Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 667.623 views

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gemiddelde van de afgelopen 3 jaar - maar ze zullen ook naar ontwikkeling in salaris en toekomstperspectieven kijken (maar minder dan "vroeger", als ik de verhalen mag geloven).

Geen idee of er grote verschillen zijn tussen de aanbieders. Ik zou het eerst gewoon bij de goedkoopste proberen.

Je "maatje" kan trouwens gewoon bij een financieel adviseur terecht voor een gratis kennismakingsgesprek waar ze dit soort dingen uitleggen en uitrekenen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:12:
Gemiddelde van de afgelopen 3 jaar - maar ze zullen ook naar ontwikkeling in salaris en toekomstperspectieven kijken (maar minder dan "vroeger", als ik de verhalen mag geloven).

Geen idee of er grote verschillen zijn tussen de aanbieders. Ik zou het eerst gewoon bij de goedkoopste proberen.

Je "maatje" kan trouwens gewoon bij een financieel adviseur terecht voor een gratis kennismakingsgesprek waar ze dit soort dingen uitleggen en uitrekenen.
Dat kan ik ook, de NHG regels staan gewoon op internet. Het gaat mij er om hoe er door verschillende hypotheekverstrekkers in de praktijk mee om wordt gegaan. Ik betwijfel of hier bij een financieel adviseur diepgaand op ingegaan wordt tijdens het gratis gesprek.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MrAcid
  • Niet online
Ja hoor, dat kun je gewoon vragen en bespreken.

Achteraf gezien hadden wij na het eerste gratis gesprek met de hypotheekadviseur alles gewoon lekker zelf moeten regelen - want dan weet je echt alles al wat je nodig hebt om via een veel goedkopere partij je hypotheek af te sluiten.

• assje
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:35:

Achteraf gezien hadden wij na het eerste gratis gesprek met de hypotheekadviseur alles gewoon lekker zelf moeten regelen - want dan weet je echt alles al wat je nodig hebt om via een veel goedkopere partij je hypotheek af te sluiten.
Mijn maatje gaat dat waarschijnlijk ook doen, zal Hypotheek24 worden en de goedkoopste hypotheekverstrekker zonder verplichting ORV.

Maximale hypotheek wordt bij hem bepaald door het inkomen, er is verder wel genoeg spaargeld maar niet perse de wens dat in te zetten. Om die reden speelt het wel enigszins een rol hoe daar mee omgegaan wordt.

Hij heeft al een gesprek bij "De Hypotheker" in de planning deze week, zal hem eens zeggen daar in ieder geval naar te vragen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-12 09:43
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:35:

Dat dacht ik ook te doen ja. Helaas zei de gekozen hypotheekverstrekker vervolgens dat zij alleen via adviseurs zaken doen en niet met particulieren. :+

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-12 10:12
assje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:57:
[...]
Als er wordt gekeken naar 3 jaar, wordt dan het gemiddelde of de laagste genomen?

Mocht het zo zijn dat de laagste van 3 jaar wordt genomen scheelt dat voor hem vrij veel, de 1e van de 3 jaar was hij nog in opleiding en dus de inkomsten een stuk lagern.

Ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.
De hypotheker heeft voor mijn vriendin naar de laatste 3 jaren gekeken omdat zij geen intentieverklaring kreeg. Hij legde aan ons uit, dat wanneer er een stijgende lijn in die 3 jaar zit, je het gemiddelde kunt gebruiken om te gaan rekenen. Zit er een dalende lijn in het inkomen van de laatste 3 jaar, dan moet je het laatste jaar gebruiken om te gaan rekenen.
Ik heb hem niet gevraagd of dit normaal is, maar ik verwacht het wel.

• MrAcid
  • Niet online
Prosac2010 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:46:
[...]

Dat dacht ik ook te doen ja. Helaas zei de gekozen hypotheekverstrekker vervolgens dat zij alleen via adviseurs zaken doen en niet met particulieren. :+
Dat klopt, maar er zijn voldoende andere partijen die het veel goedkoper voor je kunnen doen dan de reguliere hypotheekadviseurs. Bijvoorbeeld Hypotheek24 en Eyeopen.

• assje
Archiebald schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:17:
[...]

De hypotheker heeft voor mijn vriendin naar de laatste 3 jaren gekeken omdat zij geen intentieverklaring kreeg. Hij legde aan ons uit, dat wanneer er een stijgende lijn in die 3 jaar zit, je het gemiddelde kunt gebruiken om te gaan rekenen. Zit er een dalende lijn in het inkomen van de laatste 3 jaar, dan moet je het laatste jaar gebruiken om te gaan rekenen.
Ik heb hem niet gevraagd of dit normaal is, maar ik verwacht het wel.
Bedankt voor je reactie, hij heeft gewoon een vast contract dus dat zal misschien een andere situatie zijn. Overuren en toeslagen zijn ook vrij consequent ca. 20% extra bruto, alleen 3 jaar geleden het basissalaris nog een stuk lager.
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:21:
[...]

Dat klopt, maar er zijn voldoende andere partijen die het veel goedkoper voor je kunnen doen dan de reguliere hypotheekadviseurs. Bijvoorbeeld Hypotheek24 en Eyeopen.
Zal voor hem ook Hypotheek24 worden bij één van de goedkopere aanbieders zonder verplichte ORV. Rente wordt lang vastgezet dus betrouwbaarheid van de partij is dan ook minder belangrijk IMO.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 16-06-2015 10:29 ]

• MrAcid
  • Niet online
Als hij een vast contract geeft wordt er gewoon met het laatste (huidige) salaris gerekend. Ik ging uit van een ZZP-er/zelfstandige omdat je zelf al over het gemiddelde van die 3 jaar begon. :)

• assje
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:39:
Als hij een vast contract geeft wordt er gewoon met het laatste (huidige) salaris gerekend. Ik ging uit van een ZZP-er/zelfstandige omdat je zelf al over het gemiddelde van die 3 jaar begon. :)
Inclusief 100% van de overuren/toeslagen over het afgelopen jaar?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12 15:37
Ik vermoed dat ze zijn bruto basissalaris pakken met daarbij het gemiddelde variabele inkomen van afgelopen 3 jaar. Of het moet een structurele vastgelegde uitkering zijn (vaste eindejaarsuitkering o.i.d.).

De wijzen komen uit het Oosten!

