Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het zou een award gekregen hebben van PCmag (van welke waarde dat ook moge zijn) en nu in de valentijdskorting: PhotoDirector 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:11

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

DxO Optics Pro 11 is t/m 2 april in de aanbieding van €129 voor €99, Elite edition van €199 voor €149.

https://shop.dxo.com/us/photo-software/dxo-opticspro

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

moozzuzz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:21:
Het zou een award gekregen hebben van PCmag (van welke waarde dat ook moge zijn) en nu in de valentijdskorting: PhotoDirector 8
Verwerkt ook video, zie ik.
Qua mogelijkheden lijkt het op een mix van raw developer en photoshop (met mixbare layers en filters), voor zowel foto als video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wat vindt men van Affinity Photo?

Ik heb het nog steeds niet geprobeerd. Maar inmiddels is mijn CC abbonnement verlopen. Zal deze lente eens aan de slag gaan met Affinity Photo. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Sando schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:44:
Wat vindt men van Affinity Photo?

[video]

Ik heb het nog steeds niet geprobeerd. Maar inmiddels is mijn CC abbonnement verlopen. Zal deze lente eens aan de slag gaan met Affinity Photo. :)
Uit dat filmpje maak ik op dat de Color Balance geen eye dropper / color picker heeft? Wat mij betreft een grote misser, ik kan echt niet zonder!
En de workflow van werken aan plaatje voor plaatje is voor mij ook niet bruikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Fireshade op 21-03-2017 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Een gratis webinar rond C1 van Pratik Naik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Voor diegenen die interesse hebben: ON1 lanceert Photo Raw versie 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
downloads: Darktable 2.2.4 kwam onlangs uit. Verder heb ik wat versie nummers in de OP geupdated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:33
Ik weet niet of ik het hier kan vragen, maar dit leek me het meest geschikte topic voor mijn vraag :). Ben sinds kort terug begonnen met fotografie. Ik gebruik nog steeds m'n trouwe 60D. Nu wil ik het een beetje serieuzer gaan nemen en ben dus begonnen met in RAW te schieten en probeer daar dus de eerste stapjes in te zetten. Vooral het feit dat RAW meer detail zou bewaren leek me wel interessant :).

Als ik het goed begrijp moet een RAW nabewerkt worden om onder andere de scherpte en dergelijke van een jpg te bekomen. Ik gebruik nu een combinatie van RawTherapee & XnView & XnConvert.Maar wat ik me nu afvraag is of er verschil zit in zeg maar het toevoegen van scherpte tussen dat in RawTherapee te doen of in XnConvert? XnConvert doet het in batch wat wel handig is, maar kan ik nu best alle bewerking in RT doen en dan enkel conversie naar jpg in XnConvert of niet? Zijn er mensen die deze combo gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Powerblast schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:09:
Ik weet niet of ik het hier kan vragen, maar dit leek me het meest geschikte topic voor mijn vraag :).
De meeste (zoniet alle) raw-converters raken het raw-bestand zelf niet aan, waarmee ik wil zeggen dat de software een raw wel slikt maar daarna een jpeg/tiff/... uitpoept. Dus eerst rawtherapee opstarten, bewerken en dan XnView/Convert het resultaat laten verscherpen heeft geen zin als je het te doen is om extra detail uit de raw te halen. Ik zou persoonlijk alles in één pakket laten doen (de software bepaalt dan wel de optimale volgorde - verscherpen is zuiver output gerelateerd en komt dus normaliter in de laatste stappen). In jouw workflow zou je eerst naar jpeg omzetten en die dan verscherpen wat me niet zinvol lijkt gezien jpeg sowieso een lossy formaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
moozzuzz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:52:
[...]

De meeste (zoniet alle) raw-converters raken het raw-bestand zelf niet aan, waarmee ik wil zeggen dat de software een raw wel slikt maar daarna een jpeg/tiff/... uitpoept. Dus eerst rawtherapee opstarten, bewerken en dan XnView/Convert het resultaat laten verscherpen heeft geen zin als je het te doen is om extra detail uit de raw te halen. Ik zou persoonlijk alles in één pakket laten doen (de software bepaalt dan wel de optimale volgorde - verscherpen is zuiver output gerelateerd en komt dus normaliter in de laatste stappen). In jouw workflow zou je eerst naar jpeg omzetten en die dan verscherpen wat me niet zinvol lijkt gezien jpeg sowieso een lossy formaat is.
Nu je het zegt klinkt het idd niet zo een goed idee :(. Had idd al gelezen dat RAW een read-only formaat is maar daar had ik nog niet zo bij stilgestaan. Ga me eens verder verdiepen in de batch tool van rawtherapee. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Powerblast schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:33:
Ga me eens verder verdiepen in de batch tool van rawtherapee.
Afhankelijk van je noden is XnView voldoende, gezien die ook raw kunnen lezen? RT5 gebuik ik zelf, maar het heeft een heel erg grote lijst aan keuze/opties die mss te groot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerblast
moozzuzz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:29:
[...]

Afhankelijk van je noden is XnView voldoende, gezien die ook raw kunnen lezen? RT5 gebuik ik zelf, maar het heeft een heel erg grote lijst aan keuze/opties die mss te groot is...
Laat dat nu nog even teveel zijn om onder woorden te brengen, ik weet nog maar half wat ik er mee zou kunnen doen :).

Voorlopig houd ik het op white balance kiezen, scherpte toevoegen en over/under exposure corrigeren. De rest is me nog iets te "advanced" en leer ik wel gaandeweg denk ik dan :).

XnView vind ik wel handig om de boel duidelijk zichtbaar te krijgen, beter dan RT zelf, dat is iets teveel op één scherm vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Ik ben de laatste tijd behoorlijk gecharmeerd met de output die ik kan krijgen van DxO Optics Pro 11. Een jarenlange Lightroom gebruiker, maar de laatste tijd bewerk ik veel vaker m'n foto's in DxO omdat het toch een bepaalde 'pop' geeft die ik niet makkelijk kan nabootsen in Lightroom (en ook veel meer werk vergt).

Nog meer DxO fans hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
De denoising zou heel goed zijn; maar ook enigszins loom (LR loomheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 11:25
Sakete schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:12:
Ik ben de laatste tijd behoorlijk gecharmeerd met de output die ik kan krijgen van DxO Optics Pro 11. Een jarenlange Lightroom gebruiker, maar de laatste tijd bewerk ik veel vaker m'n foto's in DxO omdat het toch een bepaalde 'pop' geeft die ik niet makkelijk kan nabootsen in Lightroom (en ook veel meer werk vergt).

Nog meer DxO fans hier?
Kan je een voorbeeldje geven? Ik ben wel benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
PdeBie schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:50:
[...]

Kan je een voorbeeldje geven? Ik ben wel benieuwd
Yep. Hier twee voorbeelden:

DxO OpticsPro 11
Lightroom 6.10

*lukt me niet om afbeeldingen in de post te laden, dus klik op de links voor volledige versie.

