Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.692 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Joopieboy schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:25:
Mensen trouwens ervaring met een verkocht huis/appartement van de verkochte lijst op Funda af te laten halen, kan dit en wie moet ik daarvoor benaderen? :)
Ha, het kán, want een woning bij ons in de straat is binnen een week van "Te koop" naar "Verkocht onder voorbehoud" naar "Verkocht" naar verdwenen gegaan. Ben alleen wel benieuwd naar de reden. Waarom zou je dat willen? :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Prive dingen, niet willen dat mensen te makkelijk aan mijn gegevens, adres, etc gaan komen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Huh? Een adres is toch gewoon een adres? Daar staat op funda geen naam bij hoor... En als ze even Googlen op adres dan vinden 'ze' binnen no-time alle vraagprijzen van de laatste jaren (meer info dan je op funda terug zou kunnen vinden).

Maar ik zou het eens aan de makelaar vragen, die heeft het huis immers ook op funda gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:47
Even een tweetal vraagjes.

Ik heb een leuk huisje op het oog die ik straks voor de 2e keer ga bezichtigen. Werd gister gebeld door de makelaar dat er een bod is uitgebracht. Of ik ook een bod wilde uitbrengen, want anders kan het zo weg zijn.
Nu heb ik dat niet gedaan, want wilde de 2e keer samen met mijn ouders gaan bezichtigen voordat ik een bod uitbreng.
Maar is dit de gewone gang van zaken? Het lijkt mij dat wanneer een partij een bod doet, de makelaar in onderhandeling gaat met de partij (of het bod weigert). Niet een andere partij gaat bellen met de vraag om ook een bod uit te brengen.

Een ander huisje (2e keus) dat ik op het oog heb is van een woningbouwcorperatie. Het is een relatief nieuwe huis uit 2010/2011. Is wel dus afgelopen 4 a 5 jaar verhuurd geweest. De vraagprijs is een stuk hoger dan de verkoopprijzen van andere huizen erom heen. Iemand ervaring met het kopen van een woningbouwcorperatie? Kan je hier flink op afdingen of juist niet? Huis staat pas paar daagjes te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulds
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:03
kx22 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:24:

Ik heb een leuk huisje op het oog die ik straks voor de 2e keer ga bezichtigen. Werd gister gebeld door de makelaar dat er een bod is uitgebracht. Of ik ook een bod wilde uitbrengen, want anders kan het zo weg zijn.
Nu heb ik dat niet gedaan, want wilde de 2e keer samen met mijn ouders gaan bezichtigen voordat ik een bod uitbreng.
Maar is dit de gewone gang van zaken? Het lijkt mij dat wanneer een partij een bod doet, de makelaar in onderhandeling gaat met de partij (of het bod weigert). Niet een andere partij gaat bellen met de vraag om ook een bod uit te brengen.
Tja, ze kunnen ook iedereen bellen en vragen of die een bod uit willen brengen, om dan met de partij met het beste bod in onderhandeling te gaan. Waarom niet? Op die manier verwachten ze meer geld binnen te halen. Zelf een keer op precies dezelfde wijze meegemaakt.
Een ander huisje (2e keus) dat ik op het oog heb is van een woningbouwcorperatie. Het is een relatief nieuwe huis uit 2010/2011. Is wel dus afgelopen 4 a 5 jaar verhuurd geweest. De vraagprijs is een stuk hoger dan de verkoopprijzen van andere huizen erom heen. Iemand ervaring met het kopen van een woningbouwcorperatie? Kan je hier flink op afdingen of juist niet? Huis staat pas paar daagjes te koop.
Meestal is er zeer weinig af te dingen op een woningbouwhuis, dat is tenminste de algemene tendens in dit topic geweest tot nu. Maar ja, niet geschoten is altijd mis, je kunt het altijd proberen. Ik zou er alleen rekening mee houden dat het moeizamer gaat dan bij een particulier. Is er misschien een reden dat het duurder te koop staat? Betere ligging? Mooiere afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36
paulds schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:28:
[...]

Tja, ze kunnen ook iedereen bellen en vragen of die een bod uit willen brengen, om dan met de partij met het beste bod in onderhandeling te gaan. Waarom niet? Op die manier verwachten ze meer geld binnen te halen. Zelf een keer op precies dezelfde wijze meegemaakt.
En het is niet verboden om met 2 partijen tegelijkertijd te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
kx22 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:24:

Hou met het volgende rekening:
Alles mag! zolang het koopcontract nog niet getekend is. Ze mogen met wel 5 partijen tegelijkertijd onderhandelen mochten ze dat willen. Sterker nog, als er een concept koopcontract is opgesteld kan de verkoper nog met een andere partij in zee gaan. Pas na de handtekening van jou en de verkopende partij is er een deal. En dan heb jij zelfs nog 3 dagen bedenktijd NA het tekenen.
Dus jij kan ook prima op meerdere huizen gaan bieden. Je zit gewoon nergens aan vast. Een mondelingen overeenkomst is NIET meer bindend.

@huis woningbouwcorporatie. Kan heel erg interessant zijn als je het onder koopgarant kan kopen. Vaak kan je dan binnen 3 maanden van je huis af. Zeker voor een starter is dat interessant, want dan kan je over een x aantal jaar direct weg.
Verder zie je dat een corporatie pas de prijs gaat verlagen als het niet wordt gekocht, dus onderhandelen is eigenlijk bijna nooit mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 03-07-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
paulds schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 10:28:
Meestal is er zeer weinig af te dingen op een woningbouwhuis, dat is tenminste de algemene tendens in dit topic geweest tot nu. Maar ja, niet geschoten is altijd mis, je kunt het altijd proberen. Ik zou er alleen rekening mee houden dat het moeizamer gaat dan bij een particulier. Is er misschien een reden dat het duurder te koop staat? Betere ligging? Mooiere afwerking?
Ik kan helaas niet inzien waarom die duurder is dan het huis ernaast (rijtjeshuis). Die had vorig jaar ruim €20.000 lagere vraagprijs. Staat helaas niet meer op Funda, is oktober 2014 verkocht. Er bestaat een kans dat het geen Mitros eigendom was, maar van een particuliere. Daar kan ik helaas niet achterkomen.
Huidige huis is zeer matig tot slecht in afwerking. Je ziet duidelijk dat het een huurwoning is geweest door vilt-achtige vloer. Er zit zeker geen 20.000 euro aan afwerking in dit huisje. Laat staan dat het duurder moet zijn dan degene ernaast.
De marktvraag is helaas momenteel gewoon een stuk hoger.
chrisborst schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:06:
[...]

Hou met het volgende rekening:
Alles mag! zolang het koopcontract nog niet getekend is. Ze mogen met wel 5 partijen tegelijkertijd onderhandelen mochten ze dat willen. Sterker nog, als er een concept koopcontract is opgesteld kan de verkoper nog met een andere partij in zee gaan. Pas na de handtekening van jou en de verkopende partij is er een deal. En dan heb jij zelfs nog 3 dagen bedenktijd NA het tekenen.
Dus jij kan ook prima op meerdere huizen gaan bieden. Je zit gewoon nergens aan vast. Een mondelingen overeenkomst is NIET meer bindend.

