Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.651 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55
Onbekend schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:09:
[...]

[...]

Verhuizen.. Stom dat ik zelf daar niet aan had gedacht. 8)7 Ik zal daar eens op Googlen. :)
Tip: loop écht goed langs wat je allemaal hebt om om te zetten naar nieuw adres. Laksheid kan nare gevolgen hebben. Zo had ik zelf eens een vaste lijn van KPN a 10 euro die nog een keer moest opzeggen omdat ik hem niet meer gebruikte. Vergeten een adreswijziging door te voeren. Kom ik er anderhalf jaar later een keer achter dat die dus nog bestond 8)7 , 180 euro voor niets afgerekend dus. Facturen kwamen op oude adres dus zag ik nooit. En geld werd automatisch afgeschreven, per kwartaal, waardoor het niet zo opviel op mijn rekening...

Bovenstaande is nog onschuldig, heeft wat gekost maar daar blijft het dan ook bij. In een ander topic stond een heel verhaal van iemand die een rekening naar een oud adres had die niet betaald werd en uiteindelijk leidde tot een BKR registratie. Kan nu jaren achter elkaar geen normale hypotheek meer nemen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:11
Dus mijn tip: schrijf je direct in op je nieuwe adres. Verzin alles waar je een (financiële) relatie mee hebt en kijk of ze het aanpassen via het BAG, en stuur ze anders een mail.

Van je tandarts tot je autogarage, je creditcard en je voetbalclub, je kredieten bij de wehkamp etc. Je kan dan je periode van klussen en verhuizen gebruiken om te zien wat er nog op je oude adres binnenkomt.

Tip: begin nu alvast op te schrijven waar je allemaal post van ontvangt. Leg bij de nieuwe bewoners een stickervel neer met: Verhuisd: nieuw adres:.....
En kom natuurlijk de eerste maanden zelf de post ophalen. (even een appje, is er nog post voor mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
[b][message=44959964,noline]Onbekend schreef op dinsdag 22 september 2015

Verhuizen.. Stom dat ik zelf daar niet aan had gedacht. 8)7 Ik zal daar eens op Googlen. :)
De TNT verhuisservice is ook heel handig, ik laat altijd alles 6m doorsturen na een verhuizing.

http://www.postnl.nl/ontv...n-bewaren/verhuisservice/

Zij geven ook je adreswijziging door naar een groot aantal bedrijven!

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
kraades schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:33:
De overdracht van ons nieuwe appartement was 29 april 2015.

Voor het oude appartement heb ik in februari 2015 afvalstoffenheffing en riool-gebruiker betaald voor heel 2015.
Op de nota van de notaris zijn -achteraf gezien- alleen ozb en waterschapslasten verrekend (1/5 t/m 31/12 2015 teruggekregen).

Voor het nieuwe appartement krijg ik nu een rekening voor rioolheffing-gebruiker en afvalstoffenheffing van 29/4 t/m 31/12 2015. De periode waar we in het appartement wonen. Prima dus.

Nu vraag ik mij alleen af: had niet ook de afvalstoffenheffing en riool-gebruiker voor het oude appartement op de nota moeten worden verrekend? (1/5 t/m 31/12 terug). Net als voor de ozb en waterschapslasten is gebeurd.

Klopt mijn beredenering of mis ik iets?
De aankoopmakelaar van de koper zegt nu:
De verrekening door notaris wordt alleen toegepast op het eigenaren gedeelte dus is zo goed uitgevoerd.

Het eigenarengedeelte staat helemaal niet op de nota maar stel dat de uitspraak ^^^ klopt. Voor mijn gevoel heb ik dan alsnog dubbel betaald voor het gebruikersgedeelte?

Voor het oude appartement heb ik dus voor heel 2015 afvalstoffenheffing en riool-gebruiker betaald.
Voor het nieuwe appartement betaal ik weer voor 29/4 t/m 31/12 2015.

Lijkt mij dubbel of mis ik iets? Ik snap het niet... :?

👉🏻 Blog 👈🏻

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

kraades schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:27:
[...]

De aankoopmakelaar van de koper zegt nu:
De verrekening door notaris wordt alleen toegepast op het eigenaren gedeelte dus is zo goed uitgevoerd.

Het eigenarengedeelte staat helemaal niet op de nota maar stel dat de uitspraak ^^^ klopt. Voor mijn gevoel heb ik dan alsnog dubbel betaald voor het gebruikersgedeelte?

Voor het oude appartement heb ik dus voor heel 2015 afvalstoffenheffing en riool-gebruiker betaald.
Voor het nieuwe appartement betaal ik weer voor 29/4 t/m 31/12 2015.

Lijkt mij dubbel of mis ik iets? Ik snap het niet... :?
Normaal zou je bij gebruikersbelastingen als je binnen dezelfde gemeente blijft geen nieuwe aanslag moeten krijgen, gebruikersdeel is immers al voldaan, tenzij men met een percentage van WOZ waarde werkt (scheelt per gemeente), dan lijkt mij dat bij een aanvullende nota, of creditnota wel volgt. Bij verhuizing naar een andere gemeente zou je van de oude gemeente een credit moeten krijgen voor de te veel betaalde maanden en dan van de andere gemeente een nieuwe aanslag voor deze maanden.

Het klopt wel dat gebruikersbelastingen niet via de notaris worden verrekend.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Sebastiaan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 00:07:
[...]

Normaal zou je bij gebruikersbelastingen als je binnen dezelfde gemeente blijft geen nieuwe aanslag moeten krijgen, gebruikersdeel is immers al voldaan, tenzij men met een percentage van WOZ waarde werkt (scheelt per gemeente), dan lijkt mij dat bij een aanvullende nota, of creditnota wel volgt. Bij verhuizing naar een andere gemeente zou je van de oude gemeente een credit moeten krijgen voor de te veel betaalde maanden en dan van de andere gemeente een nieuwe aanslag voor deze maanden.

Het klopt wel dat gebruikersbelastingen niet via de notaris worden verrekend.
Bedankt voor je reactie. Ik ben wel verhuisd naar een andere gemeente. Beide lopen wel via het SVHW. Ik zal daar eens navragen.

Edit:
Je kunt inderdaad "vermindering" aanvragen. Dit gaat dus niet automatisch. Terwijl dit wel automatisch kan... Mooi potje voor SVHW voor iedereen die hier niet op let. :(

U kunt bij het verlaten van de gemeente mogelijk in aanmerking komen voor ontheffing/vermindering van uw belastingaanslag.

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 23-09-2015 09:24 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:58
Gisteren een afspraak gemaakt om een huis te bezichtigen.
Moest wel hartelijk lachen om de reactie van de makelaar, ja het is heel druk we hebben deze week een paar bezichtigingen en volgende week ook, het kan pas volgende week donderdag.
Het huis staat al twee jaar te koop, dat het nu ineens zo druk wordt daar lijkt me sterk :-)
En als het wel zo is, prima maar daar ga ik echt niet naar handelen. Dus waarom dat belangrijk zou zijn om ons mede te delen.

flickr iRacing Profiel

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 21:14
Huizen markt trek wel aardig aan hea

Bij ons zie ik ook ineens dat huizen verkocht zijn die al tijden te koop staan
Komende jaren wordt het allemaal weer duurder, dus iedereen wil nu zijn slag slaan

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Ik heb ook wel eens gehad dat ik ergens rondliep als eerste bezichtiging en dan na een kwartier daar zijn kreeg ik te horen: "Oja, wat ik wel even moet zeggen is dat dit huis per inschrijving verkocht gaat worden, en de deadline is over één uur". 8)7

Uiteraard niet aan mee gedaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ed-oorklep
Het zou best kunnen dat het wel zo is, maar eerlijk gezegd boeit het me niet. Wij zullen er niet sneller door beslissen (kan ook niet) als ze denken dat ze er dat mee bereiken.
En het is heel simpel, weg = pech.

flickr iRacing Profiel

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
het kan voor de makelaar ook druk zijn bij andere huizen... Veel bezichtingen etc. Hoeft natuurlijk niet dat ene huis te zijn?

• ed-oorklep
Ze refereerde specifiek aan het huis, maar goed, zoals gezegd ik heb zo mijn twijfels.
We zullen het wel zien, ik heb in ieder geval wel zin om er te gaan kijken. Benieuwd hoe het bevalt.

Zometeen maar eens in het ervaringen met je huis verkopen topic duiken, want dat moet natuurlijk ook nog.

flickr iRacing Profiel

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Seriph schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:57:
[...]

Op advies van mijn makelaar gaan we kijken of er iets vanaf kan maar anders accepteren we hun laatste bod. De onzekerheid is ook wel spannend. Ik zit niet heel relaxed op werk.
Ontspan. Adem in en adem uit. Kijk ik naar je reactie dan is er niets spannends. Je / Jullie hebben nu een huis (ik ga er vanuit dat de hypotheek gewoon rond komt). De enige vraag die nu nog open staan. Gaat er nog iets van de prijs af of wordt het, het bod van de verkopende partij. Gefeliciteerd met je / jullie!

Persoonlijk ben ik altijd benieuwd wat jij / jullie heeft doen besluiten een aankoopmakelaar in te schakelen?
ed-oorklep schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:36:
Moest wel hartelijk lachen om de reactie van de makelaar, ja het is heel druk we hebben deze week een paar bezichtigingen en volgende week ook, het kan pas volgende week donderdag.
Het huis staat al twee jaar te koop, dat het nu ineens zo druk wordt daar lijkt me sterk :-)
En als het wel zo is, prima maar daar ga ik echt niet naar handelen. Dus waarom dat belangrijk zou zijn om ons mede te delen.
De makelaars bij ons in de omgeving... ;w

Kijk ik naar je ervaring en die van anderen op dit forum dan lijkt het alsof alle makelaars dezelfde verkooptraining hebben gehad. Ik neem makelaars gewoon nooit serieus. Werken de technieken nu echt bij de "normale" mensen? Waarom niet gewoon een eerlijk verhaal vertellen.

