Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 665.550 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 16:23
Dan begrijp ik het en is er niets mis mee, maar dat komt toch echt door je eigen bewoording. Daardoor leek het alsof je wel genoeg verdiende voor een volledige financiering, maar daar niet voor gekozen hebt door maar met 1 salaris te rekenen en voor de rest een starterslening te gebruiken.

Dan is het inderdaad wel erg zuur dat je hierdoor mogelijk die starterslening en wellicht je huis mis loopt. Overigens is de bewoording op de website ("economische of sociale binding") dusdanig vaag dat het wel raadzaam was geweest om de exacte criteria nog eens na te vragen, maar daar heb je nu niets meer aan natuurlijk. Hopelijk zijn ze ook een beetje coulant richting jou, geen idee hoe strikt gemeenten die criteria handhaven. Ik kan me voorstellen dat er allerlei gevallen te bedenken zijn die door deze criteria net buiten de boot vallen, maar toch wel degelijk de doelgroep zijn voor een gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 14:39
Hoe lang duurt het gemiddeld vanaf tekenen hypotheekofferte met compleet dossier tot aan passeren bij de notaris? En vanaf notaris tot je een betaling uit het bouwdepot kunt ontvangen?

Vorige week is de getekende hypotheekofferte met het complete dossier ingediend. Heb echter ondertussen ook al een factuur met een bouwtermijn van 20% ontvangen... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Klaassie schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:57:
Hoe lang duurt het gemiddeld vanaf tekenen hypotheekofferte met compleet dossier tot aan passeren bij de notaris? En vanaf notaris tot je een betaling uit het bouwdepot kunt ontvangen?

Vorige week is de getekende hypotheekofferte met het complete dossier ingediend. Heb echter ondertussen ook al een factuur met een bouwtermijn van 20% ontvangen... :o
Dat ligt aan de hypotheekverstrekker. Bij de ene duurt het 2 weken om je offerte te controleren en te verwerken, terwijl de ander zo 6 weken nodig heeft. In het algemeen duurt het tegenwoordig vrij lang i.v.m. alle regels waar ze zich aan moeten houden.

Hoe kan je trouwens nu al een factuur hebben gekregen? Normaal gaat de factuur toch naar de notaris, die dit vervolgens uit je bouwdepot (van je hypotheek) haalt? Het lijkt me handig om eens te gaan praten met de aannemer en hypotheekadviseur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Tsja, sowieso gaat het bij ons blijkbaar wat anders dan 'standaard'. Er is al begonnen met bouwen voordat de omgevingsvergunning rond was. Dit omdat ons eerste plan afgekeurd was en hier aanpassingen op moesten komen, terwijl we de bouw niet te ver door wilden schuiven.
Echter de hypotheek blijkt pas te kunnen worden geregeld als de omgevingsvergunning onherroepelijk is (6 weken na ontvangst). Toen bleek ook nog eens dat bijna alle hypotheekverstrekkers een insolventieverzekering eisen, die de aannemer dus niet heeft. Heeft al met al voor aardig wat vertraging gezorgd. Een deel van de koop-aannneemsom hebben we al met eigen geld betaald, maar dat is helaas ook eindig... :P

BTW: Neem aan dat facturen nadat je die ondertekend hebt direct naar de hypotheekverstrekker gaan, daar zit de notaris dan toch niet meer tussen?

[ Voor 0% gewijzigd door Klaassie op 29-09-2015 16:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:17

Timple

Hbeez schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:15:
[...]

Het 'spelletje' heet onderhandelen.. waarom was je niet begonnen met 280k als je je budget al had bepaald op 300k? Dan had je altijd nog als eindbod 300k kunnen bieden. Nu geef je de makelaar de keus of hij een bod van 280k of 300k accepteert, dus eigenlijk is de optie van 280k overbodig. Als de verkopers direct akkoord gaan met 300k waren ze dat misschien ook wel gegaan met een lager bedrag. Ik had zelf die onderhandelingsruimte willen onderzoeken.

300k koopsom is erg laag in verhouding tot de vraagprijs van 400k, maar de 400k zal dan ook wel niet helemaal realistisch zijn, het stond ook al 2 jaar te koop. Heb je enig idee wat de woning waard is, heb je een indicatie van een taxateur/aankoopmakelaar die de lokale markt goed kent?
Nu wel :)

Taxateur kwam op 335 uit (zonder 'hint' of deze hoog of laag moest uitvallen). Indien we de woning een beetje zouden oppimpen (50k voor nieuwe vloer/badkamer/keuken) kwam de woning op 385 uit volgens de taxateur.
Daarin heeft hij meegenomen dat we veel zelf zouden doen, vandaar dat de 50k in zijn geheel tot zijn recht zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Nu ik er zo over denk is dat inderdaad wel vreemd. Wellicht dat ik toentertijd juist een aparte constructie had. Het is in ieder geval gebruikelijk (meen ik) dat de notaris de laatste 10% achterhoud tot de aannemer alles naar behoren heeft opgeleverd.

Het lijkt me in ieder geval dat je wel een flink risico loopt nu. Wat nu als de hypotheekofferte niet geaccepteerd wordt? Dan heb je een flink probleem, of niet?

Bij welke hypotheekverstrekker heb je de aanvraag lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:04
Klaassie schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:57:

Bij mij heeft het zo'n 4 weken geduurd voordat alles rond was. Je bouwtermijn heeft natuurlijk een betalingstermijn van ca. 2 weken voordat er een boete rente boven op komt. Fingers crossed dat alles snel doorloopt!

En antwoord op je vraag over de constructie bij betaling uit het bouwtermijn. Hier komt inderdaad geen notaris meer aan te pas. Jij zet een krabbel en declareert de factuur. Je hypotheek verstrekker doet steekproeven om te controleren of je wel juist declareert :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bo0bz op 29-09-2015 16:57 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Greencap schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:50:
Het lijkt me in ieder geval dat je wel een flink risico loopt nu. Wat nu als de hypotheekofferte niet geaccepteerd wordt? Dan heb je een flink probleem, of niet?

Bij welke hypotheekverstrekker heb je de aanvraag lopen?
Dan hebben we inderdaad een probleem.
Maar omdat we een erg lage LTV en LTI hebben verwachtte ik dat de hypotheekverstrekking appeltje-eitje zou zijn. Toch iets te rooskleurig ingeschat dus. Vind het zelf nog wel spannend, al is er volgens de hypotheekadviseur niets spannends meer aan. Ik geloof het nu pas echt als ik de centen zie.. :P
Bij Hypotrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Klaassie schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:57:
[...]

Dan hebben we inderdaad een probleem.
Maar omdat we een erg lage LTV en LTI hebben verwachtte ik dat de hypotheekverstrekking appeltje-eitje zou zijn. Toch iets te rooskleurig ingeschat dus. Vind het zelf nog wel spannend, al is er volgens de hypotheekadviseur niets spannends meer aan. Ik geloof het nu pas echt als ik de centen zie.. :P
Bij Hypotrust.
Wij zijn nu al weken met een traject met 'De Hypotheker' bezig. Fout boven fout vanuit de Hypotheker, steeds moeten we weer nieuwe dingen inleveren terwijl we alles al ingeleverd hebben maar dingen dan weer niet volgens 'format' van de hypotheekvertrekker blijken te zijn.

Wat een waardeloos bedrijf voor het geld dat het kost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Bo0bz schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:55:
[...]
Je bouwtermijn heeft natuurlijk een betalingstermijn van ca. 2 weken voordat er een boete rente boven op komt. Fingers crossed dat alles snel doorloopt!
Inderdaad. Ook al zoiets; In de koop-aannemingsovereenkomst staat daar een boeterente van 7% per maand op. Toen ik aangaf dat hier een fout instond, dat dat vast per jaar moest zijn werd me verzekerd dat dit tarief normaal was, omdat een aannemer geen bank is. Maar ik hoefde me geen zorgen te maken, want hij had dit nog nooit doorberekend terwijl in 95% van de gevallen de 1e termijnen te laat waren. Dat leek me al vreemd, maar nu snap ik dat wel... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
TripleQ schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 08:49:
[...]

Ik was gisterenavond iets te vroeg met de vraag, want de pagina is nu bijgewerkt met de kosten (rente+aflossing) die deze week worden afgeschreven.

Er staat nu ook bij:

[...]
Fraai, dan weet de helpdesk dus ook niet waar ze het over hebben..
Maar goed, jij heb nu duidelijkheid over wat er afgeschreven gaat worden: doel bereikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Hoop voor je dat het vloot gaat, want juist over hypotrust lees ik dat het vaak moeizaam gaat een lang duurt.

