Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 664.584 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:02

Fiber

Beaches are for storming.

Positron schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:05:
Mijn vriendin en ik zijn aan het oriënteren voor een nieuwe woning. Maar we weten nog niet precies in welke prijsklasse we moeten kijken. Uiteraard kunnen we naar een hypotheekadviseur, maar met deze stap denk ik dat jullie behulpzamer zijn...
Ik denk dat je verstandig moet zijn en dat huis alleen op jouw inkomen kopen. Max 200k, liever nog iets minder, dus. Huizen zat te vinden voor die prijs. Dan zit je safe en kun je het inkomen van je vriendin gebruiken om te sparen, voor verbouwingen, extra aflossen, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_v
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:32
Fiber schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:19:
[...]

Ik denk dat je verstandig moet zijn en dat huis alleen op jouw inkomen kopen. Max 200k, liever nog iets minder, dus. Huizen zat te vinden voor die prijs. Dan zit je safe en kun je het inkomen van je vriendin gebruiken om te sparen, voor verbouwingen, extra aflossen, etc.
Dat ligt volledig aan de situatie. Ik zou persoonlijk voor de maximum hypotheek gaan. Je kunt dan voor een woning gaan die een slag groter is en waarschijnlijk beter onderhouden. Met als voordeel dat je niet na 5 jaar al het gevoel krijgt om te moeten verhuizen. Verhuizen kost je zeeën van tijd en kost altijd meer dan je zou willen. Daarnaast is een maximum hypotheek helemaal niet zo'n probleem, mijn vriendin en ik hebben nu een (bijna) maximum hypotheek en sparen iedere maand nog eens een keer zo'n zelfde bedrag. Dus om nou te zeggen dat max echt het max voor ons is? Als je daarentegen twee kids thuis hebt lopen, dan zou het maximum wel eens te veel kunnen zijn om ook nog rond te kunnen komen, maar dat is dus volledig afhankelijk van de situatie.

[ Voor 0% gewijzigd door vincent_v op 27-01-2016 07:50 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 08:36
naitsoezn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Wij hebben dezelfde notaris gekozen waar we ook onze huwelijkse voorwaarden hadden laten opstellen.... Ik zou persoonlijk vooral discretie en deskundigheid verwachten van een notaris. Of je dat online kunt vinden.... Heb geen idee. Maar gezien de geringe verschillen in kosten zou ik liever gaan voor één waar ik een goed gevoel bij heb, dan één die per se het goedkoopste is. Als die twee samengaan, dan is dat helemaal ideaal natuurlijk.... ;)
Geringe verschillen in de kosten? Als ik in m'n woonplaats zou gaan zou ik 1200 - 1600 euro kwijt zijn. Ga ik naar regio Breda ben ik 800 - 1000 euro kwijt. (excl 2x 15km benzine verbruik :+ )
Daarnaast heb ik ook de recensies nagekeken op internet en ben om die rede niet met de goedkoopste in zee gegaan (over deze kon ik niks vinden) betaal €50,- maar dan zijn er wel tevreden klanten voor gegaan.
ben het eens met Chicane600, het resultaat zal hetzelfde moeten zijn.

Heb ze nog wel gebeld, of hij nog korting wou geven aan starters maar helaas (wie niet waagt wie niet wint :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Notaris keuze. In de basis zou het overal hetzelfde moeten zijn maar dat is het niet! vooral advies en het regelen van een eventuele partnerverklaring (veel geldverstrekkers leggen dit bij de notaris neer) verschilt onderling nogal. Waar de een er proactief mee omgaat doet een ander er zelfs op aandringen van FA weinig op uit. Dit speelt vooral bij samenwoners zonder kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 25-01-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

vincent_v schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:05:
[...]

Dat licht volledig aan de situatie. Ik zou persoonlijk voor de maximum hypotheek gaan. Je kunt dan voor een woning gaan die een slag groter is en waarschijnlijk beter onderhouden. Met als voordeel dat je niet na 5 jaar al het gevoel krijgt om te moeten verhuizen. Verhuizen kost je zeeën van tijd en kost altijd meer dan je zou willen. Daarnaast is een maximum hypotheek helemaal niet zo'n probleem, mijn vriendin en ik hebben nu een (bijna) maximum hypotheek en sparen iedere maand nog eens een keer zo'n zelfde bedrag. Dus om nou te zeggen dat max echt het max voor ons is? Als je daarentegen twee kids thuis hebt lopen, dan zou het maximum wel eens te veel kunnen zijn om ook nog rond te kunnen komen, maar dat is dus volledig afhankelijk van de situatie.
Dank.

Ik illustreer mijn vraag even met een voorbeeld, getallen komen niet exact overeen met de werkelijkheid. In ons geval gaat het erom dat schoonmoeders waarschijnlijk wil helpen bij aanschaf van een huis met geld dat vrijkomt. Het is dan zoeken naar de beste en meest voordelige manier. Bij een schenking van dat bedrag zit je al gauw aan een flink bedrag aan belasting, terwijl je bij een familiebankconstructie zelfs geld van de belasting erbij krijgt door de HRA.

Adviezen over niet te hoge hypotheek nemen zijn goed bedoeld, maar ik ben toch echt op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Bovendien koop je hier in de regio geen fatsoenlijk huis voor twee ton of minder. En dat betekent op termijn idd weer verhuizen, met meer kosten als gevolg. En een compromiswoning moeten verkopen. Zie ik eerder als risico dan investeren in een goed huis met geld dat anders op een spaarrekening wegkwijnt tegenover de inflatie.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

@Positron: Voor aankoop van een huis mogen ouders eenmalig €53k belastingvrij schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-04 15:45
Chicane600 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:21:
Notariskeuze: goedkoop, locatie, goeie reviews. Het resultaat van het werk van de notaris zou hetzelfde moeten zijn, ongeacht z'n prijs, dus waarom een dure nemen?
De verkoopmakelaar waar bij het huis bij gekocht hebben had wel een suggestie. "Ja wij gaan altijd daarheen die is wel goed"

Volgens mij mag ik dat als koper zelf kiezen en bepalen en daar was hij niet zo blij mee.
Bah die vieze vriendjespolitiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:07
Wat is nu de beste manier om te bepalen hoeveel hypotheek je kan krijgen? Ik ben me langzaamaan aan het oriënteren met mijn vriendin en hebben globaal een idee wat we zouden kunnen krijgen...maar wat het werkelijk is dat zou natuurlijk een keer uitgerekend moeten worden, ook omdat er een medische indicatie is wat roet in het eten kan gooien.

Als ik het goed begrepen heb betaal je nu al vooraf voor advies hoewel dat eerder gewoon bij de hypotheek ingecalculeerd werd, toch?

Wat is dan de beste tactiek? Enerzijds ben ik benieuwd waar ik aan toe ben, zodat we dan gerichter kunnen gaan kijken, anderzijds heeft het niet veel haast, dus nu betalen voor een advies wat misschien niet meer van toepassing is aan het einde van dit jaar omdat we misschien dit jaar niet de knoop doorhakken. Of mag je dan bv weer vrijblijvend een nieuwe berekening uit laten voeren?

Geen idee hoe het werkt, graag hoor ik het eerder van ervaringsdeskundigen dan van iemand die iets aan me kan verdienen 😉

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:42
Eerste orienterende gesprek is altijd gratis en vrijblijvend.
Veel online berekeningen zijn niet realistisch omdat er wordt gerekend met de toetsrente a 5 procent.

Via de website van NHG kun je rekenen met een realistische meer actuele rente (bijv voor 10 jaar vast 2,10 of 2,15 procent).

http://www.hypotheekrente.nl/rente/11/10_jaar_rentevast.html

https://www.nhg.nl/Profes...ties/Sneltoets-Acceptatie

[ Voor 8% gewijzigd door Lensent op 25-01-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Maar krijg je dan bij een oriënterend gesprek ook al te horen wat je kan krijgen? Niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, wil zeker iemand betalen voor het uitzoek werk, maar wil graag eerst weten hoeveel, als dan daadwerkelijk een koop gaat plaatsvinden mag dan uitgezocht worden waar dat het beste kan. Of werkt het helaas niet zo?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je krijgt bij een orienterend gesprek een indicatie van wat je kunt lenen. Als je dit helemaal uitgewerkt wilt hebben zul je moeten betalen, maar daar kun je ook afspraken over maken. Bel eens een adviseur op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:59
Je krijgt in ieder geval een goede indicatie, beter dan je ergens anders kunt krijgen in dit stadium. Het is gratis, en het is de logische eerste stap voor de aankoop van een huis en het daaropvolgende hypotheekadvies. Zeker als je geen (goed) beeld hebt van je mogelijkheden is het absoluut aan te raden, al is het alleen maar om mogelijke kosten en teleurstellingen te voorkomen. Een adviseur kan je dan ook uitleggen wat de (mogelijke) gevolgen zijn van bijzondere omstandigheden, zoals een medische indicatie.

