Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.241 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ph4ge schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:20:
[...]
Even los van dat de meeste hypotheekverstrekkers dat bijna altijd toch eisen is het het risico niet waard om het niet te doen. Je steekt er op zn minst altijd wat van op.
Er is geen enkele geldverstrekker die een bouwkundige keuring eist behoudens als er uit de taxatie blijkt dat er voor x euro aan direct noodzakelijk onderhoud nodig is. Dan nog is het niet altijd verplicht maar zal er een deel in depot gehouden worden voor deze werkzaamheden.

Dat het los daarvan voor jezelf toegevoegde waarde kan hebben is zeker waar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 20-10-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 16:58
silencedead schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:07:
Gister voor de 2e keer bij een huis wezen kijken waar wij op willen gaan bieden. Het betreft een "standaard" eengezinswoning uit 2006, schilderwerk ziet er goed uit en de rest ook. Laminaatvloer willen wij vervangen door een PVC vloer en gelijk vloerverwarming erin laten plaatsen. Ook de keuken willen wij direct laten vervangen. Badkamer is in prima staat, maar niet helemaal onze smaak en vrij simpel.

Zelf denk ik niet dat ik hier een bouwkundige keuring voor uit hoef te laten voeren, maar wat denken jullie?
Dat kan niemand vanaf hier beoordelen, maar tenzij je zelf een professional bent (en dat is niet hetzelfde als een ervaren klusser) zou ik het altijd doen. Het is ook aan te raden het resultaat van de keuring als ontbindende voorwaarde op te nemen in je koopcontract, zo voorkom je dat je vastzit aan aan een huis waar toch veel meer kosten bij komen kijken.

Er wordt tijdens zo'n keuring ook gekeken naar veel meer dingen dan wat je hier zelf op noemt. Degene die de keuring uitvoert heeft veel meer oog voor (mogelijke) problemen en kijkt verder. Vochtproblemen en wat kleine probleempjes met de dakbedekking werden bij mij duidelijk(er) om maar iets te noemen. Ik kreeg ook aanbevelingen voor toekomstig onderhoud (op de langere termijn) en mogelijke verbeterpunten.

Daarnaast sta je zo sterker bij een mogelijk conflict over gebreken die je na de koop vindt. Je hebt dan immers aan je onderzoeksplicht voldaan. Als je alleen zelf gekeken hebt en geen professional bent op dat gebied, is dat veel minder hard te maken.

Al met al is het niet het risico waard om het te laten, zo duur is hetvniet. En je steekt er allicht iets van op, ook m.b.t. mogelijke verbeteringen aan je huis in een later stadium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
RemcoDelft schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:51:
[...]

Dat lijkt me fraude, o.a. met de overdrachtsbelasting.
Een vriend van me was makelaar in het grensgebied en vertelde me dat er bij de verkoop in Belgie vaak aan de notaris vooraf doorgegeven werd dat er een gedeelte zwart werd betaald.
Bij de overdracht ging de notaris dan vaak 'even wat kopiëren' zodat er onder tafel wat envelopjes geschoven konden worden.
Zodra hij terug was kon iedereen het koopcontract tekenen.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50

Galois

1811 - 1832

Tsja... en in hoeverre is het fraude met de overdrachtsbelasting als het niet te gek wordt. Dus geen 10.000 euro voor een TV.

Maar 231.000 euro voor het huis en 3000 euro voor de bomen in de tuin, 5000 euro voor de keukenkasten en fornuis, 3000 euro voor de badkamerkast, bad en douchecel, 2000 euro voor de gordijnen, 1000 euro voor de antieke boekenkast en 2000 euro voor het tuingereedschap maakt een totaalprijs van 246.000 euro.

Of je zegt het huis kost 246.000 euro incl. al het bovenstaande.

Volgens mij kun je niet spreken van fraude, maar levert bovenstaande wel minder belastinginkomsten op.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hypotheek is rond en de afspraak bij de notaris is inmiddels gemaakt! Spannend! Eind november is het dan eigenlijk zo ver... Er kan nog maar weinig mis gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:04
Galois schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:41:
Tsja... en in hoeverre is het fraude met de overdrachtsbelasting als het niet te gek wordt. Dus geen 10.000 euro voor een TV.

Maar 231.000 euro voor het huis en 3000 euro voor de bomen in de tuin, 5000 euro voor de keukenkasten en fornuis, 3000 euro voor de badkamerkast, bad en douchecel, 2000 euro voor de gordijnen, 1000 euro voor de antieke boekenkast en 2000 euro voor het tuingereedschap maakt een totaalprijs van 246.000 euro.

Volgens mij kun je niet spreken van fraude, maar levert bovenstaande wel minder belastinginkomsten op.
Bijna alles wat je opnoemt is onderdeel van het huis, namelijk alles wat aard- en nagelvast is. Set tuingereedschap kan je los afrekenen of gordijnen, maar daar houdt het wel een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In jouw geval wil je €15.000 * 2% is €300 besparen en in aanmerking komen voor NHG.

Wat gebeurd er als de bank of overheid twijfelt aan jouw motieven en een rechter zegt... inderdaad, de bomen zijn onterecht 'los' afgerekend en daarmee komt de aankoopprijs hoger uit.
Deze toets doen ze uiteraard op het moment dat je bijvoorbeeld werkeloos bent geworden en je financieel in de problemen zit en je aanspraak maakt op je 'recht'.

Stap 1 is dat de belasting dienst je een boete geeft voor de overdrachtsbelasting, waarschijnlijk 100% boete, dus dat is een paar honderd euro 'extra'.
Stap 2 is dat je niet in aanmerking komt voor NHG en dat je aanvraag dus niet geldig is om een eventuele restschuld vergoed te krijgen. Dat loopt in de duizenden euro's.
Stap 3 is dat de bank jouw hypotheek gaat betwisten, je hebt geen NHG recht en de aankoopprijs klopt niet van het onderpand. Waarschijnlijk zal de bank DIRECT de VOLLEDIGE som van hypotheek eisen en mogelijk renteverlies en alle bijbehorende kosten. Dat kan in de tienduizenden euro's lopen, vooral bij gedwongen verkoop.
Stap 4 is dat je door FRAUDE in de problemen bent gekomen en dat je dus mogelijk geen aanspraak maakt op WSNP. Je moet waarschijnlijk direct je huis uit, maar hebt geen recht op (versneld) een sociale huurwoning.

Dit is misschien gedeeltelijk fictie en er is geen bank in NL die dit zomaar zal doen. Maar het geeft wel aan dat je met een besparing van €300 een risico loopt dat kan oplopen tot het kwijtraken van praktisch alles.
Als je dan €300 wilt besparen, probeer dan een keer invoerrechten te omzeilen, installeer Office 'illegaal' of koop een product wat van 'de vrachtwagen is gevallen'. Net zo 'laakbaar', maar in ieder geval niet zo (mogelijk) fataal. Plus dat je een overeenkomst aangaat voor 30 jaar, de bank zou theoretisch na 29 jaar nog steeds (gedeeltelijk) een claim kunnen hebben. Bewijzen is uiteraard lastig, maar je zult maar in een juridische strijd met de buren je contract rondom de bomen gebruiken om iets te bewijzen, bijvoorbeeld om de leeftijd aan te tonen. 1% over 231k over 29 jaar is *veel* geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:58
Toevallig bovenstaande vandaag met mijn hypotheekadviseur besproken. Ik heb namelijk een huis op het oog wat net boven de NHG grens komt te liggen. Mijn adviseur wist mij te vertellen dat ik tot max €239K een huis kon kopen en dat hij dit kon laten taxeren op €231K om zo in aanmerking te komen voor NHG. Voor €240K en meer zou dit niet meer lukken.

Ik heb ook gevraagd of het mogelijk zou zijn onderhands iets met de verkopende partij af te spreken in geval de prijs boven de €240K uit zou komen. Dat kan, maar dat raadde hij eigenlijk af en wou hij niet veel over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Hielko schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:21:
[...]

Bijna alles wat je opnoemt is onderdeel van het huis, namelijk alles wat aard- en nagelvast is. Set tuingereedschap kan je los afrekenen of gordijnen, maar daar houdt het wel een beetje op.
Zaken als bijv. tapijt, parket, lampen, (rol)gordijnen en rolluiken kunnen toch gewoon als roerende goederen gezien worden die de verkoper mee zou kunnen nemen mocht hij daar voor kiezen. Of keuken apparatuur die niet ingebouwd is, zoals een vaatwasser.

Het lijkt me sterk dat dit als fraude gezien wordt zolang de bedragen redelijk blijven. En voor de zaken die ik noem kan dat toch best aardig oplopen. Geen tienduizenden euro's, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hielko schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:21:
[...]

Dan kun je vast wel voor dat bedrag andere dingen bedenken. Kasten, tuinmeubilair, tafels, stoelen, ...

Ik bedoel ermee te zeggen dat je legaal een heel eind kunt komen lijkt het mij (niet gehinderd door enige kennis of ervaring hierin :)).
Voor EUR. 246.000,- inclusief de roerende zaken of voor EUR. 231.000,- excl. 15.000 euro aan roerende zaken. (maar dan moeten er natuurlijk wel roerende zaken zijn, anders is het inderdaad illegaal)

Ik heb bv. in de onderhandeling van mijn appartement een eerste bod gehad van 125.000 euro. Hier reageerden wij met 130.000 op. De koper gaf akkoord aan, maar dan wel incl. de gordijnen en (grote) kleedkamerkast. Hier zijn we mee akkoord gegaan.
Het is al een tijdje geleden, maar volgens mij was het bedrag op het koopcontract gewoon 130.000 euro. Terwijl het eigenlijk 125.000 euro + 5000 euro voor gordijnen en kast. Wat dus de koper wat overdrachtsbelasting had gescheeld.

Het koophuis waar we nu in wonen kregen we van de vorige bewoner de grasmaaier er gratis bij. Deze is natuurlijk maar (ik zeg maar wat) 100 euro waard, maar dus wel onterecht overdrachtsbelasting over betaald :)

En volgens mij gebeurt het op deze manier wel vaker. Je koopt een huis en in de onderhandelingen zeg je 'laat de wasmachine maar staan'. Deze komt dan niet apart nog op een rekening te staan. Toch?

(voorzichtige) Conclusie: in heel veel gevallen wordt er meer overdrachtsbelasting betaald, dan nodig.
TheGhostInc schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:56:
[...]

