Ik zou er geen huis voor laten als de tuin op het oosten is,als de tuin diep genoeg is. Blijkbaar hecht ik toch iets van waarde aan.frankwopereis schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:24:
[...]
Ik hecht vrij weinig aan de ligging van de tuin MAAAARRR ik heb wel de voorkeur voor een tuin op het (noord) westen ivm zon in de avond![]()
![]()
Spreek je jezelf niet tegen? Als je zo lang mogelijk avondzon wil moet je west, of hooguit zuid-west hebben. Zeker geen zuid.MrAcid schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:18:
[...]
Ja, absoluut!
Ligging, bebouwing eromheen, potentiële zonuren. Voorkeur voor Zuid-west of zuid. Zo lang mogelijk avondzon is het belangrijkste wat bij betreft.
De makelaar wilt het document inzien en wat er beschreven is. Hij zegt dat de verkoper deze punten wellicht voor de oplevering kan oplossen met garantie.celshof schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:27:
[...]
Inderdaad gewoon een samenvatting sturen van de verschillende posten en de bijbehorende kostenpost. Hoef je ze echt niet het rapport of zelfs maar een kopie van de betreffende pagina voor te sturen.
Wat betreft de prijs zou ik aangeven dat deze €7000 moet zakken. Oftewel de herstelkosten verminderd met jouw grensbedrag.
Hoger dan 50/50 (beide €6000) zou ik zeker niet gaan en daar mag dan ook wel wat tegenover staan.
Ik zit dus eigenlijk wel vast om het document toe te zenden, want ze gaan niet zakken met de prijs.
Ik heb in het document met rood omcircelt wat ik vind wat de eigenaren moeten maken voordat ik er ga wonen. Dit is dan alleen wat aan het huis vast zit.
Denk hierbij aan;
- WtW ventilatie + roosters reinigen
- Mechanisme toilet vervangen.
- Scheuren in muren repareren.
- Radiatoren (roest) vervangen
- Groepenkast niet volgens normering.
- Scheuren en lichte houtrot in kozijnen repareren.
- Aansluitband lichtkoepels vervangen.
- Voegwerk buiten zit los. Opnieuw voegen.
- Vloerverwarming maken, werkt nu niet.
Denk dat dat wel redelijk is.. de rest heeft meer met keuken en badkamer te maken, maar die worden toch vervangen.
Ligt eraan hoe diep je tuin is.Pooh schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:48:
[...]
Spreek je jezelf niet tegen? Als je zo lang mogelijk avondzon wil moet je west, of hooguit zuid-west hebben. Zeker geen zuid.
Overigens heb ik nu een dakterras waar je gewoon altijd van zonsopkomst tot zonsondergang zon hebt. Gegeven dat er geen wolken zijn...
Nouja ik vertel gewoon wat ze aan de telefoon vertellen.Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:45:
[...]
dat is vreemd, volgens mijn FA zijn ze helemaal bij - ook volgens henzelf overigens (Meer informatie..): ('Voor complete acceptatiedossiers geldt een verwerkingstijd van 3 werkdagen.'). Voor mijn offerteaanvraag (dus niet: verwerking compleet dossier zoals bij jou) was de tijdslijn als volgt: ingediend op 11-06 werd op 17-06 door mij ontvangen. Welliswaar verkeerd, en bij Munt hebben ze problemen met het lezen van vinkjes en bij het maken van bepaalde berekeningen, maar in ieder geval sneller dan wat jij nu schetst.
Verwijderd
Bij mij is ook zover dat ik hypotheek offert kan aanvragen voor mijn nieuwbouwproject waarmee ze over paar maanden gaan starten.
Zat eerst aan Allianz te denken met rente van 2,55% voor 20 jaar vast. Maar als naar hun vlowaardes kijk dan kan ik mij daar niet echt in vinden.
Ik overweeg nu Argenta met 2,7% met 20 jaar vast en in combinatie met overlijdens risico verzekering van hun. Maar ga ook wel kijken naar de voorwaarde van AEGON. Want lage rente is leuk. Maar het hebben van goede hypotheek voorwaarde vindt ik zelf fijner.
Zat eerst aan Allianz te denken met rente van 2,55% voor 20 jaar vast. Maar als naar hun vlowaardes kijk dan kan ik mij daar niet echt in vinden.
Ik overweeg nu Argenta met 2,7% met 20 jaar vast en in combinatie met overlijdens risico verzekering van hun. Maar ga ook wel kijken naar de voorwaarde van AEGON. Want lage rente is leuk. Maar het hebben van goede hypotheek voorwaarde vindt ik zelf fijner.
Ik heb tien jaar lang in een huis gewoond met een tuin en grote ramen in het huis richting het zuiden. Daarom is dat in ons huidige huis juist niet het geval. Maar ik weet dat ik meer de uitzondering dan de regel benLuuksche schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:10:
Hechten jullie veel waarde aan de ligging van de tuin?
Ik weet het, je kan altijd een parasol opzetten als je schaduw wil, maar geen zon ophangen als je zonneschijn wil. Maar ook in Nederland kan de zon goed schijnen en dan was het bij ons in de tuin (en huis!) veel te warm voor mij. Screens voor de ramen hielp wel, trouwens. Maar als je van april t/m oktober screens voor je ramen hebt hangen dan vraag je je wel eens af waarom je eigenlijk ramen hebt.
Het huidige huis staat ongeveer in de richting van een back-slash, met het huis aan de linkerkant en de tuin rechts. Het grootste deel van de dag staat het huis schaduw te geven in de tuin, maar 's ochtends en 's avonds is er juist wel zon in de tuin. Wat mij betreft helemaal perfect.
Maar diverse familieleden (wat verder in de boom) en kennissen begrepen er niets van, want de tuin was niet "op het zuiden".
Verwijderd
Ik ben ook zo persoon die juist huis wilt op het zuiden.
Zit nu op het noord westen en door gebrek aan zon is hier best vaak erg kil in huis. Dat wil ik echt niet meer. Te warm vindt zelf nooit zo snel een probleem en anders kan je nog altijd 2 ramen tegen over elkaar open zetten.
Zit nu op het noord westen en door gebrek aan zon is hier best vaak erg kil in huis. Dat wil ik echt niet meer. Te warm vindt zelf nooit zo snel een probleem en anders kan je nog altijd 2 ramen tegen over elkaar open zetten.
Ramen op het zuiden zijn wel fijn, maar alleen als je een behoorlijke overstek erboven hebt. Dan heb je 's winters de laagstaande zon, en 's zomers schaduw van je overstek. Onbeschermde ramen op het zuiden zou ik ook niet willen, dan is op het westen veel fijner.
Maar als je een tuin op het zuiden hebt, heb je juist vrij veel controle op de lichtval daar. Een tactisch geplaatste boom helpt al een heleboel.
Maar als je een tuin op het zuiden hebt, heb je juist vrij veel controle op de lichtval daar. Een tactisch geplaatste boom helpt al een heleboel.
ik zou de verkopende makelaar NOOIT het rapport in laten zien. het is jouw rapport, en dus ook jouw troefkaart om te spelen. Je kunt nu aangeven dat je op basis van het bouwkundig rapport de volgende punten als kostenpost hebt geconstateerd en dat je verwacht dat dat óf opgelost wordt óf dat je afziet van de koop van deze woning voor deze prijs.Ferio schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:52:
[...]
De makelaar wilt het document inzien en wat er beschreven is. Hij zegt dat de verkoper deze punten wellicht voor de oplevering kan oplossen met garantie.
Ik zit dus eigenlijk wel vast om het document toe te zenden, want ze gaan niet zakken met de prijs.
Ik heb in het document met rood omcircelt wat ik vind wat de eigenaren moeten maken voordat ik er ga wonen. Dit is dan alleen wat aan het huis vast zit.
Denk hierbij aan;
- WtW ventilatie + roosters reinigen
- Mechanisme toilet vervangen.
- Scheuren in muren repareren.
- Radiatoren (roest) vervangen
- Groepenkast niet volgens normering.
- Scheuren en lichte houtrot in kozijnen repareren.
- Aansluitband lichtkoepels vervangen.
- Voegwerk buiten zit los. Opnieuw voegen.
- Vloerverwarming maken, werkt nu niet.