Het is gratis en het is vrijblijvend, eigenlijk is er geen reden om het niet te doen toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Arrne op 25-01-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Hopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:23:
Maar krijg je dan bij een oriënterend gesprek ook al te horen wat je kan krijgen? Niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, wil zeker iemand betalen voor het uitzoek werk, maar wil graag eerst weten hoeveel, als dan daadwerkelijk een koop gaat plaatsvinden mag dan uitgezocht worden waar dat het beste kan. Of werkt het helaas niet zo?
Je krijgt dan in ieder geval een indicatie van wat je kunt lenen. Afhankelijk van je situatie kan dat nog wel afwijken met wat je daadwerkelijk kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
grote bedragen, geen verstand ervan, mensen die iets aan me kunnen verdienen... Dan spring ik in de achterdocht mode... Maar ik hoor het al, toch maar eens een afspraak maken met een adviseur 😀

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Het uiteindelijk advies kost wel geld, als je met die club in zee gaat zeg maar, maar de advieskosten zijn na aankoopwoning weer voor een deel terug te vorderen via de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 08:36
Wceend schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:41:
[...]

De verkoopmakelaar waar bij het huis bij gekocht hebben had wel een suggestie. "Ja wij gaan altijd daarheen die is wel goed"

Volgens mij mag ik dat als koper zelf kiezen en bepalen en daar was hij niet zo blij mee.
Bah die vieze vriendjespolitiek
Het is inderdaad aan de koper om te kiezen. Bij mij had de verkopende partij ook een notaris opgeschreven in het verkoopcontract natuurlijk zal hij hiervan een x bedrag krijgen als het daar ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Heb het natuurlijk gelijk aangepast naar de notaris van mijn keus :)
Lensent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:01:
Het uiteindelijk advies kost wel geld, als je met die club in zee gaat zeg maar, maar de advieskosten zijn na aankoopwoning weer voor een deel terug te vorderen via de belastingdienst.
En wanneer? Ik heb in december het advies gesprek gehad + bouwkundige keuring + taxatie etc. maar dit jaar koop ik daadwerkelijk de woning...

[ Voor 24% gewijzigd door EdjeCageman op 25-01-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Volgens mij moet je dat dan op 2015 wegboeken ja maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:23:
Het hielp mij heel erg om deze site (Onor) te gebruiken als indicatie. Deze site bepaalt per huis wat je kunt/moet lenen en je kunt deze verregaand aanpassen. Wat deze site (helaas) niet meeneemt is studieschuld of alimentatie. In dat geval zul je nog steeds langs de HA moeten.

Overigens vind ik het woord hypotheekadviseur enigszins misplaatst. Het verdienmodel is nog steeds dat hij zijn geld krijgt als hij een hypotheek afsluit voor je, niet als hij dat niet doet. Wat bij betreft is een HA dus een hypotheekverkoper, die e.e.a. checkt aan de hand van regelgeving. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
www.berekenhet.nl is ook heel handig voor van alles en nog wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:57
En op https://www.hypotheek24.nl/ kan je m.i. ook alles dat in een eerste gesprek zit (ook hier kom je er niet voor ingewikkelde gevallen, daarvoor blijft advies noodzakelijk).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 25-01-2016 13:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Krisp schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:46:
[...]

Het hielp mij heel erg om deze site (Onor) te gebruiken als indicatie. Deze site bepaalt per huis wat je kunt/moet lenen en je kunt deze verregaand aanpassen. Wat deze site (helaas) niet meeneemt is studieschuld of alimentatie. In dat geval zul je nog steeds langs de HA moeten.

Overigens vind ik het woord hypotheekadviseur enigszins misplaatst. Het verdienmodel is nog steeds dat hij zijn geld krijgt als hij een hypotheek afsluit voor je, niet als hij dat niet doet. Wat bij betreft is een HA dus een hypotheekverkoper, die e.e.a. checkt aan de hand van regelgeving. :P
Volgens mij moet je voor hypotheekadvies hoe dan ook betalen, of er nu een hypotheek afgesloten wordt of niet. Wordt de aanvraag alsnog afgewezen door een geldverstrekker, heb je pech en zul je toch advieskosten moeten betalen. Alleen het eerste, oriënterende gesprek is gratis en vrijblijvend.

Waar staat de 'R' eigenlijk voor in HRA? Die afkorting is nogal verwarrend in deze context. :P

[ Voor 0% gewijzigd door Krisp op 25-01-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Arrne schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:09:
[...]

Volgens mij moet je voor hypotheekadvies hoe dan ook betalen, of er nu een hypotheek afgesloten wordt of niet. Wordt de aanvraag alsnog afgewezen door een geldverstrekker, heb je pech en zul je toch advieskosten moeten betalen. Alleen het eerste, oriënterende gesprek is gratis en vrijblijvend.

Waar staat de 'R' eigenlijk voor in HRA? Die afkorting is nogal verwarrend in deze context. :P
Welke R? O-)

Bij een afgewezen aanvraag wel, maar hoe vaak komt dat voor? Ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 25-01-2016 13:22 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Tja, het gaat me ook niet om het niet betalen, maar meer wat de verstandigste keuze is. Ik hoef niet meteen een huis te kopen, maar het zou bv dit jaar wel kunnen, maar kan net zo goed volgend jaar zijn. Maar dan is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat financieel mogelijk is. Maar ik kan me voorstellen dat een berekening van nu, volgend jaar bv niet meer van toepassing is. Ook vanwege de medische indicatie wil ik graag weten waar ik aan toe ben. Maar wellicht is het gemakkelijker om er eerst 'voor te gaan' en de knoop door te hakken om een huis te gaan kopen en dan alles in gang te gaan zetten

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Hopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:59:
Tja, het gaat me ook niet om het niet betalen, maar meer wat de verstandigste keuze is. Ik hoef niet meteen een huis te kopen, maar het zou bv dit jaar wel kunnen, maar kan net zo goed volgend jaar zijn. Maar dan is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat financieel mogelijk is. Maar ik kan me voorstellen dat een berekening van nu, volgend jaar bv niet meer van toepassing is. Ook vanwege de medische indicatie wil ik graag weten waar ik aan toe ben. Maar wellicht is het gemakkelijker om er eerst 'voor te gaan' en de knoop door te hakken om een huis te gaan kopen en dan alles in gang te gaan zetten
Voor een eerste idee werkt een website zoals hierboven genoemd toch al goed genoeg?
Zal er vast geen tonnen naast zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Dan zou ik toch aanraden dit jaar eea te doen, vanaf volgend jaar heb je nog weer meer eigen geld nodig dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Tja, ik vraag me dan af waarom je géén oriënterend gesprek met een financieel adviseur of bank zou voeren. Het is gratis en vrijblijvend, ik zou geen nadeel kunnen bedenken van zo'n gesprek. Zeker specifieke zaken als een medische indicatie kan een FA je beter mee helpen dan iemand of een forum of een website die toch meer gericht is op 'standaard gevallen'. Uiteraard zal de situatie volgend jaar niet overeenkomen, maar je bent nu in ieder geval beter geïnformeerd en kunt je dan altijd nog opnieuw laten informeren indien nodig.

Het is altijd beter om goed geïnformeerd het proces van een huis kopen in te gaan. Doe je dat niet, dan is de kans op teleurstellingen groot (je kan dat droomhuis toch niet betalen), loop je het risico kosten te maken voor niets (taxatatierapport, aankoopmakelaar, bouwkundige keuring, etc) of zit je wellicht ergens aan vast wat toch niet zo verstandig blijkt te zijn in jouw situatie. Wat je als de 'makkelijke' optie aandraagt is imo een erg onverstandige aanpak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:57
Lensent schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:31:
[...]
Dan zou ik toch aanraden dit jaar eea te doen, vanaf volgend jaar heb je nog weer meer eigen geld nodig dan nu.
Persoonlijk vind ik dit één van de slechtste redenen om zo snel mogelijk een huis te kopen. Als die (bij een gemiddeld huis) paar duizend euro het verschil maakt begin er dan gewoon niet aan.
Arrne schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:10:
[...]

Tja, ik vraag me dan af waarom je géén oriënterend gesprek met een financieel adviseur of bank zou voeren. Het is gratis en vrijblijvend, ik zou geen nadeel kunnen bedenken van zo'n gesprek. Zeker specifieke zaken als een medische indicatie kan een FA je beter mee helpen dan iemand of een forum of een website die toch meer gericht is op 'standaard gevallen'.
Ik weet niet of dit per definitie zo is, zeker niet bij de banken. Voor een hypotheek heb je geen gezondheidsverklaring nodig, voor een ORV wel. In veel gevallen is denk ik het enige dat zij doen je info doorsturen naar een 3e partij die dat beoordeelt. Uiteraard zullen zij meer ervaring hebben met wanneer het wel/niet goed is maar dit lijkt me zelf ook grotendeels wel uit te zoeken.

