Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.267 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Melniek schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 21:35:
Wij zijn net ingestapt in een nieuwbouwproject. Kavel is groter, woonoppervlak vergelijkbaar. Ter indicatie de bedragen die wij hebben gebudgetteerd:

[...]

Budget van de tuin is waarschijnlijk niet genoeg. We moeten ook parkeerplaatsen op eigen grond realiseren.
Vloer en muren zal wel uitkomen verwacht ik. Let ook op dat de meeste nieuwe woningen standaard met vloerverwarming opgeleverd worden. Laminaat en vloerbedekking zijn dan minder geschikt. Voor optimaal resultaat kom je uit bij pvc, wat over het algemeen wat duurder is dan laminaat.
Badkamer zijn wij uiteindelijk op 4.500 uitgekomen en de keuken op 12.500, inclusief vervallen standaardkeuken.

Reken er ook op dat het snel kan gaan met de extra opties. Loze leiding hier, kabeltje daar. Kraantje buiten, toch maar een andere deur.
Thanks,
Tja keuken en badkamer is zo persoonlijk en zo duur te maken als je wilt.

On initiële idee is om zoveel mogelijk uit eigen zak te betalen. Met 30k komen we een heel eind.
We verwachten over 5-6 jaar toch wel wat overwaarde te hebben, Misschien dat we een klein deel van bv keuken/badkamer etc mee financieren mocht het niet in het budget passen..

Tuin is ook niet belangrijk, Terrastegels van 20-25 euro p/m2 is prima naar onze smaak. voor 40m2 ben je dan 1000 euro kwijt.
Schutting ook iets van 2000 euro en een paar plantjes kunnen er ook wel vanaf.
Ruwe schatting dat ik makkelijk onder de 4k kan blijven.

Idem met vloeren en muren en gordijnen, Boven op de slaapkamers en zeker de zolder mag het echt wel mindere kwaliteit zijn..
Laminaat van 5 euro p/m2 op de zolder is geen enkel probleem.
Gordijnen en evt rolgordijnen kunnen ook prima een prijsklasse lager.
In de ruimtes waar het meest geleefd word (BG) wil ik wel alles naar mijn smaak en wil ik wel wat geld tegen aan gooien.
Maar die 20 minuten per dag dat ik"wakker" boven ben stoor ik me niet aan wat mindere gordijnen.
Vloer moet wel redelijke kwaliteit zijn, Een goede vloerbedekking kost ongeveer 40 euro p/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
darkkingll schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:38:
Het noorden, vlakbij Groningen. Aardbevingsgebied dus.... (vandaar ook de prijs, het huis is 90m2 groot, het enige nodige onderhoud is 1 kozijn van de garage, het huis staat aan het water etc.)

Gaat wel snel, vandaag al te horen gekregen dat 1 december de overdracht is. Maar gelukkig heb ik 5 weken om de financiering rond te krijgen. Wat ook wel nodig is als ik het zo hoor. Een collega is ook bezig met de starterslening en die heeft vertraging omdat er ergens in zijn contract het woordje Trainee stond, waardoor hij een verklaring moest laten maken waarin stond dat hij geen trainee meer is.
Meteen aan laten passen, starterslening moet je zeker 8 weken voor rekenen
Zou zonde zijn als je koopcontract straks afloopt en je hebt je financiering nog niet voor elkaar

Bij mij was het ook 6 weken, ik heb het aan laten passen naar 10 weken, just to be sure

Hopelijk heb jij wat meer geluk bij die starterslening, ik zit nog steeds in een erg onzekere situatie ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
FabianGTI schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:28:
[...]

Meteen aan laten passen, starterslening moet je zeker 8 weken voor rekenen
Zou zonde zijn als je koopcontract straks afloopt en je hebt je financiering nog niet voor elkaar

Bij mij was het ook 6 weken, ik heb het aan laten passen naar 10 weken, just to be sure

Hopelijk heb jij wat meer geluk bij die starterslening, ik zit nog steeds in een erg onzekere situatie ;(
Bedankt voor de tip, ik zal het vanavond even meenemen.

Die collega van mij wacht ook nog steeds af inderdaad, schijnt erg nauwkeurig te worden gecontroleerd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
darkkingll schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:52:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal het vanavond even meenemen.

Die collega van mij wacht ook nog steeds af inderdaad, schijnt erg nauwkeurig te worden gecontroleerd etc.
Kijk ook even hoeveel je bespaart met je starterslening. Stel je 'voordeel' is €1000, dan kun je ook naar de verkopers teruggaan en aangeven dat 1 december haalbaar is (zonder starterslening) voor €1000 minder of het anders eind december wordt.

Overigens kun je nog steeds dan proberen voor 1 december je starterslening te regelen, maar het 'risico' is dan al afgekocht door de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 10:44
Vanavond een bezichtiging gepland bij een huis dat we eventueel wel willen kopen.
Maar eens kijken hoe het bevalt en dan verder met de verkoop van ons eigen huis...
Ben benieuwd.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vorige week bij twee huizen gekeken en afgelopen zaterdag tijdens de open huizen dag bij beide woningen nog een keer langsgegaan. Dus daardoor ook de verkopers ontmoet en een beetje kunnen peilen wat voor types het zijn. Beide stellen zijn serieus en netjes, wat me een positief gevoel geeft over hoe zij met hun huis zijn omgesprongen. Inmiddels heb ik geboden op één van die huizen (-9%) en is het even afwachten. Zo'n open dag vind ik dus wel nuttig om meer info te vergaren. Wel uitkijken dat je je door de andere potentiele kopers niet onder druk voelt te staan (scarcity).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
TheGhostInc schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:36:
[...]

Kijk ook even hoeveel je bespaart met je starterslening. Stel je 'voordeel' is €1000, dan kun je ook naar de verkopers teruggaan en aangeven dat 1 december haalbaar is (zonder starterslening) voor €1000 minder of het anders eind december wordt.

Overigens kun je nog steeds dan proberen voor 1 december je starterslening te regelen, maar het 'risico' is dan al afgekocht door de verkoper.
Ik wacht eerst even de reactie van de gemeente af. Zoals ik al zei, een collega van mij is nu vrij ver in het starterslening proces en heb dus hulp van hem voor het verzamelen van de benodigde informatie. Ook bij HR was het SVN pakket al bekend dankzij hem... :P

Vandaag de notaris geregeld en de laatste gegevens naar de verkoopmakelaar gestuurd. Er zit best nog wel veel werk in, het kopen van een huis en het regelen van alles eromheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 15:22
Eerdaags bij een open huis geweest en volgende week een tweede bezichtiging op de planning. Net een belletje naar de verkoopmakelaar om de tijd kort te sluiten en hij kwam met de mededeling dat hij net 5 minuten geleden een bod op het huis heeft gekregen. Toevallig zeg :+

Hebben jullie ervaring met dergelijke verkooptactieken van makelaars?

[ Voor 21% gewijzigd door Hoteldebotel op 07-10-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecomonist
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11-2024

Ecomonist

Niet dislectysch

Hoteldebotel schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:01:
Eerdaags bij een open huis geweest en volgende week een tweede bezichtiging op de planning. Net een belletje naar de verkoopmakelaar om de tijd kort te sluiten en hij kwam met de mededeling dat hij net 5 minuten geleden een bod op het huis heeft gekregen. Toevallig zeg :+

Ik ben nu een jaar aan het zoeken naar een huis. Tientallen huizen bezichtigd, en vele makelaars gesproken. In mijn ervaring nemen makelaars het niet zo nauw met de waarheid. En dan druk ik me nog heel subtiel uit.

"Ja en dit is de badkamer, recent gerenoveerd".. Wanneer is dat ongeveer geweest? "Even kijken, in 2006". Dat werk. Dat zijn makelaars. "Biedingen onder vanafprijs X worden niet in behandeling genomen". En vervolgens, nadat wij de poot stijf houden, toch in onderhandeling gaan. Met een bod ver onder vanafprijs X. En zo heb ik nog 10 anekdotes.