Denk dat dat wel redelijk is.. de rest heeft meer met keuken en badkamer te maken, maar die worden toch vervangen.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Als je op basis van dat rapport van de koop wil afzien zul je het toch echt moeten laten zien aan de verkoper of zijn makelaar. (aangenomen dat je al een voorlopig koopcontract getekend hebt)
Het is geen troefkaart die je kunt spelen, het is ook niet iets waar je je eigen draai aan kunt geven. Als de geconstateerde kosten boven de in het contract afgesproken grens komt heb je de keus het te ontbinden, blijven de kosten daaronder kan dat niet. Als je op basis daarvan wilt onderhandelen over een nieuwe prijs kan je dat proberen, maar het lijkt me sterk dat iemand daarin mee gaat als je het rapport niet laat zien. Wie zegt dat jij die kosten niet uit je duim zuigt?
Het is geen troefkaart die je kunt spelen, het is ook niet iets waar je je eigen draai aan kunt geven. Als de geconstateerde kosten boven de in het contract afgesproken grens komt heb je de keus het te ontbinden, blijven de kosten daaronder kan dat niet. Als je op basis daarvan wilt onderhandelen over een nieuwe prijs kan je dat proberen, maar het lijkt me sterk dat iemand daarin mee gaat als je het rapport niet laat zien. Wie zegt dat jij die kosten niet uit je duim zuigt?
Ik snap sowieso niet wat het probleem is om het te laten zien, in welke scenario kan je er überhaupt voordeel bij hebben?
Volgens mij haal je er alleen voordeel uit als je wil liegen over de uitkomst van het bouwkundig onderzoek.
het zal niet de eerste keer zijn dat een dergelijk rapport nogal ruim met de kosten omgaat. Dan wil je als verkoper / makelaar wel weten wat er staat.Veel punten die ik zo lees stellen ook weinig tot niets voor imho en zijn wellicht inherent aan het bouwjaar en / of staat van de woning waarin het gekocht word en mogelijk daarbij in de prijs opgenomen. Zo niet wil je ze bij voorkeur ook zelf (mogelijk met een daling in prijs) aanpakken om zeker te zijn dat het goed gebeurt.
[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 20-06-2015 10:13 ]
Ik heb dadelijk ook een woonkamer met pui op het oosten. Lekker de ochtend zon en stukje middagzon, en 's avonds na een uur of 7 heb je van opzij heb je lekker de avondzon nog aan de zijkant.JeroenE schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 18:18:
[...]
Ik heb tien jaar lang in een huis gewoond met een tuin en grote ramen in het huis richting het zuiden. Daarom is dat in ons huidige huis juist niet het geval. Maar ik weet dat ik meer de uitzondering dan de regel ben![]()
Ik weet het, je kan altijd een parasol opzetten als je schaduw wil, maar geen zon ophangen als je zonneschijn wil. Maar ook in Nederland kan de zon goed schijnen en dan was het bij ons in de tuin (en huis!) veel te warm voor mij. Screens voor de ramen hielp wel, trouwens. Maar als je van april t/m oktober screens voor je ramen hebt hangen dan vraag je je wel eens af waarom je eigenlijk ramen hebt.
Het huidige huis staat ongeveer in de richting van een back-slash, met het huis aan de linkerkant en de tuin rechts. Het grootste deel van de dag staat het huis schaduw te geven in de tuin, maar 's ochtends en 's avonds is er juist wel zon in de tuin. Wat mij betreft helemaal perfect.
Maar diverse familieleden (wat verder in de boom) en kennissen begrepen er niets van, want de tuin was niet "op het zuiden".
Ideaal, niet tyfes heet en vol de zon erin. Ook van mij een bewuste keuze.
Tuin echt op het noorden is wat minder, je zit dan met schaduw, vocht, mos, en dat soort ongein...
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Onze aankoop heeft een uitbouw (serre) op het Oosten. Erg prettig met de ochtendzon. En nu de hele dag de zon er vol op tijdens de heetste uren. Dat hebben we nu wel, direct op het zuiden, dat valt mij wat tegen in de praktijk.
Kreeg vrijdag nog van mijn FA te horen dat ik nog even een kopie van de achterkant van mijn paspoort moest aanleveren. De desbetreffende afdeling wilde ook mijn BSN zien. Die staat echter ook op de voorkant, dit gaf de FA zelf ook al aan.
Heeft iemand ervaring met het acceptatietraject bij de SNS? Ik heb op 17 juni de offerte getekend. Voorbehoud van financiering verloopt op 26 juni en heb deze al twee keer verlengd. FA gaf wel aan dat hij een snelle acceptatie verwachtte omdat het een 'hamerstuk' was volgens hem. (alle documenten aanwezig, geen BKR, ORV al rond, vast contract etc).

Heeft iemand ervaring met het acceptatietraject bij de SNS? Ik heb op 17 juni de offerte getekend. Voorbehoud van financiering verloopt op 26 juni en heb deze al twee keer verlengd. FA gaf wel aan dat hij een snelle acceptatie verwachtte omdat het een 'hamerstuk' was volgens hem. (alle documenten aanwezig, geen BKR, ORV al rond, vast contract etc).
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Ook wij staan op het punt te gaan/willen verhuizen een hebben zelf al een huis op het oog.
Afgezien de prijs in het hogere segment valt, plus er nog een kwestie is over het aankopen van een gedeelte van een perceel aan grond, leek het ons toch wel verstandig om een aankoop makelaar in te schakelen.
Het gaat om een huis in een geheel ander deel van ons land, is het handiger om wel of niet een "lokale" makelaar te nemen, heeft het nut om deze makelaar te "combineren" met de makelaar die er gaat komen om ons huidige huis te verkopen?
Uiteindelijk gaat het om een bezichtiging (al één gedaan om te kijken of het wat was) een bij besluit om te kopen, het proces begeleiden/regelen.
Sowieso nog tips waarop te letten qua kosten, uit te voeren taken etc?
Afgezien de prijs in het hogere segment valt, plus er nog een kwestie is over het aankopen van een gedeelte van een perceel aan grond, leek het ons toch wel verstandig om een aankoop makelaar in te schakelen.
Het gaat om een huis in een geheel ander deel van ons land, is het handiger om wel of niet een "lokale" makelaar te nemen, heeft het nut om deze makelaar te "combineren" met de makelaar die er gaat komen om ons huidige huis te verkopen?
Uiteindelijk gaat het om een bezichtiging (al één gedaan om te kijken of het wat was) een bij besluit om te kopen, het proces begeleiden/regelen.
Lokale makelaars kennen elkaar natuurlijk. Beter is om een makelaar buiten de regio in te schakelen, omdat die steviger kan onderhandelen. Ze zien elkaar veel minder vaak.Fly-guy schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:50:
Ook wij staan op het punt te gaan/willen verhuizen een hebben zelf al een huis op het oog.
Wij hebben een totaalpakket afgesloten voor verkoopmakelaar, aankoopmakelaar en FA. Losse tarieven zijn aanzienlijk. Maar al snel kwamen we uit op een korting van 37,5%, mits wij de 3 zaken bij hun zouden willen laten doen.
En dan kon er ook nog een naast die korting geschoven worden met de kosten van de ene factuur naar de andere. Zodat belastingaftrek gunstiger voor ons uit gaat vallen. Dat mag je normaal niet vertellen, maar dat is een grijs gebied waar iedereen in het wereldje vanaf weet.
Kortom, zeker vragen wat een totaalpakket gaat kosten bij 1 partij en stiekem eens een keer bellen of mailen door iemand die je kent om te pijlen of ze goed bereikbaar zijn vond ik wel een goede. Of informeren wie ervaringen heeft met partijen in je vrienden- of kennissenkring.
Als je naar de andere kant van het land gaat zou ik doorgaans juist wel een lokale makelaar nemen. Die is beter op de hoogte van het gebied en de geldende prijsniveaus. Wat de goede buurten zijn en wat niet. Of er plannen liggen om weg x, y of z uit te breiden.
Als je al weet wat je hebben wil zie ik het nut niet zo van een makelaar. Maar een combi-deal met de makelaar die je huis gaat verkopen zal wel economisch zijn.
Als je al weet wat je hebben wil zie ik het nut niet zo van een makelaar. Maar een combi-deal met de makelaar die je huis gaat verkopen zal wel economisch zijn.
Regeren is vooruitschuiven
Het probleem is dat we een huis op het oog hebben wat flink aan de prijs is en waar onderhandeld moet worden over de hoeveelheid grond, verdeeld over twee percelen.T-MOB schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:11:
Als je naar de andere kant van het land gaat zou ik doorgaans juist wel een lokale makelaar nemen. Die is beter op de hoogte van het gebied en de geldende prijsniveaus. Wat de goede buurten zijn en wat niet. Of er plannen liggen om weg x, y of z uit te breiden.
