Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:44

koelebobes

Wen ETH 4OOØ$

Rhodan schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:58:
[...]

Deze onlangs een paar weken uitgeprobeerd en voldoet voor mij prima als alternatief voor LR.
Deze ben ik nu aan het proberen en het voelt ongeveer als thuis komen het zit echt zo dicht in de buurt van de software ervaring van Lightroom het enige wat ik nog mis is een smooth ervaring het schuiven met de schuifjes gaat bij mij nog met hokken en stoten op een 1080/6700K dus dat mag nog wel verbeterd worden

Verder voelt het prima, vraag mij alleen af hoe vaak zij upgraden en wanneer deze verouderd is voor dat ik tot aanschaf overga

ETH Maxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
koelebobes schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:29:
Verder voelt het prima, vraag mij alleen af hoe vaak zij upgraden en wanneer deze verouderd is voor dat ik tot aanschaf overga
De 2018-versie is brand new. Daar komen (quasi) maandelijkse/2-maandelijkse updates (was zo in 2017) bij. Maar zoals hierboven al geschreven moeten ON1 Raw 2017 gebruikers de volle pot betalen voor de 2018-versie. Je kan natuurlijk perfect verder met de oude(re) versie maar deze software-markt is in volle ontwikkeling nu Adobe bereid is om een deel van haar userbase te verliezen tvv een veel winstgevender CC abbo (waarbij ze wellicht ook het voordeel hebben dat pirated versies niet meer mogelijk zijn). Het kan dus zijn dat je eind 2018 opnieuw verleid gaat worden om versie 2019 aan te schaffen (afh. van welk type user/persoon je bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga voorlopig rustig afwachten hoe de fotosoftwaremarkt zich ontwikkeld, 2018 kom ik nog makkelijk door met de software die ik heb (Lightroom 6, affinity, photoshop elements 15, darktable en rawtherapee). Capture One lijkt best een aantrekkelijke optie, maar voor mij als iemand die weinig geld genereert met zijn foto's wel wat boven in mijn hobbyprijsberijk, On1 lijkt ook aantrekkelijk, maar mist nog allerlei functies als ik het goed heb gezien (o.a. goede ondersteuning van twee monitoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rhodan schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:58:
[...]

Deze onlangs een paar weken uitgeprobeerd en voldoet voor mij prima als alternatief voor LR.
Hij is net een week uit 8)7

Ik heb er ook even naar gekeken, maar gezien ze vooralsnog elk jaar een betaalde update uitbrengen, a 100 euro, maakt het me nog niet warm om van lightroom af te stappen, daar moet het prijsverschil groter voor zijn voordat ik mijn workflow opnieuw wil gaan uitvinden, en wellicht concessies wil gaan doen.

Hoewel ik elke maand weer baal van die 12 euro voor Creative Cloud, is het eigenlijk gewoon best een goede deal. Voordeel voor on1 is wel dat je 5 gelijktijdige activaties mag hebben, itt de 2 van CC.

En ja, ik weet van mijzelf dat ik altijd de laatste versie wil gebruiken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 15-11-2017 15:46 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59
@Magic dat is inderdaad ook wel een beetje mijn "zorg", maar daarin tegen ben ik amateur hobbyist en heb niet echt een workflow om me zorgen over te maken :)
5 accounts is wel prettig, 2 pc's en 1 laptop in huis en nog een zoon die er ook mee bezig is.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van het abo model van Adobe (en vele anderen), maar het is vaak kiezen tussen .... ja, tussen wat eigenlijk? De minst kwade of zoiets. :/

Maar bedenk ook dat voor heel veel mensen de Adobe abo prijzen nog enigszins 'gematigd' kunnen worden, door via slim of surfspot punt nl een pakket te bestellen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Sony launches Imaging Edge (Remote/Viewer/Edit) for Sony cams. Het vervangt wellicht de ondertussen stokoude "Smart Remote Control" app.

Verder heeft Apple nu eindelijk Raw Power for iOS gelanceerd, een soort Apperture Light voor Ipads en consoorten. Er is ook een MacOS Photos extension.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 17:48
Vlak voor de zomervakantie een nieuwe Panasonic G80 gekocht ter vervanging van mijn G6. Mijn ancient versie van LR was niet compatibel dus ook op zoek. Helaas had ik dit topic niet gezien, maar na veel trial was ik zelf aangenaam verrast met acdsee ultimate 10. Vlak voor het uitkomen van de huidige 2018 versie gekocht met hoge korting. Light en Color EQ zijn geweldige tools voor de casual gebruiker als ik, en er zit een volledige Photo editor in met layers. Geen photoshop meer nodig. Beste prijs/kwaliteit voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand Picktorial eigenlijk al eens wat grondiger bekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Het regent image-editor nieuws de laatste tijd, niet in het minst dankzij de weerstand tegen het Adobe CC verhaal:
Fujifilm X Raw Studio
Nikon SnapBridge (2.0)
Pixelmator Pro (1.0 - $60 USD Mac only)
Deze versie baseert zich op de voirge 'gewone'Pixelmator, maar raw-support zou veel beter geworden zijn.
• Kent er iemand Zoner Studio X?

Verder:

• ... zoekt RT naar sample raws.
• ... lanceert Phase1 heel binnenkort (vandaag) C1 (v11) (release notes staan al online, maar nog geen nieuwssites die het oppikten?)
• ... en lanceerde MacPhun z'n eerste update voor Luminar 2018 (v1.0.1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16

Chiron

Moderator Discord
Capture One Pro v11 is inderdaad uit :)

https://www.phaseone.com/...re-one-pro/whats-new.aspx

Zo te zien een boel opgefrist met layered editing en masking heeft een handige zwart/wit modus.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo te zien zijn de upgrade kosten voor Capture One Pro for Sony ook duurder geworden.
Dat is wel jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 20:38

koornee

3!

Ook de maandelijkse kosten zijn (flink) omhoog gegaan, ik betaal nu €12,- per maand voor 1 licentie C1, en dat gaat €20,- worden zo te zien.

https://www.phaseone.com/...ribe-Capture-One-Pro.aspx

Of was dit al omhoog gegaan? Ik ben ingestapt vanaf versie 8.

Hmmm, als ik mijn order history bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/SLZwsdL.jpg

lijkt het dat ik gewoon $14 (€12,-) blijf betalen.

Bij http://alexonraw.com/capture-one-11/ staat weer een overview, én een 10% kortingscode.

[ Voor 30% gewijzigd door koornee op 30-11-2017 16:54 ]

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@koornee Je abbonement zal vanaf Juni 2018 wel naar $20 gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
[fout bericht :( ]

[ Voor 89% gewijzigd door moozzuzz op 01-12-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Vanuit het grote Fuji spiegelloze topic hier terecht gekomen omdat ik voor het eerst in m'n leven met raw ga werken.
Wat voor mij belangrijk is;
- is dat de leercurve acceptabel is. Ik weet dat ik veel tijd zal moeten investeren om de diverse mogelijkheden te doorgronden. Maar, na een maandje stoeien wens ik toch wel acceptabele platen te kunnen genereren.
- kwaliteit (IQ, GUI, snelheid en stabiliteit)
- prijsstelling, ik heb een enorme afkeer van abbo-vormen. Ik schaf iets aan en daar wens ik ondersteuning op te krijgen gedurende een X-periode.

Dit topic van voor tot achter doorgespit en krijg de indruk dat wanneer je de prijsstelling meeneemt er geen heilige graal is.

LR gaat het niet worden, stand-alone nog wel beschikbaar maar hoelang blijven ze het ondersteunen? Met CC wel altijd de laatste versie, maar de abbo-kosten pruim ik eerlijk gezegd niet. Verder begrijp ik dat het traag is en de leercurve pittiger als bv C1. Resume, het is goed maar zeker niet geweldig.

C1 schijnt qua leercurve iets makkelijker te zijn, ondersteund de fuji goed en is out-of-the-box mooier dan de concurrentie(subjectief, I know). GUI is volledig naar wens in te richten en is bovendien retesnel.
Enige nadeel wat ik uit de commentaren kon filteren maar wat slechts bij On1 als nadeel is benoemd, is het volle pond betalen bij een upgrade naar een nieuwe release. C1-10 is exact een jaar geleden uitgekomen en wanneer je wenst te upgraden ga je na slechts 1jr wederom het volle pond betalen. Met de huidige prijzen en releases ben je dus duurder uit met de gekochte licentie tov huurlicentie indien je altijd met de laatste release wenst te werken.

DxO is net als C1 erg goed, maar de fuji xt2 is niet supported.

On1 gaat niet goed om met Fuji volgens tweaker kdbruin, dus valt eveneens af.

Alle andere pakketten zijn, zoals ik het ik begrijp, of nog noob-onvriendelijker of missen functionaliteit.

