• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:59
Net even geupgrade, woop woop! Ik ben voornamelijk blij met de (luma) masking tools en de keyboard shortcuts. Had alleen gehoopt dat ze er een shortcut in zouden bouwen om snel de tijdelijke reset te gebruiken zodat je even kan kijken hoe hij er voor was.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Chiron schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:27:
[...]

Heb je de fujifilm editie van C1? En welke fuji camera gebruik je? Als ik in v12 kijk dan heb ik de film simulations niet voor de raws van mn X100 (de originele), zal wel een te oud model zijn :{
X-T2

Bij de drie gestapelde bolletjes-->Basiseigenschappen--> ICC profiel op *vul camera model in* -->bij Curve staan dan de film emulaties

@Ventieldopje je bedoeld wat de '/' bij Lr is?

Ik baal echt dat ik zo weinig tijd heb (of moe ben :+) want heb wel weer zin om lekker in C1 te rommelen :)

Gabriël AM5

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:39

Chiron

Moderator Discord
sapphire schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:36:
[...]

X-T2

Bij de drie gestapelde bolletjes-->Basiseigenschappen--> ICC profiel op *vul camera model in* -->bij Curve staan dan de film emulaties
ja ik weet waar je moet zijn in de gui ;) maar de film simulaties staan er helaas niet bij.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Ventieldopje
sapphire schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:36:
[...]

X-T2

@Ventieldopje je bedoeld wat de '/' bij Lr is?

Ik baal echt dat ik zo weinig tijd heb (of moe ben :+) want heb wel weer zin om lekker in C1 te rommelen :)
yes :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Chiron Vreemd ik heb ze wel. Moet wel handmatig de X100 aanklikken maar hij staat tussen de ondersteund toestellen in C1 :?

@Ventieldopje Ik had ergens een soort workaround daarvoor gevonden, eens kijken of ik die kan vinden!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Chiron schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:27:
[...]

Heb je de fujifilm editie van C1? En welke fuji camera gebruik je? Als ik in v12 kijk dan heb ik de film simulations niet voor de raws van mn X100 (de originele), zal wel een te oud model zijn :{
Klopt, ik heb even gekeken in de 'Film Curves'-map, voor de X100, -s en -t zijn alleen fcrvs beschikbaar voor 'Linear Response', 'Film Extra Shadow', 'Film High Contrast', 'Film Standard' en 'Auto', voor de X100f zijn de filmsimulaties beschikbaar.

Morgen eens kijken naar de veranderingen, vandaag helaas geen tijd gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Was die Capture One Pro for Sony niet altijd 89 euro? En niet eens een volle maand respijt wanneer je een oude versie gekocht hebt? Je ziet wel dat PhaseOne zich echt op de pro markt wil gaan richten. iig voor mij wordt het steeds makkelijker om bij Lightroom te blijven met deze prijzen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als je pasgeleden C1 v11 had gekocht is er idd een grace period van 30 dagen waarbij je gratis kan upgraden naar v12.

@Magic PhaseOne is altijd al op de pro markt gericht geweest. De Sony versie en nu de Fuji editie zijn een leuke bijkomstigheid als je toevallig eigenaar bent van zo'n camera. Dat ze nu ook de Fuji middenformaat supporten, en zelfs met een hele eigen Fujifilm editie is wel een aangename verrassing.

Goede software mag geld kosten, voor mij persoonlijk wegen de LR ergernissen niet op tegen de hogere prijs van C1. Tijdens de black friday sales zelfs een licentie voor Photo Mechanic gekocht :+ over prijzen en software gesproken.

Als LR alles doet wat je wil doen, wie houdt je tegen om bij Adobe te blijven? Voor het geld is die bundel van LR en Photoshop een hele scherpe deal :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Chiron schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:05:
Als je pasgeleden C1 v11 had gekocht is er idd een grace period van 30 dagen waarbij je gratis kan upgraden naar v12.

@Magic PhaseOne is altijd al op de pro markt gericht geweest. De Sony versie en nu de Fuji editie zijn een leuke bijkomstigheid als je toevallig eigenaar bent van zo'n camera. Dat ze nu ook de Fuji middenformaat supporten, en zelfs met een hele eigen Fujifilm editie is wel een aangename verrassing.

Goede software mag geld kosten, voor mij persoonlijk wegen de LR ergernissen niet op tegen de hogere prijs van C1. Tijdens de black friday sales zelfs een licentie voor Photo Mechanic gekocht :+ over prijzen en software gesproken.

Als LR alles doet wat je wil doen, wie houdt je tegen om bij Adobe te blijven? Voor het geld is die bundel van LR en Photoshop een hele scherpe deal :)
Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat je ergernissen met LR precies zijn, ikzelf kan met LR gewoon goed uit de voeten, maar ik ben uiteraard wel altijd verder aan het kijken naar wat de concurrenten doen. Zeker het abonnementmodel, hoewel een goede deal, is mij nog altijd een zeer punt. Nu kan ik het gelukkig met gemak betalen, maar mocht de toekomst krapper worden (je weet maar nooit wat de toekomst brengt), dan had ik wellicht gewenst om een stukje perpetual software te hebben :)

Ik vind het dan jammer als het logische alternatief zijn prijzen verhoogd, waardoor deze voor mij helemaal niet meer interessant wordt. (en wellicht in de toekomst zelf ook naar een abonnement-only model gaat, want je ziet dat ze de prijzen daarop sturen)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Tja als je honderden/duizenden euro's neerlegt voor cameraapparatuur.. dan hoort betalen voor je software er ook bij. Uiteindelijk is het onlosmakelijk verbonden met het produceren van je eindproduct, net zoals een camerabody, een lens, of een geheugenkaart dat doet.

Subscription model erger ik me niet zo heel erg aan, kon zo upgraden naar C1 v12. Was volgens mij altijd al goedkoper dan een 'vaste' licentie.

C1 draait soepeler (maar voor het raten/cullen gebruik ik dus Photo Mechanic, als je LR gebruikt zou ik dat ook zeker overwegen), LR is gewoon traag. Beeldkwaliteit is naar mijn ervaring (meningen zijn daarover verdeeld) mooier, of in ieder geval out-of-the-box na openen mooier, zodat ik sneller tot een resultaat kom. En dat scheelt gewoon tijd :) Voor de rest vind ik de GUI veel fijner en veel flexibeler om in te delen (maar ik kom dan ook stiekem vanaf Aperture, naast LR), en zo zijn er nog veel meer puntjes. Ieder zijn/haar ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tip voor de Capture One gebruikers/liefhebbers, als je een account aanmaakt kan je jezelf gratis aanmelden als Beta tester, zo heb ik V12 al een tijdje kunnen testen ;)

Nog even een overview van de nieuwe features:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Capture One 12 New Features Overview

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Pfff, $300 voor een stukje software. Ik denk dat ik maar $10 per maand ga betalen voor Lightroom/Photoshop, is $120 per jaar en ik krijg altijd updates. Ik heb net een Nikon Z6 gehaald dus ik moet wel upgraden om support te hebben voor m'n raw bestanden, en de komende jaren zullen veel nieuwe lenzen uitgebracht worden dus zal ik weer een paar keer moeten upgraden indien ik nog een paar nieuwe lenzen haal voor de Z6 de komende jaren (wat ik van plan ben).

En qua abonnement kost C1 minimaal $15 per maand, dus $180 per jaar (en dat moet je in eens vooruit betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:17
ON1 Photo Raw is een stuk goedkoper (momenteel 99$ maar regelmatig aanbiedingen). Ik ben er doorgaans erg tevreden over. 30-day free trial is natuurlijk makkelijk proberen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Wormaap schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:17:
ON1 Photo Raw is een stuk goedkoper (momenteel 99$ maar regelmatig aanbiedingen). Ik ben er doorgaans erg tevreden over. 30-day free trial is natuurlijk makkelijk proberen :)
Ik heb een paar maanden terug een trial gedownload, en was er niet erg over te spreken. C1 vind ik verreweg 't beste, maar is gewoon te duur. Daarna volgt LR, en dan DxO in mijn boek. Maar DxO gebruik ik alleen af en toe en heeft geen goede asset management module. Ik gebruik 't eigenlijk alleen voor specifieke bewerkingen waar LR tekort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:12

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja, zoals Chiron al zegt: het is grappig dat we met duizenden euro's aan gear rondlopen en 300 euro veel geld vinden. Natuurlijk is dat het ook maar goede nabewerking is een heel belangrijk onderdeel van je workflow. Geen goed nabewerking betekent meestal geen wereld foto's (en nee, je kunt echt niet alles in camera doen!).

LR is op sommige momenten (onverklaarbaar) traag. En de kwaliteit die uit C1 komt, schijnt inderdaad beter te zijn. Maar ja. LR kan ik met mijn ogen dicht bedienen en al mijn foto's van afgelopen jaren zijn er in bewerkt dus even weg migreren is ook niet heel makkelijk.

Wel jammer dat C1 voor Sony ineens stuk duurder is geworden want die versie had ik wel willen kopen bij wijze van lange trial (evt overstappen van mijn MFT foto's).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sakete schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:12:
Pfff, $300 voor een stukje software. Ik denk dat ik maar $10 per maand ga betalen voor Lightroom/Photoshop, is $120 per jaar en ik krijg altijd updates. Ik heb net een Nikon Z6 gehaald dus ik moet wel upgraden om support te hebben voor m'n raw bestanden, en de komende jaren zullen veel nieuwe lenzen uitgebracht worden dus zal ik weer een paar keer moeten upgraden indien ik nog een paar nieuwe lenzen haal voor de Z6 de komende jaren (wat ik van plan ben).

En qua abonnement kost C1 minimaal $15 per maand, dus $180 per jaar (en dat moet je in eens vooruit betalen).
Eh 180 per jaar (euro) dus dat verschil valt mee ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Sakete schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:24:
[...]

Ik heb een paar maanden terug een trial gedownload, en was er niet erg over te spreken. C1 vind ik verreweg 't beste, maar is gewoon te duur. Daarna volgt LR, en dan DxO in mijn boek. Maar DxO gebruik ik alleen af en toe en heeft geen goede asset management module. Ik gebruik 't eigenlijk alleen voor specifieke bewerkingen waar LR tekort komt.
Een paar weken geleden is een nieuwe versie van Photo RAW uitgekomen. Daarin is best een hoop veranderd, dus wellicht is het de moeite waard om hem nog eens te proberen (uiteraard afhankelijk van wat je niet beviel).

Niet dat ik nou per se 'ambassadeur' wil spelen voor ON1, maar ik vind het jammer dat een programma waar ik zelf veel plezier uithaal wellicht puur door onbekendheid gemist wordt door andere mensen die op zoek zijn naar een alternatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ventieldopje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:21:
[...]

Eh 180 per jaar (euro) dus dat verschil valt mee ;)
Tja, dat is toch $60 verschil. Voor je 't weet geef je honderden extra per jaar uit aan dat soort dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
sys64738 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:07:
Tja, zoals Chiron al zegt: het is grappig dat we met duizenden euro's aan gear rondlopen en 300 euro veel geld vinden. Natuurlijk is dat het ook maar goede nabewerking is een heel belangrijk onderdeel van je workflow. Geen goed nabewerking betekent meestal geen wereld foto's (en nee, je kunt echt niet alles in camera doen!).

