Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-02 13:27

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Retoucheren kan ik prima in Affinity, ook de support voor Wacom is goed. Het werkt alleen hier en daar net even anders, maar de resultaten zijn voor mij niet minder. :)

Woutoud.com

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-01 22:20
@Chiron, @Unidentified hoe zit het met de cataloog-functie (DAM) van C1? Dat was in het verleden steeds een achillespees tov LR.

@begintmeta toegevoegd aan startpost!

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:18:
@Chiron, @Unidentified hoe zit het met de cataloog-functie (DAM) van C1? Dat was in het verleden steeds een achillespees tov LR.
Waar loop je tegenaan? Ik heb er geen problemen mee in ieder geval, sterker nog, ik vind 'm veeel flexibeler in te delen dan lightroom. En dan heb je ook nog sessies voor losse dingen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ook nog even een Capture One 11.1 New Features video voor het gemak.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-02 12:49
Aangezien ik toch alleen met Sony schiet heb ik mezelf voorgenomen Capture One te gaan gebruiken, voornamelijk uit prijsperspectief (die abonnementsvorm van LR staat me niet zo aan). En aangezien ik hiervoor alleen met simpele freeware programma's heb gewerkt kan het alleen maar beter worden.

Ben benieuwd. Wel een hoop om uit te vinden nu. Veel tutorials zijn zeer hulpvol, maar heb toch het idee dat ik sommige basisdingen mis (als in, niet weet).

www.flickr.com/malvlex

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Malfoi Goede keuze, ik zou dan ook de gratis verie Capture One Express aanbevelen, dan kan je altijd nog upgraden naar de Pro versie voor ~75,-

Zie hier een overzicht tussen de Express en Pro voor Sony versie. https://www.phaseone.com/...434F9D70D92C630812EB.ashx

Het is in het begin even flink wennen en uitzoeken, maar als je het een week de tijd geeft ben je verkocht.

Lynda.com heeft onlangs de Capture One 11 tutorial uitgebracht en die van 10 zijn ook nog relevant en op sommige punten iets uitgebreider. Mocht je (nog) geen abbonement bij ze hebben, dan je ook een trial doen en dus eigenlijk gratis leren/testen

https://www.lynda.com/Cap...al-Training/693118-2.html

• copykat
  • Laatst online: 16-02 17:07

copykat

Good copy isn't bad

wat regen je tijd voor geeft. :)
ik heb hier: copykat in "raw converters en DNG en overdracht van gegevens"
een vergelijk tussen de Exposure tools van sp7pro en dxo pl geplaatst omdat ik tijdens het processen van foto's tegen dingen aanliep in dxo. de How TO Do It zo gezegd. Die is bij dxo nog niet geheel duidelijk. daardoor variëren de handelings methodes en dus de uiteindelijke export jpegs in color en exposure "feel".

Ben eigenlijk benieuwd of hier mensen zijn die ook tegen dit aanlopen in dxo pl.

(ik ben nog steeds niet overtuigt dat DxO PL suite de meest "makkelijke" voor alle foto's bewerk software is.)
los van de local tools en het maken van aparte sfeer of studiolooks en expressies of "kunst"
Ik bedoel raw-file : open in een processor, voer handelingen uit in een zo kort mogelijke tijd, export naar jpeg en klaar kijken maar.
edit: de local tools alla NIK collectie zijn het waard om verder in te verdiepen hoe te gebruiken, upoint en zo.
intuïtief wil ik het niet noemen hoe te gebruiken. (bijv. quickkey hoe even de tool weg en weer terug te krijgen om te zien of het klaar is. ) verplaatsen?
Capture pro schijnt ook erg goede noise reductie te hebben, wat je met m43 graag wilt, maar ik vrees dat de automatische tools voor snel en dirty development ook daar te wensen over laat. of heb ik dat mis?

copykat wijzigde deze reactie 10-05-2018 17:14 (11%)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfoi
  • Laatst online: 14-02 12:49
quote:
Unidentified schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:32:
@Malfoi Goede keuze, ik zou dan ook de gratis verie Capture One Express aanbevelen, dan kan je altijd nog upgraden naar de Pro versie voor ~75,-

Zie hier een overzicht tussen de Express en Pro voor Sony versie. https://www.phaseone.com/...434F9D70D92C630812EB.ashx

Het is in het begin even flink wennen en uitzoeken, maar als je het een week de tijd geeft ben je verkocht.

Lynda.com heeft onlangs de Capture One 11 tutorial uitgebracht en die van 10 zijn ook nog relevant en op sommige punten iets uitgebreider. Mocht je (nog) geen abbonement bij ze hebben, dan je ook een trial doen en dus eigenlijk gratis leren/testen

Thanks voor de tips!

Ik werk momenteel al met de Express versie. Maar ook daar ben ik soms aan het zoeken naar de meest simpele dingen. Bewerkte foto's exporteren bijvoorbeeld; in de Pro versie heb je daar een eigen tab voor maar in de Express versie niet. Zoeken duurde toen even haha.

Maar ik ga die tutorials eens doornemen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
De pro versie heeft ook geen eigen tab.
Dit is hoe je het kunt doen:
  1. Select the image or images, from the browser that you want to export.
  2. From the main menu, go to File (or right click)>Export>Variants... Alternatively, right click on a Session Folder, Session Album or Catalog Collection and select Export>Variants… from the menu options. The Export Variants dialog box will open.
Zie hier voor de de help:
https://help.phaseone.com...-Photos/Export.aspx#item2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
quote:
Dat is een oudere versie van de vergelijking. Hier de nieuwe:
https://www.phaseone.com/...n_CO11,-d-,1-Express.ashx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:53
In de pro variant heb je een output en batch process tab waarmee je het zelfde kan doen meen ik.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
NIMIC schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:16:
De pro versie heeft ook geen eigen tab.
Dit is hoe je het kunt doen:
  1. Select the image or images, from the browser that you want to export.
  2. From the main menu, go to File (or right click)>Export>Variants... Alternatively, right click on a Session Folder, Session Album or Catalog Collection and select Export>Variants… from the menu options. The Export Variants dialog box will open.
Of je maakt gewoon een keyboard shortcut aan, ik gebruik Ctrl+Shift+e

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:36:
In de pro variant heb je een output en batch process tab waarmee je het zelfde kan doen meen ik.
Dat is een goeie. Hier te vinden:
https://help.phaseone.com...bout-Process-Recipes.aspx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moozzuzz
uit een ander topic:
quote:
roelbb schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:23:
DxO geeft hun vorige versie weg van DxO OpticsPro 11 (in ruil voor een emailadres)

https://www.dxo.com/us/digitalcamerauk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dat is de essentials versie voor de duidelijkheid. en het is geen opstapje voor korting op upgraden naar dxo photolab essential of elite.

Goed om te zien of het je wat lijkt voordat je de elite prijs betaald.
viewpoint is ook erg fijn als auto correctie.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online

Acties:
  • 0Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
copykat schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:59:
Dat is de essentials versie voor de duidelijkheid. en het is geen opstapje voor korting op upgraden naar dxo photolab essential of elite
volgens: Jorioz Tweakers Supporter
@SmokingCrop • 17 mei 2018 09:34
Thnx!
Hier een overzicht met de verschillen tussen DxO PhotoLab Essential Edition en de Elite edition.
Hier een overzicht met de verschillen tussen DxO PhotoLab, DxO OpticsPro 11 en DxO Optics Pro 10.