Dus, wat te doen? Los van de prijs :( ben ik geneigd om voor C1 te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door onsgeluk op 08-12-2017 01:57 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyman2008
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 00:08
Het hangt uiteraard af wat je precies wil doen, maar ik zelf gebruik een combinatie van ACDSee en Affinity. ACDSee voor het beheer en wat editten en mocht ik echt meer willen gebruik ik dan Affinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Affinity wordt in de start als PS-cloon neergezet, dat heb ik dus zeker niet nodig. Gaat mij echt om het editten van de foto, niet het manipuleren.

Ik zie weinig gebruikerservaringen met ACDsee itt C1 in dit topic. Vandaar dat ik naar C1 neig.

Toegegeven, het is een serieus bedrag. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid tijd die je besteedt aan het eigen maken en werken met een pakket, zijn de kosten voor mij eerlijk gezegd bijzaak. Ik wil er lekker mee kunnen stoeien zonder me te irriteren.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
C1 is een fijn pakket, maar prijzig (ik heb de eenmalige prijs ipv het abonnement, abonnement is qua prijs Adobe gunstiger: voor minder geld heb je dan LR + PS), Updates zijn niet gratis nee, dat is wel een nadeel, dan had ik een abonnement moeten nemen.

Er zijn veel goede tutorials voor C1, maar wennen is het wel. Snel en fijn pakket verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

copykat

Good copy isn't bad

Heb je Silkypix 8pro for fuji ook overwogen? ze hebben nu allerlei aanbiedingen. in yens dus even omrekenen.
ze zijn vaak erg goed met japanse camera's. ( ze hebben bijv. een camerastyle profile die je ooc jpeg settings overneemt. altijd fijn om vanuit te starten.)
Als je al een met camera bijleverde versie hebt kan je vaak goedkoop upgraden.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyman2008
  • Laatst online: 05-06 00:08
onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:14:
Affinity wordt in de start als PS-cloon neergezet, dat heb ik dus zeker niet nodig. Gaat mij echt om het editten van de foto, niet het manipuleren.

Ik zie weinig gebruikerservaringen met ACDsee itt C1 in dit topic. Vandaar dat ik naar C1 neig.

Toegegeven, het is een serieus bedrag. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid tijd die je besteedt aan het eigen maken en werken met een pakket, zijn de kosten voor mij eerlijk gezegd bijzaak. Ik wil er lekker mee kunnen stoeien zonder me te irriteren.
Het editten kan uiteraard ook met zowel ACDSee als Affinity. Wat ik vooral prettig vind aan Ik vond vooral de prijs van C1 erg hoog en moet zeggen dat tot nu toe voor mij de andere twee programma's prima werken. Dit is voor iedereen anders uiteraard en als je zelf besloten hebt dat C1 het best is, dan zou ik niet te lang twijfelen en daar gewoon voor gaan. Het is zeker een erg goed programma met vele mogelijkheden.

Wat je nog kan doen is even kijken of je een paar demo's kan testen. Dat hebben ze sowieso bij ACDSee en Affinity Photo en ik denk ook wel bij C1. Dan kan je een beetje proberen en kijken wat je het prettigst werken vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 01:23:
Vanuit het grote Fuji spiegelloze topic hier terecht gekomen omdat ik voor het eerst in m'n leven met raw ga werken.
Wat voor mij belangrijk is;
- is dat de leercurve acceptabel is. Ik weet dat ik veel tijd zal moeten investeren om de diverse mogelijkheden te doorgronden. Maar, na een maandje stoeien wens ik toch wel acceptabele platen te kunnen genereren.
- kwaliteit (IQ, GUI, snelheid en stabiliteit)
- prijsstelling, ik heb een enorme afkeer van abbo-vormen. Ik schaf iets aan en daar wens ik ondersteuning op te krijgen gedurende een X-periode.

Dit topic van voor tot achter doorgespit en krijg de indruk dat wanneer je de prijsstelling meeneemt er geen heilige graal is.

LR gaat het niet worden, stand-alone nog wel beschikbaar maar hoelang blijven ze het ondersteunen? Met CC wel altijd de laatste versie, maar de abbo-kosten pruim ik eerlijk gezegd niet. Verder begrijp ik dat het traag is en de leercurve pittiger als bv C1. Resume, het is goed maar zeker niet geweldig.

C1 schijnt qua leercurve iets makkelijker te zijn, ondersteund de fuji goed en is out-of-the-box mooier dan de concurrentie(subjectief, I know). GUI is volledig naar wens in te richten en is bovendien retesnel.
Enige nadeel wat ik uit de commentaren kon filteren maar wat slechts bij On1 als nadeel is benoemd, is het volle pond betalen bij een upgrade naar een nieuwe release. C1-10 is exact een jaar geleden uitgekomen en wanneer je wenst te upgraden ga je na slechts 1jr wederom het volle pond betalen. Met de huidige prijzen en releases ben je dus duurder uit met de gekochte licentie tov huurlicentie indien je altijd met de laatste release wenst te werken.

DxO is net als C1 erg goed, maar de fuji xt2 is niet supported.

Alle andere pakketten zijn, zoals ik het ik begrijp, of nog noob-onvriendelijker of missen functionaliteit.

Dus, wat te doen? Los van de prijs :( ben ik geneigd om voor C1 te gaan.
toon volledige bericht
Het lijkt er op dat C1 de enige echte keus voor je is, omdat C1 de Fuji RAW files "volgens kenners" wel goed ondersteunt.
Dus of andere programma's goedkoper of gemakkelijker zijn, daar heb je niets aan als je 'bagger' output krijgt. Of niet goed geimporteerd krijgt.
C1 en ACDSee kan je in ieder geval als full trial 30 dagen lang uitproberen. Kun je uitvinden of het iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Maar heeft Fuji niet zelf een RAW converter? (een SILKYPIX kloon toch?)

Mijn ervaring met allerlei RAW converters is dat, diegene van de camera fabrikant zelf, toch vaak het beste initiële RAW conversie resultaat geeft.

Ik ben al jarenlang aan het worstelen met b.v. Adobe RAW (komt mee met de hele Adobe CC suite), DarkTable, C1, RawTherapee, etc.
En uiteindelijk levert het beetje 'oubollige' ViewNX-I van Nikon zelf, het beste resultaat om een optimaal high res TIFF uit de RAW (NEF) files te halen.
Blijkbaar (?) omdat de fabrikant zelf toch net iets meer details weet te peuteren uit z'n eigen RAW data. :/

En de bewerkingen daarna, zijn prima met tools als PhotoShop of soortgelijken, te doen. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Qua leercurve denk ik niet dat LR moeilijker is (en er is veel meer yt content rond te vinden dankzij het Adobe-eco-systeem) dan C1. De cataloog van C1 is, gezien de prijs, wel ondermaats. Maar LR heeft in in depth vergelijkingen vaak ook een matige raw-conversie (tov DxO, C1, etc - technisch gezien).

C1 v11 is zeker een jaar ondersteund met updates/upgrades doch versie 12 is opnieuw betalen (de vraag is of je écht moet upgraden natuurlijk - voor nop gaat de zon op).

Verder lijkt het me een trend om meer en meer PS-achtige features te bieden (zeker tov 10 jaar geleden). Dit omdat er dan meer en meer gebruikers verder kunnen met één pakket ipv alsnog PS (illegaal?) ernaast te laten draaien. Als je alsnog moet roundtrippen kan LR alsnog de beste oplossing blijken... en dat weet de concurrentie ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:02
onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 01:23:
Even een kleine aanvulling hierop. Dit ging on de ON1 Photo Raw 2017 versie, de nieuwe 2018 versie doet het een stuk beter met Fuji RAW bestanden.

Verder is de leercurve van C1 zeker niet gemakkelijker dan LR maar wanneer je nog niet met 1 van beide programma's hebt gewerkt, heb je geen last van ingeroeste automatismen die je na verloop van tijd krijgt.

Wat betreft de upgrades van C1, deze zijn zeker aan de prijs maar je betaalt niet het volle pond. Tevens kun je vaak nog wel een code vinden voor 10% korting. Nadeel is wel dat de upgrade naar de nieuwe C1 v11 alleen mogelijk is vanaf v9 of v10. Je kan dus maximaal 1 versie overslaan wil je nog "goedkoop" kunnen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

copykat schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:28:
Heb je Silkypix 8pro for fuji ook overwogen?
Wat ik uit jouw commentaar begreep ontbeert SP non-destructive editing. Iemand anders gaf tevens aan dat de UI ruk is. Dus nee, niet meegenomen in de overwegingen.
ehtweak schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:23:
Maar heeft Fuji niet zelf een RAW converter? (een SILKYPIX kloon toch?)
Het vergroot wel mijn opties. Is deze eigenlijk beter dan Iridient? DxO dan toch maar meenemen in de overweging ondanks dat ik een one-stop-shop oplossing prefereer boven meerdere applicaties.
moozzuzz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:26:De cataloog van C1 is, gezien de prijs, wel ondermaats.
Sorry, maar ik weet niet wat je bedoelt met de cataloog.
kdbruin schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:27:
[...]Wat betreft de upgrades van C1, deze zijn zeker aan de prijs maar je betaalt niet het volle pond. Tevens kun je vaak nog wel een code vinden voor 10% korting. Nadeel is wel dat de upgrade naar de nieuwe C1 v11 alleen mogelijk is vanaf v9 of v10. Je kan dus maximaal 1 versie overslaan wil je nog "goedkoop" kunnen upgraden.
Kan je een indicatie geven van de kosten van een upgrade? Dan heb ik een idee waar ik straks mee te maken krijg mocht ik inderdaad voor C1 gaan. Ik heb de upgrade optie nml niet kunnen vinden.

