• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 16:43
Morphix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:48:
[...]

Aan de late kant misschien, maar deze tutorial heeft mij goed op weg geholpen in Rawtherapee. Er zijn inderdaad zoveel opties dat je niet goed weet waar te beginnen. In de praktijk blijkt het best makkelijk: 1. Exposure Tone curve; 2. Noise reduction; 3. Sharpening. Dat zijn alle stappen die ik gebruik voordat ik 'm exporteer naar Affinity.

Ik heb een tijd geworsteld met Rawtherapee, maar met de tone curve vind ik het echt makkelijk om mijn RAWs op goed niveau te krijgen.
Die tutorial is wel goed te volgen, en lijkt het met die tone curve best eenvoudig om een acceptabel resultaat te verkrijgen. Echter, ik vind het resultaat van de tutorial iets te veel opgeblazen qua kleuren, niet per se beter dan de jpeg versie. :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:50
kdbruin schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Gebruik zelf Capture One dus geen ervaring met de raw afhandeling van Affinity.

Puur uit interesse, kun je de TIFF als een soort "smart object" (zoals in Adobe) in Affinity openen en dan in hun eigen format inclusief mutaties wegschrijven? Er is wel wat discussie over geweest maar verder niet gevolgd om te kijken of er nog wat is uitgekomen.
Dat kan. Sinds gisteren :) Althans, zo lijkt het, ik heb het nog niet getest. Het klinkt goed in ieder geval en zou mijn workflow weer een heel stuk makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Morphix schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:48:
Dat kan. Sinds gisteren :) Althans, zo lijkt het, ik heb het nog niet getest. Het klinkt goed in ieder geval en zou mijn workflow weer een heel stuk makkelijker maken.
Zag het gisteren ook voorbij komen in een video van Serif op YT. Ga ik binnenkort maar eens mee spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-07 15:03
Sinds kort is ART, een variant op RawTherapee, verschenen. Ook open source en gratis, maar eenvoudiger (veel tools weggehaald), makkelijker in gebruik (5 regelaars van wit tot zwart bijvoorbeeld, automatische perspectiefcorrectie), betere standaardinstellingen, en nieuwe functies (o.a. lokale bewerkingen, permanente snapshots, Canon CR3 support).
Hij is nieuw, maar werkt prima. Ik gebruik hem al in plaats van RT.
https://bitbucket.org/agriggio/art/wiki/Home

[ Voor 8% gewijzigd door sympa op 28-02-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@sympa Bedankt voor de tip m.b.t. ART.

Ik had al eens wat berichten van Alberto langs zien komen over wat 'alternatieve' RT ontwikkelingen. Vooral de integratie met digikam spreekt me aan!

En idd, wat me vaak tegenstond van RT waren de eindeloze mogelijkheden. Je wist gewoon niet waar je het moest zoeken. ;)

Discussie platform alhier:
https://discuss.pixls.us/c/software/ART

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
https://www.darktable.org/2020/03/darktable-301-released/

Changes since 3.0.0
The Big Ones

A new color assessment mode is introduced into the darkroom. This mode is designed to ensure proper color perception based on ICC recommended (ISO 12646:2008) colour proofing conditions.

It is now possible to resize the left and right panels directly with the mouse. The positions of each one is remembered for each views’ layout.

Add a focus peaking mode in the lighttable and darkroom. The default key to toggle this mode is Ctrl+Shift+F

The wavelet denoise profile has a new Y0U0V0 mode. This new mode makes it possible to denoise the chroma and luma noise in a single instance.

en nog veel meer...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik raak de weg een beetje kwijt. Ik heb nu een enorme collectie foto's en filmpjes geschoten met een Olympus OM-D 10 mark I en een Fujifilm X-T30 en een oude GoPro.

Nu wilde ik gewoon de native software van Fujifilm gebruiken en daarna Lightroom, maar ik ben recent cold turkey overgestapt van Win10 naar Ubuntu. Dat bevalt heerlijk. Maar hoe nu, als absolute beginner in de fotografie, mijn JPEG en RAW (met de Fujifilm schiet ik alleen in RAW) collecties 1) importeren 2)organiseren en 3) bewerken?

Ik heb urenlang vergelijkingssites en fora afgestruind, verschillende ervaringen gelezen. Geen enkele tool voor Linux lijkt doorslaggevend te zijn voor de gebruikers. Het is "persoonlijk", "smaken verschillen" of de ene tool mist iets tov de andere.
Maar wat niet persoonlijk is, is gebruiksvriendelijkheid, intuitieve interface icm de meest gebruikte features en volledige ondersteuning voor je camera. Hier kan ik geen goede informatie over vinden..

Mijn indruk per tool nu:

DigiKam
De meeste mensen lijken DigiKam te 'accepteren' puur voor fotomanagement maar vinden het niet geweldig. Ik heb het even getest puur als fotomanagement en import tool maar vind het niet heel intuitief. Ik gebruik mijn tijd dan liever om te leren hoe een bewerkingsprogramma werkt, ipv dat ik moet uitzoeken welke opties er zijn voor fotomanagement.
Edit: er is nog weinig informatie over de meer recente versies van DigiKam. Dus dit ga ik zelf proberen.

ShotWell:
Puur voor het importeren. Omdat het zo snel zou gaan. Ik heb geen haast, dus lijkt me dit geen essentiele tool.

gThumb:
zou fotomanagement kunnen doen maar ik ken het eigenlijk alleen als viewer.

RawTherapee of ART:
Na heel veel gelezen te hebben: erg veel opties versus hoge leercurve, ART heeft mogelijk dezelfde hoge leercurve maar de menus bevatten minder opties waardoor het wat overzichtelijker wordt. Iets beter eindresultaat dan DarkTable (voorbeeld foto's bekeken) maar dat ga ik niet merken. Onduidelijk of Fujifilm cameras en met name de mijne volledig wordt ondersteund.
Daarnaast moet je dan apart wel een fotomanagement tool hebben om je collecties te organiseren.

DarkTable:
iets minder opties dan RT en het zou een minder hoge leercurve hebben. Daarnaast zou je geen apart fotomanagement tool nodig hebben, kan prima in DarkTable.. of dat echt zo is.. Onduidelijk of Fujifilm cameras en met name de mijne volledig wordt ondersteund.

Ik ben nu toch benieuwd of mijn indruk van deze tools klopt. En of ze de bijzondere pixelindeling van Fujifilm wel goed ondersteunen. Als beginner kies ik liever een tool waar ik nu mee ga leren werken ipv dat ik eerst voor iets heel simpels kies en daarna toch merk dat de tool tekort schiet..

edit: Shotwell toegevoegd + Digikam update.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 20-03-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Jazco2nd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:21:
Ik raak de weg een beetje kwijt. Ik heb nu een enorme collectie foto's en filmpjes geschoten met een Olympus OM-D 10 mark I en een Fujifilm X-T30 en een oude GoPro.

Nu wilde ik gewoon de native software van Fujifilm gebruiken en daarna Lightroom, maar ik ben recent cold turkey overgestapt van Win10 naar Ubuntu. Dat bevalt heerlijk. Maar hoe nu, als absolute beginner in de fotografie, mijn JPEG en RAW (met de Fujifilm schiet ik alleen in RAW) collecties 1) importeren 2)organiseren en 3) bewerken?

Ik heb urenlang vergelijkingssites en fora afgestruind, verschillende ervaringen gelezen. Geen enkele tool voor Linux lijkt doorslaggevend te zijn voor de gebruikers. Het is "persoonlijk", "smaken verschillen" of de ene tool mist iets tov de andere.
Maar wat niet persoonlijk is, is gebruiksvriendelijkheid, intuitieve interface icm de meest gebruikte features en volledige ondersteuning voor je camera. Hier kan ik geen goede informatie over vinden..

Mijn indruk per tool nu:

DigiKam
De meeste mensen lijken DigiKam te 'accepteren' puur voor fotomanagement maar vinden het niet geweldig. Ik heb het even getest puur als fotomanagement en import tool maar vind het niet heel intuitief. Ik gebruik mijn tijd dan liever om te leren hoe een bewerkingsprogramma werkt, ipv dat ik moet uitzoeken welke opties er zijn voor fotomanagement.

gThumb:
zou fotomanagement kunnen doen maar ik ken het eigenlijk alleen als viewer.

RawTherapee of ART:
Na heel veel gelezen te hebben: erg veel opties versus hoge leercurve, ART heeft mogelijk dezelfde hoge leercurve maar de menus bevatten minder opties waardoor het wat overzichtelijker wordt. Iets beter eindresultaat dan DarkTable (voorbeeld foto's bekeken) maar dat ga ik niet merken. Onduidelijk of Fujifilm cameras en met name de mijne volledig wordt ondersteund.
Daarnaast moet je dan apart wel een fotomanagement tool hebben om je collecties te organiseren.

DarkTable:
iets minder opties dan RT en het zou een minder hoge leercurve hebben. Daarnaast zou je geen apart fotomanagement tool nodig hebben, kan prima in DarkTable.. of dat echt zo is.. Onduidelijk of Fujifilm cameras en met name de mijne volledig wordt ondersteund.

Ik ben nu toch benieuwd of mijn indruk van deze tools klopt. En of ze de bijzondere pixelindeling van Fujifilm wel goed ondersteunen. Als beginner kies ik liever een tool waar ik nu mee ga leren werken ipv dat ik eerst voor iets heel simpels kies en daarna toch merk dat de tool tekort schiet..
Niet het antwoord wat je zoekt en eigenlijk ook offtopic; maar wine en dan iets draaien waar je bekend en tevreden mee bent?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
onsgeluk schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Niet het antwoord wat je zoekt en eigenlijk ook offtopic; maar wine en dan iets draaien waar je bekend en tevreden mee bent?
Het is natuurlijk een groot gemak om op de Mac en op Windows default voor LR te kiezen, maar ik heb Lightroom welgeteld 3x gebruikt, in mijn leven :) dus zo vanzelfsprekend hoeft het dan niet te zijn om nu via Wine LR te installeren.

Ik vind het daarom juist niet erg om iets anders te kiezen. Ik hoop bij opensource te kunnen blijven, juist omdat er zoveel opties zijn. Zie alleen door de bomen het bos niet meer.
Maar ik heb dan ook een enorme klus voor me met honderden gigabytes aan fotos die ik eerst moet uitselecteren, taggen, in de juiste collecties plaatsen en vervolgens de gewenste RAWs bewerken.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 20-03-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Jazco2nd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:29:
[...]