Relatief weinig bewerking op deze foto's, maar de DxO versie geeft wat meer pop bij de boten en wat meer micro contrast door het hele plaatje, en het haalt ook wat meer detail uit de lucht. De LR versie, daarentegen, geeft wat meer pop in het water, maar iets minder detail door het hele plaatje heen.

En de ruis reductie engine van DxO is één van de beste die er is, alsmede de lens- en cameraprofielen die ze gebruiken (waarschijnlijk door alle camera's die ze testen).

Anyway, ik ben er een fan van geworden en gebruik 't samen met LR (LR primair voor catalogus beheer). LR heeft bepaalde tools die DxO niet heeft, zoals plaatselijke bewerking, maar ik doe dat zelden en voor die paar foto's in m'n collectie waar ik het meeste uit wil halen schakel ik over naar DxO. Het is zelfs eenvoudig te integreren in je LR workflow dmv een meegeleverde plugin.

[ Voor 12% gewijzigd door Sakete op 25-04-2017 06:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
SnoeiKoei schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:46:
DxO Optics Pro 11 is t/m 2 april in de aanbieding van €129 voor €99, Elite edition van €199 voor €149.

https://shop.dxo.com/us/photo-software/dxo-opticspro
Voor degenen die niet per sé de nieuwste versie hoeven te hebben:
Versie 9 is tot 30 juni GRATIS te verkrijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

jammer dat mn camera niet ondersteund word....☹

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
nobleone schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:22:
[...]

Voor degenen die niet per sé de nieuwste versie hoeven te hebben:
Versie 9 is tot 30 juni GRATIS te verkrijgen!
Hou er wel rekening mee dat de output van DxO 11 veel beter is dan van DxO 9. De RAW engine is echt significant verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sakete schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:39:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de output van DxO 11 veel beter is dan van DxO 9. De RAW engine is echt significant verbeterd.
Maar je kan wel alvast een feeling van het product krijgen. Voor hetzelfde vind je de bediening hemels t.o.v. Lightroom (of welk programma dan ook) en is dat al een reden om DxO 11 aan te schaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
PdeBie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:23:
[...]

Maar je kan wel alvast een feeling van het product krijgen. Voor hetzelfde vind je de bediening hemels t.o.v. Lightroom (of welk programma dan ook) en is dat al een reden om DxO 11 aan te schaffen :)
DxO 11 voelt een stuk sneller aan dan DxO 9. Dat gezegd hebbende, de workflow van LR is fantastisch en daar kan DxO niet aan tippen. Ik gebruik het ook puur en alleen om een foto to bewerken, niet om mijn hele collectie te beheren. Ik gebruik ze dus allebei (LR + DxO).

Capture One is een vollediger alternatief voor LR. DxO is meer complementair.

En je kan overigens gewoon een Trial downloaden van DxO 11 voor 30 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sakete op 25-04-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:41

copykat

Good copy isn't bad

Heeft iemand de combinatie DMC G80 en silkypix 7pro of 8?

Ik wist al dat silkypix met behulp van de exifdata uit de rawfile presets programmeerde.
Noise reductie en sharpning, color en CA correctie. (Dit is Iso gebonden.

Maar nu heb je een extra optie er bij gekregen als je een raw file opend.
Als je fotostyle selecteerd worden er ook een aantal dingen , als Idynamic is active, gecorrigeerd : highkey is van 255 max wit, naar 245 gezet om uitbleken te voorkomen en gelijkertijd word met blacklevel de onderzijde (links) naar "0" getrokken om de volledige 0-255 tone curve te gebruiken.
maar in tegenstelling tot noise en dergelijke zie dit niet terug in de sliders, die staan nog op "0" .

Ook als je in colortaste settings aanpast zie je dit overgenomen door silkypix.
voorbeeld idynamic aan in g80
kleurprofile overname door sp7pro:
deze

ik zit me dus af te vragen in hoeverre de settings die je in de g80 kan doen zoals idynamic en iresolution en nog wat van die "correctie" software voor je ooc-jpeg ook in silkypix gebruiken kan voor auto correctie.

[ Voor 28% gewijzigd door copykat op 26-04-2017 08:48 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Ik ben om.

Trial van Photo Mechanic geprobeerd voor het uitzoeken van mijn foto's, wat gaat dat snel! Waar je in LR soms enkele seconden moet wachten voordat de foto geladen is, vlieg je er met Photo Mechanic doorheen.

Kost wat, maar weet nu al dat het mij een hoop ergernissen gaat besparen. Dat vind ik het geld wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Chiron

Moderator Discord
Echt he, in het begin denk je wtf zoveel geld voor zo'n ogenschijnlijk simpel programmatje.. maar het is het geld dubbel en dwars waard. Niet voor niets dat heel veel pro (sport) fotografen ermee werken.

Wacht maar totdat je de ingest functie eenmaal door hebt met auto rename en iptc fields (metatags) :P

En via de sidecar files kan je in LR gewoon de ratings blijven zien: https://photography.tutsp...mage-reviewing--cms-26578

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank je voor de link. Zal die binnenkort eens doornemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Capture One Pro 10.1 offers new key features and general improvements to make your workflow even more satisfying.

New in this release:
Enhanced Styles workflow
Improved PSD Support
Improved Fuji X-Trans support
Temporary reset of adjustments
Vectorscope Color Wheels Layout
Tokenized watermarking
Apple Script Enhancements (Mac only)
Graphics Acceleration (OpenCL) improvements
New camera and lens support
https://www.phaseone.com/C1/WhatsNewLP

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik erger mij nogal aan de trage filteropties in de catalogus bij C1 9.Is dit normaal, of ligt het aan mij?

Catalogus bevat maar 7000 afbeeldingen maar hoe lang het duurt voordat hij alle uit feb 2017 heeft gevonden.
ik heb een videotje gemaakt waar de voortgang goed te zien is. de video is niet op 0 gestart, dus de hele operatie duurde nog langer.

Dit is niet eenmalig maar elke keer dat ik C1 opstart en wil filteren

dit is geen import, alle afbeeldingen stonden er al in, de catalogus staat lokaal de afbeeldingen op mn nas.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Een enthousiaste review van ACDsee 10 (win only).

en:
Priced at just $6.90/month or $69/year, ACDSee is very affordable, especially for what it offers. You get the equivalent of about two or three apps in one for that price. Saying it’s worth its price wouldn’t be fair. It’s much more than worth its price. If you're not a fan of subscription models, you can also purchase ACDSee Ultimate 10's MSRP with a one time cost of $149.99 (although it's discounted for only $79.95 until May 16, 2017.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
Dat ziet er ook heel aantrekkelijk uit.

Hier een inside look:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fIMyGO3YRxQ]

Mis alleen een stukje over lens en camera profielen. Maar daarover heb ik al een vraag gesteld onder de video. Ben benieuwd of ik reactie krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

mrc4nl schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:25:
Ik erger mij nogal aan de trage filteropties in de catalogus bij C1 9.Is dit normaal, of ligt het aan mij?

