Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Darktable is inderdaad wel het mooiste van de open source converters. Maar naar mijn mening hebben alle foss converters (en enkele commerciële) onacceptabel slechte (chroma) noise reduction.

Lightroom heeft een vervelend goed algoritme en goede defaults (beetje sharpening en beetje chroma denoising).

Ik heb na heel lang boos zijn op Adobe CC en na Corel Aftershot 2 gekocht te hebben toch maar Lightroom CC gekocht met die aanbieding van Canon (war je geen Canon voor nodig hebt). Nog een maand geldig.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-06 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Er is nog een ding met Darktable en de likes: lenscorrectieprofielen. En dan niet alleen de distortions, maar gewoon alles. Bij DT ben ik er nog steeds niet helemaal achter waar ie de profielen vandaan trekt, maar zelf kun je ze niet toevoegen. Bij RawTherapee moet je correctieprofielen laden, maar ik heb geen flauw idee waar ik die vandaan kan toveren, terwijl ze ook gewoon keurig in mijn camera zitten zeg maar (canon 50mm 1.8, die niet in de correctieprofielen? raarrrrr)

Verder ben ik redelijk fan van DT, maar ik kan me voorstellen dat als je met grote batches werkt, dat het minder praktisch is. Ook blijft het lastig dat je geen split screen oid. kunt doen. Ho, dat kan dus wel, met snapshots! Weer wat ontdekt. Maar verder is het een fantastisch programma ;)

En verder is het ook handig om af en toe te googlen naar 'dit is heel handig in lightroom'-dingen die mensen zeggen. Vaak is er een prima manier om dat in bv. DT te doen, soms een omweg, vaker een rare naam.

[ Voor 15% gewijzigd door letatcest op 16-02-2016 21:47 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Darktable maakt gebruikt van lensfun.
Als je lens daar (en hier) niet ondersteund wordt, kan je zelf enkele foto's insturen en dan maken ze daar (een) correctie profiel(en) van.

Het kan echter ook voorkomen dat je lens al wel ondersteuning heeft binnen lensfun, maar dat je geïnstalleerde versie outdated is.
Ubuntu bijvoorbeeld loopt redelijk achter, 15.10 maakt nog gebruik van lensfun 0.2.8 (uit m'n hoofd).
Daar wordt echter wel aan gewerkt en hopelijk krijgt Ubuntu 16.04 standaard lensfun 0.3.1 mee.

Vanaf versie 0.3.0 is ook het beheer van de database versie van lensfun aangepast waardoor profielen beter up to date gehouden kunnen worden.

Ook met oudere versies is het echter mogelijk om de lensfun database te updaten los van de lensfun package zelf.
Maar als ik met niet vergis is dit dus niet meer nodig vanaf versie 0.3,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ah, vandaar! Die lensfun-db wordt dus 'met' ubuntu meegeleverd? Of dan iig. via iets. (gebruik 2.0.1 van DT). Op de een of andere manier dacht ik dat Lensfun via DT via inet of zo benaderd werd. Dank voor de info, eens updaten dan maar ;)

Hmm.. maar zorgen dat DT naar de juiste lens-db kijkt.. dat is andere koek. Nu even geen tijd voor.

[ Voor 17% gewijzigd door letatcest op 17-02-2016 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjuhh
geert@robin:~$ sudo aptitude show liblensfun-data 
Package: liblensfun-data                 
State: installed
Automatically installed: yes
Version: 0.2.8-2
Priority: extra
Section: universe/libs
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Architecture: all
Uncompressed Size: 904 k
Description: Lens Correction library - Data

Homepage: http://lensfun.sourceforge.net

Volgens mij heb ik toen deze pagina aangehouden en was het toen snel gepiept.

geert@robin:~$ ll .local/share/lensfun/
total 1896
drwxrwxr-x  2 geert geert   4096 nov 13 15:37 ./
drwx------ 25 geert geert   4096 feb 12 17:27 ../
-rw-r--r--  1 geert geert   2864 nov 12 10:53 6x6.xml
-rw-r--r--  1 geert geert   1876 nov 12 10:53 actioncams.xml
-rw-r--r--  1 geert geert 138141 nov 12 10:53 compact-canon.xml
-rw-r--r--  1 geert geert   6584 nov 12 10:53 compact-casio.xml
-rw-r--r--  1 geert geert  46870 nov 12 10:53 compact-fujifilm.xml
-rw-r--r--  1 geert geert   1698 nov 12 10:53 compact-kodak.xml
-rw-r--r--  1 geert geert  12868 nov 12 10:53 compact-konica-minolta.xml
...

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het stomme is dat DarkTable niet de .local/share/lensfun pakt, terwijl dat wel in de uitleg van lensfun staat (dat er eerst gekeken wordt naar de:
  1. the directory Lensfun's database was installed into (usually /usr/share/{local/}lensfun/version_x), or /var/lib/lensfun-updates/version_x, or ~/.local/share/lensfun/updates/version_x, whatever is newest
  2. ~/.local/share/lensfun
  3. ~/.local/share/lensfun/version_x
maar hij kijkt dus niet naar de .local. En als je heel grof de lensfun db vervangt in /usr/share/.. dan werkt het niet meer.

• gertjuhh
Hmm vreemd bij mij werkte het wel.
Ik miste namelijk ook een lens met de default database en na bovenstaande te hebben uitgevoerd kwam deze netjes in het lijstje te staan.

Heb je wel de timestamp.txt aangepast / toegevoegd?
date +"%s" > ~/.local/share/lensfun/timestamp.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor70
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-04 10:48
Onlangs tweedehands een Nikon D5200 met een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD gekocht.

Ik ben niet van plan om mijn foto's uitgebreid te gaan bewerken, maar ik ben wel op zoek naar een zo eenvoudig mogelijk methode om automatisch ton- en kussenvertekening, kleurschifting en hoge ISO ruis te verwijderen.

Welk van deze softwarepakketten is daarvoor het beste? Of wordt het dan toch Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-06 21:21
Condor70 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:42:
Onlangs tweedehands een Nikon D5200 met een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD gekocht.

Ik ben niet van plan om mijn foto's uitgebreid te gaan bewerken, maar ik ben wel op zoek naar een zo eenvoudig mogelijk methode om automatisch ton- en kussenvertekening, kleurschifting en hoge ISO ruis te verwijderen.

Welk van deze softwarepakketten is daarvoor het beste? Of wordt het dan toch Lightroom?
Enige reden waarom je dan niet gewoon in JPG schiet? Voor zo ver ik weet corrigeren veel camera's al voor de vertekening van de lens die er op zit en ook high-ISO noise kun je onderdrukken in-camera.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:39

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:04:
[...]

Enige reden waarom je dan niet gewoon in JPG schiet? Voor zo ver ik weet corrigeren veel camera's al voor de vertekening van de lens die er op zit en ook high-ISO noise kun je onderdrukken in-camera.
Camera's corrigeren niet voor 3rd party lenzen...

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
In dat geval hoef je alleen nog de distortion er uit te halen, wat ook prima kan met JPG. Tuurlijk, met RAW kun je een stuk meer en is een aanrader om te schieten ook al bewerk je nu niet. Later heb je dan altijd de RAW bestanden nog en kun je er nog mee knutselen. Maar een makkelijke, snelle en bovendien automatische manier om bovenstaande te doen ben ik wel benieuwd naar.

Programma's als Darktable, Rawtherapee, Lightroom, Capture One vallen naar mijn idee toch af omdat dit vrij logge programma's zijn en bovendien werken met een catalogus. Ook is het maar de vraag of andere software de RAW's wel mooi inleest met de juiste kleuren en of er een profiel beschikbaar is voor de Tamron 18-270.