Het is natuurlijk een groot gemak om op de Mac en op Windows default voor LR te kiezen, maar ik heb Lightroom welgeteld 3x gebruikt, in mijn leven :)
Dus vind het juist niet erg om iets anders te kiezen. Ik hoop bij opensource te kunnen blijven, juist omdat er zoveel opties zijn. Zie alleen door de bomen het bos niet meer.
Maar ik heb dan ook een enorme klus voor me met honderden gigabytes aan fotos die ik eerst moet uitselecteren, taggen, in de juiste collecties plaatsen en vervolgens de gewenste RAWs bewerken.
Naast LR is er natuurlijk ook C1 in een gratis versie. Uitmuntend stukje software voor raf bestanden.

Edit: Al heb ik geen idee of er een gratis versie is voor je oly bestanden. Sorry, daar las ik even overheen.

[ Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 20-03-2020 18:33 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jazco2nd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:21:
ik ben recent cold turkey overgestapt van Win10 naar Ubuntu. Dat bevalt heerlijk.
NICE! d:)b
Dit topic is niet zo heel oud/groot dus ik zou zeggen : Nog effe doorbijten en gewoon dit Topic doorlezen! ;)

Er moet haast wel iets tussen zitten wat voor jou WEL fijn werkt!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
nero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:50:
[...]

NICE! d:)b

[...]

Dit topic is niet zo heel oud/groot dus ik zou zeggen : Nog effe doorbijten en gewoon dit Topic doorlezen! ;)

Er moet haast wel iets tussen zitten wat voor jou WEL fijn werkt!
Dat heb ik al gedaan. Dank voor je reactie hoor, maar voegt niet veel toe aan mijn opmerkingen over de tools? Wat is jouw mening over RT vs DT? En gebruik je DigiKam als beheertool? Of gebruik je Windows voor dit (geneuzel) en Linux alleen voor servertoepassingen zoals ik uit je reactie van 9jan haal?
Ben wel benieuwd.

Ik heb dus een zuinige server gemaakt (obv info uit het betreffende topic) en draai het op Ubuntu Budgie, licht en verbazingwekkend gebruiksvriendelijk (enige nadeel is echt de versnippering waar Ventieldopje het over heeft). Dacht vervolgens: deze machine is echt prima om ook mn foto's te beheren en te editen. Vandaar dus deze zoektocht gestart.

edit: nu weet ik weer waarom ik niet helemaal happy was met DigiKam: het duurt erg lang om op te starten. Ik gebruik de appimage (integreert in het systeem via appimagelauncher), enige wat echt up to date is. Maar opstarten duurt gewoon lang, daarna krijg je de loading popup en dan mag je eindelijk aan de slag..

[ Voor 13% gewijzigd door Jazco2nd op 20-03-2020 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Heel veel mensen dumpen tegenwoordig zomaar een vraag op GoT en verwachten dan meteen het ideale antwoord dus vandaar dat ik ernaar vroeg/die opmerking maakte ;)
Wat is jouw mening over RT vs DT? En gebruik je DigiKam als beheertool? Of gebruik je Windows voor dit (geneuzel) en Linux alleen voor servertoepassingen zoals ik uit je reactie van 9jan haal?
Ben wel benieuwd.
Voorlopig draai ik nog beiden naast elkaar en probeer ik af en toe de wondere wereld van Krita te ontdekken op mijn Kubuntu laptop wat een soort "GIMP reinvented" zou moeten worden in de toekomst! :)

Mijn Foto/Video activiteiten staan tegenwoordig echter op een lager pitje en daarmee dus ook de hele zoektocht, maar één ding is zeker : Uiteindelijk zal ik wel iets moeten vinden! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
nero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Heel veel mensen dumpen tegenwoordig zomaar een vraag op GoT en verwachten dan meteen het ideale antwoord dus vandaar dat ik ernaar vroeg/die opmerking maakte ;)

[...]

Voorlopig draai ik nog beiden naast elkaar en probeer ik af en toe de wondere wereld van Krita te ontdekken op mijn Kubuntu laptop wat een soort "GIMP reinvented" zou moeten worden in de toekomst! :)

Mijn Foto/Video activiteiten staan tegenwoordig echter op een lager pitje en daarmee dus ook de hele zoektocht, maar één ding is zeker : Uiteindelijk zal ik wel iets moeten vinden! :Y)
Ha dus ik ben niet de enige..
Ik zag Krita vooral als tool om te tekenen, soort Pinta alternatief (wat weer een Paint/Paint.net alternatief is).

Ik denk dat ik gewoon eens met DarkTable aan de slag moet, eens kijken of de fotobeheermogelijkheden voldoende zijn en anders terug naar DigiKam en me verdiepen in ART (ipv RT).

Ik was nog niet overtuigd van de optie om Fujifilm foto's te importeren zonder conversie/verlies maar ik begrijp dat de opensource library die zowel DT als RT gebruikt wordt dit gewoon ondersteund. Alleen als je de bijzondere Fuji filmfilters wil toepassen op films waarop je dat niet tijdens het filmen had toegepast moet je over op de Fujifilm software. Verder is er geen enkele reden om C1 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschrand
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 09:50
moozzuzz schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 23:25:
[...]

Ik had deze voorlopig nog niet toegevoegd in het overzicht omdat ik vermoed dat iedereen wel weet dat de bekende merken merk-specifieke software aanbieden. Maar mss toch eens een extra kopje overwegen tnx!

Daarnaast in elk geval heeft DarkTable eindelijk een Release Candidate klaar voor DT1.6 (de rc zit op 1.5.1).
De huidige versie van darktable is 3.0.1 uitgekomen op 9 maart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

PhaseOne is weer begonnen met live webinars over CaptureOne.
Ik vind dat vaak wel inzichtelijk - ook als je het programma niet kent, en je kan zelf vragen stellen.
Voor de geïnteresseerden is deze een soort beginnersuitzending op 2 april:
https://learn.captureone.com/webinars/from-raw-to-wow/
Inschrijving is nu open.

Andere C1 webinars:
16 april - How to get the power of Layers
30 april - Get organized with Capture One

Edit: andere webinars bijgezet

[ Voor 33% gewijzigd door Fireshade op 03-04-2020 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor degenen die CaptureOne willen kopen: er is weer korting!
Kortingscode PRO25 is geldig tot 30 april 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZD_CY-rrlPI2aXNQKxaTXD574c=/f/image/kqVlFv83UYcZ9eWRzzj3pZmk.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Fireshade op 02-04-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 01:46

copykat

Good copy isn't bad

Ben een beetje aan het klooien met foto's die niet goed gelukt zijn door de manier hoe ze exposed zijn of bewerkt.
(moet eigenlijk een systeem bedenken om ze te labelen als ik ze tegen kom, als de software verbeterd of mijn eigen skills ze gewoon nog een keer te doen. maar dat terzijde.)
Exposure clipping warnings zijn colorspace en developerapplicatie beïnvloed. wat het soms moeilijk maakt te bedenken of het waard is te prutsen. (Soms lukt het de clipping blinkies weg te krijgen maar is meteen ook de sfeer weg.) Probleem is de histogram van de meeste Rawdevelopers is ook een weergave van je "preview" niet van de sourcedata.
nu zijn er rawdata viewers die je meer infor geven over de actuele info ongekleurd door de software voor nabewerking.

Hoeveel van jullie gebruiken RawDigger? en FastRawViewer?
en bevalt het? (Helpt het echt om betere foto's af televeren?)
welke van de twee is de meest handige en makkelijke?
Edit: Als ik de youtube bekijk van RD and ontkom ik niet aan de gedachte dat het wel erg "profi" word met caliberen en zo.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 12-04-2020 09:56 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:45
copykat schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:45:
Ben een beetje aan het klooien met foto's die niet goed gelukt zijn door de manier hoe ze exposed zijn of bewerkt.
(moet eigenlijk een systeem bedenken om ze te labelen als ik ze tegen kom, als de software verbeterd of mijn eigen skills ze gewoon nog een keer te doen. maar dat terzijde.)
Exposure clipping warnings zijn colorspace en developerapplicatie beïnvloed. wat het soms moeilijk maakt te bedenken of het waard is te prutsen. (Soms lukt het de clipping blinkies weg te krijgen maar is meteen ook de sfeer weg.) Probleem is de histogram van de meeste Rawdevelopers is ook een weergave van je "preview" niet van de sourcedata.
nu zijn er rawdata viewers die je meer infor geven over de actuele info ongekleurd door de software voor nabewerking.

Hoeveel van jullie gebruiken RawDigger? en FastRawViewer?
en bevalt het? (Helpt het echt om betere foto's af televeren?)
welke van de twee is de meest handige en makkelijke?
Edit: Als ik de youtube bekijk van RD and ontkom ik niet aan de gedachte dat het wel erg "profi" word met caliberen en zo.
Geef ze een keyword? Is vervolgens met ieder programma weer te vinden.

Je kan ook te ver gaan met histogrammen etc, niet elke foto os overbelicht als er een overbelicht deel in zit, dit is vaak heel natuurlijk. Ook moet je oppassen dat je de highlights niet te ver terug trekt op basis van het histogram of andere hulpmiddelen en een grijs vlak over houdt.

Soms zit er gewoon niet meer in, jammer dan, volgende keer beter. Wil niet zeggen dat je later met de zelfde data maar meer ervaring er toch wat leuks van kan maken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ventieldopje schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:58:
[...]

Geef ze een keyword? Is vervolgens met ieder programma weer te vinden.
Dat is niet het probleem, stars worden bijna door alle programma's opgepikt en vaak bij elke viewer te plaatsen. Soort: 1 star is nog een keertje opnieuw. (5stars zijn goed).
Je kan ook te ver gaan met histogrammen etc, niet elke foto os overbelicht als er een overbelicht deel in zit, dit is vaak heel natuurlijk. Ook moet je oppassen dat je de highlights niet te ver terug trekt op basis van het histogram of andere hulpmiddelen en een grijs vlak over houdt.
Ik begrijp wat je bedoelt en soms vraag ik me af of de clipping warnings niet een beetje té snel komen. en soms moet je clipped highlights laten om de foto niet scheef te trekken in contrast/tone. En RAW histogram zou dan mooi zijn om te zien waneer lowering exposure geen zin meer heeft. (weg is weg)
Soms zit er gewoon niet meer in, jammer dan, volgende keer beter. Wil niet zeggen dat je later met de zelfde data maar meer ervaring er toch wat leuks van kan maken.
Gebruik nu Fastimage viewer welke alleen jpeg en raw embedded jpeg laat zien voor culling. DxO is te traag voordat. (heeft een handige side by side tot 4 functie)

Daarna maak ik met XNviewMP xmp files (sidecars) voor de overgebleven RAW's die ingelezen kunnen worden door DxOPL (zolang DxOPL geen update doet van xmpsidecars en alleen interne DataBase bijhoud van de keywords maak ik alleen gebruik van de index functie (zoeken) en export in tiff jpeg's IPTC's)

Als ik het goed heb is RAwDigger een beetje een "geek" tool en kan je uitvinden hoe je het best je sensor van je camera kan gebruiken. maken van correctie's enzo. Dat gaat me een beetje te ver.
FastRawViewer zou mijn culling program kunnen worden omdat het in de RAWdata kijkt en een RAW histogram maakt (geen colorspace histogram) dus blown is blown en black is black. Herstel texture niet mogelijk. terwijl "gewone viewers" de colorspace, meestal sRGB, histogram gebruiken waarbij blown niet echt blown is.