• assje
Op de werkgeversverklaring moeten ook de inkomsten uit overwerk/toeslagen opgegeven worden, zijn die dan ook nog maatgevend?

Inderdaad vast basissalaris plus gemiddelde van 3 jaar lijkt mij ook het meest logisch.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Weet iemand hoe het eigenlijk precies zit met HRA tijdens de bouw? Inmiddels is er 35% van onze annuïtaire hypotheek al gebruikt en ligt de bouw een paar maanden stil. Kan ik dan rekenen op HRA over de volledige hypotheek of enkel over de 35% die gebruikt is? Dit aangezien de looptijd al is gaan lopen vanaf dag 1 (inclusief de annuïtaire aflossing).

• assje
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:05:
Weet iemand hoe het eigenlijk precies zit met HRA tijdens de bouw? Inmiddels is er 35% van onze annuïtaire hypotheek al gebruikt en ligt de bouw een paar maanden stil. Kan ik dan rekenen op HRA over de volledige hypotheek of enkel over de 35% die gebruikt is? Dit aangezien de looptijd al is gaan lopen vanaf dag 1 (inclusief de annuïtaire aflossing).
Het is Hypotheek Rente Aftrek dus lijkt mij dat je de rente die je betaald hebt af kunt trekken. Over het gedeelte waar jij nog geen rente over betaalt zal je ook niet af kunnen trekken me dunkt.

• Deveon
  • Niet online
Op papier betaal ik er wel rente over, alleen krijg daarnaast ook een rente vergoeding voor ongebruikte deel (30-40% van de maandlast).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 10:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:16:
Op papier betaal ik er wel rente over, alleen krijg daarnaast ook een rente vergoeding voor ongebruikte deel (30-40% van de maandlast).
Over wat je netto betaalt, mag je gewoon de HRA toepassen. De voorlopige teruggave is nog even lastig, omdat het sterk afhankelijk is wanneer je weer zaken uit je depot betaalt. Aan het eind van het jaar krijg je een overzicht van je bank/hypotheekverstrekker met de rente die je ontvangen hebt en de rente die je betaald hebt.]

Logischerwijs wordt de HRA niet toegepast voor het deel van de rente dat je weer terugkrijgt van je depot :) Dat zou wel even mooi worden zeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 16-06-2015 11:22 ]

• Deveon
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:20:
[...]

Logischerwijs wordt de HRA niet toegepast voor het deel van de rente dat je weer terugkrijgt van je depot :) Dat zou wel even mooi worden zeg.
In principe niet anders als een bankspaarhypotheek ;) Al mogen die natuurlijk ook niet meer.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-12 22:29
Als het goed is krijg je aan het einde van het jaar een totaal overzicht van je hypotheek, met daarop de betaalde hoeveelheid rente, en daarbij de opgave van de rente welke je ontvangen hebt over het restant van het bouwdepot (gezien gedurende het gehele jaar).

Let hiermee dus wel op het het eventueel aanvragen van voorlopige teruggave en het opgeven van de HRA.
Als je alles vanaf het begin aftrek, kan je een behoorlijk bedrag terug betalen.

Uit eigen ervaring heeft belastingdienst deze gegevens bij het doen van de belastingaangifte al in zijn bezit, tenminste voor ons restende bouwdepot van on huidige huis.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Na een half jaartje hier meelezen kan ik mee ook wat actiever gaan gedragen.

Vanochtend door de makelaar gebeld dat we zijn ingeloot voor de nieuwbouw in de buurt.

Nu dus zo snel mogelijk kijken hoe we nog voor 1 juli het meer/minder werk duidelijk hebben en we een offerte binnen hebben.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 05:32
MrAcid schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:21:
[...]

Doe er 200 euro (€900) bij en ik ken er nog 1 die je ook advies geeft van begin tot eind. :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

NoepZor schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:02:
Ik vermoed dat ze zijn bruto basissalaris pakken met daarbij het gemiddelde variabele inkomen van afgelopen 3 jaar. Of het moet een structurele vastgelegde uitkering zijn (vaste eindejaarsuitkering o.i.d.).
Ik zou dat goed checken. Volgens mij kan je tussen twee smaken kiezen:
1. Je vaste huidige salaris exclusief alle niet vastgestelde extra's
2. Het gemiddelde salaris over de afgelopen drie jaar, inclusief alle overuren, bonussen etc.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:05:
http://www.belastingdiens...theekrente/nieuwbouwdepot ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Deveon
  • Niet online
Thanks! Nu weet ik wat ik voor inkomen moet opgeven voor de toeslagen (zonder aftrek geen recht op).

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 08:32

murphsy

Product Monkey

Argh net gehoren dat we ons huisje niet gekregen hebben. Werd uiteindelijk verkocht per inschrijving, en is voor ongeveer 10% boven vraagprijs verkocht. Super sucky voor ons, maar leuk voor de verkopers natuurlijk.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welk huis was dat?

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-12 21:13
frankpaul1 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:04:
We hebben een huis gekocht en zijn uiteraard erg blij met de aankoop. Heel mooi huis in een dorpje vlak bij Groningen. Maar nu moeten we het huis laten taxeren voor de financiering. Aangezien het een huis is waar niet veel vergelijkingsmateriaal voor is (DM voor details) zit ik een beetje te dubben over de keuze van de taxateur.

De hypotheekadviseur waar we zeker wel vertrouwen in hebben raadt een taxateur/makelaar aan, maar die heeft geen panden in dezelfde prijsklasse in het aanbod en ook de locatie van zijn aanbod is meer gecentreerd binnen de stad terwijl wij nu de stad gaan verlaten. Er zijn andere makelaars/taxateurs die wel huizen in deze prijsklasse aanbieden en zich ook meer op dorpen buiten de stad focussen.

Is het nou verstandig om een taxateur te kiezen die een beetje kijk heeft op "unieke" objecten of maakt het eigenlijk niet zo veel uit en zal elke taxateur wel rond hetzelfde uitkomen?
Iemand die hier iets over kan zeggen? Willen graag snel de boel in gang zetten. Hoor het graag.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
frankpaul1 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:06:
[...]

Iemand die hier iets over kan zeggen? Willen graag snel de boel in gang zetten. Hoor het graag.
Ik zie het probleem niet? Een erkend taxateur verstaat zijn vak.

