Hierbij mijn ervaring met DxO Optics Pro Elemental 11.4.2 ten opzichte van Lightroom:
Positief:
- VEEL betere standaard output van RAW files. De overige presets die worden aangeboden zijn bruikbaar. Bij Lightroom zijn (naar mijn mening) de ingebouwde presets enkel bruikbaar om een bepaalde sfeer te geven aan een foto. Bij DxO leveren de presets een natuurlijke foto.
- werkt stuk beter met meerdere monitoren dan Lightroom. Tools zijn individueel los te koppelen, net als in PS of Illustrator.
- een stuk sneller. Een verademing ten opzicht van LR
- met de "Essential tools" kan je snel primaire aanpassingen doorvoeren. Primaire bewerkingen zijn hierin geclusterd. Dit is voldoende voor het gros van de foto's. In LR moest ik altijd alle tools van boven naar beneden aflopen.
- Smart lighting in combinatie met Spot focusing: wat een fantastische tool! Het dynamische bereik wordt op een slimme manier aangepast: overbelichte en onderbelichte delen worden niet nog meer over- of onderbelicht, ongeacht het donkerder/lichter maken van de foto. De spot focusing detecteert een gezicht, en past de exposure aan op het gezicht. Ideaal, want vaak zijn mijn foto's niet perfect belicht op het gezicht.
- geen grote database, maar een .DOP file van enkele kb voor de RAW bewerkingen (zelfde map als bestand). Bewerkingen worden dus opgeslagen bij de RAW files zelf.
- beter dan LR met terughalen van donkere delen in foto's
- hogere scherpte in foto's zonder extra ruis
- standaard preset voor portretten is goed. Hoeft over het algemeen maar weinig aan te gebeuren.
- ben tevreden met resultaten. Over algemeen gelijk of marginaal beter/scherper dan LR (met name door de goede basisinterpretatie van de RAW files)
Nadelen:
- GEEN masks/overlay waar je lokaal in de foto aanpassingen door kunt voeren. Een ernstige tekortkoming, waardoor DxO vooralsnog geen vervanger zal zijn voor LR.
- Selectie van foto's is wat lastiger. Ctrl + cijfer voor aangeven van aantal sterren is bizar. Het picken van foto's (ctr 7-9) werkt bij mij niet. Filteren is ook wat lastiger.
- LR is net wat beter in terughalen van overbelichte delen in foto
- kent niet alle lenzen, of kan ze niet automatisch detecteren
- bij LR kan je op een slider klikken, en vervolgens met de pijltoetsen het niveau veranderen. Bij DxO kan dit ook, maar moet de muis perse hierop blijven staan. Erg irritant/RSI.
- De belichting van de individuele tonen is beperkt. Bij LR is dit veel uitgebreider. Voorbeeld: enkel highlights kunnen worden aangepast, niet "Whites" en "highlights" apart. Voor mij een groot gemis.
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Ik lees jullie ervaringen ook graag. Ik ben LR door de traagheid en abo-kosten meer dan zat.
[
Voor 10% gewijzigd door
wcduck op 20-10-2017 12:57
]
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.