Ook de "edge detectie" kijken wat scherp/infocus is is iets wat bij burst groeps handig is om de mishits meteen de deleten.

ben nu aan kijken of het ook de functie van xnviewmp kan overnemen. (scheelt weer een applicatie)

Edit(13-04) Nee hierachical keywords zijn niet in het pakket. filename verandering, labels(flat keywords) en color-taggs alla LR wel.
ik hoop dat het wel "connect associated files" heeft voor verplaatsen, kopieren en verwijderen.

Al met al een interresting stukje software. Waar het eigenlijk voor is, is een beter voorbeeld in je scherm van wat je rawfile in zich heeft. (geen modified thumbnail preview maar de echte rawdata omgezet in een rgbpreview.)
en een paar handige tools om te zien hoe slecht/goed de buitenste waarden highlight en shadows zijn. Edge detection, ofte wel was het uberhaupt in focus? (zag een voorbeeld dat de thumbnail jpeg van een rawfile in een viewer niet altijd de werkelijkheid laat zien door de lage resolutie)
(culling met een plop-tijd die DxOPL nodig heeft is arrgh!)

Nodig? hmm..... (soort kamado BBQ, nodig? neeh, leuk JAAAH... :+ )
handig? JAAA 8)

biinenkort maar eens een trail installeren.

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 13-04-2020 09:43 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ON1 photoraw (nu een geintegreerd pakket incl database, develop module etc..) is nu in de aanbieding.
https://www.on1.com/products/photo-raw/buy/ 50% korting

Krijgt heel redelijke reviews. En op prijspunt nu niet echt verslaanbaar.
C1 krijgt wel beter beoordeling voor RAW conversie (wat in feite de kern is), maar die is natuurlijk veel duurder (nu met de aanbieding zelfs 7x !)

https://shotkit.com/on1-photo-raw-review/

Ik zit het zelf te overwegen, omdat alle losse modules ook als plugin werken in Lightroom. Voor die euro's kun je nog wat experimenteren ;)

Ook Luminar heeft een paasaanbieding voor nog een paar uur.
https://skylum.com/l/luminar-easter-offer

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 13-04-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Get!em schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:11:
ON1 photoraw (nu een geintegreerd pakket incl database, develop module etc..) is nu in de aanbieding.
https://www.on1.com/products/photo-raw/buy/ 50% korting

Krijgt heel redelijke reviews. En op prijspunt nu niet echt verslaanbaar.
C1 krijgt wel beter beoordeling voor RAW conversie (wat in feite de kern is), maar die is natuurlijk veel duurder (nu met de aanbieding zelfs 7x !)
ON1 kost dan 49,99, toch?
Ik kom dan uit op 5,24x ;)
(C1 is in de maand april ook in de aanbieding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ah, check, de door jou geposte code PRO25 inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Laatst online: 01-07 12:13
Ook Luminar heeft een paasaanbieding voor nog een paar uur.
https://skylum.com/l/luminar-easter-offer
Met coupon er bij nog eens 10€ korting ,code PHOTOHAUSTV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
En afhankelijk van welke camera je hebt (Fuji of Sony), kan C1 nog veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

kdbruin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:41:
En afhankelijk van welke camera je hebt (Fuji of Sony), kan C1 nog veel goedkoper.
C1 is in basis toch gratis? Pas als je toeters en bellen geactiveerd wenst te hebben ga je betalen dacht ik. Of is de express versie niet meer beschikbaar?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:33
onsgeluk schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:41:
[...]

C1 is in basis toch gratis? Pas als je toeters en bellen geactiveerd wenst te hebben ga je betalen dacht ik. Of is de express versie niet meer beschikbaar?
C1 Express (gratis) is er alleen voor Fuji en Sony, maar dat is echt een flink uitgeklede versie (té uitgekleed wat mij betreft).
Voor Sony shooters is er dan nog een C1 voor €149, de 'reguliere' C1 Pro kost € 349.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

B64 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:49:
[...]

C1 Express (gratis) is er alleen voor Fuji en Sony, maar dat is echt een flink uitgeklede versie (té uitgekleed wat mij betreft).
Voor Sony shooters is er dan nog een C1 voor €149, de 'reguliere' C1 Pro kost € 349.
Zijn er nog mensen die niet Fuji/Sony schieten dan? 😉

Sorry, die kleinigheid was ik als Fuji gebruiker even vergeten

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Na jaren exprerimentatie eindelijk mijn optimale workflow gevonden. Mijn toolkit:
  • Ingest: FastRawViewer (Mac/Windows)
  • RAW conversion: DxO PhotoLab 3 (Mac/Windows)
  • DAM: IMatch 2020 (Windows)
  • Retouch: Affinity Photo (Mac/Windows)
  • Cloud sync/backup: Apple Photos (Mac/iPhone)
Adobe Lightroom vind ik vreselijk en kan Adobe niet langer supporten. Capture One heeft veel goede elementen maar ook aantal zeer zwakke punten, en kwaliteit van software/support gaat hard achteruit nu ze zijn overgenomen door een investeringsfonds. Verwacht dat ze eerdaags ook Adobe achterna gaan qua verplichte subscriptions. Gebruik het nog wel af en toe maar geef voorkeur aan output PhotoLab.

Daarnaast zit ik in de ontwikkel programma's van zowel IMatch als PhotoLab waar ik direct invloed kan uitoefenen op richting en ontwikkeling en waar ik weet dat ze echt naar hun gebruikers luisteren en ze actief betrekken in ontwikkeling in tegenstelling tot Adobe en Phase One.

[ Voor 4% gewijzigd door sohus op 18-04-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

@sohus wat zijn de zwakke kanten dan van C1? Ik gebruik het en vind het een zeer prettige editor. Ik vind hun algoritmen erg mooi en goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

sohus schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:26:Capture One heeft veel goede elementen maar ook aantal zeer zwakke punten, en kwaliteit van software/support gaat hard achteruit nu ze zijn overgenomen door een investeringsfonds. Verwacht dat ze eerdaags ook Adobe achterna gaan qua verplichte subscriptions.
Los van die zwakke punten waar ik (oprecht) benieuwd naar ben heb ik m’n twijfels over je verwachting aangaande het abbo model. Als ze dat doen zijn ze een usp ten opzichte van adobe kwijt. Een usp waarmee ze momenteel toch klanten afsnoepen van adobe. Als je kijkt op social media zijn er genoeg mensen die vanwege het abbo model weg willen bij adobe...nee, ik zie het voorlopig niet gebeuren.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Sessies werken over het algemeen super maar Catalogs worden al snel enorm traag bij grote aantallen foto's. DAM management (oa Keywording) is ronduit slecht te noemen (voor je het weet zit je met enorme vervuiling in keywords en batch editing daarvan is een drama. Respecteert niet de metadata standaarden. Omgaan met DNG conversies is niet optimaal te noemen, al is dit iets beter geworden in v20. Ruis reductie is OK maar niet fantastisch. V20 heeft dat iets beter gemaakt maar komt niet in de buurt van PhotoLab of Topaz. Plug-ins zijn niet of nauwelijks beschikbaar 2 jaar na lancering. Presets voor Capture One zijn ook vele malen lager van kwaliteit dan voor Lightroom. Support was altijd heel goed en is nu extreem slecht (uitbesteed versus intern hoe het paar jaar terug was) en de laatste tijd zitten de programma's een half jaar vol irritante bugs, vooral C20 had daar veel last van geahd bij de lancering. Als je een beetje de fotografie forums leest zie je dat het sentiment al begint te veranderen rondom Capture One. Ze werden als de redder binnen gehaald na Adobe fiasco maar dat sentiment begint toch wat minder rooskleurig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Mijn kennis van fotografie en C1 verhinderd dat de door jou aangehaalde punten mij in de weg gaan zitten. Ik kloot maar een eind weg. Als iets niet lukt, pak ik gewoon een Fuji simulatie en tadaa.
Maar het is wel goed om te weten dat het dus niet de heilige graal is.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
onsgeluk schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:04:
Mijn kennis van fotografie en C1 verhinderd dat de door jou aangehaalde punten mij in de weg gaan zitten. Ik kloot maar een eind weg. Als iets niet lukt, pak ik gewoon een Fuji simulatie en tadaa.
Het is een heel goed programma, laten we dat voorop stellen. Maar op bepaalde fronten zoals het managen van assets, het weghalen/reduceren van ruis, hoge kwaliteit presets en integraties met andere platformen laat het in mijn optiek nog altijd te wensen over en ze lijken weinig moeite te doen om dit te veranderen. Het grappig is dat Capture One oorspronkelijk een heel goed DAM product had maar daar mee zijn gestopt.

Maar wees vooral blij met je Capture One... absoluut geen verkeerde keuze. Wellicht kan je wel naar Topaz of PhotoLab kijken om ruis te verwijderen in hoge ISO foto's als aanvulling op je workflow, niet ter vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
onsgeluk schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:04:
Er is geen heilige graal. Voor iedereen is die anders en welk pakket je ook kiest, er is altijd een vlak waar je wat op moet laten liggen.

Zelf heb ik een haat-liefde verhouding met Lightroom. Aan de ene kant, Adobe en het licentiemodel. Aan de andere kant de prijsstelling en de mogelijkheid om de iPad fatsoenlijk in de workflow te gebruiken. Toch kijk ik minstens 2x per jaar wat de alternatieven zijn, maar toch kom ik tot nu toe elke keer terug bij Lightroom.

Mocht er iemand tips hebben om met andere software de iPad in de workflow (voornamelijk culling/lichte edits) te integreren dan hoor ik het graag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Magic op 20-04-2020 08:44 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:35
sohus schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:26:
Na jaren exprerimentatie eindelijk mijn optimale workflow gevonden. Mijn toolkit:
  • Ingest: FastRawViewer (Mac/Windows)
  • RAW conversion: DxO PhotoLab 3 (Mac/Windows)
  • DAM: IMatch 2020 (Windows)
  • Retouch: Affinity Photo (Mac/Windows)
  • Cloud sync/backup: Apple Photos (Mac/iPhone)
Adobe Lightroom vind ik vreselijk en kan Adobe niet langer supporten. Capture One heeft veel goede elementen maar ook aantal zeer zwakke punten, en kwaliteit van software/support gaat hard achteruit nu ze zijn overgenomen door een investeringsfonds. Verwacht dat ze eerdaags ook Adobe achterna gaan qua verplichte subscriptions. Gebruik het nog wel af en toe maar geef voorkeur aan output PhotoLab.

