Dat zal de verkoper waarschijnlijk ook wel vermoeden bij jouw startbod, wees niet te bang om aan te geven dat NHG een eis is voor jou, dan weet de verkoper ook waar hij aan toe is en dat daar geen speelruimte zit. En de verkoper zal dan ook de afweging moeten gaan maken of hij NHG acceptabel vind of dat hij flink meer wil. Want er is (bijna) geen enkele koper die een paar duizend euro boven NHG gaat accepteren, aangezien dat in kosten zo ontzettend veel scheelt. (Dan kom je al snel op 'creatieve' oplossingen)murphsy schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:45:
[...]
De max. hebben we in elk geval makkelijk gedefinieerd: nhg. Daar zit geen rek in
Je kan vaak gewoon een PDF maken als je je inlogt op de site (Ik zit zelf bij de Rabobank)PromWarMachine schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:09:
Ik ben ook bezig met een hypotheek. 'k Heb De Hypotheker in de arm genomen als tussenpersoon. Het is mijn eerste woning. Heel veel documenten heb ik al aangeleverd en zijn geaccepteerd, maar over 1 document doen ze moeilijk. Het gaat om een zogenaamd bewijs van eigen vermogen.
Dat is niet per se het geld wat je in de hypotheek wilt stoppen, maar het geld dat je ter beschikking hebt. Spaargeld en beleggingen in mijn geval.
Volgens De Hypotheker moet er in ieder geval op staan:
• Naam + adres
• Datum
• Bedrag van vermogen
Hij raadt aan een screenshot te gebruiken, maar wat nou als deze gegevens niet allemaal op het scherm staan bij mijn broker en bank?
Verderop zegt hij trouwens letterlijk dat banken geen screenshots accepteren en dat het een PDF moet zijn.
Deze vraag heb ik overigens ook aan hem gesteld, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben.
Ik moest het ook aanleveren in PDF
Overigens kijken ze er niet bepaald goed na, want ik kreeg laatst een brief waarin stond dat de datum er niet op staat, wat er dus met koeienletters op staat
grappig, ik maakte voor dezelfde aegon een simpel screenshotje en ook dat werd geaccepteerd.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Hm rechtsbijstand geeft als advies (nadat ze met de notaris had gesproken) om nu nog even te wachten tot volgende week voordat we vervolgstappen doen. De notaris is hard bezig met het regelen van de erfgenamen etc.Sebastiaan schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:15:
[...]
Enkel dreigen met een ingebrekestelling zal weinig indruk maken, want na ontvangst van die ingebrekestelling hebben ze nog 8 dagen. Dus als je die brief pas 8 dagen na de leveringsdatum stuurt hebben ze in totaal 16 dagen na levering zonder problemen.
Heb wel naar de notaris/makelaar gemaild dat ik de verkopende partij vanaf 12nov in gebreke stel (omdat het een executieverkoop is gaat al mijn communicatie via de makelaar). Hopelijk is dat genoeg.
Echt....afgelopen dagen wederom 2 makelaars die blijkbaar werk genoeg hebben.
1e makelaar maandagmiddag gebeld, hij was druk en zou aan het einde van de dag terugbellen. Geen telefoontje, dus vanochtend weer gebeld. Oh ja, ik was er nog niet aan toegekomen. Hem gevraagd om deel B van de NVM vragenlijst van een woning naar mij toe te mailen: "doe ik vanmiddag!". 1x raden, geen email.
Wat is dat toch?
1e makelaar maandagmiddag gebeld, hij was druk en zou aan het einde van de dag terugbellen. Geen telefoontje, dus vanochtend weer gebeld. Oh ja, ik was er nog niet aan toegekomen. Hem gevraagd om deel B van de NVM vragenlijst van een woning naar mij toe te mailen: "doe ik vanmiddag!". 1x raden, geen email.
Wat is dat toch?

Ik had een creditcard met 5k limiet inlcusief maandelijkse aflossing. Daar hadden ze iig bij Argenta wel een probleem mee, waardoor ik uiteindelijk het hypotheekbedrag met 12k oid heb verlaagd omdat ik geen zin had om hem op te zeggen ivm frequente dienstreizen.manii schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:12:
Heb een vraag betreft een creditcard hebben tijdens een aanvraag van een hypotheek.
Als je eentje heb kan dit invloed hebben op de lening, dus ik wil hem opzeggen.
Zojuist gebeld met ICS om hem op te zeggen.. reden hypotheek.
Ze zeiden dat dit met mijn kaart niet nodig is, omdat deze niet BKR geregistreerd is en ik betaal alles direct terug.
Weet jullie hoe dit zit?
Ben niet helemaal zeker van hun verhaal, kan er ook niet echt duidelijk antwoord op vinden hun website.
Kan het kloppen als ik mijn krediet afmeld dat het dan geen probleem meer is?
Voor het onderbouwen van de gevraagde rente bij een familiebank heb ik een offerte nodig voor een Persoonlijke Lening voor 30 jaar (360 maanden). Wie weet een bank die dit biedt? De meeste looptijden zijn een stuk korter.
We gaan op 6 procent zitten, dus ik verwacht geen problemen met de belastingdienst. Maar voor de zekerheid wil ik toch graag een offerte ter onderbouwing en een glijclausule in de overeenkomst.
http://www.consumentenbon...rente-bij-de-familiebank/
http://www.consumentenbon...xtra/familiebank-regelen/
We gaan op 6 procent zitten, dus ik verwacht geen problemen met de belastingdienst. Maar voor de zekerheid wil ik toch graag een offerte ter onderbouwing en een glijclausule in de overeenkomst.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Het is een klushuis, dus wil je dan een bouwdepot?murphsy schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:45:
[...]
Zeker niet verliefd, we hebben als driemaal achter het net gevist en staan er nu pragmatisch in. Neem je tip mee en begin gewoon laag, dan kunnen we nog een tikje omhoog. De max. hebben we in elk geval makkelijk gedefinieerd: nhg. Daar zit geen rek in
Dan kun je denk ik niet het hele nhg bedrag aan het huis besteden.
Ga je het geld gebruiken voor een huis of voor wat anders? Als het voor een huis is lijkt het me gewoon een hypotheek, en zul je ook de rentestanden voor hypotheken moeten handhaven. Op de site van de Hypotheker kun je een overzichtje afdrukken van de actuele rentestanden. Je mag volgens mij max 10% afwijken. De hoogste rente op 20 jaar vast is op dit moment 4,4%. 6% lijkt me dan te hoog voor een hypotheek (wijkt meer dan 10% af).Milmoor schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:09:
Voor het onderbouwen van de gevraagde rente bij een familiebank heb ik een offerte nodig voor een Persoonlijke Lening voor 30 jaar (360 maanden). Wie weet een bank die dit biedt? De meeste looptijden zijn een stuk korter.
Ik heb net een familiebank afgesloten voor 7%
Adviseur zei dat 8% ook nog wel zou kunnen.
Vuistregel is dat je 25% onder/boven de marktrente mag zitten.
Echter is er geen vaste "marktrente", er zijn nog gewoon aanbieders te vinden die 10jaars hypotheek aanbieden voor 6% rente bv.
Voorbeeldje: 15 jaars hypotheek, Reaal voor 6,40%!
http://www.hypotheekrente...15_jaar_rentevast.html#ov
20 jaar vast, Woonfonds: 5,3%
http://www.hypotheekrente...20_jaar_rentevast.html#ov
En zo zijn er vast nog wel andere te vinden
Adviseur zei dat 8% ook nog wel zou kunnen.
Vuistregel is dat je 25% onder/boven de marktrente mag zitten.
Echter is er geen vaste "marktrente", er zijn nog gewoon aanbieders te vinden die 10jaars hypotheek aanbieden voor 6% rente bv.
Voorbeeldje: 15 jaars hypotheek, Reaal voor 6,40%!
http://www.hypotheekrente...15_jaar_rentevast.html#ov
20 jaar vast, Woonfonds: 5,3%
http://www.hypotheekrente...20_jaar_rentevast.html#ov
En zo zijn er vast nog wel andere te vinden
Ik wil binnenkort een huis kopen.
Nu heb ik de volgende kosten op een rijtje gezet:
• Koopsom
• Overdrachtsbelasting
• Notaris (hypotheek en overdracht)
• Taxatie
• Bouwkundige keuring
• Afsluitkosten hypotheek
• Afsluitkosten ORV
• (Eventueel) afsluitkosten WLV
Zo ben ik er in principe toch? Ik heb geen aankoopmakelaar, geen hypotheekadviseur.
Kosten voor eventuele verbouwing, reparatie, etc komen er dan nog bovenop, uiteraard.
Maar ik heb niets over het hoofd gezien zo, toch?
• Koopsom
• Overdrachtsbelasting
• Taxatie
• Bouwkundige keuring
• Afsluitkosten ORV
Zo ben ik er in principe toch? Ik heb geen aankoopmakelaar, geen hypotheekadviseur.