Je kan dus DxO Optics Pro 11 Essential Edition gratis gebruiken. Deze kan je vervolgens voor $99 upgraden naar DxO PhotoLab Essential en voor $149 naar DxO Photolab Elite.
[Reactie gewijzigd door Jorioz op 17 mei 2018 09:38]

is er wel enige korting te verdienen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De software van DxO is t/m 28 mei 25% goedkoper in aanschaf dan normaal.
Photolab: https://shop.dxo.com/us/photo-software/dxo-photolab

Essential Edition normaal €129, nu €99.99
ELITE Edition normaal €199, nu €149.99

SnoeiKoei wijzigde deze reactie 25-05-2018 16:45 (23%)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Ik heb darktable getest met de panasonic 14-42mm II kitlens maar ik zie een groot verschil in correctie van de geometrie-vervorming in vergelijking met de jpg die uit de camera komt. Is dit normaal? Ik neem aan dat de in-camera correctie de beste is.

The enemy within

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:27

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Salvatron schreef op zondag 27 mei 2018 @ 02:21:
Ik heb darktable getest met de panasonic 14-42mm II kitlens maar ik zie een groot verschil in correctie van de geometrie-vervorming in vergelijking met de jpg die uit de camera komt. Is dit normaal? Ik neem aan dat de in-camera correctie de beste is.
Ik denk dat darktable dan geen goed lensprofiel voor deze specifieken lens heeft.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
DT (net als RT) gebruikt toch Lensfun als onderliggende profielen database?

http://lensfun.sourceforge.net/lenslist/

Al gecheck of 'ie daar tussenstaat?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Die lens staat daar wel tussen en in een van de versies van Darktable kun je hem ook kiezen, echter is er dus wel een verschil met de jpg uit de camera. Overigens kan die jpg ook een afwijking hebben, volgens mij zijn beide versies niet volledig accuraat, dus zowel het profiel van lensfun als die in de camera zelf geven geen volledige correctie van de lensvervorming. Ik heb dit onderzocht door een foto te maken van zo'n punten-plaatje en dan vervolgens in gimp te bekijken of de punten langs een rechte lijn lopen en dat is bij beide lens-correcties niet het geval.

The enemy within

• Deadly Knapsack
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 11-01 19:28
Ik wil overstappen naar Capture Pro en heb een - in mijn ogen - simpele vraag. Als ik een style opsla en toepas op een afbeelding, kan ik daarna de style nog tweaken per afbeelding? In Lightroom pakte ik altijd een van m'n presets en paste deze later nog enigszins aan per foto. Ik zie in Capture Pro geen instellingen veranderen als ik een style toevoeg... betekent dit dat aanpassen van een toegepaste style niet kan?

Edit: never mind, I'm an idiot...

Deadly Knapsack wijzigde deze reactie 31-05-2018 17:37 (4%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Deadly Knapsack Styles kunnen inderdaad getweaked worden.

Het mooie is dat je eigenlijk alles op een aparte laag kan doen. Dus je maakt een nieuwe laag aan met een stijl naar keuze en als je wilt kan je die tweaken naar wens, inclusief de opacity, mocht je het effect iets subtieler willen hebben.

• Deadly Knapsack
quote:
Unidentified schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:42:
@Deadly Knapsack Styles kunnen inderdaad getweaked worden.

Het mooie is dat je eigenlijk alles op een aparte laag kan doen. Dus je maakt een nieuwe laag aan met een stijl naar keuze en als je wilt kan je die tweaken naar wens, inclusief de opacity, mocht je het effect iets subtieler willen hebben.
Ja, ik deed gewoon iets doms tijdens het testen. Zie nu inderdaad dat het werkt. In vergelijking met Lightroom vind ik dit erg fijn werken.

Weet jij heel toevallig hoe ik mijn presets vanuit Lightroom, over kan zetten naar LUTs, Styles of Presets voor Capture One? Ik heb geprobeerd er eentje na te bouwen, maar kan het niet één op één vertalen. Het hoeft niet 100% identiek te zijn, maar ik heb door de jaren heen heel wat presets gemaakt en verzameld. Gaan die echt verloren met een overstap naar Capture One...? :?

Deadly Knapsack wijzigde deze reactie 31-05-2018 17:50 (0%)
Reden: typo's

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Deadly Knapsack Zelf geen ervaring met het importeren van LR presets in C1, maar volgens onderstaand artikel is het mogelijk door middel van een conversie.

https://www.slrlounge.com...e-jailbreak-your-presets/

Heb je ook al gekeken naar http://1styles.pro dat is echt een mooi pakket qua styles.

• Deadly Knapsack
quote:
Unidentified schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:01:
@Deadly Knapsack Zelf geen ervaring met het importeren van LR presets in C1, maar volgens onderstaand artikel is het mogelijk door middel van een conversie.

https://www.slrlounge.com...e-jailbreak-your-presets/

Heb je ook al gekeken naar http://1styles.pro dat is echt een mooi pakket qua styles.
Die website had ik gevonden, maar de tool werkt èn niet voor Mac èn het is niet echt een conversie helaas.

1styles.pro had ik gevonden, maar ik ben best wel gehecht aan mijn eigen presets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Deadly Knapsack Dan maar een weekendje knutselen en nieuwe presets maken in C1 ;)

• Deadly Knapsack
quote:
Unidentified schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:39:
@Deadly Knapsack Dan maar een weekendje knutselen en nieuwe presets maken in C1 ;)
FML 8)7

• moozzuzz
darktable 2.4.4 released 6/6/18

New Features
• Added 50% zoom option in darkroom mode to the navigation dropdown
• Perspective correction: usability improvement – allow setting the radius when (de)selecting lines

Verder heel wat bugfixes en de Sony 6500 als nieuw ondersteunde camera.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
moozzuzz schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:39:
darktable 2.4.4 released 6/6/18

New Features
• Added 50% zoom option in darkroom mode to the navigation dropdown
• Perspective correction: usability improvement – allow setting the radius when (de)selecting lines

Verder heel wat bugfixes en de Sony 6500 als nieuw ondersteunde camera.
De a6500 was al ondersteund, maar nu zijn er witbalans presets toegevoegd :)

Even mezelf quoten uit het Lightroom topic, wellicht ook interesant hier:
quote:
Magic schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:51:
DXO heeft gisteren de Nik Collection 2018 uitgebracht, tijdelijk te koop voor $49,99 ipv $69,99. Behalve bugfixes op de 2012 release zitten er volgens mij niet heel veel nieuwe zaken in (nog even reviews afwachten). Daarnaast is het afwachten hoe DXO zich verder ontwikkeld na hun faillissement.

Misschien niet helemaal Lightroom, maar de 2012 versie gebruik ik nog steeds met veel plezier als plugin :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-02 17:50

M-ThijZ

Riding on Rails

quote:
Unidentified schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:01:
Heb je die zelf ook gekocht? Ik heb wel eens gekeken naar de style pack van Phase One, maar die vind ik met €75 per pack net wat de prijzig.

De prijzen bij http://1styles.pro zijn een stuk schappelijker, is dat een betrouwbare site?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Er zijn nieuwe versies van Iridient X-Transformer en Iridient Developer beschikbaar.

• moozzuzz
quote:
begintmeta schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:12:
Er zijn nieuwe versies van Iridient X-Transformer en Iridient Developer beschikbaar.
Aangepast in de startpost, net zoals de versie van PhotoNinja 1.3.6 (hele trage development cycle), Silkypix 8, PhotoLab 1.2. Bedankt voor de melding!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@moozzuzz
Silkypix Developer 8.1 & Pro8.0 – Mac | Windows – www.silkypix.us
Todo
Paar dingen die mij opvallen:(opzetje :-) )

Strongholds: (SP7PRO)
- color rendering en adjustment en colorrecovery uit highlights
- als je een beetje tijd steekt in hoe de interface in elkaar zit logisch in elkaar gezet. Goede uitgebreide persoonlijke aanpassingen mogelijk. ook op blinkies moment shadow/highlight.
- kan uit de raw files van Panasonic ook Jpeg adjustments halen zoals: Idynamic Iresolutie, colorstyle profiel dat je gekozen hebt( custom of vivid of natural of landscape en die indien je wilt toepassen op de RW2. (Dit heb ik nog niet bij andere gezien.)