Catalogus bevat maar 7000 afbeeldingen maar hoe lang het duurt voordat hij alle uit feb 2017 heeft gevonden.
ik heb een videotje gemaakt waar de voortgang goed te zien is. de video is niet op 0 gestart, dus de hele operatie duurde nog langer.

Dit is niet eenmalig maar elke keer dat ik C1 opstart en wil filteren

dit is geen import, alle afbeeldingen stonden er al in, de catalogus staat lokaal de afbeeldingen op mn nas.

[video]
In eerste instantie zou ik zeggen dat de input voor C1 dan afhangt van de prestaties van je NAS. Als die aanvoer traag is, dan moet C1 het daarmee doen, en is dan ook traag.
Ik kan er verder weinig over zeggen, want ik weet niet hoe het vroeger bij jou ging. Afgezien of C1 v9 problemen heeft, zijn er nog vragen of er wijzigingen zijn opgetreden in je netwerksetup de laatste tijd. Bijv. in je netwerkverbinding (LAN? Gestoorde WiFi? Meer apparaten over WiFi?), recent een NAS update gedraaid die netwerktransfer nadelig beinvloedt? NAS schijf aan het eind van levensduur?), zware NAS belasting (achtergrondtaken, andere apparaten?).

Ik gebruik zelf v10, dus ik weet niet of het zin heeft als ik een test doe. Bij mij staan de foto's ook lokaal opgeslagen voor max performance (backup staat op NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:43:
Mis alleen een stukje over lens en camera profielen. Maar daarover heb ik al een vraag gesteld onder de video. Ben benieuwd of ik reactie krijg.
ACDSee ondersteunt in ieder geval lens en camera profielen. Echter missen er al twee van mijn veelgebruikte lenzen. Dat is wel weer jammer.

[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 08-05-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

PdeBie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:24:
[...]

ACDSee ondersteunt in ieder geval lens en camera profielen. Echter missen er al twee van mijn veelgebruikte lenzen. Dat is wel weer jammer.
Heb je het dan over redelijk exotische lenzen of valt dat mee?

Hoe goed is de noise reduction in ACDSee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
SnoeiKoei schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:40:
[...]

Heb je het dan over redelijk exotische lenzen of valt dat mee?

Hoe goed is de noise reduction in ACDSee?
Nee, totaal niet. Een Tamron 35mm 1.8 VC en een Tamron 90mm 2.8 VC. Als reactie kreeg ik echter dat Tamron geen profielen uitgeeft en dat ik ze zelf na moet zien te bootsen. In Lightroom heb ik echter wel kant-en-klare profielen. Ik weet alleen natuurlijk niet of die van Tamron afkomen of dat Adobe die heeft gemaakt.

Noise Reduction heb ik (nog) niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

PdeBie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:44:
[...]

Nee, totaal niet. Een Tamron 35mm 1.8 VC en een Tamron 90mm 2.8 VC. Als reactie kreeg ik echter dat Tamron geen profielen uitgeeft en dat ik ze zelf na moet zien te bootsen. In Lightroom heb ik echter wel kant-en-klare profielen. Ik weet alleen natuurlijk niet of die van Tamron afkomen of dat Adobe die heeft gemaakt.

Noise Reduction heb ik (nog) niet getest.
Ik heb ook wat Tamron-spul dus dat klinkt niet ideaal. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Kan je met Adobe Lens downloader die profielen niet migreren? (vraag, geen tip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
moozzuzz schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:11:
Kan je met Adobe Lens downloader die profielen niet migreren? (vraag, geen tip)
Geen idee. Kan het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
http://rawtherapee.com/blog/rawtherapee-5.1-released

New Features
•Pentax Pixel Shift support, to automatically combine sub-images from a Pentax Pixel Shift raw file into one high quality image, with support for automatic motion detection and masking.
•Support for processing any sub-image from raw formats which support multiple images. Currently up to 4 sub-images supported.
•Dynamic Profile Creator to automatically generate per-image custom processing profiles by merging existing processing profiles based on image metadata (Exif).
•New command-line executable "rawtherapee-cli(.exe)" to reduce startup time for command-line operations.
•HaldCLUT paths are now relative to the HaldCLUT folder as set in Preferences. This enables you to share PP3 files easier.
•Auto White Balance now has a Temperature Bias, letting you make the automatic temperature warmer or cooler.
•LCP correction works for raw and non-raw files.
•LCP distortion correction support for fisheye lenses.
•Certain tools are now hidden or disabled if the loaded image does not support them, e.g. the tools in the Raw tab are disabled when working with a non-raw file.
•Improved fit-to-window zoom functionality of the main preview in the Editor tab.
•New Fast Export option to downscale the image before processing, to increase speed.
•Custom crop ratio.
•Automatic monitor profile detection also in Linux.
•Lens information support added for Panasonic cameras.
•Support for lossy DNG files.
•Support for compressed Fujifilm Bayer raw files.
•Support for compressed X-Trans raw files.
•Support for Sigma sd Quattro DNG raw files.
•Added DCP profiles for accurate color for: ◦FUJIFILM X100S
◦LG Mobile LG-H815 (LG G4)
◦NIKON D300
◦NIKON D300
◦NIKON D5600
◦NIKON D80
◦NIKON D810
◦OLYMPUS E-M1MarkII
◦Panasonic DMC-GX85

ook gemeld in de meuktracker... alhoewel het weer afwachten wordt of de redactie van tweakers het belieft om deze software te vermelden... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 23:07:
http://rawtherapee.com/blog/rawtherapee-5.1-released
ook gemeld in de meuktracker... alhoewel het weer afwachten wordt of de redactie van tweakers het belieft om deze software te vermelden... :X
Het artikel of de soft- of firmwareupdate op de link 'http://rawtherapee.com/blog' bevindt zich al in de queue. De link kan niet nogmaals ingestuurd worden.
Ik dacht al dat jij het was :+ :P

RT 5.1 is uit :), hun website ook:
A few hours after releasing RawTherapee 5.1 our website went down. This is a makeshift reserve until things are back up and running.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
RT 5.1 verwerkt compressed x-trans rafs trouwens prima zo op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
moozzuzz schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Ik dacht al dat jij het was :+ :P
Noppes, nada in de meuktracker. :-(
Blijkbaar is deze software irrelevant voor tweakers? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ehtweak schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:28:
[...]

Het is IMHO een beetje een ondoorzichtig procesinderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:30

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ehtweak schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:28:
[...]

Niet per se irrelevant... 't is ook waar je interesse ligt of wat er al instaat. Dat laatste maakt het sneller om 'even' een copy-paste te doen van het bestaande. Er is natuurlijk ontzettend veel software waarvan het grootste deel nooit in de tracker terecht zal komen (terecht ook). Aan de nadere kant staat er heel veel meuk in de tracker waar ik nooit iets aan zou hebben, zeker als Ubuntu-gebruiker. Maar als iemand bijvoorbeeld altijd alleen maar op Windows zit, zal alternatieve software voor bijvoorbeeld Mac of *nixjes snel over het hoofd gezien worden. * letatcest heeft ooit DarkTable eigenhandig in de tracker geknald ;)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@letatcest Ja, maar... >:)
Tweakers publiceert wel heel veel nieuws over b.v. nieuwe objectieven, nieuwe camera's en de fotografie mogelijkheden van allerlei smartphones.
Dan is software die je gebruikt om e.e.a. te verwerken toch ook relevant? :?

