Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:49
quote:
maratropa schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:14:
[...]

Ik had vandaag ook weer zo'n 'sterf-sterf lightroom ik ga capture one proberen' moment, en eindelijk gedaan! Lr was de laatste tijd ook hier ellende, en ik zit met 5D-II raw's en relatief kleine imports niet eens in het high end spectrum maar ik zit me zooo ter ergeren. Voor ander werk heb ik veel cores en niet heel veel mhz en dat is heb ik het idee extra killing in lightroom.

Holy. Shit. Wat een verademing zeg waarom niet eerder gedaan... Gewoon goeie multithreading; ik zie zelfs gewoon over 64 cores 50% tot 100% belasting tijdens editen! (wat natuurlijk ook weer niet perse hoeft maarja ik klaag niet) Sliders die meteen reageren en niet haperen, niet kleven, alles wat je doet loopt lekker realtime. Image browsen & laden prima. Interface beetje wennen maar best prima en je hebt het snel door. Import en previews maken ook rap.

Ik hoop dat ik verder geen dealbreakers tegenkom :)
De UI is grotendeels wel helemaal aan te passen, vooral de floating docks vind ik ideaal omdat ik graag fullscreen zonder afleidingen werk (ook in Photoshop). De export functie hebben ze ook goed over nagedacht dat je makkelijk in verschillende formaten kan exporteren ipv. per stuk.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-10 11:58
Ben ook zeer te spreken over C1, gebruik het al een paar jaar in plaats van Lightroom. Qua interface even wennen maar zoals gezegd gemakkelijk aan te passen naar je eigen wensen en je kunt ook meerdere indelingen maken en hiertussen switchen.

Verder heb ik ook ON1 Photo Raw en Topaz Studio (inclusief bijna alle "oude" Topaz plugins) en die laatste gaat mij steeds meer bekoren. Ook het feit dat steeds meer losse plugins worden geÔntegreerd in Topaz Studio maakt het werken ermee steeds gemakkelijker en leuker. Ook vanuit C1 is het geen probleem om Topaz Studio te gebruiken.

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Voor de maccers met C1, ik zou even wachten met upgraden naar High Sierra. Hier was ie na het eerste keer starten 2 minuten bezig met een 'setting up hardware acceleration' popupje, en nu ik door de foto's heen browse voelt het allemaal redelijk sloom, foto's duren lang om in te laden (je krijgt eerst een blokkerige versie te zien).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• kdbruin
quote:
Chiron schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:53:
Voor de maccers met C1, ik zou even wachten met upgraden naar High Sierra. Hier was ie na het eerste keer starten 2 minuten bezig met een 'setting up hardware acceleration' popupje, en nu ik door de foto's heen browse voelt het allemaal redelijk sloom, foto's duren lang om in te laden (je krijgt eerst een blokkerige versie te zien).
Dank voor de heads-up maar ik was toch al van plan om zeker een maandje of zo te wachten met de upgrade. Iets met ervaringen uit het verleden ;)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@Chiron Hier nergens last van, (10.1.2) Welke versie heb je?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:52
quote:
Unidentified schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:10:
@Chiron Hier nergens last van, (10.1.2) Welke versie heb je?
10.2, de nieuwste iig.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Net weer een verse RawTherapee:

http://rawtherapee.com/blog/rawtherapee-5.3-released

RawTherapee 5.3 has been released!

En nu zijn de daadwerkelijke downloads beschikbaar:
http://rawtherapee.com/downloads

ehtweak wijzigde deze reactie 01-10-2017 20:12 (24%)

†††Mooie Plaatjes†††

Sinds de RawTherapee 5.3 release ben ik maar weer eens mee aan de slag gegaan.
Man, man, wat een mogelijkheden! Dat is zowel :) als :-( .

Nu loop ik tegen een behoorlijk aantal issues aan. Ik kan die uiteraard in het RT forum gaan stellen:
https://discuss.pixls.us/c/software/rawtherapee
maar gezien het soort/type discussies aldaar, valt de praktische oplossingsgerichtheid me erg tegen als ik zo e.e.a. doorlees.

Zijn er nog mensen alhier die RT (willen gaan) gebruiken? En dat het mogelijk zinnig is daarvoor een apart topic te starten?

†††Mooie Plaatjes†††

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:45
quote:
ehtweak schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:37:
Zijn er nog mensen alhier die RT (willen gaan) gebruiken? En dat het mogelijk zinnig is daarvoor een apart topic te starten?
Ik zou voorstellen om het eerst hier te proberen gezien dit topic niet bijzonder snel vol loopt.

Zelf ben ik vastgelopen tot versie 4.2x gezien ik een 32bit machine heb.

moozzuzz wijzigde deze reactie 04-10-2017 12:08 (10%)

Update Nikon ViewNX-i en NX-D:
http://downloadcenter.nik...m/nl/download/sw/108.html

Wijzigingen van versie 1.2.9 naar 1.2.10
• Een probleem met de Kaart-werkomgeving opgelost waarbij kaarten niet goed werden weergegeven.

Probleem was sinds half september 2017 aanwezig. Waarschijnlijk change in Google maps API/Interface?

Ik kan bevestigen dat het probleem idd optrad; lekker balen als je er best wel veel gebruik van maakt. En ja, ik kan tevens bevestigen dat met de nieuwste versie het probleem verholpen is. ;)

En ja, het is ook gemeld via de meuktracker; maar blijkbaar is er bij de tweakers meuk-redactie een afkeer van fotografie gerelateerde software... :-(

†††Mooie Plaatjes†††

quote:
moozzuzz schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:08:
[...]

Ik zou voorstellen om het eerst hier te proberen gezien dit topic niet bijzonder snel vol loopt.

Zelf ben ik vastgelopen tot versie 4.2x gezien ik een 32bit machine heb.
Maar zoals je zelf al aangeeft, jij werkt er niet (meer?) mee.
En als er verder niemand gebruik van (RawTherapee) maakt alhier, dan kan ik wel van alles neerpennen, maar dat wordt het een beetje een one-man-show zonder meewerkende toeschouwers... ;)

†††Mooie Plaatjes†††

• moozzuzz
Ik werk met de laatste 4x branch (en een cameraprofiel uit de 5.2 versie :) ).

• moozzuzz
Het is opnieuw het seizoen van de nieuwe versies. In dit geval werd ON1 Photo Raw 2018 aangekondigd met een gratis beta (vanaf 6 oktober). In het oog springende nieuwe features: HDR, pano-stitching en extra-masking options (de hele lijst staat in de link).

Upgraden van v2017 (die relatief buggy was in z'n eerste versies) vereist wel een (opnieuw) 80$ wat bij heel wat gebruikers slecht valt. Nieuwe gebruikers betalen zo'n 120$.
Voor diegenen die mee willen lezen/discussiŽren over mijn avonturen met RT 5.3. Het begint hier:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/5

†††Mooie Plaatjes†††

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
ehtweak schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:14:
Voor diegenen die mee willen lezen/discussiŽren over mijn avonturen met RT 5.3. Het begint hier:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/5
Interessant, ik heb er ook eens wat mee gespeeld, maar nog niets serieus, mijn eerste indruk (onder linux) was best aardig.

• Fireshade
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
ehtweak schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:22:
[...]

Maar zoals je zelf al aangeeft, jij werkt er niet (meer?) mee.
En als er verder niemand gebruik van (RawTherapee) maakt alhier, dan kan ik wel van alles neerpennen, maar dat wordt het een beetje een one-man-show zonder meewerkende toeschouwers... ;)
Aan de andere kant: misschien heb je op dit topic wat meer kans op reacties, omdat velen hier ervaring hebben met meerdere RAW converters (tegelijk), waaronder RT.
Voordat ik de praktische toepassingen met RT 5.3 ga onderzoeken, wil ik eerst dat het goed functioneert, lijkt me een logische eerste stap. :)

https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/33

Toch 'rare' reacties krijg ik daar op de traagheidsproblemen met RT 5.3

Aan de ene kant genoeg meldingen van mensen die het ook ondervinden, maar het maar normaal noemen. Aan de andere kant bizarre opties als dan moet je FDD in je BIOS disablen... :F

Inmiddels ben ik wel zover dat RT 5.3 binnen 8 seconden start (is nog veels te lang) als je Windows systeem net vers gereboot is. Maar in de loop v.d. dag kan het ineens zomaar bijna een minuut duren (voor details zie bovenstaande discussie op pixls)
Nog afgezien van het feit dat als je naar het 'preferences' scherm wilt gaan, je wederom kunt gaan zitten staren naar het scherm. :-(

Iemand die hier iets zinnigs aan toe te voegen heeft?

Heb inmiddels wel ProcessMonitor van SystInternals gestart om te zien wat RT allemaal uitspookt tijdens het starten, maar dat is zo'n stortvloed aan info. Weet niet goed naar wat ik kan zoeken/kijken.

ehtweak wijzigde deze reactie 06-10-2017 22:05 (10%)

†††Mooie Plaatjes†††

Zag deze aanbieding voorbij komen:

'Gratis' versie van Affinity Photo bij aankoop van X-Rite producten:
http://www.xritephoto.eu/Affinity-en

Mocht er iemand op zoek zijn naar bijvoorbeeld een ColorMunki Display calibrator, Colorchecker Passport of een complete ColorMunki Photographer Kit; nu met een complete versie van Affinity Photo (Mac/Win). Geldig t/m 31-12-2017

†††Mooie Plaatjes†††

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:01
Hoewel dit natuurlijk geen aanbiedingen topic is wilde ik jullie deze toch niet achterhouden:

DXO optics 11 essential van "§129" voor nop: klik

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=39193

• Haroddin
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:49
quote:
Kabbie_Kabbie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:54:
Hoewel dit natuurlijk geen aanbiedingen topic is wilde ik jullie deze toch niet achterhouden:

Thx, gaan we proberen!

• Fireshade
  • Niet online
quote:
Gelukkig kun je gratis proberen voor je 129 euro neertikt.
quote:
Fireshade schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:43:
[...]