Overigens zijn aannemers vaak wel lekker gemakkelijk een is voor hen zo'n termijn vaak een prikkie, dus het zal vast wel goed komen :)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-06 23:05
tweakerdennis schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:13:
[...]

Wij zijn nu al weken met een traject met 'De Hypotheker' bezig. Fout boven fout vanuit de Hypotheker, steeds moeten we weer nieuwe dingen inleveren terwijl we alles al ingeleverd hebben maar dingen dan weer niet volgens 'format' van de hypotheekvertrekker blijken te zijn.

Wat een waardeloos bedrijf voor het geld dat het kost :X
Ik ben eigenlijk wel tevreden over De Hypotheker. Ik heb meerdere "gratis" intro gesprekken gehad voor verschillende huizen en constructies die gaande waren. Ik had bij mijn aankoop het eerste echte gesprek en daar kreeg ik een lijst mee met stukken die ik moest aanleveren. Dat was op vrijdag. Op dinsdag terug voor de offerte met alle stukken die ik tot nu toe heb kunnen verzamelen. Een paar waren niet naar de zin van de adviseur maar dat was meer omdat ik de salaristrook van deze maand meehad maar de afschrift van vorige. En dat matchde niet met mekaar.

Verder heldere uitleg en verduidelijking: zelfs dingen extra uitleg gegeven aan mijn vrouw als die het niet meer snapte. En hij heeft het trouw fotoboek van mijn vrouw doorgekeken en daarmee dikke punten bij haar gescoord :P

Het lijkt bij mij allemaal voorspoedig te verlopen. Ik loop dik voor op de gemiddelde doorlooptijd.

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Bij ons is het nog best snel gegaan w.v.b de acceptatie van een Hypotrust Hypotheek. Wellicht kwam het ook door onze adviseur er goed achteraan heeft gezeten. Het enige vertragende voor ons was mijn gezondsheidsverklaring voor de ORV, waar in een vakantieperiode wat meer informatie over werd gevraagd.

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Ook hier weer nieuws, vrijdagavond ga ik met een "handige oom" het huis voor de 2e keer bekijken.
De makelaar wou dit liever zaterdag doen, omdat het huis dan toch meedoet met de open huizen dag, maar helaas kan ik dan niet.
Ik zit er ook sterk aan te denken om daarom vrijdagavond al een bod uit te gaan brengen. Is dat verstandig of kan ik beter de zaterdag afwachten? Ik kan mij voorstellen dat als ik een bepaald bod doe en iemand anders daarna een hoger bod, dat men eerder geneigd zal zijn om met diegene verder te gaan dan met mij.

Ik verwacht trouwens niet dat er veel aan het huis moet gebeuren. Het is een huis van 1968 waar pasgeleden nog een nieuw, geisoleerd dak met geglazuurde dakpannen op is gekomen en van wat ik kon zien, zag het huis er verder ook goed uit.

[ Voor 18% gewijzigd door darkkingll op 30-09-2015 09:37 ]

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

darkkingll schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:34:
Ik zit er ook sterk aan te denken om daarom vrijdagavond al een bod uit te gaan brengen. Is dat verstandig of kan ik beter de zaterdag afwachten? Ik kan mij voorstellen dat als ik een bepaald bod doe en iemand anders daarna een hoger bod, dat men eerder geneigd zal zijn om met diegene verder te gaan dan met mij.
Bod met beperkte houdbaarheid doen, geldig tot net voor de start van de openhuizen dag.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar dan heb je wel een bod dat maar heel kort geldt. Tussen vrijdagavond en zaterdagochtend zit natuurljk niet zo heel veel tijd.

Ik heb vorige week zaterdag een bod gedaan, juist om de openhuizendag voor te zijn en daar zijn we maandag al uitgekomen, vandaag de concept koopakte in m'n mailbox. Ben wel blij dat dat voor de openhuizendag geregeld is, ben bang dat er anders nog wel een paar partijen meer zouden bieden (zeker omdat het nog niet eens zo bizar lang te koop stond).
Nu nog wachten tot 4 januari tot ik de sleutel krijg.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
thejoker80 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:38:
[...]
Bod met beperkte houdbaarheid doen, geldig tot net voor de start van de openhuizen dag.
Daar heb je toch niets aan als potentiele koper. Zo'n tijdelijk bod is meer een onderhandelingsargument voor een verkoper. Het is als potentiele koper immers niet zo dat je het huis een dag later in eens niet meer wil hebben voor de geboden prijs. Die verkopers gaan gewoon de openhuizendag afwachten. Mochten ze na de openhuizendag bij je terug komen heb je wel een gunstige onderhandelingspositie. Er is dan blijkbaar niemand die een beter bod heeft neergelegd.

Regeren is vooruitschuiven

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

T-MOB schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:08:
[...]
Daar heb je toch niets aan als potentiele koper. Zo'n tijdelijk bod is meer een onderhandelingsargument voor een verkoper. Het is als potentiele koper immers niet zo dat je het huis een dag later in eens niet meer wil hebben voor de geboden prijs. Die verkopers gaan gewoon de openhuizendag afwachten.
Ben ik het toch niet mee eens. Beb mijn vorige huis op die manier gekocht namelijk :). Als verkoper blijf je toch bang dat er niemand gaat bieden. Tenminste, wij wel (en wij hebben binnen 2 dagen voor de vraagprijs verkocht....). Je moet wel bereid zijn om weg te lopen als het bod niet geaccepteerd wordt.

het is inderdaad wel een hele korte periode. Donderdagavond bekijken zou al beter zijn, dan is je bod een hele dag geldig in ieder geval.
Mochten ze na de openhuizendag bij je terug komen heb je wel een gunstige onderhandelingspositie. Er is dan blijkbaar niemand die een beter bod heeft neergelegd.
Daar wil je als verkoper echt niet belanden. Dat kost je enorm veel geld zo'n situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door thejoker80 op 30-09-2015 10:13 ]

• darkkingll
Donderdagavond kon de makelaar helaas niet, maar dat was wel helemaal mooi geweest.
En voor de discussie over de geldigheid van het bod. Ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt hoe snel men van het huis afwil. Als men er nu al niet meer woont, kan ik mij voorstellen dat men eerder geneigd zal zijn om direct(of vlak voor de open huizendag) een tegenbod te doen.
Ik wacht vrijdagavond in ieder geval eerst af en beslis dan wel of en wat ik ga bieden.

• PLAE
  • Laatst online: 00:27
T-MOB schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:08:
[...]
Daar heb je toch niets aan als potentiele koper. Zo'n tijdelijk bod is meer een onderhandelingsargument voor een verkoper. Het is als potentiele koper immers niet zo dat je het huis een dag later in eens niet meer wil hebben voor de geboden prijs. Die verkopers gaan gewoon de openhuizendag afwachten. Mochten ze na de openhuizendag bij je terug komen heb je wel een gunstige onderhandelingspositie. Er is dan blijkbaar niemand die een beter bod heeft neergelegd.
Wij hebben een bod gedaan 2 weken geleden en zijn aan het onderhandelen geslagen. Zit nog 23k tussen en de verkopers hebben aangegeven de openhuizendag af te willen wachten nadat wij hun 'eindbod' hebben afgewezen.

Ik wil daar best op gokken en zal even na die dag opnieuw een bod doen. Hoop dat ze daarna zelf ook inzien dat mensen niet in de rij staan voor hun woning. Naar mijn mening zouden zij daarna eerder water bij de wijn moeten doen dan wij. Maar het kan ook mislopen voor ons natuurlijk.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:30:
[...]

Wij hebben een bod gedaan 2 weken geleden en zijn aan het onderhandelen geslagen. Zit nog 23k tussen en de verkopers hebben aangegeven de openhuizendag af te willen wachten nadat wij hun 'eindbod' hebben afgewezen.

Ik wil daar best op gokken en zal even na die dag opnieuw een bod doen. Hoop dat ze daarna zelf ook inzien dat mensen niet in de rij staan voor hun woning. Naar mijn mening zouden zij daarna eerder water bij de wijn moeten doen dan wij. Maar het kan ook mislopen voor ons natuurlijk.
Ik ben benieuwd of ze veel kijkers hebben die dag. Zo niet, dan geeft dat wel heel veel steun voor je bod natuurlijk.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:10
PLAE schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:30:
[...]

Ik zou denken dat de zet nu weer aan hun is en niet nog een bod doen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
darkkingll schreef op woensdag 30 september 2015 @ 09:34:

Ik verwacht trouwens niet dat er veel aan het huis moet gebeuren. Het is een huis van 1968 waar pasgeleden nog een nieuw, geisoleerd dak met geglazuurde dakpannen op is gekomen en van wat ik kon zien, zag het huis er verder ook goed uit.
Ondanks het feit dat een huis er goed uit kan zien, ALTIJD een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Kost je misschien een paar honderd euro, maar kan je een hoop ellende besparen.