De Handmatige correctietools zijn behoorlijk uitgebreid, zelfs "dal overcast coloration correction" verkleuring door de schaduw van de bergen en de luchtvervuiling is mogelijk. distortiontools werken erg goed als je eenmaal weet hoe ze te gebruiken.

De andere benamingen voor zaken zijn raar in het begin. Ze hebben een uitgebreide "Taste" lijst. (Dit zijn color profielen om een bepaalde look te krijgen.)
Manual is vrij uitgebreid maar er zijn bijna geen tutorials te vinden. Dat maakt het lastig om "snel te beginnen"
Wel presets op basis van iso waardes in sharpening en noise reductie dus enige automatische correctie is aanwezig. (En de lenscorrectie uiteraard.)
in sp8 is ook een clearview toegevoegd "Clarity", op basis van microcontrast. (in sp7 is de "blacklevel" slider de "clearview")
Het is een vrij miskent programma naar mijn mening, onbekend maar door zijn uitgebreide raw controltoolset (heel veel manual en daardoor goed te controleren maar leercurve is hierdoor langer.)
bijv: noise reductie is heel nauwkeurig te bedienen als je eenmaal weet wat wat doet.
Bij de Highlightcontrol ligt het zwaartepunt op kleur recovery
Goede keuzemogelijkheden in Whitebalance ook diverse auto correcties als auto natural/auto absolute om de colorcasting door bladeren, muren parasols enz te corrigeren.
Menu is zo opgebouwd dat de hoofdzaken makkelijk en snel te bedienen zijn en de specialtools met buttons floatable windows opent.
Handig " i "tje bij elk ikoon die naar de online manual gaat voor uitleg
kan lineaire DNG aan en 16bit Tiff in en out.

Vast nog meer maar kan ik nu even niet bedenken.
Edit: Hier onder de nieuwe tools ten opzichten van versie 7pro.
SILKYPIX Developer Studio Pro8" promotion movie
De Focus Peaking warning is eigenlijk best slim en handig: Als je een burst shot gedaan hebt en je zoekt de "beste" kan je hiermee snel bladeren om te zien of focus op punt van interesse ligt.
Product pagina

Ben overigens overgestapt naar DxO PL omdat die veel meer automatisch dingen voor je doet (makkelijk presets maken.) en de tijd per foto verkort. (primenoisereduction met M43 is een zegen.) Al kan ik dit met SP7pro en daarna NIK's Define2 evenaren. De auto distortion correction(viewpoint3) is ook erg fijn als je gewend bent alles met de hand te doen.(uiteraard zijn de lens distortions en lens verscherping in automode ook erg goed. (Nadeeltje de niet aanwezige AA-filter in de G80 laat de Moiré nog wel eens opkomen door die extra detaillering die die global sharpening oplevert. Dat moet ik nog zien te beheersen.
(vooral te zien bij FullHD, kan zijn door comprimering 4000-3000 naar 1920x1080 pixels.)
global sharpening terug brengen helpt.

copykat wijzigde deze reactie 02-07-2018 19:55 (8%)
Reden: wat url's toevoegen

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

onsgeluk

Beroepsprutser

Wellicht niet de meest voor de hand liggende vraag: Capture one doet het heeeeel goed met Fuji. -knip-

Daan_ wijzigde deze reactie 07-07-2018 22:28 (44%)
Reden: Helaas moeten knippen ;-)

iR Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Ligt het aan mij, of is de prijs van Capture One Pro omhoog gegaan? Dacht dat hij met BTW altijd rond de 300 euro lag. Ik ontving net een coupon voor 30% korting en +-200 euro is net het bedrag dat ik het interessant vind worden.

Maar kijk ik net, is hij inclusief btw nu 348 euro.

Edit: ik ben er al weer uit. Hij is inderdaad iets duurder geworden, maar niet zoveel als ik dacht (hij was 279 ex btw=337.59 incl btw). Ik rekende destijds alleen met de 10% kortingscode die je overal al kan vinden :)

Magic wijzigde deze reactie 17-07-2018 15:12 (28%)

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 28-01 18:25
quote:
onsgeluk schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:08:
Wellicht niet de meest voor de hand liggende vraag: Capture one doet het heeeeel goed met Fuji. -knip-
En qua lensprofielen?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Blijkbaar wel, iig sinds C1 Pro 10:
https://www.dpreview.com/forums/post/60426345

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-02 00:04
quote:
Magic schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:06:
Ligt het aan mij, of is de prijs van Capture One Pro omhoog gegaan? Dacht dat hij met BTW altijd rond de 300 euro lag. Ik ontving net een coupon voor 30% korting en +-200 euro is net het bedrag dat ik het interessant vind worden.

Maar kijk ik net, is hij inclusief btw nu 348 euro.

Edit: ik ben er al weer uit. Hij is inderdaad iets duurder geworden, maar niet zoveel als ik dacht (hij was 279 ex btw=337.59 incl btw). Ik rekende destijds alleen met de 10% kortingscode die je overal al kan vinden :)
Hij is ook beschikbaar in abonnementsvorm.

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
PageFault schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:45:
[...]

Hij is ook beschikbaar in abonnementsvorm.
klopt, maar 13 euro voor Lightroom en Photoshop + bewerken op de iPad of 20 euro voor Capture one en verder niks. Daar hoef ik helemaal niet lang over na te denken :)

Edit: dat lijkt dan weer wat goedkoper te zijn geworden, 12 euro per maand als je per 3 maanden betaald. Toch nog niet een heel beste deal imho.

Magic wijzigde deze reactie 17-07-2018 20:54 (18%)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-02 19:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien dat iemand het hier weet: ACDSee geeft op hun site netjes aan dat je makkelijk een Lightroom database kunt importeren. Maar werkt dat ook bij de Mac-versie? Want zij maken expliciet onderscheid tussen deze versies. ACDSee heeft een mooie aanbieding lopen nu, maar ik wil met zomin mogelijk gedoe overstappen.

Dat bepaalde features wat minder goed uitgewerkt zijn, neem ik op de koop toe. Zoveel tijd besteed ik toch niet aan de nabewerking, het gaat me met name om een goed opgezette DAM...

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:04
Bummer... Kaartweergave in Lightroom 4 en 5 werkt niet meer.

https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/kb/map-view-no-longer-supported.html

Best wel jammer dit, nu nog even op zoek naar een werkbaar alternatief. Ik gebruik de kaartweergave af en toe om (handmatig, bij benadering) GPS-coordinaten aan een foto te koppelen zodat ik later nog kan terugvinden waar die gemaakt was

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:53
quote:
B64 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:05:
Bummer... Kaartweergave in Lightroom 4 en 5 werkt niet meer.

https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/kb/map-view-no-longer-supported.html

Best wel jammer dit, nu nog even op zoek naar een werkbaar alternatief. Ik gebruik de kaartweergave af en toe om (handmatig, bij benadering) GPS-coordinaten aan een foto te koppelen zodat ik later nog kan terugvinden waar die gemaakt was
Daarvoor is het wel handig idd. Je zou hier ook Google Maps of Google Earth voor kunnen gebruiken denk ik. Je zou dan alleen handmatig de coordinaten in moeten vullen (copy-paste).

