Heb je het nu zelf gedaan of uitbesteed? En als je het zelf gedaan hebt, aan wie betaal je dan die 3000 euro? En wie is de 'hij' die je noemt m.b.t. de belastingaangifte?Basekid schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:54:
Ik heb het zelf gedaan omdat ik dan zeker weet dat het goed gaat. Ik betaal meer dan de minimum adviseur (3000 ongeveer), maar dan weet ik zeker dat alles in goede banen wordt geleid en dat er niet opeens spannende kosten komen. Ook helpt hij me met de belastingaangifte volgend jaar etc.
Hij heeft het zelf gedaan omdat = hij heeft een adviseur ingeschakeld omdat.
Ik moet ook twee keer lezen.
Anyway - ik zou iedereen die goed is opgeleid en een simpele starterssituatie heeft aanraden om een zo goedkoop mogelijke (online) adviseur te zoeken die de gewenste hypotheek voor je kan afsluiten. Weggegooid geld om een adviseur met een fysiek pand in te schakelen.
Anyway - ik zou iedereen die goed is opgeleid en een simpele starterssituatie heeft aanraden om een zo goedkoop mogelijke (online) adviseur te zoeken die de gewenste hypotheek voor je kan afsluiten. Weggegooid geld om een adviseur met een fysiek pand in te schakelen.
Wel even opletten dat de laatste 15 maanden in het overzicht (en ook de grafiekjes etc) ontbreken. Dat moet je nog wel even toevoegen/goed zetten. Ik kon zo snel niet vinden waar dit oorspronkelijk was gepost dus wellicht staat daar nog toelichting waarom dit zo is gedaan.Trackerfire schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 20:04:
Alstuhttps://www.dropbox.com/s...iteitenhypotheek.xls?dl=0
Credits aan originele poster hier ergens op dit draadje
In de berekening bruto/netto wordt wel met een aantal variabelen gerekend, maar in de kolom "teruggaaf belasting" wordt keihard met 47 euro gerekend. Dat is op 1 cent na het eigen woning forfait bedrag wat default is uitgerekend.
Dat heeft als gevolg dat als het forfait veranderd (door andere WOZ waarde bijvoorbeeld) dit niet mee loopt. Volgens mij kan je dat oplossen door de formule in L42 aan te passen naar "=(F42*$G$14)-$L$13" en dan doortrekken over de hele kolom.
Edit: er valt over te discussiëren, maar ik denk dat je een "extra aflossing" ook bij de netto maandlasten moet optellen. Als je nu na 3 jaar intikt dat je een ton aflost (afgezien van de vraag of dat wel kan) dan gaan de lasten netjes omlaag. Maar je "totaal netto" bedrag laat dan niet zien dat je ook nog even een ton hebt betaald. Maar eventueel een extra regel met "totaal extra aflossing" kan natuurlijk ook.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenE op 08-07-2015 08:24 ]
Ik zit al een tijdje mee te lezen en te oriënteren om over te stappen van mijn huidige huurhuis naar een koopwoning. Nu heb ik een woning gezien die mij toch wel behoorlijk interessant lijkt, maar daar is iets aparts bij aan de gang.
Deze woning heeft eind vorig jaar te koop gestaan en februari veranderde de status naar "verkocht". Maar 4 maanden later wordt deze woning opnieuw aangeboden. Het lijkt me sterk dat iemand deze woning gekocht heeft en na een paar maanden weer in de verkoop doet. De tekst is ook hetzelfde, inclusief de vraagprijs en de makelaar. Het komt op mij over dat de verkoper heeft de woning zelf weer van de markt gehaald, of dat de koper de financiering niet heeft kunnen rond krijgen.
Er staat in de omschrijving dat de vraagprijs gezien moet worden als de inzetprijs. Als ik de woning heb kunnen bezichtigen, heeft het bij het bieden nog zin om onder die vraag/inzetprijs te beginnen? Of is dat echt not done en verspeel ik daarmee een kans op deze woning?
Deze woning heeft eind vorig jaar te koop gestaan en februari veranderde de status naar "verkocht". Maar 4 maanden later wordt deze woning opnieuw aangeboden. Het lijkt me sterk dat iemand deze woning gekocht heeft en na een paar maanden weer in de verkoop doet. De tekst is ook hetzelfde, inclusief de vraagprijs en de makelaar. Het komt op mij over dat de verkoper heeft de woning zelf weer van de markt gehaald, of dat de koper de financiering niet heeft kunnen rond krijgen.
Er staat in de omschrijving dat de vraagprijs gezien moet worden als de inzetprijs. Als ik de woning heb kunnen bezichtigen, heeft het bij het bieden nog zin om onder die vraag/inzetprijs te beginnen? Of is dat echt not done en verspeel ik daarmee een kans op deze woning?
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Meestal betekent het dat ze niet veel willen zakken. Gewoon niets van aantrekken en zelf bedenken wat je het waard vindt en wat je wilt bieden. Gaan ze daar niet op in dan kom je toch niet uit op wat jij ervoor wilt betalen.yodeluxe schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:08:
[removed]
Apart ja.. normaal gaat een huis niet eerder op verkocht dan wanneer hij ook echt verkocht is, anders zou er staan verkocht onder voorbehoud.yodeluxe schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:08:
Afijn er worden genoeg truukjes gespeeld op Funda bij huizen die al een tijd te koop staan. Paar dagen eraf halen en dan er weer opzetten, lijkt het net alsof hij nieuw op funda staat. Je kan beter op jaap kijken, die houd wel de historie bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Ferio op 08-07-2015 12:39 ]
Ik heb mijn huis destijds ook ruim onder de vanaf prijs gekocht. Gewoon je eigen plan trekken, zelf inschatten wat je een huis waard vindt en als je er niet uit komt dan niet.yodeluxe schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:08:
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dank jullie wel! Dan weet ik in elk geval dat ik nog serieus genomen zou kunnen worden mocht ik onder de prijs gaan bieden (of juist wel voor gek sta als ik die inzetprijs als absoluut minimum beschouw
).
Eerst maar eens kijken wat een bezichtiging gaat opleveren.
Daar staat die idd al ruim een half jaar op. Ik had er niet aan gedacht om daar ook nog te controleren. Dat de woning dus al zo lang te koop staat zou al genoeg kunnen zijn om niet direct de vraagprijs te bieden.Ferio schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:39:
[...]
Afijn er worden genoeg truukjes gespeeld op Funda bij huizen die al een tijd te koop staan. Paar dagen eraf halen en dan er weer opzetten, lijkt het net alsof hij nieuw op funda staat. Je kan beter op jaap kijken, die houd wel de historie bij.
Eerst maar eens kijken wat een bezichtiging gaat opleveren.
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Na 3 dagen een reactie van de verkoopmakelaar, dat ons openingsbod (10% onder de vraagprijs) te laag is en de oplevering (2 maanden) te snel is voor een tegenbod. We zijn gevraagd om een ander openingsbod te doen om de onderhandelingen te starten.
Verder is in zijn reactie mijn naam verkeerd gespeld en is mijn verzoek om een tweede bezichtiging niet beantwoord.. beetje een halve reactie dus. Wel jammer, had een andere reactie verwacht (op z'n minst meer duidelijkheid over de verwachtingen van de verkoper qua prijs/opleverdatum en of een tweede bezichtiging mogelijk is). Lijkt me niet dat -10% zo belachelijk laag is om niet serieus te nemen?
Verder is in zijn reactie mijn naam verkeerd gespeld en is mijn verzoek om een tweede bezichtiging niet beantwoord.. beetje een halve reactie dus. Wel jammer, had een andere reactie verwacht (op z'n minst meer duidelijkheid over de verwachtingen van de verkoper qua prijs/opleverdatum en of een tweede bezichtiging mogelijk is). Lijkt me niet dat -10% zo belachelijk laag is om niet serieus te nemen?
Wel als de vraagprijs al zeer scherp is. Er gaan ook alweer huizen voor boven de vraagprijs weg... Oftewel: Zulke percentages zeggen helemaal niets over individuele gevallen.Hbeez schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:23:
Lijkt me niet dat -10% zo belachelijk laag is om niet serieus te nemen?
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Vraagprijs tov de markt/buurt is idd key of die 10% realistisch is.
2 maanden lijkt me ook vlot....
Gewoon even bellen joh
De verkopende makelaar was mij tijdens m'n koop super goed gezind, dus lekker mee kunnen onderhandelen.
Gewoon even bellen joh
Er is een vergelijkbare woning verkocht voor -3.5% onder (dezelfde) vraagprijs.naitsoezn schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:29:
[...]
Wel als de vraagprijs al zeer scherp is. Er gaan ook alweer huizen voor boven de vraagprijs weg... Oftewel: Zulke percentages zeggen helemaal niets over individuele gevallen.
Wat dat betreft zou -7% een goed openingsbod zijn, maar vanwege inflexibiliteit bij de verkoper qua opleverdatum en gezien de makelaar zei dat de verkoper bereid is te zakken in prijs door deze inflexibiliteit zijn we iets lager gaan zitten: -10%. De verkoper tegemoet kopen qua opleverdatum heb ik echter niet in het openingsbod naar voren laten komen (logische stap leek mij: wij willen het graag snel, dit laten we merken in het openingsbod.. en zij willen het graag laat opleveren, dit laten zij merken in het tegenbod).
Verkoopmakelaar wil nu dus dat we zowel qua opleverdatum als openingsbod richting de verkoper stappen maken.
Regio is leiden/bollenstreek - volgens NVM -1% in Q1 ivm Q1 vorig jaar.Vandread schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:36:
Vraagprijs tov de markt/buurt is idd key of die 10% realistisch is.
Gewoon even bellen johDe verkopende makelaar was mij tijdens m'n koop super goed gezind, dus lekker mee kunnen onderhandelen.