Desnoods zegt men (= redactie) "nee, dit soort s/w is niet interessant, doe geen moeite", maar er komt gewoon geen reactie... tot nu toe...
ehtweak in "Submits worden genegeerd?"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Om even in te haken, ik zie genoeg meuk in de meuktracker staan wat gewoon écht meuk is. Dat wordt vrolijk bijgehouden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:30

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

True true.. maar daar is dit forum weer niet de juiste plek voor geloof ik ;) Tevens ben ik bang dat de meesten gewoon LR gebruiken en al het andere maar afschrijven als prut...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:56:
Om even in te haken, ik zie genoeg meuk in de meuktracker staan wat gewoon écht meuk is. Dat wordt vrolijk bijgehouden.
Op 4 maart en 18 mei heb ik in GeachteRedactie de vraagstelling over genegeerde submits aangekaart. Maar er komt gewoon totaal geen reactie van de redactie... :-( |:(

Vreemd?!? :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Nu online
ehtweak schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:39:
[...]

Op 4 maart en 18 mei heb ik in GeachteRedactie de vraagstelling over genegeerde submits aangekaart. Maar er komt gewoon totaal geen reactie van de redactie... :-( |:(

Dat zei je gisteren ook al hier en we geloven je :P Maar goed, ondanks dat het enigszins relevant is wil ik toch weer aansturen om het over de software zelf te gaan hebben en in dit topic althans de meuktracker te laten voor wat het is.

Ik vind het heel vervelend maar wij kunnen er niet heel veel aan doen al zal ik de rest van het team op de hoogte brengen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Een overzichtje van (vnl Linux) Open Source Imaging tools. Het artikel is niet perfect geschreven maar geeft wel een mooi lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:39:
[...]

tada:
downloads: RawTherapee 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Nu nog linken met het een "product" en tags, zodat de history behouden blijft :). En het duwen in de categorie 406 (categorie: Design en multimedia). Alle begin is moeilijk ;) :+.

Sinds mijn reactie zijn die toegevoegd _/-\o_ :+ (het staat me bij dat 5.0 ook een nieuwsbericht kreeg bij release maar die vind ik niet meteen meer terug 8)7 .

[ Voor 49% gewijzigd door moozzuzz op 22-05-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Luminar & Aurora HDR komen naar Windows (https://macphun.com/pc)

“Committing to Windows has moved us to invest significantly on Research and Development. In addition, we are designing a new platform for photo management and working on AI technology that will bring entirely new possibilities for image editing”

DP Review press release

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nieuwe(re) versies van Nikon ViewNX-i (1.2.7) en Capture NX-D (1.4.5):
http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/sw/94.html
zowel Win als Mac versies.

o.a. support voor de D7500 en wat bugfixes.

Capture NX-D

Changes from Version 1.4.3 to 1.4.5

• Added support for the D7500.
• Added support for Picture Control > Auto.
• Changed the Crop tool 11:7 crop to 10:7.
• Improved thumbnail display quality for JPEG images that contain only small thumbnails.

Fixed the following issues:
- White would print as light grey when Use this profile when printing was selected for Color Management > Printer Profile.
- Capture NX-D would quit unexpectedly if the Retouch Brush tool was displayed in full-screen view.

Camera Control Pro 2

Changes from Version 2.24.0 to 2.25.0

• Picture Control Utility 2 can now be launched from a Picture Control > Edit button in the Image Processing panel.

ViewNX-i

Changes from Versions 1.2.4/1.2.5 to Version 1.2.7

• Added support for Picture Control > Auto.

Fixed the following issues:
- Facebook login could not be used.
- Images modified using Exposure compensation or White balance with On selected for Auto Red-Eye would sometimes not display correctly.

Picture Control Utility 2

Changes from Version 2.2.2 to 2.3.0

• With the release of Camera Control Pro 2 version 2.25.0, Picture Control Utility 2 can now be launched using the Edit button next to Picture Control in the Camera Control Pro 2 Image Processing panel.

En ja, ik heb het ook gemeld via de meuktracker; maar daar weet je nooit of het wordt meegenomen in het downloadoverzicht... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:19:
Nieuwe(re) versies van Nikon ViewNX-i (1.2.7) en Capture NX-D (1.4.5):
Nikon heeft nu:
Capture NX 2 - v2.4.7 - released 2014/04/15: abbandoned
ViewNX 2 - Ver. 2.10.3 - released 2015/01/20: abbandoned
Capture NX-D - v1.4.5 - updated 2017/05/30: image editor
ViewNX-i - v1.2.7 - updated 2017/05/30: transfer & view
• Een bundel van Capture NX-D & ViewNX-i
... waarbij moet gezegd dat de vroegere NX2 meer feature-rijk was dan de nieuwe branch NX-D.

.

Verder een interessant artikel/video voor C1 gebruikers ivm Luma Curve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Volgende week komt 2017.5 uit van On1 Photo Raw 2017.

• Fstoppers artikel ivm beta.
Hier worden de geplande updates vermeld.

Echter velen klagen dat de basissoftware nog niet voldoende stabiel is.

[...] It is certainly not fast which continues to make it a tough sell over Capture One which offers far faster performance throughout the workflow. As a whole, Photo (RAW) 2017.5 feels about on par with Lightroom in terms of software speed which certainly brings it into the viable category [...]

[ Voor 27% gewijzigd door moozzuzz op 02-06-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@moozzuzz : het blijft wel raar/vreemd/onverklaarbaar waarom de meuktracker redactie wel individuele firmware updates van sommige (Nikon) camera's vermeldt, maar de standaard RAW converter software van Nikon voor al hun camera's, geen vermelding in de download lijst waardig is?!?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Nieuwe versie van DT - 2.2.5. Ook reeds gesubmited naar de tweakkrochten @ehtweak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
moozzuzz schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:35:
Volgende week komt 2017.5 uit van On1 Photo Raw 2017.

• Fstoppers artikel ivm beta.
Hier worden de geplande updates vermeld.

Echter velen klagen dat de basissoftware nog niet voldoende stabiel is.

[...] It is certainly not fast which continues to make it a tough sell over Capture One which offers far faster performance throughout the workflow. As a whole, Photo (RAW) 2017.5 feels about on par with Lightroom in terms of software speed which certainly brings it into the viable category [...]
Zijn er al ervaringen met de definitieve verise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:14:
Zijn er al ervaringen met de definitieve verise?
Die "volgende week" bij ON1 duurt inderdaad nogal lang (maar ze hebben nog tot vrijdag :) ), want ik heb nog geen aankondiging gezien in mijn mailbox (al kan dat dan weer aan mijn hosting-provider Versio liggen - prutsers :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
moozzuzz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:11:
[...]