Bepalen wat een boerderij plus land waard is, ligt boven mijn niveau en makkelijk vergelijken zoals we met ons huidige huis gedaan hebben is ook vrij lastig.
edit: mijn achterdochtige gevoel richting makelaars en de vriendjespolitiek in het wereldje werden mij dit weekend weer eens bevestigd:
Goede bekende van mij is links en rechts wat appartementen aan het opkopen voor de verhuur. Nu heeft hij er twee aangekocht met behulp van een aankoopmakelaar en was hij nog op zoek naar een derde. De aankoopmakelaar is ook verkoopmakelaar en heeft hem gewezen op een appartement dat bij hem te koop staat. De verkoopmakelaar heeft hem de bodemprijs verteld (nog voordat er werd onderhandeld), daar is de bekende nog 5k onder gaan zitten en nu is het verkocht. Geen zuivere koffie als je het mij vraagt (de verkopende partij weet van niks).
Goede bekende van mij is links en rechts wat appartementen aan het opkopen voor de verhuur. Nu heeft hij er twee aangekocht met behulp van een aankoopmakelaar en was hij nog op zoek naar een derde. De aankoopmakelaar is ook verkoopmakelaar en heeft hem gewezen op een appartement dat bij hem te koop staat. De verkoopmakelaar heeft hem de bodemprijs verteld (nog voordat er werd onderhandeld), daar is de bekende nog 5k onder gaan zitten en nu is het verkocht. Geen zuivere koffie als je het mij vraagt (de verkopende partij weet van niks).
[ Voor 10% gewijzigd door PLAE op 22-06-2015 17:09 ]
Een makelaar die tegelijkertijd aankoop- en verkoopmakelaar is voor hetzelfde object is natuurlijk een hele vreemde situatie. Je kan niet beide partijen goed vertegenwoordigen in zo'n situatie. Zowel koper als verkoper zouden dat altijd moeten proberen te voorkomen.
Dit klinkt zeker niet als zuivere koffie, maar om nu deze ervaring te projecteren op alle makelaars..
Dit klinkt zeker niet als zuivere koffie, maar om nu deze ervaring te projecteren op alle makelaars..
[ Voor 16% gewijzigd door Arrne op 22-06-2015 13:10 ]
Officieel was hij geen verkoopmakelaar in deze maar wel erg loyaal richting de persoon die hij eerder had vertegenwoordigd (en vooral richting z'n eigen portemonnee). Klopt dat je dit op elke makelaar kan projecteren maar het maakt mij wel zeer kritisch.
Zojuist gebeld door de aannemer.
Of wij de eerste steen van het project willen gaan leggen samen met de wethouder. Met de eerste steen wordt er ook een tijdcapsule met wat spulletjes van nu geplaatst, zodat wanneer het gesloopt wordt dat naar boven komt.
De bedoeling is dat onze namen dan op de eerste steen gezet worden.
Vind dat een leuk idee, nu hopen dat mijn vriendin dat ook wil
Of wij de eerste steen van het project willen gaan leggen samen met de wethouder. Met de eerste steen wordt er ook een tijdcapsule met wat spulletjes van nu geplaatst, zodat wanneer het gesloopt wordt dat naar boven komt.
De bedoeling is dat onze namen dan op de eerste steen gezet worden.
Vind dat een leuk idee, nu hopen dat mijn vriendin dat ook wil
Ja. En ik ben eens opgelicht in een garage. Dus nu weet ik zeker dat je garagisten niet meer kan vertrouwenPLAE schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:27:
Voor mijn gevoel kun je makelaars al niet zo vertrouwen, nu weet ik het wel zeker. Goede bekende van mij is links en rechts wat appartementen aan het opkopen voor de verhuur. Nu heeft hij er twee aangekocht met behulp van een aankoopmakelaar en was hij nog op zoek naar een derde. De aankoopmakelaar is ook verkoopmakelaar en heeft hem gewezen op een appartement dat bij hem te koop staat. De verkoopmakelaar heeft hem de bodemprijs verteld (nog voordat er werd onderhandeld), daar is de bekende nog 5k onder gaan zitten en nu is het verkocht. Geen zuivere koffie als je het mij vraagt (de verkopende partij weet van niks).

Je kunt ook de boel laten taxeren door een gespecialiseerde taxateur en vervolgens zelf de onderhandelingen voeren. Ik zou daarbij iemand zoeken die verstand heeft van de regio waar je naar toe gaat. Dat pleit voor een lokale makelaar / taxateur.Fly-guy schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:28:
[...]
Het probleem is dat we een huis op het oog hebben wat flink aan de prijs is en waar onderhandeld moet worden over de hoeveelheid grond, verdeeld over twee percelen.
Bepalen wat een boerderij plus land waard is, ligt boven mijn niveau en makkelijk vergelijken zoals we met ons huidige huis gedaan hebben is ook vrij lastig.
Dat gezegd hebbende lijkt het me met dat soort objecten sowieso lastig een objectieve waarde vast te stellen. Vergelijkingsmateriaal is er weinig. En een paar hectare grasland is voor een particulier eerder een probleem dan een pre, want je moet er wat mee. De markt is dus beperkt tot mensen die er wat mee willen en dat maakt het een beetje een een wat-de-gek-ervoor-geeft categorie.
Regeren is vooruitschuiven
Jaja, ik heb het al geedit.Valorian schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:42:
[...]
Ja. En ik ben eens opgelicht in een garage. Dus nu weet ik zeker dat je garagisten niet meer kan vertrouwen..
Lekkere notaris heb ik gekozen zeg... dacht, ik neem niet de goedkoopste maar iets duurder om gezeur te voorkomen...
Nou, eerst geven ze duidelijk aan dat de waarborgsom voor datum xx binnen moet zijn (conform koopakte), vervolgens vertellen ze nooit waar het heen moet (met welke beschrijving etc). Kortom, ik moest er uiteindelijk zelf achteraan. Uiteindelijk wel snel geholpen, maar wel knullig (punctualiteit is toch wel een van de kerneigenschappen die je van een notaris verwacht).
Nu, een week voor oplevering is de deadline voor de nota van afrekening verlopen.... contact gezocht: vve laat niet van zich horen.... tsjah, moet ik dan niet op de hoogte gehouden worden? Gelukkig wel weer snel en goed geholpen, maar dat ik zelf overal achter aan moet gaan is wel een beetje knullig...
Nou, eerst geven ze duidelijk aan dat de waarborgsom voor datum xx binnen moet zijn (conform koopakte), vervolgens vertellen ze nooit waar het heen moet (met welke beschrijving etc). Kortom, ik moest er uiteindelijk zelf achteraan. Uiteindelijk wel snel geholpen, maar wel knullig (punctualiteit is toch wel een van de kerneigenschappen die je van een notaris verwacht).
Nu, een week voor oplevering is de deadline voor de nota van afrekening verlopen.... contact gezocht: vve laat niet van zich horen.... tsjah, moet ik dan niet op de hoogte gehouden worden? Gelukkig wel weer snel en goed geholpen, maar dat ik zelf overal achter aan moet gaan is wel een beetje knullig...
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 22-06-2015 19:30 ]
Verwijderd
Ik heb deze topic heel lang gevolgd en vandaag ook eindelijk finaal akkoord gekregen
12-03 afspraak gepland voor bezichtiging
23-03 huis bekeken
01-04 2e bezichtiging met aankoopmakelaar
02-04 bod uitgebracht
04-04 bod geaccepteerd
Financiële kant:
08-04 oriënterend gesprek aangevraagd
16-04 oriënterend gesprek
21-04 Hypotheekadvies
22-04 Taxatie woning
10-05 Hypotheekofferte ontvangen
15-05 Hypotheekofferte verstuurd met alle documenten
19-05 Akkoord ORV
22-06 Finaal Akkoord
Hypotheek bij de ABN-Amro 20 jaar vastgezet tegen 2.6 % (incl. werkgeverskorting)
03-07 gaan we passeren
12-03 afspraak gepland voor bezichtiging
23-03 huis bekeken
01-04 2e bezichtiging met aankoopmakelaar
02-04 bod uitgebracht
04-04 bod geaccepteerd
Financiële kant:
08-04 oriënterend gesprek aangevraagd
16-04 oriënterend gesprek
21-04 Hypotheekadvies
22-04 Taxatie woning
10-05 Hypotheekofferte ontvangen
15-05 Hypotheekofferte verstuurd met alle documenten
19-05 Akkoord ORV
22-06 Finaal Akkoord
Hypotheek bij de ABN-Amro 20 jaar vastgezet tegen 2.6 % (incl. werkgeverskorting)
03-07 gaan we passeren
Vraag over passeren, in de akte staat dat de verkoper geen energielabel bij het huis heeft en dat de verkopers elke vorm van schade hieruit voortkomend zal accepteren. Komt dat er niet op neer dat ik gewoon een label laat regelen en vervolgens de kosten daarvan kan verhalen?