Edit; extra tips van VEH:
https://www.eigenhuis.nl/...ering-afsluiten-tien-tips

Gewoon een ORV regelen voordat je uberhaubt op huizenjacht gaat vind ik wel een hele goede optie als je mogelijke problemen voorziet. Alleen in de gaten houden of je deze later alsnog kan verpanden aan je hypotheek. Deze manier kan je mogelijk een hoop kopzorgen schelen, je moet wel van tevoren ongeveer de gewenste dekking weten (voor je gemoedsrust of NHG).

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 25-01-2016 15:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Ik heb geen idee wat Hopjesvla79 verstaat onder een medische indicatie en waarmee hij problemen verwacht, dus veel zinnigs kunnen jij en ik er niet van zeggen. Uiteraard kan een FA je medisch dossier niet inhoudelijk beoordelen, hij kan hoogstwaarschijnlijk wel beter aangeven wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Zo zou hij bijv. kunnen adviseren om inderdaad vooraf een ORV te regelen. Of niet.

En wellicht valt dat zelf wel uit te zoeken, de vraag is of je dat moet willen als iemand die hier niet echt mee bezig is geweest (wat ik opmaak uit zijn posts). Op het internet ga je dan waarschijnlijk veel tegenstrijdige en gebrekkige informatie vinden. Zo linkte iemand eerder naar een 'goede' website, waar belangrijke en veel voorkomende zaken als studieschuld niet meegenomen worden. Dan heb ik verder weinig vertrouwen meer in zo'n site eerlijk gezegd, en zo is het helaas op veel sites.

Dan kom ik weer terug bij de vraag: Waarom zou je jezelf niet gratis en vrijblijvend laten informeren door een professional? Zeker bij de wat specifiekere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Ik ben bezig met de aanschaf van een huis waar een complete badkamer gebouwd moet worden.
Om niet extra maanden dubbele lasten te hebben zou het fijn zijn als er al aannemers lang kunnen komen voor de overdracht.
Het opmaken van een offerte kan zo 3 of 4 weken duren, en het zou fijn zijn als ze direct aan de slag kunnen na de overdracht.

Is dit normaal? Als in, is dit redelijk om te vragen en doen mensen dit vaker?
(Ik snap dat ik het altijd gewoon kan vragen aan de verkopende partij, maar ik vroeg me toch af hoe anderen hiermee omgaan.)

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:56
Bijna 2,5 jaar geleden ben ik hier enorm geholpen met het kopen van mijn eerste huisje. Het was een woning die vlak voor een executieveiling te koop werd aangeboden.

Situatie nu:
Woning gekocht oktober 2013 voor €147.500,- woning helemaal gestript en opgeknapt van binnen. In de zomer van 2015 tot nu ben ik bezig geweest met een nieuwe voortuin, achtertuin en een mooie overkapping met schuurtje aan te leggen. Heb recent nog zonnepanelen geïnstalleerd.
Al met al een heel mooi huisje die op de badkamer na helemaal af is.

Mijn vriendin is nu net een jaar gastouder in onze woning, dit draait heel goed. De boekhouder is nu bezig met de cijfers, dus echt concrete cijfers heb ik nog niet.

Het huis staat op mijn naam en ik betaal de hypotheek, alles wat mijn vriendin verdient is extra (op een paar vaste lasten na die zijn voor de helft voor haar rekening neemt.

Situatie mogelijk in de toekomst:
Mijn oudoom heeft al 4 jaar een vrijstaande woning te koop. Dit huisje spreekt ons erg aan omdat het huis uit 2 delen bestaat. Het achterste deel is bijvoorbeeld te gebruiken als gastouder zodat dit gescheiden is van het woondeel en ik niet elke avond een hele berg speelgoed hoef op te ruimen. Ook de tuin om de woning is erg mooi.

Mijn oudoom wil het huis per opbod gaan verkopen, maar verkoopt het liefst aan een bekende van hem. Vraagprijs is €249.000,- maar mochten mijn broertje of ik nu echt geïnteresseerd zijn dan wilde hij eventueel wel gaan zaken naar €225.000,-

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/huis1_zpshyppoxd8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/huis_zps3qj1aknx.jpg

Het huis van mijn buren staat op dit moment te koop voor €217.500,-. Ik heb een identiek gelijke woning, we zijn er 2 maand na elkaar komen wonen en beide gaan klussen. Een ander gelijke woning is afgelopen zomer voor €222.000,- weggegaan. Ik schat dat mijn woning €210.000,- oplevert omdat het misschien wat tegen gaat werken dat het een woning was die voor een lage prijs is aangekocht. De huizen hier in de straat worden in een tijd van 1 - 4 maanden verkocht op dit moment.

Nu zit ik met een aantal vragen:
- mijn vriendin is zelfstandige, ik kan zelf de hypotheek voor deze woning niet in mijn eentje opbrengen. Zij zal dus mee moeten in de hypotheek. In hoeverre is dit als zelfstandige te realiseren wanneer je 1 jaar bestaat? Even los van de nieuwe gezinnen die ze moet zoeken.
- er zal verbouwd moeten worden, deze zijn geschat op €50.000,- - €85.000,- afhankelijk van hoe gek je het wil maken. Hiervoor moet ik neem ik aan een bouwdepot afsluiten?
- het achterste deel van de woning is ideaal geschikt om haar gastouder in te hebben, in hoeverre heeft dit nog voordelen ten opzichte van de belasting?

Het is een aardig ambitieus plan maar voordat ik in gesprek ga met mijn hypotheekadviseur, wil ik eerst zelf een beetje huiswerk doen om voorbereid te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@Binnetie
Lijkt me een lastig verhaal. Het inkomen van je vriendin is locatieafhankelijk. Het lijkt me sterk dat de bank dat meeneemt als je gaat verhuizen. Het huis op je foto ziet eruit alsof het buiten een woonkern ligt, misschien zelfs buiten de bebouwde kom. Mensen die gastouders zoeken, zoeken die vaak zo dicht mogelijk bij huis, dus het wordt ook een stuk moeilijker om gastouder te zijn op een locatie buiten een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
hexta schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:03:
Ik ben bezig met de aanschaf van een huis waar een complete badkamer gebouwd moet worden.
Om niet extra maanden dubbele lasten te hebben zou het fijn zijn als er al aannemers lang kunnen komen voor de overdracht.
Het opmaken van een offerte kan zo 3 of 4 weken duren, en het zou fijn zijn als ze direct aan de slag kunnen na de overdracht.

Is dit normaal? Als in, is dit redelijk om te vragen en doen mensen dit vaker?
(Ik snap dat ik het altijd gewoon kan vragen aan de verkopende partij, maar ik vroeg me toch af hoe anderen hiermee omgaan.)
Ja dit is normaal, het gebeurd vaker dat mensen iets willen opmeten of een offerte ergens van willen laten maken.
Sowieso zal er altijd een taxateur langs komen voor een taxatie dus er moet ook voor de overdracht wat gebeuren.

Doe alles natuurlijk wel in goed overleg met de verkopers en alles naar redelijkheid en billijkheid.
Dus max 1 of 2 aannemers die achter elkaar of tegelijk kijken en geen uren overleggen in de woning. Kijken meten en weer weg dan doe je het volgens mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Wceend schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:31:
[...]

Ja dit is normaal, het gebeurd vaker dat mensen iets willen opmeten of een offerte ergens van willen laten maken.
Sowieso zal er altijd een taxateur langs komen voor een taxatie dus er moet ook voor de overdracht wat gebeuren.

Doe alles natuurlijk wel in goed overleg met de verkopers en alles naar redelijkheid en billijkheid.
Dus max 1 of 2 aannemers die achter elkaar of tegelijk kijken en geen uren overleggen in de woning. Kijken meten en weer weg dan doe je het volgens mij goed.
Top :D Bedankt voor de info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
hexta schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:34:
[...]

Top :D Bedankt voor de info. :)
let wel op als ze niet willen dan niet. ga vooral niet pushen het is een gunst geen recht.
edit: als ze een verkoopmakelaar hebben speel het dan via de makelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Wceend op 25-01-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Z___Z schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:18:
@Binnetie
Lijkt me een lastig verhaal. Het inkomen van je vriendin is locatieafhankelijk. Het lijkt me sterk dat de bank dat meeneemt als je gaat verhuizen. Het huis op je foto ziet eruit alsof het buiten een woonkern ligt, misschien zelfs buiten de bebouwde kom. Mensen die gastouders zoeken, zoeken die vaak zo dicht mogelijk bij huis, dus het wordt ook een stuk moeilijker om gastouder te zijn op een locatie buiten een woonwijk.
Het huis ligt in de kern van een dorp (6000 inwoners). Supermarkt op 400 meter verderop, huisarts/tandarts/kliniek op 250 meter afstand. Basisschool op 300 meter van de woning, peuterspeelzaal ook op ongeveer 300 meter van de woning. Dit heeft als voordeel dat ze alles met de bolderkar of bakfiets kan doen. Waar we nu wonen is de klandizie groot maar moet ze wel regelmatig de auto pakken, in een dorp is de klandizie een stukje minder. De keus voor mijn vriendin kan ook zijn dat ze weer besluit om te gaan werken.