@huis woningbouwcorporatie. Kan heel erg interessant zijn als je het onder koopgarant kan kopen. Vaak kan je dan binnen 3 maanden van je huis af. Zeker voor een starter is dat interessant, want dan kan je over een x aantal jaar direct weg.
Verder zie je dat een corporatie pas de prijs gaat verlagen als het niet wordt gekocht, dus onderhandelen is eigenlijk bijna nooit mogelijk.
Is dat veranderd dan? Naar mijn weten mag je NIET met andere partijen onderhandelen wanneer iets ONDER BOD is. Dus als de eerste partij een bod heeft gedaan wat zij redelijk netjes vinden, dan doen zij een tegenbod. Is dan beetje lullig om bij mij aan te kopen met: ga maar gauw bieden. Als hun bod niet goed is, dan weiger je het..en ga je mij niet pushen.

Het is geen koopgarant en zit ook een stuk boven de NHG.

[ Voor 9% gewijzigd door kx22 op 03-07-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Het is niet verboden om te onderhandelen. Het is alleen niet netjes.....

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
Inderdaad, het MAG wel, maar het is NIET netjes. De NVM heeft het ook liever niet.
Kijk maar eens op hun site bij de vragen: https://www.nvm.nl/wonen/...eest_gestelde_vragen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
"onder bod" is dus puur een beleefdheids-dingetje bij huizenverkoop, en niet iets met juridische status? Lijkt me op basis van de site van de NVM, maar als het toch anders is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
kx22 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:17:
[...]

Ik kan helaas niet inzien waarom die duurder is dan het huis ernaast (rijtjeshuis). Die had vorig jaar ruim €20.000 lagere vraagprijs. Staat helaas niet meer op Funda, is oktober 2014 verkocht. Er bestaat een kans dat het geen Mitros eigendom was, maar van een particuliere. Daar kan ik helaas niet achterkomen.
[...]
Het is geen koopgarant en zit ook een stuk boven de NHG.
Huh, een woningbouwhuis boven de NHG grens? 8)7
Fr33z schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:29:
"onder bod" is dus puur een beleefdheids-dingetje bij huizenverkoop, en niet iets met juridische status? Lijkt me op basis van de site van de NVM, maar als het toch anders is hoor ik het graag.
Zo ver ik weet stelt het juridisch gezien inderdaad niets voor. Echter hebben bij NVM aangesloten makelaars zich er wel aan te houden omdat de anders tik op de vingers krijgen van NVM.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 03-07-2015 11:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
als een gegadigde een bod uitbrengt, ben je als verkoper nog niet in onderhandeling. Je mag andere potentiële kopers melden dat er een bod ligt en vragen of zij ook een bod willen doen. Op het moment dat je een tegenbod doet of een bod accepteert ben je pas in onderhandeling en is het niet meer "netjes" om met anderen in onderhandeling te gaan. Niet netjes is trouwens niet strafbaar :)

Alleen een bod als koper doen en geen tegenbod krijgen is dus niet in onderhandeling zijn. De makelaar doet het in mijn ogen juist goed: hij probeert voor zijn client, de verkoper, te kijken of hij er meer uit kan halen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
assje schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:30:

Huh, een woningbouwhuis boven de NHG grens? 8)7
Ja Mitros heeft soms woningen voor de vrije sector. Die zitten ruim boven de NHG.
Eerlijk gezegd heb ik het niet zo op huurwoningen. Deze zijn nooit zo goed onderhouden. Echter betreft het hier op een locatie waar die ik hoog op mijn lijstje heb + de indeling is handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Bockelaar schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:25:
De makelaar doet het in mijn ogen juist goed: hij probeert voor zijn client, de verkoper, te kijken of hij er meer uit kan halen.
Precies. Bovendien is het ook netjes naar de geinteresseerde andere partijen toe: je geeft hen immers ook de kans om een stap te nemen zodat het in elk geval niet ineens een verrassing is als een ander het koopt.

Je kan natuurlijk gewoon een bod doen, en alsnog die tweede bezichtiging gaan doen. Daarna kan je je bod altijd nog aanpassen of intrekken, een bod verplicht immers tot niets.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 10:37
Dossier is helemaal goedgekeurd en nu richting de notaris. Notaris gaat een afspraak inplannen voor ergens volgende week. Voor de afspraak, gaan wij nog even langs de woning om deze te inspecteren.
Wat ik wel opvallend vond was de vraag van de makelaar of wij dan ook gelijk cash geld willen meenemen voor de roerende zaken die wij overneem. Is dit een normaal verzoek? Wij hebben de roerende zaken alleen per mail besproken. Deze staan voor de rest nergens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
In België is het heel normaal om cash geld mee te nemen voor een deel van de hypotheek of overname goederen. In Nederland weet ik het niet.

Is het gedaan om de NHG grens te bereiken met de hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
Tja, aangezien de overdracht bij de notaris is en de spullen die achterblijven meestal in/aan het huis zitten is het niet zo gek dat je bij de overdracht ook afrekent voor de roerende goederen. Of het normaal is weet ik niet (wij hebben het wel gedaan maar dat ging om een laag bedrag) maar echt een gek verzoek vind ik het iig niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:57:
Helaas moet je er wel rekening mee houden dat niet je FA maar je geldverstrekker uiteindelijk bepaalt hoe een studieschuld wordt meegenomen. Dat *kan* op basis van werkelijke maandlasten zijn, maar sommige goedkopere (in rente) aanbieders houden het simpelweg op 0.75% oorspronkelijke hoofdsom en maken geen onderscheid. Dus wellicht beste om je FA ook de vraag te stellen welke geldverstrekker hier wel rekening mee houdt.
Dit kan ik bevestigen. Ik heb zelf net een hypotheek bij Aegon afgesloten en zij rekenen met mijn huidige maandlasten, ipv de originele uit 2010, die 5x zo hoog waren (inmiddels 80% v/d schuld afgelost).
poestoe schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:11:
Dossier is helemaal goedgekeurd en nu richting de notaris. Notaris gaat een afspraak inplannen voor ergens volgende week. Voor de afspraak, gaan wij nog even langs de woning om deze te inspecteren.
Wat ik wel opvallend vond was de vraag van de makelaar of wij dan ook gelijk cash geld willen meenemen voor de roerende zaken die wij overneem. Is dit een normaal verzoek? Wij hebben de roerende zaken alleen per mail besproken. Deze staan voor de rest nergens vermeld.
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
- Roerende goederen contact betalen, buiten het zicht van de notaris.
- Roerende goederen in een document vermelden en laten ondertekenen door verkoper+koper. Dit kan dan door de notaris worden meegenomen bij de afrekening.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 10:37
StealthyPeanut schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:26:
In België is het heel normaal om cash geld mee te nemen voor een deel van de hypotheek of overname goederen. In Nederland weet ik het niet.

Is het gedaan om de NHG grens te bereiken met de hypotheek?
Nee, heeft niets te maken met het bereiken van de NHG grens. Het gaat hier om een relatief laag bedrag (700 euro).

Bedankt voor jullie reacties. Wilde even verifiëren of dit normaal is. Blijkbaar wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Railgunner schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:42:
[...]