In jouw geval wil je €15.000 * 2% is €300 besparen en in aanmerking komen voor NHG.
(knip)

Dit is misschien gedeeltelijk fictie en er is geen bank in NL die dit zomaar zal doen. Maar het geeft wel aan dat je met een besparing van €300 een risico loopt dat kan oplopen tot het kwijtraken van praktisch alles.
Als je dan €300 wilt besparen, (knip)
In mijn voorbeeld bedoel je :) Ik heb geen geval.
Ik ben de komende (minstens) 25 jaar niet van plan om iets te (ver)kopen (maar vind het wel een leuk topic :-)).

En het gaat inderdaad om 300 euro overdrachtsbelasting, maar men wil NHG om die 0,5-0,8% extra rentekorting. Dat is wel wat meer dan die 300 euro (maar netto jaarlijks tussen de 600 en 1000 euro?).

Bovendien heb ik het in mijn voorbeeld over een legale constructie. Dat je dus wel daadwerkelijk een wasmachine, enz, enz, enz, overneemt. Creatief, maar binnen de wet, boekhouden levert hier wel wat (legaal!) op.

Althans, dat de intentie van mijn post.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Galois schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:42:
Dan kun je vast wel voor dat bedrag andere dingen bedenken. Kasten, tuinmeubilair, tafels, stoelen, ...

[...]

En het gaat inderdaad om 300 euro overdrachtsbelasting, maar men wil NHG om die 0,5-0,8% extra rentekorting. Dat is wel wat meer dan die 300 euro (maar netto jaarlijks tussen de 600 en 1000 euro?).

Bovendien heb ik het in mijn voorbeeld over een legale constructie. Dat je dus wel daadwerkelijk een wasmachine, enz, enz, enz, overneemt. Creatief, maar binnen de wet, boekhouden levert hier wel wat (legaal!) op.

Althans, dat de intentie van mijn post.
Creatief boekhouden is een ander woord voor de grens opzoeken. En het lastige daarmee is dat je pas echt weet of je erover heen bent op het moment dat het fout gaat.

Toevallig niet heel lang geleden inderdaad een woning met een beetje 'dure' vloer die nog dusdanig was dat je die daadwerkelijk eruit had kunnen halen en ergens anders kunnen gebruiken. Maar als je een beetje vloer erin had willen laten leggen was je toch wel een bedrag kwijt geweest dat dichtbij de prijs zat.
Dat noem ik creatief, de waarde is misschien lager, maar de prijs van een nieuwe zou vergelijkbaar zijn met de prijs die is betaald. Daarmee is het ook niet zo makkelijk te betwisten.
Als jij €5.0000 betaald voor 3 roestende tuinstoelen en een gammele tafel, maar ook nog duizenden euro's vraagt voor andere spullen die dat helemaal niet waard zijn dan ga je toch wel echt de grens op zoeken. En dan kan een rechter prima vragen:"Wat heeft u gedaan met die hele mooie stoelen? Weggegooid? Verkocht?"
Je hebt overigens dezelfde discussie als bij witwassen, waarbij soms ook 'onlogische' transacties plaatsen vinden. Daar kijken rechters echt wel doorheen, die gaan niet mee in het idee dat een baksteen zijn gewicht in goud waard is.

Overigens snap ik dat het een voorbeeld is, mijn 'doem' scenario is ook maar een hersenspinsel. Maar het geeft wel aan wat de consequenties kunnen zijn. Je speelt met de grote mensen en het waarschijnlijk de grootste aankoop van je leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Maar daarom heb ik het niet over 'spelen' of 'over de grens' gaan.

5000 euro betalen voor roestende tuinstoelen is niet geloofwaardig en m.i. illegaal. 5000 euro betalen voor een mooie gietijzeren tafel met natuurstenen blad en bijbehorende stoelen, kan misschien in de winkel ook 5000 euro kosten, maar is hier acceptabel. Een bank voor 1000 euro is het waarschijnlijk niet waard. Ongeloofwaardig of over de grens, waarschijnlijk niet.

In vrijwel elk huis gaat er roerende goederen 'gratis/in de prijs' mee en betaal je dus overdrachtsbelasting over (kleine) bedragen wat niet zou juist is. Maar illegaal is teveel betalen niet. Te weinig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

- verwijderd

[ Voor 122% gewijzigd door Ray op 21-10-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Maar misschien bedoelde die adviseur dat je 9000 euro op een legale wijze in de roerende goederen kunt stoppen? Dat meer niet meer mogelijk is op een legale manier?

[ Voor 46% gewijzigd door Señor Sjon op 22-10-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 10:39

Epsilon

De dikgedrukte zaken zijn onroerende zaken en zijn altijd inbegrepen bij de verkoopprijs. Deze kun je niet in een andere koopovereenkomst zetten. Als je dat wel doet, is het wel degelijk fraude. Beplanting weet ik niet zeker; het wordt tenminste wel vastgelegd in de overeenkomst of het er in valt of niet.

De gordijnen, meubels en gereedschap kan wel opgenomen worden in een losse overeenkomst. Maar hier geldt: Het bedrag moet naar waarde zijn. Je kan geen 2000 voor een snoeischaar overeenkomen bijvoorbeeld om korting in de huisprijs te bedingen.

Als je een lagere prijs voor onroerende zaken compenseert met hogere prijzen voor roerende zaken ben je aan het frauderen. Gevolgen zijn hierboven al beschreven.

Zaken zoals een zonnescherm (al ligt dit op het randje, maar is verdedigbaar), zwevende vloeren zoals laminaat en houten vloeren kunnen wel los verkocht worden.
Galois schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:42:
Ik heb bv. in de onderhandeling van mijn appartement een eerste bod gehad van 125.000 euro. Hier reageerden wij met 130.000 op. De koper gaf akkoord aan, maar dan wel incl. de gordijnen en (grote) kleedkamerkast. Hier zijn we mee akkoord gegaan.
Het is al een tijdje geleden, maar volgens mij was het bedrag op het koopcontract gewoon 130.000 euro. Terwijl het eigenlijk 125.000 euro + 5000 euro voor gordijnen en kast. Wat dus de koper wat overdrachtsbelasting had gescheeld.
Dit mag dan weer wel: Je betaalt belasting over zaken waar dat niet hoeft. Dit gaat de andere kant op!

[ Voor 17% gewijzigd door Epsilon op 22-10-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Galois schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:08:
[...]

Maar misschien bedoelde die adviseur dat je 9000 euro op een legale wijze in de roerende goederen kunt stoppen? Dat meer niet meer mogelijk is op een legale manier?
het zit anders en het kan ook zoals het gesteld werd. Ik had echter mijn reactie bewust weggehaald omdat ik dit wilde controleren en ook anderen niet op dit grijze spoor wilde brengen.

de taxatie kan namelijk wel leidend zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 22-10-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:58
Ray schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:37:
[...]

het zit anders en het kan ook zoals het gesteld werd. Ik had echter mijn reactie bewust weggehaald omdat ik dit wilde controleren en ook anderen niet op dit grijze spoor wilde brengen.

de taxatie kan namelijk wel leidend zijn. mijn reactie (daarom ook weg) klopt dus niet

wellicht wil jij die quote ook weghalen , dan haal ik deze ook weer weg.
Wat ik van mijn adviseur begreep was dat voor NHG de laagste prijs geldig is. Dus of de verkoopprijs is max €231K of de taxatiewaarde is max €231K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

silencedead schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:04:
[...]

Wat ik van mijn adviseur begreep was dat voor NHG de laagste prijs geldig is. Dus of de verkoopprijs is max €231K of de taxatiewaarde is max €231K.
Kan best kloppen, een hypotheek voor meer dan de taxatiewaarde kan volgens mij niet (althans, niet meer dan 103% van dat bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

silencedead schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:04:
[...]

dat klopt dus inderdaad en daarmee is er dus ruimte om toch onder NHG te komen bij een woning die voor meer is gekocht maar getaxeerd op 231K

let wel dat bewust lager taxeren net zo bezwaarlijk is als het onterecht opvoeren van roerende zaken zonder waarde om maar onder die NHG grens van 231K te komen

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 22-10-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

dat klopt dus inderdaad en daarmee is er dus ruimte om toch onder NHG te komen bij een woning die voor meer is gekocht maar getaxeerd op 231K
Dan maak je het wel heel spannend. En als je 'zeker' weet dat je taxateur de woning onder de NHG grens zal taxeren ben je volgens mij niet helemaal netjes bezig. Overigens moet je dan wel de rest bijleggen, maar dat kan dan waarschijnlijk tegelijkertijd als je de taxateur 'afrekent' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46
Denman schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:41:
1. Kunnen hier behalve de garantie nog meer haken en ogen aan zitten?
2. Wel of niet aan beginnen? :P
Je was er al uit. Maar voor de volledigheid: als je iemand zwart voor je laat werken* loop je nog een aantal risico's. Voor de wet bestaat er feitelijk een arbeidsrelatie waarin jij de werkgever bent. Je kunt een aanslag/naheffing krijgen voor werkgeverspremies. Daarnaast ben je aansprakelijk als er ongelukken gebeuren. In de praktijk zal het loslopen, maar je zult maar net de beun met een goede letstelschadeadvocaat van de steiger in je voortuin zien kukelen...

* Er zijn wat uitzonderingen: klein huishoudelijk werk (lees: de schoonmaakster) en vriendendienstjes, bijvoorbeeld. Maar bij het serieuze beunwerk loop je gewoon risico's.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

TheGhostInc schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:31:
[...]

Dan maak je het wel heel spannend. En als je 'zeker' weet dat je taxateur de woning onder de NHG grens zal taxeren ben je volgens mij niet helemaal netjes bezig. Overigens moet je dan wel de rest bijleggen, maar dat kan dan waarschijnlijk tegelijkertijd als je de taxateur 'afrekent' :+
De koopprijs word wel gewoon voldaan in dit geval echter door een lager taxatie kan er wel een NHG financiering komen die normaal niet mogelijk zou zijn. De woningwaarde is leidend niet de hypotheeksom.

let wel dat bewust lager taxeren net zo frauduleus is als het onterecht opvoeren van roerende zaken zonder waarde om maar onder die NHG grens van 231K te komen

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 22-10-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

T-MOB schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:36:
[...]