Naar mijn idee kom je dan toch op Lightroom en er wat meer tijd in steken of lekker in JPG schieten en desnoods de distortion voor lief nemen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor70
Ventieldopje schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:26:
In dat geval hoef je alleen nog de distortion er uit te halen, wat ook prima kan met JPG. Tuurlijk, met RAW kun je een stuk meer en is een aanrader om te schieten ook al bewerk je nu niet. Later heb je dan altijd de RAW bestanden nog en kun je er nog mee knutselen. Maar een makkelijke, snelle en bovendien automatische manier om bovenstaande te doen ben ik wel benieuwd naar.

Programma's als Darktable, Rawtherapee, Lightroom, Capture One vallen naar mijn idee toch af omdat dit vrij logge programma's zijn en bovendien werken met een catalogus. Ook is het maar de vraag of andere software de RAW's wel mooi inleest met de juiste kleuren en of er een profiel beschikbaar is voor de Tamron 18-270.

Naar mijn idee kom je dan toch op Lightroom en er wat meer tijd in steken of lekker in JPG schieten en desnoods de distortion voor lief nemen.
Bedankt voor de informatie!

Inderdaad, de D5200 corrigeert alleen voor Nikon lenzen.

Naar ik begrijp kan kleurschifting in RAW een stuk beter gecorrigeerd worden dan in JPG (waar de kleurinformatie 2x zo sterk gecomprimeerd wordt dan de helderheid).

De Tamron 18-270mm heeft echt storend veel vertekening en kleurschifting, dus ik wil toch eigenlijk wel RAW fotograferen en dan een batchbewerking in software doen. En aangezien de bron RAW is zal ik dus ook de ruisonderdrukking in software moeten doen.

Ik weet al dat Lightroom, Capture One, DxO OpticsPro en SilkyPix deze camera/lens combinatie ondersteunen. Misschien een of meer van de andere alternatieven ook wel.

Ik zal de trial van Lightroom 6 eens installeren en kijken of het bevalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Condor70 op 17-03-2016 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:52

Chiron

Moderator Discord
Capture One heeft een update naar v9.1:

http://petapixel.com/2016...ders-rotatable-live-view/

En daarbij komt dat als je ooit een keer een trial gedraaid hebt van C1, de teller is gereset, dus iedereen kan v9.1 weer triallen voor 30 dagen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:14
Condor70 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Inderdaad, de D5200 corrigeert alleen voor Nikon lenzen.

Naar ik begrijp kan kleurschifting in RAW een stuk beter gecorrigeerd worden dan in JPG (waar de kleurinformatie 2x zo sterk gecomprimeerd wordt dan de helderheid).

De Tamron 18-270mm heeft echt storend veel vertekening en kleurschifting, dus ik wil toch eigenlijk wel RAW fotograferen en dan een batchbewerking in software doen. En aangezien de bron RAW is zal ik dus ook de ruisonderdrukking in software moeten doen.

Ik weet al dat Lightroom, Capture One, DxO OpticsPro en SilkyPix deze camera/lens combinatie ondersteunen. Misschien een of meer van de andere alternatieven ook wel.

Ik zal de trial van Lightroom 6 eens installeren en kijken of het bevalt.
toon volledige bericht
Je kan ook eens kijken naar Affinity Photo (https://affinity.serif.com/en-gb/photo/).
Nu nog alleen voor de Mac, maar ze zijn bezig met een Windows variant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Chiron schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 16:56:
Capture One heeft een update naar v9.1:

http://petapixel.com/2016...ders-rotatable-live-view/

En daarbij komt dat als je ooit een keer een trial gedraaid hebt van C1, de teller is gereset, dus iedereen kan v9.1 weer triallen voor 30 dagen :)
Thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor70
PdeBie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:14:
[...]
Je kan ook eens kijken naar Affinity Photo (https://affinity.serif.com/en-gb/photo/).
Affinity zou interessant kunnen worden, maar voorlopig ondersteund de Windows versie nog geen automatische lens correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
majic schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:16:
.... Nik Analog Efex, Color Efex, Silver Efex bijvoorbeeld...
Tegenwoordig gratis verkrijgbaar als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Hey, thanks, nice! Hopelijk gaan ze dan nog wel iets doen aan de focus-stealing bug. Die's echt behoorlijk irritant :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PdeBie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:14:
Ziet er interessant uit! Heb je het zelf al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
moozzuzz schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:09:
[...]

Ziet er interessant uit! Heb je het zelf al gebruikt?
Nee dat nog niet. Ik heb geen Mac en de Windows variant moet nog uitkomen. Ik heb mezelf al wel ingeschreven voor de bèta, omdat ik heel nieuwsgierig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er hier mensen die bewust de overstap van Lightroom naar Capture One hebben gemaakt? Waar zijn jullie tegenaan gelopen? Ik ben hem nu een weekje aan het triallen, en ik ben wel onder de indruk van de processing.

Ik zit te denken om de overstap te maken. Ik schiet nu ongeveer een jaar sony-only, en de pro sony edition is met 5 tientjes wel erg aantrekkelijk geprijsd. Ik ga niet vaak terug naar oude foto's die ik met mn canon's heb gemaakt, en als ik het doe dan process ze ik toch opnieuw met de kennis van nu :)

Ook photoshop ga ik eigenlijk nooit meer in.

Lightroom library is als het goed is gratis te gebruiken, enkel de process tab is niet meer beschikbaar, dus van mijn archief kan ik nog gewoon gebruik maken toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 04-04-2016 12:33 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Magic schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:29:
Zijn er hier mensen die bewust de overstap van Lightroom naar Capture One hebben gemaakt? Waar zijn jullie tegenaan gelopen?
Op de eerste pagina's wordt er uitgebreider over C1 gediscussieerd, oa door Fireshade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
moozzuzz schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:44:
[...]

Op de eerste pagina's wordt er uitgebreider over C1 gediscussieerd, oa door Fireshade.
Klopt, ik heb ze gelezen, echter zijn we inmiddels 1,5 jaar verder, waar in mijns insziens behoorlijk grote updates zijn geweest voor beide pakketten. Verder is het vooral voor Lightroom duidelijker geworden op wat voor publiek zij gaan richten, en het ecosysteem wat zij willen bouwen.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik, indien ik overstap, toch wel behoefte heb aan de pro versie (dus niet sony edition), ik moet zeggen dat de prijsstelling dan niet heel interessant meer is ten aanzien van de Creative Cloud versie die ik nu heb.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoe kan je in Darktable alle exif data bekijken? Ik heb een Sony A6000. In de exif staat bijv. of de Creative Style Standard of Vivid is. Ik kan dat nergens terugvinden. Een heel klein deel van de exif data is te vinden onder "image information" :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Publiceren fabrikanten (in casu Fuji) de informatie over hun RAW bestanden eigenlijk zo slecht? Er lijkt aardig wat te worden gereverse-engineerd, ondersteuning voor gecomprimeerde Fuji X-Trans RAF-bestanden lijkt niet makkelijk te implementeren voor de diverse makers van raw-verwerkingssoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Magic schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:04:
[...]

Klopt, ik heb ze gelezen, echter zijn we inmiddels 1,5 jaar verder, waar in mijns insziens behoorlijk grote updates zijn geweest voor beide pakketten. Verder is het vooral voor Lightroom duidelijker geworden op wat voor publiek zij gaan richten, en het ecosysteem wat zij willen bouwen.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ik, indien ik overstap, toch wel behoefte heb aan de pro versie (dus niet sony edition), ik moet zeggen dat de prijsstelling dan niet heel interessant meer is ten aanzien van de Creative Cloud versie die ik nu heb.
Het beste is natuurlijk om de programma's zelf uit te proberen ;)
Aangezien CaptureOne altijd een 30-dagen free trial heeft, gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

begintmeta schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:50:
Publiceren fabrikanten (in casu Fuji) de informatie over hun RAW bestanden eigenlijk zo slecht? Er lijkt aardig wat te worden gereverse-engineerd, ondersteuning voor gecomprimeerde Fuji X-Trans RAF-bestanden lijkt niet makkelijk te implementeren voor de diverse makers van raw-verwerkingssoftware.
Volgens mij publiceren fabrikanten hun RAW-specificaties niet, omdat het de geheimen kan prijsgeven van hun beeldregistratie aan de concurrentie.