Dit kan ik bevestigen. Ik heb zelf net een hypotheek bij Aegon afgesloten en zij rekenen met mijn huidige maandlasten, ipv de originele uit 2010, die 5x zo hoog waren (inmiddels 80% v/d schuld afgelost).
Ik heb zelf dit probleem proberen op te lossen door het restant studieschuld (komende van een hoog oorspronkelijk bedrag, maar met een relatief beperkt huidig bedrag) gedeeltelijk uit eigen geld terug te betalen en daarna "over te sluiten" in een persoonlijke lening.
Edit: lang verhaal kort, pas op dat banken niet altijd volgen wat je FA voorspiegelt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2015 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij gaan aankomende maandag naar de notaris voor het tekenen van de verschillende aktes.

Overigens nog wel een beetje onduidelijkheid, maar wellicht dat het vanzelf duidelijk wordt bij de notaris.
Wij hebben per mail de 'nota' ontvangen van de notaris. Daarop staan verschillende kosten genoemd.
bv de notariskosten, de advies/administratiekosten die naar de ING toe gaan (wordt allemaal vanuit de hypotheek betaald).

Maar ook staan er op de nota de 1ste bouwtermijn, en de grondprijs vermeld. Wordt er dan met het passeren dan direct vanuit het bouwdepot deze bedragen na de aannemer overgemaakt?

We hebben namelijk ook een rekening ontvangen van de aannemer met daarop precies dezelfde bedragen (grondprijs/eerste termijn). Er staat bij dat er binnen 14 dagen betaald moet worden. Dit kunnen wij doen als ING de online omgeving voor ons activeert (na het passeren)

Maar leuker nieuws, vandaag zijn ze begonnen met het heien van het huis! Maandje of 10 geduld en dan kunnen we er gaan wonen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je een bouwdepot hebt waarin de termijnen zijn meegefinancierd dan worden die bij het passeren direct uit het depot opgenomen. Daarna moet je de nota's zelf indienen bij je hypotheekverstrekker en betaalt ze verder aan de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
ah, dan zal dat dus wel aan de hand zijn. Kon dit nergens echt duidelijk terug vinden.
Niet dat ik dadelijk de aannemer twee keer de grondprijs+1ste termijn geef :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De notaris zal je overigens precies kunnen vertellen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
KaiseRRuby schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:27:
Dit zijn de lasten waar ik in eerste instantie tegenaan ben gelopen, mogelijk ben ik nog zaken vergeten?
Wij krijgen in augustus de sleutel van ons 1e koophuis en ik heb het volgende lijstje van vaste lasten opgesteld:
Hypotheek
Gas + elektriciteit
Water
TV + internet
OZB
Rioolheffing
Afvalheffing
Waterschapsbelasting
Overlijdensrisicoverzekering
Inboedelverzekering
Opstalverzekering
VvE
Sparen voor onderhoud
Sparen voor extra aflossen
Schoonmaakster
Parkeervergunning/bezoekerspas

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
Nou mensen hier begint het spannend te worden :D

Tot nu toe 4 huizen bekeken waarvan 2 wel erg in de smaak vielen. Ze verschilde qua opzet (1 had tuin op het zuiden, ander stond in een betere wijk. Ander had weer mooiere vloer en overal dubbel glas, maar de ander had weer een grote zolder).

Nu kreeg ik net een mailtje van de financieel advisor dat er sinds 1 juli 10% minder geleend mag worden. Dit zorgde er dus voor dat mijn maximale hypotheek van 160k naar 150k is gedaald. Beide huizen zaten rond de 170k k.k, maar het iets mindere huis staat al 6+ maanden te koop.

Adviseur heeft net uit zijn naam (dus ik heb geen verplichting) een bod van 150k gedaan.

We zullen zien! (voordat ik uberhaupt ga bieden ga ik natuurlijk nog langs met een 2e persoon enzo)

Ene kant vind ik het wel snel (zoek pas 2 weken ofzo), maar ik heb zelf het idee dat ik elk huis dat momenteel te koop staat voor 150-160 wel gezien heb...

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 03-07-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Waarom laat je een financieel adviseur een bod doen? Of is het je aankoopmakelaar?

Je hebt overigens nooit verplichtingen n.a.v. een bod, je kunt zelfs tot 3 dagen na het tekenen van de koopakte nog van de koop afzien zonder enige verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Arrne schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:37:
Waarom laat je een financieel adviseur een bod doen? Of is het je aankoopmakelaar?

Je hebt overigens nooit verplichtingen n.a.v. een bod, je kunt zelfs tot 3 dagen na het tekenen van de koopakte nog van de koop afzien zonder enige verplichting.
Hij kent de makelaar een beetje. En als het huis voor 150k weg kan terwijl de vraagprijs 168k is ben ik al blij. Die adviseur helpt me ook met belastingaangifte, niet nodig hebben van bankgarantie, taxatie van het huis. Veel dingen waar ik geen ervaring mee heb. (Ik weet wel dat ik iets te snel mensen vertrouw en dat hij het allemaal goed voor me bedoelt though...)

Dat 2e was ik inderdaad even vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Basekid schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 22:51:
[...]
niet nodig hebben van bankgarantie,
Dat bepaalt je FA niet hoor, dit bepaal je in overleg met de verkopers. Willen die persé een bankgarantie hebben dan zul je het gewoon moeten regelen of totaal afzien van de koop.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
Ik vind het heel raar dat er een bod gedaan wordt terwijl je nog een tweede bezichtiging wil. Hoe komt dat op de verkopers over denk je? Volgens mij probeert die FA jou een beetje te sturen. Hoe eerder er een bod ligt, hoe eerder jij zijn centjes heeft. Misschien probeert jij juist dat huis uit omdat hij die makelaar kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59

Onbekend

...

Meestal als de verkopende partij een hoog tegenbod heeft gedaan, staat het niet raar om nogmaals een bezichtiging te doen om zo eventueel een hogere verkoopprijs te verkrijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

redwing schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 00:32:
[...]

Dat bepaalt je FA niet hoor, dit bepaal je in overleg met de verkopers. Willen die persé een bankgarantie hebben dan zul je het gewoon moeten regelen of totaal afzien van de koop.
Gewoon geld overmaken naar de notaris (waarborgsom) is toch ook een optie? Zo heb ik het een paar maanden geleden gedaan. Lijkt me voor de verkoper niet interessant of een bank/verzekeraar de waarborgsom ophoest door middel van een bankgarantie, of dat het al bij de notaris klaar staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 04-07-2015 10:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Hmmm ben misschien wat te goedgelovig bezig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Basekid schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:36:
Hmmm ben misschien wat te goedgelovig bezig :(
Ook niet direct te argwanend worden. Je FA ontzorgt je. De vraag is of je dat wil, en wat dat kost.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Voor ons komt de eerste koopwoning nu ook dichtbij 8)

Deze week een woning bekeken die te koop staat voor 369k. Recentelijk is een ander, vergelijkbaar huis hier vlakbij ook verkocht, na 3 maanden is het verkocht voor 357k. het huis waar wij interesse in hebben zag er netjes uit en staat nog niet lang te koop (2 maanden ofzo).

Het is echter zo dat de huidige eigenaar een andere nieuwbouwwoning heeft per maart 2016 en dus niet flexibel is qua opleverdatum. Ik begreep van de makelaar dat hij hiervoor bereid is in prijs te zakken.. voor ons is dit natuurlijk ook nadelig; ten eerste moeten we nog lang wachten en ten tweede moeten we dan nog een half jaar huur betalen ipv dat we al beginnen met de hypotheek aflossen.