Je was er al uit. Maar voor de volledigheid: als je iemand zwart voor je laat werken* loop je nog een aantal risico's. Voor de wet bestaat er feitelijk een arbeidsrelatie waarin jij de werkgever bent. Je kunt een aanslag/naheffing krijgen voor werkgeverspremies. Daarnaast ben je aansprakelijk als er ongelukken gebeuren. In de praktijk zal het loslopen, maar je zult maar net de beun met een goede letstelschadeadvocaat van de steiger in je voortuin zien kukelen...

* Er zijn wat uitzonderingen: klein huishoudelijk werk (lees: de schoonmaakster) en vriendendienstjes, bijvoorbeeld. Maar bij het serieuze beunwerk loop je gewoon risico's.
Euhm nee. Een overeenkomst van opdracht heeft niets te maken met een overeenkomst van arbeid waar je werkgever bent.

Daarbij hebben garanties ook niets te maken met zwart werken, wel met de bewijsvoering en andere zaken, maar op zwart werk heb je eveneens garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 10:44
Boehoe, het huis waar we op wilden gaan bieden is vandaag onder voorbehoud verkocht.
Toch maar doorgaan met het verkopen van onze eigen woning en blijven uitkijken naar iets nieuws....

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 10:39

Epsilon

Zet in je agenda dat je over 5 weken nog eens kijkt of je nog interesse hebt en dan een mailtje stuurt om dit kenbaar te maken aan de makelaar. Vraag aan de makelaar of het voorbehoud nog staat. Uit ervaring weet ik ondertussen dat dit wel eens gunstig kan uitpakken: Zo kreeg ik een belletje een week na de mail met de mededeling dat de verkoop niet door is gegaan en de woning dus weer beschikbaar is.

Op dat moment zitten de verkopers in een moeilijke positie als ze bijvoorbeeld een optie hebben op een nieuwbouwhuis of een andere koop hebben gesloten. Hier kun jeje voordeel mee doen: waarschijnlijk willen ze er snel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 10:44
goede tip, zal het in de agenda zetten! Dankjewel!

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:14

Wish

ingwell

Ervaring met huizen kopen. In Utrecht.
Nu wist ik al dat naar aanleiding van mijn wtf bij de verkoop van mijn vorige huis dat het snel ging: Wish in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Maar sinds die tijd bij een echt grote hoeveelheid huizen wezen kijken. Mijn aankoop-makelaar maakte de laatste tijd steeds meer grapjes dat hij voor * Wish een aparte agenda had omdat ik van zijn zoekers de meeste bezichtingen ooit had gedaan.

Een paar maanden verder, 4x op het punt gestaan een plek te kopen... En dan was er altijd wat mee. Of ik vond het te duur en kwam er met de verkoper niet uit, of ik werd grof overboden. Nu (2 dagen geleden) een huis gezien dat al 4 maanden te koop stond en sinds vanmiddag is mijn bod geaccepteerd. Ja, het is een mooie plek en lekker licht, maar eigenlijk vind ik het toch te duur. Waarom dan toch gekocht: omdat men aan alles merkt dat in ieder geval in Utrecht de markt zo aan het stijgen is dat je een beetje bonus betaling er op de koop toe neemt. Veel van de huizen worden nu steeds voor flink over de vraagprijs gekocht. Just to be safe. Als ik kijk naar de vierkante meter prijs, dan stijgt dat de pan uit en heb ik met de huidige koop echt een goede deal op een uitermate courante plek. Een likje verf er tegen aan en we zijn weer helemaal blits.

Nadeel: ik kan er pas over 6 maanden in. Maar ik gok maar zo dat het tegen die tijd alweer met winst verkocht zou kunnen worden als ik dat zou willen, ook als ik kosten koper meereken. En gelukkig is de hypotheekrente nog lager geworden dus de maandlasten zijn vergelijkbaar met wat ik nu betaal aan een donker huurhuis in de periferie van Utrecht.

Ik ben superblij dat ik eindelijk, echt eindelijk een woning heb kunnen vinden, wat een exercitie (in Utrecht). Voorlopig maar niet meer verhuizen :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
Wish schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:29:
Ervaring met huizen kopen. In Utrecht.
Nu wist ik al dat naar aanleiding van mijn wtf bij de verkoop van mijn vorige huis dat het snel ging: Wish in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

Maar sinds die tijd bij een echt grote hoeveelheid huizen wezen kijken. Mijn aankoop-makelaar maakte de laatste tijd steeds meer grapjes dat hij voor * Wish een aparte agenda had omdat ik van zijn zoekers de meeste bezichtingen ooit had gedaan.

Een paar maanden verder, 4x op het punt gestaan een plek te kopen... En dan was er altijd wat mee. Of ik vond het te duur en kwam er met de verkoper niet uit, of ik werd grof overboden. Nu (2 dagen geleden) een huis gezien dat al 4 maanden te koop stond en sinds vanmiddag is mijn bod geaccepteerd. Ja, het is een mooie plek en lekker licht, maar eigenlijk vind ik het toch te duur. Waarom dan toch gekocht: omdat men aan alles merkt dat in ieder geval in Utrecht de markt zo aan het stijgen is dat je een beetje bonus betaling er op de koop toe neemt. Veel van de huizen worden nu steeds voor flink over de vraagprijs gekocht. Just to be safe. Als ik kijk naar de vierkante meter prijs, dan stijgt dat de pan uit en heb ik met de huidige koop echt een goede deal op een uitermate courante plek. Een likje verf er tegen aan en we zijn weer helemaal blits.

Nadeel: ik kan er pas over 6 maanden in. Maar ik gok maar zo dat het tegen die tijd alweer met winst verkocht zou kunnen worden als ik dat zou willen, ook als ik kosten koper meereken. En gelukkig is de hypotheekrente nog lager geworden dus de maandlasten zijn vergelijkbaar met wat ik nu betaal aan een donker huurhuis in de periferie van Utrecht.

Ik ben superblij dat ik eindelijk, echt eindelijk een woning heb kunnen vinden, wat een exercitie (in Utrecht). Voorlopig maar niet meer verhuizen :)
Hey, gefeliciteerd! Als een woning in 6 maanden echt zoveel verder stijgt dat je hem ondanks kk met winst kan verkopen dan heb je nu wel een hele goede deal. Maar goed, tijd zal het leren, en ik neem aan dat je niet gekocht hebt met de intentie om binnen een jaar weer door te schuiven ;)

Welke wijk van Utrecht ben je terecht gekomen? Ik woon zelf in Zuilen-West, merk dat dat ook in de lift zit (nog los van de lift waar heel utrecht weer in zit). Twee huizen naast mij stond er een te koop die in 3 weken van funda tot verkocht ging, boven vraagprijs, terwijl die al niet mals was. (95m2, 20m2 tuin z/w, voor 249K vraagprijs...). Mijn eigen huis heb ik 5 jaar terug gekocht, ben benieuwd wat die nu ongeveer "doet" , maar om nou een taxatie te gaan laten uitvoeren uit interesse is ook zo zonde van het geld he ;)

EDIT: Nu ik je verkoop-berichte teruglees vraag ik me eigenlijk ook wel af waar je oude huis stond (die in 72 uur verkocht was)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Wish, heb je er rekening mee gehouden dat de meeste geldverstrekkers maar een offerte termijn van 3 maanden hanteren waarna er mogelijk kosten zijn (of de offerte helemaal niet verlengdbaar is). Raadzaam daar even goed op te letten

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 23-10-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Laatst online: 11:14

Wish

ingwell

Valorian schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:44:
[...]
Hey, gefeliciteerd! Als een woning in 6 maanden echt zoveel verder stijgt dat je hem ondanks kk met winst kan verkopen dan heb je nu wel een hele goede deal. Maar goed, tijd zal het leren, en ik neem aan dat je niet gekocht hebt met de intentie om binnen een jaar weer door te schuiven ;)
Dank je wel - ik ga er ook niet vanuit dat ik hem weer binnen het jaar moet of wil verkopen. Het lijkt me nu op dit moment wel een goede investering. En ik ben zo zat van verhuizen en die shit, dat ik er niet aan moet denken om daar weer weg te moeten op termijn :)
Welke wijk van Utrecht ben je terecht gekomen? Ik woon zelf in Zuilen-West, merk dat dat ook in de lift zit (nog los van de lift waar heel utrecht weer in zit). Twee huizen naast mij stond er een te koop die in 3 weken van funda tot verkocht ging, boven vraagprijs, terwijl die al niet mals was. (95m2, 20m2 tuin z/w, voor 249K vraagprijs...). Mijn eigen huis heb ik 5 jaar terug gekocht, ben benieuwd wat die nu ongeveer "doet" , maar om nou een taxatie te gaan laten uitvoeren uit interesse is ook zo zonde van het geld he ;)
Ik ga nu wonen op de Wittevrouwensingel met uitzicht op het Wolvenplein :P . Erg fijne plek, rustige straat, erg licht en vlak bij het centrum.
Nu een taxatie doen puur voor het beeld is inderdaad wat overdreven denk ik. Je bent zo weer een paar honderd euro verder voor een beetje nieuwsgierigheid.
EDIT: Nu ik je verkoop-berichte teruglees vraag ik me eigenlijk ook wel af waar je oude huis stond (die in 72 uur verkocht was)?
Die stond in de Braamstraat in Oudwijk.
Ray schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:52:
@Wish, heb je er rekening mee gehouden dat de meeste geldverstrekkers maar een offerte termijn van 3 maanden hanteren waarna er mogelijk kosten zijn (of de offerte helemaal niet verlengdbaar is). Raadzaam daar even goed op te letten
Ja, die termijn van 3 maanden moet inderdaad worden opgerekt, heb ik het over gehad met mijn adviseur. Dat is niet kosteloos overigens - ongeveer €1600 in mijn geval (mooi he, geld betalen om een offerte geldig te laten wezen....). Dit is in het geval ik de offertedatum gelijk stel met de rentedatum. Het alternatief is om een offerte op te stellen met rentedatum = passeerdatum. Maar ik durf de gok eigenlijk niet aan dat de rente nog lager gaat worden (ik krijg nu 2 delen, 1 voor 2.9% en 1 voor 2.7% 8)7 )