Wij hebben het meegemaakt met het verkrijgen van een huurwoning. Deze was voor prijs x te huur. Wij hadden vooraf onze budget aangegeven, maar met de makelaar de woning toch bekeken. De woning was "net" op de markt en tikte wel alle vakken aan die we wilden. Ter informatie ons budget was niet onrealistisch er waren huurhuizen voor die prijs te krijgen. Ik zeg tegen mijn vriendin na de bezichtiging. Die makelaar belt en doet een tegenbod. En ja hoor de makelaar belde een week ofzo week later. De huurprijs was die zoals aangegeven bij de bezichtiging. Aangegeven, neen dit is het maximale wat we willen betalen. Hij zou terug bellen en ja hoor doet die dan ook (bij wijze van binnen 1 uur). Het bod welke wij wilden was na twee telefoontjes akkoord. Moeilijk een gevoel uit te leggen, maar je weet gewoon dat hij niet met de verhuurder belde om te overleggen. Dan denk ik bij mezelf denk je nou nog echt dat wij je nog serieus gaan nemen....

[ Voor 63% gewijzigd door DerKleinePunkt op 23-09-2015 10:20 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Ik zie in een stad hier in de buurt prijzen voor aankoopmakelaars langs komen waar ik echt van van m'n stoel af val..... € 2000,- + 10% van het bedrag wat afgedongen wordt. Wtf? Zijn dat echt normale prijzen voor en AANKOOPmakelaar?

Mijn verkoopmakelaar doet straks ook de aankoop van ons nieuwe huis, maar dan voor € 375,- totaal. Dat heb ik er zeker wel voor over. Maar duizenden euro's?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Niet alle makelaars zijn zoals hierboven beschreven. Wij hadden interesse in een huis dat drie weken op de markt was, en hadden al wat mooie huizen aan ons voorbij zien gaan. Direct na de eerste bezichtiging een bod neergelegd, en de volgende ochtend waren we er uit. We hoorden van de makelaar wel dat het een 'populair' huis was. Nadat we de verkoper nog een keer spraken gaf hij aan dat op het moment dat hij ja zei tegen mijn prijs, er ook een tweede bezichtiging in de woning gaande was, waar de makelaar dus niets over had gezegd. Die mensen weren dus op dat moment gebeld dat het feest niet door ging.

Inmiddels zijn we twee maanden verder en krijgen we volgende week de sleutels :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vanavond een tweede bezichtiging in een huis dat een stuk betaalbaarder is dan een aantal anderen huizen die ik al had gezien. Komende vrijdag naar de hypotheker toe om eens wat dingen te vergelijken en dan zou het wel eens snel kunnen gaan.

Ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat en hoe lang dat het nog kan duren voordat je daadwerkelijk het huis in kan.

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 23-09-2015 11:11 ]

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
ed-oorklep schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:36:
Grappig, de verkoopmakelaar was volgens mij wel blij dat ik dat huis wou bezichtigen(staat al een half jaar ofzo te koop voor een aantrekkelijke prijs).
Ik denk dat de makelaar in jouw geval echter meer bedoelde dat hij het druk had in het algemeen.

Edit: Spuit 11 |:(

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
StealthyPeanut schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:23:
Ik zie in een stad hier in de buurt prijzen voor aankoopmakelaars langs komen waar ik echt van van m'n stoel af val..... € 2000,- + 10% van het bedrag wat afgedongen wordt. Wtf? Zijn dat echt normale prijzen voor en AANKOOPmakelaar?

Mijn verkoopmakelaar doet straks ook de aankoop van ons nieuwe huis, maar dan voor € 375,- totaal. Dat heb ik er zeker wel voor over. Maar duizenden euro's?
Onze is rond de 1700 euro maar wij kijken naar woning die wat ouder zijn (rond de 100+ jaar) waarbij elke bezichtiging een bouwtechnisch inschatting wordt hoe de staat is. Gelukkig is de verkoop maar 2500 + 600-700 euro start kosten. ipv de meeste die 5000+ zaten + 600-700 euro start kosten. Een makelaar vervangt niet een echte keuring maar een beetje t-shirt sizing werkt prima :) Zeker omdat als je een woning koopt toch meer dan een bezichtiging nodig heb om alles te zien.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Seriph schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:57:
[...]

Op advies van mijn makelaar gaan we kijken of er iets vanaf kan maar anders accepteren we hun laatste bod. De onzekerheid is ook wel spannend. Ik zit niet heel relaxed op werk.
Misschien voorstellen verschil te delen? Jij 2K omhoog zij 2K naar beneden en voor het gevoel beide "evenveel" naar elkaar toe gekomen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
DerKleinePunkt schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:07:
[...]

Ontspan. Adem in en adem uit. Kijk ik naar je reactie dan is er niets spannends. Je / Jullie hebben nu een huis (ik ga er vanuit dat de hypotheek gewoon rond komt). De enige vraag die nu nog open staan. Gaat er nog iets van de prijs af of wordt het, het bod van de verkopende partij. Gefeliciteerd met je / jullie!

Persoonlijk ben ik altijd benieuwd wat jij / jullie heeft doen besluiten een aankoopmakelaar in te schakelen?

[...]
Wij hebben besloten om een aankoopmakelaar in de hand te nemen om verschillende redenen. Een heb je hier waarschijnlijk al door. Ik ben onderhandeltechnisch niet zo heel sterk. Laat veel te veel mijn gevoel spelen en mijn vrouw is net zo. Dan is een professional wel handig.

Als tweede neemt hij een hoop tijd uit handen. Hij regelt afspraken voor bezichtigingen en nu dan de technische keuring en dergelijke. Hij deed de biedingen en contact met de verkopende makelaar.

En het is mijn eerste huis en dan is het leuk als je met de pro kan meespieken. Misschien dat ik het bij een volgende huis zelf doe.

P.S. tegenbod van hen geaccepteerd. Voorlopig koopcontract komt aankomende week.

[ Voor 3% gewijzigd door Seriph op 23-09-2015 14:18 ]

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Seriph schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:17:
[...]

Wij hebben besloten om een aankoopmakelaar in de hand te nemen om verschillende redenen. Een heb je hier waarschijnlijk al door. Ik ben onderhandeltechnisch niet zo heel sterk. Laat veel te veel mijn gevoel spelen en mijn vrouw is net zo. Dan is een professional wel handig.

Als tweede neemt hij een hoop tijd uit handen. Hij regelt afspraken voor bezichtigingen en nu dan de technische keuring en dergelijke. Hij deed de biedingen en contact met de verkopende makelaar.

En het is mijn eerste huis en dan is het leuk als je met de pro kan meespieken. Misschien dat ik het bij een volgende huis zelf doe.

P.S. tegenbod van hen geaccepteerd. Voorlopig koopcontract komt aankomende week.
Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen in meerdere of mindere mate zijn gevoel bij een aankoop laat spreken. In die context falen we allemaal in meer of minderen mate denk ik dan maar. Een huis moet je passen en van daaruit bepaal je persoonlijk wat je er voor wilt betalen. De huizen in Nederland zijn ten opzichte van onze buren in Duitsland sowieso al te duur. Een baksteen kost daar niets meer en de bouwgrond in Nederland is niet van betere kwaliteit dan die in Duitsland....
Kijk je vanuit Duitsland naar Polen dan zal Duitsland wel weer te duur kunnen zijn enzovoort. Ik heb geen idee wat de huizen prijzen in Polen zijn. Maar ik wil zeggen de markt bepaald de prijs en de markt dat zijn wij. En jij drijft de prijs van de markt omhoog foei ;)

Een aankoopmakelaar, niet mijn ding. Volgens mij zijn het allemaal vrienden van elkaar of dat is mijn algemene wantrouwen. De kosten / versus baten zie ik er niet van. In het ergste geval betaal je teveel voor een huis. Maar wat als je het mooi vind om er te wonen en je bent niet van plan om weer te verhuizen? Men heeft jaren het idee gehad dat een huis een vetpot is die continu in waarde stijgt. Sinds ik mij op de huizenmarkt heb begeven heb ik dit concept nooit begrepen. Je koopt een huis omdat je het je aanspreekt en je wilt bedrag x betalen omdat dit het je waard is. Als je het verkoopt met winst is leuk natuurlijk. In dat laatste geval heb je veelal niets aan de winst als je niet kleiner gaat wonen of gaat verhuizen naar een regio waar de huizenprijzen lager zijn. Mijn ouders zullen dikke winst maken op hun huidige huis kijkende naar de aankoopprijs destijds en de marktwaarde nu. Willen ze echter eenzelfde nu hebben is hun winst naar mijn verwachting gelijk nul, een beetje of moeten ze zelf bijleggen (minder perceel voor dezelfde prijs).

Zo nu heb ik weer genoeg de azijnpisser uitgehangen. Gefeliciteerd met je / jullie huis! Veel woonplezier toegewenst!

• Seriph
Ik heb juist de aankoopmakelaar in de hand genomen om niet mijn gevoel te laten spreken. Ik was bereid de vraagprijs te bieden en hij zei er kan wel wat vanaf.

Maar je hebt gelijk dat de huizenprijzen in NL te hoog zijn en dat wij dit zelf in stand houden. Wij doen het onszelf ook aan. Ik wil een huis en als ik niet de marktprijs (of net eronder) wil betalen kan ik willen tot ik een ons weeg. De rest van Nederland is namelijk wel bereid te betalen want de banken willen het lenen. Als je wilt veranderen moet het hypotheekstelsel zoals dat bestaat in Nederland op de schop.