Ons plan is nu om vrij snel een tweede bezichtiging te plannen, en als er dan geen gekke dingen zijn een bod van 330k (met oplevering binnen 2-3 maanden). Als we het huis echt pas in maart kunnen krijgen, betekent dit voor ons 6 maanden langer moeten huren, 6 maanden geen HRA en geen waarde-opbouw in de woning. Alternatief is dat de verkoper 6 maanden huurt, dan is het niet ons probleem. Dus als we het echt pas in maart krijgen moet dit wel in de prijs worden gereflecteerd als ik het dan uitreken kom ik op ongeveer vraagprijs -6%. Lijkt dit redelijk, te redelijk, onredelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Hier slecht nieuws helaas. Door de strengere hypotheekregels mag ik opeens 10k minder lenen. Alle huizen die ik had bezocht zijn nu niet meer te betalen. Dat wordt doorzoeken.

Lastige is dat ik in mijn ogen geen leuk huis kan vinden voor wat ik nu mag kopen(150k) dus ik ga over een jaartje nogmaals kijken (als mijn salaris een oppepper heeft gehad) denk ik.

Blergh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18
Basekid schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 13:43:
Hier slecht nieuws helaas. Door de strengere hypotheekregels mag ik opeens 10k minder lenen. Alle huizen die ik had bezocht zijn nu niet meer te betalen. Dat wordt doorzoeken.

Lastige is dat ik in mijn ogen geen leuk huis kan vinden voor wat ik nu mag kopen(150k) dus ik ga over een jaartje nogmaals kijken (als mijn salaris een oppepper heeft gehad) denk ik.

Blergh
Nou dat is niet opeens hoor. ;) En volgend jaar mag je weer minder lenen. Of je gaat natuurlijk een hele flinke stap maken in salaris. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoezo mag je opeens minder lenen? Door de gestegen rente ofzo? Verder is er toch niets gewijzigd dit moment?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Oh, oh. Dit is al een tijdje aangekondigd mensen |:(

https://www.hypotheker.nl...en-woningmarkt-juli-2015/

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:00:
[...]

Nou dat is niet opeens hoor. ;) En volgend jaar mag je weer minder lenen. Of je gaat natuurlijk een hele flinke stap maken in salaris. :)
Let op: er zijn venijnige stapjes salarisschaal in de woonquotes (=maximum besteedbaar brutomaandbedrag hypotheek tov inkomen) die er soms toe leiden dat je opeens veel meer mag lenen met een relatief beperkte salarisstijging (bv 29999 versus 30000 - scheelt 1.5% volgens de tabellen). Ook mag je, als je met je werkgever een loonsverhoging overeenkomt die binnen 6 maanden na offertedatum onvoorwaardelijk ingaat, dit bedrag gebruiken om te rekenen.
Wat ook interessant kan zijn: als je tegen een iets hoger rentepercentage leent mag je opeens veel meer 'verwonen' - klinkt tegennatuurlijk (want de totale kosten nemen toe, net als de bruto maandlasten), maar feitelijk is dat het gevolg van de HRA. Bekijk eens het verschil tussen 3,0 en 3,01% bijvoorbeeld - vooral vanaf 1 juli maakt dat het verschil voor wat langere looptijden (scheelt al gauw 1,0% in de woonquote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Sinds 1 juli (wat Trackerfire inderdaad aangeeft) zijn er strengere regels. Was al bekend dat het er aan ging komen maar wist niet dat het zo veel effect zou hebben op de situatie.

Ik zal eens kijken wat het betekent met die iets hogere rentepercentage. Ik neem aan dat de FA dit ook wel weet, maar ik ga eens kijken wat voor advies een andere geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Iemand enig idee of je een oude Funda pagina kunt vinden?
Ik heb een huis op het oog, dat precies hetzelfde is als een huis dat 1 jaar geleden verkocht is. Nu was ik benieuwd naar de inrichting van het verkochte huis, zodat ik een passende bod kon doen.

Wat ik me ooit eens kon herinneren, was er een webcache pagina die alles onthoudt.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
kx22 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:12:
Iemand enig idee of je een oude Funda pagina kunt vinden?
Ik heb een huis op het oog, dat precies hetzelfde is als een huis dat 1 jaar geleden verkocht is. Nu was ik benieuwd naar de inrichting van het verkochte huis, zodat ik een passende bod kon doen.

Wat ik me ooit eens kon herinneren, was er een webcache pagina die alles onthoudt.
Toch?
http://archive.org/web/ deze kun je proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.miljoenhuizen.nl/ houdt een prijsgeschiedenis bij.

Vraag, is het wel of niet verstandig om wat spaargeld in te lossen op een hypotheek die je in ieder geval wel rond krijgt? Tweede vraag, voor een laag hypotheekbedrag, raden jullie een hypotheekadviseur aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gizz schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:10:
[...]

Gewoon geld overmaken naar de notaris (waarborgsom) is toch ook een optie? Zo heb ik het een paar maanden geleden gedaan. Lijkt me voor de verkoper niet interessant of een bank/verzekeraar de waarborgsom ophoest door middel van een bankgarantie, of dat het al bij de notaris klaar staat.
Volgens mij heet het dan nog steeds een bankgarantie, maar ongeacht de benaming heeft een FA ook daar geen invloed op. Als de FA de onderhandelingen doet kan hij natuurlijk proberen om de bankgarantie uit het contract te halen, maar hij kan nooit met zekerheid zeggen of dat wel/niet lukt.
Milmoor schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:40:
[...]
Ook niet direct te argwanend worden. Je FA ontzorgt je. De vraag is of je dat wil, en wat dat kost.
Yup, meestal is ie heel handig dat hij van alles regelt :) Aan de andere kant betaal je daar wel voor en als je dat niet wilt kun je ook zelf een hoop regelen zodat het minder kost.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 18:03:
http://www.miljoenhuizen.nl/ houdt een prijsgeschiedenis bij.

Vraag, is het wel of niet verstandig om wat spaargeld in te lossen op een hypotheek die je in ieder geval wel rond krijgt? Tweede vraag, voor een laag hypotheekbedrag, raden jullie een hypotheekadviseur aan?
Als je NHG hebt, zou ik niet eigen geld inbrengen. Met de huidige 2,35 rente kan je net zo goed je geld voor lange termijn vastleggen. Krijg je nog meer voor terug ook. Als je geen NHG hebt, zou ik het wel doen. Je kan bij elke hypotheekverstrekker zien hoeveel korting je op je rente krijgt als je wat eigen geld inbrengt.

Gezien het feit dat het om een lage hypotheek gaat, denk ik dat je NHG hebt. Dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij hypotheek24 staat bij de rentevergelijking "Argenta Special Line (incl. ORV – min. € 25.000)". Wat betekent dit precies? Ja ik weet dat ORV overlijdensrisicoverzekering is en min. voor minimaal kan staan, maar wat betekent het in deze context?

En waarom zou je eigenlijk kiezen voor een rente die veel hoger is dan de laagste aanbieders? Met andere woorden, welke voorwaarden of voordelen kunnen een enorm renteverschil goed maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:37:
Bij hypotheek24 staat bij de rentevergelijking "Argenta Special Line (incl. ORV – min. € 25.000)". Wat betekent dit precies? Ja ik weet dat ORV overlijdensrisicoverzekering is en min. voor minimaal kan staan, maar wat betekent het in deze context?