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Wish, die voorwaarden en kosten verschillen nogal onderling vandaar mijn opmerking. Er zijn er ook die 12 maanden geldig zijn maar een iets hogere rente. Er zijn er ook die enkel kosten rekenen als de rente tussentijds stijgt en er zijn er die altijd kosten rekenen. Uiteindelijk moet je dat weer vergelijken met de rente en voorwaarden over de hele looptijd en kijken wat in jou geval passend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 20:50
@Wish, tsjah, Braamstraat.. Oudwijk.. Dat is hot in Utrecht. Zelfde geldt voor Wittevrouwen, vrienden van mij kochten daar laatst ook een bovenwoning voor 350k. Was 30k boven vraagprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Kju

Nou, ik meld me ook maar even. Ik ga mijn woning te koop zetten omdat we kleiner willen gaan wonen. Kijken we met een schuin oog alvast naar wat er voor ons te koop is en helaas blijven nog maar 35 objecten over in onze zoekopdracht en geen enkele die we leuk vinden :(

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ga je ook een aankoopmakelaar inschakelen? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Hah nee maar ik zal wel e.e.a. uitzetten in m'n netwerk. Als ik naar m'n zoekopdracht kijk dan zijn er nog 35 niet verkocht tegenover 120 verkocht in de afgelopen 12 maanden. Daar zat wel e.e.a. in wat ik zou willen hebben.
Ik wil sowieso eerst m'n woning verkopen. Als je een herenhuis van 250 m2 uit 2002 met dubbele inpandige garage in Voorburg gaat verkopen in de 650k-700k range dan zijn er verrassend weinig kopers kan ik je vertellen, zelfs in deze tijd waar alles binnen een paar weken verkoopt ;)

Pro-tip: koop geen woning van 250 m2 tenzij je de ruimte daadwerkelijk nodig hebt, je zin hebt om iemand te betalen om schoon te maken en je daadwerkelijk ook thuis zal zijn om te genieten van je woning :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon opsplitsen in tien kamertjes met gedeelde voorzieningen en per kamer verhuren... :+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Neuh.. als ik die woning verkoop maak ik wat tientjes vrij die door de jaren heen heb afgelost. Dan kan ik mijn volgende woning met een beetje geluk onder 65% marktwaarde financieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Nu ons woning verkocht is (1 dec passeren) gaan we tijdelijk bij mijn ouders intrekken om flink te kunnen sparen en rustig naar wat anders te kunnen kijken.

Stel nou dat je na een maand al iets ziet wat je aanspreekt maar je wil en moet nog 5 maanden ff flink geld oppotten.

Is het dan heel erg raar om het te kopen (stel je wordt het eens) en dan te zeggen dat je pas op 1 juli wilt passeren bijv?
Ik denk dat ik het antwoord al wel weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nee er zijn ook verkopers die nu al te koop zetten die niet direct kunnen leveren bijvoorbeeld omdat ze in afwachting zijn van oplevering nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Lensent schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:04:
Nu ons woning verkocht is (1 dec passeren) gaan we tijdelijk bij mijn ouders intrekken om flink te kunnen sparen en rustig naar wat anders te kunnen kijken.

Stel nou dat je na een maand al iets ziet wat je aanspreekt maar je wil en moet nog 5 maanden ff flink geld oppotten.

Is het dan heel erg raar om het te kopen (stel je wordt het eens) en dan te zeggen dat je pas op 1 juli wilt passeren bijv?
Ik denk dat ik het antwoord al wel weet :P
Het handigste in zo'n geval is alvast niet tegen de verkopers zeggen hoe de vork in de steel zit. Want verkopers zitten 'niet te wachten' op jouw geneuzel, die willen verkopen onder hun voorwaarden. Als jij zonder goede reden voor hun de aankoop wil uitstellen dan ga je daar waarschijnlijk in de prijs/voorwaarden wat van merken. Kopen/verkopen heeft ook een gun factor, die moet je niet onderschatten, je zou niet de eerste zijn die een (marginaal) hoger bod neerlegt en dat de woning toch gaat naar het stel waar ze 'een beter gevoel' bij hadden.

Ik zou in een dergelijk geval aan de verkopende partij laten weten dat je een huurverplichting hebt van nog 6 of 7 maanden. Het liefst zou je die 'uitdienen', zodat je geen (financieel) risico loopt, maar je zou ook een vervangende huurder kunnen zoeken. Je kunt dan bijvoorbeeld de verkoper laten weten dat je bereid bent eerder te komen voor elke maand huur die wordt gecompenseerd. Dan geef je bijvoorbeeld een fictieve huur op van 1000 euro per maand. Dan kan de verkoper kiezen, wachten en meer krijgen, of sneller en wat minder geld.

Het hangt (uiteraard) af van je spaardoel. Als je denkt 1000 euro per maand te sparen is er eerder 'een dealtje' te maken dan als je eerder richting de 4000 euro per maand weg kunt zetten. Maar meestal zul je zien dat zodra je de (spreekwoordelijke ;) ) knoop hebt doorgehakt dat je 'die vervelende :P ' mensen uit JOUW huis wilt hebben. Een paar maanden wachten op iets wat je al gekocht hebt.... de gemiddelde tweaker vindt een paar dagen wachten op zijn nieuwe speeltje al lang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb vorige week mijn appartement verkocht, dadelijk moet ik samen met koper de koopovereenkomst tekenen. Ontbindende voorwaarden verlopen 20 december, sleuteloverdracht waarschijnlijk half januari.

Ondertussen kijk ik ook al rond naar een nieuwe woning, maar vanaf welk moment kan ik concrete acties hierin doen (bieden, enz). Het veiligst is natuurlijk na sleuteloverdracht maar dat duurt nog 3 maanden.

Hoe hebben tweakers dit aangepakt en welke extra ontbindende voorwaarden hebben jullie gesteld? Zijn deze ontbindende voorwaarden ook geaccepteerd door de verkopers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Op het moment dat de koper heeft bevestigd dat zijn hypotheek finaal akkoord is en de notaris de bankgarantie of waarborgsom heeft ontvangen. Het kan verder nooit kwaad om voor de zekerheid een voorbehoud te maken voor verkoop van je eigen woning, dit gebeurt vrij regelmatig en moet geen probleem zijn, zeker niet als je al een koper hebt en dat kan aantonen.

Bieden kan trouwens altijd. Waarom zou je een koopje laten lopen...?

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 28-10-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 04-06 13:22
Ik heb net een mailtje van de makelaar gekregen met de vraag of we ervoor openstaan dat het huis later wordt opgeleverd; de verkoper heeft nml een nieuwbouwwoning gekocht die nog niet klaar is..

Mijn eerste reactie is; uiteraard liever niet, ik wil gewoon graag die woning in en dan zijn er nog alle nadelen (kosten & ongemak) die erbij komen. Maar als er een slaatje uit te slaan valt sta ik er natuurlijk wel voor open.. de verkoper heeft namelijk een gezin waarbij een dubbele verhuizing en tijdelijke woning erg ongunstig zal zijn, ik daarentegen heb een huurwoning en ben opzich wel flexibel. Hoe zouden jullie dit insteken? Bv. werken met een tijdelijk huurconstructie met een hoog bedrag/maand waardoor ze snel weer uit willen en ik er iets aan overhou?

Mijn hypotheek heb ik al verlengd en is nu geldig t/m 2 maanden na oplevering.. dus als ik een nieuwe hypotheekofferte moet aanvragen moet ik ook weer alle papieren inleveren en een boete van 1% betalen door geen gebruik te maken van de vorige offerte.. dus 2 maanden is eigenlijk echt een max.
Wat dat betreft is het wijzigingen / opschuiven van de overdrachtsdatum handiger dan een tijdelijke huurconstructie.

[ Voor 5% gewijzigd door Hbeez op 28-10-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hbeez schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:37:
Ik heb net een mailtje van de makelaar gekregen met de vraag of we ervoor openstaan dat het huis later wordt opgeleverd; de verkoper heeft nml een nieuwbouwwoning gekocht die nog niet klaar is..

Mijn eerste reactie is; uiteraard liever niet, ik wil gewoon graag die woning in en dan zijn er nog alle nadelen (kosten & ongemak) die erbij komen. Maar als er een slaatje uit te slaan valt sta ik er natuurlijk wel voor open.. de verkoper heeft namelijk een gezin waarbij een dubbele verhuizing en tijdelijke woning erg ongunstig zal zijn, ik daarentegen heb een huurwoning en ben opzich wel flexibel. Hoe zouden jullie dit insteken? Bv. werken met een tijdelijk huurconstructie met een hoog bedrag/maand waardoor ze snel weer uit willen en ik er iets aan overhou?

Mijn hypotheek heb ik al verlengd en is nu geldig t/m 2 maanden na oplevering.. dus als ik een nieuwe hypotheekofferte moet aanvragen moet ik ook weer alle papieren inleveren en een boete van 1% betalen door geen gebruik te maken van de vorige offerte.. dus 2 maanden is eigenlijk echt een max.
Wat dat betreft is het wijzigingen / opschuiven van de overdrachtsdatum handiger dan een tijdelijke huurconstructie.
Ik zou het niet onnodig complex maken met huurconstructies e.d. .. Gewoon vragen of zij een nieuwe datum willen voorstellen en daar dan vanuit jouw zijde een kostenpost aanhangen die jij redelijk vind, die je mijns inziens niet zou moeten hoeven specificeren. Als zij zich daarin kunnen vinden zijn jullie beiden blij, zo niet dan zullen zij tijdelijk elders woonruimte moeten vinden. Of kunnen zij theoretisch nog onder de verkoop uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Valorian schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:55:
[...]

Ik zou het niet onnodig complex maken met huurconstructies e.d. .. Gewoon vragen of zij een nieuwe datum willen voorstellen en daar dan vanuit jouw zijde een kostenpost aanhangen die jij redelijk vind, die je mijns inziens niet zou moeten hoeven specificeren. Als zij zich daarin kunnen vinden zijn jullie beiden blij, zo niet dan zullen zij tijdelijk elders woonruimte moeten vinden. Of kunnen zij theoretisch nog onder de verkoop uit?
Nee, het koopcontract is getekend. Ik heb nu idd gereageerd met 'liever niet, maar kom maar met een voorstel'. Ik heb geen idee hoeveel later ze het willen opleveren en hoeveel geld ze ervoor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Valorian schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 16:55:
[...]