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:04
quote:
Ventieldopje schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Daarvoor is het wel handig idd. Je zou hier ook Google Maps of Google Earth voor kunnen gebruiken denk ik. Je zou dan alleen handmatig de coordinaten in moeten vullen (copy-paste).
Dat is voor als 't echt niet anders kan... Maar toch eigenlijk te omslachtig.
quote:
Interessante optie, die lijkt inderdaad precies te doen wat ik zoek, daar ga ik even mee spelen 8) . Bedankt!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08:53

Wormaap

Moderator Foto & Video
Niemand hier die ON1 Photo RAW gebruikt? Omdat mijn LR5 mijn nieuwe 80D niet ondersteund afgelopen week overgestapt, en tot dusver bevalt het prima. Iets minder gelikt dan LR, maar werkt prettig :)

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• Fireshade
  • Niet online
quote:
Icephase schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:55:
Misschien dat iemand het hier weet: ACDSee geeft op hun site netjes aan dat je makkelijk een Lightroom database kunt importeren. Maar werkt dat ook bij de Mac-versie? Want zij maken expliciet onderscheid tussen deze versies. ACDSee heeft een mooie aanbieding lopen nu, maar ik wil met zomin mogelijk gedoe overstappen.

Dat bepaalde features wat minder goed uitgewerkt zijn, neem ik op de koop toe. Zoveel tijd besteed ik toch niet aan de nabewerking, het gaat me met name om een goed opgezette DAM...
Gewoon die lui een mail sturen met je vraag. Normaal gesproken krijg je meteen helder antwoord terug.
Is er voor de Mac geen import-ondersteuning, dan zien ze iig dat er vraag naar is. Misschien dat ze dat meenemen in de ontwikkeling.

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04-02 19:38
Vraagje voor de Sony C1 gebruikers. Ik overweeg van Lightroom 6 over te stappen naar C1, indien ik besluit qua camera systeem over te stappen naar de Sony A7. Ik weet dat je special Sony edities kan aanschaffen van C1 die vele malen goedkoper zijn dan een volle licentie.

Als ik mijn reeds bestaande catalogus importeer vanuit Lightroom in C1, zijn al m'n oude foto's gemaakt met Canon en Olympus te gebruiken/bewerken in C1? Waarschijnlijk niet, maar ik dacht ik vraag 't ff.

Daarnaast, behalve C1, welke andere RAW pakketten hebben goede bewerkingsmogelijkheden + goede asset management? Heb 't een en ander gelezen over Luminar, maar die heeft op dit moment nog geen asset management mogelijkheden.

Het mooie van Lightroom is dat de asset management goed is en de bewerkingsmogelijkheden in de meeste situaties ook prima. Ik heb alleen geen zin om een abonnement af te sluiten om van software gebruik te kunnen maken.

Gallery

• Sakete
quote:
Wormaap schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:53:
Niemand hier die ON1 Photo RAW gebruikt? Omdat mijn LR5 mijn nieuwe 80D niet ondersteund afgelopen week overgestapt, en tot dusver bevalt het prima. Iets minder gelikt dan LR, maar werkt prettig :)
Hoe bevalt de asset management van ON1 je?

Gallery

• NIMIC
  • Niet online
quote:
Sakete schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:53:
1. Als ik mijn reeds bestaande catalogus importeer vanuit Lightroom, zijn al m'n oude foto's gemaakt met Canon en Olympus te bewerken in C1?
2. Welke andere RAW pakketten hebben goede bewerkingsmogelijkheden + goede asset management?
1. JPG vanuit andere camera's zijn te bewerken. RAW alleen van Sony camera's.
2. Ik heb ook ON1 RAW bekeken voordat ik koos voor C1. Ik vond C1 makkelijker werken. Wat bedoel je met asset management? Ik denk dat ik dat niet echt gebruik.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
NIMIC schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:31:
... Wat bedoel je met asset management? ...
Het beheren van de foto's vermoed ik, bewerken van metadata, zoeken, foto's groeperen etc.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
quote:
Sakete schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 06:35:
[...]

Hoe bevalt de asset management van ON1 je?
Om eerlijk te zijn nog niet heel veel mee gedaan. Het biedt volgens mij vrij uitgebreide mogelijkheden, maar details moet ik je verschuldigd blijven.

Er is een gratis 30-dagen trial, dus je kan het in ieder geval zelf proberen :)

Wormaap wijzigde deze reactie 29-08-2018 10:49 (11%)

• NIMIC
  • Niet online
quote:
begintmeta schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:42:
[...]
Het beheren van de foto's vermoed ik, bewerken van metadata, zoeken, foto's groeperen etc.
Dat begreep ik ook, mijn ervaring is dat software daarin anders werkt. En dat je zelf ook anders gaat werken.
Persoonlijk groepeer ik mijn foto's in folders. Deze folder structuur staat in C1. Dat is voor mij voldoende.

Dus hoe wordt lightroom asset management nu gebruikt door @Sakete ?

• Chiron
  • Nu online
Deze webinar is wel nuttig om te kijken:

In mijn ervaring is C1 veeel flexibeler als het gaat om de organisatie/fotobeheer.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Sakete
quote:
NIMIC schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Dat begreep ik ook, mijn ervaring is dat software daarin anders werkt. En dat je zelf ook anders gaat werken.
Persoonlijk groepeer ik mijn foto's in folders. Deze folder structuur staat in C1. Dat is voor mij voldoende.

Dus hoe wordt lightroom asset management nu gebruikt door @Sakete ?
Ik groepeer m'n foto's ook in folders op m'n harde schijf, meestal naar datum. Maar wanneer ik het importeer in Lightroom voeg ik altijd wat keywords toe zodat ik makkelijker kan zoeken naar foto's. Stel ik ben net naar Japan geweest, dan voeg ik sowieso "japan" toe aan de hele reeks, en dan afhankelijk van de foto's, nog meer keywords, zoals "tokyo", "fish market", "street", "food", etc. Dat doe ik altijd bij 't importeren, want om achteraf duizenden foto's nog van sleutelwoorden te voorzien schiet niet op.

Lightroom heeft ook een mooie feature waarbij je kan filteren op bijv. welke focal length je het vaakst mee schiet. Zo kwam ik er achter dat 24mm (full-frame equivalent) bij mij het vaakst voorkomt. Ik overweeg over te stappen naar een full-frame setup, van bijv. Sony, en dat zal mij helpen bij het uitzoeken van welke lenzen ik echt nodig heb. Wel handig dat soort dingetjes.

Ik weet dat C1 wellicht het meest uitgebreid is vergeleken met LR, dus zou verwachten dat het daar ook kan. En zal dan ook maar een ON1 trial installeren.

Gisteravond even met Luminar gespeed. Goede bewerkingsmogelijkheden, maar ik mis een paar basiszaken, zoals asset management. Dat zou er als het goed is dit jaar nog bij moeten komen. Maar ik vond 't bijvoorbeeld vreemd dat als je je bewerkingen wilt opslaan, het opgeslagen wordt in een separaat bestand per bewerkte foto, wat bijna net zo groot is als het origineel, dus ineens worden de opslageisen verdubbeld. Wel apart. Lightroom slaat alles op in de catalogus, en DxO PhotoLab (heb ik ook) slaat alles los op net als Luminar, maar zo'n bestand is slechts een paar MB.

Dus weet niet of ik een fan van Luminar zal zijn.

Gallery

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Chiron Bedankt voor de video, ga ik eens een keer lekker voor zitten. Niet dat ik nu persé weg moet bij Lr maar mijn enthousiasme ervoor staat op een alleen time low dus ik onderzoek andere opties die fijn werken met Fuji :)

Gabriël Ryzen

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:01
quote:
Sakete schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:03:
Gisteravond even met Luminar gespeed. Goede bewerkingsmogelijkheden, maar ik mis een paar basiszaken, zoals asset management. Dat zou er als het goed is dit jaar nog bij moeten komen. Maar ik vond 't bijvoorbeeld vreemd dat als je je bewerkingen wilt opslaan, het opgeslagen wordt in een separaat bestand per bewerkte foto, wat bijna net zo groot is als het origineel, dus ineens worden de opslageisen verdubbeld. Wel apart. Lightroom slaat alles op in de catalogus, en DxO PhotoLab (heb ik ook) slaat alles los op net als Luminar, maar zo'n bestand is slechts een paar MB.