LR is op sommige momenten (onverklaarbaar) traag. En de kwaliteit die uit C1 komt, schijnt inderdaad beter te zijn. Maar ja. LR kan ik met mijn ogen dicht bedienen en al mijn foto's van afgelopen jaren zijn er in bewerkt dus even weg migreren is ook niet heel makkelijk.

Wel jammer dat C1 voor Sony ineens stuk duurder is geworden want die versie had ik wel willen kopen bij wijze van lange trial (evt overstappen van mijn MFT foto's).
Ik ben 't ermee eens dat we best wat geld ervoor over mogen hebben om een goede RAW processor te gebruiken. Maar aangezien LR al vrij goed is, vind ik het prijsverschil tussen C1 en LR niet makkelijk te verantwoorden.

Verder vind ik dat ik gemiddeld genomen met C1 sneller tot een mooi resultaat kom dan LR. Het heeft standaard al wat meer "pop", waar dat bij LR iets meer moeite kost. Vooral met m'n oude Olympus E-M1 Mark II merkte ik dat.

Laatst de beta van C1 v12 gebruikt met m'n nieuwe Nikon Z6 en ik vond de standaard kleuren veels te warm, dus ben benieuwd of dat nu opgelost is in de huidige release. Met LR vond ik de default kleuren een stuk beter (na NEF conversie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Chiron @begintmeta Wat rommelige screenshot maar zie rechts. X100 + Astia emulatie :?

C1 12 X100

@Sakete Wees blij dat je een keuze hebt :+ Ik heb 60K aan foto's in Lr en nu heb ik een Fuji waarvan het niet optimaal met de RAW's kan omgaan 8)7 |:(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sapphire schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:51:
@Chiron @begintmeta Wat rommelige screenshot maar zie rechts. X100 + Astia emulatie :?
...
Interessant, ik had alleen even in de betreffende directory gekeken, kennelik worden wel bepaalde curves geschakeld voor de X100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Van het weekend ook C1 v12 opgehaald maar voor de Fujifilm X-T1 zijn er geen filmsimulaties beschikbaar. Toch een gemiste kans. Zal ze nog eens een mailtje sturen of deze er nog wel gaan komen.

Verder werkt het luma masker wel erg gemakkelijk. Andere zaken nog niet echt kunnen bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Mijn visie:

A-klasse: Lightroom Classic (volwassen product), Capture One (vooral interessant voor professionele markt en Aperture switchers, vooral goed in basis kleuren en filmcurve en automatiseren workflow, maar minder goed in DAM en voor mij toch bijna altijd ,meer bewerkelijk om tot zelfde resultaat te komen) en DxO PhotoLab (imo de beste RAW converter met snelste hoge kwaliteit resultaten met auto modes en een paar quick adjustments, grootste gemis is DAM functionaliteit)
B-klasse: Luminar (in de lift, sterke focus op computational photography wat ik persoonlijk een hele goede zaak vind), ON1 Photo (in de lift, in mijn optiek hebben ze weinig USPs ten opzichte van concurrentie)... in mijn optiek mist deze groep (Lightroom CC uitgezonderd) vooral solide color science, goede camera profiles, vaak zaken als monitor calibratie en 1:1 features tussen Windows en Mac). Dit zijn de 'new kids on the block' die de bestaande markt leiders uitdagen. Ze doen veel zaken goed maar hebben nog een lange weg te gaan.
C-klasse: Corel Aftershot, Cyberlink Photo Director, ACD See Ultimate... dit zijn op zich hele goede paketten voor de consument, maar veelal alleen Windows of Mac en daarnaast geen echt solide color science. Verder proberen ze alles te doen in 1 pakket wat voor veel bloat zorgt. Ook de user interfaces zijn vaak rommelig.

Vreemde eend in de bijt is Lightroom CC. Dit pakket ben ik nu aan het testen. Het fundament is enorm sterk, het is cloud-based, werkt in je browser en op je telefoon of iPad... min of meer feature parity tussen alle versies. Het is een stuk sneller dan Lightroom Classic, heeft minder bloat en een een moderne UI. Color science en IQ is identiek aan Lightroom Classic. Het is in feite dus een A-klasse product, echter mis het teveel essentiële functies (worden zo goed als zeker komende 2-3 jaar toegevoegd) om 100% je workflow te managen.

Ik vind hetzelf de meeste interessante want zodra je library in de cloud staat, kun je alle computation daar ook doen en Adobe's server farm kan dat een stuk sneller en beter dan mijn lokale desktop en laptop. Je hebt ook meteen een off-site backup en toekomstige integratie met andere cloud producten van Adobe. Het is ook makkelijk om foto's te delen want ze staan al in de cloud dus geen extra upload nodig.

Vooralsnog blijf ik dus in het Adobe kamp, waar ik experimenteer met de nieuwe cloud versie. Het subscription model vind ik prima, het is voorspelbaar en als ik stop met betalen dan heb ik nog altijd toegang tot het library gedeelte. Luminar hou ik in de gaten, interessant product maar nog erg onvolwassen (maar voor 50 euro een koopje voor wat het al doet, inclusief de vele leuke freebies die je krijgt). DxO PhotoLab is mijn favoriete RAW converter (vooral ruis reductie en clear view) en gebruik ik als een Zwitsers zakmes.

Mooie wereld waar we in leven, zoveel keuze en echt slechte opties zijn er niet meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@sohus, wat is DAM?

Thanks @ehtweak, ik kwam bij zoeken alleen op: Wikipedia: Dam (disambiguation)

[ Voor 77% gewijzigd door NIMIC op 03-12-2018 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
sohus schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:25:
Mijn visie:

A-klasse: Lightroom Classic (volwassen product), Capture One (vooral interessant voor professionele markt en Aperture switchers, vooral goed in basis kleuren en filmcurve en automatiseren workflow, maar minder goed in DAM en voor mij toch bijna altijd ,meer bewerkelijk om tot zelfde resultaat te komen) en DxO PhotoLab (imo de beste RAW converter met snelste hoge kwaliteit resultaten met auto modes en een paar quick adjustments, grootste gemis is DAM functionaliteit)

[...]
Ik ben nu cold turkey overgestapt van jaren LR (Classic) naar C1 v12 en ik kan het beamen wat je zegt. Hoewel ik 99% doe met curves en dat bij ieder programma het zelfde zou moeten zijn kost het mij in C1 ondanks dat ik mijn weg goed kan vinden toch 2x zo lang om tot een goed resultaat te komen. Het zal een kwestie van gewenning zijn want de C1 engine reageert heel anders dan LR, die veel meer vergevingsgezind lijkt.

De DAM heb ik niet echt problemen mee, die is in v12 (en volgensmij ook v11) gewoon prima via het library tabblad. Enige dat ik mis is een goed grid overzicht van alle foto's die ik bewerkt heb om zo snel even de consistentie te checken. Nu heb je bij een selectie maar een grid van max 10(?) foto's, niet allemaal in ieder geval. Dan moet je dus door alle foto's stuk voor stuk of het doen met het grid in de browser. Geen groot probleem maar even wennen.

Ik moet en zal dit onder de knie krijgen :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Mijn visie:
[...]
DxO PhotoLab (imo de beste RAW converter met snelste hoge kwaliteit resultaten met auto modes en een paar quick adjustments, grootste gemis is DAM functionaliteit)
In mijn visie is dat ontbreken van een DAM juist een pluspunt.
Ik hou niet zo van die Zwitserse zakmessen die van alles een beetje kunnen maar nergens echt in uitblinken.
Geef mij maar de huidige DxO PL met een goede DAM van een andere vendor, dat voorkomt meteen vendor lock-in.
Smaken verschillen ;)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
sapphire schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:51:

[Afbeelding: C1 12 X100]
Apart.. net even gechecked, ik heb wel "Fujifilm X100 Generic V2", maar geen film simulations bij de curve. Zo te lezen heeft de X-T1 het ook niet. Hopelijk komt het nog in een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
hp-got schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:23:
[...]

Ik hou niet zo van die Zwitserse zakmessen die van alles een beetje kunnen maar nergens echt in uitblinken.
Geef mij maar de huidige DxO PL met een goede DAM van een andere vendor, dat voorkomt meteen vendor lock-in.
Smaken verschillen ;)
Ben het deels wel met je eens. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de DAM die vanuit Serif (Affinity Photo/Designer/Publisher) gaat komen in de toekomst. Voor bijvoorbeeld de Mac is er niet echt een goede DAM optie (behalve Lightroom Classic) die lekker met DxO werkt. Voor Windows heb je wel 2 alternatieven, iMatch geloof ik en nog een andere tool waar ik even niet op de naam kan komen. Maar die kosten ook weer aardig wat geld, hebben in mijn optiek een vrij achterhaalde look and feel en je hebt vaak toch kleine issues.

1 optie waar ik nog naar kijk is om Capture One als DAM te gebruiken en in sessies te werken zodat al mijn originelen, edits en export in 1 folder op mijn computer bij elkaar blijven. Dat lijkt me wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ventieldopje schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:01:
[...]

Ik ben nu cold turkey overgestapt van jaren LR (Classic) naar C1 v12 en ik kan het beamen wat je zegt. Hoewel ik 99% doe met curves en dat bij ieder programma het zelfde zou moeten zijn kost het mij in C1 ondanks dat ik mijn weg goed kan vinden toch 2x zo lang om tot een goed resultaat te komen. Het zal een kwestie van gewenning zijn want de C1 engine reageert heel anders dan LR, die veel meer vergevingsgezind lijkt.

De DAM heb ik niet echt problemen mee, die is in v12 (en volgensmij ook v11) gewoon prima via het library tabblad. Enige dat ik mis is een goed grid overzicht van alle foto's die ik bewerkt heb om zo snel even de consistentie te checken. Nu heb je bij een selectie maar een grid van max 10(?) foto's, niet allemaal in ieder geval. Dan moet je dus door alle foto's stuk voor stuk of het doen met het grid in de browser. Geen groot probleem maar even wennen.

Ik moet en zal dit onder de knie krijgen :9
Wauw knap hoor _/-\o_

Het is dat de transformation tool dingen in C1 echt heel veel minder zijn wat me nog tegenhoud maar verder ben ik ook wel heel tevreden. Moet nog wat wennen maar dat is meer omdat ik op dit moment weinig tijd heb en weinig echt te bewerken heb :+

Ben verder wel heel blij met V12, de film presets van Fuji werken prima, V12 had ook de "community" presets die ik geïnstalleerd had in V11 gevonden dus kon ze 1:1 vergelijken. Opzich zijn die erg goed al waren bv. Astia en Provia wat aan de warme kant vergeleken met de ingebakken presets (die lijkt me icm. Fuji gemaakt zijn

@sohus Mooie aan die "new kids on the block" is wel dat ze in verhouding met bv. C1 en Lr veel korter bezig zijn dus wie weet hoe die zich gaan ontwikkelen.

