb een vraagje over FastStone Image Viewer. Gebruik ik al een tijdje voor de eerste schifting van een shoot.
met raw plus jpeg werkt dit prima (kijk naar de ooc jpegs) maar met de thumbnail jpeg in raw is het misleidend (te lage resolutie.)
Werkt super, maar nu valt me iets bijzonders op. Als ik meerdere foto's met verschillende belichtingen naast elkaar open in het vergelijkingsscherm (icoontje met de twee dennenboompjes naast elkaar) dan zijn ze opeens allemaal vergelijkbaar belicht. Terwijl ik juist in het selectieproces nog helemaal geen nabewerking wil zien. Iemand enig idee of/hoe ik die automatische aanpassing kan uitschakelen?
Edit: het gaat om raw bestanden in volledig formaat. Als ik via F12 (tabblad raw) instel dat hij de ingebakken jpg's moet gebruiken dan is de verschillende belichting wel zichtbaar. Maar ik wil juist op raw niveau kunnen cullen.
Probeer eens Fast Raw Viewer. geen side by side maar je kan elke rawfile prima beoordelen op scherpte, over of onderbelichting , snelle rating geven voor verdere bewerking.

Je ziet een raw histogram geen rgb histogram, je kan het dynamisch bereik van je camera invullen zodat je in één oog opslag ziet of iets over de rand "klotst".

snelle image to image buildup. (geen vertraging met scrollen door de rawfiles.)

• JME

JME

zeg maar Jamie

copykat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:55:
met raw plus jpeg werkt dit prima (kijk naar de ooc jpegs) maar met de thumbnail jpeg in raw is het misleidend (te lage resolutie.)
Precies mijn probleem :)
Probeer eens Fast Raw Viewer. geen side by side maar je kan elke rawfile prima beoordelen op scherpte, over of onderbelichting , snelle rating geven voor verdere bewerking.
Dank je voor het meedenken. In mijn workflow werkt side by side erg prettig. Iemand tips voor een (bijna) gratis side by side raw culling tool? Die met z’n fikken van de instellingen afblijft. En met tenminste 4 posities en zoommogelijkheid graag :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JME schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:54:
[...]

Precies mijn probleem :)

[...]

Dank je voor het meedenken. In mijn workflow werkt side by side erg prettig. Iemand tips voor een (bijna) gratis side by side raw culling tool? Die met z’n fikken van de instellingen afblijft. En met tenminste 4 posities en zoommogelijkheid graag :)
Je probleem is dat als je rawfiles "echt" wilt bekijken je een rawconverter nodig hebt.
en 4 rawfiles side by side converteren naar sRGB kan wel met FSIV maar vertraagd erg.
De makkelijkste manier is denk ik iets als XNviewMP gebruiken om associaties te maken tussen oocjpg en rawfile (koppeling) en je vertrouwde Faststone image viewer gebruiken om de oocjpegs te beoordelen. (geen raw dus en dan is je "belichting" fixed en niet door fsiv ge-emuleert in een rawconversie wat blijkbaar een verandering oplevert bij jou.)
Daarna verplaats je alle overgebleven oocjpg's met een associatie naar de gelijkgenummerde rwfile in een folder. (soort xl- thumbnail kijken, want de thumbnail is een oocjpg met een erg kleine resolutie.)
(ik gebruikte XNviewMP voor xmp files maken totdat ik ontdekte dat de xmp file een oudere versie was die problemen veroorzaakte in DxOPL.)

ik ben even gaan kijken in je instellingen van fsiv:
je kan alleen gebruik maken van de thumbnail: snelst, die is letterlijk een mini oocjpg.
of een soort basis conversie denk ik die gebruik maakt van de camera witbalans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPO1PxTcvi3Gj3c48UUCRW8BZ-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0mKAqvZzlzIJ09lhMgBsbbld.jpg?f=user_large
ik heb het even getest en dan is er een conversie en dus vertraging tijdens scrollen in rawfiles.
Maar je heb dan wel de volledige resolutie. video voorbeeld

tijdens in zoomen zie je groot verschil in resolutie (100%view). (ik gebruik(te) altijd thumbnail voor snelle culling)

maar of je dan van je probleem af bent weet ik niet. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@copykat dank je. Ik gebruik inderdaad die “volledig formaat” setting bij raw bestanden. De conversietijd is voor mij acceptabel. De belichtingscorrectie is dat echter niet. Verschil in belichting kan voor mij net zo goed een reden voor selectie zijn als verschil in scherpte. Die belichting kan ik alleen vergelijken als ik het “opgeslagen voorbeeldbestand” gebruik en de scherpte alleen als ik voor “volledig formaat” kies. Maar ik wil zo graag beide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
copykat schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:55:
Je ziet een raw histogram geen rgb histogram, je kan het dynamisch bereik van je camera invullen zodat je in één oog opslag ziet of iets over de rand "klotst".
Hoe werkt dat precies? Hoe vind ik het dynamisch bereik van mijn camera?

