Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste
Acties:
  • 664.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Oude huizen zijn vaak verbouwd, en is er bv een slaapkamer opgeofferd voor een grotere badkamer. Maar belangrijker dan het aantal kamers zou ik het aantal slaapkamers vinden (er zijn bv woningen met vier kamers met toch maar 2 slaapkamers :P ) , eventueel icm met mogelijkheden tot uitbouw (bv of er een mogelijkheid is om de vliering tot volwaardige zolder met één of twee slaapkamers uit te bouwen ofzo). Maar als je daar niet op zit te wachten, dan zul je gewoon die woningen die niet aan je eisen voldoen links moeten laten liggen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
naitsoezn schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:33:
Oude huizen zijn vaak verbouwd, en is er bv een slaapkamer opgeofferd voor een grotere badkamer. Maar belangrijker dan het aantal kamers zou ik het aantal slaapkamers vinden (er zijn bv woningen met vier kamers met toch maar 2 slaapkamers :P ) , eventueel icm met mogelijkheden tot uitbouw (bv of er een mogelijkheid is om de vliering tot volwaardige zolder met één of twee slaapkamers uit te bouwen ofzo). Maar als je daar niet op zit te wachten, dan zul je gewoon die woningen die niet aan je eisen voldoen links moeten laten liggen ;)
Drie slaapkamers is inderdaad het minimale. Ga morgen maar is bellen of die er uberhaupt er nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In dat geval denk ik dat de meest mensen het liefst een achtertuin op het westen zouden willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09-2024
Kju schreef op maandag 18 januari 2016 @ 09:34:
[...]

Het werkt zo: taxateur doet gereedmelding- NWWI reageert met een akkoord of met een verbetervoorstel (in principe 24 uur en bij drukte 48 uur, heel soms wat langer) - bij verbetervoorstel moet taxateur verbeteren en opnieuw gereedmelden en dan begint het opnieuw. Alleen het gereedmelden van een verbetervoorstel gaat aanmerkelijk sneller (uurtje ofzo)
Dus als het eenmaal bij NWWI ligt, lekker zo laten want als er vertraging is heb je grote kans dat de oorzaak bij de taxateur ligt die NWWI de schuld geeft. Je kan later met datum en tijdstip controleren of het inderdaad aan NWWI lag want timestamps worden bij NWWI gepubliceerd.
Dank je wel, het proces is duidelijk. Ik denk dat in mijn geval de vertraging ligt bij NWWI. De taxateur heeft (naar mij toe) een proactieve houding. Ik heb hem gevraagd om het rapport tevens bij TVI te valideren en binnen een paar uur kreeg hij een verificatiecode, die code heeft hij vervolgens naar mij doorgezet. Ik ben in ieder geval blij dat hij bereid was om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deepeej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
Pff ik krijg geen NHG omdat er geen keuken standaard in het huis zit.
Heeft iemand ervaring als ik bijvoorbeeld als minderwerk geen dakkapel neem?
Dan wordt de prijs van de nieuwbouw woning verlaagd van 230.000 naar 222.500 Kan ik dan aangeven dat ik voor die 7500 zelf een keuken plaats/koop of moet ik hier een nota voor overleggen( heb al een keuken gekocht van ruim 12K). De rest van het meerwerk zoals andere deuren en dat soort dingen wordt pas na de aankoop geregeld en komt dus niet in de meerwerklijst voor bij aankoop en wordt betaald met eigen spaargeld dus, die dakkapel zou ik dan ook nog met eigen geld kunnen laten plaatsen.

Situatie is ongeveer zo ik leen 220.000 en de woning kost 230.000. Al het meerwerk en de keuken en dergelijke financier ik met spaargeld, maar ik zou graag onder de NHG grens willen blijven. Weet iemand hoe dit precies zit want dat is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
Nhg gaat volgens mij over de uiteindelijke waarde van de woning op het moment van aanschaf. En het moet een bewoonbare woning zijn. Dus ook al kost de woning 230k als je met al het meerwerk de waarde stijgt tot boven de grens krijg je geen Nhg. Dus om onder Nhg te blijven zou je meerwerk moeten uitstellen tot na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40
Of je betaald het meerwerk uit eigen zak. Dan hoef je er geen hypotheek voor af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deepeej
Ja dat is ook de bedoeling. Dus ik betaal het meerwerk zelf uit eigen zak.
Heb minderwerk van 7500,00 omdat ik de dakkapel laat vervallen en daarvoor een keuken ga plaatsen.
Alleen de keuken wordt wel duurder dan die 7500 maar maakt dat dan nog uit?

Ze gaan naar de aankoop toch niet checken als alles duurder is geworden want de badkamer ga ik ook uitbreiden.

[ Voor 18% gewijzigd door Deepeej op 19-01-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 22:36
Je kan ook de NHG gebruiken als argument om te onderhandelen over de prijs. Andere kopers zullen hetzelfde probleem hebben.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Als jij een deel zelf overboekt naar de notaris en de hypotheekverstrekker de rest, dan is er toch geen probleem? Maar hier zou je hypotheek adviseur je ook mee moeten helpen lijkt me? Die rekent er tenslotte ook een mooi bedrag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deepeej
Klopt maar het punt is dat ik dus van de aankoopprijs 7500,00 en daarvoor zelf een keuken laat zetten.
Alleen vraag ik mij af gaat NHG hiermee akkoord want het staat dus niet op meerwerklijst van aannemer want die zetten geen keuken.
Als ik hypotheek aanvraag dan moet er volgens NHG bij aankoop een keuken inzitten. Maar is het voldoende als ik aangeef dat ik die zelf plaats voor 7500,00 of gaan ze daarmee niet akkoord?
De waarde wordt inclusief keuken dan 230000 en de hypotheek is dan 220000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat de hypotheek is, is voor NHG niet zo relevant.... Voor NHG is de waarde van de woning leidend. Maar een FA kan je hier prima mee helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deepeej
Ja inderdaad, ik zal mijn FA is inschakelen wat hij ervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 01:28
Geweldig om hier zoveel goede tips en ervaringen te lezen!

Wij zitten nu ook in de onderhandeling voor onze eerste koopwoning. We hebben twee keer een bezichtiging gedaan en toen ons bod uitgebracht. De vraagprijs is 225, de woning is echter daarmee al scherp geprijsd als ik de verkoop makelaar mag geloven.... Uit eigen ervaringen van andere bezichtigingen die we gedaan hebben en de vraagprijzen van twee andere woningen in de straat, heeft hij daarin wel gelijk denken we. Grootste argument voor die prijs is dat de bewoners sinds de bouw van de woning (1994) er erg weinig meer aan gedaan hebben. De woning mag dus wel een opknapbeurtje gebruiken maar dat zijn over het algemeen zaken als nieuwe vloeren en de muren onder handen nemen.

We hebben trouwens bewust geen aankoopmakelaar er bijgehaald aangezien we al een vermoeden hadden dat er maar weinig van de prijs af zou gaan, dat zou dan direct naar de aankoopmakelaar zelf gaan. We hebben ons eerste bod vorige week dinsdag gedaan via de email. Na drie dagen wachten, zonder ook maar iets te horen (ik had minimaal een ontvangstbevestiging verwacht...) zijn we er achteraan gaan bellen. Vrijdagochtend gebeld en ik kreeg de melding dat de makelaar op pad was en ons later die dag terug zou bellen. 17:20 (Kantoor sluit om 17:30) nog steeds geen telefoontje, Ik opnieuw bellen. Ja hij is er nog maar zit nog in een vergadering, hij zal je vandaag nog wel terugbellen. 17:50 De makelaar aan de lijn. Erg gehaast verteld hij mij over een tegenbod, wanneer ik vraag of hij dit kan mailen (Ik wil het graag zwart op wit hebben dat we in onderhandeling zijn) zegt hij nu geen tijd te hebben daarvoor. Hmm :/ Ik hoop niet dat het hele proces zo gehaast en moeizaam verloopt...
Ondanks dat hebben we zondagavond een tegenbod gedaan. Ditmaal krijgen we wel via de mail een reactie terug.

Prijs onderhandeling:
Ons bod: 210
Tegenbod 223 :(
Ons bod 213
Tegenbod 221 met de melding dat de ruimte in de prijs nu toch echt wel op is...