Kosten voor eventuele verbouwing, reparatie, etc komen er dan nog bovenop, uiteraard.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
klopt, al er dit jaar nog gekocht wordt dan valt dat wel mee, maar als het begin volgend jaar is kan kan dit best enkele honderden euros zijn, dus wel iets om rekening mee te houden.Melniek schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:19:
Er kan ook nog sprake zijn van een verrekening van de gemeentelijke belasting bij de overdracht.
Ah, uiteraard. Bedankt!Melniek schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:19:
Er kan ook nog sprake zijn van een verrekening van de gemeentelijke belasting bij de overdracht.
Iets dat je makkelijk over het hoofd ziet. Vooral als je een tijdje een dubbele woning hebt ivm verbouwen en verhuizen.
[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 04-11-2015 12:46 ]
Ik weet niet of het van toepassing is, maar voor NHG betaal je 1% borgtochtprovisie.anandus schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:33:
Ik wil binnenkort een huis kopen.
• Koopsom
• Overdrachtsbelasting
• Taxatie
• Bouwkundige keuring
• Afsluitkosten ORV
Ah, ja, vergeten te vermelden, het is boven NHG-prijs. Maar dank voor het melden!Arrne schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:56:
[...]
Ik weet niet of het van toepassing is, maar voor NHG betaal je 1% borgtochtprovisie.
Het is eerder het geraamte van een klushuisTimple schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:20:
[...]
Het is een klushuis, dus wil je dan een bouwdepot?
Dan kun je denk ik niet het hele nhg bedrag aan het huis besteden.
Maar het opknappen zouden we anders financiëren. Eerst vandaag kijken bij een pareltje dat dit weekend verscheen op funda. Helaas wel met veel andere geïnteresseerden.
Soms hoor je wel dat sommige huizen niet op funda komen omdat makelaars dat onder elkaar al doorspelen. Zijn dat fabeltjes of heeft iemand dat wel eens in het echt meegemaakt? (Echte vraag: gaat een aankoop makelaar helpen bij een overspannen markt?)
Ja, dat gebeurt. Vaak heeft de makelaar ook zelf al een koper. Daar is het een makelaar voormurphsy schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:48:
[...]
Het is eerder het geraamte van een klushuis![]()
Maar het opknappen zouden we anders financiëren. Eerst vandaag kijken bij een pareltje dat dit weekend verscheen op funda. Helaas wel met veel andere geïnteresseerden.
Soms hoor je wel dat sommige huizen niet op funda komen omdat makelaars dat onder elkaar al doorspelen. Zijn dat fabeltjes of heeft iemand dat wel eens in het echt meegemaakt? (Echte vraag: gaat een aankoop makelaar helpen bij een overspannen markt?)
Aankoopmakelaar in deze tijd is zeker aan te raden (in elke tijd eigenlijk maar dat ter zijde). Ik zie atm veel te vaak dat kopers de vraagprijs of hoger bieden of zich goed gek laten maken door verkoopmakelaars of zich op laten jagen omdat er veel mensen op een open huis afkomen. Het gaat niet eens om prijs, het gaat er om dat je weloverwogen en niet overhaast te werk gaat en dat je iemand hebt die je begeleid en al je onzekerheid wegneemt.
PSN: Kjujay
Ik heb al gezien dat een huis v.o.v. op Funda komt.murphsy schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:48:
[...]
Waarom het dan überhaupt op Funda gezet wordt is mij een mysterie (dat zijn toch onnodige kosten?)
Of jr bied gewoon wat je wil betalen en geeft bij het bod aan dat het 48 uur geldt. Dan heb je binnen 48 uur zekerheid ipv bod tegen bod, etcKju schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:56:
[...]
Ja, dat gebeurt. Vaak heeft de makelaar ook zelf al een koper. Daar is het een makelaar voor
Aankoopmakelaar in deze tijd is zeker aan te raden (in elke tijd eigenlijk maar dat ter zijde). Ik zie atm veel te vaak dat kopers de vraagprijs of hoger bieden of zich goed gek laten maken door verkoopmakelaars of zich op laten jagen omdat er veel mensen op een open huis afkomen. Het gaat niet eens om prijs, het gaat er om dat je weloverwogen en niet overhaast te werk gaat en dat je iemand hebt die je begeleid en al je onzekerheid wegneemt.
Dat heeft meerdere redenen:anandus schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:02:
[...]
Ik heb al gezien dat een huis v.o.v. op Funda komt.
Waarom het dan überhaupt op Funda gezet wordt is mij een mysterie (dat zijn toch onnodige kosten?)
- reclame voor het makelaarskantoor
- verplichting vanuit de brancheorganisatie om iedere transactie waar het kantoor bij betrokken is te melden in het uitwisselingssysteem. Tenzij je die als stille verkoop aanmeld zal het altijd door worden geschoten naar alle partijen (funda, jaap etc.).
Het kost geen enkele makelaar geld om objecten aan te melden op funda. Wel is het zo dat de niet-NVM'ers alleen een standaardvermelding gratis krijgen met maar 1 foto en moeten betalen voor een basisplaatsing (complete advertentie met meerdere foto's en uitgebreide omschrijving etc.)
Het ging mij meer om het wegnemen van de twijfel over "doe ik eigenlijk nu wel een goede zaak?" Dat staat los van de onderhandelingstactiek. Onderhandelen kan iedereen zelf, daar moet je geen aankoopmakelaar voor nemen.tweakerdennis schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:24:
[...]
Of jr bied gewoon wat je wil betalen en geeft bij het bod aan dat het 48 uur geldt. Dan heb je binnen 48 uur zekerheid ipv bod tegen bod, etc
PSN: Kjujay
een PL ga je niet langer vinden dan 10 jaar looptijd behoudens een nieuw product voor restschuldfinanciering maar die heeft een variabele rente.Milmoor schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:09:
De SVN is nu met een variant hierop bezig die wel 15 jaar loopt.
https://www.svn.nl/Financ...aginas/rentetarieven.aspx
dit is dan wel weer op basis van een hypothecaire zekerheid dus ligt de rente lager dan een PL.
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 04-11-2015 14:53 ]
Nou het was alsof er iemand een blik murphsy+vrouw had opengetrokken. Hele huis vol met soortgelijke paren, haha. Erg jammer, want dat betekent wel dat de succeskansen fors afnemen. de twee wijken die wij op het oog hebben zijn uitermate populair. Best demotiverend, eigenlijk.
Wij hebben trouwens geen aankoopmakelaar omdat we het hele bieden stuk niet zo spannend vinden. Als ik er wel één neem is dat dus puur om de mysterieuze 'niet via funda verkocht' huizen te kunnen bekijken. Mochten die niet bestaan dan is het een dure €1.500,-
Open huizen zijn naarrrr.
Wij hebben trouwens geen aankoopmakelaar omdat we het hele bieden stuk niet zo spannend vinden. Als ik er wel één neem is dat dus puur om de mysterieuze 'niet via funda verkocht' huizen te kunnen bekijken. Mochten die niet bestaan dan is het een dure €1.500,-
Open huizen zijn naarrrr.
We hebben een beetje zelfde; redelijk gewilde buurt buiten de Randstad. Huis staat net sinds vrijdag op Funda, gisteren een bod geplaatst; belletje vanmorgen vanuit de makelaar, er zijn meerdere geïnteresseerde ze gaan werken met een inschrijfformulier en gaan niet alleen kijken naar het bedrag maar ook naar de randvoorwaarden... wat een taferelen.
We hadden een maximumbedrag voor het huis in gedachten dat onder de vraagprijs lag, vrouwlief wil nu natuurlijk gelijk de vraagprijs of hoger bieden....
We hadden een maximumbedrag voor het huis in gedachten dat onder de vraagprijs lag, vrouwlief wil nu natuurlijk gelijk de vraagprijs of hoger bieden....

Pff... dat is wel even anders dan een jaar of 5 geleden ... En vanuit verkoper-optiek natuurlijk geen gekke gedachte. Wat je kan doen is kijken of je je eigen randvoorwaarden aantrekkelijker kan maken. Weet je bijvoorbeeld zeker dat je financiering geen probleem gaat zijn, dan kan je er voor kiezen het voorbehoud weg te laten.thafusion schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:50:
We hebben een beetje zelfde; redelijk gewilde buurt buiten de Randstad. Huis staat net sinds vrijdag op Funda, gisteren een bod geplaatst; belletje vanmorgen vanuit de makelaar, er zijn meerdere geïnteresseerde ze gaan werken met een inschrijfformulier en gaan niet alleen kijken naar het bedrag maar ook naar de randvoorwaarden... wat een taferelen.
Zo werkt het volgens mij niet. De Hypotheek Rente Aftrek is er niet alleen voor leningen met een hypothecair onderpand. Het moet wel voor de aanschaf van een huis zijn (http://www.belastingdiens...e/rente_voor_uw_hypotheek). Je mag 25% afwijken. Zie ook hier: http://www.consumentenbon...rente-bij-de-familiebank/. Ik kan natuurlijk offerte vragen voor een hypotheek met 30 jaar vast zonder inbreng eigen geld, maar ik lees overal dat een offerte van persoonlijke lening voldoet. Dus daarom zocht ik die.Jorik90 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:20:
[...]