Update:

Zojuist een dynamisch bereik graph van mijn camera gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dxomark.com/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/nikon_d500__d7200__d300s__dynamic_range__920/148304-1-eng-US/Nikon_D500__D7200__D300s__Dynamic_Range__920.jpg

Weet ik alleen niet welke value ik bij High ISO moet invullen.

Begrijp ik het goed dat als ik het dynamisch bereik van mijn camera juist instel, dat dan het Histogram correct is en Underexposure of Overexposure die dan nog toont onherstelbaar is (via de conventionele manier, e.g. niet via photoshop reconstruction o.i.d.)???

Thanks!

[ Voor 46% gewijzigd door sohus op 13-09-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JME schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:27:
@copykat dank je. Ik gebruik inderdaad die “volledig formaat” setting bij raw bestanden. De conversietijd is voor mij acceptabel. De belichtingscorrectie is dat echter niet. Verschil in belichting kan voor mij net zo goed een reden voor selectie zijn als verschil in scherpte. Die belichting kan ik alleen vergelijken als ik het “opgeslagen voorbeeldbestand” gebruik en de scherpte alleen als ik voor “volledig formaat” kies. Maar ik wil zo graag beide :)
Schiet jpeg +raw en gebruik de camera settings om de jpeg zo te finetunen dat denoising niet teveel invloed heeft. Ik hou altijd zo laag mogelijk aan en scherpte op plus 1 (net boven gemiddeld op deze manier hou je de scherpte die je met raw ook zou halen en de noise negeer je gewoon.) color op vivid of natural maar plus 1 of 2.(iets meer saturatie)

De full resolutie oocjpegs zijn en belichting vast en een representatie van jou ingestelde camera colorsettings dus qua warmte en feel jou smaak niet de basis converie uit rawfile.

Gebruik die als culling reverence en verplaats de rawfile's die je weg gooit. (simpel gooi de oocjpeg weg die je niet wilt en alle nog bestaande twins wil je houden.)
Ik weet niet of fsiv ook een reject functie heeft zoals FRV heeft, (verplaatst reject in een aparte folder en dus niet meteen deleted.)

Iets meer geheugenkaart en tijd voor overtollige verwijderen nodig maar hek het is digitaal..😎

[ Voor 26% gewijzigd door copykat op 13-09-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:31:
[...]

Hoe werkt dat precies? Hoe vind ik het dynamisch bereik van mijn camera?

Update:

Zojuist een dynamisch bereik graph van mijn camera gevonden:

[Afbeelding]

Weet ik alleen niet welke value ik bij High ISO moet invullen.
Zal ik ook even moeten checken.
edit:
screenshot mijn settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ytol2aFfVQgrxRrzpGSgHDubSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5VqC4n9FVxx5NOMoiSsxDJtf.jpg?f=user_large
Uit contact met de maker, Iliah Borg, is DxO mark een technische grens en de fotografische grens van het bereik ligt zo'n 3 stops lager. Mijn G80 is ongeveer 12,5 stops en ik gebruik 9 stops.
Edit2: (kreeg een heldermoment), een sensor heeft een iso invariant sectie, een gebied waar de DR zo breed is dat je onderexposure gelift kan worden zonder schade, daarna verkleint je DR te veel om voldoende DRbreedte te hebben en met elke iso stop omhoog verkleint dit.
mijn camera is 1600iso de "dropoff" (3200iso als ik wil "stretchen") Bij jou camera d500 is 7 stops EV de dropoff zone. dus voor jou zou 25600 iso de Highiso value zijn. (groen word geel) 7EV DR.

9EV is mijn gewenste DR, limitatie van underexposure bij 200 iso. (max DR 12,5EV)
headroom 3EV overexposure. (4EV @highiso is gerelateerd aan mijn max iso 6400iso (mijn camera is na 6400iso te shitty om te gebruiken behalve als ik moet want geen foto is slechter dan een korrelige foto))
bij 1600iso is het 9,5-3 = 6.5EV DR.
Hiermee beinvloed ik de numbers in mijn histogram en stats.

Dus als je meerdere camera's hebt kan je per camera dit bepalen.
Begrijp ik het goed dat als ik het dynamisch bereik van mijn camera juist instel, dat dan het Histogram correct is en Underexposure of Overexposure die dan nog toont onherstelbaar is (via de conventionele manier, e.g. niet via photoshop reconstruction o.i.d.)???

Thanks!
Als je je dynamische bereik goed instelt kan je post ETTR genereren door op je overexposure percentage te letten. Je ziet dan welke pixel"kleur" en hoeveel over de rand kruipt.