• frankpaul1
Ik zag mogelijk een probleem vandaar ook mijn vraag, maar jij zegt dus dat er geen verschil in zit. Dat is goed om te horen.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Zou iemand mij een inschatting kunnen geven wat het kost bij de notaris bij het afsluiten van een hypotheek? Ik zit bij de Rabo en ga wil graag naar een andere geld verstrekker.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

frankpaul1 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:06:
[...]

Gewoon een 'willekeurige' taxateur inschakelen en als ie vraagt wat de koopsom is gewoon eerlijk antwoord geven. 10 op de 10 dat ie dan op precies dat bedrag uitkomt (tenzij er serieus iets mis is met de woning) ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• frankpaul1
naitsoezn schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 21:57:
[...]

Gewoon een 'willekeurige' taxateur inschakelen en als ie vraagt wat de koopsom is gewoon eerlijk antwoord geven. 10 op de 10 dat ie dan op precies dat bedrag uitkomt (tenzij er serieus iets mis is met de woning) ;)
Ja dat hoor ik ook de hele tijd, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van een taxatie? Dus als ik een koopsom van 50k hoger aangeef taxeert hij ook 50k hoger?

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je wint er alleen niets mee om een hogere taxatiewaarde te krijgen ;)

• frankpaul1
Een goed gevoel die een hele dure aankoop rechtvaardigt ;)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ik dacht dat je oprecht op zoek was naar een oplossing om je aankoopwaarde getaxeerd te krijgen. Als je de boel wilt flessen zul je misschien ergens anders moeten zoeken :)

• frankpaul1
Nee uiteraard niet, we hoeven niet eens de gehele aankoopwaarde gefinancierd te krijgen. Jij geeft aan dat de taxateur altijd op de aankoopwaarde uitkomt, terwijl ik nog een gevoel had dat er mogelijk wat meer bij kwam kijken.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat wil je er nog meer bij krijgen dan? De 'waarde' van een woning is toch gewoon wat de gek ervoor geeft (binnen de perken natuurlijk)? Als jij 150k voor een woning over hebt, dan zal de taxateur gewoon 150k als uitgangspunt nemen. Dan komen er puntjes bij en gaan er puntjes af, maar als er verder niets op aan te merken is dan kom ie gewoon op 150k uit.

Taxeren is geen exacte wetenschap, dus als jij al overeenstemming hebt bereikt voor 150k, wie is de taxateur dan om te zeggen dat die woning maar 148k waard is? Als ie daadwerkelijk maar bijvoorbeeld 120k waard zou zijn, dán heb je een probleem... Ik zeg natuurlijk niet dat dit nooit voorkomt (de makelaars in dit topic zullen voorbeeld te over hebben van dit soort situaties), maar gangbaar is het niet. En in zo'n geval is het misschien ook maar beter dat je een te lage taxatie krijgt om zo mbv de afwijzing van de bank en het financieringsvoorbehoud onder die aankoop uit te komen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 16-06-2015 22:17 ]

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 08:32

murphsy

Product Monkey

Zodra het echt verkocht is (gaat natuurlijk een paar weken over heen mbt financiering etc.) wil ik dat wel delen! Voor nu is dat tussen koper en verkoper en zit ik alleen op de baal-stoel ;)

Het was een zeer populair huis in elk geval, helaas. De zoektocht gaat door, maar wel zeer balen met de dalende NHG grens.

• frankpaul1
Je hebt gelijk, maar ik zag in de taxatie ook een soort van bevestiging of in het slechtste geval een "ontkrachting" van de prijs die we betaald hebben. Dus dat de taxateur er blind in zou gaan zonder besef van de koopsom en dan tot een oordeel zou komen. Vandaar dat ik dacht dat er mogelijk een onderscheid te maken viel in taxateurs/makelaars met ervaring in de verkoop van dit soort panden en dus een betere inschatting konden maken qua taxatie obv hun ervaringen. Maar dan gaan we gewoon voor de taxateur die de hypotheekadviseur aanraadt.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dan moet je de koopprijs niet noemen, en kijken waar ie op uitkomt. Al had je dan misschien beter die taxatie vóór de koop gedaan :)

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 16-06-2015 22:40 ]

• frankpaul1
Ach ja, houdt de spanning er een beetje in. Als je alles voor die tijd weet is de spanning er ook wel af ;)

Verwijderd

Taxatie doen nadat je bod is geaccepteerd en voordat de bedenktijd uit het contract op is ? Heb je toch mooi zekerheid en verrassing samen :)

• Ferio
naitsoezn schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:39:
Dan moet je de koopprijs niet noemen, en kijken waar ie op uitkomt. Al had je dan misschien beter die taxatie vóór de koop gedaan :)
Dan stop je op deze manier al geld in het huis, voordat je een koop overeen bent gekomen. De makelaar zal dan al gouw denken "Hij heeft al geld erin gestopt, we kunnen de vraagprijs hoog houden, want hij wilt hem graag en heeft er al voor betaald"

Taxatie en bouwkeuring doen nadat je een prijs overeen bent gekomen en laat de ontbindende voorwaarden (financieel & keuring) in de koopakte zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 17-06-2015 11:34 ]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ferio schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:35:
[...]

Dan stop je op deze manier al geld in het huis, voordat je een koop overeen bent gekomen. De makelaar zal dan al gouw denken "Hij heeft al geld erin gestopt, we kunnen de vraagprijs hoog houden, want hij wilt hem graag en heeft er al voor betaald"

Altijd je taxatie en bouwkeuring doen nadat je een prijs overeen bent gekomen en laat de ontbindende voorwaarden (financieel & keuring) in de koopakte zetten.
Ach ja, die discussie is al eerder langsgekomen, en niet iedereen is het eens met je mening ;) . Je stellige "altijd" is natuurlijk sowieso wat kort door de bocht...

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 17-06-2015 10:55 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Toch is dat wel een betere tactiek. Taxatie doen voordat de drie dagen bedenktijd voorbij is is misschien wel de mooiste oplossing.

• Ferio
JvS schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:29:
Toch is dat wel een betere tactiek. Taxatie doen voordat de drie dagen bedenktijd voorbij is is misschien wel de mooiste oplossing.
Zo heb ik het hier ook gedaan en bouwkundig. De verkopende makelaar kwam hier ook zelf mee ( had zelf van andere ook dat advies gekregen).
naitsoezn schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:54:
[...]