Aan de andere kant: misschien heb je op dit topic wat meer kans op reacties
Tot nu toe niet... :+
quote:
Fireshade schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:43:
...omdat velen hier ervaring hebben met meerdere RAW converters (tegelijk), waaronder RT.
Wie dan? ;)

Heb op aanwijzingen van wat developpers (?) van RT al de nodige debug runs gestart via gdb.exe. Maar zelfs die gdb crashed onder Windows... dus tja... :?
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/72

†††Mooie Plaatjes†††

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:27

copykat

Good copy isn't bad

quote:
ik heb hm geinstalleerd, ziet er goed uit de lens en camera profielen doen het gewoon. ook de nieuwe.
1 nadeel met DxO in general, de kracht zit in de denoise app "prime noise" en de image distortion correctie is in essential half made. de scheve gebouwen door viewpoint zijn niet corrigeerbaar. en moet je achteraf ergens anders doen. of viewpoint 3 kopen. (79,00) Dus eigenlijk moet je nog een app hebben die bijv. dng files kan inlezen om verdere nabewerking te doen.
Die automatische lenscorrecties zijn erg goed. smartlighting is een soort partial EV correctie en is ook fijn.

Die free essential is eigenlijk een snoepjes spoor naar de full versie :+

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Haroddin
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:49
quote:
copykat schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:29:
[...]

ik heb hm geinstalleerd, ziet er goed uit de lens en camera profielen doen het gewoon. ook de nieuwe.
1 nadeel met DxO in general, de kracht zit in de denoise app "prime noise" en de image distortion correctie is in essential half made. de scheve gebouwen door viewpoint zijn niet corrigeerbaar. en moet je achteraf ergens anders doen. of viewpoint 3 kopen. (79,00) Dus eigenlijk moet je nog een app hebben die bijv. dng files kan inlezen om verdere nabewerking te doen.
Die automatische lenscorrecties zijn erg goed. smartlighting is een soort partial EV correctie en is ook fijn.

Zelf nog geen tijd voor kunnen maken, maar ergens verbaast het me niet. Ahja, mij hoor je er niet over klagen :)

• moozzuzz
quote:
copykat schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:29:
Het is inderdaad spijtig dat DxO z'n software opzettelijk crippled :/. Vroeger was er maar ťťn versie. Ter info ook andere foto-software-boeren durven net voor/na een grote release hun sw gratis online verspreiden (soort oneindige trial van de oude versie). Immers gebruikers stappen niet makkelijk over naar andere pakketten. Iemand gratis binden kan, bvb bij een camera-upgrade, ervoor zorgen dat men alsnog overstapt naar de betaalde versie enkele jaren later.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

wat vaak gebeurd is tegen gereduceerd tarief tot gratis bij je camera een raw bewerkings applicatie kan verkrijgen maar dat geen update supportlist camera's en of lenzen mogelijk is.
Dan kan je gebruiken totdat je een nieuwe camera koopt en dan door gewenning toch maar de nieuwe versie koopt. (Die soms met activatiekey van je crippled versie iets goedkoper is.)

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• moozzuzz
http://www.eyesonmedia.nl/webshop/software.html

Zeer interessante prijzen voor C1 licenties (uitverkoop/stopzetting), en ook stylepacks aan 7 eur.. Op mijn telefoon leek de prijs goed, maar op een laptop, wanneer alle gegevens goed gepositioneerd worden in de HTML opmaak, blijkt dit de korting te zijn.. If smt seems to good to be true, it probably is 8)7 .

moozzuzz wijzigde deze reactie 11-10-2017 21:44 (42%)

Zojuist mijn Adobe subscription stop gezet. Ga nu de stap naar een alternatief maken. Welke weet ik nog niet. Twijfel nog tussen Exposure X3 en Capture One Pro.

Voordeel van X3 is dat je geen catalog file meer hebt. Ik vraag mij alleen nog even af waar de wijzigingen dan wel in komen te staan. Ik verwacht losse files naast de RAW files.

--edit--

lees net dit:
quote:
Alien Skin Exposure doesn't require any database to work; it's based on your current folder structure. Once you edit an image in the software, a new folder will be created in the one your image is stored in.
Bron: https://fstoppers.com/ori...lien-skin-exposure-179229

PdeBie wijzigde deze reactie 19-10-2017 09:23 (35%)

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• kdbruin
quote:
PdeBie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:20:
Zojuist mijn Adobe subscription stop gezet. Ga nu de stap naar een alternatief maken. Welke weet ik nog niet. Twijfel nog tussen Exposure X3 en Capture One Pro.

Voordeel van X3 is dat je geen catalog file meer hebt. Ik vraag mij alleen nog even af waar de wijzigingen dan wel in komen te staan. Ik verwacht losse files naast de RAW files.

--edit--

lees net dit:

[...]

Bron: https://fstoppers.com/ori...lien-skin-exposure-179229
Ook bij C1 hoef je geen catalogus te gebruiken. Zelf gebruik ik de sessions (directory structuur) waarin alles voor een shoot zit, inclusief sidecar bestanden met de bewerkingen. Dat bevalt mij een stuk beter dan de logge catalogus die ik vroeger bij LR had.

En met de 2018 release van Luminar (binnenkort beschikbaar) heb je ook de mogelijkheid tot een catalogus maar hier is nog weinig over bekend. Dit gedeelte wordt ook als update in de loop van 2018 verwacht. Ook dit programma bevalt mij wel.
quote:
kdbruin schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Ook bij C1 hoef je geen catalogus te gebruiken. Zelf gebruik ik de sessions (directory structuur) waarin alles voor een shoot zit, inclusief sidecar bestanden met de bewerkingen. Dat bevalt mij een stuk beter dan de logge catalogus die ik vroeger bij LR had.
Maar heb je dan nog wel de mogelijkheid tot het taggen en filteren van foto's?

quote:
PdeBie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Maar heb je dan nog wel de mogelijkheid tot het taggen en filteren van foto's?
Eh, ja hoor.
Dat hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van een database constructie (heb ik zelf ook een hekel aan).

Ik gebruik b.v. ViewNX-i als RAW converter van Nikon NEF files. En sterretjes en bewerkingen worden in een [naam van het raw file].nksc bestandje opgeslagen. (wat eigenlijk gewoon een .XML file is)
En bij b.v. RawTherapee in een [naam van het raw file].pp3 bestandje.
M.a.w. het oorspronkelijk RAW file blijft onaangetast en je kunt gewoon gebruik maken de file explorer van je OS.
Moet er niet aan denken dat ik de afgelopen 20 jaar aan digitale fotobestanden zou hebben toevertrouwd aan een database systeem wat om de paar jaar over de kop gaat, in de digitale wolk verdwijnt, of anderszins buiten mijn controle valt... :|

†††Mooie Plaatjes†††

• Ventieldopje
quote:
ehtweak schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:19:
[...]

Eh, ja hoor.
Dat hoeft helemaal niet afhankelijk te zijn van een database constructie (heb ik zelf ook een hekel aan).

Ik gebruik b.v. ViewNX-i als RAW converter van Nikon NEF files. En sterretjes en bewerkingen worden in een [naam van het raw file].nksc bestandje opgeslagen. (wat eigenlijk gewoon een .XML file is)
En bij b.v. RawTherapee in een [naam van het raw file].pp3 bestandje.
M.a.w. het oorspronkelijk RAW file blijft onaangetast en je kunt gewoon gebruik maken de file explorer van je OS.
Moet er niet aan denken dat ik de afgelopen 20 jaar aan digitale fotobestanden zou hebben toevertrouwd aan een database systeem wat om de paar jaar over de kop gaat, in de digitale wolk verdwijnt, of anderszins buiten mijn controle valt... :|
Dat laatste kan ik niet rijmen. Al je edits en metadata worden gewoon opgeslagen in een XMP sidecar, wat gewoon een open formaat is en leesbare tekst (XML). Ook al zou je je database kwijt raken dan ben je alleen je edit historie kwijt maar heb je uiteraard nog wel je laatste edit.

Ook verdwijnt je database niet in de cloud als je tenninste gewoon even leest wat de verschillen tussen CC en Classic CC zijn :) Hoop paniek terwijl er niks is verandert.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

@Ventieldopje Volgens mij gaat het hier om alternatieve RAW-converters, niet om LR. Toch? ;)

M.a.w. wat LR CCC of LR CC doen, doet niet ter zake. Gebruik ik toch niet.

Het ging/gaat mij er om dat ik een alternatief zoek voor m'n huidige ViewNX-i RAW converter. De conversies zijn op zich gewoon prima. Ben er altijd tevreden mee; beter/prettiger dan de Adobe Camera RAW conversie van Nikon's NEF files.

Het enige wat tegenvalt bij het ViewNX-i gebruik is de snelheid, of liever gezegd, het gebrek er aan.
Een hele serie NEFs omzetten duurt gewoon lang. En veel files tegelijk wil nog wel eens crashen.
Dus zoek ik al (>een jaar) naar iets anders.
En dan per se eentje die zonder een database werkt en het liefst niet prijzig is.
Grote voordeel van Nikon's eigen ViewNX-i is toch (blijkbaar?) dat zij de beste RAW conversie doen. Waarschijnlijk omdat ze de ins en outs/details in hun eigen softwarekeuken het beste onder de knie hebben. Gebruiksgemak is imho goed en zonder dat je eerst van alles moet uitvogelen, goed te doen. De stabiliteit en snelheid zijn daarentegen wel voor verbetering vatbaar.
  • C1Pro10 vind ik nogal prijzig, maar bleek wel, tot nu toe, ťťn van de snelste qua RAW conversie.
  • Darktable for Windows is eigenlijk nog niet af...
  • DigiKam mis ik toch wat zaken die in ViewNX-i er gewoon inzitten. Ook hier is snelheid niet je-van-het.
  • RawTherapee 5.3 is overweldigend qua mogelijkheden. Redelijk qua snelheid, als 'ie eenmaal draait. Maar de kwaliteit van RAW conversie heb ik nog niet goed kunnen beoordelen; mede door slow startup issues en de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Voordeel is wel dat ze geen database constructie gebruiken.
Kortom, ik ben er nog niet uit of over. :)

Een extra complicerende factor is het feit dat wanneer je al jaren gewend bent aan een bepaalde workflow en daarvan alle ins en outs inmiddels wel hebt meegemaakt, het lastig is om over te stappen. :Y
Gebruik al sinds 2002 (!) oplopende versie van Nikon's eigen RAW converter om vervolgens de geproduceerde TIFFs verder te verwerken met PP software zoals PhotoShop of PTGui, e.d.
En als die RAW conversie slag dan 'ineens' door een andersoortig stukje software gedaan moet worden, is dat heel erg wennen...

ehtweak wijzigde deze reactie 19-10-2017 15:04 (12%)

†††Mooie Plaatjes†††

• Ventieldopje
quote:
ehtweak schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:55:
@Ventieldopje Volgens mij gaat het hier om alternatieve RAW-converters, niet om LR. Toch? ;)

M.a.w. wat LR CCC of LR CC doen, doet niet ter zake. Gebruik ik toch niet.