De twee shadow highlight test knoppen zijn dan ook zo dat ze ETTR ETTL gedragen. Handig voor snel effe kijken of lifting en Highlight recovering zin heeft. (inderdaad conventioneel.)

Door gebruik te maken van USM en detail en edge detection heb je meteen een idee van je DoF, dus focuspoint, en of je main object goed in focus is.

Als ze side by side hadden was ik helemaal happy maar na eerste culling gebruik ik oocjpeg (klap ik meteen in aparte folder en open FSIV naast FRV) Door FVR op reject not delete heb ik een mooie scheiding (goed slecht) en een side by side controle voor de rating best.
(Zoek de twijvelgevallen op in FSIV en kijk, ga terug naar FVR en gebruik stars voor rating, creërt een xmp die ook DxOPL snapt. (lightroom is nog meer geïntegreerd en neemt zelfs de labels en exposure setting en WB aanpassing over. (volgens manual ik heb geen LR dus kan het niet testen.)

[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 13-09-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
copykat schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:35:
[...]
9EV is mijn gewenste DR, limitatie van underexposure bij 200 iso. (max DR 12,5EV)
headroom 3EV overexposure. (4EV @highiso is gerelateerd aan mijn max iso 6400iso (mijn camera is na 6400iso te shitty om te gebruiken behalve als ik moet want geen foto is slechter dan een korrelige foto))
bij 1600iso is het 9,5-3 = 6.5EV DR.
Hiermee beinvloed ik de numbers in mijn histogram en stats.
[...]
Thanks voor de uitgebreide toelichting, heeft een en ander duidelijk gemaakt.

Heb hem nu op 11,0 EV (14-3), 8,0 EV (11-3) en 4,0 EV (7-3) ingesteld.

Nog 1 vraag: onder Auto Exposure / ETTR-Style autoexposure... daar is 1 van de 2 settings "Limit to (Virtual ISO) en daar heb jij 6400 ISO ingesteld (wat je aangaf dat de limiet was van je camera). Betekent dat in mijn geval voor de D500 dat ik daar de 25,600 ISO drop off point limiet invul? Of staat dat los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@sohus
Dat is wat jij als maximale iso gebruikt. Ik denk bij jou 1 stop verder dan drop off point 25.600 iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nog een belangrijke update van PTGui, vlak voor versie 12.

https://www.ptgui.com/versionhistory.html

Version 11.29 (28 September 2020)
  • PTGui will use the (new) functionality provided by Windows 10 to create a dark window. Until now PTGui had to custom draw the window frame in order to get a dark themed window. This solves a few display glitches and will provide better compatibility with future Windows updates.
  • Holding down the Shift key while launching PTGui will disable OpenCL for the current session. This may be helpful when dealing with GPU driver bugs.
  • All sliders can be moved slower and more precisely by holding down the Shift key while dragging with the mouse, or by holding down Shift while pressing the Arrow keys.
  • PTGui is now compatible with macOS 11.0 (Big Sur)
  • PTGui now runs natively on future Apple Silicon macs (universal binary)
  • Fixed: cropping a cylindrical or equirectangular source image would cause the wrong projection to be used
  • Fixed: straightening panorama did not work accurately if a nadir or zenith image was included in the project.
  • Fixed: occasional crashing
  • Fixed: HDR TIFF files would always contain an alpha channel, even if 'No alpha channel' was selected in the file format settings.
Vooral die functie met het vasthouden van de [shift] key, om de muis wat nauwkeuriger te bewegen, vind ik wel handig. En wat voorbereidingen op komende Windows updates.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
offtopic:
Even verplaatst naar een betere plek. :)

@ehtweak
Heb die tool nog nooit gebruikt, is het de moeite om eens te proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 29-09-2020 19:54 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Gonadan Je bedoelt PTGui?

Tja, lees mijn commentaren m.b.t. PTGui maar eens terug. Zowel alhier (in het originele topic dus) als in de downloadssectie.
Het is een specifieke stitcher, met hele goed en snelle stitch mogelijkheden. Als je dat nooit gebruikt, is het zonde om daar tijd/moeite/geld in te steken.

Maar als je, zoals ik een pano-gek, het vaak gebruikt, dan wel. :Y
Gonadan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:45:
offtopic:
Even verplaatst naar een betere plek. :)
BTW: PTGui is geen RAW-converter. De s/w kan weliswaar rechtstreeks RAW files als input gebruiken, maar dat is niet het doel.

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2020 21:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
PTgui is geniaal, Hugin trouwens ook :)

www.maartendeboer.net

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:04:
@Gonadan Je bedoelt PTGui?

Tja, lees mijn commentaren m.b.t. PTGui maar eens terug. Zowel alhier (in het originele topic dus) als in de downloadssectie.
Het is een specifieke stitcher, met hele goed en snelle stitch mogelijkheden. Als je dat nooit gebruikt, is het zonde om daar tijd/moeite/geld in te steken.