• PLAE
Roenie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:05:
[...]
Ik ben benieuwd of ze veel kijkers hebben die dag. Zo niet, dan geeft dat wel heel veel steun voor je bod natuurlijk.
Ik ga zaterdag kijken om te zien of ze kijkers hebben :D
celshof schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:32:
[...]
Ik zou denken dat de zet nu weer aan hun is en niet nog een bod doen.
Ja als je het heel hard wilt spelen heb je daar helemaal gelijk in. Maar ik denk niet dat ze nog 2x een stap gaan zetten (dan doen zij nu een stapje, ik een stap en dan verwacht ik van hun een eindstap). Ik zit meer te denken aan zelf een stap, zij een stap en klaar. Ga het ook nog eens even met de aankoopmakelaar bespreken.

[ Voor 45% gewijzigd door PLAE op 30-09-2015 15:10 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:10
PLAE schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:07:
[...]

Ja als je het heel hard wilt spelen heb je daar helemaal gelijk in. Maar ik denk niet dat ze nog 2x een stap gaan zetten (dan doen zij nu een stapje, ik een stap en dan verwacht ik van hun een eindstap). Ik zit meer te denken aan zelf een stap, zij een stap en klaar. Ga het ook nog eens even met de aankoopmakelaar bespreken.
Ook een optie is zelf een stap (meteen naar je eindbod dus) en dan klaar. Als de OHD heel erg tegenvalt, moet dat toch wel kunnen.

• Roenie
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:07:
[...]

Ik ga zaterdag kijken om te zien of ze kijkers hebben mod dat is serieus dus je hoeft mijn bericht niet te verwijderen

[...]

Ik zou met een thermosscan en bammetjes in de bosjes tegenover het huis liggen inderdaad ;)

Je kunt ook nog elkaar tegemoetkomen en in een keer een eindbod op tafel leggen als je bereid bent om weg te lopen. Iedere keer heen en weer bieden is ook zo wat.

• darkkingll
chrisborst schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:53:
[...]

Ondanks het feit dat een huis er goed uit kan zien, ALTIJD een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Kost je misschien een paar honderd euro, maar kan je een hoop ellende besparen.
Precies, daarom neem ik die oom mee. Die zit in die wereld(koopt oude huizen op, renoveert ze en verkoopt ze weer) dus dat moet wel goedkomen.

Plae, het is dat ik zaterdag geen tijd heb, anders had ik dat waarschijnlijk ook wel gedaan. :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:35

Fiber

Beaches are for storming.

Bij het kijken even een onopvallende ip camera plaatsen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• tim1981
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 21:59
Iemand ervaring met een werkgeversverklaring die is ingevuld door het accountantskantoor van de werkgever?

Want ik sta op het punt om een appartement te kopen en ik heb bij mijn werkgever om een werkgeversverklaring gevraagd. De verklaring met 'verklaring voortzetting dienstverband' (intentieverklaring) is ingevuld en is inmiddels binnen.
Echter is deze verklaring niet door mijn werkgever zelf ingevuld maar door het accountantskantoor van mijn werkgever. Er staan dus 2 stempels van het accountantskantoor op en geen stempels van de werkgever zelf/het bedrijf waar ik werk op.

Kan dit problemen opleveren bij de verstrekking van een hypotheek?

• Arrne
Ik vermoed van wel, het schijnt dat daar vaak erg kritisch naar gekeken wordt. Zelfs het invullen met 2 verschillende pennen kan al leiden tot afwijzing. Je bent tenslotte niet in dienst bij het accountantskantoor, en ik neem aan dat die ook niet gaan over het al dan niet verlengen van je contract.

Vraag het je adviseur anders eens? Mocht het een probleem zijn, zou je aan je werkgever kunnen vragen of ze de verklaring zelf opnieuw in willen vullen met de gegevens die de accountant heeft ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 10:42
Dit geloof je toch niet? Ik vraag per mail een aanvraagformulier aan voor de starterslening bij de gemeente Utrecht. Ik verwacht een PDFje of iets anders digitaals. Nee kom, dat kan niet in 2015 hoor. "We hebben geen formulieren meer, deze hebben we aangevraagd bij de SVN, deze krijgen wij per post en kunnen we je dan maandag per post opsturen." What the actual fuck? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 10:15
Dat is inderdaad wel een hele mooie ja...

Kun je niet gewoon dit gebruiken?

http://startersleningutrecht.nl/?nname=subsidieaanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 10:42
Ik kan niet zo snel zien of dat nou dezelfde is als SVN of dat het een losstaand bedrijf is die toevallig starterslening heet. Ik vertrouw het niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 10:15
Ik ken de site verder niet. Ik vond het ook stom dat er geen PDF was van dit formulier en kwam daar toevallig uit bij het Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Pimmeh schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:47:
Ik kan niet zo snel zien of dat nou dezelfde is als SVN of dat het een losstaand bedrijf is die toevallig starterslening heet. Ik vertrouw het niet helemaal...
Die link komt mij bekend voor. Volgens mij heb ik wel eens zoiets ingevuld, maar dan startersleninggroningen.nl ofzo. Ik werd vervolgens door hun gebeld. Er zit een hypotheker achtig bedrijf achter die je kan helpen met het aanvragen van hypotheken en startersleningen.
Ofterwijl, ook daarmee kom je niet veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05 14:23
Morgenmiddag om 14.00 uur hebben wij een bouwkundige keuring bij de woning die we graag willen kopen. De woning staat sinds 1 juli te koop, wij waren de eerste die kwamen bezichtigen (afgelopen zaterdag). Met het oog op de open dag levert dat niet heel veel zenuwen op, maar toch wat.

Wanneer uit de keuring blijkt dat alles voldoende is (op een paar kleine dingetjes na) willen we een bod doen. Dit is de eerste keer dat ik met dit bijltje hak, dus wat is verstandig... Meteen vrijdag middag bieden, zodat het bod maar staat, of wachten tot maandag o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
Als uit de keuring niks bijzonders komt qua hoge kosten, dan houdt niets je toch tegen om morgenmiddag een eerste bod neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Gewoon zo snel mogelijk een bod doen. Door geld te investeren in een bouwkundige keuring heb je al lang aangegeven dat je echt serieus geïnteresseerd bent. Je komt dus totaal niet geloofwaardig over indien je nu gaat spelen alsof je dat niet bent :)

Eigenlijk kan je (in het vervolg) veel beter een bod doen voordat je de bouwtechnische keuring laat doen. Dan is je onderhandelingspositie veel sterker. In je bod kan je ook meenemen dat het rapport van de (nog uit te voeren) technische keuring geen kosten hoger dan X mag noemen.

Dat scheelt je een hoop geld indien je bod niet geaccepteerd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:21

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:36:
Ik wil nu gaan shoppen voor een hypotheek, maar een aantal zaken voor ons huis moet nog verder uitgewerkt worden. Hoe doe ik dit t.b.v. het hypotheek bedrag? Mag ik zelf stelposten opstellen, is het handig deze door de projectontwikkelaar op de optielijst mee te laten nemen? Het gaat in dit geval om een nieuwbouwhuis. Ik neem eigen geld mee, dus ik zit niet met de 10x% norm.

Posten die ik nu heb:
  • Basisbedrag: grond plus huis
  • Opties: lijst van projectontwikkelaar
  • Stelposten:
    • meerprijs badkamer/keuken t.o.v. basis voorzieningen
    • serre
    • plafond/muren schilderen of behangen
    • vloeren (plavuizen of vloerbedekking)
    • aanvullen laatste laag tuin plus bestrating
    • onvoorzien (5% totaalbedrag)
Iemand enig idee? Kan ik zelf stelposten opstellen en die dan vanuit het bouwdepot betalen?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ja dat kan. Zolang de kosten niet boven een bepaalde bedrag komen is de 'marktwaarde' gewoon gelijk aan je totale bouwkosten. Als je wel boven een bepaald bedrag komt moet je het in het voren laten taxeren, waarbij ze met de taxatie rekening houden met je verbouwing. Je hypotheekadviseur zou dit moeten kunnen vertellen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Greencap schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:57:
Ja dat kan. Zolang de kosten niet boven een bepaalde bedrag komen is de 'marktwaarde' gewoon gelijk aan je totale bouwkosten. Als je wel boven een bepaald bedrag komt moet je het in het voren laten taxeren, waarbij ze met de taxatie rekening houden met je verbouwing. Je hypotheekadviseur zou dit moeten kunnen vertellen lijkt me.
Thnx. Ik ben nog aan het kijken naar wat voor hypotheek adviseur wij willen. We hebben een overzichtelijke situatie: nieuwbouw, starters, tweeverdieners, eigen geld en ruim minder dan maximaal hypotheek. Deze consumentenbond heeft een vergelijkingssite voor adviseurs, maar een site waar meerdere van de geteste "producten" een 10 krijgen kan ik niet serieus nemen. Ik zou het liefst een basis bedrag fixed price afspreken voor de hypotheek zelf en daarnaast per uur betalen voor aanvullend advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Kan je die van mij (in Enschede) wel adviseren. Die werkt voor 115 per uur.

