Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 666.694 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:58
Wij waren ook in die veronderstelling ... Bij navraag bleek er nog nooit wat verstuurd te zijn. Briljant ! 5 weken verstreken sinds tekenen en nog niks verstuurd . :/
Als je zelf nergens achter aan gaat ben je mooi de klos .
Gelukkig passeren we pas in september .. *O*

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
Zo, tussen nu en volgende week woensdag 3 huisbezoeken gepland :)

Morgen mijn aller eerste ook. Toch wel spannend hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Altijd leuk maar ik had het op een gegeven moment wel gehad met al die makelaars. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Elahkneh schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 21:34:
[...]

Wij waren ook in die veronderstelling ... Bij navraag bleek er nog nooit wat verstuurd te zijn. Briljant ! 5 weken verstreken sinds tekenen en nog niks verstuurd . :/
Als je zelf nergens achter aan gaat ben je mooi de klos .
Gelukkig passeren we pas in september .. *O*
Hoezo de klos? Financieringavoorbehoud gaat toch pas in na tekenen? O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, ken het. Ga ook straks van 55m² naar 120m² en betaalt maar iets meer dan wat ik aan huur betaal in mijn huidige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Archiebald schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 19:19:
Heeft er hier iemand ervaring met de "mijn aegon" omgeving en de mate van specificatie van bedragen?

Wij hebben nog geen inzicht daarin, want het eerste maandbedrag moet nog afgeschreven worden. Maar volgens de incasso bij ING wordt er zo'n 26 euro de eerste keer meer afgeschreven dan ik berekend had..
De specificatie staat bij Aegon duidelijk op de factuur zelf die je per post krijgt. Op de website zie je weinig specificatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:47:
Hahaha, ken het. Ga ook straks van 55m² naar 120m² en betaalt maar iets meer dan wat ik aan huur betaal in mijn huidige woning.
Vergeet niet de kosten van onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
naitsoezn schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:41:
[...]

Hoezo de klos? Financieringavoorbehoud gaat toch pas in na tekenen? O-)
22 mei hebben we het 'voorlopig' koopcontract getekend , Inmiddels 5 weken verder en hij heeft niks naar de notaris verstuurd .
Over 2 weken loopt het financieringsvoorbehoud af . Toch even nodig om alles even te controleren .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Elahkneh schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 23:34:
[...]

22 mei hebben we het 'voorlopig' koopcontract getekend , Inmiddels 5 weken verder en hij heeft niks naar de notaris verstuurd .
Over 2 weken loopt het financieringsvoorbehoud af . Toch even nodig om alles even te controleren .
Er is weinig 'voorlopig' aan zo'n koopcontract, en als je pas in september passeert is er toch nog niets aan de hand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Onze makelaar had het concept koopcontract naar de notaris gestuurd omdat we een vraag hadden over een kettingbeding dat genoemd werd in het contract. De getekende versie is volgens mij ook door onze makelaar naar de notaris gestuurd, niet door de verkopend makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:47:
+ Onderhoud
+ Belastingen & heffingen
+ Verlies aan flexibiliteit
- Huurverhogingen

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

+ over dertig jaar een afbetaald huis
-/+ risico op prijsschommelingen (niet relevant als je blijft wonen)

Als je woonkosten gaat vergelijken, dan moet je eigenlijk alleen de rentecomponent meenemen (en onderhoud en belastingen enz natuurlijk). Aflossing is vermogensopbouw. Het zijn natuurlijk wel lasten, maar niet lasten die in een zwart gat verdwijnen. Ze bouwen op naar een afbetaald huis.

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 26-06-2015 09:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59
Lekkerboeie86 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:04:
@Down

Leuke woning! Vraagprijs ziet er ook niet verkeerd uit. Sinds half jaar ook woning eigenaar. Van 36 m2 naar 120 m2 gegaan en het is elke dag weer genieten :)
Lekker he.
Ook even pochen. Als de verbouwing straks klaar is gaan we van 70 naar 160m2 (en 400 m2 tuin, das minder :P) en betaal ik aan nettohypotheek lasten minder dan in mijn huidige sociale huurwoning.
Als de huurverhogingen zich in dezelfde lijn doorzetten, betaal ik binnen 8 jaar bruto minder hypotheek dan aan huur. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:46
knny schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:38:
Afgelopen donderdag een hypotheekofferte aangevraagd bij ASR met NHG
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat je de offerte binnen hebt? Mijn adviseur had het zelfs over 7 dagen!.

Hij moet voor 1 juli binnen zijn :(
Offerte van ASR is gisteren binnengekomen :)
Vandaag doornemen en tekenen en de stukken die ze vragen opsturen via FA.

We willen in de zomervakantie nog passeren bij de notaris.

[ Voor 6% gewijzigd door knny op 26-06-2015 09:06 ]

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Zonet ons hele dossier compleet gemaakt met de gezondheidsverklaringen en de laatste extra gevraagde documenten . Fa verwacht maandag of dinsdag akkoord !
Ben benieuwd of het daadwerkelijk zó snel gaat .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Oef, blijft een lastige beslissing hoor (om van huur naar koop te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Die keus is snel gemaakt met de stijgende huurprijzen . Wij gaan ook van huur naar koop . Zijn 200 in de maand meer kwijt aan lasten , maar het word wel ons eigen.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Elahkneh schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:19:
Die keus is snel gemaakt met de stijgende huurprijzen . Wij gaan ook van huur naar koop . Zijn 200 in de maand meer kwijt aan lasten , maar het word wel ons eigen.
Afhankelijk van je hypotheek, maar aangezien je huurde, zul je wel volledig op een annuitaire of lineaire (of een combinatie) hypotheek zitten, is een deel van de maandlasten aflossing. Je maandlasten belanden dus voor een deel in je eigen zak als je het huis weer verkoopt. Tenzij de markt compleet in stort, maar wat dat betreft is het nu wel een gezond moment om te kopen.

Daarmee is het een spaarvorm en kan het alsnog zomaar goedkoper zijn dan huren.
Wij huren nu zeer goedkoop, de bruto maandlasten worden bijna verdubbeld, maar dan gaan we ook wel van een 65m2 appartement naar een hoekwoning met tuin. De nettomaandlasten zijn de eerste jaren een stuk lager omdat je nog veel HRA hebt. Als ik dan nog rekening houd met de aflossing en dus puur focus op wat ik aan hypotheekrente betaal (+ verzekeringen) zijn de maandlasten zelfs lager dan de huur.

Daar komen natuurlijk in de loop van de jaren wel onderhoudskosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Oeh leuk huisje gezien dat van 210 voor 165k op de markt staat. Zitten echter wel 235 euro/maand gebruikersrecht grond aan. Ik zie dat dit fiscaal aftrekbaar is dus even uitzoeken hoe dat precies zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Prosac2010 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:04:
[...]

Lekker he.
Ook even pochen. Als de verbouwing straks klaar is gaan we van 70 naar 160m2 (en 400 m2 tuin, das minder :P) en betaal ik aan nettohypotheek lasten minder dan in mijn huidige sociale huurwoning.
Als de huurverhogingen zich in dezelfde lijn doorzetten, betaal ik binnen 8 jaar bruto minder hypotheek dan aan huur. _/-\o_
Ik andersom. Heerlijk. Lekker snel klaar met stofzuigen. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Hann1BaL schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:08:
[...]