Die "volgende week" bij ON1 duurt inderdaad nogal lang (maar ze hebben nog tot vrijdag :) ), want ik heb nog geen aankondiging gezien in mijn mailbox (al kan dat dan weer aan mijn hosting-provider Versio liggen - prutsers :( ).
Ik had er wel een mail over gehad, en ik heb het programma nieteens? Ook de site lijkt bijgewerkt te zijn. 8 juni om 10:00 PDT (19:00u in NL (behalve de tropische gemeenten)) zou een presentatie komen.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 08-06-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:28:
Ook de site lijkt bijgewerkt te zijn.
Ahah, ik niet in elk geval :+.

4 reviews tot nu toe:
http://blog.kenkaminesky.com/on1-photo-raw-review/ ***
https://www.provideocoali...editor-gets-major-update/ (pre release review)
https://www.lightandmatte...5-takes-big-step-forward/ (oa over de makkelijke migratie van LR naar ON1) ****
http://thehdrimage.com/on...photo-raw-2017/#more-5117 (zie conclusies, maar stuk is wat onduidelijk geschreven brrrr)

*** maar... is het wel objectief
Save 20% off all On1 software purchases use COUPON CODE: KENK20

**** advertising affiliate

.

Nog een alternatief dat kort besproken wordt op fstoppers: AEX X2

@ehtweak: submitted to the krochten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door moozzuzz op 08-06-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
moozzuzz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:27:
[...]

...
@ehtweak: submitted to the krochten ;)
Heb jij nog steeds ijdele hoop dat de redactie er wat mee doet?
;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:18:
[...]

Heb jij nog steeds ijdele hoop dat de redactie er wat mee doet?
;w
Ja ja nu weten we het wel, hier is niet de plek zoals je weet ;) On-topic graag!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
HDRsoft komt met Photomatix6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Silkypix update hun Developer Studio Pro 8 (v8.0.7.0).
Er is ook een niet-PRO Developer Studio 8 (v8.1.7.0).

Silkypix heeft zich gespecialiseerd in het meegeleverd worden met verschillende camera-merken (die geen eigen raw/bewerkings-software willen ontwikkelen). Oa Sony, Panasonic & Pentax bieden Silkypix aan bij aankoop van een toestel. Je kan dan wel enkel de bestanden van die camera/brand bewerken.

Silkypix moet ik nog eens opnemen in de startpost :) #todo2017.

[ Voor 9% gewijzigd door moozzuzz op 16-06-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
moozzuzz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:59:

Silkypix heeft zich gespecialiseerd in het meegeleverd worden met verschillende camera-merken (die geen eigen raw/bewerkings-software willen ontwikkelen). Oa Sony, Panasonic & Pentax bieden Silkypix aan bij aankoop van een toestel. Je kan dan wel enkel de bestanden van die camera/brand bewerken.
Niet alleen cameramerken; ook een objectief fabrikant als Tamron doen/deden dit:

Persons who have purchased compatible lenses in the SP (Super Performance) series* may download free of charge SILKYPIX Developer Studio 4.0 for Tamron, software for the development of high quality images from RAW data.

When you download the file for installing the software, we ask that you carefully read and accept the user agreement. The installation begins when you execute the downloaded file.

When the software is started for the first time, entering the serial number and product key included with your Tamron lens will enable you to use SILKYPIX Developer Studio 4.0 for Tamron.
http://www.tamron.com/support/silkypix/

http://www.tamron.co.jp/en/news/release_2016/0630.html
alleen is Tamron weer overgestapt op :

...
Starting on July 1, 2016, purchasing certain Tamron products will enable customers to buy “Adobe Creative Cloud Photography Plan” at a special price. For more details on this offer, please click here.

Blijf het een vreemd iets vinden. Net alsof je alleen maar s/w ondersteuning hebt voor een bepaald merk camera en/of objectief?!? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2017 09:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:09:
Blijf het een vreemd iets vinden. Net alsof je alleen maar s/w ondersteuning hebt voor een bepaald merk camera en/of objectief?!? 8)7
offtopic:
Het is eerder: wij produceren geen fuel, maar je krijgt bij je VAG-aankoop gratis (of voor een prijsje/korting) fuel bij Shell. Overigens, vroeger raadde Renault Elf-onderhoudsolie aan, geen idee of ze dat nog steeds doen. #autovergelijkingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Voor wie interesse heeft in Alien Skin software, er is nu tijdelijk 40% te scoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

moozzuzz schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:12:
Voor wie interesse heeft in [url="https://fstoppers.com/apps/save-40-alien-skin-products-including-exposure-x2-186073"]Alien Skin[/url] software, er is nu tijdelijk 40% te scoren.
Bij mijn raw-bestanden is ie by-default best wel over de top en dat bevalt me wat minder, maar de 'ouderwetse' emulatie-presets voor kodak en technicolor enzo zijn best cool.

Het lijkt er op dat de trial-versie gewoon compleet en zonder watermarks werkt. Ik ben benieuwd of je, bij het verwijderen van de registry keys, weer opnieuw 30 dagen trial kunt doen.

Maargoed, voor 40% heb ik 'm maar even gekocht. (Vorige week. De korting is niet meer geldig. Wel voor de hele bundel, maar die extra apps hebben wat mij betreft geen meerwaarde.) Ik heb slechtere apps gekocht. :P
  • Adobe Lightroom CC Bevalt goed maar te duur, geen abo meer.
  • DxO Optics Pro 10 Noise Reduction bevalt me niet
  • Corel AfterShot Pro 2 Noise Reduction bevalt me niet
  • Exposure X2 Chroma Noise Reduction bevalt goed, rest wat overdreven.
  • Affinity Photo Erg cool maar geen DAM/lighttable. Wel aangekondigd.
Vroeger dacht ik dat raw bestanden een soort 'interpretatie' embedded hadden. Maar inmiddels merk je echt dat elke RAW converter het wiel opnieuw moet uitvinden. En de ene heeft de voorkeur voor bescheiden; de ander heeft de voorkeur voor overdreven. En de ene ondersteunt alleen de meest populaire camera's, terwijl de ander echt alles pakt. Lightroom is erg goed met alles pakken. Open Source oplossingen pakken vaak alleen populaire camera's.

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 30-07-2017 21:30 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Sando schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:27:
Vroeger dacht ik dat raw bestanden een soort 'interpretatie' embedded hadden. Maar inmiddels merk je echt dat elke RAW converter het wiel opnieuw moet uitvinden.
Een RAW bestand bevat nog steeds een door de camera gegenereerde preview. Deze wordt bij het laden niet door elke RAW converter getoond. Ik weet dat Lightroom en Capture One dit wel doen.

Dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden heeft te maken met het wel/niet beschikbaar stellen van informatie omtrent de opbouw van het RAW beeld. Hier komt veel reverse engineering bij kijken, net als bij het ontwikkelen van de verschillende camera profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sando schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:27:... Open Source oplossingen pakken vaak alleen populaire camera's.
Volgens mij valt die beperking vaak nog best mee trouwens.
kdbruin schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:22:
[...]