Wat betreft RAF bestanden, lijkt CaptureOne die wel beter in de smiezen te hebben dan de andere RAW-verwerkers:
jesper86 in "Het grote alternatieve raw-converters topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Over CaptureOne gesproken: zijn er mensen die deze gebruiken in combinatie met een videokaart welke OpenCL (niet te verwarren met OpenGL!)? Ik ben benieuwd naar de ervaringen wat betreft performance. Ik wil een nieuwe PC in elkaar zetten en zoek voor dit soort dingen nog een geschikte videokaart rond de 150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Volgens mij heb ik het vinkje voor opencl in C1 op 'auto' staan, maar ik kan weinig over de performance zeggen aangezien ie de iris graphics van mijn macbook pro gebruikt, en dat is geen hoogvlieger. Voor mijn gevoel is er qua snelheid in ieder geval weinig verschil of ik die optie aan of uit zet.

Ik denk dat het wel aardig kan schelen als je een goeie snelle opencl kaart hebt. Dat wordt voor mij persoonlijk nog een projectje voor de toekomst, een dedicated desktop computer.

ON1 gaat trouwens een nieuwe RAW editor lanceren:

https://www.on1.com/apps/photo-raw/

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fireshade schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:53:
[...]

Volgens mij publiceren fabrikanten hun RAW-specificaties niet, omdat het de geheimen kan prijsgeven van hun beeldregistratie aan de concurrentie.

Wat betreft RAF bestanden, lijkt CaptureOne die wel beter in de smiezen te hebben dan de andere RAW-verwerkers:
jesper86 in "Het grote alternatieve raw-converters topic"
Ik vraag me af in hoevere het is om concurrenten dwars te zitten, men zou altijd nog een soort NDA kunnen vereisen of eventueel een algemene SDK beschikbaar maken. Dat de boel door een concurrent zou kunnen worden gereverse-engineered blijkt uit dat men het nu ook doet (al kost het de concurrent dan natuurlijk eventueel wel geld).

CaptureOne doet helaas ook nog niet de lossless-compressie van de X-Pro2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:44:
Ik vraag me af in hoevere het is om concurrenten dwars te zitten, men zou altijd nog een soort NDA kunnen vereisen of eventueel een algemene SDK beschikbaar maken.
Ik kan me voorstellen dat sommige van deze specificaties wel verspreid worden naar eg Adobe en consoorten (al dan niet met een fee) maar het is nog een andere stap om ze aan concurrenten door te geven -al dan niet met fee (eg Phase One - al gebruikt die wellicht wel sensoren van Sony) of om ze simpelweg openbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35

copykat

Good copy isn't bad

Even een korte vraag die vermoedelijk niet kort beantwoord kan worden.
Hoeveel voordeel heeft het om van silkypix 5pro naar silkypix 7pro te gaan? (aanbieding 3800 yen (31euro) voor panasonic alleen is niet veel geld.(nadeel geen camerasupportlist updates)

Als je puur naar de changelist : http://www.silkypix.eu/feature-comparison/ kijkt dan is er best veel veranderd.

De noise reductie is veranderd en er zijn partial correction tools toegevoegd, rode ogen correctie en nog wat wijzigingen die ik zo een twee drie niet meteen kan duiden.

Iemand ervaring met sp5pro én sp7pro?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Chiron schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:05:
Volgens mij heb ik het vinkje voor opencl in C1 op 'auto' staan, maar ik kan weinig over de performance zeggen aangezien ie de iris graphics van mijn macbook pro gebruikt, en dat is geen hoogvlieger. Voor mijn gevoel is er qua snelheid in ieder geval weinig verschil of ik die optie aan of uit zet.

Ik denk dat het wel aardig kan schelen als je een goeie snelle opencl kaart hebt. Dat wordt voor mij persoonlijk nog een projectje voor de toekomst, een dedicated desktop computer.

ON1 gaat trouwens een nieuwe RAW editor lanceren:

https://www.on1.com/apps/photo-raw/
Okay thanks voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
moozzuzz schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:28:
[...]

Ik kan me voorstellen dat sommige van deze specificaties wel verspreid worden naar eg Adobe en consoorten (al dan niet met een fee) maar het is nog een andere stap om ze aan concurrenten door te geven -al dan niet met fee (eg Phase One - al gebruikt die wellicht wel sensoren van Sony) of om ze simpelweg openbaar te maken.
Kennelijk is er op zich wel een Fuji SDK, alleen is men niet zo te spreken over de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:08
Corel heeft Aftershot Pro 3 geïntroduceerd. Er zitten een paar aardige features in het programma (lens- en camera-profielen kun je toevoegen/updaten zonder een nieuwe versie van het programma te moeten installeren, en hoewel het programma gebruik maakt van een catalogus, kun je ook foto's converteren zonder ze in de catalogus te importeren).

Ze claimen dat het tot 4x sneller is dan Lightroom - leuk natuurlijk maar het belangrijkste is de kwaliteit van de conversies die je ermee maakt. Er wordt weinig of niks gemeld over de RAW-processing engine, dus ik neem aan dat die min of meer hetzelfde is als voorheen. Heeft iemand ervaring met eerdere versies van Aftershot Pro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik gebruik sinds een aantal weken Capture one in plaats van lightroom. op zich een fijn programma, maar èèn ding vind ik erg irritant: CO doet niet aan ontdubbeling/overschrijven.

Naast de tergend langzame import, importeert ie ook nog eens de originele bestanden die ik al had, en zet ie er een nummer achter. (dubbele schijfruimte in gebruik jeuh :/ )

en dan met exporteren vertikt CO het ook om bestanden te overschijven, als ik een export doe en ik ie dat er nog een kleine aanpassing nodig us, dan moet ik eerst de oude moeten verwijderen en daarna pas weer exporteren.
Anders zit ik weer met twee versies.Het schijnt diep in de werking van capture one te zitten en is niet uit te schakelen. :|

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

mrc4nl schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:10:
Ik gebruik sinds een aantal weken Capture one in plaats van lightroom. op zich een fijn programma, maar èèn ding vind ik erg irritant: CO doet niet aan ontdubbeling/overschrijven.
[...] importeert ie ook nog eens de originele bestanden die ik al had, en zet ie er een nummer achter. (dubbele schijfruimte in gebruik jeuh :/ )
en dan met exporteren vertikt CO het ook om bestanden te overschijven, als ik een export doe en ik ie dat er nog een kleine aanpassing nodig us, dan moet ik eerst de oude moeten verwijderen en daarna pas weer exporteren.
Voor jou een irritatie (bij export), maar voor anderen juist erg bruikbaar als er verschillende bewerkingsvarianten van een RAW bestand gemaakt worden, die in een batch tegelijk verwerkt worden. jeuh :P
En voor weer anderen ook een geluk tegen het per ongeluk overschrijven (import/export).
Het importeren doe ik zelf handmatig, dus weet ik wat er al binnengehaald is.
Het blijft lastig iedereen tevreden te houden. Er moeten keuzes gemaakt worden en wat mij betreft is dit een wijze keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Fireshade op 06-06-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fireshade schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:49:
[...]