Het ging/gaat mij er om dat ik een alternatief zoek voor m'n huidige ViewNX-i RAW converter. De conversies zijn op zich gewoon prima. Ben er altijd tevreden mee; beter/prettiger dan de Adobe Camera RAW conversie van Nikon's NEF files.

Het enige wat tegenvalt bij het ViewNX-i gebruik is de snelheid, of liever gezegd, het gebrek er aan.
Een hele serie NEFs omzetten duurt gewoon lang. En veel files tegelijk wil nog wel eens crashen.
Dus zoek ik al (>een jaar) naar iets anders.
En dan per se eentje die zonder een database werkt en het liefst niet prijzig is.
Grote voordeel van Nikon's eigen ViewNX-i is toch (blijkbaar?) dat zij de beste RAW conversie doen. Waarschijnlijk omdat ze de ins en outs/details in hun eigen softwarekeuken het beste onder de knie hebben. Gebruiksgemak is imho goed en zonder dat je eerst van alles moet uitvogelen, goed te doen. De stabiliteit en snelheid zijn daarentegen wel voor verbetering vatbaar.
  • C1Pro10 vind ik nogal prijzig, maar bleek wel, tot nu toe, ťťn van de snelste qua RAW conversie.
  • Darktable for Windows is eigenlijk nog niet af...
  • DigiKam mis ik toch wat zaken die in ViewNX-i er gewoon inzitten. Ook hier is snelheid niet je-van-het.
  • RawTherapee 5.3 is overweldigend qua mogelijkheden. Redelijk qua snelheid, als 'ie eenmaal draait. Maar de kwaliteit van RAW conversie heb ik nog niet goed kunnen beoordelen; mede door slow startup issues en de enorme hoeveelheid mogelijkheden. Voordeel is wel dat ze geen database constructie gebruiken.
Kortom, ik ben er nog niet uit of over. :)

Een extra complicerende factor is het feit dat wanneer je al jaren gewend bent aan een bepaalde workflow en daarvan alle ins en outs inmiddels wel hebt meegemaakt, het lastig is om over te stappen. :Y
Gebruik al sinds 2002 (!) oplopende versie van Nikon's eigen RAW converter om vervolgens de geproduceerde TIFFs verder te verwerken met PP software zoals PhotoShop of PTGui, e.d.
En als die RAW conversie slag dan 'ineens' door een andersoortig stukje software gedaan moet worden, is dat heel erg wennen...
Dan nog is er geen enkele paniek rond de cloud. Elk programma met een library gebruikt een database en die zjin allemaal programma specifiek, ondanks dat ze denk ik allemaal zo'n beetje SQLite zullen zijn. Mijn reactie geldt dus niet alleen voor LR maar net zo goed voor C1 en Darktable ;)

Enfin ... Macphun speelt goed in op de vernietigende aankodiging (in mijn ogen althans) van het hele Lightroom gebeuren. In reactie daarop beloven ze te komen met een uitgebreide DAM (catalogi) als uitbreiding in Luminar.

Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord maar als ik zo hun website eens doorblader dan ben ik toch wel positief verrast. Goed, de cheesy effecten spreken mij niet aan omdat de meesten niet heel erg moeilijk zelf te doen zijn en je dan meer controle behoud. Maar ik zie ook dat ze een behoorlijke toolset hebben voor geavanceerd gebruik en dat maakt mij wel nieuwsgierig. Misschien toch maar eens naar kijken ;)

Ook ga ik binnenkort nog wel eens een keer kijken naar C1. Kan geen kwaad om af en toe eens te shoppen bij de buren ;)

www.maartendeboer.net

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Hierbij mijn ervaring met DxO Optics Pro Elemental 11.4.2 ten opzichte van Lightroom:

Positief:
- VEEL betere standaard output van RAW files. De overige presets die worden aangeboden zijn bruikbaar. Bij Lightroom zijn (naar mijn mening) de ingebouwde presets enkel bruikbaar om een bepaalde sfeer te geven aan een foto. Bij DxO leveren de presets een natuurlijke foto.
- werkt stuk beter met meerdere monitoren dan Lightroom. Tools zijn individueel los te koppelen, net als in PS of Illustrator.
- een stuk sneller. Een verademing ten opzicht van LR
- met de "Essential tools" kan je snel primaire aanpassingen doorvoeren. Primaire bewerkingen zijn hierin geclusterd. Dit is voldoende voor het gros van de foto's. In LR moest ik altijd alle tools van boven naar beneden aflopen.
- Smart lighting in combinatie met Spot focusing: wat een fantastische tool! Het dynamische bereik wordt op een slimme manier aangepast: overbelichte en onderbelichte delen worden niet nog meer over- of onderbelicht, ongeacht het donkerder/lichter maken van de foto. De spot focusing detecteert een gezicht, en past de exposure aan op het gezicht. Ideaal, want vaak zijn mijn foto's niet perfect belicht op het gezicht.
- geen grote database, maar een .DOP file van enkele kb voor de RAW bewerkingen (zelfde map als bestand). Bewerkingen worden dus opgeslagen bij de RAW files zelf.
- beter dan LR met terughalen van donkere delen in foto's
- hogere scherpte in foto's zonder extra ruis
- standaard preset voor portretten is goed. Hoeft over het algemeen maar weinig aan te gebeuren.
- ben tevreden met resultaten. Over algemeen gelijk of marginaal beter/scherper dan LR (met name door de goede basisinterpretatie van de RAW files)

Nadelen:
- GEEN masks/overlay waar je lokaal in de foto aanpassingen door kunt voeren. Een ernstige tekortkoming, waardoor DxO vooralsnog geen vervanger zal zijn voor LR.
- Selectie van foto's is wat lastiger. Ctrl + cijfer voor aangeven van aantal sterren is bizar. Het picken van foto's (ctr 7-9) werkt bij mij niet. Filteren is ook wat lastiger.
- LR is net wat beter in terughalen van overbelichte delen in foto
- kent niet alle lenzen, of kan ze niet automatisch detecteren
- bij LR kan je op een slider klikken, en vervolgens met de pijltoetsen het niveau veranderen. Bij DxO kan dit ook, maar moet de muis perse hierop blijven staan. Erg irritant/RSI.
- De belichting van de individuele tonen is beperkt. Bij LR is dit veel uitgebreider. Voorbeeld: enkel highlights kunnen worden aangepast, niet "Whites" en "highlights" apart. Voor mij een groot gemis.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Ik lees jullie ervaringen ook graag. Ik ben LR door de traagheid en abo-kosten meer dan zat.

wcduck wijzigde deze reactie 20-10-2017 12:57 (10%)

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
wcduck schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:59:
Hierbij mijn ervaring met DxO Optics Pro Elemental 11.4.2 ten opzichte van Lightroom:
Dit was de free ware versie?

Ik zit me te bedenken dat DxO kan DGN-files exporteren. en ik heb al Silkypix 7pro. En die is vrij goed in highlight control kwa terughalen kleuren. en in kleur rendering ook vrij netjes.
eerst een prerun door DxO en dan verder afmaken in sp7 indien noodzakelijk exporteren naar tiff en laatste bewerking in photoshop elements.

Enige wat te testen is of Sp7 nog automatisch presets kan doen uit dng-file (die doet preset noise reductie op basis van iso value.) dan is Dxo een mooie voor bewerking.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:07

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ben ook goed te spreken over DxO Pro. Ik schiet sinds ik met DxO werk ook probleemloos op hogere iso's dan voorheen want een betere ruisreductie dan in DxO ben ik nog niet tegengekomen. De standaard ruisreductie is niet geweldig maar de "premium" (ben even kwijt hoe die heet in DxO) is geweldig. Alleen duurt output van je files daarmee een heel stuk langer.

Een belangrijk nadeel van DxO vind ik dat foto's er binnen het programma soft uitzien zolang je niet ontzettend ver inzoomt. Selectie van foto's doe ik dan ook in andere programma's.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:54:
[...]
Enfin ... Macphun speelt goed in op de vernietigende aankodiging (in mijn ogen althans) van het hele Lightroom gebeuren. In reactie daarop beloven ze te komen met een uitgebreide DAM (catalogi) als uitbreiding in Luminar.
Helaas is de Windows versie nog niet uit. :'(

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
copykat schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:13:
[...]

Dit was de free ware versie?

Ik zit me te bedenken dat DxO kan DGN-files exporteren. en ik heb al Silkypix 7pro. En die is vrij goed in highlight control kwa terughalen kleuren. en in kleur rendering ook vrij netjes.
eerst een prerun door DxO en dan verder afmaken in sp7 indien noodzakelijk exporteren naar tiff en laatste bewerking in photoshop elements.

Enige wat te testen is of Sp7 nog automatisch presets kan doen uit dng-file (die doet preset noise reductie op basis van iso value.) dan is Dxo een mooie voor bewerking.
Deze versie gebruik ik (bedankt Kabbie!):
quote:
Kabbie_Kabbie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:54:

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Fireshade
  • Niet online
quote:
wcduck schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:00:
[...]

[ "§129" ]
Ik hoop dat het je bevalt, anders is het een dure trial geweest :)

Fireshade wijzigde deze reactie 20-10-2017 14:19 (32%)

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:07

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Fireshade schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:18:
[...]

Ik hoop dat het je bevalt, anders is het een dure trial geweest :)
Hoe kan een gratis product key een dure trial zijn? :?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• moozzuzz
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:54:
Ik vrees dat ze net te laat gaan zijn. LR (C)CC lijkt een pak sneller te zijn volgens de eerste aankondigingen.