Ik weet niet of het kan hoor (qua regels), maar met spaargeld en het verkopen van de woning zouden we de woning kunnen kopen. De verbouwing doe je het liefste in 1x maar je kunt ook afwachten tot ze een baan gevonden heeft met een jaarcontract (liefste een vaste aanstelling) en daarna extra geld lenen voor een verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Je kan met een jaarcontract een hypotheek krijgen als je in een sector werkt waar makkelijk werk te vinden is. Dus als je een HBO/WO IT gerelateerde diploma hebt bijvoorbeeld. Als je een baan hebt als winkelmedewerker in de retail, is dat al een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-04 16:41
Met een orienterend gesprek bij bijv. de bank heb je nog geen kosten gemaakt, en geen point-of-no-return bereikt. Je investeert alleen wat tijd en je krijgt wat duidelijkheid.
Zelf dik een jaar geleden eerste orienterende gesprek gehad. Na het invullen van gegevens kon ik slechts iets van 25k lenen (destijds geen vast contract en een paar financieel magere jaren gehad). Toch was ik welkom om een uurtje te babbelen en er van opgestoken wat ik moest doen om serieuze hypotheekkansen te krijgen. En ja, dan heeft die partij wel een streepje voor bij mij om verder zaken mee te doen, ook al ben ik niet verplicht om hun te kiezen.

Als je je goed voorbereid op zo'n orienterend gesprek, door theoretische kennis van te voren op te doen, zoals hier meelezen, dan kan de theorie in zo'n gesprek nagenoeg achterwege blijven, en blijft er meer tijd over om naar je persoonlijke situatie te kijken en mogelijkheden te verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Z___Z schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:10:
Je kan met een jaarcontract een hypotheek krijgen als je in een sector werkt waar makkelijk werk te vinden is. Dus als je een HBO/WO IT gerelateerde diploma hebt bijvoorbeeld. Als je een baan hebt als winkelmedewerker in de retail, is dat al een stuk moeilijker.
Dit is onjuist, dat is allang niet meer het geval. Tegenwoordig kun je alleen nog maar een hypotheek krijgen als je een vast contract of intentie verklaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Arrne schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:54:
[...]

Dit is onjuist, dat is allang niet meer het geval. Tegenwoordig kun je alleen nog maar een hypotheek krijgen als je een vast contract of intentie verklaring hebt.
Ook dat is niet juist. Je kan als flexwerker / zonder intentieverklaring ook prima een hypotheek krijgen als je 3 jaar inkomen kan aantonen.
Daarnaast is er nu ook de perspectiefverklaring die het mogelijk maakt onder bepaalde omstandigheden al met 1 jaar in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:12
Arrne schreef op maandag 25 januari 2016 @ 18:54:
[...]

En die intentieverklaring zegt dus, in werkelijkheid, helemaal niets. Er is (zogenaamd) een intentie vanuit de werkgever om met de werknemer door te gaan, maar er hangt helemaal niets van af. De werkgever kan de werknemer een maand later alsnog op straat zetten bij wijze van spreken.
Het is dan ook een beetje een achterhaald gebeuren, vind ik. Mijn vriendin heeft bijv. een vast contract, ik een jaar contract. Gebeld met HR en een intentieverklaring is geen probleem. Hoewel ik weet dat het na mijn jaar contract zomaar eens afgelopen zou kunnen zijn met mijn dienstverband..

Hypotheekadviseur wilde toch een kopie ID kaart, kopie loonstrook, bankafschrif met salaris daadwerkelijk gestort op rekening en t.z.t. een intentieverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Met andere woorden, mijn vriendin zou dus gewoon mee kunnen doen voor een klein deel in de hypotheek? Ze heeft altijd inkomen gehad vanaf het moment dat ze van school kwam. Het laatste jaar alleen eigen inkomen uit haar gastouderopvang.
Van de extra ruimte zou je ook nog een klein bed & breakfast kunnen maken als een gastouder niet van de grond komt (je woont dan toch weer in een dorp). Voor de bed & breakfast is veel vraag in zulke dorpen. Maar mijn vriendin zou dan wel weer moeten gaan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Hier zijn ook weer wat ontwikkelingen.

- 1e bezichtiging gedaan tijdje terug en toen een laag bod uitgebracht om verkopers te prikkelen
- reactie ontvangen dat verkopers geen zin hebben in spelletjes en hebben toen hun laagste bod op tafel gegooid
- 2e bezichtiging gedaan
- ons maximale bod uitgebracht wat nog iets onder hun schijnbaar uiterste bod lag omdat ik niet geloof dat verkopers direct hun uiterste prijs op tafel gooien

Makelaar reageerde een beetje verbaasd maar ging het wel bij verkopers neerleggen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:50
@Lensent
Hoop voor je dat er iets leuks uit komt.

Bij ons gaat het ineens hard. Wij zijn starters en na een aantal bezichtigingen die op niets uitliepen gisteren een heel leuk huis bekeken. Later die dag een afspraak gemaakt voor een 2e bezichtiging maandag (wij kunnen door een lang weekend weg niet eerder). Belt vandaag de makelaar op dat er veel interesse is en of we niet vandaag kunnen.

Volle bak paniek hier, waarom willen ze perse vandaag als er toch veel interesse is? Zijn wij dan degene die het meest concreet zijn en hierdoor het meest interessant?
Daarnaast weet ik niet of de jongen die mee zou kijken de tweede keer (bevriende aannemer) nou ook mee zou kunnen op korte termijn. Kort samengevat, wij weten even niet wat wijsheid is. Wat raden jullie aan?

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Nouja, een makelaar heeft ook een planning natuurlijk.
Als er vandaag nog een gaatje is en jullie de eerste waren in het rijtje van ingeplande bezichtigingen is het alleen maar vriendelijk dat hij jullie eerst probeert te verschuiven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

spreading schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:23:
@Lensent
Hoop voor je dat er iets leuks uit komt.

Bij ons gaat het ineens hard. Wij zijn starters en na een aantal bezichtigingen die op niets uitliepen gisteren een heel leuk huis bekeken. Later die dag een afspraak gemaakt voor een 2e bezichtiging maandag (wij kunnen door een lang weekend weg niet eerder). Belt vandaag de makelaar op dat er veel interesse is en of we niet vandaag kunnen.

Volle bak paniek hier, waarom willen ze perse vandaag als er toch veel interesse is? Zijn wij dan degene die het meest concreet zijn en hierdoor het meest interessant?
Daarnaast weet ik niet of de jongen die mee zou kijken de tweede keer (bevriende aannemer) nou ook mee zou kunnen op korte termijn. Kort samengevat, wij weten even niet wat wijsheid is. Wat raden jullie aan?
of het is inderdaad gewoon beleefd. Stel er komt vandaag iemand anders en die legt een bod neer wat geaccepteerd wordt hoef je maandag al helemaal niet te komen. Of als het niet geaccepteerd wordt maar er een onderhandeling ontstaat en de makelaar respecteert de code dan sta je achter deze bieder.

Dus als je werkelijk interesse hebt vragen of een optie mogelijk is of anders maar een bod doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Bedankt voor de snelle antwoorden, dat neemt wat emotie uit de beslissing. Ik ga even overleggen met het thuisfront.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Laatst online: 08-05 14:33
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de verkopende partij het koopcontract ondertekend heeft?

Wij hebben afgelopen vrijdag het concept koopcontract gekregen en akkoord bevonden.

Dit hebben wij vrijdagavond bevestigd. Nu loopt het contact met de makelaar nog al stroef. Ik hoop dat wij het getekende koopcontract van de verkoper deze week nog binnen krijgen aangezien wij dinsdag 2 februari een adviesgesprek hebben bij de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Toen wij nog de rol van verkopers hadden hebben we dit binnen 2 dagen in orde gemaakt.
Doorlezen, paraafjes zetten indien alles akkoord en toen zelf overhandigd bij de door koper gekozen notaris om geen gezeik met de post te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Arrne schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:50:
Ik heb geen idee wat Hopjesvla79 verstaat onder een medische indicatie en waarmee hij problemen verwacht, dus veel zinnigs kunnen jij en ik er niet van zeggen. Uiteraard kan een FA je medisch dossier niet inhoudelijk beoordelen, hij kan hoogstwaarschijnlijk wel beter aangeven wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Zo zou hij bijv. kunnen adviseren om inderdaad vooraf een ORV te regelen. Of niet.