We zijn nu aan het nadenken hoe we hierop zouden moeten reageren. (tips?).
Wat hebben we er voorover? Gezien de prijs/kwaliteit verhouding hebben we het er wel voorover, echter moet er wel van alles gedaan worden binnen de woning. (Buiten moet trouwens alles ook een goede verfbeurt krijgen, dat zal ook wel ongeveer 7000 euro kosten denken we). Er zijn een aantal zaken die we direct willen doen (en budget voor hebben) en een aantal zaken wat we op lange termijn zouden willen doen. Maar elke euro die we er af kunnen zou er voor zorgen dat wie die dingen direct kunnen doen.

Na de onderhandelingen hebben we nog wel een ander risico. De verkopers hebben namelijk al een andere koper. Deze moet echter eerst nog zijn eigen woning verkopen. Ze hebben hem tot eind 2015 de tijd gegeven, maar dat is hem niet gelukt, vandaar dat de verkopers openstaan tot andere kopers (Op aandringen van hun eigen makelaar). Dit betekent wel dat nadat wij het eens zijn over de prijs, de eerste verkoper 48 uur de tijd heeft om er op te reageren.. dat wordt nog wel spannend..

Als dat voorbij is laten we nog een bouwtechnische keuring doen, waarschijnlijk via Vereniging Eigenhuis. En gaan we via De Hypotheker de financiering regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14

Kju

Ik denk dat je maar moet gaan voorbereiden om deze los te laten. Aangezien hij al een andere koper heeft is de kans dat hij met jou in zee gaat best klein als die andere partij meer heeft geboden.
Wat je nu kan doen is 215.000 finaal voorstel.
Ik heb wel vaker in vergelijkbare situaties ervaren dat jouw bod nu zal worden gebruikt om de 1e partij alsnog over te laten gaan tot koop zonder dat zijn woning is verkocht.
Als die partij niet hapt kan het best dat de verkoper zaken met je wil doen, anders pech.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:39
ik zou ook zeggen 215 eindbod.
Dat heen en weer bieden. Ik vind het werkelijk nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe kan je nu 215 adviseren als die woning misschien die 221 wel dubbel en dwars waard is?

Mijn advies: Denk na wat je de woning echt waard vindt en biedt dat bedrag en onderhandel niet verder. Waarom zou je minder bieden dan dat je de woning waard vindt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:55
Mag ik zeggen dat ik het een vaag verhaal vind. Een makelaar die er geen zin in heeft (ook fijn als het jou verkopend makelaar is trouwens). En koper die zijn zaakjes niet op orde krijgt maar alsnog voorlangs mag piepen als jij met de verkopers een overeenstemming krijgt?

Wat betreft het verf werk vind ik 7K persoonlijk best veel. Of er moet heel veel (rot) houtwerk aan zitten. Voor 3 a 4K moet dat ook wel lukken toch?

Als ik in jou schoenen stond zou ik ergens 218 bieden met als voorwaarde in de overeenkomst dat je het huis meteen hebt. Ergo, zij mogen niet meer in zee met de eerst potentiële koper. Misschien heb je er wat aan. Veel succes in ieder geval.

Oh en die makelaar verdient ook een reprimande trouwens, ik zou furieus zijn als ik er achter kwam dat mijn makelaar zo met de potentiële kopers van mijn huis omging. Maar goed dat is niet aan jou, blijkbaar gaat het weer te goed in die wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:55

Chakotay

Lick here to continue

Die constructie met een koper die een "eerste optie" heeft ben ik ook een keer tegengekomen. De financiering was voor die koper afgeketst, maar hij zou vanaf februari meer gaan verdienen waardoor het dan wel kon. De verkoper had logischerwijs geen zin om daar op te wachten, en is dus doorgegaan met bezichtigingen. Als we op dat huis zouden gaan bieden en een koopsom overeenkomen, dan kreeg die originele koper op dat moment 1x de kans op zijn originele koopcontract op dat moment zonder verder voorbehoud van financiering te tekenen. Hij moet het dan dus of definitief kopen, of de boete betalen als hij alsnog geen financiering krijgt.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 14:33
Na veel biedingen hebben wij eindelijk akkoord met de verkopende partij! We hebben een huis :) Het betreft een jaren 60 drive-in woning. Lekker veel ruimte. Appartement ook deze week verkocht dus 2 vliegen in 1 klap :)

Nu naar de bank om de financiering rond te krijgen, maar daar verwacht ik niet teveel problemen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:23
We hebben gisteren onze allereerste bezichtiging gehad!

We hebben op internet diverse koopwoningen gezien welke ons wel interesseren, en hebben gisteren dus bezichtiging gehad bij onze "favoriet". Wel in de avond, dus ik wil zeker nog eens terug om alles bij daglicht te bewonderen.

Ook wil ik nog bij de andere woningen die ons aanspraken gaan kijken, zodat we een beetje kunnen vergelijken (en misschien spreekt een andere woning ons meer aan als we hem zien).

We wisten niet echt wat we konden verwachten dus we hebben het gewoon over ons heen laten komen.
Hebben jullie tips voor de volgende bezichtigingen?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:45
Mijn ervaring was dat het deels alles over je heen laten komen is, en deels goed kijken en vragen..

Het over je heen laten komen bedoel ik welk gevoel heb je bij het huis? Mijn ervaring is dat je binnen een minuut of 10 zelf wel aan je gevoel voelt of het huis iets is. Daarnaast is het ook gewoon op zoek gaan, vragen, goed kijken enzo. Er zijn verschillende lijsten op internet te vinden met checklijsten. Vochtplekken? Houtrot? Achterstallig onderhoud enzovoort.. Een heel aantal dingen kan je al zien bij de bezitting waarmee je redelijk kan opmaken hoe de eigenaars met hun woning om zijn gegaan en hebben geïnvesteerd of niet..

Iemand met verstand van zulke technische zaken is natuurlijk ook aan te raden als je dit zelf niet zo hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 01:28
Bedankt voor jullie advies.
Hierbij het vervolg:

D opmerking van de makelaar over "de ruimte is de prijs is op" hebben we genegeerd en we hebben een tegenbod gedaan van 217.
We hebben net een eindvoorstel van ze ontvangen met de opmerking dat ze duidelijk hebben aangeven dat de ruimte is de prijs op is. Met als koopsom 220. In totaal dus 5.000 euro van de vraagprijs af.

Dus nu aan ons de keuze, take it or leave it. We gaan er vandaag nog even goed over nadenken.

*Note: Ik ben zelf nog steeds overtuigt dat het huis al scherp geprijsd is en ondanks dat wij telkens in grotere stappen omhoog zijn gegaan in de prijs voel ik me niet bedrogen oid. Mijn vriendin is echter wel sceptischer maar die heeft tijdens een vakantie in Marrakesh er voor gezorgd dat meerdere handelaren geen zaken meer met ons wouden doen door haar onderhandeling techniek waardoor wij juist met lege handen achterbleven :P
Dat risco wil ik niet bij deze woning lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 22:35
Vetifuro schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:47:
We hebben gisteren onze allereerste bezichtiging gehad!

We hebben op internet diverse koopwoningen gezien welke ons wel interesseren, en hebben gisteren dus bezichtiging gehad bij onze "favoriet". Wel in de avond, dus ik wil zeker nog eens terug om alles bij daglicht te bewonderen.

Ook wil ik nog bij de andere woningen die ons aanspraken gaan kijken, zodat we een beetje kunnen vergelijken (en misschien spreekt een andere woning ons meer aan als we hem zien).

We wisten niet echt wat we konden verwachten dus we hebben het gewoon over ons heen laten komen.
Hebben jullie tips voor de volgende bezichtigingen?
Tip is om vooral opzoek te gaan naar de zwakke punten van de woning (elke woning heeft die natuurlijk gewoon), zodat je uiteindelijk niet voor verrassingen komt te staan. Op bepaalde plekken dus goed kijken naar beschadigingen of indicaties voor vocht/lekkages, staat van onderhoud etc
Dat soort dingen is ook een stuk beter te zien bij daglicht natuurlijk.
Verder het verliefde gevoel uitzetten en het zo objectief mogelijk bekijken.
Black_Mage schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:45:
Hierbij het vervolg:

D opmerking van de makelaar over "de ruimte is de prijs is op" hebben we genegeerd en we hebben een tegenbod gedaan van 217.
We hebben net een eindvoorstel van ze ontvangen met de opmerking dat ze duidelijk hebben aangeven dat de ruimte is de prijs op is. Met als koopsom 220. In totaal dus 5.000 euro van de vraagprijs af.