Daarnaast zit ik in de ontwikkel programma's van zowel IMatch als PhotoLab waar ik direct invloed kan uitoefenen op richting en ontwikkeling en waar ik weet dat ze echt naar hun gebruikers luisteren en ze actief betrekken in ontwikkeling in tegenstelling tot Adobe en Phase One.
Naar aanleiding van dit lijstje heb ik dit weekend ook PhotoLab even 30 minuten geprobeerd.

Dit ziet er netjes uit en werkt ook op HiDPI schermen. Bij C1 wordt de gehele UI super klein. Wellicht dat daar nog een optie voor is, maar die heb ik niet gevonden.

Ook de local adjustments en de 'wheel' achter de right-click is wel fijn. Even wennen, maar fijn.

Het is inderdaad jammer dat er nog geen History Panel is. De afgelopen jaren ben ik daar enorm aan gewend, dus dat is een gemis. Als ik het forum zo lees, zit zo'n panel er ook niet aan te komen (of in ieder geval geen commitment in de thread).
Deze tool is nu voor 150 euro te koop. Zijn er vaker van dit soort aanbiedingen, of is dit uniek?
Na Affinity Photo te hebben aangeschaft denk ik dat m'n volgende aankoop PhotoLab wordt.

Wat ik in C1 nog miste was een 'Rejected' vlag. Ook hier geldt dat het kan zijn dat ik niet goed genoeg heb gezocht, maar zo op het eerste gezicht kon ik alleen maar 'Move to Catalog Trash' doen. Wat misschien vergelijkbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan_V op 20-04-2020 09:13 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 15:18

BaasG

Spiral out. Keep going

Via Fstoppers krijg je, wanneer je je aanmeld voor de Skylum mailing list, Luminar 3 voor niets.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik kwam ook Franzis Photo project nog tegen. Iemand daar al wat mee gedaan?

Nog wat gratis tools: https://www.projects-software.com/giveaway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1295042

@sohus @onsgeluk het zal wel aan mij liggen maar ik heb eigenlijk nooit 100-en foto’s die ik moet importeren. Stop ze in categorieën en gooi weg wat ik niet nodig heb. Ook hoef ik vaak nooit veel te bewerken. Ik ben denk ik nog oldschool en maak maar een paar foto’s van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:14:
[...]

...... Wellicht kan je wel naar Topaz of PhotoLab kijken om ruis te verwijderen in hoge ISO foto's als aanvulling op je workflow, niet ter vervanging.
PhotoLab ondersteund geen Fuji rawfiles!
Prime werkt niet op tiff's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 06:46
BaasG schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:48:
Via Fstoppers krijg je, wanneer je je aanmeld voor de Skylum mailing list, Luminar 3 voor niets.
Dat wist ik niet en ik ben aan het kijken om mijn workflow aan te passen. Dat is wel interessant om te proberen en ga ik eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BaasG schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:48:
Je hoeft het vinkje voor de mailinglist niet aan te zetten.... O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

Chiron

Moderator Discord
Jan_V schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:11:
[...]
Wat ik in C1 nog miste was een 'Rejected' vlag. Ook hier geldt dat het kan zijn dat ik niet goed genoeg heb gezocht, maar zo op het eerste gezicht kon ik alleen maar 'Move to Catalog Trash' doen. Wat misschien vergelijkbaar is.
C1 heeft geen pick/reject functie. Je kan het wel nabootsen met de kleurenlabels. Rood voor reject, Geel voor twijfelgevallen, en groen voor picks, en dan de bijbehorende toetsen gebruiken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Klopt... Fuji support hoop ik in de toekomst te zien. Verschil tussen Topaz en PhotoLab is inderdaad ondersteuning van TIFF files. De reden is dat PRIME van PhotoLab letterlijk op de RAW data werkt, in tegenstelling tot veel andere noise reductie tools. Hierdoor kunnen ze geen lossy files supporten, maar de resultaten zijn dus vele malen beter bij RAW files.

Capture One heeft geen Pick/Reject flags. In Sessies heb je daar Selects/Trash folder voor en in Catalogs heb je "Move to catalog trash" (origineel blijft dan nog wel op zijn plaats totdat je daadwerkelijk delete trash actie uitvoert). Ik gebruik meestal color labels voor candidate/select/trash/master.

Ik mag geen uitspraken doen over wat er in PhotoLab 4 aan gaat komen, omdat ik een NDA heb getekend maar laat ik zeggen dat ik zeer positief ben over de richting van het product. Over aankoop PhotoLab: historisch gezien is beste moment voor aankoop Black Friday. Altijd de grootst mogelijke korting EN de nieuwe versie dan een maand oud is. Maar op zich is het zijn geld waard. Vooral de bundel met PhotoLab Elite/Filmpack en Viewpoint is aan te raden. Dit voegt aantal filters/settings toe die enorm nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Chiron schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:19:
[...]

C1 heeft geen pick/reject functie. Je kan het wel nabootsen met de kleurenlabels. Rood voor reject, Geel voor twijfelgevallen, en groen voor picks, en dan de bijbehorende toetsen gebruiken.
Beter vaak is om sterren te gebruiken omdat die in de XMP staan en door ieder programma herkent worden itt kleuren.

1. Prullenbak / reject (voor wanneer je gaat opruimen)
2. Big nope, maar misschien ooit op een dag.. (weg als ruimte schaars wordt)
3. Pick
4. Betere pick (voor als je een setje 3's hebt en er springt er een uit maar je wil de 3's ook behouden voor als je je bedenkt)
5. Fucking baaaaaas.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:35
Chiron schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:19:
[...]

Is inderdaad hoe ik het nu heb gedaan tijdens het testen van het product.
sohus schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:22:
Klopt... Fuji support hoop ik in de toekomst te zien. Verschil tussen Topaz en PhotoLab is inderdaad ondersteuning van TIFF files. De reden is dat PRIME van PhotoLab letterlijk op de RAW data werkt, in tegenstelling tot veel andere noise reductie tools. Hierdoor kunnen ze geen lossy files supporten, maar de resultaten zijn dus vele malen beter bij RAW files.

Capture One heeft geen Pick/Reject flags. In Sessies heb je daar Selects/Trash folder voor en in Catalogs heb je "Move to catalog trash" (origineel blijft dan nog wel op zijn plaats totdat je daadwerkelijk delete trash actie uitvoert). Ik gebruik meestal color labels voor candidate/select/trash/master.

Ik mag geen uitspraken doen over wat er in PhotoLab 4 aan gaat komen, omdat ik een NDA heb getekend maar laat ik zeggen dat ik zeer positief ben over de richting van het product. Over aankoop PhotoLab: historisch gezien is beste moment voor aankoop Black Friday. Altijd de grootst mogelijke korting EN de nieuwe versie dan een maand oud is. Maar op zich is het zijn geld waard. Vooral de bundel met PhotoLab Elite/Filmpack en Viewpoint is aan te raden. Dit voegt aantal filters/settings toe die enorm nuttig zijn.
Jaarlijks dus een nieuwe major versie, dat is goed om te weten vanuit een kosten & feature perspectief.
Upgraden is natuurlijk optioneel, zeker wanneer alles nog prima werkt.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jan_V schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:11:
[...]

Naar aanleiding van dit lijstje heb ik dit weekend ook PhotoLab even 30 minuten geprobeerd.

Dit ziet er netjes uit en werkt ook op HiDPI schermen. Bij C1 wordt de gehele UI super klein. Wellicht dat daar nog een optie voor is, maar die heb ik niet gevonden.

Ook de local adjustments en de 'wheel' achter de right-click is wel fijn. Even wennen, maar fijn.

Het is inderdaad jammer dat er nog geen History Panel is. De afgelopen jaren ben ik daar enorm aan gewend, dus dat is een gemis. Als ik het forum zo lees, zit zo'n panel er ook niet aan te komen (of in ieder geval geen commitment in de thread).
Deze tool is nu voor 150 euro te koop. Zijn er vaker van dit soort aanbiedingen, of is dit uniek?
Na Affinity Photo te hebben aangeschaft denk ik dat m'n volgende aankoop PhotoLab wordt.
ik zou even wachten op PhotoLab v4 :) , Ze zijn laatste tijd goed bezig met innoveren. (laatste kwartaal altijd een aanbieding eerst met huidige versie en dan met nieuwe versie of black friday. meestal mooie deals.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:22:
klopt, wat soms werkt is de HQ en Define2 van NIK gebruiken, er zijn nog v1 versies te downloaden. Prime is beter maar HQ en Define2 doet ook best goed.
Bij Photolab gebruik ik het RED van Green , neutral, Red , en select REd als Hide in filmstrip dan heb heb je een directe verwijdering in je filmstrip zonder HDD delete. (aan het eind even red active en rest niet , check de "rejected list "en select all delete klaar.)
Ja Filmpack lijkt alleen maar film-emulaties maar je krijgt een aantal essensiële adjustments er bij. De suite elite is de meest efficiënte aankoop. Viewpoint's tools zijn erg makkelijk niet alleen met architectuur maar ook landscape en binnenkamers.

Lightroom gebruikers hebben een gewenningsperiode nodig schijnt maar ik vind het een fijn programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Ventieldopje schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:39:
[...]

Beter vaak is om sterren te gebruiken omdat die in de XMP staan en door ieder programma herkent worden itt kleuren.

1. Prullenbak / reject (voor wanneer je gaat opruimen)
2. Big nope, maar misschien ooit op een dag.. (weg als ruimte schaars wordt)
3. Pick
4. Betere pick (voor als je een setje 3's hebt en er springt er een uit maar je wil de 3's ook behouden voor als je je bedenkt)
5. Fucking baaaaaas.
Klopt. Voor de volledigheid: meestal gebruik ik kleurenlabels (stoplight: rood -> delete, oranje/geel -> candidate, groen = select) en die converteer ik later naar 1 en 2 sterren ratings (rood gaat naar prubllenbak dus star rating niet van toepassing). 3,4,5 sterren hou ik alleen voor de edits/bewerkte foto's. Dus RAW bestand is maximaal 2 sterren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Korte paar punten review On1 Photoraw 2020.1:

- Slechte vertalingen in NL interface
- Relatief snelle viewer
- Zit zonder catalogus meteen op je foto folder
- Default JPG + RAW niet als 1 foto, die zat ergens diep in de krochten
- Overschakelen naar bewerken, vrij traag.
- Bij bewerken de mogelijkheid om op basis van AI een aantal tone settings aangepast te krijgen
- Deze AI kan toewerken naar het jpg resultaat van je camera, dat werkt goed
- Ook een AutoAI voor optimaal resultaat, deze werkt niet goed en vliegt uit de bocht (naar mijn smaak).
- De editor laat .ON1 bestanden achter in je folders van je foto's, voor elke bewerkte foto 1

Edit, aanvullingen:

- Refund op de software is binnen 1 dag geregeld via support ticket.
- Uninstall van alle software modules kan niet via de standaard windows uninstall pagina's (oude configuratie scherm, of nieuwe instellingen menu voor apps en programs). Dit moet via de Maintenance.exe in de installatiefolder. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 23-04-2020 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Weer een heel rijtje aanbiedingen:

https://nikonrumors.com/2...oto-editor-for-free.aspx/

Here are a few other discounts on various photo-editing software:

Get 15% off Topaz Labs products with code RUMORS15
Get 10% off Exposure X5 with code NIKONRUMORS
Get 20% off ON1 software with code NIKONRUMORS
Get 35% off Franzis products with code NIKONRUMORS-35
Get $60 off DENOISE 3 Pro
Get 30% off all DxO software

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

New in Capture One 20 (13.1.0) BETA

New features and improvements

• New Heal and Clone tools
• Before/After feature
• New activation and onboarding flow
• Improved Lightroom importer

General User Experience Improvements and tweaks

• New logo
• Splash screen
• Re-designed brushes
• Workspace changes

T.o.v. Lightroom was de "Voor/Na" functie altijd een doorn in me oog en dit hebben ze in de nieuwe versie dus eindelijk veranderd.