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 01-10 11:33
Sneller dan wat? De vorige LR, ja, maar ook sneller dan Luminar?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• moozzuzz
quote:
Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:55:
Sneller dan wat? De vorige LR, ja, maar ook sneller dan Luminar?
Dat tweede heb ik niet gezegd. Maar als de impressie bestaat (of via online fotonieuwswebsites gecreeerd wordt, dat LR een 'pak sneller' is, dan voorspel ik nu al dat weinigen zullen overstappen. Iets met gewoonte en groen(er) gras. Ik vermoed dat wel iedereen weet dat LR middelmatig is op zowat alle aspecten. De vraag is dan of het alternatief op alle punten beter is. Zo'n vergelijking heb ik nog niet gezien :).

• Ventieldopje
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:51:
[...]

Dat tweede heb ik niet gezegd. Maar als de impressie bestaat (of via online fotonieuwswebsites gecreeerd wordt, dat LR een 'pak sneller' is, dan voorspel ik nu al dat weinigen zullen overstappen. Iets met gewoonte en groen(er) gras. Ik vermoed dat wel iedereen weet dat LR middelmatig is op zowat alle aspecten. De vraag is dan of het alternatief op alle punten beter is. Zo'n vergelijking heb ik nog niet gezien :).
-prik- ik zal je uit de droom helpen, zo veel sneller is het nog niet en bug vrij ook nog niet. Het scheelt wel iets maar ze zijn er nog lang niet, gelukkig vinden ze dat zelf ook.

Echter ben ik wel aan het shoppen geslagen naar een alternatief, kijken of ik wat vind.

www.maartendeboer.net

• kdbruin
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:58:
[...]

Helaas is de Windows versie nog niet uit. :'(
De nieuwe Luminar 2018 komt in november voor zowel macOS en Windows. De DAM functionaliteit komt pas begin volgend jaar beschikbaar voor beide OS'en.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
wcduck schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:00:
[...]

[...]
ik heb hm ook geÔnstalleerd, kost niks en zo kan ik rustig kijken of het een goede toevoeging is voor mijn huidige post processing.
ben vooral benieuwd hoe goed, wel of niet beter dan sp7pro, noise reductie standaard is.
En de lenscorrecties of dit een toevoeging is die meegenomen kan worden in dng naar volgende aplicatie.

• Buzz_Fuzz
quote:
kdbruin schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

De nieuwe Luminar 2018 komt in november voor zowel macOS en Windows. De DAM functionaliteit komt pas begin volgend jaar beschikbaar voor beide OS'en.
Heb je zelf ervaring met Luminar? Spreekt me wel aan, als ik de website even bekijk... Ook mooi geprijsd. Also: layers!
Echter vind ik in tegenstelling tot veel anderen de catalog functionaliteit van Lightroom wel handig, om even snel door te zoeken, smart collections te beheren, filteren op what-not, ...

Is in afwachting van die DAM (aka catalog?) functionaliteit in Luminar, Luminar louter een "single image" proces zoals Photoshop, of is er toch al min of meer een indexering van je folder structuur mogelijk? Kan je een "bulk-export" starten bv? (Maw, wat brengt DAM concreet bovenop de huidige versie?).

Ik zou zelf wel bereid zijn om van Lightroom af te stappen, maar dan graag naar iets dat een gelijkaardige workflow kan bieden en een goede balans biedt tussen gebruiksgemak & functionaliteit.
- Lightroom CC non-Classic slaat nu bv te hard door naar het eerste.
- DXO Optics Pro pushed je snel naar de Elite versie als je degelijke noise reduction wil, of presets wil maken... En Geometry correction zit in een apparte plugin voor 80EUR. 8)7
Ook de nadelen zoals hier opgesomd, zijn voor mij deal breakers.
- Capture One is mij te duur.

Luminar is blijkbaar vrij nieuw? Niet te bespeuren in de topic-start...

• moozzuzz
quote:
Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:00:
Inderdaad van 2016 en toen nog Mac only. Het was me toen ook niet duidelijk of het een editor was ŗ la acdsee of een echte raw editor met workflow. Als je een tekstje hebt, voeg ik em graag toe :)

• kdbruin
quote:
Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:00:
Heb je zelf ervaring met Luminar? Spreekt me wel aan, als ik de website even bekijk... Ook mooi geprijsd. Also: layers!
Echter vind ik in tegenstelling tot veel anderen de catalog functionaliteit van Lightroom wel handig, om even snel door te zoeken, smart collections te beheren, filteren op what-not, ...

Is in afwachting van die DAM (aka catalog?) functionaliteit in Luminar, Luminar louter een "single image" proces zoals Photoshop, of is er toch al min of meer een indexering van je folder structuur mogelijk? Kan je een "bulk-export" starten bv? (Maw, wat brengt DAM concreet bovenop de huidige versie?).

Ik zou zelf wel bereid zijn om van Lightroom af te stappen, maar dan graag naar iets dat een gelijkaardige workflow kan bieden en een goede balans biedt tussen gebruiksgemak & functionaliteit.
- Lightroom CC non-Classic slaat nu bv te hard door naar het eerste.
- DXO Optics Pro pushed je snel naar de Elite versie als je degelijke noise reduction wil, of presets wil maken... En Geometry correction zit in een apparte plugin voor 80EUR. 8)7
Ook de nadelen zoals hier opgesomd, zijn voor mij deal breakers.
- Capture One is mij te duur.

Ik gebruik Luminar voornamelijk als plugin vanuit Capture One voor de meer artistieke zaken (ook Topaz Studio met de nieuwe en oude Topaz programma's). De RAW conversie van m'n Fuji X-T1 bestanden is in C1 toch beter dan in Luminar maar dit is met de laatste versie (Neptune) wel sterk verbeterd in Luminar.

Qua workflow gebruik ik dus C1 met sessions en geen volledige catalogus. Binnen een session kan ik ook werken met ratings, keywords (gebruik ik niet) en als ik zou willen kun je de sessions ook in een catalogus importeren maar dat is voor mij behoorlijk overkill. Een session is een folder structuur voor een enkele shoot en zodoende ook gemakkelijk te verplaatsen en te archiveren/backuppen.

En de nieuwe Luminar is inderdaad een single-image editor totdat ze de DAM functionaliteit hebben toegevoegd (begin volgend jaar volgens de huidige berichten). Het heeft wel een batch functionaliteit om meerdere bestanden te bewerken met behulp van een preset. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of je Luminar ook zonder DAM kunt blijven gebruiken maar daar ga ik wel vanuit.

Ander voordeel (voor de Mac versie welke ik gebruik) is dat je Luminar ook als extension in Photos kunt gebruiken. Wanneer je dan ook iCloud gebruikt, dan worden je wijzigingen ook beschikbaar op je andere devices.

Voor jouw situatie zou je ook naar Media Pro SE of Photo Mechanic kunnen kijken (ook niet goedkoop). Dit is eigenlijk alleen het DAM gedeelte en kun je naar hartelust verschillende programma's gebruiken.

• Ventieldopje
quote:
kdbruin schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:14:
[...]

Ik gebruik Luminar voornamelijk als plugin vanuit Capture One voor de meer artistieke zaken (ook Topaz Studio met de nieuwe en oude Topaz programma's). De RAW conversie van m'n Fuji X-T1 bestanden is in C1 toch beter dan in Luminar maar dit is met de laatste versie (Neptune) wel sterk verbeterd in Luminar.

Qua workflow gebruik ik dus C1 met sessions en geen volledige catalogus. Binnen een session kan ik ook werken met ratings, keywords (gebruik ik niet) en als ik zou willen kun je de sessions ook in een catalogus importeren maar dat is voor mij behoorlijk overkill. Een session is een folder structuur voor een enkele shoot en zodoende ook gemakkelijk te verplaatsen en te archiveren/backuppen.

En de nieuwe Luminar is inderdaad een single-image editor totdat ze de DAM functionaliteit hebben toegevoegd (begin volgend jaar volgens de huidige berichten). Het heeft wel een batch functionaliteit om meerdere bestanden te bewerken met behulp van een preset. Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of je Luminar ook zonder DAM kunt blijven gebruiken maar daar ga ik wel vanuit.

Ander voordeel (voor de Mac versie welke ik gebruik) is dat je Luminar ook als extension in Photos kunt gebruiken. Wanneer je dan ook iCloud gebruikt, dan worden je wijzigingen ook beschikbaar op je andere devices.

Voor jouw situatie zou je ook naar Media Pro SE of Photo Mechanic kunnen kijken (ook niet goedkoop). Dit is eigenlijk alleen het DAM gedeelte en kun je naar hartelust verschillende programma's gebruiken.
PM gebruik ik als DAM maar het zou mooi zijn als Luminar net als ACR in Photoshop toch meerdere foto’s tegelijk kan openen zodat ik niet per stuk moet gaan bewerken. In mijn workflow werk ik veel met het kopiŽren en bijschaven van edits van andere foto’s uit de zelfde set, zo hou ik de set makkelijk consistent wat prettig kijkt.

Zondag maar eens mee spelen, dan weer een avond foto’s schieten ;)

www.maartendeboer.net

• kdbruin
Een andere optie ter vervanging van Lightroom kan ook de nieuwe ON1 Photo Raw 2018 zijn. Deze heeft ook een sterk verbeterd DAM gedeelte en lijkt veel meer op Lightroom zeker gezien het feit dat Matt Kloskowski overgestapt is van het Lightroom kamp (hoewel hij ook daar nog wel actief is) naar ON1.

Tot 27 oktober krijg je nog wat korting bij voorinschrijving en er zijn ook beta's beschikbaar via https://www.on1.com/promo/photo-raw-2018-beta/.