Voor starters bovendien korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Vier huizen in de planning deze week om te kijken. Eentje verkocht, een andere van de markt gehaald en de overgebleven huizen hebben zaterdag open huis. De een na de ander van mijn lijstje. Als dat maar goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:57
Milmoor schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 21:09:
[...]

Thnx. Ik ben nog aan het kijken naar wat voor hypotheek adviseur wij willen. We hebben een overzichtelijke situatie: nieuwbouw, starters, tweeverdieners, eigen geld en ruim minder dan maximaal hypotheek. Deze consumentenbond heeft een vergelijkingssite voor adviseurs, maar een site waar meerdere van de geteste "producten" een 10 krijgen kan ik niet serieus nemen. Ik zou het liefst een basis bedrag fixed price afspreken voor de hypotheek zelf en daarnaast per uur betalen voor aanvullend advies.
Is executie only geen optie? In zo'n overzichtelijk situatie voegt advies ook weinig toe.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Dan moet je nog steeds een X bedrag betalen (650 geloof ik het goedkoopste bij hypotheek24, waar je 5 van de 10 hypotheken niet zelf mag afsluiten...)

Als je gewoon een adviseur zoekt die werkt op basis van uurtarief kan je de hypotheek ook wel voor 650 krijgen hoor. Stap gewoon naar de adviseur en vraag hem om een offerte op te vragen bij verstrekker X, periode Y, type Z (dat doe je uiteindelijk ook bij execution only) en dan krijg je het misschien nog wel goedkoper.

Eigenlijk is 650 euro nog veel te duur voor execution only, want je doet zelf al het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Een adviseur zal altijd (as hij zijn werk goed doet....) de situatie bij lang leven / overlijden / arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid in kaart moeten brengen binnen een rapport. Dat kost tijd. Daarnaast ben je ook wat uurtjes kwijt voor het lening / geld traject.
Een adviseur die dit niet doet, dus feitelijk execution onely, loopt het risico door de afm afgestraft te worden. Immers een adviseur dient te adviseren .....simpelweg opschrijven 'klant wil geen advies' volstaat dan niet. Dit is een grijs gebied waar nog weinig over te vinden is. Overigens vind ik persoonlijk dat het bespreken van deze life evens een must is simpelweg omdat juist binnen die dingen er veel mis kan gaan. Zie ook mijn uitleg over zaken rondom de risicoverzekering in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Het gevaar hierin is wel dat je een advies krijgt waarmee de adviseur geen enkel risico loopt, in plaats van wat reëel gezien het beste is voor de klant. Dus altijd dubbele levensverzekering en woonlastenverzekering adviseren.
Dat irriteerde mij tenminste nogal, moest zelfs tekenen voor "woonlastenverzekering besproken (offerte gezien)" maar kreeg geen duidelijk antwoord op de vraag 'wat lijkt jou nou echt het verstandigst'.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaassie op 02-10-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30
da's ook geen faire vraag om te stellen omdat hij nooit dezelfde afwegingen kan maken als jij zelf kan. Hij kan je alleen alle opties laten zien en advies geven zoals hij dat goed vindt. Wat is verstandig? Scheelt per persoon, ik zou nooit drinken en in de auto stappen, toch worden er genoeg betrapt ... verstandig is dus een persoonlijke keuze, die kan hij niet voor je maken :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ray schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:11:
Een adviseur die dit niet doet, dus feitelijk execution onely, loopt het risico door de afm afgestraft te worden. Immers een adviseur dient te adviseren .....simpelweg opschrijven 'klant wil geen advies' volstaat dan niet. Dit is een grijs gebied waar nog weinig over te vinden is.
Het kan prima, voorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl...advies/zonder-advies.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 11:58
Tuurlijk wel. Je kan een afweging maken tussen de kans en de maandelijkse kosten. Je neemt juist een adviseur om verstandige keuzes te maken. Je kunt zelf ook wel die informatie erover opzoeken...

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Een advies moet minimaal de GHF norm aanhouden naar de klant toe. Persoonlijk vind ik dat geen advies maar de wetgever neemt hier genoegen mee.

Ik ga altijd uit van netto besteedbaar inkomen. De klant geeft aan wat er nodig is om het (gezins) inkomen op peil te houden. Ik laat zien wat er al (wettelijk) geregeld is. Zit daar een verschil tussen vertaal je dat in een verzekeringsoplossing en laat de premie zien. De klant beslist dan of hij hier wel of geen gebruik van maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Bockelaar schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:31:
da's ook geen faire vraag om te stellen omdat hij nooit dezelfde afwegingen kan maken als jij zelf kan. Hij kan je alleen alle opties laten zien en advies geven zoals hij dat goed vindt. Wat is verstandig? Scheelt per persoon, ik zou nooit drinken en in de auto stappen, toch worden er genoeg betrapt ... verstandig is dus een persoonlijke keuze, die kan hij niet voor je maken :)
Dat is een prima vraag, advies geven is precies dat: vertellen wat in zijn ogen een verstandige keus is en dat onderbouwen. Een aantal tabellen laten zien kan iedereen, in mijn ogen gaat echt advies toch echt verder dan dat. Uiteraard moet jij voor jezelf besluiten of en hoeveel risico je wil nemen, en een adviseur kan je vertellen wat daar het best bij past.

Verder gaat je vergelijking compleet mank, dat mensen dronken in de auto stappen wil nog niet zeggen dat het verstandig was van ze. Lijkt me duidelijk dat dat niet het geval is, soms (vaak) doen mensen stomweg onverstandige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dat is geen adviseur maar een webtool. Ik als erkend adviseur werkend voor een allround adviesbedrijf kan (en wil) niet op deze manier werken. Sure er zullen er zijn die de grens opzoeken maar die zie ik niet als adviseur maar als verkoper.....

de crux zit hem in het woordje adviseur. execution onely kan inderdaad zoals je link laat zien maar dat is iets anders dan een advieskantoor binnen lopen en een adviseur vragen om enkel een product en niet te adviseren. D&O heeft er het een en ander over geschreven destijds.

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 02-10-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Je sluit het helemaal niet af via een webtool. Als hypotheek(advies)kantoor zou ik de optie wel willen bieden maar dan sluit je het ook niet af bij dezelfde adviseur die wel advies kan geven. Ik vind het eerder een gemis dat jouw kantoor dat niet kan bieden. Bij jullie mag je sowieso betalen voor advies, of je het nu nodig hebt of niet. Maar goed, meningen mogen verschillen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 22:14

Epsilon

Ray schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:46:
Dat is geen adviseur maar een webtool. Ik als erkend adviseur werkend voor een allround adviesbedrijf kan (en wil) niet op deze manier werken. Sure er zullen er zijn die de grens opzoeken maar die zie ik niet als adviseur maar als verkoper.....

de crux zit hem in het woordje adviseur. execution onely kan inderdaad zoals je link laat zien maar dat is iets anders dan een advieskantoor binnen lopen en een adviseur vragen om enkel een product en niet te adviseren. D&O heeft er het een en ander over geschreven destijds.
Uiteraard wil je niet zo werken, want dat is je eigen brood ;).

Persoonlijk vind ik dat deze vorm mag bestaan. Stel bijvoorbeeld in het extreemste geval, dat jij (Ray) zelf een hypotheek af wil sluiten. Alle kennis is aanwezig, maar niet de mogelijkheid om zelf de offerte aan te vragen.

Aangezien de meeste mensen _niet_ in die business zitten, vind ik wel dat er iets van toetsing in mag zitten (note: misschien is dit wel zo, ik weet geen details van deze vorm). En/Of dat de regels voor het op deze manier afsluiten strenger zijn.

Voor in de situatie zoals in die een paar posts terug: Ruim onder max LTV en LTI plus enige kennis van zaken vind ik dit een geschikte oplossing.
kipppertje schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:39:
Tuurlijk wel. Je kan een afweging maken tussen de kans en de maandelijkse kosten. Je neemt juist een adviseur om verstandige keuzes te maken. Je kunt zelf ook wel die informatie erover opzoeken...
Je neemt een adviseur dit je de voor en nadelen van te maken keuzes uitlegt. Keuzes maak je zelf!