Afhankelijk van je hypotheek, maar aangezien je huurde, zul je wel volledig op een annuitaire of lineaire (of een combinatie) hypotheek zitten, is een deel van de maandlasten aflossing. Je maandlasten belanden dus voor een deel in je eigen zak als je het huis weer verkoopt. Tenzij de markt compleet in stort, maar wat dat betreft is het nu wel een gezond moment om te kopen.

Daarmee is het een spaarvorm en kan het alsnog zomaar goedkoper zijn dan huren.
Wij huren nu zeer goedkoop, de bruto maandlasten worden bijna verdubbeld, maar dan gaan we ook wel van een 65m2 appartement naar een hoekwoning met tuin. De nettomaandlasten zijn de eerste jaren een stuk lager omdat je nog veel HRA hebt. Als ik dan nog rekening houd met de aflossing en dus puur focus op wat ik aan hypotheekrente betaal (+ verzekeringen) zijn de maandlasten zelfs lager dan de huur.

Daar komen natuurlijk in de loop van de jaren wel onderhoudskosten bij.
We zitten straks met een volledige annuiteiten hypotheek. We betalen straks 747 bruto per maand . En momenteel 478 aan huur (eindwoning 80m2 met voor en achter tuin ) .
Wij zijn scheefhuurders en daarom werd het hoog tijd . We gaan naar 160m2 op een 500m2 perceel met voorlopig weinig onderhoud (bj 2005)
Ik maak me niet zo druk om het verloop van de markt .. Oorspronkelijke vraagprijs 2006 : 365k , 2014 289k , 2015 219k .. Gekocht voor 207 met een taxatie van 245k.

We betalen liever wat meer wat op termijn op ons toe komt dan dat we nog jaren huur betalen en dat niet terug zien . Ja dat scheelt ook onderhoud , maar ik hoef de eerste 30'jaar geen dak te vervangen , en alles zit strak in de verf , volledig geïsoleerd en levensloop bestendig . En we hebben hele handige familieleden en vrienden .

Over 30 jaar zijn we exact 60 en is het huis sowieso betaald , hopelijk eerder :)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 10:37
Dossier is eindelijk compleet. En vandaag door de bank (ABN Amro) doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling. Ben benieuwd hoe lang dit proces duurt. Iemand enig ervaring met ABN Amro en het definitief krijgen van de hypotheek offerte? Hoe lang duurt het beoordelen van een dossier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elahkneh schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:20:
[...]

We zitten straks met een volledige annuiteiten hypotheek. We betalen straks 747 bruto per maand . En momenteel 478 aan huur (eindwoning 80m2 met voor en achter tuin ) .
Wij zijn scheefhuurders en daarom werd het hoog tijd . We gaan naar 160m2 op een 500m2 perceel met voorlopig weinig onderhoud (bj 2005)
Ik maak me niet zo druk om het verloop van de markt .. Oorspronkelijke vraagprijs 2006 : 365k , 2014 289k , 2015 219k .. Gekocht voor 207 met een taxatie van 245k.
Wow, nice job op de taxatie van 245k - goede koop _/-\o_ Ik zat er zelf maar 1500 onder, en idd huren is niet erg gezond op de lange termijn voor 'scheefwoners'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Ik heb 3 makelaars in een straal van 15km gebeld om een taxatie , nummer 1 wilde alleen taxeren al ie de koopsom wist :/ nummer 2 wou wel een 'eerlijke' taxatie doen , aardige kerel . Nummer 3 had het redelijk druk en was nog duurder ook . Nummer 2 heeft het getaxeerd , kent de regio , was op de hoogte van de verkoop van het huis ( friesland is klein)

Ik wou gewoon weten wat het huis in deze staat waard is , niet het standaard een beetje meer dan de koopsom . We zijn zeer content met de uitkomst . De executiewaarde is met deze taxatie hoger dan de hypotheek , dat is wel prettig voor de gemoedstoestand . d:)b

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Zo, eerste huisje bekeken en nu weer ff naar de fotos aan het kijken. Lastige is dat er nu nog geen enkel vergelijkingsmateriaal is. Vind het een leuk begin om te gaan wonen, maar al bij huis n1 ja zeggen lijkt me ook wat te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Aan de andere kant is het natuurlijk ook te veel van het goede om het af te schrijven omdat het je eerste bezichtiging is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:52:
Zo, eerste huisje bekeken en nu weer ff naar de fotos aan het kijken. Lastige is dat er nu nog geen enkel vergelijkingsmateriaal is. Vind het een leuk begin om te gaan wonen, maar al bij huis n1 ja zeggen lijkt me ook wat te veel van het goede.
You only need one :) Wel mijn strategie overigens: 1 huis bekeken, tevreden, aankoopmakelaar, gekocht. Als het huis goed is, waarom verder kijken ? Gras is altijd groener natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Good points. Dinsdag en woensdag nog 2 bezichtingen dus gelukkig wel snel wat vergelijkingsmateriaal. Mwah malen malen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Basekid schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:52:
Er zijn mensen die beweren dat je weet dat het het juiste huis is als je gaat kijken. Ik had daar mijn twijfels over, en heb zeker een appartement of 20 gezien. Wilde bijna stoppen met kijken. Totdat ik het appartement tegen kwam waar ik nu een paar weekjes in zit. Bevalt erg goed. Het kan natuurlijk ook de eerste keer raak zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
De meeste Tweakers kopen ook niet de eerste de beste telefoon die ze in de winkel zien liggen ook al vind je die misschien gelijk wel mooi, dus bij de duurste aankoop in je leven zou ik zeker wat meer tijd nemen en vergelijken. Je kan altijd beter spijt hebben dat je een huis niet gekocht hebt dan dat je spijt hebt dat je het wel gekocht hebt.

Je kan nooit weten of je wel een goede aankoop doet zonder je er in te verdiepen en te vergelijken. Je kan prima tevreden zijn met het rijtjeshuis wat je als eerste ziet, maar je wil toch weten of er misschien verderop een vrijstaandhuis voor hetzelfde geld te krijgen is of een vergelijkbaar rijtjeshuis voor een lagere prijs. En nee, op basis van een middagje op Funda kan je niet vergelijken. Misschien blijkt er wel een huis te zijn waar een slechte fotograaf de fotos heeft gemaakt of een huis waar je gelijk merkt dat er flink wat van de prijs af kan. Als aankoopmakelaar ben je trouwens ook niks waard als je je klant direct voor het eerste huis laat gaan (stukje zorgplicht ook al hebben ze dat wettelijk niet), dan ben je vooral bezig met snel cashen.

Ik was ook compleet onder de indruk van de eerste huizen die op mijn zoektocht tegen kwam, het is immers een nieuwe ervaring en emoties spelen op, maar ben blij dat ik heb doorgezocht tot ik het perfecte huis tegen kwam. Zelfs als je overtuigt ben dat je met het eerste huis gelijk het enige huis hebt gevonden waar je in zou willen wonen lijkt het me dat je dat rationeel wil bevestigen. Maar goed, ieder zijn ding.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ph4ge schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:56:
... En nee, op basis van een middagje op Funda kan je niet vergelijken. Misschien blijkt er wel een huis te zijn waar een slechte fotograaf de fotos heeft gemaakt of een huis waar je gelijk merkt dat er flink wat van de prijs af kan. ...
True that.