Dus nu aan ons de keuze, take it or leave it. We gaan er vandaag nog even goed over nadenken.

*Note: Ik ben zelf nog steeds overtuigt dat het huis al scherp geprijsd is en ondanks dat wij telkens in grotere stappen omhoog zijn gegaan in de prijs voel ik me niet bedrogen oid. Mijn vriendin is echter wel sceptischer maar die heeft tijdens een vakantie in Marrakesh er voor gezorgd dat meerdere handelaren geen zaken meer met ons wouden doen door haar onderhandeling techniek waardoor wij juist met lege handen achterbleven :P
Klinkt alsof jullie in elk geval geprobeerd hebben om het onderste uit de kan te halen én het huis is is het zo te horen ook waard. Nu aan jullie de keuze of je dit de woning is die jullie echt willen hebben en of jullie dat bedrag er voor over hebben.

Verschil tussen 217 en 220 is niet schokkend en als het plaatje compleet is zou ik er mee instemmen. Aan de andere kant, soms moet je ook gewoon ergens een streep trekken en het desnoods gewoon over laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb destijds ook 2500 euro meer betaald dan ik als grens gezet had. Mede tot die beslissing gekomen doordat geen enkel ander huis op dat moment voldeed aan mijn wensen en ik niet echt kon onderbouwen waarom ik perse die grens wilde aanhouden. Achteraf nog nooit spijt van gehad, woon er nu met veel plezier.
Natuurlijk is het een flink bedrag maar als het huis dat geld waard is dan moet je het er wellicht voor over hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Tsurany schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:03:
Ik heb destijds ook 2500 euro meer betaald dan ik als grens gezet had. Mede tot die beslissing gekomen doordat geen enkel ander huis op dat moment voldeed aan mijn wensen en ik niet echt kon onderbouwen waarom ik perse die grens wilde aanhouden. Achteraf nog nooit spijt van gehad, woon er nu met veel plezier.
Natuurlijk is het een flink bedrag maar als het huis dat geld waard is dan moet je het er wellicht voor over hebben.
hier hetzelfde, geen gedoe en gewoon direct een eindbod gedaan (wist wel via via wat verkopers minimaal wilden hebben en zat hier 5k onder) reactie was zoals te verwachten dat ze het niet accepteerden.

Me toen eens goed bedacht dat deze woning toch echt wel mijn wens is en ik hier zeker, uitzonderingen daargelaten, 20 tot 30 jaar kan en wil wonen.

toch nog 2,5K erbij gedaan en toen was het ook binnen een paar uur akkoord. totale onderhandeling binnen 72 uur vanaf eerste keer kijken afgerond.

elke dag weer blij als ik bij huis kom dat ik het gedaan heb!

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 20-01-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ook ik heb uiteindelijk 3k meer betaald dan mijn vastgestelde budget. Budget was vastgesteld op gevoel en niet zozeer op hetgeen wat maximaal mogelijk was.

Mijn woning voldeed volledig aan mijn eisen en vergelijkbare woningen zouden een stuk meer kosten dan die 3k extra, dat maakte de keuze wat makkelijker. Inmiddels heb ik een week de sleutels en ben ik nog verblind door de liefde van de woning natuurlijk, maar ik denk niet dat ik spijt ga krijgen van die 3k extra.

Achteraf gezien was een lager bedrag ook niet gelukt aangezien er enorm veel animo voor de woning was en er in korte tijd een hoop bezichtigingen zijn geweest. Gelukkig was ik de eerste die een bezichtiging deed én een bod deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Black_Mage schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:45:
Hierbij het vervolg:

Ik heb zelf net een huis gekocht en verkocht. In mijn optiek is die 3k is dus 6 euro per maand hypotheek. Wij hadden een huis wat helemaal af was, en na 2 weken waren meerdere partijen geïnteresseerd.

Dan zou ik ook lekker mijn poot stijf houden, als de verkoper dan te laag gaat zitten.

Mijn advies, ga erop in, over 3 weken ben je die 3k al helemaal vergeten en heb je een prachtig huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap nog steeds niet waarom dat biedingsproces zo belangrijk gevonden wordt. Dan heb je naar mijn mening een verkeerd proces. Je begint met je maximale prijs te bepalen en dan probeer je of direct de woning voor die prijs te krijgen of je gaat flink pingelen om het minimale eruit te halen en komt dan ergens op uit.

Dat uiteindelijke bedrag valt dan wel of niet binnen je eerder gestelde maximum en daarmee hak je de knoop door. Dat staat los van hoeveel welke partij heeft toegegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 20-01-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12

Onbekend

...

Het kan ook zijn dat je de prijs van een woning verkeerd hebt ingeschat. Als je tijdens het bieden erachter komt dat je naar de verkeerde prijsrichting zit te bieden, moet je daar een extreme correctie op toepassen.
(Ik had voor mijn huidige woning een te laag max. bedrag ingeschat. Ik heb uiteindelijk 5k meer betaald dan eigenlijk maximaal was geplanned, maar achteraf ben ik blij dat ik dat gedaan had.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:45
Hehe, wij hebben eindelijk officieel akkoord mbt de hypotheek! :)F

Blij toe want alles lag er al voor kerst, en morgen was onze uiterlijke datum dat alles rond moest zijn.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.. Op naar de overdracht op 28 feb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Wij hebben vandaag geboden op een woning. De makelaar gaf aan dat ze t wel een erg laag openingsbod vond maar t bij de verkopers zou neerleggen.

Keuken en badkamer moeten gedaan worden. Geen oven, geen vaatwasser.. Terwijl het een huis uit 2000 is..

Hopelijk hebben we ons niet nu al uit de markt gezet..

[ Voor 5% gewijzigd door Lensent op 20-01-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:18
Wij gaan maandag kijken bij een twee-onder-een kap met 300k als vraagprijs.
Ik vind dit echter, zonder gekeken te hebben, vrij hoog en hoopte eigenlijk voor max 280k wel een huis te kopen.
Keuken is al wat verouderd en willen we graag eens vervangen, badkamer is vrij nieuw alleen geen bad (helaas). Wel een garage en tuin van 100m2 o.i.d.

Als ik 275k zou bieden, is dat dan extreem laag of is het best gebruikelijk om bij 3 ton toch 25k eronder te bieden als het een openingsbod betreft? Voor ons de eerste keer dus willen ook niet meteen te horen krijgen dat ze de onderhandelingen stoppen met ons. Makelaar gaf aan dat het huis onder bod is en dat kijken dus onder voorbehoud zou zijn, maar ja, of dat een truc is...

Afijn, eerst maar eens kijken want misschien vinden we het sowieso niets. Maar toch, wat als het wel iets is.. Dat vraag je je dan toch af he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door 50Miles op 20-01-2016 22:29 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

remzor schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:56:
Wij gaan maandag kijken bij een twee-onder-een kap met 300k als vraagprijs.
Ik vind dit echter, zonder gekeken te hebben, vrij hoog en hoopte eigenlijk voor max 280k wel een huis te kopen.
Keuken is al wat verouderd en willen we graag eens vervangen, badkamer is vrij nieuw alleen geen bad (helaas). Wel een garage en tuin van 100m2 o.i.d.

Als ik 275k zou bieden, is dat dan extreem laag of is het best gebruikelijk om bij 3 ton toch 25k eronder te bieden als het een openingsbod betreft? Voor ons de eerste keer dus willen ook niet meteen te horen krijgen dat ze de onderhandelingen stoppen met ons. Makelaar gaf aan dat het huis onder bod is en dat kijken dus onder voorbehoud zou zijn, maar ja, of dat een truc is...

Afijn, eerst maar eens kijken want misschien vinden we het sowieso niets. Maar toch, wat als het wel iets is.. Dat vraag je je dan toch af he ;)
Ik vind minder dan 10% onder de vraagprijs echt geen extreem laag bod. Lijkt mij een heel gebruikelijk percentage.

