Dan kun je vast wel voor dat bedrag andere dingen bedenken. Kasten, tuinmeubilair, tafels, stoelen, ...
Ik bedoel ermee te zeggen dat je
legaal een heel eind kunt komen lijkt het mij (niet gehinderd door enige kennis of ervaring hierin

).
Voor EUR. 246.000,- inclusief de roerende zaken of voor EUR. 231.000,- excl. 15.000 euro aan roerende zaken. (maar dan moeten er natuurlijk wel roerende zaken zijn, anders is het inderdaad illegaal)
Ik heb bv. in de onderhandeling van mijn appartement een eerste bod gehad van 125.000 euro. Hier reageerden wij met 130.000 op. De koper gaf akkoord aan, maar dan wel incl. de gordijnen en (grote) kleedkamerkast. Hier zijn we mee akkoord gegaan.
Het is al een tijdje geleden, maar volgens mij was het bedrag op het koopcontract gewoon 130.000 euro. Terwijl het eigenlijk 125.000 euro + 5000 euro voor gordijnen en kast. Wat dus de koper wat overdrachtsbelasting had gescheeld.
Het koophuis waar we nu in wonen kregen we van de vorige bewoner de grasmaaier er gratis bij. Deze is natuurlijk maar (ik zeg maar wat) 100 euro waard, maar dus wel onterecht overdrachtsbelasting over betaald
En volgens mij gebeurt het op deze manier wel vaker. Je koopt een huis en in de onderhandelingen zeg je 'laat de wasmachine maar staan'. Deze komt dan niet apart nog op een rekening te staan. Toch?
(voorzichtige) Conclusie: in heel veel gevallen wordt er meer overdrachtsbelasting betaald, dan nodig.
TheGhostInc schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:56:
[...]
In jouw geval wil je €15.000 * 2% is €300 besparen en in aanmerking komen voor NHG.
(knip)
Dit is misschien gedeeltelijk fictie en er is geen bank in NL die dit zomaar zal doen. Maar het geeft wel aan dat je met een besparing van €300 een risico loopt dat kan oplopen tot het kwijtraken van praktisch alles.
Als je dan €300 wilt besparen, (knip)
In mijn
voorbeeld bedoel je

Ik heb geen geval.
Ik ben de komende (minstens) 25 jaar niet van plan om iets te (ver)kopen (maar vind het wel een leuk topic :-)).
En het gaat inderdaad om 300 euro overdrachtsbelasting, maar men wil NHG om die 0,5-0,8% extra rentekorting. Dat is wel wat meer dan die 300 euro (maar netto jaarlijks tussen de 600 en 1000 euro?).
Bovendien heb ik het in mijn voorbeeld over een
legale constructie. Dat je dus wel daadwerkelijk een wasmachine, enz, enz, enz, overneemt. Creatief, maar binnen de wet, boekhouden levert hier wel wat (legaal!) op.
Althans, dat de intentie van mijn post.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.