[ Voor 13% gewijzigd door Epsilon op 02-10-2015 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik heb er ook geen moeite mee dat het bestaat . Het is gewoon een ander deel vd markt / ander type klant waar wij niet voor kiezen. Dat heeft met een instelling te maken en niet zo zeer met mijn brood verdienste ;)

Wel zet ik mijn vraagtekens bij de toetsing. Toen het net op de markt uitkwam heb ik hem ook gemaakt en echt dingen ingevuld die compleet niet klopten. ik kwam toen wel door de toets. Heb nu een paar vragen gezien en het ziet er wel beter uit.

Of iemand kiest voor een adviseur of niet is vanzelfsprekend zijn goed recht. Heb echter niet de illusie dat je met een beetje googlen en een toets maken precies weet hoe dingen werken want dat is echt niet zo. Ook als het heel simpel lijkt zoals de case hier genoemd kan er (herhaling allert....) vooral bij samenwoners op het gebied van overlijden zaken spelen die niet uitgelicht worden en die vaak door een notaris ook niet benoemd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 02-10-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
De keerzijde is dan ook wel weer dat een adviseur geen garantie is dat je -wel- een goede hypotheek af sluit (of weet hoe het werkt). Dat is m.i. ook een heikel punt bij het kiezen van een adviseur. Het zou voor ons klanten veel duidelijker moeten zijn wie een goede adviseur is en wie niet. Die cijfers die op sites als independer (of erger nog, bij de adviseur zelf) worden gegeven zijn m.i. geen goede maatstaaf, want die zijn vaak gekleurd (mijn vorige adviseur drong toch wel sterk aan op een hoog cijfer en ik heb er bovendien ook wel baad bij om hem zijn zin te geven, omdat dit zijn dienstverlening richting mij beïnvloed) en bovendien weet je eigenlijk pas achteraf (na vele jaren) of zijn advies echt goed was.

Dat gezegd hebbende zie ik het nut van advies wel in. Wel ben ik van mening dat dit vaker gewoon op uurbasis zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Het is inderdaad erg lastig om een adviseur vooraf te beoordelen. Wij / ik ben bewust niet op de bekende vergelijking sites te vinden omdat ik je mening deel dat die recensies nogal gekleurd zijn op zijn zachts gezegd....

Je kan vooraf wel een inschatting maken op basis van titel. Ik weet dat het niet al zeggend is maar iemand met een FFP of EHP opleiding heeft een andere basis dan bijvoorbeeld enkel SEH.
Vanzelfsprekend zijn er ook genoeg adviseur met enkel de basis WFT eisen die perfect hun werk doen!
Is het een full time hypotheek adviseur of iemand die er een paar per jaar doet ? Welke verstrekkers worden aangeboden ?
Ook kan je vragen of en wie de externe audit doet voor het kantoor. maw wie controleert je dossiers op inhoud ?

Ik schrik zelf ook nog wel eens op bijeenkomsten wat er nog aan vragen of juist antwoorden komt vanuit de groep die het eindelijk zou moeten weten.....

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 02-10-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Goedemiddag!

Ik ben meer een meelezer dan een poster op dit forum. Nu de zoektocht naar een eerste (koop)woning behoorlijk serieuze vormen aan begint te nemen staat ook dit topic tussen mijn favorieten.

Via dit topic kwam ik ook achter het fenomeen starterslening. Die is beschikbaar in mijn gemeente en ik kom er voor in aanmerking.
Wat ik echter nog niet kan vinden is in hoeverre het spaargeld mee wordt gerekend in deze lening.

Optie 1: Is het hypotheek + spaargeld + starterslening = aanschafwaarde woning (en dus geen geld meer voor inrichting).
Optie 2: Of hypotheek + starterslening (+ deel spaargeld) = aanschafwaarde woning en nog wat geld over voor inrichting e.d.?

Op zich moet het met alleen een hypotheek en spaargeld wel te doen zijn, maar een iets grotere buffer zou ik wel fijn vinden. Aangezien ik nog een hele inrichting aan te schaffen heb en ik geen idee heb hoeveel dat exact kan gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Beiden opties zijn mogelijk voor zover ik weet. Ik zou optie 1 echter absoluut niet aanraden. Ik heb voor de zekerheid een starterslening genomen. Echter nadat alles rond was en ik alle kosten voor verbouwingen en dergelijken had gemaakt had ik de volledige starterslening nog over. Deze staat nu een beetje halve rente te trekken op een spaarrekening.

Ik zou een starterslening enkel nemen als je hem echt nodig hebt aangezien je toch ook redelijk wat kosten krijgt voor het aanvragen van deze lening.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Dank voor het snelle antwoord.

Optie 1 is sowieso geen mogelijkheid. Ja, ik heb dan een lekker lage hypotheek en een goedkope starterslening. Maar ook geen spaargeld meer om de woning in te richten :D

Optie 2 zou ideaal zijn en geeft net wat meer zekerheid. De aanvullende kosten voor het aanvragen zijn redelijk weg te strepen tegen de besparing op de rentekosten in de eerste 3 jaar denk ik (en eventueel de spaarrente over het bedrag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Keek naar de foto's en had het idee dat er iets niet klopte... :F :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

B-Real schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:00:
Dank voor het snelle antwoord.

Optie 1 is sowieso geen mogelijkheid. Ja, ik heb dan een lekker lage hypotheek en een goedkope starterslening. Maar ook geen spaargeld meer om de woning in te richten :D

Optie 2 zou ideaal zijn en geeft net wat meer zekerheid. De aanvullende kosten voor het aanvragen zijn redelijk weg te strepen tegen de besparing op de rentekosten in de eerste 3 jaar denk ik (en eventueel de spaarrente over het bedrag?)
In feite is het een renteloze lening waar je (in mijn geval) 750 euro kosten voor betaald. Daarnaast geld het als een tweede hypotheek met alle bijbehorende notaris kosten. Bij elkaar iets van 1300 euro aan kosten. Dat verdien je met rente niet makkelijk terug.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Niek_ schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:07:
Nette ruime woning, kan er niets geks aan ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:42
Foto's lijken HDR filter te hebben, maar verder goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ray schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:05:
Ik schrik zelf ook nog wel eens op bijeenkomsten wat er nog aan vragen of juist antwoorden komt vanuit de groep die het eindelijk zou moeten weten.....
Ik ben er van overtuigd dat er hypotheekadviseurs zijn die voor complexere situaties hun geld dik waard zijn. Ik denk zelfs dat er hypotheekadviseurs zijn wiens financiële advies voor ons het geld waard zou kunnen zijn, ondanks de overzichtelijke situatie waarin wij zitten: omdat zij de juiste vragen stellen, breder kijken dan puur de vraag en ons aan uiteindelijk aan de hypotheek helpen die voor ons het meest geschikt is. Maar... hoe vind je die? Trial en error werkt niet. Reviews werken niet. Goede ervaringen van iemand anders geven een beeld, maar zijn mogelijk statistiek van n=1. De kans op miskoop is aanwezig en niet goed in te schatten, de prijs voor een foute keuze is hoog: slecht advies en veel geld kwijt. Ik weet nog geen oplossing. Tot nu toe neig ik naar knippen: eerst online starten bij bijv. EyeOpen.nl, en als we dan nog vragen over houden ga ik op zoek naar lokaal talent (hiervoor tip gekregen via PM). Die hoor ik dan maar voor een paar uur nodig te hebben, wat het totaalbedrag laag houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
Tsurany schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:49:
[...]

In feite is het een renteloze lening waar je (in mijn geval) 750 euro kosten voor betaald. Daarnaast geld het als een tweede hypotheek met alle bijbehorende notaris kosten. Bij elkaar iets van 1300 euro aan kosten. Dat verdien je met rente niet makkelijk terug.
In mijn geval scheelde de 30k startetslening mij 3 jaar lang 5% rente (t.o.v. wanneer ik hetzelfde geld bij bank had moeten lenen), dat was dus een cadeautje van 4.500 euro waarbij de kosten verbleekten. Nu staat de rente lager, maar als je een deel van je hypotheek kan financieren met starterslening is dat mijns inziens al snel rendabel. Bovendien is daardoor je 1e hypotheek ook lager dan je huis-waarde, waardoor je ook daar nog een keer lagere rente kan bedingen dan wanneer je 110% moet financieren. Maar goed, just my two cents..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik mis de :F :') ook even, eerlijk gezegd... gaat het enkel om het feit dat er wss photoshop is gebruikt om bv de lucht buiten blauw met wolkjes te maken en de kleuren wat op te fleuren? gaat het niet gewoon erom, om je enthousiast voor de woning te maken? Wil je hem bezichtigen en valt het uiteindelijk niet tegen? Opzet geslaagd, zou ik zeggen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:57
Valorian schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:52:
[...]