Ga je het geld gebruiken voor een huis of voor wat anders? Als het voor een huis is lijkt het me gewoon een hypotheek, en zul je ook de rentestanden voor hypotheken moeten handhaven. Op de site van de Hypotheker kun je een overzichtje afdrukken van de actuele rentestanden. Je mag volgens mij max 10% afwijken. De hoogste rente op 20 jaar vast is op dit moment 4,4%. 6% lijkt me dan te hoog voor een hypotheek (wijkt meer dan 10% af).
Een persoonlijke lening lijkt me heel wat anders dan een hypotheek. Bij een hypotheek heb je een (redelijk) waardevast onderpand, waardoor het risico lager is en de rente lager is. Dat vergelijken met een persoonlijke lening lijkt me niet kloppend. Telt wellicht nog mee of je de familiebank als enige lening voor het huis hebt, of niet (ivm. opeisbaarheid).Milmoor schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:08:
[...]
Zo werkt het volgens mij niet. De Hypotheek Rente Aftrek is er niet alleen voor leningen met een hypothecair onderpand. Het moet wel voor de aanschaf van een huis zijn (http://www.belastingdiens...e/rente_voor_uw_hypotheek). Je mag 25% afwijken. Zie ook hier: http://www.consumentenbon...rente-bij-de-familiebank/. Ik kan natuurlijk offerte vragen voor een hypotheek met 30 jaar vast zonder inbreng eigen geld, maar ik lees overal dat een offerte van persoonlijke lening voldoet. Dus daarom zocht ik die.
Kan zijn dat je het geld wilt gebruiken voor de overdrachtsbelasting e.d.. Dan geldt volgens mij wel weer een persoonlijke lening, maar is de HRA niet op van toepassing (vandaar mijn reactie).
Je hebt recht op HRA als er sprake is van een eigen woning schuld
http://www.belastingdiens...gschuld/eigenwoningschuld
dat hoeft dus geen hypotheek te zijn, lees een woning als onderpand , maar mag ook een lening zonder onderpand zijn mits dat geld wel voor de eigen woning is gebruikt en aan de eisen voldoet om aan te merken als EWS (dus oa verplichte aflossing)
De rente op een lening zonder dit onderpand (maar dus wel een ews) kan hoger zijn dan een lening (hypotheek) met onderpand.
http://www.belastingdiens...gschuld/eigenwoningschuld
dat hoeft dus geen hypotheek te zijn, lees een woning als onderpand , maar mag ook een lening zonder onderpand zijn mits dat geld wel voor de eigen woning is gebruikt en aan de eisen voldoet om aan te merken als EWS (dus oa verplichte aflossing)
De rente op een lening zonder dit onderpand (maar dus wel een ews) kan hoger zijn dan een lening (hypotheek) met onderpand.
Exact dit is mij ook tweemaal gebeurt, helaas uiteindelijk de inschrijvingen ook nog niet 'gewonnen'. Dit huis zal ook wel richting een inschrijving gaan.thafusion schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:50:
Twijfel nu tussen: toch in een andere wijk zoeken (meh!) of een aankoopmakelaar inhuren.
Lastige situatie, de buurt zelf bestaat uit vrij veel identieke woningen. Er zijn er dit jaar enkele te koop gezet en ik weet de verkoopprijzen vanuit het Kadaster. Daarbij gekeken naar de historische vraagprijzen en tijd dat ze te koop hebben gestaan via miljoenhuizen.nl. Moet je het huis nu laten schieten op €5.000 (€20,- p/m netto) of €10.000 (€40,- p/m netto) meer?murphsy schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:19:
[...]
Exact dit is mij ook tweemaal gebeurt, helaas uiteindelijk de inschrijvingen ook nog niet 'gewonnen'. Dit huis zal ook wel richting een inschrijving gaan.
Twijfel nu tussen: toch in een andere wijk zoeken (meh!) of een aankoopmakelaar inhuren.
Anoniem: 498473
Grappig dat mensen vaak kijken naar vergelijkingssites voor elektronica of bij verschillende supermarkten de boodschappen doen om een paar euro's te besparen. En bij een huis de vraag stellen of je een huis moet laten lopen op 10.000 euro.
Weet niet op basis van welke rentevasteperiode je nu praat maar bedenk je ook wat die 10.000 extra doet als de rente gaat stijgen. Bij een rente van 6% wat historisch gezien vrij normaal is kan je er weer 2 tientjes per maand bij optellen alleen al over die 10.000.
Weet niet op basis van welke rentevasteperiode je nu praat maar bedenk je ook wat die 10.000 extra doet als de rente gaat stijgen. Bij een rente van 6% wat historisch gezien vrij normaal is kan je er weer 2 tientjes per maand bij optellen alleen al over die 10.000.
Nou ik probeer zo goedkoop mogelijk aan onze woonwensen te voldoen. Het knelpunt zit hem in het woordje 'mogelijk'. De wensen (zegmaar specificaties) bepalen de basisprijs van een huis, maar het aanbod vs. de vraag de rest.
Dat is een andere situatie dan bij electronika. Locatie is namelijk lastig schaalbaar, vooral in combinatie met eensgezinswoningen met tuin, waardoor aanbod beperkt is.
De markt (ook wel bekend als 'de gek' in wat de gek ervoor geeft) is een frustrerende factor de afgelopen maanden.
Wij zijn daarom nu de specs aan het aanpassen, maar dat is beperkt mogelijk. Hopelijk komt er dan een combinatie uit die wel lukt. Anders blijft het bieden per inschrijving -> duimen of je wint. Repeat.
Dat is een andere situatie dan bij electronika. Locatie is namelijk lastig schaalbaar, vooral in combinatie met eensgezinswoningen met tuin, waardoor aanbod beperkt is.
De markt (ook wel bekend als 'de gek' in wat de gek ervoor geeft) is een frustrerende factor de afgelopen maanden.
Wij zijn daarom nu de specs aan het aanpassen, maar dat is beperkt mogelijk. Hopelijk komt er dan een combinatie uit die wel lukt. Anders blijft het bieden per inschrijving -> duimen of je wint. Repeat.
Ja, en dan gaan mensen meer bieden dan het huis waard.
Taxateur houdt het hoofd koel en taxeert rationeel.
Vervolgens blijkt de marktwaarde te laag om de financiering rond te krijgen.
De ontbindende voorwaarde van financiering moet worden ingeroepen om de koop te ontbinden.
Recent al een paar keer van dichtbij meegemaakt.
De ontbindende voorwaarde van financiering moet worden ingeroepen om de koop te ontbinden.
Helaas zitten in deze cirkel ook taxateurs die wel hoger taxeren of mensen die gewoon eigen geld meebrengen. Volgens mij valt het met dat ontbinden hard mee maar goed bij ons in de regio is het ook iets minder extreem. Hoewel zeer recent een post voorbij zien komen waarbij een makelaar waar ik vertrouwen in heb aangaf dat 165K echt max was en ik nu via een omweg hoor dat de klant elders 185K gevalideerd op papier heeft gekregen.nokiaan958GB schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:42:
Buiten natuurlijk alle andere kosten koper die afhankelijk zijn van de prijs je betaald en met elke 10k toch aardig stijgen.Anoniem: 498473 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:18:
Grappig dat mensen vaak kijken naar vergelijkingssites voor elektronica of bij verschillende supermarkten de boodschappen doen om een paar euro's te besparen. En bij een huis de vraag stellen of je een huis moet laten lopen op 10.000 euro.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
En welke zijn dat volgens jou ? De overdrachtsbelasting van 2% zal ook niet de meeste pijn doen. Verder zou ik niet direct een ander voorbeeld weten van andere kosten die opeens omhoog gaan als je 10K meer betaalt voor een woning (die dat eigenlijk niet waard is)avotar schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 05:51:
[...]
Buiten natuurlijk alle andere kosten koper die afhankelijk zijn van de prijs je betaald en met elke 10k toch aardig stijgen.
Het zijn maar kleine bedragen, maar ik kan de volgende zaken bedenken:
- De premie voor de ORV stijgt, er van uitgaande dat je de hypotheek volledig wilt aflossen bij overlijden.
- Mocht de WOZ stijgen ivm de hogere aankoopprijs, zal ook de OZB stijgen
- Mocht de WOZ stijgen ivm de hogere aankoopprijs, zal ook de waterschapsbelasting stijgen (dat is iig een prijscomponent in deze regio)
- De premie voor de ORV stijgt, er van uitgaande dat je de hypotheek volledig wilt aflossen bij overlijden.