Energielabel
Verkoper heeft geen definitief energielabel van het verkochte. Verkoper is ervan op de hoogte dat het ter beschikking stellen van een energielabel wettelijk verplicht is en aanvaardt alle gevolgen die uit de afwezigheid van het energielabel voortvloeien.
[ Voor 56% gewijzigd door deWit op 23-06-2015 14:36 ]
Niet op nieuwe paspoorten.Down schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:12:
Kreeg vrijdag nog van mijn FA te horen dat ik nog even een kopie van de achterkant van mijn paspoort moest aanleveren. De desbetreffende afdeling wilde ook mijn BSN zien. Die staat echter ook op de voorkant, dit gaf de FA zelf ook al aan.![]()
euhmmmm
Ik denk (maar vraag dat na) dat het meer slaat op de boete die je kan krijgen bij verkoop zonder label.deWit schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:32:
Vraag over passeren, in de akte staat dat de verkoper geen energielabel bij het huis heeft en dat de verkopers elke vorm van schade hieruit voortkomend zal accepteren. Komt dat er niet op neer dat ik gewoon een label laat regelen en vervolgens de kosten daarvan kan verhalen?
[quote]Energielabel____________________________________________________________________________________
Verkoper heeft geen definitief energielabel van het verkochte. Verkoper is ervan op de hoogte dat het ter beschikking stellen van een energielabel wettelijk verplicht is _
en aanvaardt alle gevolgen die uit de afwezigheid van het energielabel voortvloeien. [\quote]
Dat gaat wss inderdaad over de boete. Wij hadden (mondeling, voor wat dat waard is) zo'n clausule omdat de overdacht veel te vroeg in het jaar was om op tijd een label nieuwe stijl aan te vragen.Fly-guy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:04:
[...]
Ik denk (maar vraag dat na) dat het meer slaat op de boete die je kan krijgen bij verkoop zonder label.
Verkoopmakelaar heeft bij de notaris nog eens benadrukt dat hij die verantwoordelijk nam, en heeft inderdaad een week of wat na de overdracht alsnog een definitief label aangeleverd, zowel bij ons als de notaris. Verder heb ik daar nooit weer wat van gehoord..
Voor de koper maakt het niets uit. Je hebt dat definitieve label weer nodig bij een evt. verkoop. Maar een nieuw definitief label aanvragen is niet bijster duur, en zodra je dingen gewijzigd hebt wil/moet je toch al een nieuwe hebben
Ik heb tijdens de koop gewoon gezegd dat ik een definitief label wil, en ook gekregen. Kan dat bij jou nog?deWit schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:32:
[quote]Energielabel____________________________________________________________________________________
Verkoper heeft geen definitief energielabel van het verkochte. Verkoper is ervan op de hoogte dat het ter beschikking stellen van een energielabel wettelijk verplicht is _
en aanvaardt alle gevolgen die uit de afwezigheid van het energielabel voortvloeien. [\quote]
Lastig want redelijk kort dag, maar ook in het koopcontract staat dat omschreven:
In die zin wijkt de leverinsakte dus af van het koopcontractartikel 12. Energielabel.Aan deze koopovereenkomst is geenk opie van een energielabel gehecht.12.1 Energie Prestatie Advies Label (EPA label)
Per 1 januari 2015 is elke verkoper verplicht tijdens het transport bij de notaris eenenergielabel aan de koper te overhandigen. Verkopers zullen dan ook zorgen dat kopersop de datum van overdracht een energielabel ontvangen
Over energielabel trouwens, bij mij (appartement) zit er een boiler in waardoor het energielabel B is geworden, verder qua isolatie en alles is het een A label... Bouwjaar is 2008 met warmtewinsysteem en alles. Kun je daar nog iets mee?
Hier al gekeken?
http://www.rijksoverheid....nitieve-energielabel.html
http://www.rijksoverheid....nitieve-energielabel.html
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Boeit iemand dat energielabel eigenlijk iets? Is het echt een grond om de vraagprijs et verhogen dan wel te verlagen? Zoals in het geval hierboven van Joopieboy, Hij is blijkbaar B, zou mij dat als koper of verkoper in de praktijk iets uitmaken?
Mij persoonlijk niet... Maar dat komt omdat ik vind dat het label totaal onzinnig is. Ik hoor echter in mijn omgeving (buiten GoT dusFly-guy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:28:
Boeit iemand dat energielabel eigenlijk iets? Is het echt een grond om de vraagprijs et verhogen dan wel te verlagen? Zoals in het geval hierboven van Joopieboy, Hij is blijkbaar B, zou mij dat als koper of verkoper in de praktijk iets uitmaken?
Ik hecht er geen waarde aan, maar alles is gebouwd volgens een dikke A norm, en omdat er een boiler inzit krijg je een B label? Vind het heel apart...
En idd, als andere appartementen wel een A label krijgen...
En idd, als andere appartementen wel een A label krijgen...
[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 23-06-2015 21:42 ]
Sinds kort ook aan het denken over een huis. Gister gesprek gehad met een hypotheekadviseur over hoeveel ik kan/mag lenen en wat daar de maandelijkse kosten zijn.
Valt reuze mee, hoewel het er wel op lijkt dat ik mn spaarpotje ook moet gebruiken. Daar heb ik niet heel veel zin in
Valt reuze mee, hoewel het er wel op lijkt dat ik mn spaarpotje ook moet gebruiken. Daar heb ik niet heel veel zin in
Vergeet niet al die kleine bedragen... De ervaring leert dat de eerste schatting die je maakt mbt de maandelijkse kosten, te laag is. Wat ik toen gedaan heb is alle posten die ik maar kon bedenken in een Excel gezet en alles (flink) naar boven afgerond. Geld dat je over hebt per maand is mooi meegenomen, geld dat je tekort komt... oepsBasekid schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:50:
Sinds kort ook aan het denken over een huis. Gister gesprek gehad met een hypotheekadviseur over hoeveel ik kan/mag lenen en wat daar de maandelijkse kosten zijn.
Naast de hypotheek denk aan: energie (gas+elektra), water, internet+TV, overlijdenrisicoverzekering (voor hypotheek), onderhoud woning (men zegt wel eens 1% per jaar van waarde vd woning), inboedelverzekering, opstalvz, gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen (dat zijn: OZB, Rioolheffing, Afvalstoffenheffing, Watersysteemheffing ingezetenen, Watersysteemheffing gebouwd, Zuiveringsheffing of verontreinigingsheffing).
Een richtlijn die vaak gebruikt wordt om na te gaan of je niet te 'duur' woont is dat je niet boven de 30% van je netto inkomen kwijt bent aan je huis (dus alles bij elkaar opgeteld wat met je huis te maken heeft, hypotheek + al het bovenstaande hier + evt. de schoonmaakster + abonnement op ramenlapper...
Maar goed, alles is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen levensstijl...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Een richtlijn die vaak gebruikt wordt om na te gaan of je niet te 'duur' woont is dat je niet boven de 30% van je netto inkomen kwijt bent aan je huis (dus alles bij elkaar opgeteld wat met je huis te maken heeft, hypotheek + al het bovenstaande hier + evt. de schoonmaakster + abonnement op ramenlapper...
).
30% ga ik never nooit niet redden...
En ik vraag me af wat voor (groot)inkomen/(goedkoop) huis je moet hebben, om 70% van je inkomen (na alle uitgaven die je hierboven noemt) over te houden.
Bij mij is het denk ik omgekeerd. Als ALLES is betaald, is er ongeveer 30% over per maand. (En onder ALLES versta ik uiteraard de vaste lasten als hypotheek, verzekeringen, auto, gsm, boodschappen, kleren, onderhoud huis, feestjes en partijen, sparen, hobbies etc).
30% ga ik never nooit niet redden...
En ik vraag me af wat voor (groot)inkomen/(goedkoop) huis je moet hebben, om 70% van je inkomen (na alle uitgaven die je hierboven noemt) over te houden.
Bij mij is het denk ik omgekeerd. Als ALLES is betaald, is er ongeveer 30% over per maand. (En onder ALLES versta ik uiteraard de vaste lasten als hypotheek, verzekeringen, auto, gsm, boodschappen, kleren, onderhoud huis, feestjes en partijen, sparen, hobbies etc).