Je kunt bij het wegschrijven in het Luminar formaat aangeven of je de originele resource en/of historie ook wilt toevoegen aan het bestand. Vergelijkbaar met de DNG conversie van Adobe waarbij je het origineel ook kan toevoegen aan het DNG bestand.

Verder ben ik wel erg gecharmeerd van Luminar maar gebruik toch voornamelijk C1 in combinatie met sessions voor de organisatie. Bevalt mij beter dan een hele grote catalogus en zoeken kan ik ook via spotlight.

• Sakete
quote:
kdbruin schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

Je kunt bij het wegschrijven in het Luminar formaat aangeven of je de originele resource en/of historie ook wilt toevoegen aan het bestand. Vergelijkbaar met de DNG conversie van Adobe waarbij je het origineel ook kan toevoegen aan het DNG bestand.

Verder ben ik wel erg gecharmeerd van Luminar maar gebruik toch voornamelijk C1 in combinatie met sessions voor de organisatie. Bevalt mij beter dan een hele grote catalogus en zoeken kan ik ook via spotlight.
Oke, dank. Ik zal dat 's uitproberen. Ben ook gecharmeerd van de bewerkingsmogelijkheden van Luminar.

Gisteren ook ON1 geprobeerd maar was er niet erg van onder de indruk. C1 spreekt me wellicht het meeste aan, maar is gelijk het duurste.

Gallery

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:01
quote:
Sakete schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:27:
Gisteren ook ON1 geprobeerd maar was er niet erg van onder de indruk. C1 spreekt me wellicht het meeste aan, maar is gelijk het duurste.
Heb ook ON1 Photo Raw (2017 versie) geprobeerd maar dat gaf me ook geen goed gevoel hoewel de Effects plugin wel erg leuke mogelijkheden geeft (net als Topaz Studio). Maar qua beheer viel het behoorlijk tegen.

Ik wacht met smart op de DAM module voor Luminar en ga dan nog eens kijken of ik bij C1 blijf of totaal over ga naar Luminar. Er missen toch nog wel wat zaken in Luminar (naast de DAM) die je met C1 heel gemakkelijk kan doen zoals het toevoegen van een watermerk bij export en gemakkelijk verschillende instellingen voor de export bijhouden. Ook het werken met layers is in de laatste versie van C1 behoorlijk verbeterd waarbij je nu gemakkelijk styles kunt toepassen op een layer (of een nieuwe layer creeren bij het toepassen van een style).

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb me voorgenomen me eens serieus te verdiepen in Capture one komende....30 dagen :+

Ga vanavond beginnen met de hierboven geposte webinar en ga uiteraard ook zelf nog goed op zoek....maar als er iemand toevallig nog een hele goede uitleg/start guide voor Capture One kent hoor ik het graag O-)

Heb al even zelf zitten rommelen maar denk dat een goede tutorial effectiever is :+

Gabriël Ryzen

• Fireshade
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:24:
Ik heb me voorgenomen me eens serieus te verdiepen in Capture one komende....30 dagen :+

Ga vanavond beginnen met de hierboven geposte webinar en ga uiteraard ook zelf nog goed op zoek....maar als er iemand toevallig nog een hele goede uitleg/start guide voor Capture One kent hoor ik het graag O-)

Heb al even zelf zitten rommelen maar denk dat een goede tutorial effectiever is :+
De introductie video's van Capture One zelf zijn al erg goed. Het is vooral even weten waar alles staat.
Voor basic tutorials heb je geen andere nodig, volgens mij. Daarna is het vooral zelf ermee spelen.
Deze kende je al? https://learn.phaseone.com/

Wat redelijk belangrijk is, als je tienduizenden foto's hebt/gaat hebben, is of je met catalogi of met sessies wil werken. Dat kan je even uitzoeken. Daar zijn ook standaard tutorials voor van Capture One. Tutorials van gebruikers kunnen misschien duidelijker aanstippen wat de verschillen en voor- of nadelen zijn die zij ervaren (kan dus anders zijn voor jou).
https://learn.phaseone.co...agement/catalogs-sessions

Dan heb je tutorials voor workflow, en de betere tutorials komen vaak van bepaalde professionele gebruikers. Maar het nut daarvan is heel subjectief, omdat je voor diverse fotografietakken andere prioriteiten en werkmethoden hebt. Daarin moet je dus wel even uitzoeken wat meer bij jouw type fotografie past. Dit is alleen 'nodig', als je vaak bakken met foto's snel moet verwerken. Zo niet, dan zou ik niet zoveel tijd aan spenderen.
https://learn.phaseone.co...ng/workflow-shortcut-tips

Edit: wat links toegevoegd

Fireshade wijzigde deze reactie 17-09-2018 14:31 (7%)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sapphire Als je toch aan de trials gaat beginnen pak dan gelijk de Capture One 11 Essential Training van Lynda.com erbij. De productie kwaliteit van deze tutorials ligt ook een stuk hoger dan de webinairs ;)

https://www.lynda.com/Cap...ing-tutorials/7642-0.html

Greatsword wijzigde deze reactie 17-09-2018 13:04 (25%)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Fireshade Bedankt :)
Ik wil sowieso eerst met een klein aantal foto's beginnen. Had al het één en ander gelezen over het importeren van een Lightroom Catalog maar denk dat ik Lr er sowieso bij houd als standalone voor de foto's die er in zitten. Als ik dan Capture One onder de knie heb en het bevalt neem ik alleen dit jaar mee ofzo :)

@Unidentified Volgens mij ben ik zo ooit begonnen met Lr :)

Gabriël Ryzen

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-02 20:22

sys64738

Press play on tape

Zit ook beetje in zelfde schuitje als meerderen hier. Mijn liefde voor LR is wat afgenomen de laatste tijd. Ik kan er met mijn ogen dicht mee werken maar op een dikke i7 (zij het van 3 jaar oud) met 16GB draait het soms echt zo traag. Daarnaast is die 10 euro niet het einde van de wereld maar het blijft toch lekker aantikken zonder dat je het merkt.

Enige nadeel is dat ik zo nu en dan nog wel een uitstapje maak naar Photoshop voor het grovere hak- en zaagwerk. En PS is wel een erg fijne programma voor het betere wegclonen of repareren van dingen.

Dus dan zou ik Affinety erbij moeten nemen maar ik weet niet of die ook zulke mooie tools heeft als PS (content aware fill heeft me al zo vaak uit de brand gered bv.).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zeg niks, 1800x, 32GB ram en nog niet vooruit te branden :+

Afgelopen week op 1 avond na niet heel veel tijd gehad om me in C1 te verdiepen en op een gegeven moment begon het ook gewoon te duizelen....
Net even zin om gewoon eens te spelen dus paar test foto's ingeladen en het is echt enorm wennen en ik ben nog enorm traag maaaar ik kan zo ongeveer het zelfde als in Lr qua looks wat ik wil.

De aanpasbaarheid van C1 qua opzet is echt heel fijn, wellicht dat de echte die-hards me voor gek verklaren maar het een beetje zoals Lr indelen helpt mij iig erg veel !

Ook het gebruik van sessions spreekt me erg aan, moet me er nog wat meer in verdiepen maar denk dat ik het veel ga gebruiken voor privé doeleinden iig :)

edit: wel bijzonder dat de WB waarde bij Lr en C1 best anders zijn. In Lr is daglicht 5500K en in C1 rond de 5000K :?

sapphire wijzigde deze reactie 22-09-2018 17:33 (7%)

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:32:
...

edit: wel bijzonder dat de WB waarde bij Lr en C1 best anders zijn. In Lr is daglicht 5500K en in C1 rond de 5000K :?
Op zich lijken beide waarden redelijk, voor en tegen beide keuzes zijn wel argumenten te geven. Uiteindelijk gaat niets boven gewoon zelf meten, als het om reproductie gaat, en anders kiezen wat anderszins passend is.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sapphire Je moet jezelf wel even de tijd geven om aan C1 te wennen. Heeft bij mij denk een week intensief gebruik geduurd omdat je denkwijze altijd vanuit LR zal zijn.