Makelaars zie ik als een noodzakelijk kwaad, waar ik het liefst omheen ga. Ik vertrouw ze niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep

Lekker negeren en op je eigen tempo verder gaan.
Bij ons was het eerste antwoord ook: oh daar hebben we net een andere bezichtiging voor gepland, kunnen jullie dan en dan erachteraan? Wij: nee, dan zijn we werken 8)7

Vanavond dus wel bezichtiging, buiten kantooruren dat is wel weer netjes.
Ben benieuwd wat we dan weer voor onzin te horen krijgen (ik weet dat er een andere partij geinteresseerd is in het huis maar die hebben voorlopig de financiering nog niet rond).

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Het ligt ook maar net aan de regio en het huis (of toeval). Vorige week een klant die ongezien een net te koop staand (2 dagen) huis wil kopen. dat was maandag en hij kon niet eerder dan donderdag bezichtigen. Dinsdag na overleg klant de verkoop makelaar gesproken om ongezien de vraagprijs te betalen zonder voorbehoud financiering. Woensdag bericht 'hij is verkocht aan een ander die maandag ook de vraagprijs heeft geboden'

dus of het altijd 'verkooptacktiek' is ? Het kan in jou geval zomaar zijn dat je inderdaad een berichtje krijg dat je thuis kan blijven omdat het inmiddels verkocht is. of niet.... dat is het 'spel'

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 07-10-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toch naar als een dag na het passeren bij de notaris, de rente die de Rabobank rekent nog even met een tiende procent zakt. Helemaal zuur omdat de oplevering een dag eerder was omdat dat zo uitkwam met de planning van de notaris en mijn vrije dagen...

Maar goed, inmiddels is het huis nu een aantal dagen van ons, hebben we lekker veel geklust en gaan we bijna verhuizen. Kan niet wachten tot ik eindelijk uit een appartement in een achterstandswijk, naar een rijtjeshuis in een groene nieuwbouwwijk verhuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Kurkentrekker schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:07:
Toch naar als een dag na het passeren bij de notaris, de rente die de Rabobank rekent nog even met een tiende procent zakt. Helemaal zuur omdat de oplevering een dag eerder was omdat dat zo uitkwam met de planning van de notaris en mijn vrije dagen...

Maar goed, inmiddels is het huis nu een aantal dagen van ons, hebben we lekker veel geklust en gaan we bijna verhuizen. Kan niet wachten tot ik eindelijk uit een appartement in een achterstandswijk, naar een rijtjeshuis in een groene nieuwbouwwijk verhuis :)
De bezichtiging vandaag viel toch een beetje tegen, huis is kleiner dan we verwacht hadden maar nog steeds een optie.
Ik zat net nog even met de hypotheek tool van de rabobank te spelen, en het viel me al op dat we ineens een stuk meer konden lenen. Door die tiende procent dus. Ik ben er wel blij mee, nu hopen dat we er nog van kunnen profiteren 8)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Hier zitten volgens mij wel wat experts op het gebied van hypotheken dus ik stel mijn vraag ook hier (ook bij mijn FA neergelegd en bel straks met belastingtelefoon).

situatie:
- huidige woning (verkocht, geen verlies alleen makelaarskosten), gefinancierd met 50% aflossingsvrij en 50% bankspaar, overdacht op 4-12

- nieuwe woning, te financieren met 10% eigen inleg, 45% aflossingsvrij en 45% lineair. overdracht op 16-11.

- gespaarde vermogen in bankspaar zo'n 35k (inclusief eigen inleg maandelijks en 2 keer 10k extra inleg), uit te keren na 4-12 (overdracht huis).

3 opties:
1. we kunnen het uit te keren bedrag en de inleg in de nieuwe hypotheek tegen elkaar wegstrepen en betalen geen belasting over het uit te keren bedrag.
2. We betalen belasting over het rendement. (wat is het rendement, is dat 35k min 20k (eigen inleg) min de maandeljiks ingelegde bedragen?)
3. We betalen belasting over 35k.

optie 3 is natuurlijk de minst gewenste en in eerdere gesprekken zijn we altijd van 1 uit gegaan... Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik heb een vraag waar ik niet direct via Google of hier een antwoord op kan vinden (ligt denk ik aan de zoekterm die te fuzzy is?)
Anyhow: het gaat om het volgende:
1. Ik schakel een professioneel bedrijf in voor het laten leggen van een PVC vloer op de 1e etage van mijn nwe woning.
2. Ik laat het bedrijf opmeten wat er aan m2 nodig is (zijn zijn de professionals, ik niet)
3. Zij komen op x-aantal m2
4. De boel wordt besteld en gelegd en het blijkt dat er 1 pak te weinig PVC is berekend naw de inmeting.
5. Ik krijg de rekening hiervan en ga daarmee niet akkoord
6. Bedrijf zegt 'in de voorwaarden staat dan meer- en minderwerk wordt verrekend' en daarmee is de kous af voor hun.

Nu ben ik zelf van mening dat als ik verkeerd had gemeten, het mijn verantwoordelijkheid is en ik dus dat extra pak zal betalen. Mijn fout, simpel.

Maar in dit geval vind ik dat zij, als professioneel bedrijf dat niet anders doet dan in vloeren te handelen, de verantwoordelijkheid heeft goed op te meten.

Ik kan echter niet zo 1-2-3 iets vinden waarbij uitspraken van bijv Eigen Huis of Consumentenbond of weet ik veel wie, worden genoemd waar ik wat aan heb als ik morgen met het bedrijf om tafel ga zitten (op mijn initiatief) om hierover te praten.

Weet een van jullie waar ik info kan vinden over soortgelijke zaken?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:36
Wat staat er op de getekende opdrachtbevestiging?
Wat zei vereniging eigen huis toen je ze belde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:26:
1. we kunnen het uit te keren bedrag en de inleg in de nieuwe hypotheek tegen elkaar wegstrepen en betalen geen belasting over het uit te keren bedrag.
Wat zou hier de logica achter zijn? Je kan je bonnetjes van de supermarkt ook niet van je bruto salaris wegstrepen?!?
2. We betalen belasting over het rendement. (wat is het rendement, is dat 35k min 20k (eigen inleg) min de maandeljiks ingelegde bedragen?)
Rendement = opbrengst - inleg.
3. We betalen belasting over 35k.
Volgens mij is dit het geval. Je moet namelijk belasting betalen over de uitkering die je ontvangt en er wordt geen rekening gehouden met de inleg. zie ook hier.

Als dat wel zo zou zijn dan kan je ieder jaar een polis van een miljoen inleg afsluiten en die volgend jaar weer een miljoen laten uitkeren. Dan zou je geen belasting hoeven te betalen want de uitkering - inleg = 0. Daar gaat de fiscus natuurlijk niet mee akkoord (jaja, ik weet het, dit kan je sowieso niet meer nieuw afsluiten).

Kan je het bankspaar gedeelte niet laten bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Google op "definitie meerwerk" http://www.amsadvocaten.nl/woordenboek/bouwrecht/meerwerk/
Verrichtingen van de aannemer aan een werk die buiten het overeengekomen werk vallen is meerwerk.

De aannemer heeft voor het doen van deze (extra) verrichtingen recht op bijbetaling ten opzichte van de overeengekomen aanneemsom. Om aanspraak op vergoeding van meerwerk te kunnen maken moet de aannemer de opdrachtgever tijdig hebben gewezen op de noodzaak tot prijsverhoging voor de door de opdrachtgever gewenste verandering. De plicht tot waarschuwing voor de prijsverhoging is niet aanwezig indien de opdrachtgever de noodzaak van prijsverhoging uit zichzelf had moeten begrijpen.
Er was afgesproken om de hele verdieping te doen. Op het moment dat je zelf met andere wensen was gekomen, dan was het een meerwerk geweest. In dit geval is de oorspronkelijke vraag niet veranderd, maar hebben zij een foutje gemaakt. Hun probleem, mits jij natuurlijk netjes een getekende opdrachtbevestiging kunt overleggen. Anders is het een mondeling welles-nietes spelletje.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Eigen Huis belt me zo terug (juridische afdeling). De oorspronkelijke vraag is ook inderdaad niet veranderd...zij hebben te weinig/verkeerd gemeten.

EDIT: Ver Eigen Huis geeft ook aan dat het geen kwestie is van meer- of minderwerk omdat de opdracht niet veranderd is. Maar het is wel zo dat als het bedrijf in 1x goed had gemeten, ik toen al dat extra pak PVC had moeten betalen. Ze mogen iig niet de kosten voor arbeid in rekening brengen (wat ze ook niet gedaan hebben).