[ Voor 25% gewijzigd door Hbeez op 08-07-2015 15:44 ]
Als hij inflexibel is, maar daarom in prijs wil zakken, dan geef je dus toe aan die inflexibiliteit, maar je stelt je alsnog niet flexibel op? Ik niet begrijp 
Als jij snel erin wilt zou je juist hoger moeten bieden, hij heeft toch de tijd? Kan hij een interim oplossing zoeken.... (hebben m'n ouders ook wel eens gedaan, jaartje huurhuis met een grote garage...)
Zo zie ik het althans....
Als jij snel erin wilt zou je juist hoger moeten bieden, hij heeft toch de tijd? Kan hij een interim oplossing zoeken.... (hebben m'n ouders ook wel eens gedaan, jaartje huurhuis met een grote garage...)
je kan ook hetzelfde bod doen, alleen dan de oplevertermijn opschuiven
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ben wel flexibel - maar waarom zou ik in mijn openingsbod al mijn gewenste opleverdatum met xx maanden opschuiven om de verkoper tegemoet te komen?Vandread schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:55:
Als hij inflexibel is, maar daarom in prijs wil zakken, dan geef je dus toe aan die inflexibiliteit, maar je stelt je alsnog niet flexibel op? Ik niet begrijp
Verkoper is ongeveer 50 jaar en heeft een gezin met 3 kinderen en ziet het niet zitten om tijdelijk te verhuizen.
Opleverdatum was te vroeg en het bod zelf te laag..Bockelaar schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:56:
je kan ook hetzelfde bod doen, alleen dan de oplevertermijn opschuiven
[ Voor 12% gewijzigd door Hbeez op 08-07-2015 16:08 ]
Als je weet dat hij niet eerder eruit wil.... dan weet je toch dat je hem klem zet met die 2 maanden 
En ook nog eens een relatief lage prijs neerleggen, gezien dat andere huis uiteindelijk ook maar -3,5% deed. Dan zou ik als verkoper/makelaar ook lekker de bal weer terug kaatsen ^^
Neem aan dat het dit huis is:
Hbeez in "Ervaring met huis kopen - Deel 7"
En ook nog eens een relatief lage prijs neerleggen, gezien dat andere huis uiteindelijk ook maar -3,5% deed. Dan zou ik als verkoper/makelaar ook lekker de bal weer terug kaatsen ^^
Neem aan dat het dit huis is:
Hbeez in "Ervaring met huis kopen - Deel 7"
Hoe staan jullie tegenover een appartement kopen? Vaak zijn die een stukje goedkoper, maar dan betaal je wel zo rond de 150 per maand aan VVE natuurlijk
Persoonlijk vind ik VvE zonde van het geld. Je betaald natuurlijk voor het onderhoud en dan heb je er zelf voor het meerendeel geen zorgen meer over. Toch is het goedkoper om zelf voor het onderhoud te sparen/zelf het e.e.a. te doen en wat je niet zelf kan uit te besteden.Basekid schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:58:
Hoe staan jullie tegenover een appartement kopen? Vaak zijn die een stukje goedkoper, maar dan betaal je wel zo rond de 150 per maand aan VVE natuurlijk
Maar het ligt er denk ik ook heel erg aan wat er met het geld gedaan wordt. Laatst gekeken bij een woning met apartementsrecht; VvE 70 euro in de maand voor het schoonhouden van gezamelijke rondgang (stoep), voor vervangen van de dakbedekking van het platte gedeelte (eens in de 8 jaar geloof ik) en een jaarlijkste barbecue. Nou dat kan ik zelf goedkoper
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hou er met de aankoop van een appartement rekening mee hoe de concurrentie is. Staat het appartement bijvoorbeeld in een wijk met veel huurappartementen, dan loop je het risico op een langdurig verkooptraject. Vanzelfsprekend zijn er meer factoren (ligging, doelgroep, bouwperiode, investering).Basekid schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:58:
Stack Sats
Verwijderd
Veel hypotheken met lage rente hanteren een offerte geldigheid van 3 maanden. Ik heb te maken met een overdrachtsdatum die uiterlijk over 6 maanden is. Is het niet anders dan rekening te houden met bereidstellingsprovisie kosten? Of is er nog een constructie mogelijk waarbij je de passeerdatum voor de overdrachtsdatum kan regelen?
En betaal je de bereidstellingsprovisie ook indien de rente is gedaald?
De keuze tussen een appartement of een woonhuis heeft imho vrij weinig met VVE te maken. Als je kiest voor een appartement, dan kies voor de 'perks' van een appartement. Kies je voor een woonhuis, dan kies je voor de voordelen van een woonhuis. In beide gevallen heb je maandelijkse extra kosten...Basekid schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:58:
150 VVE kan ook maar zo 70 of 350+ zijn trouwens
0.1% hogere rente kan al heel snel niet uit t.o.v. 3 maanden bereidsstellingsprovisieVerwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:41:
Veel hypotheken met lage rente hanteren een offerte geldigheid van 3 maanden. Ik heb te maken met een overdrachtsdatum die uiterlijk over 6 maanden is. Is het niet anders dan rekening te houden met bereidstellingsprovisie kosten? Of is er nog een constructie mogelijk waarbij je de passeerdatum voor de overdrachtsdatum kan regelen?
Maar als je er zeker van bent dat je de hypotheek krijgt, kun je gewoon het financieringsvoorbehoud laten lopen en binnen de drie maanden termijn de offerte aanvragen....
[ Voor 46% gewijzigd door naitsoezn op 08-07-2015 19:49 ]
er zijn aanbieders waarbij je na de eerste offerte termijn enkel bereidstellingsprovisie betaalt bij gestegen rente.
je FA kan je vertellen welke partijen voor 6 maanden aan te raden zijn
Verwijderd
Bedoel je nu met die eerste zin dan het goedkoper is om die 3 maanden provisie te betalen dan 0.1 hoger rente? (Ik lees de zin een beetje gek denk ik).naitsoezn schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:45:
0.1% hogere rente kan al heel snel niet uit t.o.v. 3 maanden bereidsstellingsprovisie. Een koppeling van bereidsstellingsprovisie met de rentestand heb ik nog niet eerder van gehoord, maar ik kan er naast zitten..... In sommige gevallen kun je je aanbod na ondertekenen nog kosteloos annuleren, maar vaak doen ze dan moeilijk als je bij dezelfde geldverstrekker opnieuw een offerte aanvraagt.
Maar als je er zeker van bent dat je de hypotheek krijgt, kun je gewoon het financieringsvoorbehoud laten lopen en binnen de drie maanden termijn de offerte aanvragen....
En het financieringsvoorbehoud laten lopen, is dat niet riskant?
Al even snel wat online vergeleken, maar het lijkt erop dat dan de rente flink omhoog schiet?Ray schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:56:
er zijn aanbieders waarbij je na de eerste offerte termijn enkel bereidstellingsprovisie betaalt bij gestegen rente.
Dat bedoel ik idd.Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:02:
[...]
Bedoel je nu met die eerste zin dan het goedkoper is om die 3 maanden provisie te betalen dan 0.1 hoger rente? (Ik lees de zin een beetje gek denk ik).
Tja... wat is riskant. Dat moet je voor jezelf uitmaken. Persoonlijk vind ik het financieringsvoorbehoud overrated, mits je goed advies hebt ingewonnen en totaal geen informatie hebt achtergehouden. Maar daar sta ik een beetje alleen in, in dit topic geloof ikEn het financieringsvoorbehoud laten lopen, is dat niet riskant?
Ok, weer wat geleerdRay schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:56:
Als je nu bij hypotheek24 kijkt, zie je zelfs dat in de meeste gevallen Lloyds Bank het goedkoopst is. Bij Lloyds Bank kun je rechtstreeks, dus zonder hypotheek24 of andere tussenpersoon, een hypotheek regelen. Kost je circa 300 euro afsluitkosten en verder geen verplichte afname van andere producten van Lloyds (zoals bij de extreem dure Rabobank bijvoorbeeld).Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:32:
Ik ben nog niet uit de keuze over het inschakelen van een hypotheekadviseur, of dat ik het zelf afsluit via bijv. hypotheek24. We zitten in een super eenvoudige situatie (een laag hypotheekbedrag, allebei vaste contract, geen schulden en momenteel een huurhuis).
Als ik zie wat mensen als voordeel aandragen voor een adviseur, overtuigt mij dat nog niet. Bijv: Extra kunnen lenen tbv van "groene" verbetering in het huis. Bij ons niet van toepassing.
Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie overwegingen van waarom wel of waarom niet een adviseur.
Ik zie in de huidige situatie ook nog weinig nut in een adviseur, zeker gezien de exorbitante tarieven die ze rekenen en de beperkte complexiteit tegenwoordig van de geschikte hypotheekvormen. Het is wat puzzelen met de overlijdensrisicoverzekering, maar voor de rest is rechtstreeks met de bank handelen even gemakkelijk als via een adviseur. Je moet er immers toch zelf voor zorgen dat alle documenten worden aangeleverd, dan maakt het niet uit aan wie of via wie je dit doet. Het kopiëren van bankafschriften, overeenkomsten, verzamelen van werkgeversverklaringen enzovoort is niet ineens minder werk als je een adviseur hebt. Zonder adviseur loop je ook nog minder risico op vertraging in die schakel. Bovendien wordt de goedkoopste hypotheekverstrekker niet eens aangeboden via sommige adviseurs.