Vooral het customizen is inderdaad erg fijn, op een gegeven moment heb ik zelf ook alle modules verwijderd die ik nooit gebruik waardoor het een stuk efficiënter is aangezien je zelf bepaald welke modules je gebruikt onder welke tabbladen.

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar sessies voor iedere fotoshoot en als je al het werk gedaan hebt,(inclusief het PS werk) kan je de sessie zelfs nog importeren naar je catalog.

Vooral de laatste versies van C1 zijn een wereld van verschil met Layers en Opacity waardoor je zeer subtiele (lokale) aanpassingen kan doen.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Unidentified Doe ik ook, was alleen alle uitleg/filmpjes even zat en dacht "eens kijken hoever ik nu kom met lekker rommelen" :)

Gabriël Ryzen

• Fireshade
  • Niet online
Sakete schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:03:
[...]
Lightroom heeft ook een mooie feature waarbij je kan filteren op bijv. welke focal length je het vaakst mee schiet. Zo kwam ik er achter dat 24mm (full-frame equivalent) bij mij het vaakst voorkomt. Ik overweeg over te stappen naar een full-frame setup, van bijv. Sony, en dat zal mij helpen bij het uitzoeken van welke lenzen ik echt nodig heb. Wel handig dat soort dingetjes.

Ik weet dat C1 wellicht het meest uitgebreid is vergeleken met LR, dus zou verwachten dat het daar ook kan.

In C1 kan dat alleen als je een catalogus gebruikt. Dan kan je allerlei zoekfilters toepassen, waaronder focal length. Met sessions gaat dat niet.

• begintmeta
  • Niet online
Best wat updates trouwens de afgelopen tijd, silkypix 9, capture one 11.3 (veel fujifilm-gerelateerde veranderingen, o.a. tethering, x-t3 ondersteuning), iridient

begintmeta wijzigde deze reactie 25-09-2018 20:46 (6%)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo zeker! Ergste is ook dat ik alle drie die je noemt heb draaien :+

Ander vraagje, iemand ervaring met C1(express) op een minder snelle machine ? Ik krijg binnenkort de oude laptop van vrouwlief met een Core M en 4Gb ram en vroeg me af of C1 daar voor noodgevallen enig sinds op draait :+
Nu draai ik Lr op een C2D P8600 met 4GB ram en dat is...nouja best een uitdaging maar voor op vakantie ofzo goed genoeg :+

Gabriël Ryzen

• Fireshade
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:57:
Ander vraagje, iemand ervaring met C1(express) op een minder snelle machine ? Ik krijg binnenkort de oude laptop van vrouwlief met een Core M en 4Gb ram en vroeg me af of C1 daar voor noodgevallen enig sinds op draait :+
Nu draai ik Lr op een C2D P8600 met 4GB ram en dat is...nouja best een uitdaging maar voor op vakantie ofzo goed genoeg :+
Ik draai C1 Pro op een Core2Duo van 10 jaar geleden (ben het typenummer vergeten E6400 - dat was 'm) en 4 GB ram met Windows 10. Dat gaat echt helemaal prima: ik doe daar gewoon batchbewerkingen op honderden foto's tegelijk - dat gaat best rap.
Maar het was al lang bekend dat C1 Lightroom wegblaast wat performance betreft op identieke hardware.

Edit: verduidelijking

Fireshade wijzigde deze reactie 27-09-2018 11:48 (9%)

• begintmeta
  • Niet online
Capture One heeft nu ook een voortdurende licentie voor de Fujifilm-editie van Pro uitgebracht (€219 incl BTW), de prijs van Pro voor Sony is ook €219.

• NIMIC
  • Niet online
Dat is wel een aardige prijsverhoging. Ik heb Capture One Pro voor Sony in februari nog voor minder dan €100 gekocht.
Dat lijkt nu ineens een super deal te zijn geweest. De prijsverhoging lijkt wel te duiden op een nieuwe versie die uitkomt.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
On1 Photo Raw krijgt in november een nieuwe versie, waarin o.a. het werken met layers op de schop gaat, en focus stacking mogelijk wordt. Ik ben er overwegend erg tevreden over, al is de UI af en toe niet helemáál handig.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:45
Kan iemand die zowel in LR als C1 geregeld perspectief corrigeert iets zeggen over hoe makkelijk dat in C1 is t.o.v. LR? Het tekenen van de hulplijnen in LR werkt erg goed. Ik ben wat aan het rondkijken, maar ik wil niet graag weer terug naar het invullen van hoeken o.i.d.

the less we have, the less we need

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

klaaas schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:07:
Kan iemand die zowel in LR als C1 geregeld perspectief corrigeert iets zeggen over hoe makkelijk dat in C1 is t.o.v. LR? Het tekenen van de hulplijnen in LR werkt erg goed. Ik ben wat aan het rondkijken, maar ik wil niet graag weer terug naar het invullen van hoeken o.i.d.
Volgens mij kan het met zowel een hulplijn als een schuifje. Enige waar ik tegenaan liep was dat C1 ook een soort van auto-crop toepast waardoor ik enorm veel van de foto verloor tov. Lr.
Zal vanavond eens kijken of ik een voorbeeld kan posten.

Gabriël Ryzen

• NIMIC
  • Niet online
Hier staat een mooie uitleg hoe het werkt:
https://help.phaseone.com.../Keystone-Correction.aspx

Roteren kan ook door een lijntje te trekken waarbij C1 zorgt dat deze automatisch recht is. (bijvoorbeeld handig als er een horizon in beeld is)
https://help.phaseone.com...sition/Rotation-Flip.aspx

• begintmeta
  • Niet online
NIMIC schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:25:
Dat is wel een aardige prijsverhoging. Ik heb Capture One Pro voor Sony in februari nog voor minder dan €100 gekocht.
Dat lijkt nu ineens een super deal te zijn geweest. De prijsverhoging lijkt wel te duiden op een nieuwe versie die uitkomt.
Op de winkelpagina staat bij de coortdurende Fuji-versie 'Includes a FREE upgrade to next major release', ik vermoed dat binnenkort een nieuwe versie uitkomt, waar alle Fuji-features wat beter uitgewerkt zijn (filmsimulaties, wellicht ook tethering).

begintmeta wijzigde deze reactie 09-10-2018 14:01 (3%)

• klaaas
NIMIC schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:44:
Hier staat een mooie uitleg hoe het werkt:
https://help.phaseone.com.../Keystone-Correction.aspx

Roteren kan ook door een lijntje te trekken waarbij C1 zorgt dat deze automatisch recht is. (bijvoorbeeld handig als er een horizon in beeld is)
https://help.phaseone.com...sition/Rotation-Flip.aspx
Die had ik gevonden iid, maar dat maakte e.e.a. nog niet heel erg duidelijk. De stap "Set the four points to mark up the vertical or horizontal lines that need to be aligned." kan ik me niet echt voorstellen. 4 punten is 2 lijnen? En is het resultaat dan een beetje bruikbaar? Bij LR kun je 4 lijnen trekken, dat lijkt me nauwkeuriger...

@sapphire : ben benieuwd!