Morgen maar eens met het bedrijf om tafel, want een korting die ik had moeten krijgen blijken ze ook vergeten te zijn :z

[ Voor 60% gewijzigd door Tallguy op 08-10-2015 12:01 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
Tallguy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:34:

6. Bedrijf zegt 'in de voorwaarden staat dan meer- en minderwerk wordt verrekend' en daarmee is de kous af voor hun.
Je spreekt over meerwerk wanneer er extra werk bovenop de uitgebrachte offerte komt waarmee akkoord is gegaan. Met extra werk bedoel ik dus extra werk wat niet in de offerte vermeld staat en niet extra werk door een calculatie fout dat een bedrijf heeft gemaakt.

In dit geval gewoon een fout het bedrijf, onzin dat jij hiervoor moet opdraaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 08-10-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Licht er toch ook volledig aan wat je hebt afgesproken? Heb je een totaalprijs afgesproken of een m2 prijs? Als het een m2 prijs is vind ik het niet vreemd dat je moet bijbetalen (zolang ze maar niet verzendkosten o.i.d. in rekening brengen). Omgekeerd zou ik het ook normaal vinden dat je geld terug krijgt indien ze te veel besteld hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:43:
[...]

Wat zou hier de logica achter zijn? Je kan je bonnetjes van de supermarkt ook niet van je bruto salaris wegstrepen?!?
je krijgt een vrijstelling (toch?) als je het bedrag gebruikt voor aflossing hypotheekschuld. We stoppen een dikke 60k in onze nieuwe hypotheek (we financieren echter maar 90%). Echter is dat moment iets eerder (16/11, bij overdracht huis) dan de uitkering van het bankspaar deel (na 4/12, verkoop huis). Zonder die uitkering zouden we nooit 10% zelf gaan financieren.
Rendement = opbrengst - inleg.
dat is duidelijk maar blijkbaar niet relevant.
Volgens mij is dit het geval. Je moet namelijk belasting betalen over de uitkering die je ontvangt en er wordt geen rekening gehouden met de inleg. zie ook hier.
dank voor de link, ga ik rustig lezen
Kan je het bankspaar gedeelte niet laten bestaan?
Dat kan maar is wat duurder op korte termijn. Gaan we toch eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05 14:23
Hoera! Gister is ons bod geaccepteerd, dat betekent dat we de financiering kunnen gaan rondmaken. Het is nog even spannend of ik een intentieverklaring krijg; ik ben de eerste en de enige werknemer van mijn baas. Nog tips waar momenteel de rentes het laagst staan en wij onze hypotheek offerte(s) moeten opvragen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:12:
je krijgt een vrijstelling (toch?) als je het bedrag gebruikt voor aflossing hypotheekschuld. We stoppen een dikke 60k in onze nieuwe hypotheek (we financieren echter maar 90%). Echter is dat moment iets eerder (16/11, bij overdracht huis) dan de uitkering van het bankspaar deel (na 4/12, verkoop huis). Zonder die uitkering zouden we nooit 10% zelf gaan financieren.
Je krijgt de vrijstelling alleen als je minimaal 15 jaar hebt betaald en je gebruikt het voor de aflossing van je hypotheek.

Als je niet aan die 15 jaar zit kom je dus niet in aanmerking; ook niet als je het geld zelf houdt en niets aflost.

Je zit toch nog niet aan die 15 jaar? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Voor die paar maanden is neem ik aan een overbrugging van toepassing en/of zou je dat kunnen aanvragen. Dat kost natuurlijk ook wel wat geld, maar lost wel het probleem van de tijd op. De meeste mensen hebben dit nodig als ze een ander huis kopen omdat bijna altijd de verkoop van de oude na de aankoop van de nieuwe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Tallguy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:34:
Maar in dit geval vind ik dat zij, als professioneel bedrijf dat niet anders doet dan in vloeren te handelen, de verantwoordelijkheid heeft goed op te meten.
*Zucht*, fouten maken mag absoluut niet he, wat denken die robots wel, de schavuiten!
Stel je niet zo aan, als ze toen die extra meters hadden berekent, had je er ook voor moeten betalen, nu komt er achteraf een rolletje bij

Zolang ze maar geen extra kosten aan rekenen zoals bestel, bezorgkosten etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:12:
[...]

als je niet aan de reguliere tijdsklemmen en bandbreedte voldoet krijg je te maken met een belast deel zoals hier uitgelegd. een uitzondering hierop is als er een restschuld mee voldaan wordt maar die heb je niet. Investeren in nieuwe woning is geen uitzondering op de regel

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 08-10-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ray schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:53:
[...]

als je niet aan de reguliere tijdsklemmen en bandbreedte voldoet krijg je te maken met een belast deel zoals hier uitgelegd. een uitzondering hierop is als er een restschuld mee voldaan wordt maar die heb je niet. Investeren in nieuwe woning is geen uitzondering op de regel
ah.

Ik las het als vier verschillende voorwaarden.

1. Als u 15 tot en met 19 jaar hebt gespaard, is de vrijstelling in:
a. 2015 maximaal € 36.600 per persoon
b. 2014 maximaal € 36.300 per persoon
c. 2013 maximaal € 35.700 per persoon

2. Hebt u 20 jaar of langer gespaard? Dan is de vrijstelling in:
a. 2015 maximaal € 161.500 per persoon
b. 2014 maximaal € 160.000 per persoon
c. 2013 maximaal € 157.000 per persoon

3. Overlijdt u of uw fiscale partner? Dan wordt de spaarrekening of het beleggingsrecht gedeblokkeerd. Gebeurt dit binnen 20 jaar nadat u de rekening hebt geopend? Dan is de vrijstelling in:
a. 2015 maximaal € 161.500
b. 2014 maximaal € 160.000
c. 2013 maximaal € 157.000
U moet dan wel tot het moment van overlijden jaarlijks bedragen hebben gestort.

4. U gebruikt de uitkering voor aflossing van de eigenwoningschuld.

Ik zou dan voorwaarde 4 aanspreken (onder eigenwoningschuld valt de hypotheekschuld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:04:
[...]

ah.

Ik las het als vier verschillende voorwaarden.

1. Als u 15 tot en met 19 jaar hebt gespaard, is de vrijstelling in:
a. 2015 maximaal € 36.600 per persoon
b. 2014 maximaal € 36.300 per persoon
c. 2013 maximaal € 35.700 per persoon

2. Hebt u 20 jaar of langer gespaard? Dan is de vrijstelling in:
a. 2015 maximaal € 161.500 per persoon
b. 2014 maximaal € 160.000 per persoon
c. 2013 maximaal € 157.000 per persoon

3. Overlijdt u of uw fiscale partner? Dan wordt de spaarrekening of het beleggingsrecht gedeblokkeerd. Gebeurt dit binnen 20 jaar nadat u de rekening hebt geopend? Dan is de vrijstelling in:
a. 2015 maximaal € 161.500
b. 2014 maximaal € 160.000
c. 2013 maximaal € 157.000
U moet dan wel tot het moment van overlijden jaarlijks bedragen hebben gestort.

4. U gebruikt de uitkering voor aflossing van de eigenwoningschuld.

Ik zou dan voorwaarde 4 aanspreken (onder eigenwoningschuld valt de hypotheekschuld)
Het kan wellicht wat verwarrend zijn maar 1 - 3 bepalen de vrijstelling voor het geval je kiest voor 4.

los je namelijk niet je eigenwoningschuld af en voldoe je wel aan 1 tm 3 is er ook geen vrijstelling.

voldoe je enkel aan 4 maar niet aan 1 - 3 is er ook geen vrijstelling in de basis. Daar zijn echter weer uitzonderingen opgemaakt waaronder het aflossen van een restschuld

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_08-10-2015

in jou situatie, dus verhuizen zonder restschuld, is er geen onbelaste uitkering mogelijk (mits inleg is hoger dan huidige waarde)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 08-10-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ray schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:23:
[...]