Alle zaken die met taxatie, levering, koopovereenkomst etc. te maken hebben, laat je gewoon over aan de verkoopmakelaar, de taxateur (gewoon beetje zoeken op internet) en de notaris. Die regelen onderling met elkaar en met de hypotheekbank van alles. Bedenk dat de verkoopmakelaar ook een belang heeft bij een goede gang van zaken. Ook een hypotheekbank kun je gewoon bellen / mailen om zaken te vragen en te regelen. Je krijgt geen advies, maar je kunt uiteraard wel vragen "wat hebben jullie nog nodig" of "ik heb nog een bankgarantie nodig". In de papieren staat ook beschreven wat je precies onder welke voorwaarden moet regelen voor je hypotheek. Partijen volgen allemaal dezelfde modellen en standaardregels en weten precies waar je het over hebt.
De normen zijn tegenwoordig zo streng dat ik me ook geen zorgen zou maken om je financiën. Of je moet financieel een totale onbenul zijn. Kopen is goedkoper dan huren en wonen moet je altijd, ongeacht je financiële situatie.
Dat is puur afhankelijk van je situatie. Als je weinig vermogen hebt, loop je het risico dat de woning te laag getaxeerd wordt en je zelf het gat dat ontstaat niet kunt aanvullen. Dat is iets wat toch altijd een gok blijft bij het kopen van een huis. De taxatie kun je niet met goed advies volledig voorspellen. Heb je genoeg vermogen dan is het natuurlijk geen probleem. Een voorwaarde als financieringsvoorbehoud kan je net in een slechtere positie brengen dan een concurrerende koper. Aan de andere kant kun je jezelf waardevoller maken door geen bouwkundige keuring te eisen en flexibel te zijn in termijnen. Het blijft toch altijd een mengeling van afwegen en speculeren.naitsoezn schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:07:Tja... wat is riskant. Dat moet je voor jezelf uitmaken. Persoonlijk vind ik het financieringsvoorbehoud overrated, mits je goed advies hebt ingewonnen en totaal geen informatie hebt achtergehouden. Maar daar sta ik een beetje alleen in, in dit topic geloof ik
[ Voor 15% gewijzigd door haribold op 08-07-2015 21:34 ]
Verwijderd
Super bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Mijn oog was reeds gevallen op rechtstreeks bij Lloyds afsluiten. Ik zie dat ze de mogelijkheid bieden om na 3mnd de offerte te verlengen, en 3 x 0.0025 x hypotheekbedrag = circa 1000 euro. En daar kan ik prima mee leven. Volgens mij kan geen andere aanbieder daaraan tippen, met langere offerte houdbaarheid.
Oei... Het betoog over de FA*(kom ik verderop even op terug) daargelaten, maar hier ben ik het toch echt even niet mee eens.... Een verkoopmakelaar werkt niet voor jou, die werkt voor de verkoper. Een taxateur bepaalt gewoon 'objectief' een waarde en is helemaal geen partij in het verhaal, en een notaris moet er gewoon voor zorgen dat alles volgens de regels gaat en dat beide partijen weten wat ze tekenen. Geen van die partijen let op jouw behoeftes als koper. In een 'standaard' koopcontract kan echt enorm veel 'verborgen' schadelijke clausules staan, die je misschien niet zouden opvallen als je uitgaat van het goede en/of neutral van de verkoopmakelaar.... Ik zou daar echt niet op vertrouwen.haribold schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:26:
[...]
Alle zaken die met taxatie, levering, koopovereenkomst etc. te maken hebben, laat je gewoon over aan de verkoopmakelaar, de taxateur (gewoon beetje zoeken op internet) en de notaris.
Yep. En dat is precies de reden dat 'ze' nog wel enig nut hebben.Partijen volgen allemaal dezelfde modellen en standaardregels en weten precies waar je het over hebt.
* achteraf zou ik misschien ook geen FA hebben ingeschakeld, maar desalniettemin zie ik voldoende reden voor mensen om hem tóch in te schakelen. Ik voorzie namelijk nu al een situatie dat er over een jaar of 10 huilie-huilie-verhalen in de media komen van mensen die geen gedegen advies hebben gekregen en dit totaal niet aan zichzelf wijten. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar het verleden leert gewoon dat 'jamaar, het was toen heel gewoon', 'iedereen deed het' en 'het risico was destijds minimaal' (of soortgelijke argumenten) vaak gebruikt worden om onder eigen verantwoordelijkheid uit te komen.... 3000 euro is idd vrij veel voor een financieel advies, maar dat kan dan ook veel goedkoper. En als je bedenkt dat het ook nog aftrekbaar is, is die paar honderd euro die overblijven tov een execution-only imho zeker geen weggegooid geld.
Onder 'goed advies' schaar ik ook een gedegen onderzoek voordat je een bod doet, niet enkel een financieel advies. Als jij bijvoorbeeld een willekeurige (onafhankelijke) makelaar om een onofficiele waardeschatting vraagt, en die komt ongeveer overeen met wat jij ervoor wilt geven, dan zul je geen enkel probleem hebben om taxateur te vinden die de waarde van de woning taxeert op je aankoopbedrag. Hetzelfde als je gewoon zelf de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt in de gaten hebt gehouden. Heeft weinig met eigen vermogen te maken. Iemand die 50k of 100k inlegt kan ook in de problemen komen als ie een te dure woning koopt zonder zich te hebben verdiept in de juiste marktwaarde.Dat is puur afhankelijk van je situatie. Als je weinig vermogen hebt, loop je het risico dat de woning te laag getaxeerd wordt en je zelf het gat dat ontstaat niet kunt aanvullen. Dat is iets wat toch altijd een gok blijft bij het kopen van een huis. De taxatie kun je niet met goed advies volledig voorspellen. Heb je genoeg vermogen dan is het natuurlijk geen probleem.
[ Voor 38% gewijzigd door naitsoezn op 08-07-2015 21:59 ]
Ik bedoel dat ze heel veel zaken uit handen nemen. De taxateur zoek je uit via offertes op internet, die laat je een bezoek plannen bij verkoper (eventueel ga je mee) en dan wacht je gewoon op het rapport dat automatisch naar je hypotheekverstrekker wordt gestuurd. De verkoopmakelaar regelt de overeenkomst, die kun je gewoon lezen en eventueel vergelijken. Je kiest de notaris uit en die wisselt vervolgens zelf met de verkoopmakelaar de benodigde gegevens uit. Als hij gegevens nodig heeft, dan vraagt hij die gewoon aan je (zoals de adviseur ook zou doen). Wat ik wil zeggen is dat veel werk rond de levering van een woning buiten je om gebeurt, gewoon tussen partijen onderling. Daar heb je met of zonder adviseur geen omkijken naar. En met de verkoopmakelaar kun je gewoon overleggen over de uitvoering van de overeenkomst, die handelt namens verkoper en moet dus gewoon medewerking verlenen.naitsoezn schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:51:
Oei... Het betoog over de FA*(kom ik verderop even op terug) daargelaten, maar hier ben ik het toch echt even niet mee eens.... Een verkoopmakelaar werkt niet voor jou, die werkt voor de verkoper. Een taxateur bepaalt gewoon 'objectief' een waarde en is helemaal geen partij in het verhaal, en een notaris moet er gewoon voor zorgen dat alles volgens de regels gaat en dat beide partijen weten wat ze tekenen. Geen van die partijen let op jouw behoeftes als koper. In een 'standaard' koopcontract kan echt enorm veel 'verborgen' schadelijke clausules staan, die je misschien niet zouden opvallen als je uitgaat van het goede en/of neutral van de verkoopmakelaar.... Ik zou daar echt niet op vertrouwen.
Dat zijn voorbeelden uit een tijd dat advies verplicht was. Pleit niet echt voor advies. Maar in de kern zijn we het denk ik eens dat het puur afhankelijk is van de situatie en in hoeverre je die situatie kunt overzien.achteraf zou ik misschien ook geen FA hebben ingeschakeld, maar desalniettemin zie ik voldoende reden voor mensen om hem tóch in te schakelen. Ik voorzie namelijk nu al een situatie dat er over een jaar of 10 huilie-huilie-verhalen in de media komen van mensen die geen gedegen advies hebben gekregen en dit totaal niet aan zichzelf wijten. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar het verleden leert gewoon dat 'jamaar, het was toen heel gewoon', 'iedereen deed het' en 'het risico was destijds minimaal' (of soortgelijke argumenten) vaak gebruikt worden om onder eigen verantwoordelijkheid uit te komen.... 3000 euro is idd vrij veel voor een financieel advies, maar dat kan dan ook veel goedkoper. En als je bedenkt dat het ook nog aftrekbaar is, is die paar honderd euro die overblijven tov een execution-only imho zeker geen weggegooid geld.
Op sommige locaties worden tegenwoordig de woningen binnen 1 of 2 dagen verkocht voor prijzen boven de vraagprijs. Aan een gedegen waardeschatting kom je helemaal niet toe, het is een kwestie van snel handelen. Als je een woning koopt van 250k en afgaat op de prijzen in de buurt, maakt het natuurlijk wel een verschil wanneer je 10k op de bank hebt of 50k. De kans dat de taxatie 10k lager uitvalt is natuurlijk enorm veel groter dan de kans dat die 50k lager uitvalt. Los daarvan kun je de gebruikelijke boete van 10% met 50k wel betalen en met 10k niet.Onder 'goed advies' schaar ik ook een gedegen onderzoek voordat je een bod doet, niet enkel een financieel advies. Als jij bijvoorbeeld een willekeurige (onafhankelijke) makelaar om een onofficiele waardeschatting vraagt, en die komt ongeveer overeen met wat jij ervoor wilt geven, dan zul je geen enkel probleem hebben om taxateur te vinden die de waarde van de woning taxeert op je aankoopbedrag. Hetzelfde als je gewoon zelf de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt in de gaten hebt gehouden. Heeft weinig met eigen vermogen te maken. Iemand die 50k of 100k inlegt kan ook in de problemen komen als ie een te dure woning koopt zonder zich te hebben verdiept in de juiste marktwaarde.