Hoe zit het trouwens met de aanpasbaarheid van de UI en snelheid van ACDsee en DxO? Dat zijn, naast de geleverde output, toch pluspunten bij C1. En de leercurve van ACDsee/DxO, is die vergelijkbaar LR/C1?

Resumé:
Life is all about choices. Besloten om te kiezen uit C1, ACDsee of DxO(met externe converter if needed). Ik ga dus ook niet bij alle pakketten in de weer met de trial. Mede op basis van jullie feedback kies ik 1 pakket en stort mij daar volledig op gedurende de trialperiode. Is het goed, dan is het goed en ga ik tot aanschaf over en zoek ik niet verder. Zo niet, tsja...

NB. Setup is trouwens een dual monitor. Dus zou graag de te bewerken foto op 1 scherm hebben en op het andere scherm tools en browser naast wat andere meuk.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:17:
[...]
Wat ik uit jouw commentaar begreep ontbeert SP non-destructive editing. Iemand anders gaf tevens aan dat de UI ruk is. Dus nee, niet meegenomen in de overwegingen.

NB. Setup is trouwens een dual monitor. Dus zou graag de te bewerken foto op 1 scherm hebben en op het andere scherm tools en browser naast wat andere meuk.
elk raw editing programma is non-destructive. import raw file of liniar DNG,,,,, export jpeg of tiff 8/16b.
UI is prima allleen anders dan de adobe producten.

alle tools zijn foatable te plaatsen waar je wilt, uitgebreide exif readout, , diverse tags om status en fase van development aan te geven.

haal gewoon de 30 dagen trail op kijk zelf of je de UI ruk vind. ( meningen zijn gemaakt door ervaring en perceptie.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Non-destructive is in deze wellicht niet de juiste term. Wat ik uit jouw post begreep is dat je opgeslagen wijzigingen niet ongedaan kan maken. Je zal dan weer vanaf de raw aan de gang moeten gaan.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Cataloog is de manier hoe je metadata kan organiseren en daarop later kan selecteren. LR heeft dat goed voor mekaar, vergelijkbare converters kunnen hier nog een tandje bijsteken (of blijft het voorlopig bij een aankondiging van de feature).

ivm Non-destructive: in het jargon noemen we dat de sidecar-file, die aangeeft hoe de schuivertjes stonden bij exporteren. Gezien de evolutie naar mengvormen raw-developping & manipulaties in één programma, lijkt me dat wel steeds moeilijker te worden. Of SP sidecars heeft of op een andere manier de wijzigingen bijhoudt, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

moozzuzz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:09:
Cataloog is de manier hoe je metadata kan organiseren en daarop later kan selecteren. LR heeft dat goed voor mekaar, vergelijkbare converters kunnen hier nog een tandje bijsteken (of blijft het voorlopig bij een aankondiging van de feature).

ivm Non-destructive: in het jargon noemen we dat de sidecar-file, die aangeeft hoe de schuivertjes stonden bij exporteren. Gezien de evolutie naar mengvormen raw-developping & manipulaties in één programma, lijkt me dat wel steeds moeilijker te worden. Of SP sidecars heeft of op een andere manier de wijzigingen bijhoudt, weet ik niet.
Wat ik had begrepen stuurt C1 aan op het gebruik van sessies. Heeft ondermaats dan betrekking op de sessies of op de old fashioned way?

Vwb de sidecar-file; helder, dank je voor de uitleg! Dat was idd hetgeen waar ik op doelde.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:46:
Non-destructive is in deze wellicht niet de juiste term. Wat ik uit jouw post begreep is dat je opgeslagen wijzigingen niet ongedaan kan maken. Je zal dan weer vanaf de raw aan de gang moeten gaan.
sp zet een folder in de rawfolder. en totdat je exporteert een stapsgewijze history van je wijzigingen.
daarna alleen de laatste. ( met geel is aangegeven welke tool off default(aangepast) zijn.)
zolang je de sp-folder mee verplaatst met de raw leest sp gewoon je gemaakte aanpassingen.
en kan je gewoon verder met bewerken of gewoon opnieuw "afdrukken" , een jpeg produceren.

het heeft alleen geen catalogi , DAM, functie. het gebruikt de window tree structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dank je voor de verheldering.

Nu driftig aan het googlen voor welk pakket voldoende tutorials, webinars en manuals te vinden zijn. Voor C1_11 logischerwijs het minste.

Sp, C1, ACDsee en DxO lijken qua support niet veel uiteen te lopen. Op Sp na heb ik voor alle pakketten een actief forum gevonden waar meer specifieke vragen gesteld kunnen worden.

Iemand nog een suggestie waar op te letten alvorens ik een keuze maak?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:46:

Nu driftig aan het googlen voor welk pakket voldoende tutorials, webinars en manuals te vinden zijn. Voor C1_11 logischerwijs het minste.

.......

Iemand nog een suggestie waar op te letten alvorens ik een keuze maak?
Met een beetje geluk geven deze video's je iets meer feel of wat je kan doen met raws

YouTube: Fujifilm Raw files - *Don't use lightroom* - Use SilkyPix ! (iets over fuji en silkypix ;-) )
YouTube: silkypix tutorial (random tutorials van silkypix kan je zien hoe t werkt.)

Er was een free DxO essential optic pro 11 per email aanmelden. 30 nov.
http://www.dxo.com/us/practicalphotography

misschien doet ie t nog. en kan je even langer stoeien dan 30 dagen :-)

Probeer de NIK-collection te vinden. (free ware plugin voor oa pse en andere adobe apps als LR)
Als je de (free) dxo essential hebt draaien is de HQ noise reductie wat grainy (korrelig) en de NIK dfine maakt het net even wat mooier. (werkt als plugin (exporteren naar nik als tiff en rename bij output uit nik als jpeg of tiff.)

Met DxO elite versie is de prime voldoende. (ik heb een testje gedaan met dxo essential en silkypix export als tiff naar pse13 met NIK dfine en dan jpeg. dit ziet er het zelfde uit als de prime van DxO op een iets mindere detailering na. (microcontrast en micro sharpning is in dxo elite met prime NR net even beter.)

nieuwe dxo photolab heeft een zeer geautomatiseerde raw correctie en een makkelijke UI. als extra lokale correcties. zeer goede lens correcties en als je viewpoint3 hebt zeer makkelijke manier om viewpoint-distortie barrel () /pincushion of viewpoint \ / te herstellen. goede manier om te leren.
persoonlijk vind ik dat 250 euro voor elite met viewpoint3 stevig aan de prijs maar dat is Silkypix zonder opstapje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[b]moozzuzz schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:09:

nog iets, er word op verschillende manieren sidecars opgeslagen, Silkypix maakt een subfolder in de folder waar je de rawfiles hebt staan die je bewerkt terwijl bijv. DxO voor elke rawfile een .DOP file aanmaakt.
naar mijn mening minder fijn omdat de windows view van files verdubbeld. ( je kan ook zeggen dat het selectief van resetten of verplaatsen makkelijker is.) , maar meeste developer programma's hebben een " initialiseer" image button.

SP, heeft een splitscreen " voor na" , een button voor na toggle. (andere apps vast ook)
tijdens de aanpassingen kan je stapsgewijs terug of via history rechtstreeks naar een actie , bijv, locale correctie en die aanpassing aanpassen.
gele kleur geeft aan waar je iets veranderd hebt in de tools.

nog wat weetjes:
-in instellingen het cash geheugen vergroten helpt de snelheid van realtime rendering : de app laat op scherm realtime zien wat de jpeg zo gaan worden. ook de noise reductie.
-in de develop window zitten nog wat advanced settings die je helpen je output te maximaliseren voor je doel.
- de viewpoints correctie tools zijn erg goed, je kan veel corrigeren, maar integenstelling tot dxo en lr volledig manual. dus enige leer tijd is nodig om uit te vinden welke slider wat voor je aanpast, maar horizontale shifting is ook mogelijk ( camera positie).
- in de color tool zitten ook presets die bijv. even snel blauwe lucht accentueren, of avondrood zonlicht. prefect voor startpunt en daarna finetunen op de tool.
- clone/repair tool heeft diameter aanpassing en je kan kiezen uit automatisch herstellen uit omgevings pixels, circuair of met alt de lokatie van de donorpixels zelf bepalen met tweede cirkel.(DxO kan dit niet)
vooral met kleur nuances is dit fijn als je een lijn/ object/ uitgebleekte plek wilt verwijderen. Je kan "knabbelen" aan de plek die wilt aanpassen zonder dat de knabbels pixels pakken uit de plek die je net "geknabbeld" hebt. voorkomt ghosting, ongewilde overname van pixels die net zijn veranderd of juist de pixels die je weg wilt hebben.
- er zijn een heleboel tastes, WB presets te downloaden om een foto een eigen zweem te geven. bijv, indigo, of old film, of .....
- de presets zijn iso waarde afhankelijk, dus de scherpte en noisereductie worden afhankelijk van ISO waarde voor je ingesteld op maximale balans noise reductie/ detail behoud.