Het kan wellicht wat verwarrend zijn maar 1 - 3 bepalen de vrijstelling voor het geval je kiest voor 4.

los je namelijk niet je ews af en voldoe je wel aan 1 tm 3 is er ook geen vrijstelling.

voldoe je enkel aan 4 maar niet aan 1 - 3 is er ook geen vrijstelling in de basis. Daar zijn echter weer uitzonderingen opgemaakt waaronder het aflossen van een restschuld

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_08-10-2015
dat is balen. Hoe zit het dan met het eigen geld dat ik hierin heb gestopt? moet daar dan ook belasting over betalen? Ik heb er immers 2 keer 10k ingestopt en maandelijks nog een bedrag, over dat geld heb ik natuurlijk al lang een keer belasting betaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:29:
[...]

dat is balen. Hoe zit het dan met het eigen geld dat ik hierin heb gestopt? moet daar dan ook belasting over betalen? Ik heb er immers 2 keer 10k ingestopt en maandelijks nog een bedrag, over dat geld heb ik natuurlijk al lang een keer belasting betaald....
enkel het rendement is belast : http://hypotheekvriendeli...ium=organic&utm_content=/

wat leesvoer : https://www.reaal.nl/part...n-kapitaalverzekering.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 08-10-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ray schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

enkel het rendement is belast (dus waarde - inleg)
ah toch, dat is dan een (kleine) meevaller. maar kost uiteindelijk toch een hoop geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:32:
[...]

ah toch, dat is dan een (kleine) meevaller. maar kost uiteindelijk toch een hoop geld...
http://www.berekenhet.nl/...-banksparen-uitkeren.html

hier kan je hem zelf uitrekenen

nog wat uitleg :

http://hypotheekvriendeli...ium=organic&utm_content=/

waarom het deel niet behouden overigens ?

edit. dit is van toepassing bij een KEW = box 1 polis of rekening. heb je hem nooit in box 1 gezet dan is dit nvt

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 08-10-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ray schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:35:
[...]

http://www.berekenhet.nl/...-banksparen-uitkeren.html

hier kan je hem zelf uitrekenen.

waarom het deel niet behouden overigens ?

edit. dit is van toepassing bij een KEW = box 1 polis of rekening. heb je hem nooit in box 1 gezet dan is dit nvt
tja, dat ga ik nog eens laten berekenen denk ik, wat dat scheelt in maandlasten. De link gaat er vanuit dat je altijd recht op vrijstelling hebt...

tnx voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door thejoker80 op 08-10-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:38:
[...]

tja, dat ga ik nog eens laten berekenen denk ik, wat dat scheelt in maandlasten. De link gaat er vanuit dat je altijd recht op vrijstelling hebt...

tnx voor de hulp!
de uitwerking ziet er wat vreemd uit wellicht maar toch klopt het wel! (die 7% schept verwarring)

edit: opnieuw ingevuld en uitkomst is correct (15K uitkering, inleg14K, lpt 12 jr, inkomen 50K > belasting = € 420)

[ Voor 41% gewijzigd door Ray op 08-10-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 11:15
Ik heb een algemene vraag m.b.t. een huis kopen, aangezien ik hier steeds meer aan zit te denken.

Mijn werkgever heeft uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden, maar een laag primair bruto salaris. Voornamelijk een leaseauto t.w.v. zo'n 500 per maand is al van dit salaris af (daarnaast telefoonabo, internetvergoeding, ziektekosten korting). Is het mogelijk een hogere hypotheek te krijgen wanneer je duidelijk laat zien dat verschillende vaste lasten al van dit salaris afgetrokken zijn? Iemand die alles zelf dient te betalen heeft wellicht een hoger primair salaris maar misschien minder netto over aan het eind van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ray schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:48:
[...]

mm zie nu dat berekenhet inderdaad iets geks lijkt te doen. korter dan 15 jaar looptijd snappen ze wel maar de uitwerking is vreemd.

tel simpelweg het rendement bij je inkomen op en daarover je gemiddelde IB tarief dan zit je aardig safe
ja dat had ik al gedaan. ik kan niet zo 1-2-3 zien wat het rendement is maar als ik het overzicht van eind 2014 bekijk zal het rendement rond de 5k zitten, wat toch serieus is als je er 42% belasting over moet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Dat was bij mij niet het geval. Overigens gaat het slechts om een auto en een paar tientjes :)

Ongeveer € 500 / maand = € 6.000,- jaar. Als je die 6.000,- vermenigvuldigd met 4,5 zou je hypotheek zo'n € 27.000,- hoger kunnen worden.

Toen ik de leaseauto inleverde en bruto meer ging verdienen schoot de potentiele hypotheek omhoog. Maar ik woon nog in hetzelfde huis hoor. Bruto krijg ik meer, netto krijg ik meer, maar mijn besteedbare inkomen blijft gelijk: van die hogere netto betaal ik nu volledige ziektekostenpremie en een auto.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ray schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:48:
[...]

de uitwerking ziet er wat vreemd uit wellicht maar toch klopt het wel! (die 7% schept verwarring)

edit: opnieuw ingevuld en uitkomst is correct (15K uitkering, inleg14K, lpt 12 jr, inkomen 50K > belasting = € 420)
ik zie het nu ook, wel vreemd dat hij rekent dat we meer dan 50% belasting betalen. Van de 6k rendement zou ik volgens dat model meer dan 3k moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:49:
Ik heb een algemene vraag m.b.t. een huis kopen, aangezien ik hier steeds meer aan zit te denken.

Mijn werkgever heeft uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden, maar een laag primair bruto salaris. Voornamelijk een leaseauto t.w.v. zo'n 500 per maand is al van dit salaris af (daarnaast telefoonabo, internetvergoeding, ziektekosten korting). Is het mogelijk een hogere hypotheek te krijgen wanneer je duidelijk laat zien dat verschillende vaste lasten al van dit salaris afgetrokken zijn? Iemand die alles zelf dient te betalen heeft wellicht een hoger primair salaris maar misschien minder netto over aan het eind van de maand.
Het gaat de bank niet zozeer om wat jij per maand over houdt, dat zal ze een worst wezen. Het gaat ze om risicobeperking. Hoe hoger jouw contractueel vastgelegde brutosalaris, hoe groter de kans dat de bank ergens beslag op kan leggen als jij niet betaalt, en hoe 'zekerder' jouw inkomsten zijn. Een bedrijf zou bijvoorbeeld makkelijker in die secundaire voorwaarden kunnen gaan snijden: allemaal de telefoons inleveren, allemaal een mindere ziektekostenvergoeding, allemaal een klasse leaseauto lager, maar daar krijg je vervolgens geen salaris voor terug.

Dus helaas, alleen gegarandeerd (dus ook niet prestatieafhankelijk) bruto salaris rekenen ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

thejoker80 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:20:
[...]

ik zie het nu ook, wel vreemd dat hij rekent dat we meer dan 50% belasting betalen. Van de 6k rendement zou ik volgens dat model meer dan 3k moeten betalen.
Het model houdt geen rekening met overige posten. je gewone HRA zit er niet in bijvoorbeeld. Dus al je meer dan grofweg 57,5K inkomen invult zal hij met 52% belasting rekenen. feitelijk klopt dit ook.

http://www.homefinance.nl...elastingtarieven-2015.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:56:
Vorige week bij twee huizen gekeken en afgelopen zaterdag tijdens de open huizen dag bij beide woningen nog een keer langsgegaan. Dus daardoor ook de verkopers ontmoet en een beetje kunnen peilen wat voor types het zijn. Beide stellen zijn serieus en netjes, wat me een positief gevoel geeft over hoe zij met hun huis zijn omgesprongen. Inmiddels heb ik geboden op één van die huizen (-9%) en is het even afwachten. Zo'n open dag vind ik dus wel nuttig om meer info te vergaren. Wel uitkijken dat je je door de andere potentiele kopers niet onder druk voelt te staan (scarcity).
En een tegenbod wat anderhalf procent onder de vraagprijs ligt. Nog een flink gat en dat ga ik zeker niet dichten. Ik kan wel iets omhoog, maar niet teveel. Spannende dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43
We hebben een huis gezien dat ons wel aan staat, alleen nu zie ik net dat het huis verwarmt wordt door hete lucht. Het is een jaren 30 huis, vrijstaand, en we zijn op zicht van plan om er veel aan te verbouwen (dus bijv, muren stucen, nieuwe badkamer, keuken etc.). Het is geen heel groot huis, inhoud ca. 420m3.