In mijn geval scheelde de 30k startetslening mij 3 jaar lang 5% rente (t.o.v. wanneer ik hetzelfde geld bij bank had moeten lenen), dat was dus een cadeautje van 4.500 euro waarbij de kosten verbleekten. Nu staat de rente lager, maar als je een deel van je hypotheek kan financieren met starterslening is dat mijns inziens al snel rendabel. Bovendien is daardoor je 1e hypotheek ook lager dan je huis-waarde, waardoor je ook daar nog een keer lagere rente kan bedingen dan wanneer je 110% moet financieren. Maar goed, just my two cents..
zo werkt het volgens mij niet. er wordt gekeken naar de totale ltv en een starterslening zal vrijwel altijd met NHG gecombineerd zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Klaassie schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:31:
[...]

Nette ruime woning, kan er niets geks aan ontdekken?
Basekid schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

Foto's lijken HDR filter te hebben, maar verder goed toch?
naitsoezn schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:19:
[...]

Ik mis de :F :') ook even, eerlijk gezegd... gaat het enkel om het feit dat er wss photoshop is gebruikt om bv de lucht buiten blauw met wolkjes te maken en de kleuren wat op te fleuren? gaat het niet gewoon erom, om je enthousiast voor de woning te maken? Wil je hem bezichtigen en valt het uiteindelijk niet tegen? Opzet geslaagd, zou ik zeggen ;)
Ik bedoelde inderdaad de, voor mij, overduidelijke Photoshop van de lucht die totaal niet overeenkwam met de binnenfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
ph4ge schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:43:
[...]

zo werkt het volgens mij niet. er wordt gekeken naar de totale ltv en een starterslening zal vrijwel altijd met NHG gecombineerd zijn.
Ah, dat stukje van de totale ltv kan ik verkeerd onthouden hebben dan ja. Was inderdaad met NHG gecombineerd ja. Maar blijft een feit dat ik 220K nodig had (inclusief 6% overdrachtsbelasting nog destijds en 10K bouwdepot) en 190K kon lenen van de bank. 30K extra geleend en daar 3 jaar geen rente over hoeven te betalen. Rente op de hoofdhypotheek van 190K was 4,55 procent. Dus al met al heeft het me t.o.v. wanneer ik het gehele bedrag bij een bank had moeten lenen toch ruim 4.000 euro bespaard aan rentekosten. De kosten voor de starterslening zelf waren in mijn geval 450 euro, dus dat viel ook mee. Hoeveel daar nog bovenop kwam ivm extra notariskosten ivm extra hypotheekacte weet ik even niet.

Feit blijft natuurlijk dat als je het niet nodig heb je überhaupt beter niet extra kan lenen, maar voor mij zorgde de starterslening dat ik in een huis kon met tuin ipv in een appartementje waar ik anders inmiddels wellicht al weer weg had gewild...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:30

Christiano007

Ich bin der champion

Heeft iemand ervaring met ouders die garant staan voor de hypotheek, en op welke basis je een hypotheek kan krijgen (salaris ouders, of je eigen salaris) ?

Wij zitten in de situatie dat wij geen fatsoenlijke hypotheek kunnen krijgen (geen vast contract en niet genoeg uren) , maar wij wel de normale vaste lasten van een hogere hypotheek kunnen betalen. Wij zitten nu in een goedkoop flatje maar willen naar een eengezinswoning. Alleen een eengezinswoning huren zit je ook al op de grens van €700 euro . Wij willen graag een hypotheek op basis van wat we nu ook betalen aan huur (€420 pm) zodat we ook gewoon stabiel iets kunnen veroorloven.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Milmoor schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:19:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat er hypotheekadviseurs zijn die voor complexere situaties hun geld dik waard zijn. Ik denk zelfs dat er hypotheekadviseurs zijn wiens financiële advies voor ons het geld waard zou kunnen zijn, ondanks de overzichtelijke situatie waarin wij zitten: omdat zij de juiste vragen stellen, breder kijken dan puur de vraag en ons aan uiteindelijk aan de hypotheek helpen die voor ons het meest geschikt is. Maar... hoe vind je die? Trial en error werkt niet. Reviews werken niet. Goede ervaringen van iemand anders geven een beeld, maar zijn mogelijk statistiek van n=1. De kans op miskoop is aanwezig en niet goed in te schatten, de prijs voor een foute keuze is hoog: slecht advies en veel geld kwijt. Ik weet nog geen oplossing. Tot nu toe neig ik naar knippen: eerst online starten bij bijv. EyeOpen.nl, en als we dan nog vragen over houden ga ik op zoek naar lokaal talent (hiervoor tip gekregen via PM). Die hoor ik dan maar voor een paar uur nodig te hebben, wat het totaalbedrag laag houdt.
Zoals gezegd herken ik dit volledig. Zelfs die n=1 kan verraderlijk zijn. Zo kochten wij een portefeuille van een lokaal klein kantoor die zijn hele familie in de boeken had. Iedereen was blij met de beste man totdat bleek dat in bijna alle gevallen er wel iets (totaal) anders was dan de mensen dachten dat ze hadden..
Ik kan je wellicht op weg helpen. Ik ben bezig met een pilot waarbij je gratis toegang kan krijgen tot de rekensoftware die ik zelf ook gebruik. Je kan dan vrij puzzelen zonder verplichtingen. Als je interesse hebt stuur maar een DM. Het gaat mij hierbij om de user ervaring overigens, met de output ben je dus vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 19:20
Ik heb een vraagje over het verkrijgen van een hypotheek met een studieschuld. Situatieschets: bruto jaarinkomen +-43k, studieschuld ongeveer 40k. Aangezien mijn schuld nog in de oude regeling valt, dien ik hiervoor de 0.75% norm te gebruiken om de maandlasten ervan te schatten:

0.75% x 40k = 300,-/maand, of 3600,-/jaar.

Dat klopt wel ongeveer met wat de DUO vind dat ik per maand moet terugbetalen.
Met mijn bruto salaris kan ik iets minder dan 200k lenen, trek ik de 3600,- DUO betaling van mijn bruto jaarloon af dan wordt dit evenredig minder (ongeveer 185k).
Geef ik de studieschuld echter apart op, dan kan ik opeens nog maar 120k lenen, een verschil van 2x de totale schuld zelf?
Is er iemand die mij uit kan leggen hoe dit precies zit?

(Hypotheek schattingen afkomstig van www.hypotheek24.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Die ongeveer € 120K klopt op basis van een maandlast van €300,-- (studieschuld 40K)

de regels komen van het nibud / GHF

als het een normale schuld was geweest moet je toetsen met 2% ergo € 800,-- per maand. Dan zou er nog maar €1.500,-- euro hypotheek mogelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 19:20
Maar welke berekening zit daar dan achter? Blijkbaar wegen die extra maandlasten veel zwaarder dan gewoon evenredig?
Als ik 1000,- per jaar minder verdien kan ik pakweg 4000,- euro minder lenen, als ik 1000,- per jaar betaal aan DUO aflossing kan ik ruwweg 10k minder lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

er zitten inderdaad andere staffels achter waarbij er verschil zit tussen bruto inkomen en netto lasten. de staffels en de manier waarop kan je vinden in de gedragscode of makkelijker in het NHG handboek

https://voorwaardenennorm...ciele-verplichtingen.html

https://voorwaardenennorm...rden_en_Normen_2015-3.pdf

bij klachten bel Blok of Dijselbloem ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 03-10-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 23:23

Sebastiaan

....

DRAFTER86 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:03:
Maar welke berekening zit daar dan achter? Blijkbaar wegen die extra maandlasten veel zwaarder dan gewoon evenredig?
Als ik 1000,- per jaar minder verdien kan ik pakweg 4000,- euro minder lenen, als ik 1000,- per jaar betaal aan DUO aflossing kan ik ruwweg 10k minder lenen?
Sowieso is aftrekken van je brutoloon een aparte manier van berekenen, die 3600 euro betaal je van netto loon en zorgt voor netto 3600 euro minder. Een verlaging van 3600 van je brutoloon is dus al te laag als uitgangspunt.

Maar zoals Ray al schrijft zijn de normen voor hoe men omgaat met leningen vastgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Sebastiaan op 04-10-2015 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als ik nu beloof volgend jaar een huis te kopen (getekende Koop Aanneem Overeenkomst), telt dat dan als schuld voor de vermogensbelasting? Ik kan er niets over vinden. Meestal betekent dit dat het niet kan.