LR ken ik niet op de irritante "auto load" functie na dan, elke foto file die je op de pc zet denkt ie dat hij er iets mee moet... schijnt uit gezet te kunnen worden maar ik vond het bloedirritant. :+

DxO photolab is vooral als batch programma erg fijn omdat je simpel persoonlijke presets kan maken en kiezen uit de auto correctie's die het meteen doet met " uit aan" knop om in een tweede programma verder te finiliseren (dxo is in lr een plugin), maar je moet de elite versie nemen om de echte kracht te zien. essential is een "teaser" , geen clearview, matige noise reductie ( maakt t grainy)
nadeel is wel met DxO dat je met de " voor na correctie" knop moet indrukken om te zien hoe je foto er "onbewerkt" uit zag want DxO gaat in default meteen zelf kijken hoe jou foto het best kan verbeterd worden.

in het begin makkelijk want je krijg met inladen uitspugen zonder kennis van zaken meteen een "verbeterde" foto. maar het maakt je ook lui of je mist een hoop andere insteken of mogelijkheden omdat het voor je beslist.
je kan natuurlijk instellen dat alles uit blijft en dat je zelf bepaald wat iets moet doen maar in default doet DxO analiseren en aanpassen bij openen file.
YouTube: TWiP Apps 06 : DxO OpticsPro 11; A PRIME Upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
copykat schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 02:09:
[...]

...
Probeer de NIK-collection te vinden. (free ware plugin voor oa pse en andere adobe apps als LR)
...
Da's toch niet zo moeilijk? Gewoon bij google zelf...
https://www.google.com/nikcollection/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ehtweak schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:50:
[...]

Da's toch niet zo moeilijk? Gewoon bij google zelf...
https://www.google.com/nikcollection/
nee, maar dxo heeft de rechten overgenomen en ik heb de laatste keer de laatste versie via de dxo site gedownload. 😀
dat "probeer" was misschien wat overtrokken , LOL, ben benieuwd of die free dxo essential nog werkt.

Het schijnt dat DxO de NIK collectie wil intergreren als plugin optie zoals filmpack en viewpoint3. ergens rond augustus 2018.
Dus dan verwacht ik dat de google link verwijderd word vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@copykat idd, maar ook dat is hier al vaker langsgekomen: :)
ehtweak in "Google (ex-NIK) plugins RIP!?"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

owh , sorry had die posts even gemist.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@copykat Thx, das een hoop informatie. Hoewel ik nog niet alles snap, ga ik ermee aan de gang. Wordt op korte termijn vervolgd.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
onsgeluk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:46:

Wat? :+ C1 blinkt juist uit in de tutorials en webinars, die van Phaseone zelf zijn in ieder geval zeer duidelijk en zitten erg goed inelkaar. Voor specifiek v11 is er inderdaad nog niet veel, die is net een week uit. Maar qua functionaliteit verschilt ie ook weer niet echt heel veel van v8, v9 en v10, met de webinars daarvoor zul je prima uit de voeten kunnen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Daarom zette ik ook bewust 11 en logischerwijs in de post. In z'n totaliteit is er een berg aan informatie te vinden :+

Mijn euvel is dat ik hier volledig nieuw in ben en op goed geluk (en met jullie advies) een sprong in het diepe moet wagen.

Anyway, door de informatie verstrekt door copycat DxO essential er op gezet omdat die niet de limitatie van 30 dagen heeft. Ben benieuwd...

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik zou ze gewoon allemaal proberen, ook al zit er een 30 dagen limiet aan :) tijd zat om uit te vinden of het iets voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Uiteindelijk toch met C1 begonnen. Had wat problemen om Iridient aan te schaffen, dus ga later wel met DxO, ACDSee en SP aan de gang.

Allen bedankt zover

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Wow. 8) Lokale U-point technologie a la NIK in RawTherapee!

Ben de laatste dagen wat aan het stoeien geweest met RawTherapee 5.3 (waarbij ook de fix voor de slow startup tijd onder Win10 is meegenomen door de ontwikkelaars).

Aangezien ik nogal gecharmeerd ben van de lokale U-point technologie zoals die destijds in Nikon CaptureNX2 zat en ook in de Google NIK plugins, mis ik die eigenlijk altijd in ieder andere foto bewerkingsprogramma en/of RAW converter.
Tot dat ik er achter kwam dat het bij RawTherapee 'LocalLab' version heet. Wist ik veel. :')

Afijn, de laatste weken worden er aardig wat bugs verwerkt en nieuwe (tussen)builds ter beschikking gesteld:
https://drive.google.com/...q9OrgyDEfPS2FpdDAtMVI1RG8

Ik gebruik nu
Version: 5.3-464-gb6d1a906
Branch: newlocallab

en daar werkt het local U-point, of beter gezegd 'Local Lab controls' gebeuren wonderbaarlijk goed. :Y Zelfs de vorm van het U-point kun je aanpassen. Bij de NIK plugins is het in principe altijd cirkelvormig, maar hier kun je er zelfs ovalen van maken.

instructies zijn hier te vinden:
http://rawpedia.rawtherapee.com/Local_Lab_controls/

Er zijn gewoonweg zoveel mogelijkheden, dat had ik absoluut niet verwacht. Nu nog alles doorspitten en eens beleven of je dit op een soortgelijke wijze analoog aan de NIK plugins + U-Point (deel)selecties met filters als Viveza, kunt toepassen in RawTherapee.

Ik raak steeds meer onder de indruk van dit stukje open source software. _/-\o_

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:11:
Wow.

Ik raak steeds meer onder de indruk van dit stukje open source software. _/-\o_
Ah merci voor de uitgebreid toegelichte tip. Sinds gisteren een sterk dichtgetimmerde 64bit laptop vh werk ter beschikking. RT kan portable geinstalleerd worden zodat ik me op dienstreis toch kan amuseren :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

Op petapixel staat een hele mooie blogpost over de mogelijkheden van verschillende RAW convertors.

https://petapixel.com/201...0-photoshop-alternatives/

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
mrc4nl schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 07:40:
Op petapixel staat een hele mooie blogpost over de mogelijkheden van verschillende RAW convertors.

Lijkt een aardig stuk maar is geen goede vergelijking. Ten eerste klopt de titel al niet. Hij vergelijkt niet Photoshop maar Photoshop/ACR/Lightroom dus zijn opmerkingen over het ontbreken van bijvoorbeeld een catalogus of library management snijden geen hout, want dat heeft Photoshop ook niet.

Verder probeert hij als "leek" het resultaat van zijn jarenlange ervaring met Photoshop/ACR/Lightroom te dupliceren in de andere programma's. Bij een goede vergelijking moet je voor elk programma 1 of meer deskundigen dit laten doen en dan die resultaten gaan vergelijken. Nu krijgt hij bijvoorbeeld in Capture One de kleuren niet goed, maar dat ligt zeker niet aan Capture One.

Het is een leuk stuk maar voor mij als goede vergelijking totaal irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

kdbruin schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:01:
[...]

Lijkt een aardig stuk maar is geen goede vergelijking. Ten eerste klopt de titel al niet. Hij vergelijkt niet Photoshop maar Photoshop/ACR/Lightroom dus zijn opmerkingen over het ontbreken van bijvoorbeeld een catalogus of library management snijden geen hout, want dat heeft Photoshop ook niet.

Verder probeert hij als "leek" het resultaat van zijn jarenlange ervaring met Photoshop/ACR/Lightroom te dupliceren in de andere programma's. Bij een goede vergelijking moet je voor elk programma 1 of meer deskundigen dit laten doen en dan die resultaten gaan vergelijken. Nu krijgt hij bijvoorbeeld in Capture One de kleuren niet goed, maar dat ligt zeker niet aan Capture One.

Het is een leuk stuk maar voor mij als goede vergelijking totaal irrelevant.
De titel is misschien wat ongelukkig gekozen, maar de inhoud is prima. Jij leest dit veel te veel als een uitgebreide test welk pakket nu het beste is, maar dat is het niet. Hij probeerd met elk pakket het beste ervan te maken , en verteld over de dingen waar hij tegenaan loopt en de sterke punten in een pakket. Slechts een paar pakketen kunnen echt met lagen werken, maar houd dat hem niet tegen.
Het is geen test met predicaat "de beste" De pakketten (en de mogelijkheden) zijn sterk uiteenlopend, dus een vergelijkende test is moeilijk

Elk programma moet je eerst beetje leren kennen.Met zon verscheidenheid kan je niet super diep overal op ingaan. Geen enkele expert zal van elk pakket de benodigde expertise hebben. Vind het niet meer dan logisch dat er ook geen experts aan bod komen. T is gewoon 1 persoon die zijn ervaringen deelt. Als jij een ander pakket kiest moet je ook eerst wennen en zal het lang duren voordat je een expert bent. (en soms kan een overvloed aan knopjes en schuifjes alleen maar in je nadeel werken waardoor het nog langer duurt voordat je een "expert" bent..)