Heeft iemand een idee wat het kost om de hete lucht verwarming te laten vervangen door een CV installatie. Er zullen dan buizen gelegd moeten worden (infrezen in muren), een HR-Cv ketel moet gekocht worden en een aantal verwarmingen.

Iemand enig idee (grove schatting) wat dit totaal zou gaan kosten?

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Laatst online: 11-09-2022
T-h-i-j-m-e-n schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:14:
We hebben een huis gezien dat ons wel aan staat, alleen nu zie ik net dat het huis verwarmt wordt door hete lucht. Het is een jaren 30 huis, vrijstaand, en we zijn op zicht van plan om er veel aan te verbouwen (dus bijv, muren stucen, nieuwe badkamer, keuken etc.). Het is geen heel groot huis, inhoud ca. 420m3.

Heeft iemand een idee wat het kost om de hete lucht verwarming te laten vervangen door een CV installatie. Er zullen dan buizen gelegd moeten worden (infrezen in muren), een HR-Cv ketel moet gekocht worden en een aantal verwarmingen.

Iemand enig idee (grove schatting) wat dit totaal zou gaan kosten?
Hoe werkt die hete-lucht verwarming precies? En waarom wil je die vervangen door een cv?
Lijkt me best ideaal eigenlijk. Ik ken het systeem waar platen steen elektrisch verwarmd worden tijdens daltarief en als er warmte nodig was dan zette je de ventilator aan. Was heel aangename warmte overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43
Hete lucht verwarming schijnt niet super te zijn ivm astma en mijn zoontje heeft daar nogal last van. Daarnaast spreekt de manier van verwarmen me ook niet aan.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
CV installatie lijkt me nogal huis-afhankelijk. Voor een ketel alleen reken ik nu met ongeveer 1500 euro als richtprijs, maar ook daarin is nogal wat verschil te krijgen.
Oftewel, zelf uitzoeken/offerte opvragen is de beste oplossing.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:42
"schijnt niet super te zijn". Ik zou dat toch goed uitzoeken. Een systeem met luchtkanalen in huis lijkt me juist ideaal omdat je daar niet alleen temperatuur (koeling ook) mee kunt regelen, maar ook bijvoorbeeld luchtvochtigheid.

Voor een cv installatie zou ik voor basic radiatoren ongeveer 300 euro per radiator rekenen, inclusief installatie. Dan 1500 euro voor de ketel en 500 euro aan overig installatiespul: Dakdoorvoer, aanleg condensafvoer en elektra. Voor een eengezinswoning kom je dan op een 5000 euro.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:36

Piper

No guts, no glory

Dat keer twee en je bent een eind op weg..;) Als je veel zelf kan en wil doen scheelt dat enorm. Leidingen trekken is allemaal geen rocket science maar moet je wel de tijd voor hebben. Die perskoppelingen tikken ook aardig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Piper schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:40:
Dat keer twee en je bent een eind op weg..;) Als je veel zelf kan en wil doen scheelt dat enorm. Leidingen trekken is allemaal geen rocket science maar moet je wel de tijd voor hebben. Die perskoppelingen tikken ook aardig door.
Hangt ook van je soort huis af hoor. Ik had voor 5900 euro een nieuwe ketel (Intergas CW5), 5 gewone radiatoren en een design-radiator (badkamer) inclusief installatie. Dat was wel een jaren 20 huis met houten vloeren, dat maakt het leggen v/d leidingen lekker makkelijk, waardoor ze uiteindelijk nog geen twee dagen nodig hadden om alles te verzorgen, inclusief afstellen. En exclusief vreeswerk , was voor mijn woning niet nodig).

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 10-10-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hebben jullie de indruk dat kopers open staan voor het argument dat NHG maar tot een koopsom van 231k gehonoreerd wordt: https://www.nhg.nl/?id=880

De verkoper kan ook zeggen: dan sluit je toch geen NHG af.

[ Voor 7% gewijzigd door Roenie op 11-10-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door mossel op 11-10-2015 11:42 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Al neem je 200000 euro aan eigen geld mee, indien de koopsom boven 231k komt krijg je nog steeds geen NHG.

Ik denk ook zeker dat dit een belangrijk argument is en het is ook goed zuur indien je woning net wat meer waard is dan de grens. Wellicht dat je wel met de verkopers overeen kunt komen dat ze de woning voor 231k verkopen en daarnaast roerende goederen voor X bedrag. Desnoods koop je hun TV voor 10000 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Roenie schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:28:
Hebben jullie de indruk dat kopers open staan voor het argument dat NHG maar tot een koopsom van 231k gehonoreerd wordt: https://www.nhg.nl/?id=880

De verkoper kan ook zeggen: dan sluit je toch geen NHG af.
Het zal voor huizen rond de 230-250k zal het wel invloed hebben. Veel meer mensen zullen tot 231k willen bieden en niet 232 (omdat het huis gewoon flink duurder wordt)

Dus als je het bekijkt als total cost of ownership, is een 231k huis tegen 3% rente 395k en als je 232K zonder NHG tegen 3,5% kan krijgen 430k (bruto, grof gerekend met annuiteiten).

Dus je huis verkopen voor 231-240k is een beetje een 'dead zone', omdat de prijs bij 232 ineens zo'n enorme sprong krijgt. Maar dat geldt niet voor mensen die minder dan 65% van de woningwaarde lenen, dus kan alle kanten op gaan :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
verkopers kunnen inderdaad zeggen "dan sluit je maar geen NHG af". Daardoor wordt de groep mensen die het kan betalen wel kleiner, dus of ze er iets mee opschieten is de vraag.

Verkopers zullen waarschijnlijk te maken krijgen met kopers die tot 231k kunnen gaan, maar door NHG 232k te veel vinden. Ik zou het daarom zeker noemen als argument, omdat het veel invloed heeft op wat jij als koper rond kunt krijgen qua financiering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09
Je argument is zoals JvS al zegt alleen niet relevant voor mensen die van plan zijn meer dan 35% zelf in te leggen (65%MW), voor ieder ander geld dat 1k meer betalen werkelijk betekend dat er gedurende de hele loopttijd van de hypotheek een hogere rente betaald dient te worden.(verschil NHG rente en rentes voor bijv 85, 95 of > 95% MW)

De TV kopen voor 10k daar trapt de belastingdienst waarschijnlijk niet in. Maar de verkopers kunnen het bedrag nog wel rekken door zoveel mogelijk als roerend goed aan te wijzen en dit los te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 23:42

Epsilon

Greencap schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:45:
Al neem je 200000 euro aan eigen geld mee, indien de koopsom boven 231k komt krijg je nog steeds geen NHG.

Ik denk ook zeker dat dit een belangrijk argument is en het is ook goed zuur indien je woning net wat meer waard is dan de grens. Wellicht dat je wel met de verkopers overeen kunt komen dat ze de woning voor 231k verkopen en daarnaast roerende goederen voor X bedrag. Desnoods koop je hun TV voor 10000 euro :)
NHG is totaal niet belangrijk meer, laat staan interessant, als je 200k eigen geld meeneemt natuurlijk :). Het is zelfs nadeliger aangezien je wel de 213*1%*103% = 2379euro aan NHG premie betaald, maar er geen rentevoordeel voor terug krijgt. Er is geen bank die jou de volle mep laat betalen als je <20% van het onderpand als hypotheek neemt natuurlijk :P.

Maar je stelling klopt. Bij 20k eigen geld meenemen mag je nog steeds maar max 231k als koopsom hebben, ondanks dat je hypotheek lager is dan die koopsom.

Overigens (zoals de gebruiker hierboven al aangaf): Je mag niet zomaar een X bedrag rekenen voor roerende goederen. Dit moet naar waarde zijn. Anders ben je belasting aan het ontduiken (je betaalt over dat bedrag immers geen overdrachtsbelasting) en fraude aan het plegen wat betreft de NHG aanvraag :).

Maar soms kan het wel een middel zijn om bijvoorbeeld een huis vlak boven de NHG grens te kopen.
In plaats van 235 000 zonder NHG kan je dan mogelijk gaan voor 231 000 met NHG + 4000 aan roerende goederen. Vloeren, tuinaanleg, gordijnen, etc kun je daar voor gebruiken. Zaken die de eigenaar makkelijk mee kan nemen zijn daar niet zo geschikt voor: Je mag in principe alleen de waarde van het over te nemen goed betalen :P.