Voor jou een irritatie, maar voor anderen juist erg bruikbaar als er verschillende bewerkingsvarianten van een RAW bestand gemaakt worden, die in een batch tegelijk verwerkt worden. jeuh :P
En voor weer anderen ook een geluk tegen het niet per ongeluk overschrijven.
Het importeren doe ik zelf handmatig, dus weet ik wat er al binnengehaald is.
Het blijft lastig iedereen tevreden te houden. Er moeten keuzes gemaakt worden en wat mij betreft is dit een wijze keuze.
bij lightroom kon ik nog kiezen wat voor actie ik wilde als een bestandsraam al bestond bij export. Automatish overschrijven of omnummeren, het beste van twee werelden ;)

En ikzelf importeer nooit een heel kaartje tegelijk. ik zocht daar een specefieke foto's in een bos tussen een stuk of duidend bosfoto's die ik al had. Dat is zoeken als je de datum niet meer weet.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Aperture gebruikers die overwegen CaptureOne te testen of daarnaar over te stappen, kunnen deze gratis pdf misschien gebruiken:
http://www.rockynook.com/making-the-move-to-capture-one-pro/
(via: http://blog.phaseone.com/...erture-capture-one-pro-9/)
Ook voor Lightroom gebruikers overigens :)
Daarin wordt uitgelegd hoe je libaries kan importeren/exporteren. Testcases doen met test libraries, waar op te letten bij o.a. edits, e.d.

[ Voor 24% gewijzigd door Fireshade op 06-06-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
• DxO 9 (2014) gratis via: http://www.dxo.com/de/profifoto

RawTherapee noemt de reguliere versies nu "fast" en de andere "debug".

• FRV zit aan 1.3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
mrc4nl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:00:
[...]

bij lightroom kon ik nog kiezen wat voor actie ik wilde als een bestandsraam al bestond bij export. Automatish overschrijven of omnummeren, het beste van twee werelden ;)

En ikzelf importeer nooit een heel kaartje tegelijk. ik zocht daar een specefieke foto's in een bos tussen een stuk of duidend bosfoto's die ik al had. Dat is zoeken als je de datum niet meer weet.
Ik denk dat het dan ook aan een andere workflow ligt. Als ik klaar ben met een shoot dan importeer ik het hele kaartje in een keer, en dan liefst zo snel mogelijk ook (zodat alle foto's meteen naar de backup kunnen). Voordat ik aan een nieuwe shoot begin en een kaartje weer in de camera duw formatteer ik hem eerst voordat ik ga schieten.

Mijn persoonlijke ervaring met foto's laten staan op kaartjes is dat het heel veel gezeik achteraf oplevert, en onzekerheid (had ik die foto nou wel, of niet geimport?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mrc4nl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:00:
[...]

Gewoon altijd bij het importeren er voor kiezen om de bestanden gelijk te hernoemen naar een unieke bestandsnaam (staat wel ergens in dit of het LR topic een post over). Simpel zat en dan heb je dat niet meer want dan kun je het bestand gewoon overslaan.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:34:
[...]

Gewoon altijd bij het importeren er voor kiezen om de bestanden gelijk te hernoemen naar een unieke bestandsnaam (staat wel ergens in dit of het LR topic een post over). Simpel zat en dan heb je dat niet meer want dan kun je het bestand gewoon overslaan.
Als je iedere keer een unieke naam hebt kan je dezelfde raw 5 keer onder unieke naam opslaan , das geen strak plan.
Chiron schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:29:
[...]
Ik denk dat het dan ook aan een andere workflow ligt. Als ik klaar ben met een shoot dan importeer ik het hele kaartje in een keer, en dan liefst zo snel mogelijk ook (zodat alle foto's meteen naar de backup kunnen). Voordat ik aan een nieuwe shoot begin en een kaartje weer in de camera duw formatteer ik hem eerst voordat ik ga schieten.

Mijn persoonlijke ervaring met foto's laten staan op kaartjes is dat het heel veel gezeik achteraf oplevert, en onzekerheid (had ik die foto nou wel, of niet geimport?).
Tja, ik weet wel zeker dat het aan mijn workflow ligt, lightroom is makkelijk en liet mijn gewoon mijn gang gaan, C1 is wat "strenger" en daardoor loop ik hiertegen aan. Bij het inporteren is het nu gewoon opletten.

Maar opzicht is er niet veel aan de hand,ik heb gewoon een heel unieke workflow :+

De bestanden die ik importeer staan slechts op mn laptop,na inport verwijder ik niets op sd.Als backup gooi ik de hele inhoud van de SD gewoon op mijn nas zonder tussenkomst van Raw convertor. Op die manier kunnen er ook geen dubble ontstaan. maar dat doe ik pas als mn sd vrij vol staat, of iig per 1000.

Als ik weer eens ruimte te kort kom op mijn laptop gooi ik de lokale versies weg, waarna de convertor de boel niet kan vinden en ik m wijs naar het mapje op mijn nas. Voor mijn workflow is het juist heel belangrijk dat de raw files geen unieke naam krijgen. ze moeten 1:1 overeen komen met de sd kaart.

Het niet willen overschrijven van een export is wel irritant. en is niet makkelijk op te lossen -O-

De aanschaf van mn a7 heeft ook niet bepaald verbetering gebracht, de sony dumpt allen in dezelfde map ipv mapje per 1000 stuks :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nee uniek als <yyyymmdd-hhmmss-nummer naam> waar nummer het nummer achter de IMG_ is. Kun je aanpassen naar wens natuurlijk. Wel een strak plan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik krijg geen email. Hoe werkt dit?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
C1 v9.2 gereleased met mask-creation op basis van colorselection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Thnx voor de tip... heb hem gisteren gedownload en geprobeerd, mooi programma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koornee
  • Laatst online: 14-06 20:00

koornee

3!

Voor de mensen die nog niet zijn overgestapt op Capture One, ze hebben nu een kortingsactie lopen:
1) At Phase One on-line store click “Add to cart” to purchase Capture One Pro 9.
2) At Check Out page enter this special code AMBC1BLOG_PROMO, select “USE VOUCHER” and you will immediately gain 25% discount.
:)

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

koornee schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:51:
Voor de mensen die nog niet zijn overgestapt op Capture One, ze hebben nu een kortingsactie lopen:

[...]

Ik zou het doen als ze een Linux versie hadden. :|

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sando schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:04:
[...]

Voor linux heb je weinig keus helaas maar After Shot Pro zou ook wel goed moeten zijn (was voorheen Bibble): http://www.aftershotpro.c...aftershot/pro/#tech-specs

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ventieldopje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:39:
[...]

Voor linux heb je weinig keus helaas maar After Shot Pro zou ook wel goed moeten zijn (was voorheen Bibble): http://www.aftershotpro.c...aftershot/pro/#tech-specs
Die heb ik al (gekocht vorig jaar), maar het heeft verschrikkelijke haast all or nothing noise reduction, en het ziet er niet uit in linux op een UHD scherm.

Ik vind het de meerprijs t.o.v. (gratis) DarkTable niet waard.

Maar goed, ik heb dus een licentie en doe er niks mee. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
koornee schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:51:

[...]

Deze code werkte vandaag in elk geval niet meer. Voor 10% korting kun je deze gebruiken:

AMBQUENTIN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor degenen die CaptureOne 8.3.4 of eerder gebruiken, LET OP:
De Windows 10 Anniversary Update breekt de werking van dit programma.
8.3.5 bevat een fix.

CaptureOne v9 werkt dus wel met de W10 Anniversary Update.

[ Voor 46% gewijzigd door Fireshade op 27-09-2016 22:40 ]

• moozzuzz
  • Niet online
De nieuwe ON1Photo raw developer belooft erg goed te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
PhotoFlow zou een plugin voor GIMP moeten zijn dat toestaat om eindelijk relatief makkelijk raw-files te importeren in GIMP (voorheen toch écht een gemis in GIMP).

Overigens de Win-versie van darkTable lijkt niet meer beschikbaar op Partha's website...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor de CaptureOne gebruikers zijn een vijftal Film Styles hier gratis te downloaden:
http://captureonestyles.com/try-five-styles-for-free/
Deze 'filters' bootsen de volgende analoge films na:
- PL PX-70
- Kodak P3200 TMAX
- Ilford XP 2 Super 400
- Kodak Ektachrome Mid-1970
- Fuji Provia 400X

Meer info (o.a. compatibiliteit) over hun Film Styles: http://captureonestyles.com/extended-set/
Moet zeggen dat die film grain er wel erg goed uitziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Fireshade op 12-10-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:04:
[...]