Als je wil orienteren op wat er zoal te koop is ,is het een mooie blogpost om eens te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 16-12-2017 22:37 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mrc4nl schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 07:40:

Ik wil niet als een onetrickpony klinken maar weer valt me op dat Silkypix niet in de testlijst staat, Silkypix moet wel een hele slechte PR/reclame hebben.

Tweede wat opvalt is dat DxO PL ondanks de local correction (U-point) toevoegingen nog steeds als niet direct als een finishing-app (van raw to jpeg final in één applicatie) gezien word maar vooral als een goed startpunt om de eerste bewerkingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ik hebt gevoel dat de conclusie blijft: kies voor Adobe. Maar dan verpakt in een lange tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@onsgeluk Indien je nog een tutorial voor C1 zoekt, kan ik https://rggedu.com/produc...graphers-with-pratik-naik van harte aanbevelen.

En onderstaande geeft een goed beeld van de nieuwe functionaliteit in C11

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Capture One Pro 11 in 10 minutes

Vergeet niet dat voor alle Sony gebruikers Capture One maar 69,- kost, dit is echt een zeer mooie prijs voor dit stukje software, inclusief update support.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ah ja petapixel.. soms staat er interessante meuk op, soms.. gewoon meuk.
As of version 11 this powerful raw developer and cataloguing program offers “Layers.” But these are only for applying local adjustments to masked areas of an image. You cannot layer different images. So Capture One cannot be used like Photoshop, to stack and composite images. It is a Lightroom replacement only, but a very good one indeed.
Duhuh, met LR kan je ook niet ‘stack and composite’ doen |:(

Daar gebruik ik zelf Affinity Photo voor, en die combo met C1 voldoet voor mij dusdanig goed dat ik geen enkel stuk software van Adobe meer op mijn computer heb voor fotografie :)

En layers zaten al in C1 vanaf v7 (of nog eerder). In v11 hebben ze de boel alleen flink geupgrade en een aantal beperkingen gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Thx, die had ik ook al gespot. Maakt het niet uit dat deze tut voor 9 is?

In het promo filmpje dat op youtube staat, wordt trouwens aangegeven dat bij updates van C1 je een additionele tutorial krijgt toegestuurd om met de nieuwe functionaliteit om te gaan.
Klopt dat? Want dan zou het inderdaad top zijn.

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nope maakt niet uit, zoveel verschil zit er ook weer niet in.

Dit zijn de nieuwe tutorials voor v11:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Live: Know-how | What's New in Capture One 11?

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Creating a Catalog

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Live: Know-how | Working with Annotations

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Interface Explained

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Essential Adjustments

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Advanced Layer Masking

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Using Layer Adjustments

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Using Annotations

Bekijk op YouTube
Capture One 11 Tutorials | Advanced Export

[ Voor 54% gewijzigd door Chiron op 19-12-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:14:
Duhuh, met LR kan je ook niet ‘stack and composite’ doen |:(
Maar bijvoorbeeld bij On1 Photo RAW kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
NIMIC schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 08:37:
[...]

Maar bijvoorbeeld bij On1 Photo RAW kan dat wel.
Ik vind het gewoon een hele kromme vergelijking en nogal een Adobe-bril artikel. En dan koop je Affinity voor 5 tientjes en dan kan je het ook. Of je combineert het alsnog met Photoshop, dan heb je best of both worlds. Mijn motto is 'pick the best tool for the job'. In de laatste versie van C1 is de export functie zelfs verbeterd zodat crops ook meegenomen worden in psd's, waardoor het beter aansluit als jij (of je beeldbewerker) aan het werk gaat met een externe manipulator zoals Photoshop of Affinity. Dat is de manier waarop heel veel gewerkt wordt in de pro wereld.

Affinity Photo kan ook rechtstreeks raws openen, maar dat is echt om te huilen. Las wel geruchten dat ze bezig waren met een batch processing software gecombineerd met management functies a la LR/C1/On1.

Ben ook wel benieuwd naar de laatste On1 Photo, de laatste keer dat ik het geprobeerd heb haalde het 't helaas toch niet voor mij. C1 staat voor processing bij mij bovenaan in snelheid van werken, tools en beeldkwaliteit.
De keren dat ik ook echt met manipulatie aan de gang moet en dus een programma als Photoshop of Affinity nodig heb zijn op een hand te tellen trouwens, maar dit is voor iedereen weer anders uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Chiron schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:14:
[...]
Ben ook wel benieuwd naar de laatste On1 Photo, de laatste keer dat ik het geprobeerd heb haalde het 't helaas toch niet voor mij. C1 staat voor processing bij mij bovenaan in snelheid van werken, tools en beeldkwaliteit.
De keren dat ik ook echt met manipulatie aan de gang moet en dus een programma als Photoshop of Affinity nodig heb zijn op een hand te tellen trouwens, maar dit is voor iedereen weer anders uiteraard.
Ik heb laatst een avondje voor 1 foto wat getest met zowel Capture one als On1 Photo.
Over het algemeen vond ik Capture one makkelijker en sneller werken, als het importeren in de catalogus gedaan is. Ook leken de simpele correcties een wat beter resultaat te geven.
Voor manipulatie mis ik wat kleine zaken die wel in On1 Photo zitten, zoals panorama stitching en foto's over elkaar heen kunnen zetten.
Wat betreft kwaliteit zitten Lightroom en Capture one meer op hetzelfde niveau, waar Capture one een stukje duurder is.
En komen daarna ACDC Pro en On1 Photo, die ook weer een vergelijkbare prijs en features hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Qua functionaliteit wel, LR en C1 zijn beide RAW processors met een management functie. Qua beeldkwaliteit wint C1 het toch echt wel van LR, als je heeeel lang aan het pielen bent in LR en weet wat je doet met camera profiles kan je dichtbij C1 komen maar dan is het vaak toch net net niet. Grootste voordeel van C1 is dan dat het gewoon enorm veel tijd scheelt omdat de basis direct na openen al 'goed' is. 1 of 2 tweaks hier en daar en meer is er niet nodig om een foto 'af' te maken. Niet dat je evengoed helemaal los kan gaan met layers en local edits, het masking en layer systeem van C1 benadert voor mij de analoge 'photoshop' nog het meest dan LR dat doet. Die vind ik gewoon minder handig werken, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Panorama's stitchen doe ik zelf ook in Affinity Photo, die functionaliteit hebben ze echt goed voor elkaar:

Bekijk op YouTube
HDR Panoramas (Affinity Photo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Chiron schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:53:
Panorama's stitchen doe ik zelf ook in Affinity Photo, die functionaliteit hebben ze echt goed voor elkaar:
Nadeel van Affinity Photo is dat je alleen een panorama kan maken van bestanden op disk, niet van bestanden die je al open hebt staan. Maar verder werkt het inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Naar aanleiding van:
nieuws: Opensource-fotobewerkingsprogramma Darktable is beschikbaar voor Windows
heb ik wederom DarkTable weer eens een kans gegeven. Vooral omdat ik lees dat de OpenCL GPU acceleratie prima zou werken. En dat is iets wat RawTherapee nog steeds niet gebruikt.

Maar wederom, ook deze versie is (zoals ik al vermoedde) nog niet af... :-(

Al na een paar muisklikken en rondpielen met wat mogelijkheden, hangt of crasht het programma.

darktable.exe caused an Access Violation at location 000000006C68FA9F in module libexiv2.dll Reading from location 000000001A8260C0.
Fault bucket , type 0
Event Name: RADAR_PRE_LEAK_64
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: darktable.exe

Zal morgen wel eens proberen een bug report aan te maken.

Ook mis ik iets heel basaals imho; de mogelijkheid om de file browser (lighttable) op het ene beeldscherm te zien, naast het te bewerken bestand (darkroom) op het andere scherm.