Adobe vind ik vooral bizar dat een bedrijf zó groot, en ervaren en veel geld hebbende zo met Lr omgaat. Classic is een draak van een programma geworden welke zeker voor sommige gebruikers eigenlijk een no-go is geworden :?
Wat ik soort van begrepen had is dat ze vol gaan inzetten op de vanaf de grond opnieuw gebouwde LR CC en dat die op termijn Classic moet gaan vervangen. Voor mij ook al een no-go want ik heb en wil niks met dat hele cloud gebeuren hoe leuk/makkelijk de voordelen ook zijn.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

sohus schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:54:
[...]Voor Windows heb je wel 2 alternatieven, iMatch geloof ik en nog een andere tool waar ik even niet op de naam kan komen. Maar die kosten ook weer aardig wat geld, hebben in mijn optiek een vrij achterhaalde look and feel en je hebt vaak toch kleine issues.
IMatch is de reden dat ik nog steeds Windows gebruik.

Er zijn mensen die het op een Mac onder een virtuele Windows machine draaien, dus het kan wel. Maar als er iets niet goed werkt kan het lastig worden.

De look-and-feel van IMatch 3 was nogal achterhaald, ik denk dat je met de huidige versie niet zo veel te klagen hebt.

Kleine issues ..... we hebben intussen wel zo'n beetje geaccepteerd dat software nooit zonder fouten zal zijn.
Dat gezegd hebbend, de support van IMatch is zo snel en goed dat we raar staan te kijken als de ontwikkelaar niet dezelfde dag reageert op een vraag of melding, zelfs tijdens de feestdagen. Reproduceerbare bugs worden meestal binnen een maand geplet, als ze erg serieus zijn vaak binnen enkele dagen. Kom daar maar eens om bij Adobe of een van de andere grote jongens.

Disclaimer: ik heb geen belangen bij IMatch, ben slechts (sinds een jaar of 15) een erg tevreden gebruiker.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
sapphire schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:25:
[...]
Adobe vind ik vooral bizar dat een bedrijf zó groot, en ervaren en veel geld hebbende zo met Lr omgaat. Classic is een draak van een programma geworden welke zeker voor sommige gebruikers eigenlijk een no-go is geworden :?
Wat ik soort van begrepen had is dat ze vol gaan inzetten op de vanaf de grond opnieuw gebouwde LR CC en dat die op termijn Classic moet gaan vervangen. Voor mij ook al een no-go want ik heb en wil niks met dat hele cloud gebeuren hoe leuk/makkelijk de voordelen ook zijn.
Verwacht dat op termijn het hele cloud gebeuren ook optioneel gaat zijn, anders krijgen ze nooit 80% van de Lightroom Classic gemigreerd. Maar het is vergelijkbaar met Final Cut Pro X. Apple maakt Final Cut Pro gelijk EOL zodat pro gebruikers eigenlijk nergens meer heen kunnen. Adobe ontwikkelt nog wel Classic naast CC dus dat is een verbetering. Maar feit is wel dat Classic een oubollige user interface heeft, matige performance en het vertrouwen dus ook deels beschadigd is. Ik heb wel vertrouwen in Adobe, nog altijd een autoriteit op creatief en audio-visueel gebied en als de markt hun cloud strategie afwijst dan kunnen ze makkelijk pivoten. Final Cut Pro X is vandaag de dag ook een fantastisch product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
hp-got schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:37:
[...]
De look-and-feel van IMatch 3 was nogal achterhaald, ik denk dat je met de huidige versie niet zo veel te klagen hebt.
Ik bekijk zojuist even de video op hun website. Dat soort UIs waren common ground in de jaren 90 - begin 2000 en hebben absoluut geen plaats meer in mijn moderne computer omgeving. Op Windows is het vrij normaal en geaccepteerd (zie Verkenner zelf) maar op een Mac zie je dat soort looks eigenlijk niet meer. Sinds de opmars van mobiel in 2007 zijn voor mij de mobiele user interfaces qua design consistentie, goede icons, duidelijke typografie, goede kleurpaletten toch wel de norm, ook op een desktop/laptop waar HDPI schermen toch steeds meer de norm zijn.

Nieuwe Capture One v12 maakt daar een enorme stap, Lightroom CC (nieuwe cloud versie) is goed... ON1, Luminar 2018 ook modern maar nog wel wat problemen met scaling van fonts (kleine letters zoals in Capture One v11). Uiteindelijk zijn het tools en functioneel werken ze waarschijnlijk 100%, maar als ik een aantal uur per dag naar een scherm moet kijken wens ik gewoon een plezierige interface die prettig is voor mijn ogen. Dat is dan ook mijn grootste annoyance op Windows 10 (dat ik op desktop draai): nieuwe UWP gedeelte is top maar 50% van het OS en 70% van de 3rd party apps zien er nog altijd niet uit en zijn in de Windows 95 look blijven hangen.

Uiteraard is bovenstaande persoonlijk. Ik weet dat ik minder tolerant ben richting spartaanse/puur functionele UIs en zeer gevoel voor goed functioneel EN esthetisch design.

[ Voor 7% gewijzigd door sohus op 03-12-2018 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

sohus schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:39:
[...]

Verwacht dat op termijn het hele cloud gebeuren ook optioneel gaat zijn, anders krijgen ze nooit 80% van de Lightroom Classic gemigreerd. Maar het is vergelijkbaar met Final Cut Pro X. Apple maakt Final Cut Pro gelijk EOL zodat pro gebruikers eigenlijk nergens meer heen kunnen. Adobe ontwikkelt nog wel Classic naast CC dus dat is een verbetering. Maar feit is wel dat Classic een oubollige user interface heeft, matige performance en het vertrouwen dus ook deels beschadigd is. Ik heb wel vertrouwen in Adobe, nog altijd een autoriteit op creatief en audio-visueel gebied en als de markt hun cloud strategie afwijst dan kunnen ze makkelijk pivoten. Final Cut Pro X is vandaag de dag ook een fantastisch product.
Nouja gewoon heel praktisch niet iedereen heeft een hele dikke upload, ik zou met mijn huidige internetverbinding ca. 2 maanden non-stop bezig zijn om alles te uploaden :+
Plus dat ik niet wil dat alles in de cloud op Amerikaanse servers staat die onder Amerikaans recht vallen maargoed dat is een andere discussie.

Interface van Lr vind ik prima, wellicht wat meer customize opties maar het werkt verder goed.
En de performance matig noemen is net zoiets als een Fiat Panda een instap Formule 1 wagen noemen :+ want het draait eigenlijk gewoon voor geen meter.

Mijn PC upgrades gaan meestal redelijk gelijk op met de camera die ik koop dus toen ik mijn 5DII kocht kwam er iets later een i5 3570K @ 4,3Ghz met 16GB ram en dat draaide perfect. De camera had ik eind vorig jaar nog maar de PC was ondertussen een 1800X met 32GB ram maar LR draaide trager dan in het begin met de 3570K :+
Als ik dan zie dat C1 op een Core M met 4GB ram draait (1Ghz 2C4T) en ik ook daadwerkelijk wat kan edditten dan zakt mijn broek toch af 8)7

En toen ik overstapte naar Fuji was het feest compleet want daar is Adobe alles behalve een autoriteit in !

@Ventieldopje Over consistentie checken gesproken...zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X2MwPlXFFL7Zs99c0TXuoeC3/medium.png

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 03-12-2018 13:37 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

hp-got schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:23:
[...]

Smaken verschillen ;)
Maar heb je een goede DAM-tip voor MacOS dan? Want ik vind die van Lr nu heel fijn en zit eigenlijk te wachten totdat Skylum dit in hun Luminar implementeert.

Een onafhankelijke DAM-module lijkt me ook wel interessant, maar ik lees hierover tegenstrijdige berichten. Concrete vraag: welke DAM-opties zijn er om te krijgen wat nu voor mij de Lr-library is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Icephase schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:37:
[...]

Maar heb je een goede DAM-tip voor MacOS dan? Want ik vind die van Lr nu heel fijn en zit eigenlijk te wachten totdat Skylum dit in hun Luminar implementeert.

Een onafhankelijke DAM-module lijkt me ook wel interessant, maar ik lees hierover tegenstrijdige berichten. Concrete vraag: welke DAM-opties zijn er om te krijgen wat nu voor mij de Lr-library is?
Zoals ik vier berichten hierboven zei: IMatch is de reden dat ik nog Windows gebruik ;)

Ik heb dus geen enkele ervaring met DAM op een Mac.

Ik wel even voor je gezocht, PhotoSupreme heeft een Mac versie.
Maar vraag me niet hoe goed het is, wat het wel en niet kan enz. enz., ik zou het niet weten.

Een goede raad van deze ervaringsdeskundige: voordat je verder gaat eerst opschrijven wat je verwacht van een DAM, welke eisen stel je, hoe wil je bestanden van je DAM in een andere applicatie openen, met welke applicaties moet het compatibel zijn, hoe strikt wil je dat metadata voldoet aan de MWG richtlijnen, heb je afnemers die speciale eisen stellen aan metadata, kan je de gegevens eenvoudig uit de database krijgen voor het geval dat je eens over wil stappen op een ander product enz. enz.

Als je iets gevonden denkt te hebben dat aan je eisen voldoet kijk dan eens of er een support-forum is en hoe de ontwikkelaar daar reageert, hoe de algemene sfeer is, hoe vaak komen er bugfixes enz.

Ik zeg dit allemaal omdat ik door schade en schande geleerd heb dat zowel de samenwerking met andere programma's als de manier waarop Adobe met metadata omgaat in LR niet zo geweldig geregeld zijn. Daar kom je pas achter als je een andere DAM gaat gebruiken die wel MWG compliant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor diegenen die op zoek zijn naar een DAM; is digiKam geen alternatief?

https://www.digikam.org/

en alhier:
https://discuss.pixls.us/c/software/digikam
de nodige discussies.

Redelijk open qua source en in ieder geval beter gedocumenteerd dan commerciële producten.

Begrijp me goed, ik heb er zelf geen ervaring mee. Een DAM vind ik zelf te veel 'gedoe'.
Ondanks dat ik meer dan 50k RAW files heb en tig duizend daarvan afgeleiden. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 03-12-2018 14:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
sapphire schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:32:
[...]

Nouja gewoon heel praktisch niet iedereen heeft een hele dikke upload, ik zou met mijn huidige internetverbinding ca. 2 maanden non-stop bezig zijn om alles te uploaden :+
Plus dat ik niet wil dat alles in de cloud op Amerikaanse servers staat die onder Amerikaans recht vallen maargoed dat is een andere discussie.

Interface van Lr vind ik prima, wellicht wat meer customize opties maar het werkt verder goed.
En de performance matig noemen is net zoiets als een Fiat Panda een instap Formule 1 wagen noemen :+ want het draait eigenlijk gewoon voor geen meter.

Mijn PC upgrades gaan meestal redelijk gelijk op met de camera die ik koop dus toen ik mijn 5DII kocht kwam er iets later een i5 3570K @ 4,3Ghz met 16GB ram en dat draaide perfect. De camera had ik eind vorig jaar nog maar de PC was ondertussen een 1800X met 32GB ram maar LR draaide trager dan in het begin met de 3570K :+
Als ik dan zie dat C1 op een Core M met 4GB ram draait (1Ghz 2C4T) en ik ook daadwerkelijk wat kan edditten dan zakt mijn broek toch af 8)7

En toen ik overstapte naar Fuji was het feest compleet want daar is Adobe alles behalve een autoriteit in !