Een RAW bestand bevat nog steeds een door de camera gegenereerde preview. Deze wordt bij het laden niet door elke RAW converter getoond. Ik weet dat Lightroom en Capture One dit wel doen.

Dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden heeft te maken met het wel/niet beschikbaar stellen van informatie omtrent de opbouw van het RAW beeld. Hier komt veel reverse engineering bij kijken, net als bij het ontwikkelen van de verschillende camera profielen.
Het is wel jammer dat fabrikanten niet meer openheid geven over hun processing denk ik, maar aan de andere kant wil je met raw-bestanden vaak toch je eigen keuzes maken. Als ik de interpretatie van de fabrikant wil kan ik doorgaans gebruik maken van een jpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:22:
[...]
...
Als ik de interpretatie van de fabrikant wil kan ik doorgaans gebruik maken van een jpeg.
Of je maakt gebruik van de door de camera fabrikant geleverde RAW converter?
Die is vrijwel altijd gratis meegeleverd/te downloaden.

Zo levert b.v. Nikon een uitstekende RAW converter, in casu ViewNX-i. Voor puur en alleen de RAW conversie van .NEF naar b.v. .TIFF is dat gewoon een prima stuk gereedschap.
Vind ik zelf een prettigere/betere RAW conversie dan CameraRAW van Adobe. Dat je daarna de rest van de bewerking met b.v. PS of LR doet, prima.

En Adobe's CameraRAW/DNG converter is nog steeds gratis te downloaden bij Adobe. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 31-07-2017 10:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ehtweak schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:58:
...
Of je maakt gebruik van de door de camera fabrikant geleverde RAW converter?
Die is vrijwel altijd gratis meegeleverd/te downloaden.
...
Klopt, al verschilt die interpretatie vaak ook wat van de interpretatie(s) die de fabrikant in de camera heeft ingebouwd. Uiteindelijk hebben de meeste fabrikanten ook niet een enkele interpretatie.

Uiteindelijk heeft RAW alleen zin als je om wat voor reden dan ook je eigen ding/dingen wilt doen met de geproduceerde sensorgegevens, en is het daarom niet van het grootste belang dat er een standaard-interpretatie zou zijn. Een gestandaardiseerder bestandsformaat (zoals dng) en meer openheid over de RAW-formaten&verwerking zou dan wel weer nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Nu online
Nou is dit het alternatieve raw concerters topic en blijkbaar zitten daar geen presets in die overeenkomen met de interpretaties van de fabrikanten (in LR wel :x ).. toch moeten die presets met een kleurenkaart makkelijk na te maken moeten zijn in wat voor programma dan ook (darktable, rawtherapee etc). Kwestie van aan sliders trekken en opslaan als preset.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:49:
Nou is dit het alternatieve raw concerters topic en blijkbaar zitten daar geen presets in die overeenkomen met de interpretaties van de fabrikanten (in LR wel :x ).. toch moeten die presets met een kleurenkaart makkelijk na te maken moeten zijn in wat voor programma dan ook (darktable, rawtherapee etc). Kwestie van aan sliders trekken en opslaan als preset.
Klopt, tenminste, als alle benodigde sliders & algoritmes aanwezig zijn. En ook voor alternatieve raw converters zijn soms profielen beschikbaar die de instellingen van de fabrikant emuleren. Maar ik zou zelf het nut niet zo zien, tenzij je groepen foto's hetzelfde wilt ontwikkelen en binnen die groepen soms jpeg en soms raw hebt gebruikt (of wil gebruiken, omdat je net wat meer speelruimte nodig hebt)

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 31-07-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
MacPhun brengt volgende maand (28/9) Aurora 2018 uit (sneller, "flatter" & met blijkbaar veelgevraagde lens-correctie mogelijkheden). Voor Win & Mac.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ventieldopje schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:49:
toch moeten die presets met een kleurenkaart makkelijk na te maken moeten zijn in wat voor programma dan ook (darktable, rawtherapee etc). Kwestie van aan sliders trekken en opslaan als preset.
Ik weet niet of je het wel eens geprobeerd hebt, maar dit is alles behalve eenvoudig. Alleen de base curve al is heel gevoelig en van grote invloed. Je ziet in DarkTable al dat zelfs de preset waar de community lang aan gewerkt heeft slechts een benadering is van hoe de make/model fabrikant het bedoeld heeft.

Daarna moet je nog de tonen/temperatuur/kleuren corrigeren, en dat kan leuk en aardig bij benadering, maar tenzij je dat achter een dure 10-bit 99%+ AdobeRGB monitor doet, zul je merken dat wat op jouw monitor goed gelijkend is, op een andere monitor opeens wel erg leunt naar een extreem.
ehtweak schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:58:
[...]

Zo levert b.v. Nikon een uitstekende RAW converter, in casu ViewNX-i. Voor puur en alleen de RAW conversie van .NEF naar b.v. .TIFF is dat gewoon een prima stuk gereedschap.
En die .tiff heeft dan alle headroom in 16 bit? Dat klinkt wel fijn. Dan kan je alsnog straffeloos de belichting aanpassen.
En Adobe's CameraRAW/DNG converter is nog steeds gratis te downloaden bij Adobe. :)
Heb even de link erbij gezocht. Ik wist niet dat dit gratis was. Het probleem is alleen dat sommige afbeeldingen vanuit de camera al in .DNG formaat zijn, zonder de 'bewerkingen' die de camera toepast om tot de preview te komen.
begintmeta schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Als ik de interpretatie van de fabrikant wil kan ik doorgaans gebruik maken van een jpeg.
Dat slaat de plank natuurlijk voor een belangrijk deel mis. Als je bijvoorbeeld 500 vakantiefoto's hebt en deze met zo min mogelijk werk wilt converteren, dan wil je zoveel mogelijk de interpretatie van de fabrikant houden, maar waar nodig even de belichting of temperatuur aanpassen om het resultaat te verbeteren. Daarvoor heb je de RAW data nodig.

Merk hierbij op dat steeds meer hardware RAW foto's kan maken, maar geen converters meeleveren omdat het officiëel niet ondersteund wordt. Zo gooi ik bijvoorbeeld graag de RAW foto's van mijn DSLR, mijn mobiele telefoon en die van mijn vriendin bij elkaar. Alleen die eerste kwam met een converter.