En waarom zou je eigenlijk kiezen voor een rente die veel hoger is dan de laagste aanbieders? Met andere woorden, welke voorwaarden of voordelen kunnen een enorm renteverschil goed maken?
Deze hypotheek verplicht je (in ruil voor rentekorting a bv 0.25%) voor minimaal 25000 dekking een ORV verzekering via Argenta af te sluiten. De overige dekking (zeg 25000) mag je ook bij een ander afsluiten. En let op: een ORV bij twee aanbieders = 2 keer de rompslomp voor gezondheidsverklaring, 2 keer kans op slechte voorwaarden (eg tussentijdse premieverhoging) en deze verplichte ORV geeft je geen optie om ooit een goedkopere ORV te kiezen voor het minimale bedrag.
Lagere rentes staat oha voor minder goede voorwaarden in bv zaken als overbruggingskrediet (verhuizen) en acceptatiebeleid (geen maatwerk). Je FA zou je de verschillen moeten uitleggen want het hangt erg af van je persoonlijke situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Blindelings kiezen voor laagste rentepercentage is iets wat je juist niet moet doen, sommige voorwaarden zorgen voor extra kosten bij nieuwbouwwoningen (bouwdepot-rente -1%), soms kan er minder per jaar extra worden afgelost, soms kan je indien je verhuist tegen wat andere voorwaarden lopen, op zich worden er een aantal van die extra voorwaarden wel vergeleken/uiteengezet op bijv. independer.nl, maar je kan ook gewoon de algemene voorwaarden lezen (of uitgelegd krijgen van je FA).

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:45
Ben ook aan het rondkijken voor een huis voor ons toekomstige gezinnetje.

Met een bruto jaarinkomen van 34k bruto en 23k van mijn partner (ontvangt veel onregelmatigheidstoeslagen, dus feitelijk hoger) verwachten we zo'n 240k te kunnen lenen. Dan hebben we nog 30k spaargeld en kunnen we 50k van mijn ouders lenen. Ik ben aan het rondkijken voor ongeveer 240k, weet alleen niet of ik dan 240k hypotheek neem of 190k hypotheek + 50k van ouders... Los van eigen spaargeld.

Donderdag Hypotheker navragen, al zit die er ook voor zijn geld neem ik aan dus die zal ook zijn eigen belangen hebben bij de keuzes. Ik wil gewoon annuïteiten voor 30jaar rente 3,2.

Momenteel zijn we ingeloot voor nieuwbouw van 240k wat volgend jaar af is. Neig naar een 'nee', want als ik zo op funda kijk is nieuwbouw nou niet echt geldbesparend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
tweakerdennis schreef op zondag 05 juli 2015 @ 07:46:

Met een bruto jaarinkomen van 34k bruto en 23k van mijn partner (ontvangt veel onregelmatigheidstoeslagen, dus feitelijk hoger) verwachten we zo'n 240k te kunnen lenen. Dan hebben we nog 30k spaargeld en kunnen we 50k van mijn ouders lenen. Ik ben aan het rondkijken voor ongeveer 240k, weet alleen niet of ik dan 240k hypotheek neem of 190k hypotheek + 50k van ouders... Los van eigen spaargeld.

Donderdag Hypotheker navragen, al zit die er ook voor zijn geld neem ik aan dus die zal ook zijn eigen belangen hebben bij de keuzes. Ik wil gewoon annuïteiten voor 30jaar rente 3,2.

Momenteel zijn we ingeloot voor nieuwbouw van 240k wat volgend jaar af is. Neig naar een 'nee', want als ik zo op funda kijk is nieuwbouw nou niet echt geldbesparend?
Nieuwbouw voor 240k ga je niet redden met NHG. Helemaal als dit de prijs is exclusief badkamer en keuken. Je FA moet hiervoor een stelpost opnemen om het huis bewoonbaar te maken.

Met je eigen inleg kan je wel je rente ex NHG drukken, al kan ik me voorstellen dat je dat geld beter in de inrichting, stukadoors en tuin wil stoppen.

Het grote voordeel van nieuwbouw is dat je het volledig naar je eigen smaak kan inrichten. Extra stopcontact, loze leidingen, utp door het hele huis en ga zo maar door. Daarnaast trek je in een helemaal nieuw huis, zonder al te veel onderhoud. Je huis voldoet aan de EPC normen waardoor je energiekosten laag zijn en je comfort hoog.

Nog een nadeel is dat je tijdens de bouw al hypotheek betaald en je er nog niet woont. Een tijdje dubbele lasten dus. Per m2 zal je waarschijnlijk merk betalen, helemaal inclusief alles wat erbij komt(optielijst, keuken, stukadoors, tuin). Daarnaast zal je een tijdje in de rommel zitten terwijl de wijk wordt afgebouwd. Het blijft een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
tweakerdennis schreef op zondag 05 juli 2015 @ 07:46:

Als ik je een tip mag geven, ga voor 10 jaar rentevaste periode (2,35%?).
30 jaar is namelijk een hele lange periode. Nu zal je vast jong zijn en graag ver vooruit willen kijken, maar ik hoor zoveel verhalen van mensen die door werk toch gaan verhuizen. De eerste 10 jaar betaal je dus wel mooi 0,85% meer. Dat is ongeveer 2000 euro meer per jaar.

Daarnaast zou ik die 50.000 euro niet van je ouders lenen, maar omzetten als GIFT op papier. Het is namelijk je eerste huis en je ouders mogen je een gift doen ronde de 52.000 euro BELASTINGVRIJ.
Als je namelijk een lening bij hen sluit, heb je veel meer papierwerk. Je moet zowel aan de bank als notaris laten zien dat je een contract hebt en hoe je deze afbetaald. De bank is namelijk ook benieuwd of jij naast je hypotheek ook de aflossing bij je ouders kan aflossen. Je zou in dit geval dus een iets duurdere huis kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hbeez schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 11:55:
Voor ons komt de eerste koopwoning nu ook dichtbij 8)

Deze week een woning bekeken die te koop staat voor 369k. Recentelijk is een ander, vergelijkbaar huis hier vlakbij ook verkocht, na 3 maanden is het verkocht voor 357k. het huis waar wij interesse in hebben zag er netjes uit en staat nog niet lang te koop (2 maanden ofzo).

Het is echter zo dat de huidige eigenaar een andere nieuwbouwwoning heeft per maart 2016 en dus niet flexibel is qua opleverdatum. Ik begreep van de makelaar dat hij hiervoor bereid is in prijs te zakken.. voor ons is dit natuurlijk ook nadelig; ten eerste moeten we nog lang wachten en ten tweede moeten we dan nog een half jaar huur betalen ipv dat we al beginnen met de hypotheek aflossen.

Ons plan is nu om vrij snel een tweede bezichtiging te plannen, en als er dan geen gekke dingen zijn een bod van 330k (met oplevering binnen 2-3 maanden). Als we het huis echt pas in maart kunnen krijgen, betekent dit voor ons 6 maanden langer moeten huren, 6 maanden geen HRA en geen waarde-opbouw in de woning. Alternatief is dat de verkoper 6 maanden huurt, dan is het niet ons probleem. Dus als we het echt pas in maart krijgen moet dit wel in de prijs worden gereflecteerd als ik het dan uitreken kom ik op ongeveer vraagprijs -6%. Lijkt dit redelijk, te redelijk, onredelijk?
Vergeet als extra nadeel de eventuele bereidstellingsprovisie van je geldverstrekker niet.... Kan voor zo'n periode ook zomaar in de duizenden euros lopen, als je niet uitkijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
rik11 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 08:45:
[...]