Volgens wie is dat de richtlijn? Want met een netto salaris van 2400 euro mag je dan dus niet meer dan 800 euro uitgeven aan al dat bij elkaar.Galois schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:09:
[...]
Een richtlijn die vaak gebruikt wordt om na te gaan of je niet te 'duur' woont is dat je niet boven de 30% van je netto inkomen kwijt bent aan je huis (dus alles bij elkaar opgeteld wat met je huis te maken heeft, hypotheek + al het bovenstaande hier + evt. de schoonmaakster + abonnement op ramenlapper...).
- 75 GWL
- 100 Onderhoud
- 50 Gemeentebelasting
- 50 Internet + TV
- 525 Netto Hypotheek kosten
2400 netto komt neer op een bruto salaris van ergens rond de 50.000 per jaar en een Netto Hypotheek van 525 komt neer op een schuld van iets van onder de 150.000 euro. Ergens staat dat niet helemaal in verhouding met de leenquota.
Mooi om voorzichtig te zijn, Misschien zelfs wel mooi om te stellen dat je niet meer dan 30% van je netto salaris aan een netto hypotheek moet betalen (ik betaal 25% overigens), maar wat je hier stelt is echt overdreven. sa
[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 24-06-2015 10:30 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De poster boven mij (Galois), postte dat, maar ik weet niet hoe ik dat gedeeltelijk moest quoten
Mn berichtje was misschien net iets te kortGalois schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:09:
[...]
Vergeet niet al die kleine bedragen... De ervaring leert dat de eerste schatting die je maakt mbt de maandelijkse kosten, te laag is. Wat ik toen gedaan heb is alle posten die ik maar kon bedenken in een Excel gezet en alles (flink) naar boven afgerond. Geld dat je over hebt per maand is mooi meegenomen, geld dat je tekort komt... oeps
Naast de hypotheek denk aan: energie (gas+elektra), water, internet+TV, overlijdenrisicoverzekering (voor hypotheek), onderhoud woning (men zegt wel eens 1% per jaar van waarde vd woning), inboedelverzekering, opstalvz, gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen (dat zijn: OZB, Rioolheffing, Afvalstoffenheffing, Watersysteemheffing ingezetenen, Watersysteemheffing gebouwd, Zuiveringsheffing of verontreinigingsheffing).
Een richtlijn die vaak gebruikt wordt om na te gaan of je niet te 'duur' woont is dat je niet boven de 30% van je netto inkomen kwijt bent aan je huis (dus alles bij elkaar opgeteld wat met je huis te maken heeft, hypotheek + al het bovenstaande hier + evt. de schoonmaakster + abonnement op ramenlapper...).
Ik geef toe dat ik wel nog even moet nakijken of er bepaalde kosten zijn die je wel hebt in een koophuis en niet in huurhuis (dingen zoals glasverzekering zijn gelukkig maar 3 euro ofzo).
Richtlijn volgens wat ik onthouden heb toen ik er mee bezig was (anderhalf jaar geleden). Kwam dat vaker tegen nl. Maar weet dat percentage niet meer exact. Misschien wat we zelf kwijt zijn en heb ik dat in mijn hoofd als 'iedereen moet dat doen' opgeslagenJvS schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:28:
[...]
Volgens wie is dat de richtlijn? Want met een netto salaris van 2400 euro mag je dan dus niet meer dan 800 euro uitgeven aan al dat bij elkaar.
- 75 GWL
- 100 Onderhoud
- 50 Gemeentebelasting
- 50 Internet + TV
- 525 Netto Hypotheek kosten
2400 netto komt neer op een bruto salaris van ergens rond de 50.000 per jaar en een Netto Hypotheek van 525 komt neer op een schuld van iets van onder de 150.000 euro. Ergens staat dat niet helemaal in verhouding met de leenquota.
Mooi om voorzichtig te zijn, Misschien zelfs wel mooi om te stellen dat je niet meer dan 30% van je netto salaris aan een netto hypotheek moet betalen (ik betaal 25% overigens), maar wat je hier stelt is echt overdreven. sa
Volgens mij loopt er zelfs een topic hierover op GoT... Ik ga zo zoeken.
Klopt wel dat huren vaak duurder is (mede dankzij de huidige hypotheekrentes).Basekid schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:38:
[...]
Mn berichtje was misschien net iets te kortIk huur momenteel al, en bijna alle kosten waar je het al over hebt (internet, gas/elektra, inboedel, gemeentelijke belasting etc) betaal ik nu al. Mijn totale huurprijs is nu 650 (525 kaal + 125 service), en de kosten van de hypotheek zouden ook op 650 bruto komen. Bruto kom ik er het zelfde uit en netto iets voordeliger (100 per maand ofzo?)
Ik geef toe dat ik wel nog even moet nakijken of er bepaalde kosten zijn die je wel hebt in een koophuis en niet in huurhuis (dingen zoals glasverzekering zijn gelukkig maar 3 euro ofzo).
Ik woonde in een huisje van 80 m2 en een kleine tuin. Woon nu in een huis van 140 m2 met een grote tuin en veel meer luxe voor 300 euro per maand meer dan ik kwijt was tijdens het huren...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ook wel een aardige tool om je budget te controleren:
Nibud Persoonlijk Budget Advies
Staan ook uitgangswaardes bij voor de woonsituatie die je invult.
Zitten in mijn beleving aan de hoge, dus veilige kant qua schattingen.
Nibud Persoonlijk Budget Advies
Staan ook uitgangswaardes bij voor de woonsituatie die je invult.
Zitten in mijn beleving aan de hoge, dus veilige kant qua schattingen.
Ik wacht nog steeds op acceptatie. FA heeft me net laten weten dat hij zijn collega's van de desbetreffende afdeling verzocht heeft er spoed van te maken. Ik ben benieuwd, want vrijdag aanstaande verloopt opnieuw het financieringsvoorbehoud. Tevens is de overdracht al op 3 juli.
* Down wordt zo langzamerhand ongeduldig
Ik wacht al sinds de 8e. Is al 2x gebeld om spoed van te maken, nog steeds niks gehoord. Gaan de 15e al verhuizen... Belachelijk dat het zo lang moet duren. Ontbindende voorwaarden verlopen vandaag voor de 3e keer. Kan niet blijven verlengen...Down schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:33:
Ik wacht nog steeds op acceptatie. FA heeft me net laten weten dat hij zijn collega's van de desbetreffende afdeling verzocht heeft er spoed van te maken. Ik ben benieuwd, want vrijdag aanstaande verloopt opnieuw het financieringsvoorbehoud. Tevens is de overdracht al op 3 juli.
[ Voor 6% gewijzigd door chaoscontrol op 24-06-2015 11:52 ]
Welke hypotheekverstrekker? In mijn geval gaat om de SNS-bank. FA heeft mij verzekerd dat het goedkomt, maar liever heb ik gewoon finaal akkoord. Qua financieringsvoorbehoud is het toch een risico dat je eigenlijk niet wil nemen.chaoscontrol schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:51:
[...]
Ik wacht al sinds de 8e. Is al 2x gebeld om spoed van te maken, nog steeds niks gehoord. Gaan de 15e al verhuizen... Belachelijk dat het zo lang moet duren. Ontbindende voorwaarden verlopen vandaag voor de 3e keer. Kan niet blijven verlengen...
Munt. Wij maken ons volgens de FA ook veel te druk maar ik heb pas rust als het allemaal rond is.Down schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:55:
[...]
Welke hypotheekverstrekker? In mijn geval gaat om de SNS-bank. FA heeft mij verzekerd dat het goedkomt, maar liever heb ik gewoon finaal akkoord. Qua financieringsvoorbehoud is het toch een risico dat je eigenlijk niet wil nemen.
Ik had dat anderhalf jaar geleden bij NIBC. Ik ben na acht weken volledige stilte maar overgestapt naar Aegon en die hadden het in vier dagen gefixt
. Ik zat ook behoorlijk in de stress en mijn FA vond ook dat ik me te druk maatke
.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ja naai me lekker op joh.JvS schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:02:
Ik had dat anderhalf jaar geleden bij NIBC. Ik ben na acht weken volledige stilte maar overgestapt naar Aegon en die hadden het in vier dagen gefixt. Ik zat ook behoorlijk in de stress en mijn FA vond ook dat ik me te druk maatke
.