Je kan nu met "Y" gemakkelijk switchen naar "Voor/Na" er bestaat zowel een slider functie als gewoon in 1x voor de gehele foto. (De shortcut kan ook worden gewijzigd naar "\" voor de LR users ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAZk6O2xX0rYnvQmkvyrXhFyS80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8bWWWm1JApTMmGurVQCxolX.jpg?f=user_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Greatsword schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:07:
New in Capture One 20 (13.1.0) BETA

New features and improvements

• New Heal and Clone tools
• Before/After feature
• New activation and onboarding flow
• Improved Lightroom importer

General User Experience Improvements and tweaks

• New logo
• Splash screen
• Re-designed brushes
• Workspace changes

T.o.v. Lightroom was de "Voor/Na" functie altijd een doorn in me oog en dit hebben ze in de nieuwe versie dus eindelijk veranderd.

Je kan nu met "Y" gemakkelijk switchen naar "Voor/Na" er bestaat zowel een slider functie als gewoon in 1x voor de gehele foto. (De shortcut kan ook worden gewijzigd naar "\" voor de LR users ;)

[Afbeelding]
Dat is wel handig dan. Had eigenlijk ook verwacht dat ze met 20 de mogelijkheid zouden geven om aan voor/na een shortcut te hangen. Nu moet je met de alt/option toets de reset knop aanklikken om dat te krijgen. Werkt wel, maar is niet optimaal.

Gelukkig hebben ze dat zelf ook door en is er straks gewoon een toets voor. Wat dat betreft zijn ze lekker bezig :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Get!em schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:43:
Korte paar punten review On1 Photoraw 2020.1:

- Slechte vertalingen in NL interface
IMHO doe je er sowieso slim aan om dergelijke software gewoon in het Engels te gebruiken :)

Ik heb één keer per ongeluk de hele Adobe zooi in het Nederlands geinstalleerd en dat was simpelweg VERSCHRIKKELIJK!!! :$ :X :+

Windows en zo gebruik ik ook gewoon in het Engels, want makkelijker om het een en ander op te zoeken qua errors of wat dan ook!
- Uninstall van alle software modules kan niet via de standaard windows uninstall pagina's (oude configuratie scherm, of nieuwe instellingen menu voor apps en programs). Dit moet via de Maintenance.exe in de installatiefolder. 8)7
En nou maar hopen dat alles ook echt netjes is opgeruimed en er geen troep op je systeem is achtergebleven! :X

Een image maken van je OS met iets van Macrium Reflect Free Edition of zo is geen gek idee als je wat nieuwe software gaat uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit wel eens te denken als je alternatieven gebruikt ten opzichte van de main flow, meestal adobe lr of photoshop, is het vooral UI of ook echte nadelen als in slechtere bewerkings mogelijkheden.
Veel LR gebruikers klagen over kan dit niet of dat slechter bij overstap naar bijvoorbeeld DxOPLv3 maar is dat vooral een leercurve of echt een verschil?
En hoeveel heb je nodig? Qua toolset.
Want aanschaf is maar tijdelijke pijn, frustratie met gebruik is veel langer.
Ik gebruik DxOPL wegens de optische modules en denoise prime module. En dat ze net ff meer sensor opervlakte gebruiken
Jaren silkypix gebruikt en als je eenmaal de vreemde taal gewend bent is het een prima programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nero355 schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:37:
[...]

IMHO doe je er sowieso slim aan om dergelijke software gewoon in het Engels te gebruiken :)

Ik heb één keer per ongeluk de hele Adobe zooi in het Nederlands geinstalleerd en dat was simpelweg VERSCHRIKKELIJK!!! :$ :X :+

Windows en zo gebruik ik ook gewoon in het Engels, want makkelijker om het een en ander op te zoeken qua errors of wat dan ook!

[...]

En nou maar hopen dat alles ook echt netjes is opgeruimed en er geen troep op je systeem is achtergebleven! :X

Een image maken van je OS met iets van Macrium Reflect Free Edition of zo is geen gek idee als je wat nieuwe software gaat uitproberen :)
Klopt , Engels als default, maar ik probeer de taal toch altijd even uit. Dit kan meteen tonen hoe professioneel er mee omgegaan wordt. Bleek bij omschakelen naar NL oa dat hoofd en kleine letters omgedraaid waren. Leek haast wel een google translate.

Installer is verder wel netjes en deïnstalleren ook. Ik heb de Windows beveiliging aan tegen ransomware op veel folders, en die piepte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ik zag deze wat laat voorbij komen. Voor de geinteresseerden:
Alle C1 upgrade opties naar versie 20 met 30% korting t/m 30 april met code UPGRADE30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ON1 komt met 360. Een cloud-dienst vergelijkbaar met Lightroom cloud:
Primaire opslag nog steeds op je eigen PC, maar het synchroniseert wel de door jou aangewezen foto's met hun cloud. Zodat je je foto's daarna op je andere devices kunt bekijken en editen.
200GB voor 60 dollar per jaar, maar dan moet je Photoraw er nog apart bijkopen.

https://www.on1.com/products/on1-360/buy/

Gezien mijn eerdere ervaring met het product ga ik het niet zo snel aanschaffen, tevens vind ik het redelijk prijzig. Voor 90 Dollar per jaar (incl taxes en in euros komt dat op ongeveer 110euro) komt het aardig in de buurt van het abonnement van Adobe Photo.....

Hun vergelijk is ook wel redelijk optimistisch...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFCjB3rzBt75FYDWwDHCPlXajCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/no6DtGMttTsd8zCbDAgzXS0k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 01-05-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Get!em schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:10:
ON1 komt met 360. Een cloud-dienst vergelijkbaar met Lightroom cloud:
Primaire opslag nog steeds op je eigen PC, maar het synchroniseert wel de door jou aangewezen foto's met hun cloud. Zodat je je foto's daarna op je andere devices kunt bekijken en editen.
Los van eventuele prijzen voor cloud opslag, lijkt het mij helemaal niet zo handig om cloudopslag specifiek voor een product te gebruiken. Kan software van andere partijen er ook bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Goed punt, geen idee. Gaat ook deels om gebruiksgemak natuurlijk. Ik kreeg het toevallig in m’n nieuwslijn omdat ik de software had uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
In mijn zoektocht naar de juiste fotografietools voor Ubuntu, ben ik tijdens het zoeken naar een Google Photos alternatief PhotoPrism tegengekomen (alternatieven: Piwigo (zo'n beetje de standaard) en OwnPhotos (nog in ontwikkeling). Deze doet ook RAW conversie en heeft een interessante vergelijking op GitHub gezet van verschillende tools (met image diff) om hun keuze voor DarkTable te onderbouwen:

https://github.com/photop...ki/Converting-RAW-to-JPEG

Ben benieuwd wat de experts hier ervan vinden.

Ik ben nog bezig met cullen, fotocollectie die tot 16 jaar terug gaat (eerst met gThumb en gewoon de filemanager, nu toch over op DigiKam), alleen al voor ontdubbeling middels foto-fingerprint handig.

Dus ben nog niet bij lichte editing en conversie beland. Ben ook echt een beginner dus wil gewoon de tool die de beste kwaliteit biedt met wat gebruiksvriendelijkheid/intuitiviteit in de interface. Dacht dat dat Rawtherapee ART zou zijn maar uit deze vergelijking blijkt dat je beter bij DarkTable kan zitten (al gebruiken ze dezelfde raw libraries).

Ook lees ik her en der dat RawTherapee bekend zou staan om betere X-Trans support.. al kan ik daar nergens onderbouwing over vinden. Dan is zo een image diff van PhotoPrism leuk, maar dat die zijn niet met Fujifilm X-Trans geschoten.

Het blijft dus verschrikkelijk onduidelijk welke tool je voor rawconversie en lichte editing als beginner je moet hebben op Linux, al lijkt het echt tussen RT ART en DarkTable te gaan.

"Beide installeren en vergelijken" is niet zo een simpele oplossing, maar uiteindelijk wil ik ook afdrukken (poster, aluminium, plexiglas etc) en besteed je veel tijd aan bewerking in 1 tool + laten afdrukken kost ook geld.. ik run geen review website helaas :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 03-05-2020 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Het blijft dus verschrikkelijk onduidelijk welke tool je voor rawconversie en lichte editing als beginner je moet hebben op Linux, al lijkt het echt tussen RT ART en DarkTable te gaan.
Tsja, er worden wel vaker vergelijkingen gedaan maar het blijft vaak erg afhankelijk van wat voor foto's je maakt en hoe je ze wil bewerken. Hou je van over de top dingen met een paar klikken, dan is programma A met veel opties waarschijnlijk minder geschikt dan programma B. De een houdt van meer verscherping standaard en de ander wil er meer controle over, ga zo maar door.

De vergelijking die zij doen vind ik ook echt nergens op slaan, sorry.

Als beginner zou ik zeggen, kijk lekker naar een programma dat veel mensen gebruiken en je fijn vind werken. Wil je iets weten dan heb je een community achter je die je kan helpen in tegenstelling tot een obscure collectie van programma's.

Ik heb vroeger ook van allerlei programma's gebruikt waaronder Bibble (nu Corel AfterShot Pro), DarkTable, RawTherapee en later gewoon blijven hangen bij Windows met Lightroom (dual-boot). Het enige waar ik onderling verschil in merkte was het verschil in detail in de hooglichten en schaduwen. Met sommige programma's kon je in die regio's veel meer uit de foto halen dan met anderen en dan heb ik het niet over ruis.