[ Voor 0% gewijzigd door Epsilon op 13-10-2015 12:37 . Reden: Typo's + Foutjes eruit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Het ging natuurlijk vooral om de strekking van mijn verhaal, wellicht dat ik de getallen iets realistischer had moeten/kunnen kiezen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 19:32

Christiano007

Ich bin der champion

Heeft iemand ervaring met ouders die garant staan voor de hypotheek, en op welke basis je een hypotheek kan krijgen (salaris ouders, of je eigen salaris) ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
De makelaar begreep de 231k heel goed. Hij vertelde dat dit vaak voorkomt bij huizen net boven die prijs. Hij gaat het aan de verkopers aangeven. Wel gaf hij me indirect mee wat de prijs volgens hem was en hij vertelde dat er met de roerende zaken wel iets te doen is maar inderdaad in beperkte mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:47
Christiano007 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:19:
Heeft iemand ervaring met ouders die garant staan voor de hypotheek, en op welke basis je een hypotheek kan krijgen (salaris ouders, of je eigen salaris) ?
Zowel je eigen als dat van je ouders is van belang.

Het deel van de lasten dat jij -volgens de hypotheekberekening- niet zou kunnen dragen, is dan de verantwoordelijkheid van je ouders.

Stel.. jij kan nu prima huren voor 800 euro in de maand, maar volgens de hypotheekberekening zou je niet meer dan 550 euro kunnen betalen maandelijks. Terwijl jouw eigen berekeningen laten zien dat je best maandelijks bruto 800/900 euro hypotheek kunt missen.
Dan staan jouw ouders garant voor dat deel tussen 550 en 800/900 euro en moet hun financiële draagkracht daar "geschikt" voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Let ook op; NHG is alles behalve het makkelijke opvangnet wat het 3 jaar geleden nog was. Elke restschuld werd kwijtgescholden en je kon redelijk zonder kleerscheuren verder.

Nu is het zo dat ze gaan kijken; Kan iemand de last alleen op het jaarsalaris dragen? Zo niet; verkoop + kwijtschelding restchuld OF haircut methode.

Methode Haircut;
Ze nemen je jaarsalaris en rekenen met een aangepaste toets hoe hoog de hypotheek mag zijn om met jouw salaris te kunnen betalen. Dan leveren ze het eventuele spaarbankdeel in en verlagen ze de hypotheek tot dit bedrag.

Methode kwijtschelding;
Ze kijken wat de waarde is en verkopen + kwijtschelding restschuld

Bij de haircut methode wordt een vermogenstoets en een inkomenstoets uitgevoerd. Met de vermogenstoets wordt dus het huidige vermogen opgeëist om de hypotheek omlaag te brengen. Daarnaast gaan ze met een soepele inkomenstoets kijken wat je kunt lenen.

Met een inkomen van € 35.000 kan je bij een hypotheekaanvraag rond de € 170.000,- lenen.... Maar NHG vindt dat je bij de haircut methode gewoon € 215.000 als hypotheeksom kunt dragen. Met alle lasten en risico's die daarbij horen. Het verschil tussen nieuwe hypotheeksom + maximaal te dragen som wordt dan kwijtgescholden.

Het veilige gevoel dat NHG heeft opgewekt met hun vangnet is ondertussen echt niet meer aan de orde. Ik zou me hier dan ook echt niet op blindstaren.

[ Voor 9% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-10-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
StealthyPeanut schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:24:
Let ook op; NHG is alles behalve het makkelijke opvangnet wat het 3 jaar geleden nog was. Elke restschuld werd kwijtgescholden en je kon redelijk zonder kleerscheuren verder.

Nu is het zo dat ze gaan kijken; Kan iemand de last alleen op het jaarsalaris dragen? Zo niet; verkoop + kwijtschelding restchuld OF haircut methode.

Methode Haircut;
Ze nemen je jaarsalaris en rekenen met een aangepaste toets hoe hoog de hypotheek mag zijn om met jouw salaris te kunnen betalen. Dan leveren ze het eventuele spaarbankdeel in en verlagen ze de hypotheek tot dit bedrag.

Methode kwijtschelding;
Ze kijken wat de waarde is en verkopen + kwijtschelding restschuld

Bij de haircut methode wordt een vermogenstoets en een inkomenstoets uitgevoerd. Met de vermogenstoets wordt dus het huidige vermogen opgeëist om de hypotheek omlaag te brengen. Daarnaast gaan ze met een soepele inkomenstoets kijken wat je kunt lenen.

Met een inkomen van € 35.000 kan je bij een hypotheekaanvraag rond de € 170.000,- lenen.... Maar NHG vindt dat je bij de haircut methode gewoon € 215.000 als hypotheeksom kunt dragen. Met alle lasten en risico's die daarbij horen. Het verschil tussen nieuwe hypotheeksom + maximaal te dragen som wordt dan kwijtgescholden.

Het veilige gevoel dat NHG heeft opgewekt met hun vangnet is ondertussen echt niet meer aan de orde. Ik zou me hier dan ook echt niet op blindstaren.
Bij de "methode kwijtschelding" krijg je meestal ook geen gehele kwijtschelding maar wordt er gekeken wat je als restschuld kan dragen. Daarnaast wordt er veel strenger gekeken naar de omstandigheden waardoor je aanspraak maakt op NHG, simpelweg verkopen met een restschuld is geen reden tot hulp en zelfs als er een scheiding aan ten grondslag ligt kijken ze verder dan dat.

NHG is gewoon een zoveelste vorm van staatssteun voor de banken, net als de HRA e.d.. Het zorgt er voor dat mensen meer, makkelijker en voor de banken veiliger lenen en zelfs als het dan toch nog mis gaat betaalt de staat. Dat de kopers zelf er wellicht ook een voordeeltje aan overhouden is bijzaak.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Bedankt voor jouw toevoeging. Klopt inderdaad.

Veel mensen hebben nog de illusie dat het wel zo werkt als 3 jaar geleden, dus wilde even aangeven dat er ondertussen veel veranderd is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
ph4ge schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:33:
...NHG is gewoon een zoveelste vorm van staatssteun voor de banken, net als de HRA e.d.. Het zorgt er voor dat mensen meer, makkelijker en voor de banken veiliger lenen en zelfs als het dan toch nog mis gaat betaalt de staat. Dat de kopers zelf er wellicht ook een voordeeltje aan overhouden is bijzaak.
Je betaalt toch zelf aan NHG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dat levert maar een fractie van het bedrag op waar de NHG garant voor staat en daar moeten ook allerlei kosten van betaald worden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:46
ph4ge schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:04:
[...]

Dat levert maar een fractie van het bedrag op waar de NHG garant voor staat en daar moeten ook allerlei kosten van betaald worden.
Maar het is niet alsof alle NHG hypotheken hulp nodig hebben. En het lijkt helemaal niet zo slecht te gaan met het fonds, als de buffer groeit.

https://www.nhg.nl/over-n...ers-3e-kwartaal-2015.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
celshof schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:15:
[...]
Maar het is niet alsof alle NHG hypotheken hulp nodig hebben. En het lijkt helemaal niet zo slecht te gaan met het fonds, als de buffer groeit.

https://www.nhg.nl/over-n...ers-3e-kwartaal-2015.html
Tja, als je gewoon de regels aanpast voor bestaande gevallen, de inleg enorm verhoogt en de markt trekt aan dan hoeft de overheid niet bij te springen. ;) Dat verandert niets aan het feit dat de overheid wel garant staat. Garanties waren niet nodig geweest als er geen risico was en de garanties kosten per definitie geld.

Hoe dan ook is het een beetje off topic. On topic: als koper moet je NHG nemen als het kan omdat je dan goedkoper uit bent en je er verder niets meer van voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06 09:46
Volgens mij was de NHG altijd al bedoeld als bescherming voor de banken, met als doel om banken makkelijker geld te laten lenen voor een lage rente, zodat meer mensen een huis kunnen kopen.
(Het uiteindelijke effect is dat door de hogere vraag de prijzen weer opgestuwd worden; huizen weer minder bereikbaar maar wel weer meer kapitaal in de woningmarkt gepompt)

Als consument betaal je gewoon een verzekeringspremie (NHG-premie) om het risico van de banken af te kopen, wat je terug ziet in een lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148415

Voor mij was NHG niet zozeer noodzakelijk, maar wel genomen omdat ik dan een gunstigere rente kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 04-06 13:22
Ik heb nu na 7 (!) weken bevestiging dat de hypotheek rond is bij de ABN. Geen idee waarom het zolang duurde. We moesten ook papieren opsturen waarvan ik zeker weet dat ik ze in de eerste instantie ook al had opgestuurd, maargoed..