Ik moet helaas bij het huis wat ik wil kopen 20%+ onder de vraagprijs van 400K bieden. Het huis is 350K waard denk ik en ik wil echt niet meer dan dat betalen en eigenlijk niet meer dan 340K. Maar of ik dan 320K moet bieden of meteen 340K en dan maar laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinder
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-03 21:26
Vanochtend ook een bod gedaan op het huis waar we gisteren voor de tweede keer zijn wezen kijken (het huis met achterstallig onderhoud). Aan de hand van een begroting van de te ondernemen verbouwingen vooraf mijn maximale bod bepaald. Tijdens de bezichtiging gisteren nog even extra goed gekeken wat er nu nog heel was en wat er echt vervangen moet worden. Bij de eerste bezichtiging gaf de makelaar al aan dat er al geboden was, en deze keer werd dit opnieuw aangekaart. Na navraag bij de bewooonster blijkt dat dit bod heel dicht bij de vraagprijs zit (exact bedrag werd genoemd), maar er was nog geen overeenkomst.

De verkoopmakelaar wist me na mijn (lagere en iets onder mijn maximale) bod te vertellen dat er begin volgende week mogelijk een besluit wordt genomen, en ik op de hoogte zal worden gehouden. Even afwachten nog dus.

Vorige week overigens ook een oriënterend hypotheekgesprek gehad bij de Rabobank. Conclusie: het bedrag dat het Hypotheekdossier aangeeft (indien het correct is ingevuld), is de maximale lening die ze daar verstrekken. En mijn intentieverklaring is goedgekeurd, dus ze kunnen me een hypotheek verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:10
Als we nou met extra aflossen op een gegeven moment onder de 65% zit, verlaagt de rente dan automatisch naar de rente passende bij de 65%? Of blijft die gewoon de gehele looptijd op die van de 85% staan aangezien we daarmee 'instapten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Sen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:11:
[...]

Ik vind minder dan 10% onder de vraagprijs echt geen extreem laag bod. Lijkt mij een heel gebruikelijk percentage.

Ik moet helaas bij het huis wat ik wil kopen 20%+ onder de vraagprijs van 400K bieden. Het huis is 350K waard denk ik en ik wil echt niet meer dan dat betalen en eigenlijk niet meer dan 340K. Maar of ik dan 320K moet bieden of meteen 340K en dan maar laten staan?
Dat denk ik ook idd, tot 10% eronder lijkt me ook vrij schappelijk. Alleen bij een hogere vraagprijs is 10% absoluut gezien natuurlijk meer geld dan bij een lagere vraagprijs. Het huis was al onder bod volgens de makelaar dus dat maakt het moeilijker om te gaan voor een (erg) laag bod.

In jou geval lijkt me 320-340 wel aan de lage kant, ik vermoed dat het je niet zal lukken. Maar ey; niet geschoten is altijd mis zeggen ze he ;) succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tweakerdennis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:53:
Als we nou met extra aflossen op een gegeven moment onder de 65% zit, verlaagt de rente dan automatisch naar de rente passende bij de 65%? Of blijft die gewoon de gehele looptijd op die van de 85% staan aangezien we daarmee 'instapten'?
Even je voorwaarden erbij pakken, kan wel eens per bank verschillen of ze de risicoklasse aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2016 21:58 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36

Galois

1811 - 1832

tweakerdennis schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:53:
Bij mijn hypotheek (Rabobank) verlaagt de rente dan. Ook als je huis meer waard wordt (door verbouwing oid). Ze nemen overigens de woz-waarde van de gemeente ook als marktwaarde. Of taxatierapport.

Of het automatisch gaat weet ik niet. Misschien dat je het wel aan moet vragen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:50

Fiber

Beaches are for storming.

remzor schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:30:
[...]

Dat denk ik ook idd, tot 10% eronder lijkt me ook vrij schappelijk...
Daar valt toch niks over te zeggen als je het huis niet kent en de regio niet kent...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En als je niet weet of het al een superscherpe vraagprijs is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

JvS schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 06:31:
En als je niet weet of het al een superscherpe vraagprijs is....
Dan nog is een 10% lager bod bij een vraagprijs van 300k geen beledigend laag bod. Of je het huis er mee gaat krijgen is een 2de dat ligt aan zoveel factoren die je niet kan zien op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In Amsterdam zou je wellicht zelfs 10 procent boven de vraagprijs moeten bieden als je het huis echt wil hebben...

Maar als gezegd, de regionale verschillen zijn enorm groot.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik heb laatst 275 geboden op 350, 340 op 390, waarom staren jullie zo naar percentages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 22:36
Fiber schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:15:
In Amsterdam zou je wellicht zelfs 10 procent boven de vraagprijs moeten bieden als je het huis echt wil hebben...

Maar als gezegd, de regionale verschillen zijn enorm groot.
In Schubbekutteveen kan men een huis laag op de markt zetten en zal je moeten overbieden, in Amsterdam kan men een huis hoog in de markt zetten en zal je moeten onderhandelen. De verkoopstrategie en de locatie van het huis zijn niet per definitie aan elkaar verbonden. Je moet dat echt van geval tot geval bekijken en je zeker niet gek laten maken door indianenverhalen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ph4ge schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:22:
[...]

In Schubbekutteveen kan men een huis laag op de markt zetten en zal je moeten overbieden, in Amsterdam kan men een huis hoog in de markt zetten en zal je moeten onderhandelen. De verkoopstrategie en de locatie van het huis zijn niet per definitie aan elkaar verbonden. Je moet dat echt van geval tot geval bekijken en je zeker niet gek laten maken door indianenverhalen.
Helemaal mee eens. Zonder de feiten valt er geen goed advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyDeBoer2
  • Laatst online: 20-09-2024
Wat een drama is het bij mijn adviseur! We zitten inmiddels anderhalf week te wachten op adviesrapport...

[ Voor 18% gewijzigd door JimmyDeBoer2 op 21-01-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 16:13
Ik heb eind 2015 een eigen woning gekocht. Nu heb ik een klein deel van de aankoopkosten zoals de taxatie gemaakt en betaald in 2015. Het overgrote deel van de kosten zoals de hypotheek advies kosten en de notaris worden gemaakt begin 2016. Klopt mijn veronderdelling dat ik dan de taxatie kosten opgeef in mijn belastingaangifte 2015 en de overige kosten in 2016?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 18:46
clonedonkey schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:38:
Ik heb eind 2015 een eigen woning gekocht. Nu heb ik een klein deel van de aankoopkosten zoals de taxatie gemaakt en betaald in 2015. Het overgrote deel van de kosten zoals de hypotheek advies kosten en de notaris worden gemaakt begin 2016. Klopt mijn veronderdelling dat ik dan de taxatie kosten opgeef in mijn belastingaangifte 2015 en de overige kosten in 2016?
Je betaalt belasting (en mag dus belasting aftrekken) in het jaar dat je de kosten maakt. Je veronderstelling klopt dus.

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
clonedonkey schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:38:
Ik heb exact hetzelfde en feitelijk werkt het inderdaad zoals jij zegt. Kosten verantwoorden in de jaaraangifte waarop het betrekking heeft...

Ik knal echter straks alles lekker in mijn aangifte 2015. Ik gok erop dat het namelijk allemaal wel losloopt en dat de Belastingdienst er niet zo scherp op is. Mochten ze dat wel zijn dan corrigeer ik het en dien ik het bij de aangifte van 2016 opnieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een vriend van me wil een nieuwbouwhuis kopen met NHG. Hij kan de meerwerk opties zelf betalen, en de woning zit in basis onder de NHG grens. Maar met de meerwerk opties gaat hij net over de grens heen. Is dat een issue, en zo ja, wat is de oplossing? Projectontwikkelaar om een losse factuur vragen? Lastige is dat de meerwerk opties niet makkelijk achteraf geregeld kunnen worden. Want dan zou hij het na oplevering kunnen laten doen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
Voor zover ik weet kijkt men bij het bepalen van de NHG naar de waarde van de woning bij het opleveren.. Dus als die net over de grens heen is dan kun je wel eens bot vangen. Maar als het verschil minimaal is, is het dan geen optie om in gesprek te gaan met de aannemer en bepaalde opties 'cash' af te rekenen? Al is dergelijk advies wellicht niet helemaal geoorloofd hier? O-)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Milmoor schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:56:
Een vriend van me wil een nieuwbouwhuis kopen met NHG. Hij kan de meerwerk opties zelf betalen, en de woning zit in basis onder de NHG grens. Maar met de meerwerk opties gaat hij net over de grens heen. Is dat een issue, en zo ja, wat is de oplossing? Projectontwikkelaar om een losse factuur vragen? Lastige is dat de meerwerk opties niet makkelijk achteraf geregeld kunnen worden. Want dan zou hij het na oplevering kunnen laten doen.
NHG gaat over de waarde van het huis is bij oplevering (met wat extra eisen met dat de woning bewoonbaar moet zijn dus keuken en badkamer) en niet over wat de hypotheek gaat zijn. Dus als hij met de meerwerkopties boven NHG komt dan heeft hij pech.