Ach ja, die discussie is al eerder langsgekomen, en niet iedereen is het eens met je mening ;) . Je stellige "altijd" is natuurlijk sowieso wat kort door de bocht...
Ja, altijd is niet altijd van toepassing. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Ferio op 17-06-2015 11:34 ]

• Noord27
Vandaag de hypotheekofferte retour gedaan van onze aankoop en kregen nog telefonisch bericht dat ons huis nu definitief verkocht is. 29 juli hier uit en 1 september de sleutel van de nieuwe woning.

Zin in!

# verkocht stickers op het makelaarsbord plakken! 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 17-06-2015 17:34 ]

Verwijderd

Hier vandaag de offerte binnengekregen, met een scala aan fouten, waarvan de meest ergerlijke wel het missen is van het woordje "NHG". Rente van bijna 3,5% - ouw. Dat mag de FA even oplossen.

• Noord27
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:02:
Hier vandaag de offerte binnengekregen, met een scala aan fouten, waarvan de meest ergerlijke wel het missen is van het woordje "NHG". Rente van bijna 3,5% - ouw. Dat mag de FA even oplossen.
Als het goed is geeft je FA duidelijk aan voor hoe lang en tegen welk tarief je een offerte wilt idd..

Hier 20 jaar 2,75% binnen gekregen.

Verwijderd

Ja, dat had mijn FA dus ook ingediend, ook Munt :) Maar of FlexFront keek ernaast, of er is een vinkje vergeten. Mijn financieringsoverzicht klopte wel met mijn gesprek (dus 2.75%). Maar goed, foutjes gebeuren - er is nog voldoende tijd om te corrigeren :)

• Noord27
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 18:05:
Ja, dat had mijn FA dus ook ingediend, ook Munt :) Maar of FlexFront keek ernaast, of er is een vinkje vergeten. Mijn financieringsoverzicht klopte wel met mijn gesprek (dus 2.75%). Maar goed, foutjes gebeuren - er is nog voldoende tijd om te corrigeren :)
Als ze maar vast houden aan de 2,75%. Ze zijn inmiddels wat omhoog gegaan.

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12 21:45
Ik heb ook zojuist de offerte getekend bij de SNS. Ik neem mijn hypotheekvorm van mijn oude hypotheek mee, mijn nieuwe hypotheek bestaat dan uit 3 delen:
  • Bankspaardeel van € 160.000 tegen 2,25%
  • Aflossingsvrije deel van € 40.000 tegen 2,35%
  • Annuïtaire deel van € 21.000 tegen 2,25%
Alles 10 jaar vast.

Ik kan over € 200.000 dus nog HRA vangen en € 160.000 sparen in box 3 *O*

Adviseur gaf aan dat hij binnen 5 dagen finaal akkoord verwacht, dus we wachten nog even geduldig af. :7

[ Voor 2% gewijzigd door Down op 17-06-2015 19:33 . Reden: Rente annuïtair verbeterd ]

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Van wanneer is die sns aanvraag ? De combinatie van product en rente is namelijk vreemd zoals jij hem hier neerzet. Het was 2,25 voor sew en annuïteiten en aflosvrij plus 0,1 maar sinds 12-6 is alles op 10 jaar 2,35 bij ze

• Down
Ray schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:28:
Van wanneer is die sns aanvraag ? De combinatie van product en rente is namelijk vreemd zoals jij hem hier neerzet. Het was 2,25 voor sew en annuïteiten en aflosvrij plus 0,1 maar sinds 12-6 is alles op 10 jaar 2,35 bij ze
Typfout, het annuïtaire deel is 2,25. Datum op de offerte is 12 juni.

• Ray

Ray

Down schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:34:
[...]

Typfout, het annuïtaire deel is 2,25. Datum op de offerte is 12 juni.
dan heb je precies hun laagste rente ooit te pakken ;)

• Down
Ray schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:13:
[...]

dan heb je precies hun laagste rente ooit te pakken ;)
Och, een meevallertje mag ook wel. Heb net € 50.000 bij moeten leggen bij de verkoop van mijn vorige woning. :Y)

• Ray

Ray

hoe lang loopt trouwens je sew nog in totaal ? was het niet een idee om de rente gelijk te zetten met het restant looptijd. de rente is dan wat hoger, dus minder inleg en je loopt aan het eind minder risico op een inleg verhoging in de meest gevallen

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-12 18:35
Naar aanleiding van mijn vorige bericht over hypotheek24 m.b.t. De offerte hebben we vandaag de opdracht tot dienstverlening ingetrokken . Ze konden ons niet garanderen dat we de financiering binnen de gestelde termijn rond zouden krijgen .

'Door zowel drukte bij ons als de geldverstrekker zijn wacht en verwerkingstijden opgelopen en daar zijn jullie de dupe van' Kregen we vandaag op de mail .. Het hele debakel zal ik jullie besparen .

Heb je haast en wil je zeker van een financiering zijn ? Ga gewoon langs een adviseur .
We hebben inmiddels een offerte ontvangen via een andere partij . 20 jaar vast voor 2,8% ! En voor de deadline alles rond . Kunnen we weer rustig slapen ;)

12 x 330WP | Oost/west

• Ferio
Dag allemaal,

Even een vraag betreft de uitslag van een bouwkundige keuring.

Wij zijn mondeling een vraagprijs overeengekomen en doordat er nog wat fouten stonden in de koopakte, hebben we nog niets getekend, daarnaast zijn ook de verkopers op dit moment op vakantie en dus is het allemaal iets uitgesteld.

We hebben een week geleden een bouwkundige keuring gedaan, waarbij er nog wat gebreken naar voren zijn gekomen die binnen een korte tijd gemaakt moeten worden. Deze kosten komen op ongeveer €12,000,- euro. Dit hadden wij zelf ook verwacht in ons achterhoofd, maar niet kenbaar gemaakt tijdens de onderhandelingen.

We hebben gisteren het rapport gekregen en de bouwkundige zei dat we zeker nog de prijs omlaag moeten krijgen, dus dat zette ons weer aan het denken.

De prijs die we zijn overeen gekomen is al 30,000 minder dan de verkoopprijs, waarbij volgens de makelaar de eigenaars al verlies lijden en destijds niet lager konden dan 220k, terwijl het huis al een aantal jaar te koop en leeg staat, weinig mensen hebben interesse in de woning. Echter na mijn melding gisteren dat er nog hoge kosten aanzitten kon hij opeens weer overleggen met de verkopers, mits ik de gebreken kan overleggen.