@Ventieldopje Over consistentie checken gesproken...zoiets?
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ah ja, die kun je natuurlijk ook verder uittrekken inderdaad, stom .. niet aan gedacht :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
Mijn visie:

B-klasse: Luminar (in de lift, sterke focus op computational photography wat ik persoonlijk een hele goede zaak vind), ON1 Photo (in de lift, in mijn optiek hebben ze weinig USPs ten opzichte van concurrentie)... in mijn optiek mist deze groep (Lightroom CC uitgezonderd) vooral solide color science, goede camera profiles, vaak zaken als monitor calibratie en 1:1 features tussen Windows en Mac). Dit zijn de 'new kids on the block' die de bestaande markt leiders uitdagen. Ze doen veel zaken goed maar hebben nog een lange weg te gaan.
C-klasse: Corel Aftershot, Cyberlink Photo Director, ACD See Ultimate... dit zijn op zich hele goede paketten voor de consument, maar veelal alleen Windows of Mac en daarnaast geen echt solide color science. Verder proberen ze alles te doen in 1 pakket wat voor veel bloat zorgt. Ook de user interfaces zijn vaak rommelig.

Vreemde eend in de bijt is Lightroom CC. Dit pakket ben ik nu aan het testen. Het fundament is enorm sterk, het is cloud-based, werkt in je browser en op je telefoon of iPad... min of meer feature parity tussen alle versies. Het is een stuk sneller dan Lightroom Classic, heeft minder bloat en een een moderne UI. Color science en IQ is identiek aan Lightroom Classic. Het is in feite dus een A-klasse product, echter mis het teveel essentiële functies (worden zo goed als zeker komende 2-3 jaar toegevoegd) om 100% je workflow te managen.

Ik vind hetzelf de meeste interessante want zodra je library in de cloud staat, kun je alle computation daar ook doen en Adobe's server farm kan dat een stuk sneller en beter dan mijn lokale desktop en laptop. Je hebt ook meteen een off-site backup en toekomstige integratie met andere cloud producten van Adobe. Het is ook makkelijk om foto's te delen want ze staan al in de cloud dus geen extra upload nodig.

Vooralsnog blijf ik dus in het Adobe kamp, waar ik experimenteer met de nieuwe cloud versie. Het subscription model vind ik prima, het is voorspelbaar en als ik stop met betalen dan heb ik nog altijd toegang tot het library gedeelte. Luminar hou ik in de gaten, interessant product maar nog erg onvolwassen (maar voor 50 euro een koopje voor wat het al doet, inclusief de vele leuke freebies die je krijgt). DxO PhotoLab is mijn favoriete RAW converter (vooral ruis reductie en clear view) en gebruik ik als een Zwitsers zakmes.

Mooie wereld waar we in leven, zoveel keuze en echt slechte opties zijn er niet meer!
toon volledige bericht
...tot je stopt met betalen en dan moet je al je zooi eerst uit de cloud halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Sakete schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:15:
[...]

...tot je stopt met betalen en dan moet je al je zooi eerst uit de cloud halen.
Wat vrij simpel is. Als je stop met betalen heb je 12 maanden om je spullen te downloaden. Met de verbindingen vandaag de dag is 1TB downloaden wellicht 1-3 dagen werk, en als je haast hebt is er altijd wel iemand met glasvezel te vinden in de buurt. Je kan sowieso je originele altijd al lokaal laten staan (kopie), die setting heb ik standaard aanstaan. Daarnaast kun je simpelweg alles selecteren en "save to" kiezen in het menu en dan worden originelen + xmp files gedownload.

Het zal niet voor iedereen werken/betaalbaar zijn... als je zeg maar 5-10TB fotos hebt of meer maar voor hobbyisten met 100GB - 2TB is het volgens mij goed te behappen en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat van die 12 maanden wist ik niet, dat is wel een royale periode eigenlijk :)

Zoals ik al eerder zei feit blijft dat je van een dikke internetverbinding afhankelijk bent en niet iedereen die heeft. Ook glasvezel betekend niet direct dat iemand 500/500 heeft. Dus zoals je zelf zegt letterlijk enkele dagen non-stop aan het downloaden bent.
Plus je moet precies in de categorie vallen van geen pro met enkele TB's data en dus sneller hobbyist. En mijn ervaring is dat hobbyisten juist geen abbo based kosten willen :+

Maargoed daarin verschillen we blijkbaar van mening (en wellicht inkomsten en uitgaven patroon, ect :+)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
sapphire schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:48:
Plus je moet precies in de categorie vallen van geen pro met enkele TB's data en dus sneller hobbyist. En mijn ervaring is dat hobbyisten juist geen abbo based kosten willen :+
Geen idee of dat zo is wat betreft abonnementen. Heb het idee dat mensen er steeds meer aan wennen. Hobbyisten willen volgens mij graag ook op hun iPad werken en dat kan met Lightroom CC.

Uiteindelijk zie ik Lightroom CC 1TB plan als 1TB cloud opslag voor foto's. Dropbox 1TB kost ook €9,99 per maand. En mensen zeggen het is alleen voor foto's... dat is niet waar. Want je hebt gewoon een sync client (die overigens niet zo goed werkt als Dropbox) waar je alles naar kunt uploaden.

Wat mensen ook meestal niet weten: je krijgt gratis premium fonts in elk CC abonnement.
  • Unlimited fonts. Choose as many as you need from 1,000s of options.
  • No extra charges. All fonts are included with your Creative Cloud subscription.
  • Already licensed. Everything here is cleared for personal and commercial use.
Als je weet wat fonts normaal kosten dan is dat best waardevol en voor sommige mensen als het abonnementsgeld terugverdient (dan doel ik op freelancers, designers etc.).

Ik hoop persoonlijk dat ON1, Luminar zich opwerken tot de A-klasse applicaties want concurrentie is goed voor iedereen, net als keuze of je wel/geen cloud wil en wel/geen abonnement.

[ Voor 51% gewijzigd door sohus op 04-12-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja juist als freelancer vind ik het fijn dat ik geen maandelijkse doorlopende kosten heb :+

Heb ik afgelopen maanden gemerkt toen ik door een ongeluk niet meer kon werken. Geen inkomsten uit fotografie maar ook geen kosten :)

Maar snap ook wel dat mensen het wel doen hoor want het scheelt een hoop gedoe :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-06 15:51
Als je dropbox al hebt en daar alles in gebruikt, dan heeft adobe -1 punt achterstand, delen van mappen met files anders dan foto's(film misschien) heeft adobe -2 punten achterstand.

Lightroom snel met veel foto's is helemaal een nachtmerrie zeker met Fuji camera's. Processen van 300 raw beelden naar adobe cloud, is huilen hoor...

Sind 2 jaar met Capture One en daarvoor al met dropbox(een van de eerste NL pro gebruikers) werkt zo vloeiend.

Een andere workflow, maar net wat je gewend bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nog even over de andere alternatieven:
RawTherapee 5.5 RC1
[...], if all goes well then we will release RawTherapee 5.5 final in two weeks time.

Iridient Developer komt op 3.3.3 (deze en vorige waren een Maintenance Release; apple only)

Nieuw Luminar komt 2018-12-18.

Silkypix Pro9 werd in september gelanceerd. Update 9.0.4 werd vorige week online gezet. Versie 8 en Pro8 kregen ook een maintenance release.

btw: vanaf vandaag kan ik informatieve posts pinnen. Ik dacht dan vooral posts te pinnen die relatief uitgebreid een software pakket reviewen of vergelijken.
Voorstellen welkom O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Als aanvulling op @moozzuzz z'n post:

https://skylum.com/nl/luminar
The all - new Luminar 3

https://photorumors.com/2...-available-for-pre-order/
US$49 with coupon code PHOTORUMORS
(geen idee of dat ook voor EU klanten werkt)

https://discuss.pixls.us/...5-is-two-weeks-away/10153
https://rawtherapee.com/b...e-5.5-release-candidate-1
RawTherapee is tagged at 5.5-rc1 now, some feedback would be appreciated.
...

Heb ff snel door de nieuwe features en buglist gestruind. Indrukwekkend wat er allemaal gefixed c.q. toegevoegd is. d:)b
Aan de andere kant vind ik wel dat RT inmiddels te specialistisch, te alles-is-mogelijk-en-aanpasbaar wordt. M.a.w. je weet op een gegeven moment gewoon niet meer waar je het moet zoeken en/of kijken om iets voor elkaar te krijgen. :/
Een beetje dit effect:
Afbeeldingslocatie: http://static.dudeiwantthat.com/img/outdoors/tools/giant-swiss-army-knife-6181.jpg
heel indrukwekkend, maar waar moet je beginnen? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
moozzuzz schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:32:
...
Iridient Developer komt op 3.3.3 (deze en vorige waren een Maintenance Release; apple only)
...
3.3.4 nu trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
[b]ehtweak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:05:
Aan de andere kant vind ik wel dat RT inmiddels te specialistisch, te alles-is-mogelijk-en-aanpasbaar wordt. M.a.w. je weet op een gegeven moment gewoon niet meer waar je het moet zoeken en/of kijken om iets voor elkaar te krijgen. :/
Daarom vind ik het een goede zaak dat Adobe met Lightroom CC een complete rebuild aan het doen is. Enige zorg die ik heb is dat het teveel op de mobiele fotograaf gericht is en daardoor op een aantal punten minder lekker werkt op de desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

...
btw: vanaf vandaag kan ik informatieve posts pinnen. Ik dacht dan vooral posts te pinnen die relatief uitgebreid een software pakket reviewen of vergelijken.
Voorstellen welkom O-) .
komen die dan boven aan te hangen in deze thread?
Ik kijk meestal gewoon laatste posts.

misschien een handigheidje voor je eigen post directe link?:
Silkypix DS Pro9

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Eerste blik op nieuwe Luminar https://www.dpreview.com/...ar-3-adds-photo-libraries

[ Voor 3% gewijzigd door sohus op 07-12-2018 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
En hier nog een redelijk uitgebreid verhaal over Luminar 3: https://mattsuess.com/the...ood-the-bad-and-the-ugly/

[ Voor 5% gewijzigd door kdbruin op 07-12-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Wow. Die programmeurs van RawTherapee zijn wel snel op hun teentjes getrapt zeg...
Oef, ik wist niet dat je geen opmerkingen mocht maken als je, op hun verzoek, een bug report indient, en dan 8 maanden later vraagt of het gefixed is. Dat is not done! Pffff.

Zo hebben ze me ooit gevraagd om specifieke RAW files van een Nikon D800E WB (tungsten en in het zonlicht) met een colorchecker passport. Zo gezegd, zo gedaan en geüpload. Hoor je vervolgens weinig meer van. Prima.

Toen ontdekte ik een bug dat bij RAW conversie --> TIFF, GPS- en nog wat andere IPTC-metadata niet werd meegeschreven. Vervolgens vragen ze of ik daar een bug rapport van wil maken. Prima; graag zelfs, dan kan het gefixed worden. Toch?
https://discuss.pixls.us/...ata-like-gps-iptc/7053/21
Maar als je dan 8 maanden later navraagt of, of waarom het nog niet is aangepast in de nieuw uit te komen versie (5.5), dan is dat tegen het zere been.
Dan ben je ineens 'aggressive' en een 'annoyed customer'.