• NIMIC
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:14:
[...]
Die had ik gevonden iid, maar dat maakte e.e.a. nog niet heel erg duidelijk. De stap "Set the four points to mark up the vertical or horizontal lines that need to be aligned." kan ik me niet echt voorstellen. 4 punten is 2 lijnen? En is het resultaat dan een beetje bruikbaar? Bij LR kun je 4 lijnen trekken, dat lijkt me nauwkeuriger...
@sapphire : ben benieuwd!
Vier kunnen zijn: 2 horizontale lijnen of 2 verticale lijnen, of 2 horizontale en 2 verticale lijnen.
Zie voor een screenshot van die laatste hieronder (of klik op de screenshots in de help pagina's).

Ik vind het beter werken dan Lightroom 5, qua documentatie lijkt het overeen te komen met lightroom 6.

• klaaas
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap de plaatjes niet. Het onderste zal het before plaatje zijn. Maar ik zie geen logica in de plaatsing van de 4 punten. Waar klik je en waarom? En wat gebeurt er dan?

In LR teken je juist schuine lijnen over de foto en die worden dan recht gezet. Piece of cake.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@klaaas Ga ik even heel flauw zijn want eerlijk gezegd ben ik het vanavond een beetje zat, ben net pas klaar met alles dus ga zo eerst even zitten ;) Dus even een text-only reactie :$

Bij gebouwen gebruik in Lr vaak de slider Transformatie - Verticaa,l dus niet die lijn waar je het over hebt. Zo'n zelfde soort slider heeft C1 11 ook onder het kopje () - Trapezium - Verticaal.

Waar ik tegen aan loop is dat als ik bij Lr dat die (dus de - in ga) dat er dan onderaan en schuin onder aan de zijkant wit tevoorschijn komt, dat kan ik dan weer mooi wegcroppen om nog het maximale van de foto te behouden.
C1 doet dat croppen soort van vanzelf al maar daardoor gaat er aan de onderzijde best veel verloren. Ik moet nog even uitvogelen of dat aan te passen valt maar het is erg vervelend.
Ik werk sinds Lr1 met Lr en die manier zit zo ingebakken in de manier waarop ik kijk dat ik daar dus automatisch al rekening mee houd bij het schieten.

Edit: even lui 2 links naar screenshots:
https://www.dropbox.com/s...10-09%2021.39.06.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s...10-09%2021.39.11.png?dl=0

Bovenste Lr, aan de onderkant wat meer gras en heb het idee dat de gebouwen wat rechter staan. Tweede C1, dit was het beste wat ik er van kon maken zonder voeten af te gaan snijden, gebouwen wat schever nog maar wel :9 kleuren.

sapphire wijzigde deze reactie 09-10-2018 21:43 (19%)

Gabriël Ryzen

• klaaas
@sapphire toch bedankt voor de moeite. Top. (Ik zie volgens mij in je voorbeelden alleen de foto voor correctie?)

Omdat het allemaal nog niet heel duidelijk is heb ik zelf maar even de trial gedld. Even los van het automatische croppen lijkt me de C1 correctie beperkter dan de LR correctie. Je kunt met de 4 punten inderdaad 4 lijnen bepalen. Maar die zijn niet onafhankelijk van elkaar. De 4 punten bepalen de snijpunten van de lijnen. De punten moeten dus uitlijnen met een onderdeel dat zowel horizontaal als verticaal gecorrigeerd moet worden (of 1 van beide, maar dat helpt niet). Dat betekent dat je b.v. een gevel die je loodrecht had willen fotograferen kunt corrigeren als je de hoekpunten van b.v. een kozijn kunt aanklikken. Of je kiest 4 punten op b.v. metselwerk.

Bij LR heb je echter 8 verschillende punten tot je beschikking en daarmee 4 onafhankelijke lijnen. Je kunt dus b.v. als je 2 gebouwen in beeld hebt het ene gebouw gebruiken om de boel verticaal goed te zetten en het andere gebouw voor de horizontale lijnen. Dat kan, voor zover ik het kan zien, in C1 niet.

Wat ook niet werkt is eerst de verticale aanpassing doen en dan de horizontale. Als je dat doet blijven de net gecorrigeerde verticale lijnen na horizontale correctie niet verticaal.

Voor wat betreft de automatische uitsnijding kun je volgens mij achteraf met de croptool de lijnen weer richting buitenkant foto plaatsen.

Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar voor mij is dit het net niet. Helaas.

klaaas wijzigde deze reactie 09-10-2018 22:21 (6%)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@klaaas Nee niet eens, er was niet meer ruimte ivm water dus ze stonden heel erg achterover op de foto :+ Bij C1 wil ik niet verder omdat de mensen onderaan dan door midden gaan en Lr heb ik even snel gedaan en geprobeerd vergelijkbaar te doen.

Kan nog ietsjes verder maar helemaal recht lukt zo snel niet. Wel kleuren stuk beter want kleurpreset stond nog niet goed :+
https://www.dropbox.com/s...10-09%2022.29.32.png?dl=0

Maargoed in Ps kan het allemaal een stuk uitgebreider maar deze foto stond in een set waarmee ik C1 aan het proberen was en dus ook even snel in Lr gezet ter vergelijking

Als Lr nou gewoon eens vooruit te branden was en sessions had..... :+

sapphire wijzigde deze reactie 09-10-2018 22:32 (5%)

Gabriël Ryzen

• klaaas
sapphire schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:31:
@klaaas Nee niet eens, er was niet meer ruimte ivm water dus ze stonden heel erg achterover op de foto :+ Bij C1 wil ik niet verder omdat de mensen onderaan dan door midden gaan en Lr heb ik even snel gedaan en geprobeerd vergelijkbaar te doen.
Ah, je hebt hem gedeeltelijk gecorrigeerd. Die zag ik niet aankomen :)
Als Lr nou gewoon eens vooruit te branden was en sessions had..... :+
Snellere LR zou fijn zijn, maar goede gereedschappen vind ik nog belangrijker. En het lijkt erop dat C1 wat dat betreft een stapje terug is. Alleen DXO lijkt wat betreft perspectiefcorrectie te kunnen tippen aan LR...

Maar bedankt voor de moeite!

• begintmeta
  • Niet online
Adobe DNG Converter 11 is uit. (Hoort die wel in dit topic?)

• Fireshade
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:19:
@sapphire

Bij LR heb je echter 8 verschillende punten tot je beschikking en daarmee 4 onafhankelijke lijnen. Je kunt dus b.v. als je 2 gebouwen in beeld hebt het ene gebouw gebruiken om de boel verticaal goed te zetten en het andere gebouw voor de horizontale lijnen. Dat kan, voor zover ik het kan zien, in C1 niet.
Uiteindelijk moet je met de punten het perspectief bepalen, en fysisch gezien zijn die lijnen (->verdwijnpunten) altijd afhankelijk van elkaar. Maar goed, dat is een andere discussie.

• klaaas
Fireshade schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Uiteindelijk moet je met de punten het perspectief bepalen, en fysisch gezien zijn die lijnen (->verdwijnpunten) altijd afhankelijk van elkaar. Maar goed, dat is een andere discussie.
Is dat zo? Volgens mij bepalen de 4 punten een vlak waarvan de software vervolgens een orthogonale projectie maakt (of probeert te maken).

• Fireshade
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Is dat zo? Volgens mij bepalen de 4 punten een vlak waarvan de software vervolgens een orthogonale projectie maakt (of probeert te maken).
Ja, maar ik begrijp nu waar je tegen aan loopt (denk ik).
Met 4 punten bepaal je direct 2 perspectiefpunten - maar indirect ook het derde, alleen wordt dat niet getoond.
Met 8 punten bepaal je 3 perspectiefpunten. Fysisch gezien zouden die een ruimtelijke kubus moeten vormen, maar misschien biedt Lr je artistieke vrijheid om daarvan af te wijken = meer dan 3 perspectiefpunten (wat in werkelijkheid niet kan). C1 geeft je op dat punt geen vrijheid.
Of bedoel je wat anders?