En wellicht valt dat zelf wel uit te zoeken, de vraag is of je dat moet willen als iemand die hier niet echt mee bezig is geweest (wat ik opmaak uit zijn posts). Op het internet ga je dan waarschijnlijk veel tegenstrijdige en gebrekkige informatie vinden. Zo linkte iemand eerder naar een 'goede' website, waar belangrijke en veel voorkomende zaken als studieschuld niet meegenomen worden. Dan heb ik verder weinig vertrouwen meer in zo'n site eerlijk gezegd, en zo is het helaas op veel sites.

Dan kom ik weer terug bij de vraag: Waarom zou je jezelf niet gratis en vrijblijvend laten informeren door een professional? Zeker bij de wat specifiekere zaken.
Natuurlijk hoort een gesprek erbij, maar ben hier zo onervaren in dat ik liever wat tips, waar ik mogelijk nog nooit over nagedacht heb, hoor van mensen die er geen financieel voordeel aan hebben dan meteen bleu bij een adviseur naar binnen lopen. aangezien regels jaarlijks veranderen kunnen ze me bij wijze van spreken vanalles aansmeren. Laten we het dus maar gezonde achterdocht noemen ;) . Maar het komt goed, binnenkort maar eens wat afspraken her en der maken .Wat betreft de ORV, ja ik heb een indicatie die vaak, maar onterecht in de ogen van artsen, de premie flink kan laten stijgen. Dus dat kan idd een punt worden, maar dat is gewoon een kwestie van afwachten hoe het op dat moment gaat lopen denk ik, bij een eventuele koop maar flink wat clausules inbouwen dan.

Ik ben wel benieuwd hoeveel een globale berekening uiteindelijk afwijkt van de definitieve berekening. waar praat je dan over? Ettelijke procenten?
En wat is nu handig: eerst precies laten berekenen, dan gaan kijken wat er te koop staat? Of eerst globaal weten wat kan, kijken en dan pas laten berekenen of het ook echt kan?

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-01-2016 16:36 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 14:49

Kju

spreading schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:33:
Bedankt voor de snelle antwoorden, dat neemt wat emotie uit de beslissing. Ik ga even overleggen met het thuisfront.
Het is zoals Ray zegt juist beleefdheid. Misschien gunt hij het jullie zelfs. Ik heb de afgelopen twee dagen drie bieders op dezelfde woning gehad waaruit ik maar moest kiezen en er ook één was die dacht dat ik een of andere tactiek gebruikte... Een andere woning heeft ineens respons van zes mensen sinds gisteren en dan probeer ik ook te schuiven met afspraken om iedereen aaneensluitend of desnoods op één tijdstip te laten komen. Het is voor mijn klant (de verkoper) ook alleen maar frustrerend en ook daar moet ik rekening mee houden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Newjersey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:47:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de verkopende partij het koopcontract ondertekend heeft?

Wij hebben afgelopen vrijdag het concept koopcontract gekregen en akkoord bevonden.

Dit hebben wij vrijdagavond bevestigd. Nu loopt het contact met de makelaar nog al stroef. Ik hoop dat wij het getekende koopcontract van de verkoper deze week nog binnen krijgen aangezien wij dinsdag 2 februari een adviesgesprek hebben bij de hypotheekverstrekker.
Het koopcontract is toch juist opgezet door de verkopende partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:31

Rmg

Newjersey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:47:

tussen concept ontvangen en akkoord zat een dag of 4, dag of 2 daarna samen met de verkopers en verkoopmakelaar het contract doorgelopen en getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Kju schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:26:
[...]

Het is zoals Ray zegt juist beleefdheid. Misschien gunt hij het jullie zelfs. Ik heb de afgelopen twee dagen drie bieders op dezelfde woning gehad waaruit ik maar moest kiezen en er ook één was die dacht dat ik een of andere tactiek gebruikte... Een andere woning heeft ineens respons van zes mensen sinds gisteren en dan probeer ik ook te schuiven met afspraken om iedereen aaneensluitend of desnoods op één tijdstip te laten komen. Het is voor mijn klant (de verkoper) ook alleen maar frustrerend en ook daar moet ik rekening mee houden.
Onder andere door het advies van vrienden en van hier hebben wij vandaag nog een tweede keer bezichtigd. We denken erover na om een bod te gaan doen, alleen nu nog bepalen hoeveel. Toch een leuk moment. Nogmaals bedankt :)

Edit: Na deel 7 helemaal gelezen te hebben de afgelopen weken vind ik het echt tof dat jij (Kju) en Ray zoveel delen en proberen te helpen hier. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door spreading op 26-01-2016 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:31

Galois

1811 - 1832

spreading schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:27:
[...]

Edit: Na deel 7 helemaal gelezen te hebben de afgelopen weken vind ik het echt tof dat jij (Kju) en Ray zoveel delen en proberen te helpen hier. _/-\o_
EENS!
Wordt zeker gewaardeerd! Complimenten moeten ook gegeven worden! 👍🏻

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48
Heeft iemand hier ervaring met een persoon/bedrijf dat bouwkundige inspecties uitvoert? Zoek iemand in de regio Ede. Merk alleen op veel websites op dat ze 100.000 voorbehouden in hun rapport opnemen en nog eens 50.000 aannames/waarschijnlijkheden. Die kan ik voor een jaren-30 woning ook zelf op internet vinden...

edit:
Even iets nuanceren. Ik begrijp waarom de voorbehouden opgenomen worden. Ik heb echter meer aan een 'no-nonsens' benadering die aangeeft wat er in dit specifieke huis nu wel/niet aan de hand kan zijn dan een algemene lijst met voorbehouden die bij jaren-30 woningen vaak gevonden worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Niek_ op 27-01-2016 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 23:49
Goede ervaring met Nederend Bouwkundig Advies. In Ede ook. Zeker ook aanrader om mee te lopen tijdens de inspectie zelf overigens. Kom je toch nog meer te weten dan uit de rapporten blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 14:49

Kju

spreading schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:27:
[...]

Onder andere door het advies van vrienden en van hier hebben wij vandaag nog een tweede keer bezichtigd. We denken erover na om een bod te gaan doen, alleen nu nog bepalen hoeveel. Toch een leuk moment. Nogmaals bedankt :)

Galois schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:56:
[...]

EENS!
Wordt zeker gewaardeerd! Complimenten moeten ook gegeven worden! 👍🏻
Thanks! :)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
hexta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:35:
[...]

Kan, maar beide partijen kunnen zo hun wensen hebben over wat er in moet komen te staan. Vaak wordt er trouwens een standaard NVM overeenkomst als basis gepakt en worden daar, afhankelijk van de situatie, wat aanpassingen op gedaan.
Als je dus alvast eens door die standaard koopovereenkomst van de NVM heen bladert dan zul je weinig verassingen meer tegen komen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
hexta schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:35:
[...]

In dit geval hebben wij bepaalde wensen en eisen en de verkopende partij ook. Maar goed nieuws: De verkoper heeft het contract goedgekeurd en gaat vandaag tekenen. Daarna tekenen wij en dan volgende week dinsdag naar de verstrekker voor de hypotheek. z.s.m. alles in gang zetten en dan hopelijk snel erin (huis staat leeg).

Nu over 1,5 week verhuizen uit ons appartement en tijdelijk bij m'n ouders op zolder tot de overdracht van het nieuwe huis. Hopelijk gaat dat heel snel plaats vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:19
Alles leek geheel soepel te verlopen bij onze hypotheek aanvraag, wellicht iets te soepel.

1. Mijn vrouw was zo klaar met het invullen van de vragen omtrend levensverzekering. Door medicatiegebruik en het nog onder behandeling zijn bij een arts (niks ernstigs, maar het moet naar waarheid worden ingevuld) was ik wel even bezig.
Nu dus een machtiging ingevuld zodat ze contact kunnen opnemen met de behandelaars.

Dit zal wel los lopen en zal misschien een paar cent meer per maand gaan kosten.

2. de werkgeversverklaring ging blijkbaar niet helemaal goed. Uiteindelijk een volledig ingevulde en gestempelde verklaring gehad, blijkt het vermelde salaris niet correct }:|
Zelf de boel berekend met de salarisen van november, december en januari (oud, nieuwer, nieuwst en juist), maar ik kom op geen enkele manier tot het bedrag wat op het formulier staat.

