Geweldig om hier zoveel goede tips en ervaringen te lezen!
Wij zitten nu ook in de onderhandeling voor onze eerste koopwoning. We hebben twee keer een bezichtiging gedaan en toen ons bod uitgebracht. De vraagprijs is 225, de woning is echter daarmee al scherp geprijsd als ik de verkoop makelaar mag geloven.... Uit eigen ervaringen van andere bezichtigingen die we gedaan hebben en de vraagprijzen van twee andere woningen in de straat, heeft hij daarin wel gelijk denken we. Grootste argument voor die prijs is dat de bewoners sinds de bouw van de woning (1994) er erg weinig meer aan gedaan hebben. De woning mag dus wel een opknapbeurtje gebruiken maar dat zijn over het algemeen zaken als nieuwe vloeren en de muren onder handen nemen.
We hebben trouwens bewust geen aankoopmakelaar er bijgehaald aangezien we al een vermoeden hadden dat er maar weinig van de prijs af zou gaan, dat zou dan direct naar de aankoopmakelaar zelf gaan. We hebben ons eerste bod vorige week dinsdag gedaan via de email. Na drie dagen wachten, zonder ook maar iets te horen (ik had minimaal een ontvangstbevestiging verwacht...) zijn we er achteraan gaan bellen. Vrijdagochtend gebeld en ik kreeg de melding dat de makelaar op pad was en ons later die dag terug zou bellen. 17:20 (Kantoor sluit om 17:30) nog steeds geen telefoontje, Ik opnieuw bellen. Ja hij is er nog maar zit nog in een vergadering, hij zal je vandaag nog wel terugbellen. 17:50 De makelaar aan de lijn. Erg gehaast verteld hij mij over een tegenbod, wanneer ik vraag of hij dit kan mailen (Ik wil het graag zwart op wit hebben dat we in onderhandeling zijn) zegt hij nu geen tijd te hebben daarvoor. Hmm

Ik hoop niet dat het hele proces zo gehaast en moeizaam verloopt...
Ondanks dat hebben we zondagavond een tegenbod gedaan. Ditmaal krijgen we wel via de mail een reactie terug.
Prijs onderhandeling:
Ons bod: 210
Tegenbod 223

Ons bod 213
Tegenbod 221 met de melding dat de ruimte in de prijs nu toch echt wel op is...
We zijn nu aan het nadenken hoe we hierop zouden moeten reageren. (tips?).
Wat hebben we er voorover? Gezien de prijs/kwaliteit verhouding hebben we het er wel voorover, echter moet er wel van alles gedaan worden binnen de woning. (Buiten moet trouwens alles ook een goede verfbeurt krijgen, dat zal ook wel ongeveer 7000 euro kosten denken we). Er zijn een aantal zaken die we direct willen doen (en budget voor hebben) en een aantal zaken wat we op lange termijn zouden willen doen. Maar elke euro die we er af kunnen zou er voor zorgen dat wie die dingen direct kunnen doen.
Na de onderhandelingen hebben we nog wel een ander risico. De verkopers hebben namelijk al een andere koper. Deze moet echter eerst nog zijn eigen woning verkopen. Ze hebben hem tot eind 2015 de tijd gegeven, maar dat is hem niet gelukt, vandaar dat de verkopers openstaan tot andere kopers (Op aandringen van hun eigen makelaar). Dit betekent wel dat nadat wij het eens zijn over de prijs, de eerste verkoper 48 uur de tijd heeft om er op te reageren.. dat wordt nog wel spannend..
Als dat voorbij is laten we nog een bouwtechnische keuring doen, waarschijnlijk via Vereniging Eigenhuis. En gaan we via De Hypotheker de financiering regelen.