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:21
Tip DXO:
http://www.dxo.com/us/practicalphotography

Maar niet upgradable

Yahrr wijzigde deze reactie 21-10-2017 20:20 (18%)

Pentax K100D K20D K3II 16-45 16-50 50-200 50-135 / Sigma 10-20mm Sigma 28-200 / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• kdbruin
quote:
Kijk wel goed naar de lijst met ondersteunde camera's. Van bijvoorbeeld Fuji wordt geen van de huidige mirrorless camera's ondersteund. Ook worden niet alle features ondersteund met de basis versie; je moet dan de duurdere Elite versie hebben of extra software erbij kopen.
Het zag er zo veelbelovend uit, RawTherapee. :Y

Maar klaarblijkelijk heb ik iets blootgelegd waar de developers niet blij van worden:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/108

Blijkbaar (?) is er iets mis met de GTK (?) libraries die gebruikt worden om RT te compileren voor Windows. En vervolgens krijg ik te horen dat ik maar contact op moet nemen met de ontwikkelaars van die toolkit:
you should consider reporting this to the GTK devs and see whether they can tell you something…
net alsof ik een programmeur van RawTherapee ben. :?

Beetje vreemde reactie, terwijl ik alleen maar aan het proberen was of RT mogelijk een alternatieve/goede RAW converter kon zijn.
Lijkt me dat nu de ontwikkelaars juist hun best zouden (moeten) doen om die bugs/problemen aan te pakken, niet om de goedwillende gebruiker van het RAW kastje naar de toolkit muur te sturen. ;)
Maar wie ben ik? :+

†††Mooie Plaatjes†††

• PatrickvL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik snap dat het een vervelend probleem voor je is maar ik heb net het draadje op pixls.us doorgelezen en snap je reactie niet helemaal. Ja, ze hebben je gevraagd een bugreport in te dienen bij GTK aangezien jij het probleem ondervindt en misschien extra informatie zou kunnen geven als er vragen komen van de GTK ontwikkelaars. Nadat jij hebt laten weten dat je niet weet hoe je dat zou moeten aanpakken heeft iemand anders het bugreport aangemaakt en zijn er ontwikkelaars bezig een testprogrammaatje te maken om het probleem verder te onderzoeken en misschien wel een workaround te verzinnen voor de windows versie.

Zoals ook al vermeld in dat draadje zijn de ontwikkelaars (in het algemeen) allemaal mensen die in hun vrije tijd aan dit software pakket werken en het 'gratis' ter beschikking stellen voor iedereen. Zij kunnen alle hulp gebruiken die ze kunnen krijgen.

PatrickvL wijzigde deze reactie 24-10-2017 11:46 (4%)

@PatrickvL Nou, een vervelend probleem voor mij... O-)
Het is een 'bekend' issue, en anderen rapporteren precies dezelfde delayed-launch issues met de RawTherapee.exe onder Windows!
Ik ben blijkbaar ťťn van de weinigen die het aankaart en probeert uit te zoeken of het een individueel issue is (klaarblijkelijk dus niet) of een algeheel probleem door specifieke libraries (?) die gebruikt zijn bij het compileren van de Windows executable.

En ja, het testprogramaatje (diverse versies) levert bij anderen precies dezelfde resultaten; m.a.w. het ligt duidelijk aan die gtkmm modules (geen idee of dat de juiste naam is).
Blijkbaar zijn de gebruikte FileChooser api's niet helemaal jofel.

Ook heb ik al ellenlange debug log files aangeleverd. Maar b.v. zelfs de voorgestelde debug versie van de RT executable crashed onder Win10. M.a.w. er is duidelijk iets niet helemaal in orde.
Lijkt me dat de ontwikkelaars, die trots zijn dat ze een Windows versie publiceren, er bij gebaat zijn dat het goed werkt.
Maar als niet-programmeerder heb ik geen idee wat ik aan moet met 'bugzilla gnome gtkmm-forge [ whatever]' reports... :? snap je? Ik niet. >:)

Maar alhier niemand die RT onder Windows gebruikt en zijn ervaringen wil delen?

†††Mooie Plaatjes†††

• PatrickvL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:46
@ehtweak Ik bedoelde niet te zeggen dat je niets gedaan hebt, ik viel alleen een beetje over de opmerking
quote:
Lijkt me dat nu de ontwikkelaars juist hun best zouden (moeten) doen om die bugs/problemen aan te pakken, niet om de goedwillende gebruiker van het RAW kastje naar de toolkit muur te sturen
Aangezien dat mijns insziens zeker niet het geval is.

Back on topic: Ik heb wel ervaring met RT maar dan alleen onder Linux. Wat mij betreft een prima raw converter, het enige nadeel is dat er geen lokale bewerkingen mogelijk zijn (masks e.d.). Daarom gebruik ik zelf meestal darktable al vind ik die soms wel erg complex. Van darktable is sinds kort ook een windows versie beschikbaar alleen is dat wel een "very first official pre-alpha development snapshot for 64 bit Windows" zoals ze zelf zeggen. Klinkt niet heel stabiel ;-)
quote:
PatrickvL schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:21:

Back on topic: Ik heb wel ervaring met RT maar dan alleen onder Linux. Wat mij betreft een prima raw converter, het enige nadeel is dat er geen lokale bewerkingen mogelijk zijn (masks e.d.). Daarom gebruik ik zelf meestal darktable al vind ik die soms wel erg complex. Van darktable is sinds kort ook een windows versie beschikbaar alleen is dat wel een "very first official pre-alpha development snapshot for 64 bit Windows" zoals ze zelf zeggen. Klinkt niet heel stabiel ;-)
Idd, DonkereTafel had ik al eens geprobeerd, maar crashte redelijk veel onder Windows.

En wat betreft RT; ik had het idee gekregen dat het best wel een alternatief voor mijn huidige RAW converter (ViewNX-i) zou kunnen zijn. Maar dan moet het programma wel enigszins makkelijk te starten zijn en responsive. Anders erger je je meer dan dat je het gebruikt.
Lokale U-point technologie gebruik ik nog steeds van de Google (ex-NIK) plugins in PS CC 2018. Werkt tot nu toe nog steeds.

†††Mooie Plaatjes†††

• Ventieldopje
quote:
ehtweak schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:13:
Het zag er zo veelbelovend uit, RawTherapee. :Y

Maar klaarblijkelijk heb ik iets blootgelegd waar de developers niet blij van worden:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/108

Blijkbaar (?) is er iets mis met de GTK (?) libraries die gebruikt worden om RT te compileren voor Windows. En vervolgens krijg ik te horen dat ik maar contact op moet nemen met de ontwikkelaars van die toolkit:
you should consider reporting this to the GTK devs and see whether they can tell you something…
net alsof ik een programmeur van RawTherapee ben. :?

Beetje vreemde reactie, terwijl ik alleen maar aan het proberen was of RT mogelijk een alternatieve/goede RAW converter kon zijn.
Lijkt me dat nu de ontwikkelaars juist hun best zouden (moeten) doen om die bugs/problemen aan te pakken, niet om de goedwillende gebruiker van het RAW kastje naar de toolkit muur te sturen. ;)
Maar wie ben ik? :+
Tsja, hun antwoord is vrij gebruikelijk en ook niet onterecht. Echter wordt er a) geen rekening mee gehouden dat je geen programmeur bent en b) dit blijkbaar een bekend issue is en geen zin heeft om nog meer duplicate issues aan te maken die toch weer gesloten zullen worden. Blijkbaar heeft het bij GTK gewoon geen prioriteit.

Naar mijn mening is GTK leuk voor Linux maar totaal niet cross-platform als je het vergelijkt met bijv. QT. Ze zouden dus eens achter de oren moeten krabben en op een rijtje zetten hoe belangrijk cross-platform nou is en of ze niet beter kunnen beginnen (met een fork) met QT.

www.maartendeboer.net

• jayjey
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:44:
[...]

Idd, DonkereTafel had ik al eens geprobeerd, maar crashte redelijk veel onder Windows.
Was C1 maar onder ubuntu
problem solved...

jayjey wijzigde deze reactie 24-10-2017 16:14 (49%)

quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:54:
[...]

Naar mijn mening is GTK leuk voor Linux maar totaal niet cross-platform als je het vergelijkt met bijv. QT.
Bovenstaande zin: :? 8)7
Dat bedoel ik nou; geen idee waar je het over hebt... QT? (QuickTime? maar dat zal wel niet)
quote:
Ze zouden dus eens achter de oren moeten krabben en op een rijtje zetten hoe belangrijk cross-platform nou is en of ze niet beter kunnen beginnen (met een fork) met QT.
Zou je dit ook willen ondertitelen in gewoon Nederlands? ;) Dank u.

†††Mooie Plaatjes†††

• Ventieldopje
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:51:
[...]

Bovenstaande zin: :? 8)7
Dat bedoel ik nou; geen idee waar je het over hebt... QT? (QuickTime? maar dat zal wel niet)

[...]

Zou je dit ook willen ondertitelen in gewoon Nederlands? ;) Dank u.
GTK is een toolkit voor programmeurs om de UI (user interface, grafische schil) te maken. GTK en QT (spreek uit: cutie, geen quicktime) zijn dat allebei en ook cross-platform. Dat wil zeggen dat de programmeur weinig tot geen rekening hoeft te houden op wat voor OS het draait, daar zorgt GTK/QT wel voor.

Punt is alleen een beetje dat GTK naar mijn bescheiden mening nooit echt ingezet heeft op cross-platform te zijn of in ieder geval daar niet in geslaagd zijn. Ik zie mede daarom vaker cross-platform QT applicaties op Windows dan GTK applicaties. Ja, als je een beetje weet hoe beide er uit zien op Windows dan pik je ze er uit ;)

Genoeg subs? }:O

offtopic:
QT is overigens meer dan alleen een UI toolkit.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 24-10-2017 17:40 (3%)

www.maartendeboer.net

@Ventieldopje: dank voor de ondertiteling. d:)b

Wat RT nieuws; ťťn van de ontwikkelaars (?) heeft een verse testversie ter beschikking gesteld:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/134
en nu ineens duurt het nog maar amper 2 seconden voordat RT opstart! Ook de reactie op het klikken op b.v. het 'preferences' venster is nu vrijwel direct, i.p.v. weer een aantal seconden wachten.
M.a.w. blijkbaar heeft men een aardig idee waar het probleem zit/zat.
I just tried to work around the bug reported above regarding the performance of file selection buttons.
WARNING though: this is still very new code, without much testing. If you see anything strange, please report it, thanks.