Het appartement dat ik gekocht heb (over een paar daagjes intrekken *O* ) had ook vreselijke foto's, beschrijving, en de grote verassing was niet eens genoemd of een foto van gemaakt: de berging! Berging veel groter dan een gemiddelde appartementsberging (wat vaak een fietsenhok is). Denk wel 20m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Ik zou ook zeker meer dan 1 gaan bekijken . Het eerste huis wat we bekeken leek op de foto's heel mooi , in het echt was het slecht afgewerkt : vloer moest opnieuw uitgevlakt worden, alle velux dakramen waren verrot , vochtproblemen in de badkamer . En het leek allemaal zo mooi.

Tweede huis was het gewoon niet , voelde niet goed . Meteen kenbaar gemaakt.

Derde huis voelde goed , onderhandelingen 2 keer stuk gelopen . We hebben het laten varen .

Het laatste huis , dat was hem ! Binnen 2 dagen was alles rond .

Foto's maken is echt een kunst , ruimtes lijken groter maar in werkelijkheid zijn het kippenhokken . Dat is echt wel een tekeurstelling als je je erop verheugd .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Bedankt voor de wijze woorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:48
Elahkneh schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:27:
Foto's maken is echt een kunst , ruimtes lijken groter maar in werkelijkheid zijn het kippenhokken . Dat is echt wel een tekeurstelling als je je erop verheugd .
Nou ja, kunst.
Een groothoeklens :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATS schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:54:
[...]

+ Onderhoud
+ Belastingen & heffingen
+ Verlies aan flexibiliteit
- Huurverhogingen
Is nieuwbouw woning met een lineaire hypotheek. Tegen de tijd dat ik onderhoud kosten krijg betaal ik al bijna geen rente meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:10
Bij ons was het eerste huis het ook niet meteen. Niet dat ik het huis opzich niets vond er moest veel te veel aan gebeuren. Je kon er zeker 50.000 tegenaan gooien voor het wat was.

Tweede huis moest iets minder aan gebeuren maar nog steeds te veel. En op zich was het niet helemaal "ons" ding.

Derde huis was zo extreem netjes en compleet dat ik mezelf daar ook niet zag wonen, zeker niet met onze 50kg herdershond. Dit klinkt raar maar overal spierwitte inbouwkasten die bleven (moet je smaak ook maar zijn). Alles top in de puntjes perfect.. hele huis vol met speakers die allemaal afzonderlijk waren aan te sturen. Keuken leek zo uit een keukenboer folder. Het was prachtig maar niet ons ding..

4e huis verwachtte ik niet heel veel van toen ik erheen ging. Maar foto's kunnen vaak ook negatief zijn voor de indruk. Dit is het huis waar we nu mee bezig zijn en het koopcontract voor getekend hebben.

5e huis was bezichtiging in dezelfde week als het 4e huis. Maar dit huis deed wat betreft plaats echt enorm onder voor huis 4. Hier was de fotograaf wel hééél creatief bezig geweest om de woonkamer er zo groot mogelijk op te krijgen. Nou in werkelijkheid was het echt klein en vol met meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

poestoe schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:58:
Dossier is eindelijk compleet. En vandaag door de bank (ABN Amro) doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling. Ben benieuwd hoe lang dit proces duurt. Iemand enig ervaring met ABN Amro en het definitief krijgen van de hypotheek offerte? Hoe lang duurt het beoordelen van een dossier?
Bij ons paar dagen, (3) na het compleet maken van dossier.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vraagje, hopelijk de juiste plek?

Ons huis staat nu te koop sinds een week of 2.
We hebben ook al een ander huis op het oog. Hier hebben we al een rondleiding gehad door de eigenaar op de openhuizen route. Willen graag een tweede bezichtiging, gedaan door de makelaar.
Hebben nog wat vragen na wat onderzoek online (oa over de verbouwing die ooit gedaan is enzo).

"Probleem" is dat we eigenlijk heel graag een bod zouden willen doen als de rondleiding ons de antwoorden geeft die we zoeken.
Huis staan nu 4 en een kwart jaar op en af te koop. Dan weer wel op funda, laatst er weer afgehaald, maar nog wel steeds tekoop. Prijs schommelt ook steeds en kwam laatst dmv een "vanaf prijs" op internet.

Toen was de vraagprijs "bieden vanaf" 375k. Echter tijdens zijn rondleiding gaf de eigenaar al 415K te willen hebben, wat in onze ogen nogal te veel is. Nu is het huis dus weer van Funda af en toen is ook gelijk de prijs weer aangepast naar "Bieden vanaf" 415k.

we willen wellicht een bod uitbrengen, maar zijn nog wat aan het twijfelen over onze mogelijke strategie.
Eerste bod zal "erg laag" zijn, zeker voor het gevoel van de verkoper. 350k of zelfs 340k. dan even afwachten op de reactie. Ongetwijfeld de melding dat het belachelijk laag is en dat de koper er niks mee kan. Meestal komen ze na een weekje of wat terug met een tegenbod of een andere vorm van contact. En dat moment is waar we nogal twijfelen.

Leggen we dan gelijk ons max bod op tafel, of is het slimmer om daar staps gewijs naar toe te werken?
Ervaringen? adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Waarom ga je precies eerst een laag bod doen? Een bod waarvan je denkt dat de verkoper er niets mee kan en wil?

Wij wilden vorig jaar nog een stuk lager uitkomen dan waar het huis nu voor stond (wat naar onze mening al best scherp was). Dat was voor ons ook echt de max, maar tegelijk dachten we dat daar nog weer een stap onder bieden niet ging werken, dan zou de afstand te groot worden om serieus genomen te worden. Wij hebben toen besloten om direct één einbod te doen op de prijs die wij wilden en konden betalen. Er kwam nog een tegenbod op, maar dat hebben we vrijwel direct afgewezen, waarna de verkopers alsnog accoord gingen met ons bod. We waren ook gewoon weggelopen als het niet gelukt was trouwens.

Zo doe je een bod wat niet volstrekt onredelijk is, maar kan je wel een scherpe prijs zetten.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Wat zou precies het gevaar zijn van een bod wat volgens jou 'niet serieus genomen kan worden'? Dat ze bij een hoger en realistisch bod het huis niet meer willen verkopen ofzo? Dat is natuurlijk wel heel erg onwaarschijnlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
even ter aanvulling: eigenaar heeft het huis 2008 gekocht voor 370.000.
Weten niet precies wat er nog aan gedaan is na die tijd, vandaar onze vragen.

Maar het lijkt erop dat hij er even dik 40k winst mee wil maken en dat is niet echt reeel tegenwoordig.

Ik zou niet meer dan 385k willen betalen voor het huis, en dat is al boven de gemiddelde m2 prijs van de wijk. Dus 340k is niet zo laag als je denkt wellicht.
Verkoper lijkt gewoon de hoofdprijs te willen (vandaar dat t al zo lang te koop staat denk ik)

Overigens zou ik als verkoper elk bod serieus nemen. Dat het veel te laag is doet er niet echt toe, het is een start van een onderhandeling.

[ Voor 12% gewijzigd door netfast op 29-06-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zou d'er niet zo zeker van zijn dat verkopers 'wel weer bij je terug zullen komen'.... Mogelijk laten ze gewoon niets meer van zich horen omdat ze dermate weinig kansen zien met zo'n bod. Helemaal als je zegt dat je denkt dat ze de hoofdprijs willen en het huis al vier jaar te koop staat. Dat laatste kan imho namelijk 2 dingen betekenen: Er is weinig tot geen interesse, of er is wel interesse maar verkoper is niet geïnteresseerd in onderhandelen....