- Mocht de WOZ stijgen ivm de hogere aankoopprijs, zal ook de waterschapsbelasting stijgen (dat is iig een prijscomponent in deze regio)
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Ons eerste geplaatste bod was onder de vraagprijs. Wanneer het bod verhoogd word met €10.000 valt deze nog net binnen de door de verkopende partij gevraagde prijs. Het gaat er meer omdat we idd de beste deal willen scoren. Helaas kan je huizen niet 1:1 vergelijken net zoals elektronica.Anoniem: 498473 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:18:
klopt maar dit zijn peanuts naar mijn idee (goed over 30 jaar is een bedrag) Het kwam over dat er een significant effect zou zijn tussen aankoopprijs en direct gerelateerde kosten en dat is los van de ODB niet zo.Railgunner schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:19:
Het zijn maar kleine bedragen, maar ik kan de volgende zaken bedenken:
Daarnaast is het zeker niet zo dat de WOZ direct gekoppeld is aan de aankoopprijs al helemaal niet als aantoonbaar meer betaald is dan een vraagprijs en dit met eigen geld is gedaan en er ligt een taxatie van de werkelijke lagere waarde
Mij is altijd verteld dat de taxateur op zoek zal gaan naar de actuele marktwaarde en daardoor vaak uit zal komen bij de koopprijs. De koopprijs is immers wat het huis nu in de markt waard is. Er zullen altijd uitzonderingen zijn op deze regel natuurlijk.nokiaan958GB schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:42:
Zelf recent een appartement binnen de ring van Amsterdam gekocht en die markt is dus echt een gekkenhuis. Bieding gebeurde per inschrijving en heb ongeveer 10% bovenop de vraagprijs moeten bieden om te winnen. Taxateur bevestigde de marktwaarde door deze te stellen op mijn koopprijs.
Eigenlijk is het op deze manier toch gewoon wachten op het moment dat de vraagprijzen weer sky-high gaan en de luchtbel in de woningmarkt weer lekker opgepompt wordt.NiteFly schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:25:
[...]
Zelf recent een appartement binnen de ring van Amsterdam gekocht en die markt is dus echt een gekkenhuis. Bieding gebeurde per inschrijving en heb ongeveer 10% bovenop de vraagprijs moeten bieden om te winnen. Taxateur bevestigde de marktwaarde door deze te stellen op mijn koopprijs.
[ Voor 10% gewijzigd door B-Real op 06-11-2015 10:34 ]
daar zijn we toch allang weer beland. Ik zie op dit moment met name in de appartementenhoek vraagprijzen die niet zouden misstaan bij een mooie 2onder1kapper of vrijstaande woning. Dan sla je toch gigantisch door de verkeerde kant op zeker als je de VVE bijdrage van 200 + dan nog erbij gaat tellen.B-Real schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:34:
[...]
Eigenlijk is het op deze manier toch gewoon wachten op het moment dat de vraagprijzen weer sky-high gaan en de luchtbel in de woningmarkt weer lekker opgepompt wordt.
Kun je toch niet zo algemeen stellen, ligt heel erg aan de regio etc. Maar goed, daar is een heel ander topic over...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zolang er in regio's als Amsterdam en Utrecht niet veel meer dan normaal wordt bijgebouwd blijft kopen, zelfs met kunstmatig hoge prijzen, een aantrekkelijke optie. Probeer maar eens iets te huren. Als je iets voor jezelf wilt inclusief eigen badkamer en keuken betaal je in Utrecht minimaal 700 euro p.m. (sociale woningbouw met absurde wachttijden buiten beschouwing gelaten) en mag je blij zijn met 30m2. Wil je ook nog een leuke locatie en eerder een meter of 50+ dan kom je niet meer onder de 1000 euro. Zet daar je lasten tegenover van een koopappartementje... En dit gaat pas veranderen als de babyboomgeneratie het loodje legt...B-Real schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:34:
[...]
Eigenlijk is het op deze manier toch gewoon wachten op het moment dat de vraagprijzen weer sky-high gaan en de luchtbel in de woningmarkt weer lekker opgepompt wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 06-11-2015 11:02 ]
Nee hoor, want er is nog altijd bevolkingsaangroei en bovendien blijven mensen ook steeds langer leven. Het enige wat er verandering in kan brengen is bijbouwen en lagere grondprijzen. Bijbouwen op plaatsen die al volgebouwd zijn is moeilijk. Daar zullen in de centra de prijzen ook alleen maar stijgen (crisissen buiten beschouwing gelaten).Valorian schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:02:
[...] En dit gaat pas veranderen als de babyboomgeneratie het loodje legt...
Ik verwacht ook niet dat het genoeg zoden aan de dijk zet om echt veel invloed te hebben, maar het blijft een piek aan mensen met ongeveer dezelfde leeftijd die op den duur verschuiven naar zorginstellingen, aanleunwoningen, etc. en op den duur ook dood gaan. Of ze nu gemiddeld 80 worden of 90, ooit zijn ze weg. Dat ondertussen de woningnood in grote steden alleen maar blijft groeien staat daar los van. Maar goed, dit is misschien meer een discussie voor een ander topic.Galactic schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:28:
[...]
Nee hoor, want er is nog altijd bevolkingsaangroei en bovendien blijven mensen ook steeds langer leven. Het enige wat er verandering in kan brengen is bijbouwen en lagere grondprijzen. Bijbouwen op plaatsen die al volgebouwd zijn is moeilijk. Daar zullen in de centra de prijzen ook alleen maar stijgen (crisissen buiten beschouwing gelaten).
Heeft er hier iemand ervaring met het verplichte energielabel? Wij hebben in augustus een huis gekocht en ik was in de veronderstelling dat de verkopende partij hierbij verplicht was om een energielabel te verstrekken. Tot op heden heb ik echter niks ontvangen. Bij wie kan ik hierover terecht, de verkoopmakelaar?
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
ja dat is verplicht.Railgunner schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:39:
Heeft er hier iemand ervaring met het verplichte energielabel? Wij hebben in augustus een huis gekocht en ik was in de veronderstelling dat de verkopende partij hierbij verplicht was om een energielabel te verstrekken. Tot op heden heb ik echter niks ontvangen. Bij wie kan ik hierover terecht, de verkoopmakelaar?
https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true
is het huis al gepasseerd? Je kunt er gewoon om vragen en de verkoper moet het leveren. Je kunt altijd afspreken dat dit niet hoeft maar de verkoper kan nog steeds een boete krijgen voor het niet hebben van een energielabel bij verkoop.
VOlgens mij kan dit gewoon via een registercontrole net als de apk dus bijna 100% garantie op een boete als ze dit controleren.
Vanochtend naar een huis wezen kijken (Leiden), deze week op de markt gekomen.
Zijn er al 3 biedingen op gedaan, met oa biedingen boven de vraagprijs. Pfff.
Als we interesse willen ze vandaag nog een bod hebben.
Lijkt Amsterdam wel.
Mjah, meer dan de vraagprijs gaan we toch kunnen niet betalen (plus moest nog wat aan gebeuren), dus dat wordt het niet.
We zijn nu naar 3 huizen wezen kijken, alledrie min of meer hetzelfde verhaal. Veel inschrijvingsprocedures.
Demotiverend zo'n oververhitte huizenmarkt
Zijn er al 3 biedingen op gedaan, met oa biedingen boven de vraagprijs. Pfff.
Als we interesse willen ze vandaag nog een bod hebben.
Lijkt Amsterdam wel.
Mjah, meer dan de vraagprijs gaan we toch kunnen niet betalen (plus moest nog wat aan gebeuren), dus dat wordt het niet.
We zijn nu naar 3 huizen wezen kijken, alledrie min of meer hetzelfde verhaal. Veel inschrijvingsprocedures.
Demotiverend zo'n oververhitte huizenmarkt
[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 06-11-2015 14:13 ]
Ik ken het gevoel Anandus, maar je hebt zelf de knoppen in de hand waar je aan kan draaien. Zoals locatie, grootte, staat (vooral badkamer / keuken), etc.
Drie huizen is helaas nog maar het begin. Beter is het om dat te accepteren, want ik weet uit eigen ervaring dat het anders vooral frustreert.
Je moet het maar zo zien: dat er zoveel andere geinterresseerden zijn bevestigd dat je goede smaak hebt
Drie huizen is helaas nog maar het begin. Beter is het om dat te accepteren, want ik weet uit eigen ervaring dat het anders vooral frustreert.
Je moet het maar zo zien: dat er zoveel andere geinterresseerden zijn bevestigd dat je goede smaak hebt
En een andere knop is tijd. Wellicht wachten tot de huizenmarkt weer even normaal gaat doen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja, het huis is in augustus gepasseerd. Ik wil graag een label omdat ik er zelf ook één moet hebben als ik het huis ooit weer ga verkopen. Denk je dat ik hiervoor bij de verkoopmakelaar moet zijn?Wceend schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 14:05:
ja dat is verplicht.
https://www.energielabelvoorwoningen.nl/?cookieCheck=true
is het huis al gepasseerd? Je kunt er gewoon om vragen en de verkoper moet het leveren. Je kunt altijd afspreken dat dit niet hoeft maar de verkoper kan nog steeds een boete krijgen voor het niet hebben van een energielabel bij verkoop.
VOlgens mij kan dit gewoon via een registercontrole net als de apk dus bijna 100% garantie op een boete als ze dit controleren.
Je kunt hier kijken of je huis een energielabel heeft: http://www.zoekuwenergielabel.nl/Railgunner schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:04:
[...]
Ja, het huis is in augustus gepasseerd. Ik wil graag een label omdat ik er zelf ook één moet hebben als ik het huis ooit weer ga verkopen. Denk je dat ik hiervoor bij de verkoopmakelaar moet zijn?