Vergelijken? Waarmee? Met de NVM-standaard? Misschien had ik geluk met een partner die advocaat vastgoed is, maar het koopcontract opgesteld door verkopend makelaar is toch echt wel behoorlijk op de schop gegaan hoor.... Er stonden bepalingen in die zeer nadelig voor ons konden uitpakken mocht het op een conflict uitlopen. Dingen waar de notaris echt niet over was gevallen hoor.haribold schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:23:
[...]
Ik bedoel dat ze heel veel zaken uit handen nemen. De taxateur zoek je uit via offertes op internet, die laat je een bezoek plannen bij verkoper (eventueel ga je mee) en dan wacht je gewoon op het rapport dat automatisch naar je hypotheekverstrekker wordt gestuurd. De verkoopmakelaar regelt de overeenkomst, die kun je gewoon lezen en eventueel vergelijken. Je kiest de notaris uit en die wisselt vervolgens zelf met de verkoopmakelaar de benodigde gegevens uit. Als hij gegevens nodig heeft, dan vraagt hij die gewoon aan je (zoals de adviseur ook zou doen). Wat ik wil zeggen is dat veel werk rond de levering van een woning buiten je om gebeurt, gewoon tussen partijen onderling. Daar heb je met of zonder adviseur geen omkijken naar. En met de verkoopmakelaar kun je gewoon overleggen over de uitvoering van de overeenkomst, die handelt namens verkoper en moet dus gewoon medewerking verlenen.
Dat zijn voorbeelden uit een tijd dat advies verplicht was. Pleit niet echt voor advies. Maar in de kern zijn we het denk ik eens dat het puur afhankelijk is van de situatie en in hoeverre je die situatie kunt overzien.

Als de woning in een gebied staat waar woningen binnen 1 of 2 dagen verkocht zijn, en de woning die jij hebt gekocht is ook in die tijdsspanne verkocht, dan krijg je écht wel een taxatie van je aankoopbedrag...Op sommige locaties worden tegenwoordig de woningen binnen 1 of 2 dagen verkocht voor prijzen boven de vraagprijs.
Waar haal je die wijsheid vandaan?naitsoezn schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:33:
................
[...]
Als de woning in een gebied staat waar woningen binnen 1 of 2 dagen verkocht zijn, en de woning die jij hebt gekocht is ook in die tijdsspanne verkocht, dan krijg je écht wel een taxatie van je aankoopbedrag...
Ik denk mede omdat een taxatie een grote wassen neus is en geldklopperij .
Wij hebben voor de aankoop verschillende taxateurs benaderd , het eerste wat ze vragen is wat de koopsom . Wij wilden een taxatie die de juiste waarde van de woning bepaald . En niet een taxatie die voldoende is om de hypotheek 'even rond te breien'
Blijft een vreemde wereld de huizenmarkt .
Wij hebben voor de aankoop verschillende taxateurs benaderd , het eerste wat ze vragen is wat de koopsom . Wij wilden een taxatie die de juiste waarde van de woning bepaald . En niet een taxatie die voldoende is om de hypotheek 'even rond te breien'
Blijft een vreemde wereld de huizenmarkt .
12 x 330WP | Oost/west
Tsja, toch is de koopsom de belangrijkste parameter voor de taxatie. Huizen kunnen over tijd zomaar 20% verschillen, prijzen kunnen in een jaar hard stijgen, terwijl er met het huis niets gebeurd is. De enige parameter die daar wat over zegt is koopsommen.
Ben het met je eens dat het meestal een beetje een 'ik kijk of de aankoopprijs een beetje hout snijdt, en schrijf daar een mooi rapport over' excersitie is, maar banken vinden hem belangrijker. ZIe het meer als een sanity check en niet als een totale taxatie.
Taxatie voor de koop plaats vindt, vind ik ook nutteloos. Er zit zo 10% bandbreedte in.
Ben het met je eens dat het meestal een beetje een 'ik kijk of de aankoopprijs een beetje hout snijdt, en schrijf daar een mooi rapport over' excersitie is, maar banken vinden hem belangrijker. ZIe het meer als een sanity check en niet als een totale taxatie.
Taxatie voor de koop plaats vindt, vind ik ook nutteloos. Er zit zo 10% bandbreedte in.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Tja als je focus alleen ligt op de goedkoopste aanbieder vinden dan is het inderdaad niet zo ingewikkeld. Er bestaat natuurlijk ook nog zo iets als voorwaarden en, geloof het of niet, daar verschillen de aanbieders onderling behoorlijk in.haribold schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:26:
[...]
Als je nu bij hypotheek24 kijkt, zie je zelfs dat in de meeste gevallen Lloyds Bank het goedkoopst is. Bij Lloyds Bank kun je rechtstreeks, dus zonder hypotheek24 of andere tussenpersoon, een hypotheek regelen. Kost je circa 300 euro afsluitkosten en verder geen verplichte afname van andere producten van Lloyds (zoals bij de extreem dure Rabobank bijvoorbeeld).
Bovendien wordt de goedkoopste hypotheekverstrekker niet eens aangeboden via sommige adviseurs.
Het zal je niet verbazen dat de kleine lettertjes + de gevolgen die zij impliceren (met name op lange termijn) nou niet bepaald makkelijk leesbaar en te begrijpen zijn. Ook daarom kan het nuttig zijn om even te schakelen met iemand die hier wel ervaring mee heeft.
ik denk dat jij je vies verkijkt wat het kost om onderhoud te plegen.GermanPivo schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:02:
[...]
Persoonlijk vind ik VvE zonde van het geld. Je betaald natuurlijk voor het onderhoud en dan heb je er zelf voor het meerendeel geen zorgen meer over. Toch is het goedkoper om zelf voor het onderhoud te sparen/zelf het e.e.a. te doen en wat je niet zelf kan uit te besteden.
Maar het ligt er denk ik ook heel erg aan wat er met het geld gedaan wordt. Laatst gekeken bij een woning met apartementsrecht; VvE 70 euro in de maand voor het schoonhouden van gezamelijke rondgang (stoep), voor vervangen van de dakbedekking van het platte gedeelte (eens in de 8 jaar geloof ik) en een jaarlijkste barbecue. Nou dat kan ik zelf goedkoper
Even wat voorbeelden uit mijn vve
nieuwe loden bedekking van watergoot a 16 appartementen breed, kosten 6000 euro
vervangen draagbalken en ontzwammen van balken a 4 appartementen, 46.000 euro
nieuwe ramen voorzijde, a 16 appartementen 45.000 euro
Los van het feit dat het goedkoper is als je het als ene colectief doet. Hoe wil je dan omgaan met bovenwoningen en onderwoningen? SOmmige zaken kan je niet afsplitsen maar wil je juist als een collectief behandelen.
exact dit dus. Er zijn hele goede redenen waarom tussenpersonen juist bepaalde geldverstrekkers niet! aanbieden. Enkel kijken op prijs is bij hypotheken in veel gevallen niet altijd de beste keus, denk aan de gekke budget voorwaarden als boete bij verkoop die veel mensen duur zijn komen te staanTjoekie schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:06:
[...]
Tja als je focus alleen ligt op de goedkoopste aanbieder vinden dan is het inderdaad niet zo ingewikkeld. Er bestaat natuurlijk ook nog zo iets als voorwaarden en, geloof het of niet, daar verschillen de aanbieders onderling behoorlijk in.
Het zal je niet verbazen dat de kleine lettertjes + de gevolgen die zij impliceren (met name op lange termijn) nou niet bepaald makkelijk leesbaar en te begrijpen zijn. Ook daarom kan het nuttig zijn om even te schakelen met iemand die hier wel ervaring mee heeft.
Groot aandachtspunt:Basekid schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:58:
- groot complex: veel appartementen, kosten zijn goed te verdelen en er is groot in te kopen
- klein complex: 3 a 4 appartementen in vaak oude panden: als er echt iets serieus is, is vaak de pot te klein en ben je allemaal de sjaak.
Ik woon nu in een 3 laags complex van 50+ appartementen (klinkt massaal, is het niet, is leuk) en betaal 97 euro. De hallen worden schoongemaakt, er hangen camera's in de parkeergarage (met electrische deur) en er is net groot onderhoud geweest, alle houten delen en kozijnen zijn geverfd, zie ik mezelf niet doen want dat is op de 1e en 2e verdieping bij mezelf (maisonnette) welke ook nog hoger liggen dan normaal door de parkeergarage en ik ben geen held op een ladder...
Ik vind het dubbel en dwars waard, allemaal dingen waar ik me niet mee bezig wil houden
Wij hebben het huis inmiddels laten taxeren (NWWI) voor de bank en deze komt €5000 hoger uit dan de verkoopprijs, echter slaat volgens mij het hele bedrag nergens op en is het meer getaxeerd om de hypotheek rond te krijgen, alhoewel ik hem dat niet had verteld, maar hij praatte wel met de verkopend makelaar. Beste man stond ook binnen 10 minuten weer buiten en had €263 euro verdient.
tja.. 5000 euro winst of gewoon wat meer positief het huis aan de bank bieden. :-/
tja.. 5000 euro winst of gewoon wat meer positief het huis aan de bank bieden. :-/
Ik heb het hier ook niet over apartementen he, maar over een woning met apartementsrecht --> een normale rijtjeswoning waaraan je in dit geval zelf al het onderhoud moet doen en alleen de VvE betaald voor hetgene wat ik net opnoem.muffstuff schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:28:
[...]
ik denk dat jij je vies verkijkt wat het kost om onderhoud te plegen.
Even wat voorbeelden uit mijn vve
nieuwe loden bedekking van watergoot a 16 appartementen breed, kosten 6000 euro
vervangen draagbalken en ontzwammen van balken a 4 appartementen, 46.000 euro
nieuwe ramen voorzijde, a 16 appartementen 45.000 euro
Los van het feit dat het goedkoper is als je het als ene colectief doet. Hoe wil je dan omgaan met bovenwoningen en onderwoningen? SOmmige zaken kan je niet afsplitsen maar wil je juist als een collectief behandelen.