Volgens mij kunnen ze alleen niks doen als je de waarde verhoogt nadat je de woning hebt betrokken dus zullen de verbouwingen achteraf moeten gebeuren. Dat doet natuurlijk zeer. Dat wordt opties wegstrepen die makkelijk achteraf kunnen. Het is vervelend als je daarvoor de uitbouw moet laten schieten. Maar een betonvloertje in het schuurtje kan best later. Misschien kan je met de aannemer afspreken dat voorbereidingen voor later uitbouwen alvast gedaan kunnen worden. Denk aan dakkapellen of dat de achtermuur niet wordt verankerd zodat deze na de koop makkelijk verplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Pff, verkoper heeft een maand nodig om haar hypotheek te regelen, en wil dat uberhaupt pas starten als onze hypotheek bij de notaris is... Dat ik al een getekende offerte in m'n handen heb is blijkbaar niet goed genoeg. Duurtlang :|

Wantrouwend figuur, eerst wilde ze het koopcontract al niet tekenen zonder cijfers van onze bank te zien, terwijl er gewoon een voorbehoud financiering in stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 22:38

Reinier

\o/

Seriph schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:22:
[...]

NHG gaat over de waarde van het huis is bij oplevering (met wat extra eisen met dat de woning bewoonbaar moet zijn dus keuken en badkamer) en niet over wat de hypotheek gaat zijn. Dus als hij met de meerwerkopties boven NHG komt dan heeft hij pech.
Zeker weten? De max. hypotheek ligt daarmee toch ook vast?
De kostengrens voor een hypotheek met NHG is vanaf 1 januari 2016 245.000 euro. Vanaf 1 januari 2016 mag je nieuwe huis inclusief eventuele verbeteringen 231.132 euro kosten. Je maximale hypotheek is dan 245.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik dacht dat er hier ook een hypotheek24 ervaringen topic was maar kan dit niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Reinier schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:26:
[...]

Zeker weten? De max. hypotheek ligt daarmee toch ook vast?

[...]
Je kunt prima een deel eigen geld meenemen om zo de hypotheek te drukken, maar als de waarde van de woning boven de NHG-grens ligt zul je geen NHG kunnen krijgen. Hoeveel hypotheek je nodig hebt voor de woning is niet van belang, de waarde van de woning wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

naitsoezn schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:40:
[...]

Je kunt prima een deel eigen geld meenemen om zo de hypotheek te drukken, maar als de waarde van de woning boven de NHG-grens ligt zul je geen NHG kunnen krijgen. Hoeveel hypotheek je nodig hebt voor de woning is niet van belang, de waarde van de woning wel.
Hoeveel impact heeft een stijgende woning waarde op de NHG? Hierbij denk ik zowel aan marktwerking tot het uitvoeren van waarde verhogende werkzaamheden aan een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:55
Chakotay schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:25:
Pff, verkoper heeft een maand nodig om haar hypotheek te regelen, en wil dat uberhaupt pas starten als onze hypotheek bij de notaris is... Dat ik al een getekende offerte in m'n handen heb is blijkbaar niet goed genoeg. Duurtlang :|

Wantrouwend figuur, eerst wilde ze het koopcontract al niet tekenen zonder cijfers van onze bank te zien, terwijl er gewoon een voorbehoud financiering in stond.
euh? dat gaat haar toch niet aan? Of laat jij dat soort informatie altijd aan willekeurige vreemden zien? :o

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Bockelaar schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:00:
[...]

euh? dat gaat haar toch niet aan? Of laat jij dat soort informatie altijd aan willekeurige vreemden zien? :o
Alleen een heel kort overzichtje laten zien waarin stond dat we de hypotheek zouden kunnen krijgen om van het gezeur af te zijn. Geen daadwerkelijke prive-gegevens & inkomenscijfers opgestuurd natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:12
weet iemand het volgende:

Afgelopen maand ben ik naar de bank geweest voor een oriëntatie gesprek. (ivm aankoop eerst huis)
Want ik zag een leuk huisje staan, vervolgens heb ik hier gekeken. En uiteindelijk gekocht.

Nu moet ik bij de Rabobank allemaal formulieren uploaden voor de hypotheek. (werkgeversverklaring, pensioen formulier, taxatieformulier, koopcontract enz. en vervolgens heb ik weer een gesprek.

Vandaag kreeg ik bericht van de Makelaar die het huis verkoopt "Zou graag een afspraak met je willen om de koopakte te tekenen, maar kan je niet bereiken."

Nu heb ik dus een afspraak gemaakt voor morgenvroeg...
Maar waar moet ik op letten bij een Koopcontract?
Moet ik meteen tekenen of kan het ook meenemen naar huis goed doorlezen of moet ik iemand meenemen?

Voor mij is het ook allemaal nieuw... heeft iemand hier tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Aggressor. normaal stuur je deze door naar je (onafhankelijke) adviseur en die helpt je hiermee. Let op de inhoud van bepaalde artikelen en wijst je de weg.
Nu heb je schijnbaar zo'n Rabo 'doe het veel zelf ' advies traject gekozen en kan je dus je adviseur (nog) niet rechtstreeks benaderen voor dit deel.
Vraag een concept per mail, wat heel normaal is, en zorg dat die eerst naar iemand gaat die inhoudelijk snapt hoe het zit voordat je een handtekening zet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 21-01-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sen schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:28:
[...]

Dan nog is een 10% lager bod bij een vraagprijs van 300k geen beledigend laag bod. Of je het huis er mee gaat krijgen is een 2de dat ligt aan zoveel factoren die je niet kan zien op een forum.
Er is een verschil tussen niet beledigend en vrij schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Kju schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:21:
Ik heb laatst 275 geboden op 350, 340 op 390, waarom staren jullie zo naar percentages?
Maar jij bent dan ook een (vastgoed)handelaar. Waarschijnlijk is je bod ook afgewezen, je zal af en toe vast prijs hebben maar neemt je 'verliezen' op de koop toe.
Echter, als je ergens graag zou willen wonen en het huis dus hierom zou willen kopen, wil je graag bieden, onderhandelen en prijs hebben. Er zijn in mijn geval momenteel gewoon veel gegadigden voor de huizen die wij op het oog hebben. Een extreem laag bod zou dan niet verstandig zijn lijkt me. Ook ik houd rekening met de buurt en soortgelijke huizen (al dan niet in dezelfde straat) die onlangs zijn verkocht.

Zouden maandag dus gaan kijken, vanmiddag afgebeld door de makelaar omdat het weer is verkocht. Derde keer op rij al helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

naitsoezn schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:40:
[...]

In basis duidelijk. Waar gaat het fout als hij hypotheek neemt voor de woning plus een aantal grote opties, en een tweede meerwerk opdracht voor de rest en die zelf betaald? Wordt de woning op het einde getaxeerd o.i.d.? In basis vindt ik dat je je aan de regels moet houden, maar in dit geval mag hij het niet direct, en wel na oplevering doen. Hij gaat er namelijk niet zoveel overheen en bij verbouwing heeft hij wel genoeg ruimte. Dat voelt wat stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Vragen m.b.t. doorverkoop aan de vorige eigenaar binnen 6 maanden

Mijn vriendin heeft enkele jaren geleden een hypotheek afgesloten 10 jaar vast a 4,9%. Bij navraag bij verschillende banken blijkt dat de gemiddelde kosten voor het oversluiten naar een hypothecaire lening met een lagere rente gemiddeld uitkomt op de EUR 19.500.....best veel dus.