Ikzelf heb ook (nog) geen papieren gekregen over het energielabel, maar als ik op die site kijk heb ik er wel één. De overdracht was wel recenter (een maand geleden), dus ik heb ook geen idee of je nog papieren kan verwachten.
[ Voor 34% gewijzigd door Arrne op 06-11-2015 15:16 ]
Op deze site staat 'voorlopig energielabel G' bij mijn huis, dus het lijkt erop alsof de verkopende partij geen label heeft aangevraagd.Arrne schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:15:
Je kunt hier kijken of je huis een energielabel heeft: http://www.zoekuwenergielabel.nl/
Vraagje tussen door. Ik wil een huis kopen van 195k ex. kosten koper. Ik breng 86k eigen geld mee.
De hypotheek is hierdoor veel lager dan de marktwaarde, <66% MW.
Hierdoor lijken mij een overlijdensrisicoverzekering en NHG mij overbodig, klopt dit?
Rentetarief NHG en <66% MW was gelijk.
Hierdoor lijken mij een overlijdensrisicoverzekering en NHG mij overbodig, klopt dit?
Volgens mij kijkt een gedegen financieel advies betreffende een ORV niet alleen naar LTV (percentage marktwaarde), maar ook naar LTI (kun jij of je partner de lasten dragen bij wegvallen inkomen enzo)...
NHG lijkt me idd vrij overbodig, maar ook daar kan een financieel adviseur wss gedetailleerder over vertellen
NHG lijkt me idd vrij overbodig, maar ook daar kan een financieel adviseur wss gedetailleerder over vertellen
[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 06-11-2015 16:28 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
NHG is in jouw geval idd overbodig voor een lagere renteklasse en dat scheelt je mooi de 1% kosten die je anders aan NHG moet betalen. Je zou nog steeds voor NHG kunnen kiezen om je te verzekeren tegen een restschuld bij baanverlies.xabre16v schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:01:
Vraagje tussen door. Ik wil een huis kopen van 195k ex. kosten koper. Ik breng 86k eigen geld mee.
Over ORV: de geldverstrekker kan in de voorwaarden hebben staan dat je een ORV moet nemen en aan de hypotheek koppelt. Je kunt er meestal wel zelf voor kiezen voor welk bedrag je de ORV afsluit. Voor een bedrag van 195-86=109k zal het maandelijkse bedrag waarschijnlijk heel erg meevallen.
[ Voor 7% gewijzigd door Railgunner op 06-11-2015 16:56 ]
Awsom schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:44:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Intussen antwoord van de adviseur: NHG is helemaal niet nodig. ORV ook niet omdat dit pas moet bij 80% marktwaarde, gezien grote eigen inbreng ook niet nodig.Railgunner schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:53:
[...]
NHG is in jouw geval idd overbodig voor een lagere renteklasse en dat scheelt je mooi de 1% kosten die je anders aan NHG moet betalen. Je zou nog steeds voor NHG kunnen kiezen om je te verzekeren tegen een restschuld bij baanverlies.
Over ORV: de geldverstrekker kan in de voorwaarden hebben staan dat je een ORV moet nemen en aan de hypotheek koppelt. Je kunt er meestal wel zelf voor kiezen voor welk bedrag je de ORV afsluit. Voor een bedrag van 195-86=109k zal het maandelijkse bedrag waarschijnlijk heel erg meevallen.
Voor de duidelijkheid, we gaan er met z'n tweeën wonen maar het huis koop ik verder alleen.
ORV is niet verplicht. Of hij niet nodig is ligt aan of het gewenst netto besteedbaar inkomen na een overlijden nog voldoende is voor de geen die overblijft om naar zijn / haar maatstaven verder te leven.xabre16v schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:26:
[...]
Intussen antwoord van de adviseur: NHG is helemaal niet nodig. ORV ook niet omdat dit pas moet bij 80% marktwaarde, gezien grote eigen inbreng ook niet nodig.
Voor de duidelijkheid, we gaan er met z'n tweeën wonen maar het huis koop ik verder alleen.
Dat is nogal een verschil in perceptie
@awsom: mijn ervaring is dat je bij een grote bank veel minder kunt lenen dan een (core business) hypotheekverstrekker. Oftewel ga eens gesprek aan bij een financieel adviseur.
Weet je zeker dat een energielabel wel verplicht is voor jouw woning? Ik heb net ook een nieuwe woning gekocht, maar door de monumentale status van mijn "nieuwe" huis is deze niet verplicht (en staat dus ook op 'voorlopig energielabel G').Railgunner schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:21:
[...]
Op deze site staat 'voorlopig energielabel G' bij mijn huis, dus het lijkt erop alsof de verkopende partij geen label heeft aangevraagd.
Dat is verrassend om te lezen aangezien sinds de komst van de GHF er geen verschil meer zou kunnen zijn. Overigens voor die tijd was het eerder omgekeerd, de lokale banken gingen probleemloos tot 7 - 8x het inkomen terwijl dit met bemiddeling niet mogelijk wasMiyamoto schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 18:34:
@awsom: mijn ervaring is dat je bij een grote bank veel minder kunt lenen dan een (core business) hypotheekverstrekker. Oftewel ga eens gesprek aan bij een financieel adviseur.
Uit welke tijd komt jou ervaring en welke verstrekkers heb je daarbij vergeleken ?
Ik begrijp het volgende stukje uit het koopcontract niet:
Edit: https://www.eigenhuis.nl/...ngen/overdrachtsbelasting
Begrijp niet waarom je het er in laat staan terwijl de woning al 10 jaar in bezit is van de verkoper.
Begrijp ik het goed als ik zeg dat als de verkoper zijn woning minder dan 6 maanden geleden zou hebben gekocht en hij het nu verkoopt en er daardoor minder overdrachtsbelasting verschuldigd is dat ik dan dit bedrag aan hem moet betalen ipv aan de overheid?Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de heffingsgrondslag wordt verminderd door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, zal koper aan verkoper WEL uitkeren het verschil tussen enerzijds het bedrag dat aan overdrachtsbelasting verschuldigd zouzijn zonder vermindering van de heffingsgrondslag en anderzijds het werkelijk aan overdrachtsbelasting verschuldigde bedrag. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal die via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden
Begrijp niet waarom je het er in laat staan terwijl de woning al 10 jaar in bezit is van de verkoper.
[ Voor 9% gewijzigd door PLAE op 08-11-2015 17:17 ]
Ter info: uiteindelijk vond ik deze model overeenkomst t.b.v. een familiebank het duidelijkst. Ik heb hier zelf de glijclausule aan toegevoegd.
Ik weet zeker dat ik gelezen heb dat de regels voor het doorgeven van een lening eigen woning veranderen. Het zou meen ik geen los formulier meer zijn, maar onderdeel van de standard aangifte. Ik kan dat echter nergens terug vinden. Weet iemand dit toevallig?
Ik weet zeker dat ik gelezen heb dat de regels voor het doorgeven van een lening eigen woning veranderen. Het zou meen ik geen los formulier meer zijn, maar onderdeel van de standard aangifte. Ik kan dat echter nergens terug vinden. Weet iemand dit toevallig?
Ik heb een huis gekocht voor een lage prijs (2013) maar met een redelijk hoge rente (4,3% nog veeeeeeeeeeeeele jaren
). Stel dat ik nu ga samenwonen, kan ik dan mijn huis niet gewoon verkopen aan mijn partner. Die neemt een nieuwe hypotheek en we incasseren die 4-5% kosten die daarbij komen. Hypotheek is tegenwoordig eerder 2,3%, dus na 2 jaar is dat al rendabel. En vervolgens stellen we een samenlevingscontract op zodat we weer beide eigenaar zijn.
Kan dat?
Kan dat?
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 08-11-2015 17:35 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
@JVS, Dit lijkt een beetje op een ABA constructie (https://www.google.nl/sea...chrome&es_sm=122&ie=UTF-8) en veel verstrekkers werken hier niet aan mee. Ook staat in veel voorwaarden dat de verkoper ook daadwerkelijk het pand moet verlaten.
Is dat niet het geval dan kan je inderdaad aan je vriendin verkopen mits de LTV / LTI dit toelaat. je betaalt wel ODB. Ook kan het zijn dat je onder NHG zit en dat nu niet meer kan vanwege de lagere grens.
daarna zal je een minimaal een geregistreerd parnterschap aan moeten gaan. door een samenlevingsovereenkomst kan je geen eigenaar worden.
kom wel vaker dergelijke casu tegen maar zelden dat ze uitgevoerd worden.
koop samen een groter huis
Is dat niet het geval dan kan je inderdaad aan je vriendin verkopen mits de LTV / LTI dit toelaat. je betaalt wel ODB. Ook kan het zijn dat je onder NHG zit en dat nu niet meer kan vanwege de lagere grens.
daarna zal je een minimaal een geregistreerd parnterschap aan moeten gaan. door een samenlevingsovereenkomst kan je geen eigenaar worden.
kom wel vaker dergelijke casu tegen maar zelden dat ze uitgevoerd worden.
koop samen een groter huis
[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 08-11-2015 18:09 ]
Hm interessant die ABA. Het aardige is dat dit geen ABA'tje is en dat er in die situatie echt een nieuwe hypotheek wordt afgesloten door de kopende partij (als ware het een echte normale verkoop). Ik kom formeel pas weer een beeld als ik "hallo, ik wordt mede eigenaar vanwege geregistreerd partnerschap" kom zeggen.