Ik zou het niet onnodig complex maken met huurconstructies e.d...
Dat inderdaad. En veel verkopers vragen zelf ook om een paar maanden tijd om iets anders te zoeken. Ik zou alleen voorzichtig zijn bij het bieden op huizen die al leeg staan. Gewoon voorzichtig informeren of de verkopers al wat nieuws hebben, als dat niet zo is dan komt het vast wel goed.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Fiber schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:01:
[...]

Dat inderdaad. En veel verkopers vragen zelf ook om een paar maanden tijd om iets anders te zoeken. Ik zou alleen voorzichtig zijn bij het bieden op huizen die al leeg staan. Gewoon voorzichtig informeren of de verkopers al wat nieuws hebben, als dat niet zo is dan komt het vast wel goed.
In dit geval gaat het om een vastgelegde overdrachtsdatum (begin volgend jaar) - de verkopers gaan zelf verhuizen naar een nieuwbouwwoning, waarbij de bouw / oplevering blijkbaar is vertraagd. Nu vraag ze of wij xx maand langer willen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 15:41
Net de notaris aan de lijn met goed en slecht nieuws:

Slechte nieuws is dat de koopoverdracht aankomende woensdag niet door kan gaan. Hoewel de verkoop (gekocht van een bank) goed is gegaan, is recentelijk een van de eigenaren van het huis overleden. Nu willen/moeten ze eerst uitzoeken wat de status is van de erfgename en hoe die hierbij horen.

Goede nieuws is dat de notaris, makelaar en ik besloten hebben dat ik wel alvast de sleutel krijg. Dit zodat ik gewoon kan beginnen met verven etc. Wettelijk zal het huis nog niet van mij zijn echter.

Ik heb nagevraagd of er van de verkoop afgezien kan worden, en de notaris gaf aan dat dit eigenlijk niet meer kan. De koopovereenkomst is er gewoon, en de bank had de rechten om het te verkopen. Toch willen ze blijkbaar toch nog even uitzoeken hoe het precies zit. In het ergste geval dat ik toch niet het huis kan krijgen zal door contractbreuk 10% van de verkoopprijs naar mij gaan. Echter toch een scenario wat ik niet wil....

Notaris gaf al aan dat dit een erg uitzonderlijke situatie is. Vind het erg fijn dat ik iig kan beginnen volgende week, maar het huis is dus niet van mij nog dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Basekid schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:49:
Net de notaris aan de lijn met goed en slecht nieuws:

Slechte nieuws is dat de koopoverdracht aankomende woensdag niet door kan gaan. Hoewel de verkoop (gekocht van een bank) goed is gegaan, is recentelijk een van de eigenaren van het huis overleden. Nu willen/moeten ze eerst uitzoeken wat de status is van de erfgename en hoe die hierbij horen.

Goede nieuws is dat de notaris, makelaar en ik besloten hebben dat ik wel alvast de sleutel krijg. Dit zodat ik gewoon kan beginnen met verven etc. Wettelijk zal het huis nog niet van mij zijn echter.

Ik heb nagevraagd of er van de verkoop afgezien kan worden, en de notaris gaf aan dat dit eigenlijk niet meer kan. De koopovereenkomst is er gewoon, en de bank had de rechten om het te verkopen. Toch willen ze blijkbaar toch nog even uitzoeken hoe het precies zit. In het ergste geval dat ik toch niet het huis kan krijgen zal door contractbreuk 10% van de verkoopprijs naar mij gaan. Echter toch een scenario wat ik niet wil....

Notaris gaf al aan dat dit een erg uitzonderlijke situatie is. Vind het erg fijn dat ik iig kan beginnen volgende week, maar het huis is dus niet van mij nog dan.
Net per se aan jou gericht, maar is dit nou zo'n praktijk-situatie waar het beter was geweest om de koop in te schrijven in het kadaster? Niet dat ik zeg dat je dat beter had kunnen doen ofzo, maar ben gewoon benieuwd of dat in dit geval zou hebben geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
naitsoezn schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:58:
[...]

Net per se aan jou gericht, maar is dit nou zo'n praktijk-situatie waar het beter was geweest om de koop in te schrijven in het kadaster? Niet dat ik zeg dat je dat beter had kunnen doen ofzo, maar ben gewoon benieuwd of dat in dit geval zou hebben geholpen :)
Dat is ook gebeurd. Maar blijkbaar willen ze toch nog even goed uitzoeken wat de positie van de erfgename is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Basekid schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 19:05:
[...]

Dat is ook gebeurd. Maar blijkbaar willen ze toch nog even goed uitzoeken wat de positie van de erfgename is in dit geval.
O, ok.. thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Lijkt me toch een vervelende situatie.
Jij vol aan de schilder en de klus en halverwege er achter komen dat het toch niet doorgaat.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:42
En ben je verzekerd als je nu al gaat klussen? Stel, in het eerste geval, breekt er brand uit, wat dan? Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het inderdaad goed uitzoeken. Zonder opdracht of eigenaarsschaap werkzaamheden verrichten aan een woning kan risico's met zich meebrengen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Basekid schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:49:

Ah, fijn dat je al kan beginnen. Wel een beetje oppassen met wat je doet. Verven etc. is natuurlijk weinig riskant, maar op het moment dat er iets gebeurd met het huis door jou schuld en het is formeel niet jou huis kan het verzekeringstechnisch een beetje een clusterf*ck worden. Denk aan opstalverzekering, etc, lopen die dan wel? En als het huis afbrand in de paar weken dat jij aan het klussen bent? Ik heb geen idee of jij daarmee risico loopt of juist de vorige eigenaar/bank, maar weet wel dat er altijd nogal gewaarschuwd wordt tegen het vroegtijdig afgeven van een sleutel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:21
Vorige eigenaar loopt daarmee het risico, is normaliter echt een NO GO om zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:53
Zo, bij mij heeft het SVN de starterslening inmiddels goedgekeurd, die hebben nu de formulieren naar de gemeente gestuurd

Volgende week taxatie, dat is nog nodig voor de financiering
Ga er zelf ook even heen, iemand nog eventueel tips? Of stelt het allemaal niet zoveel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Bedankt voor jullie tips/meningen. Heb zelf net de verzekering gebeld en het is inderdaad wat sbmuc zegt, als het affikt etc is de huidige (bank) eigenaar aansprakelijk. Maar het blijft onhandig ja.

straks even met de makelaar spreken en kijken wat hij dan zegt met betrekkening tot aansprakelijkheid en investeringen in het huis en contracten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FabianGTI schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:56:
Ga er zelf ook even heen, iemand nog eventueel tips? Of stelt het allemaal niet zoveel voor?
Ik kreeg van de week m'n taxatierapport binnen, is niet zo heel spannend. Toevallig kwam de waarde op 1000 euro boven de koopprijs uit, maar de vergelijking slaat imho nergens op (ze vergelijken het met een huis van 20K minder, in een veel mindere wijk, dat een benedenwoning is ipv een hoekwoning). Dus krijg zelf niet het idee dat het echt heel bijzonder is voor een standaard huis. Misschien wel voor een bijzondere woning, maar voor mijn rijtjeshuis vond ik 't weinig boeiend.
Maarja, je hebt 't nu eenmaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
TERW_DAN schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:18:
[...]

Ik kreeg van de week m'n taxatierapport binnen, is niet zo heel spannend. Toevallig kwam de waarde op 1000 euro boven de koopprijs uit, maar de vergelijking slaat imho nergens op (ze vergelijken het met een huis van 20K minder, in een veel mindere wijk, dat een benedenwoning is ipv een hoekwoning). Dus krijg zelf niet het idee dat het echt heel bijzonder is voor een standaard huis. Misschien wel voor een bijzondere woning, maar voor mijn rijtjeshuis vond ik 't weinig boeiend.
Maarja, je hebt 't nu eenmaal nodig.
Het vergelijken met een ander huis gaat bij mij ook lastig worden, er zijn totaal 3 van deze huizen, en van allemaal is de grond en ligging anders, en de andere 2 zijn al járen niet meer te koop geweest

Had al wel van mijn hypotheek adviseur gehoord dat ik niets moest zeggen over een eventuele verbouwing, voordat ze dan weer een bouwdepot willen aanmaken... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Basekid schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:10:
Bedankt voor jullie tips/meningen. Heb zelf net de verzekering gebeld en het is inderdaad wat sbmuc zegt, als het affikt etc is de huidige (bank) eigenaar aansprakelijk. Maar het blijft onhandig ja.

straks even met de makelaar spreken en kijken wat hij dan zegt met betrekkening tot aansprakelijkheid en investeringen in het huis en contracten enzo.
Ah, dat is wel fijn. Dat je de sleutel al krijgt toont ook wel goodwill denk ik. Denk dat in principe geen van de partijen zit te wachten op 'gedoe' .. Verder lijkt mij dat het enige risico wat jij loopt is dat je uren en materiaal investeert in een huis wat nog niet 1000% zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Je kan het overigens wel zelf verzekeren, daar is een speciale clausule voor. Ik heb het destijds ook gedaan toen ik een huis kocht waarvan ik nog geen juridisch eigenaar was. De erven zaten ook in het buitenland. Dit voorkomt mogelijk gedonder voor als er daadwerkelijk iets gebeurd

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 29-10-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 23:18
Fijn topic dit. Heb hier zeer veel inspiratie en hulp uit weten te halen in mijn zoektocht naar mijn eerste koopappartement. Dus hierbij wat ervaringen van mijn kant die ik onlangs heb bij het kopen van een appartement in Amsterdam.

De bezichtiging en biedingsfase heb ik als een achtbaan ervaren. De huizenmarkt binnen de ring in Amsterdam zou ik momenteel licht overspannen beschouwen. Mijn ervaring is dat bijna elk aantrekkelijk appartement (rond de 50m2) dat ik op Funda tegen kwam binnen 2 weken was verkocht onder voorbehoud. Tijdens bezichtigingen was ik nooit alleen en het is me 4 keer overkomen dat ik een afspraak wou maken en te horen kreeg dat het appartement al verkocht was. Oftewel ik moest genoegen nemen met 1 bezichtiging omdat de kans groot was dat het ten tijde van de tweede bezichtiging als verkocht was. Enfin. Uiteindelijk dagelijks Funda gevolgd op nieuwe appartementen en snel gehandeld bij nieuwe advertenties.