Ik zou persoonlijk ook gewoon gaan voor een weloverwogen eenmalig take-it-or-leave-it bod. Weet je direct waar je aan toe bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
naitsoezn schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:08:
Ik zou d'er niet zo zeker van zijn dat verkopers 'wel weer bij je terug zullen komen'.... Mogelijk laten ze gewoon niets meer van zich horen omdat ze dermate weinig kansen zien met zo'n bod. Helemaal als je zegt dat je denkt dat ze de hoofdprijs willen en het huis al vier jaar te koop staat.Dat laatste kan imho namelijk 2 dingen betekenen: Er is weinig tot geen interesse, of er is wel interesse maar verkoper is niet geïnteresseerd in onderhandelen.....
Inderdaad. En in het eerste geval zullen ze dus waarschijnlijk wel willen praten als er toch interesse is, in het tweede geval gaan ze er toch niet uitkomen. Ik zie niet in hoe het nadelig kan zijn om een bod te doen wat aan de lage kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Arrne schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:22:
[...]

Inderdaad. En in het eerste geval zullen ze dus waarschijnlijk wel willen praten als er toch interesse is, in het tweede geval gaan ze er toch niet uitkomen. Ik zie niet in hoe het nadelig kan zijn om een bod te doen wat aan de lage kant zit.
In beide gevallen zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat 'ze wel willen praten' bij een te laag bod. Moet je voor de tweede keer bij ze terugkomen zonder tegenbod van hen, dan sta je sowieso achter in de onderhandelingen. Bij een eenmalig eindbod weet je direct waar je staat, en bovendien: mocht het bod niet direct geaccepteerd worden dan is (in beide gevallen) de kans imho groter dat verkopers daar later op terug komen als dat finale bod een realistisch bod is dan wanneer dat bod te laag is. Maar he, ieder z'n eigen strategie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:32
Arrne schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:47:
Wat zou precies het gevaar zijn van een bod wat volgens jou 'niet serieus genomen kan worden'? Dat ze bij een hoger en realistisch bod het huis niet meer willen verkopen ofzo? Dat is natuurlijk wel heel erg onwaarschijnlijk..
Het gevaar is dat je dan alsnog terug moet komen met een wel realistisch bod of af moet blijven wachten met een grote kans dat je nooit meer iets van de kopers hoort. Doe je echter hetzelfde met een laag maar realistisch bod dan heb je nog kans dat ze met een laag tegenbod komen, zeker als je duidelijk maakt dat het anders niets wordt (oftewel ook gelijk een te hoog tegenbod afwijzen)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:22
Wat is jullie ervaring bij de notaris en het kopen van een huis. Hypotheekbedrag zal ongeveer 400.000 euro zijn.

Ik kijken op www.degoedkoopstenotaris.nl en zie daar prijsopgaven van rond de 900 euro. Vraag ik een offerte aan komen ze opeens met 1300+ euro aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:48:
Wat is jullie ervaring bij de notaris en het kopen van een huis. Hypotheekbedrag zal ongeveer 400.000 euro zijn.

Ik kijken op www.degoedkoopstenotaris.nl en zie daar prijsopgaven van rond de 900 euro. Vraag ik een offerte aan komen ze opeens met 1300+ euro aanzetten...
Vraag gewoon even aan de notaris waar dit verschil vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:36
Bij mij komt het steeds dichterbij (17 juli sleuteloverdracht).

Afgelopen week energie geregeld en internet + TV. Daarnaast aanvullende verzekeringen etc. Dat was best duurder dan ik had gehoopt, ik maak even een lijstje voor mensen die ook een huis willen kopen en hier mogelijk iets aan hebben. Ik ga zelf in een appartement wonen in Utrecht van ongeveer 55 m2, bouwjaar 1900.

- Elektriciteit/gas: Voorschot is vastgesteld op 55 euro per maand. Dat vind ik bijzonder weinig, omhoog laten zetten naar 70. (Budgetenergie 100% wind)
- Water: nog onduidelijk
- Gemeentelijke belastingen: ongeveer 60 euro per maand
- TV + internet: 37 euro per maand (40mb + interactief)
- Servicekosten: 40 euro per maand
- Verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid, opstal): 40 euro per maand

Dit zijn de lasten waar ik in eerste instantie tegenaan ben gelopen, mogelijk ben ik nog zaken vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Dat is het eigenlijk wel een beetje wat je daar allemaal noemt :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Reken je in de gemeentelijke belastingen alle lokale belastingen mee, dus ook waterschappen, OZB, etc.? Zo nee, dan zit daar nog iets extra. Daarnaast klinken servicekosten van EUR 40 per maand niet alsof er heel veel gespaard wordt voor groot onderhoud. Voor een appartement van ruim een eeuw oud lijkt het me behoorlijk weinig, maar het juiste bedrag hangt van veel zaken af en is door jou waarschijnlijk het best in te schatten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:53
KaiseRRuby schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:27:

Afgelopen week energie geregeld en internet + TV. Daarnaast aanvullende verzekeringen etc. Dat was best duurder dan ik had gehoopt, ik maak even een lijstje voor mensen die ook een huis willen kopen en hier mogelijk iets aan hebben. Ik ga zelf in een appartement wonen in Utrecht van ongeveer 55 m2, bouwjaar 1900.

- Elektriciteit/gas: Voorschot is vastgesteld op 55 euro per maand. Dat vind ik bijzonder weinig, omhoog laten zetten naar 70. (Budgetenergie 100% wind)

Dit zijn de lasten waar ik in eerste instantie tegenaan ben gelopen, mogelijk ben ik nog zaken vergeten?
Ik weet niet hoeveel je inboedel waard is, maar 40 euro voor die drie vind ik erg veel. Ik betaal nu 16 euro voor opstal, inboedel en aansprakelijkheidsverzekering. Bij de SNS overigens.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:13

The Legend

*Plop*

Ik denk dat 16 euro voor die drie eerder vrij weinig is ;) Zou kunnen zitten in verschil in dekking. Ik heb ooit een SNS inboedelverzekering gehad waarin waterschade gewoon niet gedekt werd (kwam daar overigens te laat achter :P).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat het vooral uithaalt of er ook een rechtsbijstandverzekering bij zit. Die zit bij mij ook bij die drie verzekeringen gebundeld, en ik betaal ook iets van 45,-

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 14:34
Semi-technische vraag over mijn nieuwbouwwoning. Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht, en zit nu in het proces van het kiezen van aanpassingen aan loze leidingen, etc. Omdat het een appartement betreft, gaat dit met keuzelijsten en afwijkingen van de standaard oplevering.