We hebben nog tot 22 februari, maar het liefst heb je z.s.m. 100% de zekerheid dat alles doorgaat.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:39
Mijn eerste post hier, en gelijk één om mijn ervaring/'ergernis' uit te spreken. We zijn sinds kort serieus op zoek naar een woning, gisterochtend kwam er een huis online wat onze interesse had, dus 's middags na het werk gebeld met de verkopend makelaar. Krijg je te horen: er zijn al 65 bezichtigingen ingepland, we plannen geen nieuwe meer....... Pff, wist dat de markt aangetrokken was, maar dit. Locatie Utrecht btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 07:51
Maikel64 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:51:

Dit zal wel los lopen en zal misschien een paar cent meer per maand gaan kosten.
Wanneer ze een verhoogd risico zien gaat de premie vaak x2. (Dat je straks niet ineens denkt wat is dit....!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

niek87 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:43:
Mijn eerste post hier, en gelijk één om mijn ervaring/'ergernis' uit te spreken. We zijn sinds kort serieus op zoek naar een woning, gisterochtend kwam er een huis online wat onze interesse had, dus 's middags na het werk gebeld met de verkopend makelaar. Krijg je te horen: er zijn al 65 bezichtigingen ingepland, we plannen geen nieuwe meer....... Pff, wist dat de markt aangetrokken was, maar dit. Locatie Utrecht btw.
Gewoon terugbellen en direct blind een bod doen tien procent boven de vraagprijs... :z

Of verder zoeken en dan een huis uitzoeken dat al wat langer te koop staat. Ja die zijn er ook, zelfs in Utrecht.

Of een aankoopmakelaar nemen met goede lokale contacten. Die hebben de info soms al voor een huis op Funda staat en dan heb je dus een voorsprong.

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 27-01-2016 15:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:39
Fiber schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:56:
[...]

Of een aankoopmakelaar nemen met goede lokale contacten. Die hebben de info soms al voor een huis op Funda staat en dan heb je dus een voorsprong.
Ja, aankoopmakelaar zit ik nu ook héél dicht tegen aan. En funda, die loopt bij mijn weten altijd al 1 á 2 dagen op de makelaarssites die ik dagelijks check, daar kwam ik ook achter toen ik een huis 's ochtends op Funda zag, direct belde, en me verteld werd dat het huis al verkocht was :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Wij hebben inmiddels een mondelinge overeenkomst!
Ook gesprek met mn bank (ING) gehad, kunnen een annuiteitenhypotheek krijgen, 10 jaar rentevast a 1,95%.

We hebben ook een 10-jaren plan voor ogen, dus nog 1x naar een grotere woning mbv overwaarde op dit huis.

Wij zijn iig erg happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Hier gister het koopcontract getekend, en vandaag de hypotheek afsluiten. Dan hebben we nog 6 weken voor alles rond moet zijn, dus dan nog even een samenlevingscontract en dergelijke afsluiten.

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik gisteren wel ergens een gedachtenkronkel had die me zei dat het misschien wel slim was om een vliegtuig te pakken naar timboektoe en doen alsof ik niet meer bestond. Grote beslissingen blijven toch altijd eng. :P

Maar nu is het enige wat me beangstigd de verbouwingen die aan het huis gedaan zullen moeten worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:37
Weer een update vanuit mijn kant.
We zijn alweer een week verder en vandaag hebben we eindelijke het koopcontract getekend!
Na onze bedenktijd (3 dagen) heeft de eerste koper nog 48uur de tijd om toch nog zelf het huis te kopen. We moeten dus nu tot eind volgende week in spanning wachten.
Daarna kunnen we eindelijk los met een bouwkundige keuring en vervolgens de hypotheek regelen.

De hele eerste koper constructie is wel heel vervelend qua tijd en onzekerheid, we moeten onszelf telkens inhouden om niet te blij te zijn.

Hebben jullie ervaring met een bouwkundige keuring vanuit Vereniging Eigen Huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Vereniging Eigen Huis staat bekend als pietluttig bij bouwkundige keuringen. Voor de koper dus aan te raden :) De uitkomsten moet je met een korreltje zout nemen (wij hadden ook VEH en uit onze bouwkundige keuring kwam bv dat we een traphekjes moesten vervangen omdat het gevaarlijk zou zijn. Kosten volgens VEH: 250 euro.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:48
Heb je over de rente kunnen onderhandelen?
Want ik zie op de ING site dat de rente op 2.1% staat voor 10 jaar.
Lensent schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:43:
Wij hebben inmiddels een mondelinge overeenkomst!
Ook gesprek met mn bank (ING) gehad, kunnen een annuiteitenhypotheek krijgen, 10 jaar rentevast a 1,95%.

We hebben ook een 10-jaren plan voor ogen, dus nog 1x naar een grotere woning mbv overwaarde op dit huis.

Wij zijn iig erg happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Gister zouden we de hypotheek offerte tekenen.
Toen we met onze vragenlading kwamen hebben we het toch nog even uitgesteld.

Bottem line is eigenlijk, bij elk mogelijke verandering is de volledige schuld door de verlener op te eisen.
Bij ziekte, ongeval, overlijden, maar ook wanneer het huis op de monumentenlijst komt, zelfs als we besluiten te trouwen!!

Ja, Als wij besluiten te trouwen, kan de hypotheek verschaffer de volledige schuld per direct opeisen.
Wat is dit voor bizars? En we hebben nu de voorwaarden van 2 andere verleners gelezen, en ook die hebben deze clausule. Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou zeggen (even kort door de bocht): Hun geld, hun eisen.... Wat zei je FA toen je je zorgen over deze clausules uitsprak?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
hexta schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:34:
Gister zouden we de hypotheek offerte tekenen.
Toen we met onze vragenlading kwamen hebben we het toch nog even uitgesteld.

Bottem line is eigenlijk, bij elk mogelijke verandering is de volledige schuld door de verlener op te eisen.
Bij ziekte, ongeval, overlijden, maar ook wanneer het huis op de monumentenlijst komt, zelfs als we besluiten te trouwen!!

Ja, Als wij besluiten te trouwen, kan de hypotheek verschaffer de volledige schuld per direct opeisen.
Wat is dit voor bizars? En we hebben nu de voorwaarden van 2 andere verleners gelezen, en ook die hebben deze clausule. Hoe denken jullie hier over?
Om welke hypotheekverstrekker gaat dit? Vrij heftig om dit zo te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
naitsoezn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:18:
Ik zou zeggen (even kort door de bocht): Hun geld, hun eisen.... Wat zei je FA toen je je zorgen over deze clausules uitsprak?
Ik weet niet wat FA is, maar de hypotheek adviseur ging het navragen, het kwam een beetje neer op "de soep wordt niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend. 8)7
Newjersey schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:22:
[...]

Om welke hypotheekverstrekker gaat dit? Vrij heftig om dit zo te lezen!
MUNT, Syntus achmea en DeltaLoyd.

[ Voor 4% gewijzigd door hexta op 29-01-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
hexta schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:26:
[...]

Ik weet niet wat FA is, maar de hypotheek adviseur ging het navragen, het kwam een beetje neer op "de soep wordt niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend. 8)7
[...]

MUNT, Syntus achmea en DeltaLoyd.
Lijkt er toch op dat de verzekeraars er andere voorwaarden op na houden dan banken. Ik heb dit voor de hypotheek die ik 4 jaar geleden heb afgesloten nooit gelezen. Maar wel oppassen wat je tekent dus. Goed dat je hypotheekadviseur het even gaat navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Newjersey schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:29:
[...]

Lijkt er toch op dat de verzekeraars er andere voorwaarden op na houden dan banken. Ik heb dit voor de hypotheek die ik 4 jaar geleden heb afgesloten nooit gelezen. Maar wel oppassen wat je tekent dus. Goed dat je hypotheekadviseur het even gaat navragen.
Na rondvraag in de omgevingen van mijn vriendin (vrijwel allemaal hoogopgeleide mensen) en in mijn persoonlijke omgeving (lager opgeleide mensen) blijkt tot onze verbazing dat in geen van de kringen iemand aanwezig is die daadwerkelijk de -ongeveer 50 paginas- algemene voorwaarden en het contract volledig woord voor woord heeft doorgelezen. Wij hebben dus geen vergelijkingsmateriaal qua voorwaarden van banken.
Is hier toevallig iemand die dergelijke papieren bij de hand kan nemen of met zekerheid kan aangeven of dit soort fratsen daar wel of niet aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
hexta schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:44:
[...]

Na rondvraag in de omgevingen van mijn vriendin (vrijwel allemaal hoogopgeleide mensen) en in mijn persoonlijke omgeving (lager opgeleide mensen) blijkt tot onze verbazing dat in geen van de kringen iemand aanwezig is die daadwerkelijk de -ongeveer 50 paginas- algemene voorwaarden en het contract volledig woord voor woord heeft doorgelezen. Wij hebben dus geen vergelijkingsmateriaal qua voorwaarden van banken.
Is hier toevallig iemand die dergelijke papieren bij de hand kan nemen of met zekerheid kan aangeven of dit soort fratsen daar wel of niet aanwezig zijn?
Als het goed is heb ik in de loop van volgende week de hypotheekofferte van onze nieuwe hypotheek binnen. Zal dan eens kijken wat er in staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hexta schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:44:
[...]