Nooit geweten dat vragen naar hoe of wat, zo negatief wordt opgevat. :?
Of ben ik dan de directe/botte kaaskop die lastige vragen stelt? >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Nieuwe 2.1 update DxO PhotoLab https://www.imaging-resou...dxo-photolab-2.1-released

Goed om te zien dat ze snel ontwikkelen, gezien het dreigende faillissement. Van wat ik begrijp is DxO nu in 3 delen opgeknipt: software, DxO Mark en nog een groep die allemaal zelf verantwoordelijk zijn voor hun omzet. Zie ook nieuwe website DxO waar toch veel meer marketing achter zit.

Blijft voor mij toch 1 van de betere converters vanwege de snelheid waarmee fantastische resultaten haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:20:
Ja!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ehtweak schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:20:
Wow. Die programmeurs van RawTherapee zijn wel snel op hun teentjes getrapt zeg...
Oef, ik wist niet dat je geen opmerkingen mocht maken als je, op hun verzoek, een bug report indient, en dan 8 maanden later vraagt of het gefixed is. Dat is not done! Pffff.

Zo hebben ze me ooit gevraagd om specifieke RAW files van een Nikon D800E WB (tungsten en in het zonlicht) met een colorchecker passport. Zo gezegd, zo gedaan en geüpload. Hoor je vervolgens weinig meer van. Prima.

Toen ontdekte ik een bug dat bij RAW conversie --> TIFF, GPS- en nog wat andere IPTC-metadata niet werd meegeschreven. Vervolgens vragen ze of ik daar een bug rapport van wil maken. Prima; graag zelfs, dan kan het gefixed worden. Toch?
https://discuss.pixls.us/...ata-like-gps-iptc/7053/21
Maar als je dan 8 maanden later navraagt of, of waarom het nog niet is aangepast in de nieuw uit te komen versie (5.5), dan is dat tegen het zere been.
Dan ben je ineens 'aggressive' en een 'annoyed customer'.

Nooit geweten dat vragen naar hoe of wat, zo negatief wordt opgevat. :?
toon volledige bericht
Blijkbaar werken ze daar op therapeutische basis en hebben sommigen nog een lesje anger management nodig. Wat een kinderachtige reacties op een normale vraag.

Ik schrijf vaak zelf ook fixes/bugreports en krijg ze ook vaak maar no way dat ik zo ga reageren, dat is echt nergens voor nodig.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:14
sohus schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:35:
Nieuwe 2.1 update DxO PhotoLab https://www.imaging-resou...dxo-photolab-2.1-released

Goed om te zien dat ze snel ontwikkelen, gezien het dreigende faillissement. Van wat ik begrijp is DxO nu in 3 delen opgeknipt: software, DxO Mark en nog een groep die allemaal zelf verantwoordelijk zijn voor hun omzet. Zie ook nieuwe website DxO waar toch veel meer marketing achter zit.

Blijft voor mij toch 1 van de betere converters vanwege de snelheid waarmee fantastische resultaten haalbaar zijn.
Ik heb Photolab net gekocht in de black friday aanbieding met het oog op mn vakantiefoto's. Eerder wel eens met raw therapee zitten spelen, maar Photolab werkt voor de simpele bewerkingen die ik doe echt zó veel makkelijker. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-06 23:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik ben een tijdje aangewezen op mijn (Linux-) laptop en wil als het kan wel wat foto's verwerken dus ik ben me een beetje aan het verdiepen in Darktable.

Ik merk al snel dat er heel veel features in zitten en dat het zeker uitgebreider is dan Lightroom, maar dat het daardoor ook een stuk hogere leercurve heeft en bepaalde standaardworkflows zoals ik die van Lightroom gewend zijn even uitzoeken zijn in Darktable.

Ik loop direct al tegen iets aan wat ik in Darktable niet direct voor elkaar krijg: goede ruisreductie.

Ik heb een donkere foto gemaakt op ISO4000 (met een Canon 80D) die in raw (uiteraard) veel, vooral chroma-, ruis heeft. Zie alhier (dit is een crop):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ienuYBsNDrPRHqVaPHNw3x61/full.png

Dit is de JPEG-thumbnail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qULmdD3RhHHORk2Cz29R0nAJ/full.png

Nu krijg ik het in Darktable niet voor elkaar om de ruis net zo goed te verwijderen als in de JPEG-thumbnail. Ik heb de verschillende denoise-modules geprobeerd maar het wordt ofwel een uitgesmeerde bende, of er blijft nog teveel ruis over. Dit probleem heb ik met Lightroom nooit gehad; daar werkte de ruisreduction gewoon zoals het hoort.

Dit is bijvoorbeeld wat ik met denoise (profiled) krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kgkj5V68inEPJKwo6qJ3le29/full.png

Ik krijg al wel een iets beter resultaat als ik de blend-modus van de denoise (profiled) op "color" zet. Is dat de juiste manier om dit te doen; werken met blend modes?

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 10-12-2018 04:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Compizfox schreef op maandag 10 december 2018 @ 03:31:

Dit is bijvoorbeeld wat ik met denoise (profiled) krijg:

[Afbeelding]
Sorry, dit is geen antwoord op je vraag, maar ik vind dat resultaat wel mooi schilderachtig uitzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fireshade schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:19:
[...]

Sorry, dit is geen antwoord op je vraag, maar ik vind dat resultaat wel mooi schilderachtig uitzien :)
Klopt, dit is inderdaad altijd het effect van te agressieve ruisreductie. Je ziet het ook vaak op foto's gemaakt met telefoons om die reden.

Echter niet bepaald de look waar ik voor wou gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Compizfox schreef op maandag 10 december 2018 @ 03:31:
Ik loop direct al tegen iets aan wat ik in Darktable niet direct voor elkaar krijg: goede ruisreductie.
Hoewel ik een jaar of twee geleden gestopt ben, heb ik een jaar of zes elk kwartaal DarkTable opnieuw geprobeerd omdat ik echt heel graag een goede editor op Linux wilde hebben.

Maar de ruisreductie is gewoon inferieur. Dit heb ik op verschillende plekken aangekaart, maar meestal is het antwoord dat je geen ruisreductie zou moeten willen (maar een betere camera), of iemand heeft veel te veel tijd besteed aan een specifieke equalizer die op jouw voorbeeldfoto een goed resultaat lijkt te hebben maar vervolgens op geen enkele andere foto toepasbaar is, in een poging aan te tonen dat je geen ander pakket nodig zou kunnen hoeven hebben.

Ik heb helemaal geen zin om steeds zo lang te moeten klooien. Ik wil gewoon een bevredigend resultaat met een paar sliders. En daar heb ik gerust geld voor over. Het moet alleen wel werken op Linux.
Sando schreef op zondag 2 augustus 2015 @ 22:34:
[...] qua usability vind ik Darktable (1.6.8) echt het fijnst. Maar (...) de denoise/sharpen pipeline is by far niet zo goed als die van Camera Raw.

[...] Ik kaartte dit (...) al eens bij een Darktable dev aan, en het antwoord was more or less: Je moet niet willen denoisen. Naja, smaken verschillen.
Laatste wat ik er over zei was dit: https://twitter.com/Redsandro/status/642290521759739904
@darktable_org I love you but your chroma denoising sucks. Could you transplant #rawtherapee's? Bloodtype #GPLv3.
Toen heb ik AfterShot Pro gekocht (Linuxversie) maar ik vond de noise reductie juist iets te krachtig (twee versies terug, dus mss verbeterd). Je kan onder Linux een probeerversie gebruiken.

Daarna DxO Photolab gekocht, maar hij draaide niet lekker onder WINE, dus licentie aan mijn vader gegeven.

Affinity Photo gekocht, maar die draait niet onder WINE (maar ik heb geen spijt van de aankoop, ik zie het als een donatie tegen de dominantie van Adobe), en is niet non-destructive.

Als laatste kocht ik AlienSkin Exposure X2, en daar ben ik verknocht aan geraakt. Draait bijna helemaal goed onder WINE. Noise reduction krijgt van mij een 7. Ik gebruik dit nog steeds. Vooral de vele filters die analoge films als Kodak en Polaroid simuleren vind ik fijn. Vroeger wilde ik alles zelf doen en waren presets uit den boze, maar de realiteit is dat ik vroeger 5% van mijn foto's masterde, en tegenwoordig 50%. Je hoeft deze presets niet te gebruiken want je kunt alles zelf doen, maar het is wel een USP.

Exposure X4 is uit, maar omdat ik alleen hobbymatig (doch zeer fanatiek) bezig ben met foto's heb ik nog niet de behoefte gehad om up te graden. Ik weet daarom niet of X4 nog net zo vlekkeloos onder WINE draait als X2.

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 12-12-2018 14:55 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Net als met alles in Darktable kan je ook denoise op verschillende manieren aanpakken.
Bruce Williams heeft laatst een vrij uitgebreide video gemaakt over de verschillende mogelijkheden.

Zelf gebruik ik altijd de zogenaamde denoise-triplet als uitgangspunt.
Volgens mij heb ik onderstaande als basis daarvoor gebruikt:
denoise (profiled) instance 0; wavelet; strength 1; opacity: 100%; blend mode: HSV color
denoise (profiled) instance 1; wavelet; strength 1; opacity: 50%; blend mode: HSV lightness
denoise (profiled) instance 2; non-local means; strength 1; opacity: 30%; blend mode: averaging

Daar maak je een style van, waarna je 'm gemakkelijk kan toepassen op je foto's.
Indien nodig nog makkelijk te tweaken na het toepassen van de style.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Of gebruik noise ninja: https://www.picturecode.com/nn_legacy/ ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sando schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:48:
[...]
Hoewel ik een jaar of twee geleden gestopt ben, heb ik een jaar of zes elk kwartaal DarkTable opnieuw geprobeerd omdat ik echt heel graag een goede editor op Linux wilde hebben.

Maar de ruisreductie is gewoon inferieur. Dit heb ik op verschillende plekken aangekaart, maar meestal is het antwoord dat je geen ruisreductie zou moeten willen (maar een betere camera), of iemand heeft veel te veel tijd besteed aan een specifieke equalizer die op jouw voorbeeldfoto een goed resultaat lijkt te hebben maar vervolgens op geen enkele andere foto toepasbaar is, in een poging aan te tonen dat je geen ander pakket nodig zou kunnen hoeven hebben.

Ik heb helemaal geen zin om steeds zo lang te moeten klooien. Ik wil gewoon een bevredigend resultaat met een paar sliders. En daar heb ik gerust geld voor over. Het moet alleen wel werken op Linux.
Ik vind het in principe juist wel goed als opties precies specificeren wat ze doen (vanuit een technisch oogpunt). Dat heb ik liever dan dat dingen verstopt zitten onder een slider met een nietszeggende naam, waarbij het dan vervolgens onmogelijk is om uit te vinden wat een optie nou eigenlijk precies doet.