EDIT: Dank voor de felicitaties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is natuurlijk onzin dat het gevoel niet spreekt wanneer je een aankoopmakelaar in de hand neemt. Het is een illusie dat hij bepaalt wanneer de onderhandelingen stoppen. Hij kan hoogstens waarschuwen maar hij veranderd het proces niet tot een gevoelsloze kwestie.
Gevoel speelt altijd mee en zal altijd mee blijven spelen bij particuliere aankopen. Je moet er immers X jaar wonen, dan wil je wel een huis dat bij je past.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
De beslissing welk huis je wilt en hoe ver je bereid bent daar (financieel) voor te gaan, is natuurlijk altijd uitsluitend aan jezelf en daarbij speelt emotie een grote rol inderdaad. Ik denk echter dat Seriph vooral bedoelt dat met een aankoopmakelaar de toon van de onderhandelingen niet te emotioneel wordt, en dat is natuurlijk ook waar. Maar uiteindelijk bepaal je altijd zelf wat de makelaar doet, hij leidt het proces niet, dat ben je (als het goed is) zelf. Er zijn natuurlijk wel mensen die denken dat een makelaar een soort wondermiddel is, maar dat is weer een ander verhaal. Zelf ben ik door mijn ervaring met aankoop- en verkoopmakelaars nu niet direct overtuigd van hun toegevoegde waarde; in elk geval niet als je zelf zakelijk een beetje bij de pinken bent en niet meteen bij het eerste tegenbod of de eerste kritische opmerking over je huis ontvlamt van frustratie.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

nare man schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:10:
.... niet meteen bij het eerste tegenbod of de eerste kritische opmerking over je huis ontvlamt van frustratie.
Dit is toch hoe je onderhandelingen moet voeren? Doe ik het al die jaren toch verkeerd. Haha. Moest lachen om die afsluiter. Verder volledig eens. Een aankoopmakelaar neemt het emotionele niet weg.

Maar voor onze nieuwste huizenbezitter. Boeiuh! Je hebt nu een huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Nieuwste huisbezitter, dat was dan van korte duur :P

Ik heb zojuist ook onder voorbehoud een huis gekocht

• Seriph
DerKleinePunkt schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:16:
[...]

Dit is toch hoe je onderhandelingen moet voeren? Doe ik het al die jaren toch verkeerd. Haha. Moest lachen om die afsluiter. Verder volledig eens. Een aankoopmakelaar neemt het emotionele niet weg.

Maar voor onze nieuwste huizenbezitter. Boeiuh! Je hebt nu een huis!
Inderdaad hij neemt het emotionele niet weg maar hij geeft wel een meer onpartijdige mening. Of in elk geval een mening die meer op jouw is toegespitst. Er zaten soms wel verschillen in hoe de verkoopmakelaar dingen vertelde en mijn makelaar dat deed. Uiteindelijk is het onze beslissing natuurlijk. Wij willen de woning/plek.

En inderdaad lekker Boeiuh. Ik heb nu een huis.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Seriph schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:27:
[...]
Er zaten soms wel verschillen in hoe de verkoopmakelaar dingen vertelde en mijn makelaar dat deed.
Kun je dit toelichten? Ben wel benieuwd wat je hiermee bedoeld.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gisteren de Koop Aanneem Overeenkomst getekend. Het heeft even geduurd, maar we gaan nu echt kopen. Op dit moment huren we eigenlijk naar volle tevredenheid, maar een stapje meer zou fijn zijn. Nu krijgen we wel een tuin, meer ruimte en minder buren. En nog steeds een vide en een open indeling.

http://woonzoalsjijwilt.nl

De projectontwikkelaar is fijn, de makelaar nog even afwachten. Tot nu toe is het vooral een gladde aal die ons nooit tegenspreekt. Maar goed, dat is nu ook niet zijn rol. Zolang we maar tekenen is het goed ;).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Seriph
DerKleinePunkt schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:33:
[...]

Kun je dit toelichten? Ben wel benieuwd wat je hiermee bedoeld.
voorbeeld: Ik had gekeken bij een huis aan het water met een eigen steiger. Verkoopmakelaar vertelde me dat het mooi open was en dat het onderhoudsvriendelijk was. Mijn makelaar vertelde me dat ik ook verantwoordelijk ben voor het water tot anderhalve meter uit de kant en dat ik dus ook moet schouwen. Dat de beschoeiing ook voor mijn rekening is. Iets waar ik in eerste instantie geen rekening mee had gehouden.

Ook de minder mooie dingen waar ik zelf niet aan had gedacht werden mij verteld

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:16:
Nieuwste huisbezitter, dat was dan van korte duur :P

Ik heb zojuist ook onder voorbehoud een huis gekocht
Gefeliciteerd!

Hoe is het met de ruilverkaveling afgelopen? Is het nu duidelijk wat van jou is en wat van de buren?

• FabianGTI
JeroenE schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:45:
[...]

Gefeliciteerd!

Hoe is het met de ruilverkaveling afgelopen? Is het nu duidelijk wat van jou is en wat van de buren?
Jah, is allemaal bij de notaris geweest :)
In totaal is de kavel oppervlakte nu nog 370m2, meer dan genoeg voor mij
Op zich ook wel prima, dat stuk tuin is toch niet fatsoenlijk te gebruiken en scheelt een hoop onderhoud

Nu de financiering rond zien te krijgen, hopelijk geen tegenslagen daarin

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Gefeliciteerd FabianGTI!

Ik zit met volgende dillema. We willen een woning kopen waarvan het grootste gedeelte wordt gefinancierd uit eigen middelen. We komen ongeveer 50k te kort. Hierdoor wordt het mogelijk om het resterende deel te financieren via een lening (consuptief krediet) ipv hypotheek.

Voordelen van een hypotheek zijn dat financieringskosten en rente zijn aftrekbaar, rente is laag (2,5% vs 4.9% bij een lening) waardoor de maandelijkse last lager is.

Voordelen van een consumptieve lening is de snelheid (binnen een week is het geld beschikbaar) en het besparen op een deel van de financieringskosten (advieskosten hypotheek, opstellen hypotheekakte door notaris, aanvraag Nationale Hypotheek Garantie). De lening kunnen we in 5 jaar terugbetalen terwijl het extra aflossen van een hypotheek (zonder een boete te riskeren) kost minstens 8 jaar.

De vraag is dus welke financieringsvorm moet we kiezen. Het is tevens ons eerste koopwoning, dus het kan zijn dat ik (grote) posten ben vergeten. Als jullie tips hebben, dan hoor ik het graag.

• JeroenE
  • Niet online
mkmi schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:21:
Ik zit met volgende dillema. We willen een woning kopen waarvan het grootste gedeelte wordt gefinancierd uit eigen middelen. We komen ongeveer 50k te kort. Hierdoor wordt het mogelijk om het resterende deel te financieren via een lening (consuptief krediet) ipv hypotheek.
Je mag de rente over een consumptief krediet niet meer aftrekken omdat er geen verplichtte aflossing in zit. Dan moet je een persoonlijke lening nemen, daar moet je immers wel verplicht aflossen. Als je sneller wil aflossen moet je wel even controleren dat dat ook daadwerkelijk kan. Dat is niet zo bij iedere persoonlijke lening.

Enkele duizenden euro's voor diverse kosten bij het afsluiten van een hypotheek heb je al snel. Je moet het even allemaal op een rijtje zetten (en zoek ook naar goedkope notarissen etc) of het ene voordeliger is dan het andere. Ik vermoed dat een hypotheek dan toch goedkoper zal zijn. Tenzij je al echt heel zeker weet dat je heel snel alles kan aflossen.

Ik weet niet of ze er nu nog zijn, maar voorheen waren er ook hypotheken waar je 20% mocht aflossen zonder boete. Dan kan je dus ook in 5 jaar alles aflossen.

Vaak mag je ook (wel volledig!) aflossen op een renteherzieningsdatum. Dus als je dat niet al te lang neemt (iedere keer 1 jaar bijvoorbeeld) dan kan dat ook een optie zijn. Je loopt dan wel risico van renteverhogingen natuurlijk. Ik weet niet precies hoe dit zit als je kiest voor een variabele rente. In het ergste geval zou je het dan alsnog voor 1 jaar vast kunnen zetten en dan na dat jaar aflossen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57
Ook als je een consumptief krediet afsluit is de rente aftrekbaar*. Voor de aftrekbaarheid is het belang waarvoor je het geld gebruikt, niet de vorm van de lening. Hypotheekrente-aftrek is eigenlijk geen juiste term, wat dat betreft.

Verder kun je een hypotheek best sneller aflossen. Als je een variabele rente afsluit kun je zoveel aflossen als je wil. NHG is waarschijnlijk niet interessant, door de verhouding schuld woningwaarde ben je toch amper een risicogeval. Je krijgt daardoor al de laagste rente. Of je de aflsuitkosten van een hypotheek terugverdient kun je zelf uitrekenen. Of ga eens bij een adviseur langs :)

edit:
* mits er inderdaad een aflosverplichting opzit zoals hierboven vermeld

[ Voor 6% gewijzigd door T-MOB op 24-09-2015 12:52 ]

Regeren is vooruitschuiven

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
T-MOB schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:50:
Ook als je een consumptief krediet afsluit is de rente aftrekbaar*. Voor de aftrekbaarheid is het belang waarvoor je het geld gebruikt, niet de vorm van de lening. Hypotheekrente-aftrek is eigenlijk geen juiste term, wat dat betreft.

Verder kun je een hypotheek best sneller aflossen. Als je een variabele rente afsluit kun je zoveel aflossen als je wil. NHG is waarschijnlijk niet interessant, door de verhouding schuld woningwaarde ben je toch amper een risicogeval. Je krijgt daardoor al de laagste rente. Of je de aflsuitkosten van een hypotheek terugverdient kun je zelf uitrekenen. Of ga eens bij een adviseur langs :)

edit:
* mits er inderdaad een aflosverplichting opzit zoals hierboven vermeld
Dank JeroenE en T-MOB voor de tips.

Ik ga uitzoeken of er interessante persoonlijke leningen met scherpe rente en mogelijkheid voor extra aflossen.