Nieuwbouw voor 240k ga je niet redden met NHG. Helemaal als dit de prijs is exclusief badkamer en keuken. Je FA moet hiervoor een stelpost opnemen om het huis bewoonbaar te maken.

Met je eigen inleg kan je wel je rente ex NHG drukken, al kan ik me voorstellen dat je dat geld beter in de inrichting, stukadoors en tuin wil stoppen.

Het grote voordeel van nieuwbouw is dat je het volledig naar je eigen smaak kan inrichten. Extra stopcontact, loze leidingen, utp door het hele huis en ga zo maar door. Daarnaast trek je in een helemaal nieuw huis, zonder al te veel onderhoud. Je huis voldoet aan de EPC normen waardoor je energiekosten laag zijn en je comfort hoog.

Nog een nadeel is dat je tijdens de bouw al hypotheek betaald en je er nog niet woont. Een tijdje dubbele lasten dus. Per m2 zal je waarschijnlijk merk betalen, helemaal inclusief alles wat erbij komt(optielijst, keuken, stukadoors, tuin). Daarnaast zal je een tijdje in de rommel zitten terwijl de wijk wordt afgebouwd. Het blijft een persoonlijke keuze.
De 237,5k is inclusief 'luxe' keuken en inclusief badkamer. Woontype B via http://www.romantischwaterzicht.nl/verkoopdocumenten

EPC 0,4 dus dat zit wel goed. Ook geen stadsverwarming maar eigen HR ketel

Qua werk zal ik nooit verhuizen. moet die 50k als gift worden gegeven? Of kan dat als gift worden gegeven dat er toch wordt terug betaald?

[ Voor 6% gewijzigd door President op 05-07-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

tweakerdennis schreef op zondag 05 juli 2015 @ 09:37:
[...]
Met werk in het onderwijs zal ik nooit voor werk verhuizen, moet die 50k als gift worden gegeven? Of kan dat als gift worden gegeven dat er toch wordt terug betaald?
Zoek in dit topic eens op familiebank, en bekijk de links naar o.a. de Consumentenbond.
yamAUchi schreef op zondag 05 juli 2015 @ 02:09:
Blindelings kiezen voor laagste rentepercentage is iets wat je juist niet moet doen, sommige voorwaarden zorgen voor extra kosten bij nieuwbouwwoningen (bouwdepot-rente -1%), soms kan er minder per jaar extra worden afgelost, soms kan je indien je verhuist tegen wat andere voorwaarden lopen, op zich worden er een aantal van die extra voorwaarden wel vergeleken/uiteengezet op bijv. independer.nl, maar je kan ook gewoon de algemene voorwaarden lezen (of uitgelegd krijgen van je FA).
Mee eens. De Consumentenbond heeft ook een vergelijk van voorwaarden.

[ Voor 47% gewijzigd door Milmoor op 05-07-2015 09:48 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 09:34:
[...]

Vergeet als extra nadeel de eventuele bereidstellingsprovisie van je geldverstrekker niet.... Kan voor zo'n periode ook zomaar in de duizenden euros lopen, als je niet uitkijkt.
Dat is een goede tip, dankjewel. In ons eerste bod gaan we uit van een normale, snelle oplevering. Zodra uit hun tegenbod blijkt dat we het pas over acht maanden kunnen overnemen, zullen we de financiële nadelige effecten voor ons uitrekenen en gebruiken in de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Hbeez schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:28:
[...]

Dat is een goede tip, dankjewel. In ons eerste bod gaan we uit van een normale, snelle oplevering. Zodra uit hun tegenbod blijkt dat we het pas over acht maanden kunnen overnemen, zullen we de financiële nadelige effecten voor ons uitrekenen en gebruiken in de onderhandelingen.
Ik snap niet zo goed waarom de "gemiste" HRA en aflossing een reden zouden zijn om in prijs te zakken. Het schuift allemaal 8 maanden op, maar het kost je uiteindelijk niet meer geld als je later begint met aflossen.
Wij zaten in een vergelijkbare situatie en hebben gekeken naar de extra kosten gedurende de eerste 10 jaar (berijdstellingsprovisie en/of hogere rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het geval van gemeenschap van goederen (bijv: huwelijk), is het verstandig om de hypotheek om 1 naam of beider namen te zetten? Vanzelfsprekend in het geval wanneer het financieel mogelijk is om het enkel op 1 naam te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 14:54:
In het geval van gemeenschap van goederen (bijv: huwelijk), is het verstandig om de hypotheek om 1 naam of beider namen te zetten? Vanzelfsprekend in het geval wanneer het financieel mogelijk is om het enkel op 1 naam te zetten.
Maakt in principe niet uit. Zelfs als je een 2e huis gaat kopen later, kan je jezelf inschrijven op nieuwe huis en je vrouw op de oude. Heb je alsnog aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 18:03:
Ik zou er in eerste instantie alleen spaargeld in stoppen als dit een korting op je rentepercentage oplevert (zodat je bijvoorbeeld in <80% LTV valt, ipv 100%). Als dit niet het geval is, zoals bij NHG hypotheken, zou ik het geld eerst flexibel houden om te zien of verbouwen/verhuizen/meubels kopen etc. geen tegenvallers oplevert. Na een paar maanden weet je hoeveel spaargeld je over houdt en kun je een deel in je hypotheek stoppen (bij de meeste hypotheekverstrekkers kun je 10% van de originele hypotheek per jaar aflossen, maar check dit vooral even bij jouw verstrekker).

Wat mij betreft is een adviseur altijd handig, ongeacht het bedrag van de hypotheek. Ik weet zelf behoorlijk wat van hypotheken en online is e.e.a. ook uit te zoeken, maar ik blij dat wij toch voor een adviseur zijn gegaan. Hij kwam met een aantal interessante punten die behoorlijk wat geld hebben opgeleverd (bijv. dat je 106% kunt lenen als je energiebesparende maatregelen neemt, ipv 103%) en we zijn ook op een andere aanbieder uitgekomen dan we zelf in gedachten hadden. Je kunt iig eens een gratis intakegesprek doen, en op basis daarvan bepalen of je met die adviseur in zee wilt gaan.
De 237,5k is inclusief 'luxe' keuken en inclusief badkamer.
Met een prijs van 237.500 kom je helaas niet in aanmerking voor NHG, daarvoor is de limiet 231.000 (ongeacht of je eigen geld gebruikt om de hypotheek te verlagen). Zonder NHG betaal je een forse rente-opslag en gaat 30 jaar voor 3,2% niet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Railgunner op 05-07-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36
kx22 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:05:
[...]

Maakt in principe niet uit. Zelfs als je een 2e huis gaat kopen later, kan je jezelf inschrijven op nieuwe huis en je vrouw op de oude. Heb je alsnog aftrek.
Zo simpel ligt dat niet.
Hoofdverblijf 

Een woning is uw hoofdverblijf indien u de woning ook feitelijk als vaste woon- en verblijfplaats gebruikt. Rente die u betaald voor uw 2e woning is dus niet aftrekbaar. Omdat dat deze voorwaarde niet altijd passend is zijn er voor de praktijk twee belangrijk uitzonderingen. 