Aangezien wij niet samenwonen (geen fiscaal partners) en op grond van onderstaande redeneringen:
  • Hypotheek aflossen bij verkoop is boetevrij;
  • Bij doorverkoop (en levering) van een woning binnen 6 maanden na aankoop voor dezelfde prijs, geldt vrijstelling van de overdrachtsbelasting.
.....kwam ik tot de volgende een creatieve oplossing:
Ik koop de woning voor een gangbare marktconforme prijs over van haar. Ik heb geen hypothecaire lening nodig, dus ook geen taxatiekosten. Wel heb ik de notariskosten en de overdrachtsbelasting.
Twee maanden later verkoop ik dezelde woning voor dezelfde aankoopprijs weer terug aan mijn vriendin. Zij heeft wel een hypothecaire lening nodig, dus heeft zij bemiddelingskosten hypotheek, taxatiekosten en natuurlijk de notariskosten, maar hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen.

Deze hele exercitie kost in totaal ongeveer EUR 9300. Dus ruim EUR 10.000 minder dan de oversluitkosten. Zij zou dan van de 4.9% naar ongeveer 2.2% kunnen gaan.

Nu heb ik enkele vragen:
  • Is deze constructie überhaupt mogelijk > dus terugverkoop aan de vorige eigenaar en hierdoor in aanmerking komen voor vrijstelling van de overdrachtsbelasting?
  • Haar huidige hypotheek van 4.9% is aflossingsvrij. Indien zij deze lening aflost i.v.m. de verkoop van de woning aan mij, kan zij een nieuwe hypotheek (2 maanden later) ook weer aflossingsvrij afsluiten of kan het aflossingsvrije gedeelte dan nog maar maximaal 50% zijn?
Alvast bedankt,

Poison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Los van dit ik vind dat je voor zo'n situatie naar een financieel adviseur moet, moet je vriendin wel vertrouwen in je hebben dat jij er niet met het huis vandoor gaat. Je hoort weleens van die verhalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

@PoisonRX, vanzelfsprekend hebben hier vele mensen voor jou aan gedacht en deze constructie wordt ook wel ABA of ABBA genoemd. Er is inmiddels veel over te lezen maar de bottemline is dat je bewust op deze manier de boete dus omzeilt en daardoor worden financieel adviseurs geacht er niet aan mee te werken. Tevens hebben veel verstrekkers op dit punt ook hun voorwaarden aangepast waardoor men bv ook daadwerkelijk de woning moet verlaten of anders gezegd duurzaam verlaten (dus zonder intentie terug te keren naar die woning zoals in dit geval)

https://www.google.nl/#q=aba+constructie+woning > meer actuele hits

https://www.google.nl/#q=abba+constructie+woning

huidige status is overigens bij de mij bekende verstrekkers dat zodra ze er weet van krijgen (kadaster inzage valt het al op) ze er niet aan mee werken.

ook in dit topic heb ik hier al eerder uitleg over gegeven. zoek daar anders even op.
er is overigens ook een artikel in het blad de hypotheek adviseur (april 2015) over geschreven met een arrest erbij. http://www.vakbladdehypotheekadviseur.nl/index.php?ni=57_789 hele artikel moet te vinden zijn....

In deze case heb je dus waarschijnlijk het huis dadelijk gekocht maar krijgt je vriendin het daarna niet meer gefinancierd. Of jij moet het weer terug verkopen aan haar en zelf de lening verstrekken uit je eigen vermogen.......

[ Voor 47% gewijzigd door Ray op 22-01-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

remzor schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:10:
[...]

Maar jij bent dan ook een (vastgoed)handelaar. Waarschijnlijk is je bod ook afgewezen, je zal af en toe vast prijs hebben maar neemt je 'verliezen' op de koop toe.
Echter, als je ergens graag zou willen wonen en het huis dus hierom zou willen kopen, wil je graag bieden, onderhandelen en prijs hebben. Er zijn in mijn geval momenteel gewoon veel gegadigden voor de huizen die wij op het oog hebben. Een extreem laag bod zou dan niet verstandig zijn lijkt me. Ook ik houd rekening met de buurt en soortgelijke huizen (al dan niet in dezelfde straat) die onlangs zijn verkocht.

Zouden maandag dus gaan kijken, vanmiddag afgebeld door de makelaar omdat het weer is verkocht. Derde keer op rij al helaas :(
Kijk, zo'n laag bod doe je om je interesse kenbaar te maken. Als de verkoper wil verkopen en er geen andere bieders zijn en er geen beweging is in de verkoop zal hij minimaal met een tegenvoorstel(letje) komen, dat is de opening die je nodig hebt. Op een vraagprijs van 350 kan je altijd nog in meerdere stappen naar 325 om de verkoper bezig te houden als je opent met 275. Als je gelijk opent met 320 op een vraagprijs van 350, dan zijn er eigenlijk niet veel stappen meer.
Verder, als je in een gewilde buurt zit, laat dan op z'n minst een taxateur even naar de advertentie kijken wat hij vind dat een maximale koopsom is en betaal hem 100 euro voor het mondelinge advies. Voorkom echt dat je te veel betaalt. Ik heb deze week nog een koopsomadvies van max 202500 gegeven waar hij wilde openen met 210.000 omdat de vraagprijs 239.500 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Ray schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:00:
@PoisonRX, vanzelfsprekend hebben hier vele mensen voor jou aan gedacht en deze constructie wordt ook wel ABA of ABBA genoemd......
Hoi Ray,

Ik had al zo'n vermoeden dat deze constructie niet nieuw zou zijn, maar wist niet dat deze zelfs een naam heeft.

Hartelijk dank voor de uitleg en de links.

Poison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kju schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:59:
[...]

Verder, als je in een gewilde buurt zit, laat dan op z'n minst een taxateur even naar de advertentie kijken wat hij vind dat een maximale koopsom is en betaal hem 100 euro voor het mondelinge advies. Voorkom echt dat je te veel betaalt. Ik heb deze week nog een koopsomadvies van max 202500 gegeven waar hij wilde openen met 210.000 omdat de vraagprijs 239.500 was...
Doet me denken aan mijn eigen traject. Kocht in de crisis (2010) een huis welke in twee jaar tijd gezakt was van 223.000 euro naar 209.000 euro. Was bereid tot 199.000 te gaan en van plan om rond de 190.000 te starten omdat 'het midden' dan ongeveer mijn grens was. Uiteindelijk had ik toch niet genoeg vertrouwen in mijn eigen opgedane kennis van de markt, omgeving en het huis en heb ik een aankoopmakelaar ingeschakeld. Die heeft mij aangegeven dat het huis zeker geen twee ton waard was en op haar advies heb ik 180.000 euro geboden, veel lager dan ik zelf zou hebben gedaan zonder betaald advies. Uiteindelijk het huis gekocht voor 190.000 euro. Er zijn vast legio mensen zijn die het allemaal super goed weten en prima zelf kunnen, die hadden 1.250 euro voor de aankoopmakelaar in hun zak kunnen houden. Maar in mijn geval heeft het externe advies mij het veelvoudige bespaard, aangezien ik zelf anders rond de 190 had geboden en wellicht op 195-199 zou zijn uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
PoisonRX schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 03:19:

.....kwam ik tot de volgende een creatieve oplossing:
Ik koop de woning voor een gangbare marktconforme prijs over van haar.
Zijn jullie van plan om in de toekomst te gaan trouwen of te gaan samenwonen? Want dan zou je het kunnen kopen en dan trouwen in gemeenschap van goederen. Wordt het ook automatisch haar huis. Maar of dit uberhaupt kan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Milmoor schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 22:15:
[...]

In basis duidelijk. Waar gaat het fout als hij hypotheek neemt voor de woning plus een aantal grote opties, en een tweede meerwerk opdracht voor de rest en die zelf betaald? Wordt de woning op het einde getaxeerd o.i.d.? In basis vindt ik dat je je aan de regels moet houden, maar in dit geval mag hij het niet direct, en wel na oplevering doen. Hij gaat er namelijk niet zoveel overheen en bij verbouwing heeft hij wel genoeg ruimte. Dat voelt wat stom.
Het voelt wat stom inderdaad. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar wat de impact is van waardevermeerdering van de woning op nhg. Zeker als je zo op het randje zit. Ik denk dat er altijd een grijs gebied blijft bestaan rond het randje. Anders ga je rare constructies krijgen als ik koop een huis van 230 met nhg maar ik zet er als meerwerk optie een extra verdieping want meerwerk is uitgesloten. Dus ik heb nu een huis van 350 met nhg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als ik het goed heb geldt tot tot 1 juli:
245.000 Maximale NHG
231.132 Maximale koopsom
235.754 Maximale hypotheek aanschaf
245.000 Maximale hypotheek verbouwing

Dat is een verschil van net geen 10.000 euro. In dit geval is het nog zuurder, omdat hij wel het geld heeft om het zelf te betalen, maar dan raakt hij de mogelijkheid voor NHG kwijt als hij het direct meeneemt. En dat doet goed pijn qua rente percentage. Een hypotheekgat ;).