Ik lijk zelf geen nieuwbouwdepot te kunnen openen: http://www.belastingdiens...theekrente/nieuwbouwdepot
Dat is puur voor geleend geld.

[ Voor 38% gewijzigd door Milmoor op 04-10-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Huh, nee dat lijkt me logisch?
Als je nog niet moet betalen heb je toch ook nog geen schuld bij de aannemer? Op het moment dat je (uitstel)rente betaald kun je deze aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Milmoor op 04-10-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Klaassie schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:34:
Huh, nee dat lijkt me logisch?
Als je nog niet moet betalen heb je toch ook nog geen schuld bij de aannemer? Op het moment dat je (uitstel)rente betaald kun je deze aftrekken.
Ik ben op moment van tekenen een betaal verplichting aangegaan, maar die hoef ik nog niet te betalen. Ik denk dat het inderdaad niet kan. Beetje zonde van het geld. De bouw begint in januari (dus na de peildatum belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Ja dat is inderdaad knap vervelend. Ik heb hetzelfde; begin juni een kavel gekocht en diverse bouwtermijnen betaald, maar de belastingdienst gaat er vrolijk vanuit dat je het hele jaar lang 4% rente krijgt over dat bedrag... 😡

Voor jou kan het misschien interessant zijn om vooruit te betalen?

[ Voor 13% gewijzigd door Klaassie op 04-10-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik zit me laatste weken een beetje te bedenken wat wij over enkele jaren willen doen.
Beide hebben we een wens om mee te doen aan een nieuwbouw project.
Wanneer is nog niet duidelijk, maar verwachting is 5-8 jaar.

Ons huis staat op dit moment namelijk net op het randje van over-onderwaarde. De markt trekt wel aan maar op dit moment zouden we misschien quitte spelen als we verkopen.
Echter hebben we nu niet genoeg spaargeld om een nieuwbouw huis te kunnen aankleden.

Als ik kijk naar wat er moet gebeuren na opleveren en de kosten dan schat ik het volgende.

- Aankoop huis (incl alle bouwrentes en evt meerwerk) in hypotheek.
- tuin en afscheiding 5000 euro
- vloeren, gordijnen, schilderen, behangen etc 5000 euro
- Badkamer / keuken 15000 euro
- Overige (onvoorziene) kosten 5000 euro,

Badkamer en keuken kunnen we evt meefinancieren, echter wil ik de hypotheek laag houden en spaar ik liever voor deze dingen.
Ik weet niet wat ik mag verwachten van een "standaard" badkamer/keuken die evt bij een bouwproject geplaatst kan worden? Is dat nog een beetje kwaliteit en naar wens aan te passen?
Als ik 30k spaar, dan moet ik toch wel een eind komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Met 30k kom je wel een eind ja, maar waarom zou je die dingen niet meefinancieren in je huis? Ze voegen daadwerkelijk waarde toe. In feite kom je dan ongeveer op dezelfde situatie uit als wanneer je nu het huis koopt en alles financiert, en in de komende 5-8 jaar die 30k aflost op je hypotheek.

Van het lijstje wat je opnoemt mag je alleen de gordijnen niet meefinancieren (en wellicht de post "overige", maar ik weet niet wat daar in jouw optiek onder valt :))

Let wel op:

- Bij je tuin voor 5k moet je niet op veel meer rekenen dan stoeptegels en een simpele afscheiding met de buren en dan moet de tuin ook nog vrij klein zijn, anders wordt het wel krap. Een vuistregel is dat je tuin 5-10% van de woning gaat kosten.

- Voor de vloeren, het behangen en het schilderen ben je ook zo 5000 kwijt. Dan komen de gordijnen nog en die krengen zijn echt knetterduur. Als je wat anders wil dan standaard, niet op maat gemaakte gordijnen, dan ben je ook daar zo 5000 euro aan kwijt.

De standaard keuken en badkamer bij een nieuwbouwproject zijn altijd heel matig. Het is ook heel treurig wat je in korting krijgt indien je dat laat vervallen. Vaak is het ook zo dat je verplicht via de aannemer de keuken moet afnemen (want: afspraak met keukenboer) en bij meerwerk (99 van de 100 gevallen) je meestal duurder uit bent dan wanneer je zelf een (goedkope) keukenboer zou mogen uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil ze niet mee financieren ivm de hoogte van de hypotheek.
Hoe lager de lasten hoe beter :)

Tuin kun je idd zo duur maken als je wilt, echter vind ik een tuin minder belangrijk dan het comfort binnen.
Dus een goede schutting met een redelijk terras met wat borders vind ik wel prima voor de eerste paar jaar..

Keuken en badkamer moet gewoon helemaal naar wens zijn. En ik weet dat ik voor 15k voor beide kan slagen.

Gordijnen en vloeren is idd duur, toen wij ons huidige huis aankleden waren we ook 5k kwijt voor laminaat beneden, vloerbedekking boven en gordijnen beneden en slaapkamer.
Echter zat hier ook veel kosten in voor het laten leggen. Ik was toen een noob in klussen en kan het nu wel goed, Dus ik kan hier zeker zelf wel wat op besparen door zelf de vloeren te leggen.

Daarnaast hebben een stelpost van 5.000 euro gerekend, mochten de gordijnen etc toch duurder uitvallen dat hebben dit geld nog achter de hand. Ook evt extra verf of dingetjes voor de badkamer/tuin etc.

Kavel wat we ongeveer willen is 250m2 groot, in de praktijk een achteruin van 8 x11 en een voortuin van 8x4.

Zo'n type woning zouden we graag willen hebben: http://www.funda.nl/koop/borne/huis-49426770-lover-124/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:15
Het valt op dat er geen berichten over ervaringen met open huizen van afgelopen zaterdag. Is er hier weinig animo voor?

We hebben in totaal vijf huizen bezocht. Ik vond het handig voor een eerste selectie en vooral de woning kunnen bezichtigen zonder een makelaar. Uit die vijf hebben we twee woningen die we echt interessant vinden. Ik moest bij iedere bezichtiging mijn gegevens achterlaten. Dus ik weet niet of ik zelf contact ga opnemen of dat zij dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@gegevens achterlaten: Als je interesse hebt, zou ik niet wachten op contact van de makelaar... Zelfs als er geen / weinig andere interesse in die woning is, kan dat maar zo twee weken duren (áls je al iets hoort). En als er wel andere interesse is, zul je met een afwachtende houding achter het net vissen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
Ik vond de open huizendag altijd wel een mooie dag om even te kijken naar verschillende soorten huizen en prijscategorieën. Lijstje maken en rijden maar. Sommige huizen sta je voor en denk je "Hey, dat appartementencomplex van 4 hoog tegen de achtertuin aan was op de foto's niet echt te zien. Doorrijden maar". ;)

Mijn ervaring is dat de makelaar vaak zelf contact opneemt of je (nog) geïnteresseerd bent. Maar dat is in een regio waar huizen nog niet als warme broodjes over de toonbank gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Ik denk dat 30k toch wel redelijk krap is voor zo'n woning. 150m2 is best groot en je hebt zowel een voortuin als achtertuin. Daarnaast komt nog de garage die je (lijkt me) nog iets moet afwerken.

Als je alleen al naar de vloer kijkt dan zit je met 5000 euro dus op max 33 euro per m2. Inclusief egaliseren (nieuwbouw betekent helaas nog steeds niet dat alles recht/vlak is.... :)), ondervloer & plinten kom je daar al vrij snel aan met een goedkoop laminaat vloertje. Dan heb je je hele budget al op terwijl je nog moet beginnen aan de muren en de gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Greencap, 150m2 is incl zolder...
Zolder is voor mij gewoon hobby en evt. opslag, een laminaat vloertje van 5 euro p/m2 van de kwantum is prima..

Vloerbedekking boven 50 euro per m2 heb je goede kwaliteit voor. Kom je op 1500 euro. (badkamer en trapgaten valt af

50 euro p/m2 voor beneden (2000-2500 euro), en je houd nog ong. 1000 euro over.

5000 euro is misschien een beetje krap, maar ik hoef ook niet super deluxe gordijnen door het hele huis, woonkamer vind ik wel de moeite waard om wat geld tegen aan te gooien, maar voor op de slaapkamers zet ik mijn schoonmoeder wel achter de naaimachine met een lap stof van de markt :)

Maar misschien is 7500 iets reëler als ik ook de verf en behang etc meereken, al denk ik daar niet meer dan 1000 euro voor klaar te zijn.

Verder ook nog 5000 euro als "overig" waar ik evt dingen vanuit kan doen.