†††Mooie Plaatjes†††

• Ventieldopje
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:12:
@Ventieldopje: dank voor de ondertiteling. d:)b

Wat RT nieuws; ťťn van de ontwikkelaars (?) heeft een verse testversie ter beschikking gesteld:
https://discuss.pixls.us/t/rawtherapee-5-3-released/5226/134
en nu ineens duurt het nog maar amper 2 seconden voordat RT opstart! Ook de reactie op het klikken op b.v. het 'preferences' venster is nu vrijwel direct, i.p.v. weer een aantal seconden wachten.
M.a.w. blijkbaar heeft men een aardig idee waar het probleem zit/zat.
I just tried to work around the bug reported above regarding the performance of file selection buttons.
WARNING though: this is still very new code, without much testing. If you see anything strange, please report it, thanks.
Er is nu ook een bug report aangemaakt bij de organisatie achter GTK, Gnome. Het kan even duren maar het zal vast wel goed komen ;)

www.maartendeboer.net

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
quote:
[...]

Naar mijn mening is GTK leuk voor Linux maar totaal niet cross-platform als je het vergelijkt met bijv. QT.
"Leuk voor Linux" klinkt een beetje oneerbiedig. Hoewel in de huidige tijd minder relevant, is het misschien geschiedkundig interessant om te weten wat er "leuk" aan GTK+ was en "niet leuk" aan Qt.

GTK is altijd open source geweest, beschikbaar sinds de vorige eeuw, en meer in de geest van Linux. Verweg de meeste distro's gebruiken een GTK+-based desktop environment. Daarom is/voelt een GTK+-app native, en een Qt-app foreign. Als je statisch gelinkte software maakt met GTK+, dan moet deze ook open source zijn. Geen probleem voor vrije software als RawTherapee. CommerciŽle software kon bij dynamisch linken ook zonder probleem, vanwege de LGPL licentie.

Qt is veel van hand gewisseld en heeft een commerciŽle oorsprong. Het is pas multi-platform beschikbaar onder een GPL licentie sinds 2005. Merk op dat je in tegenstelling tot GTK+ (LGPL) hier geen closed source software mee kon maken; daarvoor had je een commerciŽle licentie nodig. Ook was het niet zeker dat GPL altijd bleef, omdat Nokia het in 2008 overkocht. In 2011 kocht Digia het over. De licentie bleef onzeker. Het commerciŽle gedeelte splitste zich af in The QT Company (een beursgenoteerd bedrijf). The QT Company heeft QT nu ge-triple-licensed. GPL, LGPL en CommerciŽel. Sinds kort is het dus op gelijke voet met GTK+, maar voor statisch gelinkte (closed source) software kan je nog steeds een licentie kopen voor duizenden dollars. Blijkbaar levert dit genoeg geld op.

Door deze lange tijd van onzekerheid ging het KDE team zelfs nog eens Qt forken naar de Harmony-toolkit, maar inmiddels is de licentie van Qt stabiel en hebben ze dat project gestaakt.

Als je een principiŽle voorkeur voor vrije software had, zoals de meeste programmeurs die in Linux beginnen, dan gebruikte je tot pakweg 5 jaar geleden sowieso geen Qt. GTK+ is lange tijd de enige toolkit geweest die werd goedgekeurd door de Free Software Foundation, iets waar veel Linux-devs waarde aan hechten.

Daarnaast is de Qt source groot en complex, en de gecompileerde binaries zijn groter en zwaarder.

Je ziet daarom nog vaak dat commerciŽle partijen de voorkeur voor Qt hebben, en vrije software de voorkeur voor GTK+.

offtopic:
Dit is uit mijn hoofd dus ik kan er wat jaren of feiten naast zitten. :+

edit:

Qt is ook niet de heilige graal voor multi-platform. Je port nog steeds alleen de GUI, en zit met beperkingen. De Chrome browser voor Linux is bijvoorbeeld GTK+.
quote:
Chrome engineer here.

(...) Chrome made the decision years ago to not use a cross-platform toolkit like GTK+, Qt, or wxWidgets to build a UI from one codebase that works on all platforms. It's easy to make a "pretty good" UI that way, but it's hard to make an excellent UI that way. So Chrome has had multiple implementations of the UI right from the beginning: there's always been one for Windows, one for Mac, and one for Desktop Linux.

For people who want to argue that this is inefficient, I agree. The goal has never been to make a good browser using the fewest lines of code.

I have some unique perspective on this since I'm also the original author of Audacity, which uses wxWidgets. I think wxWidgets made a lot of sense for Audacity because it's always been a very small development team and we could never have afforded to rewrite every UI feature on each platform. But the tradeoff is that the Mac version is subtly not-Mac-like in several ways, and some Mac users complain, and the Windows version is not quite as well-integrated as modern apps could be, and the Linux version doesn't respect GTK themes and spacing rules. Basically it looks and feels a bit off on each platform. Not bad, but not excellent.
Bron: Reddit

Redsandro wijzigde deze reactie 25-10-2017 05:44 (26%)

Installeer je favoriete freeware zo vanuit de browser. 1000+ packages. ⛟

• Rhodan
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:45
Zijn er meer mensen hier die On1 Photo Raw gebruiken?
Ben zelf geen prof, maar gewoon hobbyist en na een aantal jaren LR te hebben gebruikt, ben ik aan het kijken voor een alternatief. het subscription model wat Adobe gebruikt, staat me tegen.
Capture One heb ik ook geprobeerd, maar kon er niet echt aan wennen (misschien te kort gebruikt) en vind hem gewoon te duur voor wat ik er mee doet en crashte tot 3x toe.
Nu aan het spelen met de 3e beta van On1 photo raw op een Win 10 bak en moet eerlijk zeggen dat ik het niet slecht vind.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

• kdbruin
Ik heb ON1 Photo Raw 2017 maar gebruik het zelden. De Fuji RAW conversie is een stuk minder dan via Capture One en voor de effecten van ON1 gebruik ik nu vaker Topaz Studio of Luminar. Ik laat de 2018 versie van ON1 Photo Raw dan ook schieten maar als ik de filmpjes bekijk, ziet het er wel een stuk beter uit, zeker als je Lightroom eerder hebt gebruikt.

Wat betreft panorama's gebruik ik Affinity Photo en voor HDR heb ik Aurora HDR 2018. Affinity Photo vindt ik trouwens een mooie vervanger voor Photoshop CS6 welke ik ook nog heb liggen. Ook veel van de plugins werken ook gewoon en zo professioneel gebruik ik PS niet.

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 08:40
Sinds kort ben ik eens gaan kijken naar software van DxO gezien mijn lightroom bijna is verlopen. Het programma is zeer makkelijk te gebruiken en er rollen hele goede foto's uit. Vooral die clearview en automatische belichting geven een heel goed startpunt.

Maar:
Wanneer ik nieuw en voor het eerst foto's open en bewerk in DxO Photolab, of DxO OpticsPro 11 gebeurt er iets geks:
Ik klik op een foto en zie mijn foto meteen mooi scherp, met mooie kleuren en goed contrast.
De foto wordt ongeveer een seconde ingeladen en vervolgens is de foto heel vlak en saai.

Wat hier gebeurt is dat de 'preview' een directe weergave is van de RAW zoals mijn computer hem opent, met alle info en settings uit mijn camera. Ik vermoed dat DxO vervolgens alle nabewerking eruit gooit en hem vlak laat zien.
Echter is dit nogal jammer, want op een of andere manier zijn de 'standaard' raws vrijwel altijd beter. Ik krijg de foto's zelfs met de hand ook moeilijk in de buurt qua kleuren. Het is meer dan simpelweg verzadiging.

Ik heb hier op youtube even een voorbeeld van het effect. Let er hier wel bij op dat zodra de foto wordt ingeladen er een aantal slides automatisch worden ingevuld. De duidelijkst zichtbare is de automatische belichtingslider. Het effect op de kleuren en contrast is wele duidelijk zichtbaar.

Bij lightroom heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Hier begin hij echter meteen de vlakke en saaie versie.
Bij camerakalibratie kan ik wel een van de 5 profielen uit mijn camera kiezen, maar mijn in camera gemaakte profiel, met extra contrast, staat er niet bij.

Dus mijn uiteindelijke vraag in het kort:
Kan ik op een of andere manier het incamera profiel uit mijn camera, standaard inladen als beginpunt in DxO Photolab of lightroom? (Pentax K-3 II)

De foto's hieronder zijn met alle bewerkingen uitgezet, behalve uiteraard die van het pentax profiel. Dit is gewoon de raw zoals die is omgezet in jpg.
Pentax profiel
IMGP0868 by Thom van Oijen, on Flickr

DxO profiel
IMGP0868_DxO by Thom van Oijen, on Flickr

Lightroom (adobe) profiel
IMGP0869-2 by Thom van Oijen, on Flickr

• Robin522
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:14
In Lightroom kun je een preset met de gewenste camerakalibratie standaard inladen bij het importeren. Dit doe je door een foto te selecteren, het gewenste kalibratieprofiel te kiezen, een nieuwe gebruikersvoorinstelling aan te maken en camerakalibratie aan te vinken. Daarna kun je met rechtermuisknop op de voorinstelling 'toepassen bij importeren' kiezen.

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Heilige Kaas schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:59:
Dus mijn uiteindelijke vraag in het kort:
Kan ik op een of andere manier het incamera profiel uit mijn camera, standaard inladen als beginpunt in DxO Photolab of lightroom? (Pentax K-3 II)
Antwoord in het kort: Nee

Antwoord iets langer: Elke raw convertor heeft zijn eigen routines om een RAW file te decoderen. Met de camera instellingen van de fabrikant kan een 3rd party dus helemaal niets, aangezien de fabrikant niet prijsgeeft wat een instelling precies doet met een bestand. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat die instellingen toe te passen zijn op eigen routines.

Meestal levert een fabrikant wel zelf een RAW convertor die deze instellingen wel respecteert.

als ik nog 1 tip mee mag geven: gebruik lightroom nooit met de "Adobe Standard" profiel. Kies er een uit de lijst, deze benaderen vaak de instellingen in de camera (zonder de finetuning die je eventueel zelf kan doen)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz

Inmiddels ben ik ook over op Capture One Pro. Heb een licentie gekocht en ben er nu mijn eerste sets foto's mee aan het bewerken.