Maar als je, zoals ik een pano-gek, het vaak gebruikt, dan wel. :Y
Panorama doe ik op zich nog wel af en toe, maar dan gewoon via LR. Ben daar ooit ingerold en dan kom je niet makkelijk meer los. Toch probeert Adobe daar wel bij het helpen met hun abonnementsconstructies dus ik kijk graag even naar het gras aan de overkant om te zien hoe groen dat daadwerkelijk is (zonder aan de verzadiging te trekken).

Met name de snelheid lijkt een groot voordeel, klopt dat?
BTW: PTGui is geen RAW-converter. De s/w kan weliswaar rechtstreeks RAW files als input gebruiken, maar dat is niet het doel.
Strikt genomen klopt dat inderdaad, maar gezien TS en historie wordt dit topic een beetje beschouwd als de tegenhanger van Lightroom. Ik zie er dan ook van alles langs komen wat hele of delen van de LR workflow kan vervangen. Leek mij van alle plekjes die we nu hebben de mooiste. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Als je alleen snelheid noemt doe je PTGui echt te kort. Sterker nog, de stitching tool van Lightroom is echt paint vergeleken met PTGui; je hebt amper zelf controle.

Met PTGui heb je zeer veel geavanceerde opties en volledige controle over het stitchen. Zelf veel gebruikt om HDR panorama's te maken (écht HDR, geen tonemap).

www.maartendeboer.net

• ehtweak
  • Niet online
@Gonadan , zoals @Ventieldopje al aangeeft.
Vooral de instant preview mogelijkheden zijn heel goed. Je kunt de projectiemethode gewoon met een klik v.d. muis aanpassen en je ziet direct het verschil. Ook zaken als maskeren e.d. werkt instant; je ziet 'live', in het preview window, wat je aan het doen bent en wat het resultaat is in het totale panorama beeld.

Daarnaast is het snelheidsverschil zo opmerkelijk. Hoe groter de hoeveelheid data, des te frappanter het snelheidsverschil. :Y

Er is intussen al weer een 11.30 versie (fix voor MacOS)
ehtweak in 'downloads: PTGui 11.29'

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 30-09-2020 10:34 ]

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:26:
Als je alleen snelheid noemt doe je PTGui echt te kort. Sterker nog, de stitching tool van Lightroom is echt paint vergeleken met PTGui; je hebt amper zelf controle.

Met PTGui heb je zeer veel geavanceerde opties en volledige controle over het stitchen. Zelf veel gebruikt om HDR panorama's te maken (écht HDR, geen tonemap).
Snelheid was het enige wat ik zo uit de search haalde als voordeel, maar als het meer is geloof ik dat best. Ik heb nu inderdaad niet heel veel keuzemogelijkheden bij het maken van een panorama, maar het resultaat vind ik meestal wel oké.

Nu doe ik het incidenteel en waarschijnlijk geen uitdagende taferelen, misschien eens de trial proberen en wat resultaten vergelijken om te zien of het ook qua eindresultaat beter is.
ehtweak schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:46:
@Gonadan , zoals @Ventieldopje al aangeeft.
Vooral de instant preview mogelijkheden zijn heel goed. Je kunt de projectiemethode gewoon met een klik v.d. muis aanpassen en je ziet direct het verschil. Ook zaken als maskeren e.d. werkt instant; je ziet 'live', in het preview window, wat je aan het doen bent en wat het resultaat is in het totale panorama beeld.
Dat heb ik nu ook, drie methoden en spookjes wegjagen met direct een preview. :P
Daarnaast is het snelheidsverschil zo opmerkelijk. Hoe groter de hoeveelheid data, des te frappanter het snelheidsverschil. :Y
Ik herinner me dat jij toen ook bezig was met zo'n wandtapijt o.i.d. van meters te digitaliseren, daar kan ik mij voorstellen dat een serieuze tool wel prettig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 30-05 08:06
Ik heb inmiddels Luminar en RawTherapee geprobeerd als bewerkings en bib vervanger van Lightroom 6.14. Dit omdat ik binnenkort toe ben aan een nieuwe Mac. Ik zie niet gebeuren dat ik Lightroom nog aan de praat krijg via een backup. De installer werkt iig niet.

Wat mij vooral opvalt is dat Lightroom het makkelijkst werkt omdat je alle mogelijke bewerkingen kunt uitklappen en bij de andere twee moet ik de hele tijd klikken om de volgenden bewerking te kunnen ‘openen’.

Bijkomend is dat alle drie de programma’s anders omgaan met de RAW/DNG files van mijn camera. Waar Lightroom alles ‘netjes’ recht trek en de vignet verwijderd laten de andere twee deze in verschillende maten wel zien.