[ Voor 46% gewijzigd door GermanPivo op 09-07-2015 09:58 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik sta er persoonlijk niet heel positief tegenover. Een appartement is voor mij persoonlijk altijd een tijdelijke tussenstop naar een woning. Zeker in de huidige moeilijke markt is het voor mij not-done en zal ik eigenlijk alleen maar een appartement huren als dat nodig is. Neemt niet weg dat sommige mensen heel blij zijn met een appartement en weer niet moeten denken aan een woonhuis.Basekid schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:58:
Waarom voor mij geen appartement op lange termijn?
- Ik heb een tuin nodig en ruimte om m'n huis i.v.m. huisdieren (en dan niet een tuin zoals sommige appartementen hebben op de benedenverdieping).
- Ik wil geen aangrenzende buren boven, onder en/of naast me.
- Kinderwens en ik voel er niks voor om met kinderen in een appartement te zitten.
Maar, ik kom dan ook uit een dorp (15.000 inwoners) en ben hier opgegroeid. Ik ben geen stadsmens, dus dat heeft er ook allemaal mee te maken natuurlijk
Wel zie ik me als 60 / 65 plusser in een appartement of bungalow wonen. Kinderen het huis uit, minder ruimte, alles lekker gelijkvloers en lekker op een balkon genieten van m'n oude dag
Ik heb tijdens mijn zoektocht ook ontzettend zitten twijfelen tussen een woonhuis of appartement. Voor mij wilde ik juist van de tuin af (ik heb na 3 jaar voortuin/achtertuin geen groene vingers kunnen vinden, wat zuigt een tuin tijd uit je zeg).StealthyPeanut schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:13:
[...]
Neemt niet weg dat sommige mensen heel blij zijn met een appartement en weer niet moeten denken aan een woonhuis.
- Ik heb een tuin nodig en ruimte om m'n huis i.v.m. huisdieren (en dan niet een tuin zoals sommige appartementen hebben op de benedenverdieping).
- Kinderwens en ik voel er niks voor om met kinderen in een appartement te zitten.
Maar, ik kom dan ook uit een dorp (15.000 inwoners) en ben hier opgegroeid. Ik ben geen stadsmens, dus dat heeft er ook allemaal mee te maken natuurlijk.
Het burenprobleem zat ik ook mee, daarom bewust gekozen voor een appartement helemaal bovenin en op de hoek. Slaapkamers grenzen aan geen enkele buur (behalve onder natuurlijk).
De volgende stap is natuurlijk vrijstaand, maar dat wordt sparen
Smaken verschillen, maar ik ben het wel met je eens dat (op dit moment) appartementen moeilijker verkoopbaar zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Alexji op 09-07-2015 11:11 ]
En een woonhuis is echt niet zo veel goedkoper qua onderhoud. Die 100 euro per maand moet ik ook reserveren voor mijn onderhoud. Zeker als mijn dak over 10 jaar vervangen moet worden is dat een aardige kostenpost. Of even alle houten onderdelen in de verf/lak/olie zetten. En dan nog wat dingen zoals parkeerplaats opnieuw bestraten, is ook niet gratis.
Maar ik vind m'n tuin heerlijk en dat was voor mij de belangrijkste afweging.
Maar ik vind m'n tuin heerlijk en dat was voor mij de belangrijkste afweging.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Jij woont in een vrijstaand huis?StealthyPeanut schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:13:
[...]
Ik woon in een maissonette en heb ook enkel buren naast me, onder me zit de ingang (geen last van) en boven me het dak
Overigens woon ik in Rotterdam en is een huis dan niet te betalen in je uppie en ik wil niet weg uit Rotterdam.
Over het algemeen is een 3 kamer appartement niet zo moeilijk te verkopen in deze regio.
Maar een appartement op het "platteland" heeft altijd concurrentie van eengezinswoningen.
Smaken verschillen inderdaadAlexji schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:02:
[...]
Ik heb tijdens mijn zoektocht ook ontzettend zitten twijfelen tussen een woonhuis of appartement. Voor mij wilde ik juist van de tuin af (ik heb na 3 jaar voortuin/achtertuin geen groene vingers kunnen vinden, wat zuigt een tuin tijd uit je zeg).
Het burenprobleem zat ik ook mee, daarom bewust gekozen voor een appartement helemaal bovenin en op de hoek. Slaapkamers grenzen aan geen enkele buur (behalve onder natuurlijk).
De volgende stap is natuurlijk vrijstaand, maar dat wordt sparen. Kinderwens absoluut niet aanwezig. Minder schoonmaken en lekker alles gelijkvloers. 24 juli de sleutel
(kom ook uit een dorp overigens en nu naar Zwolle)
Smaken verschillen, maar ik ben het wel met je eens dat (op dit moment) appartementen moeilijker verkoopbaar zijn.
Ook dit inderdaad. Een tuin was voor mij totaal niet belangrijk 5 jaar geleden, toen ik m'n huidige woning kocht (tuin 9x5). Maar bij mijn volgende huis ga ik echt weer voor een lekkere grote tuinTsurany schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:08:
En een woonhuis is echt niet zo veel goedkoper qua onderhoud. Die 100 euro per maand moet ik ook reserveren voor mijn onderhoud. Zeker als mijn dak over 10 jaar vervangen moet worden is dat een aardige kostenpost. Of even alle houten onderdelen in de verf/lak/olie zetten. En dan nog wat dingen zoals parkeerplaats opnieuw bestraten, is ook niet gratis.
Maar ik vind m'n tuin heerlijk en dat was voor mij de belangrijkste afweging..
Ik woon nog niet in een vrijstaand huis helaas, maar m'n volgende huis (voor de volgende NHG-grens verlaging) gaat dat wel worden inderdaadVandread schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:19:
[...]
Jij woont in een vrijstaand huis?
Ik woon in een maissonette en heb ook enkel buren naast me, onder me zit de ingang (geen last van) en boven me het dak
Overigens woon ik in Rotterdam en is een huis dan niet te betalen in je uppie en ik wil niet weg uit Rotterdam.
Over het algemeen is een 3 kamer appartement niet zo moeilijk te verkopen in deze regio.
Maar een appartement op het "platteland" heeft altijd concurrentie van eengezinswoningen.
Mijn vriendin woonde hiervoor ook in een Maisonnette. Leuk concept, maar in principe hetzelfde als een rijtjeshuis / tussenwoning vind ik. Helemaal niks mis mee hoor, maar ik woon nu 5 jaar in een tussenwoning en ik wil meer vrijheid en privacy
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 09-07-2015 12:02 ]
haal uit die € 263,-- eens de BTW dan de kosten voor NWWI (iets rond de 70 euro) dan de reistijd en tijd om het rapport te maken dan zie je dat jou erkend makelaar voor imho een bijzonder laag uurloon zijn werk heeft gedaan. Dan is wat er overblijft ook nog gewoon omzet waar nog bedrijfskosten en belasting vanaf moet.Ferio schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:35:
Wij hebben het huis inmiddels laten taxeren (NWWI) voor de bank en deze komt €5000 hoger uit dan de verkoopprijs, echter slaat volgens mij het hele bedrag nergens op en is het meer getaxeerd om de hypotheek rond te krijgen, alhoewel ik hem dat niet had verteld, maar hij praatte wel met de verkopend makelaar. Beste man stond ook binnen 10 minuten weer buiten en had €263 euro verdient.
voor dat bedrag hoef ik hier geen enkele makelaar op pad te sturen in ieder geval
Ja, daar heb je dan wel weer gelijk in .. Ik was dat even vergeten. :-)Ray schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:27:
[...]
haal uit die € 263,-- eens de BTW dan de kosten voor NWWI (iets rond de 70 euro) dan de reistijd en tijd om het rapport te maken dan zie je dat jou erkend makelaar voor imho een bijzonder laag uurloon zijn werk heeft gedaan. Dan is wat er overblijft ook nog gewoon omzet waar nog bedrijfskosten en belasting vanaf moet.
voor dat bedrag hoef ik hier geen enkele makelaar op pad te sturen in ieder geval
Zijn er tweakers die een huis zoeken IN Utrecht?
Volgens mij is hier de markt helemaal gek geworden.
Ik kom meerdere leuke huisjes tegen waar men gewoon de vraagprijs of erboven voor betalen?!
Dit terwijl een nummer ernaast 30.000 minder kost, 8 maanden geleden.
Wil bijna ergens anders iets kopen...
Beetje gek om 30.000 euro meer te betalen voor precies hetzelfde huis (met allebei standaard interieur).
Ik kom meerdere leuke huisjes tegen waar men gewoon de vraagprijs of erboven voor betalen?!
Beetje gek om 30.000 euro meer te betalen voor precies hetzelfde huis (met allebei standaard interieur).
Ik kreeg vanochtend een man van het kadaster op bezoek die het perceel op kwam meten. Die was met letterlijk 5 minuten weer weg, kostte volgens mij iets van €600-700 875 euro, das pas veelRay schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:27:
[...]
haal uit die € 263,-- eens de BTW dan de kosten voor NWWI (iets rond de 70 euro) dan de reistijd en tijd om het rapport te maken dan zie je dat jou erkend makelaar voor imho een bijzonder laag uurloon zijn werk heeft gedaan. Dan is wat er overblijft ook nog gewoon omzet waar nog bedrijfskosten en belasting vanaf moet.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wij hebben ons appartement in Vleuten binnen 2 weken verkocht voor de vraagprijs, na de verkoop zijn wij zelf gaan zoeken in Utrecht en het was ons ook al opgevallen. We zijn gestopt met zoeken in Utrecht en Vleuten.kx22 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:05:
Hebben inmiddels een leuk huis gekocht in Houten
Na Amsterdam begint ook Utrecht knettergek te worden
assje schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:08:
[...]