Niks ten nadele van de goede intenties van de s/w ontwikkelaars; maar dit programma is qua instellingen helemaal een zoekplaatje. :X Zelfs iets simpels als de GUI language moet je met een variable in het darktablerc file zelf aanpassen met een editor.
Waarbij dan de config line:
ui_last/gui_language=C
betekent dat je Engels wilt gebruiken... :? Toch wel apart in mijn ogen dat de 'C' voor engels staat...
Oh ja, en voordat je gevonden hebt hoe en waar je die taalinstelling kunt wijzigen. 8)7 dat is ook nog een behoorlijk zoekplaatje. Want ik kon het niet vinden in de handleiding. https://www.darktable.org/usermanual/en/

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2017 09:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Deze is net afgelopen: :-(
Free DXO Film Pack 5 Essential was tot eind 2017. op de http://www.dxo.com/de/profifoto
Filmpack is leuk maar niet zo "essential" voor je workflow. (zijn een paar presets in colorrendering)
Eerst DxO optic pro 11 essential for free daarna filmpack dus opletten blijven wanneer de Viewpoint essential aangeboden word. Het lijkt er op dat DxO een charme offensief is begonnen om nieuwe gebruikers aan te trekken. Essential is in veel dingen prima als beginnend raw bewerker. De Elite versie is nog een stuk beter met verfijndere noisereductie en andere auto correcties.
(Al eerder besproken.)
Maakt niet uit waar de aanbieding gebracht word bij installatie volgt het gewoon je "engels" versie.

:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ik heb afgelopen weken eens wat RAW converters vergeleken qua conversiesnelheden.

zie de complete post:
https://discuss.pixls.us/...dt-viewnxi-cameraraw/6285

RawTherapee 5.3 ‘Alberto version’, Darktable 2.4.0, ViewNX-i 1.2.10, Adobe CameraRAW 10.1 (with OpenCL GPU support on) met wat interessante resultaten.

Systeem: Windows Pro 64bit 1709, 24GB RAM, i7 980X CPU, AMD R9 270x GPU met 2GB RAM. SSD system disk, HDD data disks (SATA 3)

Test directory met 200x Nikon D800E NEF (RAW) files. Totaal 10.5GB RAW data.
Omgezet naar 8 bit TIFF files, sRGB.
Resulterende TIFF files zijn ca. 106MB/stuk, total output data 20.2GB.

ViewNX-i inputdir HDD1 --> outputdir HDD2 – 24 minuten
ViewNX-i inputdir SSD1 --> outputdir SSD2 – afgebroken na >35minuten (vreemd?! duurt lang)

RT 5.3 inputdir HDD1 --> outputdir HDD2 – 12 minuten
RT 5.3 inputdir SSD1 --> outputdir SSD2 – 12 minuten (geen verschil met HDD)

DT 2.4.0 crashed :-(
darktable.exe caused an Access Violation at location 000000006C68FA9F in module libexiv2.dll Reading from location 000000001A8260C0.
_ Fault bucket , type 0_
_ Event Name: RADAR_PRE_LEAK_64_

CameraRaw 10.1 inputdir HDD1 --> outputdir HDD2 – 7 minuten
CameraRaw 10.1 inputdir SSD1 --> outputdir SSD2 – 7 minuten (geen verschil met HDD)

Het is duidelijk dat CameraRaw de snelste is (waarschijnlijk dankzij OpenCL GPU acceleratie) en ViewNX-i de traagste.
Opmerkelijk is ook dat het niet uitmaakt of de bronbestanden en uitvoerbestanden op SSD's of HDD's staan! M.a.w. disk i/o is blijkbaar geen bottleneck.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2018 22:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk dat de rawfile in een cache opgeslagen is en dat bij opstarten en selecteren dit al geladen is dus dan is hdd/ssd leessnelheid niet meer van belang is. (Dan hangt eigenlijk alleen af waar je cachememory is geplaatst.) uiteraard is wegschrijven dan nog wel een tijdsvariable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Laatst online: 05-06 21:08
Zo'n raw file is een enkel groot bestand: niet echt random access dus met een enkele seek/omwenteling van 20 ms ben je er. Dan leest een HD hem in 100 ms, (bij een trage 80 MB/s). Dus 120 ms te besparen per beeld. 200 beelden zou dan 24 seconden verschil zijn.
Het wegschrijven gaat gebufferd; de computer gaat verder zodra de boel in RAM staat. En als de applicatie slim is laadt ie het volgende beeld al in voordat het huidige klaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

kleine vraag voor dxo PL gebruikers:
De "auto crop" is niet alleen afhankelijk van viewpoint corrections maar ook vignetting cutoff.
dus auto crop aan is interesant als base tool.

sp7pro is cropping de image om lens distortion/vignetting te elimineren en maakt eigenlijk de image kleiner zodat de donkere hoekjes weg zijn. (wat je niet ziet mis je ook niet principe.) (en met de "shading checkbox" kan je zelfs het afvaleffect nog verder verminderen.) Ik Moet zeggen een erg effectief correctie systeem. (mij viel de vignetting van mijn fz200 nooit op totdat ik DxO PL nogmaals die rw2 files liet processen om een preset in te stellen.
met crop auto uit zie je gewoon de vignetting in de hoeken. (Als ik dan de twee images vergelijk zie ik dat DxO meer (bredere kijkhoek) heeft. (de correctiecrop word ook niet toegepast dan.)
Bij het aanzetten valt me op dat het veel maar niet alles weg cropped, je ziet nog een klein hoekje vignetting shadow. Nu kan je bij vignetting overschakelen naar manual maar ik krijg het gevoel dat bij de optics module van fz200 ze iets teweinig croppen/corrigeren.

zou dat ergens instelbaar zijn? die tolerantie? Zodat het beter "schoonsnijd" in auto crop?
(edit: vink "keep aspect ratio" aan en het is al beter.)

anti vignetting crop dxo vs sp7pro

dxo auto crop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b2FTweSiKwLINpg9Do6kcv4r/full.jpg

met viewpoint gecorrigeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 12-01-2018 23:52 . Reden: fotos toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
darktable 2.4.1 released

https://www.darktable.org/2018/01/darktable-241-released/

the changelog as compared to 2.4.0 can be found below.

New Features
◦Allow to select the GUI language in the preferences
◦Add a filter rule to the collect module to find locally copied images
◦Add favourite toggle to darkroom modules’ right click popup
◦Allow blending/masking in the hot pixels module
◦Add keyboard shortcuts to zoom and pan an image in darkroom. Panning uses the arrow keys, zooming defaults to ctrl- and ctrl+. Use alt and ctrl to change the step size of panning.
◦Some minor speedups in the grain module
◦Handling stdout on Windows: do not redirect stdout for simple command line arguments (--help and --version)
◦On Windows, show the location of the log file in the help message
◦Enable searching in the more modules list – click into the list to give focus to it, then start typing. The default GTK shortcut ctrl-f doesn’t work as it’s used for filmstrip already
◦Add a debug print when compiling OpenCL kernels

Bugfixes
◦Use the configured overwrite color profile when exporting from Lua – this broke GIMP integration
◦Support presets with < in their name
◦Fix export to non-existing path with \ as the path separator on Windows
◦Don’t insist on the db being locked when it doesn’t even exist
◦Don’t touch the mix slider when resetting the curve in color zones
◦Fix a bug in the exposure module that would only allow corrections of up to 10 stops
◦Fix custom shortcuts with shift modifier
◦Properly ellipsize text in the recently used collections list
◦Fix exported galeries with filenames containing a '
◦Fix finding mipmaps cache folder in purge_from_cache.sh script
◦Fix a crash in the recently used collections list due to a broken config file
◦Set the sqlite threading mode to Serialized
◦Fix old export presets using OpenEXR
◦Fix building with clang on Windows

Changed Dependencies
◦iso-codes version 3.66 or newer is suggested for a nicer list of translations in the preferences.
◦The Windows installer comes with an updated libexiv2 so TIFF exports should be much faster now

Camera support, compared to 2.4.0

Warning: support for Nikon NEF ‘lossy after split’ raws was unintentionally broken due to the lack of such samples. Please see this post for more details. If you have affected raws, please contribute samples!

[ Voor 97% gewijzigd door ehtweak op 26-01-2018 23:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb inmiddels eigenlijk wel een overschot aan raw-converters op de computer (adobe, apple, iridient x-transformer, raw therapee, darktable, dcraw, affinity, picktorial...), maar ik moet zeggen dat ik benieuwd ben of iemand weet of wat 'accuraw monochrome' zegt de doen inderdaad uniek is of zinvol kan zijn: 'Optimized for monochrome. Using a conventional raw developer to produce a monochrome image, you first demosaic the raw image to create a color image, then desaturate it. AccuRaw Monochrome has a specially developed monochrome demosaicing algorithm that is optimized for going directly to a monochrome image.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

begintmeta schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:52:
[...]
AccuRaw Monochrome has a specially developed monochrome demosaicing algorithm that is optimized for going directly to a monochrome image.'
Dat kun je ook zelf met al die andere RAW converters doen. Veel converters hebben daar ook standaard vele monochrome conversies kant-en-klaar voor, en/of laten je eigen settings ook nog eens opslaan voor later gebruik.
Daarbij is 'optimized' nogal een subjectieve term als het op beeld aankomt :P

[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 05-02-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fireshade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:41:
[...]