Bij de bewerkingen viel mij op dat RawTherapee met de auto bewerkingen het mooist beeld er uit haalt ten opzichte van de andere twee. Verder vind ik het nog wel lastig om de gewenste bewerkingen te vinden als ik bezig ben.

De presets voor wie ze gebruiken komen bij Lightroom er het slechts uit vind ik alleen wat mij het meest stoort aan de andere twee programma’s, ze zijn traag t.o.v. Lightroom.

Voor nu verkies ik Lightroom nog boven RawTherapee en Luminar, ook in die volgorde. RawTherapee heeft mij wel positief verrast want het werkte beter en makkelijker dan ik had verwacht na Luminar getest te hebben. Mijn workflow zou ik wel aan kunnen passen uiteindelijk bij deze programma’s, hoop alleen dat ze wat sneller worden zodat je workflow ook een flow blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Dagg op 04-10-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Dagg Ik vroeg me af; heb je ook naar andere alternatieven zoals digiKam, darktable en/of ART gekeken c.q. beoordeeld?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dagg schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:31:
Ik heb inmiddels Luminar en RawTherapee geprobeerd als bewerkings en bib vervanger van Lightroom 6.14. Dit omdat ik binnenkort toe ben aan een nieuwe Mac. Ik zie niet gebeuren dat ik Lightroom nog aan de praat krijg via een backup. De installer werkt iig niet.

Wat mij vooral opvalt is dat Lightroom het makkelijkst werkt omdat je alle mogelijke bewerkingen kunt uitklappen en bij de andere twee moet ik de hele tijd klikken om de volgenden bewerking te kunnen ‘openen’.
Wat is je bewerkings gedrag? Veel creatief of gewoon opschonen van exposurefouten en tone en contrast?
Bib is vermoedelijk je DAM. Die kan ook los staan van je rawdeveloper. Photomechanic bijv. Of de gratis Adobe Bridge.
Bijkomend is dat alle drie de programma’s anders omgaan met de RAW/DNG files van mijn camera. Waar Lightroom alles ‘netjes’ recht trek en de vignet verwijderd laten de andere twee deze in verschillende maten wel zien.
Dat zijn lensprofielen die dat verhelpen. Misschien moet je die apart downloaden bij Luminar en RawTherapee.
Bij de bewerkingen viel mij op dat RawTherapee met de auto bewerkingen het mooist beeld er uit haalt ten opzichte van de andere twee. Verder vind ik het nog wel lastig om de gewenste bewerkingen te vinden als ik bezig ben.

De presets voor wie ze gebruiken komen bij Lightroom er het slechts uit vind ik alleen wat mij het meest stoort aan de andere twee programma’s, ze zijn traag t.o.v. Lightroom.

Voor nu verkies ik Lightroom nog boven RawTherapee en Luminar, ook in die volgorde. RawTherapee heeft mij wel positief verrast want het werkte beter en makkelijker dan ik had verwacht na Luminar getest te hebben. Mijn workflow zou ik wel aan kunnen passen uiteindelijk bij deze programma’s, hoop alleen dat ze wat sneller worden zodat je workflow ook een flow blijft.
Als je vaak in hogere iso waardes zit is denoising ook een grote factor in de uiteindelijke kwaliteit.
En als je niet heel veel met layers zit te werken is DxOPLv3 ook een aanrader.
Wel de PL suite elite. Dus goedkoop is het niet.
Geen IPTC en XMP writing maar wel xmp lezen en meegeven aan de jpeg properties.
De DAM is database only, intern, dus veranderen van key words in PL doet nog niks met de xmpfile sidecar van je rawfile.
Mijn workflow is FastRawViewer, Adobe Bridge voor xmp's DAM entry, DxOPL. (zoekfunctie is prima in DxO)
Tis geen adobe all in one. Maar op optical module en de denoise engine staat geen maat.
Ik heb oude files die er gewoon instant beter uitkomen qua scherpte.
Ruim voldoende tools om rawfiles te verbeteren en een simpele preset en partial preset creater.
Je kan ze zelf maken zoals je wilt of een bestaande aanpassen en onder je eigen naam opslaan.
Als ik een rij de zelfde foto's heb maak ik een tijdelijke partial preset met de settings die ik wil copieren zodat ik telkens met enkele handelingen , preset opzoeken en uitvoeren, een grote stap vooruit ben.

Als je DxO wilt testen wacht even tot de official release van V4 ergens in oktober november.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
ehtweak schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:05:
@Dagg Ik vroeg me af; heb je ook naar andere alternatieven zoals digiKam, darktable en/of ART gekeken c.q. beoordeeld?
Nee, op dit moment deze twee. Darktable staat nog wel op de lijst om te proberen.
copykat schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Wat is je bewerkings gedrag? Veel creatief of gewoon opschonen van exposurefouten en tone en contrast?
Bib is vermoedelijk je DAM. Die kan ook los staan van je rawdeveloper. Photomechanic bijv. Of de gratis Adobe Bridge.