Een van de opties is om van een 2-fase naar een 3-fase aansluiting te gaan, met bijbehorende 3-fase meterkast voor zo'n €400. In een later stadium de meterkast ombouwen van 2- naar 3-fase lijkt me een dure ingreep (en wie weet wat de toekomst brengt qua gebruik) dus ging ik eens wat Googelen. Nu maak ik uit mijn zoektocht op dat 2-fase meterkasten helemaal niet bestaan? :? Het is altijd 1- of 3-fase, maar nooit 2? Of is '2-fase' eigenlijk 2x 1-fase? Het zou me niet verbazen als er gewoon een 3-fase meterkast komt en dit een truc is om onwetende kopers meer geld uit de zak te kloppen, maar misschien ben ik te achterdochtig...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
Een 2-fase aansluitng bestaat inderdaad niet. Standaard heb je of 3x25A of 1x40A. Als je een meterkast hebt die 2 fasen gebruikt is je aansluiting dus altijd 3 fasen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een truc is. Het kan zijn dat de 2-fasenkast betekent dat je 2 aardlekschakelaars en 8 groepen krijgt en dat het bij de 3-fasenkast wordt opgesplitst in 3 aardleks en 12 groepen. Maar hoe het precies zit zou je moeten navragen bij de aannemer die de lijst heeft opgesteld.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Morgen 3 huizen bezoeken waarvan 1tje me heel erg trekt. We merken het wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Morgen een paar uurtjes dakloos..... :P ('s morgens tekenen om het huis te verkopen en 's middags tekenen voor de koop van ons nieuwe huis)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
T-MOB schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:33:
Een 2-fase aansluitng bestaat inderdaad niet. Standaard heb je of 3x25A of 1x40A. Als je een meterkast hebt die 2 fasen gebruikt is je aansluiting dus altijd 3 fasen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een truc is. Het kan zijn dat de 2-fasenkast betekent dat je 2 aardlekschakelaars en 8 groepen krijgt en dat het bij de 3-fasenkast wordt opgesplitst in 3 aardleks en 12 groepen. Maar hoe het precies zit zou je moeten navragen bij de aannemer die de lijst heeft opgesteld.
Dank, dat bevestigt mijn idee. Er zijn standaard 2 aardlekken met elk 4 groepen voorzien. Omdat er een 9e groep komt, komt er ook een 3e aardlek (tegen betaling :P). Toch raar dat een 9e groep + derde aarlek een optie is naast uitbreiding naar 3-fasen. Ik ga maar even geen slapende honden wakkermaken bij de aannemer, voordat ze me dat ook nog separaat factureren als onderdeel van de 9e groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33
Dan zul je ook geen 3 fasen krijgen, maar 3 aardlekschakelaars op 1 fase. 😁
Dat staat los van elkaar, dus vandaar dat het ook een aparte optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Bij jullie hypotheekaanvraag moesten jullie ook een formulier aanvullende dekkingen werkgever invullen ? Voorbeeld: https://start.blockwi.se/files/xr4jcw9swpcxqew9lrnt.pdf

Bij mijn vorige hypotheek heb ik zo'n formulier niet gekregen. Ik heb begrepen dat dit formulier niet naar de bank gaat maar dat de FA zijn advies o.a. baseert op het formulier (bv wat gebeurd er bij wegval inkomen etc). Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Ik heb ook een soortgelijk formulier in laten vullen op mijn werk, werd om gevraagd door de adviseur van de Rabobank. Mij is inderdaad ook verteld dat het alleen gebruikt wordt voor advies, er stond ook bij dat het optioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Tom Paris schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:46:
[...]
Dank, dat bevestigt mijn idee. Er zijn standaard 2 aardlekken met elk 4 groepen voorzien. Omdat er een 9e groep komt, komt er ook een 3e aardlek (tegen betaling :P). Toch raar dat een 9e groep + derde aarlek een optie is naast uitbreiding naar 3-fasen. Ik ga maar even geen slapende honden wakkermaken bij de aannemer, voordat ze me dat ook nog separaat factureren als onderdeel van de 9e groep ;)
Ik zou juist wel navragen wat het verschil tussen de 2- en 3-fasen-optie is. Nu is het namelijk volstrekt onduidelijk wat je gaat krijgen, behalve 3 aardlekschakelaars en 9 groepen. Ik weet niet of je plannen hebt voor zonnepanelen, elektrisch koken of een krachtstroomaansluiting in je schuur. Maar ik zou hoe dan ook zorgen dat je een 3 fasenaansluiting bij de netbeheerder hebt (later wisselen kost 175 euro) en dat je dus een meterkast hebt met een 3 fasen-hoofdschakelaar. In principe is die schakelaar het enige onderdeel dat anders hoeft te zijn om jouw 9 groepen aan te sluiten op 1 of op 3 fasen. Misschien dat aannemers grotere boeven zijn dan ik denk, maar ik kan me niet voorstellen dat er 400 euro gerekend wordt voor alleen maar het plaatsen van een andere hoofdschakelaar. Voor het idee: op een willekeurige site is het prijsverschil 7 euro tussen een 2-polige en een 4-polige hoofdschakelaar (32 versus 25 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Heeft er iemand ervaring met het (gedeeltelijk of volledig) aflossen van een DUO lening i.c.m. een hypotheekaanvraag? Ik vraag me vooral af hoelang DUO nodig heeft om die betaling te verwerken, en de bevestigingen te versturen die mijn bank van mij wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
T-MOB schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:38:
[...]

Ik zou juist wel navragen wat het verschil tussen de 2- en 3-fasen-optie is. Nu is het namelijk volstrekt onduidelijk wat je gaat krijgen, behalve 3 aardlekschakelaars en 9 groepen. Ik weet niet of je plannen hebt voor zonnepanelen, elektrisch koken of een krachtstroomaansluiting in je schuur. Maar ik zou hoe dan ook zorgen dat je een 3 fasenaansluiting bij de netbeheerder hebt (later wisselen kost 175 euro) en dat je dus een meterkast hebt met een 3 fasen-hoofdschakelaar. In principe is die schakelaar het enige onderdeel dat anders hoeft te zijn om jouw 9 groepen aan te sluiten op 1 of op 3 fasen. Misschien dat aannemers grotere boeven zijn dan ik denk, maar ik kan me niet voorstellen dat er 400 euro gerekend wordt voor alleen maar het plaatsen van een andere hoofdschakelaar. Voor het idee: op een willekeurige site is het prijsverschil 7 euro tussen een 2-polige en een 4-polige hoofdschakelaar (32 versus 25 euro).
Ik ga elektrisch koken (er is geen gas), daarvoor is standaard een 2-fase Perilex in de keuken voorzien waar mijn inductie-kookplaat ook op past. De 3e aardlek met 9e groep is nodig voor een wasdroger.

De prijzen die de aannemer vraagt voor de genoemde opties:
- Bedraden loze leiding op nieuwe groep: €200
- Extra aarlekschakelaar vanaf 9e groep: €225
- Verzwaren standaard aansluiting van 2- naar 3-fase: €205
- Aanpassen meterkast van 2- naar 3-fase: €230

Het is een appartement, dus zonnepanelen/krachtstroom/elektrische auto is niet echt aan de orde, maar ik zal zo toch maar eens gaan bellen met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 22:03

Badderbeest

De enige echte

Arrne schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:43:
Heeft er iemand ervaring met het (gedeeltelijk of volledig) aflossen van een DUO lening i.c.m. een hypotheekaanvraag? Ik vraag me vooral af hoelang DUO nodig heeft om die betaling te verwerken, en de bevestigingen te versturen die mijn bank van mij wil zien.
Als je je meest recente schuldrestopgave van DUO aan de bank voorlegt en het rekeningafschrift van je betaalrekening waarop op een latere datum geld is overgemaakt aan DUO is het ook duidelijk zou ik zeggen.