Herkenbaar, lekker makkelijk praten voor zo'n FA natuurlijk. Het risico op een boete van 10% van de koopprijs lijkt me alles behalve iets waar je je geen zorgen om maakt, ook al is het risico nog zo klein. Dat is natuurlijk het uiterste geval. Minder erg maar nog steeds vervelend is het moeten uitstellen van het passeren bij de notaris.chaoscontrol schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 11:56:
[...]
Munt. Wij maken ons volgens de FA ook veel te druk maar ik heb pas rust als het allemaal rond is.
Afgelopen donderdag een hypotheekofferte aangevraagd bij ASR met NHG
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat je de offerte binnen hebt? Mijn adviseur had het zelfs over 7 dagen!.
Hij moet voor 1 juli binnen zijn
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat je de offerte binnen hebt? Mijn adviseur had het zelfs over 7 dagen!.
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Verwijderd
Voordat er commentaar komt van: raadpleeg je bank etc.. Dit gaan we ook zeker doen, maar wat voorkennis is wel handig..
Situatie:
Mijn vader is werkloos en 60 jaar. Heeft nog wel 1 of andere ambtenaren regeling dat hij tot zijn 67e (pensioen) 70% van zijn laatst verdiende loon krijgt.
Op dit moment krijgt hij ook nabestaandenpensioen van zijn overleden vrouw.
Op dit moment heeft hij een inkomen van rond de 40k bruto. (per jaar)
Wanneer hij met pensioen gaat moet hij flink inleveren. Ruwe schatting is dat hij 25-30k bruto zal hebben. Dit wordt nog uitgezocht..
Hij beschikt momenteel over een koopwoning, deze staat in de verkoop.
Schatting is dat hij 25k overhoud aan de verkoop.
Eigen vermogen is momenteel rond de 30-35k.
Bij elkaar een kleine 55-60k te besteden na verkoop van het huis.
Nu wil hij graag iets weer kopen, maar gezien zijn situatie (werkloos en terugval in inkomen wanneer hij met pensioen gaat). Vragen we ons af of hij wel in aanmerking komt voor een hypotheek.
Hij wil rond de 35-40k inleggen, en een hypotheek van 130k opnemen..
Hij heeft enkele mooie (senioren)appartementen gezien waar hij evt interesse in heeft..
Maar hoe staan banken hier tegenover?
Zal me vader gelijk afgekeurd worden vanwege werkloosheid? of kan hij op basis van zijn WW en straks zijn pensioen gewoon een hypotheek krijgen?
Situatie:
Mijn vader is werkloos en 60 jaar. Heeft nog wel 1 of andere ambtenaren regeling dat hij tot zijn 67e (pensioen) 70% van zijn laatst verdiende loon krijgt.
Wanneer hij met pensioen gaat moet hij flink inleveren. Ruwe schatting is dat hij 25-30k bruto zal hebben. Dit wordt nog uitgezocht..
Nu wil hij graag iets weer kopen, maar gezien zijn situatie (werkloos en terugval in inkomen wanneer hij met pensioen gaat). Vragen we ons af of hij wel in aanmerking komt voor een hypotheek.
Hij heeft enkele mooie (senioren)appartementen gezien waar hij evt interesse in heeft..
Zal me vader gelijk afgekeurd worden vanwege werkloosheid? of kan hij op basis van zijn WW en straks zijn pensioen gewoon een hypotheek krijgen?
Vraag je voor de zekerheid bij je 2e en 3de keus ook alvast een aan? Degene die dan later dan 30 juni binnenkomt valt sowieso af en inmiddels zit je op een termijn dat de offertes niet komen te vervallen voor die datum. Wel zal dan een van de offertes die wel optijd binnen is positief moeten uitpakken anders heb je dikke pech vrees ik.knny schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:38:
Ik heb begrepen dat ze met name zullen gaan kijken naar zijn inkomen na pensioenering op de leeftijd waar hij nu zit. Afhankelijk van hoeveel dit is zullen de mogelijkheden bekeken kunnen worden. Ook zullen ze een en ander willen bekijken met looptijd en dergelijke afhankelijk van zijn gezondheid. Ik denk dat banken altijd wel willen kijken of ze geld kunnen verdienen, maar reken er wel op dat ze het meer op safe zullen gaan spelen. Uit mijn omgeving heb ik gezien dat een persoon van rond de 55 het niet voor elkaar kreeg, maar dat had ook te maken met het feit dat hij al heel lang als zzp'er werkt en hij al een duur huis welke hij geheel op zijn naam wilde.Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:38:
Voordat er commentaar komt van: raadpleeg je bank etc.. Dit gaan we ook zeker doen, maar wat voorkennis is wel handig..
[ Voor 89% gewijzigd door aapelite op 24-06-2015 12:46 ]
Binnen zijn is niet per se gelijk aan de offertedatum. Ik kon de offerte pas tekenen op 17 juni, maar de datum op de offerte is 12 juni, omdat toen al het aanvraagproces is in gegaan.knny schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:38:
Onze hypotheekadviseur heeft er maar 1 aangevraagd, want hij zei er moet er straks maar 1 getekend worden. Heeft te maken met korting bij ORV icm ASR.aapelite schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:41:
[...]
Vraag je voor de zekerheid bij je 2e en 3de keus ook alvast een aan? Degene die dan later dan 30 juni binnenkomt valt sowieso af en inmiddels zit je op een termijn dat de offertes niet komen te vervallen voor die datum. Wel zal dan een van de offertes die wel optijd binnen is positief moeten uitpakken anders heb je dikke pech vrees ik.
Geen negatieve BKR registratie, en alle kredieten, roodstanden zijn ingelost en afgemeld, dus er zal vast wel een positieve offerte gaan komen
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
als het inkomen nu en na 67 een aantoonbaar bestendig inkomen is zal er op basis van het inkomen na 67 in de regel gewoon een hypotheek mogelijk zijn. ook gezien de eigen inbreng is dat wel redelijk. Of dat €130.000,-- kan zijn is de vraag met een alleenstaande aow en (nabestaande) pensioen maar dat kan elke FA voor je toetsenVerwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:38:
Situatie:
Wij hebben alles geannulleerd bij asr . 2 weken nodig om erachter te komen dat ze een prognose willen hebben . 4 weken na de aanvraag van de offerte nog steeds niks... Toen per direct alles stop gezet.knny schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:38:
Offerte opgevraagd bij aegon , binnen 3 dagen binnen . Hij gaat nu getekend retour . De fa verwacht spoedig finaal akkoord .
12 x 330WP | Oost/west
Wij hebben vandaag ook alles opgestuurd naar de Aegon, geschatte verwerkingstijd was 10 werkdagen aldus onze FA. Laat je even wat weten als je wat hoort wel nieuwsgierig of ze een beetje opschieten!Elahkneh schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:36:
[...]
Wij hebben alles geannulleerd bij asr . 2 weken nodig om erachter te komen dat ze een prognose willen hebben . 4 weken na de aanvraag van de offerte nog steeds niks... Toen per direct alles stop gezet.
Offerte opgevraagd bij aegon , binnen 3 dagen binnen . Hij gaat nu getekend retour . De fa verwacht spoedig finaal akkoord .
Bij ons was Aegon precies 10 werkdagen bezig ermee (eind vorige maand/begin deze maand), verder geen problemen gehad qua documenten, dus op de 10e dag kregen we te horen dat alles geaccepteerd was.
Via mijn-aegon is wel te zien hoe/wat, maar de vinkjes veranderen niet echt in de 10 werkdagen zelf
Via mijn-aegon is wel te zien hoe/wat, maar de vinkjes veranderen niet echt in de 10 werkdagen zelf
[ the server is down, life after student-dorm sucks ]
Heb zojuist direct een bevestiging gekregen van het ontvangen van alle documenten en dat de aanvraag nu compleet is en zal worden beoordeeld. Op de site van Aegon gebeurd echter nog vrij weinig
je kan het alleen als adviseur bij Aegon via hun extranet volgen. Verwerkingstijd inderdaad rond de 10 werkdagen momenteel vanaf dossier compleet
Yes!
Vandaag de bevestiging van de aannemer gehad dat ze volgende week beginnen met de bouw van ons rijtje van 12 woningen! Al ligt de bouw vast maandje stil ivm bouwvak. Wellicht halen ze de fundering nog :-D
Vandaag de bevestiging van de aannemer gehad dat ze volgende week beginnen met de bouw van ons rijtje van 12 woningen! Al ligt de bouw vast maandje stil ivm bouwvak. Wellicht halen ze de fundering nog :-D
Dossier bij de bank is al zo goed als compleet. Tijdelijke offerte getekend. Alleen de ORV mist nog. Vorig week maandag (15 juli) langs geweest om wat formulieren te ondertekenen voor de ORV.