De "nette" oplossing lijkt een hypotheek afsluiten zonder NHG, en dan alsnog een WTW douche aan te laten leggen en dat financieren met NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:27
Jeej, krijg net een mail van de makelaar om de inspectieronde in te plannen :D
Nu heb ik even gekeken op Google maar kwam er niet echt uit wat het nou daadwerkelijk inhoudt die laatste inspectieronde (uiteraard standen opnemen etc wat wel logisch is).

Moet ik hierbij controleren of warm/koud water het doen de rolluiken naar benee/omhoog gaan, garagedeur goed werkt etc etc?

Tijdens de bouwkundige keuring zijn er geen specifieke dingen naar voren gekomen dat de koper moest oplossen vandaar dat ik het me afvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ehm.. of het huis daadwerkelijk leeg en schoon is? Of de keuken die er staat ook de keuken is die er in zat toen je besloot te kopen? Of de groepenkast en cv-ketel er nog staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 22-01-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
EdjeCageman schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:57:
Jeej, krijg net een mail van de makelaar om de inspectieronde in te plannen :D
Nu heb ik even gekeken op Google maar kwam er niet echt uit wat het nou daadwerkelijk inhoudt die laatste inspectieronde (uiteraard standen opnemen etc wat wel logisch is).

Moet ik hierbij controleren of warm/koud water het doen de rolluiken naar benee/omhoog gaan, garagedeur goed werkt etc etc?

Tijdens de bouwkundige keuring zijn er geen specifieke dingen naar voren gekomen dat de koper moest oplossen vandaar dat ik het me afvraag.
Check vooral ook even of bijvoorbeeld alle lichten en dimmers het doen. Ik heb dit niet gedaan, en aan voorzijde van het huis hing alleen een kabeltje + kroonsteentje. Na verhuizing deed lamp (verhuispeertje voor time-being) het niet. Dacht 'dat komt wel een keer' want op dat punt had ik toch niet direct behoefte aan een plafond-lamp. Nu, 5 jaar later wil ik dit wel en omdat ik dacht dat het wellicht een los contactje in de dimmer was boel opengehaald. Niets geks te zien. Draden zonder dimmer aangesloten, nog geen licht. Naar kabels in plafond gekeken, zat wat rek in, doorgetrokken tot ik ineens twee losse kabels in mijn hand had. Nu moet alsnog de vloer boven er deels uit om de kabels opnieuw te trekken. Niets is te bewijzen, maar waarschijnlijk hebben de vorige bewoners wat losgetrokken en voor de oplevering besloten om er maar even twee losse kabels + een kroonsteentje in te steken zodat het lijkt of alles prima is 8)7

Verder is het goed om te checken of alle 'rommel' ook daadwerkelijk weg is. Heb je afgesproken dat het helemaal kaal wordt opgeleverd dan wil je niet achteraf dat er alsnog gordijnrails hangt, vergeelde rolgordijnen, slecht gelegd laminaat, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 22-01-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Vraagje over de aftrekposten, zie hieronder vanaf de BD website:

Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:

- bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten
- notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
- taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
- kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie

Dat zou kunnen betekenen in mijn geval dat we dus eenmalig 2000e (advies) + 750 (notaris) + 180 (taxatie) + 1580 (NHG) = 4500e weer op onze rekening terugkrijgen..??

Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen..dus of ik lees iets verkeerd of ik snap het gewoon niet. Of moet ik rekenen met de 42% belasting wat dan uitkomt op zo'n 1900e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
Is er iemand (naast onze FA) die mij kan uitleggen hoe het nou zit met een bestaande bankspaarhypotheek vs een nieuwe annuïteitenhypotheek? Ik krijg namelijk overal te horen dat het een minder slimme zet zou zijn om onze huidige bankspaarhypotheek volledig in te lossen (incl. een deel eigen geld om een restschuld te vereffenen) en vervolgens een volledig nieuwe annuïteitenhypotheek af te sluiten gezien het fiscale voordeel dat je bij de bankspaarhypotheek hebt.

Ik krijg het echter niet duidelijk en wil graag variant 1 (bankspaar behouden + aanvullende annuïteiten) tegenover variant 2 (nieuwe annuïteiten voor gehele bedrag) zetten in Excel om zo te bekijken wat het nou echt scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lensent schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:21:

- bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten

Dat zou kunnen betekenen in mijn geval dat we dus eenmalig 2000e (advies) + 750 (notaris) + 180 (taxatie) + 1580 (NHG) = 4500e weer op onze rekening terugkrijgen..??

Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen..dus of ik lees iets verkeerd of ik snap het gewoon niet. Of moet ik rekenen met de 42% belasting wat dan uitkomt op zo'n 1900e.
Die posten werken gewoon hetzelfde als HRA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[...]

Het laatste. Als je de kosten nog gaat maken in 2016 houd dan rekening met 40,5% aftrek ipv 42%.
Rente die je betaald op je hypotheek is ook aftrekbaar (tenzij je al 30 jaar aftrek hebt gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Woo hypotheek rond *O* Volgens de dude bij de bank kunnen ze hem maandag al aangemeld hebben bij de notaris. Dat is snel, minder dan een week na het adviesgesprek.

Nu maar wachten wat de verkoper van de overdrachtsdatum kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:23

je rekent net verkeerd, je 2e poging kwam al dichterbij ;)

stel jij verdient 30000 per jaar en betaald 10000 (33,3%) aan belasting en dus netto 20k, dan mag je nu dus op je belastingaangifte de 4500 van die 30000 afhalen.
wat resulteert in 30000-4500=25500, nu moet je dus 33,3% van de 25500 aan belasting betalen.
25500 x 33,3% = 8500 (afgerond).
maar omdat je via je werkgever al 10000 aan belasting betaald hebt krijg je dus 1500 euro terug.

precieze cijfers kan je zo terugvinden op de site van de belasting en meestal kan je daar ook proefberekeningen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:33:
[...]

Het laatste. Als je de kosten nog gaat maken in 2016 houd dan rekening met 40,5% aftrek ipv 42%.
Rente die je betaald op je hypotheek is ook aftrekbaar (tenzij je al 30 jaar aftrek hebt gehad).
Plus de afbouw van de arbeidskorting, die na aftrek dus minder is afgebouwd. Dus dan zit je eerder aan de 50% die je terug krijgt dan 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PoisonRX schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:19:
[...]

Hoi Ray,

Ik had al zo'n vermoeden dat deze constructie niet nieuw zou zijn, maar wist niet dat deze zelfs een naam heeft.

Hartelijk dank voor de uitleg en de links.

Poison
Ik stelde diezelfde vraag, maar net een beetje anders.

JvS in "Ervaring met huis kopen - Deel 7"

Met samenwonen / gemeenschap van goederen kan het iig wel al Is het ongewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Kju schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:59:
[...]

Kijk, zo'n laag bod doe je om je interesse kenbaar te maken. Als de verkoper wil verkopen en er geen andere bieders zijn en er geen beweging is in de verkoop zal hij minimaal met een tegenvoorstel(letje) komen, dat is de opening die je nodig hebt. Op een vraagprijs van 350 kan je altijd nog in meerdere stappen naar 325 om de verkoper bezig te houden als je opent met 275. Als je gelijk opent met 320 op een vraagprijs van 350, dan zijn er eigenlijk niet veel stappen meer.
Hartelijk dank voor je reactie Kju.
Ik snap dat het verstandig is niet te hoog te bieden en het vooral gaat om je interesse te laten blijken. Ergens in het midden uitkomen is hetgeen dan waarschijnlijk vaak gebeurd.
Ik doelde meer op het feit dat (wanneer je voor je gevoel) op een populair huis biedt, je altijd concurrentie hebt van anderen. De kans is dan groot dat anderen meer bieden als je zelf erg laag inzet.

Nu is het zo dat we morgen ergens gaan kijken waar ik abosluut niet meer dan 300k (vraagprijs 335k) voor wil betalen, dus daar heb ik er niet veel problemen mee om echt laag in te zetten. Mits we na de bezichtigingen natuurlijk het idee hebben dat we er überhaupt zouden willen wonen uiteraard.
Opvallend vond ik dat de verkopers geen verkoopmakelaar hebben en de rondleiding dan ook zelf doen. Het huis staat nu ruim 6 maanden te koop, biedt misschien ook perspectief.