Ik ben bij een oriëntatie gesprek bij een ABN hypotheekadviseur en zijn advies was om een hypotheek van 100k te nemen. Ik vond het achter een beetje raar omdat ik maar 50k nodig heb. Later dacht ik dat het wellicht te maken met de financieringskosten (bij 100k zijn ze relatief lager). De optie van geen geen NHG hadden we overigens toen niet besproken.

Qua notaris heb ik weinig keuze. Het is door de verkoper al bepaald (projectnotaris).

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
JeroenE schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:47:
[...]

Ik weet niet of ze er nu nog zijn, maar voorheen waren er ook hypotheken waar je 20% mocht aflossen zonder boete. Dan kan je dus ook in 5 jaar alles aflossen.
Dat kan nog steeds, bij de hypotheek van de Rabobank die ik af ga sluiten mag je 20% per jaar boetevrij aflossen.

• netfast
  • Niet online
@kmki Of je pakt een hele korte rentevast periode (bv 1 jaar)
Na iedere periode kan je altijd boetevrij aflossen.
Ik zou zeggen, duik daar eens in

Met wat slim plannen kan je het eigenlijk zo snel aflossen als jouw financiele dat middelen toestaan.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Met zo'n lage hypotheek, en de planning om ook nog eens extra af te lossen, zou het sowieso wel interessant kunnen zijn om een korte rentevaste periode te nemen. Bovendien hoeft je hypotheek geen 30 jaar te lopen he.... Het is wel vaak standaard, omdat dit de periode van HRA is, maar er is vziw geen verbod op een hypotheek-periode van 5 jaar bijvoorbeeld.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:04
Ik heb weer een erg leuk huis gezien, stel ik wil daar op gaan bieden, hoe gaat dat in zijn werk?
En wat is redelijk om te bieden? Kun je bijvoorbeeld op de vraagprijs van 165k aan komen zetten met een bod van 145k? Wat is een redelijke eindprijs om op uit te komen gegeven zo’n vraagprijs (ik hoop zelf dan op zo’n 155k)?
Moet ik daarvoor al een gesprek met de bank/hypotheekadviseur hebben gehad?

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

wwwhizz schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:28:
Ik heb weer een erg leuk huis gezien, stel ik wil daar op gaan bieden, hoe gaat dat in zijn werk?
En wat is redelijk om te bieden? Kun je bijvoorbeeld op de vraagprijs van 165k aan komen zetten met een bod van 145k? Wat is een redelijke eindprijs om op uit te komen gegeven zo’n vraagprijs (ik hoop zelf dan op zo’n 155k)?
Wat redelijk is voor het huis heeft weinig te maken met de vraagprijs...
Je moet weten wat je voor het huis wilt betalen.

Want standaard 10 of 20 onder vraagprijs of iets dergelijks slaat nergens op.

Anders mag je mijn huis wel kopen met maarliefst 90% korting op de vraagprijs als je dat een goed gevoel geeft, ik kan er morgen nog uit zijn ;)
(Mijn vraagprijs is 10 miljoen euro ;) )

Overigens als je zulke basale vragen hebt lijkt het me wel nuttig om idd eens met een adviseur te sparren.

[ Voor 5% gewijzigd door JBplap op 24-09-2015 15:38 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Het in elk geval handig om een idee te hebben hoeveel je uit kan geven, en vooral hoeveel je uit wil geven. Een hypotheekadviseur kan je vooral met het eerste daarvan helpen.

Het is niet zo handig om te gaan bieden voordat je daar inzicht in hebt.

Over hoeveel je moet bieden: dat kan je niet in z'n algemeenheid zeggen, maar in elk geval niet meer dan dat je uit wil geven (zie hierboven) en niet meer dan jij het huis waard vindt. En misschien is dat wel de vraagprijs, of meer. Of misschien is het maar 60% van de vraagprijs.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Gewoon aan de hand van je bezichtiging je bod bepalen, je moet voor jezelf een mooie prijs maken (in dit geval 155k)

Bij een huis wat werk heeft kan je makkelijker een laag bod uitbrengen, omdat je dan als argument kan gebruiken dat het huis achterstallig onderhoud heeft

145k is heel normaal hoor, soms even de stoute schoenen aantrekken om een bod uit te brengen >:)

Ik heb ervoor gekozen om eerst een gesprek met de adviseur aan te gaan, zodat ik ongeveer wist wat ik te besteden had
Mijn bod wat de verkoper had geaccepteerd is voor mij ook meteen de max* hypotheek

*Max, lees als in, veilige hypotheek die goed te betalen is, daarnaast heb ik de hypotheek op mijn vaste baan, heb nog een tweede baan die als extraatje is zegmaar

• Arrne
netfast schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:10:
@kmki Of je pakt een hele korte rentevast periode (bv 1 jaar)
Na iedere periode kan je altijd boetevrij aflossen.
Ik zou zeggen, duik daar eens in

Met wat slim plannen kan je het eigenlijk zo snel aflossen als jouw financiele dat middelen toestaan.
Ik ben vrij zeker dat dit niet het geval is.

Waar je waarschijnlijk mee in de war bent is de boete die je moet betalen om een rentevaste periode 'open te breken' om een lagere rente te krijgen. Dat is wat anders dan de boete op aflossen.

Een korte rentevaste periode is natuurlijk wel altijd aan te raden als je op redelijk korte termijn wil aflossen. Hoe korter die termijn, hoe lager de rente. Het zou dus onzin zijn om de rente 10 jaar vast te zetten als je verwacht alles in 5 jaar af te betalen. Wellicht is het zelfs voordelig om bijv. 3 jaar vast te zetten, aangezien je schuld dan weer kleiner is en je minder rente betaald. Maar daarvoor zou je een paar opties door moeten rekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door Arrne op 24-09-2015 16:40 ]

• netfast
  • Niet online
Arrne schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:35:
[...]

Ik ben vrij zeker dat dit niet het geval is.

Waar je waarschijnlijk mee in de war bent is de boete die je moet betalen om een rentevaste periode 'open te breken' om een lagere rente te krijgen. Dat is wat anders dan de boete op aflossen.
Dan heb ik nieuws voor je :)

https://www.ing.nl/partic...ste-periode-loopt-af.html

Van de rabo site:
Als u meer aflost, kan het zijn dat u een boete moet betalen. Boetevrij aflossen van de gehele hypotheek kan onder andere ook:

als u een variabele rente heeft
als uw rentevaste periode afloopt
tijdens de zogenaamde rentebedenktijd
bij overlijden
bij verkoop van uw woning
Standaard bij zowat alle hypotheken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
Inderdaad, ik zie het. I stand corrected. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Seriph schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:10:

Maar je hebt gelijk dat de huizenprijzen in NL te hoog zijn en dat wij dit zelf in stand houden. Wij doen het onszelf ook aan.
We moeten het wel hoog houden, want anders heeft iedereen straks een enorme restschuld. In andere woorden we zitten vast aan deze hoge prijzen.

Veel lager dan de afgelopen maanden zullen huizen niet meer zakken denk ik, ze zullen licht stijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ferio op 25-09-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dilemma.

Wij hebben een huis op het oog, beetje ons ideale huis.
Echter is wat wij kunnen betalen (excl k.k.) 90% van de vraagprijs.

Nu zit ik te twijfelen of ik moet gaan bezichtigen en eventueel proberen te onderhandelen en kijken of ik een deal kan maken of dat ik dat moet laten zitten omdat je tegenwoordig toch geen kans maakt om onder de vraagprijs te eindigen in de huidige (licht oververhitte) woningmarkt.

Ik denk dat we er gewoon voor gaan (wie niet waagt die niet wint), maar ik twijfel wel sterk.

Voordeel is wel dat ik denk dat ze het snel kwijt willen, er staat een box in de huiskamer (maar ideale gezinswoning), dus zal wel scheidingsgevalletje zijn.
Aankoop was in 2007 voor 102% van de vraagprijs, dus dat doet me ook vermoeden dat ze haast hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 25-09-2015 11:34 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Anandus. los van het feit of het financieel verstandig is maar hoe heb je getoetst wat jullie kunnen lenen ? soms kan je door net 0,01 rente verschil in een andere quote komen wat wel 10% kan schelen.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 20:35
Om te beginnen moet je eens op het internet gaan zoeken. Heel het internet staat vol met stappenplannen rondom de koop van een huis. Ook dit topic staat vol met tips, dus begin 30 pagina's terug en ga een avondje lezen.
tip 1: Je kan bieden wat je wil op een huis. Je zit nergens aan vast. Pas als je het koopcontact getekend heb en de 3 werkdagen bedenktijd voorbij is, zit je aan het huis vast. Tenzij je ontbindende voorwaarde heb opgenomen, dan kan je onder bepaalde voorwaarde nog onder de koop uit.
Dit betekend ook trouwens dat een koper/makelaar met meerdere mensen mag onderhandelen. Niet netjes, maar gebeurd wel!
Tip 2: Op independer.nl kan je mooi een overzicht vinden van alle actuele hypo-rentes
Tip 3: Op de site van de NHG kan je precies uitrekenen wat je kan lenen. Vul dan de rente (10J) in die je bij independer heb gevonden.

In het algemeen; waarom gaan mensen al over bieden beginnen als ze helemaal nog niks hebben uitgezocht. Ik begrijp het niet. Als mensen een auto willen kopen of een ander goedkoper product wordt er soms meer uitzoekwerk gedaan, maar bij een huis van een paar ton, ho maar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:49

Fiber

Beaches are for storming.

anandus schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:30:
[...]