Vandaag naar even gebeld hoe het ermee staat. Van de bank te horen gekregen dat ze vergeten zijn om de ORV aan te vragen. *zucht*
De afspraak was dat het vorig week maandag (15 juni) direct aangevraagd zou worden. Nou op mijn opmerking van dat er best wel wat tijd verspild is. Kreeg ik een laconieke opmerking van 'het komt allemaal goed, maak je niet druk'
passeerdatum is 15 juli. Maar toch vind het vervelend dat mensen klaarblijkelijk hun werk niet naar behoren kunnen doen.
Vandaag naar even gebeld hoe het ermee staat. Van de bank te horen gekregen dat ze vergeten zijn om de ORV aan te vragen. *zucht*
De afspraak was dat het vorig week maandag (15 juni) direct aangevraagd zou worden. Nou op mijn opmerking van dat er best wel wat tijd verspild is. Kreeg ik een laconieke opmerking van 'het komt allemaal goed, maak je niet druk'
passeerdatum is 15 juli. Maar toch vind het vervelend dat mensen klaarblijkelijk hun werk niet naar behoren kunnen doen.
Ik moet ook overal achteraan gaan. Koopcontract hebben we getekend en ligt nu bij de notaris en de bankgarantie/waarborgsom moet 1 juli al bij de notaris staan. Maar aangezien de sleuteloverdracht over een paar maanden pas is, had de notaris er nog helemaal niks mee gedaan.
Het is dat ik weet waar ik allemaal voor heb getekend, want anders komt echt alles te laat.
Het is dat ik weet waar ik allemaal voor heb getekend, want anders komt echt alles te laat.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Over die waarborgsom, ik krijg sterk de indruk dat de notarissen nog niet echt in de nieuwe realiteit zijn beland.... 'Vroeger' ging die waarborgsom natuurlijk gewoon via de bank dmv een bankgarantie, en hoefden ze niet met de klant te communiceren over hoe en wat (rekeningnummer, exacte bedrag, etc). Tegenwoordig zullen er steeds meer mensen die bankgarantie achterwege willen laten omdat ze toch zelf geld moeten inleggen. In ons geval moesten we ook zelf achter het rekeningnummer aan, en bij de overdracht moesten we achter het exacte restbedrag aan (omdat onze hypotheek minder is dan de koopsom, en er bij de notaris ook nog andere kosten ineens afgerekend worden). Lijken ze nog niet echt aan te kunnen wennen

Bankgarantie is bij gewoon komen te vervallen. Moet normaal wel eigenlijk, ik kocht mijn appartement van een woningcorporatie. Maar nu even afwachten met de notaris hoe dat gaat lopen. Ik hoor wel eens meerdere verhalen dat dat niet altijd even soepel gaat...
Hoorde wel al dat alle belastingen (ozb, water, etc) edg voor het hele jaar betaald zijn, en ik dus een gedeelte terug moet betalen aan de woningcorporatie via de notaris.
Hoorde wel al dat alle belastingen (ozb, water, etc) edg voor het hele jaar betaald zijn, en ik dus een gedeelte terug moet betalen aan de woningcorporatie via de notaris.
Dat belastingen verrekend worden is standaard. Dat staat ook in je koopcontract als het goed is.
Ja dat klopt, viel me op nu idd, dacht dat dat apart ging maar goed.
Is het normaal dat de notaris pas erg laat de gegevens doorstuurt over waar de waarborgsom heen moet? Waarborgsom moet de 29e op de derden rekening staan van de notaris, maar tot nu toe nog geen brief ontvangen met informatie over rekeningnummer enz.
We hebben de opdracht al meer dan een maand geleden aan de notaris verstrekt.
Ik zou gewoon even nabellen. Dat heb ik namelijk ook gedaan.
Let er op dat de banken in het weekend niet werken, dus je hebt alleen morgen en vrijdag nog.
Let er op dat de banken in het weekend niet werken, dus je hebt alleen morgen en vrijdag nog.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Heb ik gedaan, maar de notaris deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Ik denk eigenlijk dat hij het vergeten was.
Zelfde ervaring, zie mijn vorige post hier: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44461846
Als je eenmaal notaris bent is er bijna geen baan meer waarmee je makkelijker geld kunt verdienen (naja, op de ons kent ons financiële 'top' na dan)... dat zal wel lui maken.
Als je eenmaal notaris bent is er bijna geen baan meer waarmee je makkelijker geld kunt verdienen (naja, op de ons kent ons financiële 'top' na dan)... dat zal wel lui maken.
Lijkt mee niet, ik had mijn waarborgsom en paar weken van tevoren, zonder na bellen en/of mailen.frankpaul1 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:46:
Is het normaal dat de notaris pas erg laat de gegevens doorstuurt over waar de waarborgsom heen moet? Waarborgsom moet de 29e op de derden rekening staan van de notaris, maar tot nu toe nog geen brief ontvangen met informatie over rekeningnummer enz.
Ik heb dinsdag de eindafrekening ontvangen waar de transport van akte de 31ste is
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
8e alles ingeleverd en vandaag te horen gekregen dat de hypotheek akkoord is.
Eindelijk, de verhuizing is de 15e al!
Verwijderd
Goed nieuws, gefeliciteerd.chaoscontrol schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:20:
8e alles ingeleverd en vandaag te horen gekregen dat de hypotheek akkoord is.Eindelijk, de verhuizing is de 15e al!
Dan weet ik ook een beetje waar ik rekening mee mag houden (17 juli als ik op jouw tijdslijn afga), aanvraag inclusief alle documenten is gisteren de deur uit gegaan. Dat geeft me 2 werkdagen marge tot verloop ontbindende voorwaarden - krapjes... Ik neem aan dat jij geen tussentijdse verzoeken hebt gehad tot aanvullende documentatie ?
Gefeliciteerd! Ik wacht ook nog met smart. Morgen verloopt wederom het voorbehoud van financiering en 3 juli passeert de akte al. Lekker stressen zo vlak voor mijn vakantiechaoscontrol schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:20:
8e alles ingeleverd en vandaag te horen gekregen dat de hypotheek akkoord is.Eindelijk, de verhuizing is de 15e al!
Vertel mij wat over de stress, ben blij dat dat nu in ieder geval geregeld is, kan ik weer slapen.Down schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:45:
[...]
Gefeliciteerd! Ik wacht ook nog met smart. Morgen verloopt wederom het voorbehoud van financiering en 3 juli passeert de akte al. Lekker stressen zo vlak voor mijn vakantie.
Er schijnt wel en die periode een grote werkvoorraad te zijn geweest waar ze weer bij mee zouden moeten zijn. Misschien is de doorlooptijd nu dus iets minder, hoop het voor jullie!Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:43:
[...]
Goed nieuws, gefeliciteerd.
Dan weet ik ook een beetje waar ik rekening mee mag houden (17 juli als ik op jouw tijdslijn afga), aanvraag inclusief alle documenten is gisteren de deur uit gegaan. Dat geeft me 2 werkdagen marge tot verloop ontbindende voorwaarden - krapjes... Ik neem aan dat jij geen tussentijdse verzoeken hebt gehad tot aanvullende documentatie ?
Er is ons maandag nog gevraagd een kopie van het contract van mijn vriendin toe te sturen, terwijl ze die al hadden, 2 keer. Maar ach, het is klaar.
Zojuist gebeld door FA. Er zijn 2 'issues' met mijn dossier.Down schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:45:
[...]
Gefeliciteerd! Ik wacht ook nog met smart. Morgen verloopt wederom het voorbehoud van financiering en 3 juli passeert de akte al. Lekker stressen zo vlak voor mijn vakantie.
Op de ingeleverde loonstrook van april + mei is er salaris ingehouden i.v.m. fietsplan. Tot en met mei 2015 is er 138 euro ingehouden (bruto). Daarom heb ik een losse verklaring laten ondertekenen door mijn directeur met de verklaring dat dit komt vanwege fietsplan en dat mijn salaris per juni weer dat is wat op de WGV staat. Dat is niet goed genoeg, ze willen nu ook de loonstrook van juni zien. Die heb ik gelukkig net sinds gisteren.