Ja ik ook, ik heb een Sony en C1 op mn notebook maar verder linux op de desktop met al mn fotos... Hoe is darktable dan in verhouding tot C1 want dat lijkt dan de enige mogelijkheid?

[ Voor 12% gewijzigd door jayjey op 16-10-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Enkele updates :

DarkTable komt "binnenkort" met 2.2 (nu is de release candidate al ter test op het publiek losgelaten).
Phocus zette versie 3.1 online.
Iridient Developer 3.1: Upgrade naar 3.1.2
On1 RAW: Het vervolg van ON1 Photo 10.x komt er morgen aan (deze week nog 20$ pre-order korting te bekomen).
FRV 1.3.6 is ook online gekomen.
PhotoFlow: versie 0.2.5, zit ook in Partha's GIMP-builds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Dit is ook nog een alternatieve RAW converter: Afinity Photo.
Vanouds voor OSX, maar nu is er ook een beta voor Windows:
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/windows/
Misschien leuk om uit te proberen.

Qua workflow lijkt het veel op Photoshop (met layers e.d.) - zo had Lightroom er uit moeten zien voor Adobe's klanten... nu zitten veel professionele Lightroom gebruikers nog steeds te switchen tussen LR en PS. Adobe moet dan 2 programma's slijten ipv 1 - ow wacht, misschien is het daarom :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Laatst online: 21:16
Als het goed is krijg ik vandaag de pre-release download link van On1 RAW. Ben heel erg benieuwd naar deze software. het LIJKT of ik hiermee mijn LR en PS abonnement kan opzeggen :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fireshade schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:27:
Dit is ook nog een alternatieve RAW converter: Afinity Photo.
Vanouds voor OSX, maar nu is er ook een beta voor Windows:
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/windows/
Misschien leuk om uit te proberen.

Qua workflow lijkt het veel op Photoshop (met layers e.d.) - zo had Lightroom er uit moeten zien voor Adobe's klanten... nu zitten veel professionele Lightroom gebruikers nog steeds te switchen tussen LR en PS. Adobe moet dan 2 programma's slijten ipv 1 - ow wacht, misschien is het daarom :P
Je hebt gelijk maar die reden zet geen zoden aan de dijk natuurlijk (niet meer). Tientje per maand voor ps en LR, dat is goedkoper dan een single app license :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Ventieldopje schreef op woensdag 23 november 2016 @ 17:31:
Je hebt gelijk maar die reden zet geen zoden aan de dijk natuurlijk (niet meer). Tientje per maand voor ps en LR, dat is goedkoper dan een single app license :Y)
En na 4 maanden ben je met Adobe duurder uit ;) Plus het feit dat je daarna moet blijven betalen om het te kunnen gebruiken, dus je kosten worden alleen maar hoger ten opzichte van een single app licentie.

Ik gebruikte zelf Photoshop CS6 af en toe in combinatie met Aperture en C1Pro. Maar sinds enige tijd gebruik ik toch eerder Affinity Photo dan PS CS6. Het start sneller op en kan net zo veel. Ook de meeste Photoshop plugins werken zonder problemen met Affinity Photo.

Ook gekeken naar MacPhun Luminar maar daar ben ik nog niet zo over te spreken; waarschijnlijk wat meer mee spelen. En straks ook nog, zoals hiervoor al genoemd, ON1 Photo Raw wat er op de videos degelijk uit ziet.

Dus genoeg keuze naast de Adobe spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdbruin
Mavi86 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:24:
Als het goed is krijg ik vandaag de pre-release download link van On1 RAW. Ben heel erg benieuwd naar deze software. het LIJKT of ik hiermee mijn LR en PS abonnement kan opzeggen :)
Het is geen vervanging van Lightroom wat betreft het organiseren van foto's. Je kunt het beter vergelijken met bijvoorbeeld Adobe Bridge qua mogelijkheden op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
kdbruin schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:40:
[...]

En na 4 maanden ben je met Adobe duurder uit ;) Plus het feit dat je daarna moet blijven betalen om het te kunnen gebruiken, dus je kosten worden alleen maar hoger ten opzichte van een single app licentie.

Ik gebruikte zelf Photoshop CS6 af en toe in combinatie met Aperture en C1Pro. Maar sinds enige tijd gebruik ik toch eerder Affinity Photo dan PS CS6. Het start sneller op en kan net zo veel. Ook de meeste Photoshop plugins werken zonder problemen met Affinity Photo.

Ook gekeken naar MacPhun Luminar maar daar ben ik nog niet zo over te spreken; waarschijnlijk wat meer mee spelen. En straks ook nog, zoals hiervoor al genoemd, ON1 Photo Raw wat er op de videos degelijk uit ziet.

Dus genoeg keuze naast de Adobe spullen.
Single app licentie != kopen. Met kopen heb je gelijk maar dan heb je geen photoshop er bij waar je dan alsnog een single app licentie voor bij moet hebben. Ergo, in de combi PS+LR ben je dan alsnog veel duurder uit dan het LR+PS abbo van een tientje.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Laatst online: 21:16
kdbruin schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:42:
[...]

Het is geen vervanging van Lightroom wat betreft het organiseren van foto's. Je kunt het beter vergelijken met bijvoorbeeld Adobe Bridge qua mogelijkheden op dat vlak.
Ja dat klopt! Is mij inderdaad bekend. Maar mijn organisatie binnen LR is ook ruk dus dat mis ik niet :+

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ventieldopje schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:56:
Single app licentie != kopen. Met kopen heb je gelijk maar dan heb je geen photoshop er bij waar je dan alsnog een single app licentie voor bij moet hebben. Ergo, in de combi PS+LR ben je dan alsnog veel duurder uit dan het LR+PS abbo van een tientje.
OK, my bad.

Maar het ging hier om Affinity Photo, een programma van (nu) 40 euro ten opzichte van een tientje per maand voor LR+PS. Lightroom kun je nog steeds los aanschaffen waardoor het break-even punt wat later komt te liggen maar je bent mijns inziens wel goedkoper uit.

Voordeel van LR+PS subscriptie is dat er regelmatig verbeterde en/of nieuwe functionaliteit bij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
C1 10 is nu uit.
- Phase One website
- Biased review
- Press release
Koop C1 steeds met een voucher-discount code van 10-15%!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koornee
  • Laatst online: 14-06 20:00

koornee

3!

Kort overzicht wat er nieuw is in Capture One 10:

http://captureoneblog.com/capture-one-10/
Veel nieuwe/handige dingetjes dus.

Tevens 10% korting met de code AMBC1BLOG

By the way, all the users who have purchased Capture One 9 in November would automatically receive a license for the 10-th version.

[ Voor 7% gewijzigd door koornee op 01-12-2016 11:39 ]

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Opnieuw een aantal updates:

Dit weekend kwam de 2e release candidate voor DT uit.

Verder heb ik nog even gechecked of er updates zijn van de camera-vendors:
• DPP (Canon) staat op versie 4.5 (werkt voor recente camera's, oudere camera's moeten het doen met oudere software).
• Fuji gaf hun RFC EX 2.0 een boost naar v4.2.2.0.
• Nikon Capture NX-D zette versie 1.4.3 online op 22 november.
• Sigma bracht onlangs SIGMA Photo Pro 6.4.1 uit voor Mac/Win.
• Sony gaf deze zomer hun Image convertor een update naar versie 4.2.06.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

moozzuzz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:11:
C1 10 is nu uit.
- Phase One website
- Biased review
- Press release
Koop C1 steeds met een voucher-discount code van 10-15%!
Best grappig dat tethered shooting waarbij je je camera vanuit de computer kan bedienen.
Wel stoer die Tangent ondersteuning :D
Afbeeldingslocatie: https://cdn.fstoppers.com/styles/full/s3/lead/2016/11/phase-one-release-capture-one-pro-10.jpg

Er is weer veel functionaliteit bijgekomen. Voor de hobby RAW-developer misschien wel wat overkill, maar voor de professional een weer grotere speeltuin.
Het belangrijkste voor mij is dat hij weer nog sneller is :D

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 06-12-2016 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Fireshade schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:12:
[...]