Hoe kunnen wij dit nu het beste aanpakken om de vraagprijs toch meer beneden te krijgen?

Ik geloof dat afgeraden werd het rapport te sturen naar de makelaar?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken? Moeten we tegen hen zeggen dat we de kosten 50/50 delen of de volledige kosten bij hen neerleggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 18-06-2015 08:06 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-12 12:12

ATS

In hoeverre zijn het dingen die je zelf ook had kunnen opmerken tijdens de bezichtiging? Wat stond er over de bouwkundige keuring in het (concept) koopcontract?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Ferio
ATS schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:07:
In hoeverre zijn het dingen die je zelf ook had kunnen opmerken tijdens de bezichtiging? Wat stond er over de bouwkundige keuring in het (concept) koopcontract?
Weinig wat ik zelf had kunnen opmerken, tenzij je bouwkundig onderlegd bent. Veel zijn specifieke details wat met bouwkundig te maken heeft. Voor mij kon het b.v. iets kleins zijn, maar de keurder denkt verder en weet het in details te vertellen wat er gedaan moet worden en verder ook een tal van dingen wat ik niet zag en geen kennis van heb.

De vloerverwarming had ik wellicht zelf kunnen zien, want dat hadden we gisteren getest. De pomp bleek super warm te worden en maakt ook geen geluid, verkoper stond echter garant dat het werkte, maar dus niet.

Concept stond alleen in dat we een bouwkundige keuring gingen uitvoeren binnen 3 dagen bedenktijd en dat was het. Dit was ook 1 van de opmerkingen die we hadden, omdat het niet juist was. Wij gaven aan als de keuring boven €5000 is we de koop kunnen ontbinden. Afijn er is nog niets getekend dus we zitten niet vast aan de koop of prijs.

De eerste koopakte ging zelfs zo ver dat het de koopakte van de vorige kopers was die het toch niet gingen kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ferio op 18-06-2015 08:24 ]

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 15:00
Elahkneh schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:54:
Naar aanleiding van mijn vorige bericht over hypotheek24 m.b.t. De offerte hebben we vandaag de opdracht tot dienstverlening ingetrokken . Ze konden ons niet garanderen dat we de financiering binnen de gestelde termijn rond zouden krijgen .

'Door zowel drukte bij ons als de geldverstrekker zijn wacht en verwerkingstijden opgelopen en daar zijn jullie de dupe van' Kregen we vandaag op de mail .. Het hele debakel zal ik jullie besparen .

Heb je haast en wil je zeker van een financiering zijn ? Ga gewoon langs een adviseur .
We hebben inmiddels een offerte ontvangen via een andere partij . 20 jaar vast voor 2,8% ! En voor de deadline alles rond . Kunnen we weer rustig slapen ;)
Ik ben ook voor een echte adviseur gegaan (die iemand anders me aanraadde). Die internet adviseurs zijn misschien wel leuk voor recht-toe-recht-aan situaties maar als je een beetje van het rechte pad af gaat dan lijkt me dat je beter voor een echte adviseur kan gaan.

Een andere vraag: ik zie heel veel lage rentes voorbij komen zoals bv 20 jaar 2,8 %. Hebben jullie allemaal overwaarde waardoor de-te-financieren marktwaarde lager ligt ? Wij zitten nu te kijken naar financiering van >95% voor 3,55 % voor 20 jaar.. En dan nemen we een beetje overwaarde (30.000 Euro) mee. Ik heb nog behoorlijk wat spaargeld maar dat houd ik achter de hand.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ferio schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:00:
Hoe kunnen wij dit nu het beste aanpakken om de vraagprijs toch meer beneden te krijgen?

Ik geloof dat afgeraden werd het rapport te sturen naar de makelaar?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken? Moeten we tegen hen zeggen dat we de kosten 50/50 delen of de volledige kosten bij hen neerleggen?
Samenvatting sturen met kosten, aangeven dat je dit niet acceptabel vindt en dat je graag die Kosten van de verkoopprijs eraf wilt hebbenn en de bal bij hun neerleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 18-06-2015 08:27 ]

• Ferio
JvS schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:24:
[...]

Samenvatting sturen met kosten, aangeven dat je dit niet acceptabel vindt en dat je graag die Kosten van de verkoopprijs eraf wilt hebbenn en de bal bij hun neerleggen.
Algemeen overzicht bedoel je, zonder details?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou wel de punten noemen anders weten ze niet wat ze moeten oplossen :P.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:17:
[...]

Ik ben ook voor een echte adviseur gegaan (die iemand anders me aanraadde). Die internet adviseurs zijn misschien wel leuk voor recht-toe-recht-aan situaties maar als je een beetje van het rechte pad af gaat dan lijkt me dat je beter voor een echte adviseur kan gaan.

Een andere vraag: ik zie heel veel lage rentes voorbij komen zoals bv 20 jaar 2,8 %. Hebben jullie allemaal overwaarde waardoor de-te-financieren marktwaarde lager ligt ? Wij zitten nu te kijken naar financiering van >95% voor 3,55 % voor 20 jaar.. En dan nemen we een beetje overwaarde (30.000 Euro) mee. Ik heb nog behoorlijk wat spaargeld maar dat houd ik achter de hand.
Nee, ik ben een starter, via munt ga ik binnenkort voor het eerst hypotheek betalen. 2,3% voor 10 jaar, en 103% had verder weinig geld.

• vortexnl1982
Diablow schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:54:
[...]

Nee, ik ben een starter, via munt ga ik binnenkort voor het eerst hypotheek betalen. 2,3% voor 10 jaar, en 103% had verder weinig geld.
Ik kijk hier http://www.hypotheekrente...10_jaar_rentevast.html#ov en daar zie ik munt 10 jaar > 95% op 3.05 % staan... Ik snap het niet :)

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:08:
[...]

Ik kijk hier http://www.hypotheekrente...10_jaar_rentevast.html#ov en daar zie ik munt 10 jaar > 95% op 3.05 % staan... Ik snap het niet :)
Je moet de NHG kolom nemen. Althans, dat is de bedoeling onder een koopsom van 250k tot 1 juli.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-12 10:12
vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:17:
[...]

[...]