In dat opzicht vind het het dus wel goed wat Darktable doet. Alleen zouden de defaults misschien wat beter kunnen, of eventueel de interface (per module?) zo inrichten dat je kunt kiezen tussen basic/advanced.

Momenteel heb ik een vrij acceptabel resultaat door twee instanties van de denoise (profiled) te gebruiken: één met wavelets en een strength van 1, met blend mode color, en één met non-local means met een strength van 0.5 met blend mode lightness.

gertjuhh schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:29:
Net als met alles in Darktable kan je ook denoise op verschillende manieren aanpakken.
Bruce Williams heeft laatst een vrij uitgebreide video gemaakt over de verschillende mogelijkheden.

Zelf gebruik ik altijd de zogenaamde denoise-triplet als uitgangspunt.
Volgens mij heb ik onderstaande als basis daarvoor gebruikt:
denoise (profiled) instance 0; wavelet; strength 1; opacity: 100%; blend mode: HSV color
denoise (profiled) instance 1; wavelet; strength 1; opacity: 50%; blend mode: HSV lightness
denoise (profiled) instance 2; non-local means; strength 1; opacity: 30%; blend mode: averaging

Daar maak je een style van, waarna je 'm gemakkelijk kan toepassen op je foto's.
Indien nodig nog makkelijk te tweaken na het toepassen van de style.
Dit komt min of meer overeen met wat ik nu aanhoudt. Wat is "blend mode: averaging" precies? Hoe verschilt het van "normal"?

Zijn styles trouwens nog weer iets anders dan presets?

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 17-12-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Gaat Capture One nog duurder worden of gaan ze prijzen verlagen en stoppen daarom met de ambassador codes?

Bron
Phase One has just announced that all the 10% discount codes for Capture One are going to be canceled on January 1st.
If you're planning to upgrade your Capture One license or purchase a new one - you can still save up to $41.70 with this code AMBC1BLOG.

The code is valid for all the Capture One products: Pro, Pro Sony, Pro Fujifilm, Upgrades, Subscriptions, and Phase One styles.
It's valid for bundles with style packs as well!
But you have only two weeks to get a discount before it is canceled.

How Do I Get the Discount?

1) At Phase One online store click “BUY NOW” to purchase any Capture One product.

2) In the payment window click “Enter Promotional Code” and enter this special code AMBC1BLOG, select “Apply” and you will immediately gain the discount.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
Luminar 3 is uit met bibliotheek/library functie en basale DAM functionaliteit https://skylum.com/luminar

Eerste indruk: wat een draak van een programma. Het loopt voor geen meter op mijn MacBook Pro 13" (ter referentie: Capture One 12 en Lightroom CC lopen als een trein). Als ik tussen beelden wissel duurt het meerdere seconden en ook de preview is vertraagd ten opzichte van sliders. Het gebeurd regelmatig dat de hele interface wordt regelmatig unresponsive. Conclusie: weinig vertrouwen meer in Skylum, dat vooral goed is in influencer marketing en minder goed in software ontwikkeling. Gelukkig was het maar 50 EURO en daarvoor kreeg ik een hele berg aan goodies waaronder een Rocky Nook book t.w.v. 30 euro dat ik toch al wilde hebben.

Bezit op dit moment Lightroom Classic, Lightroom CC, Luminar 3 en DxO PhotoLab 2. Lightroom CC heeft veel potentie maar mist nog 30-50% van de features die een normale workflow vereisen dus die valt voorlopig ook af. PhotoLab 2 ben ik over het algemeen zeer te spreken over, maar wist wel DAM waardoor ik er altijd weer 1 of 2 applicaties naast moet draaien. Capture One 12 is meest volledige en volwassen, maar ik vind de prijzen daar wel erg duur zeker met verplichte upgrades in de toekomst bij nieuwe camera of lenzen. Al verwacht ik dat ik nog wel een aantal jaar met mijn D500 doe en qua lenzen niks spannends gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

sohus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:49:
Gaat Capture One nog duurder worden of gaan ze prijzen verlagen en stoppen daarom met de ambassador codes?

Bron

[...]
Ik denk dat C1 niet duurder wordt en de prijzen ook niet verlaagt.

Het aparte is dat hun abbo duurder is dan een perpetual upgrade. Dat lokt eigenaars van perpetual licenses niet. Gelukkig maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
Fireshade schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat C1 niet duurder wordt en de prijzen ook niet verlaagt.

Het aparte is dat hun abbo duurder is dan een perpetual upgrade. Dat lokt eigenaars van perpetual licenses niet. Gelukkig maar :P
Ik ga sowieso voor een perpetual licentie. Heb nog Capture One V9 Sony Edition die ik kan upgraden naar een V12 Pro Edition voor 200 euro (met een 10% discount code). Dan ben ik weer bij en loop ik ook geen risico wat betreft toekomstige wijzigingen waardoor deze upgrade niet meer mogelijk is (of wellicht bij V13 gewoon een volledige prijs).

Update: zojuist licentie aangeschaft. Kan ik de komende jaren weer vooruit met al mijn files van al mijn cameras, in plaats van alleen de Sony files in V9. Uiteindelijk niet heel veel meer geld dan een Lightroom licentie voor 1 jaar (144 euro) en hier ben ik niet verplicht om ieder jaar te updaten.

[ Voor 18% gewijzigd door sohus op 18-12-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Compizfox schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:06:
Dit komt min of meer overeen met wat ik nu aanhoudt. Wat is "blend mode: averaging" precies? Hoe verschilt het van "normal"?
Heel eerlijk, geen idee.
Ik heb die denoise strategie een keer ergens gevonden en hij geeft mij goede resultaten.

Het is overigens wel belangrijk dat je echt 3 verschillende instances van de denoise-profiled module gebruikt, krijg het idee dat dat bij jou niet het geval is.
Zie https://www.darktable.org...n/multiple_instances.html
Compizfox schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:06:
Zijn styles trouwens nog weer iets anders dan presets?
Een preset betreft 1 instance van 1 module.
Een style kan meerdere modules en/of meerdere instances van modules bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:20:
Luminar 3 is uit met bibliotheek/library functie en basale DAM functionaliteit https://skylum.com/luminar

.......

......PhotoLab 2 ben ik over het algemeen zeer te spreken over, maar wist wel DAM waardoor ik er altijd weer 1 of 2 applicaties naast moet draaien. ....
Los van je stack of foto programma's :P vind je het juist niet prettig dat het geen DAM heeft?
(Ze zijn druk mee bezig het te implenteren zie v2.1 met keywording maar nog geen toevoeg mogelijkheden alleen lezen en zoeken.) Ik vind een onboard DAM vaak een sluggy stroperige toevoeging die weinig toevoegd aan het bewerken van rawfiles. LR's "auto forced import system" was voor mij een turnoff toen met LR4.2.

Als ik iets zoek dat ik vroeger eens gedaan heb dan zoek ik in mijn archief van Jpegs en gebruik die DAM die daar aan zit en zoek vervolgens op datum en filenaam in mijn raw archief, klaar.

Zolang er geen XMP sidecar door alle developer programma's uniform gebruikt worden zijn verschillende DAM's een "living nightmare" als je verwacht dat de ingevoerde gegevens overal het zelfde opleveren.
En "side by side" een unieke database is niet te doen op lange termijn.

En mijn rawfile archief is niet zo ingewikkeld dat ik niet via mijn (bewerkte) foto's DAM in PSE weer het origineel kan terug vinden. (ik voeg gewoon een TXT file toe in de folder als ik specifieke informatie wil koppelen aan die folder met rawfiles)

Ik zou veel liever een mogelijkheid hebben voor een dedicated DAM programma en met links het te openen programma zelf kiezen waarbij de XMP als uniform datacarrier fungeert die door alle programma's gelezen kan worden. (Ik heb begrepen dat exifdata in de rawfile modificeren en toevoegen van keywords een risicovolle onderneming is dus een losse sidecar is het veiligst en verminderd de database volume bij grote hoeveelheden fotofiles. (Wat de snelheid weer tengoede komt)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
copykat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:34:
[...]
Als ik iets zoek dat ik vroeger eens gedaan heb dan zoek ik in mijn archief van Jpegs en gebruik die DAM die daar aan zit en zoek vervolgens op datum en filenaam in mijn raw archief, klaar.

Zolang er geen XMP sidecar door alle developer programma's uniform gebruikt worden zijn verschillende DAM's een "living nightmare" als je verwacht dat de ingevoerde gegevens overal het zelfde opleveren.
En "side by side" een unieke database is niet te doen op lange termijn.
[...]
Volgens mij is XMP redelijk standaard, ik gebruikte een hele tijd PhotoMechanic naast Lightroom, nu PhotoMechanic naast CaptureOne en de metadata is in alle programma's prima te zien. Bewerkingen daargelaten want dat is gewoon niet mogelijk. Het enige wat Lightroom niet opslaat is de vlag. Als je de foto verwijdert uit je catalogus en je laadt hem weer in en leest de metadata van de XMP dan is de vlag foetsie.

Geen idee wat voor exotische informatie je opslaat (IPTC extensies?) maar ik heb er nooit problemen mee en een externe DAM als Adobe Bridge of PhotoMechanic is prima te gebruiken.

offtopic:
De DAM van C1 is beduidend sneller dan Lightroom. Lightroom is écht een voorbeeld van hoe het niet moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 18-12-2018 16:47 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

gertjuhh schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:32:
[...]
Het is overigens wel belangrijk dat je echt 3 verschillende instances van de denoise-profiled module gebruikt, krijg het idee dat dat bij jou niet het geval is.
Zie https://www.darktable.org...n/multiple_instances.html
Ik gebruik nu twee instances, zoals ook beschreven op die pagina:
You could do so by generating two instances and use the first one only on luma by selecting blend mode “lightness” and use the second one just for chroma by selecting blend mode “color” (see Section 3.2.6, “Blending operators”).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ventieldopje schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is XMP redelijk standaard, ik gebruikte een hele tijd PhotoMechanic naast Lightroom, nu PhotoMechanic naast CaptureOne en de metadata is in alle programma's prima te zien. Bewerkingen daargelaten want dat is gewoon niet mogelijk. Het enige wat Lightroom niet opslaat is de vlag. Als je de foto verwijdert uit je catalogus en je laadt hem weer in en leest de metadata van de XMP dan is de vlag foetsie.

Geen idee wat voor exotische informatie je opslaat (IPTC extensies?) maar ik heb er nooit problemen mee en een externe DAM als Adobe Bridge of PhotoMechanic is prima te gebruiken.

offtopic:
De DAM van C1 is beduidend sneller dan Lightroom. Lightroom is écht een voorbeeld van hoe het niet moet.
photolab kan geen xmp lezen die gebruikt dop files.
ik gebruik die van pse13 maar alleen voor mijn endproduct. niet voor mijn source files.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
copykat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:20:
[...]

photolab kan geen xmp lezen die gebruikt dop files.
ik gebruik die van pse13 maar alleen voor mijn endproduct. niet voor mijn source files.
Dit is niet helemaal correct. PhotoLab leest prima .xmp files in folders, daarom werkt de integratie met Lightroom ook en ook met Fast Raw Viewer kan ik raten en daarna de ratings in PhotoLab zien. Wat PhotoLab (nog) niet kan is terugschrijven naar XMP (2-way sync). Dit vind ik een groot nadeel, want na een initiële culling in Fast Raw Viewer ga ik editen in PhotoLab 2 en dan wil ik soms een rating aanpassen of color label en dat gaat niet (vanwege no write en ontbreken color label ondersteuning). Om dan weer naar een andere applicatie te gaan om dat te doen vind ik irritant. Keywording is ook een gemis, al ben ik het eens met de meesten dat PhotoLab 2 vooral een goede RAW converter moet blijven en niet een 2e Lightroom (bloated) moet willen zijn.