En ja, RAW foto's van een mobiele telefoon hebben een interessante hoeveelheid headroom waardoor de exposure toch van een matige foto naar een goede foto op te krikken is.

offtopic:
Ik kan me voorstellen dat het willen bewerken van RAW foto's van een mobiele telefoon hier vloeken in de kerk is, maar ik denk dat een discussie over het al dan niet moeten willen RAW-schieten vanaf een mobiele telefoon niet relevant is voor dit topic. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 17-08-2017 13:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sando schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:29:
... Dat slaat de plank natuurlijk voor een belangrijk deel mis. Als je bijvoorbeeld 500 vakantiefoto's hebt en deze met zo min mogelijk werk wilt converteren, dan wil je zoveel mogelijk de interpretatie van de fabrikant houden, maar waar nodig even de belichting of temperatuur aanpassen om het resultaat te verbeteren. Daarvoor heb je de RAW data nodig. ...
Dat klopt uiteraard, en het scheelt in dat geval inderdaad tijd (werk niet zozeer) als voor de RAW-converter een op de gekozen camerastandaard gelijkend profiel kan worden gekozen. Veel meerwerk zou het niet zijn om alle foto's van RAW naar eenzelfde gewenst resultaat (profiel voor de raw-converter) om te zetten (waardoor alles weer zou lijken, ook al is het anders dan wat de camera zou zoen), maar omdat de conversie van grote hoeveelheden foto's inderdaad behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen, scheelt dat natuurlijk wel. Ik moet zeggen dat ik de laatste steeds minder het nut zie van het nemen van RAW+JPEG in plaats van alleen RAW, maar ik doe het nog wel.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2017 14:08 ]

• moozzuzz
  • Niet online
Ik had deze helemaal gemist (en de mij gekende/gefrequenteerde amateur foto-nieuwswebsites ook blijkbaar :/): RawTherapee 5.2. Sinds 5.0rc is er echter geen win 32bit support meer (binnenkort dan toch maar eens investeren in nieuwe hardware...).
RT5.2 komt met een GIMP plugin en een pak meer stabiliteit.

Dus toch nog even mijn lijstje afgelopen:

DxO OpticsPro klokt af op 11.4.2 (bugs & nieuwe cameramodellen)
Capture 1 10.1.2 (enkel bugfixes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Voor de Linux-gebruikers en geïntresseerden, @jayjey @Ventieldopje @letatcest @Mr Pingu;

Tot mijn verbazing en blijdschap draait AlienSkin Exposure X2 gewoon prima onder wine. Ik heb Exposure X2 2.7.0 64-bit draaien op Ubuntu 16.04.3 LTS met wine-staging 2.4:

code:
1
2
3
4
sudo apt remove wine wine1.8 wine-stable libwine* fonts-wine* && sudo apt autoremove
sudo add-apt-repository ppa:wine/wine-builds
sudo dpkg --add-architecture i386
sudo apt update && sudo apt install wine-staging winehq-staging

Om het aan de praat te krijgen moest ik eerst msvcruntime2015 installeren met een recente versie van winetricks:

code:
1
2
3
wget https://raw.githubusercontent.com/Winetricks/winetricks/master/src/winetricks
sudo install winetricks /usr/local/bin
winetricks vcrun2015

Gaaf dit! Lang geleden dat ik iets complexere software dan MineSweeper zo goed in wine heb zien draaien. _/-\o_

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Ventieldopje
  • Nu online
Wine wordt nog actief ontwikkeld, verbaasd me niets :) Gebruik inmiddels een MacBook maar toch ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
De allernieuwste (gratis) versies van ViewNX-i en ViewNX-D zijn beschikbaar, met D850 ondersteuning!

• Added support for the D850.
• Added support for the D850’s new White balance > Natural light auto option.

http://downloadcenter.nik...m/en/download/sw/103.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:36
Ik heb voorheen Lightroom gebruikt om raw bestanden wat bij te werken. In de catalog kun je heel makkelijk door de foto's lopen en deze raten met sterren om een selectie te maken die je vervolgens wilt bewerken. Nu was dit een gecrackte versie en gezien ik geen risico wil lopen heb ik nu raw therapee gedownload. Hierin zit ook een catalog met sterren ratings. Echter kan ik niet ontdekken hoe je makkelijk "full screen" door de foto's loopt om ze te raten zonder de foto echt te openen in de edit mode. Ik wil dus puur op basis van basisscherpte en compositie een voorselectie maken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16

Grozno

acts without consequence!

Ik heb vorige week Lightroom van mijn SSD geknikkerd en ben mezelf nu aan het dwingen om met Capture One te werken. Tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel prima. De workflow zit anders in elkaar, maar alle functies die ik nodig heb zitten in Capture One. Daarbij is Capture One veel geschikter voor tethering en vind ik de manier waarop ik met kleur en contrast kan werken duidelijk prettiger. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moet toch even melden dat er nu een Darktable for Windows is, met instemming van het Darktable team. Het is nog een alpha-versie, maar wel leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Grozno schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:27:
Ik heb vorige week Lightroom van mijn SSD geknikkerd [knip]
Wat was de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Omdat ie met C1 aan de slag gaat. Zelfde stap hier al bijna 2 jaar geleden. Good riddance ;)

Ik ben nu wel een beetje aan het rond kijken voor interessante film simulations, momenteel veel lol met de gratis pack van http://1styles.pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

En Lightroom is gewoon een belachelijk traag stuk software geworden, vooral de tethering support is echt om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Nu online
Grozno schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:59:
En Lightroom is gewoon een belachelijk traag stuk software geworden, vooral de tethering support is echt om te huilen.
Als je het alleen gebruikt om te bewerken/exporteren dan is het nog steeds een waardevolle toevoeging aan je workflow imho. Voor het cullen en importeren is het veel te traag maar daar hebben we het al constant over in Het grote Adobe Lightroom topic.

Of je nou RawTherapee of C1 gebruikt, PhotoMechanic blijft de snelste om mee te cullen en grote hoeveelheden foto's van metadata te voorzien. Het is aardig aan de prijs maar als snelheid écht een punt is (bijv. beroepsmatig) dan heb je dit bizar snel terug verdiend.

C1 heb ik meerdere malen geprobeerd maar ik kan er niet aan wennen en vooral niet aan de curves meen ik mij te herinneren. De interface zelf is ook gewoon heel anders :) Ach ja hoe dan ook, zo heeft iedereen overal wel wat op aan te merken maar uiteindelijk gaat het om het resultaat en hoe veel moeite iets kost. Als jij in programma A het zelfde sneller voor elkaar krijgt dan in programma B, waarom zou je dan programma B gebruiken. Voor mij dus gewoon PhotoMechanic / LR CC / PS CC.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ventieldopje schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 16:31:
[...]