Ik verwacht dat het verschil NHG en niet-NHG is. Wij hebben met NHG 20 jaar vast voor 2,9% bij Aegon (april/mei)

Onze bouw is inmiddels begonnen. Maandag zijn de hekken geplaatst en gisteren was de grond afgegraven :D

• vortexnl1982
Aaah natuurlijk ! Dat scheelt nogal ja. Wij zitten dus met 20 jaar op ~ 3,55 % als we nu een hypotheek zouden nemen. We moeten alleen ons huidige huis nog verkopen !

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-12 18:35
Wij zijn ook starters . 20 jaar vast voor 2,8% met nhg . Wel 25k eigen geld erin . Ik heb een hekel aan schulden en zo kan ik dit jaar nog extra aflossen.

12 x 330WP | Oost/west

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:00
@ferio

Dat is best heftig. Zeker als de verkoper niet helemaal eerlijk was over de vloerverwarming zou ik echt over vallen. 12k aan directe kosten klinkt best veel. In praktijk viel het bij ons mee. Ze rekenen vaak wel royaal.

• vortexnl1982
Weten jullie eigenlijk hoe het zit als je een offerte aanvraagt bij een bank ? Moet je dan alle benodigde documenten overhandigen (contract, werkgeversverklaring, bankafschriften) en gaat de bank dan echt alles nalopen / toetsen ?

Mijn vaste contract gaat in op 1 juli en dan wil ik eigenlijk ook een aanvraag doen bij een bank voor een hypotheek (zodat ik zekerheid heb van financiering).

We hebben al een huis op het oog en ik wil dan ook een koopcontract tekenen. Echter de voorwaarden van dat koopcontract zijn: eerst ons huis verkopen en zekerheid van financiering.

Stel nou dat ons huis pas 2 maanden later is verkocht, moet ik dan weer door de mallemolen heen en alle papieren opnieuw inelveren ? Of moet ik dan een nieuwe werkgeversverklaring laten zien aan de bank dat ik nog steeds bij dat bedrijf werk ?

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:16:
Weten jullie eigenlijk hoe het zit als je een offerte aanvraagt bij een bank ? Moet je dan alle benodigde documenten overhandigen (contract, werkgeversverklaring, bankafschriften) en gaat de bank dan echt alles nalopen / toetsen ?

Mijn vaste contract gaat in op 1 juli en dan wil ik eigenlijk ook een aanvraag doen bij een bank voor een hypotheek (zodat ik zekerheid heb van financiering).

We hebben al een huis op het oog en ik wil dan ook een koopcontract tekenen. Echter de voorwaarden van dat koopcontract zijn: eerst ons huis verkopen en zekerheid van financiering.

Stel nou dat ons huis pas 2 maanden later is verkocht, moet ik dan weer door de mallemolen heen en alle papieren opnieuw inelveren ? Of moet ik dan een nieuwe werkgeversverklaring laten zien aan de bank dat ik nog steeds bij dat bedrijf werk ?
Helaas ontkom je daar niet aan schat ik zo - het probleem is niet het aanvragen van de offerte - dat lukt met enkel de basisgegevens als (verwacht) inkomen en (verwachte) koopsom, als je zeker weet dat dat de koopsom wordt. Uitgebrachte offertes zijn echter vaak maar 2-4 weken geldig, voordat ze verlopen. Pas als je je handtekening hebt gezet en de hypotheek is geaccepteerd gaat de langere termijn tot passeren (3-6 maanden, soms zelfs 12 maanden) lopen, en na het zetten van de handtekening moet je alle documenten aan gaan leveren. Als je je woning binnen nu en een week verkoopt is het realistisch gezien nog *net* mogelijk (bij bepaalde geldverstrekkers...) voor 1 juli.

Edit: geen ervaring bij het overbruggen van de verkoop van je woning btw, ik neem aan dat hier een apart overbruggingskrediet voor moet worden aangevraagd bij de lening, wat wel/niet kan op basis van je inkomen. Dat is wellicht de loophole die jij zoekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 10:51 . Reden: overbruggingskrediet + acceptatie ]

• vortexnl1982
Eigenlijk wil ik alvast een hypotheekaanvraag doen op 2 juli met alle documenten. En pas echt de hypotheek doorzetten als mijn woning is verkocht of als ik een koopakte van de kopers heb.

Misschien is dat ook al in juli maar misschien ook in augustus. Ik wil geen overbruggingshypotheek maar eerst mijn oude woning verkopen.

Kan dat ? Of kan ik pas een hypotheek aanvragen als ik een koopakte heb van mijn oude huis ?

• Down
Ray schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:28:
hoe lang loopt trouwens je sew nog in totaal ? was het niet een idee om de rente gelijk te zetten met het restant looptijd. de rente is dan wat hoger, dus minder inleg en je loopt aan het eind minder risico op een inleg verhoging in de meest gevallen
Deze loopt nog 25 jaar, maar ik volg je niet helemaal. Je doelt op de kans dat de rente over 25 jaar lager is dan nu en dat ik extra moet inleggen om aan het beoogde bedrag te komen?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:00:
Eigenlijk wil ik alvast een hypotheekaanvraag doen op 2 juli met alle documenten. En pas echt de hypotheek doorzetten als mijn woning is verkocht of als ik een koopakte van de kopers heb.

Misschien is dat ook al in juli maar misschien ook in augustus. Ik wil geen overbruggingshypotheek maar eerst mijn oude woning verkopen.

Kan dat ? Of kan ik pas een hypotheek aanvragen als ik een koopakte heb van mijn oude huis ?
Normaal gesproken ga je eerst kijken wat je kunt/mag lenen en gebruik je dat bij de koop van het nieuwe huis en ga je ook dan pas de hypotheek doorzetten. Dus vooraf al een offerte regelen is meestal niet zo handig omdat die maar een maand of een paar maanden geldig is. Daarna moet je verlengen en dat kost meestal geld, of je laat hem verlopen maar dan mag je weer opnieuw beginnen.

Dus zolang je de datum dat je de hypotheek nodig hebt niet wat duidelijker hebt is het slimmer om voor nu nog alleen een adviesgesprek aan te gaan en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Het kan ten slotte best zijn dat je huis nog een half jaar te koop staat voordat hij wordt verkocht.

