Als alles meezit binnenkort ook kijken naar een nieuwe woning! Voor alle zekerheid toch even alle feiten op een rijtje gezet.
Mijn huis gaat waarschijnlijk verkocht moeten gaan worden wegens echtscheidings (inkomens- en vermogenstoets geven negatief advies). Als alles meezit, dan gaat NHG de restschuld overnemen.
Alle spookverhalen op internet deden me twijfelen. A2, A1 coderingen, 5 jaar geen hypotheek etc etc.... Dus, ik heb BKR en NHG opgebeld en het hele verhaal uitgelegd.
Als NHG de restschuld overneemt, is er sprake van een
2 codering. Deze bijzonderheidscoderingen hebben niks met de A-(achterstands)-coderingen te maken en geven gewoon weer dat er een regeling is getroffen.
Na deze kwijtschelding krijg je van NHG direct een brief met daarin de melding dat ze opnieuw garant zullen staan voor jou, als je weer een nieuwe hypotheek wilt nemen.
De geldverstrekker die jou die hypotheek gaat geven, heeft het recht om jou te weigeren door die BKR-codering. In de praktijk is het echter zo, dat je haast altijd weer een nieuwe hypotheek krijgt met die NHG garantstelling. Zonder NHG-garantstelling wordt het een lastiger verhaal.
Toch ergens wel weer een opluchting, omdat iedereen veel roept en een beetje weet hoe het zit....maar weinig mensen precies weten hoe het in elkaar steekt.
[
Voor 4% gewijzigd door
StealthyPeanut op 17-07-2015 11:59
]