Dat kun je in ieder geval proberen, en anders zou ik een paar (2 of 3) werkdagen nadat je het geld hebt overgemaakt aan DUO even met hen bellen of ze het geld hebben ontvangen en zo ja, of je daar een nieuwe schuldrestopgave kan kan krijgen.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Ja heb ik ervaring mee. Als je voor de datum dat je maandbedrag wordt afgeschreven je studieschuld aflost, krijg je de 6e van de volgende maand bevestiging. Dus als je het vandaag aflost krijg je 6 augustus een brief met bewijs voor de bank.

[ Voor 3% gewijzigd door Baldertt op 01-07-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Ok, bedankt. Weet iemand toevallig wanneer dat maandbedrag normaal gesproken wordt afgeschreven? Ik ben namelijk nog niet begonnen met aflossen, dat moet pas in 2017.

En weet je toevallig ook of je zo'n brief misschien sneller kunt krijgen of opvragen bij DUO? De 6e van volgende maand zou namelijk al in de richting van mijn voorbehoud financiering gaan, ik houd liever wat meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 22:03

Badderbeest

De enige echte

Tom Paris schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:01:
[...]

Ik ga elektrisch koken (er is geen gas), daarvoor is standaard een 2-fase Perilex in de keuken voorzien waar mijn inductie-kookplaat ook op past. De 3e aardlek met 9e groep is nodig voor een wasdroger.

Het is een appartement, dus zonnepanelen/krachtstroom/elektrische auto is niet echt aan de orde, maar ik zal zo toch maar eens gaan bellen met de aannemer.
Als je voor je keuken geen 3-fase (krachtstroom/380V) apparaten uitzoekt hoef je geen 3-fase aansluiting te nemen.

Er bestaan in de standaard 3 soorten elektra aansluitingen in je keuken
Een 230V aansluiting op een algemene groep
Een 230V aansluiting op een aparte groep (deze wandcontactdoos is apart afgezekerd op 16A en dus kun je een apparaat met een piekvermogen van maximaal 230 x 16 = 3.680 Watt aansluiten
Een 230V aansluiting op een dubbele aparte groep (kookgroep) Dan wordt er een perilex wandcontactdoos geplaatst welke wordt gevoeg door twee 16A groepen. Het apparaat wat je hier op aansluit moet 230V zijn met een piekvermogen van maximaal 230 x 16 x 2 = 7.360 Watt aansluiten.

als je meer nodig hebt zul je naar een 3-fase aansluiting moeten en dan gaat de geldteller lekker lopen. Ik zou dus proberen een kookplaat uit te zoeken die wel voldoet aan je wensen maar maximaal 7 kW trekt.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Tom Paris schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:01:
[...]

Dat maakt het 2- en 3-fasenverhaal in elk geval duidelijker. De aannemer heeft het daarbij niet over je aansluiting op het stroomnet, maar over de aansluiting voor je kooktoestel. Ik vind die prijzen wat fors, een aardlekautomaat kost online 50 euro. De aansluiting voor een kookgroep (2 fasen) een krachtgroep (3 fasen) is op de draadkleuren na identiek, dus waarom dat 205 euro zou moeten kosten? Maar goed, het is niet helemaal fair om de kosten van een aannemer te vergelijken met wat je zelf zou doen. In afwijkende opties zit ook gewoon extra werk en "projectmanagement".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Arrne schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:18:
Ok, bedankt. Weet iemand toevallig wanneer dat maandbedrag normaal gesproken wordt afgeschreven? Ik ben namelijk nog niet begonnen met aflossen, dat moet pas in 2017.

En weet je toevallig ook of je zo'n brief misschien sneller kunt krijgen of opvragen bij DUO? De 6e van volgende maand zou namelijk al in de richting van mijn voorbehoud financiering gaan, ik houd liever wat meer ruimte.
DUO is vrij stug. Mij wilde ze iig niet eerder een bewijs sturen. Je kan wel bij "mijn DUO" zien dat er een extra aflossing is gedaan (duurt een paar dagen voordat deze erbij staat), dus misschien is een screenshot voor de bank voldoende?

Daarnaast - zoals eerder genoemd - kun je met een bankafschrift aantonen dat je een bedrag over hebt gemaakt aan de DUO. Dit icm met een brief van de DUO van de hoogte van je schuld op 1 januari dit jaar zou genoeg bewijs moeten zijn.

Als je het nu overmaakt ben je ruim op tijd. Bij mij werd het rond de 25e afgeschreven, maar ik weet niet of dat bij iedereen hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Laatst online: 17-09 10:32
Ik heb op mijn formulier voor de overlijdensrisico verzekering aangegeven dat ik darmklachten heb en daarvoor naar een MDL arts ga. Die onderzoeken lopen nu en ze willen nu aanvullende informatie van de MDL arts hebben. De ontbindende voorwaarden lopen 16 juli af en op 15 juli krijg ik de uitslag. De hypotheek is bij Hypotrust afgesloten.

Ik verwacht zelf geen problemen wat betreft de onderzoeken, maar gaat dit gaat wel krap worden. Wat denken jullie? 15 juli per fax de uitslag door naar die partij sturen en 16 juli het akkoord op de hypotheek of op voorhand al verlengen van ontbindende voorwaarden?

De hypotheek adviseur lijkt zich niet erg druk te maken. Zou ik me al druk moeten maken?

Koopsom is 250.000 bij overlijden keren ze 175.000 uit aan de bank. Is dat niet wat hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
Baldertt schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:56:
[...]

DUO is vrij stug. Mij wilde ze iig niet eerder een bewijs sturen. Je kan wel bij "mijn DUO" zien dat er een extra aflossing is gedaan (duurt een paar dagen voordat deze erbij staat), dus misschien is een screenshot voor de bank voldoende?

Daarnaast - zoals eerder genoemd - kun je met een bankafschrift aantonen dat je een bedrag over hebt gemaakt aan de DUO. Dit icm met een brief van de DUO van de hoogte van je schuld op 1 januari dit jaar zou genoeg bewijs moeten zijn.

Als je het nu overmaakt ben je ruim op tijd. Bij mij werd het rond de 25e afgeschreven, maar ik weet niet of dat bij iedereen hetzelfde is.
Ok, duidelijk. Ergens had ik ook niet veel anders verwacht van DUO, dat is niet bepaald een voorbeeld van een flexibele organisatie.

Sowieso mijn adviesgesprek maar eens afwachten. Ik denk dat het niet eens nodig zal zijn (en dan zijn er ook nog andere opties), maar was wel benieuwd voor het geval dat het wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Damocles.NL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:14:
Koopsom is 250.000 bij overlijden keren ze 175.000 uit aan de bank. Is dat niet wat hoog?
Daar kies je toch zelf voor? Ik heb gekozen voor het minimale dat NHG vereiste, aangezien ik niet samenwoon en geen kinderen heb. Hoe ver je daar boven gaat zitten is aan jou.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 01-07-2015 14:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Laatst online: 17-09 10:32
Gizz schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:24:
[...]

Daar kies je toch zelf voor? Ik heb gekozen voor het minimale dat NHG vereiste, aangezien ik niet samenwoon en geen kinderen heb. Hoe ver je daar boven gaat zitten is aan jou.
Nooit over nagedacht tot iemand zei dat het best hoog is. De adviseur kwam hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
T-MOB schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:30:
[...]