Het appartement waar mijn bod uiteindelijk werd geaccepteerd was overigens ook niet zonder slag of stoot. Nadat ik namelijk mijn bod had uitgebracht kreeg ik de dag erna een reactie dat ze i.v.m. meerdere biedingen over gingen op een inschrijvingsprocedure. Ik kon nog 1 keer een bod kon uitbrengen waarna de verkopende partij het meest aantrekkelijke bod als winnaar ging kiezen. Uiteindelijk 5000,- boven de vraagprijs (van 215k) geboden (nadat ik bij eerdere biedingen met de vraagprijs buiten de boot was gevallen) plus aangeboden alle roerende zaken over te nemen voor een goede prijs (verkopende partij wou hier vanaf en ik heb vrijwel geen meubels). Tijdens het tekenen van de voorlopige koopakte gaf de verkopende partij aan dat dit aspect doorslaggevend was geweest alhoewel dit voor mij natuurlijk onmogelijk is om te controleren... De roerende zaken heb ik nu voor een mooie prijs buiten de koopovereenkomst heen overgenomen.

Hypotheek verkrijgen ging in ieder geval een stuk soepeler. Voordat ik biedingen ging doen had ik al 2x een verkennend gesprek gehouden met twee verschillende hypotheek adviseurs. Echter gezien mijn recht toe recht aan situatie (vast contract bij de overheid, klein kapitaal aan spaargeld en geen schulden) kwam ik vrij snel tot de conclusie dat er nagenoeg geen meerwaarde zat in hun advieswerk. Om deze reden toen besloten hypotheek te regelen via hypotheek24 en ik moet zeggen dat dit allemaal zeer soepel is verlopen.

9-10-2015 Aanvraag voor hypotheek met NHG gedaan en alle gevraagde stukken aangeleverd via hun portal
13-10-2015 Aanvraag naar geldverstrekker (lloyds bank) doorgezet / ORV via independer aangevraagd.
14-10-2015 Hypotheekofferte ontvangen
15-10-2015 Ondertekende offerte ingediend
16-10-2015 ORV verkregen en alle aanvullende documenten geupload
19-10-2015 documenten door hypotheek24 beoordeeld en doorgezet naar geldverstrekker
21-10-2015 terugkoppeling geldverstrekker en nog 1 document aangeleverd
26-10-2015 bericht gekregen dat alle stukken voor ondertekening naar de notaris zijn verstuurd.

Enige dat nu nog rest zijn wat praktische zaken regelen. 17 november heb ik de verhuizing gepland. Ik ben een tevreden koper. :)

:edit
Zo, bij mij heeft het SVN de starterslening inmiddels goedgekeurd, die hebben nu de formulieren naar de gemeente gestuurd

Zelf vond ik dit weinig voorstellen. In mijn geval (en dat van 2 vrienden die onlangs iets in Amsterdam hebben gekocht) kwam de taxatiewaarde exact overeen met de koopsom. Zal wel aan de markt hier liggen...

[ Voor 8% gewijzigd door Alabama_man op 29-10-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 01:00

Sebastiaan

....

Desnoods wat extra druk bij de verkoper leggen door ze in gebreke te stellen en te sommeren te leveren op de afgesproken datum. Indien ze dan niet binnen 8 dagen leveren heb je recht op 3 promille boete per dag dat ze later leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 09:15
Al een hele lange tijd aan het mee lezen en denken, zoeken en afvragen, wil ik wel kopen?

Enige tijd geleden dan toch de knoop doorgehakt: Ja!.

Woon sinds maart in het noorden des lands en het bevalt met eigenlijk wel prima.
Mooie natuur, vriendelijke mensen, je wordt met rust gelaten wanneer je wilt en geen drukte zoals in de randstad of andere grotere steden.

Ik ga vandaag het koopcontract tekenen. Nog nooit zoveel zenuwen gehad.
Heb een goede adviseur die alles eens doorgelicht heeft maar toch. Spannend en eng tegelijk.
Zoals je kan lezen, jep, eerste huis.

Keuring is gedaan, taxatie is gedaan. Was even spannend omdat ik voor mij vrij hoog zat in bod ten opzichte van waarde. Achteraf een beetje spijt van maar toch tevreden.
Ook bij de keuring een paar dingen die zorgen doen maken maar niet genoeg om er van af te zien.

Dus vandaag tekenen. En toch een beetje twijfel. Waarom? geen idee.
Ben er nu denk wel 10x geweest. Uitvoerig gesprekken gehad met eigenaar en makelaar.
Plekje voelt goed, voelt als thuis maar toch twijfel. Twijfel van "Wat als" en toekomst enz enz enz.
Wil ik er wel over 10 jaar nog wonen? Denk van wel. Misschien zijn het de zenuwen. Ook mijn vriendin ervaart ze.

Heeft een van jullie dat ook gehad bij de aankoop van je eerste huis (en hopelijk enigste) huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Spanning is gezond. Heb ik nog steeds, ook elke keer als ik bied voor klanten, dat maakt het ook leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
nee, dat herken ik totaal niet. Wijzelf hebben mer dan tien huizen bekeken, en telkens als er twijfel was zijn we weg gelopen. Het huis waar we nu wonen hadden we dus beide totaal geen twijfel en zijn we vol voor gegaan.
Verwar inderdaad wat Kju zegt twijfel niet met spanning, want oh boy, wat was het spannend en wat waren we gespannen toen we besloten voor dit huis te gaan, en wat gaat de klok langzaam als je eenmaal beslist hebt :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 23:18
Ik herken me er wel een beetje in. Vooral na het eerste bod dat ik uitbracht had ik ook wel even die gedachtenstroom van "Is dit het nu?". Dit sloeg echter vrij snel om in teleurstelling en frustratie toen ik te horen kreeg dat mijn bod niet het winnende was.
Maargoed vanwege alle risico's die er aan hangen is het gewoon een spannend iets.

Overigens langer dan 5 jaar vooruit plannen is al haast niet te doen. Laat staan dat je realistisch kunt inschatten wat je kunt en wilt over 10 jaar. Dus daar zou ik me niet al te druk om maken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Alabama_man op 30-10-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik herken het ook niet echt... kan niet wachten tot het 4 januari is en ik erin kan.
Twijfel ook totaal niet, ook al raadt iedereen aan het niet te doen kijk ik zo nu en dan nog op funda om te zien wat erbij komt, en tot dusver niets dat ik leuker vind dan wat ik gekocht heb.

Natuurlijk is het spannend, het zijn bedragen die je niet zomaar uitgeeft, maar moet zeggen dat ik geen moment twijfel over of het de goede keuze was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had af en toe wel een kleine vorm van twijfel maar zodra ik het huis weer zag op Funda was dat direct weg. En ik woon er nu al drie kwart jaar met veel plezier.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47
Ik woon inmiddels sinds half september in mijn huis, ik heb sinds 1 mei de sleutel. Er is dus heel erg veel kluswerk aan vooraf gegaan.

Het huis is prima maar had wat achterstallig onderhoud of dingen die niet naar mijn smaak waren. Uiteindelijk kwam het er tijdens het klussen op neer dat ik ALLES heb gestript en heb gesloopt en het hele huis vanaf 0 heb opgebouwd. Nieuwe trap, nieuwe plafonds, alles stucen, nieuwe ketel, radiatoren, zelfs kunststof kozijnen laten zetten en er volgt nog meer (nieuw dak).

Het is een oud huis met karakter en leuke uitstraling, maar uiteindelijk denk ik dan ook.. Ik had ook voor wat meer geld een rijtjeshuis kunnen kopen waar ik wat minder werk aan had gehad en dat was dan onderaan de streep misschien net zo duur geweest.

Al met al had dat natuurlijk ook nooit zo gelopen en was alles ook veel duurder geweest. Nu heb ik een prachtig huis wat voor 100% naar mijn smaak is ingericht waarvan ik ook kan zeggen dat het allemaal zelf is gedaan :)

Hoe de markt er over 10 jaar uitziet, zie ik dan wel weer. Wie weet heeft de gemeente wel interesse om de grond te kopen voor een nieuwbouwwijkje :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

hoe lang heeft bij jou de starterslening geduurd. Ik heb mijn appartement verkocht en koper gaat ook gebruik maken van starterslening. Daarom heb ik termijn voor ontbindende voorwaarde financiering moeten verlengen naar 8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
TweakersOnly schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:35:
[...]
hoe lang heeft bij jou de starterslening geduurd. Ik heb mijn appartement verkocht en koper gaat ook gebruik maken van starterslening. Daarom heb ik termijn voor ontbindende voorwaarde financiering moeten verlengen naar 8 weken.
8 weken gaat waarschijnlijk niet eens lukken

Bij mij is de aanvraag nog steeds bezig, alleen is het goedgekeurd
Wij zijn nu inmiddels 2 weken ermee bezig, nu moeten ze de reactie van de gemeente afwachten en alles compleet hebben, dan duurt het nog eens minimaal 6 weken :'(
Gemeente heeft het ook al goedgekeurd bij mij alleen uiteraard niet door gegeven aan SVN

Mooie is ook, zo'n starterslening is niets zeker aan, het SVN en de gemeente mogen beide nee zeggen, maar er wordt wel van je verwacht dat je je taxatie klaar hebt liggen á 350 euro....
Daarop is nu weer het wachten bij mij, ik wou eerst die zekerheid

Ow, en de tijd gaat pas tellen wanneer jullie beiden het voorlopig koopcontract hebben getekend, doen jullie dat over een week wordt het automatisch dus weer een week later, die moet het SVN namelijk als eerste hebben ;)

Ambtenaren...... :N

Als voorbeeldje, ik heb 23 september aangegeven dat het akkoord is met de prijs, en bij mij is de overdracht pas waarschijnlijk eind december :'( (Tegen partij is ook onmogelijk traag)

[ Voor 7% gewijzigd door FabianGTI op 30-10-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Starterslening algemeen.

Het is minder extreem als hier te lezen is. Ik kan me het relaas voorstellen maar dat is wellicht meer omdat je of er geen hulp bij hebt of te voorzichtig bent.