Fireshade wijzigde deze reactie 11-10-2018 14:19 (6%)

• klaaas
Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik had echt beter moeten opletten bij wiskunde ;)
Ik doe het even met een plaatje:

Zoals je kunt zien heb ik een foto gemaakt van 2 gebouwen. Links een hoog gebouw dat gedraaid staat t.o.v. het lage gebouw rechts. Over de zwart-wit omzetting ben ik wel te spreken, maar het perspectief moet ik nog even fixen.

De ervaring leert dat je de vallende lijnen het beste kunt corrigeren door lijnen te nemen die redelijk ver naar buiten staan in het beeld en zo lang mogelijk zijn. Een lijn door de punten A-B is dan logisch. Een lijn door de punten G-H ligt wel lekker ver naar buiten, maar is eigenlijk te kort. Je ziet op dit formaat zelfs niet dat de lijn niet helemaal verticaal is. Dus kies ik voor de punten C en D. Als ik LR of C1 met deze lijnen het verticale perspectief laat corrigeren gaat alles prima.

Echter, het was ook mijn bedoeling dat de foto loodrecht op de gevel van het lage gebouw genomen was. Dat is niet helemaal gelukt. Op dit formaat is het bijna niet te zien, maar de lijnen E-G en F-H lopen niet evenwijdig aan elkaar en zijn geen van beide horizontaal. Dus trek ik nu een lijn door de punten E en G en door de punten F en H. In LR kan ik dat doen als toevoeging en onafhankelijk van de eerdere lijnen. In C1 gaat dat niet, want met het trekken van de lijnen door punt A-B en C-D zijn ook de lijnen door B-D en A-C getrokken: mijn lijnen zijn op. Als ik dan in C1 een volledige correctie laat uitvoeren zal C1 een loodrechte projectie van vlak ABCD proberen te maken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. LR corrigeert het verticale perspectief met de lijnen A-B en C-D en maakt een loodrechte projectie van vlak EFGH door de lijnen E-G en F-H.

In principe zou ik met C1 natuurlijk lijnen kunnen trekken door E-F en G-H om met dat vlak zowel de horizontale als de verticale vertekening te corrigeren. Zoals ik echter al aangaf leert de praktijk dat correctie op basis van korte verticale lijnen (zeer) onnauwkeurig is (wat al begint met het aanklikken van de exacte punten).

Komt een dergelijke situatie vaak voor? Misschien valt dat wel mee. Maar ze komen voor en dan is LR gewoon een stuk flexibeler qua perspectiefcorrectie.

• begintmeta
  • Niet online
Omdat mijn Lightroom 6 toch wat aan het verouderen is ben ook ik naar alternatieven aan het kijken. Onder andere C1 is dan een optie, die voor mij prijstechnisch nog net te verantwoorden zou zijn. Al met al een programma dat me wel ligt, vooral layers zijn wel een voordeel boven lightroom

Waarom C1 standaard zo'n agressieve sharpening moet gebruiken (tenminste dat ervaar ik bij mijn RAFs zo) ontgaat me wat, maar dat is snel verholpen. Die lijnencorrectie is in Lightroom inderdaad beter dan in Capture One, ook stitching en zo is natuurlijk beter geregeld bij Lightroom, maar ik heb nog andere programma's voor dergelijke dingen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

viewpoint van dxo is ook standalone te gebruiken. Misschien is dat een optie?

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Zitten hier veel Linux gebruikers? Gebruikt iemand ook serieus/structureel WINE? Zoals ik met AlienSkin Exposure doe?

Ik vind het toch apart dat sommige geavanceerde software vlekkeloos werkt met WINE onder Linux (Exposure, Doom 4), terwijl andere software echt nog geen pixel kan laten zien voor het crasht.

Zo heb ik op mijn desktop gewoon geen Windows meer, en geen behoefte om daar ook maar ergens voor naartoe te booten. Zo heb ik nu een Affinity Photo licentie, maar dat is dus zo'n pakket die niet werkt onder WINE. Eigenlijk gebruik ik het daarmee niet meer. Maar het is erg fijne software. Ik hoop dat ze toch iets kunnen regelen voor WINE.

Mag ik vragen om sympathy-retweets? :D
https://twitter.com/Redsandro/status/1051946503332352000

offtopic:
Zal er even een mod bij taggen, als dit niet mag kan het meteen verwijderd worden @Woutoud

Redsandro wijzigde deze reactie 15-10-2018 23:41 (7%)

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• koornee
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:56
Capture One Pro 12 is er: https://co12.phaseone.com

Veel kleine, en grote veranderingen.
- Ze hebben het font aangepast.
- En de layers zijn nu beter aan te passen, oa met linear en gradient masking (eigenlijk hoe vignetting al hoorde te werken).
- ondersteuning voor 3rd party plugins,...

En nog veel meer uiteraard. Weet alleen niet of deze direct goed werkt met OSX Mojave, versie 11 werkte niet zo lekker daarmee. 12 nog niet getest met Mojave.

Meer uitleg: YouTube: Capture One 12 New Features Overview

edit: De fonts zijn ook een stuk groter geworden ten opzichte van versie 11,...

edit2: Met deze code 10% korting: AMBC1BLOG :)

koornee wijzigde deze reactie 29-11-2018 14:04 (21%)

“Your post-production ends when you press the shutter.” I like that sentence. | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Fireshade
  • Niet online
koornee schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:47:
[...]
met linear en gradient masking (eigenlijk hoe vignetting al hoorde te werken).
Hoezo "hoorde"?
Wat was er mis met de oude vignetting?
Thanks, ik vond de style "Secret ingredient" wel grappig :D
YouTube: Capture One 12 New Features Overview
Ze zijn echt overboard gegaan met masking tools, zeg...

Fireshade wijzigde deze reactie 29-11-2018 14:59 (4%)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

koornee schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:47:

Veel kleine, en grote veranderingen.
- Ze hebben het font aangepast.
- En de layers zijn nu beter aan te passen, oa met linear en gradient masking (eigenlijk hoe vignetting al hoorde te werken).
- ondersteuning voor 3rd party plugins,...

En nog veel meer uiteraard. Weet alleen niet of deze direct goed werkt met OSX Mojave, versie 11 werkte niet zo lekker daarmee. 12 nog niet getest met Mojave.

Meer uitleg: YouTube: Capture One 12 New Features Overview

edit: De fonts zijn ook een stuk groter geworden ten opzichte van versie 11,...

edit2: Met deze code 10% korting: AMBC1BLOG :)
Nu hopen dat ze standaard Fuji film styles ingebouwd hebben want dat gerucht ging al een tijd....

Vanavond kijken! :)

Edit: yes ze zitten er in *O*

Gabriël Ryzen

• Chiron
  • Nu online
sapphire schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:05:
[...]

Nu hopen dat ze standaard Fuji film styles ingebouwd hebben want dat gerucht ging al een tijd....

Vanavond kijken! :)

Edit: yes ze zitten er in *O*
Heb je de fujifilm editie van C1? En welke fuji camera gebruik je? Als ik in v12 kijk dan heb ik de film simulations niet voor de raws van mn X100 (de originele), zal wel een te oud model zijn :{

• koornee
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:56
Fireshade schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:55:
[...]

Hoezo "hoorde"?
Wat was er mis met de oude vignetting?

[...]

Thanks, ik vond de style "Secret ingredient" wel grappig :D
YouTube: Capture One 12 New Features Overview
Ze zijn echt overboard gegaan met masking tools, zeg...
De oude vignetting was niks mis mee, maar hij ging alleen vanuit het midden, en dus alleen de randen donkerder of lichter maken. Geen probleem als het onderwerp van de foto netjes in het midden staat. Nu kun je de vignetting meer (ver)plaatsen op de foto. Zoals dit al lang kan in lightroom bijv.

“Your post-production ends when you press the shutter.” I like that sentence. | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True