[removed]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12 00:06
Ferio schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:16:
[...]
Concept stond alleen in dat we een bouwkundige keuring gingen uitvoeren binnen 3 dagen bedenktijd en dat was het. Dit was ook 1 van de opmerkingen die we hadden, omdat het niet juist was. Wij gaven aan als de keuring boven €5000 is we de koop kunnen ontbinden. Afijn er is nog niets getekend dus we zitten niet vast aan de koop of prijs.

De eerste koopakte ging zelfs zo ver dat het de koopakte van de vorige kopers was die het toch niet gingen kopen.
Inderdaad gewoon een samenvatting sturen van de verschillende posten en de bijbehorende kostenpost. Hoef je ze echt niet het rapport of zelfs maar een kopie van de betreffende pagina voor te sturen.

Wat betreft de prijs zou ik aangeven dat deze €7000 moet zakken. Oftewel de herstelkosten verminderd met jouw grensbedrag.
Hoger dan 50/50 (beide €6000) zou ik zeker niet gaan en daar mag dan ook wel wat tegenover staan.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

Gesprek gehad, best bizar om te zien dat de netto woonlasten gewoon 130 euro goedkoper wordt per maand terwijl het hypotheekbedrag van de woning zo'n 40K hoger uitvalt tov ons huidige huis.

echt wtf :/

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 18-06-2015 14:34 ]

Strava

• redwing
vhal schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:34:
Gesprek gehad, best bizar om te zien dat de netto woonlasten gewoon 130 euro goedkoper wordt per maand terwijl het hypotheekbedrag van de woning zo'n 40K hoger uitvalt tov ons huidige huis.

Leuk he :) En waarschijnlijk los je nog meer af ook (dat was bij ons ten minste wel)

[removed]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

redwing schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:35:
[...]

Leuk he :) En waarschijnlijk los je nog meer af ook (dat was bij ons ten minste wel)
Het was wel een eye opener ja, het wordt nog wel een dingetje om de aanvraag onder de huidige NHG te krijgen welke geldt tot 07/2015, qua rente scheelt het 2.8% (AEGON 20jr) binnen NHG termijn tot 01/07/2015 vs 3.4% (100%mw, NN 20jr) als de nieuwe grens van toepassing is. De woning (nieuwbouw) zit er nl. net boven de nieuwe grens.

Gek genoeg was een gedeelte aflossingsvrij niet de moeite waard. Het scheelde misschien een paar tientjes per maand, daar kan ik niet wakker van liggen. We lossen dan liever 100% af

Strava

• Down
vhal schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:34:

Herkenbaar. Ik ga van 5,2% naar 2,25% en mijn nieuwe hypotheek ligt 20k hoger. De lasten liggen beduidend lager. *O*

• redwing
vhal schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:41:
[...]
Het was wel een eye opener ja, het wordt nog wel een dingetje om de aanvraag onder de huidige NHG te krijgen welke geldt tot 07/2015, qua rente scheelt het 2.8% (AEGON 20jr) binnen NHG termijn tot 01/07/2015 vs 3.4% (100%mw, NN 20jr) als de nieuwe grens van toepassing is. De woning (nieuwbouw) zit er nl. net boven de nieuwe grens.

Gek genoeg was een gedeelte aflossingsvrij niet de moeite waard. Het scheelde misschien een paar tientjes per maand, daar kan ik niet wakker van liggen. We lossen dan liever 100% af
De offerte datum is geldig dus snel zorgen dat je die binnen hebt. Alle papieren rompslomp die dan nog nodig is kun je daarna wel regelen.

[removed]

• Noord27
vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:12:
Aaah natuurlijk ! Dat scheelt nogal ja. Wij zitten dus met 20 jaar op ~ 3,55 % als we nu een hypotheek zouden nemen. We moeten alleen ons huidige huis nog verkopen !
En dat is niet zo maar gebeurd dat verkopen. Aankopen is een stuk gemakkelijker. ;)

• vortexnl1982
Noord27 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:39:
[...]

En dat is niet zo maar gebeurd dat verkopen. Aankopen is een stuk gemakkelijker. ;)
Ja ik moet eerlijk zijn. Ik had verwacht dat we ons appartement wel snel kwijt waren (we wonen in Amsterdam). Maar tot nu toe drie bezichtigingen en nog happers :) Gelukkig hebben we de tijd.

• Noord27
vortexnl1982 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:47:
[...]

Ja ik moet eerlijk zijn. Ik had verwacht dat we ons appartement wel snel kwijt waren (we wonen in Amsterdam). Maar tot nu toe drie bezichtigingen en nog happers :) Gelukkig hebben we de tijd.
Een huis verkopen kan niet snel genoeg gaan is mijn ervaring. Zeker nu het aanbod gigantisch is en de rente op zo'n beetje het diepste punt ooit staat.

O-)

• Ray

Ray

Down schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:18:
[...]

Deze loopt nog 25 jaar, maar ik volg je niet helemaal. Je doelt op de kans dat de rente over 25 jaar lager is dan nu en dat ik extra moet inleggen om aan het beoogde bedrag te komen?
dat valt dan nog mee. Als je nu voor 10 jaar vast kiest moet je daarna dus nog 15 jaar. Dat is een redelijke termijn met naar verwachting een hogere rente dan nu 10 jaar (aldus de glazen bol :) )

Ik zie ook vaak dat bijvoorbeeld iemand nog maar 13 jaar moet en nu 10 jaar vast zet. Dan heb je nog een rest stukje van 3 jaar. Als juist dan de rente erg laag is kan je flink aan het inleggen komen. vandaar mijn vraag

voor jou zal dit dus niet of minder spelen.

Je zou wel kunnen uitrekenen als je 25 jaar vast kiest wat dan het effect is.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Damn, wat kan wachten lang duren... Als je ergens op wacht..

22 mei koop-aannemers overeenkomst getekend. Weekje later getekend door de aannemer in huis.

4 juni bericht van de ING dat alles akkoord is, en dat de stukken naar de notaris verstuurd zijn. Die neemt 'binnen enkele dagen contact met je op om afspraak te maken.' staat in de brief

8 dagen later op 12 juni maar eens naar de notaris gebeld, had nog niks gehoord. Ze zou het bovenop de stapel van een collega leggen zodat die er afgelopen maandag iets mee ging doen. Alle benodigde documenten waren wel binnen zei ze.

Morgen weer een week verder zonder iets van gehoord te hebben... Dus al twee weken voor iets wat 'een paar dagen' zou duren volgens de ING brief.