Het is wel ontzettend wennen qua bediening en alles te vinden, maar de snelheid t.o.v. Lightroom is zo lekker.

Ik werk overigens met Sessions i.p.v. met een catalog.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Misschien verkeerde plek maar ik ben aan het stoeien en testen met DxO 11 essential free in combinatie met andere bewerkingsprogramma's om bijvoorbeeld noise en andere image distortions te verminderen.
wat meteen opvalt: De HQ-noise reductie van DxO essential is een stuk minder dan de prime noise van elite versie.

Ik heb een DNG output (voor de noise reductie en smart lightning en zo) gedaan uit DxO om verder te bewerken met SP7pro.
En dit vergeleken in sp7 in splitscreen met de oorspronkelijke rw2 om te zien of de noise minder werd via DxO dng. Niet echt, wel een meer nettere "grain" en minder "smutch" maar niet wat ik zocht.
(De elite prime noise dng is wťl erg verbeterend maar ja eh 200plus euro om primenoise, viewpoint3 en clearview te kunnen gebruiken als pre prosessing is mij nu nog ff te veel.)

vervolgens DxO export to NIK collection als tijdelijke uitplaatsing met als doel te eindigen in DxO voor opslag in dgn geprobeerd en dit geeft een mooie noise reductie in de nik viewer.

maar bij het opslaan om terug te keren in DxO gaat het fout. (Het schijnt dat DxO dit (nu nog) niet accepteerd) zie forum dxo

Is er een manier om DxO in te stellen als laatste door nik Dfine2 heen te halen en dan te exporteren als een Dng? Deze Dng kan je dan weer openen in Sp7pro voor nabewerking.

De andere route is gebruik SP7pro voor maximale bewerking dan exporteer een Tiff file, open in PSE13 activeer Dfine2 en sla daarna op als final-Jpeg. (nadeel de exposure van de foto veranderd een beetje door andere settings .(moet dit nog beter uitwerken maar voor high iso images is dit nog best een goede procedure.)

Kan NIK collection ook stand alone geopend worden? Dus zonder de invloed die pse er op heeft? Dat ik een SP7pro tiff file open in NIK door de collection haal en uiteindelijk als Jpeg op te slaan?

(Het is jammer dat SP7pro niet exporteerd naar een andere applicatie en weer terug haalt voordat je kan opslaan)

• jayjey
  • Niet online
quote:
Magic schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Antwoord iets langer: Elke raw convertor heeft zijn eigen routines om een RAW file te decoderen. Met de camera instellingen van de fabrikant kan een 3rd party dus helemaal niets, aangezien de fabrikant niet prijsgeeft wat een instelling precies doet met een bestand. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat die instellingen toe te passen zijn op eigen routines.

Meestal levert een fabrikant wel zelf een RAW convertor die deze instellingen wel respecteert.

als ik nog 1 tip mee mag geven: gebruik lightroom nooit met de "Adobe Standard" profiel. Kies er een uit de lijst, deze benaderen vaak de instellingen in de camera (zonder de finetuning die je eventueel zelf kan doen)
Dat is ook de reden waarom je met darktable nooit de jpg van sony kunt evenaren, je kunt dan nog beter de sony jpg pakken en die bewerken.

• Fireshade
  • Niet online
quote:
kdbruin schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:14:
[...]
Kun je een voorbeeld geven van "meer artistieke zaken" van Luminar die moeilijk of niet te doen zijn in C1?
quote:
Ik gebruik catalogus om alle foto's doorzoekbaar te maken, maar C1 heeft niet zo'n gebruiksvriendelijk management systeem waardoor ik het steeds minder gebruik. Ik werk ook nooit op remote storage of virtueel aan foto's. Ik denk dat ik ook maar overstap naar sessies.
Maar ik begrijp dat je door de sessies in een catalogus te stoppen je alle foto's van die sessies weer integraal doorzoekbaar maakt?

• kdbruin
quote:
Fireshade schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:46:
Kun je een voorbeeld geven van "meer artistieke zaken" van Luminar die moeilijk of niet te doen zijn in C1?
Het gaat er niet zozeer om dat de zaken die je in Luminar niet in C1 zou kunnen doen, maar het gaat een stuk gemakkelijker. Neem bijvoorbeeld het "Accent AI" filter welke onderwater heel veel doet met een foto. Dit kun je ook in C1 doen maar dat worden dan heel veel bewerkingen.

Ook denk ik dat je met Luminar de zaken net wat verder kan pushen dan in C1 maar of dat ook wenselijk is ligt aan je eigen smaak.
quote:
Ik gebruik catalogus om alle foto's doorzoekbaar te maken, maar C1 heeft niet zo'n gebruiksvriendelijk management systeem waardoor ik het steeds minder gebruik. Ik werk ook nooit op remote storage of virtueel aan foto's. Ik denk dat ik ook maar overstap naar sessies.
Maar ik begrijp dat je door de sessies in een catalogus te stoppen je alle foto's van die sessies weer integraal doorzoekbaar maakt?
Ik gebruik zelf alleen sessies en heb een tijdje een catalogus ernaast gehouden om de geselecteerde foto's over alle sessies bij elkaar te hebben. Was een heel gedoe om dit telkens weer te importeren en gelijk te houden en deed er toch niets mee. Dus die catalogus heb ik uiteindelijk maar weer verwijderd.

En wanneer je alle foto's vanuit sessies in een catalogus stopt, dan kun je beter een catalogus gebruiken en geen sessies.

• moozzuzz
fyi: Iridient Developer is vorige maand (heimelijk :P - had het nog niet opgemerkt) op versie 3.2 terecht gekomen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

update DxO essential.
je kan in DxO ook als 16bit tiff exporteren naar dfine en als Tiff weer exporteren/opslaan.
Nadeel is dat daarna je raw dng format niet meer geld en dus de lens/camera presets in bijv. SP7 weg zijn ook de wb is minder wijd beinvloedbaar.

Wat overigens helemaal vreemd is, is dat als je noisreductie uitschakelt, om dit pas achteraf te doen in Sp7pro dan kan colornoise wel maar general noise, Smootning slider in SP7, reageerd dan geheel niet. erg jammer omdat de HQ nr van Dxo erg spotterig er uitziet op 100%
dit moet je dan weer opschonen via bijv. pse en NIK plugin dfine2.

Al met al vind ik DxO essential precies wat het zegt, het is een basis model zonder de leuke opties.
zonder die opties is het net niet wat je zoekt. ( het schijnt als plugin in LR wel fijn te zijn.)

• moozzuzz
quote:
Rhodan schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:58:
Zijn er meer mensen hier die On1 Photo Raw gebruiken?
Vele gebruikers zijn pissed omdat ze een jaar geleden v2017 hebben gekocht en ze nu voor de substantiŽle update v2018 opnieuw moeten betalen. Zo kom je op een quasi subscription model uit voor software die -dat mag gezegd worden denk ik- toch nog niet aan Adobe PS kan tippen.

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
jayjey schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:23:
[...]

Dat is ook de reden waarom je met darktable nooit de jpg van sony kunt evenaren, je kunt dan nog beter de sony jpg pakken en die bewerken.
Die mening deel ik niet. Ik haal met Darktable meer ruimte uit de Sony raw dan ik ooit uit de jpg zou kunnen halen. En vooral: Ūk maak de keuzes in de processing, en niet het Sony algoritme.
En, toegegeven: de Sony jpgs zijn zeker niet slecht.

Linux: voor blije, gezonde hardware

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
Magic schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Als ik iets mag toevoegen: je kunt een heel eind komen. In dit artikel zie je hoe je zelf een basecurve kan maken voor Darktable.

[edit] Oh sorry-die twee reacties hadden wel in ťťn post gekund :z

AlterEgo wijzigde deze reactie 06-11-2017 16:18 (4%)

Linux: voor blije, gezonde hardware

• Rhodan
quote:
moozzuzz schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:08:
[...]

Vele gebruikers zijn pissed omdat ze een jaar geleden v2017 hebben gekocht en ze nu voor de substantiŽle update v2018 opnieuw moeten betalen. Zo kom je op een quasi subscription model uit voor software die -dat mag gezegd worden denk ik- toch nog niet aan Adobe PS kan tippen.
Txs, is inderdaad een punt wat ik veel lees.
Hoewel je natuurlijk niet wordt gedwongen om te update...
Is ook trouwens niet de bedoeling dat het aan PS kan tippen, maar meer als alternatief voor LR.
Voor PS ben ik Affinty aan het proberen en voor mij lijkt Affinity meer dan voldoende als alternatief voor PS.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[off topic]
Hoe kan ik foto's toevoegen in een post via de met karma "gekochte" storage in tweakers?

• jayjey
  • Niet online
quote:
AlterEgo schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:13:
[...]

Die mening deel ik niet. Ik haal met Darktable meer ruimte uit de Sony raw dan ik ooit uit de jpg zou kunnen halen. En vooral: Ūk maak de keuzes in de processing, en niet het Sony algoritme.
En, toegegeven: de Sony jpgs zijn zeker niet slecht.
Maar zie je die ruimte ook terug als je het uit laat printen? Je kunt inderdaad wel keuzes maken in de processing maar met de Sony alpha like base curve kom je er niet. Ik heb toevallig net een nieuwe Dell monitor en weer eens zitten proberen. Die fotos hebben allemaal een grauwsluier.

• jayjey
  • Niet online
quote:
AlterEgo schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:17:
[...]

Als ik iets mag toevoegen: je kunt een heel eind komen. In dit artikel zie je hoe je zelf een basecurve kan maken voor Darktable.