Mijn workflow is nu:
  1. Culling in Fast Raw Viewer (mijn keuze), Photo Mechanic is vergelijkbaar alternatief
  2. Editing en keywording in Capture One (voorheen Lightroom, maar dat programma kan ik al jaren niet meer uitstaan, heb het eigenlijk nooit wat gevonden, was meer een Apple Aperture fan
  3. Eventueel roundtrip naar PhotoLab of Affinity Serif voor complexer werk of low-light photos, DxO Prime ruisreductie van DxO is al jaren ongeëvenaard
Grootste voordeel van Capture One vind ik dat enorm veel te automatiseren is met tokens en je daardoor een mooie workflow kan bouwen en makkelijk kan implementeren. Verder is met de V12 update de interface lekker clean, modern voor HDPI schermen en de performance zeer goed op mijn MacBook 13" met slechts 8GB RAM (Heb daarnaast nog een Windows desktop met GTX 1080 die ik met Wacom gebruik). Werk vooral met sessies op dit moment, dan hou je goede inter-operabiliteit met andere programma's vanwege de XMP files in folder.
copykat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:34:
[...]
Ik zou veel liever een mogelijkheid hebben voor een dedicated DAM programma en met links het te openen programma zelf kiezen waarbij de XMP als uniform datacarrier fungeert die door alle programma's gelezen kan worden. (Ik heb begrepen dat exifdata in de rawfile modificeren en toevoegen van keywords een risicovolle onderneming is dus een losse sidecar is het veiligst en verminderd de database volume bij grote hoeveelheden fotofiles. (Wat de snelheid weer tengoede komt)
Kijk eens naar iMatch (Windows) of Photo Extreme (Windows en Mac). Die zijn daar erg goed in, ik vind het zelf teveel van het goede, ik zoek vooral een DAM light (ik vermoed dat DxO dit eind 2019 zal bieden). Onder DAM light versta ik met name XMP lezen en schrijven (ratings, tags, ITPC en keywords) en wellicht geocoding maar alleen als het allemaal erg simpel blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door sohus op 18-12-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

sohus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:12:
....., ik zoek vooral een DAM light (ik vermoed dat DxO dit eind 2019 zal bieden). Onder DAM light versta ik met name XMP lezen en schrijven (ratings, tags, ITPC en keywords) en wellicht geocoding maar alleen als het allemaal erg simpel blijft.
Dat zou voor mij ook voldoende zijn.
Als ik in DxO PL de eerste tagging en texting kan doen met geocoding als optie wat vervolgens meegeven kan worden met (xmp) of in de export van jpeg of tiff. Dan ben ik al blij. Zeker als de library organisor van pse13 dit weer kan lezen en automatisch overneemt.
(Pse13 kan zijn tagging schrijven in de jpegs exif metadata. met een manual commando)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
copykat schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:39:
[...]

Dat zou voor mij ook voldoende zijn.
Als ik in DxO PL de eerste tagging en texting kan doen met geocoding als optie wat vervolgens meegeven kan worden met (xmp) of in de export van jpeg of tiff. Dan ben ik al blij.
Hou dit Feature Request forum van DxO PhotoLab in de gaten. Nog beter: draag feedback aan en stem op requests. Ze zitten enorm in luister mode bij DxO nu de software club zelfstandig verder gaat van DxO mark. Van wat ik proef moet nog binnen de huidige 2.x releases de simpele DAM functionaliteit gerealiseerd worden.

Ik zie zelf nog graag DxO NIK Collectie integratie (via zelfstandige programma's/plugins a la Viewpoint en Film Pack) en een UX update die Mac en Windows gelijk trekt en het allemaal net wat beter laat werken op hoge resolutie schermen (dit is min of meer al bevestigd door DxO -- schijnt er snel aan te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DxO 's DAM is op dit moment vooral op indexeren en uitlezen (dus info door andere applicaties gemaakt). Het invullen,(face) taggen en text toevoegen of folders aanmaken moet nog komen.
Zoekfunctie is al stuk uitgebreider ten opzicht van v1.2
Enige schrijfactie is starsrating op dit moment geloof ik.
Grootste probleem is denk ik nog hun eigen type sidecar, de Dop file waar nu allerlei zaken in opgeslagen word , om te turnen in een sidecar die uitleesbaar is voor andere applicaties. (twee sidecars naast elkaar wordt wat rommelig.) Gewoon wat geduld hebben denk ik want Photolab is mijn favoriete programma geworden en als ze niet de fout maken dooreen uitgebreide en dus trage DAM te creëren(logge database) dan dan heb ik genoeg aan dat programma in suite met NIK..

DxO NIK, ja ik speel wel eens met de free versie en het is nog steeds een erg goed product al is die aparte manier van controls lastig te onthouden en meer dan wat geklooi in de ruimte doe ik er nog niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
[...], if all goes well then we will release RawTherapee 5.5 final in two weeks time.
...
Dit is inmiddels gedaan trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

sohus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 18:12:
[...]

Kijk eens naar iMatch (Windows) of Photo Extreme (Windows en Mac). Die zijn daar erg goed in, ik vind het zelf teveel van het goede, ik zoek vooral een DAM light (ik vermoed dat DxO dit eind 2019 zal bieden). Onder DAM light versta ik met name XMP lezen en schrijven (ratings, tags, ITPC en keywords) en wellicht geocoding maar alleen als het allemaal erg simpel blijft.
Wow, bedankt voor die IMatch tip! Zo even wat tutorials bekeken en het lijkt echt super. Daar is echt goed over nagedacht.
Er lijkt alleen nog een probleem te zijn met Capture One v10 die hierarchische keywords plat maakt (en plat toevoegt), hoewel PhaseOne te kennen heeft gegeven dat dat een bug moet zijn. Maar misschien is die bug al verholpen in latere versies.
Die Photo Extreme lijkt qua werking gewoon op CaptureOne catalogus. Lijkt me geen wezenlijk voordeel te bieden behalve dat hij ook op Mac draait.
ik zoek vooral een DAM light (ik vermoed dat DxO dit eind 2019 zal bieden). Onder DAM light versta ik met name XMP lezen en schrijven (ratings, tags, ITPC en keywords) en wellicht geocoding maar alleen als het allemaal erg simpel blijft.
Zo op het oog lijkt IMatch even simpel te gebruiken voor de door jouw gezochte functionaliteit.
Ben je niet bang dat je later nog naar een DAM heavy wil overschakelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 21-12-2018 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Vlak na RT 5.5 is nu ook darktable 2.6.0 uitgekomen.
https://www.darktable.org/2018/12/darktable-260-released/
Nog eentje om te onderzoeken. :)

I.t.t. RT gebruikt DT wel GPU acceleration. Ben benieuwd of dat veel verschil maakt.
Wat ik tot nu toe gemerkt heb van RT is dat het wederom een krachtige RAW converter is met gigantisch veel mogelijkheden. Wel nog wat bugs die ik zelf als storend ervaar: ehtweak in 'downloads: RawTherapee 5.5' .
Maar die enorme hoeveelheid opties en mogelijkheden vind ik tegelijkertijd het grote nadeel; je weet gewoon niet waar je moet zoeken. :?

Nu is DT wel wat meer gericht op de hele workflow. M.a.w. zowel een RAW converter alsmede een foto management tool c.q. DAM (achtig). Wellicht voor old-school LR fans die eens wat anders willen proberen?

Het 'styles' idee is ook wel aardig om eens te bekijken:
https://dtstyle.net/

En hier worden wat van de nieuwste features besproken:
https://discuss.pixls.us/t/darktable-2-6/10449

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 25-12-2018 22:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ehtweak schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:38:
Vlak na RT 5.5 is nu ook darktable 2.6.0 uitgekomen.
https://www.darktable.org/2018/12/darktable-260-released/
Nog eentje om te onderzoeken. :)

I.t.t. RT gebruikt DT wel GPU acceleration. Ben benieuwd of dat veel verschil maakt.
Wat ik tot nu toe gemerkt heb van RT is dat het wederom een krachtige RAW converter is met gigantisch veel mogelijkheden. Wel nog wat bugs die ik zelf als storend ervaar: ehtweak in 'downloads: RawTherapee 5.5' .
Maar die enorme hoeveelheid opties en mogelijkheden vind ik tegelijkertijd het grote nadeel; je weet gewoon niet waar je moet zoeken. :?

Nu is DT wel wat meer gericht op de hele workflow. M.a.w. zowel een RAW converter alsmede een foto management tool c.q. DAM (achtig). Wellicht voor old-school LR fans die eens wat anders willen proberen?

Het 'styles' idee is ook wel aardig om eens te bekijken:
https://dtstyle.net/

En hier worden wat van de nieuwste features besproken:
https://discuss.pixls.us/t/darktable-2-6/10449
toon volledige bericht
Brr frequency separation nu ingebouwd :X Maar toch ik ben wel eens benieuwd wat de staat van die raw converters is vandaag de dag.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sando schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:48:

Ik gebruik darktable maar de ruisreductie lijkt het prima te doen, ik gebruik tot iso1600 en aps-c/mft.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01

MazeWing

The plot thickens...

Luminar 3 is nu te koop voor €59 (ipv €69). Dit aanbod duurt tot 2 januari. Met de code FUJI krijg je nog eens €10 korting.

Ik heb de afgelopen 2 weken aardig gewerkt met Luminar 3 en, alhoewel het nog wel wat verbeteringen kan gebruiken, ben ik best onder de indruk en werkt het allemaal best aardig. Ik zie dit echt nog wel uitgroeien tot een waardig en stuk goedkoper Lightroom alternatief. Vanwege de prijs van €49 (met de korting) heb ik 'm zojuist aangeschaft.

Mocht ik binnen 60 dagen toch nog niet volledig overtuigd zijn kan ik altijd nog een refund krijgen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
Weet niet of dit de beste plek is, maar volgens mij is het een enorm interessante deal voor mensen die dit topic volgen:

Humble Photography Bundle https://www.humblebundle....onal-photography-software

Pay what you want:

Photomirage

Photolemur 2.3

Beat the average, all above plus:

Paintshop Pro 2019

CameraBag Pro

Pay at least $25, all above plus:

Imerge Pro

ACDSee Photo Studio Ultimate 2018

Aurora HDR 2018

Zitten aantal mooie software pakketten in de versie van ongeveer 21 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
sohus schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:22:
Weet niet of dit de beste plek is, maar volgens mij is het een enorm interessante deal voor mensen die dit topic volgen:

Humble Photography Bundle https://www.humblebundle....onal-photography-software

Pay what you want:

Photomirage

Photolemur 2.3

Beat the average, all above plus:

Paintshop Pro 2019

CameraBag Pro

Pay at least $25, all above plus:

Imerge Pro

ACDSee Photo Studio Ultimate 2018

Aurora HDR 2018

Zitten aantal mooie software pakketten in de versie van ongeveer 21 euro!
toon volledige bericht
Heb hem gekocht, alleen al om Aurora HDR. Al lijkt mij Imerge ook erg gaaf.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Is dat zo'n goed programma dan ?