Best grappig dat tethered shooting waarbij je je camera vanuit de computer kan bedienen.
Wel stoer die Tangent ondersteuning :D
[afbeelding]

Er is weer veel functionaliteit bijgekomen. Voor de hobby RAW-developer misschien wel wat overkill, maar voor de professional een weer grotere speeltuin.
Het belangrijkste voor mij is dat hij weer nog sneller is :D
die tethered shooting support met bediening zat al in C1 versie 9, en misschien nog wel eerdere versies.

enige verschil met 10 is dat er nu support is voor stacking ( voor welke camera's die dat dan ook mogen ondersteunen)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ja klopt. De camera bediening zag ik al sinds ik v6 gebruik.
In eerdere versies zat het er ook al, want het is een USP voor PhaseOne (eerst voor hun eigen camera's).
Ik blijf het een lollige functie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hmmm, op zoek naar een trial version van Affinity Photo for Windows kwam ik van een koude kermis thuis... Die is er (nog?) niet. :|
Toch vreemd, je moet de software meteen kopen; proberen kan/mag niet. :?

De laatste berichtjes op hun forum van half december 2016 geven aan dat er over enkele weken een trial versie zou moeten zijn... maar ik kan 'm niet vinden... :-(

(of zie ik iets over het hoofd?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

ehtweak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:31:
Hmmm, op zoek naar een trial version van Affinity Photo for Windows kwam ik van een koude kermis thuis... Die is er (nog?) niet. :|
Was er niet een trial in de beta periode?
Ik had in ieder geval een beta (trial) Affinity Designer.

Anyway, ik heb Photo en Designer meteen gekocht toen ze uitkwamen voor Windows, puur om de Adobe concurrentie te stoppen. Ik heb Photo nog niet eens geprobeerd.

Ik heb ook met lichte angst mijn Adobe CC Photography abo opgezegt.

Afgelopen jaar had ik het namelijk zo druk dat ik Adobe Lightroom welgeteld één keer gebruikt heb en deze maand loopt mijn jaarabbonnement alweer af. Dat is toch van de zotte. Wil ik in Februari na een weekje weg het weer gebruiken, kan het niet. Affinity Photo en Designer samen waren goedkoper dan afgelopen jaar Adobe CC Photograpgy, en ik kan ze voor altijd gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Sando op 11-01-2017 23:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:31:

De laatste berichtjes op hun forum van half december 2016 geven aan dat er over enkele weken een trial versie zou moeten zijn... maar ik kan 'm niet vinden... :-(

(of zie ik iets over het hoofd?)
De Win versie van Affinity Photo was enkel gratis uit te proberen in de beta periode toen v1.5 nog niet uit was (oa via zdnet). Wel adverteren ze met gratis updates, dus de combinatie van de CC voordelen (eeuwig laatste versie) met het voordeel van éénmalige aankoop (edit: tem v2.0). Zijn er al indepth reviews beschikbaar? Dan voeg ik deze software toe aan de TS.

Daarnaast:
- darkTable v2.2.1 is uit.
- Phocus v3.1.2 is uit sinds mid-december.
- Aftershot zit op versie 3.2.0.205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
moozzuzz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Wel adverteren ze met gratis updates, dus de combinatie van de CC voordelen (eeuwig laatste versie) met het voordeel van éénmalige aankoop.
Nou... da's ook maar ten dele waar... :|
Je krijgt de updates binnen de huidige versie 1.5. Zodra versie 2.x uitkomt moet je gewoon weer betalen...
(lees ik op hun forum)

"All minor updates (1.6, 1.7, 1.x etc) are free until version 2.0. Major updates (v2, v3, etc) will be paid upgrades.

You can check Affinity Designer's roadmap and Photo's roadmap to see what's coming in the next months/updates."

Blijft wel vreemd; al jarenlang kun je van vrijwel allerlei software trial versies downloaden en eerst proberen, voordat je besluit het al dan niet aan te schaffen (of dat nou koop- of huur-model is). Maar deze leverancier wil daar niet aan(?)

Ik zoek een alternatieve RAW converter/RAW files viewer/organizer i.p.v. ViewNX2; zie ook: ehtweak in 'downloads: digiKam 5.4'
digiKam valt al af. ViewNX-i valt af, Darktable is er niet voor Windows, RawTherapee is ook traag. C1Pro is wel goed, maar zeker niet gratis...

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 12-01-2017 10:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:39:
[...]

Nou... da's ook maar ten dele waar... :|
Je krijgt de updates binnen de huidige versie 1.5. Zodra versie 2.x uitkomt moet je gewoon weer betalen...
(lees ik op hun forum)

[i]"All minor updates (1.6, 1.7, 1.x etc) are free until version 2.0. Major updates (v2, v3, etc) will be paid upgrades.
Ahah, goed punt. Ergens las ik dat ze al 4 grote updates uitgevoerd hadden binnen de aankoopprijs van de initiële versie (wat ook een commerciële reden kan hebben bij een startend product).

Is XnView misschien iets voor je? Basic bewerkingen maar misschien genoeg?
- http://www.xnview.com/en/xnview/#features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
moozzuzz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Is XnView misschien iets voor je? Basic bewerkingen maar misschien genoeg?
- http://www.xnview.com/en/xnview/#features
Helaas, dan was ik met IrfanView ook al blij (gebruik ik overigens wel degelijk voor andere doeleinden).
Wat ik mis is de goede/snelle RAW conversie die ViewNX-2 gewoon heel goed doet. Maar ViewNX-2 crashed wel eens (is ook al wat ouder) en is erg traaaag met de grote RAW files (conversies) van tegenwoordig.
De enige die ik kan vinden, die in de buurt komt qua RAW conversie is C1Pro. En die is ook een stuk sneller met de omzetting van RAW/NEF --> TIFF dan ViewNX-2. (maar payware)

Ik gebruik nu de combinatie van ViewNX-2 als fotobrowser en RAW converter. En de resulterende TIFF files gaan dan naar PTGui Pro (betaalde Pro versie) en/of verder naar PS CS6 (mijn eigen gekochte versie).
ViewNX-2 is gewoon prettig als fotobrowser en helemaal toppie voor mijn workflow.
Bridge vind ik niet prettig. En al die s/w, zoals LightRoom, die met databases werken, wil ik al helemaal niet.

De initiële opzet van een bestandenstructuur heb ik al meer dan 15 (!) jaar. Honderdduizenden bestanden, gewoon via de filemanager van het toenmalige en huidige OS. Werkt gewoon prima; simpel, geen gedoe met import/export geneuzel en database conversies. Backup- en restore procedures zijn ook straight-forward. Werken gewoon; toen en nu.
Hardware verandert, OS-en worden geüpgrade, bewerkingsoftware wordt beter (en hopelijk sneller ;) ), maar mijn basic workflow is gewoon simpel en degelijk. Daar heb ik totaal geen behoefte aan om die te veranderen. Ik zie daar ook geen pluspunten om over te stappen op een of 't andere dedicated database waarin m'n foto's worden geïmporteerd. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ehtweak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:25:
[...]
Ik zie daar ook geen pluspunten om over te stappen op een of 't andere dedicated database waarin m'n foto's worden geïmporteerd. :|
Sommige gebruikers willen meer dan op file niveau werken/zoeken/beheren. Denk vooral aan GPS-informatie en tags zoals sterwaarderingen, kleurmarkeringen, onderwerpen, klanten, fotostijlen en andere custom labels. Dan zijn ze aangewezen op de database, wat de snelste methode is om grote hoeveelheden van dat soort metadata door te spitten (en ook uit te breiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Fireshade: dat doe ik nu ook. >:)
GPS metatags e.d. Maar dat zit allemaal keurig in de EXIF data van het fotobestand, daar waar het imho hoort. En niet ergens anders... Daar had ik >10 jaar geleden geen databeest voor nodig en nu nog steeds niet... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Gisteren Capture One 10 trial gedownload en eens wat foto's gaan bewerken. Vind het tot op heden nog bijzonder complex t.o.v. het intuïtieve van Lightroom.