Woning in aan- of verbouw 

Indien uw nieuwe woning nog gebouwd of verbouwd moet worden dan kunt u deze nog niet gebruiken als uw hoofdverblijf. Indien u deze woning over maximaal 2 jaar wel gaat bewonen, dan kunt u toch uw betaalde hypotheekrente fiscaal aftrekken. 

Oude woning nog niet verkocht 

Het kan natuurlijk voorkomen dat u uw oude woning nog niet verkocht heeft. U bent al wel verhuisd en uw oude woning staat nog te koop. De rente voor uw oude woning is dan nog tot maximaal 2 jaar aftrekbaar. Uw woning moet dan wel leeg staan. Indien u tijdelijk huurders heeft is de rente niet langer aftrekbaar. De huuropbrengsten zijn daarentegen onbelast. 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Railgunner schreef op zondag 05 juli 2015 @ 16:55:
Wat mij betreft is een adviseur altijd handig, ongeacht het bedrag van de hypotheek. Je kunt iig eens een gratis intakegesprek doen, en op basis daarvan bepalen of je met die adviseur in zee wilt gaan.
We hebben eerdaags een gesprek staan bij 'de hypotheker'. Dat zal ook een vraag zijn
Met een prijs van 237.500 kom je helaas niet in aanmerking voor NHG, daarvoor is de limiet 231.000 (ongeacht of je eigen geld gebruikt om de hypotheek te verlagen). Zonder NHG betaal je een forse rente-opslag en gaat 30 jaar voor 3,2% niet lukken.
Ik moet dat van de NHG eens goed gaan nalezen, daar heb ik tot dusver weinig aandacht aan besteed. Zal de ontwikkelaar vanwege die NHG 'expres' op de 237k zitten ipv 230k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:24
[...]

De 237,5k is inclusief 'luxe' keuken en inclusief badkamer. Woontype B via http://www.romantischwaterzicht.nl/verkoopdocumenten

EPC 0,4 dus dat zit wel goed. Ook geen stadsverwarming maar eigen HR ketel

Qua werk zal ik nooit verhuizen. moet die 50k als gift worden gegeven? Of kan dat als gift worden gegeven dat er toch wordt terug betaald?
Dat wordt zoeken naar een parkeerplaats. Bij de reeds gerealiseerde woningen is er onvoldoende parkeerruimte, de Brielsemeer wordt al volgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Euro88 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:37:
[...]

Dat wordt zoeken naar een parkeerplaats. Bij de reeds gerealiseerde woningen is er onvoldoende parkeerruimte, de Brielsemeer wordt al volgezet.
Dat was mij inderdaad al duidelijk geworden. Ik ken de wijk zelf totaal niet, kom nooit in Zoetermeer zelf. Maar toen ik er ging kijken raakte ik al snel in gesprek met een buurtbewoner die mij daarop wees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweakerdennis schreef op zondag 05 juli 2015 @ 17:12:
[...]

Ik moet dat van de NHG eens goed gaan nalezen, daar heb ik tot dusver weinig aandacht aan besteed. Zal de ontwikkelaar vanwege die NHG 'expres' op de 237k zitten ipv 230k?
NHG is vrij helder hoor. Ik begrijp je opmerking over "expres" alleen niet zo goed?
De maximale koopsom bij bestaande bouw en nieuwbouw is € 231.132 (per 1 juli 2015), exclusief 6 % bijkomende kosten.
(bv hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:51:
[...]

NHG is vrij helder hoor. Ik begrijp je opmerking over "expres" alleen niet zo goed?

[...]

(bv hier)
Ja, heb inmiddels een en ander over NHG gelezen. Goede vraag om bij de hypotheker voor te leggen.

Mijn opmerking over 'expres' was waarom de verkopende partij kiest voor een bedrag dat net iets boven de NHG grens ligt, daarmee wordt het toch 'onaantrekkelijker'

[ Voor 116% gewijzigd door naitsoezn op 05-07-2015 20:04 . Reden: excuus, foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

tweakerdennis schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:01:
[...]

Mijn opmerking over 'expres' was waarom de verkopende partij kiest voor een bedrag dat net iets boven de NHG grens ligt, daarmee wordt het toch 'onaantrekkelijker'
Juist daarom begrijp ik niet zo goed waarom je denkt dat ie het 'expres' zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naitsoezn schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:04:
[...]

Juist daarom begrijp ik niet zo goed waarom je denkt dat ie het 'expres' zou doen?
Om via een of andere constructie misschien een eigen 'hypotheek' af te laten sluiten. Geen idee, we gaan het gesprek aan en zien wel wat daaruit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

tweakerdennis schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:59:
[...]

Om via een of andere constructie misschien een eigen 'hypotheek' af te laten sluiten. Geen idee, we gaan het gesprek aan en zien wel wat daaruit komt
Huh? En hoe werkt dat? Ik begrijp dat je het niet begrijpt. Ik vind de financiële en makelaars wereld ook niet zo heel erg betrouwbaar, maar dit is wel next level achterdocht :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Zo, toch nog paar ok huisjes gevonden die nu weer binnen mn max hypotheek vallen :)

De vloer is oerlelijk en de ketel is stokoud, maar met wat laminaat en hopelijk een beetje extra hypotheek voor de verbouwing moet zoiets snel gefixt zijn. Hopelijk binnen een paaar dagen bezichtigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe gebruikelijk is het om te vermelden dat een woning onder bod is bij een bezichtiging? Anders gesteld, als het niet benoemd is, kun je er dan inderdaad van uitgaan dat er geen bestaande onderhandeling gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 23:15:
Hoe gebruikelijk is het om te vermelden dat een woning onder bod is bij een bezichtiging? Anders gesteld, als het niet benoemd is, kun je er dan inderdaad van uitgaan dat er geen bestaande onderhandeling gaande is.
Meestal wordt het wel gebruikt om je onder druk te zetten om ook snel een bod te doen en mochten ze al in onderhandeling zijn zou ik verwachten dat ze dat ook wel melden. Oftewel waarschijnlijk zal er geen bod liggen als er niets is gezegd, maar 100% zeker weet je dat natuurlijk nooit. Er is ten slotte niets dat ze verplicht zoiets te melden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat ze wel verplicht zijn om het te vermelden:

http://www.uwvbomakelaar.nl/15-1908/veelgestelde-vragen/faq

zie vraag 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Dat zijn de NVM richtlijnen, maar meer als richtlijnen zijn het niet. Mochten ze het niet melden kun je een klacht indienen en dan gaat er iemand langs om foei te zeggen ;) Voor jezelf zal dat echter niets meer veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 06-07-2015 08:42 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

En die richtlijn geldt alleen voor NVM leden. Dat gezegd hebbende, het lijkt me voor een verkopende partij op zich wel interessant om te vermelden dat er al een bod is en dat ze jouw bod ook graag willen zodat ze kunnen vergelijken.