Hoelang duurt zoiets normaal bij de notaris? Wat moet hij precies nog doen wat zolang zou kunnen duren?

Wij hopen alles rond te hebben voor 1 juli ivm de eerste bouwtermijn die dan vervalt. Komt er weer extra rente bij...

• yamAUchi
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Ik kreeg bericht van adviseur dat mijn stukken naar notaris waren gegaan en dat ik die kon bellen voor een afspraak. Daar die dag achteraan gezeten, week later alle aktes daar ondertekend. Het was wel zo dat bijna het gehele nieuwbouwproject die vrijdag zou gaan tekenen, dus er waren al allemaal concept-aktes enzovoorts, maar die moet hij iig maken volgens mij =)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou in ieder geval al kunnen proberen om een afspraak te maken, de druk om alles op tijd af te krijgen ligt dan niet meer bij jou maar bij de notaris.

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
In mijn zoektocht naar een woning kom je erg veel huizen tegen die lang(er) te koop staan. Prijsstelling zal vanzelfsprekend een punt zijn, maar het valt op dat deze huizen een tuin hebben die niet op het zuiden ligt. Hechten jullie veel waarde aan de ligging van de tuin?

Stack Sats

• Down
Luuksche schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:10:
In mijn zoektocht naar een woning kom je erg veel huizen tegen die lang(er) te koop staan. Prijsstelling zal vanzelfsprekend een punt zijn, maar het valt op dat deze huizen een tuin hebben die niet op het zuiden ligt. Hechten jullie veel waarde aan de ligging van de tuin?
Absoluut. Vroeger maakte het met niet zo veel uit, maar daar ben ik toch aardig op terug gekomen. Ik heb nu ook een huis met tuin op het zuiden gekocht en lekker achter in de tuin zitten met een biertje als het lekker weer is moeilijk in geldelijke waarde uit te drukken. Ik zou een huis er voor laten schieten. :)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:14
Ik hecht vrij weinig aan de ligging van de tuin maar ik heb wel een voorkeur voor een tuin op het (noord)westen ivm zon in de avond. Ik heb gemerkt bij tuinen op het zuiden dat de zon de neiging heeft om in de avond achter de huizen te verdwijnen. Mijn ervaring leert dat je met een meer westelijke richting je langer zon hebt.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Neuh. Om eerlijk te zijn lette ik er niet eens op toen we nog in de markt waren. Van de huizen die langere tijd te koop staan is in bijna alle gevallen wel een of meerdere duidelijke redenen aan te wijzen, een tuin kan daar één van zijn, maar vaker is het toch echt gewoon een prijs-dingetje.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jarod schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:39:
Je zou in ieder geval al kunnen proberen om een afspraak te maken, de druk om alles op tijd af te krijgen ligt dan niet meer bij jou maar bij de notaris.
Nou heb ze vanmiddag maar weer eens gebeld. Werd nu doorverbonden.
Alle documenten waren nog steeds in orde 8)7 En zij vertelde dat iemand mij komende maandag 14:00 terug gaat bellen. Ben dus benieuwd.

Ze vroeg trouwens ook nog of wij al een waarborgfonds certificaat over de post hadden ontvangen.
Nou nee dus :9 Duurt schijnbaar ook weer tijdje

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-12 10:01
12 dagen geleden alle documenten al bij de hypotheekverstrekker aangeleverd (Munt) en nog steeds niets gehoord. Onze ontbindende voorwaarden datum is vandaag. Toch maar even bellen of ze die willen verschuiven. Ze geven bij Munt aan dat ze nu pas bij de aanvragen van 2 juni te zijn... Dat duurt dus nog wel even. :O

Inventaris - Koop mijn meuk!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
Hoop dat Aegon het allemaal wat sneller afhandeld dan Munt!

8 juni koopovereenkomst getkend, 15 juni getaxeerd, maar deze taxatie ligt nu al 2 daagjes op de goedkeuring van het NWWi te wachten alvorens deze verder kan worden gestuurd naar de Aegon.

Online een gezondheidsverklaring ingevuld, moet er een medisch specialist naar kijken! Hier wacht ik nu al 5 dagen op. (Bij de vraag "Andere operaties het afgelopen jaar" ja in moeten vullen ivm een voorste kruisband reconstructie.

Lekker relevant of niet..

Ik ga er toch maar even van uit dat de Aegon de dealine van 24 juli iig makkelijk gaat halen!

• MrAcid
  • Niet online
Ja, absoluut!

Ligging, bebouwing eromheen, potentiële zonuren. Voorkeur voor Zuid-west of zuid. Zo lang mogelijk avondzon is het belangrijkste wat bij betreft.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-12 14:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Seriph schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:21:
Ik hecht vrij weinig aan de ligging van de tuin maar ik heb wel een voorkeur voor een tuin op het (noord)westen ivm zon in de avond. Ik heb gemerkt bij tuinen op het zuiden dat de zon de neiging heeft om in de avond achter de huizen te verdwijnen. Mijn ervaring leert dat je met een meer westelijke richting je langer zon hebt.
Ik hecht vrij weinig aan de ligging van de tuin MAAAARRR ik heb wel de voorkeur voor een tuin op het (noord) westen ivm zon in de avond :) :) :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
Absoluut. Aan een tuin zonder zon heb je weinig imo.

Verwijderd

chaoscontrol schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:07:
12 dagen geleden alle documenten al bij de hypotheekverstrekker aangeleverd (Munt) en nog steeds niets gehoord. Onze ontbindende voorwaarden datum is vandaag. Toch maar even bellen of ze die willen verschuiven. Ze geven bij Munt aan dat ze nu pas bij de aanvragen van 2 juni te zijn... Dat duurt dus nog wel even. :O
dat is vreemd, volgens mijn FA zijn ze helemaal bij - ook volgens henzelf overigens (Meer informatie..): ('Voor complete acceptatiedossiers geldt een verwerkingstijd van 3 werkdagen.'). Voor mijn offerteaanvraag (dus niet: verwerking compleet dossier zoals bij jou) was de tijdslijn als volgt: ingediend op 11-06 werd op 17-06 door mij ontvangen. Welliswaar verkeerd, en bij Munt hebben ze problemen met het lezen van vinkjes en bij het maken van bepaalde berekeningen, maar in ieder geval sneller dan wat jij nu schetst.
Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.