Ik kreeg vanochtend een man van het kadaster op bezoek die het perceel op kwam meten. Die was met letterlijk 5 minuten weer weg, kostte volgens mij iets van €600-700 875 euro, das pas veel(en niet aftrekbaar).

Prijzen gaan nergens meer over..
Niet normaal inderdaad. Maar ik kan me toch echt NIET voorstellen dat mensen dit huis ook echt voor die 4 ton gaan kopen toch? Staat er net 4 dagen op.
http://www.funda.nl/koop/...-49435459-klaverstraat-2/
Als voorbeeldje......wat een prijzen
[ Voor 5% gewijzigd door StealthyPeanut op 09-07-2015 14:37 ]
Ben 1 van die gekken die boven de vraagprijs heeft geboden voor een huis in Utrecht.kx22 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:05:
Het lijkt erop dat vooral de huizen die net iets onder NHG zitten en daarbij redelijk onderhouden zijn, als een dolle verkocht worden. Dat merk je bij de bezichtigingen, door de mededeling dat je (bij gods gratie) nog een bod mag doen bij inschrijving, binnen 1 dag na de eerste bezichtiging, terwijl het huis nog geen week op funda staat. Wanneer soortgelijke dingen je keer op keer overkomen, ga je vanzelf een keer mee in die gekte, je wilt toch graag ergens gaan wonen... Maar het gaat inderdaad nergens meer over, begint op Amsterdam te lijken.
Verwijderd
Wie kan een goede ORV aanbevelen waarbij afsluitgemak en snelheid voorop staat. Dus: Alle formulieren online danwel inscannen/emailen. En zonder en bloc clausule. Eventueel via een tussenwebsite..
Dat is Wittevrouwen buurt. Daar zal het mij niet verbazen als huizen van 100m2 voor 4 ton verkocht worden.StealthyPeanut schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:37:
Niet normaal inderdaad. Maar ik kan me toch echt NIET voorstellen dat mensen dit huis ook echt voor die 4 ton gaan kopen toch? Staat er net 4 dagen op.
Het mooie aan Utrecht is dat verhuren heel makkelijk is. Mijn opa heeft een huis van amper woz 220.000 euro.
Sinds hij verhuist is, verhuurd hij het maandelijks voor 1275 euro. Dat is naast aflossing en rente nog dik 200 euro winst per maand!
Maarja....als iedereen een huis wilt/kan kopen. Zullen de huurprijzen ook snel dalen.
Zijn er wel eens mensen die een bod doen per email hebben gedaan?
Ik vind het namelijk wel fijn om het zwart wit te hebben. Tot op heden heb ik altijd via de telefoon een bod uitgebracht, maar daaruit krijg je soms ook welles nietus spelletjes.
Of is het niet netjes om per email te doen?
[ Voor 15% gewijzigd door kx22 op 09-07-2015 15:28 ]
Ik zou het altijd per e-mail sturen zodat het echt schriftelijk vastgelegd is. Je kan daarnaast prima bellen maar ik zou nooit aan de telefoon willen onderhandelen aangezien je dan eerder geneigd bent toe te geven. Dus of mail sturen en afwachten of bellen en dan per mail nogmaals bevestigen.
Is ook makkelijker om na wat heen en weer bieden terug te lezen wat er gebeurt is.
Is ook makkelijker om na wat heen en weer bieden terug te lezen wat er gebeurt is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Gewoon telefonisch en daarna bevestigen via de mail.... "Zoals zojuist via de telefoon besproken, bladiebla"
Hoe zouden jullie dit in goed Nederlands omschrijven:
Ik wil een bod uitbrengen, maar heb dit ook al bij een andere woning gedaan. Ik heb wel een voorkeur in huis nummer 1, maar huis nummer 2 past ook in mijn plaatje. Alleen wil ik dit als backup voor het eerste huis.
Hoe kan ik dit het best omschrijven naar de makelaar van huis nummer 2?
Of gewoon niets zeggen?
Ik wil een bod uitbrengen, maar heb dit ook al bij een andere woning gedaan. Ik heb wel een voorkeur in huis nummer 1, maar huis nummer 2 past ook in mijn plaatje. Alleen wil ik dit als backup voor het eerste huis.
Hoe kan ik dit het best omschrijven naar de makelaar van huis nummer 2?
Of gewoon niets zeggen?
Tja dat is gewoon moment. Mijn huis was in q4 2013 160k, moest voor 25k opgeknapt worden voor tiptop staat. Huis vier nummers verderop (af en goed, maar niet helemaal top of the bill) verkoopt nu voor 235, overburen met kleiner huisje en tuin op noorden verkopen voor vraagprijs, 219k. Echt bizar.kx22 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:05:
Als je er wilt wonen moet je gewoon mee, het is niet anders met de mooie oude huisjes en huizen.
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 09-07-2015 17:36 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
in Overvecht zijn de appartementen nog niet echt omhoog gegaan qua prijzen. Helaas ben ik niet zo van de appartementen. Met een kleintje op kmst wil je toch wat meer ruimte en een tuin.
valt me wel op dat huizen die netjes verbouwd zijn een stuk meer opleveren. Voor 20.000 heb je echt wel een mooie badkamer en redelijk nette keuken. Maar die huizen zijn makkelijk 40.000 euro duurder
valt me wel op dat huizen die netjes verbouwd zijn een stuk meer opleveren. Voor 20.000 heb je echt wel een mooie badkamer en redelijk nette keuken. Maar die huizen zijn makkelijk 40.000 euro duurder
[ Voor 19% gewijzigd door kx22 op 09-07-2015 20:24 ]
Verwijderd
Om alvast antwoord te geven op mijn eigen vraag: Via Independer afgesloten bij Generali. Aanvraagproces ging vloeiend via de website van Independer. Medische vragenlijst kan digitaal. En geen "en bloc" clausule. Ook niet heel prijzig.Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:54:
Wie kan een goede ORV aanbevelen waarbij afsluitgemak en snelheid voorop staat. Dus: Alle formulieren online danwel inscannen/emailen. En zonder en bloc clausule. Eventueel via een tussenwebsite..
Ben benieuwd hoe snel de rest gaat..
Helemaal mee eens.Ray schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:27:
[...]
NWWI zat trouwens rond de 50 euro en is recent nog verlaagd.
Voor zo'n bedrag kun je eigenlijk geen serieus rapport verwachten. Een loodgieter verdient nog meer per uur.
Dat het geldklopperij wordt genoemd is niet terecht. Iedereen weet dat als je er voor kiest meer dan 80% te financieren je geldverstrekker een taxatierapport van je wil
Helemaal gek.. Ik zou er nooit 4 ton voor neerleggen... voor 4 ton heb je elders een mooi vrijstaand huis met een mooie tuin..StealthyPeanut schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:37:
Wij zijn niet zoekende maar hebben wel een huis in Utrecht. Wij hebben ons huis 3 jaar geleden gekocht in het staartje van de crisis. Toen liep het al storm want wij hebben het gekocht door middel van een gesloten bieding, net iets boven de vraagprijs.kx22 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:05:
Inmiddels 3 jaar later worden de huizen rondom ons (exact het zelfde type, de 1 wat beter opgeknapt dan de ander) voor 30K boven onze aankoop prijs verkocht en zijn ze ook nog eens binnen 2 weken verkocht. Voor mij als huis bezitter een prettig idee dat we ons huis snel en goed kunnen verkopen. Als huizen koper frustrerend dat je zo snel moet handelen, alhoewel dat bij ons huis 3 geleden niet anders was.
Ja zo blijft het. Een heel groot deel van de kosten/waarde van een huis wordt bepaald door de locatie. Ergens in de provincie Groningen (no offense) heb je een prachtig groot vrijstaand huis met mooie grote tuin voor 300.000 euro en ik heb er een huis in een rijtje voor, in Utrecht. Maar toch heb ik liever dat huis in Utrecht.Ferio schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 08:00:
[...]
Helemaal gek.. Ik zou er nooit 4 ton voor neerleggen... voor 4 ton heb je elders een mooi vrijstaand huis met een mooie tuin..
De prijzen staan en vallen met wat de gek er voor geeft. Als het dat het niet waard is voor jou, dan kijk je verder. Ik zou dat huis ook niet willen voor 400k, maar anderen wel. Ik woon liever wat rustiger maar wel nog redelijk in de buurt van het centrum, anderen willen graag midden in de stad wonen. Ieder z'n voorkeur.
Ik krijg volgende week vrijdag de sleutel van mijn huisje in Lombok.kx22 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:05:
Herken de situatie enorm. Huizen in Lombok tot 200k zijn binnen 1 à 2 dagen nadat ze op Funda komen weg. Heb vaak met bezichtigingen gehad dat ik een dag na de afspraakbevestiging voor de bezichtiging al gebeld werd dat het huis was verkocht.
Gevoelsmatig enorm geluk gehad met mijn huidige huis, kon daar nog 8k afpraten van de vraagprijs maar dat was alleen maar omdat de man snel weg wilde. Heb mijn huis ook gekocht nadat het 4 dagen op Funda stond.
Voor mijn gevoel alles echt op het juiste moment gedaan. Kocht het huis ongeveer 3 maand geleden, toen was het nog rustiger en waren er nog weinig verhalen rondom mensen die vraagprijs bieden (voor de beeldvorming: ik kocht mijn huis voor 168k, vraagprijs was 175k. Huidige koper betaalde er 4 jaar geleden 183,5k voor en heeft toen direct badkamer en keuken vernieuwd). Hypotheekrente op 2,25% voor 10 jaar vast.
Vrienden van mij willen samen een huis kopen tot 350k. Die moeten nu dus al boven vraagprijs bieden om überhaupt kans te maken.