Nu zit ik te twijfelen of ik moet gaan bezichtigen en eventueel proberen te onderhandelen en kijken of ik een deal kan maken of dat ik dat moet laten zitten omdat je tegenwoordig toch geen kans maakt om onder de vraagprijs te eindigen in de huidige (licht oververhitte) woningmarkt...
Dat is sterk afhankelijk van de buurt, plaats en regio...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:57
@chisborst: iets wat ik mij daarbij ook afvraag is, rond vraagprijzen, waarom Nederlanders ook geen afspraak maken bij een notaris in de buurt van een interessant pand. Belgische notarissen hebben een heel goed zicht op waarvoor een huis ongeveer verkocht wordt (effectief), en kunnen meestal ook advies geven rond prijs, biedstrategie, eventuele nadelen en addertjes onder het gras. Aan de andere kant hebben zij niet echt een "voordeel" bij het wel of niet aansmeren van een bepaald huis, en zijn ze op die manier neutraal.

Blijkbaar is in Nederland meer de gewoonte om een aankoopmakelaar te nemen, waarbij ik dan denk dat dit een hoger risico op partijdigheid inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53

Kju

Dilemma.

Nu zit ik te twijfelen of ik moet gaan bezichtigen en eventueel proberen te onderhandelen en kijken of ik een deal kan maken of dat ik dat moet laten zitten omdat je tegenwoordig toch geen kans maakt om onder de vraagprijs te eindigen in de huidige (licht oververhitte) woningmarkt.

Ik denk dat we er gewoon voor gaan (wie niet waagt die niet wint), maar ik twijfel wel sterk.

Voordeel is wel dat ik denk dat ze het snel kwijt willen, er staat een box in de huiskamer (maar ideale gezinswoning), dus zal wel scheidingsgevalletje zijn.
Aankoop was in 2007 voor 102% van de vraagprijs, dus dat doet me ook vermoeden dat ze haast hebben.
Ben wel benieuwd dan wat voor woning voor de vraagprijs gaat. Ik heb deze week twee gevallen vraagprijs=koopsom gehad en in 1 geval kwam het net net uit qua waarde (mijn rekenkundige waarde plus twee modelwaarden, verschil van een half procent ofzo). Die woning was het rekenkundig wel waard (uitgaande van de definitie van marktwaarde) maar of het in de praktijk zoveel op zal brengen betwijfel ik.
Maakte een ander gevalletje mee waar volgens de koper 25 man op een open huis afkwamen en ("volgens de verkoopmakelaar :+ ") vervolgens vier personen tegen elkaar op gingen bieden en hij een koopsom overeenkwam van 2500 boven de vraagprijs. Probleem was alleen dat die woning met de meest gunstige positieve insteek niet verder kwam dan een waarde die 15k onder de vraagprijs lag...

TLDR: Ik zou toch minimaal een taxatie aanraden voordat je de vraagprijs ergens bied...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Dilemma.

Als dit je ideale huis is dan kun je het toch gewoon proberen? Als je gewoon eerlijk bent en de situatie uitlegt. Ze kunnen alleen maar ja of nee zeggen en dan heb jij ook meteen duidelijkheid (en kun je of verder zoeken of verhuizen). Ik zou daar niet al te moeilijk over doen, hebben is hebben en weg is pech 8)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Ferio schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:52:
[...]

We moeten het wel hoog houden, want anders heeft iedereen straks een enorme restschuld. In andere woorden we zitten vast aan deze hoge prijzen.

Veel lager dan de afgelopen maanden zullen huizen niet meer zakken denk ik, ze zullen licht stijgen.
Je huis kan 3 ton onder water staan zonder dat het pijn doet zolang je de hypotheek kan betalen. Het gaat pas pijn doen als je jouw huis moet verkopen om wat voor reden dan ook. Dus de woning markt gaat volledig op slot omdat er niemand meer verhuisd. Dan is de enige manier om als starter een huis te bemachtigen een nieuwbouw of zo een onderwater drama huis (of erven). Dan is de woning markt voor 30 jaar "verpest'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Freelance schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:54:
[...]

De TNT verhuisservice is ook heel handig, ik laat altijd alles 6m doorsturen na een verhuizing.

http://www.postnl.nl/ontv...n-bewaren/verhuisservice/

Zij geven ook je adreswijziging door naar een groot aantal bedrijven!
Ja, ze verkopen je gegevens namelijk. Dat is het businessmodel van die hele service. En vervolgens wordt je doodgespammed door bedrijven die iets met inrichting, klussen of financiële diensten te maken hebben.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
ATS schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:58:
[...]

Ja, ze verkopen je gegevens namelijk. Dat is het businessmodel van die hele service. En vervolgens wordt je doodgespammed door bedrijven die iets met inrichting, klussen of financiële diensten te maken hebben.
Jup, daar zit echt grof geld in. Kreeg zelf nadat de koop van mijn nieuwe huis rond was, een linkje van de makelaar naar de portal van 'kijkmijnhuis.nl'. Als ik me zou aanmelden dan zou ik een online omgeving krijgen waarin ik van alles kon regelen, plattegronden maken, energie / telefoon abonnementen afsluiten, etc. En in de algemene voorwaarden stond ook dat mijn gegevens verkocht konden worden aan de partners van de site. Maar mijn privacy was gewaarborgd hoor 8)7.
Vervolgens krijg je nog een aantal keer een herinnering dat het echt wel heel handig is om je aan te melden. Nee, dank je. Ik wil niet dat bedrijven voor veel geld mijn gegevens kopen, want dan gaan ze er namelijk moeite in steken om dat geld terug te verdienen...

Verwijderd

ATS schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:58:
[...]

off-topic, maar: bij het afsluiten lees de postnl privacyverklaring (doet niemand, weet ik), en vink alles aan in de individuele paragrafen om die toestemming in te trekken. Ik ben nog niet gespammed, en anders heb ik een screenshot en een zeer goede band met de reclame code commissie :) Ze maken het niet makkelijk, maar zijn het wettelijk verplicht. Achteraf kan ook nog (als je snel bent): stuur een mail aan postnl en geef aan dat je gebruik maakt van 'recht van verzet'.
Vorige eigenaars lieten niets doorsturen, zodat ik nu een bijbaan als postbode heb gekregen :N

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
I

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nare man schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:10:
Zelf ben ik door mijn ervaring met aankoop- en verkoopmakelaars nu niet direct overtuigd van hun toegevoegde waarde; in elk geval niet als je zelf zakelijk een beetje bij de pinken bent en niet meteen bij het eerste tegenbod of de eerste kritische opmerking over je huis ontvlamt van frustratie.
Ik kan me dat heel goed voorstellen en ik denk dat je vaak gelijk zult hebben.

Toch heb ik zojuist de ervaring gehad bij het kopen van een rijksmonument in een zeer gewild stukje Nederland waar onze aankoopmakelaar het winnen van de 'biedingsoorlog' die uitbrak geheel op zijn eigen conto kan schrijven.
Ik kan het natuurlijk nooit zeker weten maar de indruk die ik heb van de gang van zaken en het voorspellend vermogen wat hij liet zien deed mij toch sterk vermoeden dat dit mij, zonder zijn contacten, nooit was gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik wil nu gaan shoppen voor een hypotheek, maar een aantal zaken voor ons huis moet nog verder uitgewerkt worden. Hoe doe ik dit t.b.v. het hypotheek bedrag? Mag ik zelf stelposten opstellen, is het handig deze door de projectontwikkelaar op de optielijst mee te laten nemen? Het gaat in dit geval om een nieuwbouwhuis. Ik neem eigen geld mee, dus ik zit niet met de 10x% norm.

Posten die ik nu heb:
  • Basisbedrag: grond plus huis
  • Opties: lijst van projectontwikkelaar
  • Stelposten:
    • meerprijs badkamer/keuken t.o.v. basis voorzieningen
    • serre
    • plafond/muren schilderen of behangen
    • vloeren (plavuizen of vloerbedekking)
    • aanvullen laatste laag tuin plus bestrating
    • onvoorzien (5% totaalbedrag)

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 27-09-2015 11:39 . Reden: Kleine aanpassingen ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donderdag krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Wij hebben echter nog niks van de notaris gehoord, behalve dat ze "ermee bezig zijn". Geen conceptakte, niks. We moeten ook nog een behoorlijk bedrag overmaken ter overbrugging...

Is dit niet erg kort dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 00:46
Vandaag bezig geweest met mijn nieuwe huis en wil de douchecabine vervangen, de oude is een volledige (dus 4 kanten). Nu met het loshalen komen we er achter dat ipv het netjes opgelost te hebben met een haakse buis met schroefdraad dat ze de muurplaat eruit gesloopt hebben (gat in de muur aanwezig) en in de muur de buis hebben afgeslepen en het daarop hebben aangesloten. Balen natuurlijk, maar zou hier nog iets te verhalen zijn bij de verkopende partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:05:
Donderdag krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis. Wij hebben echter nog niks van de notaris gehoord, behalve dat ze "ermee bezig zijn". Geen conceptakte, niks. We moeten ook nog een behoorlijk bedrag overmaken ter overbrugging...

Het is wel erg kort dag, aangezien waarschijnlijk in jouw conceptakte dat alles op 1 oktober op de rekening van de notaris moet staan.

Maandag gewoon direct bellen waar je dat bedrag naar toe over kunt maken zodat je in ieder geval aan jouw verplichtingen hebt voldaan. (Oja, let op dat jouw bank ook een limiet heeft voor online overmaken. Bij de ING is dat bijvoorbeeld maximaal 50k per dag.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 20:58
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:05:

Wij hebben komende woensdag de afspraak bij de notaris en kregen afgelopen dinsdag de eindnota, ruim een week. Het kan natuurlijk per notaris verschillen, maar uiterlijk komende dinsdag lijkt mij dat je de stukken wel moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dragon schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:21:
Balen natuurlijk, maar zou hier nog iets te verhalen zijn bij de verkopende partij?
Nee, dat lijkt me niet. Voor zover ik weet is het niet verplicht om een muurplaat te gebruiken dus je kan ze niet verwijten dat ze dat niet hebben gedaan. Bovendien ben je zelf begonnen met het slopen van de douche die -neem ik aan- gewoon prima functioneerde.