Nu al een tijd overgestapt van Lightroom naar Capture One Pro en ook daar is er niet veel verschil in kwaliteit maar wel een enorm verschil in mogelijkheden waarvoor ik normaal direct Photoshop moest openen. Het hebben van lagen is in tegenstelling tot mijn verwachting toch erg fijn, niet voor het fijne werk maar wel voor genoeg andere dingen. Daarbij zijn de masking opties echt geweldig.

Kortom, kijk dus ook vooral naar de functionaliteit en hoe groot de community is (voor als je vragen hebt).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik ben inmiddels helemaal gek op DigiKam voor het cullen en sorteren enzo. Werkt bijzonder goed. Vooral de similarity search, het eenvoudig taggen/labelen is ideaal.
Beste companion voor raw converter en om het simpel te houden is dan wel RawTherapee ART. Maar als beginner blijft het even zoeken, toch vind ik het al duidelijker dan Gimp.

Ik wil slechts bepaalde kiekjes wat "feller" maken, zodat het contrast wat groter is en een "waas" door minder ideale belichting verdwijnt. Vooral omdat ik deze kiekjes wil afdrukken (op aluminium of plexiglas). De kleuren mogen er dan wat meer afspatten. Ik kan niet zo 1,2,3 een handleiding voor beginners vinden (wel voor mensen die van RT afkomen en in het Frans..). Is hier iets over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Jazco2nd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:23:
Beste companion voor raw converter en om het simpel te houden is dan wel RawTherapee ART.
Hey die ART kende ik nog niet. Ik gebruik RawTherapee.

https://bitbucket.org/agriggio/art/wiki/Home

Vooral dit is interessant:

* Snapshots are now permanent, saved in the processing profiles.

Ben wel benieuwd hoezeer "many tools removed" zijn.

Kan je ook alle pp3 van RawTherapee importeren, mits ze niet van die removed tools gebruik maken?

Ik ben ook benieuwd of dit zo'n eendagsvlieg-fork is (1 jaar enthousiast developen, en daarna stoppen omdat zo'n app onderhouden toch best veel werk is) of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 11-05-2020 16:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Sando schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Ik ben ook benieuwd of dit zo'n eendagsvlieg-fork is (1 jaar enthousiast developen, en daarna stoppen omdat zo'n app onderhouden toch best veel werk is) of niet.
Denk ik niet (hoop ik).
De programmeur van ART is één v.d. ontwikkelaars van RT.
'agriggio'/Alberto

M.a.w. mag hopen dat het project niet 1-2-3 weer sterft. Volgens mij is het juist ook begonnen, omdat er (te) veel mogelijkheden waren met RT. En dat menigeen door de talloze opties en mogelijkheden niet weer wist waar te beginnen met RawTherapee. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

ehtweak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:21:
[...]

De programmeur van ART is één v.d. ontwikkelaars van RT.
'agriggio'/Alberto

M.a.w. mag hopen dat het project niet 1-2-3 weer sterft. Volgens mij is het juist ook begonnen, omdat er (te) veel mogelijkheden waren met RT.
Op zich vind ik dat een goede reden. Dat vind ik namelijk ook de grote valkuil van bijvoorbeeld DarkTable.

Alleen meestal duidt een fork op onenigheden. Want idealiter is "Art" geen fork, maar een mode. Dat je standaard de meer-gebruikers-vergaren-simpele-mode krijgt, maar in opties bijvoorbeeld "switch to expert mode" kan kiezen en dan krijg je de "oude" versie.

Want nu komen coole nieuwe functies waar de niet-ART versie ook om schreeuwt (zoals snapshots kunnen opslaan) niet in RT terecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 11-05-2020 18:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
NoepZor schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:46:
[...]

Die tutorial is wel goed te volgen, en lijkt het met die tone curve best eenvoudig om een acceptabel resultaat te verkrijgen. Echter, ik vind het resultaat van de tutorial iets te veel opgeblazen qua kleuren, niet per se beter dan de jpeg versie. :)
Ik gebruik sinds vandaag ook die guide.
Heb jij nog aanvullende tips hoe het beter kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 16:43
Jazco2nd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Ik gebruik sinds vandaag ook die guide.
Heb jij nog aanvullende tips hoe het beter kan?
Nee, ik persoonlijk niet. Ik ben niet veel verder gekomen dat de tutorial en wat spelen er mee, tot je een kleur / verzadiging bereikt die je mooi vindt. Ik heb de bulk van de omzettingen gedaan met de Canon software.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb gisteren Affinity Photo gekocht. Zag dat er een aanbieding op zit van 50% voor nog een week, mocht iemand interesse hebben.
Ik gebruikte eerst Gimp, maar dat is voor mn gevoel wat logger en leek traag te gaan op mn low-end laptop. Rawtherapee daarbij was wel mooi, maar ook wel erg uitgebreid voor mijn behoefte.
Gisteren heb ik een beetje met affinity zitten klooien en mn eerste indruk is dat het lekker licht en eenvoudig is, maar volgens mij wel wat minder goed dan PS. Met name retouchering vond ik moeizaam gaan. Voor mij niet echt een probleem aangezien ik vooral geinteresseerd ben in het bijschaven van raws kwa helderheid en kleur etc.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

DirtyBird schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:46:
Met name retouchering vond ik moeizaam gaan. Voor mij niet echt een probleem aangezien ik vooral geinteresseerd ben in het bijschaven van raws kwa helderheid en kleur etc.
Zover ik weet is Affinity Photo niet bedoelt voor raw bewerkingen. Het kan wel, maar de bewerkingen zijn destructive.

Misschien is RawTherapee ART iets om te proberen? RawTherapee ART is RawTherapee, maar dan met "a simpler and (hopefully) easier to use interface".

Staat ook op mijn lijstje om de eerstvolgende keer eens te proberen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Weer iets nieuws (was al eerder aangekondigd), Capture One for Nikon:

https://www.captureone.co...ser/capture-one-for-nikon

https://nikonrumors.com/2...e-for-nikon-launched.aspx

Zowel als 1-time license model, alsmede het gebruikelijk abo-model.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 18-05-2020 16:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 06:46
Niet voor de Nikon versie, maar in de nieuwste C1 update zit ook ondersteuning voor de Zeiss ZX1. Wie kent die nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LoL, C1 is goed bezig met cameramerk specifieke binding. Prijs is grofweg 40% van de generieke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Eerder dat ze de prijs hanteren die eigenlijk Capture One Pro per maand zou moeten kosten, maar nu creeren ze per camera speciale versies met grote kans van upselling down the line. Ik vind het persoonlijk nadeling, zelfs als ik op dit moment maar 1 merk heb (Nikon).

Wat die Vendor-specifieke versies kosten was vroeger de prijs van Capture One Pro voor alle prijs-hikes. Daarnaast gaat de ontwikkeling nog altijd langzaam en zijn nieuwe releases vrij buggy.

Maar goed, resultaat van door een investeringsmaatschappij overgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

“ Goed” sloeg in dit geval dan ook niet op de consument. Als Nikon dit net als fuji in een package deal stopt, dan heeft C1 een eerder contactmoment met de fotograaf/klant dan Adobe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
En de C 1 Express uitvoering is gratis!

https://www.captureone.co...capture-one-express/nikon

Hier de verschillen tussen de betaalde en gratis versies:
https://www.captureone.com/en/resources/feature-list

[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2020 07:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:33
@ehtweak Om die C1 Express te kunnen gebruiken moet je wel een C1 account aanmaken, en wordt je vervolgens doodgegooid met mails om toch vooral over te stappen op de Pro versie. Dat is dus precies waar @Get!em op doelde. In account settings kun je het ontvangen van deze mails nergens uitzetten...

Verder is Express zodanig uitgekleed dat je er eigenlijk niet zo veel mee kan buiten de basic aanpassingen, zeg maar het C1-equivalent van ViewNX. Maar 149€ voor een merkgebonden Pro-versie vind ik dan weer stevig aan de prijs - hoewel ze heel regelmatig strooien met kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@B64 Ondanks jaren van experimenteren, en ik probeer het regelmatig opnieuw, met RAW converters voor m'n NEF bestanden, werk ik anno nu nog steeds met ViewNX-i. ;)

RawTherapee, Adobe Camera RAW, Digikam, DarkTable, (proefversie) C1, enz.
ViewNX-i doet nog steeds goed wat 'ie moet doen. Alleen de UI en de (gebrek aan) snelheid staan me tegen...

Enne, reclame mailtjes om meer s/w te kopen? Ach, wie niet. :X
Kwestie van (mail/spam) filters instellen en automagische donder-het-in-de-binaire-jiskefet tooltjes. :+

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 24-05-2020 10:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:55:
En de C 1 Express uitvoering is gratis!

https://www.captureone.co...capture-one-express/nikon

Hier de verschillen tussen de betaalde en gratis versies:
https://www.captureone.com/en/resources/feature-list
Als ik zo de verschillen bekijk lijkt het erop dat ik de Pro versie niet eens nodig heb.
Zou ik een expres versie ernaast kunnen installeren om te testen? Ik heb nu de Pro 11 van Sony.
Update: Nog eens gekeken, maar het lijkt erop dat ik alleen keystone correction zou missen. Maar daar kan vast wel een alternatief voor vinden. Pro kopen voor alleen keystone correction lijkt me geen goed idee.

Ik was van plan om tegen het einde van het jaar te kijken of ik naar iets anders over moet.
Daarbij dacht ik aan:
- Capture One Pro
- Cyberlink Photodirector (want ik gebruik de video editor al)
- On1 Photo RAW

Daar komt nu dus blijkbaar de Capture One Express versie als optie bij.

[ Voor 11% gewijzigd door NIMIC op 25-05-2020 10:29 . Reden: Keystone ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Hello mede-tweakers! Ik volg dit topic al een tijdje met grote belangstelling. Sinds ik over was gestapt naar Ubuntu was ik op zoek naar een goede RAW edittor om daarop te gebruiken. Helaas met m'n EOS R en CR3 bestanden was het lastig om er eentje te vinden die goede ondersteuning had. Maar los daarvan ben ik ook wel tot de conclusie gekomen dat m'n iPad wel m'n favoriete apparaat is om m'n foto's en video's op te bewerken.

Qua video is het voor mij heel duidelijk: Lumafusion. Maar qua foto's ben ik nog een beetje zoekende.

Lightroom Mobile werkt natuurlijk erg goed, maar dan zit je met het maandabonnement. Ik zou graag iets hebben wat altijd werkt. Al viel me wel op dat Lightroom tegenwoordig ook RAW files kan editten in de gratis versie, je mist dan alleen spot correcties en lokale adjustments. Twee dingen die ik eigenlijk wel wil gebruiken, maargoed, het is al een goede vooruitgang.