Ligt ook aan de buurt. In Lombok, Vogelenbuurt, Oog in al en Tuinwijk mag je nu echt wel vanuit gaat dat de huizen binnen 1 week weg zijn. In het zuiden van Utrecht: Kanaleneiland, Transwijk, Lunetten en Hoograven gaat het allemaal net wat langzamer.KaiseRRuby schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 12:02:
Ik krijg volgende week vrijdag de sleutel van mijn huisje in Lombok.
Herken de situatie enorm. Huizen in Lombok tot 200k zijn binnen 1 à 2 dagen nadat ze op Funda komen weg. Heb vaak met bezichtigingen gehad dat ik een dag na de afspraakbevestiging voor de bezichtiging al gebeld werd dat het huis was verkocht.
Gevoelsmatig enorm geluk gehad met mijn huidige huis, kon daar nog 8k afpraten van de vraagprijs maar dat was alleen maar omdat de man snel weg wilde. Heb mijn huis ook gekocht nadat het 4 dagen op Funda stond.
Voor mijn gevoel alles echt op het juiste moment gedaan. Kocht het huis ongeveer 3 maand geleden, toen was het nog rustiger en waren er nog weinig verhalen rondom mensen die vraagprijs bieden (voor de beeldvorming: ik kocht mijn huis voor 168k, vraagprijs was 175k. Huidige koper betaalde er 4 jaar geleden 183,5k voor en heeft toen direct badkamer en keuken vernieuwd). Hypotheekrente op 2,25% voor 10 jaar vast.
Vrienden van mij willen samen een huis kopen tot 350k. Die moeten nu dus al boven vraagprijs bieden om überhaupt kans te maken.
Ben zelf meer van nieuwbouw of jonge woningen vanaf 2000.
Stukje nieuwbouw in Zuilen is ook wel mooi. Alleen is de bouw daar heel irritant. Kamers zijn slecht ingedeeld waardoor je halve slaapkamers hebt.
Bij ons was het een week geleden zo ver.

Koopcontract getekend, alleen willen we het financieringsvoorbehoud nu wel opschuiven van 10 augustus als afloopdatum naar 14 september, omdat we nog wat zaken moeten regelen mbt. de geldverstrekker. We hadden eigenlijk 1 september gehoopt de sleutel te krijgen, maar als alles meezit mogen we 1 oktober hier intrekken:
http://www.funda.nl/koop/...-48210841-morsestraat-29/
Gaat nog aardig wat geklus worden, maar gelukkig zitten we met twee Tweakers in huis die graag vuile handen maken.
Voor het wijzigen van de voorbehouds- en overdrachtsdatum, betekent dat dat ik een compleet nieuw koopcontract op moet stellen of kan daar een wijziging aan worden bijgevoegd?

Koopcontract getekend, alleen willen we het financieringsvoorbehoud nu wel opschuiven van 10 augustus als afloopdatum naar 14 september, omdat we nog wat zaken moeten regelen mbt. de geldverstrekker. We hadden eigenlijk 1 september gehoopt de sleutel te krijgen, maar als alles meezit mogen we 1 oktober hier intrekken:
Gaat nog aardig wat geklus worden, maar gelukkig zitten we met twee Tweakers in huis die graag vuile handen maken.
Voor het wijzigen van de voorbehouds- en overdrachtsdatum, betekent dat dat ik een compleet nieuw koopcontract op moet stellen of kan daar een wijziging aan worden bijgevoegd?
[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 11-07-2015 12:01 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Help...! :-)
We hebben nu een aantal huizen bekeken en gaan er nog 2 bekijken dinsdag.
Er zijn nu 2 huizen waar we ons wel zien wonen. Leuke buurten, prima tuinen en lekker ruime woning.
We zouden graag 1 van de 2 kopen, maar mag je op meerdere huizen bieden? (uiteraard mag het, maar wat als beide eigenaars het bod accepteren?)
Ik lees namelijk overal op internet dat een bod WEL bindend is...
Voordat we overal gaan lopen bieden toch even zeker weten (graag met bron)
Er zijn nu 2 huizen waar we ons wel zien wonen. Leuke buurten, prima tuinen en lekker ruime woning.
We zouden graag 1 van de 2 kopen, maar mag je op meerdere huizen bieden? (uiteraard mag het, maar wat als beide eigenaars het bod accepteren?)
Echt netjes is het niet, maar je hebt wettelijk nog 3 dagen bedenktijd na tekenen van het koopcontract. Je zit er dus nooit aan vast.netfast schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:18:
Help...! :-)
bron: https://www.eigenhuis.nl/juridisch/kopen/bedenktijd/
[ Voor 70% gewijzigd door Kalua op 11-07-2015 14:49 ]
Ah, ok. Helder!
Nee netjes is het niet inderdaad... We gaan dan waarschijk een take it or leave it bod doen bij de eerste, met een reactie-termijn van 3 dagen. Als ze daar niet op ingaan, gaan we een onderhandeling in voor het tweede huis. Wel zo netjes inderdaad.
Thanks!
Nee netjes is het niet inderdaad... We gaan dan waarschijk een take it or leave it bod doen bij de eerste, met een reactie-termijn van 3 dagen. Als ze daar niet op ingaan, gaan we een onderhandeling in voor het tweede huis. Wel zo netjes inderdaad.
Thanks!
Zie ook eerder in dit topic.Milmoor schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:14:
[...]
Waarom wachten? Gewoon ook het volgende bod uitbrengen en dat eerlijk melden. Weten ze direct dat het geen bluf is. Je kan altijd nog nee zeggen tegen de minst interessante.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ben gaan kijken bij een huis met vraagprijs 147k. Aangegeven aan de makelaar dat het toch niet mijn ding is omdat er teveel tijd/geld in opknapwerk gaat zitten.
Nu geeft hij aan dat hij een beter huis te koop heeft "met een vraagprijs van € 165.000,--, over de prijs kunnen we praten"
Zouden jullie dan meteen aangeven dat je maximale hypotheek 150k is? Je geeft dan wel meteen je plafond aan, maar een daling van 165k naar 150k zal al enorm goed zijn.
Voor elk hoger bedrag is een bezichtiging ook een waste of time...
Nu geeft hij aan dat hij een beter huis te koop heeft "met een vraagprijs van € 165.000,--, over de prijs kunnen we praten"
Zouden jullie dan meteen aangeven dat je maximale hypotheek 150k is? Je geeft dan wel meteen je plafond aan, maar een daling van 165k naar 150k zal al enorm goed zijn.
Waarom niet? Als dat ook je maximum is én je bent bereidt dat te betalen is het goed toch. Kun je ook niet verleid worden meer te betalen..
Verwijderd
Ik heb een eenvoudige vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden: Kun je de 10% waarborgsom bij de overdracht verrekenen met de koopsom? Dus dan krijg je niks terug en leg je evt nog een verschil bij.
Vaak is dat zelfs standaard. Volgens mij moet je het aangeven als je het terugwilt
Uhm, hoe bedoel je dat precies? Als je die 10% niet via een bankgarantie regelt, dan is het gewoon een aanbetaling. Natuurlijk krijg je dat geld niet meer terug als je uiteindelijk gewoon (volgens planning) het huis koopt....Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:55:
Ik heb een eenvoudige vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden: Kun je de 10% waarborgsom bij de overdracht verrekenen met de koopsom? Dus dan krijg je niks terug en leg je evt nog een verschil bij.
Verwijderd
Dat is precies wat ik wilde weten, of je er een aanbetaling van kan maken. En dus niet de eigen inbreng van geld bovenop de waarborgsom hoef te reserveren.
Eigenlijk is dat wel logisch, maar aan de andere kant zijn er een hoop zaken die dat niet zijn, vandaar dat ik het even zeker wilde weten.
Eigenlijk is dat wel logisch, maar aan de andere kant zijn er een hoop zaken die dat niet zijn, vandaar dat ik het even zeker wilde weten.
Ik zou eerst even bezichtigen. Kost misschien tijd, maar ik heb momenteel al 20 verschillende huizen gezien in de categorie 200.000 tot 320.000. Mijn budget is dan wel tot 245.000, maar ik wil het verschil zelf ook kunnen zien. Daarnaast heb ik een voorgevoel dat hoe vaker je bezichtigd, hoe serieuzer je genomen wordt en hoe meer kennis je opbouwt van huizen.Basekid schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 15:47:
Ben gaan kijken bij een huis met vraagprijs 147k. Aangegeven aan de makelaar dat het toch niet mijn ding is omdat er teveel tijd/geld in opknapwerk gaat zitten.
Let wel op dat je over die periode van vooruitbetaling een rente betaald aan de bank. Zet de datum gewoon op dezelfde datum als de notaris (als je koper bent).Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:55:
Verwijderd
Wil je dit toelichten? Ik begrijp niet waarom ik rente moet betalen aan een bank, omdat ik een geldsom overmaak naar de notaris?Ferio schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:53:
[...]
Let wel op dat je over die periode van vooruitbetaling een rente betaald aan de bank. Zet de datum gewoon op dezelfde datum als de notaris (als je koper bent).
Dat doe je ook niet. Sterker nog, ik kreeg gewoon netjes 3 euro rente van de notaris!Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:09:
[...]
Wil je dit toelichten? Ik begrijp niet waarom ik rente moet betalen aan een bank, omdat ik een geldsom overmaak naar de notaris?
Nog over die waarborgsom, dat is redelijk simpel. JIJ bepaald wat er met dat geld gebeurd. Stel de waarborgsom is 10K en je moet eigen geld meenemen (bijv 2K) voor de KK, dan krijg je na overdracht gewoon netjes 10-2=8K overgemaakt.
Maar als je die 8K in je huis wil stoppen dan neem je 8K minder hypotheek en krijg je niks terug.