Het is sowieso sneller om er zelf weer een muurplaat in te zetten en verder te gaan met je eigen verbouwing. Als je er toch wat aan wil doen dan heb je (zelfs als je wint) een heleboel vertraging. En ik vraag me af of je voor die paar euro "schade" die je misschien zou krijgen daar op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Dragon schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:21:
Vandaag bezig geweest met mijn nieuwe huis en wil de douchecabine vervangen, de oude is een volledige (dus 4 kanten). Nu met het loshalen komen we er achter dat ipv het netjes opgelost te hebben met een haakse buis met schroefdraad dat ze de muurplaat eruit gesloopt hebben (gat in de muur aanwezig) en in de muur de buis hebben afgeslepen en het daarop hebben aangesloten. Balen natuurlijk, maar zou hier nog iets te verhalen zijn bij de verkopende partij?
Heel kort gezegd, nee.
Ten eerste, ga maar eens aantonen dat ze ervan af wisten. Misschien is het wel van de bewoners ervoor of hebben ze het laten doen door een (slechte) aannemer.
Afgezien daarvan, over hoeveel geld hebben we het? Kan nooit meer dan een paar honderd euro zijn.

Het blijft gewoon een feit dat als je een ouder huis koopt dat je tegen dingen aanloopt die niet netjes gedaan zijn. En dit valt zeker niet onder een ernstig gebrek:
https://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen/verborgen-gebreken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:25:
[...]

Het is wel erg kort dag, aangezien waarschijnlijk in jouw conceptakte dat alles op 1 oktober op de rekening van de notaris moet staan.

Maandag gewoon direct bellen waar je dat bedrag naar toe over kunt maken zodat je in ieder geval aan jouw verplichtingen hebt voldaan. (Oja, let op dat jouw bank ook een limiet heeft voor online overmaken. Bij de ING is dat bijvoorbeeld maximaal 50k per dag.)
De betaallimiet bij ING is om te zetten in ongeveer een kwartier.
Max is idd 50k, omzetten naar gewenst bedrag, TAN code invullen en 15 mins later kan je je betaling doen.

Gisteren nog gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Laatst online: 06-09 22:13
Ik heb m'n eerste huis gekocht! In Utrecht Langerak (zuid-westen). :D
Er waren meerdere bezichtigingen, zelfs tegelijk met mij en de verkoper had alle biedingen onder de vraagprijs al afgewezen. Ik koop zonder aankoopmakelaar en iedereen adviseerde me om onder de vraagprijs te bieden. Uiteindelijk voelde dat gewoon niet goed en niet slim dus € 175.750 geboden en heb vrijdag te horen gekregen dat dat op enkele honderden euro's na net voldoende was! :D

http://www.funda.nl/koop/...23528-zijlsterraklaan-12/

Nou het spannende traject in van alles regelen.

Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/055/981/486_grotere.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/055/981/489_grotere.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Pimmeh schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:21:
Ik heb m'n eerste huis gekocht! In Utrecht Langerak (zuid-westen). :D
Alvast maar gefeliciteerd dan, je hebt mij weer van de troon getrapt :P

Hopelijk komen er nu alsnog niet meer biedingen dan, het kan natuurlijk zijn dat in de tussentijd er toch nog weer mensen komen kijken die bijvoorbeeld 176 of 177k bieden, dan kan de verkoper alsnog voor die mensen weer kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
netfast schreef op maandag 28 september 2015 @ 08:59:
De betaallimiet bij ING is om te zetten in ongeveer een kwartier.
Max is idd 50k, omzetten naar gewenst bedrag, TAN code invullen en 15 mins later kan je je betaling doen.

Gisteren nog gedaan :)
Maar dat 'gewenst bedrag' kan niet meer zijn dan 50k. Wil je meer overboeken dan moet je de betaalopdrachten verdelen over meerdere dagen, of een spoedoverboeking doen (met extra kosten).
Vind het maar raar dat je dus niet zonder extra kosten direct over je eigen geld kunt beschikken. Beveiliging is goed, maar dan zou je toch minstens bij de bank zelf langs moeten kunnen gaan om na legitimatie direct over je geld te kunnen beschikken.

Bij de Rabo is er eenzelfde limiet per betaalopdracht, maar kun je meerdere betaalopdrachten achter elkaar geven. Heb zelf dus maar eerst in etappes overgemaakt van onze ING naar onze Rabo rekening, om vandaar in één keer naar de notaris over te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:04
Heb ik weer.. Hulp van mensen met ervaring gezocht! :)
Ik moest vandaag elders in het land werken, mijn vriendin heeft vandaag dus zelf een huis bezichtigd. Het is een heel mooi huis, en de vraagprijs is niet al te hoog. Nu wil de makelaar echter voor morgen 12:00 een eindbod + voorwaarden hebben. Nu wil ik dat best doen, maar wil ik uiteraard zelf ook nog een keer kijken, met iemand die er echt verstand van heeft.

Nu wil ik geen voorwaarden missen. Zelf heb ik inmiddels bedacht: o.v.v. Financiering, mijn eigen bezichtiging met een expert, bouwkundige keuring (met max bedrag aan reparaties, ik denk 1K), en een bedenktijd. Mis ik dan nog belangrijke zaken? Ik moet uiteraard ook nog even rondzoeken op internet.

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
FabianGTI schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:26:
[...]

Alvast maar gefeliciteerd dan, je hebt mij weer van de troon getrapt :P

Hopelijk komen er nu alsnog niet meer biedingen dan, het kan natuurlijk zijn dat in de tussentijd er toch nog weer mensen komen kijken die bijvoorbeeld 176 of 177k bieden, dan kan de verkoper alsnog voor die mensen weer kiezen
Hmm, welke troon bedoel je? :)

En we hebben nu een mondelinge (per mail via de makelaar zelfs) overeenkomst. Het lijkt me wel heel sterk dat hij gewoon mag zeggen 'nee toch een ander bod accepteren'. De overeenkomst wordt deze week getekend als alles in orde is, maar daarvoor kan hij toch niet zomaar van de koop af zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Pimmeh schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:33:
[...]

En we hebben nu een mondelinge (per mail via de makelaar zelfs) overeenkomst. Het lijkt me wel heel sterk dat hij gewoon mag zeggen 'nee toch een ander bod accepteren'. De overeenkomst wordt deze week getekend als alles in orde is, maar daarvoor kan hij toch niet zomaar van de koop af zien?
Ik had vorige week een huis gekocht onder voorbehoud ;) Vandaar de 'troon'

En naar mijn weten mag de verkoper gewoon nog een ander bod accepteren, al is de kans wel heel erg klein hoor, je kan dan wel bezig blijven natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
wwwhizz schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:29:
Ik moest vandaag elders in het land werken, mijn vriendin heeft vandaag dus zelf een huis bezichtigd. Het is een heel mooi huis, en de vraagprijs is niet al te hoog. Nu wil de makelaar echter voor morgen 12:00 een eindbod + voorwaarden hebben. Nu wil ik dat best doen, maar wil ik uiteraard zelf ook nog een keer kijken, met iemand die er echt verstand van heeft.

Nu wil ik geen voorwaarden missen. Zelf heb ik inmiddels bedacht: o.v.v. Financiering, mijn eigen bezichtiging met een expert, bouwkundige keuring (met max bedrag aan reparaties, ik denk 1K), en een bedenktijd. Mis ik dan nog belangrijke zaken? Ik moet uiteraard ook nog even rondzoeken op internet.
Laat je niet onder druk etten, huizen genoeg. Ik weet natuurlijk niet hoe graag je het huis wilt (dat je dus nog niet gezien hebt), maar zomaar een eindbod neerleggen omdat de makelaar je onder druk zet voert de toekomstige gekte op de markt alleen maar op.

Ik zou zeggen: ik doe eventueel een bod als ik heb gekeken. Als iemand anders het koopt dan zoek ik gewoon verder. Maar goed dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online

Die bedenktijd heb je wettelijk al, dus daar hoef je geen woorden aan vuil te maken. Ik zou alleen die bouwkundige keuring met maximale kosten opnemen, en wellicht een datum dat je vervolgens de sleutels wil hebben.

Verder zie ik hier vaak de standaard 'biedings-mail' voorbij komen, met allerlei spannende bewoordingen er in. Dat maakt het wel allemaal heel erg formeel en misschien wel onnodig complex. Als jij namelijk gewoon door de telefoon een bedrag roept en de verkoper accepteert dan, dan kom je er later bij het opstellen van het contract toch ook wel uit? Je kunt dan altijd nog die voorwaarden toe laten voegen, of weglopen als de verkoper er toch niet mee akkoord wil gaan. Direct zo formeel, dat hoeft van mij allemaal niet. Eerst overeenstemming bereiken, daarna een overeenkomst sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Pimmeh schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:33:
[...]

Kort gezegd: ja, dat mag hij.
Volgens de nieuw regels mag alles totdat er een getekend koopcontract is (beide partijen). Dus als iemand nu 178K bied mag de verkoper met die bieder in zee gaan. De verkoper zit er pas aan vast als er een koopcontract is.
Dus zo snel mogelijk een koopcontract tekenen. Jij heb sowieso 3 werkdagen bedenktijd + je ontbindende voorwaarden.

Mijn eerste gedacht zou zijn, niet doen. Aangezien je nog niet zo lang geleden nog veel vragen had en nog maar net aan het kijken bent zou ik mij niet laten gek maken.

Bedenk wel dat je prima het spelletje kan meespelen en je nergens aan vast zit tot het tekenen van het koopcontract + 3 werkdagen. Maar of je dat wil doen is maar de vraag. Kost je namelijk ook een hoop tijd.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar ik had al mijn huiswerk al gemaakt. Ik wist precies voor hoeveel alle andere appartement verkocht waren of gekocht waren. Had veel info over de VVE en was al langer naar het complex aan het kijken. Daarnaast wist ik precies hoeveel ik kon lenen.
Maar makelaars die potentiële kopers zo onder druk zetten zijn gewoon niet relaxt.