Zij hebben stukken doorgestuurd naar de notaris.. moet ik nu de mail van de bank doorsturen naar de makelaar zodat zij ook weten dat de hypotheek rond is of gaat dat via de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
De notaris informeert de verkopende partij (lees: makelaar) wanneer de bankgarantie/waarborgsom gestort is, dus je hoeft in principe niets te doen.

Ik heb zelf de verkopers wel ff een mailtje gestuurd toen we finaal akkoord hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06-2024
Yes! Vrijdag koopcontract tekenen. Bij ons heeft de NHG grens tot leuke onderhandeling positie geleid.

[ Voor 59% gewijzigd door green-tea op 14-10-2015 22:46 ]

AlphaSim.eu | Sim Racing Accessories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Aaaargh, nu heb ik eindelijk goedkeuring van de gemeente voor de starterslening, kunnen we alsnog niets regelen omdat de verkopende partij het koopcontract nog niet heeft getekend

Kennelijk heeft hij niet bepaald haast met z'n huis, maar er is al wel een termijn voor betaling vast gesteld?
Ik heb zelf het koopcontract vorige week al getekend, vandaag wil mijn hypotheek adviseur ermee aan de gang maar we zitten nog steeds te wachten

Moet ik nou de termijn weer laten aanpassen, of loopt zoiets wel los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:07
FabianGTI schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:42:
Aaaargh, nu heb ik eindelijk goedkeuring van de gemeente voor de starterslening, kunnen we alsnog niets regelen omdat de verkopende partij het koopcontract nog niet heeft getekend

Kennelijk heeft hij niet bepaald haast met z'n huis, maar er is al wel een termijn voor betaling vast gesteld?
Ik heb zelf het koopcontract vorige week al getekend, vandaag wil mijn hypotheek adviseur ermee aan de gang maar we zitten nog steeds te wachten

Moet ik nou de termijn weer laten aanpassen, of loopt zoiets wel los?
Heel rap erachteraan gaan dat die getekend wordt. Zolang die niet getekend is kunnen zij nog zonder problemen van de koop afzien. Die datum voor betaling zou ik dan ook koppelen aan de handtekening en stellen dat als ze niet voor datum x tekenen de betalingsdatum ook mee gaat schuiven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
redwing schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:38:
[...]

Heel rap erachteraan gaan dat die getekend wordt. Zolang die niet getekend is kunnen zij nog zonder problemen van de koop afzien. Die datum voor betaling zou ik dan ook koppelen aan de handtekening en stellen dat als ze niet voor datum x tekenen de betalingsdatum ook mee gaat schuiven.
Ik zit er uiteraard elke keer achteraan, maar toch gebeurd er uiteindelijk niets
Net nog even met de hypotheek adviseur overlegd en die vind het ook wel bijzonder

We zetten nu alles klaar, maar versturen nog niets voor de daadwerkelijke aanvraag
Financiering moest rond zijn voor 17 december, en dan de overdracht op 31 december, we hebben gelukkig nog iets speling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hmmm, kreeg net van de hypotheekadviseur te horen dat er blijkbaar nog iets niet helemaal klopte in de hypotheekofferte.
Blij dat hij er lekker bovenop zit en het regelt :P

Als het goed is die maandag tekenen, en dan ben ik een heel eind (alleen is wachten tot 4 januari zo vervelend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50
Ah shit, ontdek net dat gereedschap en laminaat niet onder bouwdepot vallen. Wel te verwachten maar toch irritant. Kost toch zo makkelijk 1500 euro uit eigen zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Trackerfire

BTC HODLER

Basekid schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:28:
Ah shit, ontdek net dat gereedschap en laminaat niet onder bouwdepot vallen. Wel te verwachten maar toch irritant. Kost toch zo makkelijk 1500 euro uit eigen zak.
Bij ons zit er keurig voor € 1.000 aan laminaat in ons depot ;) en inmiddels ook netjes uitbetaald :D

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:58
Als je al geld moet/wilt lenen voor je laminaat zou ik mezelf nog eens serieus achter de oren krabben of je wel een huis zou moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
PLAE schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 01:41:
Als je al geld moet/wilt lenen voor je laminaat zou ik mezelf nog eens serieus achter de oren krabben of je wel een huis zou moeten kopen.
Ja tja... kan het wel zelf betalen maar wil toch ook wel een buffer hebben op mn spaarrekening. Extra 1500 ophoesten is toch niet heel weinig geld.

Dat ik het ga uitgeven is zowiezo een gegeven. Misschien toch maar gewoon proberen via het bouwdepot dan en anders helaas pindakaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldertt
:| seriously?

wij zitten inmiddels op een budget van 15K voor het opfrissen van ons nieuwe huis en dan hebben we nog helemaal niks bijzonders gedaan (edit: wat ik bedoel te zeggen dat dit kosten zijn die je niet uit een bouwdepot zou kunnen halen).

[ Voor 24% gewijzigd door Baldertt op 17-10-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Trackerfire schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:52:
[...]

Bij ons zit er keurig voor € 1.000 aan laminaat in ons depot ;) en inmiddels ook netjes uitbetaald :D
Ik zou ook niet weten waarom laminaat niet uit het bouwdepot zou kunnen komen. Dit is redelijk nagelvast te noemen en zeker waardevermeerderend tov een betonnen vloer.

Gewoon de declaratie indienen, des noods twee keer. Wie weet beoordeeld iemand anders hem de tweede keer en keurt die hem wel goed.

Ik zie dagelijks zulke rare dingen voorbij komen zoals een zak potgrond bijvoorbeeld
Terecht dat dit wordt afgekeurd. Maar laminaat? Nah...

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 17-10-2015 11:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

waarom zou potgrond niet kunnen overigens ? tuinaanleg kan gewoon uit het bouwdepot :)

en laminaat heb ik inderdaad nog nergens ervaren als probleem. welke bank gaat dit om ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ray schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:43:
waarom zou potgrond niet kunnen overigens ? tuinaanleg kan gewoon uit het bouwdepot :)

en laminaat heb ik inderdaad nog nergens ervaren als probleem. welke bank gaat dit om ?
BLG:
Laminaat valt onder het bouwdepot mits u het vastlijmt, zodat het niet meegenomen kan worden. De aankopen dienen aard en nagelvast aan de woning te zitten
Verlijmen van het laminaat lijkt me nou niet echt een optie die vaak wordt toegepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Basekid schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:31:
[...]

BLG:

[...]

Verlijmen van het laminaat lijkt me nou niet echt een optie die vaak wordt toegepast...
grappig, waar heb je dit gevonden ? Die omschrijving is compleet out dated namelijk.

financier je onder NHG of BLG normen ?

mm kan zo snel ook de link even niet vinden. sinds uit mijn hoofd 2006 inmiddels is 'aard en nagelvast' omgezet in 'bedoeld om duurzaam de woning te dienen'

ook in de faq van NHG stond letterlijk dat laminaat gewoon onder een bouwdepot kan vallen. Alleen zie ik op de nieuwe pagina die hele faq niet meer

Ik zal maandag eens in de acceptatiegids van BLG kijken, ben nu wel nieuwsgierig.

[ Voor 41% gewijzigd door Ray op 17-10-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ray schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:38:
[...]

grappig, waar heb je dit gevonden ? Die omschrijving is compleet out dated namelijk.

financier je onder NHG of BLG normen ?

mm kan zo snel ook de link even niet vinden. sinds uit mijn hoofd 2006 inmiddels is 'aard en nagelvast' omgezet in 'bedoeld om duurzaam de woning te dienen'

ook in de faq van NHG stond letterlijk dat laminaat gewoon onder een bouwdepot kan vallen. Alleen zie ik op de nieuwe pagina die hele faq niet meer

Ik zal maandag eens in de acceptatiegids van BLG kijken, ben nu wel nieuwsgierig.
Ik heb het als antwoord van een medewerker van BLG gekregen nadat ik ze via email een vraag had gestuurd over laminaat/gereedschap.