Veel simpeler is het eigenlijk helemaal niet. Het is gewoon een borg en vaak is het praktisch om meteen dingen daarmee te verreken, maar je kan ook gewoon het gehele bedrag terugkrijgen.
@hieronder
Ik had wel spaargeld maar omdat bijna in z'n geheel in mijn huis te stoppen leek mij niet verstandig. En een bankgarantie kost iets van 1%, dus ik kon mooi 150 euro besparen.
Nu heb ik de vrijheid om later nog extra af te lossen. Eenmaal afgelost ben je je geld gewoon kwijt.
[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 12-07-2015 16:25 ]
@hierboven: Als ik even heel eerlijk ben, heb ik nog nooit aan dit scenario gedacht....
In mijn bekrompen wereld heb je als koper óf genoeg geld om de waarborgsom te storten en zoveel minder aan hypotheek te nemen, óf je hebt de bankgarantie nodig.... Nooit gedacht aan de optie om (bijna)maximale hypotheek te nemen en toch zelf de waarborgsom te storten

Verwijderd
Ik ben het met je eens dat de combinatie van max hypotheek en zelf waarborgsom storten wat ongebruikelijk is.
Voor mijzelf scheelt het een bankgarantie regelen, aangezien ik rechtstreeks bij Lloydsbank afsluit.
Voor mijzelf scheelt het een bankgarantie regelen, aangezien ik rechtstreeks bij Lloydsbank afsluit.
Je hebt vorige week het contract getekend en je wil nu al het financieringsvoorbehoud en de passeerdatum minstens een maand vooruit schuiven? Ik zou eerst maar eens kijken of de verkoper hier mee akkoord gaat, ik moet eerlijk zeggen dat ik als verkoper niet veel vertrouwen op een goede afloop zou hebben als de koper na een week al een maand uitstel van het financieringsvoorbehoud aan zou vragen. Je wekt op z'n minst de indruk slecht voorbereid te zijn, en zelfs dan is een maand uitstel meestal niet nodig om alles rond te krijgen.Stoney3K schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:00:
Bij ons was het een week geleden zo ver.
[afbeelding]
Hoe het precies in z'n werk gaat weet ik niet, ik denk een toevoeging ofzo? Er zijn vast wel mensen in dit topic die je dat kunnen vertellen, uitstel an sich is geen unieke situatie.
Het is zo druk met hypotheekaanvragen dat er partijen zijn die nu al zo'n 7 weken nodig hebben om de boel rond te krijgen

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat nu even NIET te tijd is om een huis te kopen.
Huizenprijzen zijn enorm gestegen.
Hypotheekaanvragen duren een eeuwigheid (vooral als ondernemer die nog niet 3 jaar actief is).
Huizenprijzen zijn enorm gestegen.
Hypotheekaanvragen duren een eeuwigheid (vooral als ondernemer die nog niet 3 jaar actief is).
De verkopers kunnen gewoon ja of nee zeggen. Bij nee heb je pech en moet je maar regelen dat je alles op tijd rond hebt. Zo niet zul je het rond moeten hebben voor de daadwerkelijke verkoop en als dat ook niet lukt kost het je 10% en krijg je het huis niet.Arrne schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:42:
[...]
Hoe het precies in z'n werk gaat weet ik niet, ik denk een toevoeging ofzo? Er zijn vast wel mensen in dit topic die je dat kunnen vertellen, uitstel an sich is geen unieke situatie.
Het is echt geen datu die de koper naar eigen zin kan aan laten passen. Je zult met een goed verhaal richting de verkoper moeten gaan en hopen dat die bereid is mee te werken. Bedenk wel dat er voor hem eigenlijk alleen maar nadelen aan zitten om het uit te stellen dus het is puur coulance als hij mee wil werken.
Als de verkopers trouwens ja zeggen krijg je gewoon die extra tijd, maar als je zoiets al na een week vraagt betwijfel ik dat ze zo happig zijn.
[removed]
Verwijderd
Ik ga mijn vijfde week nu in sinds ondertekenen koopcontract, dat is *met* (heel) veel voorbereiding (betrokken partijen: Munt/FlexFront/Stater). Vooral FlexFront lijkt issues te hebben, die maken fouten met offertes en gaan langzamer dan ze zelf aangeven op hun website. Met 6 weken voorbehoud wordt het nu officieel "krap".PLAE schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:58:
Het is zo druk met hypotheekaanvragen dat er partijen zijn die nu al zo'n 7 weken nodig hebben om de boel rond te krijgen
Maar wordt er dan niets op papier gezet als de verkoper ja zegt?redwing schreef op maandag 13 juli 2015 @ 07:42:
[...]
De verkopers kunnen gewoon ja of nee zeggen. Bij nee heb je pech en moet je maar regelen dat je alles op tijd rond hebt. Zo niet zul je het rond moeten hebben voor de daadwerkelijke verkoop en als dat ook niet lukt kost het je 10% en krijg je het huis niet.
Naar mijn ervaring gaat dit per mail tussen koper, verkoper, makelaar en notaris. Waarbij koper+verkoper afstemmen, verkoper soms advies aan de makelaar vraagt en de notaris in de CC wordt gezet zodat die ook netjes op de hoogte is. Eventueel zou je ook nog je hypotheekadviseur met de verkopend makelaar kunnen laten communiceren, als je zelf niet zeker bent.Arrne schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:33:
[...]
Maar wordt er dan niets op papier gezet als de verkoper ja zegt?
Ok, duidelijk.
De vraag was trouwens niet voor mezelf hoor, maar n.a.v. de vraag van Stoney3K hierboven.
De vraag was trouwens niet voor mezelf hoor, maar n.a.v. de vraag van Stoney3K hierboven.
Dit is ook mijn ervaring, er wordt niet een nieuw contract opgezet maar alleen via e-mail.Dipsausje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:48:
[...]
Naar mijn ervaring gaat dit per mail tussen koper, verkoper, makelaar en notaris. Waarbij koper+verkoper afstemmen, verkoper soms advies aan de makelaar vraagt en de notaris in de CC wordt gezet zodat die ook netjes op de hoogte is. Eventueel zou je ook nog je hypotheekadviseur met de verkopend makelaar kunnen laten communiceren, als je zelf niet zeker bent.
Ik blijf het alleen wel vreemd vinden als je na 1 week al aan het twijfelen bent of de datum wel haalbaar is, dat is toch iets waar je over nadenkt voordat je het voorlopig koopcontract tekent ? Vooraf kun je zo'n datum afdwingen, maar achteraf zit je volledig aan de coulance van de verkoper vast en dat is natuurlijk nooit een leuke situatie.
[removed]
Interessant.kx22 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:08:
[...]
Ligt ook aan de buurt. In Lombok, Vogelenbuurt, Oog in al en Tuinwijk mag je nu echt wel vanuit gaat dat de huizen binnen 1 week weg zijn. In het zuiden van Utrecht: Kanaleneiland, Transwijk, Lunetten en Hoograven gaat het allemaal net wat langzamer.
Ben zelf meer van nieuwbouw of jonge woningen vanaf 2000.
Stukje nieuwbouw in Zuilen is ook wel mooi. Alleen is de bouw daar heel irritant. Kamers zijn slecht ingedeeld waardoor je halve slaapkamers hebt.
Hoe zit het met de populariteit en courantheid van appartementen in de wijk Hoogh Boulandt t.o.v. bijvoorbeeld Lombok in de prijsklasse 225-250k? We zien regelmatig leuke appartementen aan bijvoorbeeld de Hartingstraat.
[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 13-07-2015 09:24 ]
Dat vind ik ook wel erg curieus. Zelf expres gekozen voor minimaal 8 weken in het koopcontract juist om van te voren al speelruimte in te calculeren. Het halen van die datum is niet direct noodzakelijk zolang je het maar rond krijgt voor de oplevering.redwing schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:07:
[...]
Dit is ook mijn ervaring, er wordt niet een nieuw contract opgezet maar alleen via e-mail.
Ik blijf het alleen wel vreemd vinden als je na 1 week al aan het twijfelen bent of de datum wel haalbaar is, dat is toch iets waar je over nadenkt voordat je het voorlopig koopcontract tekent ? Vooraf kun je zo'n datum afdwingen, maar achteraf zit je volledig aan de coulance van de verkoper vast en dat is natuurlijk nooit een leuke situatie.
Maar aan de andere kant. Stoney3K gaf aan wat issues te moeten oplossen met de financiering. Uit zijn eerdere berichten kan je opmaken dat dit met de BKR-notering te maken heeft. als hij dit niet op tijd oplost dan krijg hij toch een afwijzing en kan hij zich op de ontbindende voorwaarden beroepen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen:
We hebben er het volste vertrouwen in dat we de financiering gaan halen. Echter door <omstandigheid> gaat het ons niet lukken de BKR-notering formeel te laten verwijderen. We verwachten dat dit met xx dagen vertraging wel lukt. We willen daarom vragen het financieringsvoorbehoud met xx dagen te verzetten. Mocht dit niet lukken dan zullen we helaas een afwijzing krijgen en ons moeten beroepen op het financieringsvoorbehoud.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen:
We hebben er het volste vertrouwen in dat we de financiering gaan halen. Echter door <omstandigheid> gaat het ons niet lukken de BKR-notering formeel te laten verwijderen. We verwachten dat dit met xx dagen vertraging wel lukt. We willen daarom vragen het financieringsvoorbehoud met xx dagen te verzetten. Mocht dit niet lukken dan zullen we helaas een afwijzing krijgen en ons moeten beroepen op het financieringsvoorbehoud.
Die laatste zin klinkt direct wel weer heel erg dwingend, en zou ik zelfs helemaal weglaten. Als ze tegensputteren kun je die kaart altijd nog spelen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dit topic is gesloten.