Heb je misschien een funda-linkje?

[ Voor 49% gewijzigd door chrisborst op 28-09-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:49

Fiber

Beaches are for storming.

Ligt er ook aan in welke regio het is. In sommige buurten van Utrecht en Amsterdam is het huis gewoon weg als je langer dan een dag wacht. Als het echter in een wat minder oververhitte regio is dan zou ik me ook niet laten opjagen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne

Ik zou toch echt zelf gaan kijken voor je een bod doet, als de makelaar dat niet wil toestaan zou ik het gewoon laten schieten. Jammer dan, maar je hebt het niet over een pakje boter. In het uiterste geval kun je besluiten om een afspraak voor bezichtiging vast te zetten binnen 3 dagen (na tekenen overeenkomst), dan kun je de koop altijd ontbinden op basis van je wettelijke bedenktijd. Maar ook dat zou niet mijn voorkeur hebben, heronderhandelen van de prijs wordt dan een stuk lastiger en er komt veel druk op je te staan als je nog op dezelfde avond van de bezichtiging zou moeten besluiten om te ontbinden of niet.

Wat betreft voorwaarden, een eigen bezichtiging als ontbindende voorwaarde zal hij wel niet mee akkoord gaan, dan heeft hij in feite nog geen overeenkomst omdat het eigenlijk niet te kwantificeren valt, er is geen duidelijke grens. Financiering is natuurlijk standaard, en 3 dagen bedenktijd heb je altijd. 1k aan reparaties is vrij weinig overigens, als er ergens een paar dakpannen scheef liggen rekent een bouwkundig adviseur al snel 100 euro. De verkoper zal wel een hogere grens willen. Verder, als je gebruik wil maken van NHG, kun je dat ook op laten nemen als ontbindende voorwaarde.

Uiteindelijk hangt het heel erg af van de regio, de lokale markt en hoe graag je de woning wil hebben. Die afweging zul je zelf moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Zo, zaterdag een huis bezichtigd waar ik volgens mij zo in kan, de enige minpunten waren 2 kozijnen van de garage. Daarnaast zit er een keuken in die voldoet, maar niet echt geweldig is.
Nu nog maar eens er langs met een technisch persoon, om te kijken of er verder nog gebreken zijn(volgens mij niet, huis is top onderhouden) en dan kan het onderhandelen beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het algemeen beleid #achteraf + Het algemeen beleid #verbodenspam is wel interessant leesvoer...

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeetje, het is bij mij toch wel allemaal heel erg snel gegaan. Van een eerste bezichtinging die vorige week in eerste instantie helemaal niet doorging, ben ik nu de koper (onder voorbehoud). Deze week voorlopig koopcontract tekenen.

Daarvoor had ik mijn situatie al laten bekijken door De Hypotheker en wist dus wat ik maximaal kon bieden en lenen. Vervolgens ben ik naar woningen gaan kijken die vervolgens daar weer redelijk onder liggen, ik ben namelijk alleen en wil comforabele maandlasten hebben en wat reserves. Moet zeggen dat ik iedereen kan aanbevelen eerst zo'n vrijblijvend gesprek te doen, dit heeft erg geholpen.
Ik heb expres iets boven de vraagprijs geboden omdat: er al een bod gedaan was, de woning erg in trek is, de huidige verkoper meerdere malen vervelende ervaringen heeft gehad met kopers die de financiering niet rond kregen, en de woning gewoon "af" is, ik heb er bijna geen werk aan. Ik weet niet of het bod wat de eerste bieder gedaan heeft nog door hun opgehoogd is, maar de verkoopmakelaar zei iig dat ik een goed bod had gedaan en dat de verkoper mijn situatie het gunstigst vind, ik breng namelijk ook nog eigen geld in. Al met al ben ik blij met het bod, het is namelijk nog steeds een relatief goedkope woning.

Bovenstaande heb ik zonder aankoopmakelaar gedaan, maar wil nu de rest van het proces uit handen geven aan De Hypotheker, gezien ik verder geen verstand van dat soort zaken heb. Al een tweede gesprek gehad, maar ik laat wel mijn vader steeds meekomen, als een soort extra check ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:08

superwashandje

grofheid alom

Hoi huisjestweakers,

Met mijn baan in utrecht en mijn vriendin met werk in nijmegen zijn we van plan om ergens tussenin (voor het eerst, zitten nu gehuurd in een appartementje) een huis te kopen. we zijn afgelopen zaterdag bij de bank langs geweest om eens te kijken wat voor hypotheek we kunnen regelen en zijn nu een beetje aan het rondkijken (mijn vriendin al een paar maand maar nu moet ik meekijken :P).
We weten echter niet zeker of we dit zonder aankoopmakelaar willen doen. heeft iemand hier misschien een linkje naar de voor en nadelen daarvan? en misschien een checklist wat je allemaal moet doen als je het zonder aankoopmakelaar doet? ik kon niet echt makkelijk wat vinden (of ik weet de juiste zoektermen nog niet zo goed :P)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Er zijn diverse sites voor, ik ben nu ook aan het aankopen zonder aankoopmakelaar en veel geGoogled op 'huis kopen zonder aankoopmakelaar'.
Voorbeelden:
http://www.huiskopenvoorb...koopmakelaar-of-niet.aspx
http://www.kopen-zonder-makelaar.nl/
Etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
superwashandje schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:23:
Hoi huisjestweakers,

Met mijn baan in utrecht en mijn vriendin met werk in nijmegen zijn we van plan om ergens tussenin (voor het eerst, zitten nu gehuurd in een appartementje) een huis te kopen. we zijn afgelopen zaterdag bij de bank langs geweest om eens te kijken wat voor hypotheek we kunnen regelen en zijn nu een beetje aan het rondkijken (mijn vriendin al een paar maand maar nu moet ik meekijken :P).
We weten echter niet zeker of we dit zonder aankoopmakelaar willen doen. heeft iemand hier misschien een linkje naar de voor en nadelen daarvan? en misschien een checklist wat je allemaal moet doen als je het zonder aankoopmakelaar doet? ik kon niet echt makkelijk wat vinden (of ik weet de juiste zoektermen nog niet zo goed :P)
De lijst met voordelen kan je zo op de site van de makelaar vinden :P

Ik heb het zelf zonder aankoopmakelaar gedaan. Uiteindelijk een biedingsoorlog gewonnen met als "tegenstander" een aankoopmakelaar >:)
Je kan zeker met funda en jaap.nl goed een huis vinden. Via de site van het kadaster kan je verkoopprijzen van omliggende huizen opvragen. Bij een ouder huis is het sowieso handig om een aankoopkeuring te doen. Dan weet je precies wat je koopt.

Zeker als je zelf een beetje kan onderhandelen en koel kan blijven zou ik het lekker zelf doen.
Daarnaast ligt het ook een beetje aan de prijs. Maar zeker in het starterssegment hebben ze weinig meerwaarde.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 28-09-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:08

superwashandje

grofheid alom

thx, ik ga er vanavond nog even verder naar kijken :)
We zijn allebei niet al te goed in onderhandelen en ik heb op dit gebied ook totaal geen verstand van zaken dus is het allemaal een beetje lastig beoordelen.
Als het enige wat zo'n makelaar doet het doorgeven van ons standpunt is moet het zelf ook kunnen maar ervanuitgaande dat hij/zij een beter oog op huizen en bijbehorende prijzen heeft (mag je toch verwachten van een makelaar) kan de makelaar toch met sterkere argumenten komen mbt (het verlagen van) de prijs lijkt me.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Die discussie is hier al veel vaker gevoerd, als je een paar pagina's terug bladert vind je ongetwijfeld veel argumenten voor en tegen het nemen van een aankoopmakelaar. Een pasklaar antwoord is er in ieder geval niet, daarvoor hangt het af van te veel (o.a. persoonlijke) factoren.

Of je nu wel of geen makelaar neemt, ik zou wel eerst goed op een rijtje zetten wat jullie eisen zijn. Onder andere m.b.t. de locatie. Anders zie je door de bomen het bos niet meer, en zit je straks wellicht met een makelaar die toch niet zo bekend is met de regio waar je wil kopen. Of een makelaar die je helemaal gek maakt met woningen die jullie toch niet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Beste mensen,
zoals eerder hier gepost heb ik op 6 juli gepasseerd bij de notaris voor een nieuwbouw woning.
Onze eerste hypotheek met bouwdepot dus. De eerste keer dat er aflossing+rente werd afgeschreven van mijn rekening was in de eerste week van september. dit ging dan over de periode 6 juli tm/ 31 augustus.

Ondertussen zijn we bijna een maand verder, en verwacht ik dat ze weer geld gaan afschrijven, maar hoeveel?

Als ik nu inlog op de ING staat er onder het kopje "actuele hypotheek kosten" nog steeds het zinnetje:
"Periode 6 juli 2015 tot en met 31 augustus 2015" met daarachter de rente+aflossing van die periode.

Weet iemand wanneer dit "actueel" wordt gemaakt? Zou graag willen weten hoeveel euro er nu afgaat.Vorige keer was over bijna 2 maand, en ondertussen is er een tweede termijn naar de aannemer gegaan vanuit het bouwdepot, dus het bedrag zal nu heel anders zijn.

*bouwupdate*
De bouw zelf gaat voorspoedig!
Na een langzaam begin (na 2 weken begon de bouwvak van 1 maand) staan de muren ondertussen al en zitten de kozijnen erin. Deze week zijn ze begonnen aan de tweede verdieping. Net een ikea kast, allemaal losse onderdeeltjes die ze in elkaar zetten op de kavel :+

[ Voor 14% gewijzigd door TripleQ op 28-09-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56
TripleQ schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:13:
Beste mensen,
zoals eerder hier gepost heb ik op 6 juli gepasseerd bij de notaris voor een nieuwbouw woning.
Onze eerste hypotheek met bouwdepot dus. De eerste keer dat er aflossing+rente werd afgeschreven van mijn rekening was in de eerste week van september. dit ging dan over de periode 6 juli tm/ 31 augustus.