Samen een grote huis kopen is ook waarschijnlijk hoor, maar ik vind het altijd leuk een beetje te mijmeren over mijn huidige huis, dat zou ik flink willen uit/verbouwen nog. Maar misschien moet ik ooit maar eens Utrecht uit als ik flink vierkante meters wil, maar dat idee doet me pijn
En vooralsnog niet van toepassing.
Samen een grote huis kopen is ook waarschijnlijk hoor, maar ik vind het altijd leuk een beetje te mijmeren over mijn huidige huis, dat zou ik flink willen uit/verbouwen nog. Maar misschien moet ik ooit maar eens Utrecht uit als ik flink vierkante meters wil, maar dat idee doet me pijn
En vooralsnog niet van toepassing.
[ Voor 50% gewijzigd door JvS op 08-11-2015 19:11 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
@JVS, bottleneck kan nog wel eens zijn dat je niet daadwerkelijk het huis verlaat in de deze casus. Hoewel je natuurlijk even kan huren en dan nog even koffie gaat drinken in je oude huis en daar niet meer weg gaat
Ray schreef op zondag 08 november 2015 @ 13:40:
[...]
Dat is verrassend om te lezen aangezien sinds de komst van de GHF er geen verschil meer zou kunnen zijn. Overigens voor die tijd was het eerder omgekeerd, de lokale banken gingen probleemloos tot 7 - 8x het inkomen terwijl dit met bemiddeling niet mogelijk was
Uit welke tijd komt jou ervaring en welke verstrekkers heb je daarbij vergeleken ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik had precies hetzelfdePLAE schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:13:
Ik begrijp het volgende stukje uit het koopcontract niet:
[...]
Begrijp ik het goed als ik zeg dat als de verkoper zijn woning minder dan 6 maanden geleden zou hebben gekocht en hij het nu verkoopt en er daardoor minder overdrachtsbelasting verschuldigd is dat ik dan dit bedrag aan hem moet betalen ipv aan de overheid?
Woohoo bericht van de notaris dat afgelopen zaterdag de erfgename heeft getekend. Krijg nu 11-11 de sleutel (1 week later dan oorspronkelijk gepland).
Mn hele klusschema is naar de klote maar ben nu iig blij dat ik gewoon de sleutel krijg
Mn hele klusschema is naar de klote maar ben nu iig blij dat ik gewoon de sleutel krijg
Top! Dat werkte bij de ING ook prima. Duurde wel iets langer dan 5 minuten.Elahkneh schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:30:
Ik heb hiervoor mijn bank gebeld om een overzicht te maken van mijn spaargeld met alle info .
Binnen 5 minuten had ik een pdf met alle benodigde info met bankstempel en werd probleemloos geaccepteerd bij aegon .
Het codewoord bij ING is: solvabiliteitsverklaring.
Dan krijg je een totaalsaldo van al je rekeningen en een verklaring dat je de rekening (in mijn geval al 17 jaar) goed gebruikt. Wat ze daarmee bedoelen, weet ik niet precies, maar ik neem aan dat er geen frauduleuze handelingen zijn geweest.
Dat klopt deels. Bij DeGiro, mijn broker, staat ook een deel eigen vermogen.FabianGTI schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:52:
[...]
Je kan vaak gewoon een PDF maken als je je inlogt op de site (Ik zit zelf bij de Rabobank)
Ik moest het ook aanleveren in PDF
Overigens kijken ze er niet bepaald goed na, want ik kreeg laatst een brief waarin stond dat de datum er niet op staat, wat er dus met koeienletters op staat
Als je daar een PDF maakt, krijg je een overzichtje van al je beleggingen en de waarde op dat moment.
Er staat echter geen naam, geen datum en geen naam van de broker op

Waar je bij hen om moet vragen is een 'beneficial ownership'.
De aanvraag moet wel komen van hetzelfde e-mailadres als bij hen geregistreerd staat..
Sommigen van jullie zullen dit wel weten, maar je kunt bij GMail een onbeperkt aantal aliassen opgeven. Als je e-mailadres jantje@gmail.com is, kun je bijvoorbeeld jantje+GoT, jantje+FB, jantje+Twitter gebruiken. Dat komt allemaal aan op jouw adres. Maar.. zo had ik dus een jantje+degiro@gmail.com.
Goed om te weten: je kunt gelukkig ook zelf een mailtje sturen uit naam van deze aliassen. Dat stel je in bij de settings.
Zaterdag een hypotheekofferte getekend. Annuiteitenhypotheek, 10 jaar rentevast, met NHG tegen 2.2%.
Het wachten is nu alleen nog op de taxatie.
Gefeliciteerd Basekid. Fijn nieuws. Komen ze je nog ergens mee tegemoet? Gezien alle onrust?Basekid schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:12:
Woohoo bericht van de notaris dat afgelopen zaterdag de erfgename heeft getekend. Krijg nu 11-11 de sleutel (1 week later dan oorspronkelijk gepland).
Heb de vraag ook in ander topic gesteld maar ik denk dat dit een betere plek is.
Ben zelf ook bezig met het kopen van een huis (nieuwbouw). De kale verkoopprijs is 231.500 zonder keuken maar wel met standaard badkamer. Dit bedrag valt net boven de NHG. Ik ga dadelijk de makelaar bellen om te onderhandelen dat de prijs met 500,00 omlaag kan voor de NHG. Echter is de NHG inclusief keuken en meerwerk. Heeft iemand hier ervaring mee? In het koopcontract staat niets vermeld over keuken of badkamer dit staat allemaal in de technische omschrijving. Mijn adviseur adviseerde mij om het gewoon te proberen bij de hypotheekverstrekker zodat ik misschien toch NHG kan krijgen op mijn hypotheek.
Als ik daarna een duurdere badkamer wil en ander meerwerk wordt dit dan later vastgelegd na de koop van het huis? Meerwerk, keuken enz willen wij met ons eigen geld betalen. Dus maw kan ik niet beter 2 contracten opstellen met de aannemer? 1 voor de kale koopprijs en 1 voor het meerwerk of is dit niet mogelijk?
Heeft hier toevallig iemand ervaring mee of de bank de technische woning omschrijving opvraagt of nemen ze genoegen met het koopcontract?
Ben zelf ook bezig met het kopen van een huis (nieuwbouw). De kale verkoopprijs is 231.500 zonder keuken maar wel met standaard badkamer. Dit bedrag valt net boven de NHG. Ik ga dadelijk de makelaar bellen om te onderhandelen dat de prijs met 500,00 omlaag kan voor de NHG. Echter is de NHG inclusief keuken en meerwerk. Heeft iemand hier ervaring mee? In het koopcontract staat niets vermeld over keuken of badkamer dit staat allemaal in de technische omschrijving. Mijn adviseur adviseerde mij om het gewoon te proberen bij de hypotheekverstrekker zodat ik misschien toch NHG kan krijgen op mijn hypotheek.
Als ik daarna een duurdere badkamer wil en ander meerwerk wordt dit dan later vastgelegd na de koop van het huis? Meerwerk, keuken enz willen wij met ons eigen geld betalen. Dus maw kan ik niet beter 2 contracten opstellen met de aannemer? 1 voor de kale koopprijs en 1 voor het meerwerk of is dit niet mogelijk?
Heeft hier toevallig iemand ervaring mee of de bank de technische woning omschrijving opvraagt of nemen ze genoegen met het koopcontract?
Dank je.murphsy schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:32:
[...]
Gefeliciteerd Basekid. Fijn nieuws. Komen ze je nog ergens mee tegemoet? Gezien alle onrust?
Nee, vroeg iemand anders ook al maar de bank en notaris hebben daar geen boodschap aan. Mag denk ik blij zijn dat het nog zo snel geregeld is uiteindelijk...
Bij ons is dat via een opdracht tot meerwerk uit te voeren en de bank vroeg de documenten daarvan op omdat het op de eind verrekening komt.Deepeej schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:57:
Heb de vraag ook in ander topic gesteld maar ik denk dat dit een betere plek is.
Als jij goede afspraken maakt en die dingen apart laat factureren dan staat het los van je hypotheek. Dat gaan wij doen met stukken van ons interieur.
Recent zelf een nieuwbouwwoning gekocht en neem nu klakkeloos over wat de verkopende partij meldde:
Bij nieuwbouwwoningen die onder de NHG-grens verkocht worden, moet een standaard keukenblok geleverd worden om voor financiering met NHG in aanmerking te komen. Voor woningen boven de grens geldt deze eis niet.