Ook catalogus beheer etc.ben ik nog niet over uit. Maar goed, 1 dag.... eerst langer mee spelen.

Heb zondag aanstaande een shoot en ga die shoot in zijn geheel in Capture One bewerken, zodat ik een totale workflow kan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
PdeBie schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:41:
Gisteren Capture One 10 trial gedownload en eens wat foto's gaan bewerken. Vind het tot op heden nog bijzonder complex t.o.v. het intuïtieve van Lightroom.

Ook catalogus beheer etc.ben ik nog niet over uit. Maar goed, 1 dag.... eerst langer mee spelen.

Heb zondag aanstaande een shoot en ga die shoot in zijn geheel in Capture One bewerken, zodat ik een totale workflow kan proberen.
Het beste kun je de hele Lightroom workflow uit je hoofd zetten en eens tutorials gaan kijken hoe andere mensen met C1 werken. Mijn ervaring is dat het een wereld van verschil is maar lang niet voor iedereen / soort werk geschikt. Lightroom mag dan wel af en toe een draak van een programma zijn maar de workflow vind ik heerlijk.

C1 heeft ook heerlijke snufjes maar vond ik vooralsnog alleen fijn voor portretten, iets waar je langer de tijd voor kan nemen en ook met een relatief kleine selectie kan werken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
C1 heeft een compleet andere workflow idd. Het heeft meer raakvlakken met hoe Aperture inelkaar zat qua GUI.

Het helpt ook als je niet meer vanuit de software denkt, maar bij een foto eerst op een rijtje zet wat je er aan wil verspijkeren, en aan de hand daarvan de tools erbij zoekt.

Het handige van C1 is dat als je bepaalde modules/tools in een vast stramien gebruikt, je die heel handig in een eigen tabje kan zetten. C1 is heel erg flexibel met de indeling van de GUI, je kan alles precies zo indelen als je zelf wil, en bijvoorbeeld tools in zijn geheel verbergen die je niet gebruikt; in tegenstelling tot Lightroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Toch nog maar eens C1Pro 10 gedownload en wat aan het testen begonnen.

De snelheid is in ieder geval dik in orde! d:)b
In eerste instantie dacht ik dat het niet zoveel uitmaakte qua conversiesnelheid versus ViewNX-2. Een testrun met 30 x D800E NEF files converteren naar 8bits TIFF (ieder ruim 100Mb per stuk) duurde ongeveer 2 minuten (wel ietsje sneller dan ViewNX-2)
Maar als ik de OpenCl Processing optie aanzet, ging het ineens een stuk rapper; slechts 18 seconden voor dezelfde actie. En dat vond ik wel opmerkelijk.
En tijdens de conversieslag zonder OpenCL optie voor Processing geactiveerd, zag ik de CPU belasting redelijk omhoog schieten. Maar met de OpenCL optie voor Processing aan, geen hoge CPU belasting en wordt het blijkbaar (veel sneller) door de GPUs afgehandeld.

Nog even als onwetenschappelijk >:) vergelijk, een testrun met 150 NEF files
  • Met OpenCL optie aan: CPU load varieert tussen de 20-65%, temperatuur <60graden en lang niet alle cores draaien op volle kloksnelheid. GPU temperatuur loopt op tot 75-85 graden en de fans van de R9 270 gaan wat sneller draaien.
  • Zonder OpenCl optie aan: CPU load naar 100%, CPU temperatuur richting de 70-75 graden. Alle cores op volle snelheid. GPU's blijven koel op 50 graden en de fans draaien amper hoorbaar.
De s/w; OS + C1Pro + swapping staan op SSDs, de NEF files en de TIFF output files op een HDD.

Ik zal ook eens een testrun doen waarbij de NEF files van/naar SSD worden geschreven. Kijken of het dan nog sneller gaat.

En, ook niet onbelangrijk, gedurende al dit testen, zwaar belasten, honderden Mbs aan files heen en weer slepen, converteren, etc. geen enkele crash of anderszins foutmelding! (digiKam crashte bij mij al heel snel en ViewNX-2 heeft ook soms moeite om grote aantallen bestanden in 1 run te converteren)
Nu nog wennen aan de UI. En nog maar eens goed vergelijken of de RAW conversie me net zo goed bevalt als die van ViewNX-2. Wel jammer dat er toch weer een catalog mechanisme is en dat je eerst alles moet importeren/cataloggen... :|

En dan bekijken of me dat het geld waard is...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:42:
En dan bekijken of me dat het geld waard is...
_/-\o_ voor de test. Klinkt wel interessant om op termijn eens met dit forum een overkoepelende snelheidstest te ontwikkelen.

De echte conversie-kwaliteit is wellicht moeilijk te vergelijken, gezien alle converters hun eigen basissausje eroverheen gooien bij het inladen van een foto. Daardoor is het goed mogelijk dat C1 zonder te bewerken toch als enkele standaard zaken automagisch uitvoert tov het inladen door andere convertors. Of vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

koornee schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:38:
http://captureoneblog.com/capture-one-10/
Veel nieuwe/handige dingetjes dus.

Tevens 10% korting met de code AMBC1BLOG
Nog bedankt voor de kortingscode! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:09
Is er hier misschien iemand die Affinity Photo heeft en zou willen kijken of het goed werkt onder Wine op Linux?
Ik wil namelijk graag goed met fotobewerking aan de slag en Affinity Photo lijkt me wel wat, maar ik zie het niet zo zitten om Windows op m'n laptop te zetten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het was hier een tijdje heel druk met berichten over ON1 Photo RAW.
Nu het echt uit is valt het een beetje stil.

Heeft iemand het al geprobeerd? Wat vinden jullie ervan.
Ik ken iemand die het gebruikt als opvolger van Aperture op een Mac. Hij is wel enthousiast.
Met name over het feit dat er geen probleem meer is met de catalogus. Die werd te groot en onhandelbaar met Apterture.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
Wel wat gespeeld met de nieuwe ON1 Photo Raw maar de kwaliteit van de RAW conversie ten opzichte van Capture One Pro is toch wel minder, vooral met m'n Fuji X-T1 foto's. Verder werkt het allemaal wel wat prettiger dan ON1 Photo 10 doordat alles beter geïntegreerd is. Snelheid is ook wel OK, nog geen extreme dingen gedaan.

Ik gebruik het nu voornamelijk als post-processing nadat ik de boel op orde heb gemaakt in C1Pro. Veel zaken die ik vroeger met Photoshop deed, doe ik nu met bijvoorbeeld ON1, Nik, Photomatix, Aurora HDR, of zelfs Affinity Photo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
• Capture One Pro 10.0.1
• DarkTable 2.2.2 staat online.
• DxO zit blijkbaar al op release 11.3.1
• Phocus 3.1.3 is nu te downloaden
• Iridient komt op 3.1.3 uit.
• Raw Therapee 5.0 is nu beschikbaar voor Windows, Mac (en meerdere Linux distribs)
New RT 5.0 features

• Wavelets tool.
• Retinex tool.
• Monitor profile and rendering intent support.
• Print soft-proofing support.
• Automatic chroma noise reduction, manual luminance noise reduction using sliders and curves.
• The "Inspect" tab in the File Browser lets you see a 100% preview of the image whose thumbnail your mouse cursor hovers over, which is either the largest JPEG image embedded in the raw file or the image itself when hovering over non-raw images.
• The curve pipette allows you to pick the right point of a curve by clicking in the preview, and input/output values so that you can set the desired output value for a given input value.
• Post-resize sharpening, to give your photos that subtle crispness after resizing them.
• Dual-illuminant DCP support with curves, base tables, look tables and baseline exposure.
• New exposure tone curve modes "Luminance" and "Perceptual".
• Queue processing will stop if an error is encountered while saving, e.g. if you run out of disk space.
• The Contrast by Detail Levels tool received the "Process Locate Before/After Black-and-White" option.
• Rec. 2020 ICC profile added.
• The Navigator can show RGB, HSV and L*a*b* values in a range of 0-255, 0-1 or %.
• The Lockable Color Picker allows you to place multiple sample points over the preview to measure colors and see them change in real time as you manipulate the image. They support the same ranges as the Navigator.
• Grayscale JPEG and TIFF images are now supported.
• 32-bit TIFF files are supported.