Als ik geen bericht over een bod zou krijgen, zou ik handelen alsof er geen bod ligt: Snel maar zorgvuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zolang er niks wettelijk verplicht is kan je er niet op vertrouwen. De ene makelaar is eerlijk, de ander niet. De ene makelaar communiceert proactief, de ander is erg lui.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
mijn makelaar zei dat je als verkoper alleen antwoord moet geven op de vragen die de potentiële koper stelt en dat je neit uit jezelf hele verhalen moet gaan ophangen. Dat gezegd: je kan tijdens een bezichtiging ook vragen of er veel belangstelling is, en of er al een bod is uitgebracht.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Denk dat het heel erg van de situatie afhangt...
Wij gaan woensdag voor de 2e keer bij een huis kijken dat al meer dan 4 jaar tekoop staat.
Als de makelaar zegt dat er een bod is gedaan (of belangstelling is van anderen) dan neem ik dat met een korreltje zout. Kans is niet zo groot dat er "ineens" meerdere belangstellende zijn na 4+ jaar.

Echter staat het huis nog maar een korte tijd te koop (en voor een scherpe prijs) dan zou de info beter kunnen kloppen.

Vraag jezelf alleen altijd van te voren af wat je zou doen als je in die situatie terecht zou komen. Kan je op dat moment ook niet voor een verrassing komen te staan. trek vooraf je eigen plan en blijf daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27

vhal

ಠ_ಠ

Jeuh, nieuwbouwhuis gekocht net nog conform de oude NHG-regeling die eindigde op 1-7-2015. Was even stressen maar het scheelt een flinke duit tov de huidige regelingen. De hypotheekofferte was ook getekend (AEGON 20jr annuitair 2,8%) waardoor we nu even moeten afwachten of deze geaccodeerd wordt. We verwachten geen problemen.

Het bestaande huis is op basis van Koopgarant, we verwachten een restschuld maar deze is prima af te lossen doordat we de bestaande spaarhypotheek gaan afsluiten en het restant vd schuld uit eigen middelen gaan betalen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
TripleQ schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:46:
ah, dan zal dat dus wel aan de hand zijn. Kon dit nergens echt duidelijk terug vinden.
Niet dat ik dadelijk de aannemer twee keer de grondprijs+1ste termijn geef :+
En zojuist bij de notaris gepasseerd! :-D
Blijkt dat de grondprijs, de eerste en de laatste termijn via de notaris gaan. Alle andere termijnen moeten we zelf uit het depot halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 20:56
Ik wil graag zelf uitrekenen wat de gevolgen zullen zijn in het geval dat ik bij mijn annuniteitenhypotheek extra wil aflossen. Ik heb heel google afgezocht om een excel bestand te vinden om dit zelf te berekenen maar zonder succes.

Weet iemand waar ik een zo'n excel bestand kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Zelf heb ik een excelfile met allerlei verschillende berekeningen:
- NHG of niet
- Kort vs lang Rentevast
- invloed extra aflossing (vs sparen)
- Familiebank

Het is alleen allemaal werk in uitvoering en niet 100% uitgewerkt (en dus niet zomaar geschikt voor anderen om te gebruiken). Voor een annuiteitenhypotheek is het allemaal niet zo ingewikkeld, daar zijn voldoende sites/sheets voor op internet te vinden.

Je zou de volgende site kunnen gebruiken:
http://www.hypohype.nl/in...-hypotheek/rekenmodel2015

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 07-07-2015 10:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
dank voor je respons, echter ik ben op zoek naar een excel bestand waar ik ook de extra aflossing kan invoeren na 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het maakt dan wel nog verschil uit of je je looptijd wil verkorten, of dat je je maandlasten omlaag wil brengen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
Ik zou de maandlasten willen verlagen, looptijd gewoon 30 jaar ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Leuk huis gevonden vandaag :) Moet op de 1e verdieping redelijk wat aan gebeuren maar dat is vooral cosmetisch. De keuken en badkamer zijn helemaal top en ook mijn smaak.

Probleem is wel dat het een bankverkoop is en dat er al twee bieders zijn. Hopelijk kan ik met het aantrekkelijkste bod komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Ik heb wel eens begrepen dat er bij gedwongen verkoop geen mogelijkheid is om een voorbehoud financiering (of andere voorbehouden) op te nemen in je overeenkomst. Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

Klopt, gedwongen verkoop is in principe 'cash and carry', ofwel je moet het geld al voorhanden hebben.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Ik heb te maken met een nogal luie Makelaar/Project Ontwikkelaar

Zo'n 2 maanden gereageerd op een nieuwbouw koopwoning, zag er leuk uit en kreeg ook vrij snel de informatie opgestuurd
Wel nog wat vragen, waaronder wanneer ze verwachten te beginnen met de bouw, en wat bijvoorbeeld nog extra kosten zijn

Tot op heden ben ik nog geen steek verder gekomen :/
Nu kan ik hem wel steeds gaan bellen, maar ik heb het idee dat ik daar niets mee opschiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

markolino33 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:03:
Ik wil graag zelf uitrekenen wat de gevolgen zullen zijn in het geval dat ik bij mijn annuniteitenhypotheek extra wil aflossen.
http://www.berekenhet.nl/...eek-aflossen-of-niet.html ?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
netfast schreef op maandag 06 juli 2015 @ 09:22:
Wij gaan woensdag voor de 2e keer bij een huis kijken dat al meer dan 4 jaar tekoop staat.
Omg. den haag toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nope... in Tilburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
Dank, maar dit is enkel om te berekenen of het interessant is om af te lossen of te sparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Stoney3K schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:52:
Klopt, gedwongen verkoop is in principe 'cash and carry', ofwel je moet het geld al voorhanden hebben.
Hm shit, dat zou erg balen zijn. Voorhanden heb ik het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

markolino33 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:39:
[...]

Dank, maar dit is enkel om te berekenen of het interessant is om af te lossen of te sparen..
Alstu 8) https://www.dropbox.com/s...iteitenhypotheek.xls?dl=0

Credits aan originele poster hier ergens op dit draadje ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Trackerfire op 07-07-2015 20:05 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markolino33
Trackerfire schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 20:04:
[...]

Alstu 8) https://www.dropbox.com/s...iteitenhypotheek.xls?dl=0

Credits aan originele poster hier ergens op dit draadje ;)
Super, hartelijk dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Stoney3K schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:52:
dat ligt er voornamelijk aan of het een veiling betreft , die zijn voor particulieren zonder cash bijna onmogelijk, of een openbare normale verkoop door de bank. In dat geval is in de regel een normaal koopcontract met voorbehouden mogelijk.

Het feit dat er gewoon geboden is duidt op het tweede geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog niet uit de keuze over het inschakelen van een hypotheekadviseur, of dat ik het zelf afsluit via bijv. hypotheek24. We zitten in een super eenvoudige situatie (een laag hypotheekbedrag, allebei vaste contract, geen schulden en momenteel een huurhuis).

Als ik zie wat mensen als voordeel aandragen voor een adviseur, overtuigt mij dat nog niet. Bijv: Extra kunnen lenen tbv van "groene" verbetering in het huis. Bij ons niet van toepassing.

Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie overwegingen van waarom wel of waarom niet een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ik heb het zelf gedaan omdat ik dan zeker weet dat het goed gaat. Ik betaal meer dan de minimum adviseur (3000 ongeveer), maar dan weet ik zeker dat alles in goede banen wordt geleid en dat er niet opeens spannende kosten komen. Ook helpt hij me met de belastingaangifte volgend jaar etc.

Normaal zoek ik dingen allemaal uit (ik heb 2 uur zitten kijken welke ventilator ik wilde kopen....) maar wanneer het om deze bedragen gaat speel ik liever op safe. Mijn situatie is verder ook erg basic (huurhuis, alleen, vast contract, geen schulden).
Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.