Dat kun je ook zelf met al die andere RAW converters doen. Veel converters hebben daar ook standaard vele monochrome conversies kant-en-klaar voor, en/of laten je eigen settings ook nog eens opslaan voor later gebruik.
Je kan met bijvoorbeeld RawTherapee makkelijk enorm veel instellen inderdaad (het zou me niet verbazen onder andere ook het demosaïekeeralgoritme dat accuraw gebruikt), ik heb me er ongetijwelfd onvoldoende in verdiept. Wat de maker van AccuRaw beweert is dat andere converters omdat ze meer met kleurinformatie rekening zouden houden een eventuele overlap tussen de verschillend gefilterde pixels minder zouden kunnen gebruiken. Ik heb me er zoals ik al hat gepost niet zo heel erg goed in verdiept wat een raw-converter in welk geval precies wanneer doet, maar ik hoop natuurlijk dat iemand dat wel al heeft gedaan... en weet hoe je bijvoorbeeld met dcraw hetzelfde zou kunnen doen, als het zinvol zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 16:26
[...]

Het gaat hierbij niet om het omzetten naar zwart-wit maar om de demosaicing (debayering) van de RAW. Een essentieel onderdeel waar veel op te winnen valt qua detail in zwart-wit. Lang niet met iedere RAW converter heb je de vrijheid om een algoritme te kiezen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ventieldopje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:33:
[...]

Het gaat hierbij niet om het omzetten naar zwart-wit maar om de demosaicing (debayering) van de RAW. Een essentieel onderdeel waar veel op te winnen valt qua detail in zwart-wit. Lang niet met iedere RAW converter heb je de vrijheid om een algoritme te kiezen.
Volgens mij kan je geen algoritme bij AccuRaw kiezen. Ze hebben er eentje, die geoptimaliseerd zou zijn voor monochroom.
Om ueberhaupt RAW files te kunnen bewerken, moet software wel altijd demosaicen/debayeren.
Wikipedia: Demosaicing
http://www.stark-labs.com...eviews/Debayering_API.pdf
AccuRaw beweert alleen maar dat zij een beter algoritme hebben voor monochroom - dat kan natuurlijk wel zo zijn, maar daar is niets unieke aan. Maar bijv. CaptureOne heeft ook zijn eigen gepatenteerd demosaicing algoritme, evenals Adobe en anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 16:26
Fireshade schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:07:
[...]

Volgens mij kan je geen algoritme bij AccuRaw kiezen. Ze hebben er eentje, die geoptimaliseerd zou zijn voor monochroom.
Om ueberhaupt RAW files te kunnen bewerken, moet software wel altijd demosaicen/debayeren.
Wikipedia: Demosaicing
http://www.stark-labs.com...eviews/Debayering_API.pdf
AccuRaw beweert alleen maar dat zij een beter algoritme hebben voor monochroom - dat kan natuurlijk wel zo zijn, maar daar is niets unieke aan. Maar bijv. CaptureOne heeft ook zijn eigen gepatenteerd demosaicing algoritme, evenals Adobe en anderen :)
Volgens mij praten we langs elkaar heen en bedoelen we het zelfde.
[...]

Je quote hier liet nogal in het midden of je nou begreep wat debayering was of niet omdat het iets heel anders is dan het omzetten van een kleurenfoto naar zwart/wit (wat doorgaans inderdaad met veel instellingen en presets komt).

offtopic:
Ze hebben het over geoptimaliseerd, niet over "beter". Dit is ook niet uniek maar ook niet vanzelfsprekend. Je kan namelijk ook met een normaal debayer algoritme er overheen gaan die geoptimaliseerd is voor kleur output en dan de boel zwart/wit maken. De kwaliteit (scherpte) wordt er niet beter van op die manier.

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 05-02-2018 14:32 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:18
Voor de Capture One gebruikers hier. Wat voor process recipe gebruiken jullie voor foto's die geüpload worden naar Facebook, zonder dat Facebook de boel dermate comprimeert dat de foto's er niet meer uit zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@PdeBie Is dit niet meer van toepassing?

https://www.facebook.com/help/www/266520536764594

Bron Fstoppers / Pratik Naik

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 12-02-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weet iemand uit ervaring hoe snel Capture One meestal met een update komt voor ondersteuning van nieuwe Camera's?

Ben sinds het weekend de gelukkige eigenaar van de nieuwe Sony A7 III, maar de RAW bestanden kunnen nog niet worden uitgelezen.

Op de actuele lijst met ondersteunde camera's staan de A7R III en A9 wel, maar kan nergens iets van update / changelogs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb afgelopen weekend toch Iridient X-transformer gekocht :)

Tot nu toe erg tevreden over, is een stap extra in de workflow, en aanzienlijk meer ruimte qua opslag maar als ik nu .RAF's in Lr gooi word ik blij ipv dat ik me kapot schrik :+

Voor €31 toch een fijne aankoop :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Unidentified schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:27:
Weet iemand uit ervaring hoe snel Capture One meestal met een update komt voor ondersteuning van nieuwe Camera's?
Onder "Required run modes" kun je wel zien vanaf welke versie een camera ondersteund wordt. Tenmiste, van de meest recente camera's.
Stuur ze anders eens een mailtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Unidentified schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:27:

Ben sinds het weekend de gelukkige eigenaar van de nieuwe Sony A7 III, maar de RAW bestanden kunnen nog niet worden uitgelezen.

Op de actuele lijst met ondersteunde camera's staan de A7R III en A9 wel, maar kan nergens iets van update / changelogs vinden.
Meestal een weekje of 2-3, zeker met Sony zijn ze snel (Tenzij Sony ooit met een middenformaat uit komt, dan kan je lang wachten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Chiron Ik heb de 31ste een fotoshoot dus hoop dat de update er dan reeds is aangezien tethered schieten en RAW support een must is.

Zou toch te gek voor woorden zijn als ik een oudere camera moet gaan huren. Wat mij betreft mogen partijen als Adobe en Phase One, wel een maand van tevoren wat samples krijgen zodat ze bij introductie ook gelijk RAW support e.d. bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De laatste C1 v11.0.1 dateert van 19 januari dit jaar. De Fujifilm X-H1 zit er ook nog niet in bijvoorbeeld.

Gek genoeg zat support voor de A7RIII er al wel in voordat de A7RIII officieel gereleased was, dus het lijkt me dat het echt niet lang meer gaat duren. Maar ik durf niet te zeggen of het voor de 31e het geval is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Neem anders contact op met de support afdeling van PhaseOne. Die geven voor zover ik heb meegemaakt snel antwoord op vragen. Ik heb ook wel eens met een beta versie gewerkt op hun aanraden omdat een fout waar ik tegenaan liep daarin was gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@kdbruin Kreeg een mooi template terug.

Dear customer,

As a general principle, we do not comment on future product development.

Specifically, for Capture One development and camera support, our ambition is to support all top selling high end camera models. We evaluate each camera request we receive as a unique case and Capture One now supports more than 400 different cameras from Canon, Sony, Nikon, Fuji, Olympus, Pentax and naturally Phase One just to mention a few. All cameras are individually optimized by a special/unique Phase One technology process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
@Unidentified Duidelijk antwoord maar voor jou niet echt bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Chiron schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:24:
De laatste C1 v11.0.1 dateert van 19 januari dit jaar. De Fujifilm X-H1 zit er ook nog niet in bijvoorbeeld.

Gek genoeg zat support voor de A7RIII er al wel in voordat de A7RIII officieel gereleased was, dus het lijkt me dat het echt niet lang meer gaat duren. Maar ik durf niet te zeggen of het voor de 31e het geval is :)
Mocht je een update voorbij zien komen, zou je het dan willen laten weten?

Dan zal ik namelijk een upgrade moeten aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Unidentified schreef op maandag 19 maart 2018 @ 02:55:
[...]

Mocht je een update voorbij zien komen, zou je het dan willen laten weten?

Dan zal ik namelijk een upgrade moeten aanschaffen ;)
Kan je gewoon zelf checken op https://www.phaseone.com/download

En in C1 zelf: https://www.phaseone.com/...ticleid=2030&languageid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Chiron Ben in de tussentijd maar even aan het experimenteren met de gratis Sony Imaging Edge Software

Er zit zowel een Remote, Viewer als Editor in en met de remote functionaliteit kan je dus (voorlopig)tethered schieten.

In het ergste geval kan ik achteraf dus alles RAW's importeren in een Capture One sessie zodra er support is voor de A7 III

De tether functie werkte niet slecht om eerlijk te zijn (even een stuk of 10 test foto's geschoten) maar ben uiteraard benieuwd hoe de software presteert bij een sessie van een paar uur á 1000 foto's.

De editor is echt tergend traag, dus daar moet je niet aan beginnen tenzij je veel geduld hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Thanks voor het delen. Had de software al eens gezien, maar nog nooit een kans gegeven.

Als de RAW bestanden in specifieke map geplaatst worden. Dan kan LR ze real time oppakken. Dit kan via de LR Automatic Import. Binnen kort toch eens uit proberen of dit werkbare workflow is.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Superdaantje Maar realtime dat gaat niet lukken toch?