Nogmaals dank voor je advies Kju :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 22:45
Niek_ schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:23:
Is er iemand (naast onze FA) die mij kan uitleggen hoe het nou zit met een bestaande bankspaarhypotheek vs een nieuwe annuïteitenhypotheek? Ik krijg namelijk overal te horen dat het een minder slimme zet zou zijn om onze huidige bankspaarhypotheek volledig in te lossen (incl. een deel eigen geld om een restschuld te vereffenen) en vervolgens een volledig nieuwe annuïteitenhypotheek af te sluiten gezien het fiscale voordeel dat je bij de bankspaarhypotheek hebt.

Ik krijg het echter niet duidelijk en wil graag variant 1 (bankspaar behouden + aanvullende annuïteiten) tegenover variant 2 (nieuwe annuïteiten voor gehele bedrag) zetten in Excel om zo te bekijken wat het nou echt scheelt.
ff kijken of ik het goed begrepen had, maar als je een bankspaarhypotheek hebt zou je volgens mij recht hebben op een overgangsregeling (net als ik).
Dan kun je 50% van de aankoopsprijs van het nieuwe huis aflossingsvrij nemen en de andere helft (of wat meer als je meer nodig hebt) annuïtair.
Dat is qua maandlasten het 'goedkoopste' maar je moet niet vergeten dat je dan maar de helft aflost.
Dus als je (net als ik) verwacht dat je samen in de toekomst er nog op vooruit gaat kan dat een optie zijn.
Dus, nog een optie erbij (sorry) :)
Overigens de enige manier om het langs elkaar te krijgen om te kijken wat het écht scheelt is je FA die vraag te stellen en het hem te laten doen, dan weet je zeker dat je je nergens rijk/arm rekend 8)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methamorphosis
  • Laatst online: 12-05 09:13
Chakotay schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:33:
Woo hypotheek rond *O* Volgens de dude bij de bank kunnen ze hem maandag al aangemeld hebben bij de notaris. Dat is snel, minder dan een week na het adviesgesprek.

Nu maar wachten wat de verkoper van de overdrachtsdatum kan maken :)
Dat is inderdaad vrij snel!
Welke bank als ik vragen mag? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat komt ook omdat steeds meer bedrijven overgaan op STP processen, zo ook veel banken. Automatische toetsen waardoor veel simpele aanvragen er zeer snel doorheen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Methamorphosis schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:39:
[...]

Dat is inderdaad vrij snel!
Welke bank als ik vragen mag? :9
Rabobank. Je levert daar van te voren al alle papieren (koopakte, taxatierapport, inkomensgegevens, etc) aan, zodat ze op het moment dat je de offerte krijgt alles eigenlijk al verwerkt kunnen hebben in plaats van er dan pas mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
ed-oorklep schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:13:
[...]

ff kijken of ik het goed begrepen had, maar als je een bankspaarhypotheek hebt zou je volgens mij recht hebben op een overgangsregeling (net als ik).
Dan kun je 50% van de aankoopsprijs van het nieuwe huis aflossingsvrij nemen en de andere helft (of wat meer als je meer nodig hebt) annuïtair.
Dat is qua maandlasten het 'goedkoopste' maar je moet niet vergeten dat je dan maar de helft aflost.
Dus als je (net als ik) verwacht dat je samen in de toekomst er nog op vooruit gaat kan dat een optie zijn.
Dus, nog een optie erbij (sorry) :)
Overigens de enige manier om het langs elkaar te krijgen om te kijken wat het écht scheelt is je FA die vraag te stellen en het hem te laten doen, dan weet je zeker dat je je nergens rijk/arm rekend 8)
Bedankt voor je reactie! We kiezen ervoor om geen aflossingsvrij-deel te nemen, dan maar iets hogere maandlasten maar de zekerheid dat je dan over x jaar klaar bent met je hypotheek is ook lekker. In jouw geval zal je zelf moeten sparen of over x jaar het aflossingsvrije deel nog een keer opnieuw vast moeten zetten.

Snap je opmerking over de FA, maar ben ervan overtuigd dat het ook zelf uit te rekenen moet zijn. Als de FA dan met z'n berekeningen komt en die komen overeen dan weet ik in ieder geval dat ik het ook snap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:10
remzor schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:45:
[...].
Opvallend vond ik dat de verkopers geen verkoopmakelaar hebben en de rondleiding dan ook zelf doen. Het huis staat nu ruim 6 maanden te koop, biedt misschien ook perspectief.

Nogmaals dank voor je advies Kju :
Tja, misschien hebben ze het geld niet voor een verkoopmakelaar en in dat geval zullen ze vast ook niet teveel mogen zakken van dr bank of voor hun eigen financiële positie.

Het blijft lastig in te schatten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Mijn vriendin en ik zijn aan het oriënteren voor een nieuwe woning. Maar we weten nog niet precies in welke prijsklasse we moeten kijken. Uiteraard kunnen we naar een hypotheekadviseur, maar met deze stap denk ik dat jullie behulpzamer zijn.

Stel:
  • Ik heb een vast inkomen en kan daarop een hypotheek krijgen, we gaan uit van 200.000 euro.
  • Mijn vriendin heeft niet echt een vast inkomen, maar mogelijk kan zij wel een bedrag inbrengen met een familiehypotheek/kasrondje. We gaan uit van 100.000 euro.
Hoe gaan banken hier mee om? Ik ben afhankelijk van een bank voor mijn hypotheek.
  • Gaan zij mij de 200.000 euro verstrekken, als het totaal aan lening 300.000 euro is?
  • Of mag ik dan maar 100.000 euro lenen, omdat we financieel niet (aantoonbaar) voldoende draagkracht hebben om 300.000 euro te lenen?
Alle informatieve websites roepen hetzelfde verhaal over voordelen als hypotheekrenteaftrek en dat je goede afspraken moet maken, maar dit vind ik nergens ondubbelzinnig terug. Hebben jullie ervaringen?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:43
Alleen bij de bank zul je uiteindelijk antwoord krijgen. En afgezien van de vraag of het slim is om op je max te zitten en het dus niet mogelijk voor je vriendin of hou om te minderen met werken als het gezin wordt uitgebreid of eerder af te lossen: elke lening zorgt ervoor dat je minder hypotheek krijgt. En als je vriendin niet 5 jaar een minimaal inkomen heeft telt dat inkomen niet mee. Zo werd bij mij gerekend toen ik het vroeg bij mijn verstrekker.... Maar je weet het pas als je op gesprek gaat.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 15:10
Hallo Tweakers,

waar hebben jullie op gelet bij het kiezen van een notaris?

Ik kom verschillende typen notarissen tegen (online, doe het zelf, persoonlijke aanpak).
Het is voor de aankoop van mijn eerste huis en heb bij verschillende notarissen een offerte opgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Puur de prijs en locatie. Het werk is zo simpel dat het mijn inziens niet uit maakt welke je kiest. Wel alles door de notaris laten doen omdat het niet heel duur is. Voor onder de 1000 euro ben je klaar en dan is het nog aftrekbaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

jhesse schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:15:
Hallo Tweakers,

waar hebben jullie op gelet bij het kiezen van een notaris?

Ik kom verschillende typen notarissen tegen (online, doe het zelf, persoonlijke aanpak).
Het is voor de aankoop van mijn eerste huis en heb bij verschillende notarissen een offerte opgevraagd.
Wij hebben dezelfde notaris gekozen waar we ook onze huwelijkse voorwaarden hadden laten opstellen.... Ik zou persoonlijk vooral discretie en deskundigheid verwachten van een notaris. Of je dat online kunt vinden.... Heb geen idee. Maar gezien de geringe verschillen in kosten zou ik liever gaan voor één waar ik een goed gevoel bij heb, dan één die per se het goedkoopste is. Als die twee samengaan, dan is dat helemaal ideaal natuurlijk.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane600
  • Laatst online: 04-04 16:41
Notariskeuze: goedkoop, locatie, goeie reviews. Het resultaat van het werk van de notaris zou hetzelfde moeten zijn, ongeacht z'n prijs, dus waarom een dure nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 15:10
dank u :)
Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.