[...]

Dat zijn lensprofielen die dat verhelpen. Misschien moet je die apart downloaden bij Luminar en RawTherapee.

[...]

Als je vaak in hogere iso waardes zit is denoising ook een grote factor in de uiteindelijke kwaliteit.
En als je niet heel veel met layers zit te werken is DxOPLv3 ook een aanrader.
Wel de PL suite elite. Dus goedkoop is het niet.
Geen IPTC en XMP writing maar wel xmp lezen en meegeven aan de jpeg properties.
De DAM is database only, intern, dus veranderen van key words in PL doet nog niks met de xmpfile sidecar van je rawfile.
Mijn workflow is FastRawViewer, Adobe Bridge voor xmp's DAM entry, DxOPL. (zoekfunctie is prima in DxO)
Tis geen adobe all in one. Maar op optical module en de denoise engine staat geen maat.
Ik heb oude files die er gewoon instant beter uitkomen qua scherpte.
Ruim voldoende tools om rawfiles te verbeteren en een simpele preset en partial preset creater.
Je kan ze zelf maken zoals je wilt of een bestaande aanpassen en onder je eigen naam opslaan.
Als ik een rij de zelfde foto's heb maak ik een tijdelijke partial preset met de settings die ik wil copieren zodat ik telkens met enkele handelingen , preset opzoeken en uitvoeren, een grote stap vooruit ben.

Als je DxO wilt testen wacht even tot de official release van V4 ergens in oktober november.
:)
toon volledige bericht
Wel masks en inderdaad zoals je aangeeft opschonen. Voor creatieve dingen heb ik Affinity Photo.
Zal DxO eens gaan bekijken, denoise is wel een goede van je.
De lensprofielen zitten al in de DNG gebakken maar zal er eens naar kijken of die nog appart te downloaden zijn.
Ik ben wel fan van de xmp files die je bewerkingen bij houden, kan zijn dat ik iets niet goed heb aangevinkt want door de genoemde programma’s werden die niet overgenomen. Nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Masking door local adjustmenttools zoals brushes, gradient en controlpoints zijn aanwezig bij DxO.
NIK collections is nu van DxO en ze zijn die aan het vernieuwen. 16bit Tiff adobeRGB heen en weer sturen is mogelijk. Uiteraard cloning en repair.
Je kan daar best veel mee.
Hun module viewpoint is geniaal met architectuur.
Filmpack heb je vooral nodig voor de extra contrast sliders. Fine contrast voor porttretten advanged highlight midtone shadow contrast om de details te optimaliseren in de tone versies van highlight en midtone en shadow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Overigens voor iedereen.
SILKYPIX V10 PRO for Panasonic is released kost maar 32 euro!!!!!😎
Vast ook voor de fuji users.

Er zitten best interessante tools in.
Clarity en dehaze zijn twee verschillende dingen.
Clarity werkt met scherper maken door microcontrast en DeHaze doet meer met saturatie. En er boven op kan je blacklevel en contrast balans instellen. De tone curve laat je contrast aanpassingen zien in een lijn als je dat wilt.

Stacking met rawfiles. Tot 6 images . Moet ik nog testen.
Focus peaking, softproofing.

Dehaze is een beetje als de onderkant van je tonecurve lijn naar beneden trekken maar dan meer gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Mijn proefperiode zit er inmiddels op ;)
De afgelopen jaren maakte ik - als doorsnee gebruiker - gebruik van Lightroom 6.14. Op zich werkt het nu nog allemaal prima, maar door de aanschaf onlangs van een nieuwe camera (geen RAW ondersteuning in LR 6.14), moest er wel naar een alternatief worden uitgekeken.

Na terugkomst van vakantie met een "stapel" vakantiefoto's zowel de proefversies van IMatch en DxO PhotoLab geinstalleerd. Op basis van ervaringen van anderen en de diverse websites waarbij PhotoLab wordt besproken, heb ik voor dit programma gekozen om uit te proberen. Moet wel zeggen dat o.a. de lensprofielen hun werk goed doen bij het importeren. Alleen mijn Sigma 10-20mm wordt nog niet ondersteund (inmiddels verzoek voor ingediend). Globale aanpassingen maken in de kleuren gaat ook vrij vlot. ClearView Plus is bij landschappen toch wel een handige en snelle optie. Van Local Adjustments heb ik tot nu toe nog vrij beperkt gebruik van gemaakt.