Nu kwam ik laatst op Pixelmator Photo. Qua interface en workflow misschien wel m'n favoriete app tot zover. Maar wat je meestal moet missen met andere apps zijn:
- Lenscorrecties
- CA removal
- Lokale adjustments

Nu kan ik nog wel om die drie dingen heen werken met Affinity Photo, maar ideaal vind ik het niet.

Overigens is Pixelmator Photo wel écht een mooie app. Je werkt eigenlijk direct vanuit de filmrol (of zelfs de "bestanden" app als je wilt) en je edits worden ook gelijk op de filmrol toegepast. Dus ideaal om alles te sorteren en editten. Ook kan je je eigen kleurprofielen opslaan en kopiëren om snel te editten.

Weten jullie nog goede apps op de iPad, of is Lightroom eigenlijk de enige optie?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik merk dat ik in voorkomende situaties af en toe met een ramvolle SDkaart thuis kom waardoor ik nog best veel tijd kwijt ben met sorteren. Gevolg is dat ik vaak er snel wat pics er uit vis die ik mooi vind, door post haal en klaar ermee.

Dus om kwantitatief meer uit een shoot te halen wil ik wat serieuzer met het selectie gebeuren omgaan. Wellicht zelfs iets aanschaffen om het cullen (bestaat hier een knap Nederlands woord voor?) te vergemakkelijken.
Ergens in dit topic zijn er weliswaar wat progsels voorbij gekomen maar niet echt recent. Ik heb werkelijk geen idee hoe de pakketten uit de startpost bijvoorbeeld zich verhouden tot de laatste update van Capture1.
Daarnaast, zijn er nog andere aanraders naast Photo Mechanic & Fastrawviewer.

Iemand die hier een lichtje op kan schijnen?

Ps. PM lijkt me wat prijzig om alleen voor cullen te gebruiken.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@onsgeluk
-Adobe Bridge (is nog steeds gratis)
-digiKam

Om maar eens wat te noemen...

culling --> selecteren, (op)ruimen, uitkammen, schiften. ;)

BTW: maar ik dacht dat het veel cooler was om allerlei moeilijke engelstalige termen te gebruiken? :+
Hé gast, ik heb mijn nieuwste gear, een telezoom met special DOF button gealigned met een scopevisor. Ben nu de shoots aan het cullen met een fast raw viewer en hoop zometeen ff quick & dirty te postprocessen met een raw convertor en daarna wat highlights bij te adjusten om zodoende een smashing image te producen. Cool man. 8)
Of zoiets... :)

[ Voor 86% gewijzigd door ehtweak op 31-05-2020 22:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ehtweak schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:56:
@onsgeluk
-Adobe Bridge (is nog steeds gratis)
-digiKam

BTW: maar ik dacht dat het veel cooler was om allerlei moeilijke engelstalige termen te gebruiken? :+
Dank, ik zal eens naar digikam kijken. Adobe heb ik om onverklaarbare reden een lichte aversie tegen, dus die laat ik voor wat het is. Maarruh...qua snelheid & functionaliteit, win ik er iets mee ten opzichte van Capture1?

Voor wat betreft cool zijn, ik ben 47 lentes jong en vind de Nederlandse taal machtig mooi. Dus nee, rare verbasteringen vanuit het Engels zijn zeker niet aan mij besteed. Met name bij reclame kan ik mij daar mateloos aan irriteren :(

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
onsgeluk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Dank, ik zal eens naar digikam kijken. Adobe heb ik om onverklaarbare reden een lichte aversie tegen, dus die laat ik voor wat het is. Maarruh...qua snelheid & functionaliteit, win ik er iets mee ten opzichte van Capture1?
Geen idee. Heb zelf nooit een directe vergelijking gedaan.

Gewoon proberen zou ik zo zeggen.
Aan alle s/w moet je toch wennen. Of het nou linksom of rechtsom is.

Ik zag ook nog dit:
https://windowsreport.com/photo-culling-software/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onsgeluk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:48:
Ik merk dat ik in voorkomende situaties af en toe met een ramvolle SDkaart thuis kom waardoor ik nog best veel tijd kwijt ben met sorteren. Gevolg is dat ik vaak er snel wat pics er uit vis die ik mooi vind, door post haal en klaar ermee.
Doe je aan keywording en tagging?
Dus om kwantitatief meer uit een shoot te halen wil ik wat serieuzer met het selectie gebeuren omgaan. Wellicht zelfs iets aanschaffen om het cullen (bestaat hier een knap Nederlands woord voor?) te vergemakkelijken.
Ergens in dit topic zijn er weliswaar wat progsels voorbij gekomen maar niet echt recent. Ik heb werkelijk geen idee hoe de pakketten uit de startpost bijvoorbeeld zich verhouden tot de laatste update van Capture1.
Daarnaast, zijn er nog andere aanraders naast Photo Mechanic & Fastrawviewer.

Iemand die hier een lichtje op kan schijnen?
Welke raw developer gebruik je?
Ps. PM lijkt me wat prijzig om alleen voor cullen te gebruiken.
Ik gebruik nu bridge als raw tagger/keywording en xmp file.

Voor eerste culling gebruik ik FastRawViewer. 2 tientjes of zo.a
(de rating and colortagging is LR compatible evenals de andere adjustments. Geschreven in de xmp., dus dan kan je wat snel voorwerk doen)
Heeft handige tools om te zien of je rawfile goed genoeg is om te houden.

Dus FRV dan Bridge en daarna mijn rawdeveloper of choise.

Note Bridge is gratis als je al een adobe acount had en ze instaleren "gratis" nog een applicatie.
Een nieuwgierig aagje die kijkt wat je hebt en misschien wilt hebben denken ze. Typisch adobe zegmaar.
Moet nog effe kijken hoe ik die kill. Of blokkeer.

Maar t werkt top, adobe Bridge is handig als je tagging en keywording doet, makkelijk om later wat terug te vinden in je rawfile archief.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 31-05-2020 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vind je het leuk: FastRawViewer
Heb je het nodig: PhotoMechanic

Voor professionele doeleinden is er echt niks beters dan PhotoMechanic naar mijn mening.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik vind t leuk.... 😎 :+

Maar je hebt gelijk.
Een beetje DA(M) is al snel een zootje zonder een goede eerste stap.
Photomechanic is dat. Tegen een prijs en daardoor gebruik ik de FRV met Bridge,heb ik wat geld over voor andere dingen.

[ Voor 80% gewijzigd door copykat op 01-06-2020 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Een goed advies dat mij ooit is gegeven is om organiseren en creatie niet te mengen.

Dit pleit voor:
  • een tool voor binnenhalen van foto's en maken selectie
  • een tool voor het bewerken
  • een tool voor delen en beheren (kan hetzelfde zijn als eerste stap)
Dit bevalt me ook aan workflow die ik nu heb met IMatch en PhotoLab/Affinity Photo en Apple Photos omdat ik alleen de foto(s) zie waar ik mee wil werken en in Apple Photos alleen de bewerkte en deelbare content zie. Dit kan uiteraard ook met filters in elke tool, maar ik vind het lekker om het volledig afgebakend te hebben. Ik vind het nl. storend om elke keer foto's te blijven zien die ik weliswaar wel wil bewaren, maar waar ik niks actief mee wil doen. Dit sluit imo beter aan op analoge process van fotografie.

[ Voor 7% gewijzigd door sohus op 02-06-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
sohus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:44:
Een goed advies dat mij ooit is gegeven is om organiseren en creatie niet te mengen.

Dit pleit voor:
Dit bevalt me ook aan workflow die ik nu heb met IMatch en PhotoLab/Affinity Photo en Apple Photos omdat ik alleen de foto(s) zie waar ik mee wil werken en in Apple Photos alleen de bewerkte en deelbare content zie. Dit kan uiteraard ook met filters in elke tool, maar ik vind het lekker om het volledig afgebakend te hebben. Ik vind het nl. storend om elke keer foto's te blijven zien die ik weliswaar wel wil bewaren, maar waar ik niks actief mee wil doen. Dit sluit imo beter aan op analoge process van fotografie.
Nou ja, zo lang je maar een apart programma gebruikt voor het cullen en voor het bewerken/beheren. Dat laatste kun je prima binnen 1 programma.

De reden waarom je een apart programma voor het cullen zoekt is omdat software voor bewerking/beheer niet snel genoeg is om te cullen. Niet omdat dit beter past bij een analoge workflow of iets dergelijks.

Zelf gebruik ik gewoon PhotoMechanic voor het cullen en C1 voor bewerken/beheer. Ik vind het juist wél handig om de mogelijkheid te hebben alle foto's te zien die ik nog niet bewerkt heb. Met filters kan ik precies aangeven (met één druk op de knop) wat ik wil zien en wat niet. Daarvoor vind ik het onhandig om weer een apart programma voor te hebben.

Dingen die klaar zijn exporteer ik met één druk op de knop naar de profielen die ik wil hebben, ik hoef alleen even de naam van de map op te geven en hij poept alles uit naar die map binnen mijn export map. Die export map is een vergaarbak van alles wat klaar is en de deur uit gaat.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Beetje vertraagd antwoord, but here goes:
copykat schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:31:
Doe je aan keywording en tagging?
Vooralsnog niet de noodzaak er van ingezien, maar als ik gaandeweg erachter komt dat het mij helpt om orde in de chaos te scheppen, zal ik het ongetwijfeld gaan doen.
Welke raw developer gebruik je?
Capture1, v20
Ik gebruik nu bridge als raw tagger/keywording en xmp file.

Voor eerste culling gebruik ik FastRawViewer. 2 tientjes of zo.a
(de rating and colortagging is LR compatible evenals de andere adjustments. Geschreven in de xmp., dus dan kan je wat snel voorwerk doen)
Heeft handige tools om te zien of je rawfile goed genoeg is om te houden.

Dus FRV dan Bridge en daarna mijn rawdeveloper of choise.

Note Bridge is gratis als je al een adobe acount had en ze instaleren "gratis" nog een applicatie.
Een nieuwgierig aagje die kijkt wat je hebt en misschien wilt hebben denken ze. Typisch adobe zegmaar.
Moet nog effe kijken hoe ik die kill. Of blokkeer.