Tweede issue is dat in de offerte 6.000 is opgenomen in een bouwdepot voor zonnepanelen. Ik heb uiteindelijk een daadwerkelijke offerte aangeleverd (voor het dossier dus nog) waar de kosten op 5.500 euro uitkomen. Het taxatierapport is gebaseerd op die 6.000, dus is dit een issue. FA wist nog niet precies wat de issue nou was. Overigens is de taxatie zonder zonnepanelen al afdoende voor hypotheek + k.k. + zonnepanelen.

Zucht..
Mag ik dan even nieuwsgierig zijn en vragen waarom je daar überhaupt een bouwdepot voor hebt afgesloten dan?Down schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:02:
[...]
Overigens is de taxatie zonder zonnepanelen al afdoende voor hypotheek + k.k. + zonnepanelen.![]()
Zucht..
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Taxatie is heel iets anders dan geld wat je nodig hebt. Hij heeft die 6K blijkbaar niet, dus bouwdepot.Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:15:
[...]
Mag ik dan even nieuwsgierig zijn en vragen waarom je daar überhaupt een bouwdepot voor hebt afgesloten dan?
True, maar hij zegt zelf dat de taxatiewaarde an sich al genoeg is om met 100% LTV de kosten te dekken toch? Dan verwacht ik al dat zijn huis hoger getaxeerd is dan koopprijs + k.k....chrisborst schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:38:
[...]
Taxatie is heel iets anders dan geld wat je nodig hebt. Hij heeft die 6K blijkbaar niet, dus bouwdepot.
Dan is het een kwestie van op 100% LTV lenen (of minder als je minder nodig hebt) en dan heb je toch geen apart bouwdepot nodig?
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 25-06-2015 12:42 ]
Waar het omgaat is dat je geld in een bouwdepot moet hebben als je iets wil betalen NA de overdracht.Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:39:
[...]
True, maar hij zegt zelf dat de taxatiewaarde an sich al genoeg is om met 100% LTV de kosten te dekken toch? Dan verwacht ik al dat zijn huis hoger getaxeerd is dan koopprijs + k.k....
Dan is het een kwestie van op 100% LTV lenen (of minder als je minder nodig hebt) en dan heb je toch geen apart bouwdepot nodig?
Stel een huis kan je kopen voor 200K en de taxatie komt uit op 220K. Dan kan je niet 206K lenen en van die 6K zonnepanelen kopen, zonder dat die 6K onderbouwd is. Nu is het vaak dat die verbetering nodig is om het hogere taxatiebedrag te bereiken. Maar het is niet slim om te zeggen dat je 6K nodig hebt en dan met een offerte van 5.5K aan te komen.
Je kan natuurlijk niet bij voorbaat op de euro precies een offerte inschatten, tenzij je die offerte al hebt aangevraagd zonder dat je een cent hebt geleend. Maar of dat zo verstandig is...chrisborst schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:46:
[...]Maar het is niet slim om te zeggen dat je 6K nodig hebt en dan met een offerte van 5.5K aan te komen.
Sowieso raar dat er een offerte nodig was. Ik gaf gewoon aan dat ik voor 10K een keuken erin ging zetten. Taxateur heeft daar 70% van gepakt (standaard percentage voor dit type woningverbetering) en dat bovenop de taxatiewaarde geplakt. En wat bleek, was precies het bedrag wat ik nodig had....toevallig
Moet die woningverbetering dan ook binnen een bepaalde termijn nog gerealiseerd zijn?
We willen in onze woning een LTV installatie (warmtepomp, houtkachel) en zonnepanelen installeren, maar we twijfelen nog of we die uit eigen zak gaan financieren of gelijk in de hypotheek mee lenen.
De kooppprijs van ons huis ligt al laag, en ik verwacht dat een taxateur het huis hoger taxeert dan wat we ervoor moeten betalen. Zou dat al betekenen dat onze k.k. helemaal in de hypotheek meegenomen kan worden (als de taxatiewaarde bijvoorbeeld 106% koopprijs is) en kunnen we daarna de zonnepanelen en ander materiaal uit eigen zak bekostigen?
We willen in onze woning een LTV installatie (warmtepomp, houtkachel) en zonnepanelen installeren, maar we twijfelen nog of we die uit eigen zak gaan financieren of gelijk in de hypotheek mee lenen.
De kooppprijs van ons huis ligt al laag, en ik verwacht dat een taxateur het huis hoger taxeert dan wat we ervoor moeten betalen. Zou dat al betekenen dat onze k.k. helemaal in de hypotheek meegenomen kan worden (als de taxatiewaarde bijvoorbeeld 106% koopprijs is) en kunnen we daarna de zonnepanelen en ander materiaal uit eigen zak bekostigen?
Ja, afhankelijk van de bank moet dat binnen 0.5 tot 2 jaar. Dat kan je FA je wel vertellen. Maar je kan toch het gewoon meefinancieren en dan later beslissen of je dat geld vervroegd aflost. Bedenkt wel dat je meestal iets van 30% eigen geld moet meenemen.
Ik had mijn keuken ook zelf kunnen betalen maar ik heb hem ook meegefinancierd zodat ik meer vrijheid heb. Nu heb ik alle dure uitgaven gedaan en ben ik van plan om binnen 2 jaar die 10K terug te betalen.
Ik had mijn keuken ook zelf kunnen betalen maar ik heb hem ook meegefinancierd zodat ik meer vrijheid heb. Nu heb ik alle dure uitgaven gedaan en ben ik van plan om binnen 2 jaar die 10K terug te betalen.
Vraagje : welke partij heeft bij jullie de koopovereenkomst naar de notaris gestuurd ?
12 x 330WP | Oost/west
makelaar verkoper
[ Voor 33% gewijzigd door Bockelaar op 25-06-2015 13:52 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Zojuist gebeld door FA dat de hypotheek nu finaal akkoord is.Down schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:02:
[...]
Zojuist gebeld door FA. Er zijn 2 'issues' met mijn dossier.
Op de ingeleverde loonstrook van april + mei is er salaris ingehouden i.v.m. fietsplan. Tot en met mei 2015 is er 138 euro ingehouden (bruto). Daarom heb ik een losse verklaring laten ondertekenen door mijn directeur met de verklaring dat dit komt vanwege fietsplan en dat mijn salaris per juni weer dat is wat op de WGV staat. Dat is niet goed genoeg, ze willen nu ook de loonstrook van juni zien. Die heb ik gelukkig net sinds gisteren.![]()
Tweede issue is dat in de offerte 6.000 is opgenomen in een bouwdepot voor zonnepanelen. Ik heb uiteindelijk een daadwerkelijke offerte aangeleverd (voor het dossier dus nog) waar de kosten op 5.500 euro uitkomen. Het taxatierapport is gebaseerd op die 6.000, dus is dit een issue. FA wist nog niet precies wat de issue nou was. Overigens is de taxatie zonder zonnepanelen al afdoende voor hypotheek + k.k. + zonnepanelen.![]()
Zucht..

Had te maken met het feit dat de zonnepanelen waarschijnlijk iets later komen.Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:15:
[...]
Mag ik dan even nieuwsgierig zijn en vragen waarom je daar überhaupt een bouwdepot voor hebt afgesloten dan?
EDIT:
Voor de geïnteresseerden, het gaat om deze woning:
http://www.funda.nl/koop/...huis-49467385-beelhof-11/
Van een appartement van 30 m2 naar een tussenwoning van 130 (ex tuin).
Hypotheek 10 jaar vast voor 2,25%.
* Down gaat feest vieren
[ Voor 8% gewijzigd door Down op 25-06-2015 14:00 ]
@Down
Leuke woning! Vraagprijs ziet er ook niet verkeerd uit. Sinds half jaar ook woning eigenaar. Van 36 m2 naar 120 m2 gegaan en het is elke dag weer genieten
Leuke woning! Vraagprijs ziet er ook niet verkeerd uit. Sinds half jaar ook woning eigenaar. Van 36 m2 naar 120 m2 gegaan en het is elke dag weer genieten
Ha dat klinkt nog beter dan hier, ik ga van net aan 50m2 naar 90m2 + een balkon van 9m2, heerlijk.
Heeft er hier iemand ervaring met de "mijn aegon" omgeving en de mate van specificatie van bedragen?
Wij hebben nog geen inzicht daarin, want het eerste maandbedrag moet nog afgeschreven worden. Maar volgens de incasso bij ING wordt er zo'n 26 euro de eerste keer meer afgeschreven dan ik berekend had..
Wij hebben nog geen inzicht daarin, want het eerste maandbedrag moet nog afgeschreven worden. Maar volgens de incasso bij ING wordt er zo'n 26 euro de eerste keer meer afgeschreven dan ik berekend had..
Dit topic is gesloten.