Dat maakt het 2- en 3-fasenverhaal in elk geval duidelijker. De aannemer heeft het daarbij niet over je aansluiting op het stroomnet, maar over de aansluiting voor je kooktoestel. Ik vind die prijzen wat fors, een aardlekautomaat kost online 50 euro. De aansluiting voor een kookgroep (2 fasen) een krachtgroep (3 fasen) is op de draadkleuren na identiek, dus waarom dat 205 euro zou moeten kosten? Maar goed, het is niet helemaal fair om de kosten van een aannemer te vergelijken met wat je zelf zou doen. In afwijkende opties zit ook gewoon extra werk en "projectmanagement".
Ah, de kwartjes beginnen te vallen... Ik veronderstelde bij 'verzwaren standaard aansluiting van 2- naar 3-fase' de aansluiting op het hoofdnet, maar de aannemer bedoelt natuurlijk de Perilex in de keuken.

Maar als de hoofdaansluiting toch waarschijnlijk 3-fase is (want er is sowieso al een 2-fase aansluiting voorzien), en de 3e aardlek waarschijnlijk op de 3e fase komt, waarom zou men dan nog extra geld vragen voor 'aanpassen meterkast van 2- naar 3-fase'?

Telefoonmiep van de aannemer gaat het navragen iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 21:24
KaiseRRuby schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:27:

Opstal verzekering zit meestal inbegrepen in je VVE bijdrage. Sterker nog, het is voor de VVE verplicht om dat te hebben. Verder koop je namelijk geen appartement maar een aandeel in een gebouw (appartementsrecht) dus je kan heel erg lastig alleen jou gedeelte verzekeren.
Daar kan je dus nog op besparen, want inboedel kost iets van 6 euro en aansprakelijkheid maar iets van 3 of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Tom Paris schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:33:
[...]
Ah, de kwartjes beginnen te vallen... Ik veronderstelde bij 'verzwaren standaard aansluiting van 2- naar 3-fase' de aansluiting op het hoofdnet, maar de aannemer bedoelt natuurlijk de Perilex in de keuken.

Maar als de hoofdaansluiting toch waarschijnlijk 3-fase is (want er is sowieso al een 2-fase aansluiting voorzien), en de 3e aardlek waarschijnlijk op de 3e fase komt, waarom zou men dan nog extra geld vragen voor 'aanpassen meterkast van 2- naar 3-fase'?
Telefoonmiep van de aannemer gaat het navragen iig...
Een kookgroep met 2 fasen kan best van 1 fase van het hoofdnet komen. Zo'n kookgroep is niets meer dan 2 normale groepen door dezelfde leiding. Er zit dan een gekoppelde zekering aan zodat ze tegelijk uitgaan. Evengoed kun je 3 aardlekschakelaars aan die enkele fase knopen.
Het kan dus best zijn dat er fysiek echt wat gedaan moet worden om die 3 fasen in je meterkast te krijgen. Bij een eensgezinswoning legt de netbeheerder voor zover ik weet de aansluitingen naar de meterkast. Maar bij een appartement zou het maar zo kunnen zijn dat de aannemer moet zorgen voor de aanleg van de elektra naar de verschillende woningen in het pand.

Voor mij zou een krachtgroep voor koken trouwens wel echt een pre zijn in een koophuis zonder gas. Als je een 5-pits inductietoestel wil aansluiten heb je het vaak gewoon nodig. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Hmm... Dus als alles op 1-fase geknoopt wordt, en een 1-fase meterkast 40A is, waarbij de aansluitwaarde van de kookplaat 7200W is (krap 32A), dan moet ik dus op gaan letten dat ik tijdens het koken niet ook de wasmachine en de vaatwasser aan ga zetten oid? Alleen dat al zou me er toe bewegen naar 3-fase 3x25A te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mja, hoewel een praktischer voorbeeld is dat je met een familiediner (feestdagen?) alle pitten in gebruik hebt, en de oven, en de vaatwasser. Dan wordt het al krap aan inderdaad. Je moet dan wel nog de factor "Gelijktijdigheid" meenemen; je fornuis verbruikt dat vermogen bij lange na niet continu.

Het hangt ook een beetje van je hobby af. Als jij veel last kun je een krachtaansluiting veel beter benutten dan als je doet kantklossen.

Zelf zit ik momenteel ook op 1x 40A, (en kook ook elektrisch) maar zodra ik de elektra onderhanden neem hang ik er een 3fasen verdeler in. Inkoopsprijs zijn die niet zo duur.
Daarna via de officiële weg nog even de hoofdaansluiting laten verzwaren, en klaar.

Zelf zou ik altijd voor 3 fasen gaan, maar dat is ook deels beroepsdeformatie. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ikzelf zit nu op 1x 40A en heb nog nooit problemen gehad. Met 3x 25A kun je in sommige specifieke gevallen juist eerder in de problemen komen: met 2 grote stroomverbruikers op een 25A fase loop je eerder tegen problemen aan dan als die 2 verbruikers op 1x 40A zitten.

Natuurlijk probeer je alles netjes over de fases te verdelen, maar ik heb bijvoorbeeld 9 groepen en dan ontkom je er niet aan dat ook grote verbruikers samen op een fase komen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arrne schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:18:

De 6e is echt de 6e bij DUO, geen uitzonderingen mogelijk. Ik heb het ook gehad - ontving zelfs 2 brieven *na* de 6e van mijn volledige aflossing (1 met stempel en handtekening) :F . Advies om ruim op tijd te beginnen met deze procedures, dan kom je zeker niet voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
En daar staan je dan bij een huis nadat je net 15min door de bloedhitte hebt gefietst... Ja meneer de bezichtiging is morgen pas...

Verder hele aardige mensen en kreeg fles water van ze, maar ik mag morgen weer terugkomen (ergens is de communicatie met de makelaar mis gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
We hebben een huis gevonden en krijgen nu een concept koopakte van de makelaar. Ik zie echter dat er in de koopakte de aankoopprijs van het huis is weg geblurred. Ik vraag dus aan de makelaar of ze het origineel kan toevoegen, zegt ze dit:
het gedeelte wat weggeveegd is de prijs van de woning wat er destijds door de verkopers is betaald. Dit halen wij altijd uit de koopovereenkomst omdat dat niet relevant is voor deze verkoop.
Is dat normaal ? Waarom zou ik de aankoopprijs niet mogen weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Die kun je gewoon voor 1,5 opvragen bij het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Het was een nieuwbouwhuis (wij worden tweede eigenaar), dacht ergens gelezen te hebben dat dat niet kon.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aliene
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:10
Ik weet niet zeker of het dan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Baldertt schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:56:
[...]

Ik kan dit beamen , met als toevoeging dat ook mijn fa de echte afschrift wilde zien.

Ik zou overigens wel in overleg met je fa gaan , want formeel rekenen ze met initiële schuld en die verandert strikt genomen niet door een extra aflossing. In de praktijk heeft een extra aflossing natuurlijk weldegelijk impact op je maandlasten, dus moet hij daar wel mee rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Basekid schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 17:02:
En daar staan je dan bij een huis nadat je net 15min door de bloedhitte hebt gefietst... Ja meneer de bezichtiging is morgen pas...

Verder hele aardige mensen en kreeg fles water van ze, maar ik mag morgen weer terugkomen (ergens is de communicatie met de makelaar mis gegaan).
Vandaag weer een kans, in nog hogere temperaturen! B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

vortexnl1982 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 06:07:
We hebben een huis gevonden en krijgen nu een concept koopakte van de makelaar. Ik zie echter dat er in de koopakte de aankoopprijs van het huis is weg geblurred. Ik vraag dus aan de makelaar of ze het origineel kan toevoegen, zegt ze dit:

[...]