Als je van de DAM functie van LR6 overstapt naar IMatch, is dat best wel een grote stap. Nu heb ik zelf nog maar van een gedeelte van de mogelijkheden gebruik gemaakt, maar ik kom wel steeds nieuwe handigheidjes tegen. Op het "Did You Know" venster wordt dat ook meteen (ik voel me aangesproken) duidelijk gemaakt: :o

"Users tend to learn only as much as absolutely required to work with IMatch...
This means that they often don't know about features or commands that would enable them to use IMatch more efficiently and get things done quicker and better. This is especially the case for casual users who don't use IMatch frequently."

Door het gebruik van XMP bestanden bij LR en IMatch wordt de metadata ook nog in LR opgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@EdwinW
"voel me aan gesproken"
😁
Ik print de handleiding uit, lees t door , kalk wat opmerkingen er op.
Stel vervolgens aan de hand van mn opmerkingen een programma in en loop daarna elke keer tegen een verrassing aan. Huhh? Kan dat ook? Terug in de handleiding niks over te vinden behalve een halve zin zonder inhoud.
Dus geheel normaal..

Local adjustments, er gaat een wereld voor je open als je door hebt hoe ze werken.
Kijk hier eens in.
http://tuto.dxo.free.fr/EN/Efficacite/Efficiency.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik heb mij nog even wat verder verdiept in DAM, eigenlijk heb ik dat niet nodig zie ik nu.
Mijn hoofdtaak van de bib (DAM) is het initieel bekijken van foto's, afvinken en daarna verwijderen van 'slechte' foto's. Dit doen alle programma's die ik nu gebruikt heb. Lightroom maakt wel echt een bib aan waar RawTherapee vooral als folderboom de foto's laat zien waar je ook kunt selecteren/vlaggen/ed, hier had ik niet echt op gelet waardoor ik nu pas (na al die jaren) inzie dat het vooral de bewerking is die voor mij belangrijk is i.p.v. de DAM. Weer wat verduidelijking bij mij dankzij jullie, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dagg schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:43:
Ik heb mij nog even wat verder verdiept in DAM, eigenlijk heb ik dat niet nodig zie ik nu.
Mijn hoofdtaak van de bib (DAM) is het initieel bekijken van foto's, afvinken en daarna verwijderen van 'slechte' foto's.
hier is Fast Raw Viewer erg goed in. (kost weinig)
de afgewezen foto's gaan in een rejected folder dus zijn niet meteen weg. XMP sidecar word aangemaakt als je dat wilt.
Dit doen alle programma's die ik nu gebruikt heb. Lightroom maakt wel echt een bib aan waar RawTherapee vooral als folderboom de foto's laat zien waar je ook kunt selecteren/vlaggen/ed, hier had ik niet echt op gelet waardoor ik nu pas (na al die jaren) inzie dat het vooral de bewerking is die voor mij belangrijk is i.p.v. de DAM. Weer wat verduidelijking bij mij dankzij jullie, dank!
Een goede zoek /filtering is wel belangrijk.
op keywords of op datum of aperture/ sluitertijd type enz.
Vroeger gebruikte ik twee indentieke tree's eentje met bewerkte foto's en de zelfde structuur met rawfiles.
zoeken deed ik in PSE13 library en dan folderlocatie open de rawfolder en ga verder.

Nu ik plichtmatig doe ik nog PSE13 opstarten 1 keer in de zoveel tijd om de nieuwe foto's in te lezen en wat texten er bij te zetten maar aangezien ik alles via mn nass en tv bekijk vrij nutteloos.

Dus nu is het belangrijk dat de XMP-sidecars alle info hebben als tags/ keywords/ iptc info gps indien ik dat wil enz. dit doe ik nu met adobe bridge voordat ik DxO opstart.
DxO leest de xmp's dus na indexen kan ik de zoekfunctie gebruiken.
xmp aanpassen? bridge openen aanpassen dxo folder refresh klaar.

De foto's die ik klaar heb gaan op jaar - 3maanden- foldershootingdate- wat gedaan.
en de rawfiles schoon ik de folder op, copy de dopfiles( editing data) in een subfolder (mocht ik perongeluk de editingdata verkloten kan ik gewoon de goed terug kopieren) en verplaats de folder in mn raw archief.

(als mn DxO database de weg kwijt is delete ik het want alles staat in dop file en xmp. effe opnieuw indexen klaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@EdwinW als je Lightroom gewend bent waarom gebruik je dan nu niet gewoon de DNG converter van Adobe? Als je de RAW's daar doorheen haalt kan je alsnog gewoon LR gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Gonadan Ik heb me eerlijk gezegd nooit verdiept in het omzetten van de RAW bestanden naar DNG. Wellicht onterechte gedachte maar ik ben bang dat daarmee bepaalde informatie door de conversie verloren gaat. Ik zal nog eens naar die mogelijkheid kijken. Neemt niet weg dat ik tot nu toe heel tevreden ben met DxO PL.