Ondertussen zijn we bijna een maand verder, en verwacht ik dat ze weer geld gaan afschrijven, maar hoeveel?

Als ik nu inlog op de ING staat er onder het kopje "actuele hypotheek kosten" nog steeds het zinnetje:
"Periode 6 juli 2015 tot en met 31 augustus 2015" met daarachter de rente+aflossing van die periode.

Weet iemand wanneer dit "actueel" wordt gemaakt? Zou graag willen weten hoeveel euro er nu afgaat.Vorige keer was over bijna 2 maand, en ondertussen is er een tweede termijn naar de aannemer gegaan vanuit het bouwdepot, dus het bedrag zal nu heel anders zijn.

*bouwupdate*
De bouw zelf gaat voorspoedig!
Na een langzaam begin (na 2 weken begon de bouwvak van 1 maand) staan de muren ondertussen al en zitten de kozijnen erin. Deze week zijn ze begonnen aan de tweede verdieping. Net een ikea kast, allemaal losse onderdeeltjes die ze in elkaar zetten op de kavel :+
Dan bel je ze toch even?
Zonder verdere gegevens is het voor niemand mogelijk on hier iets zinnigs over te zeggen.
Ze zijn tot 2100 te bereiken op 020 22 888 88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Zit op het moment in het buitenland op vakantie ;-)

Maar het gaat mij ook niet om mijn persoonlijke precieze situatie.
Het gaat mij er meer om wanneer die pagina "actuele hypotheek lasten" normaal gesproken actueel wordt gemaakt bij andere ING klanten. Want zo actueel vind ik die pagina niet echt, als die nu nog informatie geeft over de periode 6 juli - 31 augustus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 09:56
TripleQ schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:53:
Zit op het moment in het buitenland op vakantie ;-)

Maar het gaat mij ook niet om mijn persoonlijke precieze situatie.
Het gaat mij er meer om wanneer die pagina "actuele hypotheek lasten" normaal gesproken actueel wordt gemaakt bij andere ING klanten. Want zo actueel vind ik die pagina niet echt, als die nu nog informatie geeft over de periode 6 juli - 31 augustus
Heb ze even gebeld.
Het bedrag dat daar zichtbaar is wordt (pas) enkele dagen na de incasso bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
He dat is een top antwoord!
De vorige keer stond het een weekje van te voren al op die pagina. Vandaar dat ik dit nu ook weer verwachte.

Nou we zullen het wel zien als ze donderdag (1 oktober) een voor mij nog onbekend bedrag gaan afschrijven

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 16-09 23:16
edit

[ Voor 120% gewijzigd door PLAE op 29-09-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:18:
[...]

Heb ze even gebeld.
Het bedrag dat daar zichtbaar is wordt (pas) enkele dagen na de incasso bijgewerkt.
Ik was gisterenavond iets te vroeg met de vraag, want de pagina is nu bijgewerkt met de kosten (rente+aflossing) die deze week worden afgeschreven.

Er staat nu ook bij:
ING brengt dit bedrag op 1 oktober 2015 in rekening met 1 of meerdere incasso's. U vindt deze bij incasso-opdrachten. Het eerstvolgende overzicht van uw lasten is beschikbaar vanaf 28 oktober 2015. Hierop ziet u ook uw gedaalde lasten als u gedeeltelijk (extra) heeft afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Aaaargh, gister de aanvraag formulieren binnen gekregen voor de starterslening
Online vaak genoeg laten toetsen en allemaal positief

Staat er in het formulier van mijn gemeente nog een aantal extra voorwaarden :

*Minimaal 6 jaar woonachtig in de gemeente
*Mag tussentijds een studie in een andere gemeente hebben gedaan
*Afgelopen 2 jaar minimaal 24 uur in de gemeente werkzaam

En uiteraard heb ik:

*Woon nu 4 jaar in de gemeente, bijna 5
*Niet van toepassing op mij
*Sinds een paar maanden werkzaam bij de brandweer in de gemeente, mijn andere baan is in een andere gemeente

Uiteraard is het weer lastig om de desbetreffende persoon te bereiken, dus ik hoop dat ze vandaag nog met een antwoord komen, morgen heb ik namelijk een afspraak met de hypotheek adviseur om alles te regelen

F*ck my life.... :/
(Iemand hier ervaring mee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@FabianGTI
Heel simpel gezegd; ik denk dat je weinig kans maakt.
Op de site van Svn staat duidelijk dat je op de site van gemeente moet kijken naar de voorwaarden. Blijkbaar heb je dat niet gedaan, anders was je er wel achter gekomen.
Ik weet niet hoeveel geld je tekort komt, maar wellicht kan je dat bij iemand lenen in je omgeving. Zoek maar eens op familiebank.
Ook een persoonlijke lening zou je kunnen afsluiten als je geld nodig hebt voor een verbouwing, die rente is namelijk ook gewoon aftrekbaar.
Maar misschien moet je je wel eerst gaan afvragen of je niet te veel geld wil lenen want de standaard hypotheekregels zijn er niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
chrisborst schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:14:
@FabianGTI
Heel simpel gezegd; ik denk dat je weinig kans maakt.
Op de site van Svn staat duidelijk dat je op de site van gemeente moet kijken naar de voorwaarden. Blijkbaar heb je dat niet gedaan, anders was je er wel achter gekomen.
Zeer zeker heb ik dat wel gechecked, op de site van de gemeente staat alleen dat je een economisch of sociale binding hebt met de gemeente, dat heb ik beide
Ik werk nu namelijk in de gemeente, en woon er ook al een tijdje (bij m'n ouders)
chrisborst schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:14:
Maar misschien moet je je wel eerst gaan afvragen of je niet te veel geld wil lenen want de standaard hypotheekregels zijn er niet voor niks.
Ik heb express de hypotheek op 1 salaris staan, mijn tweede salaris is een leuk extraatje per maand, dus nee, ik wil niet teveel geld lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
FabianGTI schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:29:
[...]
Zeer zeker heb ik dat wel gechecked, op de site van de gemeente staat alleen dat je een economisch of sociale binding hebt met de gemeente, dat heb ik beide
Ik werk nu namelijk in de gemeente, en woon er ook al een tijdje (bij m'n ouders)
[...]
Ik heb express de hypotheek op 1 salaris staan, mijn tweede salaris is een leuk extraatje per maand, dus nee, ik wil niet teveel geld lenen
Dat begrijp ik je reactie wel, want de gemeen :F te heeft blijkbaar niet van te voren hun eisen duidelijk gemaakt. Beetje slordig dus.

Maar waarom zou je niet je tweede salaris gebruiken om de extra stukje hypotheek te krijgen? Ze gebruiken dat enkel om te toetsen of je wel zoveel geld kan lenen. Dat je daarna je hypotheek betaald van je eerste salaris bepaal je toch helemaal zelf.
Of je nu een starterslening afsluit of een extra stukje hypotheek op je tweede salaris maakt toch helemaal niks uit. Uiteindelijk blijft het bedrag hetzelfde wat je moet betalen/ wil lenen.
Daarnaast scheelt het je ook weer een tweede hypotheekakte laten passeren bij de notaris, is ook weer 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
FabianGTI schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:29:

Kom je dan wel in aanmerking voor een starterslening? Die is namelijk niet bedoeld om iemand een lening te geven die de eerste jaren rente- en aflossingsvrij is terwijl diegene dat wel zou kunnen betalen als normale hypotheek, volgens mij is het expliciet bedoeld voor starters die net te tekort komen om het huis te kopen wat ze willen. Ik weet niet in hoeverre dit getoetst wordt, maar het komt mij over als het misbruik maken van die regeling om je lasten de eerste jaren te drukken.

Sowieso lijkt het alsof je jezelf hier voor de gek houdt, je wil niet te veel geld lenen en laat je hypotheek dus berekenen op basis van 1 salaris. En vervolgens neem je een starterslening om toch een hogere lening te nemen. "Hypotheek op basis van 1 salaris" heeft alleen maar nut als je een lening neemt die je zou kunnen blijven betalen als dat tweede salaris wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Arrne schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:23:
[...]

Kom je dan wel in aanmerking voor een starterslening? Die is namelijk niet bedoeld om iemand een lening te geven die de eerste jaren rente- en aflossingsvrij is terwijl diegene dat wel zou kunnen betalen als normale hypotheek, volgens mij is het expliciet bedoeld voor starters die net te tekort komen om het huis te kopen wat ze willen. Ik weet niet in hoeverre dit getoetst wordt, maar het komt mij over als het misbruik maken van die regeling om je lasten de eerste jaren te drukken.

Sowieso lijkt het alsof je jezelf hier voor de gek houdt, je wil niet te veel geld lenen en laat je hypotheek dus berekenen op basis van 1 salaris. En vervolgens neem je een starterslening om toch een hogere lening te nemen. "Hypotheek op basis van 1 salaris" heeft alleen maar nut als je een lening neemt die je zou kunnen blijven betalen als dat tweede salaris wegvalt.
Hoho, mij nou niet meteen afschilderen als de boe-man, ik heb alles gewoon netjes geregeld en maak nergens misbruik van

Salaris 1, 40 uur werkweek, hierop laat ik de hypotheek zetten
Salaris 2, variabel, vrijwillige brandweer, salaris aan de hand van ingezette uren en oefenuren, daarom dus een leuk extraatje, je loopt er niet op binnen
Daarnaast moet je minimaal 3 jaar in dienst zijn als je dat mee wil laten financieren, dat geeft de bank zelf aan

Dus jah, die starterslening van 30k kom ik gewoon volledig legaal voor in aanmerking, je hoeft er de eerste 3 jaar niets over te betalen, na die 3 jaar kan ik het met gemak af betalen
Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.