Ik ga morgen even uitgebreid zitten en kijken. Wellicht dat er wat leuke dingen bij zitten voor mijn mobiele workflow waar ik nu wat mee aan het rommelen ben op een simpel laptopje :)

Ik elke keer een dikkere PC kopen omdat RAW's bewerken zo zwaar is .. ;(

Laatst op mijn Mibook Air 12 met een Core M en 4 GB ram een kleine serie RAW's op locatie zitten bijwerken en dat ging eigenlijk best aardig :')

[ Voor 34% gewijzigd door sapphire op 31-12-2018 22:31 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
sapphire schreef op maandag 31 december 2018 @ 22:28:
Is dat zo'n goed programma dan ?

Ik ga morgen even uitgebreid zitten en kijken. Wellicht dat er wat leuke dingen bij zitten voor mijn mobiele workflow waar ik nu wat mee aan het rommelen ben op een simpel laptopje :)

Ik elke keer een dikkere PC kopen omdat RAW's bewerken zo zwaar is .. ;(

Laatst op mijn Mibook Air 12 met een Core M en 4 GB ram een kleine serie RAW's op locatie zitten bijwerken en dat ging eigenlijk best aardig :')
Capture One heeft niet echt HDR ondersteuning zoals Lightroom dat heeft. Aurora werkt er echter perfect mee samen en samen kunnen ze een hoop, zo niet nog meer ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Salvatron schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:01:
[...]

Ik gebruik darktable maar de ruisreductie lijkt het prima te doen, ik gebruik tot iso1600 en aps-c/mft.
Het vereist wel degelijk wat meer uitzoeken dan in bv. Lightroom. Als je twee denoise-modules inzet (één op colour, de ander op luma, zoals beschreven in m'n vorige post) kun je een redelijk resultaat bereiken, al is het nog niet helemaal op het niveau van Lightroom.

In de laatste versie (Darktable 2.6.0) zitten deze er nu ook als presets in om het wat makkelijker te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Capture One heeft het eerste updateje van 12 uitgebracht: 12.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:22
Als ik Iridient S-Transformer als Lightroom plug-in gebruik voor het sharpenen: is Iridient gelinkt aan je Adobe-ID? Of hoe werkt dit? Ik gebruik namelijk Lightroom gratis via m'n werk. Maar mocht ik ooit weggaan, kan ik de licentie dan overzetten o.i.d. naar een persoonlijke Adobe-ID? Of moet ik het dan opnieuw aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fuujii schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:53:
Als ik Iridient S-Transformer als Lightroom plug-in gebruik voor het sharpenen: is Iridient gelinkt aan je Adobe-ID? Of hoe werkt dit? Ik gebruik namelijk Lightroom gratis via m'n werk. Maar mocht ik ooit weggaan, kan ik de licentie dan overzetten o.i.d. naar een persoonlijke Adobe-ID? Of moet ik het dan opnieuw aanschaffen?
Die plugin komt als het goed is mee met Iridient Developer en heeft dus niks te maken met je Adobe licentie. Die twee zijn los en blijven los. Verloopt je licentie van Lightroom kun je Lightroom niet meer gebruiken. Verloopt je Iridient Developer licentie dan kun je Lightroom nog wel gebruiken maar alleen de Iridient plugin niet meer.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
on1 photoRaw 2019.2 inclusief AI powered buzzwords.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
Vooral het nu gehypete AI Masking wat al een tijdje (lees vele jaren) met Topaz Remask mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Nounounou, stel je voor dat ze een voor hen nieuwe feature ook daadwerkelijk marketen.
Naast AI-masking (nog niet geprobeerd) is 2019.2 vooral een performance-update voor ON1 Photo Raw, en daar ben ik wel erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Wormaap schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:16:
Nounounou, stel je voor dat ze een voor hen nieuwe feature ook daadwerkelijk marketen.
Naast AI-masking (nog niet geprobeerd) is 2019.2 vooral een performance-update voor ON1 Photo Raw, en daar ben ik wel erg blij mee :)
Dat ze het promoten heb ik ook geen bezwaar tegen maar zeg dan niet dat het zo'n innovatieve feature terwijl het al jaren beschikbaar is bij een ander programma. Tegenwoordig zet men er AI voor en het is gelijk "fantastisch" |:(

[ Voor 3% gewijzigd door kdbruin op 07-02-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Topaz ReMask kost $69.99. Voor ON1 PR heb ik 49.99 betaald, en heb ik een tool die (veel) meer kan dan alleen masken.
Daarnaast is masking juist een gebied waar AI/Machine Learning ontzettend interessant is. Het is typisch zo'n taak die veel tijd kost, terwijl je als mens één keer kijkt en meteen ziet dat je 'gewoon de lucht' weg wil halen. Bij uitstek iets waar machine learning goed in kan zijn/worden. En dan kan'ie potentiëel ook nog getraind worden door alle mensen die er nu mee aan de slag gaan.
En dat allemaal in mijn raw-converter :9

For the record: ik heb een CC-abo, gebruik ook PS, maar laat Lightroom links liggen omdat ik ON1 PR zo enorm prettig vind. Ik gebruik PS zelfs een stukje minder omdat ON1 PR zo veel kan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Phase One lijkt ter ere van de Fuji-aankondigingendag weer een update te hebben uitgebracht met wat bugfixes en met name meer Fuji-lensprofielen en X-T30 ondersteuning van Capture One 12, 12.0.2:

Release highlights
  • Camera support
  • Lens support
  • Bug fixes
Camera Support

Fujifilm
  • Fujifilm X-T30
Lens Support

Fujifilm
  • FUJINON XF14mm F2.8 R
  • FUJINON XF16mm F1.4 R WR
  • FUJINON XF18mm F2 R
  • FUJINON XF23mm F2 R WR
  • FUJINON XF27mm F2.8
  • FUJINON XF35mm F1.4 R
  • FUJINON XF35mm F2 R WR
  • FUJINON XF50mm F2 R WR
  • FUJINON XF56mm F1.2 R
  • FUJINON XF60mm F2.4 R Macro
  • FUJINON XF90mm F2 R LM WR
Leica
  • Leica Vario-Elmarit-SL 2,8-4/24-90 ASPH
  • Leica Apo-Summicron-SL 2/75 ASPH
  • Leica Apo-Summicron-SL 2/90 ASPH

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2019 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Iridient Digital/Brian Griffith heeft weer wat updates van de verschillende producten beschikbaar:
Iridient Developer 3.3.6 en Iridient X-Transformer 1.5. De andere [C,N,O,S]-Transformers hebben nu geen updates gehad, maar bijvoorbeeld wel in december.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmiddag weer eens zitten neuzen tussen RAW converters. Dit keer specifiek tussen C1 12.02 en Lr CC 7.2.

Heb de vergelijking vorig jaar deze periode ook gedaan tussen de toenmalige Lr versie en Silkypix, specifiek met Fuji .RAF raw files. Ik heb hiervoor dezelfde RAW files als toen gepakt.
Waar de 6.x versie van Lr vorig jaar nog beduidend softere en minder detail-rijke platen opleverde is dat flink verbeterd het afgelopen jaar! Vorig jaar kon ik in één oogopslag zien welke foto(helft) SilyPix was en welke Lr maar als ik dat nu tussen Capture One 12.02 en Lightroom CC 7.2 doe is na hele lichte aanpassingen het verschil erg klein geworden. Lr is nog steeds ietsjes neutraler qua kleur en helaas zijn de welbekende wormpjes nog steeds lichtjes te zien, zei het op 100% en neus er bovenop.

Binnenkort nog eens een DNG omgezet met Iridient 1.5 en SilkyPix 3.0 proberen :)

Edit: alles geupdate en toch een snelle vergelijking gedaan. SilyPix en Lr is nu heel erg close! Lr lijkt zelfs scherper maar SilkyPix is wat smoother en minder rommel in de details.
X-trans DNG vs gewone RAF in Lr het tegenovergestelde van hierboven. X-trans lijkt scherper maar smoezeliger in de details. Lr wat minder details maar cleaner.

Zal vanavond het volledig onwetenschappelijke voorbeeld plaatje wat ik gebruikt heb eens in verschillende versies online zetten :)

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 04-03-2019 15:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
sapphire schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:49:
Vanmiddag weer eens zitten neuzen tussen RAW converters. Dit keer specifiek tussen C1 12.02 en Lr CC 7.2.

Heb de vergelijking vorig jaar deze periode ook gedaan tussen de toenmalige Lr versie en Silkypix, specifiek met Fuji .RAF raw files. Ik heb hiervoor dezelfde RAW files als toen gepakt.
Waar de 6.x versie van Lr vorig jaar nog beduidend softere en minder detail-rijke platen opleverde is dat flink verbeterd het afgelopen jaar! Vorig jaar kon ik in één oogopslag zien welke foto(helft) SilyPix was en welke Lr maar als ik dat nu tussen Capture One 12.02 en Lightroom CC 7.2 doe is na hele lichte aanpassingen het verschil erg klein geworden. Lr is nog steeds ietsjes neutraler qua kleur en helaas zijn de welbekende wormpjes nog steeds lichtjes te zien, zei het op 100% en neus er bovenop.

Binnenkort nog eens een DNG omgezet met Iridient 1.5 en SilkyPix 3.0 proberen :)

Edit: alles geupdate en toch een snelle vergelijking gedaan. SilyPix en Lr is nu heel erg close! Lr lijkt zelfs scherper maar SilkyPix is wat smoother en minder rommel in de details.
X-trans DNG vs gewone RAF in Lr het tegenovergestelde van hierboven. X-trans lijkt scherper maar smoezeliger in de details. Lr wat minder details maar cleaner.

Zal vanavond het volledig onwetenschappelijke voorbeeld plaatje wat ik gebruikt heb eens in verschillende versies online zetten :)
toon volledige bericht
Het kleurverschil tussen LR en C1 is normaal en ze hebben allebei een andere insteek wat een mooie default is. Ook met normale RAW bestanden heb je dit dus.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat snap ik, lijkt me ook niet meer dan logisch.

Maar bij mijn vorige vergelijking vorig jaar was het verschil heel veel groter dan alleen kleurverschil en wat andere rendering. Toen waren de RAW's in Lr gewoon onacceptabel slecht en was het een verschil van dag en nacht. Nu een jaar verder heeft Adobe toch stappen gemaakt lijkt het. Al staan ze nog steeds achter wat betreft Fuji RAW's :(

Het is voor mij vooral dat ik C1 nog steeds een verschrikking mooi maar wat moeilijk programma vind terwijl ik Lr zo'n beetje kan dromen :X

Al blijf ik de rendering van SilkyPix het mooist vinden alleen is de rest van dat programma ruk :+

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.