Bij nieuwbouwwoningen die onder de NHG-grens verkocht worden, moet een standaard keukenblok geleverd worden om voor financiering met NHG in aanmerking te komen. Voor woningen boven de grens geldt deze eis niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Melniek op 09-11-2015 13:53 ]
Het is voor mij duidelijk dat er voor de NHG een keukenblok in moet zitten, maar checkt de bank dat ook daadwerkelijk want hierover staat niets vermeld in het verkoopcontract en de adviseur gaf aan dat ze de technische omschrijving eigenlijk nooit opvragen.Melniek schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:50:
Recent zelf een nieuwbouwwoning gekocht en neem nu klakkeloos over wat de verkopende partij meldde:
Wel of geen NHG scheelt wel veel in het rentepercentage.
[ Voor 5% gewijzigd door Deepeej op 09-11-2015 13:55 ]
Bij ons nieuwbouwhuis werd de technische omschrijving wel opgevraagd ivm de badkamer en de keuken. Er werden zelfs nog aanvullende vragen gesteld omdat wij sanitair ook als stelpost hadden opgenomen en toen wilden ze precies weten waarom dat als stelpost was opgenomen en wat er standaard in zou zitten.Deepeej schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:57:
Oke dat is duidelijk, dus kans is klein dat wij dan een NHG hypotheek krijgen op deze manier. Bedankt voor je reactie.missle schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:13:
[...]
Bij ons nieuwbouwhuis werd de technische omschrijving wel opgevraagd ivm de badkamer en de keuken. Er werden zelfs nog aanvullende vragen gesteld omdat wij sanitair ook als stelpost hadden opgenomen en toen wilden ze precies weten waarom dat als stelpost was opgenomen en wat er standaard in zou zitten.
Heb je een link waar staat dat een keukenblok en badkamer verplicht is om in aanmerking te komen voor een NHG hypotheek? Betekent dit dan dat je géén keuken of badkamer casco zou kunnen opleveren omdat de standaardkeuken of badkamer van je nieuwbouwwoning je bijvoorbeeld niet bevalt, en je toch gebruik wilt maken van een NHG hypotheek?Melniek schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:50:
Ik denk dat je je eigen vraag al bijna beantwoord. NHG gaat over een compleet huis, dat direct te verkopen is, niet over een half afgebouwd huis. Anders zou je namelijk ook een huis zonder dak kunnen kopen met NHG en daarna een 'aanvullende' hypotheek zonder NHG voor het dak.Proc schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:23:
[...]
Heb je een link waar staat dat een keukenblok en badkamer verplicht is om in aanmerking te komen voor een NHG hypotheek? Betekent dit dan dat je géén keuken of badkamer casco zou kunnen opleveren omdat de standaardkeuken of badkamer van je nieuwbouwwoning je bijvoorbeeld niet bevalt, en je toch gebruik wilt maken van een NHG hypotheek?
Misschien dat ze wel iets kunnen regelen. Een keukenblokje kost amper geld, als jouw aannemer voor een paar honderd euro een standaard wit blokje erin hangt, dan kun je dat daarna eruit halen en de echte keuken plaatsen. Bij een bestaande woning zou je dat ook doen, je koopt de woning onder de NHG grens en je gaat daarna met spaargeld verbouwen.
Maar ik weet niet of dat nog werkt als je meerwerk hebt dat tijdens de bouw wordt uitgevoerd, want dan is de prijs van de woning echt hoger dan NHG. Ik denk dat die €500 of keuken niet het probleem hoeft te zijn, maar vooral of de aannemer een aparte factuur mag/kan sturen voor de rest en dat niet meetelt voor NHG.
Duidelijk verhaal. Je kan de rente ook verlagen door minder te lenen dan de marktwaarde van de woning. Maar al het meerwerk wat de marktwaarde van de woning ook verhoogd laten wij niet door de aannemer doen. Wil dat dan zeggen dat je pech hebt bij de aanvraag van de hypotheek als je daarna nog veel zelf verbouwt waardoor de woning meer waard wordt?
Voorbeeld nieuwbouw woning koopprijs 250000
Hypotheek bedrag 230.000( net boven de 90% risicoklasse).
Na oplevering huis ga je keuken plaatsen, vloeren leggen badkamer enz. waardoor het huis meer waard wordt, dit telt dan niet mee bij de marktwaarde? Alleen als je dit door de aannemer (vraagt veel te veel geld) laat doen wel telt? Vind dat ook een beetje krom want als het huis bijv. na verbouwing 280000 waard zou zijn dan zou je op de 75% kunnen zitten.
Voorbeeld nieuwbouw woning koopprijs 250000
Hypotheek bedrag 230.000( net boven de 90% risicoklasse).
Na oplevering huis ga je keuken plaatsen, vloeren leggen badkamer enz. waardoor het huis meer waard wordt, dit telt dan niet mee bij de marktwaarde? Alleen als je dit door de aannemer (vraagt veel te veel geld) laat doen wel telt? Vind dat ook een beetje krom want als het huis bijv. na verbouwing 280000 waard zou zijn dan zou je op de 75% kunnen zitten.
@Deepeej, marktwaarde verhogen door verbouwingen kan je wel laten meetellen in je hypotheek. Dus stel je koopt een nieuwbouwhuis en financiert deze tegen 90% en laat hem verbouwen en de hypotheek is dan 75% van de marktwaarde dan kan je met een nieuwe taxatie een lagere rente krijgen. Bij de meeste banken krijg je echter alleen een lagere rente als de rente niet vast staat. Dus je moet variabel financieren tot de verbouwing af is en pas na de nieuwe taxatie de rente vastzetten. Er zijn ook banken die in de rente vaste periode rente verlagen, maar ik verwacht dat je dan een minder scherpe rente krijgt, aangezien je niet weg kan.
Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik denk dat mijn financeel adviseur dit maar even met mijn hypotheekverstrekker moet regelen want het is mooi meegekomen als je onder die 75% zou komen.Z___Z schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:33:
@Deepeej, marktwaarde verhogen door verbouwingen kan je wel laten meetellen in je hypotheek. Dus stel je koopt een nieuwbouwhuis en financiert deze tegen 90% en laat hem verbouwen en de hypotheek is dan 75% van de marktwaarde dan kan je met een nieuwe taxatie een lagere rente krijgen. Bij de meeste banken krijg je echter alleen een lagere rente als de rente niet vast staat. Dus je moet variabel financieren tot de verbouwing af is en pas na de nieuwe taxatie de rente vastzetten. Er zijn ook banken die in de rente vaste periode rente verlagen, maar ik verwacht dat je dan een minder scherpe rente krijgt, aangezien je niet weg kan.
Ligt misschien per bank ook weer anders. Als het geregeld is laat ik wel weten hoe het is gegaan zodat toekomstige kopers hier misschien iets mee kunnen
Wellicht interessant...
Bij ING kan je bv 10 jaar je hypotheek vastzetten, maar de rente stappen naar beneden als je onder een bepaald % komt, kan dat zonder open breken van de hypotheek aangepast worden. Looptijd blijft hetzelfde.
Als je begint op 90% en na de verbouwing kom je uit op bv 80%, kan je dat bij ING regelen, zonder je hypotheek open te breken of boete.
Kan zijn dat je een administratieve fee betaald, maar verder niks.
Vraag de details hiervan even na bij je adviseur, die kan je vast precies vertellen hoe dit werkt
Bij ING kan je bv 10 jaar je hypotheek vastzetten, maar de rente stappen naar beneden als je onder een bepaald % komt, kan dat zonder open breken van de hypotheek aangepast worden. Looptijd blijft hetzelfde.
Als je begint op 90% en na de verbouwing kom je uit op bv 80%, kan je dat bij ING regelen, zonder je hypotheek open te breken of boete.
Vraag de details hiervan even na bij je adviseur, die kan je vast precies vertellen hoe dit werkt
[ Voor 10% gewijzigd door netfast op 10-11-2015 08:12 ]
Gisteren hadden wij een afspraak bij de notaris voor de ondertekening van de grondakte e.d. Vraagt die beste man (zo hip hij wel niet is) of er nog een foto gemaakt moest worden voor Facebook etc...wtf
Dit kan bij (vrijwel?!) elke bank. Weinig klanten weten het echter. Je zult wel zelf aan de bel moeten trekken!netfast schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 08:10:
Wellicht interessant...
Komt soms een taxatierapport bij kijken maar het levert een flink voordeel op.
Toch valt dat nog wel tegen hoor. Er zijn er ook die dit enkel toestaan bij het vervallen van de rvp en tussendoor niet zonder kosten. De tendens is wel dat het steeds meer tussendoor kan maar het is nog geen algemeenheidPLAE schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:29:
[...]
Dit kan bij (vrijwel?!) elke bank. Weinig klanten weten het echter. Je zult wel zelf aan de bel moeten trekken!
ING is overigens bezig dit te automatiseren
Gezien de grote hoeveelheid "kijk mij/ons tekenen"-foto's op Facebook die ik voorbij zie komen is dat voglens mij gewoon een standaardvraag bij notarissenvhal schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:06:
Gisteren hadden wij een afspraak bij de notaris voor de ondertekening van de grondakte e.d. Vraagt die beste man (zo hip hij wel niet) is of er nog een foto gemaakt moest worden voor Facebook etc...wtf
Bij onze hypotheekaanvraag (NN, aankoopprijs 215k, 85k meerwerk, dus geen NHG) werd hier niet moeilijk om gedaan. Een zelf opgesteld excel-overzicht, met de kosten van de meerwerkopties en stelposten voor zaken die buiten de aannemer om plaatsvinden, werd geaccepteerd.missle schreef op maandag 09 november 2015 @ 15:13:
[...]