Als je het alleen gebruikt om te bewerken/exporteren dan is het nog steeds een waardevolle toevoeging aan je workflow imho.
Tja, dat mag je vinden. :)
Voor het cullen en importeren is het veel te traag maar daar hebben we het al constant over in Het grote Adobe Lightroom topic.
Er werd mij gevraagd naar de reden van overstap, en die heb ik gegeven. Vooral voor de tethering workflow is LR gewoon inadequaat, in vergelijking met C1.
Of je nou RawTherapee of C1 gebruikt, PhotoMechanic blijft de snelste om mee te cullen en grote hoeveelheden foto's van metadata te voorzien. Het is aardig aan de prijs maar als snelheid écht een punt is (bijv. beroepsmatig) dan heb je dit bizar snel terug verdiend.
Kan zijn, maar dat is dus geen raw-converter. :P
C1 heb ik meerdere malen geprobeerd maar ik kan er niet aan wennen en vooral niet aan de curves meen ik mij te herinneren.
Juist op het gebied van curves is C1 voor mij een winnaar, met de toevoeging van de Luma curve.
De interface zelf is ook gewoon heel anders :)
Klopt! Daar moet ik nog wel even aan wennen, maar het valt me alles mee.
Ach ja hoe dan ook, zo heeft iedereen overal wel wat op aan te merken maar uiteindelijk gaat het om het resultaat en hoe veel moeite iets kost. Als jij in programma A het zelfde sneller voor elkaar krijgt dan in programma B, waarom zou je dan programma B gebruiken. Voor mij dus gewoon PhotoMechanic / LR CC / PS CC.
To each his own toch? Tegelijkertijd, verandering van spijs doet eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Nu online
Sinds wanneer heb je voor het cullen van foto's een raw-converter nodig? 8)7 Het is gewoon een essentieel onderdeel van iedere workflow en iets wat in geen enkele raw-converter (ala RawTherapee / LR / C1 / Darktable) echt lekker snel werkt.

Met de curves had ik snel ruzie.. ik juich de hoeveelheid opties toe maar de resultaten waren er niet naar. Uit mijn hoofd meen ik dat ik al snel vreemde artefacten kreeg zoals grijzige gebieden, harde (clippende) schaduwen en dat soort ongein. Met de oudere Canon sensoren vond ik er geen land mee te bezeilen in ieder geval maar met Nikon/Sony en de nieuwere Canon sensoren zal dat minder zijn (mag ik hopen), anders lever je alsnog grof in op het bereik.

Dat was een van mijn grote afknappers in ieder geval. Verder zitten er hele handige dingen in dus ik hoop dat ze dat nog een keer aanpassen (samen met de UI), ben niet getrouwd met Adobe Lightroom ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ventieldopje schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:55:
Sinds wanneer heb je voor het cullen van foto's een raw-converter nodig? 8)7
* Grozno kijkt even naar de titel van dit topic... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Nu online
Grozno schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 19:24:
[...]

* Grozno kijkt even naar de titel van dit topic... :Y)
:+ Tsja.. zonder selectie geen raw converter nodig ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
(zelf gebruik ik volkomen legaal een surfspot licentie)

Voor iedereen die het abo model van Adobe, om wat voor een reden dan ook, niet wil:

Affinity Photo 1.5.2 for desktop

https://www.dpreview.com/...view-affinity-photo-1-5-2

Voor Mac + Windows.
...
Affinity Photo is a bargain if you’re looking for Photoshop-style capability without a Creative Cloud price tag. For a lot of photographers, that’s more than enough reason.
...

https://affinity.serif.com/en-us/photo/
Voor 55 euro éénmalig lijkt dit een koopje. (?)

Zelfs een aantal PS plugins schijnen met Affinity Photo te functioneren:
https://forum.affinity.se...work-with-affinity-photo/

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 20-09-2017 16:06 ]

Mooie Plaatjes   

• moozzuzz
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Alienskin Exposure X3 is aangekondigd:
https://www.alienskin.com...ing-upcoming-exposure-x3/

Ga zeker een keer een trial proberen. Misschien dat ik van dat langzame gedrocht van een LR af kan.

• Grozno

Grozno

ehtweak schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:49:
(zelf gebruik ik volkomen legaal een surfspot licentie)

Voor iedereen die het abo model van Adobe, om wat voor een reden dan ook, niet wil:

Affinity Photo 1.5.2 for desktop

https://www.dpreview.com/...view-affinity-photo-1-5-2

Voor Mac + Windows.
...
Affinity Photo is a bargain if you’re looking for Photoshop-style capability without a Creative Cloud price tag. For a lot of photographers, that’s more than enough reason.
...

https://affinity.serif.com/en-us/photo/
Voor 55 euro éénmalig lijkt dit een koopje. (?)

Zelfs een aantal PS plugins schijnen met Affinity Photo te functioneren:
https://forum.affinity.se...work-with-affinity-photo/
De RAW-converter van Affinity Photo ben ik nog niet zo'n fan van, het zou wel een Photoshopconcurrent kunnen zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Net de demo van Affinity eens geinstalleerd. Heb verder Lightroom 2 en Gimp, wil óf Lightroom 2 upgraden naar 6, of Affinity kopen. Ik neig naar dat laatste, 90% kan ik af met lightroom, maar voor de layers met bijbehorende functies zoals mensen op de achtergrond wegwerken moet je toch naar wat anders.

Alleen heb ik nog een probleempje met Affinity; Het hoofdpijn dossier colormanagement :+

RAW in Lightroom, JPG in paint/image viewer/Gimp tonen hetzelfde, maar in Affinity is hij wat bleker, rood is wat minder rood.
Heb een wide gamut monitor, daarbij is rood vaak juist wat te rood als kleurbeheer niet goed staat.

Via de preferences->color allemaal verschillende profielen gekozen, maakt _niets_ uit. Als ik hem wat wijzig, en opsla, dan toont de JPG wel gewoon dezelfde kleuren als het origineel wanneer ik hem bekijk in andere software. Dus de software toont verkeerde kleuren in de workspace. Vinkje daarvoor al aan/uit gehad, maar dat maakt ook helemaal niets uit. Iemand een idee?

Nevermind: Windows kleubeheer wat aangepast, nu werkt het wel. Zal je zien dat iets anders weer gaat afwijken maar dat zien we later wel :+

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 22-09-2017 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Grozno schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:27:
Ik heb vorige week Lightroom van mijn SSD geknikkerd en ben mezelf nu aan het dwingen om met Capture One te werken. Tot nu toe bevalt dat eigenlijk wel prima. De workflow zit anders in elkaar, maar alle functies die ik nodig heb zitten in Capture One. Daarbij is Capture One veel geschikter voor tethering en vind ik de manier waarop ik met kleur en contrast kan werken duidelijk prettiger. :)
Ik had vandaag ook weer zo'n 'sterf-sterf lightroom ik ga capture one proberen' moment, en eindelijk gedaan! Lr was de laatste tijd ook hier ellende, en ik zit met 5D-II raw's en relatief kleine imports niet eens in het high end spectrum maar ik zit me zooo ter ergeren. Voor ander werk heb ik veel cores en niet heel veel mhz en dat is heb ik het idee extra killing in lightroom.

Holy. Shit. Wat een verademing zeg waarom niet eerder gedaan... Gewoon goeie multithreading; ik zie zelfs gewoon over 64 cores 50% tot 100% belasting tijdens editen! (wat natuurlijk ook weer niet perse hoeft maarja ik klaag niet) Sliders die meteen reageren en niet haperen, niet kleven, alles wat je doet loopt lekker realtime. Image browsen & laden prima. Interface beetje wennen maar best prima en je hebt het snel door. Import en previews maken ook rap.

Ik hoop dat ik verder geen dealbreakers tegenkom :)

specs

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.