Dat is niet het probleem, stars worden bijna door alle programma's opgepikt en vaak bij elke viewer te plaatsen. Soort: 1 star is nog een keertje opnieuw. (5stars zijn goed).
Je kan ook te ver gaan met histogrammen etc, niet elke foto os overbelicht als er een overbelicht deel in zit, dit is vaak heel natuurlijk. Ook moet je oppassen dat je de highlights niet te ver terug trekt op basis van het histogram of andere hulpmiddelen en een grijs vlak over houdt.
Ik begrijp wat je bedoelt en soms vraag ik me af of de clipping warnings niet een beetje té snel komen. en soms moet je clipped highlights laten om de foto niet scheef te trekken in contrast/tone. En RAW histogram zou dan mooi zijn om te zien waneer lowering exposure geen zin meer heeft. (weg is weg)
Soms zit er gewoon niet meer in, jammer dan, volgende keer beter. Wil niet zeggen dat je later met de zelfde data maar meer ervaring er toch wat leuks van kan maken.
Gebruik nu Fastimage viewer welke alleen jpeg en raw embedded jpeg laat zien voor culling. DxO is te traag voordat. (heeft een handige side by side tot 4 functie)
Daarna maak ik met XNviewMP xmp files (sidecars) voor de overgebleven RAW's die ingelezen kunnen worden door DxOPL (zolang DxOPL geen update doet van xmpsidecars en alleen interne DataBase bijhoud van de keywords maak ik alleen gebruik van de index functie (zoeken) en export in tiff jpeg's IPTC's)
Als ik het goed heb is RAwDigger een beetje een "geek" tool en kan je uitvinden hoe je het best je sensor van je camera kan gebruiken. maken van correctie's enzo. Dat gaat me een beetje te ver.
FastRawViewer zou mijn culling program kunnen worden omdat het in de RAWdata kijkt en een RAW histogram maakt (geen colorspace histogram) dus blown is blown en black is black. Herstel texture niet mogelijk. terwijl "gewone viewers" de colorspace, meestal sRGB, histogram gebruiken waarbij blown niet echt blown is.
Ook de "edge detectie" kijken wat scherp/infocus is is iets wat bij burst groeps handig is om de mishits meteen de deleten.
ben nu aan kijken of het ook de functie van xnviewmp kan overnemen. (scheelt weer een applicatie)
Edit(13-04) Nee hierachical keywords zijn niet in het pakket. filename verandering, labels(flat keywords) en color-taggs alla LR wel.
ik hoop dat het wel "connect associated files" heeft voor verplaatsen, kopieren en verwijderen.
Al met al een interresting stukje software. Waar het eigenlijk voor is, is een beter voorbeeld in je scherm van wat je rawfile in zich heeft. (geen modified thumbnail preview maar de echte rawdata omgezet in een rgbpreview.)
en een paar handige tools om te zien hoe slecht/goed de buitenste waarden highlight en shadows zijn. Edge detection, ofte wel was het uberhaupt in focus? (zag een voorbeeld dat de thumbnail jpeg van een rawfile in een viewer niet altijd de werkelijkheid laat zien door de lage resolutie)
(culling met een plop-tijd die DxOPL nodig heeft is arrgh!)
Nodig? hmm..... (soort kamado BBQ, nodig? neeh, leuk JAAAH...

)
handig? JAAA
biinenkort maar eens een trail installeren.
[
Voor 23% gewijzigd door
copykat op 13-04-2020 09:43
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....