Eén van de problemen van LR 6.14 is dat de Google Maps module voor het geotaggen niet meer werkt. De ingebouwde Google Maps API die Adobe gebruikt, is verlopen. Enkele maanden geleden heb ik nog wel een Geo-encode plugin gebruikt, maar die was voor mij niet zo handig in gebruik. Toeval of niet, maar zojuist weer even op dit probleem met Google gezocht en nu blijkt er iemand zo handig is geweest om deze API in LR 6.14 te hebben vervangen door een aangepaste versie. Deze werkt dan met je persoonlijke API code.

Voor degenen met LR 6.14 wellicht ook het proberen waard (met advanced skills):
- https://robertreiser.phot...iew-in-lightroom-classic/
- https://github.com/astuder/lightroom-map-fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@EdwinW als je tevreden bent met je nieuwe flow is dat uiteraard ook prima hoor. Het is de tool die Adobe zelf juist aan biedt voor dit soort scenario's, vandaar dat ik hem even noem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
https://www.dpreview.com/...plus-dam-speed-efficiency

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
What is Photo Mechanic Plus? Photo Mechanic with a powerful image database

Weer een nieuwe mogelijkheid buiten de Adobe wereld:

Camera Bits, the company behind the popular photo ingestion program Photo Mechanic, has released its newest product, Photo Mechanic Plus. This new program features all of the ingestion, code replacement and other features within the standard Photo Mechanic program, but takes it a step further by adding a full-fledged digital asset manager (DAM) for organizing and sorting through your photographs with ease, not unlike Adobe Photoshop Bridge or the ‘Catalog’ module in Lightroom.

The new program includes all of the features of Photo Mechanic 6, but also adds a powerful database option for managing all of your photos on macOS and Windows computers. This includes the ability to create individual catalogs that can be accessed independently or together based on the filters and parameters you’ve applied.

Één ding is zeker; er is tegenwoordig genoeg keuze buiten de Adobe producten. Zowel als payware alsmede open source/'gratis'. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20

Chiron

Moderator Discord
ehtweak schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:10:
https://www.dpreview.com/...plus-dam-speed-efficiency

[YouTube: What is Photo Mechanic Plus? Photo Mechanic with a powerful image database]

Weer een nieuwe mogelijkheid buiten de Adobe wereld:

Camera Bits, the company behind the popular photo ingestion program Photo Mechanic, has released its newest product, Photo Mechanic Plus. This new program features all of the ingestion, code replacement and other features within the standard Photo Mechanic program, but takes it a step further by adding a full-fledged digital asset manager (DAM) for organizing and sorting through your photographs with ease, not unlike Adobe Photoshop Bridge or the ‘Catalog’ module in Lightroom.

The new program includes all of the features of Photo Mechanic 6, but also adds a powerful database option for managing all of your photos on macOS and Windows computers. This includes the ability to create individual catalogs that can be accessed independently or together based on the filters and parameters you’ve applied.

Één ding is zeker; er is tegenwoordig genoeg keuze buiten de Adobe producten. Zowel als payware alsmede open source/'gratis'. :Y
toon volledige bericht
Gisteren licentie aangeschaft.. heb er nog niet echt mee gespeeld, maar als het doet wat het belooft te doen en net zo goed als de originele photo mechanic ben ik happy 8)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Chiron schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
Gisteren licentie aangeschaft.
Zo... jij durft. Je kunt toch ook eerst een proefversie testen?

Maarre, dan verwachten we wel een review! ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
ehtweak schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Zo... jij durft. Je kunt toch ook eerst een proefversie testen?

Maarre, dan verwachten we wel een review! ;)
Ik had al een licentie voor Photo Mechanic 6, dus Photo Mechanic Plus was 90 dollar :)
Toen de eerste beta uit kwam heb ik er wel even mee geschoven, en dat beviel wel.

Hier een archief vanaf 2004, dus ik kan mn lol op met catalogi maken :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Had ik hier al laten zien hoe ik cull in Photo Mechanic trouwens?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Bringing back the fun in rating and culling with Photo Mechanic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Chiron schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Ik had al een licentie voor Photo Mechanic 6, dus Photo Mechanic Plus was 90 dollar :)
Toen de eerste beta uit kwam heb ik er wel even mee geschoven, en dat beviel wel.

Hier een archief vanaf 2004, dus ik kan mn lol op met catalogi maken :P
Ben nog even in dubio of ik het ga doen of niet. Aan de ene kant is het wel fijn om een globaal overzicht te hebben van alle foto's en metadata maar aan de andere kant heb ik mijn C1 catalogi ook zo ingedeeld dat ik mits ik het jaartal weet, de boel ook zo gevonden heb.

Maar goed, als globaal overzicht misschien niet een heel verkeerd idee :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.