De LR workaround vereist nog een aanpassing met exif tool, zodat het programma denkt dat het A7RIII of A9 bestanden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 19-03-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit hoef je niet in te stellen. Real time werkt prima. LR pakt ze netjes op. Net snel getest met de a7rIII RAW bestanden. Gaat nog redelijk vlot ook.

Ga in Lightroom naar
--> Bestand
-----> Automatisch importeren
---------> Instellingen voor Automatisch importeren

Maak controle map aan en geef aan naar welke map de RAW bestanden verplaatst mogen worden. Heb je de instellingen gedaan dan kun je het inschakelen.
--> Bestand
-----> Automatisch importeren
-------> Automatisch importeren inschakelen

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
RawTherapee 5.4 is uit!

http://rawtherapee.com/blog/rawtherapee-5.4-released

New Features since 5.3:

New default processing profiles, now the default look for raw photos closely matches the out-of-camera look with regard to tones and includes lens distortion and vignetting correction.
New histogram matching tool, to have RawTherapee automatically adjust the image for you to match the out-of-camera look with a single click of a button.
New HDR Tone Mapping tool to compress the light in scenes with a high dynamic range, allowing you to show details in both shadows and highlights in a realistic way.
New Local Contrast tool to boost clarity using a simple interface.
New color toning method L*a*b* Color Correction Grid.
New RCD demosaicing algorithm to minimize artifacts even with artificial lighting and strong chromatic aberration.
New thumbnail overlay icons in the File Browser and Filmstrip to help you distinguish normal images from HDR and Pixel Shift ones.
Added support for showing out-of-gamut areas based on the output profile.
Added support for reading and writing metadata and ICC profiles to and from PNG images.
Added support for processing Sony Pixel Shift ARQ raw files - make sure that the ARQ extension is enabled in Preferences > File Browser > Parsed Extensions.
Create Sony ARQ raw files using https://github.com/agriggio/make_arq
Added support for saving 32-bit floating-point TIFFs clamped to [0;1].
Added profiled chromatic aberration correction support using Lensfun.
More tools now have an on/off switch.
The user interface is cleaner, with all power-house tools moved into a new "Advanced" tab to prevent slider-shock to newcomers.
The Metadata tab now lets you choose whether you want to copy metadata unchanged, edit metadata or strip metadata when saving images. Now you can also make metadata changes in batch mode.
The choice of whether the main histogram should display information using the working profile or the output profile is now available from the Editor tab's top toolbar.
The Crop tool's aspect ratio now defaults to that of the image, and RawTherapee automatically zooms-to-fit the crop once it's placed.
RGB input-type ICC profiles can now be used as output profiles.
The saved reference image for profiling (created from within the Color Management tool) now contains metadata.
PNG and compressed TIFF images make use of better compression.
Shortcut key changes: Zoom-to-fit the crop using "f", fit the whole image using "Alt+f".

There were several hundred commits optimizing processing speed and memory usage as well as bug fixes and code refactoring, though the details of these are too arcane to list here. The effort involved thousands of developer-hours.

Ben blij dat ik zelf ook een steentje heb kunnen bijdragen aan de nieuwe release. (wel bescheiden). :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Chiron, @kdbruin en @Superdaantje Nog even een update van Phase One.

Please login with phaseone.com and go to My Pages, find the Beta tester. Then you can try with the the beta of next version.

But Capture One 11.1 beta which is going to release does not support Sony A7 III yet.

Best regards,

Phase One Support Team

Dit kan dus nog wel een tijdje duren, dus toch maar weer eigenwijs op zoek gegaan naar een workaround.

Het vreemde is dat C1 De Sony A7 III wel gewoon herkend en dat je Tethred kan schieten als je kiest voor JPEG.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bAiEXx/C1.jpg

Toen dacht ik laten we RAW+JPEG doen en toen gaf C1 foutmeldingen aan dat het ARW bestand niet kon worden geïmporteerd.

Maar nu komt het, als je in de A7 III onderstaande instelt, worden de JPEG's getethred/geïmporteerd in Capture One en de RAW+JPEG op de SD kaart :)

Op deze manier maak ik dus wel op basis van de JPEG een beslissing qua compositie en (flits)belichting, maar ik denk dat ik hier wel iets meer vertrouwen in heb dan in de software van Sony.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/e3qHkH/A7III.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Greatsword op 21-03-2018 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Betreft RawTherapee 5.4 release:

Let op! Er zit wel een bug in deze versie.
https://github.com/Beep6581/RawTherapee/issues/4464
GPS and IPTC info is missing from both compressed and uncompressed TIFF files when using "Copy metadata unchanged". It's there in PNG and JPG files.

Ik heb de fout vanmiddag gemeld bij de makers en is bevestigd en op de bug-list geplaatst.

Best wel vervelend, als je er vanuit gaat dat metadata onveranderd wordt meegenomen van je RAW file --> TIFF file. Zeker als je, zoals ik, je geografische gegevens/kaart lokalisering hierop baseert.
Nu moet je met de hand weer bepaalde metavelden zelf copy&pasten van je RAW naar je TIFF bestand. :-(

Complete issue lijst alhier:
https://github.com/Beep6581/RawTherapee/issues

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inmiddels is 2.4.2 er ook weer.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 24-03-2018 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor de C1 en Sony A7 III gebruikers.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:18
Gisteren de trial gedownload van Affinity for Windows als vervanger voor Photoshop. Ben heel benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er is nu ook een dng converter voor Sony van Iridient, Iridient S-Transformer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
C1 11.1 is uit, met support voor A7III:

https://get.captureone.pro/11-1/05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Chiron zag hem inderdaad voorbijkomen, volledige release notes: https://www.phaseone.com/...ff-446c-9d5e-286dc6de4b59

11.1 Feature Summary

• New Normalize tool
• Create Style Layers from the Styles tool
• Enhanced LCC presets
• Expanded Apple Script
• Includes “SPRING” Style Pack

Notable changes

• Customize Toolbar now supports Icon & Text when selected (Mac)
• Floating tools persist when switching focus to another app (Mac)
• Improved Live View for D850
• Faster tethering performance on Windows

11.1 Camera Support

• Sony A7 Mk III
• Fuji lm X-H1
• Leica CL
• Leica TL2
• Leica V-Lux Typ 114
• Leica X-U
• Olympus E-M10 mkIII
• Olympus E-PL9
• Panasonic G9
• Panasonic GH5S

11.1 Lens Support

• Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM
• Leica Elmarit M 90mm f2.8
• Leica Summicron M 90mm f2
• Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS (SEL18135)
• Sony FE 24-105mm F4 G OSS (SEL24105G)
• Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO B016 • Tamron 28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD A010
• Tamron SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012
• Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 A025
• Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD F017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:11

Grozno

acts without consequence!

Unidentified schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:24:
@Chiron zag hem inderdaad voorbijkomen, volledige release notes: https://www.phaseone.com/...ff-446c-9d5e-286dc6de4b59

11.1 Feature Summary

• New Normalize tool
• Create Style Layers from the Styles tool
• Enhanced LCC presets
• Expanded Apple Script
• Includes “SPRING” Style Pack

Notable changes

• Customize Toolbar now supports Icon & Text when selected (Mac)
• Floating tools persist when switching focus to another app (Mac)
• Improved Live View for D850
• Faster tethering performance on Windows

11.1 Camera Support

• Sony A7 Mk III
• Fuji lm X-H1
• Leica CL
• Leica TL2
• Leica V-Lux Typ 114
• Leica X-U
• Olympus E-M10 mkIII
• Olympus E-PL9
• Panasonic G9
• Panasonic GH5S

11.1 Lens Support

• Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM
• Leica Elmarit M 90mm f2.8
• Leica Summicron M 90mm f2
• Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS (SEL18135)
• Sony FE 24-105mm F4 G OSS (SEL24105G)
• Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO B016 • Tamron 28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD A010
• Tamron SP 35mm F/1.8 Di VC USD F012
• Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 A025
• Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD F017
toon volledige bericht
Mooi, dan ben ik helemaal klaar voor mijn toekomstige camera... :P

Ik ben nu een tijdje bezig met Capture One en Affinity Photo. Het vraagt om wat aanpassingen in je workflow, maar voor mij zijn het waardige vervangers voor Lightroom en Photoshop. Waarbij ik Capture One momenteel prettiger vind dan LR en Affinity Photo voldoende goed is in vergelijking met PS. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Grozno LR heb ik ook al lang achter me gelaten, vooral op het gebied van snelheid is C1 een verademing.

Het heeft zeker even een leer curve, maar als je er eenmaal aan gewend bent werkt het echt heerlijk. Vooral layers en het uniformeren van de skintones zijn dingen waar ik niet meer zonder kan.

PS zit te diep geworteld in mijn workflow, ik hoor en zie zeker goede dingen over Afinnity, maar voorlopig nog geen dingen gezien waarvan ik denk, ja hiervoor moet ik overstappen. Uiteraard is de prijs wel aantrekkelijk, dus blijf het zeker in de gaten houden.

Krijg jij High End Retouching voor elkaar met affinity?

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.