Het ging me er meer om dat ik geen andere "grote" kosten over het hoofd zie bij een nieuwbouw project die je hebt na oplevering.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 05-10-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
De kosten bij projectmatige nieuwbouw (zoals in je voorbeeld) zijn super voorspelbaar. Je weet bijna op de cent nauwkeurig hoeveel je kwijt bent. Het is heel gemakkelijk om veel geld uit te geven (nieuw lichtpuntje of een stopcontact verplaatsen is bijv. 200 euro per geval), maar je hebt het in ieder geval wel zelf in de hand. Je zult niet tegen verrassingen lopen en hebt ook geen risico's op verborgen gebreken o.i.d. zoals bij bestaande bouw. Alles valt nog jaren lang onder de garantie van de aannemer, dus je weet precies waar je aan toe bent.

Het is vaak wel voordeliger om je huis zo casco/standaard mogelijk te laten opleveren en vervolgens alles wat je wil aanpassen zelf (laten) doen (heeft vaak dan wel weer invloed op de garantie van de aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:15
Sinds kort zijn ze ook eindelijk begonnen met de bouw van ons nieuwbouw huis.
We hebben bijna alles qua vloeren keuken en badkamer rond we twijfelen alleen tussen een combi oven of een stoom oven, heeft iemand ervaring met een stoom oven (ik weet dat er een appart topic voor is)?

Afbeeldingslocatie: http://i288.photobucket.com/albums/ll191/Tweaker_1987/Mobile%20Uploads/IMG-20151003-WA0004.jpg[/URL]

Remko,

Ik denk dat 30K erg krap word voor het aankleden van een nieuwbouw woning wij redden het zelf bij lange na niet voor dit bedrag.

[ Voor 66% gewijzigd door geldermalsen op 05-10-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Greencap schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:55:
- Voor de vloeren, het behangen en het schilderen ben je ook zo 5000 kwijt. Dan komen de gordijnen nog en die krengen zijn echt knetterduur. Als je wat anders wil dan standaard, niet op maat gemaakte gordijnen, dan ben je ook daar zo 5000 euro aan kwijt.
Het is echt iets dat je zo duur kan maken als je zelf wil. Maar als je bijvoorbeeld op maat gemaakte gordijnen bij de Kwantum koopt, en bij voorkeur even wacht op een mooie aanbieding, dan hoef je echt geen 5000 euro kwijt te zijn.

Een schoonmoeder die een gedeelte maakt scheelt natuurlijk nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
geldermalsen schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:20:
We hebben bijna alles qua vloeren keuken en badkamer rond we twijfelen alleen tussen een combi oven of een stoom oven, heeft iemand ervaring met een stoom oven (ik weet dat er een appart topic voor is)?
Wij hebben een Miele hoge druk stoomoven. Eigenlijk is het een hogedrukpan, maar dan vast ingebouwd. De voornaamste reden om die te nemen was dat je dan de waterleiding en waterafvoer vast kan (moet eigenlijk) aansluiten en je geen gedoe had met bakjes water heen en weer te brengen naar de oven. Hij is wel spartaans, dus geen automatische kookprogramma's en dat soort zaken die je op een "gewone" stoomoven wel kan krijgen. Dat mis ik op zich niet, als je het een paar keer gedaan hebt weet je zelf wel wat een handige volgorde is :)

Hij is 38cm hoog dus er komt een 7cm lijst bij om hem op 45 cm te krijgen; dat is de standaard maat van "lage" apparaten. Wat dat betreft is de stoomoven wel vreemde eend in de bijt.

Hij wordt niet iedere dag van de week gebruikt, maar het scheelt niet veel. Aardappels gaan lekker snel en het het duurt altijd even lang (ongeacht of je er 1 aardappel in gooit of 40). De inhoud is wellicht aan de kleine kant als je een heel groot gezin hebt, maar dat hebben we niet. Als we mee-eters over de vloer hebben kom ik er meestal wel mee weg. Ik kan me niet herinneren dat ik in deze keuken een gewone pan met aardappels heb gekookt ;)

Groenten zijn maar een paar minuten (zeker als de oven al warm is van aardappels).

Vlees kan wel, maar je moet er wel van houden. Het wordt prima gaar, maar niet bruin. Dus dan moet je dit even van te voren bakken (of erna, maar van te voren is handiger). Meestal bak ik vlees gewoon in de pan, maar als ik weinig zin heb om op te letten dan gooi ik ook wel eens worsten in de stoomoven en dan zijn ze maar niet bruin.

We hebben er wel een gewone oven naast die ook vaak gebruikt wordt om te bakken. Soms gebruiken we beide tegelijk, maar vaker de een of de ander. Dus met een combi-stoomoven kan je ook wel een heel eind komen.

We hebben ook een combi-magnetron, maar die gebruiken we zo zelden dat we die beter hadden kunnen laten zitten.
mkmi schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:09:
Ik moest bij iedere bezichtiging mijn gegevens achterlaten. Dus ik weet niet of ik zelf contact ga opnemen of dat zij dat gaan doen.
Meestal belt de makelaar er wel achteraan. Daar worden ze immers voor betaald... Als je geen interesse hebt zou ik er zelf niet al te veel moeite voor doen, maar als je wel interesse hebt zou ik er achter aan gaan als je niet over een paar dagen bent gebeld. Of als je bang bent dat iemand het huis voor je neus weg kaapt dan kan je ook zelf bellen.Dat je interesse hebt komen ze toch wel achter dus dat hoef je niet te "verbergen". Als de makelaar een beetje slim is dan zal hij toch eerst iedereen bellen om er achter te komen zodat hij beter weet of er meer interesse is of dat jij vooralsnog de enige bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Goed, vanochtend een bod van 129000 euro gedaan op het huis dat ik graag wou. Werd ik tussen de middag al gebeld met een tegenbod van 132.500. Aangezien de vraagprijs 139.000 euro was en ik zelf had verwacht op ongeveer 135.000 euro uit te komen heb ik dit bod geaccepteerd.

Nu dus de hypotheek en starterslening rond zien te krijgen en dan heb ik mijn eerste echt eigen huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:34
Wij zijn net ingestapt in een nieuwbouwproject. Kavel is groter, woonoppervlak vergelijkbaar. Ter indicatie de bedragen die wij hebben gebudgetteerd:
Anoniem: 35872 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 08:29:
- Aankoop huis (incl alle bouwrentes en evt meerwerk) in hypotheek.
- tuin en afscheiding 5000 euro 5.000
- vloeren, gordijnen, schilderen, behangen etc 5000 euro 5.000 vloer/5.000 muren
- Badkamer / keuken 15000 euro 8.000 badkamer/15.000 keuken
- Overige (onvoorziene) kosten 5000 euro,
Budget van de tuin is waarschijnlijk niet genoeg. We moeten ook parkeerplaatsen op eigen grond realiseren.
Vloer en muren zal wel uitkomen verwacht ik. Let ook op dat de meeste nieuwe woningen standaard met vloerverwarming opgeleverd worden. Laminaat en vloerbedekking zijn dan minder geschikt. Voor optimaal resultaat kom je uit bij pvc, wat over het algemeen wat duurder is dan laminaat.
Badkamer zijn wij uiteindelijk op 4.500 uitgekomen en de keuken op 12.500, inclusief vervallen standaardkeuken.

Reken er ook op dat het snel kan gaan met de extra opties. Loze leiding hier, kabeltje daar. Kraantje buiten, toch maar een andere deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

darkkingll schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:51:
Goed, vanochtend een bod van 129000 euro gedaan op het huis dat ik graag wou. Werd ik tussen de middag al gebeld met een tegenbod van 132.500. Aangezien de vraagprijs 139.000 euro was en ik zelf had verwacht op ongeveer 135.000 euro uit te komen heb ik dit bod geaccepteerd.

Nu dus de hypotheek en starterslening rond zien te krijgen en dan heb ik mijn eerste echt eigen huisje.
Gefeliciteerd. Welk deel van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Het noorden, vlakbij Groningen. Aardbevingsgebied dus.... (vandaar ook de prijs, het huis is 90m2 groot, het enige nodige onderhoud is 1 kozijn van de garage, het huis staat aan het water etc.)

Gaat wel snel, vandaag al te horen gekregen dat 1 december de overdracht is. Maar gelukkig heb ik 5 weken om de financiering rond te krijgen. Wat ook wel nodig is als ik het zo hoor. Een collega is ook bezig met de starterslening en die heeft vertraging omdat er ergens in zijn contract het woordje Trainee stond, waardoor hij een verklaring moest laten maken waarin stond dat hij geen trainee meer is.

[ Voor 12% gewijzigd door darkkingll op 06-10-2015 11:44 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.