[edit] Oh sorry-die twee reacties hadden wel in ťťn post gekund :z
Ik heb het even bekeken maar het lijkt me heel erg technisch. Zijn die niet ergens al gemaakt en toe te voegen? De curve in 2.0.7 is niet goed in ieder geval.

jayjey wijzigde deze reactie 06-11-2017 16:34 (9%)

• Buzz_Fuzz
quote:
kdbruin schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:27:
Wat betreft panorama's gebruik ik Affinity Photo en voor HDR heb ik Aurora HDR 2018. Affinity Photo vindt ik trouwens een mooie vervanger voor Photoshop CS6 welke ik ook nog heb liggen. Ook veel van de plugins werken ook gewoon en zo professioneel gebruik ik PS niet.
Kan je vanuit Lightroom dan ook bv "Bewerk in Affinity Photo" doen net zoals met PS?
Zijn luminosity masks mogelijk? Of bestaan daar plugins voor die dat wat gebruiksvriendelijker maken, zoals Jimmy Mcintyre's Raya Pro & Instamask plugins voor PS waar ik wel gecharmeerd door was? Laatste tijd gebruik ik vaker die als ik exposure blending (!=HDR) wil doen, ipv LR/enfuse of de HDR functie in LR.

Buzz_Fuzz wijzigde deze reactie 06-11-2017 18:26 (8%)

• kdbruin
quote:
Buzz_Fuzz schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:22:
Kan je vanuit Lightroom dan ook bv "Bewerk in Affinity Photo" doen net zoals met PS?
Zijn luminosity masks mogelijk? Of bestaan daar plugins voor die dat wat gebruiksvriendelijker maken, zoals Jimmy Mcintyre's Raya Pro & Instamask plugins voor PS waar ik wel gecharmeerd door was? Laatste tijd gebruik ik vaker die als ik exposure blending (!=HDR) wil doen, ipv LR/enfuse of de HDR functie in LR.
Ik neem aan dat je vanuit Capture One bedoelt? Ja, je kunt zowel het origineel alsook de bewerkte versie (formaat instelbaar) bewerken in een ander programma.

Zoals gezegd gebruik ik Affinity Photo niet zo vaak maar er zit wel een vorm van luminosity making in. Kijk eens op youtube naar wat filmpjes. En exposure blending kan ik ook via Aurora HDR doen door tone mapping uit te zetten.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
PdeBie schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:00:
Inmiddels ben ik ook over op Capture One Pro. Heb een licentie gekocht en ben er nu mijn eerste sets foto's mee aan het bewerken.

Het is wel ontzettend wennen qua bediening en alles te vinden, maar de snelheid t.o.v. Lightroom is zo lekker.

Ik werk overigens met Sessions i.p.v. met een catalog.
Gefeliciteerd! Het was voor mij in het begin ook even wennen, zeker als je al jaren LR gewend bent. De tutorial van RGGEDU kan ik zeker aanbevelen om wegwijs te worden in C1.

Ik gebruik een combinatie van catalog en sessies. @kdbruin en @Fireshade wisten jullie dat je sessies ook kan importeren in je catalog?

Qua workflow is iedere fotoshoot dus een sessie, daarin doe je de culling, rating, raw editing en export naar PS.

Als de sessies af is, kan hij worden toegevoegd aan je catalog zodat je een compleet en overzichtelijk portfolio hebt, anders moet je 10 verschillende sessies openen als je iets wilt laten of zoekt. :)

Thanks. Ik zal eens kijken naar die training.

• Buzz_Fuzz
quote:
kdbruin schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:25:
[...]

Ik neem aan dat je vanuit Capture One bedoelt? Ja, je kunt zowel het origineel alsook de bewerkte versie (formaat instelbaar) bewerken in een ander programma.

Zoals gezegd gebruik ik Affinity Photo niet zo vaak maar er zit wel een vorm van luminosity making in. Kijk eens op youtube naar wat filmpjes. En exposure blending kan ik ook via Aurora HDR doen door tone mapping uit te zetten.
Bedoel wel degelijk vanuit LR. LR->Edit in PhotoshopAffinity Photo->LR.
Of zeg ik nu iets doms, nee toch?

EDIT: nm, je kan gewoon vrij een externe editor in LR selecteren; wist ik niet :p

Buzz_Fuzz wijzigde deze reactie 06-11-2017 21:50 (7%)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

quote:
copykat schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:29:
[off topic]
Hoe kan ik foto's toevoegen in een post via de met karma "gekochte" storage in tweakers?
gevonden zit nu een extra functie in reactie :)

Ik probeer nu eerst HQ nr vs Elite NR te laten zien in default DxO. exporteert als DNG (embedded rawfile met extra info naar het schijnt) voor invoeren in Silkypix7pro en dan op de presets van SP7 "developed" naar Jpeg.

Sp7 uit rw2 vs DxO hqnr vs DXO primenr

rw2 sp7 naar pse13 dfine vs prime nr

sp7tiff pse dfine vs dxo dfine tiff sp7

Ik dacht laat ik mijn gepruts visualiseren.
eerste foto is duidelijk, wat kan SP7 tegen de DXO essential en elite kwa noisereductie
tweede foto wat doet SP7 met pse13 en plugin tegen de zeer bekwame DxO prime noise
derde foto: wat als ik essential upgrade met dfine2-plugin en die nog eens over HQ heen gooi maar wel als tegenvaller alleen een tiff kan uitvoeren voor lokale bewerking in pse of sp7.

Als ik het zo zie is uiteraard de makkelijke handeling in auto modes van DxO erg fijn om snel een foto te corrigeren maar je mist wat dingen die ik in sp7pro erg fijn vind (kleur rendering en recovery) paar simpele local editing tools in rw2. manual viewpoint en lens correctie over de auto correctie heen, highlight en shadow recovery. Wil je meer? export in tif16bit naar PSE en ga los in layers filters multishot/samenvoegen, lasso's

Ik kan goed zien dat DxO voortkomt uit een lenscorrectie plugin en dat ze met modules meer tools (elite(setje extra's voor 100 euro) /viewpoint3(78 euro?)/filmpack )aanbieden. De kwaliteit is goed dat heb ik gezien op diverse plekken maar de prijs in maximale mogelijkheden is best heftig en dan nog zijn de lokale bewerkingen niet inbegrepen en moet je er iets naast hebben.

wat ik nog steeds apart vind is het feit dat als ik de noise reductie in DxO uit schakel om gebruik te maken van de lens correcties enzo dit exporteer als dng (dus rawfile met extra settings toegevoegd) dit in sp7 een probleem veroorzaakt.Namelijk color noise (rgb spots) is nog wel "gezien" en kan dus simpel verholpen worden maar de grain/ de korrels reageert helemaal niet meer op de denoisetool van sp7 en moet je met dfine in pse te lijf gaan.
Blijkbaar verandert er toch iets in de pixellayout dat sp7 denkt dat de spikkels "image" is en geen noise.

• kdbruin
Voor video's/cursussen over Capture One kun je ook terecht bij Creative Live. Worden onder andere gegeven door mensen van PhaseOne zelf.

• Fireshade
  • Niet online
quote:
PdeBie schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:39:
Thanks. Ik zal eens kijken naar die training.
Er zijn ook heel veel gratis instructies te vinden op Youtube van PhaseOne zelf. Misschien wat kort, maar misschien ook duidelijk genoeg voor je.
Of gewoon op hun website :+
https://www.phaseone.com/...Capture-One-Pro/SAGs.aspx
https://www.phaseone.com/...re-One-Pro/Tutorials.aspx
https://www.phaseone.com/...ure-One-Pro/Webinars.aspx
Zo af en toe een tip:
https://blog.phaseone.com/
quote:
Fireshade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:52:
[...]

Er zijn ook heel veel gratis instructies te vinden op Youtube van PhaseOne zelf. Misschien wat kort, maar misschien ook duidelijk genoeg voor je.
Of gewoon op hun website :+
https://www.phaseone.com/...Capture-One-Pro/SAGs.aspx
https://www.phaseone.com/...re-One-Pro/Tutorials.aspx
https://www.phaseone.com/...ure-One-Pro/Webinars.aspx
Zo af en toe een tip:
https://blog.phaseone.com/
Die had ik al gevonden. Thanks :)

• wmuller
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 05-10 15:06
Het gaat om een MAC:
Ik wil toch langzamerhand van Aperture 3 overstappen naar een vervanger. Lightroom (LR) gaat het niet worden vanwege het abonnement.PS is te duur en te ingewikkeld. De stand alone versie van LR stopt in 2018.
Luminar-2018 krijgt in de loop van 2018 een DAM en Aftershot 3 Pro heeft dat ook net zoals LR en wijlen Aperture. Ik heb begrepen dat je bij Aftershot 3 Pro voor div bewerkingen aparte plugins moet kopen. Klopt dat?

Kent iemand nog een ander programma dat ik misschien over het hoofd zie en ook een goede vervanger van Aperture 3 zou zijn?

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Ik ken een aantal mensen die van aperture overgestapt zijn op On1 photo raw.

Die zijn erg tevreden

• koelebobes
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:22

koelebobes

twitch.tv/koelebobes

Na 5 jaar lightroom gebruikt te hebben is het nu tijd voor een overstap ik ga niet als melkkoe dienen en iedere maand geld overmaken naar de Firma adobe. Nu heb ik gisteren Rawtherapee geprobeerd maar die app was zo ontzettend traag dat als ik aan de slider trok het niet meteen op de foto zichtbaar was en dat was onwerkbaar.

Ik wil er best in investeren en ben nu opzoek naar een nieuwe Raw bewerken vergelijkbaar aan Lightroom's interface en kwaliteit. Het hele catalogus verhaal maakt mij opzich niet zoveel uit en ga ik zeker niet missen want ik heb mijn archief op orde. Wat zijn jullie recommends ik heb zelf On1 geprobeerd en kon hiermee niet helemaal lekker uit de voeten en ga vanavond Capture One Raw 2018 proberen.

AW17R1 4910MQ/880M/16GB RAM/256GB SDD + 1000GB HDD

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@koelebobes Capture One, als je echt gehecht bent aan de layout van LR dan kan je deze customizen.

Voor de mensen die eens wat anders willen proberen.

Download a free 30-day trial of ON1 Photo RAW 2018:

https://www.on1.com/dl/11/?v=1

†††Mooie Plaatjes†††

• Rhodan
quote:
ehtweak schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:02:
Voor de mensen die eens wat anders willen proberen.

Download a free 30-day trial of ON1 Photo RAW 2018:

https://www.on1.com/dl/11/?v=1
Deze onlangs een paar weken uitgeprobeerd en voldoet voor mij prima als alternatief voor LR.

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True