Het bouwdepot heb ik bij BLG afgesloten, maar heb wel gewoon NHG ook. Denk dat het dan onder de BLG normen valt?

Het bouwdepotdocument van BLG zelf geeft aan:
1 Uw depotdeclaratie dient te voldoen aan het begrip kwaliteitsverbetering. Wat is kwaliteitsverbetering:

Het treffen van voorzieningen in verband met herstel van achterstallig onderhoud, verbetering en/of uitbreiding van de
woning. Waarbij de voorzieningen volgens verkeersopvatting onderdeel gaan uitmaken van de woning of zodanig met de
woning worden verbonden dat zijn daarvan niet kunnen worden afgescheiden zonder dat beschadiging van betekenis wordt
toegebracht aan de woning of de voorzieningen.
Valt op redelijk wat manieren te interpreteren dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Basekid schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:28:
Check even de voorwaarden. Vaak mag je bijvoorbeeld de laatste 2.500 euro van een bouwdepot ook gewoon 'opnemen'. In dat geval is het dus een kwestie van even voorschieten en heb je het daarna alsnog. Zal per bank en bouwdepot verschillen (en misschien is het qua wetgeving inmiddels ook aangepast) maar bij mij was dat destijds wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Valorian schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:34:
[...]

Check even de voorwaarden. Vaak mag je bijvoorbeeld de laatste 2.500 euro van een bouwdepot ook gewoon 'opnemen'. In dat geval is het dus een kwestie van even voorschieten en heb je het daarna alsnog. Zal per bank en bouwdepot verschillen (en misschien is het qua wetgeving inmiddels ook aangepast) maar bij mij was dat destijds wel het geval.
Dat zijn inderdaad de oude NHG regels. Toen was er tot 2.500 geen depot verplichting. Die is er al weer een aantal jaren wel voor elke euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Basekid schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:20:
[...]

Ik heb het als antwoord van een medewerker van BLG gekregen nadat ik ze via email een vraag had gestuurd over laminaat/gereedschap.

Het bouwdepot heb ik bij BLG afgesloten, maar heb wel gewoon NHG ook. Denk dat het dan onder de BLG normen valt?

Het bouwdepotdocument van BLG zelf geeft aan:

[...]

Valt op redelijk wat manieren te interpreteren dus helaas.
gereedschap is niet mogelijk. wellicht dat daar de verwarring ligt. Wat zegt trouwens je eigen FA ervan ?

Ik neem aan dat je van te voren een opgave hebt gedaan van je verbouwing en deze ook in het taxatierapport is overgenomen. Als daar staat 'vloeren - laminaat' en blg is daar akkoord gegaan is er toch geen probleem.
Of ben je nu achteraf je verbouwomschrijving aan het aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ray schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:16:
[...]

Dat zijn inderdaad de oude NHG regels. Toen was er tot 2.500 geen depot verplichting. Die is er al weer een aantal jaren wel voor elke euro.
Ah, helder. Ben toch bij dat ik 5 jaar geleden heb gekocht (ondanks de hogere overdrachtsbelasting en rente, maar wel nog met banzspaarhypotheek), met de huidige regelgeving had ik nu nauwelijks mijn eigen huis kunnen kopen :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Kju

Gewoon ff een opmerking tussendoor aan de kandidaat-kopers: Ik maak de afgelopen twee maanden enorm veel kopers mee die zich gek laten maken door verkoopmakelaars. Elke week kom ik wel een taxatie of aankoopdossier tegen waar de koopsom of hoger word geboden en ik als taxateur of aankoopmakelaar daar behoorlijk onder zit in marktwaarde. Die dossiers gaan niet door. Bespaar jezelf dus de frustratie: als een object zo populair is dat je (volgens de verkoopmakelaar) in een biedstrijd beland, sla het lekker over. Overweeg je een koopsom iets onder de vraagprijs, exact de vraagprijs of een stuk hoger, laat het dan even taxeren of neem desnoods een aankoopmakelaar.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Wellicht een domme vraag m.b.t. de notaris kosten

Mijn hypotheek heeft uiteraard een financiering opzet gemaakt, daarin staat het volgende
Notariskosten levering 750 euro
Notariskosten hypotheek 750 euro

Nou heb ik net de offerte binnen gekregen van de notaris hier in het dorp :
Akte van levering 278 euro
Hypotheekakte 278 euro
Kadastraal recht eigendom 103 euro
Kadastraal recht hypotheek 103 euro
Kadastraal vooronderzoek 10 euro

Totaal : 772 euro

Nou zit er een een enorm gat tussen 1500 euro en 772 euro, ben ik soms wat vergeten? :$

Mijn hypotheekadviseur is op vakantie, dus daar kan ik mijn vraag niet neerleggen, en ben toch wel benieuwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
De financieringsopzet gaat meestal van vrij hoge stelposten uit (als het lager uitvalt is dat altijd beter, toch :)). Een stelpost van 1500 is wel wat aan de hoge kant overigens. Verder denk ik dat die bedragen excl. BTW zijn en het totaal dus 934 euro is. Dat is een redelijk normaal bedrag en nog steeds aan de lage kant, dus je hebt gewoon een goedkope notaris te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Greencap schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:39:
De financieringsopzet gaat meestal van vrij hoge stelposten uit (als het lager uitvalt is dat altijd beter, toch :)). Een stelpost van 1500 is wel wat aan de hoge kant overigens. Verder denk ik dat die bedragen excl. BTW zijn en het totaal dus 934 euro is. Dat is een redelijk normaal bedrag en nog steeds aan de lage kant, dus je hebt gewoon een goedkope notaris te pakken :)
Is inclusief BTW, die 2 prijzen waren namelijk 230 euro ex btw, wou het toch enigszins duidelijk proberen te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
FabianGTI schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:26:

Mijn hypotheekadviseur is op vakantie, dus daar kan ik mijn vraag niet neerleggen, en ben toch wel benieuwd :+
Zitten de Honorarium kosten hier ook bij?

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 20-10-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 00:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Greencap schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:45:

Dat lijkt me fraude, o.a. met de overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Awsom schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:44:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Voor zover ik weet kunnen alleen onvoorwaardelijke en op papier vastgelegde salarisstijgingen worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 10:11
FabianGTI schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:26:

Mijn hypotheek heeft uiteraard een financiering opzet gemaakt, daarin staat het volgende
Notariskosten levering 750 euro
Notariskosten hypotheek 750 euro

Nou heb ik net de offerte binnen gekregen van de notaris hier in het dorp :
Akte van levering 278 euro
Hypotheekakte 278 euro
Kadastraal recht eigendom 103 euro
Kadastraal recht hypotheek 103 euro
Kadastraal vooronderzoek 10 euro

Totaal : 772 euro

Nou zit er een een enorm gat tussen 1500 euro en 772 euro, ben ik soms wat vergeten? :$

Je moet alleen even letten op dat Kadastraal recht, dat is €168 voor zowel eigendom als hypotheek als de overdracht niet met het KIK-systeem kan worden gemeld. Kijk hier bijvoorbeeld: https://www.easynotary.nl/voorwaarden-kik.

Ik kom op eenzelfde offerte uit en ik zie op degoedkoopstenotaris.nl wel meer kantoren die met deze bodemprijzen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:32
Gister voor de 2e keer bij een huis wezen kijken waar wij op willen gaan bieden. Het betreft een "standaard" eengezinswoning uit 2006, schilderwerk ziet er goed uit en de rest ook. Laminaatvloer willen wij vervangen door een PVC vloer en gelijk vloerverwarming erin laten plaatsen. Ook de keuken willen wij direct laten vervangen. Badkamer is in prima staat, maar niet helemaal onze smaak en vrij simpel.

Zelf denk ik niet dat ik hier een bouwkundige keuring voor uit hoef te laten voeren, maar wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
silencedead schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:07:
Zelf denk ik niet dat ik hier een bouwkundige keuring voor uit hoef te laten voeren, maar wat denken jullie?
Even los van dat de meeste hypotheekverstrekkers dat bijna altijd toch eisen is het het risico niet waard om het niet te doen. Je steekt er op zn minst altijd wat van op.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.