Omdat ze vinden dat het je niets aan gaat denk ik. Ik snap dat je het wilt weten, maar recht heb je er niet op. Wellicht tijdens de overdracht als de vorige eigendomsakte op tafel komt ofzo?

Echt relevant is het niet zou ik zeggen.hooguit frustrerend. Mijn huis was 500% gestegen in prijs sinds de vorige koop in 1989, kwam ik achter. Vond ik verder niet zo relevant , wel licht amusant shockerend :P.

En bij een nieuwbouw huis kan je het ook niet bij het kadaster opvragen. Helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 02-07-2015 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

vortexnl1982 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 06:07:

[...]

Als je het nu wil weten, dan kan je het zo opvragen. Anders kom je er bij de notaris wel achter. Aan de andere kant: wat maakt het uit? Je bent al door de onderhandelingen waarin dit wellicht een klein stukje relevant info had kunnen zijn als voorbij. Waarom wil je het nu nog weten? Alleen uit nieuwsgierigheid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:40:
[...]

Ik kan dit beamen , met als toevoeging dat ook mijn fa de echte afschrift wilde zien.

Ik zou overigens wel in overleg met je fa gaan , want formeel rekenen ze met initiële schuld en die verandert strikt genomen niet door een extra aflossing. In de praktijk heeft een extra aflossing natuurlijk weldegelijk impact op je maandlasten, dus moet hij daar wel mee rekenen.
Helaas moet je er wel rekening mee houden dat niet je FA maar je geldverstrekker uiteindelijk bepaalt hoe een studieschuld wordt meegenomen. Dat *kan* op basis van werkelijke maandlasten zijn, maar sommige goedkopere (in rente) aanbieders houden het simpelweg op 0.75% oorspronkelijke hoofdsom en maken geen onderscheid. Dus wellicht beste om je FA ook de vraag te stellen welke geldverstrekker hier wel rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja, ik wil het weten uit nieuwsgierigheid. De prijs hebben we al afgesproken. Vind het alleen vreemd dat ze de prijs blurren, lijkt me niet echt transparant :) Maar ik snap het wel, als ze de oude prijs laten staan gaan mensen moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:57:
[...]

Helaas moet je er wel rekening mee houden dat niet je FA maar je geldverstrekker uiteindelijk bepaalt hoe een studieschuld wordt meegenomen. Dat *kan* op basis van werkelijke maandlasten zijn, maar sommige goedkopere (in rente) aanbieders houden het simpelweg op 0.75% oorspronkelijke hoofdsom en maken geen onderscheid. Dus wellicht beste om je FA ook de vraag te stellen welke geldverstrekker hier wel rekening mee houdt.
In mijn geval is er precies 0,0 van die informatie naar de geldverstrekker of naar NHG gegaan. Mijn FA gaf aan dat hij verantwoordelijk is voor een goed advies en dat hij die gegevens nodig heeft voor dossiervoming en om mij dus een veilig advies te kunnen geven (en om bij een audit aan te kunnen tonen dat het advies passend was :)). Die bewaking (op dat gebied) zit dus bij hem en niet bij de geldverstrekker. Dat was in DEC2013/JAN2014, dus mogelijk is dat nu anders.

Ray kan daar wel eens wat licht op werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

vortexnl1982 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:58:
Ja, ik wil het weten uit nieuwsgierigheid. De prijs hebben we al afgesproken. Vind het alleen vreemd dat ze de prijs blurren, lijkt me niet echt transparant :) Maar ik snap het wel, als ze de oude prijs laten staan gaan mensen moeilijk doen.
Via SMS dan maar? Naar 8118:

KOOPSOM 1234AB 12

(€1,50, dienst van kadaster)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
ATS schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:08:
[...]

Via SMS dan maar? Naar 8118:

KOOPSOM 1234AB 12

(€1,50, dienst van kadaster)
Is toch zelfde bron: kadaster. Is een nieuwbouwwoning dus niet opvraagbaar bij kadaster volgens mij. Het is daar alleen opvraagbaar als het huis al van eigenaar is verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:03:
[...]

In mijn geval is er precies 0,0 van die informatie naar de geldverstrekker of naar NHG gegaan. Mijn FA gaf aan dat hij verantwoordelijk is voor een goed advies en dat hij die gegevens nodig heeft voor dossiervoming en om mij dus een veilig advies te kunnen geven (en om bij een audit aan te kunnen tonen dat het advies passend was :)). Die bewaking (op dat gebied) zit dus bij hem en niet bij de geldverstrekker. Dat was in DEC2013/JAN2014, dus mogelijk is dat nu anders.

Ray kan daar wel eens wat licht op werpen.
Die discussie wel/niet melden (en wat je FA hier in doet) is hier inderdaad al meermaals gevoerd met alle voors en tegens, dus ga hem zeker niet opnieuw opstarten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

vortexnl1982 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:16:
[...]

Is toch zelfde bron: kadaster. Is een nieuwbouwwoning dus niet opvraagbaar bij kadaster volgens mij. Het is daar alleen opvraagbaar als het huis al van eigenaar is verwisseld.
Oh, ok. Geen idee of de oorspronkelijke aankoopprijs ergens terug te vinden is. Wellicht in de stukken die je bij overdracht van het huis nog krijgt ivm handleidingen, garanties, tekeningen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
vortexnl1982 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:58:
Waarschijnlijk staat in die akte enkel de grondprijs vermeld. Mijn huis uit 2001 stond voor 124.000 gulden ingeschreven. Uiteindelijk €215.000 voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom Paris schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 17:38:
Semi-technische vraag over mijn nieuwbouwwoning. Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht, en zit nu in het proces van het kiezen van aanpassingen aan loze leidingen, etc. Omdat het een appartement betreft, gaat dit met keuzelijsten en afwijkingen van de standaard oplevering.

Een van de opties is om van een 2-fase naar een 3-fase aansluiting te gaan, met bijbehorende 3-fase meterkast voor zo'n €400. In een later stadium de meterkast ombouwen van 2- naar 3-fase lijkt me een dure ingreep (en wie weet wat de toekomst brengt qua gebruik) dus ging ik eens wat Googelen. Nu maak ik uit mijn zoektocht op dat 2-fase meterkasten helemaal niet bestaan? :? Het is altijd 1- of 3-fase, maar nooit 2? Of is '2-fase' eigenlijk 2x 1-fase? Het zou me niet verbazen als er gewoon een 3-fase meterkast komt en dit een truc is om onwetende kopers meer geld uit de zak te kloppen, maar misschien ben ik te achterdochtig...
Hou ook even rekening mee dat jaarlijks aansluitkosten hoger/lager kan zijn bij 3 fase aansluiting ten opzichte van 3. Zelf zal op 1 fase houden, bijna iedereen heeft het, dus waarom zal dat dan niet voldoende zijn. Tenzij je natuurlijk elektrische wilt gaan koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mensen trouwens ervaring met een verkocht huis/appartement van de verkochte lijst op Funda af te laten halen, kan dit en wie moet ik daarvoor benaderen? :)

3 fase is trouwens ook handig voor een grotere oven, of voor hobby's zoals lassen of een zwaardere compressor of iets. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.