Bij ons nieuwbouwhuis werd de technische omschrijving wel opgevraagd ivm de badkamer en de keuken. Er werden zelfs nog aanvullende vragen gesteld omdat wij sanitair ook als stelpost hadden opgenomen en toen wilden ze precies weten waarom dat als stelpost was opgenomen en wat er standaard in zou zitten.
Dat gold overigens ook voor het aantonen van eigen middelen. Het apart opvragen van overzichten bij de bank/broker herken ik niet. Screenshots waren voldoende.
Nee het gaat om het maximale aankoop bedrag. Het enige wat je kan regelen met de verkoper is dat jij een deel roerende goederen overneemt dit financieer je niet mee maar regel jij zelf met de verkoper. Helaas zal dat lastig gaan met een nieuwbouw woning. Wat je laatste optie is om de keuken uit de koopakte te halen en deze los te kopen van de aannemer. Dit zal je wel uit eigen middelen moeten financieren.Deepeej schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:57:
Kan je niet gewoon nog wat onderhandelen met de prijs en eisen dat je perse NHG wilt. Kijken hoe ze reageren want de verkoper weet dat ook dondersgoed dat het rond de NHG grens verkocht wordt.
Overigens raar dat je adviseur dat adviseert want NHG is een harde grens, daar mag je nog geen cent boven zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 10-11-2015 12:01 ]
Heb de aannemer gebeld om de prijs te verlagen met 500 euro, hij ging het overleggen met de aannemer. Er zit standaard geen keuken in het huis, terwijl dit voor NHG wel zou moeten. Dus waarschijnlijk kom ik niet in aanmerking voor NHG.
Ik heb als IT-er wat geknutseld aan hypotheeksystemen en de meeste 'rentetarieven' zijn opgebouwd uit verschillende componenten. Dus je hebt een basisrente en daarboven op krijg je dan een risico opslag. Dus 90+% geeft 0,3% en 65+% heeft bijvoorbeeld 0,0% opslag. Door in een andere categorie te vallen zijn er dus hypotheekverstrekkers die automatisch die opslag aanpassen aan de nieuwe situatie. Echter moet de hypotheekverstrekker hiervoor 'herberekenen'.PLAE schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 09:29:
[...]
Dit kan bij (vrijwel?!) elke bank. Weinig klanten weten het echter. Je zult wel zelf aan de bel moeten trekken!
Zoals altijd in IT land wil je zo min mogelijk momenten hebben dat er veel fout kan gaan, dus veel hypotheekverstrekkers herberekenen niet elke maand, maar wachten op een bepaalde 'trigger'. Een van die triggers is bijvoorbeeld het aflossen van een hypotheekdeel, een andere is een nieuwe taxatie/waardebepaling en uiteraard is er ook de mogelijkheid om dit handmatig te doen.
Vergis je niet in de complexiteit van een hypotheeksysteem! (Lees: Wat maken die mensen er een bende van
Dus een paar tips om te onthouden (lees: bespreek met je hypotheekadviseur en hou er rekening mee dat hij/zij de details ook niet weet en dan moet hij/zij even bellen met de hypotheekleverancier, laat je niet zomaar afschepen) Helemaal belangrijk als je marginaal boven een 'grens' qua LTV zit.
- Probeer de taxatie niet te laag uit te laten komen (duh)
- Zorg ervoor dat jouw hypotheekrente aanpast als je in een lagere LTV schaal terecht komt, zeker als je rentevast periode 15+ jaar is!
- Vraag na wat de kosten/triggers zijn van een herbepaling, boek bijvoorbeeld een taxatie over 2 jaar als je flink gaat verbouwen met eigen geld en wat prijsstijging verwacht. Maar ook na 10 jaar kan het gunstig zijn om de LTV te laten bepalen, je lost immers flink af!
- Word creatief met leningdelen en rentevast perioden! Meestal is het aflossen van een leningdeel genoeg voor een herberekening. Dus je kunt bijvoorbeeld een leningdeel van 5000 euro vastzetten voor 1 jaar en dat daarna (boetevrij!) aflossen. Zet er ook 1 vast voor 10 jaar, eentje voor 15 jaar, eentje voor 20 jaar.
Zo kun je 'spelen' met je hypotheek zonder risico's te nemen die niet meer te overzien zijn.
Ik kan geen inzicht in je financiële situatie, maar is het wel verstandig om heel je vermogen direct in je huis te stoppen? Je geld zit dan namelijk "vast" in je huis. Een vriend zit ook in de riante situatie dat hij zijn huis bijna contant kon kopen, maar die heeft gekozen om toch een volledige hypotheek te nemen. Maar dan wel met een kortlopende rente en de optie om 20% per jaar af te lossen.xabre16v schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:01:
Het kan namelijk veel rendabeler zijn om je geld ergens anders in te investeren. In je pensioen of bijv. in aandelen.
Ook wij zijn weer druk bezig met huizenjacht. Eigen (nieuwbouw)woning gaat op korte termijn de verkoop in. Waardebepaling etc. is al gedaan.
Wij zoeken momenteel wat een oudere woning en hebben inmiddels een woning uit +/- 1900 gezien. Van buiten erg netjes, van binnen moet er toch wel e.e.a. aan gebeuren. CV zit er inmiddels in, maar het nodige breek en sloopwerk zit er ook aan te komen. Houten constructie van het mansardedak ziet er van binnen erg goed uit op het eerste gezicht. Geen houtaantasting etc.
In het tuinhokje (2 meter van de woning af), zit echter wel een klein beetje houtworm in de werkbank, was boormeel te zien. Hierdoor ging ik twijfelen. Uiteindelijk volgt er, voordat we verder serieus worden, wel een bouwkundige keuring.
Mijn punt is nu alleen, moet je wel een dergelijke oude woning willen? Is een oude woning inherent aan houtworm, schimmels/zwam en andere houtaantasting, of zijn hier ook goede ervaringen met oude woningen?
Wij zoeken momenteel wat een oudere woning en hebben inmiddels een woning uit +/- 1900 gezien. Van buiten erg netjes, van binnen moet er toch wel e.e.a. aan gebeuren. CV zit er inmiddels in, maar het nodige breek en sloopwerk zit er ook aan te komen. Houten constructie van het mansardedak ziet er van binnen erg goed uit op het eerste gezicht. Geen houtaantasting etc.
In het tuinhokje (2 meter van de woning af), zit echter wel een klein beetje houtworm in de werkbank, was boormeel te zien. Hierdoor ging ik twijfelen. Uiteindelijk volgt er, voordat we verder serieus worden, wel een bouwkundige keuring.
Mijn punt is nu alleen, moet je wel een dergelijke oude woning willen? Is een oude woning inherent aan houtworm, schimmels/zwam en andere houtaantasting, of zijn hier ook goede ervaringen met oude woningen?
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Wij hebben onze woning al lang geleden gekocht (ruim 1 jaar), maar de bouw wilde maar niet beginnen. Inmiddels wel, dus we zouden naar de notaris voor de overdracht van de grond etcetera. Een dag voor de afspraak werden we door onze hypotheekadviseur gebeld: de afspraak kon niet doorgaan, onze offerte was niet meer bekend bij de geldverstrekker, want de offerte (die we 3x verlengd hebben) is verlopen
.
Dat zou snel gefixed kunnen worden, maar toen bleek een medewerker bij de geldverstrekker flink voor zijn beurt gesproken te hebben, want het blijkt niet te kunnen. Dat betekent nieuwe offerte (met nieuwe, veel lagere rente), maar met als nadeel dat we de molen nog een keer door moeten. Maar goed, scheelt netto ruim 100 euro in de maandlasten, dus dat willen we.
Enige struikelblok nu: de oude geldverstrekker wil ons annuleringskosten berekenen omdat we niet op tijd de akte hebben laten passeren (maar ja, niet bouwen is niet passeren en wij hebben elke keer aangegeven te willen verlengen).
Eens kijken waar 't schip gaat stranden, maar vlekkeloos gaat t helaas niet...
Dat zou snel gefixed kunnen worden, maar toen bleek een medewerker bij de geldverstrekker flink voor zijn beurt gesproken te hebben, want het blijkt niet te kunnen. Dat betekent nieuwe offerte (met nieuwe, veel lagere rente), maar met als nadeel dat we de molen nog een keer door moeten. Maar goed, scheelt netto ruim 100 euro in de maandlasten, dus dat willen we.
Enige struikelblok nu: de oude geldverstrekker wil ons annuleringskosten berekenen omdat we niet op tijd de akte hebben laten passeren (maar ja, niet bouwen is niet passeren en wij hebben elke keer aangegeven te willen verlengen).
Eens kijken waar 't schip gaat stranden, maar vlekkeloos gaat t helaas niet...
Dit topic is gesloten.