Toch nog maar eens C1Pro 10 gedownload en wat aan het testen begonnen.
De snelheid is in ieder geval dik in orde!
In eerste instantie dacht ik dat het niet zoveel uitmaakte qua conversiesnelheid versus ViewNX-2. Een testrun met 30 x D800E NEF files converteren naar 8bits TIFF (ieder ruim 100Mb per stuk) duurde ongeveer 2 minuten (wel ietsje sneller dan ViewNX-2)
Maar als ik de OpenCl Processing optie aanzet, ging het ineens een stuk rapper; slechts 18 seconden voor dezelfde actie. En dat vond ik wel opmerkelijk.
En tijdens de conversieslag
zonder OpenCL optie voor Processing geactiveerd, zag ik de CPU belasting redelijk omhoog schieten. Maar
met de OpenCL optie voor Processing aan, geen hoge CPU belasting en wordt het blijkbaar (veel sneller) door de GPUs afgehandeld.
Nog even als onwetenschappelijk

vergelijk, een testrun met 150 NEF files
- Met OpenCL optie aan: CPU load varieert tussen de 20-65%, temperatuur <60graden en lang niet alle cores draaien op volle kloksnelheid. GPU temperatuur loopt op tot 75-85 graden en de fans van de R9 270 gaan wat sneller draaien.
- Zonder OpenCl optie aan: CPU load naar 100%, CPU temperatuur richting de 70-75 graden. Alle cores op volle snelheid. GPU's blijven koel op 50 graden en de fans draaien amper hoorbaar.
De s/w; OS + C1Pro + swapping staan op SSDs, de NEF files en de TIFF output files op een HDD.
Ik zal ook eens een testrun doen waarbij de NEF files van/naar SSD worden geschreven. Kijken of het dan nog sneller gaat.
En, ook niet onbelangrijk, gedurende al dit testen, zwaar belasten, honderden Mbs aan files heen en weer slepen, converteren, etc. geen enkele crash of anderszins foutmelding!
(digiKam crashte bij mij al heel snel en ViewNX-2 heeft ook soms moeite om grote aantallen bestanden in 1 run te converteren)
Nu nog wennen aan de UI. En nog maar eens goed vergelijken of de RAW conversie me net zo goed bevalt als die van ViewNX-2. Wel jammer dat er toch weer een catalog mechanisme is en dat je eerst alles moet importeren/cataloggen...
En dan bekijken of me dat het geld waard is...