Na rondvraag in de omgevingen van mijn vriendin (vrijwel allemaal hoogopgeleide mensen) en in mijn persoonlijke omgeving (lager opgeleide mensen) blijkt tot onze verbazing dat in geen van de kringen iemand aanwezig is die daadwerkelijk de -ongeveer 50 paginas- algemene voorwaarden en het contract volledig woord voor woord heeft doorgelezen.
Het is waarschijnlijk eerder andersom dat die groep zich verbaasd dat jullie ze wel hebben gelezen. Mijn ervaring is ook dat minder dan 10% er in kijkt, laat staan doorleest.

De meeste mensen kijken enkel naar de rente terwijl de voorwaarden zeker zo belangrijk zijn. Aegon heeft deze clausules bijvoorbeeld niet (zojuist nog even gekeken)

overigens is de tekst bij munt:

f) indien het Onderpand of de roerende zaken, rechten, vorderingen, effecten en vruchten waarop ten behoeve van MUNT Hypotheken een pandrecht is gevestigd in enige onverdeeldheid geraakt, of bij wijziging van de onderlinge vermogensrechtelijke verhouding tussen echtgenoten of geregistreerde partners door het laten opstellen of wijzigen van huwelijkse voorwaarden, afstand van enige goederengemeenschap, dan wel registratievoorwaarden en / of verandering van de burgerlijke staat van de Schuldenaar;

je mag dus wel degelijk trouwen alleen hierdoor mag niet de vermogensrechterlijke verhouding zonder toestemming aangepast worden

@Fiber, van de maatschappijen waar ik regulier zaken mee doe ken ik ze inderdaad. Ik kijk periodiek ze weer door om te bepalen of we een bepaalde aanbieder / product wel of niet adviseren.

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 29-01-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ray schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:55:
[...]

De meeste mensen kijken enkel naar de rente terwijl de voorwaarden zeker zo belangrijk zijn
Ja, natuurlijk, dat weten wij ook wel...

Maar jij als pro hebt ze natuurlijk wel allemaal gelezen en vergeleken. Wat is jouw mening over bovengenoemde voorwaarden en hoe verhouden die zich tot de voorwaarden van bijvoorbeeld banken en/of andere hypotheekvertrekkers...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Ray schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Het is waarschijnlijk eerder andersom dat die groep zich verbaasd dat jullie ze wel hebben gelezen. Mijn ervaring is ook dat minder dan 10% er in kijkt, laat staan doorleest.

De meeste mensen kijken enkel naar de rente terwijl de voorwaarden zeker zo belangrijk zijn. Aegon heeft deze clausules bijvoorbeeld niet (zojuist nog even gekeken)

overigens is de tekst bij munt:

f) indien het Onderpand of de roerende zaken, rechten, vorderingen, effecten en vruchten waarop ten behoeve van MUNT Hypotheken een pandrecht is gevestigd in enige onverdeeldheid geraakt, of bij wijziging van de onderlinge vermogensrechtelijke verhouding tussen echtgenoten of geregistreerde partners door het laten opstellen of wijzigen van huwelijkse voorwaarden, afstand van enige goederengemeenschap, dan wel registratievoorwaarden en / of verandering van de burgerlijke staat van de Schuldenaar;

je mag dus wel degelijk trouwen alleen hierdoor mag niet de vermogensrechterlijke verhouding zonder toestemming aangepast worden

@Fiber, van de maatschappijen waar ik regulier zaken mee doe ken ik ze inderdaad. Ik kijk periodiek ze weer door om te bepalen of we een bepaalde aanbieder / product wel of niet adviseren.
Ah, dus in simpelmans woorden; als je trouwt is het geen probleem, maar als het huis nu 50/50 verdeeld staat moet dat na het trouwen nog steeds het geval zijn?

Dat schept zeker licht op de zaak, erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hexta schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:11:
[...]

Ah, dus in simpelmans woorden; als je trouwt is het geen probleem, maar als het huis nu 50/50 verdeeld staat moet dat na het trouwen nog steeds het geval zijn?

Dat schept zeker licht op de zaak, erg bedankt!
Inderdaad, dus gvg of hvw 50/50 is geen probleem maar bv hvw 0/100 mag niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
naturalcool schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 08:35:
Heb je over de rente kunnen onderhandelen?
Want ik zie op de ING site dat de rente op 2.1% staat voor 10 jaar.

[...]
ING Loyaliteitsbonus van mn ouders werd er nog bij betrokken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Laatst online: 15:10

Bluebe

Roar

Wat zouden jullie aanraden als strategie als een huis de volgende aanmerking heeft:

De vermelde prijs dient gezien te worden als inzetprijs. De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.

en waar je toch van vind dat het huis aan de hoge kant ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:56
Bluebe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:01:
Wat zouden jullie aanraden als strategie als een huis de volgende aanmerking heeft:

De vermelde prijs dient gezien te worden als inzetprijs. De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.

en waar je toch van vind dat het huis aan de hoge kant ligt.
Een vriend van mij bracht een bod van €15,000 onder het minimum uit en ze kregen het.

Ik weet niet hoe het zit, maar wellicht een verkoop truc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Laatst online: 15:10

Bluebe

Roar

Ferio schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:02:
[...]

Een vriend van mij bracht een bod van €15,000 onder het minimum uit en ze kregen het.

Ik weet niet hoe het zit, maar wellicht een verkoop truc?
Ja dat is het natuurlijk ook, stel ze willen 250.000 minimaal voor het huis dan zijn ze op deze manier min of meer verzekerd dat ze dat bedrag krijgen. Alleen ik vind het voor mezelf lastig om dan maar te zeggen ja dan bied ik bijv. 10.000 minder, terwijl er duidelijk staat dat er minimaal 250.000 geboden moet worden om te kunnen onderhandelen. Het kan zo zijn dat ze dan als nog het bedrag in beraad nemen of je schrikt ze af met het feit dat je hun gevraagde prijs toch niet gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28
Ongeacht hoe het in de markt staat kun je gewoon bieden wat je het waard vind. Zeg tegen de verkopende makelaar dat je best interesse hebt, maar dat je de vraagprijs / inzetprijs / whatever-marketingprijs te hoog vind. En dan bied je daarna wat je het wel waard vind. Omhoog kan altijd nog.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Is dit een goede site om een indicatie te krijgen van 10 jaar vast?

http://www.actuelerentest...ek/10-jaar-rente-vast.asp

Weet al dat NHG hem niet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ja, rentes staan gewoon vast. Zelf kijk ik op hypotheekrente.nl maar neem aan dat ze standaard feeds gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
Lensent schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:34:
[...]

ING Loyaliteitsbonus van mn ouders werd er nog bij betrokken :*)
Ok, daar had ik nog niet van gehoord. Goed om te weten. Ik heb al een aanvraag ingediend bij hypotheek24 voor een offerte dus ben al te laat om nu nog naar de ING te gaan.

Weet iemand trouwens een goede site voor een ORV? En niet Independer aub, ik krijg de kriebels van hun website. (Niet vanwege slechte ervaringen hoor, maar meer de uitstraling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

naturalcool schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:56:
[...]

Ok, daar had ik nog niet van gehoord. Goed om te weten. Ik heb al een aanvraag ingediend bij hypotheek24 voor een offerte dus ben al te laat om nu nog naar de ING te gaan...
Waarom te laat...? Een offerte is toch nog geen getekend contract...? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:36:
Is dit een goede site om een indicatie te krijgen van 10 jaar vast?

http://www.actuelerentest...ek/10-jaar-rente-vast.asp

Weet al dat NHG hem niet gaat worden.
De 75% / 100% / 125% EW is wat grof. Als je eigen geld inbrengt, dan zijn er bij sommige geldverstrekkers nog wel rente-categorieën die tussen 75% en 100% liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
Fiber schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:05:
[...]

Waarom te laat...? Een offerte is toch nog geen getekend contract...? O-)
Ik heb de hypotheek24 al betaald dus dan zou ik de bemiddelingskosten van 650 euro verliezen.

Bovendien heb ik door je bericht toch even met de ING gebeld, maar echt een naar gevoel aan overgehouden.

Ik mag voor mijn woning extra 9000 euro lenen bij sommige hypotheekverstrekkers, maar de jongens achter de telefoons wisten er niks van, en zodoende met een nee beantwoord.

Bovendien maakte de tweede jongen de opmerking dat het maximaal te lenen bedrag niet afhankelijk is van de rentepercentage. Ik had namelijk interessant gevonden als de loyaliteitbonus als rentekorting zou worden doorgevoerd waardoor ik meer zou kunnen lenen, maar dat kon volgens de telefoniste niet.
Ik dacht, die snapt het niet.