Ik heb er al behoorlijk wat gedaan en juist als je het traject kent en vooruit denkt kan het parallel lopen aan het gewone hypotheekdossier en is 8 weken zeker wel haalbaar. Ja je moet er vooral aan de kant van de gemeente bovenop zitten. Hoewel als je daar de juiste personen kent het best snel kan gaan
kanttekening is dat het nu wel erg druk is omdat op de meeste plekken het geld op is en niet bijgevuld wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 30-10-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Nou heb voor de zekerheid rechtsbijstand ingeschakeld. Die is in contact met de notaris om precies na te gaan waarom er geen verkoop kan plaatsvinden. De notaris probeert met de makelaar te spreken om te kijken waarom die langzaam reageren en de makelaar probeert weer contact te zoeken met de notaris om na te gaan of er wel iets is bijgeschreven in het kadaster.. Ik hoor op zijn vroegst maandag pas wat.

Sleuteloverdracht lijkt nu opeens uberhaupt niet meer te kunnen: makelaar geeft aan dat de bank hier nooit akkoord mee zal gaan (hoewel hij tegen de notaris had gezegd dat dit wel een optie is).

Naast de gewone irritatie die ik hierdoor heb maak ik me toch ook wel zorgen over mijn huurwoning.. heb ik opgezegd vanaf 1 december, maar ik heb nu totaal geen kijk wanneer ik wel de sleutel krijg. Heb de verhuurders gevraagd of ze soepel kunnen zijn, maar je weet nooit. Verder gaat de notaris nu natuurlijk extra kosten maken, en ik mag hopen dat de bank (verkopende partij) dit gaat betalen. Lijkt me niet meer dan logisch maar in dit geval vertrouw ik ze voor geen meter.

Wat een ellende allemaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Basekid schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:05:
Nou heb voor de zekerheid rechtsbijstand ingeschakeld.
Helemaal goed!
Ik zou overigens niet te bang zijn om stevig 'van leer' te trekken tegen de bank.
Het is heel makkelijk, de bank heeft 2 (en een halve optie):
Koop annuleren, omdat ze blijkbaar niet de rechten (denken te) hebben, jij krijgt 10%?
Koop door laten gaan omdat de koop al definitief is, eventuele 'consequenties' van erfgenamen zijn voor de bank.

En die halve optie is exact wat ze nu doen: Uitstellen. De bank vindt het risico te groot om door te gaan en 'hoopt' dat jij 'stom' genoeg bent om daar in mee te gaan. Niet doen!

De bank blijft in gebreke, dan is er maar 1 devies (zover ik weet): in ingebrekestelling sturen (direct!!!) met een termijn, normaal 8 dagen en daarna even nazoeken wat de boete clausule is en die in die brief vermelden. (Dit kan dus je rechtsbijstand prima doen) Ga niet mee in:"Sorry, de manager loopt net een meeting in", dan heb je blijkbaar (nog) niet genoeg prio.
Simpel gezegd weegt de bank nu het risico van gedonder met de erfgenamen af tegen gedonder met de koper. Als je dit snel wilt oplossen dan moet je heel snel de indruk gaan creëren dat jij een groter probleem gaat vormen dan die erfgenaam.
Veel succes!

En maak je niet (te) druk over je huur, als je 'extra' wilt huren kun je die kosten 1 op 1 verhalen op de bank. Als je verhuurder dus een 'hogere huur' rekent dan zal (binnen alle redelijkheid) de verkoper hiervoor dus op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54
TheGhostInc schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:33:
[...]

Helemaal goed!
Ik zou overigens niet te bang zijn om stevig 'van leer' te trekken tegen de bank.
Het is heel makkelijk, de bank heeft 2 (en een halve optie):
Koop annuleren, omdat ze blijkbaar niet de rechten (denken te) hebben, jij krijgt 10%?
Koop door laten gaan omdat de koop al definitief is, eventuele 'consequenties' van erfgenamen zijn voor de bank.
Inderdaad per direct in gebreke stellen en eisen dat de oplevering plaats vind. Je hebt een contract getekend en een koopdatum vastgesteld, de bank kan daar niet zonder meer van afwijken. Niet langer laten rekken dus maar gelijk oplevering eisen zodat je zo snel mogelijk alsnog meer zekerheid hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan

Sebastiaan

....

Basekid schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:05:
Nou heb voor de zekerheid rechtsbijstand ingeschakeld. Die is in contact met de notaris om precies na te gaan waarom er geen verkoop kan plaatsvinden. De notaris probeert met de makelaar te spreken om te kijken waarom die langzaam reageren en de makelaar probeert weer contact te zoeken met de notaris om na te gaan of er wel iets is bijgeschreven in het kadaster.. Ik hoor op zijn vroegst maandag pas wat.

Sleuteloverdracht lijkt nu opeens uberhaupt niet meer te kunnen: makelaar geeft aan dat de bank hier nooit akkoord mee zal gaan (hoewel hij tegen de notaris had gezegd dat dit wel een optie is).

Naast de gewone irritatie die ik hierdoor heb maak ik me toch ook wel zorgen over mijn huurwoning.. heb ik opgezegd vanaf 1 december, maar ik heb nu totaal geen kijk wanneer ik wel de sleutel krijg. Heb de verhuurders gevraagd of ze soepel kunnen zijn, maar je weet nooit. Verder gaat de notaris nu natuurlijk extra kosten maken, en ik mag hopen dat de bank (verkopende partij) dit gaat betalen. Lijkt me niet meer dan logisch maar in dit geval vertrouw ik ze voor geen meter.

Wat een ellende allemaal :(
Juist hierom schreef ik gister al over de ingebrekestelling. Dit zorgt voor extra druk bij de bank om alles snel op te lossen vanwege de boete bij latere levering. Juist de houding van "we gaan wel even kijken wat er mis is" kan ineens lang duren zonder pressiemiddel. Ook gehad bij een levering, verkoper was vergeten van alles te regelen en volgens de bank kon het wel een paar weken gaan duren. Aangezien er al afspraken stonden om dingen te strippen was dit toch wel een probleem. Ingebrekestelling maar verzonden en ineens kon het allemaal binnen enkele dagen ipv enkele weken omdat men toch geen boete wilde betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Bedankt allen.

Gesproken met de jurist van rechtsbijstand en die is bezig de notaris te bellen om uit te zoeken wat er nu precies het probleem is. Verder hebben ze ook het nummer van de makelaar en hebben ze het koopcontract en alle communicatie van me gekregen.

Nu helaas weekend dus niemand doet iets, maar maandag gaan we er weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Basekid succes. Erg rot dat het zo loopt. Let je wel op dat het negatieve sentiment niet aan het huis gaat kleven? Jij moet er immers nog jaren met plezier wonen.

Mijn vrouw en ik heb na maanden zoeken ook eindelijk weer 2 huizen op het oog. Inmiddels zijn we al drie keer bij een 'per inschrijving bieden' constructie niet als winnaar uit de bus gekomen. Jammerlijk! Nu een kluswoning (vrij groot) en een al opgeknapte versie (iets kleiner) op de lijst voor komende week. Superleuk.

Nadeel bij de kluswoning is dat hij simpelweg overpriced is, echt alleen een optie als er minstens 10% tot 20% af kan. Zouden jullie dat bij de eerste bezichtiging al direct vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:21
Heeft geen zin, het antwoord zal nooit zijn wat je wilt horen ("natuurlijk kan er 20% vanaf meneer "). Maar als bezichtiging met makelaar is valt er wel te polsen natuurlijk. Eea hangt ook af van hoeveel potentiele kopers er zjjn enz. Al moet je dan je 20% wel kunnen onderbouwen lijkt me. Maar lastig en verschilt van huis tot huis zoals je hier ook leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 12:46
Even een update van mijn kant. Ik had eerder een huis waar we binnen een dag moesten reageren, maar die ik nog niet geIen had. De makelaar was niet coulant, dus die heb ik maar laten schieten.

Nu een leuk hoekhuis gezien in Leek. Afgelopen donderdag tweede bezichtiging gedaan met een aankoopmakelaar. Hij stuurt me maandag zijn taxatie, ben benieuwd :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoos
  • Laatst online: 19-05 09:15
Bedankt voor alle reacties.

Uiteindelijk denk ik dat het spanning was meer dan wat anders.
We hebben met de huidige eigenaren nog goede afspraken kunnen maken over het overnemen van roerende zaken (kosteloos :) ) en dat hun de vloer in de woonkamer vervangen.
Ik had daar een issue mee maar dat is heel netjes opgelost en in de koopovereenkomst gezet.

Dus. Nu echt een huiseigenaar.

We hebben zo veel ideeën en plannen. Zo ontzettend veel zin er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 15:42
Heb een vraag betreft een creditcard hebben tijdens een aanvraag van een hypotheek.
Als je eentje heb kan dit invloed hebben op de lening, dus ik wil hem opzeggen.

Zojuist gebeld met ICS om hem op te zeggen.. reden hypotheek.
Ze zeiden dat dit met mijn kaart niet nodig is, omdat deze niet BKR geregistreerd is en ik betaal alles direct terug.

Weet jullie hoe dit zit?
Ben niet helemaal zeker van hun verhaal, kan er ook niet echt duidelijk antwoord op vinden hun website.

Kan het kloppen als ik mijn krediet afmeld dat het dan geen probleem meer is?

[ Voor 7% gewijzigd door Zaratrass op 02-11-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat is correct. Een creditcard die iedere maand direct wordt afgelost, is niet van invloed op je hypotheek. Hier ook gewoon een creditcard van ING / Mastercard, en bij het aanvragen van een hypotheek (bij een andere bank) was dit geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb net een (redelijk) flinke hypotheek afgesloten met een CC (incl limiet van 5.000 euro) en niemand heeft er iets over gezegd...
Aan het einde van de maand wordt het bedrag 100% van mijn betaalrekening gehaald, wellicht dat dat nog iets uitmaakt...

Maar hoor wel vaker dat dat een probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Als je bij een CC de mogelijkheid hebt om gespreid terug te betalen, of het zelfs uit te stellen, is het feitelijk een lening en zal dus ook als zodanig geregistreerd staan bij het BKR. Dat heeft inderdaad invloed op de maximale hoogte van je hypotheek (ik geloof zelfs dat die invloed afhankelijk is van de limiet en niet vanhet daadwerkelijk opgenomen bedrag, maar dit weet ik niet zeker).

Een CC zonder die mogelijkheid (veel bij banken) staat niet geregistreerd bij het BKR, en heeft dus ook geen invloed op je maximale hypotheekbedrag. Uiteraard speelt dit alleen mee als je (bijna) het maximale wil lenen op basis van je salaris.