Maar t werkt top, adobe Bridge is handig als je tagging en keywording doet, makkelijk om later wat terug te vinden in je rawfile archief.
Hier volg ik je niet, welke functionaliteit biedt Bridge je dan die je mist in FRV? En bedankt voor de waarschuwing betreffende de verstekeling bij Bridge.
Ventieldopje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:35:
Vind je het leuk: FastRawViewer
Heb je het nodig: PhotoMechanic

Voor professionele doeleinden is er echt niks beters dan PhotoMechanic naar mijn mening.
Fotografie is puur hobbymatig, maar wel een hobby waar ik heel veel plezier aan beleef. Hence de licentie van C1. Ik verdien er geen stuiver mee, het kost me alleen maar :P Ik ben dus geneigd photomechanic te laten voor wat het is. Tenzij iemand zegt dat PM mij als hobbyist enorm veel voordeel over FRV gaat opleveren
sohus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:44:

Dit pleit voor:
Dank voor deze laatste (verhelderende) toevoeging. Ik heb al een tijdje het idee dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak door gebrek aan organisatie.
Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:57:
Nou ja, zo lang je maar een apart programma gebruikt voor het cullen en voor het bewerken/beheren. Dat laatste kun je prima binnen 1 programma.
@sohus gebruikt Apple photos, is dat dan niet vergelijkbaar met jouw smugmug? Of zie ik iets over het hoofd qua functionaliteit?
Ik zit er zelf aan te denken om op smugmug te gaan gebruiken waarbij de nas dan een backup wordt. Lijkt me een meer charmante oplossing dan de wetransfers die ik nu verstuur.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
onsgeluk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Sohus gebruikt Apple photos, is dat dan niet vergelijkbaar met jouw smugmug? Of zie ik iets over het hoofd qua functionaliteit?
Ik zit er zelf aan te denken om op smugmug te gaan gebruiken waarbij de nas dan een backup wordt. Lijkt me een meer charmante oplossing dan de wetransfers die ik nu verstuur.
Nee, Apple Photo's is alleen een applicatie waar foto's in staan. Niet te vergelijken met SmugMug.

Bovendien gebruik ik SmugMug ook alleen als website (nog wel, niet lang meer), het is geen vervanger voor een Nas of andere storage. Ik zet er dan ook geen RAWs op.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Nee, Apple Photo's is alleen een applicatie waar foto's in staan. Niet te vergelijken met SmugMug.

Bovendien gebruik ik SmugMug ook alleen als website (nog wel, niet lang meer), het is geen vervanger voor een Nas of andere storage. Ik zet er dan ook geen RAWs op.
Vandaar ook m'n vraag, omdat @sohus zegt
in Apple Photos alleen de bewerkte en deelbare content zie
Anyway, aangezien je er weg gaat: specifieke reden om wel of juist niet te kiezen voor smugmug?

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Voor mij persoonlijk (als web developer) vind ik de opties te weinig. Het management gedeelte is geweldig en als je tevreden bent met hoe het er uit ziet, is het een prima dienst. Ze hebben al jaren geen thema toegevoegd alleen en dat vind ik zonde.

Ik ga zelf wat maken maar dat is niet weggelegd voor iedereen. Imho is SmugMug nog steeds wel beter dan andere portfolio diensten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onsgeluk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:32:

[...]

Hier volg ik je niet, welke functionaliteit biedt Bridge je dan die je mist in FRV? En bedankt voor de waarschuwing betreffende de verstekeling bij Bridge.

[...]

[...]

Dank voor deze laatste (verhelderende) toevoeging. Ik heb al een tijdje het idee dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak door gebrek aan organisatie.
Ik gebruik DxOPL v3 en die kunnen wel xmp files lezen maar niet schrijven. Keywords zijn hierachisch te maken maar alleen in de Database en dus niet in de rawfolder.
Bij export van tiff en jpeg wel netjes exif iptc data geschreven.

Mijn rawfile's zijn jaar/3maanden/ gebeurtenis folder opgeslagen en mn export ook.
Vroeger deed ik alleen de exported files taggen en gebruikte die om de rawfile te vinden. Maar nu ik in principe ook via xmp files de rawfiles metadata kan bewerken doe ik dit aan het begin e. Niksmeer aan het eind. (logischer)

FRV is adobe georiënteerd en dxopl snapt niks van de colortaggs of WB aanpassing of exposure correctie die ik kan aangeven in FRV. Enige wat werkt is starrating. Dus ik gebruik stars voor aante geven wat ik goed vind of bruikbaar, slechte gooi ik meteen weg naar delete folder (maakt FRV zelf aan). De tools gebruik ik om een foto te beoordelen.

Daarna gebruik ik Bridge om keywords te hangen aan de overgebleven foto's en je kan templates maken om bijv. Copyright en vakantie info toe te voegen aan gehele folder. Bridge updates de xmp gemaakt door FRV.
Bridge is ook goed in filteren als je wat zoekt, keywords, locaties, lens eigenschappen bij maken vd foto.

Dit is de basis van mij "DAM". In DxOPL doe ik dan index en kan ik gebruik maken van zoekfunctie en de star rating als filter in de filmstrip.

Alle gegevens staan in een onafhankelijk xmp file dus als ik verander van programma hoef ik niet mijn database opnieuw op te bouwen. ( export import van metadata DAM gegevens wil niet altijd gewenste resultaat bieden en zo ben ik onafhankelijk. En vrij te kiezen voor wat anders.

Dat dus... :)

Edit, oh ja dat extraatje heet " creative cloud" en zit in je autostartup als notifier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dank voor de uitleg, terwijl jouw bericht binnenkwam was ik me net aan het inlezen op dpreview waar vergelijkbare dilemma's voorbij zijn gekomen. Voorlopige voorzichtige conclusie is dat er niet 1 pakket met kop en schouders bovenuit steekt. FRV is goed, PM kan meer maar kost ook een berg meer. Imatch weet ik nog niet, maar zit in ieder geval in dezelfde prijsklasse als PM en schijnt ook erg goed te zijn.

Ik hou het graag zo simpel mogelijk, dus bij voorkeur 1 pakket om de boel te organiseren. Om antwoord te geven op jouw eerdere vraag of ik aan keywords en tagging doe, nu ik beter begrijp welk voordeel ermee valt te behalen is dat een volmondig ja. Ik wilde sowieso alles opnieuw gaan organiseren, dus daadwerkelijk opnieuw cullen en troep weggooien in plaats van wegfilteren.

@Ventieldopje werk jij met sessies of een catalogus in C1?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Nog iets, FRV is eigenlijk een RAW beoordeel tool.
Scherpte, DOF, highkey low key (exposure controle) rgb channel controle met exposure opschuiven. (wanneer beginnen pixels over brightend te worden?) histogram is raw info gekoppeld niet colorspace (adobeRGB of sRGB)zoals bij mijn DxOPL.
En je kan lekker snel wisselen tussen de rawfiles voor culling, maar het is geen organiser / filemanager.
Dat is bijv, bridge wel.

FRV gebruik ik ook wel eens tussen door om te checken wat er mis is met de foto als ik in DxO problemen heb met schaduw /hooglicht balans. ( preview in dxo is colorspace gerelateerd dus de blinkies voor blown highlight en smashed shadow zijn niet meteen rawdata blown or smashed. Kan ik zien of het zinnig is te klooien met highlight en shadow correctiontools ( de channel tool is daar top voor, onderbelichte foto in FRV in exposure correctie lichtermaken totdat er een channel blown pixels percentage laat zien en die waarde gebruiken als ijk punt in DxO.)

Edit:
Ik ging voor een goedkope maar stabiele setup die niet persee applicatie gebonden was.
PM is voor veel mensen een dure oplossing wel een hele goede maar ik wilde voornamelijk een keyword editor met zoekfunctie totdat DxOPL voldoende doorontwikkeld is om zelf de xmp files te gebruiken voor keywords en iptc editing. Meer heb ik niet nodig als DAM. Ik heb geen print profiles of web based profiles of zo nodig , softproofing leuk maar nodig heb ik t niet.

Mijn setup was de goedkoopste die ik kon vinden zonder teveel in te leveren op kwaliteit.

Sommige vinden acdsee fijn als DAM.

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 02-06-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
copykat schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:59:
Sommige vinden acdsee fijn als DAM.
Respecteert geen metadata standaarden. De twee echte goede DAM oplossingen zijn IMatch (Windows) en Photo Supreme (Windows en Mac). Dat zijn echt fantastische applicaties (maar niet goedkoop). Ik heb IMatch gekoppeld aan Google Vision API, Azure Vision API, Imagga, Google Maps API dus ik kan supergoed mijn metadata completeren en het werkt op achtergrond met ExifTool dus is solide.

Fast Raw Viewer gebruik ik vanaf de SD kaart.... ik ga door mijn foto's heen en "reject" alles wat hoe dan ook wegkan (onscherp, geen goede compositie, al het overschot in een burst op de beste paar na, over- en onderbelicht of gewoon niet goed). Wat er dan overblijft gaat naar de harddisk, de rest verlaat de geheugenkaart nooit. Ik hou vaak nog wel een tijdje zaken op mijn geheugenkaart als hersteloptie, ze raken toch zelden vol bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
onsgeluk schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Dank voor de uitleg, terwijl jouw bericht binnenkwam was ik me net aan het inlezen op dpreview waar vergelijkbare dilemma's voorbij zijn gekomen. Voorlopige voorzichtige conclusie is dat er niet 1 pakket met kop en schouders bovenuit steekt. FRV is goed, PM kan meer maar kost ook een berg meer. Imatch weet ik nog niet, maar zit in ieder geval in dezelfde prijsklasse als PM en schijnt ook erg goed te zijn.

Ik hou het graag zo simpel mogelijk, dus bij voorkeur 1 pakket om de boel te organiseren. Om antwoord te geven op jouw eerdere vraag of ik aan keywords en tagging doe, nu ik beter begrijp welk voordeel ermee valt te behalen is dat een volmondig ja. Ik wilde sowieso alles opnieuw gaan organiseren, dus daadwerkelijk opnieuw cullen en troep weggooien in plaats van wegfilteren.

@Ventieldopje werk jij met sessies of een catalogus in C1?
Catalogus, sessie is een beetje de oude methode van werken en vind ik niet fijn. Genoeg mensen die er nog bij zweren echter.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Ventieldopje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:24:
[...]

Catalogus, sessie is een beetje de oude methode van werken en vind ik niet fijn. Genoeg mensen die er nog bij zweren echter.
Deels ook omdat de catalogus functie van Capture One nog altijd bagger is, zeker met grotere collecties. Lightroom catalogus werkt een stukken beter.

Sessies zijn verreweg het meest populair omdat ze compacter zijn, makkelijk verplaatsbaar en het programma veel sneller is in sessie mode. Dingen als slimme filters etc. vergen veel van een systeem in Capture One.

Nadeel van sessies is dat je niet makkelijk door je hele catalogus kan zoeken, dus wat je kan doen is je Sessies importeren in een catalogus puur voor het surfen, al is dat niet super efficient. Hoop dat in de volgende versie van Capture One (13.2 of 14 het hele DAM gedeelte een flinke opknapbeurt krijgt). Kans is groot gezien Capture One nu zelfstandig bedrijf is met nieuwe eigenaar die achter Adobe publiek aanzit.

Ik hou zelf een iPad versie voor mogelijk met de recente ontwikkelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door sohus op 02-06-2020 18:49 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.