Dus ik word echt elke dag meer en meer tevreden met de goede service van hypotheek24 waar ze wel alles weten en goed beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Achja, ik heb persoonlijk contact met mn adviseur die ik heb leren kennen na een afspraak op een ING kantoor. Die telefoon mensen weten idd niks tot weinig.

En de Loyaliteitsbonus is iets wat nu niet meer bestaat dus ik had mazzel dat mn ouders hun hele leven al ING klant zijn met een zo goed als afgeloste hypotheek etc etc

[ Voor 35% gewijzigd door Lensent op 29-01-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46
Lensent schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 19:50:
Achja, ik heb persoonlijk contact met mn adviseur die ik heb leren kennen na een afspraak op een ING kantoor. Die telefoon mensen weten idd niks tot weinig.

En de Loyaliteitsbonus is iets wat nu niet meer bestaat dus ik had mazzel dat mn ouders hun hele leven al ING klant zijn met een zo goed als afgeloste hypotheek etc etc
Wat is er nu precies gebeurt met die loyaliteitsbonus? Ik meende dat dat afgeschaft is maar vervangen door iets anders, ter compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
naitsoezn schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 17:06:
[...]

De 75% / 100% / 125% EW is wat grof. Als je eigen geld inbrengt, dan zijn er bij sommige geldverstrekkers nog wel rente-categorieën die tussen 75% en 100% liggen.
Dank. Wist niet dat het zo erg lonend is om 15% eigen geld mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:35:
[...]

Dank. Wist niet dat het zo erg lonend is om 15% eigen geld mee te nemen.
Wij hebben een financiering voor 80% en zitten op een rentepercentage wat vergelijkbaar is met de NHG-rente ten tijde van afsluiten :)

Welke grenzen de verschillende geldverstrekkers precies aanhouden weet ik niet, maar ik weet wel dat de grenzen kunnen verschillen. Sommigen hanteren bv 75%, of 80% / 85% en anderen (ING dacht ik, maar weet niet zeker) hebben volgens mij weer meerdere categorieën, en de rentewinst die je ermee pakt is natuurlijk ook verschillend. Als je wat eigen geld hebt in te brengen, kan het mss wel lonend zijn om een financieel adviseur in de arm te nemen om de beste deal voor je te laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Hoe werkt het bij een erfenis? Ik erf 50% van een huis, hypotheek vrij. Eind vorig jaar is mijn moeder overleden, we zijn bezig met de belasting.

Is het verstandig het huis nog niet te verkopen ivm waarde die hoger is dan woz?(las dat belastingdienst naar woz waarde kijkt in jaar van overlijden. De aangifte is nog niet gedaan, stel dat we het nu gaan verkopen, krijg je dan een hogere aanslag omdat het huis meer geld waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lijkt me niet. Ze gebruiken de momentopname van datum overlijden blijkbaar. De WOZ waarde van dat jaar is gebaseerd op het jaar ervoor. Dus alles wat er in dat jaar gebeurt heeft geen impact.
Bluebe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:05:
[...]

Ja dat is het natuurlijk ook, stel ze willen 250.000 minimaal voor het huis dan zijn ze op deze manier min of meer verzekerd dat ze dat bedrag krijgen. Alleen ik vind het voor mezelf lastig om dan maar te zeggen ja dan bied ik bijv. 10.000 minder, terwijl er duidelijk staat dat er minimaal 250.000 geboden moet worden om te kunnen onderhandelen. Het kan zo zijn dat ze dan als nog het bedrag in beraad nemen of je schrikt ze af met het feit dat je hun gevraagde prijs toch niet gaat betalen.
Eigenlijk is er niets bijzonders aan deze situatie. Ik vind dat je volledig je eigen plan moet maken en daaraan houden. Dus:

Stap 1: Bepaal wat je het waard vind, bepaal het bedrag waarvoor jij zou weglopen. Doe dat het liefst aan de hand van data (kadaster verkoopprijzen van vergelijkbare huizen, enkele maanden huizen "gevolgd" op Funda en je gevoel van "dit is een goeie prijs" daarmee gekalibreerd) en probeer dat neutraal te doen. Dus geen "eigenlijks" en "het liefsts", maar gewoon hard "Dit is het maximale bedrag dat ik ervoor wil betalen"
Stap 2: Bepaal je biedingstrategie. Mijne was constant direct de max bieden (lag toch ver onder de vraagprijs) en daarbij blijven. Ben 2x weggelopen bij een huis, 3e keer was raak (2013, wel andere markt). Maar je kan ook proberen voor nog minder eruit te komen. Wat ik meestal zie gebeuren is : Pingelen en dan alsnog meer dan de max betalen. Dat is IMO de slechtste strategie of slechtste voorbereiding.
Stap 3: Kijk of het lukt en loop weg als je boven je max uit komt. Merk je dat huizen altijd aan een ander verkocht worden, bezin je dan of je niet te weinig wilt betalen (stap 1 niet 100% goed uitgevoerd).

Wat er voor vraagprijs of tekst bij hangt is eigenlijk niet relevant.

[ Voor 83% gewijzigd door JvS op 01-02-2016 10:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
JvS schreef op maandag 01 februari 2016 @ 07:29:
Lijkt me niet. Ze gebruiken de momentopname van datum overlijden blijkbaar. De WOZ waarde van dat jaar is gebaseerd op het jaar ervoor. Dus alles wat er in dat jaar gebeurt heeft geen impact.
Dat dacht ik ook, maar heeft het nadelen als we het huis nu al in de verkoop zetten voordat de definitieve aanslag is goedgekeurd? Ik zit niet te wachten op een naheffing omdat het huis opeens voor meer verkocht is dan de WOZ waarde? Of zijn er andere voordelen aan het wachten met de verkoop van het huis tot de belasting is goedgekeurd waar ik niet aan gedacht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:17
WOZ waarde is leidend dus een naheffing hoef je niet bang voor te zijn. Voordeel zou kunnen zijn dat wachten een hogere verkoopwaarde op kan leveren als er een stijgende lijn is qua opbrengsten in dat gebied.
Nadelen zijn er echter ook en dat heeft te maken met betaal termijnen,belastingrente enz.
Een en ander kun je onder andere hier nalezen:
http://www.belastingdiens...gen/erfbelasting_betalen/
https://www.ostraka.nl/Ni...fbelasting_voorkomen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

JvS schreef op maandag 01 februari 2016 @ 07:29:
Stap 2: Bepaal je biedingstrategie. Mijne was constant direct de max bieden (lag toch ver onder de vraagprijs) en daarbij blijven. Ben 2x weggelopen bij een huis, 3e keer was raak (2013, wel andere markt). Maar je kan ook proberen voor nog minder eruit te komen. Wat ik meestal zie gebeuren is : Pingelen en dan alsnog meer dan de max betalen. Dat is IMO de slechtste strategie of slechtste voorbereiding.
Goed advies! Met een kleine toevoeging bij stap 2. Sommige makelaars willen klaarblijkelijk het pingel spel spelen. Mogelijk om bij hun klant te laten zien dat hij / zij er stevig op zit (aanname). Direct de prijs bieden kan dus betekenen dat je de deur dichtgooit. Maar door mee te doen aan het spel en naar je uiteindelijk prijs toe te werken laat je interesse blijken (aanname). Afhankelijk van de makelaar van de verkopende partij kan het weken duren voordat je tot een overeenkomst komt (en met geluk een lagere prijs dan je definitie prijs weet te bemachtigen). Uiteraard kan ik niet bewijzen dat door het spel mee te spelen ik succes heb gehad. Maar door direct de prijs bieden zijn we een woning misgelopen en bij werkwijze twee is er resultaat behaald.

Persoonlijk ben ik voorstander van direct je prijs bieden en gaan. In onze situatie duurde het enkele weken voordat ik eruit was met de verkopende makelaar. Ik kon het gevoel niet onderdrukken dat de makelaar mij aan het lijntje hield om te kijken of ik door mijn zenuwen hoger ga bieden. De makelaar heeft zelfs aangegeven dat prijs x de maximum is. En uiteindelijk heb ik het huis weten te bemachtiging voor mijn laatst aangegeven bod voor die opmerking.

Indien van toepassing:
Trek de stoute schoenen aan. Bel de makelaar van een misgelopen woning op en geef aan dat je nog steeds interesse hebt in de woning voor de door je genoemde prijs Als de woning immers zo populair is dan was deze al verkocht. Dus hier is je kans op courtage beste makelaar, de schoorsteen moet ook roken! Herhaal dit in een periode van tijdsintervallen mits de woning nog steeds te koop staat en je nog resultaat hebt geboekt })
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.