[ Voor 3% gewijzigd door Arrne op 02-11-2015 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Je kan ook gewoon een uittreksel van je BKR registraties opvragen als je zeker wil zijn. Dan weet je precies wat de hypotheekverstrekker ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

manii schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:12:
Heb een vraag betreft een creditcard hebben tijdens een aanvraag van een hypotheek.
Als je eentje heb kan dit invloed hebben op de lening, dus ik wil hem opzeggen.

Zojuist gebeld met ICS om hem op te zeggen.. reden hypotheek.
Ze zeiden dat dit met mijn kaart niet nodig is, omdat deze niet BKR geregistreerd is en ik betaal alles direct terug.

Weet jullie hoe dit zit?
Ben niet helemaal zeker van hun verhaal, kan er ook niet echt duidelijk antwoord op vinden hun website.

Kan het kloppen als ik mijn krediet afmeld dat het dan geen probleem meer is?
Klopt, op het moment dat je een CC zou hebben met gespreide betaling, rekenen ze bij het bepalen van je te lenen hypotheek bedrag altijd met het maximum wat je per maand kwijt zou kunnen zijn voor die CC.
En dus valt je te lenen bedrag een stuk lager uit.

Als je een verstandige CC hebt, waarbij je dus dus elke maand netjes alles betaald, is er voor het BKR geen sprake van een krediet en is er dus ook geen notering.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Zo, lange mail van de notaris gekregen met uitleg waarom de verkoop aanstaande woensdag niet door kan gaan. Blijkbaar is de volmacht aan de bank niet meer geldig zodra een van de personen overlijd (wat dus is gebeurd). De makelaar was hierover verkeerd geïnformeerd door hun netwerk, dus die ging er blijkbaar vanuit dat het gewoon door kon gaan. Niet dus.

De notaris heeft nu eindelijk akkoord van de bank om dit allemaal te gaan regelen met de erfgename (op kosten van de bank. Ik hoor weer zsm van ze.

Heb aangegeven (aan de makelaar, die de bank vertegenwoordigd) dat ik blij ben met de uitleg, maar dat ik ze in gebreke ga stellen indien ze niet binnen 8 dagen na oorspronkelijke datum leveren (zo staat het in de koopovereenkomst) en dat ik rechtsbijstand heb ingeschakeld. Ze wisten al 6 weken lang dat de man overleden was...

We merken nu wel hoe snel het gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Arrne schreef op maandag 02 november 2015 @ 11:32:
Als je bij een CC de mogelijkheid hebt om gespreid terug te betalen, of het zelfs uit te stellen, is het feitelijk een lening en zal dus ook als zodanig geregistreerd staan bij het BKR. Dat heeft inderdaad invloed op de maximale hoogte van je hypotheek (ik geloof zelfs dat die invloed afhankelijk is van de limiet en niet vanhet daadwerkelijk opgenomen bedrag, maar dit weet ik niet zeker).

Een CC zonder die mogelijkheid (veel bij banken) staat niet geregistreerd bij het BKR, en heeft dus ook geen invloed op je maximale hypotheekbedrag. Uiteraard speelt dit alleen mee als je (bijna) het maximale wil lenen op basis van je salaris.
Precies. Ik heb ook een CC zonder uitgestelde betaling en die zijn inderdaad niet geregistreerd. Zodra je er een betalingsregeling aan hangt wordt hij wel geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan

Sebastiaan

....

Basekid schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:40:
Zo, lange mail van de notaris gekregen met uitleg waarom de verkoop aanstaande woensdag niet door kan gaan. Blijkbaar is de volmacht aan de bank niet meer geldig zodra een van de personen overlijd (wat dus is gebeurd). De makelaar was hierover verkeerd geïnformeerd door hun netwerk, dus die ging er blijkbaar vanuit dat het gewoon door kon gaan. Niet dus.

De notaris heeft nu eindelijk akkoord van de bank om dit allemaal te gaan regelen met de erfgename (op kosten van de bank. Ik hoor weer zsm van ze.

Heb aangegeven (aan de makelaar, die de bank vertegenwoordigd) dat ik blij ben met de uitleg, maar dat ik ze in gebreke ga stellen indien ze niet binnen 8 dagen na oorspronkelijke datum leveren (zo staat het in de koopovereenkomst) en dat ik rechtsbijstand heb ingeschakeld. Ze wisten al 6 weken lang dat de man overleden was...

Enkel dreigen met een ingebrekestelling zal weinig indruk maken, want na ontvangst van die ingebrekestelling hebben ze nog 8 dagen. Dus als je die brief pas 8 dagen na de leveringsdatum stuurt hebben ze in totaal 16 dagen na levering zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Laatst online: 03-06 15:22
Basekid schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:40:

En ik dacht dat wij ellende hadden bij onze koop.... :-)

Success man! Komt wel goed zo te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 16:41
Ik zit ook in het definitieve hypotheektraject voor mijn eerste woning.

Twee woningen bekeken, waarvan de eerste een maisonnette was met een hele ruime en mooie eerste verdieping. Alleen begon de ruimte op de tweede verdieping, de auto wat minder dicht bij de voordeur en nog wat kleine dingen mij steeds meer tegenstaan. Derhalve dus maar geen bod uitgebracht.

Een week of twee later een tussenwoning bekeken, waar een moderne, relatief nieuwe keuken en badkamer in zit. Ruime uitbouw, grote dakkapel, ruimte voor één of twee auto's op eigen terrein en mijn motor die onder dak kan staan. Kortom, de woning voldoet bijna geheel aan mijn wensen en afgezien van een likje saus op de muren is de woning gewoon af.

Ik maak mij stiekem nog wel wat zorgen om de financiering, maar mijn hypotheekadviseur zegt dat het allemaal prima gaat lukken. Ik ga dus maar uit van zijn kennis en ervaring :)

Wel gek hoor. Heb het al die tijd voor mijn gevoel best wel rationeel kunnen bekijken, maar het begint nu toch wel heel erg te kriebelen.

Nu komt de volgende uitdaging............ de inrichting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:26

Timple

murphsy schreef op zondag 01 november 2015 @ 09:36:
Basekid succes. Erg rot dat het zo loopt. Let je wel op dat het negatieve sentiment niet aan het huis gaat kleven? Jij moet er immers nog jaren met plezier wonen.

Mijn vrouw en ik heb na maanden zoeken ook eindelijk weer 2 huizen op het oog. Inmiddels zijn we al drie keer bij een 'per inschrijving bieden' constructie niet als winnaar uit de bus gekomen. Jammerlijk! Nu een kluswoning (vrij groot) en een al opgeknapte versie (iets kleiner) op de lijst voor komende week. Superleuk.

Nadeel bij de kluswoning is dat hij simpelweg overpriced is, echt alleen een optie als er minstens 10% tot 20% af kan. Zouden jullie dat bij de eerste bezichtiging al direct vragen?
Als dit voor jullie echt een vereiste is en je bent verder nog niet verliefd op het huis is dit een makkelijke onderhandelingspositie die je ook al kan aangeven bij de verkopend makelaar.

Bied 20% minder, geef eventueel bij tot 15% en laat hem anders schieten. De druk ligt bij de verkopende partij omdat jullie het gewoon geen interessant huis vinden voor de verkoop prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Vandaag taxatie gehad

Enige achterstallige werk wat gedaan moet worden is het schilderen aan de buitenzijde :)
Aankomende maandag krijg ik het rapport (getoetst door NWWI), en dan kan het naar de financierder

Hopelijk dan ook een rapport met alleen dat schilderwerk er in en de goede waarde van het huis, kunnen ze tenminste niet moeilijk doen met de hypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Timple schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:26:
[...]

Als dit voor jullie echt een vereiste is en je bent verder nog niet verliefd op het huis is dit een makkelijke onderhandelingspositie die je ook al kan aangeven bij de verkopend makelaar.

Bied 20% minder, geef eventueel bij tot 15% en laat hem anders schieten. De druk ligt bij de verkopende partij omdat jullie het gewoon geen interessant huis vinden voor de verkoop prijs.
Zeker niet verliefd, we hebben als driemaal achter het net gevist en staan er nu pragmatisch in. Neem je tip mee en begin gewoon laag, dan kunnen we nog een tikje omhoog. De max. hebben we in elk geval makkelijk gedefinieerd: nhg. Daar zit geen rek in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zie ondertussen nieuwbouw (als in - Funda instelling na 2010) door bewoners verkocht worden voor prijzen lager dan de nieuw te bouwen woningen er tegenover. Ondanks dat deze woningen wel ingericht zijn met zaken als vloer, keuken, laagje verf, tuinbeplaning/bestrating en ga zo maar door.

Dus zit weer eens rond te neuzen of er iets leuks tussen zit. Om echter iets beter nieuwbouw te vergelijken, weet iemand een site/overzicht waar je van zeg de laatste 5-8 jaar kunt zien welke extra eisen er aan nieuwbouw gesteld worden? Bijvoorbeeld jaar x plafond moet hoger worden, jaar y isolatie-eisen verbeterd..
Kan eigenlijk enkel dingen terugvinden van de laatste 2 jaar, en dat gaat allemaal om de isolatie eisen/veranderingen maar een totaalbeeld lijkt ik niet naar boven te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 17:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik ben ook bezig met een hypotheek. 'k Heb De Hypotheker in de arm genomen als tussenpersoon. Het is mijn eerste woning. Heel veel documenten heb ik al aangeleverd en zijn geaccepteerd, maar over 1 document doen ze moeilijk. Het gaat om een zogenaamd bewijs van eigen vermogen.

Dat is niet per se het geld wat je in de hypotheek wilt stoppen, maar het geld dat je ter beschikking hebt. Spaargeld en beleggingen in mijn geval.

Volgens De Hypotheker moet er in ieder geval op staan:
• Naam + adres
• Datum
• Bedrag van vermogen

Hij raadt aan een screenshot te gebruiken, maar wat nou als deze gegevens niet allemaal op het scherm staan bij mijn broker en bank?

Verderop zegt hij trouwens letterlijk dat banken geen screenshots accepteren en dat het een PDF moet zijn. 8)7

Deze vraag heb ik overigens ook aan hem gesteld, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:15
Ik heb hiervoor mijn bank gebeld om een overzicht te maken van mijn spaargeld met alle info .
Binnen 5 minuten had ik een pdf met alle benodigde info met bankstempel en werd probleemloos geaccepteerd bij aegon .

12 x 330WP | Oost/west

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.