In addition to these new features, RawTherapee received over two years worth of amazing speedups, code cleanups and bug fixes, making it faster and more stable than ever before!
toon volledige bericht
Spijtig dat Tweakers deze software weigert op te nemen in de meuktracker :( :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
moozzuzz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:27:
• Capture One Pro 10.0.1
• DarkTable 2.2.2 staat online.
• DxO zit blijkbaar al op release 11.3.1
• Phocus 3.1.3 is nu te downloaden
• Iridient komt op 3.1.3 uit.
• Raw Therapee 5.0 is nu beschikbaar voor Windows, Mac (en meerdere Linux distribs)

[...]

Spijtig dat Tweakers deze software weigert op te nemen in de meuktracker :( :X
Echt? dat lijkt me toch stug. Heb je ze al wel gesubmit (zie hier) en voldoende informatie opgegeven?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:51:
Echt? dat lijkt me toch stug. Heb je ze al wel gesubmit (zie hier) en voldoende informatie opgegeven?
Twee jaar geleden bij de start van dit topic de belangrijkste gesubmit inderdaad, als support voor dit topic. Herinner me niet meteen of daar ook nog veel extra info moest bijgegeven worden, maar ze zijn er toen niet in geraakt. Ik zal DT222 eens opnieuw submitten - we'll see what happens :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
moozzuzz schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:59:
[...]

Twee jaar geleden bij de start van dit topic de belangrijkste gesubmit inderdaad, als support voor dit topic. Herinner me niet meteen of daar ook nog veel extra info moest bijgegeven worden, maar ze zijn er toen niet in geraakt. Ik zal DT222 eens opnieuw submitten - we'll see what happens :+.
De aanhouder wint en anders ga ik intern eens rondvragen. Als je ziet wat er verder voor obscure software in staat vind ik dat DT op zijn minst er ook in moet :Y) #rebels

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
In navolging van de vorige test met C1Pro: ehtweak in "Het grote alternatieve raw-converters topic"

Ik dacht, laat ik RawTherapee nog eens een keertje testen. (m'n vorige ervaring dateert van een 4.x versie)
Zo gezegd, zo gedaan. De verse 5.0 versie gedownload, geïnstalleerd en eens ff bekeken.

Wow; wat een opties! d:)b
Wow, wat een opties... :-(

Het eerste wat me opvalt, hoe lastig het is om wat standaard omzettingen te doen van een NEF (RAW) file naar een TIFF. Je verdrinkt echt in alle opties en mogelijkheden. Ook de filebrowser is veels te 'anders' dan die van het OS (in mijn geval Windows), zeker als je b.v. een subdir wilt selecteren en/of aanmaken om je bestanden te saven, na de conversie. Dat kostte me gewoon veels te veel zoekwerk.
En qua snelheid is het net zo traag/snel als het b.v. het aloude ViewNX2. C1Pro is echt beduidend rapper en niet zo'n klein beetje ook! :Y

Vervolgens, na het nodige puzzelwerk van hoe en wat, een testrun met wederom 150 NEFs files gestart om die te converteren naar TIFF. Na enige minuten runtijd (m.a.w. veels te lang :-( ) crashed RawTherapee.
Meer dan ca. 60 files in één run converteren lukt gewoon niet. Paar keer geprobeerd; blijft crashen.
(wat dat betreft van hetzelfde laken een pak, net als bij digiKam, die ook crashed)

Een gecombineerde RawTherapee/.NET runtime error in liblcms2-2.dll en DllHost.exe

M.a.w. ook deze alternatieve RAW converter valt af. Jammer. :|

Vervolgens met diezelfde set van 150 NEF files C1Pro (in de tussentijd geupdate naar 10.0.1) een conversierun gedraaid en die is na 5 minuten klaar met het converteren van 150 NEF files (ca. 50Mb/stuk) naar 8 bits TIFFs (van ca. 106Mb/stuk).

Als ik kijk hoeveel NEF --> TIFF file conversies RawTherapee doet, voordat 'ie crashed (!), versus de tijd die C1Pro daarvoor benodigd, zit daar ruwweg een factor 2,5 tussen. In het voordeel van C1Pro.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Om even terug te komen op de meuktracker, ik zie dat Darktable er in staat nu ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, ik kwam via een reactie op Darktable van een tijdje terug op een site terecht met sowieso veel interessante info rond open source fotobewerking. Niet allemaal raw-converters natuurlijk, maar erg handig als naslag:

https://pixls.us/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
NIMIC schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:53:
Het was hier een tijdje heel druk met berichten over ON1 Photo RAW.
Nu het echt uit is valt het een beetje stil.

Heeft iemand het al geprobeerd? Wat vinden jullie ervan.
Ik ken iemand die het gebruikt als opvolger van Aperture op een Mac. Hij is wel enthousiast.
Met name over het feit dat er geen probleem meer is met de catalogus. Die werd te groot en onhandelbaar met Apterture.
Ben ON1 ook aan het proberen. Werkt prettig.
Grootste min punt is het ontbreken van lens correctie. De aarde is dus echt rond! Vooral merkbaar bij groothoek. Dit kan je wel aanpassen met Transform: Curve. Maar dit heeft ook andere gevolgen voor de afbeelding. Het staat wel op hun programma om toe te voegen.
Voor mij is het progamma hierdoor nu onbruikbaar.

Ander alternatief is Luminar van Macphun. De fotobewerking spreekt mij nog wat meer aan. Heeft de TouchBar van de nieuwe MacBook goed werkbaar geïntegreerd.
Grote min punt bij dit programma is het ontbreken van een catalogus/library maakt het eigenlijk tot een onwerkbare workflow. Ook hierbij; staat op de roadmap om toe te voegen.

Ik heb nu nog (steeds) niet echt een goede vervanger voor Aperture.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:25:
Om even terug te komen op de meuktracker, ik zie dat Darktable er in staat nu ;)
Blijkbaar al eventjes (sinds 2.0.2), bedankt om me te motiveren :). Phocus, DxO en RT ook gesubmit nu :+.

Uit de comments leer ik dat T.net er een product van moet maken om version history van bij te kunnen houden, dus dat ook gevraagd voor de overige pakketten.Blijkbaar krijgen de 2.2.x versies de tag DarkTable niet meer mee (wel de link naar het product).

[ Voor 50% gewijzigd door moozzuzz op 01-02-2017 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
moozzuzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:59:
[...]

Blijkbaar al eventjes (sinds 2.0.2), bedankt om me te motiveren :). Phocus, DxO en RT ook gesubmit nu :+.

Uit de comments leer ik dat T.net er een product van moet maken om version history van bij te kunnen houden, dus dat ook gevraagd voor de overige pakketten.Blijkbaar krijgen de 2.2.x versies de tag DarkTable niet meer mee (wel de link naar het product).
Specifieke dingen over de meuktracker kun je beter in Pricewatch plaatsen :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste

Let op:
In dit topic kun je het hebben over alle raw-converters die er op de markt zijn; het OS maakt niet uit. Voor Lightroom en Capture One hebben we, gezien de populariteit, een ander topic. Die kun je hier vinden: Het grote Adobe Lightroom topic en Het grote CaptureOne topic.